Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Ik heb de Focal SW800V subwoofer hier staan met de 826w's en een SR6005 van Marantz , je mag hier altijd eens komen luisteren hoe dit matched :-)wiemelen schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 21:42:
Hallo medeforumgenoten,
Ik ben ondertussen reeds enkele maanden in het bezit van een paar 826W in combinatie met een Marantz SR7005 receiver en Marantz KI Pearl Lite SACD. Geweldige combinatie, al is dat natuurlijk zeer subjectief![]()
Nu ben ik als uitbreiding op zoek naar een leuke subwoofer.
Niet zozeer voor muziek te luisteren, wel als ondersteuning bij een filmpje.
Ik heb al met interesse enkele van de voorgaande posts hierover gelezen, maar ik vroeg me toch af welke sub het best zou passen bij de 826W. Van meerdere personen en zelfs verkopers heb ik vernomen dat de SW800 net niet top is en de SW908 veeeeel te duur.
Maar welk ander bekend of onbekend merk leunt qua klankkleur het dichtste aan bij de 826 m.a.w. dus ook met zo’n heerlijk strakke klank en niet te wollig en “all over the place”?
Misschien ter info, de kamer is ongeveer 45m2.
Groeten,
Kurt
Ik heb de Focal SW800V subwoofer hier staan met de 826w's en een SR6005 van Marantz , je mag hier altijd eens komen luisteren hoe dit matched :-)
Maar eerst ga ik zelf eens wat rondhoren naar wat verschillende soorten subwoofers zodat ik me een goed idee kan vormen van wat er allemaal op de markt is en vooral hoe ze klinken.
En dan ook nog even de vrouw zien te overtuigen
Verwijderd
Ik zou dus jullie mening is weten over de 714, verschilt deze veel van klank met de 716v en haalt deze 714 het nog vlot van de met de 716 vergeleken vrij zwakke kef q500?
De q700 lag niet zo heel ver meer van de 716v, maar haalde het nog zeker niet en al helemaal niet in prijs.
iemand ervaring hiermee?
thanks
Wat mij betreft zijn ze zeker niet te zwaar, het ligt er ook maar aan hoe je ze gebruikt.
De 714V en de 716V verschillen nogal wat inderdaad. De 130mm woofer van de 714V presteert toch een heel stuk minder dan de 165mm woofer van de 716V. Op papier lijkt het allemaal niet zo schokkend, maar in real life is het zeker merkbaar. Overigens zullen beide speakers gewoon in je appartement plaats kunnen nemen. Beiden kunnen zo veel leveren dat je de buren kan irriteren, maar dat kan je al snel met een speaker.Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2011 @ 15:47:
Ik zou dus jullie mening is weten over de 714, verschilt deze veel van klank met de 716v
Verwijderd
http://cgi.ebay.de/Focal-...artin&hash=item3a65c9578f
Kans bestaat dus dat dit de witte 826W is zonder inscriptie of het is een overgespoten paar 826V (wat dan wel zeer goed gedaan is). Foto van de speakers zonder covers zou 100% zekerheid geven.
Verwijderd
Die 714v , klinkt die beter dan zon kef q500? iemand ervaring?
Gewoon niet zo hard zetten. Ik heb zelf de 716W staan in een woonkamer van 30m2, waarvan de helft keuken is.Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2011 @ 15:34:
Ik ben onlangs gevallen op de focal 716v, die naar mijn gevoel zeer goed klonken naast andere merken die ik ernaast heb beluisterd. Ik vrees alleen dat ze iets te krachtig zijn voor mij , daar ik op een klein app woon.
Ik zou dus jullie mening is weten over de 714, verschilt deze veel van klank met de 716v en haalt deze 714 het nog vlot van de met de 716 vergeleken vrij zwakke kef q500?
De q700 lag niet zo heel ver meer van de 716v, maar haalde het nog zeker niet en al helemaal niet in prijs.
iemand ervaring hiermee?
thanks
Wil ik in de keukenhelft (van de 3 x 10 m) goed wat kunnen horen gaat de volumeknop gewoon wat verder open.
Enige reden om naar een kleiner model te kijken is dat deze misschien iets dichter op de wand geplaatst kunnen worden. Bij mij moeten ze ruim 50 cm van de muur staan (gemeten vanaf de front, niet de achterkant) om niet te "bonken".
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Verwijderd
Weet er iemand nog goede speciaalzaken voor speakers in belgie en meerbepaald in het antwerpse?
thx
Cinedream ( die denk ik in het Wijnegem shopping centre zitten ) , maar die zijn wel heel duur soms...Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2011 @ 23:38:
bedankt voor jullie reacties alvast.
Weet er iemand nog goede speciaalzaken voor speakers in belgie en meerbepaald in het antwerpse?
thx
Het blijft natuurlijk altijd een kwestie van smaak, kamer akoestiek, resonanties etc.Bokmaaa schreef op maandag 16 mei 2011 @ 17:10:
Dat meen je! Ik heb mn 716V juist dichter bij de muur gezet omdat ik dan meer laag meekreeg. Klinkt strak, en zeker niet overheersend.
Bliijft gewoon wel het punt over dat een speaker die meer laag kan weergeven wat meer "ruimte" nodig heeft; dit kun je meenemen in de overwegingen.
Struikelen over een speaker is niet de bedoeling, daar zijn ze wat duur voor.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Wat is trouwens het verschil met mijn Cobalt 810 en de huidige series van focal (716/816)?
Verwijderd
Als ik een 716v paar koop zal ik deze aansluiten op een Nad c325bee.
Met een continu vermogen van 50 watt, is deze versterker niet wat te licht voor deze luidsprekers van 200watt?
Er is wel een aangeraden luidspreker vermogen van 40-200 watt aangeraden voor deze speaker, maar zou ik een 716v wel ten volle kunnen aansturen met deze amp?
Met 50 Watt ga jij daar meer dan genoeg geluid uitkrijgen om jezelf en je buren te pesten. Ja, met meer vermogen klinkt het nog beter maar met die 50 Watt ga je ook al veel plezier van die speakers hebben. En met normaal volume dan zal je die 50 Watt niet eens gebruiken, bij normaal gebruik heb je maar een paar Watt nodig.
Sterker nog: als jij een receiver/versterker wilt die echt 2 x 200 Watt stabiel levert dan ben je duizenden euro's kwijt en dat staat ook een beetje scheef met een speaker van zo'n 490 euro per stuk. Want zelf daarin heb je nog verschillen: je hebt versterkers welke 5 x 200 Watt leveren en die zo'n 750 euro kosten, maar ook versterkers van vier keer dat bedrag en die leveren "maar" 5 x 100 Watt. Maar die 100 Watt is dan wel veel stabieler waardoor de speakers beter klinken.
Lange post kort: vermogen zegt eigenlijk niets. Wellicht dat je zelfs met een Chinese T-amp van 2 x 25 Watt geluid uit die Focals krijgt. Ik heb het ook met mijn speakers geprobeerd en er kwam met 2 x 25 Watt wel geluid uit. Alleen kon je het geen muziek noemen, geen controle niets. En dan nog maar af te vragen wat zo'n T-amp gaat doen als de Focal de 2.9 Ohm bereikt
En je hebt die NAD toch staan. Dus eerst lekker daar mee spelen en mocht het niet bevallen kan je altijd nog een andere versterker kopen
Edit:
Ik zou de gegevens van de NAD er overigens nog maar eens bijpakken. Die 50 Watt is continue en minimaal. En ook nog eens stabiel op 4 én 8 Ohm. Piekvermogen op 8 Ohm ligt op 110 Watt en aan de specificaties is de NAD stabiel tot 2 Ohm. Denk dat je je NAD wat onderschat.
[ Voor 11% gewijzigd door FeaR op 18-05-2011 23:46 ]
Verwijderd
reply op edit: ja je hebt wss gelijk ben te perfectionistisch en ken er te weinig van technisch gezien lol.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2011 00:02 ]
En let wel dat luisterruimtes bij winkels ook anders zijn dan bij jou thuis. Speakers in een winkel staan over het algemeen of veel vrijer of veel meer ingebouwd. En over de vorm van sommige luisterruimtes nog maar niet te spreken. Allemaal factoren die meespelen.
Persoonlijk zou ik de keuze van de 714V boven de 716V omdat je NAD versterker "maar" 2 x 50 Watt stabiel kan leveren letterlijk onbegrijpelijk noemen. Met die NAD kan je ook een paar Chorus 816V aansturen als je zou willen en nog wel meer ook. Met jouw logica redenerende is de 714V zelfs te veel, want die heeft maximaal 130 Watt, nog steeds meer dan jouw versterker kan leveren. Als je speakers wilt die één op één matchen - dus 50 Watt - dan zit je aan de speakers welke je bij je PC krijgt geleverd.
Neem anders de volgende keer die NAD mee naar de winkel, ding weegt negen kilo dus dat moet wel te tillen zijn. Dat is de enige manier om er achter te komen. Betere manier zou zijn om de 714V en de 716V bij jouw thuis te krijgen, maar dat zal wat meer werk zijn.
Edit:
Als je echt zo perfectionistisch bent en te weinig kennis hebt ga je straks dus thuis komen met een dikke versterker die 2 x 200 Watt kan leveren? Dan ga je dus heel veel geld kwijt zijn. Denk zo'n 2 x 450 euro voor speakers en zo'n 2000 - 4000 euro voor de versterker. Vraag het anders eens aan een verkoper, een eerlijke verkoper zal gewoon toegeven dat je aan die NAD genoeg hebt.
[ Voor 11% gewijzigd door FeaR op 19-05-2011 00:06 ]
Verwijderd
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2011 00:17 ]
Op de site van Focal zelf staat de de Chorus 714V units heeft van 5" en welke volgens Focal 140mm zijn. Dan zou het inderdaad 25mm verschil zijn. Echter is 5" bij lange na geen 14 cm. 5" is 12,7 centimeter.
Rekenfout door Focal zelf dus.... en het verschil tussen 130mm en 165mm is altijd nog 35mm.
Verwijderd
Ik zou anders wel weten wat in mijn karretje te laden ... als ik het al alleen kan tillen tenminste
Ik zit te kijken om mijn Yamaha rx-v1800 te upgraden omdat ik hem te fel in het hoog (schel dus) vind. Nu komen er de komende tijd nieuwe modellen Onkyo's, Denons en Pioneers (en natuurlijk nog veel meer) uit. Ik weet dat ik zelf moet luisteren maar bij mijn dealer hebben ze niet alle receivers (alleen Denon en verder veel stereo spul) en bij de andere dealers niet mijn 826v's. Ik kijk een beetje naar de Onkyo 809, Denon 3312 en nog wat andere receivers in die prijsklasse maar weet iemand wat het verschil in klankbeeld is tussen de verschillende merken? Ook staat bij een bekende grote Duitse keten hier een demo avr-4310 voor 1300, goede prijs??
Hoe zijn de Onkyo's kwa geluidsbeeld in het algemeen?
edit: waar vind jij de 4311 voor 16xx? De laagste die ik zo kan zien zit rond de 2000.
[ Voor 20% gewijzigd door marcel0672 op 25-05-2011 21:06 ]
|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085
|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085
ik ben niet echt bekend bij de hifizaken in den lande dus een winkel dichter bij je zou ik zo niet weten.
Verwijderd
Om jou (en vele anderen) weer enigzins de weg te wijzen, zie de onderstaande link van Breem.marcel0672 schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 14:08:
Hoeveel maken ls kabels uit? Ik heb cleartracks (maar dan gewoon 2 aders). Lees veel over kabels, vooral over de zin en onzin dus ben even de weg behoorlijk kwijt.
http://www.breem.nl/fldtechniek/pgkabelarglsp.htm
Laat het me t.z.t. weten of het je bevallen is. Ik ben zelf ook zeer geïnteresseerd in de combo Pioneer (LX73) - Focal nu de Denon 3311 vooralsnog geen geschikte opvolger lijkt te krijgen in dezelfde prijsklasse.Paladin schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 14:41:
Bij Correct ben ik al geweest maar die hadden wel de pioneer maar geen focals in de winkel staan, Venlo en Groningen, misschien maar gewoon is een dagje uit er van makenal mag het dichterbij hoor
(omg Alkmaar)
Si hoc legere scis nimium eruditiones habes
Verwijderd
Hèhè,ben van plan exact dezelfde combinatie te kopen.De LX83 met Focal 826V,ik weet niet hoe dit klinkt maar ik heb enkel lovende kritieken gehoord over deze versterker.Zou je zo vriendelijk willen zijn om dit ons even te melden als je de combinatie gehoord hebt??Mercikes hèPaladin schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 14:22:
Weet iemand toevallig een winkel waar ze Focal speakers en Pioneer recievers verkopen, wil heel graag is horen hoe de focals klinken op een SC LX83, maar tot op heden hebben de winkels die Focal verkopen geen Pioneer in het assortiment.
Hehe als ik een winkel vind en er heen ben geweest zal ik het zeker laten weten. Nadeel is dat veel van de hifi zaken die Focal verkopen (Pioneer, Yamaha etc te min vinden want dat is allemaal prut uit het oosten....)Verwijderd schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 09:55:
[...]
Hèhè,ben van plan exact dezelfde combinatie te kopen.De LX83 met Focal 826V,ik weet niet hoe dit klinkt maar ik heb enkel lovende kritieken gehoord over deze versterker.Zou je zo vriendelijk willen zijn om dit ons even te melden als je de combinatie gehoord hebt??Mercikes hè![]()
Maar ik ga toch Stassen of \groningen proberen, zal als ik iets meer tijd heb is even erheen bellen, verwacht geen actie op korte termijn
Verwijderd
Welke merken willen ze dan wel op die Focals aansluiten? Want veel spul komt toch tegenwoordig uit het oosten. Het "oosten" zegt überhaupt niets, want het ene land is beter in het maken van apparatuur dan het andere. En elke Yamaha, Pioneer of wat dan ook zal toch wel een stuk beter in elkaar zitten dan elke Sony, LG of Samsung. Apparatuur uit het westen kom je uit op dingen als Classé, Camebridge Audio, NAD en ga zo maar verder. Vind het een beetje een heftig statement. Zeker als je nagaat dat merken als B&W hun speakers tegenwoordig ook in "het oosten" laten maken.Paladin schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 20:57:
[...]Hehe als ik een winkel vind en er heen ben geweest zal ik het zeker laten weten. Nadeel is dat veel van de hifi zaken die Focal verkopen (Pioneer, Yamaha etc te min vinden want dat is allemaal prut uit het oosten....)
Als ze er nog goed uit zien en alles van verpakking aanwezig zouden ze niet heel moeilijk moeten doen. Zeker niet als je bij dezelfde winkel een duurdere set speakers haalt. Maar volgens mij was het je al meerdere malen gezegd dat de 716 toch de betere keuze zou zijn...Verwijderd schreef op zondag 29 mei 2011 @ 14:45:
Ik heb dus gekozen voor de focal 714v dit weekend maar vind de bas soms toch iets te matig doorkomen in combinatie met de pittige tweeter. Misschien dat de 716v toch een beter keuze zou geweest zijn. Doen winkels moeilijk als het op omruilen aankomt van luidsprekers?iemand ervaring?
Ik ben het volledig met je eens dat ik het nogal aparte uitspraak vond gezien er idd heel veel uit het oosten komt en laten we eerlijk zijn het is lang niet allemaal slecht, maarja het is en blijft de keus van de winkelier, dus het is aan mij nu een winkel te vinden die beide merken voert.FeaR schreef op zondag 29 mei 2011 @ 15:12:
[...]
Welke merken willen ze dan wel op die Focals aansluiten? Want veel spul komt toch tegenwoordig uit het oosten. Het "oosten" zegt überhaupt niets, want het ene land is beter in het maken van apparatuur dan het andere. En elke Yamaha, Pioneer of wat dan ook zal toch wel een stuk beter in elkaar zitten dan elke Sony, LG of Samsung. Apparatuur uit het westen kom je uit op dingen als Classé, Camebridge Audio, NAD en ga zo maar verder. Vind het een beetje een heftig statement. Zeker als je nagaat dat merken als B&W hun speakers tegenwoordig ook in "het oosten" laten maken.
Maarja misschien heeft het meer met marges en exclusiviteit te maken dat veel hifi winkels merken als pioneer, onkyo etc niet willen voeren....
Je hebt natuurlijk wel spullen uit het oosten welke minder goed in elkaar zitten. Zo vind ik mijn Chinese Denon Blu-rayspeler nog steeds iets minder van kwaliteit dan mijn Japanse Denon receiver. Maar goed, zet die Chinese naast welke Blu-rayspeler van Sony, LG of wat dan ook en dan valt dat Chinese wel weer mee. Moet wel zeggen dat ik een oudere Denon Blu-rayspeler heb en de nieuwe ook wat fragieler er uit vind zien. Maar er zijn genoeg merken uit Japan welke zeer mooie apparatuur neer zetten waar je ook veel euro's voor neer mag tellen. Gewoon een kortzichtige winkelier die zichzelf in de vingers snijdt aangezien veel consumenten toch wel de producten willen die hij dus net niet voert.Paladin schreef op zondag 29 mei 2011 @ 16:27:
[...]Ik ben het volledig met je eens dat ik het nogal aparte uitspraak vond gezien er idd heel veel uit het oosten komt en laten we eerlijk zijn het is lang niet allemaal slecht, maarja het is en blijft de keus van de winkelier, dus het is aan mij nu een winkel te vinden die beide merken voert.
Maarja misschien heeft het meer met marges en exclusiviteit te maken dat veel hifi winkels merken als pioneer, onkyo etc niet willen voeren....
Ben je al eens een Hobo binnen gestapt? Die verkopen ook Focal en ook merken als Denon en Marantz (ook uit het Oosten). Yamaha en Pioneer weet ik niet, maar je kan altijd eens informeren. Stassen heeft naar mijn weten wel een zeer ruim assortiment. Heb daar in ieder geval van alles zien staan. Vraag alleen wel goed of ze ook echt de speaker hebben die je wilt luisteren. Ik ben speciaal naar Stassen gereden voor een vergelijk van de Chorus 826W en de 836V en alleen de laatste was aanwezig. Toch zonde als je een heel stuk moet rijden en het dan voor niets is. Later wel bij de Hobo - vijftien minuten rijden verderop - kunnen vergelijken...
Verwijderd
PS:eerst was ik geneigd de Pioneer LX83 te kopen maar nu zou ik eerder gaan voor de Marantz SR 7005 omdat deze een veel betere match zou zijn bij de Focal 826V.
Misschien kan je die ook eens testen Paladin terwijl je de Focals test??
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2011 10:01 ]
Verwijderd
Verwijderd
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2011 21:45 ]
Als je het mij als leek vraagt, dan denk ik dat je speakers te dicht tegen de muren staan en dat je last hebt van het reflecterende geluid. Ik herken jouw omschrijving wel en bij mij heb ik één van de twee baspoorten van m'n 726W's dichtgemaakt.Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 21:36:
ik moet inderdaad wel zeggen dat de bass precies niet 'getimed' is. de bas die je bij bijvoorbeeld van muziek uit de jaren 90 hebt 'davert' precies na en komt precies ook wat 'te laat' en tegen dat de volgende er is , dreunt de vorige nog na. weet iemand welk effect ik bedoel? Zou dit kunnen komen door het feit dat de boxdraad maar 1,5mm is, of door het feit dat de versterker beetje moeite heeft om de woofer aan te drijven met dat vermogen? Of is dit nog een kwestie van inspelen speelt nu ongeveer 30 uren. Spikes verhelpen het probleem niet en de speakers van plaatsen verzetten ook niet.
If it ain't broken, play with it till it breaks.
Verwijderd
Voorheen had ik mijn speakers op "large" staan en de crossover op 60 Hz. Reden was dat ik geen goede subwoofer had om lekker mee te spelen met muziek. Maar nu heb ik een Velodyne SPL-1200 Ultra gekocht en was het dus wat instellingen aanpassen aangezien die subwoofer wel lekker mee kan komen.
Alle speakers dus op "small" aangezien ik een subwoofer heb. Crossover van de fronts op 80 Hz, center op 90 Hz en de rears op 100 Hz. Allemaal door het diepste punt te nemen (op +/- 3dB) en dat maal 1,5 te doen. Volgens de "regels" heb ik dan een goed afgestelde of ingeregelde configuratie. Ook de crossover op 80 Hz zoals de THX-standaard voorschrijft.
Maar toch twijfel ik... op één of andere manier doet het toch niet wat ik wil. Sowieso is het wennen dat ik nu een goede subwoofer heb en dat de fronts dus wat minder worden belast. Maar op zich klonk het met de speakers op "large" zo slecht nog niet. Heb het idee dat het met de crossover op 60 Hz (en de rest dan ook wat naar beneden) toch net wat rustiger klinkt. Wellicht dat de speakers het laag toch wat beter weer weten te geven dan je zo uit de specificaties af zou kunnen leiden?
Ik zou bijna de fronts op "large" laten staan met de crossover op 60 Hz. Wellicht wat dubbel allemaal dan, maar voor het gevoel/gehoor komt er dan toch een netter geluid uit...
Ik ben in de komende maanden ook van plan uit te kijken naar een Velodyne SPL-1200 Ultra.Ik zou bijna de fronts op "large" laten staan met de crossover op 60 Hz. Wellicht wat dubbel allemaal dan, maar voor het gevoel/gehoor komt er dan toch een netter geluid uit...
Gezien ik dezelfde front speakers heb is dit wel een interessante opmerking!
Heb je al veel kunnen luisteren met je nieuwe sub?
Ben wel eens benieuwd in welke passages/muziek je het meeste verschil hoort en hoe zich dat dan uit.
Kurt
Is het niet veel belangrijker dat je alles zo instelt zoals jij het het beste vindt klinken en niet zoals het theoretisch het beste zou moeten klinken?FeaR schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 03:14:
Maar toch twijfel ik... op één of andere manier doet het toch niet wat ik wil. Sowieso is het wennen dat ik nu een goede subwoofer heb en dat de fronts dus wat minder worden belast. Maar op zich klonk het met de speakers op "large" zo slecht nog niet. Heb het idee dat het met de crossover op 60 Hz (en de rest dan ook wat naar beneden) toch net wat rustiger klinkt. Wellicht dat de speakers het laag toch wat beter weer weten te geven dan je zo uit de specificaties af zou kunnen leiden?
Ik zou bijna de fronts op "large" laten staan met de crossover op 60 Hz. Wellicht wat dubbel allemaal dan, maar voor het gevoel/gehoor komt er dan toch een netter geluid uit...
Ik ben vandaag wezen luisteren bij de plaatselijke Hobo naar een Focal 816W i.c.m. een Marantz 7005. Aangezien ik altijd op een Sony 5.1 setje muziek heb beluisterd was ik een beetje bang dat ik het verschil niet zou horen en dat alle speakers toch maar op elkaar zouden lijken. Zoals mijn vrouw ook zegt: uit die sony speakertjes komt toch ook muziek? Ik was eerlijk gezegd bang dat ze een beetje gelijk zou hebben, maar ik ben blij verrast
De Focals speelden iedere andere speaker er uit, al moet ik zeggen dat hij misschien geen eerlijke concurrentie had. Ik weet nu dat ik niet van de B&W (6-serie) sound hou en dat de Elacs te scherp zijn. De Dali (?) MKII kwam nog het dichtst bij in de buurt, maar vond ik het laag minder strak van.De B&W CM 9 klonk ook goed, maar stond in een andere ruimte opgesteld, dus daar kan ik moeilijk mee vergelijken en is gelijk ook weer een stuk duurder.
De Focals klonken mooi "open" en dat matchte goed met de 60-70 jarige muziek die ik ook mee had.
Het enige waar ik nu nog bang voor ben is dat het niet bij mij thuis klinkt. Ik heb namelijk plavuizen liggen en dan kan de combi Marantz-Focal misschien net iets te scherp zijn. De Denon 3311 had hij jammer genoeg uitgeleend, dus daarmee kon ik het niet vergelijken.
Nu maar even alles rustig laten bezinken en de vrouw nog even over de streep trekken
Onkyo A-5VL
http://www.kieskeurig.nl/...5vl/specificaties/344824/
HK3490
http://www.kieskeurig.nl/...490/specificaties/219145/
Marantz M-CR603
http://www.kieskeurig.nl/...603/specificaties/952519/
Wat zijn jullie ervaringen?
http://www.xbmcfreak.nl/
Als je van het geluid van de 816W houdt, denk ik niet dat de CM9 je zal bekoren.De B&W CM 9 klonk ook goed, maar stond in een andere ruimte opgesteld, dus daar kan ik moeilijk mee vergelijken en is gelijk ook weer een stuk duurder.
Zet op de CM9 dezelfde strakke bas als de W versie van Focal en je hebt in mijn ogen onmiddellijk een zeer geduchte concurrent van Focal (welliswaar net ietsje duurder).
Bas van de CM9 was in de 3 zaken waar ik hem gehoord heb telkens véél te nadrukkelijk aanwezig én veel te onduidelijk/wollig. Zal natuurlijk ook een kwestie van smaak zijn, maar volgens alle verkopers was dat een veel gehoorde opmerking bij klanten.
Ik zou me niet blind staren op die enkele digitale ingang. Genoeg mooie stereoversterkers zonder digitale ingangen die beter presteren dan de merken/types die jij noemt. Een simpele externe/losse DAC kopen kan je keuze in stereoversterker zeer vergroten.Erhnam schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 16:01:
Omdat mijn muziek collectie uitsluitend digitaal is ben ik benieuwd naar jullie ervaringen met stereo versterkers met digitale ingangen.
Op welke versterker was die CM9 aangesloten? De CM9 is namelijk wel in staat een goed en strak laag weer te geven, maar dan moet je er een serieuze versterker op aansluiten. De CM-reeks is niet zo lief voor versterkers/receivers dan de specificaties doen vermoeden.wiemelen schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 16:07:
[...]Als je van het geluid van de 816W houdt, denk ik niet dat de CM9 je zal bekoren.
Zet op de CM9 dezelfde strakke bas als de W versie van Focal en je hebt in mijn ogen onmiddellijk een zeer geduchte concurrent van Focal (welliswaar net ietsje duurder).
Bas van de CM9 was in de 3 zaken waar ik hem gehoord heb telkens véél te nadrukkelijk aanwezig én veel te onduidelijk/wollig. Zal natuurlijk ook een kwestie van smaak zijn, maar volgens alle verkopers was dat een veel gehoorde opmerking bij klanten.
1 x op RotelOp welke versterker was die CM9 aangesloten?
1 x op Marantz KI Pearl Lite versterker + CD speler
1 x op Marantz 7005 receiver + KI Pearl lite CD speler (mijn uiteindelijke keuze wat betreft versterking en CD)
In alle opzichten is een goede subwoofer een toevoeging. In zowel muziek als film is de weergave van het laag vele malen beter geworden. Ik heb de subwoofer maar heel zacht staan zodat je net die subtiele aanvullingen krijgt in de muziek. Heb het nu net wat lekkerder afgestemd met de crossover en je merkt bijna niet meer dat er een subwoofer mee staat te spelen. Enige manier waardoor je het kan weten is omdat je voorkennis hebt en weet dat een 826W nooit zo strak laag weer kan geven.wiemelen schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 13:33:
[...]
Ik ben in de komende maanden ook van plan uit te kijken naar een Velodyne SPL-1200 Ultra.
Gezien ik dezelfde front speakers heb is dit wel een interessante opmerking!
Heb je al veel kunnen luisteren met je nieuwe sub?
Ben wel eens benieuwd in welke passages/muziek je het meeste verschil hoort en hoe zich dat dan uit.
Dat zijn toch niet de minste versterkers. Maar kan goed zijn dat B&W onderin wat rommeliger is dan de Chorus W-serie. De W-serie is sowieso al een heel stuk strakker dan de V-serie. Persoonlijk vind ik het de meerprijs meer dan waard geweest om de 826W te nemen en niet de 826V of zelfs de 836V.wiemelen schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 16:53:
[...]
1 x op Rotel
1 x op Marantz KI Pearl Lite versterker + CD speler
1 x op Marantz 7005 receiver + KI Pearl lite CD speler (mijn uiteindelijke keuze wat betreft versterking en CD)
Ik heb op mijn Marantz de instellingen op 'Large' staan , de crossover van de voorste ( ik heb slechts 2 826W's ) staat op 'advanced 60 Hz'
Hoewel 80 misschien uit jouw berekeningen komt , vind ik dat de sub te veel aanwezig is bij muziek. ( LFE staat immers op LFE+FRONT bij mij ! )
Eender welke muziek klinkt gewoon strakker zo. Jouw sub is ongetwijfeld nog aanweziger dan die van mij , en bij muziek is het er soms wat over als je de crossover op 80 Hz zet.
Liefst zou ik persoonlijk zelfs een instelling van 50 Hz willen voor de crossover, ik heb zo'n vermoeden dat daar de 'sweet spot' zit. Helaas kan mijn Marantz dat niet en ik denk er nu sterk aan om die sub ander te gaan aansluiten zodat ik de crossover op de sub kan regelen met de draaiknop.
Zit nu Knockin' On Heaven's Door van Guns N' Roses te luisteren. Echt heerlijk
Lijkt me een zeer leuke combinatie waar ze (en jij ook) nog veel plezier aan gaan beleven!
Weet iemand trouwens hoelang het ongeveer duurt voor hobo hifi vanaf dat ze de speakers hebben besteld todat ze bij hun aankomen?
[ Voor 17% gewijzigd door Faither op 11-06-2011 10:34 ]
Ik weet niet of je er nog wat aan hebt maar je kan natuurlijk ook gewoon een goede surround receiver nemen, die hebben in stereo vaak ook meer vermogen dan de versterkers die jij genoemd hebt en ze hebben digitale ingangen, plus dat ze waarschijnlijk ook nog wat beter klinken dan de stereoversterkers die je opnoemt.
[ Voor 96% gewijzigd door Faither op 15-06-2011 23:18 . Reden: Dubbelpost ]
Nu hoorde ik heel veel verschil tussen de merken onderling , het ene niet beter dan het andere, gewoon andere klemtonen in de muziek. Rotel klonk het droogst , Nad en Marantz waren meer mijn ding.
Maar waar ik nu helemaal in de war door ben is dat wanneer ik de MM7055 toevoegde aan de SR6005 ( deze laatste heb ik nu ) , dan hoorde ik gewoon geen verschil. ( technisch probleem met het digitale schakelpaneel ? ) Ik hoorde meer verschil wanneer ik de SR7005 koppelde aan de MM7055 of wisselde tussen de SR6005 en SR7005 onderling. De SR6005 alleen , of de MM7055 erbij , dat maakte gewoon niets uit.
Dit alles getest op de Focal 826v ( ik bezit de w ) , zonder sub , in pure direct mode.
Wat me wel opviel, was dat in de puredirect mode die 826v's veel voller/warmer klinken dan de 826w's hier thuis.
Als ik met mijn SR6005 thuis de 826w's aanstuur in pure direct , dan klinken die veel kaler dan wat ik nu bij Iear heb vastgesteld.
Ik ga mijn keuze om een eindversterker bij te plaatsen dus nog even uitstellen en kijken hoe ik zo'n Marantz eindversterker hier thuis eens kan testen. Want ik heb geen uitleg meer voor wat ik nu gehoord heb...
( PS : de cd's die ik gebrand had waren die van Lady Gaga-The Fame monster , Metallica-Metallica )
Dat de 826v's daar warmer klonken ligt waarschijnlijk aan de ruimte. Dat dat alleen zo is in pure direct ligt dan weer aan de instellingen van jouw receiver denk ik.
Hobo heeft trouwens de speakers binnen, maar we kunnen ze pas volgende week donderdag in huis hebben door een verbouwing van de badkamer en al het stof dat daarbij ontstaat.
[ Voor 32% gewijzigd door Faither op 16-06-2011 17:42 ]
Dat zijn toch flinke uitspraken die je daar doet. Op zich kan een surroundreceiver zich gedragen als een stereoversterker door in Pure Direct te werken. Op die manier wordt er geen processing of wat dan ook toegepast net als in een stereoversterker. Maar dat deel van het vermogen hoeft zeker niet waar te zijn. Wat je veel ziet bij stereoversterkers is dat het vermogen veel makkelijker gehaald wordt dan bij surorundreceivers. Verder kan je betere een versterker hebben die stabiel 50 Watt kan leveren dan een receiver welke schommelt tussen 30 - 130 Watt. Vermogen op zich zegt niets, het gaat er allemaal om hoe het vermogen wordt gebracht. Er zijn versterkers van duizenden euro's welke maar 2 x 45 Watt leveren. Maar 100% zeker dat die het vermogen beter en strakker neerzetten dan welke meerkanaals receiver dan ook.Faither schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 21:19:
@Erhnam
Ik weet niet of je er nog wat aan hebt maar je kan natuurlijk ook gewoon een goede surround receiver nemen, die hebben in stereo vaak ook meer vermogen dan de versterkers die jij genoemd hebt en ze hebben digitale ingangen, plus dat ze waarschijnlijk ook nog wat beter klinken dan de stereoversterkers die je opnoemt.
Sowieso zou ik voor een eindversterker naar een ander merk kijken dan Marantz, maar dat had ik volgens mij al een keer gezegd. Waar het nog aan zou kunnen liggen is dat de Marantz SR6005 gewoon niet zo'n goede pre is als de SR7005. Dat is iets wat je met een eindversterker aangesloten toch wel gaat merken.MPAnnihilator schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 12:00:Dit alles getest op de Focal 826v ( ik bezit de w ) , zonder sub , in pure direct mode.
Wat me wel opviel, was dat in de puredirect mode die 826v's veel voller/warmer klinken dan de 826w's hier thuis.
Als ik met mijn SR6005 thuis de 826w's aanstuur in pure direct , dan klinken die veel kaler dan wat ik nu bij Iear heb vastgesteld.
Ik ga mijn keuze om een eindversterker bij te plaatsen dus nog even uitstellen en kijken hoe ik zo'n Marantz eindversterker hier thuis eens kan testen. Want ik heb geen uitleg meer voor wat ik nu gehoord heb...
( PS : de cd's die ik gebrand had waren die van Lady Gaga-The Fame monster , Metallica-Metallica )
Wel zeer apart dat de 826V's warmer klonken voor je gevoel. Dat is toch wel het tegenovergestelde van wat je vaker hoort: dat de W's veel meer in balans zijn doordat de laag en middentonen wat warmer zijn door de W-conussen. Wat dan het (soms wel schelle) hoog van de Focals een beetje kan minderen. Aan de CD's zou het in ieder geval niet moeten liggen, want Metallica - Metallica (Black Album) is toch één van de betere CD's ooit gemaakt qua geluidskwaliteit. CD van Lady Gaga is wel wat meer compressed (of kapot gemixed volgens sommigen), maar sommige nummers zijn nog wel oké.
Nuja , toen ik ging testen met de SR7005 heb ik NAD , Marantz en Rotel met elkaar vergeleken , en Rotel was mijn stijl niet , Marantz en NAD waren voor mij aan elkaar gewaagd. Zo slecht kan die Marantz dus niet zijn lijkt mij.FeaR schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 16:00:
[...]
Sowieso zou ik voor een eindversterker naar een ander merk kijken dan Marantz, maar dat had ik volgens mij al een keer gezegd. Waar het nog aan zou kunnen liggen is dat de Marantz SR6005 gewoon niet zo'n goede pre is als de SR7005. Dat is iets wat je met een eindversterker aangesloten toch wel gaat merken.
Wel zeer apart dat de 826V's warmer klonken voor je gevoel. Dat is toch wel het tegenovergestelde van wat je vaker hoort: dat de W's veel meer in balans zijn doordat de laag en middentonen wat warmer zijn door de W-conussen.
Het verschil in warmte/laag tussen de 826w's en de 826v's was opmerkelijk. Toen ik thuiskwam heb ik bijna onmiddellijk diezelfde cd's gespeeld in pure direct. Pas toen ik de audyssey EQ aanzette , klonken mijn w's zoals ik ze liefst hoor.
Allicht geeft een degelijke eindversterker dermate beter geluid , dat ik het enkel kan compenseren met het aanzetten van de EQ.
Alleen kreeg ik in die winkel niet de gewenste feedback toen ik daar ook een SR6005 koppelde met een MM7055 of NAD
Nu heb ik nog meer twijfels dan ervoor...
PS : ik heb me banaanstekkers aangeschaft ( Van Den Hul , is dat wat ? ) , wanneer we binnenkort verhuizen zal dat wel handig blijken
[ Voor 4% gewijzigd door MPAnnihilator op 16-06-2011 18:24 ]
Banaanstekkers maakt qua merk eigenlijk niet echt uit. Het idee erachter is altijd hetzelfde en duurdere merken maken dus niet echt uit. Duurdere merken hebben vaak wel het voordeel dat het vastzetten wat makkelijker gaat dan bij de wat goedkopere banaanpluggen. Al gaat dat ook niet altijd op. Grootste verschil met banaanpluggen is het type wat je hebt. Je hebt de ronde holle banaan (welke het beste contact maakt) en je hebt de versie met lamellen. De lamellen zetten in de terminal iets uit, maar kunnen op den duur lam worden en geen goed contact meer maken. Al heb je dan ook weer banaanpluggen die een systeem hebben om die lamellen weer aan te draaien zodat het contact weer beter wordt. Lange verhaal kort is dat banaanpluggen niets doen met klank of geluid, het ziet er (in sommige gevallen) alleen mooier uit en het maakt het loskoppelen van speakers een stuk makkelijker.

Is dit een goede oplossing of kan ik dan beter op zoek gaan naar een alles in een? Nadeel vind ik wel dat ik anders veel geld kwijt ben...
Ga die zeker luisteren , want bij mij , met een Marantz receiver/versterker gewend zijnde , vond ik die Rotel de sound compleet veranderen ( in negatieve zin voor mij )Erhnam schreef op zondag 19 juni 2011 @ 14:37:
Hoe kijken jullie tegen de volgende setup aan. Ik heb al een Onkyo receiver met veel digitale ingangen. Alleen is deze voor Stereo niet echt geschikt. Wat als ik nu een Rotel RB-1562 eindversterker aan mijn Onkyo hang om mijn twee 816v speakers te voorzien van de echte power.
[afbeelding]
Is dit een goede oplossing of kan ik dan beter op zoek gaan naar een alles in een? Nadeel vind ik wel dat ik anders veel geld kwijt ben...
De Fronts staan nu ingeschakeld op Large. Ik heb nog kleine 'melkpakjes' van het Sony setje dat ik hiervoor had. Kan ik die nu gewoon op de reciever aansluiten zonder dat ze doorbranden ofzo? De speakertjes hebben een impedantie van 4 ohm, terwijl de reciever voor surround 6-8 ohm vraagt? In de winkel zeiden ze dat het geen probleem was zolang ik ze op 'small' zou zetten.
En als ik er nu een center bijzet (CC 800V) hoe gaat dat dan in zn werk? Dan heb ik dus een 3.0 opstelling (tenzij ik de melkpakjes wel kan aansluiten). Moet de center dan ook op large of niet?
Foto's zullen waarschijnlijk van het weekend of daarna pas volgen
Ok helemaal top. Ik had 2 maand geleden namelijk al een 2e hands focal center gekocht en die ligt nog op zolder. De Fronts en Center cc800v zal ik dan op large zetten en de melkpakjes op small. De melkpakjes hebben ieder nog de iniemini dunne draadjes. Kan dat geen kwaad? Ik heb namelijk niet genoeg speakerdraad (en zin) om nog 2x 9 meter naar achteren onder het huis door te trekken.FeaR schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 12:25:
Zolang je geen subwoofer hebt zou ik de speakers die redelijk laag weer kunnen geven gewoon op "large" zetten. Dus inderdaad de 816W en wellicht de center. Zodra je een subwoofer er bij krijgt kunnen de speakers naar "small" aangezien de subwoofer dan de lage tonen voor zijn rekening neemt. De melkpakjes kan je wel op large zetten, maar het heeft geen enkele zin: dat soort speakers zijn toch niet in staat lage tonen weer te geven, dus dan kan je ze net zo goed op small laten staan. Qua impedantie en dergelijke maakt het allemaal niet uit. Die 6 - 8 Ohm is gewoon een veilige waarde voor een fabrikant van versterkers/receivers, maar zodra je receivers hebt die in de hogere klassen gaan vallen mag je toch wel aannemen dat ze ook speakers van 4 Ohm aan kunnen sturen. Overigens dippen jouw Focals op een bepaalde frequentie ook naar de 3 Ohm en dus nog lager dan de Sony speakers.
Hoe ik het hierboven beschreef met "large" en "small" is overigens hoe veel mensen het hebben. Echter zijn er ook genoeg mensen die een subwoofer hebben en de speakers op large hebben staan. Het wordt gewoon een kwestie van kijken/horen en tweaken zodra je een subwoofer gaat kopen. Zonder subwoofer is het altijd op large aangezien je anders tonen/bereik kwijt gaat raken.Neurd schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 23:01:
[...]Ok helemaal top. Ik had 2 maand geleden namelijk al een 2e hands focal center gekocht en die ligt nog op zolder. De Fronts en Center cc800v zal ik dan op large zetten en de melkpakjes op small. De melkpakjes hebben ieder nog de iniemini dunne draadjes. Kan dat geen kwaad? Ik heb namelijk niet genoeg speakerdraad (en zin) om nog 2x 9 meter naar achteren onder het huis door te trekken.
In de meeste sets is 1,5mm² kabel al meer dan voldoende, met 2,5mm² zit je altijd goed. Nog dikker is eigenlijk nergens voor nodig en zorgt er alleen voor dat het nog lastiger wordt om de kabel in de speakers en receiver te draaien. Met dergelijke diktes en een surround set heb je aan de kant van de receiver eigenlijk al banaanpluggen nodig om het geheel goed contact te laten maken. Bij melkpakjes wordt veelal 0,75mm² meegeleverd. Je kan het vervangen maar het is zeker niet nodig. Als je toch ooit naar 5.0 gaat dan lijkt me het handiger nu alle kabels in één keer te kopen (in verband met korting), maar als ze er al liggen lekker laten liggen.
Dikker is dus zeker niet altijd beter. Het hangt gewoon samen met het materiaal waarvan de kabel is gemaakt en welke weerstand die kabel heeft. Best kans dat materiaal X met 2,5mm² meer weerstand heeft dan materiaal Y met 1,5mm². Plus dat kabels best een grijs gebied is met het horen van verschillen en dergelijke. Ikzelf draai nu een set-up van toch enkele duizenden euro's en de kabel is gewoon 2,5mm² van de grote rol. Ooit ga ik wel mooie kabels aan de fronts hangen, maar dat is meer voor de looks dan voor het geluid. Vind bijvoorbeeld de getwiste Kimber Cable erg mooi.
Na het lezen van het elfjes topic en op advies van Killer (Thnx!) al een goed stukje koper kunnen kopen. Ik kom net alleen 2 meter te kort om het door te trekken naar achter vandaar dat ik het maar liever uitstel
Dat de kabels niet zo veel uitmaken ben ik niet met je eens. Je merkt soms best grote verschillen tussen bepaalde merken en series, maar niet echt in de dikte van de kabel.
[ Voor 24% gewijzigd door Faither op 24-06-2011 20:59 ]
Schijn je gewoon met het puntje van bv een punaise te kunnen doen. Ze zitten er met een magneetje op.Faither schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 20:58:
Weet iemand hoe je dat roostertje voor de tweeter weghaalt (als dat tenminste kan). Ben namelijk benieuwd hoe het zal klinken zonder dat ding ervoor. Zag m op de site van focal trouwens ook al eraf op bepaalde foto's dus moet eigenlijk wel kunnen.
Tsja, daar zijn de meningen over verdeeld en die discussie ga ik hier dan ook niet voeren. Lees anders een zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5 door.Faither schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 16:31:
@FeaR
Dat de kabels niet zo veel uitmaken ben ik niet met je eens. Je merkt soms best grote verschillen tussen bepaalde merken en series, maar niet echt in de dikte van de kabel.
Het punt over het verwijderen van het gaasje staat reeds in dit topic. Makkelijke methodes zijn inderdaad een ballpen gebruiken of een kurkentrekker. Ook hoe het verschil qua klank dan wel de voor- en nadelen zijn reeds aan bod geweest. Gekke is en blijft dat er in de manual van de speakers staat dat je het kapje voor de tweeter moet laten zitten, maar medewerkers van Focal melden dat je het gaasje moet verwijderen aangezien dit alleen voor het transport is.
[ Voor 20% gewijzigd door FeaR op 25-06-2011 01:00 ]