ik ben een D70 of D70s tweedehands aan het uitzoeken. Al dan niet met lens erbij, maar het leeuwendeel is alleen als body te koop.
nu ben ik niet nieuw in de SLR wereld, want ik heb tot ongeveer 2004 reeds jarenlang met SLR geschoten. Heb in die jaren tot 2004 van alles gehad, van Ricoh Singlex TLR (0 opties maar oersterk) tot een hele rits Praktica's en uiteindelijk geeindigd met een Nikon F601 en een Nikon F801s (de voorloper van de F90). Daarbij batterijen accesoires en lenzen. Zeker in de nadagen was het lachend spullen kopen, zeker als het M42 schroefmount was. Een 50mm 1.2 had je al voor 10 euro bij de kringloop. Afgelopen paar jaar met een Canon Powershot 610 gespeeld en met mijn bak kennis van vroeger weet ik daar nog aardig wat uit te persen, maar ik mis het SLR gevoel steeds meer. Dus vandaar een Nikon D70 op het oog. Enfin, daar gaat het niet om hier.
Mijn vraag: Ik heb hier nog twee simpele Nikon lenzen liggen van vroegah:
- Nikon AF Nikkor 35-80mm 1:4-5.6D
- Sigma 70-210mm 1:4-5.6 NikonAF
volgens mij gaan beiden wel werken op een D70 body, maar dan alleen manual als ik het goed begrijp. Zijn geen supermooie lenzen (ik had in die nadagen wel mooier spul tot mijn cameratas gejat was, ben er nooit overheen gekomen

), maar dan heb ik alvast wat. En natuurlijk komt er nog een factor 1.5 overheen voor de brandpuntsafstanden, maar dat terzijde.
Verder ben ik aan het orienteren op een instaplens tweedehands. Zou ik niet goedkoop zo'n kitlens scoren? 18-55 of 18-70? of is dat wel heel erg plastic fantastic?
In mijn analoge tijdperk droeg ik vaak een 28mm, een 50mm en een 85-210 zoom mee (ik associeer te lange zoombereiken met een hoop glas en metaal en niet lichtsterk). tips?