Ik heb inderdaad ook de nodige uren in MH3U en MH4U zitten, al moet ik wel zeggen dat ik het jammer vind dat er geen WiiU versie van gemaakt is, net als van MH3U.
Het is inderdaad wel een game waar je eerst flink wat tijd in moet steken voordat het “klikt” en alles op zijn plek valt. In het begin kom je bijvoorbeeld vooral kleine monsters tegen, dus allemaal niet zo spectaculair, en loop je vooral met hele simpele wapens en gear rond.
Betere gear kun je alleen maar krijgen door het te maken – van de materialen die je van de monsters af hakt die je verslagen hebt. En dat kan nogal wat werk zijn, want er zit meestal wel wat zeldzaams bij wat je weinig zult vinden.
Wat ik echter heel tof vind aan de serie is dat het echt een game is die je skill als speler beloont. In veel games is het je spelfiguurtje dat skills heeft, ervaring opdoet en door middel van levels sterker wordt. De meeste RPG’s doen dat.
Monster Hunter heeft geen levels, geen XP, en geen skills. Je spelfiguur aan het begin van de game is zo sterk als hij ooit zal zijn. Alleen je gear wordt steeds beter (doordat je steeds sterkere monsters bejaagt en dus steeds betere gear kunt maken), en je vaardigheid als speler wordt beter.
Je leert immers steeds meer over de monsters. Waar je ze kunt vinden, wanneer ze vluchten, waar ze dan heen gaan, waar je ze het beste kunt raken om zoveel mogelijk schade te doen, en je leert te herkennen welke aanvallen ze gaan uitvoeren. Je leert zelfs herkennen wanneer ze bijna uitgeput zijn – iets dat belangrijk is als je ze wilt vangen, in plaats van doden.
Dat kost veel tijd, en dat is voor veel spelers dus niet leuk. Die zien online filmpjes van spelers die met G-rank gear tegen elder dragons vechten, maar als ze zelf gaan spelen loop je met leather armour op Kelbi in te hakken – een beetje anticlimactisch.
Maar niets geeft je zo’n gevoel van voldoening om na 35 minuten continu achter een 30 meter lang beest aan te hebben gerend, hem dan eindelijk neer te zien gaan.
Of om, nadat je eindelijk een goede set armour en toffe wapens verzameld hebt, weer eens op een simpel monster te jagen, en dan te merken dat je niet alleen al zijn bewegingen kunt lezen en dus alles ontwijkt, maar ook dat je hem nu binnen vijf minuten helemaal afmaakt, waar dat eerder nog een half uur kostte.