Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Ik gebruik ps voor de verwerking, maar daar zit ook vast wel een natural preset in. Ik had de photorealistic optie geprobeerd, maar die zag er standaard heel flets uit. Zal nog wel eens proberen daar wat bruikbaars uit te krijgen, ik heb nu nog best moeite om hdr niet totaal over de top te laten ogen. Merendeel van die presets vond ik niet om aan te zien eigenlijk.
Flickr | Olympus E-M1 + E-M10
Die plaat van mij was geschoten bij Fort Kijkduin (ergens onder Den Helder), flares zijn wat minder omdat ik deze ondertussen een beetje bewerkt had.
Anoniem: 234376

De eerste is de meest realistische/simplistische en vind ik juist daardoor heel sterk. De derde is erg bewerkt maar dat vond ik in deze situatie/locatie juist goed passen. De tweede zit er tussenin en heeft wat van beide
@Thrilled, Foto 1 is mijn favoriet. Foto 2 zou ik in de rechterbovenhoek nog wat photoshoppen :-). Foto 3 heb je flink verscherpt of niet? Weet nog niet wat ik daarvan precies moet vinden .
Ik heb ook zitten twijfelen of ik dat vuurtorentje weg zou shoppen, maar de lucht is nogal wit daar omdat de zon daar achter zit.. Dan hou je helemaal een raar hoekje over? Ik zal vanavond eens kijken hoe het staat
@Sakete
Het realisme is inderdaad niet de hoofdtoon bij foto 3, maar dat was ook niet het streven
Foto 2 zat in de schaduw ivm de hoge muur rechts op de foto, dus de belichting is wat vreemd.. weet ook niet meer waarom ik links een wat donkere vlek heb dan rechts.. zou ik even de originelen na moeten checken..
Thnx voor de reacties
Verder vind ik die wel goed gelukt, ik krijg steeds het idee dat dat ventje van Quake er ieder moment met een rocketjump doorheen kan komen bunnyhoppen
"..Ik heb ook nog een foto.."henkie196 schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 08:00:
Misschien is het het formaat, maar ik kan zo gauw in foto 3 geen silhout richting het licht zien lopen. Misschien een beetje te vervaagd?
Verder vind ik die wel goed gelukt, ik krijg steeds het idee dat dat ventje van Quake er ieder moment met een rocketjump doorheen kan komen bunnyhoppen
Opgemaakt uit 3 RAW's op -2 0 +2:

[ Voor 28% gewijzigd door ThomasW op 08-05-2013 14:45 ]
De eerste lijkt niet helemaal goed gelukt, de heuvel links is niet zo scherp en lijkt ook een dubbele rand te hebben ,de 2e is beter , al is onderaan de hooglichten wat uitgebeten. de fot van de mub lijkt er wat mis zijn gegaan, als ik let op de blauwe kleur.
@wolfensteijn
mooie foto, technish ook goed gelukt
@deismyna het lijkt erg op een render weet niet precies waarom
@sjerkster, die foto van de kraan heeft wel veel clairty/helderheid, daardoor lijkt het wat surrealistisch
Hier een foto van een zonsondergang, de zon stond laag, en was toch nog behoorlijk fel. vandaar ook de lensflare. Het is een hdr, gemaakt van -1, 0, +1 die ik in fotoshop met photomerge heb omgezet naar hdr (32 bit) opgeslagen als tiff en geïmporteerd naar lichtroom.
In lightroom 2 graduated filters toegevoegd voor extra contrast en helderheid.Dit was het resultaat
ora et labora
@mrc4nl Even rechtzetten is wel zo mooi en maakt de plaat af mijn inziens!
Hier mijn bijdrage aan dit topic:

01. Door inception by Randy Snel, on Flickr
Deze foto is genomen in een oude power plant in Hongarije, deze vind ik zelf erg mooi gelukt omdat ook mede de ramen lekker helder zijn.

02. Second floor by Randy Snel, on Flickr
Deze foto is genomen in een verlaten kasteeltje in Frankrijk, super mooie symetrie en erg lekker licht om mee te werken daar!

03. Inception by Randy Snel, on Flickr
Om niet alles urbex te maken ;-) Hier heb ik geweldig geluk gehad met de reflectie, kwam erg mooi uit vond ik zelf. Deze foto is genomen in Ljubeljana, Slovenie
Hopelijk kan ik nog wat leren van jullie commentaar

Nr1 kan zo in Half Life 3 :-)
Nr3 is mooi. Goed gebruik van HDR
Het kan aan mij liggen maar bij 2 heb ik toch het idee dat je nog een centimeter naar rechts moest staan. Qua opzet en belichting is ie wel top
https://www.flickr.com/photos/tosemime/
Moest bij de 3e foto wel 2x kijken voordat ik hem doorhad, vind de weerspiegeling een beetje "te"
Van de zomer nog 2 HDR foto's proberen te maken. Moet zeggen dat het voor het eerste probeerselletje toch wel aardig gelukt is

IMG_7179 by Tournataka, on Flickr
Deze 1e foto is, een aantal minuten voordat we van de berg afvlogen, gemaakt in Liechtenstein. De bergen op de foto zijn gelegen in Zwitserland.

IMG_7465 by Tournataka, on Flickr
Deze 2e foto is vanaf het panorama terras geschoten. Is een panaroma gemaakt uit een 19-tal foto's en daarna nog wat bijgewerkt. Qua bewerking wellicht wat "standaard", vond het zelf op deze manier wel wat hebben
De eerste is ook wel goed, maar ik zou iets meer voorgrond willen zien, of iets meer lucht wegcroppen. HDR bewerking is ok
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Daar kan ik helaas niets aan veranderen, dit is zelfs zonder een polarisatiefilter gemaakt, wel grappig dat je twee keer moest kijken :-) Dat effect is bij mij allang weg!Tournataka schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 19:37:Moest bij de 3e foto wel 2x kijken voordat ik hem doorhad, vind de weerspiegeling een beetje "te"
Klopt, dit is iets waar ik in het algemeen iets meer op moet gaan letten, dat wanneer ik iets symetrisch wil fotograferen het ook echt zo moet zijn.Tosemime schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 20:10:
Het kan aan mij liggen maar bij 2 heb ik toch het idee dat je nog een centimeter naar rechts moest staan. Qua opzet en belichting is ie wel top
@Tournataka bij de eerste mis ik wat spanning, de HDR/tonemapping is verder goed toegepast! De tweede lijkt het of ik een stitch fout zie in de rand van het dak? Ook lijkt de toren niet exact in het midden te staan? De HDR heb je wederom erg subtiel uitgevoerd
Stitch fout lijkt inderdaad te kloppen, het rare is alleen wel dat hij alleen in de rand van het dak lijkt te zittenconsolefreak schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 13:11:
@Tournataka bij de eerste mis ik wat spanning, de HDR/tonemapping is verder goed toegepast! De tweede lijkt het of ik een stitch fout zie in de rand van het dak? Ook lijkt de toren niet exact in het midden te staan? De HDR heb je wederom erg subtiel uitgevoerd
Het is een bergmeertje gelegen in het Liechtensteinse stadje Malbun, vrijwel het enigste ski-gebied in Liechtenstein.

Malbun.jpg by Tournataka, on Flickr
Mijn bijdrage deze keer, ook een urbex locatie ;-) wel dezelfde als waar ik de vorige keer een foto van liet zien maar van een revisit. Het was deze keer erg waardeloos licht, veel regen en onweer buiten.

01. Outside by Randy Snel, on Flickr

02. Need to switch clothes? by Randy Snel, on Flickr
The devil is in the details.
Ik snap dat je de foto's donker vind, dat zijn ze namelijk ook. Ik probeer echter altijd de sfeer van de visit mee te geven. Helaas was het echt geweldig slecht weer en erg donker binnen.

HDR/Tonemap Test 2.1 by Woutoud, on Flickr
Er zit wat halo om de bomen en ik ben niet volledig tevreden over de lucht, alhoewel dat laatste misschien komt door de halo's bij de bomen. Ik heb geschoten op -3 / 0 / +3 eV en heb Photomatix gebruikt voor de merge.
// Edit:
Ik heb nog een poging gedaan, vooral om te kijken of ik de plaat een beetje realistischer kon houden:

HDR/Tonemap Test 2.2 by Woutoud, on Flickr
[ Voor 21% gewijzigd door Grozno op 16-09-2013 11:50 ]
Advocatus ineptias | Free Speech Online
Ik heb zelf nog een HDR/Tonemap in elkaar geknutseld, met deze keer wel een extreme bewerking:

Noorderplantsoen by Woutoud, on Flickr
Ik had nog een paar stappen naar achteren moeten doen misschien, zodat de zijkanten van de vijver er niet afgesneden zouden worden...
[ Voor 10% gewijzigd door Grozno op 17-09-2013 23:29 ]
Hier een HDR landscape van mij. Is uit de hand geschoten met bracketing en in elkaar gesoept met HDR Efex Pro:

Black Canyon HDR by Sakete Photography, on Flickr
[ Voor 7% gewijzigd door Sakete op 19-09-2013 23:35 ]
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
17mm (EF-S 17-55 f/2.8 lens), f/8, 1/125s | 1/250s | 1/60s (3 exposures, geloof op -1 EV, 0 EV en +1 EV), ISO 100Grozno schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 16:35:
Indeed, met welke instellingen heb je die geschoten?

_MG_7298_299_300-Edit.jpg by jhroom, on Flickr

_MG_7365_6_7b.jpg by jhroom, on Flickr

_MG_7344_5_6.jpg by jhroom, on Flickr

_MG_7190_1_2.jpg by jhroom, on Flickr

_MG_7160_1_2.jpg by jhroom, on Flickr
@ Dax: ook iets te veel naar mijn smaak....
MariaPeel (L)

MariaPeel by Erik Visser (EviZ.nl), on Flickr
Ook mss wat heftig
[ Voor 3% gewijzigd door EviZ op 12-10-2013 17:22 ]
Hier een bijdrage van mijn kant, het is m'n eerst echte poging tot een HDR. Het onderwerp is wellicht niet bijzonder genoeg. Maar het is voor mij dan ook meer een oefening.

Geschoten met een 5D en 17-40.
Wat zelfkritiek betreft: Het huis helt achter over, en de lucht is raar. De wolk lijkt er net in getekend, ik denk dat dit door de 'remove ghost' optie komt van Photoshop.
Mooi voorbeeld van extreme editing dat wel leuk uitpaktEviZ schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 17:21:
MariaPeel (L)
[afbeelding]
MariaPeel by Erik Visser (EviZ.nl), on Flickr
Ook mss wat heftig
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
In principe zit er een wolkHahn schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 18:28:
Is er überhaupt een wolk te zien dan? Ziet er meer uit als een uitgebeten lucht door de zon.

@Dax, je bewerkingen zijn mij te extreem en versterken niet de foto's. Bij foto nr 1 vind ik de flare aan de bovenkant mooi uitkomen. Ook zie ik dat je ramen vaak nog overbelicht zijn, dat is jammer want juist daarvoor wil je HDR gebruiken, neem dus nog wat meer onderbelichte foto's. Verscherping heb je volgens mij ook op het maximale staan?
@Eviz, jij hebt hier een vrij extreme plaat neergezet wat toch nog realistisch oogt. het enige wat mij opvalt is dat het gras net een tikje te felgroen is naar mijn smaak.
@Kypo, ik denk dat je wat meer onderbelichte foto's had kunnen nemen zodat de wolk nog zichtbaar was. Het is dat of je hebt te veel geschoven met de shuifjes waardoor die informatie wegvalt ;-)
Hier overigens nog een paar van mijn kant van een oude fabriek die binnenkort tegen de vlakte gaat, ik heb hier toestemming gekregen om te fotograferen en ben er in totaal vier keer geweest. Elke keer waren er meer dingen verdwenen en leek het gebouw langzaamaan te sterven.Foto 1 geeft dit voor mij het beste weer.

01. Dark clouds.. by Randy Snel, on Flickr

02. Tunnelvision by Randy Snel, on Flickr

03. Laserbeam by Randy Snel, on Flickr
Ook ben ik onlangs nog in een grote elektriciteitscentrale geweest die dit jaar gesloten is:
Overzicht turbinehal:

04. Oversight by Randy Snel, on Flickr
Closeup één turbine

05. Escher Wyss by Randy Snel, on Flickr
Koeltoren die in werkelijkheid godschruwelijk hoog is maar door de soort van diabolo vorm dit niet te zien valt vanuit de binnenkant.

06. Beam me up by Randy Snel, on Flickr
Mocht je geïnteresseerd zijn in meer, van beide is meer te bekijken op mijn Flickr account. Het betreffen de twee laatst toegevoegde reportages die bovenaan staan als eerste en tweede set.
Hieronder mijn eerste probeersel op het gebied van HDR. De compositie is niet heel spannend.

HDR Kralingse plas by www.geertenslump.nl, on Flickr
@Violator: Gaaf! Mooi toegepast en het HDR effect pas goed bij deze foto’s
Kom net terug van Den Haag. Even foto’s op het binnenhof gemaakt. 3 exposures, geboend met LR/Enfuse (andere manier om meer dynamisch bereik te krijgen dan met HDR, wat een natuurlijker effect oplevert):

Binnenhof, Den Haag by Tom Roeleveld, on Flickr
@Violator: 2 Mooie platen qua bewerking, belichting en kleuren. Ook scherpte is goed. Qua compo vind ik ze beiden niet zo heel super, aangezien de auto's 'achter elkaar' staan ipv 'vrij'.
Ik doe echt allang niks meer met HDR/tonemapping, maar ik vond nog een oude pseudo-HDR uit 2010 terug. Helaas bevatten de witte stukken niks meer van detail...

[ Voor 9% gewijzigd door Deathchant op 22-11-2013 21:24 ]

Ik vond het effect uiteindelijk wel interessant. Helaas was de camera tussendoor toch wat verschoven, dus zie je al vrij snel dubbel op sommige plekken
Wat ik begrijp uit zijn verhaal, is dat ie niet met de hand geschoten is. Want anders was de camera niet verschoven.Deathchant schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 16:40:
Propane, ik vind eigenlijk alleen de kleuren wel goed gelukt. Voor de rest zie ik veel ruis, en heel veel onscherpte die ook op klein formaat duidelijk te zien is. Misschien volgende keer op statief doen en manual focus?
Ik kwam 's avonds aan in het hotel in Chicago, had de camera op een geimproviseerd plateau voor het raam gezet om boven de kozijnen uit te komen zonder de lens richting de lucht te mikken. 's Nachts de camera laten staan en de volgende dag bij daglicht nog een paar plaatjes geschoten voordat ik de stad in ging. Nooit met de bedoeling om ze samen te voegen. Ik heb ze ook nog niet nabewerkt (ruis reductie, lens correctie en dergelijke).
Als ik er echt een serieus resultaat uit wil krijgen moet ik er even wat langer voor gaan zitten denk ik
[ Voor 3% gewijzigd door Propane op 15-03-2014 17:16 ]
Hoe dan ook, ik vond het wel een leuk klein experiment, dag exposure met nacht exposure mixen. Je krijgt er wat andere resultaten mee dan dat ik tot dusver zelf heb gemerkt met mijn weinige HDR/tonemapping ervaring. Volgende keer als ik de kans heb ga ik dit eens wat professioneler aanpakken
Zal morgen de RAW bestanden er eens bijzoeken, kijken hoe en wat (EXIF van de jpg bronnen was leeg).

Storm is brewing by Woutoud, on Flickr
[ Voor 19% gewijzigd door Grozno op 06-05-2014 14:40 ]
#1 Peugeot voor een fiat garage...

#2 het was net gaan regenen, en een vrachtwagen blokkeerde het kruispunt, dus ik kon mijn gang gaan

#3 wederom een Peugeot, staat in een showroom aan de Champs-Élysées

Alle plaatjes zijn klikbaar voor grotere versies, etc.
www.scinus.com
1# vind ik super. Mooie compositie en zacht kleuren, pas mooi bij onderwerp
2# onscherpte in voorgrond stoort mij en vraagt daardoor teveel aandacht op
3# mis onderwerp hier, weet niet zo goed waar ik nou naar moet kijken. Schaduw effect van deur is wel erg mooi
Ben zelf niet heel vaak bezig met HDR of tonemapping.
Maar het interieur van een kerk vraagt er eigenlijk altijd om.
Deze opname bestaat uit drie belichtingen en is uit hand genomen in de Kathedraal van Glasgow.
Eigen commentaar = lampen aan weerzijde misschien beter geweest om die buiten beeld te laten.
Verder de scherpte, maar is gevolg van sluitertijd en gebrek aan statief.
Hoor graag jullie mening.!
1# (klik voor grotere varianten op flickr)

Dit was in Alcatraz de ziekenhuis afdeling die kennelijk niet altijd open is. Wat natuurlijk heel gaaf is.
Had geen statief bij, maar het was vrij moelijk om hier geen mooie foto van te maken

Je hebt een DSLR nodig om met weinig licht fotos te maken.
wie zegt dat danHaas_nl schreef op zondag 21 september 2014 @ 01:15:
Je hebt een DSLR nodig om met weinig licht fotos te maken.NOT
ora et labora
@violator Ik vind het een erg geslaagde smaakvolle bewerking. Lijkt bijna wel een render.
Ik ben zelf inde regel niet zo kapot van HDRs, maar vooral omdat ik er zelf gewoon niet echt handig in ben. Een weekje geleden kwam ik echter in een situatie die ik met geen mogelijkheid goed belicht op de plaat kreeg. Dus toch maar weer eens een HDR geprobeerd. Vijf foto's -1,4 -0,7 0 +0,7 +1,4

Cleopatra Farmhouse on Flickr
edit- ik zat niet op de laatste pagina toen ik commentaar gaf. dus bij deze nog wat:
@Haas_NL erg sfeervolle beelden, al vraag ik me wel af wat er precies HDR aan is? Het dynamische bereik is namelijk nog steeds er beperkt. Overigens zou ik deze foto's wel zou houden. HDR zou de sfeer alleen maar verpesten.
@alfa75qv erg nette uitvoering. Mooie kleuren en goed gebruik gemaakt van HDR. Enige wat ik jammer vind is dat het net niet perfect symmetrisch is.
[ Voor 24% gewijzigd door Don Quijote op 26-09-2014 15:53 ]
Gave locatie. Alleen vind ik de foto's toch echt wat te donker. Heb ook niet echt het idee dat je HDR-functie aan stond nee :-)Haas_nl schreef op zondag 21 september 2014 @ 01:15:
Geschoten met de HDR stand van mijn toestel, al had ik het idee dat die vrij weinig deed....
Dit was in Alcatraz de ziekenhuis afdeling die kennelijk niet altijd open is. Wat natuurlijk heel gaaf is.
Had geen statief bij, maar het was vrij moelijk om hier geen mooie foto van te maken
[afbeelding]Alcatras medical room by Marijn_, on Flickr
[afbeelding]Alcatras medical room 2 by Marijn_, on Flickr
[afbeelding]Alcatras medical room 3 by Marijn_, on Flickr
Je hebt een DSLR nodig om met weinig licht fotos te maken.NOT
@DivWhis
Lekkere toning. Nu vind ik de foto verder niet zoveel bijzonders qua locatie. Maar de algehele sfeer doet het wel voor mij. Nu vind ik de heuvels en de reflectie wel lekker overkomen.
[ Voor 7% gewijzigd door Lasteraar op 26-09-2014 17:13 ]
@haas, ik vind ze veel te donker.
Onderstaande foto heb ik met exposere mapping bewerkt ipv tonemapping. Het resultaat komt lekker dicht bij hoe het er echt uit zag op een mistige ochtend.

[ Voor 19% gewijzigd door blade08 op 27-09-2014 08:03 ]
www.scinus.com
@blade, ook sfeervolle foto! Ik vraag me alleen af of je dit ook zonder HDR had kunnen bereiken aangezien de zon vanuit links op het landschap lijkt te schijnen (en je dus waarschijnlijk niet direct tegen de zon in schoot).
Van mij ook nog een HDR van 9 dagen geleden; ik heb vanaf deze plek al eens eerder een foto gemaakt, maar dit keer had ik wat teveel tegenlicht dat ik niet meer goed kreeg met 1 exposure:

Groter
Ik ben ook flink met de moiré en noise brush over de lucht moeten gaan. Ik wou dat er eens een goeie HDR tool kwam die de boel niet zo ruizig en contrastloos maakt.
( wel erug blauwe lucht..
Ik vind het een erg mooie foto, behoudens de wat paarsige zweem in de lucht. En ik zou iets van de lucht croppen zodat je die witte vlek rechtbogen kwijt bent, dan is er naar mijn idee meer balans. Of niet croppen en die witte vlek wegwerken..
EDIT: kep de originele foto opnieuw bewerkt en het paarsige wat meer weggehaald.
[ Voor 22% gewijzigd door Deathchant op 28-09-2014 16:01 ]
@blade08: Mooie voorgrond en sfeer. De lucht vind ik hier eigenlijk zonde, die zou ik er persoonlijk afgelaten hebben.
@DivWhis: Hele toffe plaat met mooie kleuren en reflecties. 2 'minpuntjes': jammer dat het water zoveel rommel bevat; en de voorgrond rechtsonder vind ik ook niet zo geslaagd met die afgeknipte rietstengels.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
Een wat langere sluitertijd om de waterval wat te smoothen had de plaat wel verbeterd naar mijn idee, maar sommige mensen vinden dit ook mooier.
Anoniem: 156876
@ Propane, Eens met de rest, omdat het licht nu overal gelijk is mis je een punt waar je oog heen getrokken wordt. De kleuren zijn ook behoorlijk aanwezig.
Een samengevoegde foto van mij. Uit de hand geschoten met de 6D + 16-35L IS, 3 belichtingen.

R6+R8 | RF14-35/4.0L IS | RF24-105/4.0L IS | RF35/1.8 | RF50/1.8 | RF85/1.2L |
Mooie plaat! Ik vind de reflectie in het water erg goed gelukt. Als ik dit soort platen zie dan baal ik echt dat mijn D3200 geen bracketing ondersteundBonbridge schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 23:42:
@ Deathchant, mooie locatie zoals altijd. Het enige wat me wat stoort is dat hij erg rauw en korrelig oogt. Iets te veel clarity of scherpte denk ik.
@ Propane, Eens met de rest, omdat het licht nu overal gelijk is mis je een punt waar je oog heen getrokken wordt. De kleuren zijn ook behoorlijk aanwezig.
Een samengevoegde foto van mij. Uit de hand geschoten met de 6D + 16-35L IS, 3 belichtingen.
[afbeelding]Plaza de la Villa by Merijn Geurts, on Flickr

Zelf ook weer eens een HDR gemaakt. Dit keer omdat de zon te fel was (en recht naar binnen scheen). Goed zal ik er nooit in worden en ook deze is weer aardig over de top

Uit februari alweer... lekker felle zon op de besneeuwde stad. Op zich een mooi beeld, maar ik vind hem iets té fel en wat veel voorgrond, misschien een beetje panorama afsnijden zodat de skyline niet verloren gaat?
Hier eentje uit april, zelf vind ik die lampen links storend, maar ik kon niet verder naar rechts gaan staan :-)
Ben benieuwd of jullie de HDR té vinden, zelf vind ik het wel goed overeenkomen met de daadwerkelijke kleuren die avond.

12 Augustus 2026 weer proberen
Je zou inderdaad wat van de voorgrond weg kunnen halen zodat de buis onderaan de foto wegvalt. Dan valt ook de lamp linksonder mooi weg en heb je ook geen stukje roest meer in de hoek rechtsonder
12 Augustus 2026 weer proberen
Vond zelf dat deze twee roestige stukken rails van de Deltagoot in het Waterloopbos wel een klein beetje tonemapping konden gebruiken:

RustyRails02 by Erik Haak, on Flickr

RustyRails01 by Erik Haak, on Flickr
De tand des tijds had al het meeste werk gedaan. Hoefde slechts een klein beetje 'effect' toe te voegen.

Vanaf het balkon in Melbourne, daarom weinig invloed op de exacte positie van de camera.
Nikon D3300 met AF-S DX VR Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G II op tripod en aangestuurd door digiCamControl.
ExposureTime: 3 seconds
FNumber: 7.10
ISO: 100
ExposureBiasValue: -3.33, -1.67, 0.00, 1.67, 3.33
De RAWs niet gebruikt omdat ik daarmee nog niet genoeg ervaring heb. Zoals te zien een 5-laags HDR via LuminanceHDR, wat ik verreweg het beste HDR programma vind. Daarna kleine aanpassingen in Paint.NET.
Schopje van F&V community topic -> [Verzamel] HDR en tonemap
[ Voor 14% gewijzigd door Ventieldopje op 08-12-2016 05:01 ]
@ehtweak De bewerking ziet er goed uit, maar ik vind het onderwerp wel wat saai.
Mijn bijdrage is een HDR gemaakt in De Liereman (bij Oud-Turnhout). Ik heb behoorlijk moeten wachten op het doorbreken van de lucht, aangezien het vooral regende en grijs was die ochtend. Het wachten heeft geloond naar mijn mening.

Gemaakt met de Zeiss 21mm op f/8. 3 exposures (ik dacht -1 1/3, 0, +1 1/3).
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

https://www.flickr.com/photos/145619246@N08/34470202755/
Veel sharpening helaas, anders te wazig. Daardoor ook weer meer ruis. Maar goed, niet gek voor een D3300. Was wel weer leuk om te bewerken. De brug opgeschoond van auto's en lichtsporen.
Het duurde even voor in onder de knie had hoe je de AEB instellingen op de camera moest instellen, dus de zon was al iets hoger en de rood verlichte lucht was inmiddels licht oranje geworden. Helaas, volgende keer dus beter voorbereiden.
Zie hier mijn eerste HDR foto:

Ik heb gebruik gemaakt van 3 foto's en als software Photomatix. Ik heb vandaag al gehoord dat je een beter resultaat kunt krijgen met 5 foto's.
Daarnaast besef ik mij dat deze setting niet de mooiste is voor een zonsopkomst. Deze foto is gemaakt vanuit mijn keuken, dus van binnen naar buiten. Eigenlijk zou ik een mooier plekje moeten vinden, het liefst met een slootje of klein meertje op de voorgrond. Maarja de zon komt momenteel om 5:30 op en ik houd eigenlijk niet zo van vroeg opstaan
In je nabewerking kom het gras nogal artificieel over. Er zit om de boon (vooral boven) een vreemde halo.
Je hebt gelijk, ik heb totaal geen aandacht gegeven aan de compositie van de foto. Gisteren zat een vriend van mij te vissen bij een meer vlak bij m'n huis. Wederom zonnig weer dus ben zo rond zonsondergang naar het meertje gegaan en heb daar de volgende foto "gemaakt":RobbieHifi schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 18:35:
@Roy23 goed om er lekker mee te beginnen. Alleen de compositie mag meer aandacht, De auto staat storend in beeld en ook de boon is half afgesneden. Begrijp dat het keukenraam niet altijd betere composities biedt
In je nabewerking kom het gras nogal artificieel over. Er zit om de boon (vooral boven) een vreemde halo.

Gisteravond was ik helemaal tevreden, nu vind ik de foto iets te donker, vooral vooraan bij het water. En de boom aan de rechterkant heeft ook die halo waar jij het over had in de 1e foto.
Achja, zo leer je weer wat bij
~~~[html]Ook hier mag je reacties geven op je voorganger, dat houdt het topic waardevol~~~[/html]