Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Klinkt goed die patch, mooi moment om na een week of 2 weer eens verder te gaan met Civ 5. Ben een tijdje vreemd gegaan met Europa Universalis en gisteravond zelfs Close combat III :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Overigens erg mooi in die behind the scenes video; Het stuk met het orkest. Kosten nog moeite gespaard voor de muziek.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlMarX
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 21:43
Ik heb overigens zojuist in turn 588 alsnog een dominion victory gehaald. In turn 500 had ik al een time victory gehaald. Blijkbaar kan je dus en twee victories halen en gewoon na turn 500 nog een victory halen. In de voorgaande Civs is me dat nooit gelukt en speelde ik voor spel en bonen verder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheHolyCow
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-08 10:31
KarlMarX schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 22:14:
De nieuwe patch speelt wle lekker. De tijd tussen de turns is merkbaar korter en alles lijkt net iets soepeler te gaan.
Ook de AI lijkt iets beter en bouwt nu de juiste units om mijn units te counteren.

Invasie van een nieuw continent in volle gang:
[afbeelding]

Jammer dat je niet verder kan uitzoomen. Het is nog veel groter dan dit. ;)

Met 20 stealth bombers is de lange animatie per bomber wel heel irritant. Aanvallen duurt zo een eeuwigheid...
Ik ben nu wel benieuwd hoe je het voor elkaar krijgt om zoveel units en steden te hebben. De enige manier waarop ik mij staande kan houden is een 'lean and mean' empire en krijgsmacht. Hoe krijg je het voor elkaar om de hapiness op pijl te houden met zoveel steden, zo'n leger op de been te houden en ook nog een zeer positieve cashflow te bewerkstelligen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:00

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Ik blijf me verbazen over de aanbiedingen die de AI je doet bij peace treaties. Ik zat net een potje op een Earth map te spelen... Mijn startpositie lag in Scandinavie, verder eigenlijk niets in Europa. Ik wilde voor een Cultural victory gaan, dus maar drie steden gemaakt.

Alexander wilde mij perse vermorzelen, tot hij twee steden kwijtraakte. Na een paar peace treaties geweigerd te hebben (hij wilde in de eerste zelfs een hoop resources van me hebben :D) gaf hij me ineens al zn steden behalve capital. Nou mooi, hoop puppet states er bij.

Even later zowel Japan als de Iroqui een oorlog tegen me begonnen. Bij hun hetzelfde verhaal. Na een stad verloren te hebben kwamen ze met peace treaties waarbij ze vrijwel alles opgaven. Toen had ik ineens puppets in noord-afrika, heel centraal azie en europa waren ook plots in mijn bezit.

Daarna begonnen de Duitsers (oost-azie). Aangezien ik geen zin had in nog meer puppet states (en daarbij behorende hoeveelheid workers etc) ben ik daar zelf begonnen over peace. Zonder ook maar iets te vragen kreeg ik meteen weer drie steden en een bult resources.

Soms is de AI iets te happig op het weggeven van spullen :P

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlMarX
TheHolyCow schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 16:50:
[...]
Ik ben nu wel benieuwd hoe je het voor elkaar krijgt om zoveel units en steden te hebben. De enige manier waarop ik mij staande kan houden is een 'lean and mean' empire en krijgsmacht. Hoe krijg je het voor elkaar om de hapiness op pijl te houden met zoveel steden, zo'n leger op de been te houden en ook nog een zeer positieve cashflow te bewerkstelligen?
In het begin lukte het ook niet, maar nadat ik de mogelijkheden van de steden beter ging benutten lukt het makkelijk.
Met zo'n groot rijk heb je vele luxeries, dus veel hapiness. Verder handel ik in luxeriers voor nog meer hapiness. Ook bouw ik in de meeste steden alleen geld genererende en hapiness genererende gebouwen, in een paar alleen productie en daar produceer ik mijn leger.
Veel workers op auto.
Ik bouw geen culture dingen, op wonders na en begin pas met aanvallen tegen de turn 450 ofzo. En nu is het al turn 588 (jaar 2089 ofzo).
Er zit wel een uur of 50 in denk ik...

Owja, ik laat alle Civ states leven en bevrijd ze. En maak ze ally, dat levert genoeg culture en food op, zodat ik me daar niet druk over hoef te maken...

[ Voor 6% gewijzigd door KarlMarX op 24-10-2010 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KarlMarX schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 22:14:
De nieuwe patch speelt wle lekker. De tijd tussen de turns is merkbaar korter en alles lijkt net iets soepeler te gaan.
Ik zelf heb nog niet echt gemerkt dat de tijd tussen de beurten nu korter is. Hoe lang duurden je beurten eerst en hoelang duren ze nu? (ongeveer?)

En hoe is dit bij anderen? Is bij jullie de tijd tussen beurten sinds de patch nu korter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-07-2013
Ik heb nog alleen met 1.0.0.20 gespeeld, dus niet meer sinds de patch. Ik heb vorige Civs ook gespeeld, en allemaal leuk gevonden. Ik vind Civ IV leuk qua spel en graphics.

Civ V vind ik een beetje tegenvallen. Om de een of andere reden heb ik na een tijdje een kaart gespeeld te hebben, er gewoon geen zin meer in. Ik denk dat dit ook komt omdat ik het idee heb dat veel spelconcepten teveel zijn versimpeld en gestroomlijnd. Heel veel veranderingen vind ik wel goed, hoor. De zeshoekige vakjes zijn leuk (maar die had Freeciv ook al), en het langzaamaan verkrijgen van nieuwe vakjes door culture, of geld, is ook leuk. De social policies zijn ook leuk, maar ik weet niet of ik ze leuker vind dan de civics uit Civ IV. 1UPT is okay, hoewel een combat strength penalty voor meerdere units per tile vast makkelijker was geweest voor de AI. Dan kun je nog steeds grote stacks maken, alleen worden ze dan heel zwak. Er was een mod die bij Civ IV BtS zat die zoiets deed. Ik weet niet meer hoe die heet, maar het was een soort tower defense, waar je links steden kon bouwen, en rechts de barbaren kwamen invaderen. Stacken leverde een penalty van iets van -10% per extra unit op.

Ik heb alleen maar op Small en Normal maps gespeeld, dus geen echte performance-problemen gehad op m'n 2.7GHz AMD Athlon X2 met 4GB RAM. Wel moet ik nog aan een fatsoenlijke videokaart zien te komen. Hoe presteert de Nvidia GT240 met Civ V? Ik hoef niet alles op High te hebben, ik wil gewoon niet continu in Catan-modus hoeven zitten, en een leuke framerate hebben terwijl ik naar mooie landschappen kijk.

Maar goed, verder over het spel: ik lees in de rest van de thread dat de AI bedroevend slecht is. Nu hebben ze de transportboten eruit gehaald, iets waar de AI in het verleden wel moeite mee had, maar de 1UPT verandering lijkt voor veel grotere problemen te zorgen.

Laatst speelde ik een spel als Siam, had ik drie steden en weinig leger, verklaart Hiawatha me de oorlog, en even later Napoleon ook, puur uit opportunisme. Enfin, ik verlies twee steden, en houd alleen m'n net nieuwe dorpje over, en een warrior, en een archer die ik van m'n militaristic SC ally had gekregen. Ik bouw een paar horsemen, omdat Hiawatha kennelijk niet geinteresseerd is in m'n laatste dorpje, en ik verover gewoon alles terug, en dat terwijl Hiawatha een behoorlijk leger had. Ik denk dat hij ook in oorlog was met Napoleon, dat hij daarom een deel van z'n troepen had teruggetrokken.

Maar ja, hij liet me veel te lang met rust terwijl ik hartstikke zwak was, zodat ik een paar units kon bouwen en kon terugvechten. Duurde allemaal een tijdje, maar kennelijk kreeg ik die tijd gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtMarx
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:30

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

AI was altijd al lastig bij Civ's. Civ IV's AI was of onredelijk of te makkelijk afhankelijk van difficulty level. Zeker met onderhandelen is het erg lastig om alle factoren mee te nemen bij een beslissing. Oorlogvoeren deed CiV IV AI wel beter. Het was gewoon makkelijker om key points uit te rekenen op de map (gerelateerd aan bergen/steden/belangrijke resources) en daar een zut units te stacken. Nu zijn die key points nog wel te bepalen maar vervolgens moet ook nog bepaald worden waar welke units worden gezet.

Prince was ten tijde van CiV IV mijn favoriete difficulty level, nu vaag ik op prince alles en iedereen weg met 2/3 knights, 2 catapults en wat ranged volk (archers/horsearchers, etc.). Beetje healen tussendoor en je bent unbeatable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik heb nu met de Prince/Huge map een economie die 1200 goudstukken per beurt oplevert (en 900 cultuur, 2000 science). De 5 steden die ik heb bouwen momenteel alleen space-shipmeuk en het geld wordt gebruikt om alle 25 stadsstaten om te kopen en regelmatig een nieuwe tank/helicopter (ik koop mijn leger in de goed geupgrade stad).
Oorlog is ook makkelijk met 10 tanks in het veld. Volgende keer maar een niveau hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonglew00
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-09 22:47
@psychoclown

ik vroeg me hoe je kan spelen via hamachi, NIET hoe je illegaal op steam kan spelen.
want... ik ben geneigd om de spel te kopen maar als je perseen via steam moet spelen (ook VPN) dan haak ik af. Platform steam en het spel civ5. Spelen via een ander platform... dat is wat anders...
(Starcraft 2 heeft battlenet nodig om tegen elkaar te spelen. daar is geen andere optie ook al is het LAN)

heeft mensen ook ontiegelijke wachtijden als je op small speelt en deity? want het is inderdaad best makkelijk alles lager dan deity :P. Misschien toch maar terug naar civ2. Dat is nog een uitdaging op deity :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:32
zonglew00 schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 15:36:
@psychoclown

ik vroeg me hoe je kan spelen via hamachi, NIET hoe je illegaal op steam kan spelen.
want... ik ben geneigd om de spel te kopen maar als je perseen via steam moet spelen (ook VPN) dan haak ik af. Platform steam en het spel civ5. Spelen via een ander platform... dat is wat anders...
(Starcraft 2 heeft battlenet nodig om tegen elkaar te spelen. daar is geen andere optie ook al is het LAN)

heeft mensen ook ontiegelijke wachtijden als je op small speelt en deity? want het is inderdaad best makkelijk alles lager dan deity :P. Misschien toch maar terug naar civ2. Dat is nog een uitdaging op deity :)
Ik vind de wachttijden sinds de laatste patch van dit weekend echt ontzettend meevallen. En dat is op Huge Prince.
Maar steam is helemaal niet zo'n ramp vind ik. Werkt prima, heb wel meer spellen die met steam werken.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Iemand al begonnen aan het "verover zo'n beetje alles wat je ziet" scenario met Gengis Khan? :)

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky
Ik weet niet of het voor de patch ook kon, maar je kunt nu van Piety naar Rationalism (en van Liberty naar Autocracy, etc.) switchen, door de oude policies te verliezen, en een turn Anarchy te hebben (geen productie). Het kost wel wat (afhankelijk van wat je in de tak die je verlaat hebt geinvesteerd), maar je hebt tenminste de optie.

[ Voor 11% gewijzigd door Orky op 26-10-2010 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-09 00:19

djidee

Mr. Slungel

mindcrash schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 07:19:
Iemand al begonnen aan het "verover zo'n beetje alles wat je ziet" scenario met Gengis Khan? :)
Wel met de Duitsers... Wou gewoon rustig opbouwen, met ongeveer 4 gelijke groten (Duitsland, Engeland, Rusland en VS) liep het redelijk gelijk op, de anderen bleven achter....

Echter, nadat de patch geinstalleerd was, was het nog geen 3 turns (terwijl die situatie al een tijd bestond) voordat hun 3en een pact vormden en met zn 3en mij de oorlog verklaarden }:|

Alle hens aan dek, en na eerst wat verloren te hebben kon ik redelijk Engeland de wereld uit helpen.. En wouden de andere ook vrede met forse schade betalingen.. Dat is nog niet goed, maar het feit dat ze aggresiever werden en hun kans grepen om mij samen aan te pakken is wel iets sinds de patch.. Daarvoor begonnen ze er niet aan, ook al waren ze (met 2 of 3) gelijke grote of iets groter dan mij...

Nu wel zo ver dat ik niet stop voordat die andere 2 van de kaart af zijn.. De units veilig de oceaan over krijgen is nog wel een uitdaging met bastion rusland. Die heeft een forse hoeveelheid landlegers, diverse airunits en een kleine vloot voor de deur liggen... Benieuwd of hij die effectief gaat toepassen als de invasievloot die kant op komt zonder al te veel dekking (buiten bereik airunits (en heb maar 1 carrier), en heb geen grote vloot (ongelukkige resources vooral (1 oilwell :X ))

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
vraagje, haalt steam Gengis automatisch binnen, aangezien het gratis is? Of moet ik dat spul apart downen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtMarx

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Ga vanavond aan de slag met genghis. Iemand al de babyloniers gekocht/geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunaR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 14:21
_Anvil_ schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 15:41:
vraagje, haalt steam Gengis automatisch binnen, aangezien het gratis is? Of moet ik dat spul apart downen?
In steam met de rechter muisknop op het spel -> Downloadbare content. Daar stond hij van zelf bij, bij mij. Ik heb nog niet gekeken waar ik het in game kan vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door RunaR op 26-10-2010 16:51 ]

ISS Detector en meer voor Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericr
  • Laatst online: 10-09 16:27
Genghis komt net kijken in het spel en voor het jaar 0 heb ik hem al uitgeroeid, zal wel niet hebben geholpen dat ik zijn settler gepikt heb (wordt een worker) en daarbij ook 1 van zijn warriors heb geslacht. Daarna even gewacht tot ik mijn horsemen had en mijn Saimese hordes op hem afgestuurd. Civ V is toch steeds meer een wargame geworden, ook al was om een hoge score te krijgen in andere versies oorlog vaak ook de enige optie.

Weet niet hoe Firaxis de AI moet fixen qua oorlog voeren maar ze lijken toch dommer dan in Civ IV, maar goed toen kon een AI-tegenstander ook een stack of doom bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
Gisteravond toch iets stoms gehad met de AI.
Ik had bijna mijn SS spullen compleet en dus bijna een Scientific victory.
Maar ik dacht: Ik wil wel eerst even zien hoe het eruit ziet als zo'n nuke ontploft.
Dus oorlog begonnen met Elizabeth, zij was het meest irritant.
Nuke op London gegooit, zag er wel leuk uit :P
Toen ging ik de rest van engeland innemen. Op een gegeven moment kon ik een stadje van Darius die al vrij vroeg van de kaart was geveegd "Liberaten". Dus ik denk, ach who cares ik heb toch al bijna gewonnen.
Dus ik bevrijd zijn stadje.
Nog geen beurt later zegt Darius dat hij mijn warmongering zat is en dat hij iedere deal met mij opzecht.
ik :? WTF, ik heb je net geholpen gast! Als het niet aan mijn warmongering lag had jij nu niet je stad terug gehad |:(

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericr
Meekoh schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 09:53:
Gisteravond toch iets stoms gehad met de AI.
Ik had bijna mijn SS spullen compleet en dus bijna een Scientific victory.
Maar ik dacht: Ik wil wel eerst even zien hoe het eruit ziet als zo'n nuke ontploft.
Dus oorlog begonnen met Elizabeth, zij was het meest irritant.
Nuke op London gegooit, zag er wel leuk uit :P
Toen ging ik de rest van engeland innemen. Op een gegeven moment kon ik een stadje van Darius die al vrij vroeg van de kaart was geveegd "Liberaten". Dus ik denk, ach who cares ik heb toch al bijna gewonnen.
Dus ik bevrijd zijn stadje.
Nog geen beurt later zegt Darius dat hij mijn warmongering zat is en dat hij iedere deal met mij opzecht.
ik :? WTF, ik heb je net geholpen gast! Als het niet aan mijn warmongering lag had jij nu niet je stad terug gehad |:(
Ach ik bevrijdde een stad(Washington), na 2 beurten gaat die pipo mij de oorlog verklaren. Dat was dus gelijk weer over met zijn laatste stadje. Wat me daarna wel nekte omdat ik mijn opmars richting India niet gelijk heb doorgezet. Maar AI heeft inderdaad vreemde trekken en is vrij ondankbaar, gewoon alles de fik in of puppets maken. In mijn laatste game was ik Wu Zetian The Terrible, klinkt beter dan de verlichte of andere onzinnige titels die je krijgt als je nooit oorlog voert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-09 08:34
hmmmm eerste indruk als zeer ervaren civ spelen (civ I was meesterlijk en heeft me heel wat slaap gekost)

Ik moet erg wennen aan deze nieuwe civ. voorheen was het zo dat ik een nieuwe civ vrij snel kon spelen en doorgronden. Ik ben nu zo'n kleine 5 uurtjes bezig en besef dat ik blijkbaar veel opnieuw moet leren. Tempo van het spel valt me tegen en ligt mijn inziens een stuk lager dan civ IV. Productie lijkt veel langer te duren dan bij de oude civs (50 turns voor een lighthouse??) maar dit kan liggen aan het feit dat ik de boel gewoon nog moet leren en blijkbaar iets verkeerds doe (en dan toch de andere civs voorblijven??) combat vind ik zeer verfrissend maar dat is tot nu toe het enige positieve puntje. Maar ik geef niet op, zal een kwestie van wennen zijn neem ik aan.......

Ook was ik verbaasd dat ik als ik op een spel starten drukte ik meteen, zonder keuze mogelijkheden een spel gestart kreeg. Grappig maar was ik niet gewend van civ.

Ervaren civ spelers die maar gestopt zijn met spelen door alle veranderingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonglew00
xxxMaverick schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 21:20:
hmmmm eerste indruk als zeer ervaren civ spelen (civ I was meesterlijk en heeft me heel wat slaap gekost)

Ik moet erg wennen aan deze nieuwe civ. voorheen was het zo dat ik een nieuwe civ vrij snel kon spelen en doorgronden. Ik ben nu zo'n kleine 5 uurtjes bezig en besef dat ik blijkbaar veel opnieuw moet leren. Tempo van het spel valt me tegen en ligt mijn inziens een stuk lager dan civ IV. Productie lijkt veel langer te duren dan bij de oude civs (50 turns voor een lighthouse??) maar dit kan liggen aan het feit dat ik de boel gewoon nog moet leren en blijkbaar iets verkeerds doe (en dan toch de andere civs voorblijven??) combat vind ik zeer verfrissend maar dat is tot nu toe het enige positieve puntje. Maar ik geef niet op, zal een kwestie van wennen zijn neem ik aan.......

Ook was ik verbaasd dat ik als ik op een spel starten drukte ik meteen, zonder keuze mogelijkheden een spel gestart kreeg. Grappig maar was ik niet gewend van civ.

misschien een tip.. als je bossen omhakt krijg je extra productie... ennuh het is wel handig als je een grote stad neemt... met 6 ofzo... je moet meer focus op gold dan productie... want dat schiet ECHT niet op...
vanavond ff deity proberen XD begint beetje saai te worden civ 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Ik heb alle Civ's tot in den treure gespeeld, en sinds Civ 3 uitkwam heb ik alle spellen en uitbreidingen per definitie gepre-ordered. Civ V vond ik er op voorhand ook geweldig uitzien, maar mijn pc zou het niet echt goed meer gaan trekken. Dus in de financiële planning er rekening mee gehouden dat er rond de release van Civ V een nieuwe pc moest komen. In die nieuwe pc ook gekozen voor een Nvidia-videokaart omdat Civ V specifiek ontwikkeld is met engineers van Nvidia, etcetera. Kortom, ik was er helemaal klaar voor.

Helaas kwam de nieuwe pc een paar weken later, dus mijn eerste uren Civ V heb ik nog op de oude pc, met lage resolutie en lage settings gespeeld. Volgens Steam heb ik 17 uur gespeeld tot nu toe, en dat was allemaal nog op de oude pc. Eén spel helemaal uitgespeeld, en een paar verschillende dingen kort uitgeprobeerd. Eerste indruk: te makkelijk, te weinig diepgang en te saai. Toen kwam eindelijk de nieuwe pc, maar merkte ik dat ik eigenlijk al geen zin meer had in Civ V. Ik hield mezelf toen voor dat dat was tot de eerste grote patch uitkwam - daarna zou ik het wel weer gaan proberen.

Inmiddels is de eerste patch uit, en heb ik nog steeds niet de aandrang om weer te spelen. Civ V 'grijpt' me gewoon niet zo als vorige versies dat wel deden. Ik heb wel nog hoop, want het schijnt nog beter modbaar te zijn dan vorige versies, en bij Civ IV waren de vele schitterende mods al de grote kracht. Dus ik verwacht dat het over een tijdje alsnog een goed spel zal zijn, en hoop dan ook mijn verslaving weer een beetje terug te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zonglew00 schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 21:34:
[...]misschien een tip.. als je bossen omhakt krijg je extra productie... ennuh het is wel handig als je een grote stad neemt... met 6 ofzo... je moet meer focus op gold dan productie... want dat schiet ECHT niet op...
vanavond ff deity proberen XD begint beetje saai te worden civ 5
Productie kan best lekker gaan.. Had zelf een stad die de meeste gebouwen in 3-4 beurten bouwde. Was al wel wat later in een spel. Punt is dat de stad wel goed moet liggen. Mijn stad lag iig in de bergen naast wat vruchtbaar land met een rivier die zowat alle tiles belangrijke tiles van de city raakte ^^
Vooral wat later in het spel merk je dan dat die productie ineens exponentieel groeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Oef, vandaag voor het eerst een cultural victory gehaald met maar 2 Franse steden op level 4. Echt op het nippertje in beurt 499...

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
Anakha schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 22:04:
[...]
Ik heb alle Civ's tot in den treure gespeeld, en sinds Civ 3 uitkwam heb ik alle spellen en uitbreidingen per definitie gepre-ordered. Civ V vond ik er op voorhand ook geweldig uitzien, maar mijn pc zou het niet echt goed meer gaan trekken. Dus in de financiële planning er rekening mee gehouden dat er rond de release van Civ V een nieuwe pc moest komen. In die nieuwe pc ook gekozen voor een Nvidia-videokaart omdat Civ V specifiek ontwikkeld is met engineers van Nvidia, etcetera. Kortom, ik was er helemaal klaar voor.
Dat is echt een van de slechtste redenen om voor een NVidia kaart te kopen 8)7
Het is maar een labeltje tijdens de Intro. AMD/ATI heeft ook net als nvidia meegeholpen aan de ontwikkeling van het spel. Sterker nog AMD gebruikt het om Eyefinity mee te promoten.

Maargoed back on topic :P

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericr
zwippie schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 00:55:
Oef, vandaag voor het eerst een cultural victory gehaald met maar 2 Franse steden op level 4. Echt op het nippertje in beurt 499...
Geen puppets? Ik ben nu met Siam bezig met 3 steden maar heb er wel een zooi puppets bij om extra cultuur binnen te halen. Dubbel cultuur van citystates is ook wel handig, minder handig dat er maar 2 cultured city states aanwezig zijn op de kaart. Maar waarschijnlijk heb ik domination eerder voltooid dan de cultural victory. Modern Age rond het jaar 1000 is wel een voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb inmiddels een keer een cultural victory gedaan met de Fransen. eigenlijk nergens last van gehad en rond 1950 volgens mij klaar. (4 steden totaal, tegen het einde wat uitgebreid omdat de andere CIVs me begonnen te irriteren)

Nu ben ik een expansion game begonnen met de Aztec. Leuk die culture per turn, maar ik wou meer de kant op van snel military units researchen en bouwen en zo de overhand krijgen. Dus misschien achteraf niet zo'n heel verstandige keus.

Wat is nu mijn probleem? Ik heb Egypte rond 2000 BC al van de kaart geveegd en ook 2 city states overgenomen (puppets) maar mijn unhappiness in steden schiet echt flink omhoog nu. Inclusief puppets in totaal 5 steden. Ik ben nu aanbeland in de situatie dat ik gewaarschuwd wordt dat mijn army zometeen niet meer wil vechten. (vrij ernstig dus)

Nu vraag ik me dus achteraf af, hoe had ik dit anders aan kunnen pakken? Ik had wel wonders kunnen bouwen, maar hoe kan ik dan ooit military units bouwen en uitbreiden. Of begin ik wellicht te vroeg met aanvallen?

Hoe doen jullie dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMayan
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 22:45
Verwijderd schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 11:40:
Ik heb inmiddels een keer een cultural victory gedaan met de Fransen. eigenlijk nergens last van gehad en rond 1950 volgens mij klaar. (4 steden totaal, tegen het einde wat uitgebreid omdat de andere CIVs me begonnen te irriteren)

Nu ben ik een expansion game begonnen met de Aztec. Leuk die culture per turn, maar ik wou meer de kant op van snel military units researchen en bouwen en zo de overhand krijgen. Dus misschien achteraf niet zo'n heel verstandige keus.

Wat is nu mijn probleem? Ik heb Egypte rond 2000 BC al van de kaart geveegd en ook 2 city states overgenomen (puppets) maar mijn unhappiness in steden schiet echt flink omhoog nu. Inclusief puppets in totaal 5 steden. Ik ben nu aanbeland in de situatie dat ik gewaarschuwd wordt dat mijn army zometeen niet meer wil vechten. (vrij ernstig dus)

Nu vraag ik me dus achteraf af, hoe had ik dit anders aan kunnen pakken? Ik had wel wonders kunnen bouwen, maar hoe kan ik dan ooit military units bouwen en uitbreiden. Of begin ik wellicht te vroeg met aanvallen?

Hoe doen jullie dit?
Je moet vooral veel settlers blijven bouwen zodat ook je steden niet te groot worden. En maar 2 tiles tussen de steden zodat ze lekker dicht bij elkaar zitten.
Qua gebouwen direct en praktisch alleen happiness dingen Collusseum->Theatre bouwen in elke stad.
Culture (erg belangrijk!): Direct voor Liberty->Meritocracy gaan voor happiness per stad en daarna Piety-> Theocracy.
Qua wonders is vooral Forbidden Palace belangrijk. Zo snel mogelijk voor de benodigde tech gaan ook.
En natuurlijk van luxery resource naar luxery resource expanden en vechten.
Vergeet ook niet te scouten (met een boot ook) voor de natural wonders.
Het makkelijkste is het met China omdat je dan Paper Makers hebt ipv Libary die extra gold geeft. En je hebt betere Great Generals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
DaMayan schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 12:40:
[...]

Je moet vooral veel settlers blijven bouwen zodat ook je steden niet te groot worden.
Je kunt ook gewoon de growth uitzetten bij een stad. ;)

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonglew00
als je hangt met je cursor op de unhappiness... kan je zien waar het aanligt... maar colloseum en theater doet wonderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit inmiddels in mijn 3e potje na de 1e en 2e met gemak op de 2makkelijkste niveau's simpel gewonnen te hebben.
Nu heb ik een probleem ik speel op een small map met England.
Er zijn 2 continenten waar ik beide op zit, op het ene heb ik 1 stad aan de kust op het andere
continent 5steden. Nu heb ik op dat continent problemen er zaten naast mij 2Civ's Aztecs en Americans die vochten al vanaf het begin en ik besloot aangezien de Azteken voor mij een grotere bedreiging vormden een pact met de Americans aan te gaan ik nam al snel een stuk of 3 steden in en de Amerikanen ook.
Nu lag daar als enige grote stad nog Tenochtitlan met walls ik durfde niet aan te vallen en nu hebben de Amerikanen die stad ingenomen en zijn de Azteken vrijwel uitgespeeld.
Ik had altijd een zeer goede band meet Amerika maar nu verbreekt Washington elk pact.
Dit op zich is geen probleem maar hij begint me met al zijn steden in te sluiten van elke kant.
Nu hik ik op 3gedachten de 1e: Met vrijwel mijn gehele leger proberen met een omtrekkende beweging zijn rijk te splitsen en hopen dat hij mij niet van alle kanten aanvalt.
2e: Mijn troepen opsplitsen naar zijn flanken en in het midden en hopen op een snelle doorstoot waar ik geen vertrouwen in heb.
3e: Als hij mij aanvalt al mijn troepen naar het andere continent sturen en daar de mindder ontwikkelde Civ's overnemen en met een grote landing Amerika's rijk in 2en splijten.

Welke optie zouden jullie kiezen
Of andere oplossingen?
Op zee zijn ze geen partij voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonglew00
@GJ123...

ik heb dat probleem ook... links, rechts en boven wordt ik bedreigd. Het enige wat je kan doen is...
meteen iedereen oorlog verklaren en stratetigisch achter de heuveltjes staan met je range... en elke keer dat iemand op het heuveltje staan... eraf knallen.

tis ook dat ik 6 cannonnen en 8 crossbows heb om 8 tiles breed te verdedigen op deity :/ gaat tot zover nog goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Je leger verdelen in 2 groepen: een opvangende groep (enkele horseman en ranged units) om hun leger op te vangen en te beschadigen/uit te dunnen en dan met de rest van je leger gericht op 1 stad afgaan. Geheid dat de AI te dom is om die stad te verdedigen en die pak je dan... en de volgende... en de volgende. Meestal is oorlog toch eerst het uitdunnen van het vijandelijke leger voor je zelf in de aanval gaat.

Ik ben al lang aan het dubben of ik weer naar Civ4 terug moet gaan. De AI is te dom, de steden zijn te oppervlakkig en groeien vanzelf goed, het niveau is te makkelijk (kom op zeg, ik heb op prince-niveau nog nooit het gevoel gehad een walkover te hebben en nu kan ik op 4 manieren tegelijk winnen en een compleet leger direct kopen), religie ontbreekt, redelijke balans in resources ontbreekt, redelijke diplomatie ontbreekt, de stadstaten-strategie is buitengewoon succesvol, ranged maakt eigenlijk ook geen bal uit (enkele horseman en je maakt de vijand sneller dood dan dat ze jouw kunnen beschieten).
Natuurlijk, de vierkanten van Civ4, de stacks of doom enzo waren ook niet best, maar er zat meer diepgang, micromanagement enzovoort in. Het grijpt je, je bent bewust bezig met die ene havenstad stichten zo dat er vis naast zit (en je dus die vis als groei kan gebruiken bij settlerproductie). Je wereldwonderen maakten verschil en je leger kon niet moeiteloos aan de volgende buurman beginnen.
Of toch, zou Civ5 wel meerwaarde gaan bieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
Delerium schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 21:58:
Je leger verdelen in 2 groepen: een opvangende groep (enkele horseman en ranged units) om hun leger op te vangen en te beschadigen/uit te dunnen en dan met de rest van je leger gericht op 1 stad afgaan. Geheid dat de AI te dom is om die stad te verdedigen en die pak je dan... en de volgende... en de volgende. Meestal is oorlog toch eerst het uitdunnen van het vijandelijke leger voor je zelf in de aanval gaat.

Ik ben al lang aan het dubben of ik weer naar Civ4 terug moet gaan. De AI is te dom, de steden zijn te oppervlakkig en groeien vanzelf goed, het niveau is te makkelijk (kom op zeg, ik heb op prince-niveau nog nooit het gevoel gehad een walkover te hebben en nu kan ik op 4 manieren tegelijk winnen en een compleet leger direct kopen), religie ontbreekt, redelijke balans in resources ontbreekt, redelijke diplomatie ontbreekt, de stadstaten-strategie is buitengewoon succesvol, ranged maakt eigenlijk ook geen bal uit (enkele horseman en je maakt de vijand sneller dood dan dat ze jouw kunnen beschieten).
Natuurlijk, de vierkanten van Civ4, de stacks of doom enzo waren ook niet best, maar er zat meer diepgang, micromanagement enzovoort in. Het grijpt je, je bent bewust bezig met die ene havenstad stichten zo dat er vis naast zit (en je dus die vis als groei kan gebruiken bij settlerproductie). Je wereldwonderen maakten verschil en je leger kon niet moeiteloos aan de volgende buurman beginnen.
Of toch, zou Civ5 wel meerwaarde gaan bieden?
Nou ja, je moet wel bedenken dat bijna alle bezwaren die je noemt door een mod te verhelpen zijn. Het lastigste zal het micromanagen weer boeiend maken zijn, maar de rest is redelijk triviaal. Het is alleen wel heel veel: tile yields, culture/wealth productie van wonderen, balans sci/productie op epic/marathon, enz. enz..
En tot de AI eindelijk eens hersenen krijgt zal het weinig boeiend worden idd. (Qua uitdaging en diepgang ben ik het wel met je eens; ik verveel me geregeld de tyfus.)

[ Voor 6% gewijzigd door foppe-jan op 29-10-2010 14:50 ]

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericr
Heb het inmiddels ook wel wat gehad met Civ V, op King nu ook meerdere potjes gewonnen (Epic snelheid) maar het spel komt gewoon niet meer op gang als je eenmaal de leiding hebt genomen op veel vlakken. Dan is het klikken naar de volgende beurt of zelf maar gaan voor weer een domination victory. Dat laatste is dan iets bewegelijker maar door de domheid van de AI ook niet echt een uitdaging. Een AI die zelfs op Deity geen schijn van kans lijkt te maken.

Scoresysteem was natuurlijk altijd in het voordeel van veroveraar spelen maar als je 100 beurten eerder klaar bent met een diplomatic victory zou dat toch meer mogen opleveren dan een nipte domination victory. Ik had dit keer zelfs meer inwoners op die kleinere landmassa die toch nog steeds meer dan 1/3 van het oppervlakte besloeg.

Op King kon ik vrij makkelijk een science opbrengst halen van bijna 800 per beurt, 650 gpt en 450 culture. Dat was begin 19de eeuw, als ik geen diplomatic victory had gehaald met 18 stemmen totaal was dat in de 20ste eeuw nog een stuk meer geweest natuurlijk. Dan hadden mijn puppets die allemaal minimaal 40 hammers hadden wegens railroad en andere voordelen ook hun gebouwen afgehad.

Happiness is op den duur ook geen probleem als je de juiste policies gebruikt en alle happy resources in bezit hebt of krijgt aangeleverd via city states. Ik had 70+ happy faces en was vanaf begin 18de eeuw in feite bezig met 1 lange gouden eeuw, vaak voortgezet door de geboorte van GP.

Misschien dat ik nog 1 of 2 stappen omhoog moet gaan in moeilijkheidsgraad maar dat is op Deity na volgens mij ook alleen maar een herhaling van zetten. Eenmaal je achterstand ingelopen is het een kwestie van master of puppets spelen en je resources binnen halen zonder al teveel moeite. Strijd leveren doet de AI op hogere moeilijkheidsgraden toch niet beter dan op King of lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericr
Niemand speelt Civ V meer? Toch nog maar een potje op Emperor gewaagd maar loop nu tegen een irritante bug aan waarbij een Research Agreement-aanbod de voortgang van een beurt ophoudt. Als ik op escape druk krijg ik gelijk van de aanbiedende partij een oorlogsverklaring om de oren. Dat terwijl ik zonder die DOW binnen enkele beurten de laatste 2 resterende hoofdsteden kan innemen voor een domination victory.

Die oorlogsverklaring was er normaal gesproken niet gekomen, is echt een bug die mijn hele potje op Emperor naar de knoppen helpt. Met een Blitzkrieg had ik beide steden direct na mijn DOW in kunnen nemen, nu mag ik blij zijn als ik de tegenstander kan afhouden en moet ik nog veel meer beurten wachten voordat ik aan de poorten sta van 1 van die hoofdsteden.

Misschien maar 1 save teruggaan en hopen dat die bug dan niet optreedt, Civ V heeft in ieder geval nog wel wat patchwerk nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 20:32
Tja.. wat heet spelen.. Naast de nieuwe Settlers is Civ ook mislukt. Spellen zijn niet af, missen functies en hebben teveel wijzigingen (vooral Settlers) om het grote publiek te willen aanspreken en daardoor de connectie verliezen met de trouwe aanhang.

Je ziet in de topics hier en Settlers hoeveel en hoelang de spellen (maar) gespeelt worden.

[ Voor 15% gewijzigd door maniak op 01-11-2010 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08-2021

Hiero! Vond de laatste CiV ook al bijna een achteruit gang(hoeveel liniearder kan een spel zijn denk je dan waarbij je een hele beschaving onder je hoede hebt? Extreem liniear.). Maar Civ5 is voor mij persoonlijk van de regen in drup. 1 of andere halfbakken wargame die er niet eens echt goed uit ziet, niet eens echt goed speelt, en de AI die weer zo prut is.
Ik blijf voorlopig Galactic Civilizations doen, en hopen dat CiV ooit weer zn oude niveau weet te halen al heb ik de hoop al vrij lang geleden opgegeven.

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
Ericr schreef op maandag 01 november 2010 @ 09:12:
Niemand speelt Civ V meer? Toch nog maar een potje op Emperor gewaagd maar loop nu tegen een irritante bug aan waarbij een Research Agreement-aanbod de voortgang van een beurt ophoudt. Als ik op escape druk krijg ik gelijk van de aanbiedende partij een oorlogsverklaring om de oren. Dat terwijl ik zonder die DOW binnen enkele beurten de laatste 2 resterende hoofdsteden kan innemen voor een domination victory.

Die oorlogsverklaring was er normaal gesproken niet gekomen, is echt een bug die mijn hele potje op Emperor naar de knoppen helpt. Met een Blitzkrieg had ik beide steden direct na mijn DOW in kunnen nemen, nu mag ik blij zijn als ik de tegenstander kan afhouden en moet ik nog veel meer beurten wachten voordat ik aan de poorten sta van 1 van die hoofdsteden.

Misschien maar 1 save teruggaan en hopen dat die bug dan niet optreedt, Civ V heeft in ieder geval nog wel wat patchwerk nodig.
Speel het nog wel hoor. Daarom post ik ook niet zoveel. Het is voor mij nu vrij goed speelbaar.
Alleen de AI maakt af en toe stomme fouten.
Ben nu bezig met Catherine, die Krepost van haar is best handig. Je land grenzen groeien er onwijs hard mee.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtMarx

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Gisteravond het genghis scenario afgemaakt op prince. Redelijk eenvoudig, alleen moet je rekening houden met bergen unhappiness. Als je genoeg rest om te healen is het kinderlijk eenvoudig om met je 4/5 startunits de hele wereld te veroveren (zeker met alle bonussen die ze krijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoop dat de meeste mensen die hier klagen Civ V wel (nog) geprobeerd hebben met een nieuwere patch (1.0.0.62+). Een hele hoop verbeteringen, ook in de AI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
Verwijderd schreef op maandag 01 november 2010 @ 13:44:
Ik hoop dat de meeste mensen die hier klagen Civ V wel (nog) geprobeerd hebben met een nieuwere patch (1.0.0.62+). Een hele hoop verbeteringen, ook in de AI.
Dat doe ik ook. Crashes zijn verleden tijd inmiddels.
Maar de AI doet nog steeds domme dingen :-(

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericr
Heb de nieuwste patch maar kom nog wel wat bugs tegen, die van gisteren is knap irritant omdat het een zo goed als zekere zege op Emperor in de weg staat. Nog niet geprobeerd om 1 save terug te gaan maar in feite zouden dat soort acties ook niet nodig moeten zijn.

Vind wel dat ze iets aan de balance in het spel moeten doen, ook al zal dat in de vanilla versie waarschijnlijk niet gebeuren. Citystates kan je natuurlijk uitzetten maar zijn overpowered en ook trading post spamming is wat overpowered als je gebruikt maakt van de juiste taktieken. AI bouwt ook niet voor niks bijna alleen die tradings posts, zelfs op terrein waar een mijn bedoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 20:32
Mja.. het spel mist gewoon iets.. Alleen oorlog voeren is leuk in het begin maar verveeld snel. Voor de rest is het spel leuk om een paar keer te spelen en dan leg je het weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunbar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-07 12:12
Het spel speelt zichzelf eigenlijk. Je kunt gewoon te weinig keuzes maken. In civ4 kon je spelen met terrain improvements om je stad te specialiseren, van religie wisselen om een ander machtsblok te vormen en kon je je hele economie focussen met de civics.

Civ5 neemt gewoon een hele hoop keuzes weg, het aantal terrain improvements is erg beperkt en statisch, diplomatie is ondoorzichtig en policies zijn grappig maar liggen vast wanneer je ze gekozen hebt.
Je zit gewoon in een soort flow waar elke actie die je moet nemen rechtsonder staat en als je die afgehandeld hebt dan moet je op next turn klikken. Het spel speelt zichzelf.

De enige actie waar je zelf nog invloed op hebt, is oorlogvoeren maar dat is ook makkelijker geworden doordat je minder units hebt.

Ik heb nu 50 uur Civ5 geklokt maar ik ben er nu ook echt op uitgekeken. Misschien dat een expansion pack wat diepgang toe kan voegen maar het zal van ver moeten komen.

Tomorrow is often the busiest day of the week

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Laatst online: 09:46

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Ik zit nu op een large map te spelen en heb zelf een dozijn steden ofzo. de Grote Vijand Caesar heeft zo'n beetje de rest van het continent ingenomen met tientallen steden en valt mij nu grootscheeps aan met artillery. Het is verder zijn riflemen en infantry tegen mijn armor + vliegtuigen, maar die artillery maakt het soms lastig. Was mijn eerste oorlog ooit, dus moest nog even wennen aan die ranged attacks elke keer. Zeker doordat het grensgebied door een bergachtig gebied loopt en ik eigenlijk zijn steden uit die buurt weg wil hebben. Gelukkig swingde het pendulum in mijn voordeel en nu is het mopping-up phase.

Achteraf toch een anti-climax. Oorlog voeren gaat zo traag. Het duurt voor de gemiddelde stad 20 beurten of meer voor een leger unit. Ze hadden de kosten voor units moeten halveren.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:56

Shabbaman

Got love?

Speel je op marathon ofzo? Zo lang duurt het op normal namelijk niet, tenzij je een atoombom ofzo aan het bouwen bent.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Als je een beetje een goede stad hebt poep je er in 4 a 5 beurten wel een unit uit. Heb je wel genoeg workers?

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

FunkyTrip schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 09:23:
Ik zit nu op een large map te spelen en heb zelf een dozijn steden ofzo. de Grote Vijand Caesar heeft zo'n beetje de rest van het continent ingenomen met tientallen steden en valt mij nu grootscheeps aan met artillery. Het is verder zijn riflemen en infantry tegen mijn armor + vliegtuigen, maar die artillery maakt het soms lastig. Was mijn eerste oorlog ooit, dus moest nog even wennen aan die ranged attacks elke keer. Zeker doordat het grensgebied door een bergachtig gebied loopt en ik eigenlijk zijn steden uit die buurt weg wil hebben. Gelukkig swingde het pendulum in mijn voordeel en nu is het mopping-up phase.

Achteraf toch een anti-climax. Oorlog voeren gaat zo traag. Het duurt voor de gemiddelde stad 20 beurten of meer voor een leger unit. Ze hadden de kosten voor units moeten halveren.
ff een vinkje zetten bij je stad dat deze productie op prioriteit zet ipv default.

Vanaf city-size 4 zet ik die vink al en vanaf dat moment draait de productie vaak goed zat. Voedsel koop ik toch wel bulk in bij stadstaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Ik heb een paar steden die in een beurt of 8 modern armor uitpoepen, maar in oude civs ging dat in 2 beurten. Steden die niet rond hills enzo liggen doen er eindeloos lang over. Nu met wat factories gaat het gelukkig wat sneller, maar er is maar 1 coal source in mijn omgeving, dus ik kan er maar een paar bouwen.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Je kan unit productie niet vergelijken met voorgaande civs, omdat de waarde van een unit nu volledig anders is door 1 UPT. Je doet wel wat langer over de productie van een enkele unit, maar je totale leger is veel kleiner dan in bijvoorbeeld civ4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericr
Met een goed draaiende economie en je hapiness boven de 0 kan je toch een aardig sterk leger opbouwen. Alleen moet je wel troepen blijven opbouwen vanaf het begin van het spel, heb je op zich niet eens veel steden voor nodig.

Zelf sticht ik maar 3 productieve steden en mijn goud laat ik wel opbrengen door de puppets. De zelfgebouwde steden gaan hoofdzakelijk op productievoorkeur en de puppets zelf hebben een goudvoorkeur. Duurt niet al te lang voordat je honderden GPT maakt en tijdens een golden age in het laatste tijdperk kan je richting de 1.000 gaan als je tegen die tijd nog geen domination victory hebt gehaald.

Op King maar zeker daar boven moet je ook wel een groot leger opbouwen, ook al kan je met slim handelen het ook wel af met een kleiner leger dat grotere legers op chokepoints in de val laat lopen. AI is niet slim genoeg om die chokepoints te vermijden. Barrage van artillery op zijn dak en het is snel over met zijn troepen.

Stacks of dooms zijn uitgesloten maar dat ging ook nergens over, zeker niet omdat oorlog voeren door al die stacks alleen maar erg stroperig werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonglew00
Ik heb maar Civ5 van me computer eraf geflikkerd...

8 spelers op deity en spelende als ghandi. Dat is mijn enige uitdaging momenteel, voor jaar 0 mot je al 2 hebben uitgemoord, terwijl de computer 1 al heeft uitgemoord. Daarna zal je merken dat ze een gezamelijk alliantie gaan vormen. Dat jij met de city-states, laat eerst dood gaan en daarna bevrijd ze. Gooi 3 altterlie ofzo bij hun steden en knallen! Zodra je tanks hebt, moord je een civ uit, vervolgens ga je gooien met nukes :) 2 per hoofdstad en een tank erop sturen :)

zo moeilijk is het niet, alleen je moet niet alle comps tegen je hebben in het begin.

Ohja beter een paar steden groot houden, dan 10 kleintjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericr
Heb Civ V nog niet gedeinstalleerd maar ook op Emperor was het eigenlijk amper een uitdaging. Immortal moet ook wel mogelijk zijn en Deity is een kwestie van nog wat meer rushen dan in Emperor of Immortal.

Enige wat me nog een beetje afhoudt van helemaal stoppen met Civ IV is de uitdaging aangaan met Civ's die wat minder overpowered zijn. China met zijn papermaker is in ieder geval qua gold een handige boost om je economie snel op gang te krijgen, eenmaal rollend wordt het al snel een stoomwals als je meerdere steden hebt overgenomen die ook die papermaker bijna altijd als eerste gaan bouwen. Na verloop van tijd is de invloed van die papermakers minder groot maar voor een rushoverwinning is het een mooie boost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mmm, dit is nou geen best begin van mijn ervaring met Steam. Heb Civ 5 omdat ik het toch wel erg veel speelde gekocht in een aanbieding bij een lokale gamesboer. Spel en steam geïnstalleerd. Daarna meteen de bonus DLC gedownload en geïnstalleerd. Ook de Babylon DLC gekocht (met iDeal via Steam), gedownload en geïnstalleerd. Zelfs nog een science victory met Babylon gehaald.

Nu het probleem, allebei de DLC content is in game ineens verdwenen. Ik kan ook nergens terugvinden dat ik de DLC's ooit gekocht/gedownload/geïnstalleerd heb met Steam. Heb alleen een rekeningafschrift van 3,49 euro voor de Babylon DLC. Wat nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Dat is wel vreemd. Alles wat je via Steam koopt hoort in je account history te staan. Als dat niet zo is kan je bij Steam een support ticket aanmaken.

[ Voor 27% gewijzigd door Shabbaman op 09-11-2010 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar vind ik de account history?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2010 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je rechtermuisklik op Civ 5 doet (in Steam) en dan downloadable content kiest staan ze ook niet?

Je kan je aankopen zien in Settings-> Account (tab)-> View account history

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij allebei staan ze. Het lijkt er dus op dat ik nu in Steam wel terug kan vinden dat ik ze allebei aangeschaft heb, maar dat verklaart nog niet waarom ik het in Civ5 zelf niet terug kan vinden :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericr
Probeer met iedere Civ nu een overwinning te halen, heb China, Frankrijk, Egypte, Siam en de Azteken al gehad. Met de Azteken is het wel leuk dat je cultuur wint bij iedere kill maar zo'n killing spree werkt denk ik alleen op Emperor of hoger. Nieuws Civ's speel ik meestal eerst op King om er even aan te wennen maar op King is op den duur de AI wel klaar met het sturen van troepen naar jouw fuik waar je ze in wil lokken. Veel cultuur valt er dan ook niet meer te behalen met het uitroeien van beschavingen.

Per ongeluk ook een domination victory gehaald met Monty, wilde eigenlijk voor een cultural victory gaan. Maar dacht dat Tokyo nog in bezit was van de originele eigenaar, was dat stukje map vergeten te verkennen. Toch maar wat beurten teruggaan met een autosave en daarna de laatste hoofdstad maar sparen.

Makkelijkste overwinningen geboekt met China en Siam. Zeker China met hun papermaker is gewoon een science en goldmachine die bijna onstopbaar is als je eenmaal wat puppets hebt verzameld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 10:55:
Bij allebei staan ze. Het lijkt er dus op dat ik nu in Steam wel terug kan vinden dat ik ze allebei aangeschaft heb, maar dat verklaart nog niet waarom ik het in Civ5 zelf niet terug kan vinden :s
Echt heel erg vreemd!
Beetje overbodig dit, maar ze komen onderaan in de lijst met Civs te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

anandus schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 12:17:
[...]
Echt heel erg vreemd!
Beetje overbodig dit, maar ze komen onderaan in de lijst met Civs te staan.
Ja dat wist ik al, omdat ik al meerdere malen met allebei gespeeld heb. Eens kijken of ik ze toch niet (gratis) opnieuw kan installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 12:44:
[...]

Ja dat wist ik al, omdat ik al meerdere malen met allebei gespeeld heb. Eens kijken of ik ze toch niet (gratis) opnieuw kan installeren.
Doe anders een validaten, misschien helpt dat :)
(Civ properties -> Local files -> verify (ofzoiets))

[ Voor 7% gewijzigd door anandus op 09-11-2010 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaCio
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-08 03:27
Kwam dit toevallig tegen.

Ziet er wel leuk uit imo :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RaCio schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 14:44:

Grappig :)

* anandus heeft wel deze.

Zat bij Civilization Chronicles.
Wel een geinig spelletje, een beetje simpel, maar leuk om af en toe te spelen :)

• LoekieLeeuw
  • Niet online

LoekieLeeuw

Finishing move: Batista Bomb

(overleden)
hmm ik was van plan om Civ5 aan te schaffen, maar na het lezen van die negatieve posts denk ik niet dat ik daar aan moet beginnen.
Ik wacht wel tot de eerste grote patch uitkomt en check dan maar weer of het dan beter speelbaar is geworden.

Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlMarX
De eerste grote patch is al een tijdje uit en daarmee zijn de meeste bugs en crashes verholpen. Het spelt speelt nu echt heel aardig.

Bij ieder nieuw deel wordt er geklaagd. Dat is gewoon een wetmatigheid. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Da's wel erg kort door de bocht. Op Civfanatics is een zeer veel gelezen mening zoiets als dat men zich gaat vervelen. Altijd, ongeacht welke beschaving of doelen men heeft. En zeg zelf, als je geen oorlog voert, ros je dan ook niet alleen maar op die rechtsonderknop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:04
Is de bug van de Angkor Wat in de nieuwste patch nu opgelost of juist erbij gekomen?
De Angkor Wat zou voor alle steden de culture cost van nieuwe tegels met 75% moeten verminderen, maar het blijkt alleen te werken voor de stad waar de AW is gebouwd en dus niet bij alle steden zoals bij de tooltips staat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KarlMarX schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 09:46:
Bij ieder nieuw deel wordt er geklaagd. Dat is gewoon een wetmatigheid. :+
Indeed. Bij Civ4 was het helemaal een ramp :X

Civ-games zijn net als een goede wijn. Het moet rijpen en er moeten een paar goede expansion packs overheen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baasandre
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-08 22:14
Anarchy 99 schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 10:11:
Is de bug van de Angkor Wat in de nieuwste patch nu opgelost of juist erbij gekomen?
De Angkor Wat zou voor alle steden de culture cost van nieuwe tegels met 75% moeten verminderen, maar het blijkt alleen te werken voor de stad waar de AW is gebouwd en dus niet bij alle steden zoals bij de tooltips staat....
Vreemd, heb ik geen last van. Bij mij werkt het wel voor alle steden.
In mijn huidige game wordt het eens tijd om de AI te straffen...wat civ' s de nek omdraaien (lees hoofdstad innemen). Met zijn allen tegen mij.... :z

Make war O-) yes !!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

RaCio schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 14:44:

Als dit de boardgame is die al minstens 10 jaar bestaat is daar echt geen fuck aan. Ooit een keer gespeeld bij iemand... man wat was dat saai.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moraelyn
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-08-2024
Huh, ik dacht dat Civ oorspronkelijk een bordspel was dat daarna in computervorm is gegoten. Ik weet nog dat het zo bij een originele recensie van deel 1 stond (in het blad Hoog Spel).

edit: wikipedia

[ Voor 19% gewijzigd door Moraelyn op 12-11-2010 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Moraelyn schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 17:47:
Huh, ik dacht dat Civ oorspronkelijk een bordspel was dat daarna in computervorm is gegoten. Ik weet nog dat het zo bij een originele recensie van deel 1 stond (in het blad Hoog Spel).

edit: wikipedia
Mja dit Wikipedia: Civilization (board game)#Legacy verteld dan weer iets anders over Civilization :P In hoeverre dat waar is is natuurlijk niet te achterhalen. Je zult dus Sid Meier moeten vertrouwen dat die de waarheid verteld.
The success of this series of computer games have in turn led to a board-game adaptation, Sid Meier's Civilization: The Boardgame, which won the Origins Award for Best Historical Board Game of 2002. This game has no relation to the Civilization board game discussed here.
En dat is dan weer het bordspel dat hier werd aangehaald ^^

[ Voor 20% gewijzigd door Caelorum op 12-11-2010 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericr
Delerium schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 10:11:
Da's wel erg kort door de bocht. Op Civfanatics is een zeer veel gelezen mening zoiets als dat men zich gaat vervelen. Altijd, ongeacht welke beschaving of doelen men heeft. En zeg zelf, als je geen oorlog voert, ros je dan ook niet alleen maar op die rechtsonderknop?
Dus gewoon oorlog blijven voeren ook al is dat op een gegeven moment ook wel afgelopen omdat je de AI volledig gesloopt hebt. Zonder oorlog is er op den duur inderdaad weinig aan, je hebt alles al gebouwd of ontdekt en het enige wat resteert is klikken richting de volgende beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Caelorum schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 20:11:
En dat is dan weer het bordspel dat hier werd aangehaald ^^
voor zover ik weet werd hier het Civilization-bordspel aangehaald dat pas net uitgekomen is, niet dat spel uit 2002. Verwarrend, zoveel bordspellen met vergelijkbare namen, dat dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky
Er is een oud spel, genaamd Civilization, dat zich in de prehistorie en oudheid afspeelt rond de Middellandse Zee. Daar is weer een uitbreiding voor, genaamd Advanced Civilization. Deze set spellen van Avalon Hill worden al lang niet meer gemaakt, en zijn inmiddels collector's items. Ik weet niet waarom ze geen nieuwe twee-in-een editie ervan uitgeven, want het is gewoon een erg goed spel. Er bestaad een vrij goede DOS-versie ervan die goed in Dosbox draait, genaamd Advanced Civilization.

Ik hoef denk ik niet te waarschuwen dat dit spel de hele dag kan duren. Ook toen was One More Turn al een begrip :-)

http://boardgamegeek.com/boardgame/71/civilization [1980]
http://boardgamegeek.com/...177/advanced-civilization [1991]

(Toen kwamen Sid Meier's Civilization I, II, III.)

Toen kwam het eerste Sid Meier's Civilization bordspel, waar echt geen kloot aan is. Herkenbaar aan een beige doos. [2002]

http://boardgamegeek.com/...ivilization-the-boardgame

Toen kwam Civilization IV, en recent Civilization V.

Het nieuwe bordspel komt +- nu uit, en van wat ik ervan gezien en over gelezen heb, is het veel beter dan het vorige. [2010]

http://boardgamegeek.com/...vilization-the-board-game

tl;dr:

Oude spel: goed, maar niet Civ as you know it. Minder oude beige speldoos: slecht. Nieuwe spel: goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anakha schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 21:12:
[...]voor zover ik weet werd hier het Civilization-bordspel aangehaald dat pas net uitgekomen is, niet dat spel uit 2002. Verwarrend, zoveel bordspellen met vergelijkbare namen, dat dan weer wel.
Ik doelde dan ook op dat "Sid Meiers the boardgame geval"

Overigens is er een nieuwe patch in de maak voor civ 5...
Ziet er naar uit dat ze voornamelijk bezig zijn met AI verdedigingstactieken op te poetsen en AI-diplomacy wat te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Caelorum schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 09:56:
[...]

Ik doelde dan ook op dat "Sid Meiers the boardgame geval"

Overigens is er een nieuwe patch in de maak voor civ 5...
Ziet er naar uit dat ze voornamelijk bezig zijn met AI verdedigingstactieken op te poetsen en AI-diplomacy wat te verbeteren.
Dit scheelt ook wel, geen tanks meer in 3000BC :P
Only allow one upgrade per unit from a goody hut.
Maar inderdaad, flink wat diplo-dingen die erbij komen.

[ Voor 4% gewijzigd door anandus op 13-11-2010 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben toch al vanaf civ II wel civ-fan, maar dit spel ga ik echt niet voor de volle prijs kopen.
Ik lees dat het inderdaad nog aardig wat gefixed moet worden, dan hoop ik maar dat de AI en ook de bouw van de wereld, recources en ligging bergen rivieren nog goed wordt aangepast.
Het wordt inderdaad aardig saai, na een tijdje, het begin is wel leuk.

AI maakt echt de stomste fouten ooit. Ook city states laten capturen en dan ze bevrijden, is veel te hard (diplomatische victory).
Ik word aangevallen door Darius I en Alexander, ik had 1 warrior en 1 spearman, ik hoef maar 1 cho ku nu te kopen plus 1 te bouwen en de aanval tot stilstand gebracht, paar beurten later, bied Darius me op 3 steden na me alles aan met veel geld en zijn eigen ondergang.
De advisor zegt, bouw je steden hier (vanwege resources), mijlen ver van je hele empire, ja dat is logisch, de AI spelers doen het zelfde, dat is toch niet realistisch.
Ben er achter gekomen, je kunt het beste niet naar je advisors luisteren en geen peace treaties tekenen, want ik kan niks demanden, want ik heb een peace treaty lopen, nog niet eens zien voor hoe lang, of misschien wel permenant, ik dacht voor10 turns.

Ze hebben het weer te grafisch willen maken, en de gameplay is gewoon weg. 1 unit per tile vind leuk, en de hexagonen ook.
Ik denk dat ik liever wacht op de eerste expansion pack.
Ik hou ook niet van kleine content updates via steam, voor 4 euro en dan blijkt het nog niet eens allemaal te werken.
Dit spel is door deadlines veel te vroeg uitgebracht helaas. Met de patch zullen misschien wel redelijk wat bugs eruit gehaald zijn, maar als je nog niet eens je beurt kunt eindigen, is dat wel aardig negatief om er achter te komen dat je weer kunt laden.
De nieuwe ideeen zijn wel leuk bedacht, alleen zeer slecht gebalanceerd en uitgedacht.

Ontsla deze programmeurs, of deadline stellers, en pak astublieft weer de oude mensen in dienst.
Nee, meer als 20-25 euro is dit spel me niet waard. Jammer, ik hoop dat het nog goed komt.
Enigste interessante victory is conquest nu, pak je gewoon de chinezen, of de Grieken en schoppen maar.
Cultural victory was in civ IV echt heel leuk om te halen, en vond ik ook nog eens erg moeilijk, aangezien ik niet verder dan prince kwam. :P
Waar is het geloof trouwens gebleven, gewoon steden overnemen met cultuur, hehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 15 november 2010 @ 07:28:
Ik lees dat het inderdaad nog aardig wat gefixed moet worden, dan hoop ik maar dat de AI en ook de bouw van de wereld, recources en ligging bergen rivieren nog goed wordt aangepast.
[...]
Ik denk dat ik liever wacht op de eerste expansion pack.
Er wordt gelukkig ook hard gewerkt aan de AI, maar wat mij betreft mag er ook wat meer fluff komen.
Maar wat is er mis met de resources?
En de ligging van bergen en rivieren ligt afaik aan de map scripts, misschien andere map scripts proberen?

Hoewel ik het met je eens ben over de AI vraag ik me af wat er mis is met de bergen en rivieren?
Anders een van mijn favorieten, tectonics proberen?
Ik hou ook niet van kleine content updates via steam, voor 4 euro en dan blijkt het nog niet eens allemaal te werken.
Wat werkt er niet aan de Mongols en Babylon?
Dit spel is door deadlines veel te vroeg uitgebracht helaas. Met de patch zullen misschien wel redelijk wat bugs eruit gehaald zijn,
Er zijn nu al iets van 6 patches uit, toch?
Welke versie draai je? (Ik gok dat je een illegale versie draait?)
Ontsla deze programmeurs, of deadline stellers, en pak astublieft weer de oude mensen in dienst.
Dit waren de 'oude mensen' (Firaxis). Behalve Soren Johnsen (die aan Civ4 werkte), die is aan Spore gaan werken toendertijd, dus weet niet of je die terugwil :+
Waar is het geloof trouwens gebleven, gewoon steden overnemen met cultuur, hehe
In civ4 ;)
Al zou het me niet verbazen als geloof in een expansion pack terugkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anandus, ik draai inderdaad een illegale versie.
Is het nu goed te spelen, met de laatste updates? Grote of kleine patches?

Heb geen mongolen en babyloniers dus. :)

Spore leek me toch geen onaardig princiepe, nieuwe gametype, nooit gespeeld. Is het dan saai?

Nou dan moeten ze het in ieder geval nog goed balanceren, kwa: special abillities, leaders en civs, etc.
Vind het ook jammer dat gebouwen een beetje saai zijn geworden.
Het hele spel lijkt wel toegankelijker voor een breder publiek, jammer vind ik dat, een theatre geen culture produceert, en andersom culture gebouwen niet een beetje happiness, nu moet je voor ieder doel 1 gebouw bouwen, daarnaast lijken sommige special buildings weer iets te sterk, ook spmmige van de wonders tegenover andere, misschien.

Ietsjes meer vertakkingen in rivieren, en misschien anno 2000 een brug door bergen kunt bouwen. En paarden hebben ze overal op de wereld, anders neem je een paar mee en fokken. Ivoor mag wel plaats maken voor iets anders irridium of titanium bijvoorbeeld, ik zeg maar wat. En ietsjes meer land dan water, aangezien de map 2D is. Krijg je meer oppervlakte. Je kunt de zee ook laten zakken.

Ze hebben veel ve4randerd, en het toegangelijker gemaakt, meer bordspel achtige, 1 gebouwen kaartje vooor 1 ding, 88 barracks achtige dingen, mss net iets te veel. Een militairy base zou ook wel een klein beetje defence mogen produceren.
Het moet nog gewoon goed gebalanceerd worden.

Misschien dat ik hem toch wel snel ga halen dan. :D

Ik vermoed niet dat geloof nu nog terug komt in een expansion, misschien wel minder sterk, maar dat is weer niet zo realistisch dan. Was ook moeilijk om te integreren, in de eerste plaats, civ3 heb ik nooit gespeeld, weet niet of het daar ook al in zat.

Wat ook leuk zou zijn, als city states ook zouden vragen om soms 1 van de hoofdspelers te veroveren, of hun gebied te reduceren, nu hebben ze alleen maar disputes onder elkaar.

En inderdaad, proberen minstens de helft van de steden op proiductie te zetten, dan loopt het wel door, helemaal vergeten, dat. :D
Ik moet zeggen dat ik met Commerce policy, ook wel eens op het goud (geld) ben gegaan, en dan zorgen dat kopen goekoper wordt. Commerce zou nog ietsjes sterker mogen zijn, misschien een soort van monopoly op belangrijke industriele grondstoffen, zoals China nu. De resources, als je het mij vraagt, mogen wel iets beter verdeeld liggen, op standaard.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2010 03:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Vind het een beetje jammer dat de AI zo'n bizar grote happiness bonus krijgt. Krijg je zo'n overzichtje ergens ver B.C. met iedereen op 3 kleinere dorpjes en bungel ik ergens onderaan met +5 terwijl de #1 al op 50 happiness zit wat gewoon onmogelijk is. Met als gevolg dat als je grotere maps neemt, de AI tientallen steden bouwt zonder probleem, de turns daardoor steeds langer duren en je in oorlogstijd gespamd wordt met een eindeloze stroom units. Liever dat de AI het ook met de happiness moet doen die wij hebben en daardoor de empires ook compact blijven. Geef ze dan meer bonussen op gebied van bouwen enzo. Ik vind het leukst dat op een grote map iedereen een compact rijk sticht en op wat grensconflicten na iedereen richting de moderne tijd werkt en dat daar massale oorlogen uitbreken. Maar tegen die tijd heeft 1 AI meestal iedereen overgenomen en honderden steden gebouwd.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje: Hoe staat het inmiddels met de stabiliteit van Civ V? Toen het net uit was heb ik het een tijdje gespeeld maar raakte dusdanig gefrustreerd over spontaan afsluiten van het spel en andere vastlopers, savegames die corrupt raakten etc... dat ik het er weer afgegooid heb en niet meer aangeraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericr
FunkyTrip schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 11:15:
Vind het een beetje jammer dat de AI zo'n bizar grote happiness bonus krijgt. Krijg je zo'n overzichtje ergens ver B.C. met iedereen op 3 kleinere dorpjes en bungel ik ergens onderaan met +5 terwijl de #1 al op 50 happiness zit wat gewoon onmogelijk is. Met als gevolg dat als je grotere maps neemt, de AI tientallen steden bouwt zonder probleem, de turns daardoor steeds langer duren en je in oorlogstijd gespamd wordt met een eindeloze stroom units. Liever dat de AI het ook met de happiness moet doen die wij hebben en daardoor de empires ook compact blijven. Geef ze dan meer bonussen op gebied van bouwen enzo. Ik vind het leukst dat op een grote map iedereen een compact rijk sticht en op wat grensconflicten na iedereen richting de moderne tijd werkt en dat daar massale oorlogen uitbreken. Maar tegen die tijd heeft 1 AI meestal iedereen overgenomen en honderden steden gebouwd.
Welke moeilijkheidsgraad? Ik zou willen dat op Emperor of King er een stroom van troepen bleef komen, gratis XP is nooit weg natuurlijk. Op Immortal en Deity ligt dat wel iets anders, daar is oorlog ten eerste bijna onvermijdelijk en ten tweede heeft de AI zulke grote bonussen dat je eerste leger niet snel in staat is om meerdere Civ's tegelijk aan te vallen.

Je moet een runaway AI nooit de kans geven om voor het jaar 0 al een te grote lead te nemen. Wordt natuurlijk wel lastig als die AI-tegenstander zich net aan de andere kant van de map bevindt. Maar dan kan je altijd nog andere Civ's smeergeld geven om een oorlog tegen die sterke AI te voeren. Tegelijkertijd val je dan die aanvallende partij zelf aan waarna je kan doorstoten naar de sterkste tegenstander op de kaart.

Met een horsemen rush zou je trouwens al redelijk wat omliggende AI kunnen indammen en met een hele reeks puppets is het daarna een kwestie van tijd voordat je een onoverwinnelijk leger hebt. Puppets voor het goud en je eigen steden voor de productie en groei.

Vanaf King ontkom je er in ieder geval niet aan om de AI in de eerste stages al in te dammen, als je te lang wacht zullen er inderdaad 1 of 2 Civ's zijn die gedaan hebben wat je zelf ook had moeten doen. Veroveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlMarX
Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 11:20:
Vraagje: Hoe staat het inmiddels met de stabiliteit van Civ V? Toen het net uit was heb ik het een tijdje gespeeld maar raakte dusdanig gefrustreerd over spontaan afsluiten van het spel en andere vastlopers, savegames die corrupt raakten etc... dat ik het er weer afgegooid heb en niet meer aangeraakt.
De stabiliteit is wel flink verbeterd. Ik had ook veel problemen met late-game, grote potjes, maar die zijn nu wel opgelost.
Ik wacht alleen nu weer met verder spelen op de volgende update, aangezien die de AI en diplomacy wel flink moet verbeteren...

[ Voor 45% gewijzigd door KarlMarX op 16-11-2010 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlMarX
Nieuwe updates voor de komende patch:
AI
Never use ranged units to provide flanking bonuses. (Added 11/18)
Improve AI use of protected bombard attacks (melee in front, ranged in the rear). (Added 11/18)
Worker priority adjustments (prioritize pillaged tiles, etc.). (Added 11/18)
Further pathfinder optimization. (Added 11/18)
GAMEPLAY
Science building track adjustments (cost, specialist slots, GP Points, etc). (Added 11/18)
Amount of damage caused during naval combat increased. (Added 11/18)
Melee horse units combat value lowered, and now receive a penalty when attacking cities. (Added 11/18)
Lowered bonuses received from Maritime city-states. (Added 11/18)
Removed maintenance from defensive buildings. (Added 11/18)
Multiple unit upgrade track adjustments. Most (but not all) units now have a full upgrade path from start to finish. (Added 11/18)
Open terrain penalty lowered. (Added 11/18)
Policies must be selected the turn they are earned. (Added 11/18)
Promotions must be selected the turn they are earned. If it’s as a result of combat, then the beginning of the next turn. (Added 11/18)
UI
Added game option to disable automated workers from removing features. (Added 11/18)
*O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KarlMarX schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 09:30:
Nieuwe updates voor de komende patch:
[...]
*O*
Policies must be selected the turn they are earned. (Added 11/18)
Promotions must be selected the turn they are earned. If it’s as a result of combat, then the beginning of the next turn. (Added 11/18)
bah :/
Verder wel mooie toevoegingen ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Hm, je kiest er nu wel precies twee uit die best wel kut zijn. Kijk, de AI speelt waarschijnlijk zo, dus op deze manier haal je een voordeel weg bij de menselijke speler, en dus wordt het moeilijker :') om de AI te verslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik vond het sowieso al gek dat je ze kon bewaren. Vooral bij policy's was het erg lucratief om op de latere ages te wachten en zo een hele tree in 1x te unlocken.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericr
Eindelijk een cultural victory geboekt, met China. Ook gelijk mijn hoogste score tot nu, bijna 6.000 punten.

Dat ik een Acoustics-slingshot voor elkaar kreeg in 400 BC helpt natuurlijk wel, misschien ook wel het voordeel van Emperor of hoger dat de AI in het begin al redelijk goed in de slappe was zit. Met China is goud verdienen door de paper maker toch al vrij simpel. Had dus meerdere research agreements lopen en heb niet eens de The Great Library hoeven bouwen voor een eerder slingshot naar Civil Service.

Wel weer een potje dat vooral bestond uit veroveren, pauze om happiness op peil te krijgen en opnieuw veroveren. Als ik voor domination was gegaan had ik al veel eerder de overwinning gepakt, maar vroeg winnen levert geen extra hoge scores meer op. Op den duur dan ook maar een paar Giant Death Robots gebouwd om de verveling tegen te gaan bij het klikken richting de laatste policies.

Pakte iets meer dan 500 cultuur per beurt en obscene hoeveelheden science en gold. Had ondanks de kosten bijna mijn hele rijk op het railnetwerk aangekoppeld. De toegenomen hammers wegen m.i. wel op tegen de onderhoudskosten. Alle puppets bouwen sneller waardoor bepaalde happines en goudgebouwen gewoon stukken sneller in alle steden aanwezig zijn.

Vanaf het begin met 3 eigen steden gespeeld, tot nu toe ook iedere keer gebleken dat je daarmee de beste balans hebt om zowel policies vrij te spelen als de mogelijkheid om toch een aardige troepenmacht op te bouwen. Mits je natuurlijk wel 1 echte hammercity kan optuigen, ook al zou je misschien met 2 echte goldcities ook wel uit de voeten kunnen als je alle troepen koopt i.p.v. met hammers opbouwt. De rest van het goud komt daarna wel van je puppets. Heb zelf echter liever 2 steden met veel hammers, wonders hebben nou eenmaal hammers nodig en de latere wonders kunnen handig zijn voor het opbouwen van cultuur. De eerdere wonders pik je wel terug als je eenmaal gaat veroveren. In het begin dus niet richten op wonders maar vooral op troepen. Of je moet een hoofdstad hebben met marble en de policy pakken voor 33% sneller bouwen. Maar op Emperor en zeker hoger blijft het dan afwachten of de AI dan niet sneller is waardoor je kostbare bouwtijd hebt verloren. Mogelijk 2 horsemen minder en die zijn in het begin cruciaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Je kan dan beter great engineers farmen en je wonders rushen. Zo kan je ook in je tweede en je derde stad een wonder bouwen (voor die 100% culture bonus). Op zich is engineers farmen prima te doen, alleen moet je het wel voor elkaar krijgen om Stonehenge te bouwen. Het komt vroeg genoeg om gewoon overnieuw te beginnen zonder veel tijd verloren te hebben, en Stonehenge lijkt niet zo'n hoge prioriteit te hebben voor de AI. Het combineert alleen niet goed met een vroege rush (of vroeg gerusht worden...) of ICS, maar ik heb beiden eigenlijk nog niet gedaan als ik voor een cultural victory ging. ICS is dan natuurlijk ook dikke onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericr
Shabbaman schreef op maandag 22 november 2010 @ 09:51:
Je kan dan beter great engineers farmen en je wonders rushen. Zo kan je ook in je tweede en je derde stad een wonder bouwen (voor die 100% culture bonus). Op zich is engineers farmen prima te doen, alleen moet je het wel voor elkaar krijgen om Stonehenge te bouwen. Het komt vroeg genoeg om gewoon overnieuw te beginnen zonder veel tijd verloren te hebben, en Stonehenge lijkt niet zo'n hoge prioriteit te hebben voor de AI. Het combineert alleen niet goed met een vroege rush (of vroeg gerusht worden...) of ICS, maar ik heb beiden eigenlijk nog niet gedaan als ik voor een cultural victory ging. ICS is dan natuurlijk ook dikke onzin.
Great Engineers duren mij te lang, heb er overigens dit potje geen 1 gezien omdat ik op een gegeven moment aan de lopende band allerlei andere great persons kreeg om er golden ages mee te starten. Vanaf de Taj Mahal had ik bijna een onafgebroken golden age, ook al kon ik op een gegeven moment mijn goud nog amper kwijt.

ICS lijkt me ook onzin, ook oersaai omdat je iedere beurt een hele zooi steden kan gaan managen. Met 3 steden duurt een beurt hooguit lang omdat je strijd aan het voeren bent.

Overigens is op Emperor of hoger de AI wel redelijk snel met het bouwen van wonders, vroeg op zoek naar een wonder geeft een grote kans dat de AI je voor is. Stonehenge was in ieder geval dit keer vrij snel gebouwd en ik was de AI hooguit te snel afgeweest als ik bossen was gaan kappen.

Had aan het einde overigens wel in iedere eigen stad een wonder gebouwd. Hammers zijn op den duur geen probleem meer als je de juiste wonders bouwt en je steden langs een rivier gebouwd hebt zodat je de hammer multipliers kan gebruiken van sommige gebouwen. Zelfs mijn hammer-arme stad had op een gegeven moment een hammercount van meer dan 80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Ik heb het over Immortal hoor, niet over sandbox mode ;) ICS is retesaai, maar het werkt wel. Eigenlijk heb je ook dan maar een paar steden die wat produceren, de meeste steden laat je niet boven size 4 komen en je maakt zo veel mogelijk specialists. Het idee hierachter is dat de city tile de meest productieve tile is die je kan hebben (da's natuurlijk niet helemaal zo), en dat je inkomsten krijgt uit je trade network. Aangezien de meeste steden niks produceren heb je er ook geen omkijken naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericr
Shabbaman schreef op maandag 22 november 2010 @ 11:35:
Ik heb het over Immortal hoor, niet over sandbox mode ;) ICS is retesaai, maar het werkt wel. Eigenlijk heb je ook dan maar een paar steden die wat produceren, de meeste steden laat je niet boven size 4 komen en je maakt zo veel mogelijk specialists. Het idee hierachter is dat de city tile de meest productieve tile is die je kan hebben (da's natuurlijk niet helemaal zo), en dat je inkomsten krijgt uit je trade network. Aangezien de meeste steden niks produceren heb je er ook geen omkijken naar.
Sandbox mode? Doorspelen na de feitelijke overwinning dus, dat doe ik nooit. Levert toch niks meer op.

Op Immortal een vroeg wonder halen is gewoon een loterij. Op King was het nog haalbaar, op Emperor heb ik wel een paar The Great Library er uit kunnen slepen en soms ook Stonehenge maar het hindert de troepenopbouw. Liever rushen dan wonders die in het begin toch vrij nutteloos zijn omdat je steden amper zijn ontwikkeld. Pyramids lijkt leuk maar er zijn in het begin toch te weinig tiles die bewerkt worden. Stonehenge kan wel handig zijn en The Oracle misschien als je een policy echt nodig hebt, maar in latere fases haal je dat wel in als je een hele reeks puppets hebt vergaard door een rush.

Heb zelf liever puppets dan eigen steden, ook al heb je dan natuurlijk geen invloed over wat er gebouwd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even 2 puntjes over de laatste "discussie":

1. Je kunt de creatie van het soort great persons beïnvloeden door bepaalde specialists in je steden aan te stellen. Als je bijv. op je windmill en/of je workshop specialists zet, dan creëer je sneller great engineers. Als je op je library en/of university specialists zet, dan creëer je sneller great scientists (je kunt zelfs precies zien hoeveel extra GPP (Great Person Points) elke specialist oplevert). Zo kun je stellen:
Windmill, workshop, factory, etc - specialists --> Cultural Victory
Library, university, public school, etc - specialists --> Scientific Victory
Market, Bank, etc - specialists --> Domination Victory
2. Volgens mij heb ik ergens in deze topic gelezen dat je na het behalen van een victory en het doorspelen in "sandbox" mode, je alsnog een andere victory kunt behalen.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2010 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericr
Verwijderd schreef op maandag 22 november 2010 @ 12:21:
Even 2 puntjes over de laatste "discussie":

1. Je kunt de creatie van het soort great persons beïnvloeden door bepaalde specialists in je steden aan te stellen. Als je bijv. op je windmill en/of je workshop specialists zet, dan creëer je sneller great engineers. Als je op je library en/of university specialists zet, dan creëer je sneller great scientists (je kunt zelfs precies zien hoeveel extra GPP (Great Person Points) elke specialist oplevert). Zo kun je stellen:
Windmill, workshop, factory, etc - specialists --> Cultural Victory
Library, university, public school, etc - specialists --> Scientific Victory
Market, Bank, etc - specialists --> Domination Victory
Dat klopt maar een Great Engineer is duurder omdat je er minder punten voor kan vergaren dan voor Great Artists en Great Scientists. Je zal voor een Cultural Victory ook je science op orde moeten hebben zodat je zo vroeg mogelijk bepaalde cultuurwonders te pakken kan krijgen en je ook zo vroeg mogelijk alle cultuurgebouwen kan bouwen.

In mijn goud/sciencestad bouw ik geen gebouwen om troepen te bouwen maar in mijn productiestad specifiek gericht op troepen komen wel de cultuur en happinessgebouwen en als je eenmaal alle maritieme CS als ally hebt gaan alle steden over op het gebruik van zoveel mogelijk specialists. Dat wordt dan wel een explosie van GA's en GS's maar die kan je prima gebruiken voor een bijna eindeloze golden age waarin je vele malen meer hammers kunt gebruiken dan die schaarse great engineer die een keer een wonder kan rushen.

Heb zelf met China gespeeld het laatste potje en als je het goed aanpakt heb je na de classical age al snel een science lead vanwege de Paper Maker waardoor je qua science wel hetzelfde binnenhaalt als een library maar door het extra goud al snel research agreements kan sluiten. Acoustics-slingshot en de kans dat je door de AI wordt achterhaald is vrij klein, of je moet je troepenopbouw hebben verwaarloosd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Is sandbox niet het allerlaagste niveau? Anders bedoelde ik settler, of hoe het ook maar heet.

Wat ik al aangaf: volgens mij geeft de AI niet zo'n hoge prioriteit aan Stonehenge. In tegenstelling tot Great Library, die juist de hoogste prioriteit lijkt te hebben. Stonehenge is juist zo belangrijk omdat het GE punten geeft, en 8 culture (ofzo). Dat is zeker aan het begin van het spel erg veel. Het is wel te doen, maar het komt inderdaad in de knoei met je troepenopbouw. Als je op een eilandenmap speelt is het trouwens erg makkelijk, dan word je toch niet gerusht (en er valt ook niet veel te rushen).

Pagina: 1 ... 12 ... 28 Laatste