Sinds vorige weekend een 40V5500 ter vervanging van m'n 40S3000. Wilde eerst voor de 40EX500, maar na wat gelzen te hebben over de inputlag die ook aanwezig op game modus bij die 100Hz ben ik voor de V5500 gegaan.
Wel even wennen aan de opstart tijd. M'n oude 40S3000 , had een opstarttijd van zo'n 3 seconden. Nu met m'n nieuwe KDL-40V5500 is het zo'n 12 seconden, nou ja so be it.
Inmiddels m'n Humax ertussen uit gehaald voor Ziggo digitale TV, Firmware geupdate en een Ci+ slot gehaald. Beeld is/lijkt net ff wat mooier via de ingebouwde decoder, al was de main reason het feit dat ik nu weer 1 AB minder heb. Geluid loopt via de Optische Out naar m'n AV-reciever.
Het geluid via de speakers van de V5500 vind ik behoorlijk tegenvallen. Dat klonk met m'n oudere S3000 toch beter.
Had het geluk dat er op internet een uitgebreide review vinden was, waarbij een ISF calibratie werd uitgevoerd en waarbij wordt ingegaan op de afwijkingen van de witbalans, en daarbij de settings worden gegeven om deze te corrigeren. Volgens de videofanaten is een witbalans van 6500K toch echt een must, om daadwerkelijk het beeld te krijgen wat de director voor ogen had met z'n film. Oftewel zet je TV op warm2.
Da's echt even wennen wanneer je gewend bent aan 7900K of hoger, waar de meeste hem toch altijd op hebben staan.
D65 (warm2) gebruik ik voorals nog alleen voor m'n HD films, digitale TV staat op D79 (warm1).
Als er 200 branduren opzitten, ga ik een uitgebreide calibratie doen met de bekende BD en DVD's
Vraag me verder af, gebruiken mensen hier voor Digitale TV nog een of meerdere enhancers, zoals Advanced Contrast, Black Corrector, Bright white, Light sensor ed?
Enige dat ik extra aan heb staan is MPEG NR op Medium, en Live color op Low. Alle extra opties staan uit.
M'n PC heb ik aangesloten via HDMI. Wat een vooruitgang tov van m'n S3000! Daarmee heb ik nog nooit mooie zwartwaardes en het juist gamma kunnen weergeven. Spellen vaak te donker evenals films, huidtinten die weer niet klopten en foto's die veel te donker waren en waar alle details verloren gingen. Weken tweaken heeft helaas nooit geholpen
De S3000 was ook RGB limited, wat zorgde voor de bekende Black en White crush. Nu kan m'n HD4870 fijn RGB Full 4-4-4 doorsturen. Nog leuker is mogelijkheid om de de TV aan te sturen met een refresh van 24Hz, voor 1080p/24. Een verademing om een Planet Earth helemaal judder vrij te zien!
Volgende project wordt een witte Ledstrip voor bias lighting achter op de TV, zodat ik een mooie ambient backlight verlichting heb voor een rustiger algemeen beeld. Film kijken in een donkere kamer is toch wel vermoeiend voor je ogen.
Ik was al een geijkte D65 CCFL tegengekomen, heet Ideal-Lume, maar ja 60 dollar en 37 schipping vink toch een beetje veel geld. Eerst zelf maar eens wat knutselen. Mooiste zou zijn als er ledstrips bestaan die gevoed worden door de stroom van een USB poort. Kan ik die mooi aanlsuiten op de USB poort van de Bravia.
Maar de Ikea schijnt een leuk ledstrip setje te hebben voor 30 euro. Zelf geven ze aan dat de leds 3300K zijn, maar op ander Amerikaanse forum kom ik tegen dat het waarschijnlijk eerder 5300K (athans da's wat de hadden gemeten) is. Da's nog te doen.
Mijn settings voor HD Materiaal:
◦ Backlight : 3 (overdag op 4)
◦ Contrast : 75
◦ Brightness : 51
◦ Color : 52
◦ Color Temp : Warm2 (Warm1 voor Ziggo)
◦ Sharpness : 1 (min schijnt door een bug slechter beeld te geven)
◦ Noise Reduction : Off (low voor Ziggo)
* MPEG NR: Off (medium voor Ziggo)
◦ Film mode : Auto1 (Auto2 voor Ziggo)
Advanced Settings
* Black Corrector Off (low voor Ziggo)
◦ Contrast Enhancer : Off
◦ Gamma : -1
◦ Clear White : Off
◦ Live Color : Off (Low voor Ziggo)
White Balance
R gain -6, G Gain 0, B Gain 0, R Bias G 0, Bias B 0, Bias -5
i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover