Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zo. Over een maandje heb ik weer met mijn vrienden een Civ-LAN :)

Ik heb dit keer een modpack gemaakt met een hoop extra civs.
(O.a. deze, deze en deze).
Dan blijft het toch nog een beetje fris.

Mulitplayer modpacks kan je heel simpel maken met MPMPM

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:25
Dat is handig! Vind het ontbreken van mod support online één van de grootste problemen van civ V. Die info mod is best handig en de fast aircraft animations is ook een uitkomst :).

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Let er wel op dat iedereen dezelfde modpack moet hebben.

Gisteravond met 2 vrienden gespeeld (ook om stabiliteit te testen) en het ging als een trein :)
Het is heerlijk verfrissend om allemaal nieuwe civs te spelen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Probleem is dat met mods de game zo instabiel wordt... Heb waarschijnlijk meer crashes gehad in die paar games met mods dan in die tientallen games zonder

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AntiChrist7 schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 12:37:
Probleem is dat met mods de game zo instabiel wordt... Heb waarschijnlijk meer crashes gehad in die paar games met mods dan in die tientallen games zonder
Gisteren met z'n drieën (large map, 6 AI) twee testpotjes gespeeld. Eentje tot 100 turns, eentje tot 150 turns. Geen enkele crash of desync.

Modpack bestond uit 77 extra civs (zie bovenstaande links), Civ 4 Diplomacy dll, Global Relations, Civilization Selection Bonus Tooltips, Dynamic Culture Overview, Gibraltar, Reef, and Krakatoa Fixes, Meaningful City State Colors, Quick Turns, Resource - Granary Includes Bison, Ressource - Mint Include Copper [sic].

Het zal ook afhangen wat voor mods je gebruikt, uiteraard.
Hoe meer mods het kernspel veranderen, hoe groter de kans op instabiliteit. Extra civs en over het algemeen cosmetische mods, zoals ik in de modpack had, veranderen het kernspel niet, dus de kans op instabiliteit is veel kleiner.

[ Voor 45% gewijzigd door anandus op 27-06-2015 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Ik vond deze wel hele gave dingen hebben alleen hij is wel heel erg uitgebreid: http://forums.civfanatics...p?p=13854692#post13854692

Zal als ik tijd heb eens kijken of daar nog makkelijk iets uit te slopen is of dat je dan beter zelf een poging kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je écht uitgebreid wil, moet je naar deze kijken, daar zit die mod ook bij. Het spel wordt wel echt helemaal anders :P

En ik heb geen flauw idee hoe stabiel dat is, wees gewaarschuwd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
  • Nu online
Ik gebruikte ook alleen maar civ mods, maar deden de game toch regelmatig crashen.

Nuja, veel fun. Ik zou ook nog wel eens een MP willen spelen, maar van de tien keer dat ik er aan ben begonnen, is er maar 1 game tot het einde doorgegaan. Al de andere werden na twee avonden afgeblazen omdat mensen eikels zijn, om het kort te zeggen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, goede medespelers zijn essentieel.

Op steam is er een "nq group", no quitters group. Mensen die wel spellen uitspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Met de eerder genoemde mod pack gaat het hier niet goed. Waarschijnlijk omdat de andere steam account een aantal DLC mist waaronder Korea. Er komen dan diverse popups over missende textures. Even uitvogelen welke dlc er mist dus.

edit: Andere client laten hosten en dan gaat het relatief goed. Nog wel een keer een popup gehad over een unit animation daar.

[ Voor 22% gewijzigd door sdk1985 op 28-06-2015 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:01
anandus schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 12:34:
Zo. Over een maandje heb ik weer met mijn vrienden een Civ-LAN :)

Ik heb dit keer een modpack gemaakt met een hoop extra civs.
(O.a. deze, deze en deze).
Dan blijft het toch nog een beetje fris.

Mulitplayer modpacks kan je heel simpel maken met MPMPM
Bedankt voor de tip, ik speel civ5 al jaren maar dan zonder mods.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
  • Nu online
anandus schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 13:11:
Ja, goede medespelers zijn essentieel.

Op steam is er een "nq group", no quitters group. Mensen die wel spellen uitspelen.
Wel het is niet zozeer dat ze stopten omdat ze verloren, maar eerder van "Ja, ik kan toch niet meer komen", ondanks dat ze zeiden dat ze wel konden, of iemand die ik kende die iemand had meegebracht, en toen die opeens afhaakte, zei die "ja eigenlijk ken ik die amper" (heb ik meteen uit mijn vriendenlijst gezwierd). En dan nog iemand anders die na twee keer mislukt herladen het afbolde ipv te wachten en een turn eerder te laden. Ohja, en dan die eikel die van de trade bug gebruik maakte en er nog trots op was ook (ondanks dat hij steeds laatste stond)

Ik ken het bestaan van die groep, maar ik wil het chill houden. Heb Civ al redelijk lang niet meer gespeeld, en zelfs toen ging ik nooit boven King. Heb de hoop al opgegeven om nog eens een mp te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:35

Mystikal

It never hurts to help!

We zijn maandag ook weer eens los gegaan met Civ V. Met z'n 3-en tegen 3 AI. 3 jaar geleden voor het laatst gespeeld en het blijft toch wel een erg leuk spel! Ik ben verre van een expert (heb het wel veel op de Amiga gespeeld).

Ik blijf het alleen lastig vinden om de juiste keuzes te maken. Met name de eerste 50 beurten. Gisteren weer met z'n 3-en een 2e pot gestart (nu op King ipv Prince) en ook al had ik een goede start, later werd ik toch weer ingehaald door een vriend van me... En geen idee waarom?

Mijn opbouw ging globaal zo (speelde met Elizabeth / Engelsen):
-setller plaatsen, niet te veel mee lopen, maar zo snel mogelijk zetten, tenzij je in jungle staat...
-tempel bouwen
-warrior laten ontdekken
-worker bouwen
-granery
-leger unit

- en dan?
- en dan?
- en dan?

Voor de policy ga ik meestal voor diegene waarbij je een settler krijgt. Verder probeer ik de Piramide te pakken ivm 2 workers.

Het schijnt ook dat je met workers trade route kan opzetten? Hoe werkt dat dan precies?

Ik hoor het graag!

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanW
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:57
Ik begin meestal met m'n warrior naar een heuvel te verplaatsen. Kijk of je wellicht je settler beter kan verplaatsen naar een betere spot die toegang geeft tot betere luxuries, rivier of een berg (handig voor sommige wonders).

Daarna twee scouts gevolgd door een shrine. Temple komt vanzelf wel via tradition, de social policy die ik meestal neem. Scouts zijn heel fijn om snel ruins te vinden, die geven je veel voordeel in je early game.

Granary stel ik uit, tenzij ik een resource heb bij mijn stad die er baat bij heeft. Wanneer ik m'n tweede scout heb stuur ik mijn warrior weer terug naar mijn stad om m'n worker te beschermen. Wellicht één worker kidnappen bij een city state. Dat is een snelle strategie om een worker te krijgen zonder hier ~10 beurten aan te verspillen.

Het hangt ook wel van je speelstijl af, wil je vooral veel steden plaatsen, of hou je het bij 3/4 steden. In dat laatste geval is Tradition een betere keus. Mocht je veel steden gaan settlen of ben je van plan steden te gaan veroveren van tegenstanders dan kan je beter liberty kiezen.

[ Voor 15% gewijzigd door JanW op 08-07-2015 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb meestal, net als JanW, eerst een goede plek zoeken voor mijn hoofdstad, al heb ik als vuistregel dat ik niet meer dan 3 beurten mag lopen.
Verder scout ik flink, bouw 1 of 2 scouts (afhankelijk van kaart-formaat en of het pangaea of continents is, bijv.), dan monument, shrine (vaak is monument nog bezig als pottery af is, dan gooi ik de shrine tussendoor), worker, warrior, evt granary afhankelijk van resources. tech is ook afhankelijk van resources. Dan evt. library. Rond die tijd heb ik waarschijnlijk de settler van de liberty-tree, en dan pomp ik settlers (zijn dan halve prijs!), caravans, warriors/archers en workers. Ik mik op 3 á 4 steden rond beurt 50, 8 steden rond beurt 100, ik ben een wide-speler.
Het schijnt ook dat je met workers trade route kan opzetten? Hoe werkt dat dan precies?
Een trade-route maak je met caravans, maar met workers kan je wegen aanleggen en aangesloten steden leveren geld op via de city connection. Handige vuistregel: Het loont pas als het aantal inwoners van de stad meer is dan het aantal vakjes tussen steden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:35

Mystikal

It never hurts to help!

anandus schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 12:49:
Ik heb meestal, net als JanW, eerst een goede plek zoeken voor mijn hoofdstad, al heb ik als vuistregel dat ik niet meer dan 3 beurten mag lopen.
Verder scout ik flink, bouw 1 of 2 scouts (afhankelijk van kaart-formaat en of het pangaea of continents is, bijv.), dan monument, shrine (vaak is monument nog bezig als granary af is, dan gooi ik de shrine tussendoor), worker, warrior, evt granary afhankelijk van resources. tech is ook afhankelijk van resources. Dan evt. library. Rond die tijd heb ik waarschijnlijk de settler van de liberty-tree, en dan pomp ik settlers (zijn dan halve prijs!), caravans, warriors/archers en workers. Ik mik op 3 á 4 steden rond beurt 50, 8 steden rond beurt 100, ik ben een wide-speler.

[...]
Een trade-route maak je met caravans, maar met workers kan je wegen aanleggen en aangesloten steden leveren geld op via de city connection. Handige vuistregel: Het loont pas als het aantal inwoners van de stad meer is dan het aantal vakjes tussen steden.
Wow goede tips allemaal!

JanW: Het kidnappen van een worker is wel een goed idee inderdaad! Daar had ik nog niet aan gedacht!

Het wachten op de settlers op het moment dat ze 50% zijn is ook een goede inderdaad. Het lijkt erop dat ik te weinig steden hebben.

'Moet' ik ook een weg aanleggen naar een city-state? Dat heeft toch geen zin? Dat doe je dan met caravans?

En hoeveel vakjes moet je tussen een stad zetten? 6? (dus elke stad 3 vakjes breed aan 1 kant).

Shrine? is dat Gods and Kings? Wij spelen zonder gods and kings.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
Kijk anders eens naar wat youtube playtroughs van Marbozir (deity) of Quill18 (informatief voor beginners)

In Brave New World hoef je eigenlijk nooit je settler te verplaatsen. Je begint met scouten met je warrior en bouwt als eerste een monument en ga je tradition. Verder kies je de tile met de meeste food zodat je zsm groeit (dus niet de meeste productie). Daarna kan je een scout maken en ligt het er aan hoe de map er uit ziet. Soms is het beter om snel een worker te krijgen (als je bijv wat wheat in de buurt hebt die je kan improven zonder research). Als je veel plantations hebt is dat wel handig om te kiezen in je tech tree maar zelf vind ik het handiger om eerst uit te vinden waar iron en horses zit. Dan kan je ook gelijk bossen kappen. Hoe meer resources je hebt waar een granary handig voor is hoe hoger die opschuift in de prio. Daarnaast, als je hoger speelt, zijn trade routes belangrijk in het begin omdat je daar veel science van kan krijgen. Ook is het heel erg belangrijk dat je een library snel bouwt. Meestal als je 1e stad 5 population heeft bouw je een 2e settler.
Als je vaker speelt zal je merken dat er niet 1 uitgestippeld pad is dat altijd het beste werkt. Je zal dit op je speelstijl moeten afstemmen. In het begin speelde ik alles op Prince/King op normal speed maar tegenwoordig is het immortal op epic speed. Paar keer deity geprobeerd maar dat was nog net ff te pittig. Lees ik wordt binnen 100 turns aangevallen en ik heb geen leger :)

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Mystikal schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 12:59:
JanW: Het kidnappen van een worker is wel een goed idee inderdaad! Daar had ik nog niet aan gedacht!
Of juist het omgekeerde want een worker kost je gold per turn. Dus als je moeilijker speelt kan het een goed idee zijn om je worker te laten ontvoeren en zo geld te besparen tot je hem weer nodig hebt 8) .
Het wachten op de settlers op het moment dat ze 50% zijn is ook een goede inderdaad. Het lijkt erop dat ik te weinig steden hebben.
Meer steden=meer culture nodig per policy en minder happiness dus pas daar mee op.
'Moet' ik ook een weg aanleggen naar een city-state? Dat heeft toch geen zin? Dat doe je dan met caravans?
Niet nodig inderdaad. Vroeger was het nog weleens een quest (in de BNW eigenlijk nooit meer gezien).
En hoeveel vakjes moet je tussen een stad zetten? 6? (dus elke stad 3 vakjes breed aan 1 kant).
Het theoretische optimum is 6 rondom, dus twee keer zo veel. Zie
Afbeeldingslocatie: http://www.gameplayinside.com/wp-content/uploads/2014/02/civ-v-brave-new-world-city-placement-tiles-overlap-when-building-a-new-city.jpg
Heb ooit deze guide geschreven: Civilization V Guide: 3 Placement – City Spacing
Shrine? is dat Gods and Kings? Wij spelen zonder gods and kings.
Shrine is onderdeel van het geloof van Gods & Kings. Het is meestal normaal zowel met G&K als BNW te spelen. Het hele pakket is 7,50 tijdens de steam sale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sdk1985 schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 14:32:
[...]
Meer steden=meer culture nodig per policy en minder happiness dus pas daar mee op.
Klopt. En daarnaast worden techs per stad 5% duurder.
Het is een afweging die je moet maken. Wegen de voordelen tegen de nadelen op. Je kan prima tall gaan met 3 of 4 steden.
Al is het in mijn speelstijl vaak zo dat ik wide beter bij me past.
thewizard2006 schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 14:24:
In Brave New World hoef je eigenlijk nooit je settler te verplaatsen.
Daar ben ik het niet mee eens, het loont regelmatig nog steeds om je settler te verplaatsen.

[ Voor 17% gewijzigd door anandus op 08-07-2015 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
anandus schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 14:52:

Daar ben ik het niet mee eens, het loont regelmatig nog steeds om je settler te verplaatsen.
In de 30+ potjes heb ik dat misschien 1x gedaan. Echter regelt het spel vaak voor jou zelf gewoon dat je aan een X aantal luxuries, resources en zee/rivier/mountain zit.
Daarnaast zie je ook nog eens vaak een groot deel niet (fog of war en verborgen resources als ijzer/paarden etc). Dus dan lijkt het wellicht een slechte start maar uiteindelijk heb je wel alle verborgen resources etc.
Maar goed, uiteraard kan je altijd even beslissen wat je wilt maar je loopt al snel wat achter als je 3-4 turns niets doet behalve je settler verplaatsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:41

odan

The dark side is within all!

er zijn maar een paar redenen om het te doen idd. net naast die mountain. toch aan de rivier of aan de zee. iets meer terrain pakken voor je petra bijvoorbeeld. maar anders is de plek waar je spawned 99/100 keer perfect.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik denk dat ik de helft van de keren verplaats, zeker als ik op vlak land begin, daar settle ik zelden. Die ene beurt geen groei haal je makkelijk in met dat extra hamertje dat je dan hebt.
En zeker als je 1 of 2 beurten rondkijkt kan je vaak nét die iets betere plekjes vinden.

Je begint misschien wel 99/100 keer op een prima plek, maar er is vaak een nét iets betere plek in de buurt te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanW
thewizard2006 schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 15:32:
[...]

In de 30+ potjes heb ik dat misschien 1x gedaan. Echter regelt het spel vaak voor jou zelf gewoon dat je aan een X aantal luxuries, resources en zee/rivier/mountain zit.
Daarnaast zie je ook nog eens vaak een groot deel niet (fog of war en verborgen resources als ijzer/paarden etc). Dus dan lijkt het wellicht een slechte start maar uiteindelijk heb je wel alle verborgen resources etc.
Maar goed, uiteraard kan je altijd even beslissen wat je wilt maar je loopt al snel wat achter als je 3-4 turns niets doet behalve je settler verplaatsen :)
Standaard start geeft je 2 luxuries en vaak inderdaad rivier/zee/mountain. Ik heb wel gemerkt dat settler moven gunstig uit kan pakken, omdat je dan nog een derde luxury in range van je stad hebt, dus werkbaar. In veel gevallen hoef je hier maar één tile voor te moven, kost niet eens een beurt. Ik ben er ook niet zo van om te lang met m'n settler rond te gaan lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
Dat heeft overigens start bias en die is land afhankelijk (dat is uit te schakelen voor je de game start). Zo start Arabië bijvoorbeeld met wat extra olie (en dus woestijn).

In de eerder besproken mod pack zat overigens een leuke start mod met een super settler. Deze settler heeft een vision van 6+ tiles rondom, kan 5 stappen zetten en heeft geen last van terrain cost (ook geen rivieren etc). Na één turn wordt het een normale settler. Ideaal voor de perfecte start :).

http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=548202 (originele mod heeft 4 stappen)

Mbt de settler discussie:
When he got back, he was surprised at the results. It was much better to move your settler, at least according to the data Beach collected. The baseline simulation -- settling on the first turn -- fared well, but moving to a more optimal location with more resources ending up being empirically better. The civilization that moved the settler on turn one had more technologies discovered, more social policies, and a higher yield of resources after 100 turns. In contrast, the "control" state of waiting one turn to settle without moving was disastrous. At turn 48, Venice beat Brazil to building the Great Library, and that was a terrible blow to the economy.

The developers of Civ V believe it is better to move your settler to a more optimal location and stubbornly founding the city on turn one is not always ideal. Well, most of them.
Afbeeldingslocatie: http://cdn.escapistmagazine.com/media/global/images/library/deriv/687/687765.jpg

Maar de devs zijn het onderling ook niet eens :+ . Persoonlijk ga ik nooit echt scouten omdat ik het risico niet wil lopen dat het er slechter op wordt en ik weer terug naar de basis plek moet (dan ben je 3 turns verder). Maximaal 1 turn delay voor mij...

[ Voor 13% gewijzigd door sdk1985 op 08-07-2015 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Het mooie van Civ V is dat er dus niet 1 beste manier is. Wat voor de een werkt gaat voor de ander niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:18

Croga

The Unreasonable Man

thewizard2006 schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 09:16:
Het mooie van Civ V is dat er dus niet 1 beste manier is. Wat voor de een werkt gaat voor de ander niet op.
Het mooie van Civ V is dat er juist wél 1 beste manier is. Maar de variabelen om tot die beste manier te komen zijn zo ingewikkeld dat niemand hem uit kan/zal rekenen.

Zoals het voorbeeld hierboven; als je dit nou 1000 keer doet dan kun je een zinvolle uitspraak er over doen. 1 test is geen test; de sheet zoals aangeleverd zegt helemaal niets. Maar het is wel degelijk mogelijk dit "wetenschappelijk" te onderzoeken en tot een uitspraak te komen welke optie het beste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Croga schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 09:28:
[...]

Het mooie van Civ V is dat er juist wél 1 beste manier is. Maar de variabelen om tot die beste manier te komen zijn zo ingewikkeld dat niemand hem uit kan/zal rekenen.

Zoals het voorbeeld hierboven; als je dit nou 1000 keer doet dan kun je een zinvolle uitspraak er over doen. 1 test is geen test; de sheet zoals aangeleverd zegt helemaal niets. Maar het is wel degelijk mogelijk dit "wetenschappelijk" te onderzoeken en tot een uitspraak te komen welke optie het beste is.
Nee die is er niet. Je bent namelijk zo gigantisch afhankelijk van zoveel factoren. Je startlocatie, wat je vind in ruïnes, hoe erg barbarians je lastigvallen, wie je buren zijn, of je city states in de buurt hebt en ally kan worden, of je wel dat ene wonder krijgt, hoe makkelijk je specialists kan krijgen en wat je er mee doet, de oorlogen tussen de AI, welke ideology je kiest en welke de AI neemt, welk gebouw je gaat bouwen en het moment maar ook zeker kijkend naar toekomst wat je nodig hebt etc En daarnaast speelt zich een hoop af in de fog of war waarbij je dus moet gissen wat de AI doet, hoeveel units ze hebben, welke gebouwen er zijn etc
Je kan niet altijd van te voren een game beginnen en zeggen vanaf start 1 ga ik voor domination of voor science. Soms werkt dat gewoon niet even afhankelijk hoe goed je zelf bent uiteraard. Dan ga je gewoon af doordat de ander veel meer culture heeft of alle city states als allie heeft of niet in te halen is met science etc. Ik neem aan dat je op deity speelt? Op Prince en Kings is er inderdaad weinig aan en maakt het niet echt uit wat je nu kiest.
Dat er een rode draad door het spel loopt ben ik helemaal mee eens. Uiteindelijk kom je uit aan het einde van de tech tree. Er zijn echter zoveel routes om dit pad te bewandelen en het is een hele kunst en vergt veel ervaring om te bepalen wat de juiste keuzes zijn. En dan nog maak je fouten door bijv je units verkeerd te verplaatsen, niet de juiste tiles te werken, een AI die toch ineens onverwachts oorlog verklaard etc

[ Voor 26% gewijzigd door thewizard2006 op 09-07-2015 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

thewizard2006 schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 09:34:
Nee die is er niet. Je bent namelijk zo gigantisch afhankelijk van zoveel factoren. Je startlocatie, wat je vind in ruïnes, hoe erg barbarians je lastigvallen, wie je buren zijn, of je city states in de buurt hebt en ally kan worden, of je wel dat ene wonder krijgt, hoe makkelijk je specialists kan krijgen en wat je er mee doet, de oorlogen tussen de AI, welke ideology je kiest en welke de AI neemt, welk gebouw je gaat bouwen en het moment maar ook zeker kijkend naar toekomst wat je nodig hebt etc En daarnaast speelt zich een hoop af in de fog of war waarbij je dus moet gissen wat de AI doet, hoeveel units ze hebben, welke gebouwen er zijn etc
Alles wordt door algorithmes gegenereerd. Die algorithmes zijn lastig, maar voorspelbaar. Er is dus altijd te stellen dat in Situatie X heb je met Actie Y de grootste kans op een positieve afloop. Dat is tot in den treure door te voeren en geeft uiteindelijk een set aan acties die de grootste kans op het winnen van het spel geven.
Je kan niet altijd van te voren een game beginnen en zeggen vanaf start 1 ga ik voor domination of voor science. Soms werkt dat gewoon niet even afhankelijk hoe goed je zelf bent uiteraard.
Maar dat is nou juist het punt: Het hangt helemaal niet af van hoe goed je bent. Het hangt af van hoe goed je Situatie X kunt inschatten om tot de keuze Actie Y te komen.
Er zijn echter zoveel routes om dit pad te bewandelen en het is een hele kunst en vergt veel ervaring om te bepalen wat de juiste keuzes zijn. En dan nog maak je fouten door bijv je units verkeerd te verplaatsen, niet de juiste tiles te werken, een AI die toch ineens onverwachts oorlog verklaard etc
Die ervaring staat gelijk aan het aantal iteraties van je dataset. Die fouten zijn een gebrek aan data.

Het is en blijft een computerspel. Dat is opgebouwd uit algorithmes. Die algorithmes veranderen niet tussen 2 keer spelen en dus is het spel voorspelbaar. Dat de dataset om tot die voorspelbaarheid te komen niet zinvol is om uit te werken is een futiel issue. De kern is en blijft dat de algorithmes voorspelbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Dan zijn we het daar niet mee eens. Tuurlijk spelen bepaalde algoritmes een rol maar daarmee kan jij echt niet het verloop van het spel voorspellen. Met geen mogelijkheid. Als je 1000x dezelfde setup hebt (map/civ's) dan is elke uitkomst weer anders.

Maar welke difficulty speel je? Wellicht dat dit wat invloed kan hebben op hoe dit er naar kijkt. Op Prince zijn je beslissingen inderdaad een stuk minder impactvol dan op immortal of deity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Croga schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 09:59:
Alles wordt door algorithmes gegenereerd. Die algorithmes zijn lastig, maar voorspelbaar. Er is dus altijd te stellen dat in Situatie X heb je met Actie Y de grootste kans op een positieve afloop. Dat is tot in den treure door te voeren en geeft uiteindelijk een set aan acties die de grootste kans op het winnen van het spel geven.
Wat vervolgens compleet nutteloos is op het moment dat je altijd wil winnen (wat mogelijk is). Een conditioneel model waarbij je uitgaat van verschillende manieren op basis van bepaalde factoren is veel zinniger dan het proberen te achterhalen van een vaste volgorde die statistisch gezien het meest succesvol is.
thewizard2006 schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 09:34:
[...]
je dus moet gissen wat de AI doet, hoeveel units ze hebben, welke gebouwen er zijn etc
Je kan niet altijd van te voren een game beginnen en zeggen vanaf start 1 ga ik voor domination of voor science
Overigens resulteert een game tegen de ai bij mij altijd in een domination victory, tenzij ik heel erg mijn best doe om daar niet voor te gaan. Dit komt door hoe de AI werkt. Kort gezegd besluit de AI jou aan te vallen op het moment dat je een klein leger hebt. Dit forceert het onderhouden van een groot leger. Het niet gebruiken van dit leger is een gemiste kans. Het is immers mogelijk met +- 5 units een heel ras uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

sdk1985 schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 16:22:
Wat vervolgens compleet nutteloos is op het moment dat je altijd wil winnen (wat mogelijk is). Een conditioneel model waarbij je uitgaat van verschillende manieren op basis van bepaalde factoren is veel zinniger dan het proberen te achterhalen van een vaste volgorde die statistisch gezien het meest succesvol is.
Vandaar ook dat ik stel: In Situatie X is Actie Y statistisch gezien het meest zinvol. Voor iedere actie die je kunt nemen is die statistiek uit te werken en daarmee heb je een conditioneel model gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

En zelfs dan ga je toch variëren? Ik speel voornamelijk Tall bv terwijl Anandus graag Wide speelt. Ieder zijn ding. Ik vind 4 steden meer dan zat en een stad met city-size 55 (en freedom) kan alle denkbare specialisten inzetten. Maar soms wil je eens wat anders proberen en begin je met een Honor-opening en vul je eerst die hele policy-boom op.

Wat dat betreft zijn Azteken een prachtig volk. Je kan enorm tall, hun leger blijft leuk en in het begin kan je heel veel cultuur binnenhalen... en als je dan stadstaten gaat helpen om van hun barbaren af te komen (lees: je wilt cultuur harvesten) krijg je nog bonussen van die stadstaten ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gratis Civ V voor Mac-eigenaren :)

Dit weekend heb ik weer een LAN-weekend (we beginnen vanavond, woohoo!).
Voor het eerst gaan we multiplayer met mods spelen.

Heb een leuke modpack samengesteld met veel extra civs (een stuk of 60 ofzo), wat bugfixes, iets betere AI, ook actievere AI in multiplayer*, en een handvol non-cheaty UI-verbeteringen.
Verder blijft de core gameplay gewoon hetzelfde. We spelen op de NQ-map, een variatie van pangaea, gemaakt voor bij de NQ mod, maar ook los prima te gebruiken.
* Mocht je het uit willen proberen, de AI kan instabiel zijn in singleplayer en zorgt voor een freeze van 2 seconden de eerste keer dat je iemand tegenkomt. Om de MP AI uit te schakelen moet je de dll in de MP_MODSPACK verwijderen of hernoemen.

Ik ben benieuwd :) Ik hoop dat het stabiel** blijft :P Heb een aantal online-potjes tot beurt 100 gedaan en so far so good :)
** Als je bovenstaande modpack gebruikt, dan kan ik aanraden om eerst even de cache te legen [documents/Sid Civ 5 map/cache]

En de modpack verwijderen is een kwestie van de map MP_MODSPACK in [assets/DLC] verwijderen :)

Overigens disclaimer: Het is niet heel goed getest, zowel voor stabiliteit, balans of onderlinge compatibiliteit (bijv al eens gezien dat alle civs dingen van een -nu verwijderde- civ kon bouwen).
Het breekt savegames en mogelijk het universum. Eventuele schade aan privébezittingen, relaties of mensenrechten zijn niet mijn schuld en weetikveelwatjeineendisclaimermoetzetten.

[ Voor 97% gewijzigd door anandus op 23-07-2015 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Complete edition is nu een tientje op Steam!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faabjan
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-06 15:04
Vandaag weer eens een nieuw potje gestart. Blijft een leuk en verslavend spel. "Nog 1 turn" 2 uur verder :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:59
Faabjan schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 21:06:
Vandaag weer eens een nieuw potje gestart. Blijft een leuk en verslavend spel. "Nog 1 turn" 2 uur verder :+
Ja de eerste turns denk ik nog controle over de tijd te hebben, maar 100 turns verder heb ik alle moeite om te stoppen. Toevallig gisteren weer eens begonnen en vanavond laat nog een mp potje met een vriend gespeeld...ook weer over de 100 turns in "notime".

Een agressieve griek als buurman maakt dit potje ook extra spannend :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mij net aangemeld op het forum om over Civilization te kunnen praten. Helaas lukt het mij niet een nieuw topic aan te maken dus reageer ik maar even op het jongste onderwerp. Misschien kan iemand mij helpen een nieuw topic aan te maken:

Ik ben nog steeds helemaal gek van Civilization 2 maar Windows 10 speelt die niet meer af. Heeft iemand een tip hoe ik toch nog Civilization 2 kan spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-08 13:25
Verwijderd schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 19:13:
Ik heb mij net aangemeld op het forum om over Civilization te kunnen praten. Helaas lukt het mij niet een nieuw topic aan te maken dus reageer ik maar even op het jongste onderwerp. Misschien kan iemand mij helpen een nieuw topic aan te maken:

Ik ben nog steeds helemaal gek van Civilization 2 maar Windows 10 speelt die niet meer af. Heeft iemand een tip hoe ik toch nog Civilization 2 kan spelen?
Probeer deze link eens:

http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=473017

Anders:

Civ 2 deed het op Windows 7 al niet makkelijk dacht ik uit mijn hoofd. Het beste wat je kan doen is een Virtuele Machine draaien en daar Windows XP of zelfs ouder installeren om daar het spel te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mausz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-03 10:39
Ik blijf civ 5 echt een geniaal spel vinden. Ik speel het regelmatig met vrienden, mét of tegen elkaar, wat altijd wel interessant is. Maar laatste tijd wordt het meer van 'hetzelfde' (saai), en dus zijn we opzoek naar wat nieuwe spel-methodes, of hoe je dat wilt noemen.

Zijn er hier mensen die dit ook online tegen elkaar spelen? Zoja, hoe spelen jullie het (map/instellingen)?

Onze favorieten zijn:
- Four corners, pangea of terra.
- Tegen en/of met elkaar
- Zonder barbaren
- Quick
- Time victory disabled

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 20:46

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Als een CIV BE geprobeerd? Binnenkort komt de uitbreiding, zit veel leuks in,

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Findail
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-09 14:45
Op civfanatics kan je ook mods downloaden die het spel heel anders (en veel meer uitgebreid) maken. Er zijn er een paar die je ook bij multiplayer kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank je wel voor jullie reacties. Helaas is mijn Engels niet zo goed en heb ik al helemaal geen verstand van computers.

Toch raar dat een nieuw software pakket een ouder programma niet herkend.

Wat is een virtuele machine?
iamzero456 schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 20:44:
[...]

Probeer deze link eens:

http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=473017

Anders:

Civ 2 deed het op Windows 7 al niet makkelijk dacht ik uit mijn hoofd. Het beste wat je kan doen is een Virtuele Machine draaien en daar Windows XP of zelfs ouder installeren om daar het spel te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 20:46

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericr
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 16:27
Voor het eerst een Deity-potje gewonnen. Wel op een Islands-map. Op Pangea en Continents wordt je constant aangevallen als er enkele oorlogszuchtige civ's op de map aanwezig zijn. Zelfs met een hele goede start is er dan weinig ruimte voor foutjes. Het is wel uitdagend maar een oorlog van honderden of zelfs meer dan duizend jaar zorgt er voordat je amper tijd hebt voor ontwikkeling van je infrastructuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Ericr schreef op woensdag 04 november 2015 @ 10:46:
Voor het eerst een Deity-potje gewonnen. Wel op een Islands-map. Op Pangea en Continents wordt je constant aangevallen als er enkele oorlogszuchtige civ's op de map aanwezig zijn. Zelfs met een hele goede start is er dan weinig ruimte voor foutjes. Het is wel uitdagend maar een oorlog van honderden of zelfs meer dan duizend jaar zorgt er voordat je amper tijd hebt voor ontwikkeling van je infrastructuur.
kijk eens wat potjes van Marbozir (youtube). Die heeft al heel veel playtroughs gedaan op deity en wint eigenlijk altijd.
Belangrijk is dat jij ervoor zorgt dat de AI elkaar steeds aanvalt (dus geef ze geld om een oorlog te starten). Verder is het handig om diplomatisch met je buren om te gaan ook al betekend dit bijv dat je toch niet die ene stad daar kan settelen of maar 1 extra perk in ideology ipv 2 kan kiezen etc Verder uiteraard belangrijk dat je micromanaged. Vooral op groei sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Gebruiken jullie nog leuke mods? Ben wat in de weer gegaan en er zitten best leuke en handige bij (EUI, InfoAddict, Ingame Editor etc). Ik zie echter door de bomen het bos niet meer. Er zijn er zoveel maar ook veel die outdated, buggy of incompleet zijn.
Op immortal lukt het wel om te winnen maar op deity krijg ik het niet voor elkaar. Kijk zoals gezegd veel van Marbozir maar op de een of andere manier heb ik niet zijn geluk :) Waar de vijand hem met 2 of 3 units tegelijk aanvalt continue krijg ik elke keer ineens een stortvloed van units die suiciden. Mappen met slechte verdeling van resources of slecht verdedigbare locaties en worden mijn goede settle locaties steevast ingepikt door expansiegedreven AI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
We gebruiken eigenlijk alleen nog NQmod en EUI.
Infoaddict sowieso niet, omdat we dat iets teveel cheaty vinden.

En vaak ook custom civs (meestal van JFD), maar alleen als de rest het er ook mee eens is (lees: Het netjes in balans vindt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
anandus schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 13:25:
We gebruiken eigenlijk alleen nog NQmod en EUI.
Infoaddict sowieso niet, omdat we dat iets teveel cheaty vinden.

En vaak ook custom civs (meestal van JFD), maar alleen als de rest het er ook mee eens is (lees: Het netjes in balans vindt).
Die NQmod is dat hetzelfde als Acken's Minimalistic Balance die ik op de steam workshop vind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thewizard2006 schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 13:00:
[...]

Die NQmod is dat hetzelfde als Acken's Minimalistic Balance die ik op de steam workshop vind?
Het lijkt er in ieder geval wel heel erg op!
Hier is de NQmod-changelist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enki
  • Laatst online: 17-07 13:26
Ligt het aan mij of is de setup van het spel met betrekking tot de hoeveelheid resources buggy?
Welke setting ik ook kies (sparse, abundant), ik kan nou niet bepaald zeggen dat het daadwerkelijk verschil maakt.

Het zou zo leuk zijn eens een spel met echt heel weinig grondstoffen te beginnen, teneinde zo de moeilijkheidsgraad eens op een andere manier te verhogen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Findail
Volgens mij is 'abundant' of 'sparse' (zelf speel ik altijd 'legendary'...) alleen de resources rondom de startplek van de settler.

Welke moeilijkheidsgraad speel je?

Je zou ook bijvoorbeeld het spel moeilijker kunnen maken door met jezelf af te spreken om gelijk vanaf het begin tegen iedereen oorlog te verklaren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enki
Moeilijkheidsgraad blijkt ook niet uit te maken: ik heb het geprobeerd op de vier hoogste levels.

En iedereen gelijk de oorlog verklaren was vroeger een leuke handicap, maar sinds een van de laatste updates is de AI erg snel met het bieden van een stadje in ruil voor vrede. Dus maakt deze optie het spel eigenlijk juist makkelijker...

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Findail
Al mods geprobeerd (vanaf civ fanatics site)? die kunnen het hele spel ook veranderen.

Maar ik weet wat je bedoeld, ik speel altijd met zijn 2-en, op emperor (met multiplayer mods), en het is eigenlijk nooit heel moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Findail schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 12:29:
Al mods geprobeerd (vanaf civ fanatics site)? die kunnen het hele spel ook veranderen.
Mods zijn overigens ook gewoon in de workshop te vinden. Is wat makkelijker.

Ik kan aanraden om Artificial Unintelligence eens uit te proberen, dat maakt het wat interessanter :)
Niet perse moeilijker, maar de AI doet wel wat minder dom :P

[ Voor 7% gewijzigd door anandus op 07-01-2016 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enki
anandus schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 18:28:
[...]

Ik kan aanraden om Artificial Unintelligence eens uit te proberen, dat maakt het wat interessanter :)
Ik heb een kleine twintig mods actief inderdaad, vind alleen wel dat er veel instabiele troep te vinden is op de Workshop. Is deze AU-mod wel stabiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Enki schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 11:44:
[...]

Ik heb een kleine twintig mods actief inderdaad, vind alleen wel dat er veel instabiele troep te vinden is op de Workshop. Is deze AU-mod wel stabiel?
Prima stabiel. Houdt er wel rekening mee dat het niet compatible is met andere dll-mods.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enki
Hmm, daar gaan we al: het is niet altijd goed te zien of een mod iets met DLLs doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Ik heb CivV nooit gemod omdat de achievements dan niet meer werkten. Is dat veranderd intussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral_R2D2
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-09 11:30
komt er overigens nog nieuwe DLC, of moet ik reeds gaan uitkijken naar Civ6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik denk dat civ6 meer realistieshc is dan een nieuwe dlc, zeker omdat ze werken aan beyond earth met eerste dlc net uit etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
anandus schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 18:28:
[...]

Is daar ook al ergens een multiplayer ready pakketje van te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sdk1985 schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 11:20:
[...]

Is daar ook al ergens een multiplayer ready pakketje van te vinden?
Met MPMPM kan je daar een multiplayer-pakketje van maken.
Let wel, het is niet compatibel met mods die een dll bevatten, zoals bijv de NQmod.
Maar daar kan je de Lite-versie voor nemen (maar die is wel een stuk minder goed).

[ Voor 8% gewijzigd door anandus op 12-01-2016 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral_R2D2
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-09 11:30
de laatste achievement in Civ 5 is blijkbaar broken :-(

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img921/3043/jRfHzx.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Strategiegame Civilization krijgt uitvoering voor op scholen

Strategiegame Civilization V krijgt een uitvoering voor op school. Middelbare scholieren in de Verenigde Staten kunnen volgend jaar spelenderwijs leren over onder meer geschiedenis.
De educatie-versie van het spel wordt CivilizationEDU gedoopt, schrijft uitgever Take-Two Interactive. In Civilization geleiden spelers een zelfgekozen natie van de steentijd naar de toekomst, ondertussen keuzes makend op gebieden van wetenschap tot oorlogsvoering.

De bedoeling is dat spelers door die beslissingen te maken "de kans krijgen om kritisch te leren denken, historische gebeurtenissen in context te zien, de gevolgen van hun economische en technologische beslissingen te overdenken en te experimenteren met de samenhang tussen militaire, politieke en sociaal-economische ontwikkelingen", schrijft de uitgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:26
Voor de mensen die Civ 5 nog niet hebben: hij is nu te koop voor 0,78 euro op Steam!

=edit=
Hmm volgens mij klopt dit niet en geldt het alleen voor de 2 DLC's die ik nog niet heb. Nouja 9 euro is alsnog een mooie deal!

[ Voor 45% gewijzigd door Ramon op 02-07-2016 06:25 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Voor een 2 euro meer krijg je de shitload aan add ons er ook nog eens bij. ;) Ik heb vanmiddag weer eens ouderwets zitten spelen, leuk zo voor de verloren uurtjes deze vakantie. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanW
Klopt het dat er een aantal achievements in Civ niet meer gehaald kunnen worden? In verveling heb ik wat achievements proberen te halen, maar er zijn er een paar die ik niet kan halen. People of the Longhouse bijvoorbeeld, waarbij je een longhouse moet bouwen in een stad met 4 ongekapte bossen in bereik wil bijvoorbeeld niet unlocken.

Ook fully explore liberty/order/autocracy policy doet 't niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Laatst online: 21:47

PromWarMachine

Forsaken Archer

JanW schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 15:35:
Klopt het dat er een aantal achievements in Civ niet meer gehaald kunnen worden? In verveling heb ik wat achievements proberen te halen, maar er zijn er een paar die ik niet kan halen. People of the Longhouse bijvoorbeeld, waarbij je een longhouse moet bouwen in een stad met 4 ongekapte bossen in bereik wil bijvoorbeeld niet unlocken.

Ook fully explore liberty/order/autocracy policy doet 't niet :?
Commerce en Rationalism heb ik deze week nog gehaald, dus die zou je nog even kunnen testen :)

People of the Longhouse heb ik nog niet geprobeerd.
Zal kijken of ik daar dit weekend aan toekom.

Ik vermaak me ook weer prima met deze game!
Ik zat heel lang te zoeken naar hoe ik de Korea achievements kon halen, bleek ik de DLC daarvoor niet te hebben.. 8)7

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanW
PromWarMachine schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 15:49:
[...]

Commerce en Rationalism heb ik deze week nog gehaald, dus die zou je nog even kunnen testen :)

People of the Longhouse heb ik nog niet geprobeerd.
Zal kijken of ik daar dit weekend aan toekom.

Ik vermaak me ook weer prima met deze game!
Ik zat heel lang te zoeken naar hoe ik de Korea achievements kon halen, bleek ik de DLC daarvoor niet te hebben.. 8)7
Die inderdaad wel, maar volgens mij zijn die andere drie nu in de expansions veranderd naar ideology en waren dit in vanilla civ wel policy's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Laatst online: 21:50

Christiano007

Ich bin der champion

Gisteren voor een paar euro de GotY editie gekocht en heb al een paar uur zitten gamen.

Iemand nog tips voor beginners? Ik heb al 2 steden veroverd maar krijg op 1 of andere manier geen goud binnen zonder te plunderen.

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Handel met andere beschavingen, caravaans opzetten, marketplaces bouwen of gewoon een embassy toestaan voor 1 gpt. Ik verkoop ook vaak ijzer en paarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Soms kan je met improvements ook nog wat goud binnen harken. Belangrijkste is om niet te veel units te gaan bouwen en gebouwen die niets toevoegen voor die specifieke stad. Die hebben namelijk vrijwel allemaal maintenance kosten en dat kan er goed inhakken. Wegen is ook zo'n ding die je alleen moet bouwen als het daadwerkelijk nut heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steenbok
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-09 01:54
Ik heb pas een UHD beeldscherm gekocht. Op een resolutie van 3480 x 2160 schaalt de interface van civ 5 niet mee, zijn er mods om dit te verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Christiano007 schreef op zondag 31 juli 2016 @ 21:29:
Gisteren voor een paar euro de GotY editie gekocht en heb al een paar uur zitten gamen.

Iemand nog tips voor beginners? Ik heb al 2 steden veroverd maar krijg op 1 of andere manier geen goud binnen zonder te plunderen.
In de laatste expansion hebben ze de boel zo aangepast dat je zonder handelsroutes geen geld overhoudt. Vroeger kon je bijvoorbeeld towns (improvement) of gebouwen als de markt en bank rushen. Met Venice heeft dat vrijwel geen nut meer.

Overigens valt de penatly van een negatief inkomen ook wel mee in Civiliation V. Je hoeft geen units te verwijderen zoals bij deel 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-09 10:25
Christiano007 schreef op zondag 31 juli 2016 @ 21:29:

Waar heb je dat gekocht ? Op steam is het nog altijd 29.99.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
steenbok schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 21:33:
Ik heb pas een UHD beeldscherm gekocht. Op een resolutie van 3480 x 2160 schaalt de interface van civ 5 niet mee, zijn er mods om dit te verhelpen?
Op welke manier schaalt het niet mee? Er is een instelling in Civ5 die iets met de schaling doet. Die staat bij mij altijd aan op 1920x1200, maar volgens mij maakt die het alleen maar kleiner. Je zou even kunnen kijken of die setting doet wat jij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Weet iemand of je bij aankoop van de uitbreidingen, echt een uitgebreidere game heb overall, of dat dit voornamelijk meerdere scenario's inhoudt? Ik sta op het punt weer een start te maken (met de release 50 uur gespeeld), maar de uitbreidingen zijn niet in bezit.

Dan heb ik het over 1) Brave New World & 2) Gods and King.

Is dat het volgens jullie waard om aan te beginnen? Spelen mensen scenario's? Dit heb je ook bij Total War en speel het wel, maar vind een open spel eigenlijk wel het leukste.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Scenarios zijn niet echt boeiend IMO, maar met die uitbreidingen krijg je een compleet ander en stuk complexer spel en die zijn zeer zeker aan te raden!
Zonder zou ik zelfs niet eens meer spelen ^^

[ Voor 13% gewijzigd door Caelorum op 12-09-2016 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Caelorum schreef op maandag 12 september 2016 @ 21:46:
Scenarios zijn niet echt boeiend IMO, maar met die uitbreidingen krijg je een compleet ander en stuk complexer spel en die zijn zeer zeker aan te raden!
Zonder zou ik zelfs niet eens meer spelen ^^
Dankje, dus die zijn een goede toevoeging aan het spel. Persoonlijk speel ik de scenario's ook niet, enkel 'skirmish'. Soms krijg ik dat het gevoel (bijvoorbeeld bij Total War) dat je het spel dan niet echt 'uitgespeeld' hebt. :+

Update
Brave New World en Scrambled Continents Map Pack zijn toegevoegd! (volgens mij heb niet iets aan Gods en Kings, in de zin dat je niet beide toevoegingen ineens kunt spelen)

[ Voor 14% gewijzigd door Luxicon op 13-09-2016 04:49 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:41

odan

The dark side is within all!

Luxicon schreef op maandag 12 september 2016 @ 21:49:
[...]

Dankje, dus die zijn een goede toevoeging aan het spel. Persoonlijk speel ik de scenario's ook niet, enkel 'skirmish'. Soms krijg ik dat het gevoel (bijvoorbeeld bij Total War) dat je het spel dan niet echt 'uitgespeeld' hebt. :+

Update
Brave New World en Scrambled Continents Map Pack zijn toegevoegd! (volgens mij heb niet iets aan Gods en Kings, in de zin dat je niet beide toevoegingen ineens kunt spelen)
juist wel ;) hoewel je brave new world "opstart" zal het wel de updates en nieuwe dingen van gods en kings hebben.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
odan schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 09:47:
[...]

juist wel ;) hoewel je brave new world "opstart" zal het wel de updates en nieuwe dingen van gods en kings hebben.
Kan het kloppen dat Brave New World mogelijkheden heeft, die God en Kings ook biedt, maar je wel de civilizations van God en Kings (zoals Nederland) niet speelbaar hebt? Dat is wat ik ervan begrijp. Of kunnen ze gecombineerd samenwerken, waardoor iedereen speelbaar is?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gecombineerd werken ze, ik speel altijd met beide aan.
nooit geprobeert alleen bnw en geen g&k. maar heb het gevoel, zal religie dna niet wegzijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
Een betere vraag is of het nog loont deze aan te schaffen terwijl C6 inmiddels steeds dichterbij komt :)

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 16:10:
gecombineerd werken ze, ik speel altijd met beide aan.
nooit geprobeert alleen bnw en geen g&k. maar heb het gevoel, zal religie dna niet wegzijn?
Ah, dan koop ik Gods and Kings en denk ik ook bij, gezien je dan echt alle civilizations beschikbaar hebt.
Bossie schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 18:20:
Een betere vraag is of het nog loont deze aan te schaffen terwijl C6 inmiddels steeds dichterbij komt :)
Normaal gesproken wel denk ik, maar ik had nog 'maar' 50 uur Civilization V gespeeld. :)
Als Civilization VI goede reviews krijgt zal ik na verloop van tijd wel switchen.

Update
Gods and Kings is toegevoegd en inderdaad, nu is alles zoals met Brave New World, inclusief de civilizations (en scenario's) van Gods and Kings!

[ Voor 9% gewijzigd door Luxicon op 13-09-2016 20:01 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bossie schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 18:20:
Tja zo duur is civ 5 met uitbreidingen nou ook weer niet ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Caelorum schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 20:17:
[...]

Tja zo duur is civ 5 met uitbreidingen nou ook weer niet ^^
Inderdaad, zeker met de Steam sales of andere websites. Voor Brave New World + Gods and Kings + Scrambled Continents Map Pack heb ik € 12,50 betaald.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
Luxicon schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 21:00:
[...]

Inderdaad, zeker met de Steam sales of andere websites. Voor Brave New World + Gods and Kings + Scrambled Continents Map Pack heb ik € 12,50 betaald.
Yep, we zijn niet allemaal zo dom geweest om deze in de Mac App store te halen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Bossie schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 21:32:
[...]

Yep, we zijn niet allemaal zo dom geweest om deze in de Mac App store te halen :X
Nou, in de Steam store kost dit bij elkaar € 65,-. ;)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Luxicon schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 21:33:
[...]
Nou, in de Steam store kost dit bij elkaar € 65,-. ;)
45E voor de complete edition, maar ok :)
Zo'n twee keer per jaar kan je alles van Civ5 voor onder de 20E kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Caelorum schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 21:58:
[...]

45E voor de complete edition, maar ok :)
Zo'n twee keer per jaar kan je alles van Civ5 voor onder de 20E kopen.
Ah, dat de complete € 45,- kostte wist ik niet. Ik zie wel korting voor alles wat je nog niet hebt, maar ik had Civ 5 al. Volgens mij was het hier € 38,- voor de rest van de content.

...

• Murgunstrumm
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 26-11-2023
Prachtig spel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wereldkaart
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-12-2024
Zijn er nog mensen die dit online spelen?

Ik heb het een tijdje gespeeld en vind het echt een vet spel!
Ik weet alleen nog niet van de hoed en de rand.
Is er iemand die wat potjes samen wilt spelen? lijkt me leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Wil er maar eens aan beginnen. Nog nooit eerder gespeeld. Civ 5 is nu in de aanbiding. Direct spelen met alle DLC + Brave New World of eerst vanilla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
Deruxian schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 14:37:
Wil er maar eens aan beginnen. Nog nooit eerder gespeeld. Civ 5 is nu in de aanbiding. Direct spelen met alle DLC + Brave New World of eerst vanilla?
Civ6 is ook in de aanbieding (op steam iig). Dan kun je die beter kopen.

Anders civ5 spelen met Gods & Kings en Brave New World. Die maken het spel een stuk beter. En de DLC zou ik sowieso aanzetten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
  • Nu online
civ 5 vanilla is echt slecht/matig. Maar ik zou ook eerder voor 6 gaan. V is bijvoorbeeld heel onstabiel MP ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik vind CiV 5 + DLC eigenlijk beter dan CiV 6 + DLC. CiV 6 heeft naar mijn mening te veel UI problemen, irritante mechanieken en ronduit achterlijke AI om beter beschouwd te kunnen door mij. Base game vs base game is CiV 6 wel echt beter. CiV 5 zonder DLC was vrij kaal. Speelbaar en leuk, maar kaal. Met de DLC's werd CiV 5 zoveel beter. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Pagina: 1 ... 27 28 Laatste