Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 20:17:
Zojuist eindelijk eens m'n potje op marathon & large map gewonnen. Kostte uiteindelijk op de kop af 750 turns, het jaar was 1600 ofzo. Domination victory. Op het laatst duurde de turns langer en langer, terwijl de tegenstander steeds minder en minder overhield. Maargoed, ik had dan ook 37 steden/puppets, dat zal ook niet helpen ;)
Wat is nu eigenlijk precies het idee van spelen op marathon? Betekent dit dat het bouwen van alles gewoon meer beurten duurt? Maar dan zit je toch juist veel langer "te wachten" voordat je iets kunt doen omdat het bouwen zolang duurt? Vooral in het begin van het spel lijkt me dat het geval.

Voor diegenen die het spel te "sloom" vinden is er een Economy mod en dat schijnt al vrij aardig te werken. Het idee is dat bouwkosten en unit kosten gereduceerd zijn. Er zijn nog meer aanpassingen, zie het topic hierover: economy mod civfanatics

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Verwijderd schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 21:29:
[...]

Wat is nu eigenlijk precies het idee van spelen op marathon? Betekent dit dat het bouwen van alles gewoon meer beurten duurt? Maar dan zit je toch juist veel langer "te wachten" voordat je iets kunt doen omdat het bouwen zolang duurt? Vooral in het begin van het spel lijkt me dat het geval.

Voor diegenen die het spel te "sloom" vinden is er een Economy mod en dat schijnt al vrij aardig te werken. Het idee is dat bouwkosten en unit kosten gereduceerd zijn. Er zijn nog meer aanpassingen, zie het topic hierover: economy mod civfanatics
Het aantal beurten dat nodig is om iets te bouwen en andere beurtafhankelijke gebeurtenissen zijn recht evenredig met de snelheid, dus in se verandert er helemaal niets behalve dat het langer duurt.

MAAR

Er is één uitzondering: het bewegen van je units. 2 movement points blijven 2 movement points, ongeacht je snelheid. Dat betekent dat je op tragere snelheden méér bewegingen kan doen; specifiek met troepen betekent dit dat je veel meer oorlog kan voeren in het spel - en bovendien rendeert je investering in een leger beter (ze zijn immers niet zo snel technologisch achterhaald). Voor wie vooral de focus op het opbouwen legt en liefst zo weinig mogelijk oorlog voert is dit niet interessant. Die mensen kiezen beter Quick zelfs (da's wat ik deed om de Bollywood-achievement te behalven). Wie evenwel graag oorlog voert heeft met tragere gamplay - lees: meer turns - alleen maar voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenVenNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-08 07:01
KarlMarX schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 19:33:
@BenVenNL
Met hoeveel AI tegenstanders speel je? En op welke moeilijkheidsgraad?

Op zich heb je een vergelijkbaar systeem als de mijne, alleen heb ik een i7 860 CPU en bij mij duurt het later in de game, vanaf turn 450 ofzo toch echt wel rond de minuut tussen de turns...
Ik speel de standaard instellingen huge map, maar zonder de 'start bias' en met 'raging barbarians'. Dit op Prince.

Ben intussen weer een nieuwe pot gestart om van mijn fouten van de vorige keer te leren.
Nu vraagt een of andere aziatische civ mij om samen de oorlog te verklaren aan Alexander.
Prima plan, wilde het zelf ook al dus kwam mooi uit. Geef me ff '10 turns' en het feest kan los barsten.
Positioneer mijn legers aan de grens en krijg de vraag van Alexander:" Wat doen je troepen bij mijn grens" Natuurlijk zeg ik: "Niks hoor, zijn gewoon aan het picknicken" waarop alexander blij roept: "heel begrijpelijk" en gaat weer vrolijk verder met zijn dagelijkse bezigheden. 8)7
Uiteindelijk breekt de hel los en alles gaat prima, maar we zijn nog maar een turn of 7 verder in deze oorlog en mijn voormalig Aziatische bondgenoot vind mij maar minderwaardig en verklaard mij de oorlog.

Krijg nou wat ... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YellowOnline schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 21:56:
[...]

Het aantal beurten dat nodig is om iets te bouwen en andere beurtafhankelijke gebeurtenissen zijn recht evenredig met de snelheid, dus in se verandert er helemaal niets behalve dat het langer duurt.

MAAR

Er is één uitzondering: het bewegen van je units. 2 movement points blijven 2 movement points, ongeacht je snelheid. Dat betekent dat je op tragere snelheden méér bewegingen kan doen; specifiek met troepen betekent dit dat je veel meer oorlog kan voeren in het spel - en bovendien rendeertje investering in een leger beter (ze zijn immers niet zo snel technologisch achterhaald). Voor wie vooral de focus op het opbouwen legt en liefst zo weinig mogelijk oorlog voert is dit niet interessant. Die mensen kiezen beter Quick zelfs (da's wat ik deed om de Bollywood-achievement te behalven). Wie evenwel graag oorlog voert heeft met tragere gamplay - lees: meer turns - alleen maar voordeel.
Ah, bedankt voor je post! Op die manier heb ik het nog nooit bekeken. (ik vroeg me namelijk altijd al af wat nou de lol is van op marathon spelen)
Misschien dat ik het dat ook eens ga proberen, spelen op marathon.

Overigens, ben je verplicht om als je een social policy kunt "kopen" je er ook 1 koopt? In dit topic las ik dat iemand de culture points opspaart en later spendeert. Echter lukt mij dit niet. Het spel blijft maar komen met de melding "adopt policy" en ik kan niet de beurt eindigen voordat ik een policy gekozen heb...

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2010 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Verwijderd schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 22:15:
[...]

Ah, bedankt voor je post! Op die manier heb ik het nog nooit bekeken. (ik vroeg me namelijk altijd al af wat nou de lol is van op marathon spelen)
Misschien dat ik het dat ook eens ga proberen, spelen op marathon.

Overigens, ben je verplicht om als je een social policy kunt "kopen" je er ook 1 koopt? In dit topic las ik dat iemand de culture points opspaart en later spendeert. Echter lukt mij dit niet. Het spel blijft maar komen met de melding "adopt policy" en ik kan niet de beurt eindigen voordat ik een policy gekozen heb...
Ik zie het voordeel niet van ze op te sparen aangezien ze enkel voordelen bieden en een policy aldus beter rendeert hoe vroeger je hem toepast. je kan een forced end-of-turn proberen met SHIFT+ENTER maar sla toch maar even op voor je dat probeert - misschien ben je je policy wel kwijt anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 22:15:
[...]
Dit is zeker mogelijk - rechtsklik op de melding om 'm te verwijderen. Je punten zullen verder lopen, wanneer je vervolgens de policy wilt kopen (wellicht omdat je op de overgang van een era zat te wachten) klik je op het culture countertje en kun je je policy kopen!

PS.: je kunt alle meldingen met een rechtsklik "dismissen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cvan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-05 20:59
Je kunt gewoon rechtsklikken op dat ronde bolletje dat er komt als je een policy kan spenderen. De kies-een-policy knop verdwijnt dan meteen. Shift enter is dus niet eens nodig, en nee je verliest helemaal geen culture points ofzo, en hij spaart gewoon door.

Ik heb zelf zo mijn policy's opgespaard tot in een later era, toen een goede tree unlockte, patronage, en toen alles in een keer gespendeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 08:23
Op die manier is het ook mogelijk om wat sneller aan een cultural victory te komen (tenminste, theoretisch dan).

Bouw een uitgebreid rijk, waarbij je veel steden bouwt voor alleen culture points. Houdt op een gegeven moment een great engineering achter de hand. Zodra je genoeg CP hebt, verkoop (of geef) nu al je steden op je hoofdstad na, weg aan de AI. Bouw je project, die je met je engineer kan rushen. Tada, cultural victory.

Niet zelf getest, en was een idee van een vriend van me. Dus, your mileage may vary ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glrfndl
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Utopia project kun je niet rushen met een GE. Verder klopt het geloof ik wel wat je zegt, maar dat het mogelijk is om al je steden weg te doen zodat de extra kosten voor je policies wegvallen, is een duidelijke flaw in het spel dat gepatched zou moeten worden. Maar ja, zo zijn er wel meer dingen die gepatched zouden moeten worden :|

Prepare for unforeseen consequences

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

YellowOnline schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 21:56:
[...]

En dat is tegelijkertijd nou juist de crux.
Er is één uitzondering: het bewegen van je units. 2 movement points blijven 2 movement points, ongeacht je snelheid. Dat betekent dat je op tragere snelheden méér bewegingen kan doen; specifiek met troepen betekent dit dat je veel meer oorlog kan voeren in het spel - en bovendien rendeert je investering in een leger beter (ze zijn immers niet zo snel technologisch achterhaald).
Helemaal waar.
Voor wie vooral de focus op het opbouwen legt en liefst zo weinig mogelijk oorlog voert is dit niet interessant. Die mensen kiezen beter Quick zelfs (da's wat ik deed om de Bollywood-achievement te behalven). Wie evenwel graag oorlog voert heeft met tragere gamplay - lees: meer turns - alleen maar voordeel.
Sorry , daar ga je mank in mijn ogen. Juist ik speel zeer graag op alles op grote schaal en traag. Met voorgaande CIV's kom je daarmee aardig aan je trekken. Het grootste nadeel met de huidige gameplay is niet dat je meer beurten hebt, het probleem is nu juist dat je er zo weinig mee kan. Het is traag en tegelijkertijd OERsaai, omdat je nog steeds met datzelfde aantal zielige units loopt aan te modderen.

Vb: zit nu in de 1000BC met de Grieken, heb tot nu toe kunnen bouwen: 1x scout, 1x worker, 1x monument en nog 1 warrior en op het laatst nog 2x een archer en 1 hoplite. Moeilijkheidgraad - Epic.
Heb van ellende de oorlog verklaart (met behulp van een city-state, waar ik acheraf niks aan heb) met precies twee warriors. Rome had ook al oorlog met hem, dat scheelt wel. Met die twee warrios heb ik alles omzeep geholpen, wat hij op me afstuurde (pkaweg 5x 6 unit totaal) en met de ondersteuning van welgetelt 1x archer een city op hem verovert. Epic of geen Epic, Marathon of geen Marathon, dit slaat in mijn ogen gewoon nergens op.
Waar ik bij de oude CIv's, op die hoge settings, massaal aan het vechten was, zit je nu met een schamel aantal units te kloten en ik beleef er dan nog steeds weinig lol aan. En daar wringt de schoen; als ze je de optie laten om alles trager te laten lopen, hadden ze tegelijkertijd de gameplay ook zo moeten aanpassen (sneller bouwen maybe?) om het ook dan nog interressant te laten zijn.

Zie ook dat er mensen zijn (civfanatics) die taktieken uitleggen om een beetje van dat gevoel terug te krijgen, maar het blijft behelpen.

Oja, daar komt bovenop dat juist dankzei het 1UPT principe en het verminderde aantal units wat de AI-tegenstander tot zijn beschikking heeft, de gebreken van de AI nog sterker naar voren komen, dan het altijd al was bij oudere CIV's. En dat dan allemaal op een zeer traag gezapig tempo. Nee, dat voordeel waarover je praat is geen voordeel. Het is dramatisch triest, dat is het.

[ Voor 6% gewijzigd door Madrox op 07-10-2010 01:27 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Madrox schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 01:23:
[..]

Sorry , daar ga je mank in mijn ogen. Juist ik speel zeer graag op alles op grote schaal en traag. Met voorgaande CIV's kom je daarmee aardig aan je trekken. Het grootste nadeel met de huidige gameplay is niet dat je meer beurten hebt, het probleem is nu juist dat je er zo weinig mee kan. Het is traag en tegelijkertijd OERsaai, omdat je nog steeds met datzelfde aantal zielige units loopt aan te modderen.
Een aantal posts terug heb ik een link geplaatst naar de Economy mod op Civfanatics. Is dat niet iets voor jou? Dan zijn de kosten van units en gebouwen lager (en nog een aantal veranderingen), hierdoor zou het sneller moeten gaan. Het schijnt al vrij aardig te werken en veel mensen vinden het een verademing. Ik ga hem zelf ook eens uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericr
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 16:27
AI laat toch wel zwaar te wensen over in deze versie. Heb op continents mijn eigen eiland in no time kunnen schoonvegen van de altijd irritante Aztecs en de amper tegensputterende Songhai. Kom ik na het ontdekken van Navigation op het andere grote continent aan en het enige wat ik aantref zijn een stel tandenloze tijges die omgeven zijn door vrij grote militaire stadsstaten.

Speelt misschien ook wel een rol dat het gaat om Egypte, India en Duitsland die volgens mij niet heel erg oorlogszuchtig richting elkaar zijn maar qua leger stellen ze zo weinig voor dat ik volgens mij binnen 50 a 60 beurten dat hele continent wel heb schoongeveegd. Speel nog wel even op Prince om de verschillende Civ's goed door te krijgen maar het zou toch wel iets meer een uitdaging mogen zijn.

Het andere continent was zelfs niet eens volledig vrij van barbaren, terwijl die kampen tegen de grenzen aanliggen van de AI Civ's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maduth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-09 11:10

Maduth

Probeersel

Trouwens, speelt iemand deze game op de Mac?

Ik was overtuigd dat zoiets mogelijk zou moeten zijn (zie CIV 4) maar als ik het wil downloaden, kan dat alleen via een omweg. Komt dat nog of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:43
Spelend op prince vind ik het toch wel kick hoe je het ene moment kan denken dat je net zo goed overnieuw kan beginnen en een paar beurten later gaat alles weer voor de wind.

De Romeinen waren in mijn gebied de ene citystad na de anderen aan het veroveren en ze trokken zich er weinig van aan dat ik die steden onder bescherming nam. Ook niet na wat demands. Het enige wat ik er mee bereikte was dat hij mij de oorlog verklaarde. Nou was ik hem toch al zat , maar een beurt later kozen de aziaten aan de andere kant hetzelfde te doen.

Al mijn geld gebruikt om troepen aan te maken en flink van me af geslagen en toen boden de aziaten me ineens 3 steden aan voor vrede (alleen de hoofdstad niet ) en de Romeinen kwamen met een hele berg geld en recources. Heb lekker de vrede bewaard tot ze steden in de buurt van mijn gebied gingen stichten.
Ik geef ze dan 1 kans om de stad in te leveren wat ze natuurlijk afwijzen alsof ze ook maar een kans maken om mijn aanval af te slaan :) (erg raar hoe persoonlijk ik het kan maken als ze me zogenaamd beledigen :p)

Dus zit nu eigenlijk 2 vijanden af te slachten terwijl ik deze keer vredig op technologie wilde winnen :+ Het enige probleem is dat ik nu zoveel steden tegelijk overwin dat ik soms over de 10 :( (ontevreden citizens) kom en dan is mijn leger ineens 33 % zwakker. En dan maak ik alleen nog maar puppets en de rest raze ik.

Hoe kan je trouwens zien of een puppet tevreden is zodat je hem kan annexeren (goede woord ? ) en dus een courthouse kan neerzetten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
Beakzz schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 11:56:
Spelend op prince vind ik het toch wel kick hoe je het ene moment kan denken dat je net zo goed overnieuw kan beginnen en een paar beurten later gaat alles weer voor de wind.

De Romeinen waren in mijn gebied de ene citystad na de anderen aan het veroveren en ze trokken zich er weinig van aan dat ik die steden onder bescherming nam. Ook niet na wat demands. Het enige wat ik er mee bereikte was dat hij mij de oorlog verklaarde. Nou was ik hem toch al zat , maar een beurt later kozen de aziaten aan de andere kant hetzelfde te doen.

Al mijn geld gebruikt om troepen aan te maken en flink van me af geslagen en toen boden de aziaten me ineens 3 steden aan voor vrede (alleen de hoofdstad niet ) en de Romeinen kwamen met een hele berg geld en recources. Heb lekker de vrede bewaard tot ze steden in de buurt van mijn gebied gingen stichten.
Ik geef ze dan 1 kans om de stad in te leveren wat ze natuurlijk afwijzen alsof ze ook maar een kans maken om mijn aanval af te slaan :) (erg raar hoe persoonlijk ik het kan maken als ze me zogenaamd beledigen :p)

Dus zit nu eigenlijk 2 vijanden af te slachten terwijl ik deze keer vredig op technologie wilde winnen :+ Het enige probleem is dat ik nu zoveel steden tegelijk overwin dat ik soms over de 10 :( (ontevreden citizens) kom en dan is mijn leger ineens 33 % zwakker. En dan maak ik alleen nog maar puppets en de rest raze ik.

Hoe kan je trouwens zien of een puppet tevreden is zodat je hem kan annexeren (goede woord ? ) en dus een courthouse kan neerzetten ?
een annexed state produceert alleen maar unhappy citizens, dus het maakt niet uit wanneer je ze annexeert. (itt een puppet, die minder unhappy produceert)

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlBundy
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 03:10
foppe-jan schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 13:40:
[...]

een annexed state produceert alleen maar unhappy citizens, dus het maakt niet uit wanneer je ze annexeert. (itt een puppet, die minder unhappy produceert)
Je kan natuurlijk wel het beste annexeren als je happy flink positief is. Op die manier kan je voorkomen dat je happy negatief wordt. Vervolgens gelijk een Courthouse bouwen en zo elke keer een paar stadjes tegelijk annexeren :)

***** Excellent cron job. Will run again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenVenNL
Nou, zojuist maar weer een game gekapt.
Weer hetzelfde verhaal op prince.

Eerst wil eentje oorlog. Die houd ik dan 2x af. Vervolgens krijgt hij hulp van een andere partij. Dat weer ik dan dan ook weer af en er komt peace.
Vervolgens doet hij een verzoek aan mij om zijn voormalig bondgenoot aan te vallen. Komt mij goed uit. We zijn nog geen 7 beurten aan het aanvallen keert hij zicht opeens weer tegen mij.
En nu, ... nu twee beurten later zijn ze ineens met zijn vieren, waarvan 2 civs aan de andere kant van een huge map liggen, waarvan ik potverdorie net eentje een paar turns terug de deal heb gegeven om ze met wat luxuries te steunen.

Die AI bedenkt zich van turn tot turn |:( , wordt er stront ziek van. Is zo willekeurig als maar kan. Zelf civs aan de andere kant van de aardbol worden zomaar pissig op je.

Volgende pot eerst maar eens kijken of ik aan de zijkant van de map terecht kom een oorlog op 4 fronten is gewoon niet te doen tegen gelijkwaardige civs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlMarX
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 21:43
Ik lees hier nog steeds weinig over crashes? Ik speel de game nu al een paar dagen niet meer, omdat het onspeelbaar is geworden door de vele crashes. Het 2K support forums staat helemaal vol met boze users waarbij het spel ook onspeelbaar is. Ze hebben het vooral over de 64 steden crash. Ik heb mijn steden niet geteld, maar het zou zomaar eens kunnen dat ik ook rond dat aantal zit. Het spel lijkt zulke aantallen niet aan te kunnen. Raar want het gebruik lang niet mijn volledige 4GB aan ram.

Zijn hier mensen met 64 steden of meer die geen last hebben van crashes? Zo ja, misschien kan diegene een save game ervan posten, zodat ik kan kijken of het bij mij dan ook niet crasht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-09 16:11
KarlMarX schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 19:34:
Ik lees hier nog steeds weinig over crashes? Ik speel de game nu al een paar dagen niet meer, omdat het onspeelbaar is geworden door de vele crashes. Het 2K support forums staat helemaal vol met boze users waarbij het spel ook onspeelbaar is. Ze hebben het vooral over de 64 steden crash. Ik heb mijn steden niet geteld, maar het zou zomaar eens kunnen dat ik ook rond dat aantal zit. Het spel lijkt zulke aantallen niet aan te kunnen. Raar want het gebruik lang niet mijn volledige 4GB aan ram.

Zijn hier mensen met 64 steden of meer die geen last hebben van crashes? Zo ja, misschien kan diegene een save game ervan posten, zodat ik kan kijken of het bij mij dan ook niet crasht.
Gaat dat om 64 eigen steden? Of om 64 steden in het spel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikoe
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
BenVenNL schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 19:28:
Nou, zojuist maar weer een game gekapt.
Weer hetzelfde verhaal op prince.

Eerst wil eentje oorlog. Die houd ik dan 2x af. Vervolgens krijgt hij hulp van een andere partij. Dat weer ik dan dan ook weer af en er komt peace.
Vervolgens doet hij een verzoek aan mij om zijn voormalig bondgenoot aan te vallen. Komt mij goed uit. We zijn nog geen 7 beurten aan het aanvallen keert hij zicht opeens weer tegen mij.
En nu, ... nu twee beurten later zijn ze ineens met zijn vieren, waarvan 2 civs aan de andere kant van een huge map liggen, waarvan ik potverdorie net eentje een paar turns terug de deal heb gegeven om ze met wat luxuries te steunen.

Die AI bedenkt zich van turn tot turn |:( , wordt er stront ziek van. Is zo willekeurig als maar kan. Zelf civs aan de andere kant van de aardbol worden zomaar pissig op je.

Volgende pot eerst maar eens kijken of ik aan de zijkant van de map terecht kom een oorlog op 4 fronten is gewoon niet te doen tegen gelijkwaardige civs.
Als je gewoon zorgt dat je eilanden hebt kan je bijna niet door 2 verschillenden worden aangevallen. De aarde is trouwens niet plat als je dat dacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
GoTCoast schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 19:52:
[...]

Gaat dat om 64 eigen steden? Of om 64 steden in het spel?
het gaat om 70 steden of meer door 1 speler bezeten. Het spel crasht na aanwinst van stad>69.

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moraelyn
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-08-2024
KarlMarX schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 19:34:
Ik lees hier nog steeds weinig over crashes? Ik speel de game nu al een paar dagen niet meer, omdat het onspeelbaar is geworden door de vele crashes. Het 2K support forums staat helemaal vol met boze users waarbij het spel ook onspeelbaar is.
Ik heb hier ook enorm veel last van. Bij mij is het volledig willekeurig. Soms na een paar beurten, soms na een uur. Het gebeurt ook op alle verschillende maps en op alle verschillende momenten in het spel. Ik kan er geen touw aan vastknopen wat nu de oorzaak is.In ieder geval niet de zoveel-steden-bug.

Het gebeurt zowel op een laptop met nvidia graphics (weliswaar geen geforce, maar quadro) als op een desktop met een ati 3870x2. Spel draait prima op beide systemen. Ook de laatste drivers geinstalleerd. Speel meestal op strategic view. Op minimum instellingen fullscreen of windowed maakt ook niet uit. Ik heb de bestanden geverifieerd en toen gaf steam aan dat er een paar afweken en die zijn opnieuw gedownload, maar dat was ook geen oplossing.

Frustrerend, maar ondanks dat blijkbaar toch al 43 uur in totaal gespeeld :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hi, ik heb nu 2 vliegtuigen, een bomber en een fighter maar kunnen deze vliegtuigen niet verplaatsen :S snap er niks van want vind het een beetje kansloos dat je de vliegtuigen niet kan bewegen, net zoals bij een helicopter. Nu kan ik alleen in mn eigen grondgebied van stad naar stad verplaatsen en verder niks doen :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSTNjitRam
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 14:42
Verwijderd schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 12:10:
hi, ik heb nu 2 vliegtuigen, een bomber en een fighter maar kunnen deze vliegtuigen niet verplaatsen :S snap er niks van want vind het een beetje kansloos dat je de vliegtuigen niet kan bewegen, net zoals bij een helicopter. Nu kan ik alleen in mn eigen grondgebied van stad naar stad verplaatsen en verder niks doen :S
Een vliegtuig moet zijn beurt beëindigen in een stad of op een Aircraft Carrier, kan niet "in de lucht" blijven hangen zoals een helikopter. Je kan er mee aanvallen binnen de range van je vliegtuig, maar daarna zal hij weer terugkomen in de stad / carrier waar hij vandaan kwam. Wel kan je je vliegtuigen rebasen, dus naar een andere stad verplaatsen.

Ik had gister ook voor het eerst een fighter, maar het viel me nogal tegen dat een ranged attack niet echt een ranged attack is. Als ik met mijn fighter de War Elephant van de tegenstander aanval krijg ik nog steeds damage. Had verwacht hier wel ongeschonden uit te kunnen komen.

Wishlist Backpack Survivors op Steam !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BSTNjitRam schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 12:16:
[...]

Een vliegtuig moet zijn beurt beëindigen in een stad of op een Aircraft Carrier, kan niet "in de lucht" blijven hangen zoals een helikopter. Je kan er mee aanvallen binnen de range van je vliegtuig, maar daarna zal hij weer terugkomen in de stad / carrier waar hij vandaan kwam. Wel kan je je vliegtuigen rebasen, dus naar een andere stad verplaatsen.

Ik had gister ook voor het eerst een fighter, maar het viel me nogal tegen dat een ranged attack niet echt een ranged attack is. Als ik met mijn fighter de War Elephant van de tegenstander aanval krijg ik nog steeds damage. Had verwacht hier wel ongeschonden uit te kunnen komen.
oh alleen als een soort extended city defence.
bedankt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlMarX
Meestal liggen de steden die ik aanval wel dichtbij genoeg mijn eigen steden en dus binnen de range van mijn vliegtuigen. Ik bombardeer eerst een stad plat, neem het dan in en dan schuif ik mijn vliegtuigen weer een stad op. Werkt perfect (op de crashes na dan).
Vooral de Stealthbombers zijn goddelijk. Hebben een enorme attack en een enorme range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSTNjitRam
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 14:42
Verwijderd schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 12:32:
[...]
oh alleen als een soort extended city defence.
bedankt ;)
Met een Aircraft Carrier of aan de grens kan je ze ook aanvallend gebruiken hoor.

Is het trouwens hier al iemand gelukt om een LAN-game met een Mod te starten?
Ik wil de Economy Mod gebruiken in een LAN game maar heb nergens de optie om die aan te zetten bij het hosten van een game... Op CivFanatics kan ik alleen vinden dat de mod multiplayer compatible is, maar hoe?

Wishlist Backpack Survivors op Steam !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garma
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-01-2020
zit nu in een potje in een redelijk ver gevorderd stadium, en het is een archipelago map. Wel een bugje in de AI tegengekomen, mijn sterkste tegenstander (ong 1.5 keer sterker dan ik) heeft onwijs veel SAM raketstations gebouwd en weinig tanks en artillerie, maar ik heb nog niet 1 vliegtuig, maar wel een vloot van een schip of 12. Heb dus bijzonder weinig moeite om stad na stad plat te bombarderen, en er daarna met 1 infanterie binnen te wandelen.. beetje knudde als je het mij vraagt.

Mijn advisor blijft ook stellen dat ik van de kaart geveegd ga worden door hem, zelfs wanneer ik al 4 steden ingenomen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seal64
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 09:50
Garma schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 13:14:
zit nu in een potje in een redelijk ver gevorderd stadium, en het is een archipelago map. Wel een bugje in de AI tegengekomen, mijn sterkste tegenstander (ong 1.5 keer sterker dan ik) heeft onwijs veel SAM raketstations gebouwd en weinig tanks en artillerie, maar ik heb nog niet 1 vliegtuig, maar wel een vloot van een schip of 12. Heb dus bijzonder weinig moeite om stad na stad plat te bombarderen, en er daarna met 1 infanterie binnen te wandelen.. beetje knudde als je het mij vraagt.

Mijn advisor blijft ook stellen dat ik van de kaart geveegd ga worden door hem, zelfs wanneer ik al 4 steden ingenomen heb.
Daar is de AI inderdaad wel erg wazig in, ja. Ik kreeg ook van iedereen te horen dat ik zo'n gruwelijk sterk leger had, en dat ze wel twee keer uit zouden kijken om mij aan te vallen. Ik had welgeteld één unit - de warrior waarmee je begint - maar die had na een paar lucky ancient ruins genoeg upgrades verzameld om al een rifleman te zijn.
Then again, het komt ook voor dat ik te horen krijg dat ik een waardeloos leger heb, terwijl mijn schepen allemaal al destroyers zijn, en de tegenstander nog met triremes aan het klooien is - maar hij heeft er drie keer zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quasem
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 13:09
Morgoth schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 00:06:
Is er dan niemand die civilization 2 gewoon de beste civ ooit vind? O+

[edit]
En daarna civ 1 :o
Tikkeltje late reactie: ik vind Civ2 geweldig en speel nog regelmatig een potje (ik word er ook steeds beter in :)). Vooralsnog vind ik civ2 leuker dan civ5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-09 14:53
Moraelyn schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 11:23:
[...]

Speel meestal op strategic view.
Hallo zeg! Het hele spel op dat abstracte kaartje spelen? Dan kun je net zo goed op een C64 naar gekleurde blokjes gaan staren, zonde van die prachtige graphics.

Ik vond civ1 (amiga1200, staat nog in een kast :) en 2 geweldig, maar civ 3 en de rest ook hoor. Wat erg uitdagend was aan civ3, was dat je het spel compleet opnieuw (niet overnieuw, zoals ik overal lees hier mopper) moest leren. Een stad aanvallen, economie draaiend houden, je kon niet meer tig steden neerplempen zonder grote gevolgen. Erg leuk. Toen waren er al woedende forum posters die bleven vasthouden aan civ 2 tactieken die gewoon niet meer werkten.

Civ 4 bracht ook wel wat nieuwe dimensies (religion, geen gedoe meer met city flipping en unrest) en ook een leercurve (Units on strike! schatkist leeg, en dan terug komen en nog de game winnen, lol). Al moet ik zeggen dat ik de BTS expansie geskipt heb. Teveel extra features, de helft ervan leek me helemaal niet leuk.

Nu is Civ 5 er. Tja, tis echt civ, je kunt niet stoppen als je eenmaal begint. Maar het is een Civ voor dummies ja, geen tech ruilen, minder (micromanagement) grip op allerlei spel aspecten. Dit kan mijn zoontje van 7 ook spelen. En misschien heeft de AI nog moeite met het wegvallen van het stack systeem. Ik denk dat we de nodige uitbreidingen en patches moeten afwachten, alvorens we deze civ5 gaan vergelijken met de rest.

Overigens kwam ik laatst het instructieboekje van Call to Power tegen. Was toch ook erg leuk, met die steden onder water en in de ruimte. En die gekke slavers en corporation units. Maarja, geen echte Sid civ. dus deel II niet gekocht en weer aangehaakt bij het orgineel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
hmm.. terwijl ik dit hierboven typ op de LT, loopt mn net opgestarte Civ op de PC vast. Pas de 2e keer dat dit gebeurt keer sinds de 24e voor mij, maar toch... *logt aan op steam forum voor boze rant*

[ Voor 3% gewijzigd door _Anvil_ op 08-10-2010 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenVenNL
Iemand een antwoord op het volgende verhaal:
Als je steden bouwt met twee vakjes er tussen heb ik nog nooit op een stad meer dan 7 inwoners gehad.
Als ik het dan goed begrijp bewerkt/bewoont elke burger een tegel. In Civ 3 had je nog op elke bewuste tegel een gezichtje staan zodat je zag welk land bewerkt werd en welke niet. Kon je dan nog mee schuiven als je dat nodig achtte.

Soms groeit mijn bevolking totaal niet meer omdat de hele boel unhappy is.
Ik hou mijn muis boven het icoontje en zie dat de bevolking niet blij is vanwege de hoge bevolking aantallen.

Dus: de volgende pot meer ruimte nemen voor mijn steden, meer tegels per stad = meer ruimte.
Bevolking weer unhappy (bij dezelfde aantallen) ondanks de extra ruimte die ze krijgen ze stoppen met groeien bij de 5 of 6 stedelingen.

Dus: de volgende pot maar wat vaker settlers bouwen en de steden maar niet te groot laten worden om zo de bevolking lekker uit te spreiden en door te laten groeien.
Bevolking weer unhappy. Ditmaal omdat er teveel steden zijn.

Hoe zorg ik er voor dat de bevolking niks te klagen heeft over de ruimte welke ze beschikbaar hebben?

[ Voor 7% gewijzigd door BenVenNL op 08-10-2010 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
_Anvil_ schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 18:09:
hmm.. terwijl ik dit hierboven typ op de LT, loopt mn net opgestarte Civ op de PC vast. Pas de 2e keer dat dit gebeurt keer sinds de 24e voor mij. *logt aan op steam forum voor boze rant*
Ach, dan loop je nog zo'n 50x op mij achter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
BenVenNL schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 18:27:
Iemand een antwoord op het volgende verhaal:
Als je steden bouwt met twee vakjes er tussen heb ik nog nooit op een stad meer dan 7 inwoners gehad.
Als ik het dan goed begrijp bewerkt/bewoont elke burger een tegel. In Civ 3 had je nog op elke bewuste tegel een gezichtje staan zodat je zag welk land bewerkt werd en welke niet. Kon je dan nog mee schuiven als je dat nodig achtte.

Soms groeit mijn bevolking totaal niet meer omdat de hele boel unhappy is.
Ik hou mijn muis boven het icoontje en zie dat de bevolking niet blij is vanwege de hoge bevolking aantallen.

Dus: de volgende pot meer ruimte nemen voor mijn steden, meer tegels per stad = meer ruimte.
Bevolking weer unhappy (bij dezelfde aantallen) ondanks de extra ruimte die ze krijgen ze stoppen met groeien bij de 5 of 6 stedelingen.

Dus: de volgende pot maar wat vaker settlers bouwen en de steden maar niet te groot laten worden om zo de bevolking lekker uit te spreiden en door te laten groeien.
Bevolking weer unhappy. Ditmaal omdat er teveel steden zijn.

Hoe zorg ik er voor dat de bevolking niks te klagen heeft over de ruimte welke ze beschikbaar hebben?
Happiness buildings bouwen, en kijk eens naar de policy trees. Zowel hoeveelheid steden als pop size zorgen voor unhappiness.

[ Voor 3% gewijzigd door foppe-jan op 08-10-2010 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glrfndl
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Kun je trouwens het huidige gebouw/unit die in je stad gebouwd wordt niet rush-buyen? Dus stel je bent een rifleman aan het trainen en je hebt al de helft van de hammers en de rest wil je kopen. Ik kan daar nergens een optie voor vinden, zie ik iets over het hoofd?

Prepare for unforeseen consequences

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
glrfndl schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 20:40:
Kun je trouwens het huidige gebouw/unit die in je stad gebouwd wordt niet rush-buyen? Dus stel je bent een rifleman aan het trainen en je hebt al de helft van de hammers en de rest wil je kopen. Ik kan daar nergens een optie voor vinden, zie ik iets over het hoofd?
Nee. (vraag niet waarom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenVenNL
foppe-jan schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 18:55:
[...]

Happiness buildings bouwen, en kijk eens naar de policy trees. Zowel hoeveelheid steden als pop size zorgen voor unhappiness.
Dat snap ik, maar is er een balans die er voor zorgt dat je je populatie niet kunstmatig happy moet houden met lapmiddelen. Anders zoek ik wel ergens een tegel met wietplantjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Was deze bug al bekend? http://dl.dropbox.com/u/2...rs.net/Civ5Screen0000.jpg
Vraag me af of ik die ooit nog ga verslaan. Mja neem wel gewoon alle steden in van die gast is die ook dood ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Caelorum schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 14:52:
Was deze bug al bekend? http://dl.dropbox.com/u/2...rs.net/Civ5Screen0000.jpg
Vraag me af of ik die ooit nog ga verslaan. Mja neem wel gewoon alle steden in van die gast is die ook dood ^^
LOL? Ik denk dat er daar wat mis gaat met een variabeletype :+

[ Voor 8% gewijzigd door YellowOnline op 09-10-2010 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlMarX
2K games heeft eindelijk gereageerd op het 2K forum:
We are reading the forums (as are the devs) and compiling reports of the issues posted here. If you want one-on-one tech support, we can help you there, but yes - we are working on some patches and Greg will have more details coming soon. I don't have a full patch list or a date for you, but we're going to keep you guys in the loop and use the stickied threads to convey this info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-06 15:15
BenVenNL schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 22:58:
[...]

Dat snap ik, maar is er een balans die er voor zorgt dat je je populatie niet kunstmatig happy moet houden met lapmiddelen. Anders zoek ik wel ergens een tegel met wietplantjes.
Nee, er is geen balans.

Je begint met een aantal happiness vanwege je difficulty. 9 op prince dacht ik.
En iedere stad voegt 1 unhappiness toe en iedere inwoner ook nog eens 1.

Het maximale wat je bijvoorbeeld kunt hebben zonder lapmiddelen is 3 steden met ieder 2 inwoners.
Das natuurlijk 10 keer niks.

"Lapmiddelen" waar je aan moet denken zijn:
Natural Wonders (zijn er 8 van dacht ik) +1 happiness per stuk
Happiness buildings
Sommige wonder met happiness
Een stuk of 5 policies die happiness verhogen of unhappiness verlagen
En natuurlijke.... luxeries

In principe zou je goed rond moeten komen zonder het bouwen van happiness buildings door goed te traden voor luxeries. Dacht dat er daar een stuk of 15-20 van zijn. +5 happiness per stuk (+6 met een policy in de commerce tree)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
Nu mijn vraag.... waar is/blijft de map editor??????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
Refragmental schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 10:44:
Nu mijn vraag.... waar is/blijft de map editor??????
Na wat zoekwerk eindelijk gevonden. Goed weggestopt ook :D
Bij steam onder Tools kun je de Civ5 SDK downloaden, die bevat ook de worldbuilder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:43
Ben nou op turn 400 aangekomen en ruzie met de Usa gekregen , maar eigenlijk begint het nu een beetje te vervelen. Als ze maar een paar schepen hadden dan had ik nog een uitdaging gehad, maar ik kan alles rustig kapot schieten langs de kant en ze halen niet eens hun legers weg om buiten mijn bereik te komen.

Gelukkig heb ik eigenwijze bombers die niet willen aanvallen , want anders had ik het nog makkelijker gehad.
Ik speel op prince , maar kan me niet voorstellen dat de A.I. echt veel slimmer wordt ? Denk dat ik maar weer Anno ga spelen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanvD
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-09 10:43

JanvD

Portretfotograaf

Ik heb Delhi verovert van de japanners (en zij uiteraard weer van de Indians), maar ik kan die stad niet razen... Is er een manier om die stad kwijt te raken, of is dit een zeldzame bug?
Het was geen capital meer. Want dat is een andere stad van Japan... Bovendien heb ik de capital van de Indians al gerazed... Indian is nu uit het spel.
Ik kan ook niets vinden in de helpfunctie.

Ook kan ik de stad niet terug geven aan de Indians (had ik wel de mogelijkheid toe bij de laatste stad van de Indians die ik veroverde van de japanners)

[ Voor 16% gewijzigd door JanvD op 10-10-2010 12:30 ]

www.janvandoornik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvroosmalen
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-07 16:35
JanvD schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 12:29:
Ik heb Delhi verovert van de japanners (en zij uiteraard weer van de Indians), maar ik kan die stad niet razen... Is er een manier om die stad kwijt te raken, of is dit een zeldzame bug?
Het was geen capital meer. Want dat is een andere stad van Japan... Bovendien heb ik de capital van de Indians al gerazed... Indian is nu uit het spel.
Ik kan ook niets vinden in de helpfunctie.

Ook kan ik de stad niet terug geven aan de Indians (had ik wel de mogelijkheid toe bij de laatste stad van de Indians die ik veroverde van de japanners)
Delhi is de oorspronkelijke hoofdstad van de indiers. En een oorspronkelijke hoofdstad kan niet vernietigd worden. Volgens mij is het idee dat als een beschaving later word bevrijd hij/zij weer zijn hoofdstad kan heroveren en dan zelf nog een domination victory kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanvD

JanvD

Portretfotograaf

maar ik kan die stad ook niet bevrijden?

www.janvandoornik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garma
heb er nu een stuk of 5 potjes op zitten maar ik snap iets niet zo goed. Ik heb nu 2 keer gewonnen door te focussen op oorlog. Echter, het lijkt onmogelijk om de vrede min of meer te bewaren als je niet het grootste leger hebt. Zelfs als ik 2e of 3e ben wordt ik regelmatig aangevallen, wat tot gevolg heeft dat mijn leger krimpt, wat tot gevolg heeft dat anderen weer hun kans schoon zien en mij van de kaart vegen

Ergo, wat is de tactiek om bijvoorbeeld voor een culturele overwinning te gaan? Elke keer als ik dat probeer wordt ik vroeg of laat bijvoorbeeld opgelicht door allies die tijdenlang vriendjes waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Garma schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 20:52:Ergo, wat is de tactiek om bijvoorbeeld voor een culturele overwinning te gaan? Elke keer als ik dat probeer wordt ik vroeg of laat bijvoorbeeld opgelicht door allies die tijdenlang vriendjes waren.
Als je als "kleine civ" wilt overleven zul je je moeten richten op research. Zorg ervoor dat je altijd minimaal 1 era verder bent qua units dat de sterkste tegenstanders. Voor cultural victory zorg ik zelf er altijd voor dat ik veel city states als allies heb. Dat betekent dat al mijn inkomen of naar units upgraden gaat of naar city states.
Mocht je dan worden aangevallen kan je met een paar units jezelf verdedigen terwijl de city states voor wat afleiding zorgen.
Na een beurt of 20 oorlog geven de meeste civs wel op met oorlog voeren en anders stuur je een paar van je geavanceerde units op 1 van de steden af en neem je die in :P

Overigens is een cultural victory nog wel mogelijk met 10+ steden, maar dan moet je wel voor volledige cultural output zooi gaan en massa's aan citystates als allies hebben :P

[ Voor 8% gewijzigd door Caelorum op 10-10-2010 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthDavy
  • Laatst online: 06-06 16:12

DarthDavy

Excellent!

Ik bemerk dat ik eigenlijk altijd voor een science victory ga. Ik was zaterdag een potje gestart op Prince met als doel voor een diplomatieke overwinning te gaan. Iedere stadstaat krijgt dan ook bakken geld van me en al snel ben ik op zijn minst vriendjes met iedere stadstaat op mijn continent.

Ik hou bewust mijn civilisatie qua steden vrij beperkt en hou ook alle andere civilisaties te vriend. Ik wil mezelf technologisch niet te kort doen, want niets is erger dan door een grotere civilisatie met sterkere militaire eenheden van de kaart geveegd te worden.

Maar - en dit is natuurlijk deels mijn schuld - hoe de geschiedenis zich tijdens mijn potje verlopen is, is het - denk ik - compleet onmogelijk geworden om nog een diplomatieke overwinning uit de brand te slepen.

Gebaseerd op volgende feiten:
- vrij vroeg in de geschiedenis gaan de azteken de stadstaat Belgrado bezetten. Ik laat dit niet gebeuren en bevrijdt Belgrado van de Azteken. Belgrado blij, maar Monaco die dikkere vriendjes was met de Azteken dan met mij vindt dat niet leuk en verklaart mij de oorlog samen met de Azteken. Wie ruzie zoekt, kan slaag krijgen en ik verwijder de Azteekse civilisatie (inclusief Monaco) van de kaart. Dat kwam me eigenlijk wel goed uit, zodat ik een groter stuk van het continent voor mij heb. Waarschijnlijk had ik Monaco met rust moeten laten en enkel de Azteken van de kaart vegen.
- bij het verkennen van de wereld stoot ik op 3 stadstaten op een klein continentje. Vrij handig en leuke buffer tegen de overzeese civilisaties, dus ik word allies met alle drie en laat de wereld weten dat ze van die stadstaten moeten afblijven. De Chinezen hebben dat blijkbaar niet begrepen en blijven maar Brussel (één van die 3 stadstaten) ambeteren. Ik besluit om de Chinezen enkel in de analen van de geschiedenis te laten plaatsnemen, te meer omdat ze regelmatig van mijn embarkte eenheden inpikken of vernietigen. Op die manier krijg ik ook voet op het grootste continent van de wereld waar Duitsland blijkbaar goed bezig is om die volledig in te palmen. Dus op die manier kan ik daar ook wat een controlerende taak uitvoeren.
- Ik kan China vrij makkelijk veroveren, zeker met de hulp van verschillende stadstaten die aan hun continent grenzen. Eén van die stadstaten - Warschaw - neemt zelfs 2 steden van de Chinezen in, die ik hun zeker gun, want buiten Beijing en Shangai ben ik in geen enkele stad van de Chinezen geïnteresseerd (lang leve steden razen!!!).
- Mijn beste vriend Warschaw krijgt het aan de stok met Lhasa. Of ik niet even wil helpen om Lhasa een lesje te leren. Tsjah, mijn militaire macht was na het veroveren van China toch vlakbij Lhasa aanwezig, dus waarom ook niet? Ik val Lhasa aan en prompt ben ik permanent in oorlog met nog 2 andere stadstaten. Daar gaat mijn kans dus om een diplomatieke overwinning te behalen.

Dus wat rest er mij nu nog in dit potje? (we zijn ondertussen 1988, dus er mag over de overwinning beginnen nagedacht worden). Ik kan die 2 stadstaten waar ik in oorlog mee ben van de kaart vegen (vindt Duitsland wel niet leuk) en alsnog voor een diplomatieke overwinning gaan, aangezien ik best nog wel vriendjes ben met de meerderheid van de andere stadstaten (alhoewel ik wel net tot pestkop van de kleine stadstaatjes gebombaardeerd ben). Ik hou die piste als niet realistisch, maar ik ga het wel proberen.

Als alternatieven heb ik eigenlijk enkel een science victory voor mogelijk. Er zijn op dit ogenblik nog 3 civilizaties op de kaart aanwezig: ik, Duitsland (die de meeste van de andere civilisaties heeft uitgeroeid) en de Perzen (die momenteel met Duitsland een robbertje aan het vechten zijn, komt me wel goed uit). Een culturele overwinning is quasi-onmogelijk aangezien ik amper op cultuur gefocust heb en een militaire overwinning acht ik ook niet echt mogelijk omdat zowel Perzië als Duitsland eigenlijk groter zijn (in aantal steden) dan ik. De wereld veroveren zou dan ook enorme schade berokkenen aan mijn economie.

Dan gaan we maar weer voor een science victory. Dat is dan al de vijfde keer. Het lijkt erop dat ik op geen enkel andere manier dit spel kan winnen. Misschien de volgende keer wat minder op science focussen, maar dan heb ik zoveel schrik om door een andere civilisatie slaag te krijgen...

Bier zonder alcohol is zoals een BH aan de wasdraad: het beste is eruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericr
Ben nog bezig om een cultural victory potje uit te spelen, hopelijk te winnen. Maar zaak is om redelijk wat golden ages te vergaren zodat je citystate support niet al teveel drukt op je balans en om hier en daar wat great persons te vergaren d.m.v. de nadruk op specialists in je hoofdstad of andere in aanmerking komende steden. Als je redelijk wat door specialists gebruikte research gebouwen hebt komen de great scientists vanzelf wel waarmee je een tech lead aardig kan uitbouwen en zeker in de latere eeuwen komt dat van pas. Dan is een voorsprong op militair gebied zo goed als onontbeerlijk.

Als je investeert in cultured city states kan dat circa 30% tot 50% exta culture per beurt opleveren en bij een slimme investering in je policies hoeven de investeringen in die city states op den duur niet al teveel te kosten gelet op wat je er voor terug krijgt. Kan dan altijd wel handig zijn om nog minimaal 1 militaire citystate als ally aan te houden, ook al geven ze niet altijd de troepen die je wilt hebben.

Heb een Pangeamap waar Egypte en Rusland een zeer groot leger hebben maar vooral zich druk maken om de kleinere tussenliggende landen, als die eenmaal zijn weggevaagd zal mijn aan de rand liggende rijkje natuurlijk een lekker hapje zijn. Heb gelukkig een chokepunt gevonden tussen een bergrange, daar knal ik een citadel tussen gebouwd door een great general en mocht ik nog een GG vergaren kan ik altijd nog op een ander punt op de map ook een citadel bouwen. Citadel plus wat kanonnen of artillery op de achtergrond en de tegenstander ziet zijn troepen tot moes vermalen worden.

Computer lijkt in ieder geval een voorkeur te hebben voor domination victories, daar kan je dus maar beter op voorbereid zijn als je als klein cultureel rijk gaat voor een cultural victory. Ooit komen die hordes ook voor jou. Ook al denk ik zelf dat Egypte en Rusland als monsterrijken het ook druk genoeg met elkaar zullen hebben, kans blijft aanwezig dat ze eerst elkaar afslachten terwijl ik rustig kan werken aan een grotere tech lead en nog meer policies verzamelen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:46

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Net een erg lame taktiek ontdekt: Bouw een settler, maak een stadje aan ergens ver weg in een tundra ofzo en geef het weg aan een civ. Die geeft zo'n beetje al zijn resources, goud en g/turn uit voor dat stadje. Cities worden extreem hoog gewaardeerd :D

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb nu dat er best veel vakjes rood wit geblokt zijn xD en als je dan inzoomt gaat het wel weer weg mr het ziet er nogal dom uit :P

Gtx 280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-05-2024
Wat een verslavend spelletje. Gisteren vrijwel de hele zondag gespeeld. Had een vrij goed lopende emipre, alleen werd die AI wel heel erg sterk en had bijna de halve map in zijn bezit. De groote AI had bijna alles veroverd en had de overgebleven AI in een hoek gedreven en voerde volop oorlog met hem aan de andere kant van de map. Mijn empire zat redelijk veilig aan de rand van de map. Ik wou dus een blizkrieg voeren en een groot deel van zijn steden veroveren terwijl zijn units voornamelijk aan de andere kant bezig waren.

Dit werkte perfect, alleen had ik nu dus ineens 7/8 steden erbij die een gigantishe unhappyness veroorzaakt. Ik zat op happyness + 8 maar zat toen ineens op –60!

Hoe kan je snel veel steden veroveren zonder dat ineens je hele empire stil ligt vanwege unhappyness? Ik wou nog veel meer veroveren maar dat zou nog veel meer unhappyness veroorzaken dus had ik het er even bij gelaten. Het bouwen van courtyards duurt ook eeuwen :s

Wel een leuke set-up, de US in het midden die kwa grootheid de allersterkste is, had zelf al gunships van hem gespot. En twee andere grootmachten die aan hem grenzen aan verschillende kanten van de map en hem beiden tegen werken.

Zit nu ook met 2 nukes, kan wel een en ander wel nuken maar denk dat me inwoner daar ook niet blij van worden. Bewaar ze maar voor me volgende blitzkrieg, nuke ik ze leger en ruk ik op om wederom een groot deel van ze steden over te nemen.

http://www.twitch.tv/jannustitannus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Laatst online: 18-03-2021
Gisteren weer zo'n pot; Ik wil gewoon rustig een paar steden opbouwen en een culture victory behalen verklaren Darius, Catherina en die knakker van de Shongai me gelijktijdig de oorlog... Nu na ongeveer 1000 jaar oorlog zijn ze allemaal het hoekje om en ben ik verreweg de grootste :+

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De AI leert het ook niet he

Washington : hey wat doet je leger aan me grens, als je oorlog wilt zeg het dan en niet laf zijn.
ik : niks aan de hand ff de beentjes strekken
Washington : prima

Beurt erna, hey Washington, WAR ! >:)

Amerika opruimen en door naar de heer Napoleon

Napoleon : hey wat doet je leger aan me grens, als je oorlog wilt zeg het dan en niet laf zijn.
ik : niks aan de hand ff de beentjes strekken
Napoleon : Prima

Beurt erna, hey Napoleon, WAR ! >:)

Werd erna wel de verradelijke bloeddorstige tiran genoemd door iedereen en opeens verklaren de 3 grootste landen de oorlog met me, die ik nu op me sloffen win tot nu toe :9

Staat op King nu, hierna maar eens iets hoger proberen mocht ik dit winnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
DarthDavy schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 09:14:
Als alternatieven heb ik eigenlijk enkel een science victory voor mogelijk. Er zijn op dit ogenblik nog 3 civilizaties op de kaart aanwezig: ik, Duitsland (die de meeste van de andere civilisaties heeft uitgeroeid) en de Perzen (die momenteel met Duitsland een robbertje aan het vechten zijn, komt me wel goed uit). Een culturele overwinning is quasi-onmogelijk aangezien ik amper op cultuur gefocust heb en een militaire overwinning acht ik ook niet echt mogelijk omdat zowel Perzië als Duitsland eigenlijk groter zijn (in aantal steden) dan ik. De wereld veroveren zou dan ook enorme schade berokkenen aan mijn economie.

Dan gaan we maar weer voor een science victory. Dat is dan al de vijfde keer.
Ik denk dat een domination viictory prima kan, in Civ 5 hoef je namelijk alleen de hoofdsteden te pakken he. Mits die hoofdsteden enigzins in de buurt van de kust of een grens liggen, kun je dus 2 precisie aanvallen plannen om die steden in een paar beurten te grijpen. Blitzkrieg overwinning! Zo heb ik mn eerste pot Civ 5 gewonnen, vervolgens hoef je dus geen lange oorlogen uit te vechten tegen die grote rijken. Je hebt al gewonnen voor ze beseffen wat er gebeurt is..

Diplo victory zou ook moeten kunnen? Las dat de bouwer van de UN zijn bevolking dubbel mag tellen. Verder stemmen civ's (niet alleen stad staten) die je "bevrijd" hebt altijd voor jou. Met wat denkwerk vooraf wellicht een optie. Zelf geen ervaring mee nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Laatst online: 00:31

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

evilpin0 schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 10:01:
Hoe kan je snel veel steden veroveren zonder dat ineens je hele empire stil ligt vanwege unhappyness? Ik wou nog veel meer veroveren maar dat zou nog veel meer unhappyness veroorzaken dus had ik het er even bij gelaten. Het bouwen van courtyards duurt ook eeuwen :s
Puppet states van maken, dan genereren ze een stuk minder rotzooi

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik merk nu ook dat op een huge map het Civ-gevoel een beetje terugkomt. De beurten duren lang en de focus op managment neemt toe. Hoewel het allemaal redelijk centraal geregeld kan worden moet je toch je culture en hapiness zien te balancen, zodra het terugloopt ben je de Sjaak.
De policy die je excess hapiness omzet in 1/2 culture is trouwens goud. Op die manier moet je eigenlijk alleen hapinessgebouwen neerzetten want je krijgt het toch wel dubbel terug.

Mijn huidige spel (Pangea) levert iig 3 zeer zwaarbewapende buren op en moet ik het van zowel techniek als tactiek hebben. Ik ben alleen benieuwd hoe ik de Engelsen met 15 longbowman moet opruimen.........
[edit]
Vaste patroon van mijn spelen: Max 5 steden bouwen en alle veroverde steden omzetten naar puppets. Die 5 moeten het maar doen en dat unlocked tenminste policies.
Stadstaten altijd met rust laten en hun onderlinge strijd negeren. Ieder goudstuk dat overblijft investeren in stadsstaten en afwisselend vreten en militair kopen (en voor de leuk cultuur). Inmiddels ook weer 7-8 stadsstaten aan mijn kant. Spelen met de Grieken is dus ook een beetje must.

[ Voor 25% gewijzigd door Delerium op 11-10-2010 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garma
evilpin0 schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 10:01:
weet niet precies welke moeilijkheid je speelt, maar op prince is het ook wel mogelijk te bufferen hoor, als ik zo'n aanval doe bouw ik meestal eerst een buffer op van 100 happiness ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josh-hill
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:57
Maduth schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 10:03:
Trouwens, speelt iemand deze game op de Mac?

Ik was overtuigd dat zoiets mogelijk zou moeten zijn (zie CIV 4) maar als ik het wil downloaden, kan dat alleen via een omweg. Komt dat nog of niet?
Beetje laat antwoord, maar las nu pas het "gerucht" dat binnenkort CIV 5 ook voor de Mac verschijnt (op Steam). Dit gerucht is op zaterdag in Steam geplaatst en tot nu toe niet ontkracht (normaal staat er dan een dag later dat het gerucht toch niet waar was), dus het zal wel waar zijn.

http://www.shacknews.com/onearticle.x/65940

jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garma
arghh :( net de tactiek geprobeerd waar we het eerder over hadden - voor een cultural victory gaan zonder leger, en zorgen dat je niet aangevallen wordt door voor te blijven met je tech.

Lukte heel stuk heel aardig - had maar 1 leger (oorspronkelijke leger nooit geupgraded) en 2(!) steden maar wel enorm groot en had constant meeste production. Wat ook hielp is dat ik het hele potje maar 4 andere civs ontmoet heb. 2 civs waren wel regelmatig hostile maar aanvallen deden ze niet. heb eigelijk geen gebruik gemaakt van citystates.

Nouja, einde van het verhaal was dat ik nog 1 policy moest en toen was de tijd op. dat vind ik wel zo'n domme manier om te eindigen, het ging allemaal prima alleen de tijd was op :( maargoed, blijkbaar is 2 steden toch echt te weinig, en heb je meer nodig om een beetje te kunnen doorbomen.

[ Voor 3% gewijzigd door Garma op 11-10-2010 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanvD

JanvD

Portretfotograaf

ik doe een cultural victory meestal met exact 3 steden (soms verover ik een capital zonder erover na te denken)

www.janvandoornik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josh-hill
  • Laatst online: 00:57
Garma schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 22:36:
arghh :( net de tactiek geprobeerd waar we het eerder over hadden - voor een cultural victory gaan zonder leger, en zorgen dat je niet aangevallen wordt door voor te blijven met je tech.

Lukte heel stuk heel aardig - had maar 1 leger (oorspronkelijke leger nooit geupgraded) en 2(!) steden maar wel enorm groot en had constant meeste production. Wat ook hielp is dat ik het hele potje maar 4 andere civs ontmoet heb. 2 civs waren wel regelmatig hostile maar aanvallen deden ze niet. heb eigelijk geen gebruik gemaakt van citystates.

Nouja, einde van het verhaal was dat ik nog 1 policy moest en toen was de tijd op. dat vind ik wel zo'n domme manier om te eindigen, het ging allemaal prima alleen de tijd was op :( maargoed, blijkbaar is 2 steden toch echt te weinig, en heb je meer nodig om een beetje te kunnen doorbomen.
Het kan wel hoor. Las ergens iemand die het met 1 stad net gelukt was (op een heel klein eilandje).

Vandaag met 2 steden een culturele overwinning behaald. Had het eerder geprobeerd maar kwam ook net 1 policy (en natuurlijk het Utopia project) tekort. De laatste 90 tot 100 turns opnieuw gedaan en met de juiste beslissingen nemen haalde ik het net. In 2049 was m'n Utopia project klaar. :)

Heel makkelijk was het ook weer niet. Had amper een legertje en zat op een groot continent. Kwam helaas al vrij vroeg een buur met een heel leger binnen marcheren. Gelukkig kon ik z'n aanval nog net afslaan en daarna heb ik mijn leger niet veel hoeven gebruiken totdat ik m'n kans schoon zag om via de achterdeur een stadstaat te bevrijden. Stadstaten bevrijden is sowieso een fijne bezigheid omdat ze dan meteen een goeie ally zijn en het kost verder niks.

Anyway. Kwam er te laat achter dat het toch wel slim was om Great Artists te gebruiken voor Landmarks. Dat heb ik dus pas in de laatste tig turns gedaan en daarom maar net gehaald. N.B., zat tegen het einde op bijna 400 cultuurpunten aan per beurt, waarvan meer dan 200 van m'n hoofdstad. Was helaas te laat met het "ontdekken" van Radio. Radio is wel handig, want dan kun je een broadcasting tower bouwen waarmee de culturele output van de stad verdubbeld.

Bepaalde wonders zijn ook wel onontbeerlijk.

Sistine Chapel: +33% cultuur in al je steden
Cristo Redentor: -33% cultuurpunten nodig per policy
Hermitage (national wonder dat je kunt bouwen als je in al je steden een museum hebt): +100% cultuur in stad

En natuurlijk je happiness maximaliseren en strategisch policies unlocken (waaronder 1 waarbij happiness ook cultuurpunten oplevert).

Oh ja (zou het bijna nog vergeten zeg). Heel belangrijk is om stadstaten te zoeken die cultuur leveren als je ze tot ally maakt. Helaas ging het hier bij mij een beetje fout omdat ik helemaal opgesloten was en niet echt van het continent afkwam (had natuuurlijk open borders moeten kiezen, maar dat bedenk ik nu pas) en zodoende niet erg veel cultuur via stadstaten heb kunnen vangen.

----

N.B. @ opmerking over diplomatic victory van iemand anders:
Je moet gewoon nooit (op verzoek of niet) stadstaten aanvallen. Als je in de gelegenheid komt van het bevrijden van stadstaten en (voormalige) hoofdsteden dan moet je dat vooral doen. Die stadstaten/civs zijn dan meteen op jou hand. Mochten ze toch weer aangevallen worden door hun (voormalige) vijand dan kun je eventueel legers doneren of een leger ter verdediging parkeren (mocht je zelf niet in oorlog willen gaan met die vijand). Anyway, just my 2 cents.

[ Voor 5% gewijzigd door josh-hill op 11-10-2010 23:54 ]

jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Laatst online: 09:56

Shabbaman

Got love?

Als je voor cultural victory wil gaan moet je heel erg veel puppets maken. Daardoor heb je wel een hoog inkomen waardoor je een redelijk leger kunt onderhouden. Die puppets tellen niet mee als steden voor de social policy cap.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthDavy
  • Laatst online: 06-06 16:12

DarthDavy

Excellent!

josh-hill schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 23:51:
[...]

N.B. @ opmerking over diplomatic victory van iemand anders:
Je moet gewoon nooit (op verzoek of niet) stadstaten aanvallen. Als je in de gelegenheid komt van het bevrijden van stadstaten en (voormalige) hoofdsteden dan moet je dat vooral doen. Die stadstaten/civs zijn dan meteen op jou hand. Mochten ze toch weer aangevallen worden door hun (voormalige) vijand dan kun je eventueel legers doneren of een leger ter verdediging parkeren (mocht je zelf niet in oorlog willen gaan met die vijand). Anyway, just my 2 cents.
Ik heb gisteren dat potje uitgespeeld. Op het moment dat ik de United Nations gebouwd had, krijg ik de oorlog verklaard van Duitsland. Ik wist dat hij sterker was dan mij, dus heb ik het tactisch aangepakt (en eigenlijk dom van de AI). De AI ging op veroveringstocht op het continent waar hij ook aanwezig was, maw steden die ik van de voormalige Chinezen had overgenomen. Die steden hadden amper een courthouse gebouwd, dus ze boeiden me totaal niet. Neem ze maar. Ondertussen viel ik hem in zijn rug aan met mijn zeemacht. Ik had een boel battleships en destroyers en gelukkig lag zijn hoofdstad aan de kust. Berlijn kunnen innemen de beurt voor de stemming van UN en aangezien Duitsland alle andere spelers van de kaart had geveegd: Domination victory. Ik denk wel dat ik ook diplomatieke overwinning had gekregen, want bij de full-out oorlog tussen Duitsland en mij kozen maar 2 stadstaten zijn kant en de overige 8 stadstaten mijn kant.

Misschien eens een save-game laden en Berlijn niet innemen om te kijken wat het resultaat zou zijn van die stemming.

Bier zonder alcohol is zoals een BH aan de wasdraad: het beste is eruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMayan
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 22:45
Ik heb nu iets raars dat mijn tegenstander +33% krijgt door "In friendly territory" maar wij zitten toch echt in mijn grondgebied! Krijg dan zelf wel +53 ofzo door oligarchy, wonders e.d. maar het is toch erg vervelend.

Is er een wonder of policy dat mij -33% of de tegenstander +33% kan geven die ik over het hoofd zie?
Of is dit een bug? Ze zijn van Siam dus geen foreign legion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 11:51
DaMayan schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 13:43:
Ik heb nu iets raars dat mijn tegenstander +33% krijgt door "In friendly territory" maar wij zitten toch echt in mijn grondgebied! Krijg dan zelf wel +53 ofzo door oligarchy, wonders e.d. maar het is toch erg vervelend.

Is er een wonder of policy dat mij -33% of de tegenstander +33% kan geven die ik over het hoofd zie?
Of is dit een bug? Ze zijn van Siam dus geen foreign legion.
Chinese muur?

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Misschien had Siam total war actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
Mijn conclusie na 2 weekjes.

Dit spel is gemaakt voor simpele mensen :)
Alles lijkt net even wat simpeler.
  • Diplomatie is een lachertje
  • AI doet de meest domme dingen. Bijvoorbeeld een stad bouwen tussen 4 van mijn steden terwijl er nauwelijks ruimte tussen zit. Of een stad bouwen aan de andere kant van het continent terwijl er dichtbij genoeg ruimte is, vaak met hele goede resources.
  • Spel is bijna niet te spelen op een huge map mid/late game (op een high end gaming machine nota bene)
  • Marble helpt bij het sneller bouwen van ALLE wonderen?? WTF? Een Eiffeltoren van marmer |:( Waarom niet de lijn doorzetten van Civ4 waarin verschillende wonderen sneller gebouwd werden met andere resources zoals koper
  • Een marathon game slaat nergens op, alles duurt 5 keer zo lang, inclusief het bouwen van units, hierdoor is oorlog voeren wezenlijk niet anders dan op andere snelheden. Het enige verschil is dat je meer turns krijgt en dus vaker je units kunt bewegen.
  • Map editor is wel een mooie tool, alleen kun je niet instellen waar jij als player kunt beginnen, enkel "random", wat overigens niet random is
  • Onduidelijk waarom sommige zaken zijn zoals ze zijn. Unit maintenance bijvoorbeeld lijkt compleet willekeurig. Zo ook unhappiness, ik had 12 unhappiness door steden, terwijl ik slechts 10 steden had, waar komen die overige 2 vandaan???
Nee, Civ5 is denk ik de doodsteek voor de Civ franchise. Veel te veel gericht op simpele mensen, bijna arcade-achtig.

Jammer
Het zou mooi zijn als ze de betere dingen van Civ, Alpha Centauri en Call to Power combineren.
Al is dat denk ik een ijdele hoop.

[ Voor 7% gewijzigd door Refragmental op 12-10-2010 18:16 . Reden: Lijst uitgebreid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
Refragmental schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 18:15:
Mijn conclusie na 2 weekjes.

Dit spel is gemaakt voor simpele mensen :)
Alles lijkt net even wat simpeler.
  • Diplomatie is een lachertje
  • AI doet de meest domme dingen. Bijvoorbeeld een stad bouwen tussen 4 van mijn steden terwijl er nauwelijks ruimte tussen zit. Of een stad bouwen aan de andere kant van het continent terwijl er dichtbij genoeg ruimte is, vaak met hele goede resources.
  • Spel is bijna niet te spelen op een huge map mid/late game (op een high end gaming machine nota bene)
  • Marble helpt bij het sneller bouwen van ALLE wonderen?? WTF? Een Eiffeltoren van marmer |:( Waarom niet de lijn doorzetten van Civ4 waarin verschillende wonderen sneller gebouwd werden met andere resources zoals koper
  • Een marathon game slaat nergens op, alles duurt 5 keer zo lang, inclusief het bouwen van units, hierdoor is oorlog voeren wezenlijk niet anders dan op andere snelheden. Het enige verschil is dat je meer turns krijgt en dus vaker je units kunt bewegen.
  • Map editor is wel een mooie tool, alleen kun je niet instellen waar jij als player kunt beginnen, enkel "random", wat overigens niet random is
  • Onduidelijk waarom sommige zaken zijn zoals ze zijn. Unit maintenance bijvoorbeeld lijkt compleet willekeurig. Zo ook unhappiness, ik had 12 unhappiness door steden, terwijl ik slechts 10 steden had, waar komen die overige 2 vandaan???
Nee, Civ5 is denk ik de doodsteek voor de Civ franchise. Veel te veel gericht op simpele mensen, bijna arcade-achtig.

Jammer
Het zou mooi zijn als ze de betere dingen van Civ, Alpha Centauri en Call to Power combineren.
Al is dat denk ik een ijdele hoop.
Dat van die starting locations vind ik ook raar ja, als is dat volgens mij gewoon de zoveelste bug, want je kunt ze wel aangeven. Zoals je mogelijk gemerkt hebt is het spel niet zo heel erg netjes afgewerkt.
De rest van je ervaringen deel ik, maar ik denk dat het grootste deel nog wel zal worden gepatcht. Voor de rest gewoon uitkijken naar community mods die het weer een boeiend spel maken.. Firaxis/Take2 heeft in elk geval de engine geleverd, maar teleurstellend vind ik het idd wel . |:(

[ Voor 6% gewijzigd door foppe-jan op 12-10-2010 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArmouredSPony
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-09 10:34

ArmouredSPony

ArmouredSpacePony

Zojuist een potje op de wereldkaart afgerond, met succes. Ik ben er nu wel achter dat hoewel ik aan een stuk door heb gespeeld, dit absoluut geen spel is voor mij. Het is een beetje een total war campaign zonder de extra opties/epische veldslagen. :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenVenNL
Refragmental schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 10:38:
[...]

Nee, er is geen balans.

Je begint met een aantal happiness vanwege je difficulty. 9 op prince dacht ik.
En iedere stad voegt 1 unhappiness toe en iedere inwoner ook nog eens 1.
(...)
In principe zou je goed rond moeten komen zonder het bouwen van happiness buildings door goed te traden voor luxeries. Dacht dat er daar een stuk of 15-20 van zijn. +5 happiness per stuk (+6 met een policy in de commerce tree)
Hmm, ik heb het intussen ook door, is gewoon een optelsom. Ik kan aan de ene kant van mn Civ een colloseum bouwen en aan de andere kant worden ze happy. Ik dacht altijd dat het stadgebonden was. Maar het is gewoon een totaalsom.

Intussen kan ik ook meepraten over crashes! Nu geen maagd meer op dat gebied, of je er nu blij mee moet zijn of neit ... tot nu toe bij 1 potje gehad. Ergens rond beurt 380 als ik mijn turn beëindig. Ik denk, misschien is het iets wat ik zelf doe. Dus een autosave gebruikt. Andere dingen gebouwd, andere troepenbewegingen. Zelfs her en der een willekerige stad aangevallen of met een andere Civ maar snel de oorlog begonnen. Elke keer bij dezelfde beurt het zelfde resultaat ... crash. Na 10 alternatieven geprobeerd te hebben maar weer opnieuw begonnen.

Als ik een oorlog begin met een andere Civ verklaar ik hem altijd netjes de oorlog. Ik stel wat geschut op en vermorzel de bulk van zijn troepen welke de volgende beurt direkt op jou afstormen. Als die op zijn wandel ik met een klein legertje langs zijn steden. Als de AI nou slim was bleef hij in eigen terrritory wachten, maar nee, komt direkt met man en macht er aan stormen, erg dom.

Nou, dat was het dan wel weer voor nu.
Het positieve nieuws,... niks klinkt lekkerder dan een salvo van een groep boogschutters die in een aanval een troep tegenstanders wegmaait, heerlijk dat geluid. >:) Kan dat technologische geschut later in het spel niet tegen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garma
josh-hill schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 23:51:
[...]
Bepaalde wonders zijn ook wel onontbeerlijk.

Sistine Chapel: +33% cultuur in al je steden
Cristo Redentor: -33% cultuurpunten nodig per policy
Hermitage (national wonder dat je kunt bouwen als je in al je steden een museum hebt): +100% cultuur in stad

En natuurlijk je happiness maximaliseren en strategisch policies unlocken (waaronder 1 waarbij happiness ook cultuurpunten oplevert).
en vergeet natuurlijk dat wonder ergens aan het begin niet (ff de naam kwijt) genereert +8 culture en dat zo vroeg in het spel.

overigens heb ik tot nu toe naast op cultuur ook op science gefocused maar kan het ook zonder science? voordeel is wel dat je voor loopt qua era en volgens mij wordt je dan minder snel aangevallen, maar aan de andere kant is mijn happiness altijd wel relatief laag.

ik hoor iedereen over stadsstaten, ik heb ze nog niet echt gebruikt omdat ze me een beetje geldverspilling lijken, maar dat is dus niet zo? Ik vind 500 gold per staat wel wat prijzig om allies te worden, en het is ook zo weer voorbij, terwijl je er alleen wat aan hebt als je in oorlog komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Garma schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 00:41:
[...]

ik hoor iedereen over stadsstaten, ik heb ze nog niet echt gebruikt omdat ze me een beetje geldverspilling lijken, maar dat is dus niet zo? Ik vind 500 gold per staat wel wat prijzig om allies te worden, en het is ook zo weer voorbij, terwijl je er alleen wat aan hebt als je in oorlog komt?
Als je voor een cultural victory gaat zijn ze juist ontzettend handig. Als je vrienden of allies bent geven ze je zo iets van 12 cultural points per turn (weet exacte aantal niet uit mijn hoofd). Dat is toch wel de moeite om dan veel vrienden te maken met cultural stadstaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Garma schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 00:41:
[...]
Maritieme stadsstaten zijn geweldig, al is het eigenlijk zo sterk dat het haast cheaten is.
Dat geld is echt een prikkie voor wat je ervoor terugkrijgt :)

Cultural kan handig zijn, zie hierboven, maar die staan bij mij als tweede op de lijst en onderaan staan bij mij de militaristic stadstaatjes, die worden meestal per ongeluk mijn vrienden omdat ik dan toevallig een great person heb die ze willen zien.

[ Voor 18% gewijzigd door anandus op 13-10-2010 07:40 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 20:32
You guys have been asking for an update about what we're working on to improve the game, and today I am happy to give it to you.

This is the list of updates to the game that the developers have been working on the past couple weeks. This isn't necessarily the complete patch notes for the next patch, but it's what I have so far.

Keep in mind that these are just the first batch of changes that will go in to the first major patch. We're planning more improvements (such as the much-asked-for Hotseat and Pitboss) that will be coming in a later patch.

UI•Fix for production prompt that sometimes appears with newly created puppet states that could stop the player from being able to end the turn.
•Aircraft banner corrections – now when you rebase an aircraft, the number will move with it.
•Resource icons now come up with Ctrl-R again, instead of sharing the same button with Build Roads.
•Selecting a great general will no longer cause yield icons to appear.
•Added option to disable auto-unit cycling.
•Fix for full-screen game when running dual monitors. Previously, the curser could scroll off the “open” side, and not be able to scroll the map in that direction.
•Misc additional fixes to mouse controls, and other interface issues.
•Rounded out financial information in the Economic Overview screen. Details now provided on the amount of gold provided by each city, the cost of buildings in each city, etc.
•Auto-populate save menu with save file name
•Allow selection of other cities by hex from within the city screen
•Added detailed trade route info to Economic Overview screen

MODDING•Category list now displays correctly

GAMEPLAY•Workers - Added option to force workers to ignore manually made improvements (so they don’t change what you decide was best for a plot).
•Workers - Fixed bug where number of turns to complete were incorrect in build action button tool-tip.
•Economy - Fixed bug where players could disband a single unit, and not see the economic return until disbanding 1 more.
•Economy – Increased city wealth setting to 25%
•Economy – Multiple fixes to the way trade-routes are tabulated and recognized.
•Economy - Can now sell Buildings in a city (to help lower maintenance for obsolete buildings later in the game).
•Trade – Found and corrected a Trade problem that could cause your Resource inventory to multiply.
•City States - Fixed a bug where you could not gift aircraft to city states.
•Military - Medic promotion now only provides healing bonus for adjacent units.
•Military – Fix for Minuteman movement.
•Military – Correct promotions for “archer-like” units (horse archers, chariots).
•Military - Embarked units will no longer slow enemy land units
•Military - Improved unit cycling logic. Camera will jump around much less.
•Balance - Engineers +1 hammer

AI•Military – Better handling of unit need (navy vs land, etc.) .
•Military - AI will tend to build ships to deal with blockaded cities more often
•Military – Corrected an issue hampering movement of AI armies, especially when in close proximity to enemy forces
•Diplomacy – AI will be more reluctant to offer or accept open border agreements with more powerful opponents.
•Diplomacy – Fix for never ending deals (peace, research agreements, etc).
•City – City specialization and city focus improvements.
•City - Cities that are Avoiding Growth will not grow while that option is selected
•Workers – Priority of trading posts reduced, and rebalanced priorities on other improvements
•Workers – Improved the path-finding mechanic when building route-to roads improved, including a large performance increase when evaluating road-pathing.

MULTIPLAYER•Exploit – Fix for gifting unit exploit
•Chat – Color-coding, sound alerts, etc., added for in-game chat system, including a larger window.
•Deals – Additional deal validation put in place to verify deals before they are committed

MISC•Research treaties that end because you declare war will no longer grant the free tech
•Save/Load – Fix for corrupted saves being experienced by some players in late-game.
•Map - Huge map crash-during-load fix that were reported on some specific systems.
•Map – Terrain caching fix that could cause problems for certain video cards (the “glowing red orbs” seen on the map are an indicator of this).
•Map – Fix for the low res terrain that appears the first time the game is run (terrain tiles would not load in anything but low-res the first time you play on some computer configurations)
•Strategic View – Crash fix for units rendering in background.
•Strategic View – Fix for selecting units either standing on a city plot, or garrisoned in the city plot.
•Eyefinity – Better handling of leader scenes when using Eyefinity displays.
•Tutorials – Many tutorial tweaks and adjustments.
•Multiple crash fixes.
bron: http://forums.2kgames.com/forums/showthread.php?t=94438

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-09 22:36

Twisted

Mogli <3

Ik kan niet een LAN game joinen. De host ziet mij wel connecten maar bij mij blijft het spel steken op "Retrieving host information". Vice versa gaat het ook niet (dezelfde foutmelding). Singleplayer is alles ok.

iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? (Pc's Win7 en WinxP, firewalls uit).

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Dat is een flinke lijst. Misschien zijn we straks zowaar uit de pre-beta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericr
Shabbaman schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 09:36:
Dat is een flinke lijst. Misschien zijn we straks zowaar uit de pre-beta.
Duurde bij CIV IV volgens mij ook wel even, de eerste versie was ook vrij buggy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Laatst online: 18-03-2021
Ericr schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 10:11:
[...]

Duurde bij CIV IV volgens mij ook wel even, de eerste versie was ook vrij buggy.
De eerste versie van Civ IV was zo instabiel dat de meesten hem het eerste half jaar niet eens konden spelen als ik het me goed herinner :+

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vinden jullie ook niet dan een unit geven aan een city staat die in oorlog is beetje nutteloos ?

Ik geef mooi een ranged unit, archer ofzo en wat doet die klootviool, haalt hem van zijn stad af en zet hem tussen 5 vijandelijke units meer en na 1 beurt is hij dood....
Nee ze hebben dan niet al een unit in de stad staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 11:55:
Vinden jullie ook niet dan een unit geven aan een city staat die in oorlog is beetje nutteloos ?

Ik geef mooi een ranged unit, archer ofzo en wat doet die klootviool, haalt hem van zijn stad af en zet hem tussen 5 vijandelijke units meer en na 1 beurt is hij dood....
Nee ze hebben dan niet al een unit in de stad staan.
Mja, het helpt wel als je een geavanceerde unit geeft. Zoiets als een rifleman terwijl iedereen nog met zwaardjes rondloopt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Caelorum schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 12:14:
[...]

Mja, het helpt wel als je een geavanceerde unit geeft. Zoiets als een rifleman terwijl iedereen nog met zwaardjes rondloopt :P
Geef een voorbeeld, ik geef me beste unit als het kan en altijd wel zelfde / beter dan hun units.
Maar ff het idee dat ze die unit gelijk op een zelfmoord missie gooien, terwijl hij veilig van de stad kan schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericr
Verwijderd schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 12:16:
[...]

Geef een voorbeeld, ik geef me beste unit als het kan en altijd wel zelfde / beter dan hun units.
Maar ff het idee dat ze die unit gelijk op een zelfmoord missie gooien, terwijl hij veilig van de stad kan schieten.
City states zijn inderdaad niet erg handig met hun troepen, als je echter meerdere troepen levert kunnen ze op den duur wel de strijd in hun voordeel beslissen.

Wat ik het nadeel van die citystates vind dat als een ander land mij de oorlog verklaart die troepen van mijn allies als een stel kippen zonder kop rond hun eigen grenzen blijven bewegen terwijl de ally van mijn vijand wel wat troepen naar mijn grenzen stuurt en daarmee ook aanvalt. Dat zouden ze wel mogen fixen, waarom heb je anders allies als alleen de AI er profijt van trekt in een oorlog. Met die allies was ik een stuk kansrijker geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
Ach, ik ben ook wel eens aangevallen door de AI die met een leger settlers kwam aanzetten. De AI is gewoon debiel geprogrammeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
Garma schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 22:36:

...heb eigenlijk geen gebruik gemaakt van citystates.

Nouja, einde van het verhaal was dat ik nog 1 policy moest en toen was de tijd op.
hmm.. als je nog maar 1 policy moet, doe je al wat verkeerd. Je hebt namelijk een policy die je er 2 gratis geeft, en die moet je uiteraard met nog 3 te gaan kiezen. Daarmee skip je de 2e laatste en dus duurste. Gezien het feit dat je daarna toch een klein aantal mega grote steden hebt, is de bouw van utopia zo gedaan als het goed is.

Ik heb zelf redelijk makkelijk een Cult vic behaald. Is ook mn 1e en laatste poging, want echt spannend om te doen is het niet voor een 2e keer denk ik.

Ik speelde Egyptians vanwege de wonder bonus en ik had het geluk op een eiland te komen met een cultural city state naast me. Ik bleek ook nog Marble te hebben, waarmee je dus een mega bonus hebt voor de bouw van Wonderen. Redenatie steden: elke stad maakt policies 33% duurder, maar een derde stad geeft je (theroretisch, bij spreiding wonderen) 50% meer culture per turn. dan rwee steden. Omslagpunt ligt dus bij 4 steden ongeveer volgens mijn denkwijze toen. Heb verder geen guides of een heel plan gemaakt gelezen ofzo, logisch denken en staren naar de tech tree is genoeg. Die tip om de 2 gratis-policy als laatste te pakken las ik hier ergens op het forum. Verder:

- slimme route door wonderen en techs kiezen, meteen uiteraard stonehedge pakken en verder dan Cristo dinges hoef je niet. sydney operahouse is op een plek in de techtree waar je nooit komt als het goed is.
- je route door de techtree is dus een beeline naar de belangrijkste culture gebouwen en wonders. Met wat zijstapjes in het algemene belang van je empire. Op zo'n moment merk je hoe lastig het is dat je geen tech meer kunt kopen/jatten/ruilen in civ5.
- vanaf het moment dat je broadcast towers hebt (belangrijkste mijlpaal voor een culture vic!) kun je tech eigenlijk vergeten en je steden op max culture zetten (tijdens wonder races zet je ze op max prod uiteraard). Geloof dat ik alleen nog telegraph(?) gepakt heb vanwege een culture wonder.
- city states helpen enorm, de culture bonus loopt op tot 20 per beurt!!
- city states met goud lijmen is in het begin te duur, maar er zijn zat andere methodes voor. Bij mij hielp het spammen van wonders enorm, er zaten altijd wonderen bij die iemand gevraagd had. Met de egypt/marble combo bouw je ze sneller dan gebouwen, lol.
- mede door mijn eiland positie had ik genoeg aan een klein leger, paar eenheden in een fort op choke points. Als je 3 mega steden in elkaars buurt liggen kun je een prima positie maken. Ik heb een paar eenheden zelf gebouwd en een zooi gehad van city states. Upgraden met het onvermijdelijke goud surplus.
- al mijn great persons gingen naar golden ages, op een paar memorials na. Niet al te belangrijk voor de winst. 4 culture ten koste van iets anders...

[ Voor 0% gewijzigd door _Anvil_ op 14-10-2010 15:33 . Reden: foutje in tekst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 20:32
1 van mijn ally city states werden aangevallen en waren bijna dood maar ik wilde ook niet meteen oorlog met de aanvaller. Ik heb toen stuk of 5 battleships, 5 tanks en 2 heli's gegeven.. de aanvaller zat nog met ridders.. Einde van het verhaal was dat de city state die gast helemaal van de kaart had geveegd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08-2021
maniak schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 13:32:
1 van mijn ally city states werden aangevallen en waren bijna dood maar ik wilde ook niet meteen oorlog met de aanvallen. Ik heb toen stuk of 5 battleships, 5 tanks en 2 heli's gegeven.. de aanvallen zat nog met ridders.. Einde van het verhaal was dat de city state die gast helemaal van de kaart had geveegd :)
Lol dat doet me denken aan een plekje in het midden oosten ongeveer 20/30 jaar terug :9

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
Wat een ellende!!

Hoe kan ik in hemelsnaam een scenario starten?
Handleiding zegt er niks over.

Aangezien ik niet kan aangeven waar ik als player wil starten op de map, besloot ik om dat maar te hardcoden in een scenario. Maar zelfs dat is me blijkbaar niet gegund.

Dit spel begint steeds waardelozer te worden lijkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Wat mij ook mateloos irriteert, is dat states nooit een pact willen sluiten om oorlog te voeren tegen iemand. Helemaal raar is dat wanneer ze zelf in oorlog zijn met die ene tegenstander en je wilt daar meer afspreken om een pact the sluiten dat ze dat ook niet zien zitten. Is toch zoiets raars :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garma
thanks anvil ga het vanavond eens een rondje proberen
PS en wat voo rras speel je? Ik speel tot nu toe Ghandi vanwege het voordeel van kleine grote steden. overweeg nu om greece of france te proberen

[ Voor 61% gewijzigd door Garma op 13-10-2010 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks, stonden nog een paar tips tussen die ik eens kan proberen. De tip van '2 free policies' is een goede, dat ik daar zelf niet aan gedacht heb 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericr
Ik vergeet die cultural victory maar weer eens, Catherina (Rusland) vond het nodig om mij aan te vallen en na wat schermutselingen aan mijn grens heb ik met drie horsemen haar totaal weggevaagd. Althans ze gaf me zelf 3 van haar steden en het nog resterende Moskou met 3 goudmijnen gaat er na het verlopen van het vredesakkoord ook wel aan. Dan wordt het daarna wel erg aantrekkelijk om nog wat tegenstanders op de kaart vroegtijdig uit te schakelen.

Op hogere moeilijkheidsgraden is Civ V niet veel veranderd qua oorlogszuchtigheid van de AI lijkt het, vroeg of laat willen ze je oppeuzelen. Dan maar liever een groot rijk, met een klein cultureel rijk moet je wel erg veel troepen opbouwen met het kleine aantal steden dat je hebt opgebouwd. In een vorig potje was dat rond 1800 ook over en sluiten toen de Egyptenaren hun giga-leger op mijn rijk afstuurden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mja zelfs met 30 steden is een cultural victory nog wel mogelijk, maar dan moet je wel erg hard je best doen :P
Normaal gesproken als iemand mij aanvalt doe ik niks, veeg gewoon elke troepenmacht die op me af komt van de kaart en dan worden ze het wel zat..

@Garma: rras -> civ ;) Het is neit alsof het neanderthalers zijn ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Je kan ook van alle steden die je veroverd puppets maken. Op die manier tellen ze niet mee voor de city cap op policies, maar je krijgt wel de inkomsten van je trade network. Wel de lusten, niet de lasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericr
Shabbaman schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 10:58:
Je kan ook van alle steden die je veroverd puppets maken. Op die manier tellen ze niet mee voor de city cap op policies, maar je krijgt wel de inkomsten van je trade network. Wel de lusten, niet de lasten.
Wel de lasten als die puppets waardeloze gebouwen gaan bouwen. Kan je wel voorkomen als je een gedeelte van de techtree de eerste zoveel honderd beurten amper tot niet aanraakt en door vooral tradings posts rond puppets te bouwen.

Heb zelf nu bloed geroken en met Perzie kan ik met wat golden ages wel een voordeel behalen op het strijdveld. Langere golden ages en troepen die tijdens golden ages 1 extra beweging meer hebben maken het nu wel aantrekkelijk om te gaan voor zoveel mogelijk great people die een golden age kunnen aanjagen. Samen met een blije bevolking door al mijn geplunderde luxuries en ingekochte citystates luxuries komen die golden ages op den duur vrij kort op elkaar.

Met Satrap's court is er ook dan ook nog eens een mooie vervanger voor de banken, +2 hapiness voor ieder Satrap''s court die je bouwt, naast natuurlijk de 25% extra gold die een bank ook biedt.

[ Voor 8% gewijzigd door Ericr op 14-10-2010 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlMarX
Ik snap niet hoe iedereen hier vrolijk door kan spelen met alle bugs en crashes. 8)7
Ik wacht toch mooi met verder spelen op de komende grote patch waarin heel veel bugs en crashes verholpen zouden moeten zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Ericr schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 11:46:
[...]

Wel de lasten als die puppets waardeloze gebouwen gaan bouwen. Kan je wel voorkomen als je een gedeelte van de techtree de eerste zoveel honderd beurten amper tot niet aanraakt en door vooral tradings posts rond puppets te bouwen.
Ik heb toch het idee dat een extra trade route de extra building upkeep ruimschoots compenseert.

Pagina: 1 ... 10 ... 28 Laatste