Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-07 16:02
Makkelijkst en veiligste is een punt van een goedkope balpen ( geen Parker ) , die ter hoogte van de rand van het gaas steken , dan kan je die met een hefboom effect eruit heffen.

Met kleine kinderen ben ik er ook nog niet goed uit wat ik zou doen. Je kan die kleine wel achteraf een zwaar pak rammel geven , maar dat is niet proactief natuurlijk :D

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:59

Crusader

Arc Nature

Van m'n 826W's had ik de fronts verwijderd omdat we een kat hadden rondlopen die z'n nagels er aan wou scherpen. Gevolg: jongste van 6 heeft dat mooie uitstekende ding in het midden van de middentonen conus ingedrukt :(

Allerlei dingen geprobeerd om 'm weer uit die ingedrukte toestand te halen, uiteindelijk bleek een vishaakje het meest effectief en de minste schade achterlatend. Gelukkig klinkt ie niet vervormd of anders dan de andere speaker... pfieuw.

If it ain't broken, play with it till it breaks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faither
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-06 00:22
@Crusader
Oei!
Ziet het er nog wel fatsoenlijk uit of dat ook niet meer? Wij hebben de fronts ee ook nog op zitten en die gaan er ook niet af, soms hebben we namelijk een neefje van een paar jaar rondlopen plus dat het ons wat veiliger lijkt voor het geval er iets tegenaan komt. Ik was wel eeg benieuwd hoe het er zonder uit ziet dus heb ik t even eraf gehad. Voor de looks hoef je het van mij niet echt te doen: het ziet er maar iets beter uit. (mijn mening)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Crusader schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 13:07:
Van m'n 826W's had ik de fronts verwijderd omdat we een kat hadden rondlopen die z'n nagels er aan wou scherpen. Gevolg: jongste van 6 heeft dat mooie uitstekende ding in het midden van de middentonen conus ingedrukt :(

Allerlei dingen geprobeerd om 'm weer uit die ingedrukte toestand te halen, uiteindelijk bleek een vishaakje het meest effectief en de minste schade achterlatend. Gelukkig klinkt ie niet vervormd of anders dan de andere speaker... pfieuw.
Onze poes blijft tot op heden van mijn speakers af. Die scherpt zijn nagels gelukkig aan de Italiaanse designerbank van mijn ouders :+ . Toen ik de Velodyne voor het eerst op mijn kamer zette kwam ze wel even nieuwsgierig kijken, maar de Velodyne is nu geaccepteerd en ze kijkt er niet meer naar op of om :)

Maar het zijn niet alleen de jongere kinderen waar je mee op moet passen. Had laatst visite waarvan iemand onder de indruk was van mijn speakers en even vrolijk tegen de tweeter aan het aantikken waren. Onder het mom van "om te voelen van wat voor materiaal het is gemaakt". Vraag dat gewoon! Ik ken de specificaties van mijn speakers toch best uit mijn hoofd. Of nog iemand anders die mijn speakers als bijzettafel gebruikte om zijn blikje drinken op te zetten :X

Had je overigens ook geprobeerd om de middentoner met wat plakband weer naar buiten te trekken? Dat wil ook nog wel eens helpen, maar echt helemaal in de juiste vorm krijg je het nooit meer. Zelfs niet als je van binnenuit met een theelepel de vorm weer in de conus probeert te krijgen. Nu kan het goed zijn dat alleen de stofkap beschadigd is en dan hoor je inderdaad - gelukkig - niets van verandering in het geluid.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

FeaR schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 17:41:
[...]

Had je overigens ook geprobeerd om de middentoner met wat plakband weer naar buiten te trekken? Dat wil ook nog wel eens helpen, maar echt helemaal in de juiste vorm krijg je het nooit meer. Zelfs niet als je van binnenuit met een theelepel de vorm weer in de conus probeert te krijgen. Nu kan het goed zijn dat alleen de stofkap beschadigd is en dan hoor je inderdaad - gelukkig - niets van verandering in het geluid.
Het is puur het binnenste gedeelte wat ingedrukt was, die pilon die uitsteekt zeg maar.
Eerst geprobeerd met plakband. Geen succes, want het is best stug materiaal, soort verhard rubber ofzo.
Toen met de achterkant van een BIC pen met secondenlijm. Ook geen succes, lijm hechtte niet. Zie daarvan nog wel een miniscuul puntje.
Toen de vishaak. Is een heel klein rothaakje en heb het weerhaakje platgeknepen zodat ik het haakje er wel weer makkelijk uit zou krijgen. Dat werkte prima. Oude vorm is volledig hersteld en als je het niet weet zie je er echt niets meer van gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokmaaa
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-01-2023
[...]

Of nog iemand anders die mijn speakers als bijzettafel gebruikte om zijn blikje drinken op te zetten :X
Hier staat regelmatig een biertje op mn 816's :) Het is er de perfecte speaker voor, die glazen bovenkant heb je zo weer schoon :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bokmaaa schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 20:09:
[...]Hier staat regelmatig een biertje op mn 816's :) Het is er de perfecte speaker voor, die glazen bovenkant heb je zo weer schoon :P
Het is plexiglas en dat is toch wel gevoelig voor krassen. Nee, ik laat mijn speakers echt niet als bijzettafel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faither
Bokmaaa schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 20:09:
[...]

Hier staat regelmatig een biertje op mn 816's :) Het is er de perfecte speaker voor, die glazen bovenkant heb je zo weer schoon :P
En als je erop knoeit, hoe maak je het dan schoon? Het bier druipt dan lekker over de tweeter en de conussen heen waardoor het rubber uitdroogt en het gaat tussen die 'glasplaat' en gefineerd mdf zitten aan de buitenkanten. :/

[ Voor 13% gewijzigd door Faither op 26-06-2011 00:46 . Reden: Foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-09 07:45
[...]
Maar het zijn niet alleen de jongere kinderen waar je mee op moet passen. Had laatst visite waarvan iemand onder de indruk was van mijn speakers en even vrolijk tegen de tweeter aan het aantikken waren. Onder het mom van "om te voelen van wat voor materiaal het is gemaakt". Vraag dat gewoon!
Gelukkig is het bij de meeste speakers een afdekkapje en niet de werkelijke tweeter. Als iemand met zijn vinger tegen mijn tweeter aantikt, tik ik tegen zijn hoofd.... dat weet ik wel. Onder het mom van even kijken wat daarin zit, want uit de acties blijkt het bitter weinig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

PHiXioN schreef op zondag 26 juni 2011 @ 02:53:
[...]

Gelukkig is het bij de meeste speakers een afdekkapje en niet de werkelijke tweeter. Als iemand met zijn vinger tegen mijn tweeter aantikt, tik ik tegen zijn hoofd.... dat weet ik wel. Onder het mom van even kijken wat daarin zit, want uit de acties blijkt het bitter weinig te zijn.
Ik kan het de gemiddelde mens niet kwalijk nemen dat ze niet weten hoe kwetsbaar sommige onderdelen zijn. Niet iedereen is audiofiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PHiXioN schreef op zondag 26 juni 2011 @ 02:53:
[...]Gelukkig is het bij de meeste speakers een afdekkapje en niet de werkelijke tweeter. Als iemand met zijn vinger tegen mijn tweeter aantikt, tik ik tegen zijn hoofd.... dat weet ik wel. Onder het mom van even kijken wat daarin zit, want uit de acties blijkt het bitter weinig te zijn.
Maar hoe dan ook kan een tweeter een redelijk klap krijgen als je daar tegen aan gaat tikken. Zeker als je - zoals ik - zonder dat beschermgaasje speelt. Nu weet ik niet wat een Focal-tweeter kost, maar dat zal de hoofdprijs niet zijn. Wordt dan toch erger als je een Berylium Tweeter hebt. Of zo'n mooie Diamond Tweeter van de B&W 800-serie, dan ben je zo'n 1000 euro kwijt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neurd
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:07
Zoals beloofd de pics.

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-63EVV6DF.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DB3ZBBH3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BKQMNB3A.jpg

Je ziet goed dat het zwarte hoogglans direct stof vangt :9
En ja de speakers staan te dicht op de muur (max 50 cm), maar dat is een compromis met mijn vrouw. Zij wil ze niet te ver de kamer in hebben staan. Voorlopig ben ik allang blij dat ze (na 2 jaar zeuren) eindelijk heeft ingestemd met zuilluidsprekers >:)

Si hoc legere scis nimium eruditiones habes

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Neurd schreef op maandag 27 juni 2011 @ 00:18:
Je ziet goed dat het zwarte hoogglans direct stof vangt :9
Sinds ik mijn Focals heb (en ook nog eens een Velodyne in High Gloss Black) heb ik er zo één op de kamer liggen:
Afbeeldingslocatie: http://www.inhabitat.com/wp-content/uploads/swiffer2.jpg

Werkt perfect en vooral geen krassen op het plexi van de Focals :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neurd
FeaR schreef op maandag 27 juni 2011 @ 01:01:
[...]

Sinds ik mijn Focals heb (en ook nog eens een Velodyne in High Gloss Black) heb ik er zo één op de kamer liggen:
[afbeelding]

Werkt perfect en vooral geen krassen op het plexi van de Focals :)
Ja dat kan ook een optie zijn :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Geweldige bijdrage FeaR! Wereldtip, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
Ik wist niet dat er van die W series , nog een speciale editie bestond voor Nederlanders ( met oranje letters ) ;)

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neurd
MPAnnihilator schreef op maandag 27 juni 2011 @ 10:51:
Ik wist niet dat er van die W series , nog een speciale editie bestond voor Nederlanders ( met oranje letters ) ;)
Overbelichting :p
En het is dat Fear zei dat het stickers waren anders had ik het niet eens gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Crusader schreef op maandag 27 juni 2011 @ 08:40:
Geweldige bijdrage FeaR! Wereldtip, thanks!
Zal ik hem in de startpost opnemen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

FeaR schreef op maandag 27 juni 2011 @ 17:06:
[...]

Zal ik hem in de startpost opnemen? :+
Zou het bijna als serieuze vraag beschouwen, haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:09
Ik heb een Marantz SR6004 en zoek hierbij nieuwe speakers. Ik dacht dat m'n vrouw geen zwarte speakers wilde, maar dat mag dus wel. Vandaar dat ik Focal 816 of 826 wil kopen. Matchen die met de SR6004? Heeft iemand deze combinatie zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faither
@pietr
Ik heb niet specifiek de sr6004 gehoord maar wel andere versterkers en receivers van marantz. Naar mijn idee gingen die erg goed samen met focal. Maar het is vooral smaak en ik weet niet wat jouw smaak is en zal dan ook niks daarover kunnen stellen. Ik zie ook veel mensen met een denon versterker eraan gehangen wat ik persoonlijk niet zo goed vond klinken als met een marantz, maar zij waarschijnlijk dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De "discussie" over welke receiver lekker matched met Focal is hier al een keer voorbij gekomen. Wellicht leuk om te lezen. Verder is het eigenlijk maar apart dat er klankverschillen in versterkers en receivers waarneembaar zijn. Want een goede versterker die niet aan kleuring doet zal altijd hetzelfde klinken of deze nu honderd of duizend euro is. Dus als je verschillen hoort dan doet of de versterker iets met het geluid of jij denkt verschillen te horen. Één van de twee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-09 17:04
Ikzelf heb de sr6004 i.c.m. de Focal 716W en ik vind het prachtig klinken. Het is zeker een goede combinatie maar of het voor jou de beste combinatie is, daar kom je maar op 1 manier achter...

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokmaaa
Ook ik draai Marantz & Focal. En ook ik ben tevreden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel0672
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 22:29
Voor mijn(!) oren matcht het ook prima. Beter dan mijn vorige (Yamaha) hoewel het wel een andere klasse receiver is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

FeaR schreef op maandag 04 juli 2011 @ 12:15:
Dus als je verschillen hoort dan doet of de versterker iets met het geluid of jij denkt verschillen te horen. Één van de twee :P
Weet je dat héél zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deze is al een keer vaker langs gekomen op het forum. Onder andere in het Zilveren Kabels-topic en nog wat andere. Hier even de samenvatting (als het ware):
Verschil tussen versterkers die gewoon in hun "normale" gebied aan het werk zijn is nul. Hoor je wel verschil doet de versterker aan kleuring of aanpassingen op DSP gebied. Verschil horen tussen diverse versterkers is eigenlijk onmogelijk. Wel als je weet wélke aan het werk is, blind niet. Let wel dat dit op normaal niveau is. Als je 120dB wilt persen uit lastige luidsprekers zal een zwaardere versterker zeker anders klinken. Maar dat is omdat deze minder moeite hoeft te doen. Op een normaal volume mag je dus eigenlijk geen veschil horen, tenzij de versterkers het geluid kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homecinema
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04:28
Hallo,

Ook ik ben gevallen voor de Focal speakers.

Ik was al een geruime tijd op zoek voor vervangers voor mijn Indiana Line Arbour 5.04, dit waren geen slechte luidsprekers, maar ik vind vloerstaanders gewoon mooier.

Bij verschillende audiozaken langs geweest, en merken zoals KEF, Indiana line (de vloerstaanders dan), Monitor gold en dali beluisterd.

Nu was ik er nog niet helemaal uit, en heb ik besloten nog even te wachten. Bij toeval kwam ik via tweakers op een advertentie van 2 Focal 726V speakers uit. ( deze voor de mooie prijs van 550 euro, incl 12 meter van den hul clearwater en 2 setjes soundcare superspikes).

Deze speakers ben ik toen gaan beluisteren en stond versteld van het geluid.

Ze klonken veel ruimtelijker als de andere luidsprekers die ik beluisterd had, veel oprechter.
De bass is ook mooi vol, (mits je ze goed plaatst, niet te dicht bij de muur)

Dus dacht ik ik neem ze maar mee, want voor die prijs kan ik dat echt niet laten!

Eenmaal thuis aangekomen de speakers opgesteld en een tijdje laten spelen, waarna ik ze toch wel erg goed vond klinken al zonder af te stellen. Nou heb ik een hekel aan audissey (zit er naar mijn mening veel te vaak naast, en laat de speakers veel te dof/zwaar klinken, maar misschien is dat persoonlijk, graag hoor ik jullie mening over Audissey)

Na wat tweaken en instellen uiteindelijk het gewenste resultaat gevonden, en heeft Focal er zeker een nieuwe klant bij!

(Ik ben nog opzoek naar de center en surrounds van focal, type maken mij niet heel veel uit, 705/706 als surrounds maar de 716 mag ook, iemand die misschien geinteresseerd is in een ruil tegen de indiana line's hoor ik graag van, later vandaag komt er nog een advertentie in de V&A.

Als iemand nog vragen heeft over de speakers oid. stel ze gerust!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is geen verkeerde prijs, een setje Soundcare SuperSpike is normaal al €45,- de stuk, Clearwater zit op €11,- de meter en een enkele Chorus 726V zit op €590,-. Al met al een leuke deal gesloten dus :)

En wat Audyssey betreft ben ik het met je eens. Ik run meestal enkele malen het programma om de resultaten op te schrijven en dan de receiver te resetten. Met behulp van de gegevens van Audyssey kan je zelf ook een mooie afstelling maken. Enige wat ik veelal overneem zijn de afstanden welke Audyssey berekent heeft, maar dingen als crossover en dergelijke heb ik toch graag zelf in de hand. Zeker aangezien Audyssey last kan hebben van bijvoorbeeld de subwoofer-bug waarbij de subwoofer op -12.0 wordt gezet. En dat alles meteen op small wordt gezet zodra er een subwoofer wordt gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homecinema
De afstanden kloppen inderdaad vaak wel ja.

Ik heb het probleem niet dat hij alles op small zet, hij geeft de speakers meestal dezelfde onderfrequenties als de specificaties van de speakers (getest met JBL LX 2001, FOCAL 726V, Indiana line Arbour)

Wat je bij audyssey wel moet onthouden dat hij het setje op films afstelt, en de referentiewaarde van muziek soms wel 10dB lager ligt. Bij onkyo is dit mooi op te lossen door de intellivolume naar beneden aan te passen (-7 tot -10)

Ja ik vond het ook al een zeer mooie prijs de nieuwwaarde van het spul is

12x 11 euro voor de kabels (132 eur.)
Spikes 2x (90 eur)
Speakers 2 x 590

dat is bij elkaar toch gouw 1400 euro.

Er zit nog 4 jaar garantie op ook! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Laatst online: 22:37

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Waarschijnlijk heb ik mijn ideale versterker gevonden. Ik zat al een tijd te zoeken naar vervanging voor mijn Philips DRF9000. Deze stuurde mijn twee Focal 816v speakers aan. Waarschijnlijk ga ik toch voor de Rotel RA 1520.

Afbeeldingslocatie: http://www.allec.nl/product_images/a/644/rotel__23648_zoom.jpg

Bij Hobo ben ik vorige week langs geweest om te luisteren en het geluid is echt mooi strak te noemen. Ook als het volume omhoog gaat blijven de speakers stabiel, iets wat nu niet het geval is. Persoonlijk houd ik wel van een wat strakker geluid, maar ik kan me voorstellen dat mensen deze combi minder vinden. Ander bijkomend voordeel is dat deze versterker niet zo diep is als andere versterkers, waardoor niet alle meubels aan de kant hoeven.

Ik wil deze geintegreerde stereo versterker gaan gebruiken samen met Sonos. Het wachten is op mijn ZonePlayer Z90. Als jullie het interessant vinden laat ik wel weten hoe alles bevalt!

[ Voor 3% gewijzigd door Erhnam op 19-07-2011 15:06 ]

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
In samenwerking met mijn 826V's vond ik die normaal braaf en droog. Zeker tov Marantz en Nad eindversterkers...

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base the ruler
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-09 03:33
Ben aan het kijken om een setje Focal Chorus 714V aan te schaffen, heb zelf een NAD T770 Receiver. Zou dit een mooie combinatie zijn? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lees dit topic eens door zou ik zeggen. Er is al een keer iemand geweest die spijt heeft gehad van zijn Chorus 714V en die in heeft geruild voor de 716V. Persoonlijk vind ik de 716V ook wat volwassener klinken dan de 714V. Qua combinaties met versterkers is het toch echt persoonlijke smaak. De één vind Focal met NAD lekker matchen, maar ik ken ook mensen die Focal met NAD één van de slechtste combinaties vinden ooit gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base the ruler
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-09 03:33
Tja, Als geld geen issue was, artikel:

T770 which is a Dolby Surround ProLogic amp./tuner with potential for additional facilities at 12,000 French Francs (approx. 1,826 Euros). Powered at 5 x 70 W, this amplifier, which is becoming a little dated, harbours a really exceptional amplification unit, which almost on its own justifies the somewhat “out of league” price tag of the unit. To give you an idea of its exceptional power and hi-fi qualities, during the 1999 hi-fi show which took place at Porte Maillot, a NAD T770 was connected to a set of five JM Lab Electra 920 column speakers. Note that the 920 is a four way speaker which has a 26 cm woofer, and that it’s the top of the line model from Electra. The room in which the demonstration was taking place measured approx. 150 m2. The results, both on a musical level and as far as power supply to these five speakers was concerned was simply extraordinary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dag forumleden,

Ik zit nog niet zolang op dit forum, maar ben nieuwsgierig naar jullie mening over de Dome speakerset (5.1) van Focal.

Ik luister nu via een Marantz SR7300 en 4 zuilen van Dali - de Royal Tower set met bijbehorende centre. Ik heb een sub van Visonik.
Nu wil ik vanwege de ruimte de Dali's verkopen en kijk ik dus uit naar andere, kleinere spearers. Deze zouden wat mij betreft dan gaan worden bestuurd door een Marantz 1602, of toch de SR6005. Hoewel ik denk dat deze laatste misschien teveel van het goede is voor kleinere speakers.

Hoop op jullie adviezen en suggesties. Ook andere speakersoorten zouden wellicht kunnen. Uiteraard zal ik nog wel gaan luisteren.

Alvast bedankt.

Carlo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faither
Cambridge audio heeft recent een nieuwe speaker lijn gelanceerd. Ik heb er allemaal lovende recensies over gelezen. Naam ben ik vergeten en de prijs verschilt heel erg. Zijn melkpakjes dus ze zijn niet groot. Als ik de naam weer weet zal ik t posten.
Edit: de naam was minx

[ Voor 4% gewijzigd door Faither op 21-07-2011 02:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Faither schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 02:08:
Cambridge audio heeft recent een nieuwe speaker lijn gelanceerd. Ik heb er allemaal lovende recensies over gelezen. Naam ben ik vergeten en de prijs verschilt heel erg. Zijn melkpakjes dus ze zijn niet groot. Als ik de naam weer weet zal ik t posten.
Edit: de naam was minx
Thanks for sharing, maar dit is het Focal topic, ik zie de link met Cambridge niet zo.
En de audiofielen hier zijn waarschijnlijk niet gecharmeerd van melkpakjes (waar ongetwijfeld een losse sub bij nodig is) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faither
Volgens mij zijn ze ook niet gecharmeerd door dome en daar heb je ook een sub bij nodig. Maarja, klopt dat dit een focal topic is, ik wes hem er alleen op dat er ook iets dergelijks is van cambridge en je hoeft je toch niet blind te staren op focal? Dat iemand een bepaalde luidspreker van focal het beste vind in zn klasse betekent niet dat alles dan beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Puur op specificaties doen die Minx van Cambridge me echt niets. Sterker nog, ik vind het zelf meer niveau Logitech/Bose als ik het zo zie. Zeker omdat ze zo hameren op dat de speakers nauwelijks groter zijn dan een blikje frisdrank. Als je de Min 20 pakt (dat zijn de grootste van de series), die hebben een frequentiebereik van 130 - 20.000 Hz. Maar goed, wat wil je ook uit 2 x 2,5" units. Echter kan die specificatie nog slechter uitvallen aangezien er niet bij staat of deze waarden op -3 of -6 dB zijn gemeten. Dat je daar een subwoofer bij nodig hebt is wel heel duidelijk, maar dat heb je wel vaker met dit soort speakers. De Focal Dôme gaat een stuk lager, maar dat is ook niet zo gek trouwens met grotere units. Met een gewicht van 0,75 kilo van de Min 20 zijn deze gewoon een heel stuk lichter en kleiner dan de Focal Dôme, eigenlijk kan je deze twee niet eens tegenover elkaar zetten. Maar die subwoofer van CA valt ook wel tegen. Volgens de specificaties gaat deze tot 23 Hz, maar dat meten ze vrolijk op -6 dB. Qua subwoofer zit het redelijk gelijk aangezien Focal tot de 40 Hz gaat, maar dat is gemeten op -3 dB. Dus ook bij Focal is de subwoofer niet echt om over naar huis te schrijven.

Maar goed, naar mijn mening heb je bij elke speaker een subwoofer nodig. Alleen is het bij sommige type speakers wat meer noodzakelijk dan bij de andere. Maar voor elke speaker is het een aanvulling. Overigens heb ik die Focal Dôme een keer mogen horen en was er niet heel erg van onder de indruk. Leuk voor als rear of side rear in een 5.1 of 7.1 set-up, maar voor als fronts schieten ze me te kort.

Qua recensies vind ik vooral de geijkte sites als WhatHifi, Hifi.nl en dergelijke. Niet de sites die ik nu echt heel erg vertrouw of die bekend staan objectief te oordelen. Dit doet me erg denken aan de A25 speakers die ook de sterren van de hemel zouden spelen en dat ze zelfs speakers van enkele klasse duurder weg speelden. Echter wordt nu meer en meer duidelijk dat ook die A25 hun minpunten hebben. Maar voor het geld haal je inderdaad redelijk wat speaker in huis. Maar speakers wegspelen van meerdere malen die prijs dat zit er toch echt niet in.

Qua dit soort speakers heb je zeker meer kandidaten dan alleen Focal, zo heb je ook nog de beroemde KEF eitjes welke het zeer goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faither
Ok, niet zo goed dus waarschijnlijk. Ik heb zelf de b&w m-1 gehoord, die klonk voor een satteliet ook best goed vond ik. Was ong. gelijk aan boekenplanken van 200 euro, maar dan zonder enige bas. Heb t niet icm de subwoofer van die serie kunnen horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
B&W is sowieso wel lekker bezig. Ze hebben een nieuwe monitor uitgebracht - de PM1 - die zo'n 2300 per paar (adviesprijs zonder stands) kost. Maar qua sound redelijk naar de B&W 805D aan het neigen gaat! En de B&W 805D is toch 2250 euro de stuk. Nu zal de PM1 wel iets minder klinken, maar voor dat geld zou het toch een redelijke concurrent kunnen worden.

Alleen apart wel dat de nieuwe 803D van B&W de B&W Nautilus weg zou spelen. Althans, dat was de ervaring van enkele mensen die naar Eindhoven waren gegaan om daar de B&W Nautilus te horen die werd aangestuurd door vier Classé eindversterkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Faither schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 10:26:
Volgens mij zijn ze ook niet gecharmeerd door dome en daar heb je ook een sub bij nodig. Maarja, klopt dat dit een focal topic is, ik wes hem er alleen op dat er ook iets dergelijks is van cambridge en je hoeft je toch niet blind te staren op focal? Dat iemand een bepaalde luidspreker van focal het beste vind in zn klasse betekent niet dat alles dan beter is.
Ik had niet helemaal in de gaten dat jouw post een reactie op iemand was ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faither
Eigenlijk vind ik op dit moment de enige slecht klinken b&w serie de 600 serie. Die klinkt naar mijn idee echt nergens naar. Verder klinkt alles erg goed van b&w. En de cm serie klinkt ook goed mits er een echte versterker voor hangt. Maar dan naar mijn idee niet zo goed alsde profile serie van focal die dan in dezelfde prijsklasse ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik weet niet of je de B&W CM tegen de Focal Profile kan zetten. Want dan zou je heel de Chorus-reeks (700 en 800) tegenover de B&W 600-serie moeten zetten. Ik heb in de luistertocht naar mijn speakers de 800 reeks van de Focal Chorus tegen de CM gezet en geen één verkoper vond dat uit verhouding. De CM9 en de Chorus 826W heb ik bij de Hobo nog naast elkaar gehad. Vind de Focal dan toch een stuk sprankelender en fijner klinken. Wel wat minder laid-back dan de B&W maar wel meer mijn smaak. En qua kosten matched de 826W ook meer met de CM9. De CM-reeks heeft inderdaad wel een iets dikkere versterker nodig. Althans, je hoort vaak dat een gewone receiver de CM7 en CM9 niet vol aan kan sturen. Al heb ik het idee dat de CM8 makkelijker aan te sturen is, zeker als je ziet op wat voor versterkers die aan wordt gesloten.

[ Voor 7% gewijzigd door FeaR op 21-07-2011 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faither
We hebben de cm8 en cm9 tegenover de chorus 826v gezet. De cm8 kon redelijk aan worden gestuurd door de versterker die we nu voor de focals hebben hangen (nad c356bee). Maar de cm9 niet en klonk ook niet zo goed als de 826v. De cm8 klonk eigenlijk zelfs iets beter, vooral wat strakker maar wel minder vol en minder diep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
Kan ik ook bevestigen. Die CM9 vond ik bloedmooi , maar zijn geluid viel me dik tegen. Misschien met een beest van een eindversterker eraan zal die ook wat warmer klinken , maar je budget wil ook wat...

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam

Erhnam

FeaR,

Ik heb hier jouw post gelezen over de van der Hul kabels;

FeaR in "zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen ..."

Vraag; gebruik je deze nog steeds? ook voor jouw Focals?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De luidsprekerkabels hebben we nooit op Focals getest, alleen op de B&W van de persoon waar we te gast waren. Ik heb alleen de Van den Hul interlink mee naar huis gekregen om deze te testen met mijn Squeezebox.

Ik weet dus niet wat Van den Hul luidsprekerkabels zouden doen op Focal. Mits er dus überhaupt verschil in kabels zit, want onze test was niet blind en er was niet geijkt met een dB-meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faither
Wij hebben van den hul snowtrack tussen de speakers en versterker. Ik ben van mening aangezien ik dat zelf heb gemerkt/gehoord in de winkel zonder dat ik zag welk merk of kabel er tussen zat. Er zijn mensen die twijfels hebben over verschil in ofc 99.99% koperen kabels. De snowwtrack is trouwens wel verzilverd dus daar kan t m ook in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Faither schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 18:13:
Wij hebben van den hul snowtrack tussen de speakers en versterker.
Snowtrack is een Bi-wire kabel, bedoel je niet de Snowline?
Ik weet overigens nog niet welke kabel ik aan mijn Focals ga knopen als ik op mezelf ga. Denk dat het voor de fronts en center sowieso wel andere kabel gaat worden dan voor de rears. Anders wordt het wel een erg duur grapje. Ben zelf wel fan van Kimber Kable, maar de 4TC en 8TC zijn me wat prijzig. Wellicht wordt het de 8VS. Maar kabels van ViaBlue of Inakustik sluit ik ook niet uit. Ik ga voor een deel toch ook voor de looks :$

Mij is ook nog steeds een spindel Van den Hul CS122 beloofd. Was een misdruk, er staat namelijk geen type op. Daar kan ik ook nog wel eens achteraan gaan :)

[ Voor 10% gewijzigd door FeaR op 22-07-2011 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faither
Ik bedoelde inderdaad snowline :$. En bedoel jij niet voor je fronts en centre een andere kabel dan je rears? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Faither schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 18:42:
Ik bedoelde inderdaad snowline :$. En bedoel jij niet voor je fronts en centre een andere kabel dan je rears? :P
Dat bedoelde ik inderdaad :P
Had eerst willen posten dat ik alleen de fronts op andere kabel wilde, maar meestal is de center maar zo'n kort stukje dat daar ook wel een mooie kabel op mag :)

Vraag me overigens ook af of ik serieus wel opvallende kabel neer wil leggen. En dan bedoel ik niet semi-opvallend zoals de Kimber 4VS, maar echt heel opvallend zoals de W&M LS-01. Die W&M vind ik echt tof, maar vraag me af hoe lang dat tof blijft om zo'n halve tuinslang te hebben liggen. Blijft wel veel kabel voor je geld.

Maar de tijd zal het leren. En aangezien ik toch op redelijk wat fora ben ingeschreven is de kans dat ik tegen iets tweedehands aan loop redelijk groot :)

[ Voor 8% gewijzigd door FeaR op 22-07-2011 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faither
Wat voor kabels gebruik je nu eigenlijk? Het is idd niet een grote investering om de centre ook mee te doen vergeleken met de rears. Wij zouden dan in totaal al 50 meter kabel nodig hebben. Nu hebben we trouwens alleen nog stereo, maar misschien breiden we dat nog uit naar surround. De versterker die we nu hebben wordt dan als integrated gebruikt voor stereo, en als eindversterker voor surround.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Faither schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 19:36:
Wat voor kabels gebruik je nu eigenlijk?
Nu gebruik ik no-name 2,5mm² van de grote rol. Al twijfel ik soms over het 2,5mm² want het is aan de dunne kant. Kan ook goed maar 2,0mm² zijn. Kabel die hier ligt is ook een jaar of tien oud. Die ligt er al sinds mijn eerste Sony STR-DA685 receiver en de Magnat speakers. Dus nieuwe kabel mag wel een keer. Alleen ben ik redelijk van plan te gaan verhuizen, dus dan wacht ik wel even met kabels kopen. Zonde als ik nu meters te veel koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faither
Je kan dan idd beter nog even wachten. Ik geloof dat de snowline 2.08 of 2.18 mm2 in diameter is. Dat lijkt me meer dan voldoende voor deze speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als ik nu nieuwe kabels zou moeten gaan leggen dan heb ik een meter of vijftig nodig, niet echt tof als je dan kabels neer gaat leggen van een euro of twintig - vijfentwintig de meter. Terwijl ik aan de helft genoeg moet hebben als ik op mezelf ga. Dan lijkt me dat een wijzere keuze inderdaad. Plus heb geen zin om nu heel de kamer om te gooien voor wat kabels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Canare 4S11 bi-wire kabels zijn ook goeie kabels qua prijs/kwaliteit.Ze kosten zo'n 5 €/m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 22:06:
De duurste kabels die we nu gebruiken zijn van Supra, Classic 6mm² en adviesprijs van €10,00/meter.
Zowel een set Utopia's als Electra's maken hier gebruik van.
Alleen valt die kabel toch echt af om de looks. Klinkt gek, maar het oog wil ook wat ;)
Dan ben ik toch meer fan van Kimber met de gedraaide kabel. Ook al een Focal - Denon op Kimber gehoord en dat sprak me wel aan. Grote kans dat het toch die gaat worden. Alleen dan kijken welke. Want hoe meer kernen hoe beter, maar qua prijs is de 8PR (8 kernen) weer goedkoper dan de 4VS (4 kernen), dus nog even kijken waar dat precies in zit.
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 22:26:
De Canare 4S11 bi-wire kabels zijn ook goeie kabels qua prijs/kwaliteit.Ze kosten zo'n 5 €/m.
Bi-wire heb ik toch niets aan, de Chorus is allemaal single-wire (en de Electra geloof ik ook).

Hoor ook goede verhalen over Chord, maar dat ziet er ook weer uit als electrasnoer :X . Maar goed, dat zijn sommige kabels van MIT ook en die hebben versies waar je letterlijk duizenden euro's voor betaald. Zoals bijvoorbeeld deze:
Afbeeldingslocatie: http://abaddon.home.xs4all.nl/pics/mitcrazy.gif

[ Voor 26% gewijzigd door FeaR op 22-07-2011 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey jullie ook aan het kijken naar kabels.....

Ik was er ook al naar opzoek. Echter is de 1e prioriteit nog andere dingen upgraden en daarna pas de kabels.

De W&M LS-01 / 02 staat voor nu even op nummer 1. Dit is puur op wat ik heb ''gelezen''.

Hier nog een iPhone foto van de CC 800V die ik sinds vandaag in bezit heb! Blij mee 8) .

Afbeeldingslocatie: http://img688.imageshack.us/img688/7069/cc800v.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img832.imageshack.us/img832/7069/cc800v.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 00:14:
De W&M LS-01 / 02 staat voor nu even op nummer 1. Dit is puur op wat ik heb ''gelezen''...
Die LS-01 is een hele mooi kabel, vooral qua looks. Enige nadeel wat je er vaak over leest is dat ze stug zijn en dus lastig weg te werken. Maar dat is ook niet zo gek als je de dikte ziet. En verder schijnen de bananen krom te kunnen trekken door het gewicht van de kabel. Al hangt dat laatste ook af van de hoek van de terminals van de speakers natuurlijk. De LS-02 vind ik echt een tuinslang, al schijnt die qua techniek wel overeen te komen met bijvoorbeeld de Kimber. Dus getwiste paren.
Verwijderd schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 00:14:
Hier nog een iPhone foto van de CC 800V die ik sinds vandaag in bezit heb! Blij mee 8) .

[afbeelding]

[afbeelding]
Have fun met je center d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faither
Heeft iemand er trouwens al aan gedacht de chorus 714v als rears te gebruiken icm 800 reeks fronts? Zou je het erg merken dat er een andere serie staat of zijn de drivers te klein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou qua rears sowieso in de 800-serie blijven. Al was het alleen maar om de looks van de speaker gelijk te houden. De 700-serie is toch wel heel anders zonder de voet die de 800-serie heeft en het plexi op de front en bovenkant. Nee, ik ga wel voor een 816 als rear :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faither
Ik heb ook zo het idee dat de 700 en 800 serie slechter bij elkaar staan dan 800 en verschillende andere merken. Als wij speakers als rears willen zal het waarschijnlijk ook zuilen zijn, het verschil tussen boekenplank speakers met bijbehorende voet en de eerste zuil in de serie is vaak erg klein. Een zuil ziet er beter uit en klinkt vaak beter, al zal je dat denk ik niet echt merken als ze als rears worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Ik heb afgelopen zaterdag de 716V beluisterd bij Hobo HiFi in Amersfoort (Shapeshifter in "[Speakers] Het KEF Luidspreker Ervaringe...") welke ik erg goed vond klinken, maar ik vond de 705V en de 706V erg tegenvallen. Ik ga daarom a.s. zaterdag nog een keer langs en wellicht is de 806V beter. Als deze ook tegenvalt neem ik denk ik staanders als rears (dit wilde ik eigenlijk niet omdat het wat duurder uit zou vallen, maar ik heb liever kwaliteit).

Kandidaten hiervoor zijn de staanders uit de 800 serie (816V, 826V en 836V), die ik nog even tegen de Monitor Audio RX8 wil horen. Aangezien ik wel hou van een beetje bas overweeg ik de 836V als fronts en de 816V als rears, maar wellicht voldoen de 826V als fronts (zeker met een extra sub). Sowieso koop ik eerst de rears omdat die iets goedkoper zijn en ik ook nog een nieuwe receiver moet kopen. Pas volgend jaar volgen de fronts, center en sub.

Uiteindelijk hoop ik dus met de 836V/826V, de 816V, de CC800V en de SW800V een mooie surround setup te creeeren waar ik nog even mee vooruit kan.

Over de receiver ben ik nog niet helemaal uit, maar ik overweeg een Marantz (SR5005 of SR6005) of een Denon (AVR1911 / AVR2311). Van beide merken komen er nieuwe series op de markt, maar ik heb niet het idee dat die extra euro's het geld waard zijn; ik heb een mediacenter, dus ik hoef geen netwerkmogelijkheden e.d., verder zijn genoemde series toch al compatibel met 3D televisie (als dat ooit nog iets wordt) en heb ik het idee dat veel receivers elk jaar weer een klein stapje terug doen in plaats van een stap vooruit (qua vermogen en degelijkheid).

Ik vind het uiterlijk van de Marantz wel wat hebben, maar de Denons zijn over het algemeen goedkoper (plus, ik studeer in Enschede, dus de Duitse grens is maar 10km weg...). Een minpuntje aan de Denons zou kunnen zijn dat ze geen pre-outs hebben voor een eventuele stereoversterker (correct me if I'm wrong). Het verschil tussen de 5005 en de 6005 is volgens mij niet zo groot, ik weet alleen niet of de 5005 genoeg pit heeft om de uiteindelijke set aan te sturen. Een 3311 of 7005 is gelijk weer zo'n smak geld... De Onkyo TX-NR808 valt nog net binnen de € 1000,- (de 809 ook nog net zie ik), maar dat vind ik eigenlijk al te veel geld...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Shapeshifter schreef op zondag 24 juli 2011 @ 19:26:
De Onkyo TX-NR808 valt nog net binnen de € 1000,- (de 809 ook nog net zie ik), maar dat vind ik eigenlijk al te veel geld...
Als Spotify je niets uit maakt zou ik voor duizend euro de TX-NR3008 halen die bij de Correct in Rotterdam nu nog maar €999,- kost. Dat is toch wel een slag hoger dan de TX-NR809. En ook hoger dan de Denon's en de Marantz die op je lijstje staan.

Overigens heeft de AVR-2311 wel pre-outs voor een eventuele versterker.

[ Voor 7% gewijzigd door FeaR op 24-07-2011 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Een 808 is in de koopjeskelder 700 euro (die 3008 zie ik daar niet staan trouwens), dat is toch weer 300 euro die ik aan speakers kan besteden. Ik vind 1000 pop voor een receiver best wel veel geld, dus daar moet ik nog even een nachtje over slapen :P Aan de andere kant is het wel een lange-termijn investering (en een 3008 voor 1000 euro is niet verkeerd...).

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Ah, ik faalde met de zoekfunctie... Jij hebt een set Focals, zou jij die Onkyo halen als je Denon stuk ging? Het is wel een erg mooie aanbieding, normaal zijn ze iets van €1.200... Ze hebben trouwens ook nog een Pioneer VSX-LX53 staan voor 850 euro (normaal ook iets van €1200)... Afijn, dit hoort misschien niet helemaal in dit topic thuis. Ik ga a.s. zaterdag eerst maar eens luisteren en tot die tijd wakker liggen over de receiver...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, ik zou niet voor een Onkyo gaan. Ik heb één keer een Onkyo gehad en daar had ik meteen problemen mee. Was wel een ouder en lager model dan een TX-NR3008. Persoonlijk heb ik niets met Onkyo, maar dat is verder gewoon persoonlijk. Ze maken leuke spullen. Ik heb dan meer met Integra, maar dat is weer een andere prijsklasse.

Maar wellicht ben ik toch niet de goede persoon om zoiets aan te vragen. Als ik naar nieuwe versterking moet dan ga ik voor een losse processor en losse eindversterker. Heb het wel een beetje gezien met de receivers, ik wil weer een stapje verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homecinema
Ik heb een focal / Onkyo combinatie, te weten de focal 726V en een onkyo TX-SR607, ik vind het persoonlijk een mooie combinatie. Het geluid is mooi open, en lekker diep. vooral de hoge tonen komen erg goed tot zijn recht. Geen overmatige bass, en de middentonen zijn ook mooi strak aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FeaR schreef op zondag 24 juli 2011 @ 21:42:
Ik heb dan meer met Integra, maar dat is weer een andere prijsklasse.
8) Zo is dat! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:24

koboy

Heb een idee voor een icon

FeaR schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 23:26:
[...]
Hoor ook goede verhalen over Chord, maar dat ziet er ook weer uit als electrasnoer :X . Maar goed, dat zijn sommige kabels van MIT ook en die hebben versies waar je letterlijk duizenden euro's voor betaald. Zoals bijvoorbeeld deze:
[afbeelding]
Ik heb mijn 716W's aan Chord Carnival Silverscreen hangen. Ziet er inderdaad uit als dik wit electrasnoer, hoewel het ook een licht parelmoerglansje heeft.
Niet supermooi, maar ik kon ze voor een heel zacht prijsje overnemen :*)

Anders was het waarschijnlijk de Kimber 4PR geworden, puur vanwege de "bling factor". De 8PR werd me toch echt te prijzig.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kimber spreekt me sowieso wel aan, dat getwiste vind ik erg netjes er uit zien. Soms komen er leuke 4 of 8TC tweedehands voorbij. Dat zijn voor mij ook zeker opties. Maar moet nog steeds dus even het verschil te zien achterhalen tussen de 4VS en de 8PR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:24

koboy

Heb een idee voor een icon

FeaR schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 00:13:
Kimber spreekt me sowieso wel aan, dat getwiste vind ik erg netjes er uit zien. Soms komen er leuke 4 of 8TC tweedehands voorbij. Dat zijn voor mij ook zeker opties. Maar moet nog steeds dus even het verschil te zien achterhalen tussen de 4VS en de 8PR.
Van PR -> VS -> TC wordt de zuiverheid van het koper steeds net wat hoger.
Daarnaast komt de 4 overeen met een aderdikte van ongeveer 2 mm2, en de 8 met ongeveer 6 mm2

Houd er wel rekening mee dat de Kimber kabels erg stug zijn. Ik heb een tonic interlink, en die is kwa stugheid vergelijkbaar met een SCART-kabel! Wat dat betreft is een simpele 2 aderige kabel makkelijker de hoek om te leggen.

Zelfde probleem heeft die Chord van mij trouwens ook.....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RexP
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-09 22:13
Ik heb mijn KEF's vervangen door Focal 716V voor en 706V achter:

Afbeeldingslocatie: http://www.rexp.be/public/img/prive/DSC03641-klein.jpg

Focal en Marantz is gewoon een erg toffe combi:

Afbeeldingslocatie: http://www.rexp.be/public/img/prive/DSC03648-klein.jpg

Nu nog op zoek naar een center.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam

Erhnam

RexP schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 13:37:
Ik heb mijn KEF's vervangen door Focal 716V voor en 706V achter:

[afbeelding]

Focal en Marantz is gewoon een erg toffe combi:

[afbeelding]

Nu nog op zoek naar een center.
Nice! Boxee, mac mini of een nvidia ion met xbmc kan ik je zeker aanraden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RexP
Ik denk dat jij mediacenter zegt waar ik centerspeaker bedoel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Na mijn avontuur van vorige week (Shapeshifter in "[Speakers] Het Focal Ervaringen Topic") ben ik vandaag wezen luisteren naar de 816W, de 826V en de Monitor Audio Silver RX8. Persoonlijk vond ik de 826V het beste uit de verf komen hoewel ik deze in het laag vond tegenvallen (helaas hadden ze geen 836V staan). De 816W leek erg op de 826V (weinig verrassend natuurlijk), maar vond ik net iets geslotener klinken, iets minder vol dan de 826V. De RX8 was eigenlijk helemaal niet slecht en vond ik qua laag zelfs iets beter dan de 826V, hoewel dit bij sommige nummers juist erg rommelig en ongecontroleerd werd (waar de 826V netjes binnen de lijntjes bleef, om het zo maar te zeggen).

Ik wil toch nog even naar de 836V luisteren voordat ik tot aanschaf overga, dus ik gok dat ik maar eens bij de Hobo HiFi in Enschede moet gaan kijken, maar dat kan pas over 2 weken. Ik denk dat het uiteindelijk wel de Focal 8xx serie gaat worden, maar ik heb nog niet de 7xx en de 8xx naast elkaar gehoord (dus ik weet nog niet of het het prijsverschil waard is)...

Qua receiver denk ik dat ik toch ga voor die Onkyo 3008, prima ding voor een prima prijs. Als hij over 2 weken nog steeds bij de Correct staat koop ik hem tegelijk met de speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RexP
Als je de 826V te weinig laag vond hebben dan hoef je de 700 serie niet te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homecinema
Het verschil tussen de 7** en 8** serie is qua bass zeker niet zo groot, sommigen vinden de 726 zelfs wat gecontroleerder klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faither
Shapeshifter schreef op zondag 31 juli 2011 @ 00:15:

Ik wil toch nog even naar de 836V luisteren voordat ik tot aanschaf overga, dus ik gok dat ik maar eens bij de Hobo HiFi in Enschede moet gaan kijken, maar dat kan pas over 2 weken. Ik denk dat het uiteindelijk wel de Focal 8xx serie gaat worden, maar ik heb nog niet de 7xx en de 8xx naast elkaar gehoord (dus ik weet nog niet of het het prijsverschil waard is)...
Toen wij daar waren hadden ze de 836v niet en ook de w speakers niet. Wel hebben ze de 716v 726v 816v en 826v. Persoonlijk vind ik dat de 800 serie niet veel lager gaat maar wel gecontroleerder, en als je een wat zwaardere versterker eraan hangt klinkt de 800 serie duidelijk stukken beter. Met een wat zwakkere versterker is er amper verschil en klinkt de 700 serie zelfs iets voller. Maar met een zwaardere versterker en vooral als je de volume knop de goede kant op draait, klinkt de 800 serie echt veel beter. De 700 serie wordt dan ook erg schreeuwerig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:14
Bij het vergelijken van de 826V met de 836V vonden zowel mijn vrouw als ikzelf dat de bas bij de 836V teveel aanwezig was en bij de 826V net iets te weinig. We vonden het wel geweldig dat de bas telkens mooi strak was en niet rommelig. Uiteindelijk hebben we een set 826W op de kop kunnen tikken. In het midden en hoog is er weinig verschil met de V versie. De bas is iets nadrukkelijker aanwezig en nog strakker dan bij de V serie. Om toch de bas iets meer te laten uitkomen,zowel bij muziek als bij films gaan we op korte termijn nog een subwoofer aanschaffen (waarschijnlijk Velodyne SPL-1200 Ultra).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wiemelen schreef op zondag 31 juli 2011 @ 19:33:
Bij het vergelijken van de 826V met de 836V vonden zowel mijn vrouw als ikzelf dat de bas bij de 836V teveel aanwezig was en bij de 826V net iets te weinig. We vonden het wel geweldig dat de bas telkens mooi strak was en niet rommelig. Uiteindelijk hebben we een set 826W op de kop kunnen tikken. In het midden en hoog is er weinig verschil met de V versie. De bas is iets nadrukkelijker aanwezig en nog strakker dan bij de V serie.
Op zich zou het midden van de W-serie ook beter moeten zijn dan de V-serie, want ook de middentoner is van het W-composiet en niet van het V. Alleen de tweeter is identiek in de V- en de W-serie. Het is me alleen nog steeds niet duidelijk of nu ook het filter van de W-serie aan is gepast of dat het puur de drivers zijn. De verhalen daarover verschillen nogal. Maar dat is met Focal sowieso wel: ook het verhaal waarom Focal geen bi-wire/bi-amp ondersteunt kent verschillende versies. Idem met het nu wel of niet weghalen van het gaasje voor de tweeter.

Persoonlijk vond ik de V-serie wat te schreeuwerig overkomen. Te opvallend en in-your-face. Leuk voor een uurtje luisteren, maar voor een hele avond luisteren zou ik de sound te snel moe worden. De W is wat meer ingetogen en sprak mij daarom wat meer aan. Het is een veiligere keuze als het ware. De meerprijs van de W-serie was mij het geld dan ook meer dan waard ten opzichte van de V. Dat is ook één van de redenen waarom ik neig een 816W te nemen als rear speaker en niet een 816V. Maar goed, smaken verschillen want ken ook mensen die de W-versie niet beter vonden klinken of ze het de meerprijs niet waard vonden.
Om toch de bas iets meer te laten uitkomen,zowel bij muziek als bij films gaan we op korte termijn nog een subwoofer aanschaffen (waarschijnlijk Velodyne SPL-1200 Ultra).
Focal Chorus 826W met een Velodyne SPL-1200 Ultra, mooie combinatie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
Focal Chorus 826W met een Velodyne SPL-1200 Ultra, mooie combinatie
@ Fear : Waar heb jij jouw Velodyne staan?
Voorwaarde voor aankoop bij mij is namelijk dat deze een goed resultaat zal geven als hij links van de linker front speaker staat, in een hoek. Vaak lees je toch dat de beste plaats ergens tussen de 2 front speaker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wiemelen schreef op zondag 31 juli 2011 @ 20:35:
[...]@ Fear : Waar heb jij jouw Velodyne staan?
Voorwaarde voor aankoop bij mij is namelijk dat deze een goed resultaat zal geven als hij links van de linker front speaker staat, in een hoek. Vaak lees je toch dat de beste plaats ergens tussen de 2 front speaker is.
De mijne staat links van mijn linker front in een hoek :P
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/MSCmWZBpBpDbbvYbkdcI5BfV/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faither
Ik geloof dat er ook andere wisselfilters in de w series zitten, dus niet alleen ander materiaal conus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
@ Fear : Ziet er goed uit :) ... ik heb ongeveer dezelfde ruimte denk ik ... alleen zijn mijn speakers iets wat naar binnen gedraaid. Zal ik met de subwoofer ook wat mee moeten experimenteren.

Ongeacht wat nu juist de verschillen zijn tussen de V en de W serie, conus materiaal, wisselfilter etc ... ik vraag me toch af waarom ze de W versie niet als standaard model uitbrengen, naast het V model. Niet alleen hier, maar ook op andere internationale sites is men laaiend enthousiast over de W reeks (ook van de 816).
Het zou zonde zijn als het enkel een marketing issue is om zo voldoende verschil te bewaren tussen de Chorus en Profile serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Faither schreef op zondag 31 juli 2011 @ 17:52:
[...]

Toen wij daar waren hadden ze de 836v niet en ook de w speakers niet. Wel hebben ze de 716v 726v 816v en 826v. Persoonlijk vind ik dat de 800 serie niet veel lager gaat maar wel gecontroleerder, en als je een wat zwaardere versterker eraan hangt klinkt de 800 serie duidelijk stukken beter. Met een wat zwakkere versterker is er amper verschil en klinkt de 700 serie zelfs iets voller. Maar met een zwaardere versterker en vooral als je de volume knop de goede kant op draait, klinkt de 800 serie echt veel beter. De 700 serie wordt dan ook erg schreeuwerig.
Jammer, misschien dat ik dan toch ergens anders heen moet, ben toch wel benieuwd naar de 836V. Wat voor versterker heb jij als ik vragen mag (en zou jij bijvoorbeeld de Onkyo TX-NR3008 tot een "wat zwaardere" versterker rekenen)?
wiemelen schreef op zondag 31 juli 2011 @ 19:33:
Bij het vergelijken van de 826V met de 836V vonden zowel mijn vrouw als ikzelf dat de bas bij de 836V teveel aanwezig was en bij de 826V net iets te weinig. We vonden het wel geweldig dat de bas telkens mooi strak was en niet rommelig. Uiteindelijk hebben we een set 826W op de kop kunnen tikken. In het midden en hoog is er weinig verschil met de V versie. De bas is iets nadrukkelijker aanwezig en nog strakker dan bij de V serie. Om toch de bas iets meer te laten uitkomen,zowel bij muziek als bij films gaan we op korte termijn nog een subwoofer aanschaffen (waarschijnlijk Velodyne SPL-1200 Ultra).
Waar heb jij naar de 836V geluisterd? Dan ga ik daar wel heen. Ik vraag me af of er nog 826W te koop staan (en dan vooral bij een winkel waar je ze eerst kunt beluisteren / vergelijken voordat je ze koopt). Zoals eerder beschreven vond ik de 826V toch net iets voller dan de 816W, dus ik was niet direct laaiend enthousiast. De verkoper beweerde thans dat de 816V ook meer leek op de 826V dan op de 816W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wiemelen schreef op zondag 31 juli 2011 @ 22:22:
@ Fear : Ziet er goed uit :) ... ik heb ongeveer dezelfde ruimte denk ik ... alleen zijn mijn speakers iets wat naar binnen gedraaid. Zal ik met de subwoofer ook wat mee moeten experimenteren.
Het is niet de beste opstelling zoals ik het nu heb, maar je moet wat als je nog thuis woont :)
Het was de 826W in januari kopen toen ik het geld had en de speaker nog te leveren was of wachten op een eigen huis. Ik weet niet hoe makkelijk je nu nog aan een paar 826W kan komen, maar volgens mij zijn ze nieuw sowieso niet meer te leveren. Wellicht wel als demo of tweedehands. Ben in ieder geval blij dat ik ze reeds heb staan.
wiemelen schreef op zondag 31 juli 2011 @ 22:22:Ongeacht wat nu juist de verschillen zijn tussen de V en de W serie, conus materiaal, wisselfilter etc ... ik vraag me toch af waarom ze de W versie niet als standaard model uitbrengen, naast het V model. Niet alleen hier, maar ook op andere internationale sites is men laaiend enthousiast over de W reeks (ook van de 816).
Het zou zonde zijn als het enkel een marketing issue is om zo voldoende verschil te bewaren tussen de Chorus en Profile serie.
Ik hoop dat ze dat niet doen. Ik zou me toch flink genaaid voelen als de 826W nu opeens als "normaal" model op de markt komt. Dan heeft de meerwaarde van de laserinscriptie op mijn 826W ook niet echt een meerwaarde. Nu heb ik nog het gevoel dat ik iets leuks heb staan.
Shapeshifter schreef op zondag 31 juli 2011 @ 23:12:
[...]...en zou jij bijvoorbeeld de Onkyo TX-NR3008 tot een "wat zwaardere" versterker rekenen?
De 800-serie van Focal gaat met gemak op een TX-NR3008. Sowieso zijn Focal speakers niet lastig aan te sturen met een gevoeligheid van ruim 90 dB en een nominale impedantie van 8 Ohm. Enige is dat de versterker het laagste punt van rond de 3 Ohm op moet kunnen vangen. Als je een echte instapreceiver hebt dan kan dat lastig worden, maar voor de meeste receivers is dat geen probleem. Moge ook duidelijk zijn dat je geen speaker van 800 euro aan een receiver van honderd euro gaat hangen.

De TX-NR3008 heeft overigens de mogelijkheid om de fronts gebrugged aan te sluiten. Dat is dus wat anders dan bi-amp waarbij je het hoog en laag apart aanstuurt. Alleen daarom kom je met zo'n TX-NR3008 al een stuk verder. Enige nadeel van Onkyo is en blijft de bouwkwaliteit. Dat zeggen ook de eigenaren van dat apparaat. Maar goed, het gaat er toch om wat de receiver kan en voor 999 euro is dat meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
De 836V heb ik bij Stevens Audio in Gent (Belgie) beluisterd.
Maar dat is waarschijnlijk niet echt bij de deur voor jou ... alhoewel, komende van Belgisch Limburg was dat ook niet echt bij de deur voor mezelf :)

Mijn 826W set heb ik 2de hands op de kop kunnen tikken van iemand die na een paar maanden toch absoluut wilde upgraden naar Focal Electra serie. Die had ik misschien ook wel gewild, maar dan had ik waarschijnlijk nog een extra voorversterker erbij moeten nemen ... en een bank moeten overvallen :+
De set's die bij mijn weten recentelijk nog nieuw te koop waren, waren enkel in wittte uitvoering, zonder de 30th anniversary gravering erop. Maar je kan altijd eens een mailtje sturen naar de Nederlandse importeur. Misschien dat zij nog wel een paar weten liggen.

http://www.heijmanssoundenvision.nl/heijmanssoundenvision/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

wiemelen schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 00:22:
De 836V heb ik bij Stevens Audio in Gent (Belgie) beluisterd.
Maar dat is waarschijnlijk niet echt bij de deur voor jou ... alhoewel, komende van Belgisch Limburg was dat ook niet echt bij de deur voor mezelf :)

Mijn 826W set heb ik 2de hands op de kop kunnen tikken van iemand die na een paar maanden toch absoluut wilde upgraden naar Focal Electra serie. Die had ik misschien ook wel gewild, maar dan had ik waarschijnlijk nog een extra voorversterker erbij moeten nemen ... en een bank moeten overvallen :+
De set's die bij mijn weten recentelijk nog nieuw te koop waren, waren enkel in wittte uitvoering, zonder de 30th anniversary gravering erop. Maar je kan altijd eens een mailtje sturen naar de Nederlandse importeur. Misschien dat zij nog wel een paar weten liggen.

http://www.heijmanssoundenvision.nl/heijmanssoundenvision/
Gent, tja... Ben er wel eens geweest en met het OV ben ik 3 uur onderweg (de heenreis dat is, het kost wel maar 10 euro want OV :D ), maar liever een locatie in Nederland :P Ik ga maar eens een mailtje sturen naar die importeur, misschien weet hij wat.

@FeaR: bedankt. Had je al gezien dat bij de Hobo HiFi in Apeldoorn / Arnhem de 816W nu voor € 649,- te koop staat (mokka)? Misschien wat voor jou...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faither
@Shapeshifter
Je kan hobo wel gewoon bellen en zeggen dat je graag oa de 836v wilt luisteren. En als je graag in enschede wilt kan je ook audio de marssteden proberen, die moet je zeker eerst bellen.

Wij hebben een NAD C356BEE, stereoversterker dus. Toen we een onkyo stereoversterker hadden beluisterd van ong. €1300 vond ik die toch wel slechter klinken dan de nad die we nu hebben, ondanks dat daar de prijs wat lager van is. Onkyo klonk een beetje helder en soms ook scherp, ik heb ook t idee dat er wat minder bas in zat maar dat kan met t inspelen te maken hebben want de speakers waren nog niet ingespeeld, bij de nad trouwens ook nog niet maar ze waren wel al iets langer aan t spelen. Ook wwerd de versterker wat sneller schreeuwerig en had ie iets minder dynamiek. Klinkt allemaal wel veel zo maar het was allemaal een beetje. De receivers van onkyo zijn naar mijn weten goed, ook veel functies en aansluitingen enzo (wat wel erg handig is met een receiver). Ik heb die receiver niet gehoord omdat we na het horen van het verschil tussen receivers en integrated amps direct voor stereo hebben gekozen. Ik geloof trouwens dat onkyo een aantal trucs uitvoert om op t geschreven vermogen te komen, minder dicht bij de werkelijkheid. Bouwkwaliteit heb ik niks over gehoord/gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrSnuggles
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-05-2024

DrSnuggles

Terrapin Station

Na 2 weken genoten te hebben van mijn 2 Focal Chorus 706v's heeft 1 ervan de brui eraan gegeven :'(. Bij frequenties tussen 200 en 1000 hz hoor je de speaker kraken (soms wat meer dan de andere keer). Al andere kabels gebruikt, volgende week nog even proberen op een andere versterker, maar ik ben bang dat het de speaker is :(..

Eerst een weekje Parijs voor het werk, daarna weer verder zien.

Learn something new every day.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokmaaa
Oh dat is shit! Ipv een andere versterker kan je hem ook even aan een ander kanaal hangen, dat zou ook moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrSnuggles
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-05-2024

DrSnuggles

Terrapin Station

Ja, ik had hem aan rechts B gehangen (hij hing aan rechts A), en dat maakte geen verschil. Zal volgende week de nog goed werkende speaker aan de rechter kanalen hangen. :(

Learn something new every day.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokmaaa
Tsja, als de 1 het goed doet op het rechter kanaal en de ander niet, lijkt het me een duidelijke zaak. Maar 2 weken oud? Dus gewoon garantie neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam

Erhnam

Ik ben van plan een nieuwe kabel te trekken tussen mijn versterker en 816v. Afstand is ongeveer 15m. Ik zit te twijfelen tussen 4mm en 2.5mm. Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokmaaa
15 meter?? Dat is best veel! Ik heb 4 kwadraat van 2 meter liggen ;) Ik zou zeggen: 4 is een betere keuze dan 2, maar zeer waarschijnlijk ga je het verschil niet direct horen. Er kan een redelijk prijsverschil tussen zitten,
helemaal op deze afstand, dus de vraag is of je dat er voor over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Afgelopen maandag een mailtje gestuurd naar de importeur van Focal en naar de Hobo HiFi of zij me konden vertellen waar de 836V te beluisteren viel. Van de importeur kreeg ik vlot een mailtje terug met de vraag in welke regio ik deze zocht, echter heb ik hiervan niets meer vernomen. Van Hobo kreeg ik te horen dat de 836V in Alphen en Den Bosch stonden, maar dat deze eventueel naar Enschede gehaald konden worden. Na hier op gereageerd te hebben bleef het wederom angstig stil. Daarom besloot ik afgelopen vrijdagochtend maar even te bellen en kreeg ik de verkoper aan de lijn die me wist te vertellen dat er problemen waren met het mailsysteem, maar dat de 836V net afgeleverd waren. Gelijk met vrouwlief in de auto gestapt en op weg gegaan.

De verkoper had me nog gewaarschuwd dat ze aan de Heurne zaten, maar ik dacht te weten waar ze zaten. Blijkt dat er in Enschede op de Haaksbergerstraat een zaak zit die zich Hobo HiFi mag noemen, maar verder niet bij de keten hoort. Terwijl de afdeling van de Hobo HiFi keten in Enschede te vinden is als Hifi Studio City. Afijn, de vrouw aan het winkelen gezet en een korte wandeling later kon ik eindelijk luisteren naar de 836V.

Persoonlijk vond ik de bas van de 836V een stuk meer in balans met het mooie hoog dat ik van de 816V en 826V gewend was. Een hoop nummers die ik vond tegenvallen op de 826V kwamen wat mij betreft een stuk beter uit de verf op de 836V. Ik ben wel een beetje gekant, omdat ik normaliter de bass boost op mijn huidige receiver aan heb staan en wellicht daarom miste ik toch nog de _echt_ lage tonen in sommige nummers (bijvoorbeeld Noisia - Machine Gun, waar de baslijn een beetje zielig overkomt, vooral het gedeelte na 1.00). Gevolg, toen de vrouw nog even kwam kijken was ze "niet zo onder de indruk" en ware nieuwe speakers "niet nodig" :X. Maar na wat uitleg vond ze dat ik het maar moest uitzoeken (we hebben zo'n deal waar ik de elektronica uitzoek en zij het interieur - no questions asked). Ik heb zo het idee dat de frequenties waar ik het over heb eigenlijk door een subwoofer afgehandeld dienen te worden. Hoe dan ook, ik denk dat ik wel kan leven met de 836V als fronts. Zeker in vergelijking met mijn huidige KEF Cresta 30 (waar mijn vrouw geen verschil mee claimde te horen :F ), nu eerst nog even sparen (was oorspronkelijk uitgegaan voor fronts van ongeveer € 500,- per stuk).

Pagina: 1 ... 8 ... 19 Laatste