Ik zit op het werk, en werk het stukje bij beetje bij in de vrije tijd. Als je op of aanmerkingen hebt verwerk ik ze graag, en als je meer info wilt over iets specifieks geef ik graag info. Ik kan op dit moment geen foto's maken, maar wil later best de nodige foto's schieten. Laat maar weten waarvan!
Mijn ervaringen met de 3DS
Het apparaat zelf:
Ik was persoonlijk wat bang voor de afwerking, na eerdere berichten op IGN dat deze niet zo goed zou zijn. Ik kan echter zeggen dat de afwerking gewoon goed is. Beter dan de DS ook. Het voelt solide aan en de kleur (zwart in mijn geval) die wat metallic-achtig is geeft de 3DS een betere uitstraling.
Wat ik wel minder vond is dat de bovenkant van het apparaat van zwart naar een lichtere tint overgaat. Dat ziet er eerder uit alsof je een versleten deel hebt, dan dat het een mooi effect is.
Verder kan het glimmen van het bovenste scherm je in de weg zitten. Het glimt echt enorm en je kunt jezelf er duidelijk inzien, inclusief de haren in je neus!
Maar het voelt solide aan, en beter dan ik verwacht had met de DS in gedachten.
Het OS werkt lekker soepel, en er is in het begin genoeg te ontdekken. Zoals leuke "easter-eggs" waarbij het blazen in de microfoon het draaien van de icoontjes versnelt. Daarnaast is face-raiders leuk en is de AR-game ook een technisch wonder gecombineerd met 3d

. Alles in het OS wordt ook in 3D weergegeven. Dit geeft echt een meerwaarde aan de look van het geheel.
Je kunt van links naar rechts sliden in het menu door gewoon te vegen (ala smartphones), maar omdat het touch-screen geen multitouch heeft blijft het daarbij. Er kan voldoende ingesteld worden, en alles van touch-screen tot 3D effect en 3D camera kun je calibreren wanneer je het gevoel hebt dat er iets niet klopt. Dat was bij mij zo met de 3D camera, de spreiding van de beelden was namelijk te groot. Na calibratie was dit weer perfect.
Besturing:
De besturing wat betreft het gedeelte dat met de DS overeenkomt is onveranderd, op de slide pad na. De slidepad werkt zeer goed en lekker soepel en het vertaalde zich ook goed naar MW:Mobilized bijvoorbeeld.
Het is daarnaast ook makkelijk om deze bijvoorbeeld half in te houden, wat ik een groot voordeel vind. Dat vond ik op de oudere analoge sticks (en bij de Dual Shock 3 nog) altijd een nadeel. (Dat dit moeilijk te doen was)
Scherm:
Ik was enigzins bang dat de resolutie zou tegenvallen, maar het valt me eigenlijk mee. Beide schermen zijn in 2D mooi scherp. Wanneer je het 3D effect inschakeld, zie je meteen dat het bovenste scherm donkerder wordt. Je hebt 5 brightness standen, en je gaat als het ware van 5 naar 3,5. Dit is overigens NIET storend, maar je overduidelijk te zien. Ook de halvering in resolutie valt eigenlijk niet zo op. Je krijgt een gehalveerde resolutie per oog natuurlijk, maar het lijkt alsof je hersens dit compenseren wanneer het beeld weer wordt samengevoegd.
Ik persoonlijk vond de halvering in resolutie dus totaal niet relevant.
3D:
Het 3D (ik was redelijk sceptisch, en vond de 3D effecten in Avatar en RE:Afterlife maar niets) werkt zeer goed en tijdens het spelen van de voorgeinstalleerde AR-games heb ik meerdere keren het "pop-out" effect op een overtuigende manier ervaren. In het donker vond ik het effect overtuigender, maar in het licht is het veel minder intensief voor de ogen. Als je de slider voluit zet voel je dat je ogen werken (althans, mijn ogen), maar zet je hem wat lager dan wordt het comfortabel en
denk ik dat je gerust lange speelsessies kunt houden. Ik vond het op de lagere standen in ieder geval goed te doen, en doordat het niet (ala Shutter-glasses en dergelijken) als een idioot (oftewel 50hz) knippert komt het even rustig over als een normaal LCD.
Wat ik nog even wil benadrukken is dat de kijkhoek eigenlijk relatief goed is. Het is wel zo dat als je het apparaat iets te ver linksom of rechtsom draait, dat je dan een verminderd 3d effect hebt. Soms overlappen dan links en rechts elkaar waardoor je heel vaag ziet. Maar na 15 minuten was ik daar aan gewend en hield ik automatisch de 3DS al recht. Het is dus eigenlijk een non-issue. Naar voren en achteren kantelen levert geen vermindering van het 3D effect op.
De AR-games laten je om een object heen lopen, maar hierbij heb je dus gewoon een constant 3D effect. Bij Face Raiders echter is dit wat moeilijk, door hoe de game werkt. Je kunt hierbij wel een constant 3D effect houden, maar dan zul je toch echt moeten staan of op een bureaustoel moeten zitten.
Camera:
De camera is op z'n zachts gezegd belabberd. In 2D modus is het onscherp (0,3 megapixel gok ik) en in 3D wordt het er niet beter op. Bij goed daglicht is het acceptabel, maar zonder daglicht is het onacceptabel slecht. Ik merk wel (en dat bevestigd mijn vermoeden dat je hersens iets doen met het verminderen van de resolutie in 3D) dat je in 3D, bij beweging minder merkt van de vermindering in resolutie.
Waar het echter wel z'n werk uitstekend zijn werk voor doet, is AR games. Daar leg je geen focus op de achtergrond en ben je bezig met datgeen dat "geprojecteerd" wordt. Hierdoor is de achtergrond meer een decor dan anders wat, en soms wordt er leuk gespeeld met dat waar je de kaart op hebt liggen (je tafel die opbolt bijvoorbeeld).
[
Voor 150% gewijzigd door
Michaelr1 op 14-03-2011 13:59
]