timmie1 schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 11:44:
[...]
Het is technisch wel degelijk mogelijk om via coaxkabel symmetrische snelheden te leveren, net als meerdere providers op het systeem. Enkele voorbeeld daarvan zijn het Cai netwerk in Harderwijk en Kabelnet Veendam. Je kan dan alleen geen 500/500 snelheden leveren, maar 50/50 gaat prima.
Klopt inderdaad dat er een aantal kleine kabelproviders hebben gexperimenteerd met symmetrische snelheden, dit in aanloop naar het glasvezel netwerk wat zowel in Hardewijk & Veendam werd aangelegd. De resultaten daar waren overigens ook wisselend, vaak werden de geadverteerde symmetrische snelheden niet gehaald over het ook al verouderde DOCSIS netwerk van die 2 providers (daar werd door de aanleg van glasvezel natuurlijk niet meer in geïnvesteerd)
Overigens wel interessant om te zien dat dergelijke kleine kabelaars kiezen om hun coax netwerk vaarwel te zeggen en volop in glasvezel te investeren, in eerste instantie kost de uitrol van glasvezel natuurlijk een hoop centen maar zodra het er ligt levert het ook behoorlijk wat op. Ook qua onderhoud en apparatuur kosten is een (volledig) glasvezel netwerk op de langere termijn een stuk goedkoper dan het Coax netwerk blijven onderhouden en om de zoveel tijd die DOCSIS apparatuur vernieuwen (hangen dure licenties aan).
Als je overigens technisch kijkt naar de kabel dan zie je dat deze (veel) meer ruimte heeft voor download dan upload. De retourband (upload kanalen) zit op het frequentiespectrum tussen 5-65MHz, de resterende ruimte (grofweg tussen de 130-862MHz) wordt gebruikt voor download capaciteit en ook voor de TV kanalen. Het is te verwachten dat met DOCSIS 3.1 het steeds meer richting symmetrische snelheden gaat groeien, aangezien dan ook de strike scheiding wat meer wordt losgelaten en er meer ruimte komt voor upload.
Er is per coaxsegment (circa 500~800 aansluitingen) momenteel een capaciteit voor 800Mbps download & ~110Mbps upload (zie meting:
Prolution in "[ZeelandNet] Ervaringen Topic - Deel 1")
Zal binnenkort weer wat metingen gaan uitvoeren, met name omdat waarschijnlijk de CMTS waarop ik ben aangesloten deze week wordt vernieuwd (van Arris C4 naar Arris E6000 CER) mogelijk dat de download & upload capaciteit daardoor wordt opgeschroefd.
Die bewering dat 99% van de gebruikers genoeg heeft aan 10Mbit upload is ook niet waar. Iedereen die een beetje met computers werkt, zou in zijn eigen omgeving kunnen merken dat er best wel wat geupload wordt en dat meer upload daarbij erg prettig is. Studenten maken veel gebruik van Dropbox en Onedrive, gamers streamen HD naar Twitch en uploaden naar YouTube, grootouders skypen met al hun kleinkinderen in HD-kwaliteit, mensen werken thuis met grote bestanden of wisselen hele albums met fullHD foto's uit. Daarbij draaien steeds meer mensen een (NAS-)server om altijd en overal centraal bij hun content te kunnen.
Mee eens.
Downloadsnelheden die ZeelandNet aanbiedt, zijn wel voldoende. Je zou wel kunnen stellen dat hun hoogste internetpakket overbodig is, want in principe heb je (zelfs met meerdere personen) genoeg aan 100Mbit down en de upload is toch hetzelfde als het goedkopere abonnement.
Als ik ZeelandNet was, zou ik de upload dus gauw wat hoger maken om aantrekkelijk te blijven. KPN is druk bezig om kopernetwerk in Zeeland te upgraden en in/rond de 'steden' Goes, Middelburg en Vlissingen is op veel plaatsen al VVdsl2 met een upload die hoger is dan die van ZeelandNet oftewel 100/20 voor een prijs die lager is dan het abonnementsgeld voor internet Premium zonder TV-toeslag...
Ik zie 100Mbps down ook als een snelheid die voorlopig wel voldoende moet zijn (ook met meerdere personen), hogere snelheid is leuk maar in de praktijk heb je er niet echt heel veel aan (alleen dat je films nóg sneller binnen zijn

)
Zelf kijk ik ook naar VVDSL alternatieven, 100/20 snelheden zijn inderdaad mooi. Ik wacht nog even tot eind dit jaar zodat Zeelandnet hopelijk de snelheden van de losse internet pakketten ook heeft verhoogd, daarna ga ik kijken wat de andere providers aanbieden.