Het quick combat en quick movement gaat een hoop schelen later in het potje! Maar verder blijft het gewoon een game waar je veel geduld voor moet hebben. (de nachtmerries aan future era op huge op marathon.)
Niet voor turn times, hoogstens voor het opstarten van het spel.Caelorum schreef op zondag 29 juni 2014 @ 21:52:
SSD helpt ook nog wel wat btw.
Strategy layer aanzetten schijnt ook te helpen, zelf niet geprobeerd, overigens (heb niet echt last van enorme lag, maar ik speel dan ook nooit groter dan large).
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Geen idee, maar ik merkte wel degelijk een verschil nadat ik het spel naar mijn SSD had gezet ipv. mijn HDD. Strategy layer aanzetten heeft voornamelijk nut als je weinig cores hebt en dus de animaties de andere berekeningen in de weg gaan zitten. Meest belangrijke is nog wel quick combat en movement aanzetten zoals eerder genoemd. En uiteraard kan je altijd wel een snellere CPU nemen en wat meer ram (4GB).
Met quick combat en quick movement aan gaan mijn turn times inderdaad van ongeveer 2 minuten (rond 1900, 12 civs en 24 city states) naar 10 seconden. Er is ook een plugin waarmee je quick combat aan kan zetten voor combat waar jouw civ niet aan mee doet.
En even een compleet open vraag: Zijn er nog "civ-lans" die een extra speler zoeken?
Mijn vriendenkring interesseert zich vooral voor console-games en totaal niet voor civ en het lijkt me gaaf om een keer civ 5 multiplayer te doen!
En even een compleet open vraag: Zijn er nog "civ-lans" die een extra speler zoeken?
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Ik heb in de Steam Sale alles wat ik nog niet had erbij gekocht (ik had allen Civ V, toen ik die kocht was de rest er nog niet...). Dus ik gisteravond "eventjes" een potje gestart... Het was lang geleden dat ik het gespeeld had dus ik dacht ik begin klein: 3 civs (ik en twee andere), settler niveau, medium map met continenten. En toen ik weer naar de klok keek was het 4 uur later... Er zit zoveel nieuws in alle extra's!
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Heel herkenbaar. One more turn, en dat een paar uur achter elkaar. Het is niet voor niets dat er een wekker in CIV ingebouwd is
Als je van vanilla direct gaat naar 2 expansions verder dan zit er inderdaad echt heeeeeel veel nieuws bij. Volgens mij zit zelfs religie niet in vanilla, om maar iets te noemen.Wailing_Banshee schreef op maandag 30 juni 2014 @ 07:54:
Ik heb in de Steam Sale alles wat ik nog niet had erbij gekocht (ik had allen Civ V, toen ik die kocht was de rest er nog niet...). Dus ik gisteravond "eventjes" een potje gestart... Het was lang geleden dat ik het gespeeld had dus ik dacht ik begin klein: 3 civs (ik en twee andere), settler niveau, medium map met continenten. En toen ik weer naar de klok keek was het 4 uur later... Er zit zoveel nieuws in alle extra's!
klopt... Daarom duurde het langer dan geplanned... Ik dacht even een snelle militaire overwinning te halen... Die Polen waren redelijk snel weg (zaten bij mij op het continent), maar tegen de tijd dat ik de Inca's had gevonden, had ik religie ontdekt...anandus schreef op maandag 30 juni 2014 @ 08:26:
[...]
Als je van vanilla direct gaat naar 2 expansions verder dan zit er inderdaad echt heeeeeel veel nieuws bij. Volgens mij zit zelfs religie niet in vanilla, om maar iets te noemen.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
hahaha precies! Ik zat gisteren wat singleplayer te doen zegt iemand op teamspeak: kom we starten "ff" een multiplayer match. Dus ik zeg: "Het is 5 voor half 12 man, ik ga zo naar bed, een half uur is echt te weinig om "ff" te starten"SlaadjeBla schreef op maandag 30 juni 2014 @ 07:59:
[...]
[afbeelding]
Heel herkenbaar. One more turn, en dat een paar uur achter elkaar. Het is niet voor niets dat er een wekker in CIV ingebouwd is
Harder, Better, Faster, Stronger | Battletag: yeroon#2383
Ik dacht dat ik wel veilig was, aangezien ik rond de klok van 6 startte... Uiteindelijk heb ik om 11 uur m'n pc maar uitgezet.ye-roon schreef op maandag 30 juni 2014 @ 08:48:
[...]
hahaha precies! Ik zat gisteren wat singleplayer te doen zegt iemand op teamspeak: kom we starten "ff" een multiplayer match. Dus ik zeg: "Het is 5 voor half 12 man, ik ga zo naar bed, een half uur is echt te weinig om "ff" te starten"
Militaire overwinning lukt mij om die reden eigenlijk nooit meer ^^ Ik rush altijd religie zodat ik de beste dingen kan kiezen. Vervolgens zorg ik voor goede verdediging en ga ik als een gek mijn religie opdringen aan anderenWailing_Banshee schreef op maandag 30 juni 2014 @ 08:40:
[...]
klopt... Daarom duurde het langer dan geplanned... Ik dacht even een snelle militaire overwinning te halen... Die Polen waren redelijk snel weg (zaten bij mij op het continent), maar tegen de tijd dat ik de Inca's had gevonden, had ik religie ontdekt...
Zo ben ik nu bezig met een game als Japan, na wat exploren ben ik er achter dat ik op het continent zit met Persia en The Huns. Ik had wel wat legertjes maar niet extreem veel, toen ineens: BAM war met the huns. Staan ze met 4 van die battering rams een shit ton aan andere units bij me captitol, uit het niets. Somehow weet ik ze allemaal te verslaan, ben maar 1 unit verloren. Krijg ik een peace offering van attilla: okay, jou aanvallen was niet heel slim, we willen vrede en we willen tokyo van je hebben, dus ik: wait? what? tokyo uit de deal gehaald en dat was ook goed.
Een goede 20 turns later valt ti me weer aan, weer sloop ik alles. Krijg ik een stadje van hem. Toevallig eentje die naast de mijne lag dus mooie strategische plek. Het is nu nog een puppet, maar ik kan nog geen courthouse bouwen, dus eerst dat maar is researchen.
Ook maar wat Samurai maken, unique units houden volgens mij bepaalde traits nadat je ze upgrade naar units van andere era.
Een goede 20 turns later valt ti me weer aan, weer sloop ik alles. Krijg ik een stadje van hem. Toevallig eentje die naast de mijne lag dus mooie strategische plek. Het is nu nog een puppet, maar ik kan nog geen courthouse bouwen, dus eerst dat maar is researchen.
Ook maar wat Samurai maken, unique units houden volgens mij bepaalde traits nadat je ze upgrade naar units van andere era.
Volgens mij geven ze altijd een zo klein mogelijk stadje en zo dicht mogelijk bij jouw borders. Dus dat die naast jouw grondgebied lag is niet zo heel erg verwonderlijk.
Ik speel momenteel onder linux en moet zeggen dat ik hoop dat ze het modding gebeuren snel toevoegen. Want zelfs met het enablen van het mod menu enz. doen de Communitas mods het nog niet. En die zijn voor mij redelijk onmisbaar. Zonder is het spel gewoon wat minder gebalanceerd, dynamisch en interessant.
*edit* Heb em werkend gekregen hoor
Ik dacht niet dat het zou werken maar ciopfs to the rescue!: (uiteraard aanpassen naar je eigen distro)
*edit*
zo... Spel is echt zoveel moeilijker daarmee he.. Vooral die barbarians in hun eigen regio aanvallen is dodelijk
Ik speel momenteel onder linux en moet zeggen dat ik hoop dat ze het modding gebeuren snel toevoegen. Want zelfs met het enablen van het mod menu enz. doen de Communitas mods het nog niet. En die zijn voor mij redelijk onmisbaar. Zonder is het spel gewoon wat minder gebalanceerd, dynamisch en interessant.
*edit* Heb em werkend gekregen hoor
Basically you have to do:
sudo apt-get install ciopfs
cd ~/.local/share/Aspyr/Sid Meier's\ Civilization\ 5
mkdir .MODS
rm -r MODS/*
ciopfs .MODS MODS
You can install some mods now and test.
Later you can add this line to /etc/fstab so it will mount at boot, remember to change "myuser" to your actual username:
/home/myuser/.local/share/Aspyr/Sid\040Meier's\040Civilization\0405/.MODS /home/myuser/.local/share/Aspyr/Sid\040Meier's\040Civilization\0405/MODS ciopfs allow_other,default_permissions,use_ino,attr_timeout=0 0 0
offtopic:
Gefeliciteerd ye-roon!
Gefeliciteerd ye-roon!
*edit*
zo... Spel is echt zoveel moeilijker daarmee he.. Vooral die barbarians in hun eigen regio aanvallen is dodelijk

[ Voor 7% gewijzigd door Caelorum op 30-06-2014 10:37 ]
Ik gebruik geen mods, maar zit idd op een i5 2500k met een 560gtx, niet de meest moderne hardware. Daarbij was dit (of zijn het altijd) LAN games.Cubic X schreef op zondag 29 juni 2014 @ 20:33:
[...]
Mijn ervaring is dat dit ligt aan je PC en in mindere mate mods die je gebruikt. Op mijn core i7 heb ik op een large map met 12 spelers en 20 city-states wachttijden van 10 tot 30 seconden, terwijl hetzelfde spel (zelfde savegame) op mijn i5 een wachttijd heeft van 2 a 3 minuten.
@Andere tips, quick combat e.d. altijd aan. Die add-on/mod dat hij niet-aan-jou-gerelateerde zaken al laad lijkt me wel heel nuttig.
Kon je niet ook met een custom game ervoor kiezen dat de turns simultaan lopen? Dan doet de AI dus zijn stappen gelijk met jou. Dat verplaatst een behoorlijk deel van de rekentijd tijdens jouw turn, waar wellicht toch al niet zoveel gebeurt, omdat je nog aan het rondkijken bent, oriënteren en je stappen aan het overdenken bent ^^
Kan zijn dat het alleen mogelijk is met een custom setup screen mod hoor! (zoals deze)
Kan zijn dat het alleen mogelijk is met een custom setup screen mod hoor! (zoals deze)
[ Voor 19% gewijzigd door Caelorum op 30-06-2014 17:21 ]
Indien het een LAN is zou ik eigenlijk eerder voor hybrid gaan dan simultaan, anders worden oorlogen een onwijs clickfest.
En voor advanced setup heb je geen mod nodig
En voor advanced setup heb je geen mod nodig
[ Voor 41% gewijzigd door anandus op 30-06-2014 17:36 ]
Nee, dat weet ik, maar in de standaard custom single player game setup scherm zitten niet alle opties
Daarom dacht ik dat je voor simultaneous turns in single player wellicht wel zo'n mod moet installeren.
Welke extra opties zitten erbij (bijvoorbeeld?), en werkt dit ook om een multiplayer game op te zetten?
Alleen singleplayer, maar ik zou niet eens weten wat het precies toevoegt, omdat ik de mod eigenlijk altijd meteen installeer
Maar ik dacht dat hybrid en simultaneous turns in ieder geval niet mogelijk is zonder zo'n mod, doordat de opties niet zijn meegenomen in de standaard advanced setup screen. Anders installeer het even en meld het hier ^^
Dat lijkt me erg sterk, dan moet er iets met die i5 aan de hand zijn. Dat zou betekenen dat een i7 6x zo snel is als een i5 en we weten allemaal dat dat niet zo isCubic X schreef op zondag 29 juni 2014 @ 20:33:
[...]
Mijn ervaring is dat dit ligt aan je PC en in mindere mate mods die je gebruikt. Op mijn core i7 heb ik op een large map met 12 spelers en 20 city-states wachttijden van 10 tot 30 seconden, terwijl hetzelfde spel (zelfde savegame) op mijn i5 een wachttijd heeft van 2 a 3 minuten.
Ik heb een i7 met al mijn windows scores voor de rest op 7,5+ met een ssd en nog is het spel endgame echt tergend traag op de grootste map
Zou zo maar kunnen! Ik weet niet welke i5 en i7 Cubic X heeft, maar dit is toch een stuk beter dan dit.Ramon schreef op maandag 30 juni 2014 @ 19:03:
[...]
Dat lijkt me erg sterk, dan moet er iets met die i5 aan de hand zijn. Dat zou betekenen dat een i7 6x zo snel is als een i5 en we weten allemaal dat dat niet zo is
V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD || Pixel 3a - Huawei P10 ||
Ik speel de laatste avonden wat Civ5 met wat clanmates. Wat me opvalt is dat in multiplayer games de AI zo ongelofelijk passief is. Hoort dit zo? Wat kunnen we hier aan doen? Want eigenlijk is het een beetje saai
Afgezien van raging barbarians kan je niet veel doen. Het is sowieso de bedoeling dat de barbarians redelijk passief blijven. Ze zijn bedoelt als remmende factor in de uitbreiding in early-game, onder andere zodat spelers niet de halve kaart over lopen en direct naast de hoofdstad van een andere speler een stad neer plempen.
Kan zijn dat ze in de SP iets meer pit hebben, maar tja...
*edit*
verder kan je kijken naar wat mods voor barbarians, maar dat kost wel wat moeite om werkend te krijgen in MP: http://steamcommunity.com...filedetails/?id=233428613
*edit*
Je zou ook kunnen kijken naar mods als communitas, maar die zijn een stuk uitgebreider en je kan alle tactieken opnieuw gaan bedenken.. Daar hebben barbarians afhankelijk van het gebied waarin ze spawnen speciale traits. Zo krijg je barbs, die dubbel zo snel door jungle lopen of praktisch onverslaanbaar zijn in woestijn. Ze kunnen met die mod ook experience opbouwen en zo echt bizar sterk worden, tot het punt dat je beter om ze heen kan lopen en een andere speler/AI het op te laten lossen. (komt nog bij dat met die mod religie en culture ook een stuk interessanter wordt)
Maar dit is nogal alsof je met een shotgun een mier probeert te raken. Die zal ongetwijfeld dood zijn, maar wel een beeetje overkill
*edit*
verder kan je kijken naar wat mods voor barbarians, maar dat kost wel wat moeite om werkend te krijgen in MP: http://steamcommunity.com...filedetails/?id=233428613
*edit*
Je zou ook kunnen kijken naar mods als communitas, maar die zijn een stuk uitgebreider en je kan alle tactieken opnieuw gaan bedenken.. Daar hebben barbarians afhankelijk van het gebied waarin ze spawnen speciale traits. Zo krijg je barbs, die dubbel zo snel door jungle lopen of praktisch onverslaanbaar zijn in woestijn. Ze kunnen met die mod ook experience opbouwen en zo echt bizar sterk worden, tot het punt dat je beter om ze heen kan lopen en een andere speler/AI het op te laten lossen. (komt nog bij dat met die mod religie en culture ook een stuk interessanter wordt)
Maar dit is nogal alsof je met een shotgun een mier probeert te raken. Die zal ongetwijfeld dood zijn, maar wel een beeetje overkill
[ Voor 66% gewijzigd door Caelorum op 02-07-2014 08:53 ]
Mja dat is het juist de Barbs zijn de enige AI die niet passief zijn. Maar alle andere staan daar een partij te slapen waar je niet goed van word. Zelfs nu we geprobeerd hebben met teams, om ze zo shared science te geven. Maar dan nog, ik vind het best saai wordenCaelorum schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 08:43:
Afgezien van raging barbarians kan je niet veel doen. Het is sowieso de bedoeling dat de barbarians redelijk passief blijven. Ze zijn bedoelt als remmende factor in de uitbreiding in early-game, onder andere zodat spelers niet de halve kaart over lopen en direct naast de hoofdstad van een andere speler een stad neer plempen.
*edit*
*edit*
Ja, hoort zo en is inderdaad niet leuk. Ikzelf speel meestal zonder AI. En als ik met AI speel zet ik ze 1 of 2 moeilijkheidsgraden hoger dan normaal.ye-roon schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 08:40:
Ik speel de laatste avonden wat Civ5 met wat clanmates. Wat me opvalt is dat in multiplayer games de AI zo ongelofelijk passief is. Hoort dit zo? Wat kunnen we hier aan doen? Want eigenlijk is het een beetje saai
[ Voor 36% gewijzigd door BM op 02-07-2014 14:42 ]
Ik heb nu een 1v1 potje lopen met op Huge Earth met allemaal AI op EMP. Dat is best interessant
Elke 10 beurten verklaard de AI iemand wel weer de oorlog. Vicorty through domination!
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Ahzo.. Had je dan verkeerd begrepenye-roon schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 08:57:
[...]
Mja dat is het juist de Barbs zijn de enige AI die niet passief zijn. Maar alle andere staan daar een partij te slapen waar je niet goed van word. Zelfs nu we geprobeerd hebben met teams, om ze zo shared science te geven. Maar dan nog, ik vind het best saai worden
*edit*
Maar er zijn niet zoveel mods voor AI die daadwerkelijk meer doen dan wat xml-bestandjes aanpassen. Je hebt er een nodig die daadwerkelijk de lua scripts aanpast en op zo'n manier dat (per ongeluk) ook de MP AI wordt aangepakt.
*edit 2*
Het is nog erger dan ik dacht. De AI code zit niet in een lua file maar in een dll/so bestand ingebakken. Doet de performance natuurlijk goed, maar is wel jammer voor het modden, want dat maakt het een stuk lastiger. Je moet dus die bestanden gaan decompilen, aanpassingen doen en zooi fixen die fout zijn gegaan en dan weer compilen. Verklaart wel waarom maar een aantal mods dat hebben gedaan, waaronder CCTP en Communitas.
[ Voor 53% gewijzigd door BM op 02-07-2014 14:42 ]
Wat doen jullie trouwens met religie? Ik doe er zelf niet zoveel mee, het is handig om end game GP te kopen, but that's about it...
[ Voor 47% gewijzigd door BM op 02-07-2014 14:42 ]
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Kun je er andere dingen mee doen? (ik heb het deze week niet meer durven opstarten, dus ik heb alleen nog maar dat ene halve potje gespeeld!)MrVegeta schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 13:13:
[...]
Wat doen jullie trouwens met religie? Ik doe er zelf niet zoveel mee, het is handig om end game GP te kopen, but that's about it...
Ik rush het in het begin. Het heeft veel bijeffecten die bijzonder handig zijn in late game. Meestal kies ik ook als traits de production bonus, 1 gold per 4 citizens en de snellere verspreidingsbonussen. Wat ik dan doe is mijn geloof opdringen aan iedereen totdat de hele wereld mijn geloof heeft. Doe ik meestal door profeten te sturen naar andere geloofshoofdsteden.
Vind de AI die een geloof heeft gesticht niet zo leuk, maar alle anderen zullen je meer waarderen want jij deelt hetzelfde geloof. Daarnaast levert het een shitload aan gold per turn op (kan zo maar 150g/turn meer zijn dan zonder). Gold die ik dan weer hard kan gebruiken om een leger te onderhouden die vele malen groter is dan welk andere dan ook, of om units te upgraden en zo een modern leger te houden (of allebei). Daarnaast koop ik er gebouwen van in mijn hoofdstad die ik vervolgens alleen nog maar wonders laat bouwen.
Soms ga ik ook wel een andere route en stel ik het geloof geheel in dienst van mijn holy war en koop ik als een gek units. Niets beters dan 5000 faith punten op de bank hebben staan en dan ineens een military unit of 8 te kopen en daarmee een vijand aan te vallen.
Geloof is in ieder geval een ondergewaardeerd kindje. Afhankelijk van je speelstijl kan het een enorme boost zijn. De effecten zijn alleen vaak niet meteen zichtbaar, maar verspreid over een beurt of 100 kan het enorm helpen.
Voor science kan het ook heel handig zijn met die "interfaith dialog" ofziets die je een science boost geeft als je je geloof verspreid naar een stad met een andere geloof.
Vind de AI die een geloof heeft gesticht niet zo leuk, maar alle anderen zullen je meer waarderen want jij deelt hetzelfde geloof. Daarnaast levert het een shitload aan gold per turn op (kan zo maar 150g/turn meer zijn dan zonder). Gold die ik dan weer hard kan gebruiken om een leger te onderhouden die vele malen groter is dan welk andere dan ook, of om units te upgraden en zo een modern leger te houden (of allebei). Daarnaast koop ik er gebouwen van in mijn hoofdstad die ik vervolgens alleen nog maar wonders laat bouwen.
Soms ga ik ook wel een andere route en stel ik het geloof geheel in dienst van mijn holy war en koop ik als een gek units. Niets beters dan 5000 faith punten op de bank hebben staan en dan ineens een military unit of 8 te kopen en daarmee een vijand aan te vallen.
Geloof is in ieder geval een ondergewaardeerd kindje. Afhankelijk van je speelstijl kan het een enorme boost zijn. De effecten zijn alleen vaak niet meteen zichtbaar, maar verspreid over een beurt of 100 kan het enorm helpen.
Voor science kan het ook heel handig zijn met die "interfaith dialog" ofziets die je een science boost geeft als je je geloof verspreid naar een stad met een andere geloof.
[ Voor 15% gewijzigd door Caelorum op 02-07-2014 13:26 ]
Voor de mobiele gamers heeft 2K vandaag Civilization Revolution 2 voor IOS uitgebracht 
Ik wacht nog even op de eerste reviews, maar ziet er alvast heel aardig uit.
Ik wacht nog even op de eerste reviews, maar ziet er alvast heel aardig uit.
[ Voor 35% gewijzigd door Magic op 02-07-2014 14:04 ]
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
Het hangt er een beetje vanaf wat mij strategie is (welke victory).MrVegeta schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 13:13:
Ook hangt er vanaf of ik tall of wide ga. Als ik tall ga heb ik minder behoefte aan religie, maar als ik wide ga vind ik het heel fijn.
Mijn favoriete religieuze potjes zijn ICS/wide piety culture (of science) victories.
Wat is tall en wat is wide?anandus schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 15:31:
[...]
Het hangt er een beetje vanaf wat mij strategie is (welke victory).
Ook hangt er vanaf als ik tall of wide ga. Als ik tall ga heb ik minder behoefte aan religie, maar als ik wide ga vind ik het heel fijn.
Mijn favoriete religieuze potjes zijn ICS/wide piety culture (of science) victories.
tall: weinig steden (vaak 3-5), die enorm groeien en uitgebouwd worden
wide: veel steden, die minder groot zijn. Wat in vorige Civ's de ICS (infinite city sprawl)-strategie was.
wide: veel steden, die minder groot zijn. Wat in vorige Civ's de ICS (infinite city sprawl)-strategie was.
Had laatst een vreemde SP potje. Een van de AI werd continu lastig gevallen door barbarians en andere civs. Resultaat was dat die maar 1 stad had terwijl de andere allemaal iets van 8 hadden. Die ene stad had echter wel een pop size van in de 30
Ruim twee keer zo groot als de grootste van die van de andere AI.

Was die AI niet toevallig Venetie? Die mogen namelijk geen setlers bouwen.
Zo ben ik nu bezig met een potje als Japan, ik had de bedoeling zwaar militairistisch te worden, maar, daar is weinig van terecht gekomen. Ik ben momenteel Science leader, heb heel veel tourism vanwege een zooi wonders en Autocracy. Ook zit ik aan +250 culture per turn... Maja, me buren zijn oorlog je aan het voeren (the huns en persia). Dus die laat ik nu ff lekker, en zodra een zooi units van ze dood zijn, pak ik de capitol van de huns en daarna stoom ik door naar Persia. Tegen die tijd heb ik nuclear subs en nuclear missiles en dan maken we de oversteek om Venetie eerst te pakken, daarna Ottomans en daarna Rusland. Waarbij ik tussendoor ervoor moet zorgen dat Venetie niet tot world leader gekozen word... Was het maar vanavond
Zo ben ik nu bezig met een potje als Japan, ik had de bedoeling zwaar militairistisch te worden, maar, daar is weinig van terecht gekomen. Ik ben momenteel Science leader, heb heel veel tourism vanwege een zooi wonders en Autocracy. Ook zit ik aan +250 culture per turn... Maja, me buren zijn oorlog je aan het voeren (the huns en persia). Dus die laat ik nu ff lekker, en zodra een zooi units van ze dood zijn, pak ik de capitol van de huns en daarna stoom ik door naar Persia. Tegen die tijd heb ik nuclear subs en nuclear missiles en dan maken we de oversteek om Venetie eerst te pakken, daarna Ottomans en daarna Rusland. Waarbij ik tussendoor ervoor moet zorgen dat Venetie niet tot world leader gekozen word... Was het maar vanavond
Nee, was die die namen van andere civs over neemt. Naam ligt op het puntje van mijn tong, maar kom er even niet op. Die met die rare bontmuts
van the huns.
[ Voor 4% gewijzigd door Caelorum op 03-07-2014 10:50 ]
Attila!
Die is vrij militaristic, lijkt mij dat die korte metten met de barbarians zou moeten kunnen maken.
Die is vrij militaristic, lijkt mij dat die korte metten met de barbarians zou moeten kunnen maken.
Ja, maar het lukte hem niet. Ik vermoed omdat andere AI ook op hem in aan het beuken waren van tijd tot tijd. Daarnaast is met raging barbarians het altijd een loterij. Als je een beetje pech hebt met drie camps in de buurt en ze allemaal op je afkomen...
Beetje late reactie maar niet aanvalsdingen voor een bepaalde periode is alleen aan te raden als je met complete noobs of compleet nieuwe spelers zit die helemaal niks van het spel snappen. Anders werk je jezelf alleen maar tegen maar dat soort regels.anandus schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 13:11:
Je kan een nietaanvalsperiode afspreken, bijv niet aanvallen voor turn 100 of 200 ofzo.
Dan heb je weinig last van vroege rushes.
Je kan kijken of worker-stelen van een CS toegestaan is (sommige mensen zien het als 'cheaten').
En heel belangrijk is ook om af te spreken of restarts mogen voor als iemand een slechte start heeft. Wij doen altijd dat je in principe altijd een restart aan mag vragen, maar dat het voor turn 10 moet en dat het geverifieerd moet worden door een ander dat het inderdaad een slechte start is (dat iemand, meestal dichtstbijzittende even op het scherm kijkt).
Edit: Je kan onderling ook afspreken of dit Civs betreft (als iemand de Ottomanen of India is ofzo)
Maar verder kan ik niet echt iets bedenken.
Ook hier is er binnenkort een Civ-LAN, vrijdag over een week. Leuk, het is het betere werk
Meestal komt het er op neer hoe minder house rules hoe beter geslaagd het wordt. Omdat gamers toch erg zeikerige mensen zijn en hiiermee voorkom je dan een hoop gedoe.
Maar je wilt vooral geen house rules gaan instellen als niet aanvallen voor 20 min o.i.d. omdat je hiermee bij 90% van de games de gameplay totaal om zeep helpt.
GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k
Want?Postius schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 13:50:
[...]
Beetje late reactie maar niet aanvalsdingen voor een bepaalde periode is alleen aan te raden als je met complete noobs of compleet nieuwe spelers zit die helemaal niks van het spel snappen. Anders werk je jezelf alleen maar tegen maar dat soort regels.
Als wij spelen willen we over het algemeen een rush-vrij potje. Iedereen kan rushen, het is bijna een exploit. Plus rushen 'hoort' niet in een spel zoals Civ.
Door een aanvalvrije periode van, pak 'm beet 50 of 100 turns, in te lassen heb je geen last van rushes.
En er is geen greintje gameplay die ervoor hoeft te sneuvelen.
[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 03-07-2014 14:13 ]
Gisteren, mijn game als japan, lekker aant het hannessen, bijna alles in de Autocracy tree, ik besloot wat te gaan aanvallen. Ineens: You lost! Dus ik: wait, what? Was het dus turn 330 en ik had niet de nummer 1 punten.
Voor mijn huidige game als de zulu's timed victory maar uitgezet. Weet iemand trouwens of ze die "spear throw" houden zodra je die units upgrade?
Voor mijn huidige game als de zulu's timed victory maar uitgezet. Weet iemand trouwens of ze die "spear throw" houden zodra je die units upgrade?
je kan als je op je unit klikt zien welke upgrades ze hebben. De icoontjes rechtsboven in hun info schermpje.ye-roon schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 09:51:
Gisteren, mijn game als japan, lekker aant het hannessen, bijna alles in de Autocracy tree, ik besloot wat te gaan aanvallen. Ineens: You lost! Dus ik: wait, what? Was het dus turn 330 en ik had niet de nummer 1 punten.
En je moet inderdaad opletten hoeveel turns je nog hebt. Al zet ik hem normaal op 500 turns.
Maar sommige van die promotions verdwijnen bij een upgrade, omdat deze alleen voor een bepaalde unit zijn.
Als iedereen iets kan is het al geen exploit meer he. Als iedereen het kan is het gewoon een optie voor de spelers.anandus schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 14:12:
[...]
Want?
Als wij spelen willen we over het algemeen een rush-vrij potje. Iedereen kan rushen, het is bijna een exploit. Plus rushen 'hoort' niet in een spel zoals Civ.
Door een aanvalvrije periode van, pak 'm beet 50 of 100 turns, in te lassen heb je geen last van rushes.
En er is geen greintje gameplay die ervoor hoeft te sneuvelen.
Omdat rushen niet bestaat. Alleen in de geest van de slechte spelers omdat die niet snappen dat je tegen mensen speelt en alles uiteindelijk keuzes zijn
Maar je ziet vaak idd dat nieuwe of onervaren spelers met dingen als "no-rush" spelen omdat ze niet doorhebben dat rushen niet bestaat (ja in starcraft 2). Als jij na 50 turns je leger bouwt terwijl je tegenstander dat na 150 pas doet. Dan ben jij gewoon aan het rushen! Het is veel meer een "state-of-mind", Maar veel (nieuwe) spelers raken vaak in paniek van aanvallen of vergeten dat ze militaire units kunnen maken. Gevalltje van wennen aan tegen mensen spelen.
Hiernaast worden je games echt 100x leuker zeker bij hele langzame games waarbij een rush tactiek gewoon niet kan (zoals Civ V). Ik vind het altijd het leukste om ALLE mogelijkheden van een spel te benutten en iedereen alle opties te geven zodat je verreweg het meest diepgang krijgt. En no rush verdraaid je hele game. 100 turns no attack? Oke tijd om massive op te bouwen tot en met turn 100 (met compleet invalid strategieen want je kan toch niet worden aangevallen) om dan op de turn dat no rush afloopt een compleet rapefestleger te hebben.
Maar in games als civ kan je totaal niet rushen, zelfs als je je eerste paar turns legers maakt kan je er weinig mee bereiken. Het is de trade off zelden waard maar kan het wel zijn alleen veel risico en dit soort beslissingen maken dit soort spellen nou leuk in MP.
GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k
Verwijderd
Ik speel het nu al een tijdje, sinds dat 'ie vorige maand in de sale kwam (nog voor de Summer Sale toen). Het is ondertussen één van mijn favoriete spellen geworden, aangezien het strategisch niet alleen erg leuk is om te doen, maar ook om het feit dat de multiplayer vrijwel vlekkeloos werkt (lagg verhelpen door animaties uit te zetten).
Maar wat ik vrij vreemd vind, is dat mijn computer enorm gaat blazen tijdens dit spel, terwijl het bijvoorbeeld bij grafisch vrij intensieve games als Bioshock: Infinite en Wolfenstein: The New Order amper geluid maakt. Is hier een logische verklaring voor? Het is een beetje vervelend als ik in een voice chat telkens heel veel ruis laat horen...
Maar wat ik vrij vreemd vind, is dat mijn computer enorm gaat blazen tijdens dit spel, terwijl het bijvoorbeeld bij grafisch vrij intensieve games als Bioshock: Infinite en Wolfenstein: The New Order amper geluid maakt. Is hier een logische verklaring voor? Het is een beetje vervelend als ik in een voice chat telkens heel veel ruis laat horen...
Het is grafisch een vrij intens spel. Ik merkte laatst dat mijn GPU ~80 graden was. Terwijl die met andere games nooit over de 65 komt.
Volgens mij zit het toch meer in het CPU verbruik, tijdens je beurt gaat de game al de acties van je tegenstanders berekeken, en daarbij gebruikt hij alle cores volop. Doordat een shooter veel moeilijker te multithreaden is wordt vaak maar hooguit 2 cores gebruikt.
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
Hoe kan zijn CPU gebruik er voor zorgen dat zijn GPU meer moet blazen? Tenzij die erg slechte koeling heeft in zijn kast. Ik heb zelf een prima koeling en bij CIV merk ik dat mijn GPU echt warm wordt. En wat hebben de cores er mee te maken?
[ Voor 9% gewijzigd door MrVegeta op 06-07-2014 15:48 ]
Hij zegt toch nergens dat zijn GPU-fans gaan blazen? Het kan net zo goed zijn CPU-fan zijn, of andere casefans die aangeslingerd worden door het moederbord.MrVegeta schreef op zondag 06 juli 2014 @ 15:47:
Hoe kan zijn CPU gebruik er voor zorgen dat zijn GPU meer moet blazen? Tenzij die erg slechte koeling heeft in zijn kast. Ik heb zelf een prima koeling en bij CIV merk ik dat mijn GPU echt warm wordt. En wat hebben de cores er mee te maken?
De logische verklaring voor de toename van herrie is dat dit een ander spel is dan de spellen die je noemt met een andere (soort) load, waar je PC blijkbaar warmer van wordt. Kijk dus met een van de 300 beschikbare tools wat er warm wordt en veel rpm aan het maken is en vervang dit, of voeg meer casefans toe / verbeter de airflow in je kast.
w00pw00p.
Zaterdag mijn eerste game gewonnen (voordat de tijd op was!) als Shaka, dominiation victory op Prince. Even een rust pauze genomen en daarna een game gestart als Engeland op King, nu wel normal speed en niet Quick. Die game heb ik gistermiddag gewonnen met een science victory. Ik denk dat ik nog wel een keer met engeland ga spelen, een erg sterke natie imho. Daarna nog 2 keer gestart met Venetie, 2de was beter dan de eerste maar, dunno, ik denk dat ik nogmaals opnieuw begin. Ik moet stuf wat beter plannen
Dit is op de difficulty hoger dan King. Nu alleen hopen dat de mensen met wie ik bezig ben met multiplayer co-op ook weer is online komen
Zaterdag mijn eerste game gewonnen (voordat de tijd op was!) als Shaka, dominiation victory op Prince. Even een rust pauze genomen en daarna een game gestart als Engeland op King, nu wel normal speed en niet Quick. Die game heb ik gistermiddag gewonnen met een science victory. Ik denk dat ik nog wel een keer met engeland ga spelen, een erg sterke natie imho. Daarna nog 2 keer gestart met Venetie, 2de was beter dan de eerste maar, dunno, ik denk dat ik nogmaals opnieuw begin. Ik moet stuf wat beter plannen
Ik was pas de ai's aan het testen (scheelt nogal hoe goed de verschillende ai's zijn in de multiplayer). Rond turn 90 verscheen er een leger van Indonesië bestaande uit een unit of 7 (incl catapults). Op turn 98 werd de oorlog verklaard. Een turn of 10 later deed Marokko gezellig mee met een legertje van pak hem beet 5 archers.
Ik zat nog met slechts twee milatary units dus ik voelde me gerushed
.
Ik zat nog met slechts twee milatary units dus ik voelde me gerushed
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Ik doe meestal een week ofzo per spel... (nu zet ik altijd de timed victory uit, daar houd ik niet van...)ye-roon schreef op maandag 07 juli 2014 @ 10:43:
w00pw00p.
Zaterdag mijn eerste game gewonnen (voordat de tijd op was!) als Shaka, dominiation victory op Prince. Even een rust pauze genomen en daarna een game gestart als Engeland op King, nu wel normal speed en niet Quick. Die game heb ik gistermiddag gewonnen met een science victory. Ik denk dat ik nog wel een keer met engeland ga spelen, een erg sterke natie imho. Daarna nog 2 keer gestart met Venetie, 2de was beter dan de eerste maar, dunno, ik denk dat ik nogmaals opnieuw begin. Ik moet stuf wat beter plannenDit is op de difficulty hoger dan King. Nu alleen hopen dat de mensen met wie ik bezig ben met multiplayer co-op ook weer is online komen
Het spel is enorm multithreaded en maakt best veel gebruik van GPGPU. Rendering gebeurt ook multithreaded en is zeker wel enorm intensief. Vooral de DX11 versie kan er wel wat van. Wat nog het dodelijkste is in het hele spel is de fog of war. Dit soort particle effecten nemen echt enorm veel tijd in beslag om uit te rekenen en hiervoor wordt zoveel mogelijk de GPU gebruikt om de berekeningen te doen.Magic schreef op zondag 06 juli 2014 @ 15:43:
Volgens mij zit het toch meer in het CPU verbruik, tijdens je beurt gaat de game al de acties van je tegenstanders berekeken, en daarbij gebruikt hij alle cores volop. Doordat een shooter veel moeilijker te multithreaden is wordt vaak maar hooguit 2 cores gebruikt.
Mijn notebook tikt gewoon de 98 graden aan bij de CPU en de GPU wordt nog wel warmer. Wat voor de grafische kaart best zorgwekkend is is het constant uitpakken van de HQ texures van de tiles (en leader textures) in de DX11 versie. Alle textures worden gecomprimeerd in het VRAM ingeladen en met GPGPU uitgepakt.
In de DX9 en opengl versies zitten ze die textures overigens constant van main memory naar VRAM te schuiven, wat ook best dodelijk is voor de framerate.
[ Voor 6% gewijzigd door Caelorum op 08-07-2014 14:47 ]
Oh timed victory staat bij mij ook uit, al paar keer gehad dat ik lekker ging en ineens, you lost, wait, what? oh time.Wailing_Banshee schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 14:13:
[...]
Ik doe meestal een week ofzo per spel... (nu zet ik altijd de timed victory uit, daar houd ik niet van...)
En tja, ik ben single, woon alleen, one more turn..
Erg subjectief afhankelijk van hoe krachtig je GPU is. Op een notebook loop je al snel 50% achter dus het is dan niet gek dat je concludeerd dat een spel GPU heavy is.Caelorum schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 14:46:
[...]
Het spel is enorm multithreaded en maakt best veel gebruik van GPGPU. Rendering gebeurt ook multithreaded en is zeker wel enorm intensief. Vooral de DX11 versie kan er wel wat van. Wat nog het dodelijkste is in het hele spel is de fog of war. Dit soort particle effecten nemen echt enorm veel tijd in beslag om uit te rekenen en hiervoor wordt zoveel mogelijk de GPU gebruikt om de berekeningen te doen.
Mijn notebook tikt gewoon de 98 graden aan bij de CPU en de GPU wordt nog wel warmer. Wat voor de grafische kaart best zorgwekkend is is het constant uitpakken van de HQ texures van de tiles (en leader textures) in de DX11 versie. Alle textures worden gecomprimeerd in het VRAM ingeladen en met GPGPU uitgepakt.
In de DX9 en opengl versies zitten ze die textures overigens constant van main memory naar VRAM te schuiven, wat ook best dodelijk is voor de framerate.
Mijn specs: Intel i5 2500K @ 4.2 GHz, GTX 660 Ti @ 1280Mhz. Voor een "oude" game als Civilization V komt dat neer op onbeperkte resources indien Vsync aan staat.
Op een large map op turn 384 ziet laden er zo uit:

Hoe verder de map is geladen, des te meer er multithreaded wordt.
Civilization V trekt dus meerdere cores vol. Dit is eigenlijk ongekend. Alleen Battlefield krijgt dat voor elkaar met mijn specs.
Tijdens de game ziet de load er zo uit:

Uitgezoomed dus 77% gpu load voor 60 fps met een gpu load van 64. Ingezoomed daalt het naar 58% cpu en 45% gpu.
De gpu heeft dus eigenlijk niets te doen (4X MSAA). Civilization V is dus cpu heavy.
Vergelijking
Anno 1404 venice load

Anno 1404 venice max zoom

Anno 2070 pakt 99% gpu (even geen tijd meer voor screens).
In dacht licht is de meest waarschijnlijke verklaring voor het "blaas" mysterie dat je meeste games gpu limited zijn en de cpu dus weinig te doen heeft. Bij Civilization moet die cpu ineens toch aan de bak.
[ Voor 19% gewijzigd door sdk1985 op 12-07-2014 13:30 ]
Gelukkig heb ik dan ook een desktop erbijsdk1985 schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 13:10:
[...]
Erg subjectief afhankelijk van hoe krachtig je GPU is. Op een notebook loop je al snel 50% achter dus het is dan niet gek dat je concludeerd dat een spel GPU heavy is. [...]
Je gaat er nu wel voor het gemak vanuit dat de GPU load gelijk staat aan de hitte productie en aan de fansnelheden.[...]
In dacht licht is de meest waarschijnlijke verklaring voor het "blaas" mysterie dat je meeste games gpu limited zijn en de cpu dus weinig te doen heeft. Bij Civilization moet die cpu ineens toch aan de bak.
Maar we weten pas wat er is als hij zijn kast opentrekt en kijkt welke fan er harder gaat draaien. Het kan net zo goed een casefan zijn, doordat het mobo ziet dat de chipset te warm wordt.
Het verschil tussen Anno en Civ is ook niet zo heel vreemd.
Civ is turn based. Tijdens je turn zijn er vrijwel geen animaties. En de animaties die er zijn gaan 1 voor 1.
En zelfs op een druk moment zijn er misschien tientallen geanimeerde units in beeld.
Anno is real-time. Alles gaat tegelijk. En er lopen constant honderden geanimeerde poppetjes rond in je stad.
Veel zwaarder voor de GPU dus.
Aan de andere kant is de simulatie in Civ veel dieper. bij elke move van de AI worden honderden variabelen gebruikt. En dat kost rekenkracht.
Civ is turn based. Tijdens je turn zijn er vrijwel geen animaties. En de animaties die er zijn gaan 1 voor 1.
En zelfs op een druk moment zijn er misschien tientallen geanimeerde units in beeld.
Anno is real-time. Alles gaat tegelijk. En er lopen constant honderden geanimeerde poppetjes rond in je stad.
Aan de andere kant is de simulatie in Civ veel dieper. bij elke move van de AI worden honderden variabelen gebruikt. En dat kost rekenkracht.
Die cpu load was NA het laden van de turn. Terwijl er dus feitelijk niets gebeurd en berekend hoeft te worden. Immers zoals je zelf terecht opmerkt staat alles stil. Het is dus eigenlijk slecht dat tijdens de turn (voor end turn) de cpu load zo hoog is.RocketKoen schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 14:24:
Het verschil tussen Anno en Civ is ook niet zo heel vreemd.
Civ zwaarder dan anno 1404, zowel cpu als gpu. Het lijkt mij slecht game design als je meer dan 70% van een cpu nodig hebt tussen je turns door.
Alleen anno 2070 heeft zo veel extra effecten (water, lighting, enz) dat hij meer gpu load pakt. Maar die game ziet er dan ook veel mooier uit. Een game als Tropico 4 (niet 5) tracked overigens ook tienduizenden objecten en kan dat met een lagere cpu load.
[ Voor 21% gewijzigd door sdk1985 op 12-07-2014 14:47 ]
Ik vermoed dat ze nog behoorlijk wat AI werk berekenen tijdens een turn hoor. Ze gaan echt niet alles op het laatste moment doen (dat hoop ik iig). De animaties van de units gaan wel degelijk door tijdens de turn. Zoom er maar eens op insdk1985 schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 14:36:
[...]
Die cpu load was NA het laden van de turn. Terwijl er dus feitelijk niets gebeurd en berekend hoeft te worden. Immers zoals je zelf terecht opmerkt staat alles stil. Het is dus eigenlijk slecht dat tijdens de turn (voor end turn) de cpu load zo hoog is.
Civ zwaarder dan anno 1404, zowel cpu als gpu. Het lijkt mij slecht game design als je meer dan 70% van een cpu nodig hebt tussen je turns door. [...]
Ja, alleen is het overgrote deel van die objecten statisch. Als je zo gaat bekijken dan doet Civ5 dat ook wel hoor. Elk bos op een tile is gewoon een set aan objecten die ook gerenderd moeten worden.sdk1985 schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 14:36:
[...]
Een game als Tropico 4 (niet 5) tracked overigens ook tienduizenden objecten en kan dat met een lagere cpu load.
[ Voor 4% gewijzigd door Caelorum op 12-07-2014 15:53 ]
Als dat waar zou zijn dan zou na x minuten die cpu load moeten verminderen. Dat heb ik in +-5 minuten niet vast gesteld. Aangezien de turn zelf een seconde of 30 duurt zal dat dus echt niet het geval zijn.
Verder zal je wel op het goede spoor zitten. Er zal wel offscreen worden gerendered ofzo.
Verder zal je wel op het goede spoor zitten. Er zal wel offscreen worden gerendered ofzo.
Praten beetje langs elkaar heen denk ik. Tijdens de turn bedoel ik het moment NA alle berekeningen en jij wellicht het moment dat je op next turn drukt.
Het bijzondere aan Civilization is dat op het moment dat alle turn gerelateerde berekeningen klaar zijn de cpu load toch nog 71% bedraagt. Dat zit hem in slecht engine design.
Ik dacht te lezen dat jij dacht dat hij tijdens de turn alvast bezig was met toekomstige ai berekeningen, indien dat waar zou zijn dan zou je na x minuten een lagere cpu load moeten zien. Maar dat bedoelde je helemaal niet
.
Het bijzondere aan Civilization is dat op het moment dat alle turn gerelateerde berekeningen klaar zijn de cpu load toch nog 71% bedraagt. Dat zit hem in slecht engine design.
Ik dacht te lezen dat jij dacht dat hij tijdens de turn alvast bezig was met toekomstige ai berekeningen, indien dat waar zou zijn dan zou je na x minuten een lagere cpu load moeten zien. Maar dat bedoelde je helemaal niet
Nee, ik bedoel hetzelfde als jij. Het stuk tussen dat "jouw" turn is aangebroken en je op de "end turn" knop drukt.
Ik vind het ook wel opmerkelijk dat je dit op slecht engine design afschuift. Als ik zo de GDC video's een beetje bekijk en de andere informatie die je over de engine kan vinden dan zou is juist deze engine redelijk performant.
Nee, dat houdt hooguit in dat de vele geanimeerde objecten gewoon veel tijd in beslag nemen. Ik ben niet zo thuis in animatiecode en de performance impact ervan (jij wellicht meer), maar ik vind dat je iets te makkelijk over de hoeveelheid objecten op het scherm in Civ5 heen stapt. Dat is al gauw zo'n 500 geanimeerde objecten, want onder andere alle units bestaan weer uit 3 (of meer met mods) objecten die hun eigen skeletons en animaties hebben.sdk1985 schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 20:59:
[...]
Het bijzondere aan Civilization is dat op het moment dat alle turn gerelateerde berekeningen klaar zijn de cpu load toch nog 71% bedraagt. Dat zit hem in slecht engine design. [...]
Ik vind het ook wel opmerkelijk dat je dit op slecht engine design afschuift. Als ik zo de GDC video's een beetje bekijk en de andere informatie die je over de engine kan vinden dan zou is juist deze engine redelijk performant.
Ik vermoed dat ze inderdaad wel iets doen, zoals wat A* zooi uitrekenen enzo, maar niet zoveel dat je het direct terug zou moeten zien in een lagere cpu load, maar wellicht doen ze inderdaad wel helemaal niets tijdens de turn.[...] Ik dacht te lezen dat jij dacht dat hij tijdens de turn alvast bezig was met toekomstige ai berekeningen, indien dat waar zou zijn dan zou je na x minuten een lagere cpu load moeten zien. Maar dat bedoelde je helemaal niet.
Zo ver ik heb begrepen zit de fout bij Civilization in het feit dat bijvoorbeeld units onder fog ook geanimeerd worden.
Je wil natuurlijk alleen on-screen renderen. De overtreppende trap hiervan is tesselation zoals Tropico 5 nu heeft (minder detail bij uitzoomen).
Los daarvan heb ik niet het idee dat Civilization nu echt bijzonder veel objecten heeft. Er zijn heel wat meer games waar meer te zien is. Denk aan Anno, Total War, Factorio, Tropico 4 (bij 1200 inwoners) enz.
Je wil natuurlijk alleen on-screen renderen. De overtreppende trap hiervan is tesselation zoals Tropico 5 nu heeft (minder detail bij uitzoomen).
Los daarvan heb ik niet het idee dat Civilization nu echt bijzonder veel objecten heeft. Er zijn heel wat meer games waar meer te zien is. Denk aan Anno, Total War, Factorio, Tropico 4 (bij 1200 inwoners) enz.
[ Voor 3% gewijzigd door sdk1985 op 13-07-2014 01:31 ]
Dat die units worden geanimeerd (of in ieder geval de tijd ervoor wordt genomen) is wel slecht, ja ^^
Ik vermoed dat ook wel alleen het zichtbare wordt gerenderd hoor. Alleen de animaties vallen buiten de rendering engine. Die rendering engine is gewoon OK en is niets mis mee. Het is de zooi er omheen die wat mankementen heeft. Zoals de gameplay zooi die voor een groot deel in lua is geïmplementeerd. Op zich geen probleem, alleen wordt er niet een jit lua engine (luajit) of multicore lua (lualanes?) gebruikt en dat maakt het dan wel weer wat minder...
Ik vermoed dat ook wel alleen het zichtbare wordt gerenderd hoor. Alleen de animaties vallen buiten de rendering engine. Die rendering engine is gewoon OK en is niets mis mee. Het is de zooi er omheen die wat mankementen heeft. Zoals de gameplay zooi die voor een groot deel in lua is geïmplementeerd. Op zich geen probleem, alleen wordt er niet een jit lua engine (luajit) of multicore lua (lualanes?) gebruikt en dat maakt het dan wel weer wat minder...
De meeste units in de fog worden niet geanimeerd.sdk1985 schreef op zondag 13 juli 2014 @ 01:31:
Zo ver ik heb begrepen zit de fout bij Civilization in het feit dat bijvoorbeeld units onder fog ook geanimeerd worden.
Er zijn alleen een paar uitzonderingen (vliegtuigen) die dat wel worden. En daarom kan het lategame flink lang duren.
Ahhhhhh, zoooooo'n mooie start op emperor als Brazilie. Ik speel op Continents, spawnde op een continent met the huns en assyria. Alles ging lekker, m'n 2de stad had 4 Bananen tyles, 2 goede productie tyles en de rest jungle, laat die culture maar komen. Ik was vriendjes met the huns, vaste trade partners etc. en ineens: BAM, WAR. Ik heb een 50 turn war gevoerd, had zieke upgraded units, toen wilde hij zelf ineens vrede. Waarschijnlijk omdat hij geen units meer had. 20 turns later, BAM oorlog. Dit keer had hij veel geavanceerdere units dan ik. Maar zolang ik zijn melee units maar kon uitschakelen was het goed, dacht ik. Tot er 1 melee unit, 3 tiles away in het water lag, en blijkbaar 3 tiles kan moven en aanvallen. Dat was me hoofdstad. Ik zag z'n leger richting mijn 2de stad gaan. I was done for. Toen ineens: Blue screen of death. Ja, m'n grafische kaart is stuk, me machine uit en aan vervanging toe. Volgende week is alles weer prima.
Eens zien wanneer ik de culture game weer ga proberen met Brasil. Hopen op friendly buren
Al valt het op dat ik bijna altijd tegen huns, azteken, mongols en maya's zit.. Het arme frankrijk had zijn capitol zo snel verloren (kwam ik pas halverwege de game achter).
Eens zien wanneer ik de culture game weer ga proberen met Brasil. Hopen op friendly buren
Er zijn een paar AI's die je gewoon altijd aanvallen als ze zien dat je leger zwak is. Ook al ben je de hele game al goede vriendjes en trade partners.ye-roon schreef op maandag 14 juli 2014 @ 11:41:
Ahhhhhh, zoooooo'n mooie start op emperor als Brazilie. Ik speel op Continents, spawnde op een continent met the huns en assyria. Alles ging lekker, m'n 2de stad had 4 Bananen tyles, 2 goede productie tyles en de rest jungle, laat die culture maar komen. Ik was vriendjes met the huns, vaste trade partners etc. en ineens: BAM, WAR. Ik heb een 50 turn war gevoerd, had zieke upgraded units, toen wilde hij zelf ineens vrede. Waarschijnlijk omdat hij geen units meer had. 20 turns later, BAM oorlog. Dit keer had hij veel geavanceerdere units dan ik. Maar zolang ik zijn melee units maar kon uitschakelen was het goed, dacht ik. Tot er 1 melee unit, 3 tiles away in het water lag, en blijkbaar 3 tiles kan moven en aanvallen. Dat was me hoofdstad. Ik zag z'n leger richting mijn 2de stad gaan. I was done for. Toen ineens: Blue screen of death. Ja, m'n grafische kaart is stuk, me machine uit en aan vervanging toe. Volgende week is alles weer prima.
Eens zien wanneer ik de culture game weer ga proberen met Brasil. Hopen op friendly burenAl valt het op dat ik bijna altijd tegen huns, azteken, mongols en maya's zit.. Het arme frankrijk had zijn capitol zo snel verloren (kwam ik pas halverwege de game achter).
Vriendschappelijk spelen betekent dat je de omliggende spelers niet aanvalt. Niet dat je geen leger nodig hebt.
Si vis pacem, para bellum
"If you want peace, prepare for war"
"If you want peace, prepare for war"
Daarnaast als ze zelf oorlog starten en dan later aankomen met vrede, dan moet je gewoon weigeren. Gewoon nog een turn of 20 doorgaan en dan komen ze vanzelf aan met steden die ze willen geven
Inderdaad, en vervolgens heb je mooi 10 turns om je legers klaar te maken / zetten. Hierdoor zullen ze niet zo snel weer alles op bouwen.Caelorum schreef op maandag 14 juli 2014 @ 12:32:
Daarnaast als ze zelf oorlog starten en dan later aankomen met vrede, dan moet je gewoon weigeren. Gewoon nog een turn of 20 doorgaan en dan komen ze vanzelf aan met steden die ze willen geven
De ai trades zijn zo onzinnigCaelorum schreef op maandag 14 juli 2014 @ 12:32:

Het is een verbetering dat je überhaupt steden kunt krijgen nu, maar in BNW geven ze wel erg makkelijk een stad op.
Ik ben dan ook blij met die communitas mod. Die pakt ook de AI best wel aan, waardoor het een stuk minder voorkomt. Sowieso ben ik al een aantal steden kwijtgeraakt sinds ik die mod gebruik, waar ik dat met vanilla nog nooit heb gehad.
Met BNW ben ik voor het eerst een stad kwijt geraakt. De ai deed een gerichte aanval met +- 4 ranged units en nam na 2-3 turns de stad in.
Verder speel ik altijd online (met ai) en helaas mogen mods daar niet
.
Verder speel ik altijd online (met ai) en helaas mogen mods daar niet
Er is wel een manier om mods werkend te krijgen in online games, maar vergt nogal wat moeite. Heb het een paar weken terug nog gelinkt in dit topic.
Met de communitas-mod doen ze echt nasty sneak attacks. Dan zijn ze je buurland en komen ze ineens aan met 3 katapulten 5 zwaardlui en nog een stuk of 6 random units. Plunderen ze je hele land af en ze hebben de neiging meteen voor de grootste stad te gaan
Tegelijkertijd komen ze ook meteen even aanzetten met missionaries om je geloof onderuit te halen 
Zelfs als je wint ben je nog een beurt of 30 bezig met te herstellen...
Met de communitas-mod doen ze echt nasty sneak attacks. Dan zijn ze je buurland en komen ze ineens aan met 3 katapulten 5 zwaardlui en nog een stuk of 6 random units. Plunderen ze je hele land af en ze hebben de neiging meteen voor de grootste stad te gaan
Zelfs als je wint ben je nog een beurt of 30 bezig met te herstellen...
[ Voor 6% gewijzigd door Caelorum op 15-07-2014 17:23 ]
Ik vond dit wel geinig (check het tekstblokje rechts):

Heb even naar de link gekeken maar staat bij dat het alleen werkt op xml mods. Ik mis bijvoorbeeld Infoaddict, maar die gebruikt dus 10 lua scripts. Dus helaas nog altijd geen mod support.
Tis 2K weekend waardoor civ 5 nu voor €13,19 te koop is op steam.
Zelf heb ik de neiging om alleen maar met william te spelen om lekker als nederland de wereld te kunnen veroveren
Iemand nog tips voor andere leuke civ's ?
Zelf heb ik de neiging om alleen maar met william te spelen om lekker als nederland de wereld te kunnen veroveren
Iemand nog tips voor andere leuke civ's ?
Als je het handels-aspect van William leuk vindt kan je ook de Arabieren proberen
Ik vind Babylonie wel een toffe civ, zeker met de true locations map. Met de true locations mod zit je op mooi vruchtbare grond, dichtbij zee en lekker centraal.
Je moet gewoon verschillende civs proberen en kijken wat je zelf lekker vindt spelen. De meeste leiders vragen een andere speelstijl om hun UA en UB volledig uit te buiten. Het voordeel van afwisselen is dat je je allround civ skills ontwikkelt een dat zorgt ervoor dat je op de lange termijn beter gaat spelen en niet vastroest in bepaalde strategien. Ik krijg er bijvoorbeeld nog heel slecht uit om met de Great Library snel naar Philosophy the techen voor de National College
Grappig, ik ga altijd snel naar dat ding dat een extra spread geeft voor missionaries. Maar dat komt omdat ik altijd mijn religie push voor de extra zetel en gold/turn
De Shoshone zijn wat dat betreft ideaal. Iedere stad die je sticht krijgt wat meer grond dus je hoeft niet perse naast direct benodigde resources (natural wonders) te zitten en je scouts (pathfinders) krijgen de keuze bij goody-huts.... dus je eerste 30 punten cultuur of je eerste 30 faith-points (om een goede start te maken) zorgen dat je gewoon direct in de hoogste versnelling zit.
Wat me trouwens opvalt is dat het in vergelijking met voorgaande delen een stuk lastiger is geworden om een dominantie overwinning te halen. De andere civs keuren dat heel snel af en krijg je dat meteen op je bordje of door middel van slechte trade deals of ze gaan resoluties gebruiken om je leven zuur te maken.
Is het nog steeds niet moeilijk. Het is alleen niet meer mogelijk om gewoon units te spammen en zo te winnen. Je zal ook op andere vlakken iets moeten blijven doen. Hetzelfde geld eigenlijk voor een cultural victory. Als je geen leger hebt wordt je op een gegeven moment echt heel hard gepakt.

Nu weet ik niet precies wat een research agreement op levert, maar zou er een reden zijn voor mij om hier ja tegen te zeggen? Ik zit qua research al een stuk verder dan, in dit geval Venetië. Waarom komen zij dan met zo'n, in mijn ogen, onredelijk voorstel?
Mja onredelijk.. Het gevolg van deze deal is dat jij nog verder voor ligt. De ai houdt hier rekening mee en bepaalt uiteindelijk dat daar iets voor tegenover moet staan. Het aanbod is vrij kansloos inderdaad. Toch heb ik dit soort aanbiedingen wel eens gewijzigd en geaccepteerd. Dus door 600 gold te geven ofzo. Als je genoeg geld hebt kunnen meerdere van dit soort deals je echt zover vooruit gooien dat het gewoon niet meer leuk is ^^
Research Agreement geeft beide spelers een boost aan research points na x turns. Dit kan best wel interessant zijn maar je moet even in de gaten houden dat alles een bepaalde waarde heeft. Als je die coal niet kwijt wilt dan kun je ook wat gold per turn bieden. Of je die Research Agreement echt nodig hebt hangt vooral af van wat de rest van de wereld doet. Als je tegenstanders het vaak doen dan moet jij ook wel. Doen ze dit niet dan kun je het overslaan.JanW schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 17:48:
[afbeelding]
Nu weet ik niet precies wat een research agreement op levert, maar zou er een reden zijn voor mij om hier ja tegen te zeggen? Ik zit qua research al een stuk verder dan, in dit geval Venetië. Waarom komen zij dan met zo'n, in mijn ogen, onredelijk voorstel?
Overigens zorg je er met de Research agreement voor dat je voorsprong verder uitloopt.
Even samengevat; De bonus is gelijk aan de tech waarde van de mediaan van de techs die jeThe bonus is calculated as 50% of the median Science value for all of the technologies the player can currently research. This bonus can be increased by acquiring the Rationalism Social Policy, or by building the Porcelain tower Wonder
kunt researchen. De mediaan is het middelste element. Dus stel 4000,4000,5000,8000,9000 dan is het dus 5000. In ieder geval krijg je dus altijd één free tech.
De verklaring voor de vreemde deals is dat de trade (AI) in Civ V gewoon echt verschrikkelijk slecht is. Een ambassy is in Civ V bijvoorbeeld altijd 1 gold waard. Trade je in 2 turns dus twee keer een ambassy voor 1 gold dan telt dit als twee succesvolle deals en vinden ze je aardiger. Trade met andere players is zo te manipuleren dat je namens een andere speler een deal kunt aanpassen en aannemen. Het is jammer genoeg gewoon slecht uitgewerkt. Dat moeten we onderhand maar accepteren.
[ Voor 18% gewijzigd door sdk1985 op 31-08-2014 19:46 ]
Sommige mods veranderen het overigens wel genoeg hoor
Nou we hebben weer een nieuwe patch http://store.steampowered...ements/521616306760499941
Niet zo heel veel boeiende dingen (behalve misschien wat MP fixes), maar toch nog wel wat kleine leuke wijzigingen in de gameplay zoals extra resources in de gewone games.
Ik wil overigens Aspyr nog even bedanken voor de gelijktijdige release van een update voor Civ van de Linux, OSX en Windows clients. Dit is volgens mij de eerste keer dat dit is gebeurd.
Niet zo heel veel boeiende dingen (behalve misschien wat MP fixes), maar toch nog wel wat kleine leuke wijzigingen in de gameplay zoals extra resources in de gewone games.
Ik wil overigens Aspyr nog even bedanken voor de gelijktijdige release van een update voor Civ van de Linux, OSX en Windows clients. Dit is volgens mij de eerste keer dat dit is gebeurd.
[ Voor 62% gewijzigd door Caelorum op 27-10-2014 20:11 ]
Eindelijk de trade-exploit gefixt 
Wat mij betreft had dat al maanden geleden in een hotfix gemogen
Wel leuk dat er extra resources zijn en dat er wat (veel voorkomende) multiplayerbugs gefixt zijn
Wat mij betreft had dat al maanden geleden in een hotfix gemogen

Wel leuk dat er extra resources zijn en dat er wat (veel voorkomende) multiplayerbugs gefixt zijn
Die exploit fix is eigenlijk best wel heel erg boeiend. Je kon letterlijk elke deal aanpassen en accepteren namens de andere persoon. O jij wil van mij crabs in ruil voor dyes? Ik maak er wel even AL je goud en AL je steden van in ruil voor niets, en ik druk namens jou op accept. Dat was echt belachelijk.
Deze is wel apart:
Deze is wel apart:
Ze willen early game agressiever maken ofzo?•Scale warmonger penalties by era (50% of normal strength in Ancient up to 90% in Industrial; 100% thereafter). Penalties for warmongering vs. City-States halved.
[ Voor 31% gewijzigd door sdk1985 op 27-10-2014 20:22 ]
Nee, in Ancient era krijg je minder warmonger penalty (maar 50%), dus de AI gaat je niet ineens enorm lastig vallen alleen omdat je 1 andere AI aanvalt. Netto resultaat zou moeten zijn dat oorlog wel gebeurt, maar je minder oorlog krijgt vanwege de oorlog, dus minder oorlog. Dus drempel tot oorlog is lager, maar als er oorlog is dan is er wel minder.
En ik vermoed dat dat laatste is wat ze ook hebben willen bereiken.
[ Voor 8% gewijzigd door Caelorum op 27-10-2014 20:29 ]
Wow hoelang heeft die trade bug erin gezeten. meer dan anderhalf jaar? Eerste keer dat ik ermee geconfronteerd werd had ik geen flauw idee wat ik zag. En weet nog altijd niet of de persoon die het me lapte het express deed of niet. Hij was wel een enorme eikel, dus ik denk van wel.
Tradition tree tree ziet er ook raar uit. Tenzij je een ruine vindt met 20 cultuur is de kans groot dat je toch een monument zal moeten bouwen. Ga deze week wat rondsurfen op civfanatic om te zien wat een goeie nieuwe strategie is.
Is er interesse om een civ V mp op te richter voor de personen die (zoals ik) wachten op een korting voor BE? Tegen de AI spelen ben ik al lang beu, en probeerde recent wat mods voor nieuwe civs, maar die lieten de game vaker crashen dan me lief is.
Tradition tree tree ziet er ook raar uit. Tenzij je een ruine vindt met 20 cultuur is de kans groot dat je toch een monument zal moeten bouwen. Ga deze week wat rondsurfen op civfanatic om te zien wat een goeie nieuwe strategie is.
Is er interesse om een civ V mp op te richter voor de personen die (zoals ik) wachten op een korting voor BE? Tegen de AI spelen ben ik al lang beu, en probeerde recent wat mods voor nieuwe civs, maar die lieten de game vaker crashen dan me lief is.
Ja, grote kans dat je een monument wel zal moeten bouwen. Op zich ook wel begrijpelijk, tradition was altijd wel een automatische keuze, dat is nu wat interessanter geworden.
Ook interessant vind ik dat de reformation naar voren is gehaald, een cultural victory wordt nog makkelijker, vermoed ik.
Ook interessant vind ik dat de reformation naar voren is gehaald, een cultural victory wordt nog makkelijker, vermoed ik.
Vond zelf eerlijk gezegd Liberty altijd een betere keuze en als ik de reacties zo lees op het internet ben ik niet de enige die dit vind. Wel verrassend hoeveel mensen Tradition > Liberty vinden...
Mja Civilization V is bij mij vrijwel standaard een domination victory. Zeker in BNW nu je gewoon meer dan 100 happiness kunt stacken via de idiologies. Nu hield ik me nog weleens in zodat je inderdaad niet ineens met iedereen oorlog hebt (niet handig voor trade routes). Heel BNW is eigenlijk vreemd gebalanced (veel gold door trade routes en veel happiness door idiologies).Caelorum schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 20:29:
Nee, in Ancient era krijg je minder warmonger penalty (maar 50%), dus de AI gaat je niet ineens enorm lastig vallen alleen omdat je 1 andere AI aanvalt. Netto resultaat zou moeten zijn dat oorlog wel gebeurt, maar je minder oorlog krijgt vanwege de oorlog, dus minder oorlog. Dus drempel tot oorlog is lager, maar als er oorlog is dan is er wel minder.
Maar van mij mag die hele warmonger mechanic er uit. Redelijk onzinnig om iemand te straffen voor het overnemen van een stad. Het bekende scenario is altijd facepalmen; AI verklaart oorlog, komt met 3 domme units, je sloopt die units, je loopt zo zijn stad in, jij bent de warmonger. Right...