Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Malthus
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 09-08 11:50
Hoera! Civilization V is aangekondigd. Als het goed is, kunnen we het over ruim een half jaar spelen!
En omdat er nog geen topic te vinden was, heb ik hier maar vast een kleine aanzet gedaan...

Het interessantste stuk uit het persbericht
Civilization V takes this definitive strategy game series in new directions with the introduction of hexagon tiles allowing for deeper strategy, more realistic gameplay and stunning organic landscapes for players to explore as they expand their empire. The brand new engine orchestrates a spectacular visual experience that brings players closer to the Civ experience than ever, featuring fully animated leaders interacting with players from a screen-filling diplomatic scene and speaking in their native language for the first time. Wars between empires feel massive as armies dominate the landscape, and combat is more exciting and intense than ever before. The addition of ranged bombardment allows players to fire weapons from behind the front lines, challenging players to develop clever new strategies to guarantee victory on the battlefield. In addition to the new gameplay features debuting in Civilization V, an extensive suite of community, modding and multiplayer elements will also make an appearance.
De grootste veranderingen

Ik denk dat de overgang van vierkante naar zeshoekige velden de grootste overgang is voor de Civilization-fans. Verder heb ik in de karige beschrijvingen nog weinig opvallende zaken kunnen ontdekken.

Enkele relevante websites

Civilization V Website
Firaxis Website
Hell Yeah!!!!

Ik was even bang dat het bij de cartoon-Civ's zou blijven, maar gelukkig goed nieuws :)
En zo snel!

* anandus gaat even bijlezen :)

[Voor 4% gewijzigd door anandus op 18-02-2010 22:25]

"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.'" -Isaac Asimov

• Steffy
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 01-08 19:09

Steffy

Ayreonaut

De paar screens die uit zijn zien er veel belovend uit maar meer van het zelfde denk ik. Niet dat dat verkeerd is ofzo hoor. Er zullen nog wel wat aanvulling op deel 4 + uitbreidingen komen en dan heb je een heel aardige game. Ik speel deel 4 nog vrijwel maandelijks. Kijk hier dus wel naar uit.
Steffy schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 22:25:
De paar screens die uit zijn zien er veel belovend uit maar meer van het zelfde denk ik. Niet dat dat verkeerd is ofzo hoor. Er zullen nog wel wat aanvulling op deel 4 + uitbreidingen komen en dan heb je een heel aardige game. Ik speel deel 4 nog vrijwel maandelijks. Kijk hier dus wel naar uit.
Ja, zeker als meer van hetzelfde, maar dat hoeft niet slecht te zijn ;)
Ik ben benieuwd hoe het met de gameplay zit. Ik vond Civ4 héérlijk en ik hoop dat ze een hoop daarvan erin zullen houden.
Daarnaast hoop ik dat het niet versimpeld wordt, iets waar ik wel bang voor ben...

"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.'" -Isaac Asimov

• Delph
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 10-08 21:11
Dat gaan weer slapeloze nachten worden!! :D

• Ryur
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 22:25
d3lph schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 08:37:
Dat gaan weer slapeloze nachten worden!! :D
Hier ook :D. Verheug me er nu al op!

• Shabbaman
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 13:38
Ranged bombardment is nou ook niet echt nieuw te noemen, maar goed. Overigens zullen de meeste veranderingen zitten in de manier waarop tech kosten of iets als corruptie berekend worden, maar daar kan je niet zo'n mooi plaatje van maken ;)

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

• Anakha
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 21:47
Een interessant stukje tekst:
  • Switch from squares to hexagons changing the way the game plays. More room for maneuvers and more tactical options.
  • Changes to combat. More depth in combat, no more stacking of units. This will lead to bigger focus on terrain.
  • Inspired by Panzer General.
  • Reintroduction of Bombardment, now archers and siege equipment can shoot over melee units.
  • Better diplomatic AI.
  • More diplomatic options between players.
  • Less "cheating" AI.
  • Religion is not a factor anymore.
  • Resources are not infinite. For example one source of horse only supplies enough horses for 1 unit, but when that horseman dies the horses will respawn as a unit. (this confused me a little, i guess we will have to watch it in action)
  • City States as a sort of small countries that never develop beyond their single city. They can provide bonusses if you befriend them, or you can take over their land.
  • Civics are out, now there is something called "Social Policies".
  • About the same amount of wonders, the tech tree will feel familiar. Great People still in.
  • Some victory conditions changed. For example in Conquest you only have to capture all the other capitals. Eliminates boring mop up phase.
  • Unique Civ leader bonusses, no more standard "Spiritual" or "Financial".
  • DirectX 11 support.
  • Built in webbrowser. Sid Meier is also working on a facebook application of Civilization.
Bron: http://apolyton.net/forum...hp?p=5753192&postcount=23, waar het weer gekopieerd is vanuit een Paradox-forum, van iemand die het in een blad heeft gelezen. Allemaal nogal indirect dus, maar het ziet er toch erg interessant uit. Vooral het combat-systeem gaat er volledig anders uitzien als dit inderdaad wordt doorgevoerd.

• MazeMouse
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 14:19

MazeMouse

Ja, of niet natuurlijk

O god, daar gaan we weer... "just one more turn" :D

sudo apt-get rekt

• tollo71
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online
Arggg, dat wordt een heftige tijd. Civ5 en Diablo3 binnenkort :9
Ben benieuwd hoe de, op papier, flinke veranderingen gaan bevallen. Ik speel vrijwel dagelijk nog steeds met veel plezier Civ4 BtS.
Geen religie? Ik vond dat wel leuk, eigenlijk...
Maar nu zal het een puur cosmetisch iets zijn?

[Voor 33% gewijzigd door anandus op 19-02-2010 17:03]

• VraatJ
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 18-04-2016
tollo71 schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 15:31:
Arggg, dat wordt een heftige tijd. Civ5 en Diablo3 binnenkort :9
Ben benieuwd hoe de, op papier, flinke veranderingen gaan bevallen. Ik speel vrijwel dagelijk nog steeds met veel plezier Civ4 BtS.
`
Denk dat je Civ5 eerst helemaal kapot mag spelen, voordat je iets hoort van D3.

Kan niet wachten op alweer Civ5, helaas dat dit spel nooit normaal multiplayer te spelen is ;(.

• Malthus
Resources are not infinite. For example one source of horse only supplies enough horses for 1 unit, but when that horseman dies the horses will respawn as a unit. (this confused me a little, i guess we will have to watch it in action)
Ik ben benieuwd hoe dit gaat werken, want het strategic resources-systeem van Civilization III vond ik verschrikkelijk slecht uitgewerkt (en was voor mij één van de redenen om nauwelijks Civ III te spelen). Civilization IV vond ik echter wel heel erg goed, dus ik hoop dat deze lijn voortgezet wordt.
anandus schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 17:02:
Geen religie? Ik vond dat wel leuk, eigenlijk...
Maar nu zal het een puur cosmetisch iets zijn?
Ik vond de religie ook erg goed werken, vooral de afweging in het begin of je eerst technologie gaat ontwikkelen voor oorlogsvoering, of toch probeert om de religies als eerste te ontdekken.

[Voor 26% gewijzigd door Malthus op 19-02-2010 22:52. Reden: Reactie op Anandus toegevoegd]

edit:
knip

[Voor 95% gewijzigd door anandus op 19-02-2010 22:51]

• mindcrash
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Grinnik, iemand op Steam had Civ V heel mooi samengevat:
SETTLERS OF CATAN ON CRACK
Geen wonder trouwens dat het zolang stil was bij Firaxis... en zodra de prijs bekend wordt gaat deze blind het preorder mandje in :D

[Voor 3% gewijzigd door mindcrash op 20-02-2010 20:21]

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

• Joost B
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 25-08-2015

Joost B

Josti ftw

mindcrash schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 20:21:
Grinnik, iemand op Steam had Civ V heel mooi samengevat:

[...]

Geen wonder trouwens dat het zolang stil was bij Firaxis... en zodra de prijs bekend wordt gaat deze blind het preorder mandje in :D
hiero ook :P kan niet wachten

Liberate Tuteme ex Inferis

• MazeMouse
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 14:19

MazeMouse

Ja, of niet natuurlijk

[b][message=33505694,noline]
Ik vind het heel erg knap dat ze dit zo lang stil hebben weten te houden (gezien de screenshots zijn ze namelijk al best een eind)

En dan nog met die civilization for facebook announcement een rookgordijn opgooien. Prachtige move!

sudo apt-get rekt

MazeMouse schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 09:55:
[...]

Ik vind het heel erg knap dat ze dit zo lang stil hebben weten te houden (gezien de screenshots zijn ze namelijk al best een eind)

En dan nog met die civilization for facebook announcement een rookgordijn opgooien. Prachtige move!
uhuh, inderdaad. Ik vond die Facebook-move ook wel apart. Daar gebeurt volgens mij niets mee, ben al een tijdje 'lid'.

Maar aangezien ze het in de herfst uit willen brengen zullen ze nu al aardig tegen het beta-stadium aanzitten, lijkt me? :)

• Shabbaman
Bij Firaxis begint het betatesten pas na de release, dat is toch wel algemeen bekend dacht ik.

Shabbaman schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 16:26:
Bij Firaxis begint het betatesten pas na de release, dat is toch wel algemeen bekend dacht ik.
:+

• Imagine
  • Laatst online: 21-11-2015

Imagine

Is not an observer only

Ik hoop dat deze "Call to Power" (niet van Sidje) overtreft. Qua gameplay is CTP nog steeds geweldig. Alleen de AI...voor die tijd best te pruimen maar nu toch echt verouderd.

Een paar zaken die ik echt wel terug wil zien in het spel zijn:
-stacking penalty's (het sowieso kunnen stacken van units en die allemaal meedoen tijdens een aanval/verdediging met een maximum per tile (hoeveelheden afhankelijk van de soort unit))
-ranged attack
-een goede AI die van alle mogelijkheden gebruik kan maken (vooral later in het spel want daar gaat het altijd mis)
-Voldoende tijd om van een research gebruik te kunnen maken (in de meeste civ games vind je iets uit en als je drie units (in een stad) hebt gebouwd zijn ze weer obsolete.
-verder uitgebreide handels/bevoorradings opties (oa handelroutes welke ook vernietigd kunnen worden, supply lines om troepen niet "godlike" te maken)
-borders die militair of diplomatiek vaststaan. (met een goede AI erachter die het uitbuit of respecteert op logische gronden)
-onder water steden/de mogelijkheid om onderwater tunnels aan te leggen
-terraforming van water/zee

Maar het is niet echt sid meyer-achtig dus het zal wel weer vergeefse hoop zijn.

[Voor 3% gewijzigd door Imagine op 25-02-2010 21:31]

• Brons
  • Laatst online: 11-08 12:41

Brons

Fail!

Met hexagons heb je toch minder aangrenzende vakjes? 6 vs de huidige 8. Ik zie dat, nog niet, als een positief iets. Ook vraag ik mij af hoe ze het niet stacken gaan implementeren. Kan artillerie zichzelf verdedigen?

Natuurlijk zit ik er wel weer op te wachten :).

[Voor 23% gewijzigd door Brons op 25-02-2010 21:35]

• Anakha
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 21:47
Imagine schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 21:28:
-Voldoende tijd om van een research gebruik te kunnen maken (in de meeste civ games vind je iets uit en als je drie units (in een stad) hebt gebouwd zijn ze weer obsolete.
Klinkt alsof je de epic en marathon-modus in Civilization IV nog niet gevonden hebt? Dan is dit probleem namelijk meteen opgelost.

• Shabbaman
Trade routes was wel een grappige feature van CTP, dat zouden ze er best in mogen stoppen.

Shabbaman schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 09:06:
Trade routes was wel een grappige feature van CTP, dat zouden ze er best in mogen stoppen.
Dat zat toch ook in Civ4, inclusief de mogelijkheid tot blokkeren van trade routes enzo?

• Dryopes
  • Laatst online: 15-01-2014

Dryopes

You shall not pass!

Er staat een Trailer op de site van Civilization V... :D (http://www.civilization5.com/index.html)

• psychodude
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 19:47
Anakha schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 22:49:
[...]

Klinkt alsof je de epic en marathon-modus in Civilization IV nog niet gevonden hebt? Dan is dit probleem namelijk meteen opgelost.
Persoonlijk vind ik marathon alsnog redelijk snel voorbij gaan, zeker in de 1e paar duizend jaar welk vaak voorbij vliegen alsof het niets is. Hoop dat dat in Civ V anders zal zijn, mogelijk met iets meer simpele tech voor de prehistorie en 1e 1000 jaar; en meer turns voor die jaren.

• Joost B

Joost B

Josti ftw

mwa, leuk filmpje idd.
ik hoop btw dat ze weer die gesproken texten hebben door die gast van civ 4 (niet de uitbreiding) dat was zo geniaal. ik hoorde zijn stem iig in de trailerd

damn, zo'n anticipation niet meer gehad sinds supcom1 :P :9

[Voor 4% gewijzigd door Joost B op 27-02-2010 00:32]

• Brons

Brons

Fail!

Joost B schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 00:32:
[...]

mwa, leuk filmpje idd.
ik hoop btw dat ze weer die gesproken texten hebben door die gast van civ 4 (niet de uitbreiding) dat was zo geniaal. ik hoorde zijn stem iig in de trailerd

damn, zo'n anticipation niet meer gehad sinds supcom1 :P :9
Leonard Nimoy?

Die hoorde ik niet in de trailer. De trailer had allemaal verschillende stemmen zoals bij Alpha Centauri, ook een geweldig Civ spel.

[Voor 6% gewijzigd door Brons op 27-02-2010 00:38]

• josh-hill
  • Laatst online: 20:54
De veranderingen zien er interessant uit. Maakt het een heel ander spel. Vooral het niet meer kunnen stacken van units, ranged attack, en de beperkte bruikbaarheid van resources. :)

[Voor 59% gewijzigd door josh-hill op 27-02-2010 01:36]

jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio

• GE0RGE
  • Niet online
Brons schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 00:36:
[...]

Leonard Nimoy?

[afbeelding]

Die hoorde ik niet in de trailer. De trailer had allemaal verschillende stemmen zoals bij Alpha Centauri, ook een geweldig Civ spel.
Alpha Centauri is een van de beste spellen ooit, imo. :9

Ik hoop dat Civ 5 ook heel goed wordt. :)

• Shao Kahn
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 08-08 09:11
Hoor ik in de trailer nu oa. de stemmen van Christopher Lee en Alec Baldwin (erric barrwinn :) )

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Panzerfaust-2779/

• Imagine
  • Laatst online: 21-11-2015

Imagine

Is not an observer only

josh-hill schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 01:34:
De veranderingen zien er interessant uit. Maakt het een heel ander spel. Vooral het niet meer kunnen stacken van units, ranged attack, en de beperkte bruikbaarheid van resources. :)
Met stacken is niets mis. Alleen moet het wel goed uitgewerkt worden. Het is raar dat 1000ha alleen maar een bataljon aan speer ventjes kan bevatten. Misschien is het mogelijk om in de tile erachter een bataljon pijl en boog ventjes te hebben maar die moeten dan wel verrekte ver kunnen schieten.

Zoals ik blijf vinden was dat in CTP prima uitgewerkt. Dat model verbeteren naar de huidige processorkracht en de gameplay schiet omhoog.

Ze zullen er ongetwijfeld een nachtje over geslapen hebben maar ik ben sceptisch over de werkbaarheid van het huidige unit model.

• josh-hill
  • Laatst online: 20:54
Met stacken is ook niets mis. Ik zeg alleen maar dat het een heel ander spel wordt als dat niet meer mogelijk is en dat ik benieuwd ben hoe dat zal spelen. :)

Vind het gebruik van hex vakjes wel een stap vooruit. Schuin een 'grotere' afstand kunnen afleggen is zo verleden tijd. Jammer dat ze geen echte wereldbol kunnen maken.

jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio

• Ramon
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 23:23
Alpha Centauri (ook van Sid Meier) heeft allerlei terraforming en bouwen-op-water opties. Zou inderdaad leuk zijn als deze geintegreerd worden in de latere fases van Civ 5, maar ik denk dat ze liever een Alpha Centauri 2 maken ;)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• outcast within
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 29-11-2014

outcast within

Nieuwe ondertitel

Is er ook een topic voor het vorige deel? Mijn search skills zijn niet erg goed.

MaxBurn schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 21:50: Volgens mij snap je de hele opzet van GoT niet helemaal. We zitten hier om elkaar te helpen, maar niet om het wiel opnieuw uit te vinden of om luie mensen te helpen

outcast within schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 18:09:
Is er ook een topic voor het vorige deel? Mijn search skills zijn niet erg goed.
Alstu: [PC] Civilization IV - deel 2

• outcast within

outcast within

Nieuwe ondertitel

MaxBurn schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 21:50: Volgens mij snap je de hele opzet van GoT niet helemaal. We zitten hier om elkaar te helpen, maar niet om het wiel opnieuw uit te vinden of om luie mensen te helpen

Standaard staan alleen de laatste paar jaar aangevinkt voor 'wanneer het topic begonnen is'.
Zeker de wat langzamere topics kunnen zo niet omhoogkomen bij de standaard-instellingen.

Doe dezelfde search maar met 2006 aangevinkt :) (onderaan vind je hem)

Edit: outcast within-san :+

[Voor 5% gewijzigd door anandus op 05-03-2010 18:47]

• outcast within

outcast within

Nieuwe ondertitel

anandus schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 18:44:
[...]
Standaard staan alleen de laatste paar jaar aangevinkt voor 'wanneer het topic begonnen is'.
Zeker de wat langzamere topics kunnen zo niet omhoogkomen bij de standaard-instellingen.

Doe dezelfde search maar met 2006 aangevinkt :) (onderaan vind je hem)

Edit: outcast within-san :+
Ah kijk ik heb wel vaker dat ik topic niet kan vinden ook al gebruik ik title: (wat ik al erg knap vind van mezelf :P )Maar dat lag dus daaraan. Ty _/-\o_

• Maus|IA2
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 06-11-2011

Maus|IA2

USA Sucks!

Kleine impressie is verschenen:
http://www.insidegamer.nl/pc/civilizationv/impressies/29047

Staat alleen niet zo heel veel nieuws in.

• BlackEyedAngel
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 16:57

BlackEyedAngel

Just a decent guy

Hmm een nieuwe Civ :9 Deel IV heb ik redelijk grijs gespeeld, dit worden weer lange avondjes :)

It is possible to commit no mistakes and still lose. That is not a weakness, that is life.

Ik vind het trouwens wel leuk dat de steden niet simpelweg concentrisch groeien, maar naar resources (enzo) toe.
Zo krijg je een stuk interessantere steden :)
Expansion will still be crucial to your success in Civ V, and the amount of "culture" your nation produces will still be the determining factor in how often your cities expand, but this time around, cities will not automatically expand outward in giant concentric circles. Instead, your holdings will expand one hex at a time and will tend to automatically grow toward specific nearby areas that your current civilization needs--for instance, if you've been developing your agricultural base, your nation will automatically tend to expand toward that nearby wheat-growing plain.

[Voor 67% gewijzigd door anandus op 15-03-2010 14:00]

• Gazelle
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 29-08-2015
Een tijd terug had ik voor 5(!!!!) euro bij de intertoys Civilization 4 met al zijn uitbreidingen gekocht. Dus ben zelf nog niet echt toe aan een nieuwe Civilization. Maar ja, als het uit is zal ik het toch wel willen proberen... de graphics zien er ook erg goed uit vind ik. Is er al iets bekend over de systeemeisen?

Overigens lijkt het alsof er op tweakers toch niet veel civilization spelers zijn? Civilization 4 forum gaat maar door tot deel 2? Had ik niet gedacht.

• ikmattie
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 23:27
Mandy schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 09:46:

Overigens lijkt het alsof er op tweakers toch niet veel civilization spelers zijn? Civilization 4 forum gaat maar door tot deel 2? Had ik niet gedacht.
Te druk met spelen denk ik....

Mijn Flickr; Sony A6000

• Droniac
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 15-06 12:45
Ik las gisteren toch wel iets heel interessants over Civilization V.

Firaxis zou een nieuwe feature toegevoegd hebben genaamd Extreme Diplomacy, waarmee je leiders van andere facties uit kunt dagen voor een 1v1 gevecht tot de dood. Met een heel combat systeem als in arcade fighter games (Street Fighter enzo) en zelfs een 8-button joystick in een speciale Deluxe Edition om het beter te besturen... zie ook: http://www.bluesnews.com/...y-mode-for-civilization-v

Nee, ik denk niet dat dit het haalt in het uiteindelijk spel ;)

Toch zou het grappig zijn om een death match tussen Cleopatra en George Washington te zien.

YouTube / Twitch

Gister, als in 1 april-gister? :P

[Voor 4% gewijzigd door anandus op 02-04-2010 12:45]

• Droniac
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 15-06 12:45
anandus schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 12:44:
Gister, als in 1 april-gister?
Yup, 1 april gisteren.

Uiteraard niet echt, maar het zet je toch aan het denken. ;)

YouTube / Twitch

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joost B

Joost B

Josti ftw

yay, een release pad is bekend: STEAM: Available: September, 2010
Nu te preorderen voor 50 ee'tjes

[Voor 20% gewijzigd door Joost B op 08-05-2010 14:28]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bjorn89
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 28-05 09:55
Ziet er goed uit! Ik wacht tot ik de volledige versie kan testen( of een demo) :-)

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ik kopieer even een post van Civfanatics.
Alle dingen die tot nu toe bekend zijn geworden over Civ5. De bronnen heb ik weggelaten, die kan je vinden in de originele forumthread :)
CIV's/Leaders/Flavours 16 of 18 Civilizations confirmed
America/Washington
Germany/Bismark
Aztec/Montezuma
Japan/Oda Nobunaga
China/Wu Zeitein
Arabia/Harun al-Rashid
Mongolia/Genghis Khan
Rome/Augustus Caesar
France/Napolean
India/Gandhi/City Growth focused
England/Elizabeth/Naval Power focused
Songhai/Askia/Conquest focused
Russia/Katherine/City Expansion focused
Ottomans/Suleiman
Egypt/Ramesses
Greece/Alexander the Great
[Steam Special Addition Bonus] Babylon/Nebuchadnezzar II
There have been three possible candidates for the final two spots the Inca and the Siam and the Persian Empires
Each leader has a personality made from a combination of several different 'flavours' along a ten point scale, each game the impact that a certain flavour has over this civ can be +/- two points , allowing for a different experience each game. For example Russia may have a score of 8 for their expansion flavour but at the start of the game the actual score could be any where from 6 to 10.
The 25 flavours are grouped into several categories including Wide Strategy, Military preferences, Recon, Naval recon, Naval growth, Expansion, Growth, Development preferences

Wonders
Hagia Sofia of Constantinople/Istanbul
The Pyramids and/or The Sphinx of Giza
Hanging Gardens of Babylon
The Oracle of Delphi
Shakespeare's Amphitheatre (The Globe Theater) (not known yet if this has been upgraded to a full wonder or is still a national wonder) of London
The Colossus of Rhodes

Buildings
City Walls - Gives Defence bonus, as well as allowing a ranged attack

Unit Behaviour
Now only one each type of unit (Millitary/Naval/Economic)hex, this includes cities
However, some unit types, like Air & Missile unit will be allowed stack on one tile allowing Aircraft Carriers and Missile Subs.
Units move 2 Hexs during combat as a base
Ranged bombardment
You will be able to swap a unit out with one next to it during battle
Units will take longer to produce than previous civilizations and as well as this they will eventually come to have upkeep costs associated with them potentially reducing the number of units you can maintain at one time.
veterancy from Civ4 will be in Civ5
Units are no longer destroyed if they lose a battle

Unit Types
Land, Naval, Air & Missile Unit Types have been confirmed
Archers
Warriors/Mace-men
Spear-men
Catapults
Jaguar Warriors
Settlers
Galleys
Great People
There are no longer Troop Transports instead, units instantly transform into makeshift floating transports
[Steam Special Addition Bonus] Babylonian Bowmen

Terrain Types
Grassland/Marsh/Plains/Desert
Snow, Tundra
Mountains/Hills, Hills provide more Defence
Several types of Forest/Jungle representing the four major land masses of Europe, Asia, Africa & America, wounded units can hide and recover in trees/forests.
Coast/Ocean/Lakes/Rivers Rivers affect those attacking across it.

Luxury Resources
One Luxury Resources is enough for your entire Empire
Ivory/Elephants
Marble
Dye
Spices
Silk
Gold or other mineral resource

Strategic Resources
One strategic resources will only allow you to build a limited supply of units that require that resource i.e. one Iron will allow about 5 units bases on Iron
Horses
Iron

Other Resources
Cattle
Deer
Wheat or Corn
Cotton

Map Improvements/Features
Farms (can now be built on hills)
Pastures
Roads, now cost maintenance each turn
Camps
Forts
City ruins

Research
With a gold down-payment two nations can create a joint research project that gives the players a 15% bonus to research output.

Technologies
Writing- Unlocks research pacts
Calendar- Needed to see Cotton
Masonry - Allows construction of Walls

Cities
Cities spread 3 tiles out instead of two
Boarders now only expand at one hex at a time and more difficult terrain will take more time to claim. You can use Gold to sped up this process, but that may bring you into conflict with surrounding Civs.
Cities now defend themselves with a set of 'Hitpoints' that need to be taken down to zero before a city can be captured. Units can still help defend cities but instead of just garrisoning inside the city as in previous games, they merge with the city and 'boost' the cities hitpoints.
Culturally different City designs Arabic/Asian/African/European and American Confirmed
There will be "game-specific disadvantages" in having two cities too close together
When you occupy a city you can form a Puppet-State, This means that you reap the benefits of its research, culture and gold but don't get a say in what it produces

City States

Provides diplomatic and economic bonuses if pursued correctly, potentially more than what you could get if you took over the city.
Singapore, Rio de Janeiro, Budapest, Florence, Venice, Sidon confirmed.
The cities states will not grow large nor will they compete to win the game like regular civs.
The player must choose if he is to be friendly, indifferent or hostile towards a city state.
City States can have different mentalities, for instance a militaristic bent, and thus give different bonuses if you befriend them, like warriors.
City States also have their own tech tree's

Barbarians
Will have their own Tech Tree's at least up until the 20th Century era
Have their own Home City that you must destroy to stop them

Victory Types
Conquest - You must conquer a certain amount of your enemies Capital Cities

Scenarios
[Steam Pre-Order Bonus] Cradle of Civilization Map Pack: Mesopotamia

Other Information
Trading items and land
New "Civilisation tree" with three different paths that give special bonuses
Barbarians will continue to expand and advance untill all of their cites are destroyed
Civ 5 more moddable than Civ 4
Advisors make their return to Civ 5
Golden Ages are confirmed
Culture still plays a part in the game
There will be Fog of War
Religion has been altered from its role in Civ 4 however, it is not know in what form it will remain in the game

Changes and/or Omissions from Previous Games
No Technology Trading
Espionage have been removed

Required Specifications
The game will have to be verified through Steam on first installation

Interface
Civ 5 Will have a more streamlined interface on the main screen
This will be augmented by an in game notification system that directs you to important issues on the map

AI
AI now works on four levels, Tactical (unit battles), Operational (The entire War Front), Strategic (Manages the entire empire) and the Grand Strategic (how to win the game)
Once the Grand Strategic AI determines how they want to win the game, each of the other AI levels work in tandem to reach that end goal. This also allows for the most flexibility when dealing with the changing game.

Multiplayer Information
Multiplayer modes confirmed are hot seat, play-by-email, LAN, and online multiplayer

Internal Architecture
Civ 5 Contains a new graphic processing system new built from scratch for the game.
The new graphics engine spawns numerous small jobs, which make more efficient use of multi-core CPUs as well as implementing a new message-passing architecture, in which the main game engine communicates with the graphics subsystem through messages.
The game has been optimized for DirectX 11, benefiting players even if they do not have DirectX 11 capable hardware.
Memory allocation has been completely discarded in Civ 5.
For the first time in the series the game is being developed for dual core processors, with support for up too 8 threads.
Weten we dat ook weer :)
Ik ben benieuwd hoe het uitpakt, al zal het vast okee zijn.

Maar ik moet zeggen dat ik dat gedeelte van 'je moet het spel verifiëren via Steam' niet echt fijn vind. Ik heb geen Steam op mijn computer met een reden, en ik wil mijn computer eigenlijk Steamvrij houden.
Ook jammer dat, blijkbaar, bepaalde scenario's, civ's, etc alleen te krijgen zijn als je via Steam besteld.
* anandus heeft liever een doosje en boekje, etc., maar wordt daar dus voor 'gestraft' :/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Shabbaman
Nou ja, als jij de afgelopen tien jaar tegen iedereen in je omgeving had gezegd dat ze geen software moeten kopiëren dan was het misschien niet nodig geweest om dit spel te laten werken met Steamworks. Zelf gebruik ik Steam nu een paar jaar, en ik ben er wel tevreden over.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Shabbaman schreef op maandag 17 mei 2010 @ 09:30:
Nou ja, als jij de afgelopen tien jaar tegen iedereen in je omgeving had gezegd dat ze geen software moeten kopiëren [...]
offtopic:
Dat doe ik ook :) In mijn omgeving is door mijn gelobby de hoeveelheid legale software en games ook beduidend gestegen.
Maarja, helaas denkt niet iedereen er zo over :/ :(

[Voor 23% gewijzigd door anandus op 17-05-2010 09:36]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Postius
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 17:13
Vond de trailer erg matig, misschien wel slecht ben er niet helemaal over uit.

Kunnen ze niet gewoon Alpha Centauri niet remaken maar de graphics updaten? En verder met hun tengels er vanaf blijven voordat ze het weer compleet vernagelen.(ik ben niet zo'n fan van remake van oude games, heb nog geen 1 echt goeie gezien. Monkey island mischien).

Civ was vroeger mijn favoriete game serie. uren in gestoken voor Civ 2(de beste!), Alpha Centauri(onovertroffen geniaal), en CTP waren allen brilliant. Maar de laatste paar delen heeft Civ voor mijn gevoel toch zijn epische gevoel ingeboet. Waaraan hetligt kan ik niet precies zeggen maar het voelde allemaal minder grootst aan de laatste paar delen en vooral de uber lineaire research tree's waren erg boring en een misfire.

Overigens waren legers altijd het zwakke punt van Civ. Dat was altijd al slecht maar overkomelijk. Ben benieuwd hoe ze het hier gaan aanpakken er moet toch wel een goed systeem mogelijk zijn. Het ziet er in iedergeval wel mooi uit.

[Voor 13% gewijzigd door Postius op 17-05-2010 14:09]

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

Acties:
  • 0Henk 'm!
Postius schreef op maandag 17 mei 2010 @ 14:08:
Civ was vroeger mijn favoriete game serie. uren in gestoken voor Civ 2(de beste!), Alpha Centauri(onovertroffen geniaal), en CTP waren allen brilliant. Maar de laatste paar delen heeft Civ voor mijn gevoel toch zijn epische gevoel ingeboet. Waaraan hetligt kan ik niet precies zeggen maar het voelde allemaal minder grootst aan de laatste paar delen en vooral de uber lineaire research tree's waren erg boring en een misfire.
Civ4 BTS is imho toch de beste Civ die er tot nu toe is uitgekomen :) (Al zullen de meningen daarover wel verdeeld zijn :P )

Lijkt me ook niet dat ze Civ5 beter kunnen maken dan Civ4BTS al was.
Maar we merken wel hoe het uit gaat pakken :)
Overigens waren legers altijd het zwakke punt van Civ. Dat was altijd al slecht maar overkomelijk. Ben benieuwd hoe ze het hier gaan aanpakken er moet toch wel een goed systeem mogelijk zijn. Het ziet er in iedergeval wel mooi uit.
Ja, ik ben ook benieuwd.
Stacks bestaan niet meer, en er zijn allerlei manieren om het aantal units te beperken, maar het feit dat units niet kunnen sterven vind ik dan ook wel weer apart.

[Voor 21% gewijzigd door anandus op 17-05-2010 14:13]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Postius
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 17:13
anandus schreef op maandag 17 mei 2010 @ 14:12:
[...]
Civ4 BTS is imho toch de beste Civ die er tot nu toe is uitgekomen :) (Al zullen de meningen daarover wel verdeeld zijn :P )

Lijkt me ook niet dat ze Civ5 beter kunnen maken dan Civ4BTS al was.
Maar we merken wel hoe het uit gaat pakken :)

[...]
Ja, ik ben ook benieuwd.
Stacks bestaan niet meer, en er zijn allerlei manieren om het aantal units te beperken, maar het feit dat units niet kunnen sterven vind ik dan ook wel weer apart.
Stukje offtopic:
Civ 4 heb ik me ook uren mee vermaakt, maar vooral de research tree vond ik echt extreem saai en linear. No gsteeds vond ik civ4 een van de beste spellen van dat jaar, maar juist de dingen waar je van houdt moet je kritisch naar kijken. Ik weet niet of je Galactic Civilizations kent, maar in mijn ogen is dat spel veel verder op gebied van de 4-X gameplay dan civ. Civ heeft in mijn ogen toch stil gestaan.

Galatic Civ 2 met alle uitbreidingen is op dit moment nog steeds verreweg de beste 4-x die op dit moment op de markt is. Ook de AI in dat spel is werkelijk fenomenaal. De vanilla versie was goed, maar met de uitbreidingen erbij is het het beste spel op de markt.

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

Acties:
  • 0Henk 'm!
Postius schreef op maandag 17 mei 2010 @ 14:17:
[...]

Stukje offtopic:
Civ 4 heb ik me ook uren mee vermaakt, maar vooral de research tree vond ik echt extreem saai en linear. No gsteeds vond ik civ4 een van de beste spellen van dat jaar, maar juist de dingen waar je van houdt moet je kritisch naar kijken. Ik weet niet of je Galactic Civilizations kent, maar in mijn ogen is dat spel veel verder op gebied van de 4-X gameplay dan civ. Civ heeft in mijn ogen toch stil gestaan.

Galatic Civ 2 met alle uitbreidingen is op dit moment nog steeds verreweg de beste 4-x die op dit moment op de markt is. Ook de AI in dat spel is werkelijk fenomenaal. De vanilla versie was goed, maar met de uitbreidingen erbij is het het beste spel op de markt.
offtopic:
Ui-ter-aard ken ik Galciv2 :P En ik deel ook helemaal je mening daarover.

Wat dat betreft is de techtree daarvan ook interessant, zeker met de uitbreidingen (Tip: Galciv2 Ultimate bij Play voor 12,99!), daar heeft elk ras een specifiekere techtree :)

Ook interessant is de manier die ze bij Sword of the Stars hanteren, daar krijgt iedereen telkens een randomized techtree. Sommige techs wel en andere niet en dat wisselt dus per potje (voor alle spelers).

[Voor 4% gewijzigd door anandus op 17-05-2010 14:36]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Shabbaman
Galciv2 is natuurlijk een geweldig spel, maar ik denk dat de multiplayer van civ5 toch aanzienlijk beter is ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joost B

Joost B

Josti ftw

mwa, civ4 complete is toch wel mijn meest favoriete civ. en zoals het er nu uitziet kan deze dat wel eens gaan overtreffen... ben en blijf benieuwd :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Malthus
anandus schreef op maandag 17 mei 2010 @ 09:04:
Maar ik moet zeggen dat ik dat gedeelte van 'je moet het spel verifiëren via Steam' niet echt fijn vind. Ik heb geen Steam op mijn computer met een reden, en ik wil mijn computer eigenlijk Steamvrij houden.
Hopelijk komt er ook een Steam-vrije variant, met een doosje en een mooi boekje voor de verzamelaars. Als Civilization V alleen via Steam te spelen is, zou dat wel eens de eerste Civilization-game kunnen worden die ik niet koop. :'(

• Joost B

Joost B

Josti ftw

Malthus schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 21:28:
[...]

Hopelijk komt er ook een Steam-vrije variant, met een doosje en een mooi boekje voor de verzamelaars. Als Civilization V alleen via Steam te spelen is, zou dat wel eens de eerste Civilization-game kunnen worden die ik niet koop. :'(
Dan zal ik maar gelijk je dromen stukmaken;

"All editions will also ship with Steamworks."

Bron: http://www.destructoid.co...-5-announced-173010.phtml

• Pontifex
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 16:00
Je kan natuurlijk nog steeds de fysieke versie in de winkel kopen inclusief doosje en boekje en kan je de cd-key via steam activeren.

Zelf heb ik ook nog steeds voorkeur om games fysiek te kopen gewoon omdat het leuk is om te verzamelen, maar zou wel graag al mijn games activeren op Steam want i.c.m. met updates en community middellen vind ik het steeds meer een meerwaarde :)

• VyperX
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 30-06 19:46
Ik snap dat mensen een beetje huiverig zijn voor Steam (of DRM platformen in het algemeen), maar persoonlijk ben ik zeer tevreden met Steam... Ja, het is een stukje DRM, maar het bied meer dan dat... Het is een (update) distributie-dienst, het is een community platform, een (in-game overlay) chat client, en het is een winkel met aanbiedingen...

Als je aan deze dingen geen behoefte hebt, dan kan je Steam in offline mode zetten, en dan blijft alleen de DRM werking over. Oftewel, na het eenmalig online activeren, hoef je Steam nooit meer online te zetten.

My Dwarf Fortress ASCII Reward: ~~@~~####,.".D",.B""

• Shabbaman
Bovendien: misschien krijgt je leider wel gratis oorpluggen als je het op een mac speelt :+

VyperX schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 08:02:
Ik snap dat mensen een beetje huiverig zijn voor Steam (of DRM platformen in het algemeen), maar persoonlijk ben ik zeer tevreden met Steam... Ja, het is een stukje DRM, maar het bied meer dan dat... Het is een (update) distributie-dienst, het is een community platform, een (in-game overlay) chat client, en het is een winkel met aanbiedingen...

Als je aan deze dingen geen behoefte hebt, dan kan je Steam in offline mode zetten, en dan blijft alleen de DRM werking over. Oftewel, na het eenmalig online activeren, hoef je Steam nooit meer online te zetten.
Zolang ik er maar geen 'steam software' voor hoef te installeren vind ik het prima. Activeren op de site of vanuit het spel is natuurlijk geen probleem. Het is een beetje loos als ik het spel in de winkel koop en nog steeds extra troep moet installeren, natuurlijk.
Maar ik heb ooit weleens 'steam software' geïnstalleerd gehad en dat was een absolute ramp, dat spul komt er op mijn computer niet op :)

Overigens koop ik mijn spellen ook hardcopy in de winkel, omdat ik het leuk vind om een boekje erbij te hebben (wat helaas steeds minder het geval is) en ik vind het leuk om het in de kast te hebben staan :)

[Voor 4% gewijzigd door anandus op 11-06-2010 08:37]

• Pontifex
Gebruik Steam sinds 2006 en vergleken met toen is het zo ontzettend veel verbeterd nu dat je het absoluut geen troep meer kan noemen.

Of je het leuk vind of niet in de toekomst zal het nooit meer zo zijn als vroeger dat je game installeert vanaf cd/dvd en daarna nooit meer de disk in hoeft te voeren. Tot nu toe is Steam absoluut de beste DRM oplossing omdat het juist wel toegevoegde waarde geeft.

Ik dacht dat groen-links stemmers een stuk minder conservatief waren ;)

• Ramon
Tegenwoordig koop ik een spel gewoon in de winkel en tik ik de key in op steam om hem te downloaden. Ik vind het fijn om iig wel een fysieke kopie te hebben maar daarnaast is Steam gewoon heel handig. Houdt al je spellen automatisch up to date, je kan zien welke spellen je vrienden spelen en met één druk op de knop meespelen enz.
Nee ik maak me niet zo druk om steam, hoewel je wel zou kunnen zeggen dat het niet een goed idee is dat als Steam blijft groeien het in handen is van één bedrijf, omdat het dan teveel macht krijgt, maar zover zijn we nog lang niet imho.

• VyperX
anandus schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 08:34:
[...]
Zolang ik er maar geen 'steam software' voor hoef te installeren vind ik het prima. Activeren op de site of vanuit het spel is natuurlijk geen probleem. Het is een beetje loos als ik het spel in de winkel koop en nog steeds extra troep moet installeren, natuurlijk.
Extra troep net zoals DirectX of StarForce?
Omdat het programma gebruik maakt van de SteamWare (?) features*, ontkom je er niet aan om Steam zelf ook te installeren. Steam is in ieder geval een stuk beter dan StarForce omdat het geen systeem bestanden aanpast, en je het alleen moet opstarten op het moment dat je een Steam spel speelt. *shrugs*

Het blijft natuurlijk onhandig dat het een apart programma is, maar voor de ontwikkelaars is het op zich makkelijk te intergreren. Het alternatief hebben we kunnen zien bij GTA4, waarbij RockStar nog een extra 'Social Club' had toegevoegd, naast Steam en Live integratie... Ik zou ervan gruwelen als elke game hun eigen applicatie erbij zou leveren.

Steam als hub voor 75% van de games die ik speel, vind ik een beter alternatief.
Maar ik heb ooit weleens 'steam software' geïnstalleerd gehad en dat was een absolute ramp, dat spul komt er op mijn computer niet op :)
[...]
Tsja, ik draai nu 2 jaar Steam en heb er eigenlijk geen problemen mee gehad... Sterker nog, het is nu mijn main Instant Messaging programma :P
Wat ging er bij jou dan mis met Steam?

*) Met Steamware features bedoel ik dingen als automatische updates, friend list, instant messaging, cloud saving van settings en savegames.

• -SafaN-
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 06-07 16:39
Als ze dan toch drm willen invoeren, liever steam dan wat we zien bij bv mass effect 2 of settlers 7 ...
Ik heb tot nu toe nog geen spel gekocht waarbij ik Steam moest installeren eigenlijk (en ik koop redelijk vaak spellen).
Ik doe ook niet aan shooters of multiplayeren, dus zie de noodzaak van Steam niet in.
Ik zou het zonde vinden dat ik Steam zou moeten installeren als ik het in de winkel koop.

Ik heb gewoon zo min mogelijk overbodige programmas op mijn computer staan, daarnaast mod ik vaak mijn spellen en ik zie vaak bij spellen die met Steam geïnstalleerd staan dat dat enorm gedoe is.

Ik hoop gewoon dat het zonder steam kan, of dat ik na activatie Steam gewoon weer kan verwijderen, dat is toch wel mogelijk, toch?

Maar dit is allemaal offtopic, laat mij maar lekker klagen :P en het topic niet verder 'vervuilen' :)
Pontifex schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 08:59:
Ik dacht dat groen-links stemmers een stuk minder conservatief waren ;)
:D

[Voor 11% gewijzigd door anandus op 11-06-2010 12:55]

• Pontifex
Steam staat juist ontzettend positief tegenover mods en maps. Er zijn alleen al van de source engine tientallen mods te downloaden (van zombies tot ridders) :) daarnaast zijn er ook ontelbare custom maps in bijvoorbeeld Team Fortress 2.

Wanneer de uitgever/ontwikkelaar in het spel mods/maps support (dus geen mw2 :P) support Steam dat zeker :)
Ik denk niet dat je na deinstalatie spel nog in offline mode kan spelen maar weet dat niet zeker want heb het nog nooit geprobeerd.

De noodzaak van steam zorgt uiteindelijk wel voor een opleving voor het aanbod qua games voor de pc zowel grote titles als indie games wat ik zeker toejuich :)

Maar goed heb in ieder geval veel zin in CIV5, blijft leuk om groot rijkdom uit te bouwen.

• Dunbar
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 28-07 11:51
Ik gebruik Steam al sinds de launch en terwijl het in het begin idd een noodzakelijk kwaad was om bepaalde spellen te kunnen spelen is het nu al een stuk volwassener geworden. Aanbiedingen, free weekends voor bepaalde spellen (Team Fortress 2 dit weekend btw) en friendslist maakt het gewoon een goede client.

Tomorrow is often the busiest day of the week

• Joost B

Joost B

Josti ftw

anandus schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 12:54:

Ik hoop gewoon dat het zonder steam kan, of dat ik na activatie Steam gewoon weer kan verwijderen, dat is toch wel mogelijk, toch?
even inhoudelijk:
Ik hoop gewoon dat het zonder steam kan --> Nee
of dat ik na activatie Steam gewoon weer kan verwijderen --> Nee
dat is toch wel mogelijk, toch? --> Nee

je zal echt aan steam moeten als je civ 5 wil spelen.

Over civ 5 gesproken trouwens, alweer een hele lange tijd geen nieuws over gezien gehoort... klinkt als uitstellen... :S

• Shabbaman
anandus schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 12:54:
dus zie de noodzaak van Steam niet in.
Je kent verder ook helemaal niemand die software kopieert?

[Voor 12% gewijzigd door Shabbaman op 11-06-2010 23:37]

• Joost B

Joost B

Josti ftw

Shabbaman schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 23:37:
[...]

Je kent verder ook helemaal niemand die software kopieert?
ik denk eerder dat hij "voor zichzelf" bedoelt, aangezien hij de genres, die toch meestal via steam lopen ivm multiplayer:
Ik doe ook niet aan shooters of multiplayeren, dus zie ik voor mijzelf de noodzaak van Steam niet in.

[Voor 4% gewijzigd door Joost B op 11-06-2010 23:48]

• tech-no-logical
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 11-08 00:20
Joost B schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 23:31:
je zal echt aan steam moeten als je civ 5 wil spelen.
dus mijn pre-order bij amazon wordt niet fysiek ? i don't think so tim....

ik vind steam geweldig voor de aanbiedingen, maar verse games heb ik toch liever fysiek. vandaar : klik

edit : btw : 25 pond op amazon of 50 euro op steam... hmmm... moeilijke keuze ;)

[Voor 8% gewijzigd door tech-no-logical op 11-06-2010 23:56]

• Joost B

Joost B

Josti ftw

tech-no-logical schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 23:51:
[...]

dus mijn pre-order bij amazon wordt niet fysiek ? i don't think so tim....

ik vind steam geweldig voor de aanbiedingen, maar verse games heb ik toch liever fysiek. vandaar : klik

edit : btw : 25 pond op amazon of 50 euro op steam... hmmm... moeilijke keuze ;)
ow,. hij kan zeker fysiek zijn, DVD-tje, boekje, en al that jazz... maar om daadwerkelijk te spelen zal je steam moeten hebben.

• tech-no-logical
ik zie niet waar je dat vandaan haalt hoor. alle edities komen _ook_ op steam (zegt jouw link) maar niks zegt dat je met een fysieke disk steam nodig hebt. en eerlijk gezegd geloof ik dat ook niet.

• Joost B

Joost B

Josti ftw

meer bronnen, meer steamworks:
http://www.businesswire.c...0100506005969&newsLang=en
Sid Meier’s Civilization V players will enjoy the benefits of the Steamworks’ features included in all PC versions such as auto-updating, Steam Achievements, downloadable content, multiplayer matchmaking and more.
http://www.shacknews.com/onearticle.x/63665
In addition to serving as DRM, Steamworks will provide auto-updating, achievements, matchmaking, downloadable content support "and more." As such, Civilization V will require an installation of the main Steam client.
http://forums.steampowere.../showthread.php?t=1258450
http://www.giantbomb.com/...use-steamworks/35-414948/

sorry, maar helaas dat is nu eenmaal hoe steamworks drm werkt.

[Voor 22% gewijzigd door Joost B op 12-06-2010 01:19]

• tech-no-logical
als dat waar is cancel ik m'n preorder en wacht ik op de crack, of tot-ie over 2 jaar voor 5 euro op steam staat. ik speel graag legaal, maar sommige dingen gaan me te ver.

• Dunbar
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 28-07 11:51
Steam is niet alleen DRM. Het kan daarvoor gebruikt worden, maar in de eerste plaats is het een distributieplatform. Je kunt het het beste vergelijken met iTunes. iTunes verkoopt mp3, steam verkoopt gaems.

Als je van een artiest liever het cd'tje met doosje en lyrics hebt, koop je het in de winkel, boeit het je niet dan kun je het via iTunes kopen :) Als een artiest besluit enkel via iTunes te verkopen dan heb je een probleem ja. Voor een spel als Civ is het gewoon dom om dat alleen Steam te verkopen omdat ze een fanbase hebben die graag boekjes, techtree's en whatever het liefst gewoon in zijn hand heeft. Ze verkopen dus gewoon DVD's met het spel maar wellicht heb je wel steam nodig om het te activeren en te updaten oid. Hier loopt nog wel een interessante discussie: http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=365614

Trouwens koop ik liever spellen dan mijn hele mp3 collectie digitaal want mocht het platform er ineens mee ophouden (MSN music bijvoorbeeld) dan heb je met mp3's toch een groter probleem dan met wat spellen.

[Voor 16% gewijzigd door Dunbar op 12-06-2010 02:41]

Tomorrow is often the busiest day of the week

• Pontifex
Sommige games kunnen inderdaad ook volledig zonder Steam gebruikt te worden als je deze in de winkel koopt en kan je juist niet activeren op Steam.
Voorbeeld daarvan is BF-BC 2 retail gekocht en is gewoon via desktop te spelen.

Maar de vijandigheid tegenover Steam verbaasd me soms. Het kan niet anders dat je er al een lange periode niet meer mee gewerkt hebt.
Nogmaals in de toekomst zullen nooit meer games worden uitgegeven zoals het vroeger was. Steam is tot nu toe verreweg de beste oplossing voor klanten en uitgevers om hun software enigszins te beschermen tegen piraterij. Juist in combinatie met free-weekends, veel beeldmateriaal en grote kortingen kan je ook nog een hoop games uitproberen die je normaal gesproken niet zou kopen.
Enig nadeel momenteel blijven de standaard prijzen bij steam want dan kan je beter even naar de winkel gaan :)

Ik snap ook niet dat je een crack zou downloaden om het spel zonder Steam te spelen want Steam verslechtert de game ervaring totaal niet.
Ik ben geen fanboy maar je moet wel realistisch kijken naar de ontwikkelingen binnen games land op de pc.

• Brons

Brons

Fail!

Om eerlijk te zijn ben ik tegen de meeste DRM oplossingen. Ondanks dat vind ik Steam een heerlijk platform voor mijn spellen. Ja, toen Counter-Strike 1.6 uitkwam was het inderdaad een drama, ondertussen is het een volwassen en stabiel platform.

Het mooie van Steam is dat het niet intrusive is. Nee, ik heb tegenwoordig geen bezwaar meer met Steam.

• Joost B

Joost B

Josti ftw

Pontifex schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 08:52:
Maar de vijandigheid tegenover Steam verbaasd me soms.
Mij niet, je verplicht namelijk je spelers om, in veel gevallen, weer een extra stukje software te installeren en weer een account aan te maken. Dit was voor mij namelijk de reden om BF:BC2 niet te spelen, omdat ik dan weer een EA account aan moet maken en daar gewoon geen trek in had. en zo heeft iedereen denk ik zijn eigen voorkeur, voornamelijk gelieerd aan waar ze hun eerste account hebben.

Mijn eerste account was steam, en ik vindt steam prima, maar een nieuw account komt er echt niet bij (met als enige grote uitzondering battle.net voor diablo3)

• Matis
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 22:10

Matis

Rubber Rocket

Ik ben een groot fan (geworden) van Civ IV en dan in het bijzonder de Beyond the Sword uitbreiding. Ik heb zelf ook al diverse games via Steam aangeschaft en ik denk er ook over om Civ V via Steam aan te schaffen. Echter loont het in de meeste gevallen niet, om vroeg de game al te pre-orderen. Vooral omdat Steam meestal pas een paar weken voor de echte release gaat stunten met de prijs.

Om nu voor 50 euro de game aan te schaffen lijkt onverstandig. Hoogstwaarschijnlijk komen de aanbiedingen omstreeks begin september voor deze game :)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Shabbaman
Joost B schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 23:47:
[...]

ik denk eerder dat hij "voor zichzelf" bedoelt, aangezien hij de genres, die toch meestal via steam lopen ivm multiplayer:

[...]
Je begrijpt me niet. Het feit dat iedereen (behalve Anandus) wel spellen kopieert betekent dat het noodzakelijk is om een spel op Steamworks te laten draaien. Dat is de echte noodzaak, dat Steam daarnaast de mogelijkheid biedt om filemanagement en multiplayer te ondersteunen is een mooie bijkomstigheid.

• Brons

Brons

Fail!

Shabbaman schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 16:30:
[...]

Je begrijpt me niet. Het feit dat iedereen (behalve Anandus) wel spellen kopieert betekent dat het noodzakelijk is om een spel op Steamworks te laten draaien. Dat is de echte noodzaak, dat Steam daarnaast de mogelijkheid biedt om filemanagement en multiplayer te ondersteunen is een mooie bijkomstigheid.
Volgens mij heeft het bar weinig met kopiëren maar vooral met tweedehands doorverkopen te maken. Er is immers nog geen enkel spel met Steamworks dat niet gekraakt is, en toch is het reuze populair bij de uitgevers.

• Joost B

Joost B

Josti ftw

Shabbaman schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 16:30:
[...]

ik begrijp je heel goed, maar als je zelf geen steam account heb, en niet van plan ben te multiplayeren dan kan ik begrijpen dat men de noodzaak er voor zichzelf niet zo van in zien (afgezien van de noodzaak voor de gameindustrie)

ik ben het namelijk met je eens dat het voor de gameindustrie gewoon nodig is (zie ook opmerking boven mij van Brons)

@ Matis: Van die aanbiedingen zou ik niet zo zeker zijn... een goed voorbeeld hiervan is MW2 en BF:BC2. Die zijn nog geen spatje gedaalt en er zijn (naast free weekends) ook geen acties mee geweest. Het zijn vooral indie en valve games of oudere games waarbij die aanbiedingen gebeuren.

• Pontifex
Met MW2 en BF:BC2 noem je een van de weinige games die niet in de aanbieding gaan en ook in de winkel een stuk duurder zijn nog. Voor de rest zijn er ook zeer regelmatige 80+ games van minder dan 2 maanden oud voor 50% :)

Maar wat zijn nog meer argumenten om niet graag van Steam gebruik te maken naast de software te installeren? (snap persoonlijk sowieso niet waarom je geen software op een pc zou willen installeren)

Het enige wat ik me kan bedenken is dat je afhankelijk bent van de Steam Servers om je games te activeren (niet dat tot nu toe er ooit een serieuze storing geweest is daarmee) maar als Valve failliet zou gaan of iets dergelijks. Maar waarschijnlijk zal het dan sowieso worden overgenomen of anders de games zelf gepatched worden om zonder Steam te werken.

Ik verwacht dat over 5 jaar Steam nog verder doorgegroeid is en er tegen die tijd misschien een concurrent is en dat nog verder in de toekomst bepaalde wetgeving komt die voorschrijft dat je een game bij meerdere soorten DRM platformen kan activeren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• VyperX
Definitieve release date is bekend gemaakt: 24 September kunnen we spelen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lezzmeister
  • Laatst online: 03-08 21:24
Ik heb Steam in het verre verleden geprobeerd(het prille begin), in een recenter verleden(jaar of 2 terug), en nu weer (gratis Portal). In het verleden was het gewoon butt, toen minder en nu nog redelijk. Liep bij mij al snel vast, maar dan neemt ie ook het spel mee. En de laatste saves. Ja, dat liever niet. Was slechts 2 maal en toen kwam er een update door en nu gaat alles gewoon geheel goed.

Maar omdat het niet absoluut feilloos loopt, heb ik toch liever de cd. En een mooi boekje. Ik en velen anderen met mij houden ervan om wat tastbaars te hebben als je geld uitgeeft. Nu weet ik dat software per definitie niet echt tastbaar is maar alleen functionaliteit en de cd slechts het medium, maar toch.

Al met al is Steam echt stuk-ken verbeterd. Alleen: ik koop alles boven de €4,99 in de winkel.
Volgens mij ook een heel gedoe als je je pass of inlog kwijtraakt. Of wat je wel eens hoort over gehackte accounts, vraag me af hoe je dat dan moet doen. Zal ongetwijfeld veel te maken hebben met idioten die gewoon wel het wachtwoord uit handen geven in een of andere vage chat, maar hoeft niet altijd zo te zijn.

Ga ik Steam erop houden voor Civ? Ik denk het wel. Ik heb deel 4 gespeeld, en omdat er geen tutorial als zodanig inzat(of ik was te lomp om m te zien) behalve wat tekstballonnen waar niet alles echt duidelijk uit werd, heeft het me wel een uur of twee gekost om het goed door te krijgen. Over het algemeen ben ik meer van de real-time spellen, maar de tijd en ruimte om even te denken wat je volgende zet word maakt ook voor een heel interessant spel. Ik heb CivIV er hier al wel weer afgemikt, maar dat had te maken met veel te veel spelen en niet genoeg in het huis doen en een vriendin die heeel gefrustreerd was dat ik al het hele weekend niet wat vroeger naar bed kwam... Het is dus verslavend genoeg. Hoop dat deel 5 net zo leuk word.

In ieder geval geen starforce of die leipe Ubisoft beveiliging.

• Ramon

Yes, ik zat erop te wachten, deze E3 :) /me klikt

Edit:
Interessante interface, al mag het wel iets groter en duidelijker bovenin.

[Voor 14% gewijzigd door anandus op 16-06-2010 21:27]

• Joost B

Joost B

Josti ftw

ow ow ow, wat een cartoony interface :S

• Shabbaman
Er is een nieuwe trailer. Met gameplay.

Joost B schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 02:40:
ow ow ow, wat een cartoony interface :S
Ja, het heeft veel weg van Revolutions zo.

Ik hoop dat ze niet teveel hebben gefocust op het 'hier en nu' en de battles etc, maar dat ze het aspect niet uit het oog verloren hebben dat je een wereldrijk opbouwt door de decennia heen. Het epische gevoel.

Ik vind de steden ook lelijk. Ik kan moeilijk de gebouwde dingen ertussen zien (library, aquaduct, etc). Ik hoop niet dat ze dat nu weggelaten hebben.

[Voor 15% gewijzigd door anandus op 17-06-2010 14:17]

Een nieuwe Civ, dus ze hebben CivAnon weer uit de mottenballen gehaald :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joost B

Joost B

Josti ftw

anandus schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 14:14:
[...]
Ja, het heeft veel weg van Revolutions zo.

Ik hoop dat ze niet teveel hebben gefocust op het 'hier en nu' en de battles etc, maar dat ze het aspect niet uit het oog verloren hebben dat je een wereldrijk opbouwt door de decennia heen. Het epische gevoel.

Ik vind de steden ook lelijk. Ik kan moeilijk de gebouwde dingen ertussen zien (library, aquaduct, etc). Ik hoop niet dat ze dat nu weggelaten hebben.
eensch, eensch en eensch....
ik hoop echt dat dit wat wordt, want er zitten ook leuke aspecten aan (imo) zoals geen SoD meer. maakt het tactisch allemaal wat leuker. Ik ga hem iig niet preorderen, wilde het aanvankelijk wel doen maar lijkt me in het oog van dit nieuws toch eerst een demotje waard , of in ieder geval meer released footage.

en die civ anon reclame is en blijft gewoon triest, maar ach.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• VyperX
Hmmm... ik vind die interface ook vrij groot overkomen... Maar wie weet schaalt het niet mee als je op hogere resoluties speelt. Zowiezo, zou je die interface niet kunnen modden...?

We'll wait and see :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wieriemaster
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 08-08 22:28
erg vet.

Ben benieuwd of de vassal state erin houden! dat vond k wel super. een sub-eiland van de vijand veroveren, en vervolgens onafhankelijk maken haha.

Steam & PSN-ID: Fawaka-W

Pagina: 1 2 3 ... 28 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True