Ik heb afgelopen zaterdag de 716V beluisterd bij Hobo HiFi in Amersfoort (
Shapeshifter in "[Speakers] Het KEF Luidspreker Ervaringe...") welke ik erg goed vond klinken, maar ik vond de 705V en de 706V erg tegenvallen. Ik ga daarom a.s. zaterdag nog een keer langs en wellicht is de 806V beter. Als deze ook tegenvalt neem ik denk ik staanders als rears (dit wilde ik eigenlijk niet omdat het wat duurder uit zou vallen, maar ik heb liever kwaliteit).
Kandidaten hiervoor zijn de staanders uit de 800 serie (816V, 826V en 836V), die ik nog even tegen de Monitor Audio RX8 wil horen. Aangezien ik wel hou van een beetje bas overweeg ik de 836V als fronts en de 816V als rears, maar wellicht voldoen de 826V als fronts (zeker met een extra sub). Sowieso koop ik eerst de rears omdat die iets goedkoper zijn en ik ook nog een nieuwe receiver moet kopen. Pas volgend jaar volgen de fronts, center en sub.
Uiteindelijk hoop ik dus met de 836V/826V, de 816V, de CC800V en de SW800V een mooie surround setup te creeeren waar ik nog even mee vooruit kan.
Over de receiver ben ik nog niet helemaal uit, maar ik overweeg een Marantz (SR5005 of SR6005) of een Denon (AVR1911 / AVR2311). Van beide merken komen er nieuwe series op de markt, maar ik heb niet het idee dat die extra euro's het geld waard zijn; ik heb een mediacenter, dus ik hoef geen netwerkmogelijkheden e.d., verder zijn genoemde series toch al compatibel met 3D televisie (als dat ooit nog iets wordt) en heb ik het idee dat veel receivers elk jaar weer een klein stapje terug doen in plaats van een stap vooruit (qua vermogen en degelijkheid).
Ik vind het uiterlijk van de Marantz wel wat hebben, maar de Denons zijn over het algemeen goedkoper (plus, ik studeer in Enschede, dus de Duitse grens is maar 10km weg...). Een minpuntje aan de Denons zou kunnen zijn dat ze geen pre-outs hebben voor een eventuele stereoversterker (correct me if I'm wrong). Het verschil tussen de 5005 en de 6005 is volgens mij niet zo groot, ik weet alleen niet of de 5005 genoeg pit heeft om de uiteindelijke set aan te sturen. Een 3311 of 7005 is gelijk weer zo'n smak geld... De Onkyo TX-NR808 valt nog net binnen de € 1000,- (de 809 ook nog net zie ik), maar dat vind ik eigenlijk al te veel geld...
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m