• Snappie88
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-08 19:48

Snappie88

Mr. Hollywood

Is er ergens al een Civ5 wiki te vinden? Ben er een aantal tegen gekomen maar die zijn allemaal zo goed als leeg, zelfs de 'officiële' van Fireaxe. Iedereen nog te druk met spelen zeker?

Vanavond weer met 4 / 5 man aan de slag in de multiplayer. Overigens, hebben hier meer mensen last van lag als ze via Steam spelen? Units teleporteren naar de hex waar je op klikt, in plaats van animaties. Sowieso gaat het allemaal al wat langzamer...

Surfin' paradise!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-09 15:11
Volgesmij ben ik een optie tegengekomen waardoor je kan kiezen of je wel/geen animaties ziet. Mischien dat ze dan uit staan bij multyplayer?

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 18:21
anandus schreef op woensdag 29 september 2010 @ 15:37:
[...]
Niet de oplossing die je zoekt, maar ik *geloof* dat je in de ini-files AA in kan stellen, maarik weet niet zeker of het werkt.

Overigens is he 'by design' dat je die optie bij DX9 niet hebt, geloof ik. Waarom weet ik ook niet.
Gewoon windows vertellen, dat als hij die en die exe opstart, dat hij gewoon die en die AA instellingen moet gebruiken?

Ik moest zelf dus spel voor de gek houden om te zorgen, dat hij de dx10/dx11 wilde opstarten voor mijn pc.
Heb gewoon de dx11 hernoemd naar de dx9 exe en kopie gemaakt van originele dx9 exe.
Maakte namelijk niet uit wat ik koos, hij startte altijd de dx9 op, terwijl mn kaart wel dx10 is.

Verwijderd

Snappie88 schreef op woensdag 29 september 2010 @ 17:14:
Vanavond weer met 4 / 5 man aan de slag in de multiplayer. Overigens, hebben hier meer mensen last van lag als ze via Steam spelen? Units teleporteren naar de hex waar je op klikt, in plaats van animaties. Sowieso gaat het allemaal al wat langzamer...
Klopt, multiplayer is er niet beter op geworden als je het mij vraagt. Je hebt idd geen animaties, maar 'teleportaties'. En je hebt geen gevechten meer, maar je ziet gewoon "-2" verschijnen bijv.

Ook het saven is niet geweldig. Er is geen save optie in het menu. Nu heb je wel ctrl+s. Daarmee kan je saven, geen idee of je deze daarna ook nog kan inladen (zover nog niet gekomen).

En natuurlijk de laadtijden, die zijn met multiplayer ook nét iets langzamer.
Mattie112 schreef op woensdag 29 september 2010 @ 17:47:
Volgesmij ben ik een optie tegengekomen waardoor je kan kiezen of je wel/geen animaties ziet. Mischien dat ze dan uit staan bij multyplayer?
Ow, dat zal ik eens gaan checken dan.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2010 18:31 ]

Ja, bij MP staan de animaties uit, inderdaad. (:()

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Matis
  • Laatst online: 17:58

Matis

Rubber Rocket

Matis schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 09:16:
WTF, ik krijg zojuist het volgende mailtje:
[afbeelding]
8)7
Ik denk dat ik weet wat er aan de hand is.

[...]

Ik heb de game gekocht met het IP-adres van mijn workstation op het werk. Toen heb ik op mijn thuis-PC, welke natuurlijk een ander IP heeft dan mijn workstation, op nagenoeg dezelfde tijd, de download voor Steam aangezet.
Misschien is dat de reden waarom ik nu als fraudeur wordt aangekaart.
Sinds vandaag kan ik ook niet meer spelen. De game is uit mijn Steam-lijst verdwenen. Als ik de game probeer te starten vanuit de installatiemap, dan wordt ik doodleuk naar de Steampagina van Civ5 gestuurd :'(

Van Gamesplanet heb ik tot op heden nog niets gehoord en geld terug heb ik ook nog niet gezien :/

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Retonator
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-08 12:07
Voor de mensen die ook wat willen spelen met ModBuddy maar vooral met FireTuner (real-Time DB en lua debugger).

Je moet even in je config.ini het volgende veranderen.

; Set to 1 to enable the fire tuner to connect to the game.
EnableTuner = 1

Vervolgens start je Civ 5 op en open je een game.

Je opent dan FireTuner staat bij de SDK tools van Civ5. Vervolgens krijg je een real-time view van de database te zien. Je kan nu van alles veranderen debuggen etc...

Misschien weten jullie ook al dat je middels.

; Set to 1 to activate the debug panel
DebugPanel = 1

En dan ingame de tilde gebruiken je een debug panel kan openen.

Happy Modding!!!

• Mattie112
Verwijderd schreef op woensdag 29 september 2010 @ 18:30:
[...]

Ook het saven is niet geweldig. Er is geen save optie in het menu. Nu heb je wel ctrl+s. Daarmee kan je saven, geen idee of je deze daarna ook nog kan inladen (zover nog niet gekomen).

[...]
Jup saven/laden werkt. Hij saved zelf automatisch (elke turn?) dus ctrl-s is niet nodig :)

• BSTNjitRam
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 14:42
Weet iemand hier wat het effect van Marble op Wonders is?

Ik heb de manual doorgezocht (http://downloads.2kgames....V_Manual_English_v1.0.pdf) en op CivFanatics gezocht maar anders dan "Marble verhoogt Wonder production" kan ik geen getallen vinden.

Tevens had ik in mijn eigen spel net Marble gekregen van de AI maar het bouwen van een wonder ging niet sneller (bug?).

Nog iemand hier ervaringen mee / meer inzicht in?

Wishlist Backpack Survivors op Steam !

• -SafaN-
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-05 11:11
marble is nu gewoon een luxury, doet idd niets aan het bouwen van wonders

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:56
Twee dingen vallen mij op na mijn eerste potje:

1) andere civs zijn compleet irrationeel geworden als het gaat om diplomatieke betrekkingen. De ene beurt noemt Japan me nog zijn beste vriend en de volgende beurt wordt ik aangevallen.

2) De AI is héél slecht in oorlog voeren, dat is denk ik ook de reden dat veel mensen relatief hoge moeilijkheidsgraden als makkelijk ervaren.

• KarlMarX
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 21:43
Ik mis sowieso de optie waar ik kan zien wat de AI van me vindt. Ik vind de diplomacy een stuk minder uitgebreid en duidelijk geworden.
Ik kan ook nergens vinden hoe ik een open borders agreement kan opzeggen.

Verder vind ik de moeilijkheidsgraad nog moeilijk in te schatten. Ik zit nu op turn 375 ofzo, (1940) en speel op hudge, normal speed en warlord. France is een stuk sterker volgens mijn advisor en ik ben wel weer sterker dan de rest. Maar ik zie een mega hoeveelheid aan AI units langskomen en had nog niet het lef de AI aan te vallen. Ik ben nogal een vredelievend type. O-)

Ook lukt het me maar niet om echt veel geld te krijgen. Meestal zit ik op rond de +60 per turn, maar dat is eigenlijk te weinig om ene beetje lekker je units te kunnen blijven upgraden en city states te blijven omkopen...

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
KarlMarX schreef op donderdag 30 september 2010 @ 10:19:
Ik mis sowieso de optie waar ik kan zien wat de AI van me vindt. Ik vind de diplomacy een stuk minder uitgebreid en duidelijk geworden.

Verder vind ik de moeilijkheidsgraad nog moeilijk in te schatten. Ik zit nu op turn 375 ofzo, (1940) en speel op hudge, normal speed en warlord. France is een stuk sterker volgens mijn advisor en ik ben wel weer sterker dan de rest. Maar ik zie een mega hoeveelheid aan AI units langskomen en had nog niet het lef de AI aan te vallen. Ik ben nogal een vredelievend type. O-)

Ook lukt het me maar niet om echt veel geld te krijgen. Meestal zit ik op rond de +60 per turn, maar dat is eigenlijk te weinig om ene beetje lekker je units te kunnen blijven upgraden en city states te blijven omkopen...
Units upgraden moet je ook niet doen, tenzij je wonders/policy's hebt die de kosten daarvan drukken, of je units moeten erg veel XP hebben.
En deals kun je geloof ik niet opzeggen. De AI maakt iig gratig gebruik hiervan, door mijn allies aan te vallen 1 turn nadat ik een peace treaty met ze teken...

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

kan iemand de beste tactieken vertellen (A)

• BSTNjitRam
-SafaN- schreef op donderdag 30 september 2010 @ 08:39:
marble is nu gewoon een luxury, doet idd niets aan het bouwen van wonders
Weet je dat zeker?
Ik lees overal op fora dat Marble de wonder productie helpt, ook op Tweakers al zij het in iets andere bewoordingen:
Ericr schreef op woensdag 29 september 2010 @ 10:28:
Egypte + Marble + Aristocracy is eigenlijk wat te overpowered voor het bouwen van wonders. Kan echt de wonders uitkiezen en binnen 10 beurten zijn de meeste wonders dan ook klaar.
....

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-09 21:55

Brons

Fail!

Marble werkt alleen voor de stad die het binnen de grenzen heeft. Het werkt dus niet als je het importeert.
Verwijderd schreef op donderdag 30 september 2010 @ 10:48:
kan iemand de beste tactieken vertellen (A)
Het hangt natuurlijk af van je startpositie maar volgens mij is gewoon alles platwalsen het makkelijkste in deze Civ. Gewoon een paar horsemen maken en alle steden van je tegenstanders razen.
Marble geeft afaik 25% wonder production.
Dat hebben ze by design zo gedaan, onder het mom van "bij een menselijke tegenstander zou je ook niet (in cijfers) kunnen zien wat ze van je vinden".
Dus moet je het maar doen met hun gedrag en gezichtsuitdrukkingen.

[ Voor 85% gewijzigd door anandus op 30-09-2010 11:07 ]

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 11:51
anandus schreef op donderdag 30 september 2010 @ 11:05:
Marble geeft afaik 25% wonder production.

[...]
Dat hebben ze by design zo gedaan, onder het mom van "bij een menselijke tegenstander zou je ook niet (in cijfers) kunnen zien wat ze van je vinden".
Dus moet je het maar doen met hun gedrag en gezichtsuitdrukkingen.
Inderdaad, soms krijg je zo'n rare kreet van:
"We don't like civilisation who pick on the small and weak!"

En dan denk ik "Wtf moet ik daar nou weer mee?" (zal wel komen doordat ik een city state had overgenomen. Zij hadden een resource die ik wou en had geen zin om er geld voor aan hun te geven >:) )

Computer says no

Verwijderd

Brons schreef op donderdag 30 september 2010 @ 10:57:
Marble werkt alleen voor de stad die het binnen de grenzen heeft. Het werkt dus niet als je het importeert.

[...]

Het hangt natuurlijk af van je startpositie maar volgens mij is gewoon alles platwalsen het makkelijkste in deze Civ. Gewoon een paar horsemen maken en alle steden van je tegenstanders razen.
welke beschaving is het beste dan ? :P

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-09 10:25
Gisterennacht een echte suprise gehad. Ik zit aan een stuk of 25 dorpen en mijn beste unit is een knight. Ik ga op verkenning en ik merk dat niemand zover zit als ik behalve Siam. Zij hebben nu al moderne units als infantery en kanonnen en een stuk of 30 dorpen. Ik maak gewoon geen kans tegen hun en ik zie het niet gebeuren om hun nog in te halen. Mijn knights worden gewoon weggeblazen .... .

• Ericr
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 16:27
Verwijderd schreef op donderdag 30 september 2010 @ 11:15:
[...]

Egypte voor wonders, +20% voor de Civ zelf, +25% Marble, +33% Aristocracy. De edge die je daarmee hebt zorgt er voor dat je zelf kan beslissen welk wonder je gaat bouwen. Ik heb in feite alleen Thebes als productie/goud stad actief maar kan nog steeds wonders, gebouwen en troepen produceren terwijl de andere Civs zwaar achter lopen qua technologie. Ben nu bijna bij longswordmen waarmee je toch wel een aardig voordeel hebt t.o.v. de andere troepen uit dat tijdperk of daarvoor. Als ze als Medeival zijn, mijn gratis behaalde Civil Service (great library) kost anders aardig wat tijd

Kan me door de nog te bouwen Oxford University daarna slingshotten naar de renaissancetijd waardoor het verschil met andere Civ's nog groter wordt.

Wonders zijn wat minder krachtig dan in vorige versies maar ik heb maar 1 echt belangrijke stad en dan komen die wonders toch wel goed van pas. Great Wall om die vrij grote stad heen en aanvallen van een tegenstander duren ook weer wat langer.

• KarlMarX
RocketKoen schreef op donderdag 30 september 2010 @ 10:27:
[...]

Units upgraden moet je ook niet doen, tenzij je wonders/policy's hebt die de kosten daarvan drukken, of je units moeten erg veel XP hebben.
En deals kun je geloof ik niet opzeggen. De AI maakt iig gratig gebruik hiervan, door mijn allies aan te vallen 1 turn nadat ik een peace treaty met ze teken...
Ik zou niet weten waarom je niet moet upgraden? Een artillery is wel een stuk sterker en handiger (meer range) dan een cannon bijvoorbeeld en infantery is ook een stuk krachtiger dan rifleman. Dat soort units upgraden kan een groot verschil maken of je de AI aan kan of niet...

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 20:32
Vind het wel vreemd dat mijn tanks flink damage opliepen tegen gasten op paarden en zwaarden... beetje vreemd.

• dukesbury
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 13:32
maniak schreef op donderdag 30 september 2010 @ 13:06:
Vind het wel vreemd dat mijn tanks flink damage opliepen tegen gasten op paarden en zwaarden... beetje vreemd.
Had je nog genoeg iron? Als ik me goed herinner blijven dergelijke units dat consumeren, niet?

• RaCio
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-08 03:27
Matis schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 09:16:
WTF, ik krijg zojuist het volgende mailtje:
[afbeelding]
8)7
Ik denk dat ik weet wat er aan de hand is.

[...]

Ik heb de game gekocht met het IP-adres van mijn workstation op het werk. Toen heb ik op mijn thuis-PC, welke natuurlijk een ander IP heeft dan mijn workstation, op nagenoeg dezelfde tijd, de download voor Steam aangezet.
Misschien is dat de reden waarom ik nu als fraudeur wordt aangekaart.
Je hebt de game via Steam gedoenload neem ik aan? Steam logt je gewoon uit als je via een ander IP inlogd. Je mag je spel ook zoveel downloaden als je wilt met steam, dus het lijkt me gewoon aan de webshop liggen.

• Brons

Brons

Fail!

Verwijderd schreef op donderdag 30 september 2010 @ 11:15:
[...]

Persoonlijk vind ik Griekenland het beste door de City States bonus en de Companion Cavalry. Maar er is niet echt een beste Civ, elke Civ kan winnen door de speciale eigenschappen anders te gebruiken.

• Mattie112
Zit nou in turn 250~300 ongeveer op een (huge) Earth map.
Slechts 2 civs (1vs1) maar wel een hele boel citystates.

Helaas is het nou toch wel echt traag. Moet zo'n 50sec wachten per turn en dat terwijl het cpu verbruik niet boven de 40~50% uitkomt (en ram zit rond de 70%) hoop dat ze dit toch eens 'fixen' echt niet leuk meer.

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op maps groter dan normal lijkt het inderdaad of de tijd van een turnwissel exponentieel toeneemt.

Gelukkig vind ik een knusse map leuker :P

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Gisteren plots oorlog gekregen met 2 beschavingen terwijl ik geen leger had :') Gelukkig is zo'n stad + muur behoorlijk stevig en kon ik snel soldaatjes maken terwijl er drie van mijn 7 steden belegerd werden (terwijl mijn workers de vijandelijke troepen laten dodgen was wel vervelend). Uiteindelijk alle vijandelijke legers in de pan gehakt (defense FTW) en zelf dat ene stadje middenin mijn gebied aangevallen. Na een behoorlijk lange belegering had ik het stadje en bood de tegenstander vrede aan + al zijn goud + goud per beurt + 2 van zijn 5 overgebleven steden + luxe goederen. :?

Conclusies tot dusver over de AI: aggressief en inconsequent.

Voor de opmerkingen over de lange wachttijden: dat is inderdaad zo. Ik heb een zwaar systeem denk ik (Q6600, 8GB DDR2 800, GTX460) en ook hier duurt het een tijdje eens je de 20e eeuw binnenwandeld. Ik speel wel meestal Earth in de grootste versie. Een kruising van Risk en Kolonisten van Catan :+

• Brons

Brons

Fail!

De mensen die klagen over de lange wachttijden hebben zeker nooit Civ 2 gespeeld toen het voor het eerst op de PC uitkwam? Toen kon je late-game koffie zetten tussen de turns. En dat was nog voor de Senseo :).

• Meekoh
Brons schreef op donderdag 30 september 2010 @ 15:12:
De mensen die klagen over de lange wachttijden hebben zeker nooit Civ 2 gespeeld toen het voor het eerst op de PC uitkwam? Toen kon je late-game koffie zetten tussen de turns. En dat was nog voor de Senseo :).
Op een Huge map is het op zich ook nog wel fijn. Dan kan je tenminste nadenken over wat je in je volgende beurt gaat doen (8>

Computer says no

• Mattie112
Brons schreef op donderdag 30 september 2010 @ 15:12:
Idd dit is de eerste civ die ik speel ;)

(o en ik draai het op een I5 750 4gb ram en een 5770)

Ik ga (zodra ik deze 'af' hebt anders was het zonde) maar een kleinere proberen ben wel benieuwd of dat beter draait.

• Magic
  • Niet online
Wat ik erg mis, is het "locken" van workers tot een bepaalde regio. Op een gegeven moment wordt het vervelend om elke worker apart aan te sturen, dus dan automatiseer ik er een paar.

Tot het moment komt dat je overzees een stadje annexeert, dan gaan alle workers als een gek op de boot, en gaan desnoods dwars door vijandig gebied om daar maar te komen.

Dat gezegd, de adviseurs zijn ook niet wat het geweest is, op een gegeven moment had ik geen enkele tile in mijn rijk dat nog "improved" kon worden, en toch wilden ze dat ik er een paar workers bij zou maken.

• Meekoh
Magic schreef op donderdag 30 september 2010 @ 16:25:
Wat ik erg mis, is het "locken" van workers tot een bepaalde regio. Op een gegeven moment wordt het vervelend om elke worker apart aan te sturen, dus dan automatiseer ik er een paar.

Tot het moment komt dat je overzees een stadje annexeert, dan gaan alle workers als een gek op de boot, en gaan desnoods dwars door vijandig gebied om daar maar te komen.

Dat gezegd, de adviseurs zijn ook niet wat het geweest is, op een gegeven moment had ik geen enkele tile in mijn rijk dat nog "improved" kon worden, en toch wilden ze dat ik er een paar workers bij zou maken.
Het gaat er ook niet zo om dan dat er een improvement op de tile staat maar meer of zij vinden dat de juiste improvement op die tile staat. Als zij vinden dat dat niet zo is denken ze -> more workers!
Zo zullen ze vaak in het begin zeggen bouw een flinke zooi farms, maar later is het misschien beter om er een trading camp op te zetten.

Computer says no

• Magic
  • Niet online
ah, dat zou het inderdaad verklaren :)

• Mattie112
Omg dit is echt niet gezond. Turn 240 opde (huge) earth map 'slechts' 1 andere civ en verder een zooi city states en het duurt gewoon 1:53 (ja 1 minuut en 53 seconden)! voor een turn! dat kan toch niet :X

(i5 750 4gb hd5770 dus)

echt als ik dit geweten had had ik het spel nooit gekocht :X

• BSTNjitRam
Net een Multiplayer LAN game gespeeld op een Large map (10 civs, 20 city states).
2 human spelers dus je verwacht 8 AI. Nu zitten we in turn 140 en kennen we samen zo'n 12 city states en elkaar op de map, maar nog geen enkele andere AI. Ook nooit melding gehad van "An Unmet player has entered xxx Era" dus het lijkt er op dat we een game zonder AI gestart zijn...

Ook verschillende keren gehad dat er opnieuw geladen moest worden omdat de input niet meer "gepakt" werd. Dan stond er Choose Production, je klikte er op en koos je productie. Maar ipv dat er dan Next Turn kwam te staan bleef Choose Production er staan... Wat je ook deed.

Nee, multiplayer is nog niet helemaal 100% in Civ V.... :|

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Hoe speel je dat MP eigenlijk? Vroeger met WoW was het al moeilijk om iedereen bij een raid de volle 6 uur of zo te laten blijven, maar Civ duurt nog langer. Kan je herbeginnen waar je eerder stopte in MP of zo?

• Mattie112
Jup, je kan mp games weer laden :)

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:53

Shabbaman

Got love?

Met pitboss staat het spel centraal op een server waar iedere speler op kan inloggen. Je speelt dan met een turntimer van (bijvoorbeeld) 24 uur, dan speel je iedere dag een beurt. Als iedere speler z'n beurt gespeeld heeft begint de volgende beurt uiteraard, dus het gaat eigenlijk een stuk sneller dan 24 uur per beurt.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlMarX

Ik heb nu kort hierna toch maar France aangevallen, aangezien zij al mijn gealliede City States veroverden en ik mij toch een soort VN voel. :Y
Nu blijk ik toch wel erg veel sterker te zijn en is het echt een walk-over.

Weer valt me hier juist het belang van unit upgrading op. France had al musketeers toen ik nog knights had. Nu heb ik tanks etc en hebben zij nog steeds hun musketeers van toen en dus niet geupgrade (ze hebben wel meer technologie), kunnen die moderne units niet betalen door de hoge upkeep van de bestaande musketeers en die musketeers worden zo omver geblazen door mijn tanks.
Dus de tehorie dat je niet moet upgraden lijkt mij redelijk weerlegd.
Zelf kom ik nu 300+ per turn tekort door mijn eigen hoge upkeep. De enige manier om niet bankroet te gaan is om steden te blijven veroveren... 8)7

De gevechten zijn inderdaad wel veel leuker en tactischer dan in de voorgaande delen. Daar telde alleen de sterkte van de units. Nu heb je veel meer variatie in je aanvallen...(nu alleen nog wat meer weerstand van de AI)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloydRaalte
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-09 21:12

FloydRaalte

Professioneel Pierewaaier

Eerste potje gespeeld op een "Earth" map. Vindt ik wel net zo leuk met herkenbare landen etc. maar echt super groot is de map dan niet. Het was nog leuker geweest als je echt een land kon kiezen en dat vanuit dat land verder kunt. Geen idee hoeveel PC-players, ik denk iets van 10. Ben nu bij turn 296 in het jaar 1848 ofzo.
  • Ik kan met jullie meepraten over de rariteiten in dit spel:
  • Hoe langer je speelt hoe langer de turns van de tegenpartijen duren. (nu dik een minuut per turn wachten! WTH!) Daar mogen ze echt wat aan doen hoewel ik niet denk dat het oplosbaar is. (ja, kleinere mappen spelen met minder spelers.)
  • De AI reageerd echt als een debiel in een witte jas met riempjes. De ene turn geen vuiltje aan de lucht en de andere turn is het oorlog. Even een city van mij slopen en dan met een peacethreaty aankomen. Dacht het niet ouwe! Je gaat d'raan!
  • De AI is ook niet echt geweldig in oorlog voeren zelf. Dat zal wel omdat ik niet zo'n hoge moeilijkheidsgraad heb. Ze vallen altijd met 1 of 2 legers tegelijk aan en wanneer het doel gedood is stoppen ze vaak.
  • Ik vindt ook het feit dat de AI slecht aangeeft welke units er nog een move kunnen maken niet voldoende. Vaak kan ik al "Next Turn" doen terwijl ik zie dat er nog een unit staat te niksen. Ik heb het gevoel dat er zo veel movement mogelijkheden verloren gaan.
Dan nog een laaste vraag. Ik zoek een hulpsite voor Civ V. Ik zou wel eens weten hoe andere players hun net gestichte Cities opbouwen. Ik doe meestal: Monument > Temple > Granary > Harbor (als je water-tiles hebt) > bank en ondertussen laat ik de workers een farm bouwen met daarna flink veel tradingposts die geld opleveren. Ook bouw ik cities vlak bij elkaar om ervoor te zorgen dat er geen andere debiele AI zo maar een city neerploft waar ik in de toekomst wil gaan uitbreiden. Mijn tactiek: zo snel mogelijk tradingposts en farms neerploffen om de mensen te eten te geven en om geld te maken.

[ Voor 18% gewijzigd door FloydRaalte op 01-10-2010 09:48 ]

If you can't take the heat, don't tickle the dragon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
(mini) patchje
1.0.0.20
Released 9/30/2010
•Fix for a crash that occurs on bootup for customers using a Spanish Windows XP operating system.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericr
FloydRaalte schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 09:43:

Dan nog een laaste vraag. Ik zoek een hulpsite voor Civ V. Ik zou wel eens weten hoe andere players hun net gestichte Cities opbouwen. Ik doe meestal: Monument > Temple > Granary > Harbor (als je water-tiles hebt) > bank en ondertussen laat ik de workers een farm bouwen met daarna flink veel tradingposts die geld opleveren. Ook bouw ik cities vlak bij elkaar om ervoor te zorgen dat er geen andere debiele AI zo maar een city neerploft waar ik in de toekomst wil gaan uitbreiden. Mijn tactiek: zo snel mogelijk tradingposts en farms neerploffen om de mensen te eten te geven en om geld te maken.
Ik ben vooral een wonderspammer in mijn hoofdstad, cultuur regelt zich dan bijna vanzelf wel. Verder probeer ik met mijn andere steden + hoofdstad zoveel mogelijk luxury + strategic resources binnen te halen zodat ik die weer kan verhandelen met de andere Civ's. Heb nu maar 3 eigen steden en 2 puppets maar wel genoeg happiness door de geimporteerde luxegoederen. Niet alle Civ's bieden goede voorwaarden, dan ga ik wel leuren bij een andere Civ met mijn spullen.

Gebouwen bouw ik alleen als ik ze echt denk nodig te hebben, vooral de gebouwen die bijdragen aan science en gold bouw ik. De rest vind ik niet de moeite waard over het algemeen. Granary kan wel handig zijn maar ik wil niet altijd dat mijn steden snel groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
FloydRaalte schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 09:43:

• Ik vindt ook het feit dat de AI slecht aangeeft welke units er nog een move kunnen maken niet voldoende. Vaak kan ik al "Next Turn" doen terwijl ik zie dat er nog een unit staat te niksen. Ik heb het gevoel dat er zo veel movement mogelijkheden verloren gaan.
[/list]
Ik heb ook wel eens last van zoiets. Maar ik weet al hoe dat komt.
Wanneer je bijv iemand automatisch laat lopen ergens heen dan worden die auto-movements pas uitgevoerd aan het eind van je beurt. Als deze unit dan nog movement points over heeft dan kan je daarna extra orders geven en nogmaals op end turn klikken.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloydRaalte

FloydRaalte

Meekoh schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 10:33:
[...]

Ik heb ook wel eens last van zoiets. Maar ik weet al hoe dat komt.
Wanneer je bijv iemand automatisch laat lopen ergens heen dan worden die auto-movements pas uitgevoerd aan het eind van je beurt. Als deze unit dan nog movement points over heeft dan kan je daarna extra orders geven en nogmaals op end turn klikken.
Dat was ook al bij me opgekomen. Toch heb ik het gevoel dat het soms niet gebeurd. Het zal wel een gevoel zijn. Door die autocontrole lijkt het vaak alsof de speler geen controle heeft over zijn units.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrillseeka
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-08-2024

Thrillseeka

Let love rule

Kan ik ergens een setting zetten dat hij en auto save doet na elke turn ipv na elke 10 turns?

Heb regelmatig dat hij hangt.. dan kan ik wel terug naar autosave maar die is dan 10 beurten oud dus beetje annoying..

Lekker zijn is een gave :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Ja bij de opties kan je dat instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-09 16:11
Wat ik zeer jammer vind van Civ V is dat je na een spel niet echt goed overzicht hebt wat de andere rijken hebben gedaan.
In Civ IV kon je dat heel erg mooi overzien in die vensters.

Hopelijk komt het of met een patch/uitbereiding of met een mod er nog in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloydRaalte

FloydRaalte

Ericr schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 10:24:
[...]

Ik ben vooral een wonderspammer in mijn hoofdstad, cultuur regelt zich dan bijna vanzelf wel. Verder probeer ik met mijn andere steden + hoofdstad zoveel mogelijk luxury + strategic resources binnen te halen zodat ik die weer kan verhandelen met de andere Civ's. Heb nu maar 3 eigen steden en 2 puppets maar wel genoeg happiness door de geimporteerde luxegoederen. Niet alle Civ's bieden goede voorwaarden, dan ga ik wel leuren bij een andere Civ met mijn spullen.
Met wonderspammer bedoel je 1 van je steden die continu wonders bouwd? Dat duurt toch behoorlijk lang lijkt me? Ik handel totaal niet met andere steden (civ's). Hoe doe je dat? Gewoon op de civ's (steden) klikken en traden? Je kunt ook van die stadsstaten voor je winnen.... dat doe ik ook nooit. Lijkt me zo'n gedoe om ze tevreden te houden. Ik neem ze liever over als dat zou kunenn. Ik heb nu al zeker 30 steden in totaal en inkmosten van 150 gold per turn, happiness rond de 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seal64
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 09:50
FloydRaalte schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 13:21:
[...]

Met wonderspammer bedoel je 1 van je steden die continu wonders bouwd? Dat duurt toch behoorlijk lang lijkt me? Ik handel totaal niet met andere steden (civ's). Hoe doe je dat? Gewoon op de civ's (steden) klikken en traden? Je kunt ook van die stadsstaten voor je winnen.... dat doe ik ook nooit. Lijkt me zo'n gedoe om ze tevreden te houden. Ik neem ze liever over als dat zou kunenn. Ik heb nu al zeker 30 steden in totaal en inkmosten van 150 gold per turn, happiness rond de 8.
Als je maar genoeg productie-verhogende gebouwen hebt, kun je sommige wonders binnen een beurt of vijftien klaar hebben, dus dat valt wel mee.
Dertig of meer steden, dat kan - heb ik ook een keer gedaan - maar dan is het opbouwen van je cultuur verdomd lastig omdat nieuwe policies een vermogen kosten.
Traden is inderdaad een kwestie van op een stad van de andere civ klikken, de trade button aantikken en dan de handel samenstellen. Je kunt dingen aanbieden en hem dan vragen wat hij ervoor geeft, maar je kunt het ook andersom doen - dingen vragen en dan kijken wat hij ervoor terug wil hebben. Op die manier kun je ook verdragen en overeenkomsten sluiten, trouwens.
City States te vriend houden is op zich niet moeilijk. Als ze eenmaal vriendjes - of allies - zijn, dan zal je invloed langzaam gaan zakken. De beurt voordat ze een niveau zakken (ally --> friend --> neutral) krijg je automatisch een waarschuwing dat die CS weer een aai over zijn bol moet hebben. Annexeren of puppetten is ook een optie, maar als je dat teveel doet dan ben je bij voorbaat al zeker dat je geen diplomatieke overwinning kunt halen - de CS stemmen zijn daarin namelijk de doorslaggevende factor en als je ze annexeert kunnen ze niet meer stemmen.

Daar zit ik nu ook mee, ik wel een diplomacy victory, maar er zijn teveel CS veroverd om dat voor elkaar te krijgen. Zou wel grappig zijn dat je dan een complete civ van de kaart kan vegen en toch nog een DV kunt scoren - maar volgens mij kan dat dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik heb het spel weer verwijderd, te verslavend. Het neemt teveel tijd in beslag. Hier en daar heb ik wel kritiek, maar geen één spel is perfect. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
GoTCoast schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 13:00:
Wat ik zeer jammer vind van Civ V is dat je na een spel niet echt goed overzicht hebt wat de andere rijken hebben gedaan.
In Civ IV kon je dat heel erg mooi overzien in die vensters.

Hopelijk komt het of met een patch/uitbereiding of met een mod er nog in
Dat mis ik ook heel erg! Vooral de grafiekjes!

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb het spel vandaag binnen, ga het zo is spelen.
Ik ben erg benieuwd, met de vorige delen heb ik dagen spelplezier mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Net ging india ff zeuren dat mn army te klein was ofzo :)
(zo'n belediging)

Ik meteen even 10 van die musketmannetjes gemaakten een paar turns later wilde ie peace sluiten.
Hij bood wel veel gold maarja de belediging was al gemaakt >:)

DOEI INDIA ;w

wat een prachtig spel toch :p en op een kleinere map draait het nog prima (so far)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
Sta op het punt Civ V aan te schaffen -- twijfel nu nog even tussen fysiek kopen, via Steam kopen of via Gamesplanet -- en ik heb een vraagje over het spelen van lokale LAN games die ik niet zo 1-2-3 in het topic kon terugvinden.

Is het mogelijk om op je eigen thuisnetwerk een (2player) LAN-game te spelen zonder dat je het spel 2x aan moet schaffen? Mijn vrouw en ik zijn gewend zo af en toe met de laptops naast elkaar aan tafel te gaan zitten en een potje co-op te spelen (dus twee Civs per team, stuk of 3-4 teams). Jaaa, romantisch he... O+

Met Civ4 is dat geen enkel probleem, maar ik bang dat het hele Steam-DRM-gebeuren dit niet toe gaat staan. En om nou voor ieder lid van het gezin een aparte licentie te kopen... dan sluit ik wel twee muizen aan, en gaan we hotseaten.

Probleem met hotseaten is echter dat de potjes dan wel erg lang gaan duren. :O En je mist de voldoening van het simultaan kunnen vernietigen van de vijand. >:)

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb last van een irritant bugje... ik kan namelijk geen oorlog meer starten met één van de AI's. Volgens de game heb ik nog een peace treaty, maar deze zou al lang afgelopen moeten zijn (nu al 150 turns verder). 'k heb in de patch notes gelezen dat er een bug die dit soort dingen veroorzaakte gefixed zou moeten zijn, maar blijkbaar werkt dit niet op savegames waar de bug zich al heeft voorgedaan.

Ondertussen ben ik dan maar de rest van de AI's aan het veroveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
netvor schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 15:58:
Is het mogelijk om op je eigen thuisnetwerk een (2player) LAN-game te spelen zonder dat je het spel 2x aan moet schaffen?
Het is wel mogelijk, maar niet netjes, natuurlijk.
Probleem met hotseaten is echter dat de potjes dan wel erg lang gaan duren.
Hotseat zit er (nog) niet in.

In other news: Een vriend van me is over de 100 uur gegaan 8)7
En ik dacht dat ik veel gespeeld had met mijn 41 uur :P

[ Voor 15% gewijzigd door anandus op 01-10-2010 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlMarX
Ik zit nu met mijn eerste potje op bjna 500 turns en 32 uur.
Wel heb ik sinds vandaag opeens 2x een blue screen gehad. Tot vandaag was het super stabiel. Misschien door die minor patch van vandaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 15:59:
Ik heb last van een irritant bugje... ik kan namelijk geen oorlog meer starten met één van de AI's. Volgens de game heb ik nog een peace treaty, maar deze zou al lang afgelopen moeten zijn (nu al 150 turns verder). 'k heb in de patch notes gelezen dat er een bug die dit soort dingen veroorzaakte gefixed zou moeten zijn, maar blijkbaar werkt dit niet op savegames waar de bug zich al heeft voorgedaan.

Ondertussen ben ik dan maar de rest van de AI's aan het veroveren.
Inderdaad, daar had ik ook last van. Ik had een peace treaty voor 10 turns, maar tot aan 2050 kon ik degene niet aanvallen.

Ook kon ik soms gewoon in een battle een unit niet meer laten aanvallen, wat mij dus al een aantal keer een unit heeft gekost. Ineens kon ik niet meer aanvallen.

Wat mij ook irriteert is dat als ik soms een unit ergens heen stuur en hij dan bij een meertje ofzo ineens de boot pakt en dan kun je het niet meer corrigeren, je wordt dan keihard kapot geschoten. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMayan
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 22:45
idd nog erg buggy.
Ik had laatst zowaar een 2 units op 1 tile.. Waarschijnlijk alleen grafisch was erg raar om te zien, werden natuurlijk allebei gerenderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Arsenius schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 16:58:
Wat mij ook irriteert is dat als ik soms een unit ergens heen stuur en hij dan bij een meertje ofzo ineens de boot pakt en dan kun je het niet meer corrigeren, je wordt dan keihard kapot geschoten. :X
En als je de order queue leegt maakt?
anandus schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 16:20:
En ik dacht dat ik veel gespeeld had met mijn 41 uur :P
Ik zit aan 23 uur, valt best mee zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlMarX
Ik heb nu 35 uur en m'n eerste potje officieel af met een score/time victorie van 1848 punten. Maar ik ga gewoon doorspelen tot ik iedereen verlagen heb, want ik ben nu pas alle AI tegengekomen die op een ander continent zaten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

En zo was mijn ruimteschip af in 2051. Bummer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSTNjitRam
Delerium schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 20:07:
En zo was mijn ruimteschip af in 2051. Bummer
Same here, alleen dat het Utopia project dat 1 beurt nog moest in 2050...

Oh, en het "probleem" wat ik hier meldde m.b.t. geen AI in de multiplayer games: Je moet blijkbaar handmatig de AI toevoegen aan de map. Ik nam aan dat als er bij de beschrijving van de mapgrootte 10 civs / 20 city states stond, dat ook betekende dat die er op zaten. Voor city states wel, maar AI moet je dus echt handmatig toevoegen.

Vandaag 5 uur LAN gespeeld en verschillende crashes gehad, zwaar irritant, en tegen ALT+TAB kan de game in multiplayer ook niet, dan raak je de verbinding kwijt en neemt de AI het over (kan wel opnieuw connecten maar dat duurt ook weer een tijd... ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericr
1668 punten en Marcus Aurelius op Prince. Had ook een beurt later de VN-verkiezing kunnen winnen of nog wat beurten later een culturele overwinning kunnen boeken. Wel leuk dat je meerdere paden tegelijk kan bewandelen maar het bij een redelijk goede inkomstenbron en toestoppen van geld aan stadsstaten niet al te lastig om VN-verkiezing te winnen. Daarnaast kan je dus rustig dat ruimteschip bouwen, als je tenminste je productie een beetje op orde hebt. Zou wat meer balans brengen als het ene pad het andere pad in de weg zit.

Heb maar 2 korte oorlogen hoeven te voeren, 1 om Japan wat in te dammen en 1 om Rome lik op stuk te geven. Daarna de stadstaten mijn troepen gegeven en hun de oorlogen laten uitvechten als ze werden aangevallen. Wel handig, ze verzwakken de tegenstander en het kost je alleen wat troepen die daarna geen goud meer kosten. Guerilla warfare funden werkt beter dan je eigen leger handhaven.

.

[ Voor 27% gewijzigd door Ericr op 01-10-2010 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, kben eruit. Weet niet of meer mensen deze knup al hebben doorgehakt, maar wat mij betreft blijft deze voorlopig even in de kast. Denk even op wat updates wachten en misschien een uitbreidingkje ofzo, maar het spel is nu bij vlagen te makkelijk, te saai en te traag... Spijtig, maar firaxis kennende zal het een update-je of 3 a 4 kosten en dan zal het weer leuk zijn... Jammer maar helaasch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Dit vind ik wel lekker: CivV valt te spelen op m'n linkerscherm en ik kan doen wat ik wil in m'n rechterscherm zonder dat het spel crasht/minimaliseert/onderbroken wordt/... .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenVenNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-08 07:01
Zo, Bol.com deed er even over om mijn game bij mij te krijgen.
LaatsteCiv voor mij was Civ. 3. Civ. 4 overgeslaan omdat deze niet goed draaide en ik liever de 'eenvoudige' 2d graphics heb.

Tot nu toe trekt het me niet zo. Heb de kleine tutorialmap gespeeld tegen 1 AI. Nog geen idee welke combi's je aan social policies moet hebben of de technolegies waar je snel voor moet gaan. Maar dat komt wel weer. Duurde met Civ. 3 ook een flink aantal potjes.

- Tot nu toe 1 grote flaw opgemerkt in de AI. Val je een CS aan dan zet je een groepje warriors dicht bij op ''fortify & heal'. Die worden elke keer beschoten -1 en daarna weer gehealed +1 en als bonus krijg je 2 exp.
Intussen een groepje archers op de stad laten schieten. Duurt wel een beurt of 15 voordat je hem overgenomen hebt. Intussen vergaren deze troepen ook nog eens berg exp.
Als ze nou de CS die units laten aanvallen die de CS ook beschieten dan wordt het al een stuk lastiger ... nu is het gewoon te eenvoudig.

Verder vermoed ik met de huge map ook aardig wat problemen te gaan krijgen. Nu op een kleine map met 1 tegenstander en 6 CS duurt een endturn al gauw 5 sec.

Oh jah, ik mis de grafieken tijdens en aan het einde van het spel. Is toch fantastisch dat je na 300 beurten ofzo de stats van zo'n beetje alles terug kunt zien. Dat vond ik prachtig in Civ 3.
Ook de sliders waarmee je de uitgaven kunt bepalen van bepaalde zaken worden hier erg gemist.

Maar ik heb de hoop niet opgegeven. Met patches is van deze game vast makkelijk een goed gebalanceerd spel te maken. Intussen verken ik de mogelijkheden alvast :)

Edit: Oww jah, ik mis de spearman die "Yeah!" roept terwijl hij machtig zijn spear in de lucht steekt en vervolgens langs zijn schild laat zakken met een licht schrapend ijzer geluid. (Civ. 3 als je level omhoog gaat nadat je weer een barbaar hebt tegen gehouden). Nostalgie

[ Voor 7% gewijzigd door BenVenNL op 01-10-2010 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgoth
  • Laatst online: 28-08 09:57
Is er dan niemand die civilization 2 gewoon de beste civ ooit vind? O+

[edit]
En daarna civ 1 :o

[ Voor 18% gewijzigd door Morgoth op 02-10-2010 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Morgoth schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 00:06:

[edit]
En Civ3 dan? En Civ4? :o En klein beetje Civ5, maar die moet nog rijpen :P

Maar het allerbeste van Civ 2 zijn natuurlijk de advisors (zie mijn sig ;) )

[ Voor 8% gewijzigd door anandus op 02-10-2010 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-09 00:19

djidee

Mr. Slungel

YellowOnline schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 21:33:
Dit vind ik wel lekker: CivV valt te spelen op m'n linkerscherm en ik kan doen wat ik wil in m'n rechterscherm zonder dat het spel crasht/minimaliseert/onderbroken wordt/... .
Ja, dacht eerst een bug, en dat gaat vastlopen enzo, maar gaat gewoon strak en soepel _/-\o_

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

[edit]
Ja, ik. Ook die advisors, die waren hilarisch. Geweldig. Waar is de humor gebleven ? Het word alleen maar saaier.
Mooier, ja veel mooier. Maar, omg; wat droog. Droog en saai, traag en oervervelend simpel.

Zo speel ik graag op epische mappen, op marathon speed. Ben je de hele avond zoet, om er achter te komen dat je na een dikke vier uur spelen, vier stadjes hebt, drie workes, vier vechtunits en er eigenlijk, bijzonder weinig is gebeurt, behalve het neersabelen van vele barbs, veels te makkelijk btw; je verliest, zeker met ranged units, vrijwel NOOIT. OMG, is this it ? Het grote epische spel, waar je een rijk uit de grond mag stampen, met bloed, zweet en tranen. Te zwaard en te paard ? Welnee.

(tussen haakjes, de gameplay is vooral traag, ik heb tot nu toe weinig klachten op het wachten op de "next turn")

De jaren vliegen gezapig voorbij, je reageert op de ballonnetjes, die telkens naar beneden dwarrelen, nooit kritiek btw, al lijkt het soms zo; maar je "all-in exclusive stads artillery" ruimt netjes al dat gespuis op, het duurt alleen even maar het mag je stadje niet deren. Dan maar Engeland de oorlog verklaren, of die City state inpalmen ? Mjah, met twee archer en 1 warrior unit zeker. De gedachte om hiermee op oorlogspad te gaan vind ik ridicuul; en al zou het kunnen; het boeit me totaal niet.

De graphics zijn oke, de deuntjes zijn ook te verteren, de interface is ook aardig. Maar de gameplay, het micromanagment, het combat systeem; nee, het kan mij niet bekoren. Het spel mist tempo. Tegen de tijd dat het misschien "loskomt" , ben je al lamgeslagen van verveling.

Wat ik ook mis, zijn de wonder fimpjes. Altijd lekker om te zien, na het zwoegen om er een tje te bouwen; kon je ff achterover leunen en genieten van je 'prestatie". Ook dat hebben ze vervangen door saaie presentaties vind ik.

[ Voor 11% gewijzigd door Madrox op 02-10-2010 09:38 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Simpel vraagje:

Kan je verder spelen als je gewonnen hebt? Kan nu makkelijk een military victory halen maar ik vind het ook wel leuk om een atomic bomb ergens op te gooien of het spaceship te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Mattie112 schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 09:35:
Simpel vraagje:

Kan je verder spelen als je gewonnen hebt? Kan nu makkelijk een military victory halen maar ik vind het ook wel leuk om een atomic bomb ergens op te gooien of het spaceship te maken :)
Volgens mij niet, na een max 900 aantal turns (kan je handmatig instellen) is het echt over en uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Ok, ik zit pas op turn 205 dus dan ga ik er vanuit (hoop ik althans) dat ik nog effe door kan spelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik meende toch echt een "just one more turn" optie te zien.. Heb er alleen niet zo lang bij stilgestaan omdat ik net als sommigen hier "volledig lamgeslagen" was :(
Ik hoop echt dat ze snel wat dingen als corporations, spies enzo terug erin doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Mja als dat letterlijk 1 turn is heeft het nog niet zo veel zin ;)

naja ben bezig het apollo project te researchen en mn nucliair submarine komt er ook aan :D

(en dat terwijl de andere civ's nog met paard-en-wagen / musketier mannetjes rond lopen :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[edit]
Nee. Civilization Call to Power (niet van Sidje maar van Activision) vind ik nog steeds de beste Civ. Het enige dat aan CTP ontbreekt is cultural borders (en een goed diplomatie model). En het is jammer dat AI's niet met ranged units overweg kunnen. In die tijd wist je dat het aan de rekenkracht van de computers lag. Tegenwoordig weet je dat een spel zoveel mogelijk geld in het laatje moet opbrengen.

Ranged units brengt een enorme complexe AI met zich mee. Laat staan 1UPT. Dat alleen al levert hoofdpijn op voor fatsoenlijke pathfindig.

Ik hoop dat ze erin slagen iets te maken dat een uitdaging gaat vormen (en dan bedoel ik niet een cheatende AI). Maar zelfs de SOD's in Civ IV gedragen zich soms behoorlijk onnozel... :o .

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2010 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlMarX
Mattie112 schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 11:10:
Mja als dat letterlijk 1 turn is heeft het nog niet zo veel zin ;)

naja ben bezig het apollo project te researchen en mn nucliair submarine komt er ook aan :D

(en dat terwijl de andere civ's nog met paard-en-wagen / musketier mannetjes rond lopen :p)
Je kan wel door spelen, doe ik nu ook. Je kan alleen geen extra victories halen. Ik had bijna een diplomatic victory, maar na mijn time victory is het over met de UN elections. Maar ik vind het nog wel een uitdaging om de hele kaart te veroveren.
Al hoewel de grootste uitdaging momenteel is om de crashes te overleven. Het spelt crasht nu om de haverklap. :( Terwijl tot een turn of 475 was er niks aan de hand.

Volgens mij is er nog wel wat mis met het memory management van de game... De AI turns moeten ook echt veel sneller kunnen...
Verwijderd schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 11:23:
[...]

Nee. Civilization Call to Power (niet van Sidje maar van Activision) vind ik nog steeds de beste Civ. Het enige dat aan CTP ontbreekt is cultural borders (en een goed diplomatie model). En het is jammer dat AI's niet met ranged units overweg kunnen. In die tijd wist je dat het aan de rekenkracht van de computers lag. Tegenwoordig weet je dat een spel zoveel mogelijk geld in het laatje moet opbrengen.

Ranged units brengt een enorme complexe AI met zich mee. Laat staan 1UPT. Dat alleen al levert hoofdpijn op voor fatsoenlijke pathfindig.

Ik hoop dat ze erin slagen iets te maken dat een uitdaging gaat vormen (en dan bedoel ik niet een cheatende AI). Maar zelfs de SOD's in Civ IV gedragen zich soms behoorlijk onnozel... :o .
CTP was inderdaad erg leuk. Vooral die onderwatertunnels tussen steden aan het einde van de game zijn me bij gebleven... _/-\o_

[ Voor 35% gewijzigd door KarlMarX op 02-10-2010 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:23

[edit]
civ 1 natuurlijk! Civ 2 was een goede opvolger, maar niks haalt het bij civ 1.
Civ 3 zuigt en daarom heb ik nooit civ 4 gespeeld. Civ 5 heb ik nu wel plezier mee, maar over een jaar speel ik nog steeds civ1 en geen civ5. 8)

De AI is wel gaaf hoor, ik zit op een huge pangaea map met een stad of 50, west en noord is de kust, in het zuiden een bergketen met 3 passen en een pissed off Siam dat 50% groter is dan mij. Makkelijk te verdedigen dus. Azteken (die aan mijn oostgrens een stad of 8 heeft op een grote vlakte) besluit ff vrede te sluiten met Siam en geeft daarbij 5 van zijn 8 steden weg. ;w
In een turn van een makkelijke grens naar een lange moeilijke te verdedigen grens. Jippie.

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenVenNL
Waarom is Civ 3 zo slecht dan? Mijn eerste ervaring met de Civ derie is Civ 3. Deze heb ik helemaal lam gespeeld.
Ik heb Civ. 4 dus ook overgeslagen omdat mijn comp het destijds niet meer draaide en ik het 3d zowiezo een verspilling van mijn computervermogen vind voor dit type game.
Als ik nu 5 met 3 vergelijk vond ik 3 veel beter. Maar zoals ik eerder in het forum ook al gezegd heb, ik zal het nog even blijven spelen kan me niet voorstellen dat er onder die eerste indruk niks goeds zit. De balans tweaken met patches lijkt mij ook geen lastig probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Ben ik gewoon slecht of is difficulty King ontzettend moeilijk? (Ik durf de hogere levels niet eens proberen)

Situatie: ik heb een heel schiereiland ingepalmd en mijn hoofdstad ligt op de enige hex die van de rest van het continent toegang biedt (via land) tot mijn hinterland. Voor de hoofdstad staan 3 citadels en 2 forts.

Ik ben gewoon fulltime bezig die hoofdstad te verdedigen en de AI blijft maar troepen spawen. :( Ik kan de aanvallen wel afslaan maar mijn hele economie staat daardoor in dienst van mijnoorlogseconomie wat de andere onwtikkelingen niet ten goede komt. Ik voer niet graag oorlog en bouw liever rustig alles uit :')

Tot ik zo superieur ben dat ik de hele wereld in één keer verover natuurlijk O-)

PS. Weet iemand of je meer dan één soort victory tegelijk kan behalen (met het oog op achievements - ja, ik ben een achievementwhore, sorry)? Bijvoorbeeld als je al een diplomatic victory hebt nog verder spalen voor de space victory? En dan heb je sowieso ook een time victory bedenk ik. Nee zeker?
Stond hier boven bij KarlMarX. Neen.

[ Voor 20% gewijzigd door YellowOnline op 02-10-2010 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:23
BenVenNL schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 12:35:
Waarom is Civ 3 zo slecht dan? Mijn eerste ervaring met de Civ derie is Civ 3. Deze heb ik helemaal lam gespeeld.
Dat is te lang geleden om uit te leggen, het speelde gewoon **** op de een of andere manier :)

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
KarlMarX schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 11:57:
[...]

Je kan wel door spelen, doe ik nu ook. Je kan alleen geen extra victories halen. Ik had bijna een diplomatic victory, maar na mijn time victory is het over met de UN elections. Maar ik vind het nog wel een uitdaging om de hele kaart te veroveren.
Al hoewel de grootste uitdaging momenteel is om de crashes te overleven. Het spelt crasht nu om de haverklap. :( Terwijl tot een turn of 475 was er niks aan de hand.

[...]
Ah ok, top! bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:59
YellowOnline schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 13:35:
Ben ik gewoon slecht of is difficulty King ontzettend moeilijk? (Ik durf de hogere levels niet eens proberen)

Situatie: ik heb een heel schiereiland ingepalmd en mijn hoofdstad ligt op de enige hex die van de rest van het continent toegang biedt (via land) tot mijn hinterland. Voor de hoofdstad staan 3 citadels en 2 forts.

Ik ben gewoon fulltime bezig die hoofdstad te verdedigen en de AI blijft maar troepen spawen. :( Ik kan de aanvallen wel afslaan maar mijn hele economie staat daardoor in dienst van mijnoorlogseconomie wat de andere onwtikkelingen niet ten goede komt. Ik voer niet graag oorlog en bouw liever rustig alles uit :')

Tot ik zo superieur ben dat ik de hele wereld in één keer verover natuurlijk O-)

PS. Weet iemand of je meer dan één soort victory tegelijk kan behalen (met het oog op achievements - ja, ik ben een achievementwhore, sorry)? Bijvoorbeeld als je al een diplomatic victory hebt nog verder spalen voor de space victory? En dan heb je sowieso ook een time victory bedenk ik. Nee zeker?
Haha nou ik ben op level prince al de weg kwijt :) Was het eerste uur alleen maar bezig barbaren te verslaan aangezien die heel de tijd mijn workers kwamen stelen. Had dan ook nog niemand ontmoet (behalve 2 citys) Daarna verdwenen mijn manschappen 1 voor 1. Bleek mijn geld op te zijn . Waarschijnlijk was mijn probleem dat ik teveel wegen had gemaakt en die dus blijkbaar veel kosten.

Nouja begin nog wel een keer overnieuw :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand of ik deze Civ op mijn Toshiba Satellite L670-11M draaiende kan krijgen?
Heb Civ Rev gespeeld en vond die al erg goed:)
Dus deze lijkt mij top.
Bij voorbaat dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlMarX
Die laptop ken ik niet. Maar op mijn Acer 5920 met 4GB, Intel 2,2Ghz Core Duo en nVidia 9500 GS met 512 MB ram draait het wel, alles op minimum.

Maar ik speel het lieve rop mijn veel snellere desktop. Daarop is het al erg traag met een hudge map. Ik zal een save daar van eens laden op de laptop... Kijken wat er dan gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Verwijderd schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 15:35:
Weet iemand of ik deze Civ op mijn Toshiba Satellite L670-11M draaiende kan krijgen?
Heb Civ Rev gespeeld en vond die al erg goed:)
Dus deze lijkt mij top.
Bij voorbaat dank
Ja hoor, maar vanaf 1900 of zo ga je je haren uitrukken van frustratie ivm. wachttijden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aan hoeveel tijd moet ik denken?
ik bedoel ik wil veel nadenk tijd hebben;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het begint zo erg te worden dat ik maar een filmpje kijk tijdens het spelen. Ongeveer elke turn duurt zo'n 5 minuten nu, terwijl ik mijn eigen zaken in ongeveer 30sec afhandel :/
Ik zat vanmiddag te denken "hadden ze niet gezegd dat ze de speler meer wilden betrekken bij het spel?". Ik vind persoonlijk dat ze er niet echt in slagen. Ik ben eigenlijk meer bezig met andere dingen dan met het spel tijdens het spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En wat voor PC had jij precies?
5minuten valt best mee beetje nadenk tijd:S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom is er geen optie om fog of war uit te schakelen?

Ik begin op verschrikkelijke kaarten en ik kom daar pas na lange tijd achter.

:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Laatst online: 17:58

Matis

Rubber Rocket

Verwijderd schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 17:17:
Waarom is er geen optie om fog of war uit te schakelen?

Ik begin op verschrikkelijke kaarten en ik kom daar pas na lange tijd achter.

:(
Om die reden :D

Ikzelf vind het soms wel vervelend, dat een map echt kut blijkt te zijn na 100 turns, maar daar doe je vrij weinig tegen. Je kan natuurlijk wel instellen wat voor soort kaart het moet zijn en een aantal opties meegeven, maar daarmee zou je het (momenteel) moeten doen denk ik ;)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-08 11:46
YellowOnline schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 13:35:

Als je de achievements snel wilt halen moet je vlak voor het winnen een savegame maken. Dan win je bijv. met Space victory, laad je de game weer en ipv het ruimteschip af te ronden ga je nu je diplomatic victory halen. Dan nog een keer laden en geen enkele victory halen en dus wachten totdat je de tijdslimiet bereikt.

Persoonlijk vind ik het jammer dat de AI zo agressief wordt op de hogere moeilijkheids settings. Ze hadden nou juist gezegd dat de AI een oorlog alleen als het ultieme middel zou inzetten.... nou daar klopt dus niks van. Jarenlang trouwe bondgenoot van Duitsland, en hup ze vegen me zo van de kaart. (Was voor culture victory aan het spelen, en had dus weinig steden en geen al te groot leger.)

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

BenVenNL schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 12:35:
Civ3 is helemaal niet zo slecht, heb het ook grijsgespeelt; sterker nog, paar mnd terug speelde ik nog een paar potjes. Wel de verbeterde versie, waar je wat makkelijker met multiple units kan werken enzo.
Grootste gemis bij Civ3, en ook de latere versies, is het gemis van de in mijn ogen, hilarische en komische advisors, die elkaar regelmatig in de haren vlogen om hun advies uit te brengen. Gouden zet, in mijn ogen..geeft net dat beetje extra smoelwerk aan een spel, ipv. van het vrij droge gebeuren van nu.

Mijn ideale CIV is CIV3, met de advisors van CIV2 en het multiple unit op een hex probleem oplossen ala TW + de graphics en hex-tiles van CIV 5. Want dat laatste, dat vind ik dan weer wel oke.
Beste van alle werelden, in mijn ogen.
Ik heb Civ. 4 dus ook overgeslagen omdat mijn comp het destijds niet meer draaide en ik het 3d zowiezo een verspilling van mijn computervermogen vind voor dit type game.
Alhoewel ik CIV4 zeker niet slecht vond, bekoorde CIV 3 me toch beter, had altijd het gevoel bij CÏV4 dat ik het overzicht kwijt was, Nee, het voelde niet helemaal lekker. Civ 5 voelt beter aan, grafisch gezien en op de kaart. Het batlle principe bekoort me echter totaal niet, de vaart in het spel, zeker voor het jr nul al helemaal niet en daarbovenop zijn er veel zaken versimpelt; te simpel gemaakt naar mijn smaak.

Heb net Engelands enige nevenstad verovert in mijn eerste batte, anno 1800bc ofzo, met jawel; maar liefst een glorieus leger van drie archers en een warrior chariot. Mede dankzei mijn drie city state allies, waarvan twee militairy, ben ik geen moment in gevaar geweest. Engeland heeft al rap weer in de vrede getekent, de stad heb ik "puppy state" gemaakt, om later in te lijven als mijn happiness wat beter is. De indian, en de duitsers, ze vormen denk ik ook geen bedreiging; zolang ik de city states te ally hou is het een fluitje van een cent om onder de duim te houden/krijgen. Dit op King's lvl. Wel , ik speel deze pot verder, om te zien wat er nog gebeurt. Tot nu toe vind ik het een makke bedoening en het tempo bedroevend traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 09:15
Heb het ook net gespeeld, eerste indruk:
- 6 vormige tegels vormen geen probleem, het voelt zelfs logischer aan dan de 8richting waarbij je altijd diagonaal liep om zoveel mogelijk winst te maken :)
- 1 vecht-unit per tegel is een veel grotere impact. Typische reactie om alle units naar zelfde tegel te sturen, moet je nu dus anders doen. De ranged aanvallen zijn dan weer een leuke toevoeging.

Performantieproblemen had ik nog niet (zit wel nog maar in 1700 na christus op 6-speler map). Had wel 1maal een mega lag-spike maar plots ging ie door.

Conclusie: dit gaat weer vele uren gespeeld worden lijkt me ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Net even de space victory gehaald en een 'paar' turns later kreeg ik zowaar ook de military omdat ik alle capitals veroverd had (en de achievement). Dus het kan in elk geval :)

Hoewel ik later ook de UN gemaakt hebt maar daar heb ik nog niks over gehoord maar mischien kan dat sowieso niet als er niemand meer is om te stemmen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Net op het nippertje een cultural victory gehaald :)

Met Ramkhamhaeng dan wel. Een vraagje rijst me nu, kun je als "oosters" karakter ook de muziek van bijvoorbeeld ceasar of alexander instellen? Dat gepingel kwam me op het eind behoorlijk de neus uit, terwijl ik de muziek die je bij de grieken of romeinen hebt echt heerlijk vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenVenNL
Mijn ideale CIV is CIV3, met de advisors van CIV2 en het multiple unit op een hex probleem oplossen ala TW + de graphics en hex-tiles van CIV 5. Want dat laatste, dat vind ik dan weer wel oke.
Beste van alle werelden, in mijn ogen.
Klink goed.
Pagina: 1 ... 8 ... 28 Laatste