Als je het hebt over de consumenten lenzen (dat is een beetje gechargeerd, maar goed) dus zeg maar de lenzen met een variabel diafragma, dan zijn er gewoon verschillen.dangerpaki schreef op woensdag 15 september 2010 @ 18:47:
En als je de gewone kwaliteit zoom lenzen van Nikon vergelijkt met Canon, waar moet ik die ongeveer plaatsen? Zijn de 'gewone' kwaliteit lenzen van Nikon vergelijkbaar met de 'gewone' van Canon? of zijn ze kwalitatief beter/slechter?
Ik heb een keer een vergelijkende test gedaan tussen de eerste versie van de 18-55 van Canon en Nikon en de Nikon won die gewoon glansrijk. Dat wil echter niet zeggen dat de variabel diafragma lenzen van Canon allemaal slechter zijn dan die van Nikon. Ook tussen de Nikon lenzen zitten zwake broeders. Mijn inschatting is (maar ik ben van het Nikon kamp, in het Canon kamp zijn er natuurlijk mensen die er precies andersom over denken) dat de instappers van Nikon, door de bank genomen, iets beter zijn dan de Canon lenzen. (Ook qua prijs maakt het dan meestal niet veel uit.)
Voor de gemiddelde instappende fotograaf maakt dat weinig uit, want die fotografeert veelal slechter dan de kwaliteit van zijn gear.
Als het gaat om de topline (i.e. de f2.8 zoom lenzen en de prime lenzen met groot diafragma) dan ontloopt het elkaar niet veel, tenminste als je geen appels en peren vergelijkt. De Nikon lenzen zijn dan helaas veelal wel wat duurder.
Ook mis je de zeg maar budget kwaliteit lijn van Canon, de F4.0 lijn.