Verwijderd schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 17:22:
[...]
Ik werk als game designer ook met SCRUM, en ik weet precies hoe ze bij CCP denken en werken. Maar dat interesseert de gemiddelde speler niets, dus vandaar dat ik er ook de nadruk niet op leg om hier inhoudelijk op in te gaan in mijn campagne.
Lieve meid, alle respect voor je gedrevenheid, maar dat is een zeer risicovolle uitspraak.
Je hebt geen inzicht in de onderliggende mentaliteiten, zakelijke alsmede persoonlijke culturen die ten grondslag liggen aan CCP, de verhoudingen intern, de evolutie van het bedrijf en hun mensen of de voortgang van hun interne methodiek. Ik weet het, het is makkelijk om van een theoretisch standpunt een uitspraak te doen als mens, omdat we vergelijkingen kunnen trekken met ervaringen elders. Probleem is, dat de basis voor een dergelijk uitgangspunt ontbreekt.
Op individueel niveau bijvoorbeeld breekt dit soort perspectief, omdat mensen individueel en dus anders zijn. Op het niveau van organisatie wordt dit vele malen complexer, wat nog meer fundament aan een dergelijke insteek onttrekt.
Niemand heeft vanuit generalisatie een inzicht in hoe men precies werkt en denkt bij CCP, het enige wat mogelijk is van buiten uit, is om observaties te vertalen in generalisaties. Dat is best gevaarlijk. Het is veel verstandiger en veiliger (en ook praktischer) om het van uit een case by case basis te benaderen. Op die manier kun je de zaken toespitsen, in kaart brengen, en dragen, zonder in generalisaties te vervallen, of te verzanden in de algehele complexiteit (van product dan wel mensen).
Zie het als opbouwende kritiek, de uitspraak is er een die mensen vanuit een marketing of management perspectief heel snel op de kast jaagt, omdat het een uitdrukking van pretentie is. Ik ben me bewust van je eigen immersie, in opleiding en tegenwoordig bedrijf, maar ik hoop dat je het risico kunt zien van dergelijke uitspraken. Als de argumentatie van organisatie, perspectief of embedded exoerience je niet overtuigt, bedenk even dat je het over mensen hebt. Mensen zijn een heel vreemde diersoort
Om je gerust te stellen, ook CCP heeft een dergelijk inzicht niet. Als bedrijf zijn ze heel hard bezig met het uitwerken van structuren en protocollen om zaken in kaart en in verhouding te brengen, een proces wat nooit eindigt. Het is een kwestie van ervaring opbouwen met gekozen methodiek, en die invoegen en aanpassen aan de hand van zakelijke evolutie alsmede markt evolutie, stapje voor stapje. Zelfs vanuit het perspectief van CCP naar binnen toe, is het enkel mogelijk om hierin tussenstanden op te maken. Het is een ontwikkeling die voortvloeit uit waar CCP van afkomt in termen van cultuur en mentaliteit als amalgaam van individuen als "family company", en waar ze naar toe gaan met alle invloeden die van toepassing zijn en alle statische en dynamische aanpassingen "enterprise corporation".
Off topic. CCP als bedrijf is een pracht van onderwerp voor niet alleen studenten game design, maar nog veel meer voor studenten sociologie, psychologie en economie. Ik snap af en toe niet waarom ze daar geen geld uit slaan èn hun voordeel mee doen op andere niveau's.
Verwijderd schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 17:22:
[...]
Dit is ook een van de redenen waarom de CSM tot nu toe weinig resultaten geboekt heeft. We hadden vaak meetings met enkel developers, die zelf niet beslissingsbevoegd waren of de personen waren die bepaalde wat er vanuit de backlog naar een sprint geschoven wordt. CCP moest 2x overtuigd worden, wij moesten die devs eerst overtuigen, en zij moesten vervolgens een bevoegd persoon overtuigen. Geen wonder dat maar een fractie van de issues uiteindelijk geimplementeerd wordt. Het blijft in de backlog steken.
Nog een probleem is dat devs en product owners op andere manieren aangesproken moeten worden. Devs moeten met zeer inhoudelijke argumenten worden overtuigd, waarom een alternatieve game mechanic beter is, wat de consequenties zijn, etc. De product owners bij CCP zijn totaal niet inhoudelijk bezig en niet geïnteresseerd in deze hele discussie. Als ze al bij de CSM meetings waren, dan mengden ze zich hier helemaal niet in en zaten ze een beetje ongeïnteresseerd in een hoek te wachten tot het voorbij was. Deze mensen moet je heel banaal pitchen en overtuigen op basis van zakelijke argumenten. Maar met 15 minuten per issue heb je alleen geen tijd voor beide.

Klopt. Maar goed, dat is iets waar de CSM nu de mogelijkheden voor krijgt om daar in te ageren. Hilmar heeft eens een aantal uitspraken gedaan over de CSM als concept. De macht en de rol van de CSM is direct afhankelijk van het vermogen van de CSM om zelfstandig op te treden, rollen in te nemen en een plaats te geven. De CSM heeft als taak zijn positie te veroveren op constructieve en consistente wijze, dit in te vullen en de armslag middels ageren en onderhandeling te veroveren noodzakelijk voor het proces.
De afgelopen twee jaar waren puur experiment (niet uitzonderlijke trouwens als termijn voor stakeholder groepen op enterprise niveau). Al dat gedoe, was in feite de trial periode voor het concept. Ondanks alles, heeft zich dat bewezen. In ieder geval naar management toe.
De CSM heeft een vertaalslag te leveren. Realisatie hiervan is van cruciaal belang. De CSM dient ook alles in het werk te stellen ter optimalisering van haar eigen functioneren en interactie met de partijen die ze vertegenwoordigen, niet alleen vanwege de noodzaak tot openheid ("in the face"), maar veel meer vanwege de noodzaak om te voorkomen dat CSM seats burnout ontwikkelen. Het wordt een lange en harde zit. In parallel hieraan dienen CSM seats zichzelf direct te informeren over de perspectieven waar zij hun vertaalslag naar toe moeten leveren, dat betekent investeren in affiniteit met SCRUM, human profiling en zakelijk inzicht. Het zou geen verkeerd idee zijn om CCP hier in aan te sturen. Kennisverschaffing, gecombineerd met door beide partijen een format op te stellen (protocol) voor topic analyse. Description / Focus / Niche / Departments affected / Marketing value / Business Value, etc.
De grootste frustratie van CCP de afgelopen twee jaar, was de CSM insteek van "this is broken, waaa". Aan de ene kant omdat er in dat proces geen "CCP" was, maar aanwezigheid van verschillende onderdelen, die allemaal een verschillende taal spreken. Het is niet makkelijk om een vertaalslag te maken, maar dit is wel noodzakelijk. De afgelopen twee jaar was het enige onderwerp waar die vertaalslag (op frappant onbedoelde wijze) gemaakt werd, het onderwerp van POS/Sov warfare. Dat moment van vuist op tafel van Vuk, gecombineerd met het overzicht van wat het in accounts / spelers kostte, was de ondergrond tot begrip van uit verschillende hoeken om toch eens goed te kijken middels datamining. En dat is relevant hier, zonder die datamining was er geen beeld geweest van de economische impact en noodzaak tot actie met het onderwerp.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.