Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:31
douPel schreef op maandag 27 februari 2012 @ 15:29:
Mja, het is een schoorsteen van een steenfabriek (geloof ik). Er zaten 4 van die dingen om de toren heen. Zal een afzuigsysteem geweest zijn oid.
De ENKA produceerde kunststof: Wikipedia: ENKA (bedrijf)
Het zijn inderdaad 4 afvoergangen naar de schoorsteen.

[ Voor 42% gewijzigd door PowerUp op 27-02-2012 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-03 15:41
PowerUp schreef op maandag 27 februari 2012 @ 15:51:
[...]

De ENKA produceerde kunststof: Wikipedia: ENKA (bedrijf)
Het zijn inderdaad 4 afvoergangen naar de schoorsteen.
Jeetje mina, ja, ik wist inderdaad dat het geen steenfabriek was vanwege de machines die ik beneden vond. Ik zat aan die schoorsteen te denken en de afvoer en een aantal structuren die ik daar vond deden me denken aan een steenfabriek, half nadenken = niet nadenken. Tnx voor de verbetering :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:05
Hey, ik dacht dat de enka ondertussen al wel helemaal schoon was en vol stond met woningen. Maar kennelijk is er dus ook nog leuke oude meuk te vinden. Wie weet dan ook nog maar eens kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
ja, er staan nog 3 gebouwen. Alle 3 rijksmonumenten, dus gaan ook niet weg. Zou toch niet te lang wachten, want volgens de bouwborden zijn er wel plannen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habbekrats_NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03-01 23:35
@Tunki dat vind ik nou echt een mooie HDR foto, mooie lijnen en kleuren.

@douPel de 2e vind ik mooier dan de 1e. Bij de eerste valt mij een donkere lijn van de pijp op. De tweede vind ik echt geslaagd, sfeer komt goed over vanaf de foto.

En dan nu, ik ben sinds kort beetje aan het spelen met de camera van mijn vader, hier en daar wat instellingen en dingen lezen en bekijken op internet. Nu ook HDR eens bekeken en uitgeprobeerd. Hier het resultaat, alle feedback is welkom. En de gitaar is echt een beetje geel, hij is oud en me ouders rookten Zware Shag.

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7048/6941464361_a9acccc9be.jpg
Gitaar HDR2 by Habbekrats_NL, on Flickr

XBL GT: HabbekratzNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-05 23:15

Deathchant

Don't intend. Do!

Goku33 schreef op maandag 27 februari 2012 @ 15:25:
douPel, wat is dat voor ding aan die toren? Heel intrigerend! Lijkt wel op een kijkje in een totaal andere ruimte!
Aan de andere kant van de toren is een blauwe portal :)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goku33
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-05 16:25

Goku33

Ownage!

Deathchant schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 23:06:
[...]

Aan de andere kant van de toren is een blauwe portal :)
Lol, daar lijkt het inderdaad op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-05 13:32

iew

What the...?!

@douPel

Ik vind ze erg gaaf, de kleuren spreken mij erg aan.

@Habbekrats_NL

Op zich een leuke foto, compo vind ik wel mooi maar ik zie er niet echt veel HDR in....
Kan zeker aan mij liggen hoor, ik fotografeer nog niet zo lang.
Een zware shag gitaar is wel orgineel ! ;)

Hier een poging van mijzelf, dit is de eerste keer dat ik iets met HDR heb geprobeerd.
Mijn versie van photoshop herkent mijn raw niet, dus heb ik ze eerst in tiff omgezet.

Hij is geschoten bij heel flauw kunstlicht, de spetters links onder zijn nog van de hond die na vanmiddag in de tuin te zijn geweest zich even moest uitschudden :( (het is inmiddels weer schoon)

Afbeeldingslocatie: http://ilinden.home.xs4all.nl/foto/living_HDR2kopie.jpg

En hier een grotere versie (8mb) KLIK

[ Voor 6% gewijzigd door iew op 03-03-2012 03:23 . Reden: Grote versie foto toegevoegd ]

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:07

Pixeltje

Woo-woohoo!

Habbekrats_NL schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 19:57:
@Tunki dat vind ik nou echt een mooie HDR foto, mooie lijnen en kleuren.

@douPel de 2e vind ik mooier dan de 1e. Bij de eerste valt mij een donkere lijn van de pijp op. De tweede vind ik echt geslaagd, sfeer komt goed over vanaf de foto.

En dan nu, ik ben sinds kort beetje aan het spelen met de camera van mijn vader, hier en daar wat instellingen en dingen lezen en bekijken op internet. Nu ook HDR eens bekeken en uitgeprobeerd. Hier het resultaat, alle feedback is welkom. En de gitaar is echt een beetje geel, hij is oud en me ouders rookten Zware Shag.

[afbeelding]
Gitaar HDR2 by Habbekrats_NL, on Flickr
Is best een toffe foto, maar er zit weinig HDR in naar mijn idee. Wat je wel duidelijk ziet zijn de 'glowing edges' rond alle onderdelen op de gitaar. Je zou naar mijn idee die glow wat minder moeten maken, maar dat is persoonlijk denk ik :)

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-05 14:32
@ Habbekrats: Eens met eerdere opmerkingen. Het HDR haal je er niet heel erg uit, en de glow moet je van houden denk ik.

@ Lew: Best een grappig effect, maar een leuke onderwerp zou misschien beter zijn? Het lijkt mij nu even te veel op een probeersel-foto..

@ Tunki: Schitterend voorbeeld van hoe je HDR op een verfijnde manier kan gebruiken en dat het echt wat toevoegt!

Mijn bijdrage:

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7195/6956159735_bb2f2ce720_z.jpg
Our spa will make you look like a million bucks by RobB-W, on Flickr

Ik ben nog niet heel bedreven met HDR - en nabewerking - maar hoop dat ik een beetje op weg ben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

@Rob; Wat een nasty plaat zeg; krijg er kriebels van. Doet lekker luguber aan door de hoek waarin je 'm genomen hebt, de compositie en de kleuren. Lekker gore bende daarbinnen en dat past prima bij de plaat denk ik. Niks meer aan doen wat mij betreft :)

Heb deze een tijdje terug gemaakt in Doel, HDR bewust low profile gehouden hoewel, als ik er nu naar terugkijk, er wel wat meer pit in had gemogen. Wellicht wat tips van jullie?

Afbeeldingslocatie: http://farm7.staticflickr.com/6115/6426531445_f34c80edb9_z.jpg
Doel_schuur-ingestort by Pixeltje, on Flickr

[ Voor 48% gewijzigd door Pixeltje op 05-03-2012 20:16 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dax
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-05 16:13

Dax

Mijn bijdrage:

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7203/6955836997_cefec4b622.jpg
Comomeer by jhroom, on Flickr

Gemaakt in Italie, aan het Comomeer bij Bellagio.
Canon 60D + Tokina 11-16 2.8
Bewerkt met Lightroom en Photomatix Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-05 09:10

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

@Rob: de muren achter de badkuip doen wat ' escher'-achtig aan bij mij. Verassend. HDR technisch... ik zie het niet zo.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
@ Rob, haha, ja, die is zeker bizar! mooie kleur ook. Vraag me af hoe die in zwart wit is, zouden de stickers dan meer doorgaan voor bloedvlekken?

@ Pixeltje, Pit, ik weet niet hoe je dat had kunnen doen. De focus ligt nu heel erg op die zak, terwijl daar verder niets bijzonders mee/aan is ofzo. Mssn dat dat een beetje anti-climax aandoet en je daarom vind dat er weinig pit in de foto zit? Hoe je dat kan verbeteren weet ik zo niet.

@ Dax, mooi contrast tussen de gele on en het doorkijkende water! Vraagje over die Tokina, hoe bevalt die? Heb je weleens het idee dat je mm's mist aan de korte kant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dax

Dax

douPel schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 01:19:
@ Dax, mooi contrast tussen de gele on en het doorkijkende water! Vraagje over die Tokina, hoe bevalt die? Heb je weleens het idee dat je mm's mist aan de korte kant?
Nee eigenlijk niet, ben zeer tevreden met de Tokina. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-05 13:32

iew

What the...?!

RobB_W schreef op maandag 05 maart 2012 @ 19:42:

@ Lew: Best een grappig effect, maar een leuke onderwerp zou misschien beter zijn? Het lijkt mij nu even te veel op een probeersel-foto..
Precies goed gezien, dat was het ook.... ;)

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobB_W
@pixeltje: Thanks, nasty sfeertje is dan dus gelukt :)
Over jouw foto: misschien wordt de compositie iets interessanter als je de zwarte "vlek" aan de onderkant en de wand rechts wegsnijdt? Qua nabewerking hoeft het van mij niet veel heftiger, ik ben bang dat je dan veel detail gaat missen.

@BlaTieBla: tsja, zonder hdr had ik veel minder detail en dynamiek in de foto gehad. Maar ik heb wel bewust de glow laag gehouden.

@DouPel: in deze nabewerking heb ik de kleur in de stickers al terug gehaald, anders waren het gewoon zwarte vlekken geweest. Door de kleur iets terug te brengen vond ik 'm wat prettiger kijken.

Anyway, ik ben blij met de reacties. Zondag is ie foto van de dag bij Focus, dus ben stiekem best trots :Y

@dax: mooie plaat, maar het vignet hoeft er voor mij niet in, ik vind het eerder storend.

@Iew: en dat vind ik dan weer net een beetje jammer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Thanks voor de tips, ik ga eens kijken wat ik ermee kan:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-05 19:37
@ Dax, ik vind de lucht te onnatuurlijk, we; mooie compo en voorgrond vind ik erg mooi
@ Pixeltje, mooie HDR, foto zelf mist wat voor mij, iets meer diepte of lijnen zou voor mij beter werken

Eén van vandaag, met photomatix pro, 5 opnamen op 1 stop van elkaar:

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7182/6992759517_d28f168d5f_z.jpg
Beek Renkum01 by bartvandermark, on Flickr

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-05 19:45
Mooie vandermark, heb vandaag voor het eerst HDR geprobeert, maar de meeste presets in photomatix geven mij niet echt een dramatisch resultaat. Vaak zo weinig dat ik eerder mijn normaal belichte foto prefereer. Heeft iemand tips over hoe HDR te benaderen? Heb vandaag deze gemaakt bij wijze van test.

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7066/6861117960_e9fc9b15a4.jpg
HDR scene by Martijnvdueren, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobB_W
@ Snuurtje: Ik vind het resultaat niet zo verkeerd hoor!

Om echt extreme resultaten bereiken zul je uiteindelijk toch gewoon nog met Photoshop aan de slag moeten. Een site met goede tips = www.farbspiel-photo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
@ Snuurtje, Ik heb gemerkt dat wanneer ik HDR foto's maak met bewolkt weer, ik het resultaat ook niet denderend vind. Neem als voorbeeld even je eigen foto en de foto van VanderMark, mooie compositie, beekje dat tot onderin helemaal breed uitloopt. Maar de toegevoegde waarde van HDR vind ik minimaal. Hoe je het echter kan verbeteren met dat weer weet ik ook niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Hangt ervan af wat je wilt... Ik wil niet extreem, ik zie HDR vooral als een techniek om het te grote dynamisch bereik toch vast te kunnen leggen en ben blij als je het er niet/nauwelijks van af ziet. HDR is geen doel voor mij maar een middel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
True, maar soms ziet het er echt vet uit als het overdreven is, bijvoorbeeld met indrukwekkende wolkenpartijen, ik denk dus dat het erg foto afhankelijk is. Je hebt verder gelijk, tis ook handig om bvb subtiel landschap plus lucht goed in beeld te krijgen zonder een nd grad filter te gebruiken. Ik ga in de toekomst proberen het nog eens in te zetten op een nuttige manier.

Thx voor het compliment over deze, vind m ook niet enorm verkeerd hoor, vond het wel tof dat terwijl het een kleurenfoto is er naast het gras erg weinig kleur in voorkomt. Heb het gras nog een tikkie extra saturatie gegeven om dit te overdrijven :p

[ Voor 25% gewijzigd door Snuurtje op 24-03-2012 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quicksilvernet
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-06-2023
@Habbekrats_NL: Leuk gedaan met de gitaar, enkel wat halo effecten bij die draaiknoppen

@Iew: Niet echt mijn smaak, maar het geeft wel een leuk spooky effect.

@RobB_W: Mooi gedaan en een leuk "SAW" sfeertje ;)

@Pixeltje: Mooi conrast en textuur, ik mis een beetje een kijkrichting/Onderwerp

@Dax: Mooi effect in het water en standpunt, hij lijkt alleen iets te geel, misschien wat spelen met witbalans.

@VanderMark: Mooie compositie, alleen de kleuren lijken wat flets, maar kan ook een keuze zijn.

@Snuurtje: Mooi standpunt, ik zie alleen een beetje halo effect in de wolken en bomen, maar verder niet echt storend.

Hier een HDR experiment van mij in het Landschaftpark, Duitsland:

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7188/6881275434_4c2c0b8804_z.jpg
Landschaftspark, Germany by marco paint, on Flickr

Normaal zou er bijna niks te zien zijn, enkel een zwart gat. Dmv HDR kon toch wat meer in beeld krijgen. Ik heb de Photomatix plugin voor Lightroom gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobB_W
@ quicksilvernet: Deze foto is een goed voorbeeld van hoe je meer dynamisch bereik in je foto krijgt. Goed resultaat!

Dat is bij onderstaande foto ook zo. Met een normale belichting verlies je heel veel detail in je highlights en lopen de schaduwen zwart dicht.

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7195/7056604091_7143617227_z.jpg
DIY skylights by RobB-W, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treedo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-05 15:51
@Habbekrats_NL: Prima foto, ik heb alleen niet idee dat HDR iets toevoegd. Het verhogen van het contrast was naar mijn idee voldoende geweest.
@RobB_W: Gaaf de foto van de badkuip, heeft een lekker sfeertje.
@quicksilvernet: Mooie foto, lekkere diepte in foto.

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7035/6628558423_356e31b4ef_z.jpg
Hungarian Parliament Building by Treedo, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Laatst online: 08-05 13:21
Treedo schreef op zondag 15 april 2012 @ 23:35:
@Habbekrats_NL: Prima foto, ik heb alleen niet idee dat HDR iets toevoegd. Het verhogen van het contrast was naar mijn idee voldoende geweest.
@RobB_W: Gaaf de foto van de badkuip, heeft een lekker sfeertje.
@quicksilvernet: Mooie foto, lekkere diepte in foto.

[afbeelding]
Hungarian Parliament Building by Treedo, on Flickr
Mooie hdr, wel heb ik de indruk dat het gebouw ietsje naar achteren helt? Maar voor de rest goed gedaan, mooie kleuren, mooie lucht en mooi sfeertje in de foto

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Hij mag iets meer naar links geheld worden. Wel een subtiele HDR. De paarsige kleurtoon vind ik wel passen!

[ Voor 43% gewijzigd door Deathchant op 17-04-2012 00:00 ]

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Tus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05-2024

G-Tus

Doe gewoon jij

Erg mooie foto, alleen jammer dat ie links en rechts een beetje krap is, zeker met zoveel ruimte boven en onder.

Flickr | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:18
Deathchant schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 00:00:
Hij mag iets meer naar links geheld worden. Wel een subtiele HDR. De paarsige kleurtoon vind ik wel passen!
Dan hebben jij en ik een hele andere definitie van 'subtiel' :P Ik vind 'm best cool, maar subtiel zou ik het zeker niet noemen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Misschien idd het verkeerde woord. Ik vind het niet cartoonig ;)
Veel mensen die net HDR gaan doen komen altijd met net iets te cartoonige foto's. Yuk. Dit valt dan nog mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Hier nog ene van mij:

Kasteel de Haar:
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/540195_2029316468375_1707991775_969684_2007585455_n.jpg
(ff klikken, deze "preview" is beetje blurry)

[ Voor 12% gewijzigd door Deathchant op 23-04-2012 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaPPZion
  • Laatst online: 22-05 20:31
Ik vind juist het blurry effect wel tof! Echt een sprookjeskasteel op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-05 18:57
Mja, de wolken overheersen de foto's. Daardoor wordt je aandacht beetje afgeleid.. beter wacht je op een nieuw wolkendek, waarin dat wolk minder 'dominant' aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
Vind het kasteel erg mooi, supertoffe foto. Jammer alleen dat er links en rechts nog eea wegvalt wat best interessant is zo te zien. Wijder of panorama had gemogen. Maar verder top plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

hehe, was met 10-22 gemaakt, er zit links idd nog wat meer van die boog en brug, maar door het "rechtzetten" viel dit buiten de crop. En een achteroverhellend gebouw is echt anti 1337 ;)
De wolken...misschien hebben jullie gelijk. Wellicht kan ik wat wegcroppen. Wachten op een nieuw wolkendek was niet echt makkelijk aangezien het steeds regen-zon-regen-zon was. Ik was blij dat er iets blauws te zien was.

Het blurry effect komt door de "preview". Dus even groter klikken en dan is het wat scherper. Echter de topjes van het kasteel en de wolken zijn wel wat meer uitgesmeerder. Kwam door Photomatix, maar ik vond het idd wat hebben, dus ik heb het erin gelaten :)

offtopic:
640pixels is echt een rot resolutie. Facebook formatteert naar max 720px, Etsy naar 570px...echt heel vervelend. Ik heb geen flickr space meer over van de 3 accounts die ik heb, dus ik moet het via facebook linken. Maar op 640px zie je toch niks man. Mijn telefoon heeft tegenwoordig al de 720p resolutie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:37
vandermark: Lekker subtiel gedaan, de foto zelf vind ik niet zo heel boeiend eigenlijk
quicksilvernet: Mooi gedaan, hier voegt de hdr bewerking echt iets toe en is absoluut niet over de top.
Treedo: Mooi gedaan, hij mag wat mij betreft best wat meer pit hebben.
Deathchant: Waar moet ik op klikken? Mooi belicht.

Hierbij mijn eerste poging tot hdr-fotografie, Voor beide foto's zijn 3 opnames gebruikt.

Afbeeldingslocatie: http://www.thomasvanderwillik.com/got/berlage1got.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.thomasvanderwillik.com/got/berlage2got.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Ik zie niet helemaal wat er HDR aan zou moeten zijn, zou je de +0 EV-versie kunnen laten zien om een idee te krijgen? Bij beide foto's zijn de ramen alsnog gigantisch overbelicht en dat is juist iets wat je met behulp van HDR zou kunnen verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 296939

Ik zie hier ook niet echt veel HDR in om eerlijk te zijn. Kan je de foto's posten waarvan je vertrokken bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-05 13:14
@ThomasW

Ik denk dat er iets is fout gegaan of je begrijpt het punt van hdr misschien niet helemaal.

Eiffeltoren

Misschien een beetje overdone maar ik vond het wel wat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
Mooi man, dat het niet te zien is, dat is precies de look waar ik voor ging!

Raam 1 is inderdaad te ver uitgebeten, maar dat maakt mij weinig uit; het voegt toch niets toe.

De eerste met de middelste belichting (-1 ev)
Afbeeldingslocatie: http://www.thomasvanderwillik.com/got/berlage1got2.jpg

De tweede met de middelste belichting (0ev)
Afbeeldingslocatie: http://www.thomasvanderwillik.com/got/berlage2got2.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door ThomasW op 07-05-2012 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-05 13:14
ThomasW schreef op maandag 07 mei 2012 @ 16:51:
Mooi man, dat het niet te zien is, dat is precies de look waar ik voor ging!

Raam 1 is inderdaad te ver uitgebeten, maar dat maakt mij weinig uit; het voegt toch niets toe.

De eerste met de middelste belichting (-1 ev)
[afbeelding]

De tweede met de middelste belichting (0ev)
[afbeelding]
Misschien ook wel een idee om te proberen met -3ev zodat je ook naar buiten kan "kijken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Ik ben het ook niet eens met Hahn, Rubinski en TweakG5. Ik vind de foto's van ThomasW perfecte voorbeelden van HDR! Het blijven hele natuurlijke, niet nep ogende, foto's. HDR is hier een middel om de grote contrasten naar beneden te halen. Waarom zou alles zichtbaar moeten worden en moet er een HDR look zijn? Ik vind ze erg geslaagd en wat mij betreft rijp voor de startpost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
Denk dat je bij die foto's met de +1 alleen al bijna hetzelfde hebt, de -1 lijkt weinig toe te voegen aan de dynamische range aan de ramen te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
Niet dus... Het dynamisch bereik is vergroot dus HDR, dat het te subtiel voor een aantal is kan ik alleen maar als positief ervaren.

Als je op een bewolkte dag, op de 4e etage naar boven uit een raam kijkt, is het uitzicht nou eenmaal niet zo spannend. Ook al zou het raam donkerder zijn, het blijft een egale witte/grijze massa doordat de wolken nou eenmaal zo waren die dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-05 20:53

Compizfox

Bait for wenchmarks

Van de week op vakantie geweest, en daar ook wat landschaps-HDR's gemaakt. Ik vond er wel een paar geinige tussen zitten. Misschien zijn ze naar sommigen hun smaak iets té, maar vertel maar wat jullie ervan vinden :)

Afbeeldingslocatie: http://photos.tuxplace.nl/cache/meivakantie-2012/meivakantie-2012-hdr/img_5317_8_9_edit_640.jpg

Afbeeldingslocatie: http://photos.tuxplace.nl/cache/meivakantie-2012/meivakantie-2012-hdr/img_5421_2_3_edit_640.jpg

Afbeeldingslocatie: http://photos.tuxplace.nl/cache/meivakantie-2012/meivakantie-2012-hdr/img_5386_7_8_edit_640.jpg

Afbeeldingslocatie: http://photos.tuxplace.nl/cache/meivakantie-2012/meivakantie-2012-hdr/img_5395_6_7_edit_640.jpg

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dax

Dax

Vind vooral #3 mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
Beetje teveel halo's naar m'n mening, daardoor ziet de foto te kunstmatig uit. Water ziet wel scherp uit voor HDR.

Mijne:

Afbeeldingslocatie: http://img717.imageshack.us/img717/7931/img8333and11moretonemap.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img850.imageshack.us/img850/742/img76934567tonemapped1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img3.imageshack.us/img3/6413/img007ev.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img851.imageshack.us/img851/7049/270208img0002.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-05 07:26

Twhomp

Stayin' Alive

Waarom zijn de laatste 8 foto's zo gesatureerd? Uit smaak? Of doet Photomatix dat?

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

ThomasW. Het contrast tussen raam en binnen is zo groot, dat je toch zeker een foto moet hebben met -4 stops onderbelichting om meer detail/kleur/etc. uit het raam te halen (blauwe lucht ofzo). verder zie ik inderdaad ook niks HDR'igs eraan. Tis net alsof het een 0 eV foto is met fill light op 30 ofzo.

Compizfox, de 3e mocht toch wat meer shadows gebruiken...ik vind ze allemaal toch erg cartoonig. En ook bij de laatste zie je duidelijk donkere vlekken overal. Bij de muur enzo, en ook de wolken zijn onnatuurlijk grijs. Ik wou dat er eens een supergoed programma gemaakt zou worden wat betreft HDR, Photomatix gooit er een bak ruis tegenaan en geeft behoorlijke belichtings"vlekken" over de hele foto en lijkt schaduwen e.d. te negeren.

@Hatseflatsie....enigszins goed gelukt, maar ik vind het geen toepassing voor HDR.

Hier nog ene van mij. ff klikken voor goeie scherpte, facebook vernaggelt de reso een beetje.
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/535211_2081899422916_1707991775_986093_1809156960_n.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
Deathchant schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 16:07:
@Hatseflatsie....enigszins goed gelukt, maar ik vind het geen toepassing voor HDR.
Hoe bedoelt u?

[ Voor 151% gewijzigd door Hatsieflatsie op 10-05-2012 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
ThomasW. Het contrast tussen raam en binnen is zo groot, dat je toch zeker een foto moet hebben met -4 stops onderbelichting om meer detail/kleur/etc. uit het raam te halen (blauwe lucht ofzo). verder zie ik inderdaad ook niks HDR'igs eraan. Tis net alsof het een 0 eV foto is met fill light op 30 ofzo.
Dan vergroot je het dynamisch bereik ook, en is het dus ook al een HDR. Het verschil nu is dat er veel minder ruis optreed omdat er meerdere foto's voor gebruikt worden...

En die blauwe lucht die was er niet, alleen egaal grijs/witte massa...

Maar goed, we verschillen van mening, ik zal het laten rusten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-05 21:41

Bio

@Deadchant: Gave mooie kleuren, het is wel een beetje een rommelige foto ergens, door al die kale takken in beeld, en de schaduwen op het gras. Maar los daarvan een fijne foto.

Ik doe even een crosspost van twee fotos die ik afgelopen weekend genomen heb omdat ze hier ook thuishoren. Ben benieuwd!

Afbeeldingslocatie: http://jn.vg/wp-content/gallery/cache/97__640x_120504-18500_498_499_tonemapped2-2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://jn.vg/wp-content/gallery/cache/96__640x_120506-18515-2_-3__tonemapped.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Bio op 09-05-2012 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Thx :)
Hatsieflatsie schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 15:53:
Beetje teveel halo's naar m'n mening, daardoor ziet de foto te kunstmatig uit. Water ziet wel scherp uit voor HDR.
Ik vind de halo's wel meevallen eigenlijk. Alleen op de eerste foto bij de bomen zie ik duidelijk halo's, of zitten er nog meer halo's waar het mij nog niet opgevallen is?
Twhomp schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 16:06:
Waarom zijn de laatste 8 foto's zo gesatureerd? Uit smaak? Of doet Photomatix dat?
Zo enorm saturated zijn ze toch niet? Wat jij meer bedoelt is dat ze te 'extreem' getonemapped zijn naar jouw smaak, denk ik ;)
Compizfox, de 3e mocht toch wat meer shadows gebruiken...ik vind ze allemaal toch erg cartoonig. En ook bij de laatste zie je duidelijk donkere vlekken overal. Bij de muur enzo, en ook de wolken zijn onnatuurlijk grijs. Ik wou dat er eens een supergoed programma gemaakt zou worden wat betreft HDR, Photomatix gooit er een bak ruis tegenaan en geeft behoorlijke belichtings"vlekken" over de hele foto en lijkt schaduwen e.d. te negeren.
Vlekken? Wat bedoel je precies?

En ik vind de tonemapper van Photomatix al een verademing vergeleken met QtPfsGui/Luminance :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

hehe, ik heb idd gehoord dat je blij mag zijn met photomatix in tegenstelling tot die QT :)
ik bedoel met die vlekken dat het lijkt alsof hij kriskras donkere vlekken geeft aan dingen die eigenlijk niet donker horen te zijn. Vaak zijn dit bijvoorbeeld net de dingetjes aan de horizon, boomtoppen of muurtjes op die hoogte e.d. (ook bij jouw foto)

Bij mij trouwens ook hoor. De foto van mij leek ook eerst gewoon 1 vlakke foto te zijn. Ik doe HDR's ook altijd plaatselijk corrigeren. De witte wolken bij mijn vorige HDR van dat kasteel waren ook super donkergrijs. En sommige delen van het kasteel (vooral in de toppen) veel te donker.

Dus na photomatix, moet ik altijd nog flink bij bewerken om het weer wat natuurlijker qua belichting te laten ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
Nou Deathchant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

de laatste foto dan wel hatseflats :) de andere foto's kun je namelijk met gemak zonder HDR doen en toch een goed dynamisch bereik hebben. Overigens, geldt dat ook voor mijn eigen foto hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
Dit topic is ook voor tonemappen... Fill light en recovery in camera raw is niets anders dan tonemappen, je zorgt dat het histogram beter verdeeld is dan in de originele foto.

Misschien kan je dit resultaat ook bereiken door tonemappen. Dat betekent niet dat je voor elke foto die je kan tonemappen dat dan maar meteen moet doen. Bij tonemappen krijg je veel meer last van ruis, en als dat te voorkomen is door meerdere foto's te nemen en die als HDR bij elkaar te voegen, moet je dat gewoon kunnen doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
hier ook eens een foto van mijn kant

Org versie

http://img.photobucket.co...onsbeekpark14-04-2012.jpg

tonemapped

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v652/ravw/Sonsbeekpark14-04-2012_tonemapped.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door ravw op 15-05-2012 10:36 ]

Systeem: Ryzen 7 7800X3D,RTX 4070Ti ,64GB,ASUS TUF GAMING X670E , Windows 11 Pro 64bits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 24-05 20:06
Kwam deze nog tegen in mijn bibliotheek :+

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8014/7635638582_ea74482627_z.jpg
Den Haag by Wiebe Nieuwenhuis, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-05 07:51

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Jammer van de kranen... Photoshopje? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 272206

Hoezo is dat jammer? Maakt m juist af vind ik.
Mooie foto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polichism
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Polichism

MOEHOE

(overleden)
Poging van mijn kant.

Ambleside, Lake District, England:
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8423/7788780026_77de1880b2.jpg
HDR_Ambleside_2 by Polichism, on Flickr

[ Voor 1% gewijzigd door Polichism op 15-08-2012 17:56 . Reden: taal fout ]

{02:31:10} (splinkie): ik hoor net van iemand dat ze nu met een fietsband moest naaien omdat ze geen condooms meer kon betalen || {02:34:44} (Asjemenou): beter met een lange tijd met goodyear dan een korte tijd met firestone en in de problemen komen

• adros
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-03 13:06
mooi! Alleen vind ik dat sommige dingen NET te wit zijn (clipt?), zoals die dauw boven de 1e boomlijn, en het witte gebied op het water

Gepassioneerd Landschapsfotograaf

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-05 01:07
Polichism schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 17:19:
Poging van mijn kant.

Ambleside, Lake District, England:
[afbeelding]
HDR_Ambleside_2 by Polichism, on Flickr
Ligt het aan mij, of loop die foto erg scheef? Verder een sfeervolle foto met een subtiel en mooi gebruik van HDR.

[ Voor 3% gewijzigd door Universal Creations op 16-08-2012 23:14 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polichism
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Polichism

MOEHOE

(overleden)
adros schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 23:02:
mooi! Alleen vind ik dat sommige dingen NET te wit zijn (clipt?), zoals die dauw boven de 1e boomlijn, en het witte gebied op het water
Het is echt de weerkaatsing van het zonlicht wat nog vrijkomt, ik zou het eventueel nog wat minder overdreven kunnen krijgen. Maar ik vond hem persoonlijk zelf zo erg gaaf.
Universal Creations schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 23:13:
[...]

Ligt het aan mij, of loop die foto erg scheef? Verder een sfeervolle foto met een subtiel en mooi gebruik van HDR.
De foto is aardig recht, hij kan wel iets scheef staan, maar dat is eigenlijk moeilijk te zien vanwege de bootjes en dat het land aan de overkant niet recht loopt.
Ik heb het nog nakeken met de lens correctie.

{02:31:10} (splinkie): ik hoor net van iemand dat ze nu met een fietsband moest naaien omdat ze geen condooms meer kon betalen || {02:34:44} (Asjemenou): beter met een lange tijd met goodyear dan een korte tijd met firestone en in de problemen komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-05 22:34
Goh leuk topic hier, ik wist niet dat TN ook nog een specifiek HDR topic had. Afgelopen vakantie in Sauerland ook een heel aantal bracketed series geschoten. Nou had ik wel eens van HDR gehoord, maar nooit echt iets meegedaan.

Onderstaand een plaat uit Willingen, op een zonnige en behoorlijk contrastrijke dag. Photomatix is nog even wennen en ben nog niet helemaal tevreden over deze foto, maar ben wel benieuwd wat jullie er van denken.

Spoorwegviaduct Willingen (HDR test)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

hmmm ik ook niet helemaal....maar dat is neit volledig jouw schuld ;) Photomatix doet het niet altijd goed. Ik gebruik het nou al zolang, en ik weet nog steeds niet met welke settings een zo natuurlijk mogelijke belichting krijg. Ik zie veel donkere plekken die lichter mogen:
- de bomen mogen lichter
- de grijze wolken mag je wit maken wat mij betreft
- iets wat lijkt op een pola-kegel/halo

Ik zou ook meer contrast toevoegen, zodat het "cartoonige" wat minder is. Misschien plaatselijke clarity bij "harde" objecten zoals de brug (stenen) en het hekje).

Tis gewoon erg moeilijk om natuurlijke schaduwen te krijgen als je met photomatix aan de slag gaat. Ik zou het origineel ernaast houden en kijken waar de opvallendste schaduwen zitten en die ook met een beetje blacks natuurlijker maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Oké dank je wel voor de tips, ik ga er eens naar kijken binnenkort (pc doet op het moment ff lastig... :S). Maar zijn er nog andere of betere HDR progs dan die Photomatix, waarvan de output dan ook beter klopt?

Edit: oh ja wat bedoel je trouwens met die pola-kegel/halo?

[ Voor 13% gewijzigd door Aardwolf op 21-08-2012 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:36

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

marcel87 schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 14:25:
Oké dank je wel voor de tips, ik ga er eens naar kijken binnenkort (pc doet op het moment ff lastig... :S). Maar zijn er nog andere of betere HDR progs dan die Photomatix, waarvan de output dan ook beter klopt?

Edit: oh ja wat bedoel je trouwens met die pola-kegel/halo?
Enblend/Enfuse is een open-source programma dat zo goed mogelijk natuurlijke belichting nabootst. Wat ik nog beter vind werken is via HDR Pro in Photoshop (CS5 en hoger dacht ik) er een 32bit hdr foto van maken zodat je die met Photoshop of Lightroom (vanaf 4) kan bewerken, zo kun je zelf de lucht terug halen en de brug lichter maken en dat soort dingen zonder detail te verliezen maar dat vergt wat oefening ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tenstorms
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-05 15:53
Leuke platen. Mijn favorieten zijn toch wel het 'gespiegelde' station en de slaapkamers zijn prima (wat blauw achter de ramen had leuk geweest maar we wonen nu eenmaal in een grijs landje).

Laatst vroeg uit de veren voor een zonsondergang waar ik al gauw met verschillende belichtingen aan de slag moest wat weer een goede reden was om HDR toe te passen. Daar ben ik experimenteel mee aan de slag gegaan. Staat niet helemaal recht, zit wat ghosting in maar het ging me daar niet om. Enigszins verslavend zou ik zeggen.

Afbeeldingslocatie: http://subtlebokeh.files.wordpress.com/2012/08/dsc6121_hdr.jpg?w=640&h=
Afbeeldingslocatie: http://subtlebokeh.files.wordpress.com/2012/08/dsc6171_hdr.jpg?w=640&h=
Afbeeldingslocatie: http://subtlebokeh.files.wordpress.com/2012/08/dsc6137_hdr.jpg?w=640&h=

The best camera is the one you have with you...

• Aardwolf
Ventieldopje schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 15:57:
[...]
Enblend/Enfuse is een open-source programma dat zo goed mogelijk natuurlijke belichting nabootst. Wat ik nog beter vind werken is via HDR Pro in Photoshop (CS5 en hoger dacht ik) er een 32bit hdr foto van maken zodat je die met Photoshop of Lightroom (vanaf 4) kan bewerken, zo kun je zelf de lucht terug halen en de brug lichter maken en dat soort dingen zonder detail te verliezen maar dat vergt wat oefening ;)
Oké ga ik ook eens naar kijken dan, tenminste even aan proeven. Bedankt voor de tips zover iedereen! :)

@ Tenstorms: Je eerste plaat is mijn favoriet, het enige wat me daar ietsjes stoort is dat diafragmavlekje linksmidden, mss kan je die nog wegklonen oid. De onderste vind ik persoonlijk wat flets overkomen. Verslavend: ja denk ik ook wel. :)

• Dax

Dax

De paar mooiste HDR foto's uitgezocht van mijn Vakantie naar Corsica.
Wat trouwens een prachtig eiland is om foto's te maken! _/-\o_

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8446/7843707936_0341793903.jpg
Sunset at La pointe de la Parata by jhroom, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8301/7843708952_2173327820.jpg
Cascade de Courmes by jhroom, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8283/7843715700_c0afd9d058.jpg
Abandoned Renault bus by jhroom, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8442/7843708540_0d40ebbae4.jpg
Cap Corse 2 by jhroom, on Flickr

• JWfx
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-02 20:18
Afgezien van het feit dat ik jouw foto's wel mooie HDR's vind, dus zonder cartooneske bijkleuren e.d., wil ik toch melden dat die bus een oude Renault Estafette is. ;)

• Dax

Dax

JWfx schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 14:39:
Afgezien van het feit dat ik jouw foto's wel mooie HDR's vind, dus zonder cartooneske bijkleuren e.d., wil ik toch melden dat die bus een oude Renault Estafette is. ;)
Haha, thnx
Zal het even editen.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

marcel87 schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 14:25:
Over het algemeen wordt Photomatix als het beste HDR-programma beschouwd.
Ventieldopje schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 15:57:
[...]
Enblend/Enfuse is een open-source programma dat zo goed mogelijk natuurlijke belichting nabootst.
Maar dat is geen HDR, maar exposure fusion ;)
Tenstorms schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 12:15:
Leuke platen. Mijn favorieten zijn toch wel het 'gespiegelde' station en de slaapkamers zijn prima (wat blauw achter de ramen had leuk geweest maar we wonen nu eenmaal in een grijs landje).

Laatst vroeg uit de veren voor een zonsondergang waar ik al gauw met verschillende belichtingen aan de slag moest wat weer een goede reden was om HDR toe te passen. Daar ben ik experimenteel mee aan de slag gegaan. Staat niet helemaal recht, zit wat ghosting in maar het ging me daar niet om. Enigszins verslavend zou ik zeggen.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
#1 vind ik veel te donker. Verder wel mooie kleuren.
#2 is naar mijn mening iets te uitgebeten. Niet echt HDR, eerder een tonemap (hetzelfde effect had je kunnen bereiken door 1 RAW te tonemappen)
#3 is wel redelijk.
Dax schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 13:27:
De paar mooiste HDR foto's uitgezocht van mijn Vakantie naar Corsica.
Wat trouwens een prachtig eiland is om foto's te maken! _/-\o_

[afbeelding]
Sunset at La pointe de la Parata by jhroom, on Flickr

[afbeelding]
Cascade de Courmes by jhroom, on Flickr

[afbeelding]
Abandoned Renault bus by jhroom, on Flickr

[afbeelding]
Cap Corse 2 by jhroom, on Flickr
Erg mooi allemaal! Maar die bus is toch wel té saturated. Ook veel ruis daar ;)

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Compizfox schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 15:42:
[...]

Over het algemeen wordt Photomatix als het beste HDR-programma beschouwd.

[...]

Maar dat is geen HDR, maar exposure fusion ;)

[...]

#1 vind ik veel te donker. Verder wel mooie kleuren.
#2 is naar mijn mening iets te uitgebeten. Niet echt HDR, eerder een tonemap (hetzelfde effect had je kunnen bereiken door 1 RAW te tonemappen)
#3 is wel redelijk.

[...]

Erg mooi allemaal! Maar die bus is toch wel té saturated. Ook veel ruis daar ;)
Photomatix is een bekend tonemapping programma ;) Echt goed vind ik hem niet, héél lastig om realistische platen mee te krijgen. Je krijgt al snel over-done platen ... maarja als dat je smaak is ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Photomatix is een HDR- en tonemappingprogramma. En tegenwoordig kan ie ook exposure fusion.
Waarom is het volgens jouw alleen een tonemappingprogramma? Het merged toch ook meerdere RAW's tot 1 HDR? (Met bijhorende perspective correction en anti-ghosting)

En neutrale platen kun je ook prima krijgen hoor. Gewoon goed oefenen.

• FreddyT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-05 22:19
Hier een probeersel van mij. Ben net begonnen met HDR en had in dit geval nog wat meer moeten spelen met de belichting, aangezien ik de foto links onder te donker vind.
Afbeeldingslocatie: http://touwslager.dyndns.org/GrandCanyon.jpg

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Klopt. De onderste helft van je foto is nog steeds onderbelicht en bevat ook veel ruis.
Hoeveel foto's en met welke belichting heb je gebruikt?

Ik gebruik met dat soort dingen vaak -2, 0 en +2, dan is het meeste wel goed belicht.

• FreddyT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-05 22:19
Compizfox schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 21:38:
Klopt. De onderste helft van je foto is nog steeds onderbelicht en bevat ook veel ruis.
Hoeveel foto's en met welke belichting heb je gebruikt?

Ik gebruik met dat soort dingen vaak -2, 0 en +2, dan is het meeste wel goed belicht.
Ik ben niet rond de 0 gaan zitten vanwege de zon maar heb een belichtingscompensatie van -1 1/3 gebruikt en een bracketing van eveneens 1 1/3 (oftwel effectief:-2 2/3, -1 1/3 en 0). Achteraf niet zo slim.....

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dan had je misschien beter -3, -1 en +1 kunnen gebruiken oid. Of nog donkerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

ik zie geen foto :'( Maar als ik mag ingaan op jullie reacties.....
Als er zo'n groot verschil zit in DR tussen het lichtste deeltje en het donkerste deeltje op de foto, had je misschien beter een 4 of 5 shots hdr kunnen maken.
-3, -2, 0-, +2, +3 of -3, -1, +1, +3 ofzo waarbij je de -3 en +3 shots gebruikt voor de te over en onderbelichte delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huig
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 14:37

Huig

Merino Fanatic

Ik kom net terug uit Berlijn, en heb helaas niet de mogelijkheid gehad voor uitgebreide HDR's.
Wat ik me afvroeg, daar een HDR bestaat uit drie foto's (Of meer) met verschillende belichting, kan ik niet gewoon in Aperture een foto twee keer dupliceren met +2 EV en -2 EV? Dat zou toch het zelfde effect opleveren als drie foto's met verschillende belichting toch?

5D MK II | 24-105L | 35 1.44 Art | 50 1.8 MKII | 100L | 15" RMBP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Vanuit een raw kan dat ja, omdat die al een iets hoger DR heeft dan een standaard JPEG.
Maar niet dat zin heeft, want dan kun je beter direct die raw tonemappen.
Maar dat geeft ivm ruis en zo nog steeds nooit hetzelfde effect als 3 foto's.

[ Voor 18% gewijzigd door Compizfox op 05-11-2012 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-05 01:07
Tonemappen is niet hetzelfde als HDR. Tonemapping is hetgeen wat veel HDR's "nep" maakt.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Inderdaad! HDR is niks meer dan het relatief kleine dynamische bereik van de camera sensors compenseren door meerdere foto's te nemen met verschillende belichtingen om deze daarna samen te voegen om het dynamische bereik (highlights en schaduwen) te vergroten. Je kunt dus meer detail terug halen uit highlights en shadows die normaal verloren zouden zijn gegaan door het beperkte dynamische bereik van je camera.

Niks meer en niks minder ...

Tonemappen is juist het dynamische bereik verkleinen waardoor je vaak neppe foto's met te veel contrast krijgt.

Daarnaast heb je ook nog exposure fusion wat een beetje tussen echte HDR en tonemappen in ligt :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dat weet ik ook wel ;)

Wat ik bedoelde is dat een raw een hoger DR heeft dan een JPEG. Je zou dus in Lightroom 3 exports kunnen doen (-2, 0, +2 EV) zoals Huig voorstelde.
Dit is echter alleen maar omslachtig, omdat je niet meer DR uit 1 foto kunt halen dan erin zit. Je kunt dus dan net zo goed die raw tonemappen (wat trouwens wel effect heeft, aangezien een raw meer DR heeft dan een JPEG)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Compizfox schreef op maandag 05 november 2012 @ 20:58:
Dat weet ik ook wel ;)

Wat ik bedoelde is dat een raw een hoger DR heeft dan een JPEG. Je zou dus in Lightroom 3 exports kunnen doen (-2, 0, +2 EV) zoals Huig voorstelde.
Dit is echter alleen maar omslachtig, omdat je niet meer DR uit 1 foto kunt halen dan erin zit. Je kunt dus dan net zo goed die raw tonemappen (wat trouwens wel effect heeft, aangezien een raw meer DR heeft dan een JPEG)
Dan sla je nog steeds de plank mis, 3 exports maken naar JPG maakt het nog geen HDR aangezien je het dynamische bereik van de foto niet vergroot. Je hebt immers nog steeds even veel bereik (of zelfs minder) dan er in de RAW zat :) 3 RAW's schieten vergroot wél het dynamische bereik!

Zoals ik net ook al aangaf bereik je met Tonemappen een ander effect dan met HDR en worden die foto's vaan super onrealistisch. Sterker nog, realistische foto's met tonemapping maken is bijna niet te doen, dat moet je gewoon handmatig doen, in sommige gevallen (interieuren) kun je geluk hebben met een algorithme als Enblend/Enfuse gebruikt ... exposure fusion.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ventieldopje schreef op maandag 05 november 2012 @ 21:12:
[...]
Dan sla je nog steeds de plank mis, 3 exports maken naar JPG maakt het nog geen HDR aangezien je het dynamische bereik van de foto niet vergroot. Je hebt immers nog steeds even veel bereik (of zelfs minder) dan er in de RAW zat :) 3 RAW's schieten vergroot wél het dynamische bereik!
Eh, dat zeg ik toch juist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-05 11:13
HDR is een afkorting die staat voor High Dynamic Range, en is een verzamelnaam voor technieken waarmee je meer dynamisch bereik vast legt dan normaal mogelijk is. Een groot nadeel van HDR is dat de extremen binnen een HDR niet direct weer zijn te geven op welk medium dan ook (ok, er zijn HDR schermen, maar die zijn duur en nog steeds niet zo goed als de werkelijkheid). Dus moeten er software truukjes aan te pas komen om de HDR naar LDR (Low Dynamic Range), zodat de foto er op een scherm of print goed uit ziet.

Welk truukje je dan precies toepast is minder van belang, en vooral gebaseerd op je persoonlijke voorkeur. En persoonlijk ben ik allergisch voor tonemapping en maak ik gebruik van exposure fusion. Wat in Photoshop gewoon 'merge to HDR' heet ;)

Hier een plaatje om het topic niet helemaal te vervuilen met tekst :P

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7246/6981742054_ec23d1219a_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Oh shit, my bad ... hoe heb ik dat zo verkeerd kunnen lezen dan :X |:(

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Haha, no problem ;) :+

[ Voor 9% gewijzigd door Compizfox op 06-11-2012 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deismyna
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 24-05 10:55
@Wolfensteijn
Mooie plaat, het gras en de bloemetjes op de voorgrond zijn voor sommigen misschien net even to much, maar I like it. Vind vooral het detail in de wolken mooi ;)

Zelf ook nog maar even een bijdrage aan dit topic, was een tijde terug bij Fort Kijkduin (onder Den Helder) en heb daar wat leuke platen kunnen schieten. Waaronder dus deze HDR samengesteld uit 3 RAW files. Vind het door de lijnen wel iets weg hebben van een soort 3D render :+
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8046/8100753661_b363d85deb_z.jpg
Fort Kijkduin HDR by Deismyna, on Flickr

Eigen kritiek: de overduidelijke groene flares in de voorgrond, geen idee hoe je dat netjes weg krijgt in Photoshop. De flares boven bij het dak vind ik dan wel weer wat toevoegen.

Edit: Inmiddels zelf de flares aan de onderkant bijna volledig weg gehaald, wat meer detail toegevoegd in de ramen en een beetje aan de schaduws gesleuteld.

[ Voor 7% gewijzigd door Deismyna op 24-11-2012 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Flares e.d. storen me niet altijd en de toepassing ervan hier is ook goed, maar door het HDR'en wordt het wel te storend duidelijk. Maar voor de rest vind ik em erg cool!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Had in eerste instantie ook het idee naar een 3D-render te kijken. Maar of dat een positief iets is... :P De flinke halo's, de dikke (driedubbele) flares en de stralen vind ik allemaal te eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

't Lijkt net een raytrace inderdaad. Mooi gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-05 15:03
@Wolfensteijn: Nice! Wolken springen er echt uit!

@Deismyna: Gaaf! Inderdaad net een render. De halo's vallen me niet echt op eigenlijk en de flare geeft het ook dat render gevoel. Waar is dit eigenlijk geschoten?

Als complete HDR leek hier 2 probeerseltjes van mijn kant:

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8503/8296094531_d3904d1ef9_z.jpg
Vatican Replica by Sjekster, on Flickr

Deze heb ik in de mini replica van het Vaticaan in Oudenbosch genomen. Had geen statief bij me dus alles uit de hand geschoten. Scherpte laat dan ook wat te wensen over :+

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8219/8296097617_25803fa8d2_z.jpg
Loods by Sjekster, on Flickr

Deze is geschoten op het terrein van een bedrijf in Oosterhout waar ik even de naam van kwijt ben. Deze hadden prachtige grote kranen en soortgelijke apparaten staan. Ik was in het pand ernaast aan het werk en ben gewoon even gaan vragen of ik wat foto's mocht schieten. Ik kreeg direct een geel hestje en een veiligheidshelm mee en ik mocht gewoon vrij rondlopen :D

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Foto van de loods kan zo in een game verwerkt worden :) Alleen effe nog de CA wegwerken !!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Pagina: 1 ... 5 ... 7 Laatste

Let op:
~~~[html]Ook hier mag je reacties geven op je voorganger, dat houdt het topic waardevol~~~[/html]