Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 21:21
pegagus schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 16:16:
[...]

Sinds een paar dagen ben ik ook weer bij Zeelandnet (14 mbit ADSL voor het zelfde geld raak je toch een keer beu), maar blijkbaar hadden wij vandaag ook al storingen en gisteren leek de TV via de NOS-app ook even te haperen. Ik mag hopen dat dit niet de nieuwe norm is. Aan mijn kabel buiten ligt het niet. Die hebben ze eerder dit jaar opnieuw aangelegd.

Ik heb het nieuwe wifi-modem en de eerste conclusie is dat de wifi nog niet zo slecht is als mijn 7360, maar na 30 cm beton is er ook wenig meer over.
Weinig respons hier. Maar het lijkt (even?) opgelost met de volgende resetmethode:

- resetten middels het knopje op de achterzijde van het modem (minmaal 5 seconden ingedrukt houden).
- 1 minuut wachten, zodat het modem weer opstart.
- stekker er voor minimaal 1 minuut uit
- stekker er weer in.

Ik mag hopen dat dat eenmalig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 13:39

avotar

P0werd by Black Coffee

pegagus schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 13:18:
[...]

Weinig respons hier. Maar het lijkt (even?) opgelost met de volgende resetmethode:

- resetten middels het knopje op de achterzijde van het modem (minmaal 5 seconden ingedrukt houden).
- 1 minuut wachten, zodat het modem weer opstart.

- stekker er voor minimaal 1 minuut uit
- stekker er weer in.

Ik mag hopen dat dat eenmalig was.
Dit is eigenlijk hoe ik zelf altijd doe.
Eens in de twee weken is het eigenlijk wel een keer nodig, hoewel ik me nu zit te bedenken dat de laatste keer dat ik het heb moeten doen al weer wat langer geleden is. (wedden dat het binnen een uur nodig is :+ )

Digitale TV doet het super, maar ik moet er gemakshalve wel bijzeggen dat ik verder alles internetgerelateerds op de tv met een chrome cast doe.
We kijken dagelijks netflix de laatste anderhalve maand, maar het aantal keren dat hij heel tijdelijk teruggaat in kwaliteit is op 1 hand te tellen.
Nee hier thuis is het de laatste tijden erg stabiel sinds ik over ben naar Zeelandnet.

Toegegeven in al die jaren KPN heb ik maar 2 keer echt een storing gehad of een reset nodig gehad (en dat was achteraf kabel gerelateerd). maar spijt heb ik totaal nog niet gehad.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
Ik kom van Xs4all en ik kan me niet heugen dat ik een storing heb gehad, maar die 12 mbit wordt op een gegeven moment echt te krap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 15:12
Van 12Mbit wordt je tegenwoordig niet echt vrolijk meer. Echter is KPN ook bezig om z'n xDSL/koper netwerk te upgraden zodat er hogere snelheden mogelijk zijn, kan je via deze link checken: https://netco-fpi-info.fourstack.nl

Zelf heb ik nog altijd het 60/6 Premium abo, ben aan het twijfelen om over te stappen naar een xDSL provider want deze kunnen op mijn adres 110/22 leveren, vooral meer uploadsnelheid zit ik wel op te wachten.

Moet ook nog eens Zeelandnet bellen, want de actie die ze momenteel hebben voor nieuwe alles-in-1 klanten is ook wel interessant (helft v/d prijs voor een half jaar). Kijken of ze me een vergelijkbare aanbieding gaan doen als ik 'dreig' met opzeggen :P, bij andere providers wil dat namelijk wel eens helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

Koppel het vooral ook hier terug zou ik zeggen :+

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

• pegagus
Ik zit nog te knoeien met mijn telefoon. Ik zit nu nog bij budget phone, maar als ik bel, dan hoort de andere kant van de lijn mij heel erg slecht. Xs4all is nog actief, dus de telefoon weer even op die internetverbinding. Het leuke van een Fritz!box 7360 is dat die kan dienen als dectcentrale. Die wil ik wel houden. En bellen via Zeelandnet is bezopen duur. Wat bij Budget Phone slechts 12,50 euro kost, kost bij Zeelandnet 27,50 euro. 8)7

Als iemand nog een tip heeft, dan graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
pegagus schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 22:41:
Ik zit nog te knoeien met mijn telefoon. Ik zit nu nog bij budget phone, maar als ik bel, dan hoort de andere kant van de lijn mij heel erg slecht. Xs4all is nog actief, dus de telefoon weer even op die internetverbinding. Het leuke van een Fritz!box 7360 is dat die kan dienen als dectcentrale. Die wil ik wel houden. En bellen via Zeelandnet is bezopen duur. Wat bij Budget Phone slechts 12,50 euro kost, kost bij Zeelandnet 27,50 euro. 8)7

Als iemand nog een tip heeft, dan graag.
Gebruik zelf een pricewatch: Gigaset N300A IP icm Cheapconnect & Freevoipdeal en dat werkt nagenoeg altijd perfect. Heb je de Fritzbox 7360 als router ingesteld? en wat voor modem heb je van Zeelandnet gekregen?

Indien het zo'n wifi modem is kan je deze beter in bridge laten zetten indien je problemen ervaart, of er in ieder geval voor zorgen dat je geen 2 routers achter elkaar hebt staan. Dat kan ook door je Fritzbox in te stellen als AccessPoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
Ik heb inderdaad zo'n wifimodem. De Fritzbox kan helaas niet in bridgemodes, dus die blijft als router fungeren. Modem in bridgemodus kan in proberen, maar dan kom ik eigenlijk weer aansluitingen te kort en de wifi van het Zeelandnetmodem is niet heel best, maar die van de Fritzbox is nog slechter.

EDIT: modem in Bridgemodus is momenteel nog steeds niet beschikbaar.

[ Voor 10% gewijzigd door pegagus op 14-08-2015 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fighting Power
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-08 15:56
Laatste dagen heb ik nog ik in de avond uren een lagere snelheid met downloaden enz.
Als ik speedtest.net een test start via de Zeelandnet server is alles in orde maar kies ik een andere locatie dan Zeelandnet dan haal ik maar 20Mbps terrwijl dit 60 Mbps zou moeten zijn.

Speedtest via KPN

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/4592399802.png

Speedtest via Zeelandnet

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/4592396930.png

Hebben jullie hier ook last van of is het alleen op mijn verbinding?
Het lijkt namelijk net of de verbinding gecapped word in de avonduren
Ik heb al contact opgenomen met Zeelandnet alleen deze geven aan het niks aan te kunnen doen omdat het buiten hun netwerk om is. Ik ben van mening dat Zeelandnet hier wel degelijk iets aan kan doen aangezien het niet naar een server is maar echt met alles.

PSN: FightingPower, Gamertag: Fighting Power7, System Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:40

bonyuri

Investigator!

Geen last van in de avonduren, maar meer last van in het algemeen.
De download snelheid schommelt enorm de laatste tijd, geen idee waar dit door komt...

What Do You Call An Alligator In A Vest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis00
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 08:42
Ik zit zelf al jaren bij Zeelandnet. Buitenom de nu toch echt wel trage upload eigenlijk nog wel tevreden.

Heb hier nog een Cisco EPC3212 staan met hierachter een Apple Timecapsule.
Voor zakelijke doeleinden moet ik verbinding maken met onze VPN. Doordat dat geregeld word door mijn mac mini met OSX 10.10 Server moet ik voor iedere verbinding op 'verbind met VPN' klikken.

Nu begrijp ik sinds vanmiddag dat er ook modems en routers zijn met VPN functionaliteit ingebouwd. Op die manier hoef ik niet steeds op verbind te klikken en is je VPN eigenlijk 'always on'.

Die Timecapsule van Apple ondersteunt dat niet en ik lees overal dat er word geadviseerd om dan een extra router in je netwerk op te nemen. Nu ben ik aan het denken, kunnen we in plaats van het netwerk uit te breiden met een extra apparaat het juist niet eenvoudiger maken door die oude Cisco en die Apple Timecapsule te vervangen door die nieuwe EPC3940?

Deze heeft de functionaliteit toch die ik zoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
Voor zover ik weet heeft het EPC3940 wifi modem geen VPN server aan boord waar je naar toe kan verbinden.

Er zijn wel routers die standaard een VPN server hebben (meestal wat duurdere) of je moet een router hebben die door OpenWRT ondersteund wordt, dan kan je er zelf een VPN server op configureren.

Zelf heb ik een Raspberry Pi draaien die altijd aan staat, daar heb ik OpenVPN opgezet zodat ik naar m'n thuis netwerk kan verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis00
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 08:42
Door deze pagina met specificaties ging er vanuit dat dat mogelijk was.
http://nl.hardware.info/p...sco-epc3940/specificaties

Iemand die uitsluiting kan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
Ik zie het nu ook ja, ik heb zelf geen EPC3940 dus kan het niet voor je checken. Daarnaast geeft Hardware.Info ook aan dat de EPC3925 (=het oudere type wifimodem) ook voorzien is van een VPN-server, maar daar heb ik ook nog nooit iemand over gehoord.

Mogelijk dat Zeelandnet deze functionaliteit uitgezet heeft in de firmware? Anders even navragen op: https://forum.zeelandnet.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 19:17
Prolution schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 13:17:
Ik zie het nu ook ja, ik heb zelf geen EPC3940 dus kan het niet voor je checken. Daarnaast geeft Hardware.Info ook aan dat de EPC3925 (=het oudere type wifimodem) ook voorzien is van een VPN-server, maar daar heb ik ook nog nooit iemand over gehoord.

Mogelijk dat Zeelandnet deze functionaliteit uitgezet heeft in de firmware? Anders even navragen op: https://forum.zeelandnet.nl/
De VPN-server zit er zover ik heb gezien niet in. Wellicht hebben ze deze uit de firmware gesloopt voor de WiFiSpots.

Hoewel het me niet zo verstandig lijkt om zulke functionaliteit op een providermodemrouter te gebruiken, zeker als ze custom firmware gebruiken die periodiek geupdatet wordt. Bijv. vanwege beperkingen hardware of veiligheid.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertjuh360
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-09 16:08
Het is hier de laatste dagen ook vreemd aan het doen. Erg lage snelheden (8Mbps in plaats van 100Mbps), hoge schommelende pings.. Erg vreemd..

Paar vrienden ervaren dit ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prolution
Petertjuh360 schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 00:55:
Het is hier de laatste dagen ook vreemd aan het doen. Erg lage snelheden (8Mbps in plaats van 100Mbps), hoge schommelende pings.. Erg vreemd..

Paar vrienden ervaren dit ook.
Op het Zeelandnet forum worden vergelijkbare problemen gemeld: https://forum.zeelandnet....ijdens-avondpiekuren-1701

• pegagus
Prolution schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 08:55:
[...]

Gebruik zelf een pricewatch: Gigaset N300A IP icm Cheapconnect & Freevoipdeal en dat werkt nagenoeg altijd perfect. Heb je de Fritzbox 7360 als router ingesteld? en wat voor modem heb je van Zeelandnet gekregen?

Indien het zo'n wifi modem is kan je deze beter in bridge laten zetten indien je problemen ervaart, of er in ieder geval voor zorgen dat je geen 2 routers achter elkaar hebt staan. Dat kan ook door je Fritzbox in te stellen als AccessPoint.
Het is een tijdje goed gegaan, maar gisteren was het weer bal. Op de iPhone van mijn vrouw een voip-app geïnstalleerd, met de zelfde account, en het zelfde probleem. Het probleem zit hem dus in het modem. Gisteren avond gereset, hopen dat het vandaag weer beter gaat.

Modem in bridgemodus zetten is helaas nog steeds niet mogelijk.

• Prolution
pegagus schreef op donderdag 03 september 2015 @ 11:09:
[...]

Het is een tijdje goed gegaan, maar gisteren was het weer bal. Op de iPhone van mijn vrouw een voip-app geïnstalleerd, met de zelfde account, en het zelfde probleem. Het probleem zit hem dus in het modem. Gisteren avond gereset, hopen dat het vandaag weer beter gaat.

Modem in bridgemodus zetten is helaas nog steeds niet mogelijk.
Oké lijkt me inderdaad niet echt handig, ben blij dat ik nog het reguliere EPC3212 modem heb zeker omdat bridgemodus nu opeens weer niet beschikbaar is voor de wifi modems. Lijkt me dat de klantenservice van Zeelandnet ook niet echt veel ondersteuning bied voor VoIP problemen? Of misschien is er een nieuwe firmware in je wifi modem gepushed waardoor bepaalde instellingen veranderd zijn?

• pegagus
Ik heb het maar eens op het Zeelandnetforum gegooid. Met gaat nu in mijn modem kijken. Gelukkig kan ik goed onderbouwen dat de voip-problemen onafhankelijk zijn van het voip-apparaat en wel modemgerelateerd.

• timmie1
Het is ondertussen al september en ik ben heel benieuwd wanneer de snelheden voor losse internetabonnementen omhoog gaan. Heeft iemand daar ondertussen nog wat over gehoord?

• Prolution
timmie1 schreef op donderdag 03 september 2015 @ 19:29:
Het is ondertussen al september en ik ben heel benieuwd wanneer de snelheden voor losse internetabonnementen omhoog gaan. Heeft iemand daar ondertussen nog wat over gehoord?
Medio eind dit jaar zou dat moeten gaan gebeuren (had ergens december gelezen maar kan het niet terugvinden).

Vindt het nog steeds een behoorlijk 'lage' actie van Zeelandnet om de losse internet pakketten pas zoveel later deze snelheidsverhoging te geven, alleen maar om mensen naar die Alles-in-1 pakketten te lokken. De laatste verhoging voor het losse Premium pakket dateert al weer uit 2013, en was maar 10Mbit (50Mbit -> 60Mbit).

Mochten ze het nog langer uitstellen dan is de kans groot dat ik overstap naar VVDSL, alleen daar het is het nog even afwachten tot andere providers naast KPN interessante pakketten gaan aanbieden :). Oa de 20Mbit upload bij VVDSL is een groot voordeel mijn inziens vergeleken met Zeelandnet, ben die 'trage' 6Mbit up behoorlijk beu aan het worden. Met veel gebruik van cloud diensten en eigen VPN server merk je dat snel ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:40

bonyuri

Investigator!

Medio eind dit jaar? Dat zegt toch ook nog niets? Dat kan dus in Oktober, November of December zijn :s

What Do You Call An Alligator In A Vest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
bonyuri schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 10:25:
Medio eind dit jaar? Dat zegt toch ook nog niets? Dat kan dus in Oktober, November of December zijn :s
Heb nog ff op het Zeelandnet forum gezocht en kwam dit topic tegen: https://forum.zeelandnet....id-zonder-alles-in-1-1182

Daarin wordt door een Zeelandnet medewerker aangegeven dat het later dit jaar komt, omdat de snelheidsverhogingen gefaseerd verlopen. Helaas is er verder nog zover ik weet geen exacte datum bekend, zou mij niet verassen als het nog verder uitgesteld wordt richting 2016. Ze zijn namelijk ook bezig om het COAX netwerk te upgraden om deze hogere snelheden te kunnen garanderen, deze 'upgrade' kan makkelijk vertraging oplopen ;).

Ze hebben bij Delta/Zeelandnet momenteel elke cent die binnenkomt hard nodig, en de Alles-in-1 pakketjes leveren hun verhoudingsgewijs waarschijnlijk het meeste op (door o.a. de belkosten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
Dat bellen bij Zeelandnet is echt bezopen duur. En gezien de klachten die er her en der rondzwerven bij Zeelandnet, hebben ze nog een hoop op te lossen, voordat ze iedereen meer snelheid geven.

Ik ben jaren tevreden geweest met Xs4all, maar op een gegeven moment is 12 mBit down en 1 mBit up echt te weinig. Vooral het verschil in upload is merkbaar. Pas 450 vakantiefoto's op mijn PC gezet, en een paar uur later staat alles in KPN Backup Online.

Zodra vdsl2 of eventueel glasvezel mogelijk wordt, ben ik echter weer snel weg, denk ik.

• bluewalk
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik ben nu twee avonden bezig om te kijken of ik IPv6 aan de praat krijg op mijn netwerk maar tot op heden zonder resultaat. Ik zal dus wel wat verkeerd doen...
Ik krijg een IPv6 adres aan de buitenzijde van mijn pfSense doos (2a02:f68:bbb:X::XXX met daarbij subnetmask 128, volgens pfSense.

Ik kan vanaf de pfSense doos inderdaad ipv6 adressen benaderen, dus dat werkt. Echter dan komen nu de clients.
Ik heb de LAN interface een /64 chunk gegeven van de /48 die zeelandnet aanbiedt: 2a02:f68:bbb:X1::1. Vervolgens bij DHCPv6 server aangegeven adressen uit te willen delen in de range van 2a02:f68:bbb:X1::a - 2a02:f68:bbb:X1::ffff. Vervolgens router advertisement aangezet (moest volgens een manual) en deze op Managed gezet.

De clients op het lan krijgen inderdaad netjes een IPv6 adres in het verwachte subnet, kunnen met elkaar communiceren, echter kunnen deze het internet niet op.

De vraag is, zit ik in de goede richting en missen er een aantal laatste stapjes, of is het in het begin al mis gegaan? 8)7

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-09 11:27

Snow_King

Konijn is stoer!

cyberde schreef op donderdag 10 september 2015 @ 18:09:
Ik ben nu twee avonden bezig om te kijken of ik IPv6 aan de praat krijg op mijn netwerk maar tot op heden zonder resultaat. Ik zal dus wel wat verkeerd doen...
Ik krijg een IPv6 adres aan de buitenzijde van mijn pfSense doos (2a02:f68:bbb:X::XXX met daarbij subnetmask 128, volgens pfSense.

Ik kan vanaf de pfSense doos inderdaad ipv6 adressen benaderen, dus dat werkt. Echter dan komen nu de clients.
Ik heb de LAN interface een /64 chunk gegeven van de /48 die zeelandnet aanbiedt: 2a02:f68:bbb:X1::1. Vervolgens bij DHCPv6 server aangegeven adressen uit te willen delen in de range van 2a02:f68:bbb:X1::a - 2a02:f68:bbb:X1::ffff. Vervolgens router advertisement aangezet (moest volgens een manual) en deze op Managed gezet.

De clients op het lan krijgen inderdaad netjes een IPv6 adres in het verwachte subnet, kunnen met elkaar communiceren, echter kunnen deze het internet niet op.

De vraag is, zit ik in de goede richting en missen er een aantal laatste stapjes, of is het in het begin al mis gegaan? 8)7
In een Linux kernel moet je ergens een IPv6 forward iets aan zetten, wellicht in pfSense ook?

Zijn er anders eventueel firewalls regels die het verbieden?

• bluewalk
  • Niet online
Snow_King schreef op donderdag 10 september 2015 @ 18:41:
[...]
In een Linux kernel moet je ergens een IPv6 forward iets aan zetten, wellicht in pfSense ook?

Zijn er anders eventueel firewalls regels die het verbieden?
Ik zal daar eens naar kijken. Firewall rules zouden IPv6 verkeer door moeten laten naar buiten.
Waar ik onzeker over ben is of ik het subnet wel correct gekozen heb. Kan daar verder op Zeelandnet ook niets over vinden.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

cyberde schreef op donderdag 10 september 2015 @ 19:21:
[...]

Ik zal daar eens naar kijken. Firewall rules zouden IPv6 verkeer door moeten laten naar buiten.
Waar ik onzeker over ben is of ik het subnet wel correct gekozen heb. Kan daar verder op Zeelandnet ook niets over vinden.
Welke subnets heb je ingesteld?

• bluewalk
  • Niet online
Snow_King schreef op donderdag 10 september 2015 @ 20:51:
[...]

Welke subnets heb je ingesteld?
Ik krijg van Zeelandnet 2a02:f68:bbb:Y::XXX, vervolgens heb ik voor mijn lan 2a02:f68:bbb:Y1::1 ingesteld met dhcp van 2a02:f68:bbb:Y1::a tot 2a02:f68:bbb:Y1::ffff.
Volgens wat subnet calcs op het zou dit goed moeten zijn. Ik geef eerlijk toe, heb IPv6 lang links laten liggen... Dus mag nu alles uitvogelen :/

[ Voor 19% gewijzigd door bluewalk op 10-09-2015 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

cyberde schreef op donderdag 10 september 2015 @ 22:08:
[...]

Ik krijg van Zeelandnet 2a02:f68:bbb:Y::XXX, vervolgens heb ik voor mijn lan 2a02:f68:bbb:Y1::1 ingesteld met dhcp van 2a02:f68:bbb:Y1::a tot 2a02:f68:bbb:Y1::ffff.
Volgens wat subnet calcs op het zou dit goed moeten zijn. Ik geef eerlijk toe, heb IPv6 lang links laten liggen... Dus mag nu alles uitvogelen :/
Aha, daar ga je de mist in.

Mijn subnet van ZeelandNet is 2a02:f6e:XX07::/48 en ik gebruik voor mijn LAN 2a02:f6e:XX07::/64. Mijn Guest WiFi heeft 2a02:f6e:XX07:1::/64 en mijn domotica zit in 2a02:f6e:XX07:2::/64.

De route tabel van mijn Linux router ziet er dan ook zo uit:

code:
1
2
3
2a02:f6e:XX07::/64 dev eth1.100  proto kernel  metric 256 
2a02:f6e:XX07:1::/64 dev eth1.200  proto kernel  metric 256 
2a02:f6e:XX07:2::/64 dev eth1.300  proto kernel  metric 256

Ik heb dus 3 VLAN's in huis.

In jouw geval moet het dus zijn:

- ZeelandNet: 2a02:f68:bbb:Y::XXX
- LAN: 2a02:f68:bbb:Y::a

Voor al je IPv6 vragen is er overigens ook: Het grote IPv6 topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
Snow_King schreef op donderdag 10 september 2015 @ 22:55:
[...]

Aha, daar ga je de mist in.

Mijn subnet van ZeelandNet is 2a02:f6e:XX07::/48 en ik gebruik voor mijn LAN 2a02:f6e:XX07::/64. Mijn Guest WiFi heeft 2a02:f6e:XX07:1::/64 en mijn domotica zit in 2a02:f6e:XX07:2::/64.
Ah vandaar, heb nu de juiste subnets zoals je aangaf in jouw voorbeeld, dus eerst 3 blocks, daarna een eigen (jouw voorbeeld van gasten vlan). Alleen werken de clients nog niet, ik denk dat dat een pfSense issue is, daar het van de pfSense doos wel werkt.

code:
1
2
3
4
ping6 google.nl
PING6(56=40+8+8 bytes) 2a02:f68:bbb:Y::XXXX--> 2a00:1450:4013:c01::5e
16 bytes from 2a00:1450:4013:c01::5e, icmp_seq=0 hlim=57 time=15.363 ms
16 bytes from 2a00:1450:4013:c01::5e, icmp_seq=1 hlim=57 time=13.385 ms

Maar eens voorbeelden gaan zoeken hoe pfSense met IPv6 om gaat.

Btw, hoe heb jij je IPv6 subnet gevonden? pfSense geeft dat namelijk niet aan, alleen een /128 adres via dhcp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

cyberde schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 19:04:
[...]

Ah vandaar, heb nu de juiste subnets zoals je aangaf in jouw voorbeeld, dus eerst 3 blocks, daarna een eigen (jouw voorbeeld van gasten vlan). Alleen werken de clients nog niet, ik denk dat dat een pfSense issue is, daar het van de pfSense doos wel werkt.

code:
1
2
3
4
ping6 google.nl
PING6(56=40+8+8 bytes) 2a02:f68:bbb:Y::XXXX--> 2a00:1450:4013:c01::5e
16 bytes from 2a00:1450:4013:c01::5e, icmp_seq=0 hlim=57 time=15.363 ms
16 bytes from 2a00:1450:4013:c01::5e, icmp_seq=1 hlim=57 time=13.385 ms

Maar eens voorbeelden gaan zoeken hoe pfSense met IPv6 om gaat.

Btw, hoe heb jij je IPv6 subnet gevonden? pfSense geeft dat namelijk niet aan, alleen een /128 adres via dhcp.
oh, wacht! Het subnet wat je krijgt valt niet in de range van het adres wat pfSense krijgt.

Je pfSense moet via DHCPv6 Prefix Delegation om een subnet vragen bij ZeelandNet. Je krijgt dan een /48, die moet je ergens in de logs vinden.

Ik heb een Linux router zelf gemaakt en daar vind ik in de syslog welk subnet ik krijg.

Je moet dus via DHCPv6+PD een subnet krijgen. Daar haal je dan een /64 uit voor je LAN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Snow_King schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 20:11:
[...]
oh, wacht! Het subnet wat je krijgt valt niet in de range van het adres wat pfSense krijgt.

Je pfSense moet via DHCPv6 Prefix Delegation om een subnet vragen bij ZeelandNet. Je krijgt dan een /48, die moet je ergens in de logs vinden.

Ik heb een Linux router zelf gemaakt en daar vind ik in de syslog welk subnet ik krijg.

Je moet dus via DHCPv6+PD een subnet krijgen. Daar haal je dan een /64 uit voor je LAN.
Klopt, je moet inderdaad DHCPv6 en PD ingeschakeld hebben om het te laten werken.

• bluewalk
  • Niet online
Bedankt, ik heb het eindelijk werkend. Het was even uitzoeken hoe met pfSense. Mijn subnet is dus anders dat mijn WAN krijgt (goed om te weten).

Voor andere tweakers die met hetzelfde probleem zitten, hieronder hoe ik het ingesteld heb:
  1. Interfaces WAN:
    • IPv6 Configuration Type: DHCP6
    • Use IPv4 connectivity as parent interface: CHECK (Request a IPv6 prefix/information through the IPv4 connectivity link)
    • DHCPv6 Prefix Delegation size: 48
  2. Interfaces LAN
    1. IPv6 Configuration Type: Track interface
    2. IPv6 Interface: WAN
    3. IPv6 Prefix ID: 0
Daarna krijgen je clients al IP adressen, wil je dit verder onder controle houden dan zijn de volgende stappen mogelijk:
  1. Status -> Interfaces -> IPv6 address het ip adres noteren, de eerste drie blocks is je subnet
  2. Interfaces LAN
    • IPv6 Configuration Type: Static IPv6
    • IPv6 address: block1:block2:block3:eigen block::1
  3. Services -> DHCPv6 Server/RA
    • Enable DHCPv6 server on LAN interface: CHECKED
    • Range: block1:block2:block3:eigen block::2 - block1:block2:block3:eigen block::ffff
Hierna krijgen je clients een werkend IPv6 adres in je gespecificeerde range.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Ja, je WAN adres is enkel het adres van je router, maar niet dat van je subnet. Klopt technisch gezien helemaal zo.

IPv6 is iets anders dan IPv4, maar uiteindelijk veel makkelijker.

Top dat het werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Hebben we dit al gezien: http://www.pzc.nl/regio/z...elheid-internet-1.5240547
Dat maakte Arris maandag bekend. Delta zal de router gebruiken om de breedbanddiensten aan zijn 100.000 klanten in Zeeland te kunnen uitbreiden. De snelheid hangt af van het abonnement waarvoor de klant kiest. In het duurste abonnement stijgt de internetsnelheid naar 400 Megabit per seconde. Delta begon in april met het verhogen van de internetsnelheid voor all-in-one-abonnementen.
Ik ben benieuwd! Zolang het ding maar in bridge kan, ik wil geen alles-in-1 router van mijn ISP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Snow_King schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 09:24:

[...]

Ik ben benieuwd! Zolang het ding maar in bridge kan, ik wil geen alles-in-1 router van mijn ISP.
Ik heb al wat ervaring opgedaan bij andere kabelaars met Arris-modems, die waren nog slechter dan de Cisco's. Er moet voor de nieuwe Arris-modems dus zeker een bridgemode komen voordat ik de overstap waag. Het allerliefst zou ik mijn 3212 behouden, Deze moet snelheden van paar 100 Mbits zeker kunnen verwerken volgens de specs.

Volgens bovenstaand artikel zeggen ze weer dat ze 'de komende maanden' modems gaan vervangen en snelheden verhogen, maar dat zeggen ze al zo lang. Dat is geen nieuws :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
Snow_King schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 09:24:

[...]

Bij de PZC hebben ze niet helemaal door waar ze het over hebben, de Arris 'router' is er 1 die niet thuis bij de gebruiker komt te staan maar intern binnen het Zeelandnet netwerk zal worden gebruikt.

Het is gewoon een vervanging van de huidige CMTS'en (Arris C4) naar de nieuwere Arris E6000 CER. Met als doel om hogere snelheden te kunnen aanbieden, ik kan niet exact achterhalen of deze ook al DOCSIS 3.1 ready zijn.

Voorlopig blijven ze dus nog gewoon de Cisco EPC3940 modems uitleveren aan de gebruikers ;).

Meer info:
http://www.telecompaper.c...-arris-e6000-cer--1102268
http://phx.corporate-ir.n...ol-newsArticle&ID=2087299
https://www.arris.com/products/e6000-converged-edge-router/

Nog wat andere 'nieuwtjes':

- Bij het hoogste Alles-in-1 pakket (Super) krijg je vanaf 1 oktober gratis HBO
- Eind dit jaar gaat Delta z'n eigen Cloud-TV platform introduceren

Vooral naar de cloud-tv oplossingen ben ik wel benieuwd, in het verleden hobbelde ze een beetje mee met Ziggo op het gebied van DVB-C. Maar ze gaan nu voor een eigen (IPTV) oplossing, mogelijk dat het vergelijkbaar wordt met wat sommige glasvezel aanbieders hebben want de partij waarmee ze gaan samenwerken is een dochterbedrijf van Amino. De vraag is echter of de gebruikers zitten te wachten op zo'n decoder kastje als je al een CI+ module hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Dat van HBO bij Super abo's zag ik ook toevallig op de abonnementenpagina van Zeelandnet. Vreemd dat ze bestaande leden niet eens informeren hierover (maar goed best kans dat ze dit pas eind september doen)

Ik heb ook Super en vind het wel leuk om dat pakket erbij te krijgen.

Heb je AIO Premium 100Mb/10Mb (€57,50) en HBO (15,50) los dan betaal je ook €73
Heb je AIO Super 200/10 (€72,25) dan krijg je HBO er straks voor nop bij.

Premium klanten die dus HBO hebben zouden dus imo beter naar Super kunnen overstappen.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
Qua communicatie hebben ze bij Zeelandnet (Delta) sowieso nog veel te leren, door een beetje rond te klikken op hun website kom je dit soort dingen inderdaad tegen zonder dat er al vooraf wat informatie over is verstrekt.

De prijsstructuur is momenteel ook niet helemaal logisch, bij de losse internet pakketten is eigenlijk alleen alles t/m Premium enigszins interessant. Het 'losse' Super pakket is incl. kabeltarief €71,25, dan kan je beter voor het AIO Super gaan dan heb je een hogere snelheid en nu ook gratis HBO.

Om maar over het 'losse' Extreem pakket te zwijgen (€88,45 incl. kabel), met dezelfde snelheid als AIO Super maar zonder telefonie & HBO 8)7.

En inderdaad de klanten die nu AIO Premium hebben + HBO kunnen beter naar AIO Super gaan.
Je kan goed zien dat ze die Alles-in-1 pakketten aan het pushen zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Prolution schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 14:46:
Qua communicatie hebben ze bij Zeelandnet (Delta) sowieso nog veel te leren, door een beetje rond te klikken op hun website kom je dit soort dingen inderdaad tegen zonder dat er al vooraf wat informatie over is verstrekt.

De prijsstructuur is momenteel ook niet helemaal logisch, bij de losse internet pakketten is eigenlijk alleen alles t/m Premium enigszins interessant. Het 'losse' Super pakket is incl. kabeltarief €71,25, dan kan je beter voor het AIO Super gaan dan heb je een hogere snelheid en nu ook gratis HBO.

Om maar over het 'losse' Extreem pakket te zwijgen (€88,45 incl. kabel), met dezelfde snelheid als AIO Super maar zonder telefonie & HBO 8)7.

En inderdaad de klanten die nu AIO Premium hebben + HBO kunnen beter naar AIO Super gaan.
Je kan goed zien dat ze die Alles-in-1 pakketten aan het pushen zijn ;)
Tja ik had 3 losse pakketten (Premium internet, telefonie en digitale tv) waarbij ik voor hetzelfde minder ging betalen en dan ook nog een upgrade kreeg voor het internet. Het verschil tussen 3 losse pakketten en Super AIO was toen iets van 12 euro per maand (voor 3,5 keer zosnel internet 60 ->200). Toen maar besloten om dat te doen.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

• bluewalk
  • Niet online
Is het bij jullie ook wel eens voorgekomen dat je IPv6 subnet veranderde na een reboot van het modem of router?

De mijne is zojuist veranderd na een herstart van mijn pfSense appliance. Ik kwam er achter omdat IPv6 opeens niet meer werkte. Dus ik heb dezelfde stappen uitgevoerd als ik hierboven gepost had en kwam er achter dat het derde block anders was.

Nu met net nieuwe subnet werkt het overigens nog niet.

[ Voor 38% gewijzigd door bluewalk op 16-09-2015 22:21 . Reden: Meer info ]

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

cyberde schreef op woensdag 16 september 2015 @ 20:12:
Is het bij jullie ook wel eens voorgekomen dat je IPv6 subnet veranderde na een reboot van het modem of router?

De mijne is zojuist veranderd na een herstart van mijn pfSense appliance. Ik kwam er achter omdat IPv6 opeens niet meer werkte. Dus ik heb dezelfde stappen uitgevoerd als ik hierboven gepost had en kwam er achter dat het derde block anders was.

Nu met net nieuwe subnet werkt het overigens nog niet.
Wel eens gehad, maar daarna nooit meer.

Mijn configuratie is overigens thuis helemaal dynamisch. Mijn DHCPv6 client configureert de eerste /64 uit de /48 die ik krijg op mijn LAN interface.

Zodra ik dus een nieuw subnet krijg gaat het dynamisch allemaal over, zo staat er nergens iets statisch in mijn config.

• bluewalk
  • Niet online
Snow_King schreef op woensdag 16 september 2015 @ 22:59:
[...]

Wel eens gehad, maar daarna nooit meer.

Mijn configuratie is overigens thuis helemaal dynamisch. Mijn DHCPv6 client configureert de eerste /64 uit de /48 die ik krijg op mijn LAN interface.

Zodra ik dus een nieuw subnet krijg gaat het dynamisch allemaal over, zo staat er nergens iets statisch in mijn config.
Aha, ik heb zojuist mijn pfSense appliance maar opnieuw geinstalleerd (waren updates over updates over updates). Nu doet hij automatisch IPv6 inschakelen met het Track Interface stuk. Clients krijgen een adres en IPv6 werkt weer.
Overigens heb ik nu weer een nieuw subnet...

Hoe doe jij het met bv services draaien op een adres? Je wilt natuurlijk niet dat dat adres zomaar veranderd.

• Teuntje55
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-08 15:33
Het verkoop van Zeelandnet is weer een stukje dichterbij gekomen denk ik: https://samenvoordelta.nu/

• Prolution
Allemaal het gevolg van een recente uitspraak, zie ook: Prolution in "[ZeelandNet] Ervaringen Topic - Deel 1"
Ze hopen nu dat de politiek nog een soort uitzondering gaat maken voor het 'zielige' Delta, maar lijkt me niet dat dit zomaar gaat gebeuren.

Voor Delta wordt het de komende weken & maanden een spannende tijd, indien deze splitsing uiteindelijk doorgaat is de kans groot dat alle overige onderdelen los verkocht gaan worden zoals Zeelandnet (de kabeltak) aan bijv. Ziggo indien de toezichthouder ACM dat goedgekeurd.

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:48
Laat het A.U.B. door Ziggo overgenomen worden! Geen jaarcontracten aan alles, zoals eredivisie FOX enzo. Weer bij Nederland horen.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

Ik weet het niet hoor. Als ik zie wat voor stabiliteitsklachten er zijn vanuit Ziggo, dan zit je met Zeelandnet zo slecht nog niet.
Toegegeven, die jaarcontracten voor abonnementsdiensten zijn irritant, maar verder.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Ik krijg in toenemende mate allerlei irritante banners en mails van ZeelandNet en Delta, waarin ze oproepen om een petitie te tekenen. Is het zo erg gesteld met Delta dat ze hun abonnees lastig moeten vallen met zulke dingen?

Op zich zou een verkoop / overname niet zo erg zijn, zolang ze de wensen van de klant maar voorop zetten en Liberty Global niet het overnemende bedrijf is. Wellicht zou de politiek bij kunnen springen en ZeelandNet(+coaxnetwerk) voor een tijdje over kunnen nemen? Dan weten we dat het bedrijf voorlopig in goede handen is en dat we geen overnamechaos hoeven te verwachten.

• Teaclo
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08-07 12:15
Heeft iemand een idee hoeveel wan ip's je uitgedeeld krijgt van de zeelandnet dhcp servers? ik heb een sterk vermoeden dat ik maar 2 dhcp offers krijg, en het nadien uit is met de pret :/

Keep smiling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Teaclo schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 20:55:
Heeft iemand een idee hoeveel wan ip's je uitgedeeld krijgt van de zeelandnet dhcp servers? ik heb een sterk vermoeden dat ik maar 2 dhcp offers krijg, en het nadien uit is met de pret :/
1 of heel misschien 2, maar dat is de max. IPv4 is een beetje heel erg schaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
Teaclo schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 20:55:
Hier op het Zeelandnet forum heeft een moderator het over 5 adressen per modem: https://forum.zeelandnet....m-114/index1.html#post486

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prolution
Het is nu inmiddels wel zeker dat Delta moet gaan splitsen: http://www.pzc.nl/regio/z...moeten-splitsen-1.5291493, dit gaat in eerste instantie over het netwerkbedrijf en het energieproductie- en leveringsbedrijf deze mogen niet meer gezamenlijk onder de Delta holding hangen.
Volgens Delta heeft dit rampzalige gevolgen, maar dat valt wel mee als je er goed naar kijkt ;).

Nu is het ook wel interessant om te kijken wat de gevolgen gaan zijn voor kabeltak (Zeelandnet) van Delta, een aantal mogelijke scenario's:
  1. De kabel blijft bij het huidige commerciële Delta behoren en er veranderd voorlopig niets.
  2. De kabel wordt onder het (niet-commerciële netwerkbedrijf (DNWB) gehangen.
  3. De kabel wordt verkocht aan een partij zoals Ziggo of CIF (Caiway).
Optie 1 lijkt onwaarschijnlijk omdat Delta zelf al aangeeft dat het lastig kan blijven opereren zonder de geldstroom uit het netwerkbedrijf.

Optie 2 is wel interessant en kan er voor zorgen dat het kabelnetwerk in handen blijft van de Zeeuwse provincie & gemeenten, of ze het dan net zoals nu met Zeelandnet commercieel mogen aanbieden is echter de vraag. Ze zouden er dan ook voor kunnen kiezen om meerdere providers toe te laten op het netwerk, of om zelfs een glasvezel netwerk aan te gaan leggen ter vervanging van de kabel, dit doet bijvoorbeeld het netwerkbedrijf Cogas (samen met CIF).

Optie 3 lijkt mij op dit moment het meest waarschijnlijke, Delta werkt al intensief samen met Ziggo op dit gebied. Echter zou het kunnen dat Ziggo het helemaal niet wil overnemen omdat dit mogelijk gevolgen kan hebben bij de toezichthouder en dat ze dan vervolgens wél andere providers op de kabel moeten toestaan (omdat ze dan in bijna heel NL kabeldekking hebben). Nadeel van Ziggo is wel dat je alles uit handen geeft aan Liberty Global, en glasvezel hoef je al helemaal niet te verwachten van hun.
CIF is daarnaast ook een mogelijk partij die de kabel zou kunnen overnemen, en CIF investeert in de gebieden waar deze actief is ook fors in glasvezel, alleen van de verhalen rondom hun

Het kan in mijn ogen dus alleen maar beter worden als de winstgevende kabel uit het huidige verlieslatende Delta gehaald wordt. Dit kan er op termijn mogelijk ook voor gaan zorgen dat er geïnvesteerd gaat worden in glasvezel voor consumenten, nu worden de winsten uit Zeelandnet o.a. gebruikt om de verliezen bij de productie & levering van energie te dekken.

Ik ben benieuwd welke keuzes Delta & de aandeelhouders gaan maken de komende tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Ik las vanochtend dat een aantal gemeentes in Zeeland een kabelbelasting gaat heffen. Onder andere klanten van Delta zouden dit moeten gaan merken omdat Delta een flinke hoeveelheid glasvezel- en coaxkabel in de grond heeft. In het ergste geval zouden we dus op termijn een nieuwe prijsverhoging van kabelhuur of abonnementsgeld kunnen krijgen.

Ondertussen is het nog steeds doodstil bij ZeelandNet over de beloofde snelheidsverhoging voor losse internetabonnementen. Klantenservice weet van niks. Ook waren ze zo enthousiast oudere (non-WiFi)modems aan het verwisselen, maar ook daar niets meer van teruggehoord. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

timmie1 schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 15:10:
Ik las vanochtend dat een aantal gemeentes in Zeeland een kabelbelasting gaat heffen. Onder andere klanten van Delta zouden dit moeten gaan merken omdat Delta een flinke hoeveelheid glasvezel- en coaxkabel in de grond heeft. In het ergste geval zouden we dus op termijn een nieuwe prijsverhoging van kabelhuur of abonnementsgeld kunnen krijgen.

Ondertussen is het nog steeds doodstil bij ZeelandNet over de beloofde snelheidsverhoging voor losse internetabonnementen. Klantenservice weet van niks. Ook waren ze zo enthousiast oudere (non-WiFi)modems aan het verwisselen, maar ook daar niets meer van teruggehoord. :+
Vooral dat laatste ligt ik niet wakker van. Mijn Cisco met Docsis 3.0 in bridge werkt prima!

Ook heb ik native IPv6, heb dus alles wat ik nodig heb.

Al mis ik wel wat upload. 100/100 zou leuk zijn, maar ja, dan moet ik over naar glas. Ligt hier in de Mortiere 150m verderop wel bij nieuwe huizen, maar niet bij mij :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
timmie1 schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 15:10:

Het is inderdaad stil aan de kant van ZeelandNet over de snelheidsverhoging, ik denk er sterk over na om over te stappen naar Telfort 80Mbit VVDSL (met in de praktijk snelheden van 100/20).

Wat betreft die kabelbelasting (precariobelasting), dit gaan veel gemeentes in Zeeland doen omdat ze nu het geld (dividend) missen wat ze normaal gesproken van Delta krijgen. Deze belasting kunnen de gemeentes overigens niet heffen over Coax, glasvezel of koperlijnen aangezien deze communicatienetwerken hiervan ontheven zijn.

Alleen over elektriciteitskabels, gasleidingen & waterleidingen mag deze belasting geheven worden, dit gaat dan via de netwerkbeheerder van de betreffende infrastructuur in Zeeland is dat dus Delta netwerkbedrijf (Elek & Gas) & Evides (Water). Dus je kan inderdaad dan verwachten dat die tarieven zullen gaan stijgen in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killugh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-07 14:30

killugh

lava right ahead

Snow_King schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 15:46:
[...]

Vooral dat laatste ligt ik niet wakker van. Mijn Cisco met Docsis 3.0 in bridge werkt prima!

Ook heb ik native IPv6, heb dus alles wat ik nodig heb.

Al mis ik wel wat upload. 100/100 zou leuk zijn, maar ja, dan moet ik over naar glas. Ligt hier in de Mortiere 150m verderop wel bij nieuwe huizen, maar niet bij mij :(
Ik had al langer problemen met gebeld worden, telkens als iemand mij belde ging m'n internet offline. Dacht eerst dat het aan de handset lag, maar afgelopen weekend ging m'n internet ook offline als ik bestanden probeerde te uploaden. Na enig testen bleek m'n modem steeds te herstarten.
Was al bang dat ik zo'n wifi gedrocht zou krijgen na melding bij Zeelandnet, totdat een collega opmerkte dat hij hetzelfde had gehad met zijn UPC modem en dat de adapter het probleem was.

Vol goede moed alle dozen door op zoek naar een geschikte adapter, maar die 15V is iets wat ik standaard niet in huis heb. Helpdesk gesloten, dus naar de Mediamarkt gereden voor een adapter.
En yay, modem stabiel na adapter wissel, voorlopig nog geen modemwissel nodig 8)

Is er al een glas alternatief hier in de Mortiere dan? Volgens mij zit ik 150m van je vandaan :+

pain is nothing that a downpour won't erase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

killugh schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 20:53:
[...]

Ik had al langer problemen met gebeld worden, telkens als iemand mij belde ging m'n internet offline. Dacht eerst dat het aan de handset lag, maar afgelopen weekend ging m'n internet ook offline als ik bestanden probeerde te uploaden. Na enig testen bleek m'n modem steeds te herstarten.
Was al bang dat ik zo'n wifi gedrocht zou krijgen na melding bij Zeelandnet, totdat een collega opmerkte dat hij hetzelfde had gehad met zijn UPC modem en dat de adapter het probleem was.

Vol goede moed alle dozen door op zoek naar een geschikte adapter, maar die 15V is iets wat ik standaard niet in huis heb. Helpdesk gesloten, dus naar de Mediamarkt gereden voor een adapter.
En yay, modem stabiel na adapter wissel, voorlopig nog geen modemwissel nodig 8)
Je kan bij ZeelandNet/Delta in Middelburg gewoon een nieuwe adapter halen. Hebben ze een hele bak van bij de receptie.
killugh schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 20:53:
[...]

Is er al een glas alternatief hier in de Mortiere dan? Volgens mij zit ik 150m van je vandaan :+
Ja, een aantal nieuwe huizen aan de Eendrachtsweg kunnen 500/500 krijgen. Dat is een klein stuk bij mij vandaan, kijk er letterlijk op uit. Nieuwe blok huizen richting de gevangenis. Daar zag ik tijdens de bouw al glas de grond in gaan.

Reggefiber heeft echter geen plannen om verder uit te breiden. ZeelandNet of 8Mbit ADSL is de enige optie in mijn huis uit 2011....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killugh

killugh

lava right ahead

Snow_King schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 09:23:

Je kan bij ZeelandNet/Delta in Middelburg gewoon een nieuwe adapter halen. Hebben ze een hele bak van bij de receptie.
Oh mooi, goed om te weten, ga ik eens ruilen binnenkort.
Snow_King schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 09:23:
Ja, een aantal nieuwe huizen aan de Eendrachtsweg kunnen 500/500 krijgen. Dat is een klein stuk bij mij vandaan, kijk er letterlijk op uit. Nieuwe blok huizen richting de gevangenis. Daar zag ik tijdens de bouw al glas de grond in gaan.
Ik zit aan de andere kant van jou (jij zit in dat hele kleine blokje van een paar huizen toch?), richting de golfbaan, huis uit 2008/2009, maar wel al met glas in de meterkast. Als ik echter op de reggefiber site een postcodecheck doe dan lijkt het erop dat ik ook nog moet afwachten...

[ Voor 3% gewijzigd door killugh op 18-10-2015 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

killugh schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 14:18:
[...]

Ik zit aan de andere kant van jou (jij zit in dat hele kleine blokje van een paar huizen toch?), richting de golfbaan, huis uit 2008/2009, maar wel al met glas in de meterkast. Als ik echter op de reggefiber site een postcodecheck doe dan lijkt het erop dat ik ook nog moet afwachten...
Ik woon naast een fietsersbrug, op de hoek aan het water. Aan de kant van de torenweg, niet het water over.

Mijn huis is uit 2011 en daarom baal ik er van dat ik geen glasvezel heb. Ik ben best tevreden met ZeelandNet, maar de upload is gewoon té laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Snow_King schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 10:09:
[...]
maar de upload is gewoon té laag.
Voor 99% van de gebruikers is 10Mbit upload meer dan ruim voldoende.
Tevens is de asymmetrische verhouding niet enkel uit marketing oogpunt, maar ook uit technisch oogpunt bepaald. Onder meer door de eurodocsis standaard, en de verhouding tussen beschikbare bandbreedte voor upstream en downstream.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

M a r c o schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 11:39:
[...]

Tevens is de asymmetrische verhouding niet enkel uit marketing oogpunt, maar ook uit technisch oogpunt bepaald. Onder meer door de eurodocsis standaard, en de verhouding tussen beschikbare bandbreedte voor upstream en downstream.
Nee, daar ben ik mij volledig van bewust. Feit is wel, voor mij is de upload te laag. Ik zou met 50/50 erg blij zijn, 100/100 natuurlijk nog meer.

Daarom zou ik bij ZeelandNet weg zijn zodra er Glasvezel bij mij kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
M a r c o schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 11:39:
[...]

Dat de upload niet symmetrisch is bij een DOCSIS verbinding is vrij helder en ook dat dit een technische oorzaak heeft. Maar de upload kan wel hoger dan de 10Mbit die Zeelandnet momenteel maximaal aanbied, bij Ziggo is de upload bijv 20Mbit en bij het hoogste zakelijke pakket zelfs 40Mbit.

Ik denk dat door het toenemend gebruik van cloud diensten de vraag om snellere uploadsnelheden er ook meer zal komen vanuit de 'gewone' gebruiker, dan is het dus nog maar de vraag of 10Mbit genoeg is voor 99% van de gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
True, de ratio van 1/10 is volgens mij deels op de DOCSIS standaard gebaseerd.
Ziggo wijkt daar in feite van af met hun 1/5.
Als Zeelandnet zoals ze zelf aangeven straks 400 MBit down willen gaan leveren, zou daar naar mijn mening ook 40 MBit upload bij horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
De vraag is überhaupt wanneer Zeelandnet besluit voor ons niet all-in-one klanten de snelheden eindelijk eens op te voeren.
Het is schandalig dat klanten die geen interesse hebben in de telefonie achter gesteld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

cyberde schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 17:42:
De vraag is überhaupt wanneer Zeelandnet besluit voor ons niet all-in-one klanten de snelheden eindelijk eens op te voeren.
Het is schandalig dat klanten die geen interesse hebben in de telefonie achter gesteld worden.
Waarom is dat schandalig?
Het is duidelijk welke pakketten ze hebben en wat daar de voordelen van zijn.
Als je besluit een minder pakket te nemen, zie ik er de logica wel van in dat je ook minder voordelen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
avotar schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 06:40:
[...]

Als je besluit een minder pakket te nemen, zie ik er de logica wel van in dat je ook minder voordelen hebt.
Omdat als trouwe klant gelijk behandeld wilt worden dan iemand die wel all-in-one afneemt. Het is gewoon een marketing technisch iets om men aan de all-in-one te helpen, want immers bij all-in-one krijg je wel de extra snelheid. Daarom is het schandalig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
avotar schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 06:40:
[...]

Ik heb nooit besloten om een 'minder' pakket te nemen, want toen ik het Premium pakket afsloot waren er niet eens Alles-in-1 pakketten.

Natuurlijk wel gekeken naar zo'n pakket toen die geïntroduceerd werden, maar het bleek in mijn geval totaal niet interessant omdat m'n eigen VoIP oplossing veel goedkoper en flexibeler is.

Het pushen naar die Alles-in-1 pakketten is vrij duidelijk natuurlijk, maar of het echt netjes is tegenover trouwe klanten die geen Alles-in-1 pakket willen? Wel heb ik opnieuw vernomen dat voor het eind van het jaar de losse internet pakketten ook de snelheidsverhoging krijgen, maar een exacte datum kunnen ze nog niet geven.

[ Voor 3% gewijzigd door Prolution op 20-10-2015 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

cyberde schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 10:53:
[...]

Omdat als trouwe klant gelijk behandeld wilt worden dan iemand die wel all-in-one afneemt. Het is gewoon een marketing technisch iets om men aan de all-in-one te helpen, want immers bij all-in-one krijg je wel de extra snelheid. Daarom is het schandalig.
Ik ben ook een trouwe klant en heb wel de all-in-one afgenomen.
Het is rot dat je zonder het gebruik van telefonie minder keuze hebt, maar schandalig is een veel te sterke kwalificatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
cyberde schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 17:42:
cyberde schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 10:53:
[...]

Mee eens!
Prolution schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 13:22:
[...]

Dat de upload niet symmetrisch is bij een DOCSIS verbinding is vrij helder en ook dat dit een technische oorzaak heeft. Maar de upload kan wel hoger dan de 10Mbit die Zeelandnet momenteel maximaal aanbied, bij Ziggo is de upload bijv 20Mbit en bij het hoogste zakelijke pakket zelfs 40Mbit.

Ik denk dat door het toenemend gebruik van cloud diensten de vraag om snellere uploadsnelheden er ook meer zal komen vanuit de 'gewone' gebruiker, dan is het dus nog maar de vraag of 10Mbit genoeg is voor 99% van de gebruikers.
Het is technisch wel degelijk mogelijk om via coaxkabel symmetrische snelheden te leveren, net als meerdere providers op het systeem. Enkele voorbeeld daarvan zijn het Cai netwerk in Harderwijk en Kabelnet Veendam. Je kan dan alleen geen 500/500 snelheden leveren, maar 50/50 gaat prima.

Die bewering dat 99% van de gebruikers genoeg heeft aan 10Mbit upload is ook niet waar. Iedereen die een beetje met computers werkt, zou in zijn eigen omgeving kunnen merken dat er best wel wat geupload wordt en dat meer upload daarbij erg prettig is. Studenten maken veel gebruik van Dropbox en Onedrive, gamers streamen HD naar Twitch en uploaden naar YouTube, grootouders skypen met al hun kleinkinderen in HD-kwaliteit, mensen werken thuis met grote bestanden of wisselen hele albums met fullHD foto's uit. Daarbij draaien steeds meer mensen een (NAS-)server om altijd en overal centraal bij hun content te kunnen.

Downloadsnelheden die ZeelandNet aanbiedt, zijn wel voldoende. Je zou wel kunnen stellen dat hun hoogste internetpakket overbodig is, want in principe heb je (zelfs met meerdere personen) genoeg aan 100Mbit down en de upload is toch hetzelfde als het goedkopere abonnement.

Als ik ZeelandNet was, zou ik de upload dus gauw wat hoger maken om aantrekkelijk te blijven. KPN is druk bezig om kopernetwerk in Zeeland te upgraden en in/rond de 'steden' Goes, Middelburg en Vlissingen is op veel plaatsen al VVdsl2 met een upload die hoger is dan die van ZeelandNet oftewel 100/20 voor een prijs die lager is dan het abonnementsgeld voor internet Premium zonder TV-toeslag...

[ Voor 8% gewijzigd door timmie1 op 20-10-2015 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
timmie1 schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 11:44:

[...]

Het is technisch wel degelijk mogelijk om via coaxkabel symmetrische snelheden te leveren, net als meerdere providers op het systeem. Enkele voorbeeld daarvan zijn het Cai netwerk in Harderwijk en Kabelnet Veendam. Je kan dan alleen geen 500/500 snelheden leveren, maar 50/50 gaat prima.
Klopt inderdaad dat er een aantal kleine kabelproviders hebben gexperimenteerd met symmetrische snelheden, dit in aanloop naar het glasvezel netwerk wat zowel in Hardewijk & Veendam werd aangelegd. De resultaten daar waren overigens ook wisselend, vaak werden de geadverteerde symmetrische snelheden niet gehaald over het ook al verouderde DOCSIS netwerk van die 2 providers (daar werd door de aanleg van glasvezel natuurlijk niet meer in geïnvesteerd)

Overigens wel interessant om te zien dat dergelijke kleine kabelaars kiezen om hun coax netwerk vaarwel te zeggen en volop in glasvezel te investeren, in eerste instantie kost de uitrol van glasvezel natuurlijk een hoop centen maar zodra het er ligt levert het ook behoorlijk wat op. Ook qua onderhoud en apparatuur kosten is een (volledig) glasvezel netwerk op de langere termijn een stuk goedkoper dan het Coax netwerk blijven onderhouden en om de zoveel tijd die DOCSIS apparatuur vernieuwen (hangen dure licenties aan).

Als je overigens technisch kijkt naar de kabel dan zie je dat deze (veel) meer ruimte heeft voor download dan upload. De retourband (upload kanalen) zit op het frequentiespectrum tussen 5-65MHz, de resterende ruimte (grofweg tussen de 130-862MHz) wordt gebruikt voor download capaciteit en ook voor de TV kanalen. Het is te verwachten dat met DOCSIS 3.1 het steeds meer richting symmetrische snelheden gaat groeien, aangezien dan ook de strike scheiding wat meer wordt losgelaten en er meer ruimte komt voor upload.

Er is per coaxsegment (circa 500~800 aansluitingen) momenteel een capaciteit voor 800Mbps download & ~110Mbps upload (zie meting: Prolution in "[ZeelandNet] Ervaringen Topic - Deel 1")
Zal binnenkort weer wat metingen gaan uitvoeren, met name omdat waarschijnlijk de CMTS waarop ik ben aangesloten deze week wordt vernieuwd (van Arris C4 naar Arris E6000 CER) mogelijk dat de download & upload capaciteit daardoor wordt opgeschroefd.
Die bewering dat 99% van de gebruikers genoeg heeft aan 10Mbit upload is ook niet waar. Iedereen die een beetje met computers werkt, zou in zijn eigen omgeving kunnen merken dat er best wel wat geupload wordt en dat meer upload daarbij erg prettig is. Studenten maken veel gebruik van Dropbox en Onedrive, gamers streamen HD naar Twitch en uploaden naar YouTube, grootouders skypen met al hun kleinkinderen in HD-kwaliteit, mensen werken thuis met grote bestanden of wisselen hele albums met fullHD foto's uit. Daarbij draaien steeds meer mensen een (NAS-)server om altijd en overal centraal bij hun content te kunnen.
Mee eens.
Downloadsnelheden die ZeelandNet aanbiedt, zijn wel voldoende. Je zou wel kunnen stellen dat hun hoogste internetpakket overbodig is, want in principe heb je (zelfs met meerdere personen) genoeg aan 100Mbit down en de upload is toch hetzelfde als het goedkopere abonnement.

Als ik ZeelandNet was, zou ik de upload dus gauw wat hoger maken om aantrekkelijk te blijven. KPN is druk bezig om kopernetwerk in Zeeland te upgraden en in/rond de 'steden' Goes, Middelburg en Vlissingen is op veel plaatsen al VVdsl2 met een upload die hoger is dan die van ZeelandNet oftewel 100/20 voor een prijs die lager is dan het abonnementsgeld voor internet Premium zonder TV-toeslag...
Ik zie 100Mbps down ook als een snelheid die voorlopig wel voldoende moet zijn (ook met meerdere personen), hogere snelheid is leuk maar in de praktijk heb je er niet echt heel veel aan (alleen dat je films nóg sneller binnen zijn :P)

Zelf kijk ik ook naar VVDSL alternatieven, 100/20 snelheden zijn inderdaad mooi. Ik wacht nog even tot eind dit jaar zodat Zeelandnet hopelijk de snelheden van de losse internet pakketten ook heeft verhoogd, daarna ga ik kijken wat de andere providers aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Zeker het gebrek aan concurrentie is een probleem. Daardoor ben je vaak afhankelijk van 1 ISP. Gewoon glas overal, dan wordt het leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
killugh schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 14:18:
[...]

Oh mooi, goed om te weten, ga ik eens ruilen binnenkort.

[...]
Is het nog gelukt deze te ruilen? Bij mijn ouders was er een stop doorgeslagen omdat de adapter van het modem het begaf. Kwam ook een lekkere chemische vloeistof uitgelopen.
Een 15V adapter heb ik hier ook niet liggen dus nu zitten ze zonder internet en telefonie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killugh

killugh

lava right ahead

cyberde schreef op zondag 01 november 2015 @ 09:54:
Is het nog gelukt deze te ruilen? Bij mijn ouders was er een stop doorgeslagen omdat de adapter van het modem het begaf. Kwam ook een lekkere chemische vloeistof uitgelopen.
Een 15V adapter heb ik hier ook niet liggen dus nu zitten ze zonder internet en telefonie...
Nog niet geprobeerd, de druk is er ook een beetje af nu 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
Ik heb via de Twitter webcare van Zeelandnet ook al eens een vervangende adapter aangevraagd voor m'n modem en deze kwam na een paar dagen via de post binnen (kon hem inderdaad ook ophalen bij Delta in Middelburg). In de tussentijd had ik gelukkig een andere adapter gevonden (van een externe HDD) die ook werkte, dus zat ik niet lang zonder internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Ik heb laatst contact opgenomen over een evt snelheidsverhoging van los internet en ik denk dat we ervan uit mogen gaan dat het dit jaar niet gaat gebeuren. Medewerker wist van niks, afdelingshoofd ook niet. Ook niks bij hen in de planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
Thnx, maar ff een tweetje gestuurd, ben benieuwd.

Overigens jammer dat er nog niets bekend is over de snelheidsverhoging...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
Het is inderdaad zeer vaag dat er na een eerdere aankondiging opeens weer niets bekend is over de snelheidsverhoging van de losse internet pakketten, momenteel verwacht ik dan ook niks maar wacht nog wel ff af tot het eind van het jaar.

Mogelijk komen er dan ook namelijk meer providers die VVDSL gaan aanbieden met hogere snelheden zoals 100Mbit, al is het 80Mbit pakket wat Telfort momenteel aanbied behoorlijk ook interessant (met in de praktijk snelheden van 100Mbit down & 20 up)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teuntje55
Volgens mij is Bridge-modus weer geactiveerd (PIP), maar kan niets wijzigen omdat ik geen Cisco alles in 1 modem heb.

Kan iemand dit voor mij verifiëren of Bridge-modus weer aanwezig is?.

Melding:
"U kunt de bridge mode van uw modem niet wijzigen. Deze functionaliteit is niet beschikbaar voor uw modem."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Teuntje55 schreef op donderdag 05 november 2015 @ 10:01:
Volgens mij is Bridge-modus weer geactiveerd (PIP), maar kan niets wijzigen omdat ik geen Cisco alles in 1 modem heb.

Kan iemand dit voor mij verifiëren of Bridge-modus weer aanwezig is?.

Melding:
"U kunt de bridge mode van uw modem niet wijzigen. Deze functionaliteit is niet beschikbaar voor uw modem."
Als er maar één UTP poort op je Cisco modem zit is het altijd bridge. Je hebt denk ik een Cisco EPC3212, die heb ik ook. Werkt prima en IPv6 werkt ook probleemloos er achter.

Koop dus wel een router die ook IPv6 aan kan, dan heb je dat ook direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teuntje55
Snow_King schreef op donderdag 05 november 2015 @ 10:14:
[...]

Als er maar één UTP poort op je Cisco modem zit is het altijd bridge. Je hebt denk ik een Cisco EPC3212, die heb ik ook. Werkt prima en IPv6 werkt ook probleemloos er achter.

Koop dus wel een router die ook IPv6 aan kan, dan heb je dat ook direct.
Ja dat weet ik maar kan iemand verifiëren dat Bridge-modus weer werkt? :+

Kan ik kenbaar maken dat Bridge-modus weer een optie is i.p.v. IP pass through. _/-\o_

[ Voor 56% gewijzigd door Teuntje55 op 05-11-2015 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Teuntje55 schreef op donderdag 05 november 2015 @ 10:24:
[...]

Ja dat weet ik maar kan iemand verifiëren dat Bridge-modus weer werkt? :+

Kan ik kenbaar maken dat Bridge-modus weer een optie is i.p.v. IP pass through. _/-\o_
Als het goed is werkt deze standaard, dat ding kan niet routeren. Ik heb in PiP de zelfde melding overigens.

Nogmaals, koop wel een router die IPv6 aan kan! ZeelandNet heeft het by default aan staan, je router moet het alleen kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
Er is vannacht onderhoud geweest in mijn regio en nu is m'n IPv6 kapot :/, ah na een reboot van m'n router met OpenWRT werkt het weer :P. Er werden nog wel IPv6 adressen uitgedeeld door m'n router maar er was geen IPv6 connectiviteit, merkte dat bepaalde Google diensten dat niet zo leuk vonden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teuntje55
Yup, bridge werkt weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspar M
  • Laatst online: 11-09 07:41
Net nog contact gehad met de klantenservice van Zeelandnet, de betreffende dame gaf als antwoord "dat Zeelandnet mettertijd de standaard internetabonnement een snelheidsverhoging gaat geven, maar dat het niet op korte termijn gaat gebeuren en dat ze niet kunnen aangeven wanneer dan wel"

Ze kon wel zeggen dat Zeelandnet er specifiek voor heeft gekozen om all 1 one abonnementen aantrekkelijker te maken door dit verschil in internetsnelheden tussen wel en niet all 1 one te creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
caspar M schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 15:52:
Net nog contact gehad met de klantenservice van Zeelandnet, de betreffende dame gaf als antwoord "dat Zeelandnet mettertijd de standaard internetabonnement een snelheidsverhoging gaat geven, maar dat het niet op korte termijn gaat gebeuren en dat ze niet kunnen aangeven wanneer dan wel"

Ze kon wel zeggen dat Zeelandnet er specifiek voor heeft gekozen om all 1 one abonnementen aantrekkelijker te maken door dit verschil in internetsnelheden tussen wel en niet all 1 one te creëren.
Het ziet er inderdaad naar uit dat ze het gewoon lekker gaan uitstellen totdat er een bepaalde target is gehaald bij de Alles-in-1 pakketten. Volgende week ga ik ze ook maar eens bellen om een opzegging door te geven met de reden dat ik de maandprijs (€32,75) die ik betaal te hoog vindt voor de snelheid die ik er voor terug krijg.

Vervolgens maar een jaartje KPN of Telfort nemen met 100Mbit down & 20Mbit up via VVDSL, ben dat uitstellen van Zeelandnet inmiddels wel een beetje zat geworden... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Prolution schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 16:23:
[...]

Het ziet er inderdaad naar uit dat ze het gewoon lekker gaan uitstellen totdat er een bepaalde target is gehaald bij de Alles-in-1 pakketten. Volgende week ga ik ze ook maar eens bellen om een opzegging door te geven met de reden dat ik de maandprijs (€32,75) die ik betaal te hoog vindt voor de snelheid die ik er voor terug krijg.

Vervolgens maar een jaartje KPN of Telfort nemen met 100Mbit down & 20Mbit up via VVDSL, ben dat uitstellen van Zeelandnet inmiddels wel een beetje zat geworden... :/
Het ziet er inderdaad naar uit dat ZeelandNet zoveel mogelijk klanten naar Alles-in-een wil krijgen.
Als ik het navraag aan de klantenservice draaien ze erom heen en zeggen ze het niet in die bewoordingen, maar het komt er wel op neer. Ook op de vragen over dit onderwerp op het forum reageren
ze niet meer.

Echter, er staat nog wel het volgende op hun website:
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/9aada3b83c04c196dfc6b5057228d069.png

Ik denk ook aan overstappen maar ben wel benieuwd of er via de afdeling "opzeggingen" evt. een fikse korting oid los kan worden gepeuterd. Net zoals bij Ziggo, UPC en KPN gebruikelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/e9460b1d0f9db30f59ac61b2153f6eb3.png

Nog even geduld, dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teuntje55
Laatste bericht van Zeelandnet is nu: begin 2016 :/

https://kbank.delta.nl/SR...ZeelandnetNL#.VkCRdbcvfIU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
Interessant, de klanten met een EPC3212 modem krijgen dus ook zo'n nieuwe Wifimodem (EPC3940), voorheen werden alleen de oude Webstar (DOCSIS 2.0) modems omgewisseld volgens mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Prolution schreef op maandag 09 november 2015 @ 14:11:
Interessant, de klanten met een EPC3212 modem krijgen dus ook zo'n nieuwe Wifimodem (EPC3940), voorheen werden alleen de oude Webstar (DOCSIS 2.0) modems omgewisseld volgens mij?
Wat een onzin zeg. Die EPC3212 kan volgens mij prima de DOCSIS 3.0 aan, of gaat het hier om 3.1?

Ik vind alles prima, maar ik wil persé bridge. Gelukkig hebben wij 20 verbindingen bij ze, ze sturen ons geen WiFi troep ding toe, wij moeten ook bridgen ivm VPN tunnels op onze routers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teuntje55
Ik heb nog zo'n oud webstar modem (epc2203), doet het nog perfect alleen tijdens spits uur wel eens wat minder ( 1 channel). Ben daarom wel toe aan een nieuw modem.

Blijkbaar willen ze meer wifispots door de 3212 te vervangen, ik kan geen andere reden verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoReseth
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:07
Ik had toch ergens recent een bericht gezien dat er ook nieuw type wifi modems geleverd zouden gaan worden waarbij het signaal ook beter was ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
De EPC3212 zou prima snelheden tot circa 200Mbit aankunnen, de EPC3940 kan echter wel 16 DOCSIS downstream kanalen bundelen, de EPC3212 kan 8 kanalen bundelen.

Met het nieuwe modem kan je dus hogere snelheden halen, maar wordt de snelheid ook meer gespreid over de aanwezige kanalen op het kabelnetwerk zodat er mogelijk minder capaciteitsproblemen optreden. Ook zullen ze het aantal Wifispots hierdoor verder gaan uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teuntje55
Volgens de specs sheet van Cisco kunnen de epc3212 en de epc3925 beiden max 400Mbit aan. De epc3940 kan max 800Mbit.

De epc3925 wordt nog niet vervangen blijkbaar.

Ik hoop niet dat we een upgrade cyclus gaan krijgen van: alles in 1 augustus en losse abonnementen in januari volgend jaar.

Edit: Dit zijn theoretische snelheden, praktijk snelheid is de helft van de theoretische.

[ Voor 22% gewijzigd door Teuntje55 op 09-11-2015 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Dat de EPC3212 vervangen moet worden om de nieuwe snelheden te kunnen gaan ontvangen, is onzin.
De 3212 kan de snelheden prima aan, enige wat de 3940 anders doet is de load wat meer spreiden. De 3925 gaan ze voorlopig niet omruilen en die werkt precies hetzelfde als de 3212 alleen inclusief routergedeelte.

ZeelandNet wil de WiFISpots gaan uitbreiden door de klanten met bridgemodem een modemrouter met WiFi aan te bieden, dat is de reden. Toen ze van EuroDocsis 2 naar 3 gingen, hebben ze nooit actieve omwisselrondes gehad. Meestal pas als het abonnement van de klant een snelheid aanbood die met de Webstars niet te halen was en zelfs toen gebeurde dat vaak nooit.

En wat betreft die snelheidsverhoging worden we aan het lijntje gehouden, geloof ik. Ze stellem het nu voor de derde keer uit, als ik het goed begrijp?

Overigens was er vorige week ook groot onderhoud bij mij in de regio. Ik heb me laten vertellen dat wij nu ook zo'n nieuwe CMTS van Arris hebben gekregen, schijnt ook hetzelfde type te zijn als het type waar Prolution het laatst over had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

timmie1 schreef op maandag 09 november 2015 @ 20:12:
Dat de EPC3212 vervangen moet worden om de nieuwe snelheden te kunnen gaan ontvangen, is onzin.
De 3212 kan de snelheden prima aan, enige wat de 3940 anders doet is de load wat meer spreiden. De 3925 gaan ze voorlopig niet omruilen en die werkt precies hetzelfde als de 3212 alleen inclusief routergedeelte.

ZeelandNet wil de WiFISpots gaan uitbreiden door de klanten met bridgemodem een modemrouter met WiFi aan te bieden, dat is de reden. Toen ze van EuroDocsis 2 naar 3 gingen, hebben ze nooit actieve omwisselrondes gehad. Meestal pas als het abonnement van de klant een snelheid aanbood die met de Webstars niet te halen was en zelfs toen gebeurde dat vaak nooit.
En daarom ga ik dat ding bij onze 20 verbindingen dus ook weigeren. Ik wil nergens zo'n WiFi router apparaat. Daar heb je standaard ook geen IPv6 achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
De EPC3940 is tegenwoordig ook weer in bridge modus te zetten geloof ik, lijkt me dat IPv6 dan ook werkt zoals het nu ook doet met de EPC3212. Voordeel is dan wel dat je theoretisch een stabielere downstream hebt omdat deze dan verdeeld wordt over 16 DOCSIS kanalen ipv de huidige 8 kanalen met je EPC3212 modem, je zou dan minder last moeten hebben van eventuele capaciteitsproblemen. Het blijft natuurlijk wel de vraag of het in de praktijk ook zo is ;)

Ik weet niet hoe Zeelandnet dit regelt met z'n zakelijke klanten? Worden daar ook Wifimodems uitgeleverd, of zetten ze deze standaard in bridge?
Pagina: 1 ... 12 ... 20 Laatste