Ik heb na wat meer tests mijn net gekochte BX serie´s Bravia omgeruild voor een KDL-37W5500. In spanje kan je alles binnen twee weken ruilen ook nadat je gebruikt heb. Ik vond in een hoekje van de winkel, goed verstopt, deze 37¨. Laatste exemplaar en voor 499 E op de kop getikt bij een grote electronica boer hier. Als je bedenkt dat electronica hier zo´n twintig procent duurder is dan in Nederland is dat een absurd lage prijs.
Ik heb ze allemaal bekeken, maar in die grote winkels word je slechts knettergek van die honderd schermen die allemaal Avatar afspelen wat totaal onbruikbaar is voor een evaluatie. Dat ze allemaal op super vidid staan en paars licht uitstralen is nu juist bij die film moeilijk te zien
Anyway nu heb ik zeker weten een 8 bits panel, maar wel gamma controle, RGB gain, etc wat het BX model niet had. Meeste al even uitgebrobeerd en over het algemeen zeer over te spreken. SD zoals jullie het noemen wordt veel beter geupscaled. De Bravia 3 vs de 2 engine was duidelijk zichtbaar. Interlaced Pal is niet zo rustig als je zou willen, maar verder is de engine superieur aan de Samsung.
Maar goed er zijn recensies zat. Ik heb een paar problemen die ik niet snel opgelost krijg:
- USB wordt gelezen, maar meeste content wordt niet geaccepteerd. WMV, veel jpegs etc. wat heel jammer is want ik wil full Hd materiaal zien voor in investeer in een blue ray speler en heb dus wat 1080p samples van Microsoft gedownload. Is dat normaal. De specs zeggen er niets over. De poort werkt wel want AVI en mp3 worden afgespeeld.
- Via mijn laptop die geen HDMI of DVI heeft via een hoge kwaliteit VGA kabel 1080p er op gezet. Aardig, maar niet vergelijkbaar qua scherpte met de demos in de betere winkels die ik gezien heb. Wordt er toch nog geschaald ergens, zijn de Microsoft samples niet goed of is de VGA kabel de bottle neck?
Het beeld blijft zacht hoe ik het scherm ook afregel.
- Wat is jullie oplossing voor HDMI 1080p. Blue ray player in een pc´tje met alle connecties eronder zetten? Losse BR players zijn vrij duur en voor weinig meer bouw ik wel iets stils in het kastje eronder zodat ik mijn windows profielen kan gebruiken voor alle materiaal, behalve SD.
- Is er enig nut voor de ethernet connectie?
- Verder zoek ik nog een infrarood ontvanger die meerdere apparaten kan aansturen die dan netjes in de kast kunnen. Bestaat vast wel, maar een goede tip bespaart me veel tijd.
- Laatste vraag. Heeft de afstandsbediening programmeerbare knoppen waar je commando sequence onder kan stoppen. Pip bijvoorbeeld is soms heel handig, maar vereist veel te knoppen en menus om handig te zijn zo.
As usual hartelijk dank voor mogelijke hulp. Het valt niet mee als je alles van de technologie weet, maar niets, maar dan ook niets van flat panel schermen.
P.S.
De laatste rant
Ik heb toch nog even nostalgisch mijn vijftien jaar oude Sony super high end CRT er naast gezet. Met vers fosfor, breedbeeld, digitale ingangen en een vlakker scherm om spiegelingen te vermijden zou hij mijlen beter zijn. Nu is alleen de kleurweergave van SD nog steeds superieur. Er zitten echt meer huidtinten in Pal dan ik op de nieuwe Sony tevoorschijn kan tonen zelfs na calibratie en na correctie van die idiote fabrieksinstellingen die het een TL bak met plaatjes maken. Maar goed hij gaat naar mijn werkkamer om nog een paar jaar te genieten van mensen met porieen en echt haar. Oh ja, die pakken die jullie allemaal zien hebben in het echt subtiele kleurverschillen afhankelijk van kijkhoek en stofstructuur. Kijk eens buiten en je ziet wat ik bedoel en dat toont een bejaarde CRT dus ook.
/ ik zal er vanaf nu niet meer over zeuren