Het is meer dan 5 maanden geleden, ben het topic wel blijven volgen, maar iets met me stukbijten op (en uiteindelijk opgeven van) Nioh 2, na 120 uur had ik de intensieve gameplay wel een beetje gezien. Daarnaast ook andere interesses (iets met 24 uur in een dag, helaas moet je keuzes maken). Wat is het wel geworden dan?
Platinum #50 - Diablo IV
Diablo hoef ik denk ik niet te introduceren en Diablo IV heeft ook zodanige roering veroorzaakt dat zelfs niet liefhebbers vermoedelijk ook wel het nodige hebben meegekregen. De volgende lijstje + & - punten moet wel het nodige korrel zout gelezen worden. Aanstaande dinsdag komt seizoen 2 / patch 1.2.1 uit en dat gaat wel de nodige veranderingen brengen, maar op basis van seizoen 1 en 360 uur gameplay:
++ Audio en Visueel zeker een hele mooie game. Of 2023 Blizzard wel hetzelfde is als de Blizzard van weleer (je weet wel de Blizzard die gerust langer over een game mochten doen, want je wist dat die extra tijd echt terug kwam in super goede gameplay) dat valt te betwijfelen, maar dit onderdeel is nog steeds goed.
+ Redelijk bugfree, althans ik heb er helemaal weinig tot geen last van gehad, misschien anderen wel, maar dat is wel heel anders dan met de launch van D3
+ Grootse wereld, geen losse levels, je kan als je wil een rondje maken door alle 5 de 'provincies' zonder ook maar 1 keer te hoeven laden (mtis je niet in de dungeon's gaat).
+ Eerste 50 levels zijn het leukst m.b.t. de nieuwe abilities die je unlockt, ongeacht de klasse die je kiest.
+ Paragorn system (tussen level 50 en level 100 krijg je per 0.25-level een paragorn punt) geeft ruimte voor verschillende soorten builds.
+ Het lijkt er op dat Blizzard echt wel de intensie heeft om de feedback te integreren. Zie ook later bij de -punten
+/- Ik heb wel vaker om me heen gehoord dat veel mensen de compaign wel gaaf te hebben gevonden. Persoonlijk had ik er niet zoveel mee, hoewel sommige tussenfilmpjes...mmmm fingerlicking good zeg maar en bepaalde eindbazen waren wel leuk te doen (helaas maar 1 keer of je moet de hele campaign weer opnieuw willen doen)
-- Er zijn 'pale tongues' op het internet die beweren dat het spel mogelijkerwijs een half jaar te vroeg is uitgebracht. Je moet wel een heel roze bril dragen om dat compleet te kunnen wegwuiven. Grootste klacht/pijnpunt is dat er (g)één endgame content is en dan vooral level 70~100 is één grote grind van Nightmare dungeon's. Jaja, tuurljk Helltides en Tree of Whispers (en dan het liefst combineren voor synergie), maar als level 100 worden een ding is, dan is de weg naar toe vééls te lang.
-- Even maar de discussie vermijdend of het spel dan wel de fullprice van 70 euro waard is (ik heb mijn euro-per-uur er makkelijk uit, mijn maat voor financiële rechtvaardiging van een aanschaf), maar het is duidelijk dat Blizzard zoekende is naar Balans, zodat iedereen (casual vs pro's en iedere klasse) een leuke tijd heeft. In de loop van de afgelopen maanden is er het nodige gepatched & generfd en niet altijd for the better. Laten we hopen dat patch 1.2.1 een goede stap in de richting gaat brengen. Sowieso schat ik in dat veel geklaag komt omdat er zoveel potentie in de game zit, maar het duidelijk nog niet er uit komt.
- Niet elke klasse en/of klassebuilds zijn evenwaardig
- Uber Lillith is een BS-gevecht met heel veel oneshots (en die heb ik laten boosten).
TL;DR
Diablo IV is initiëel niet het spel waar we op hoopten, hoewel zeker ook wel de nodige pluspunten aanwezig zijn. Season 1 was een beetje karig, hoewel de harten veel leuker zijn dan de gems (armor & abilities). Rollercoaster ride in de zoektocht naar balancering en karige endgame content gaf genoeg olie op het vuur voor de criticasters. Maar D3 begon ook ruk en is in 10 jaar uitgegroeid tot een zeer geliefde game (laatste/final seizoen loopt nu). Laten we hopen dat D4 hetzelfde lot te wachten staat en startend met seizoen 2 aanstaande dinsdag 17 oktober.
Anyhow, de tientallen in trophies op psnprofiles prijken altijd op je profile, dus "Arise, Champion"
What's next? Weird west, de 'gratis' game van PSplus lonkt wel een beetje, maar ik denk dat het Steel Rising wordt een Soulsbourne-achtige in de periode van de Franse Revolutie. Ik denk dat ik een glutton for Punishment ben