Bedankt voor jullie reacties!
Heb deze aandachtig doorgenomen en hier heb ik zeker wat aan gehad!
Ontopic:
Heb nu inmiddels 2 luistersessies erop zitten.
Bij beide luistersessies kwamen dezelfde speakers steeds het beste uit de test:
- Focal 826v
- B&W CM9
Verder heb ik deze beluisterd met verschillende apparatuur:
- rotel voor en eindtrap - RC-1550 met RB-1562 eindversterker - met MF m1 dac
- rotel RA-1520 geintegreerde versterker - met dacmagic dac
- Arcam A38 geintegreerde versterker - met MF m1 dac
- MF m3 geintegreerde versterker - met MF m1 dac
(met meer apparatuur getest, echter kwamen deze opties het best naar boven)
Nu is het mijn bedoeling om een stereo- i.c.m. een HT oplossing te krijgen.
Is het met bovengenoemde combinaties voldoende om de Focal of de B&W prima aan te sturen?
Wat ik heb begrepen zit ik met de Focal al snel goed en zouden bovenstaande settups allemaal prima moeten werken, maar hoe zit het met de B&W? (Er is nog geen B&W topic, en het is puur een advies vraag hoeveel vermogen hij continu! minimaal nodig heeft om volledig! tot zijn recht te komen.
Zoals eerder besproken, is de combinatie AV-receiver met stereo-eindversterker een goede combinatie. Echter is de voorversterker de AV-receiver. Om dit op te lossen heb ik begrepen van erhnam, dat op de Pre-outs de geintegreerde versterker/voorversterker->eindversterker combo, aangesloten kan worden.
Op deze manier heb ik het stereo gedeelte op orde. Wel zit er dan verschil met de center en surrounds naast de stereo combo. Deze gebruiken de voor en eindtrap van de AV-receiver. Ga je dit merken wanneer de stereo naast de HT wordt gebruikt, m.b.t. stereo vs surround en center? Mocht dit zo zijn, hoe los je dit op? Door ook een aparte voor en eind te gebruiken? Maar dan alleen voor de center en surrounds? Lijkt me iets teveel van het goede, en lijkt me ook zeker op een andere manier op te lossen. Zou alleen niet weten welke??
Bij mijn tweede luistersessie kwam naar buiten dat een forse AV-receiver voor mij de juiste oplossing zou moeten zijn.(Advies van verkoper) Hij gaf aan dat ik met de focal of de B&W combo het beste nu de Rotel RSX-1560 kan aanschaffen. Hiermee kan ik met een surround setup i.c.m. stereo gelijk beginnen. Wanneer ik het stereo gedeelte wil verbeteren, kan ik daar dan een geintegreerde versterker/voor met eind/ of eind versterker aanhangen. Deze laatste optie zou volgens de verkoper het beste zijn qua prijs/kwaliteitverhouding, de voorversterker in de RSX-1560 schijnt voldoende te zijn. Hoe zien jullie deze optie?
Kijkend naar de RSX-1560, wat zou dit model missen in vergelijking met de nieuwe AV-receivers in het ''technologie'' segment?(Lees een AV-receiver met de nieuwste toeters en bellen, 3d ARC enz) En is dit een groot gemis? Of zou ik juist naar een totaal ander model moeten kijken i.v.m. een betere prijs/kwaliteit verhouding?
De RSX-1560 zal dus de volgende setups gaan aansturen:
- Focal 826W - Focal 800W Center - Focal 806/807 Surrounds
- B&W CM9 - B&W CM Centre 2! - B&W CM1/CM5 Surrounds
- Krachtige sub - type komt nog;)
Gaat dit lukken in beide combo's? Of kom ik bijvoorbeeld te kort bij de B&W's? (Wil de set soms best eens hard kunnen zetten!)
Over de subwoofers, deze ga ik zeker nog vergelijken. Daar ben ik tot nu nog niet aan toe gekomen.
@Fear, hoe heb je deze naast je systeem getest? Steeds je speakers meegenomen? Of gewoon i.c.m. een 826V?
Wat ik tot zo ver begrepen heb, schijnt het moeilijk te zijn om een sub te gebruiken i.c.m. met je stereo setup. Je kan hem wel laten meespelen, echter kan je geen frequenties instellen waarbij je sub het laag voor z'n rekening neemt. Is dit correct, of kan dit hopelijk! wel op een andere manier? En op welke aansluiting moet ik dan letten? Moet er rekening gehouden worden met het aansturen van deze sub qua vermogen of is dit verwaarloosbaar?
Merkte namelijk bij de Focal en B&W op hoog volume, dat ze qua laag gingen vervormen, dit was too much voor ze denk ik. Is dit de beperking in de speaker of is dit toch de versterker?