Laat ik ook maar eens mijn CIP laten zien.
Mijn bedoeling was om er een wat uitgebreidere CIP topic van te maken, maar dit is er niet van gekomen.
Dus dan maar zo.
Zelf ben ik al aardig lang bezig met computers, bouwen repareren etc.
Nu heb ik van 2e hands parts weer een nieuw pc'tje gebouwd (naja, nieuw

).
Ook ben ik altijd wel geïnteresseerd geweest in waterkoeling.
Dit vooral omdat je het verschrikkelijk stil kan maken, wat ook mijn bedoeling is.
Maar sinds dit vrij prijzig is voor een beetje fatsoenlijke set zijn ik en mijn vader zelf aan de slag gegaan.
Eerst heb ik een tijd lang een passief gekoelde pc gehad (geen pomp! en geen fans)
Dit werkt gewoon door een loop met natuurlijke circulatie.
De radiator komt van een motorfiets, en word normaal gebruikt om de olie te koelen.
En het koelblok is een stock intel 775 quadcore koeler, die we omgebouwd hadden naar waterblock.
Dit heb ik gebruikt met een Pentium D 820.
Deze bleef goed op temperatuur. (wat de exacte temps zijn weet ik niet meer)
Hier zijn ook wat foto's van de passieve loop, en de koeler die we gemaakt hadden.
Maar ik ben sinds kort bezig om een andere pc te bouwen.
En hier moet ook wat betere waterkoeling bij, aangezien hier wat zwaardere hardware in komt te zitten.
Ik laat eerst even een fotootje zien, en daarna komt er wat toelichting met meerdere foto's (spannend

)
Note: Het is nog een CIP, dus tips ed zijn welkom, en er komt zo ook nog een To-Do lijstje.
Wat zien wij allemaal.
De hardware bestaat op dit moment uit :
- Intel Q6600 met custom waterbock
- Asus P5E Deluxe
- 4 x 1GB GEIL Black Dragon DDR2 800 CL4 RAM
- Asus HD4870x2 TOP met Koolance VID-487x2 Full Cover Waterblock
- Corsair TX650W PSU
- Seagate Barracuda 7200.7 (80GB Sata), komt nog wat anders voor in de plaats
- MS-Tech LC-190 Black case
Al met al, de Q6600 en de HD4870x2 bij elkaar zijn aardige heethoofden, en dan nog niet te spreken van de lawaai die van de fans af komen (fan van de HD4870x2 deed zo'n slordige 5000rpm op max

).
Hierbij hebben ik en mijn vader een nieuwe waterkoelingssetup gemaakt.
Als pomp gebruik ik een Grundfos UPS 25-60 180 CV-Pomp, de reden hiervoor is dat wij deze pomp hier nog hadden liggen, hij goed sterk is, en onhoorbaar stil is.
Als radiator weer een Racimex Oliekoeler.
En als koelblokken gebruik ik een Stock 775 koeler (met koperen core), voor de Q6600, en een Koolance VID-487 FullCover block voor de HD4870x2.
De loop is een parallelle loop. Dus een aparte loop voor de CPU en aparte loop voor de GPU.
Deze loops gaan wel allebei door de zelfde pomp en radiator.
Design en ideeën zijn puur uit fantasie
Hierbij nog wat foto's :
Verder wil men natuurlijk ook de temps weten.
Denk wel, ik heb nu op de radiator 1 92mm fan gehad op 12V om de warme lucht af te voeren.
Dit worden uiteindelijk 2 92mm of 2 120mm fans, die meer lucht verplaatsen.
Ook zal ik ze door de koeler laten blazen, in plaats van de warme lucht afzuigen.
Ook zitten in de kast 0 fans (op de fan van de voeding na).
De temps die ik tot nu toe heb gehad zijn (na lang opwarmen):
Idle 40C en op max 65C voor de Q6600
Idle 42C en op max 64C voor de HD4870x2
Nu zijn de temps voor de HD4870x2 geweldig, aangezien deze met stock cooler idle 68C graden was, en full load 95~100C. Ik ben alleen nog niet te spreken over de temps van de Q6600, deze mogen wel een stuk lager naar mijn inzien. Dan zal dit nog wel een stuk lager worden als ik 2 fatsoenlijke fans op mijn radiator ga zetten, en wat fans in mijn case voor de airflow.
Dan ook nog maar even voor de geïnteresseerden een To-Do list van dit moment.
- Cable management, want is nu een bende
- Andere fans voor de radiator + goede casefans zoeken (zo stil mogelijk, liefst niet hoorbaar)
- Harde schijven ophangen in de 5.25" bays met elastieken, scheelt weer lawaai
- Stresstesten, en misschien overclocken (3.6GHz staat op het lijstje, maar dat licht helemaal aan de te behalen temps)
Verder wil ik ook mijn vader bedanken voor de sponsoring, tijd en moeite die hij er ingestopt om mij te helpen.
Hierbij heb ik de kosten voor de waterkoeling ook bijzonder laag kunnen houden.
Dit kwam namelijk uit op <50€, en daar zit het volgende bij
- Stock 775 koeler
- GPU Block
- Olie Radiator
- CV-Pomp
- Alle slangen, klemmen, verbinden en fittingen
Resultaat van de waterkoeling is ook, dat als het "Tijdelijke" fannetje op de radiator uit staat, de pc niet te horen is. Enige wat dan aanstaat is de PSU fan en de pomp, maar die zijn allebei te stil om fatsoenlijk te horen.
Als laatste wil ik zeggen dat opmerkingen/tips zeer welkom zijn.
Vooral rondom het koelen, aangezien ik de temps nog wel een stukje lager wil hebben.
En ik hoop dat jullie genoten hebben van mijn korte CIP
Verder zijn vragen altijd welkom.