De Chorus 826W staan er nog maar een week en ik heb nu al weer zin om een volgende upgrade te doen. Maar dat komt vooral omdat ze op andere fora zeggen dat mijn huidige receiver lang niet alles uit mijn Chorus 826W kan halen. Dus de volgende keuze zou een mooie eindbak kunnen zijn. Denk dat ik eerst maar eens uit moet zoeken hoe diep ik in de buidel wil tasten voor een dergelijke eindbak. En zeker wat het waard is voor mijn speakers. Een Classe van duizenden en duizenden euro's zal wellicht verschil maken met een Emotiva van nog geen duizend euro, maar is de Classe de meerprijs waard? Stel dat ik in de prijsklasse van een Emotiva XPA-5 wil blijven, dus een euro of 1000. Dat lijkt me meer dan genoeg.
Maar aan de ene kant moet ik nu even tevreden zijn met wat ik nu heb staan. Ik ben van een paar Magnats van een paar honderd euro naar een paar Chorus 826W gegaan. Die stap is echt al huge! Vandaag heel de dag CD's liggen luisteren en heb geluiden en instrumenten gehoord die ik nog nooit gehoord heb of nooit goed heb kunnen plaatsen. Voor de grap had ik ook wat dance-muziek op gezet en daar vind ik de Focal toch niet je van het in. Maar gelukkig dat ik niet van die muziek houd
Over Emotiva heb ik een paar keer wat gelezen over dat het opgegeven vermogen niet gehaald kan worden. Iets van dat de versterker een X aantal Watt nodig heeft en daar nooit het opgegeven vermogen uit kan halen. Of dat waar is weet ik niet, maar "negatieve" verhalen blijven je wel altijd bij. Blijft een feit dat je voor het bedrag inderdaad een hele mooie versterker in huis haalt. En als er ooit een XPA-5 te koop komt te staan zal ik zeker twijfelen om deze te nemen. Maar voor duizend euro heb ik ook wel eens een Parasound voorbij zien komen en wellicht nog wat meer merken. Dus mijn merkenkennis over eindbakken is niet al te groot, verder dan Emotiva en Parasound kom ik niet. Natuurlijk weet ik dat Onkyo, Denon, Marantz en dergelijke ook dergelijke producten hebben, maar die van Denon is geloof ik over de 6000 euro.
Upgraden gaat er trouwens niet eens meer inzitten als het om de rear speakers gaat! Ik heb net even wat na lopen meten en ik zal toch eerst moeten verhuizen (was ik toch al van plan, want woon nog steeds bij de ouders thuis) wil ik de Focal Chorus 806V kwijt kunnen.
De center moet wel lukken, want die ligt op de kast en daar is ruimte zat. Plus dat de huidige center niet extreem veel kleiner is dan de CC 800V van Focal. De huidige Magnat is 40 x 15 x 20 cm (breedte x hoogte x diepte), de Focal is 48,9 x 18,9 x 29,4 cm (breedte x hoogte x diepte). De hoogte maakt niets uit, want er staat niets boven de center, de diepte van de kast is ruim 75 centimeter dus daar zit ook geen probleem. En die tien centimeter extra breedte valt wellicht ook niet extreem veel op. Wat me wel opviel is dat bij de CC800V de tweeter wél is afgedekt door de stofkap, wat bij de andere speakers niet is...
Maar dan komt het, de rears. Die staan nu op een plankje in de hoek van de kamer. Dat plankje is dus kwart rond en de huidige rears passen er exact op. Afmetingen van de huidige speakers zijn 23 x 14,5 x 18,5 cm (hoogte x breedte x diepte). De Focals 806V zijn 39 x 22,2 x 29,3 cm (hoogte x breedte x diepte). Dat wordt dus flink balanceren voor de Chorus als ik die op dezelfde plek zou willen zetten. Ze zouden dan elf centimeter uitsteken! En dan heb ik de maten van de Chorus 806V genomen, want de 807V is nog enkele centimeters hoger en dieper! Aan de ene kant wel jammer, want zag laatst bij Stassen dat de Chorus 806V in de aanbieding was voor 255 euro de stuk (demo), de kleur Ebony zelfs maar voor 209 euro de stuk. Maar dan nog de vraag of voor rear de 807V echt meerwaarde heeft. Ik denk het niet, maar als ze een keer goedkoop te krijgen zijn zal ik zeker niet twijfelen.
Maar wil de rears toch op de speakerstands hebben van Focal zelf, vind het mooi hoe de lijn van de speakers door wordt gevoerd in de stand. Alleen jammer dat je de speakers bijna in elke zaak wel kan kopen, maar de stands ben ik nog maar één keer tegengekomen
Nu nog eens een paar mooie hardstenen tegels regelen voor onder de speakers. Ik wil sowieso zwarte stenen en iets van 5 cm dikte. 35 x 35 centimeter is hier wat te klein denk ik. De voet van de Focal is al 39 centimeter diep, dus dan wordt het wel een raar gezicht. Persoonlijk vind ik namelijk dat de steen breder en dieper moet zijn dan de speaker. Ik ga volgend weekend eens beginnen met een stuk karton van 45 x 45 cm om te zien of dat te groot is of dat het kan. Anders gaat het iets van 45 x 35 cm worden denk ik zo, het hoeft natuurlijk niet exact vierkant te zijn.
Lange post kort:
- Een losse eindbak om de Focals aan te sturen? En dan tot welke prijs? En één vijfkanaals versterker of één tweekanaals versterker voor de fronts en één driekanaals versterker voor de rest?
- De Focal Chorus CC 800V kan ik zo kwijt, dus hoe lang gaat het nog duren voordat die er staat...
- Tegels voor onder de Chorus 826W. Eens zien wat het kost en hoe groot ze moeten zijn. Denk dat 45 x 45 wel mooi staat, maar dat het te groot is. Denk dat iets van 45 x 35 beter past.
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.