Onderstaande is een beetje een lang verhaal geworden, maar ik wil zeker weten dat ik zo duidelijk mogelijk ben. Sorry voor de lap tekst.
Ik heb de afgelopen week (ik weet het

) dit topic doorgelezen, want het is boeiende materie als je theoretisch ingesteld (natuurkundestudent, optica) bent. Veel is al gezegd, maar ik wil toch nog reageren om te kijken of ik het goed begrepen heb.
Dat je bij verschillende sensorformaten een effectieve brandpuntsafstand en effectief f-getal kunt uitrekenen door met de cropfactor te vermenigvuldigen snap ik helemaal. Het voordeel van bijvoorbeeld FF t.o.v. aps-c is dan één stop (eigenlijk 1.5/1.6) winst aan het lichtsterke eind. Hiermee kun je krappere DoF halen, of bij weinig licht die ene foto nét wel maken door je diafragma vol open te zetten. Of je dit voordeel merkt, hangt af van het soort foto's dat je maakt.
Door de grotere sensor haal je ook een grotere beeldhoek uit groothoeklenzen, dat kan een voordeel zijn. Er zijn echter steeds meer crop-uwa lenzen beschikbaar, dus FF is hier niet noodzakelijk.
Als laatste moet je ook je ISO-waarde omrekenen met het kwadraat van je cropfactor, omdat bij
dezelfde foto (zelfde positie, beeldhoek, DoF) er evenveel licht binnenkomt, maar dat verdeeld wordt over een groter sensoroppervlak. Je intensiteit is dus lager en je gain (ISO) moet met diezelfde factor omhoog.
Over ISO: Veel mensen zeggen dat hogere ISO tot meer ruis leidt, volgens mij is dat niet per se waar. De ruis die de sensor zelf veroorzaakt (read noise) is bij moderne sensors vrijwel verwaarloosbaar naast de shot noise van het invallende licht. ISO is een gain-factor van je sensor, om bij weinig licht toch een 'normale' belichting te krijgen (ten koste van dynamisch bereik geloof ik?). De grotere ruis bij hogere ISO is niet een gevolg van de ISO
an sich, maar komt doordat je te weinig licht hebt (de situatie waarin je normaal gesproken je ISO opschroeft).
Om bij weinig licht goede foto's te maken, heb je dus niet zoveel aan een sensor met 'goede ISO-prestaties', maar heb je eigenlijk vooral lichtsterker glas (of een grotere sensor) nodig.
Omdat FF en aps-c sensors vaak dezelfde base ISO hebben (200 bijvoorbeeld), kun je met een fullframe sensor een groter dynamisch bereik halen. Je hebt immers een kleinere 'effectieve ISO-waarde', ISO*cropfactor
2
Kan iemand bevestigen dat ik het inderdaad zo goed begrijp als ik zelf denk?
Er is meerdere malen gezegd dat er hier nog een goede topicstart moet komen. Ik wil wel helpen schrijven, en mrc4nl heeft dat ook al aangegeven. Ideaal krijgen we AHBdV ook mee. Moeten we daarover in een apart topic gaan discussiëren?
The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.