Aha, dan is mijn beeld wel aardig juist. Al begint de prijs van een fullframe waar de crop eindigt, terwijl ik deze punten niet zozeer drastisch kan noemen. Al vind ik persoonlijk een wijder beeld wel erg prettig.Hahn schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 23:30:
Er is geen beste, het heeft allebei z'n voor- en nadelen. Crop is, zoals de naam al zegt, meer gecropt, waardoor je een meer 'ingezoomd' beeld hebt. Voor landschappen is fullframe vaak wat interessanter, want wijder beeld.
En fullframe is wat beter in weinig licht, maar meer dan 1 á 2 stops verbetering hoef je niet te verwachten. Dus als je ISO1600 op een crop-camera de limiet vindt qua acceptabele ruis, dan kan je met een fullframe tot ISO3200 gaan (en met wat geluk ISO6400).
Oke, duidellijk, bedankt. Al vind ik het toch best bijzonder dat ff zoveel meer kost. Maar misschien dat deze body's ook nog extra's meekrijgen dat niet zo 1,2,3 zichtbaar is. Maar dat staat uiteraard los van de sensor.witeken schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 23:30:
[...]
De hoeveelheid lichtopbrengst is afhankelijk van de lens, maar praktisch gezien kan je dit het best vergelijking met het relatief diafragmagetal.
[...]
Grotere sensors hebben in principe nooit een nadeel (buiten kosten, gewicht,...), tenzij je veel MP's/zoom wilt.
...