@ArChie: Agreed

Ik waardeer je bijdrage m.b.t. techniek in de theorie vs. in de praktijk ook zeer. En ik moet toegeven: Zelf ben ik ook zo'n consument die IPTV op zich wel geweldig vindt, maar voor het dagelijkse TV kijken ook erg veel waarde hecht aan zo weinig mogelijk hassle (en DUS een dvb-c signaal, aangezien m'n tv dat kan ontvangen). Wat dat betreft wordt ik ondanks m'n passie voor techniek ook wel steeds meer een 'doorsnee consument' als het om dagelijks gebruik gaat (en niet in de minste plaats de "Wife Acceptance Factor"

).
Helaas zit ik nog in KPN-glasvezelgebied en kan tot nu toe dus alleen maar kiezen uit providers die het IPTV pakket van KPN doorverkopen. Leuk detail is ook dat in Almere (waar het netwerk grotendeels KPN is) het aantal aanmeldingen voor glasvezel nog ver achterblijft bij de verwachting. En dat de afwezigheid van analoog en dvb-c bij KPN vaak als reden wordt genoemd. Lijbrandt claimt deze KPN-beperkingen vanaf oktober te komen doorbreken door ook hier DVB-C en analoog e.d. aan te komen bieden. Maar veel hoor je niet meer van ze....
Trouwens, om nog even de records "straight" te zetten:
XMS doet zelf helemaal niets met TV (niet met het analoge/dvb-c deel en ook niet met IPTV). Dit wordt door Glashart Media gedaan. Deze levert ook het signaal voor Lijbrandt, Concepts ICT, Edutel/OnsBrabantNet en de R+ abbo's van Tweak. Zeg maar alle providers die opereren in gebieden waar Reggefiber de vezels 'belicht'.
En Glashart Media is weer (als ik het correct hebt) het resultaat van een merger tussen Hertzinger en de TV-tak van Lijbrandt. 'Vroeger' stond op de XMS site ook altijd dat het TV signaal werd geleverd door Hertzinger en Lijbrandt.
En wat betreft de kwaliteit en frequentieruimte op het RF netwerk van Glashart Media, tsja... daar kan ik idd, net zoals Archie zegt, ook niet echt wat zinnigs over zeggen zonder te speculeren. Maar als Alexander01 het in z'n verhaal over het begin van dvb-c naast blokjes ook over haperingen heeft, dan kan ik daar eigenlijk maar 2 oorzaken voor beredeneren: Te veel frequenties te dicht op elkaar met te lage kwaliteit multiplexers ofzo. Ik kan me iig voorstellen dat, als je je dvb-c frequenties te dicht bij elkaar laat vallen, je apparatuur wel van heel goede kwaliteit moet zijn om alle frequenties binnen hun bandbreedte te houden zonder elkaar te storen. Want bij haperingen heb je het toch wel over "storingen" of iig een te groot beroep op de foutcorrectie in je ontvanger.
Maar het is in ieder geval al positief dat div. mensen het dvb-c signaal inmiddels net zo goed bevinden als het IPTV signaal dus dat is voor mij alleen maar een extra reden om te hopen dat ik ook ooit van de diensten van Glashart Media kan genieten
Nog even een laatste 'verhaaltje' m.b.t. het gebruiken van eigen encoders door providers en het gevolg daarvan: Iets minder dan een jaar terug (toen ik nog ITV van KPN had via ADSL) wilden ze alle toenmalige MPEG2 streams vervangen voor MPEG4. Vanwege de lagere bandbreedte die nodig was voor dezelfde (subjectieve) kwaliteit. Dit faalde in het begin jammerlijk, het beeld was niet om aan te zien. Pas sinds februari dit jaar is het beeld echt super strak (gezien het feit dat ze maar 3,7 mbit per stream leveren).
[
Voor 20% gewijzigd door
eymey op 20-08-2010 21:10
]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk