Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpEcTeR
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-07 17:25
Misschien ook met het formaat?
806 is toch net iets kleiner.

Volgens mij heb je toch echt niet zo'n "mega" grote kast en woofer nodig voor wat surround effecten?
Het is toch maar wat extra achtergrond effecten wat eruit komt in surround modus?

Of ben ik nu zo'n onwetend figuur als het op surround en ander geluid aan komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Formaat is van de 807V ten opzichte van de 806V is niet extreem verschillend: vijf centimeter hoger, één centimeter breder en vier centimeter dieper. Is natuurlijk wel wat, maar om nu te zeggen dat het verschil zorgt dat je opeens een "bakbeest" van een speaker als rear gebruikt.

Ik zou blind de 807V kopen, puur omdat het kan. Maar er is dus wellicht een reden om dat niet te doen :P

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPatrick
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-07-2022

iPatrick

The good old days

Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2011 @ 20:21:
[...]

Bedankt,

Een Grande Utopia heeft een midrange die er (precies) hetzelfde uitziet als die van een Electra 1028Be, maar een Utopia maakt gebruik van het Power Flower systeem (6 identieke mangneten die de spreekspoel omringen ipv een grote magneet)
Een Electra midrange heeft ook een beter ontwikkelde magneet tegenover een Chorus W woofer (of midrange) weliswaar niet met zo'n bekende technologie als de Power Flower.
Zulke verschillen zorgen ervoor dat er meer dynamiek en definitie ontstaan.

De enigste gelijkenissen die ik zie in de W cone van de Chorus en die van de Electra (en de Profile) reeks is dat ze uit hetzelfde conusmateriaal zijn vervaardigd en dat ze alledrie handgemaakt worden (een polyglass is machinaal geproduceerd).
Dan begrijp je ineens waarom het prijsverschil tussen een 826W en en een 826V zo groot is.

Ik hoop dat ik mijn opmerking(en) iets duidelijker heb toegelicht ;)
Thanks voor de uitleg. Dacht dat ik met de 826w een goede speaker had maar het kan blijkbaar nóg beter >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-09 18:56
De focal-dealer mag wel eens een mooi aanbod van de sr800v(en sr700v) in mijn inbox doen :P

Zou het wat uitmaken voor surround als ze tegen de achterwand aanhangen, en je er bijna onder zit?

edit; zou het kwa geluid nog veel uitmaken als de sr800v vervangen worden door de sr700v? Mijn kamer is namelijk niet "diep" en ze worden dus tegen de achterwand aangeplaatst, nagenoeg recht boven de zitplek. Dan lijkt me de extra luidsprekers van de sr800v die juist naar buiten afstralen geen toevoeging te geven?

@ fear;

http://link.marktplaats.nl/408157275 :P

[ Voor 52% gewijzigd door TFDev op 19-01-2011 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iemand die "Profile" niet eens kan spellen. Verder zou het wel een leuke aanschaf kunnen zijn, maar het komt mij nog iets te vroeg na aanschaf van de 826W. En twijfel dus zelf aan de meerwaarde. Zelfs als de speaker "maar" 750 euro kost. Dat is nog altijd 300 euro meer dan een nieuwe CC800V.

Mijn buurman is minder doof dan ik dacht. De buurman was namelijk net op de muur aan het bonken omdat ik mijn muziek aan had. En het waren nog wel CD's van Enya, James Horner en Enigma, dus niet eens echt hard. Al produceert de 826W toch best wel wat laag, dus denk dat hij daar last van had.

Heb de speaker op vloerbedekking staan, maar wel op spikes. Wellicht eens zien wat er gebeurt als ik de spikes onder de speakers vandaan haal en direct op de vloerbedekking zet. Of toch een hardstenen tegel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFDev
Ik zit hier vaak zat films te kijken met de 826V's, en dan gaat het volume op de denon toch al snel naar -15/-12. Nog nooit gezeur gehad :P

*klopt snel af*

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volume kwam hier niet hoger dan de -25.0 dB. Maar veelal was het gewoon -30.0 dB. Op één of andere manier kan ik het niet voor elkaar krijgen de receiver op iets van -28.0 dB te zetten. Wellicht dat -27,5 nog kan maar iets anders echt niet :P

Maar goed, afgegeven vermogen op die waarde verschilt natuurlijk ook per versterker :)

En toch maar eens gaan experimenteren met spikes, hardsteen en wellicht een combinatie van die twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpEcTeR
Plaatsing scheelt ook veel.
Als de speakers bij de tussen muur staan met de buurman heeft ie er veel sneller last van.
Geluids dempend behang schijnt ook te helpen.

Bij mij zijn de 826V's ook binnen!
Wat een geluid, heerlijk!
En dan dat laag, diep en strak!
Hoor wel dat de center nog m'n oude JBL is, surround hoor ik niet echt.

Center gaat er ook echt komen, alleen eerst weer ff sparen.
Moet ook nog een ander meubel komen dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Chorus 826W staan er nog maar een week en ik heb nu al weer zin om een volgende upgrade te doen. Maar dat komt vooral omdat ze op andere fora zeggen dat mijn huidige receiver lang niet alles uit mijn Chorus 826W kan halen. Dus de volgende keuze zou een mooie eindbak kunnen zijn. Denk dat ik eerst maar eens uit moet zoeken hoe diep ik in de buidel wil tasten voor een dergelijke eindbak. En zeker wat het waard is voor mijn speakers. Een Classe van duizenden en duizenden euro's zal wellicht verschil maken met een Emotiva van nog geen duizend euro, maar is de Classe de meerprijs waard? Stel dat ik in de prijsklasse van een Emotiva XPA-5 wil blijven, dus een euro of 1000. Dat lijkt me meer dan genoeg.

Maar aan de ene kant moet ik nu even tevreden zijn met wat ik nu heb staan. Ik ben van een paar Magnats van een paar honderd euro naar een paar Chorus 826W gegaan. Die stap is echt al huge! Vandaag heel de dag CD's liggen luisteren en heb geluiden en instrumenten gehoord die ik nog nooit gehoord heb of nooit goed heb kunnen plaatsen. Voor de grap had ik ook wat dance-muziek op gezet en daar vind ik de Focal toch niet je van het in. Maar gelukkig dat ik niet van die muziek houd ;)

Over Emotiva heb ik een paar keer wat gelezen over dat het opgegeven vermogen niet gehaald kan worden. Iets van dat de versterker een X aantal Watt nodig heeft en daar nooit het opgegeven vermogen uit kan halen. Of dat waar is weet ik niet, maar "negatieve" verhalen blijven je wel altijd bij. Blijft een feit dat je voor het bedrag inderdaad een hele mooie versterker in huis haalt. En als er ooit een XPA-5 te koop komt te staan zal ik zeker twijfelen om deze te nemen. Maar voor duizend euro heb ik ook wel eens een Parasound voorbij zien komen en wellicht nog wat meer merken. Dus mijn merkenkennis over eindbakken is niet al te groot, verder dan Emotiva en Parasound kom ik niet. Natuurlijk weet ik dat Onkyo, Denon, Marantz en dergelijke ook dergelijke producten hebben, maar die van Denon is geloof ik over de 6000 euro.

Upgraden gaat er trouwens niet eens meer inzitten als het om de rear speakers gaat! Ik heb net even wat na lopen meten en ik zal toch eerst moeten verhuizen (was ik toch al van plan, want woon nog steeds bij de ouders thuis) wil ik de Focal Chorus 806V kwijt kunnen.

De center moet wel lukken, want die ligt op de kast en daar is ruimte zat. Plus dat de huidige center niet extreem veel kleiner is dan de CC 800V van Focal. De huidige Magnat is 40 x 15 x 20 cm (breedte x hoogte x diepte), de Focal is 48,9 x 18,9 x 29,4 cm (breedte x hoogte x diepte). De hoogte maakt niets uit, want er staat niets boven de center, de diepte van de kast is ruim 75 centimeter dus daar zit ook geen probleem. En die tien centimeter extra breedte valt wellicht ook niet extreem veel op. Wat me wel opviel is dat bij de CC800V de tweeter wél is afgedekt door de stofkap, wat bij de andere speakers niet is...

Maar dan komt het, de rears. Die staan nu op een plankje in de hoek van de kamer. Dat plankje is dus kwart rond en de huidige rears passen er exact op. Afmetingen van de huidige speakers zijn 23 x 14,5 x 18,5 cm (hoogte x breedte x diepte). De Focals 806V zijn 39 x 22,2 x 29,3 cm (hoogte x breedte x diepte). Dat wordt dus flink balanceren voor de Chorus als ik die op dezelfde plek zou willen zetten. Ze zouden dan elf centimeter uitsteken! En dan heb ik de maten van de Chorus 806V genomen, want de 807V is nog enkele centimeters hoger en dieper! Aan de ene kant wel jammer, want zag laatst bij Stassen dat de Chorus 806V in de aanbieding was voor 255 euro de stuk (demo), de kleur Ebony zelfs maar voor 209 euro de stuk. Maar dan nog de vraag of voor rear de 807V echt meerwaarde heeft. Ik denk het niet, maar als ze een keer goedkoop te krijgen zijn zal ik zeker niet twijfelen.

Maar wil de rears toch op de speakerstands hebben van Focal zelf, vind het mooi hoe de lijn van de speakers door wordt gevoerd in de stand. Alleen jammer dat je de speakers bijna in elke zaak wel kan kopen, maar de stands ben ik nog maar één keer tegengekomen :S

Nu nog eens een paar mooie hardstenen tegels regelen voor onder de speakers. Ik wil sowieso zwarte stenen en iets van 5 cm dikte. 35 x 35 centimeter is hier wat te klein denk ik. De voet van de Focal is al 39 centimeter diep, dus dan wordt het wel een raar gezicht. Persoonlijk vind ik namelijk dat de steen breder en dieper moet zijn dan de speaker. Ik ga volgend weekend eens beginnen met een stuk karton van 45 x 45 cm om te zien of dat te groot is of dat het kan. Anders gaat het iets van 45 x 35 cm worden denk ik zo, het hoeft natuurlijk niet exact vierkant te zijn.

Lange post kort:
  • Een losse eindbak om de Focals aan te sturen? En dan tot welke prijs? En één vijfkanaals versterker of één tweekanaals versterker voor de fronts en één driekanaals versterker voor de rest?
  • De Focal Chorus CC 800V kan ik zo kwijt, dus hoe lang gaat het nog duren voordat die er staat...
  • Tegels voor onder de Chorus 826W. Eens zien wat het kost en hoe groot ze moeten zijn. Denk dat 45 x 45 wel mooi staat, maar dat het te groot is. Denk dat iets van 45 x 35 beter past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-07 16:02
Wat betreft Marantz mailde ik onlangs naar hun helpdesk met de vraag of ik mijn SR6005 niet kon upgraden met een ander product , uiteraard heeft men bij Marantz de SR7005 , maar dat is ivgl met mijn SR6005 slechts 15Watt extra per kanaal meer.

De product manager van Marantz nam blijkbaar de tijd om mij even persoonlijk te antwoorden en gaf me dit :

"Thank you for your e-mail via our website. Your bassdrivers of your focal speakers do not have to move a lot to get good sound out of it (as you say, you are perfectly happy with your setup).
The specs of your speakers mention that they have a recommended amplifier power of 50 to 250 Watt, but that doesn't mean that you need an amplifier of 250 Watt to get the best out of your speakers. It is also depending on the signal handling internally in the AV Receiver and the way it is delivered to the speakers (amplification, speaker terminals, wiring). Indeed the SR7005 for example might get a bit more out of your speakers as the power is 15Watts per channel more and because the signal handling internally is even better than the SR6005.
But as said, it is not only the powerrating that gives you the perfect indication to get the best out of your speakers. Best is to go to a dealer and spend some time in their listening room listening to several setups, in this way you can decide best with speaker suits your preferred AV receiver best."

De vraag is voor mij dus nog steeds open, namelijk of je met een dedicated stereo versterker van Marantz , beter af bent dan met een A/V versterker zoals de SR6005. Uiteindelijk gebruik ik slechts 2 kanalen van die receiver , dus aan eventuele overbelasting van de voeding van deze A/V receiver zal het alvast niet liggen.

(... ik zie me al rijden naar een shop met die 2 826W's om even wat versterkers te gaan vergelijken :-) )

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb de Chorus 826 op zowel een Denon AVR-2310 als op een AVR-4810 gehoord en moet zeggen dat ik niet extreem veel verschil hoorde. Als ik up ga graden dan wordt het ook zeker een losse eindbak als bijvoorbeeld de Emotiva XPA-5. Ik heb gewoon geen plek voor vijf monoblokken of voor twee losse eindbakken. En denk dat één eindbak sowieso wel beter gaat zijn dan een receiver (dus met geïntegreerde versterker). Op zich heeft de medewerker van Marantz wel gelijk (en dat is meteen het punt waarom ik niet meteen up wil graden). Je hebt nu gewoon geluid uit de speakers wat beter zal zijn dan de speakers die je had staan. Want anders doe je geen upgrade. Het kan alleen maar beter gaan klinken als je een betere versterker neemt. Maar ik geniet nu gewoon van de sound en als ik meer wil dan kan er altijd een eindbak bij komen.

De medewerker van Marantz heeft in ieder geval wel meer verstand van speakers dan de gemiddelde medewerker van Jamo. Iemand in het Jamo-topic had een zelfde e-mail naar Jamo gestuurd of de Onkyo TX-SR507 wel een paar Jamo S608 aan kon. Kreeg hij als antwoord terug dat je een versterker moet hebben die echt 150 Watt levert omdat het anders zonde is van de speakers. Tuurlijk, een Jamo S608 is per stuk net over de 200 euro. Daar ga je toch meteen een dikke Rotel of Classe opzetten van duizend(en) euro's die echt 150 Watt levert :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:07

Crusader

Arc Nature

FeaR1986 schreef op zondag 23 januari 2011 @ 21:32:
Ik heb de Chorus 826 op zowel een Denon AVR-2310 als op een AVR-4810 gehoord en moet zeggen dat ik niet extreem veel verschil hoorde.
Als 2310 bezitter ben ik hier heel gelukkig mee! :D

If it ain't broken, play with it till it breaks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Crusader schreef op zondag 23 januari 2011 @ 21:44:
[...]
Als 2310 bezitter ben ik hier heel gelukkig mee! :D
Met alleen twee speakers aangesloten, en in verschillende ruimten. Dus eerlijk is het allemaal niet. Denk dat je met een complete 5.0-set toch wel wat verschil zou horen aangezien er dan vijf kanalen aangestuurd moeten worden ;). En als je een AVR-2310 hebt, één tip: neem geen Focal Electra 1027BE want dat trekt de AVR-2310 niet. Met die speakers aangesloten moest de AVR-2310 naar de + 5.0 dB en dat gaat een versterker niet leuk vinden als die altijd op die waarde moet staan.

Mijn Denon levert in tweekanaals stereo meer dan genoeg vermogen met 136 - 161 Watt op 8 Ohm. Alleen redt ik dat niet meer als ik alle vijf de kanalen aan moet sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Aiii, da's waar. In de toekomst misschien nog overstappen naar een losse versterker. Eerst maar kijken hoe dit gaat klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Crusader schreef op zondag 23 januari 2011 @ 21:54:
Aiii, da's waar. In de toekomst misschien nog overstappen naar een losse versterker. Eerst maar kijken hoe dit gaat klinken.
Dat is inderdaad het beste: gewoon kijken wat voor geluid er nu uit komt. Bevalt het niet kan je altijd nog gaan upgraden naar een losse eindbak. Nieuwe speakers voegen veel meer toe dan nieuwe versterking.

Vergeet niet dat uitspraken over een betere versterker vooral komen van fora als HT-Forum. En daar gaan ze soms wat serieuzer op dit soort dingen in. Wellicht zou daar een uitspraak zoals ik die deed (over de Denon AVR-2310 en AVR4810) ook ontkracht worden. GoT is op die manier heel anders dan HT-Forum: waar we hier een topic hebben om de onzin van andere speakerkabels en dergelijke aan te tonen hebben ze op HT-Forum een topic om de zin van de soort producten aan te tonen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FeaR1986 schreef op zondag 23 januari 2011 @ 20:24:
Lange post kort:
  • Een losse eindbak om de Focals aan te sturen? En dan tot welke prijs? En één vijfkanaals versterker of één tweekanaals versterker voor de fronts en één driekanaals versterker voor de rest?
  • De Focal Chorus CC 800V kan ik zo kwijt, dus hoe lang gaat het nog duren voordat die er staat...
  • Tegels voor onder de Chorus 826W. Eens zien wat het kost en hoe groot ze moeten zijn. Denk dat 45 x 45 wel mooi staat, maar dat het te groot is. Denk dat iets van 45 x 35 beter past.
Misschien een idee om naar een Rotel eindversterker te kijken? Hier heb ik goede ervaringen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel0672
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 22:29
Wij zitten ook te kijken hoe het geluid nog iets te verbeteren (op de 826v's). De Yamaha (RXV1800) trekt het wel maar ik blijf iets missen (overigens is onze akoestiek ook niet heel best, daar is ook nog winst te behalen). Ik heb de 816v's eens in combinatie met Vincent gehoord (overigens een voorversterker in combinatie met die 'bekende' mono eindtrappen). Dit klonk erg fijn! Laag prima, hoog erg zuiver (hoorde details die ik nu niet hoor). Ik wil ze nog een keer beluisteren met een geïntregeerde versterker van Vincent (en met andere merken).

Weet iemand of de sr700's voldoende zijn bij een front van 826v's en de 800cc? Ik vind het prijsverschil met de sr800's erg groot voor rears.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpEcTeR
Net ff een setje voetjes voor onder de spikes besteld. Je hoort het hout van de vloer kraken als je speakers neer zet.. :+

Kijken wat dat gaat doen, granieten plaat er onder kan altijd nog eens.

http://www.hobo.nl/defaul...derlegschijf%20%288st.%29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:10

OMX2000

By any means necessary...

Ik ben net bij iEar in Tilburg geweest. En als beginner, heb ik nu gekozen voor de Focal Chorus 714V + Marantz SR5005. Later ga ik uitbreiden met center speaker en sub woofer, en als we verhuizen, ook nog rears.

De set kost me 1435,-. Dat vind ik niet een heel lage prijs, maar ik vind het toch wel fijn om bij een gewone winkel de boel te kopen.

Ik had muziek geluisterd vanaf mijn iPhone (BLASPHEMY!). Wat mij over het algemeen tegenviel, is de bass. Ik heb ook 816V's geluisterd, die hadden een vollere bas. Maar er was geen wow effect. De verkoper wist me te vertellen dat het verschil bij gewone CD's (ongecomprimeerd) wel goed hoorbaar zou moeten zijn.

Hoe dan ook ik vond de 714V in vergelijking met Monitor Audio BX6/RX6, B&W 684, KEF Q500 (tegenvaller!), KEF Q700 toch het beste klinken. De Focal 816V's klonken wel beter, maar die zijn een stuk duurder.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFDev
Niet lullig bedoeld, maar had je dan niet beter voor de 716V kunnen gaan? Dat prijsverschil is niet zo groot, en dan heb je wel een 16.5cm mid en een 16.5cm woofer. De 714V heeft maar een 13cm mid en 13cm woofer. Dat verschil ga je zeker wel horen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Killed-1 schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 16:47:
Niet lullig bedoeld, maar had je dan niet beter voor de 716V kunnen gaan? Dat prijsverschil is niet zo groot, en dan heb je wel een 16.5cm mid en een 16.5cm woofer. De 714V heeft maar een 13cm mid en 13cm woofer. Dat verschil ga je zeker wel horen!
Daar zit wat in ja. Maar ik had een budget waar ik niet overheen wilde gaan. En de 716V zou ik minder korting op krijgen.

Ik wil niet zeggen dat ik over een paar maanden ze ga vervangen. Maar ik weet dat ik ze binnen een jaar wil gaan upgraden. Op dit moment heb ik helemaal niks aan muziek/speakers in de woonkamer, dus ik kan er nog mee leven.

En je hebt gelijk de 816V's klonken zeker beter, maar niet enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
OMX2000 schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 17:02:
[...]
Daar zit wat in ja. Maar ik had een budget waar ik niet overheen wilde gaan. En de 716V zou ik minder korting op krijgen.

Ik wil niet zeggen dat ik over een paar maanden ze ga vervangen. Maar ik weet dat ik ze binnen een jaar wil gaan upgraden. Op dit moment heb ik helemaal niks aan muziek/speakers in de woonkamer, dus ik kan er nog mee leven.

En je hebt gelijk de 816V's klonken zeker beter, maar niet enorm.
Voordeel is dat je nu echt de instap hebt van Focal. Je kan dus zo een upgrade doen naar bijvoorbeeld de 716V, of als je nog wat dieper in de buidel wil tasten de 716W. De W-serie is echt een heel andere speaker qua klank. De 716V kan je zo als rearspeaker inzetten en dan als front een hogere serie of klasse nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
OMX2000 schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 16:39:
Ik ben net bij iEar in Tilburg geweest. En als beginner, heb ik nu gekozen voor de Focal Chorus 714V + Marantz SR5005. Later ga ik uitbreiden met center speaker en sub woofer, en als we verhuizen, ook nog rears.

Ik had muziek geluisterd vanaf mijn iPhone (BLASPHEMY!). Wat mij over het algemeen tegenviel, is de bass. Ik heb ook 816V's geluisterd, die hadden een vollere bas. Maar er was geen wow effect. De verkoper wist me te vertellen dat het verschil bij gewone CD's (ongecomprimeerd) wel goed hoorbaar zou moeten zijn.
Of je CD luistert of 128k livestreams , die speakers gaan gewoon nooit een mooi laag weergeven , mijn 826W's geven zelfs geen mooi laag weer vind ik ,ze kunnen het niet , en ze proberen het ook niet , wat eigenlijk gewoon zo hoort , dus niets om ontevreden over te zijn !

Uiteraard hoor je een verschil , een verbetering in de definitie van verschillende bassen en overgangen , maar als je de speakers als te zwak ervaart , neem maar een sub erbij , enkel de bron gaat niet je WOW effect beïnvloeden...

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MPAnnihilator schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 11:50:
[...]Of je CD luistert of 128k livestreams , die speakers gaan gewoon nooit een mooi laag weergeven , mijn 826W's geven zelfs geen mooi laag weer vind ik ,ze kunnen het niet , en ze proberen het ook niet , wat eigenlijk gewoon zo hoort , dus niets om ontevreden over te zijn !
Plaatsing van speakers kan ook belangrijk zijn voor een eventuele goede laagweergave. Ik vind het laag van mijn Chorus 826W voldoende voor muziek als Enya en dergelijke. Maar met muziek als Rammstein is het echt te weinig inderdaad. Speakers staan iets in de hoek zodat het laag wat meer naar voren komt, dat kan al schelen. Het laag is strak, maar inderdaad niet extreem laag of boemerig wat een subwoofer kan geven. Dat is ook zeker de reden dat ik toch eens naar een SVS of Velodyne ga kijken.

Je had kunnen kijken naar de Chorus 836V: die geven een berg meer laag doordat er een extra woofer aanwezig is, grotere klankkast en een dubbel reflexpoort. Echter is de klank van de V-versie dan weer zo veel minder dat ik liever een W heb met minder laagweergave, want laagweergave heb je zo terug met een subwoofer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
FeaR1986 schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 13:42:
[...]

Je had kunnen kijken naar de Chorus 836V: die geven een berg meer laag doordat er een extra woofer aanwezig is, grotere klankkast en een dubbel reflexpoort. Echter is de klank van de V-versie dan weer zo veel minder dat ik liever een W heb met minder laagweergave, want laagweergave heb je zo terug met een subwoofer :)
Klopt Fear ,
Ik heb er de Focal sw800v bijgenomen om dat laag te compenseren. Ik heb ook eerst zitten spelen met de plaatsing tov de wanden , maar die 826W's klinken pas echt goed wanneer je ze een cm of 40 of meer van de muur plaatst. Bij mij nu ongeveer 60 cm , maar in ons nieuwe woonst later dit jaar , gaan ze nog meer ruimte krijgen. Misschien kan je door met de equalizer te spelen ook wat meer laag krijgen , maar ook dat doe ik liever niet. De 16.5cm woofertjes zijn niet bedoeld voor laagweergave. Dat zie je ook aan de weinige excursie van die dingen , die speakers proberen het zelfs niet. :-)

Ik had idd es moeten luisteren naar een 836v , bij gelegenheid ga ik die zeker eens luisteren.

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MPAnnihilator schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 14:06:
[...]
Klopt Fear ,
Ik heb er de Focal sw800v bijgenomen om dat laag te compenseren. Ik heb ook eerst zitten spelen met de plaatsing tov de wanden , maar die 826W's klinken pas echt goed wanneer je ze een cm of 40 of meer van de muur plaatst. Bij mij nu ongeveer 60 cm , maar in ons nieuwe woonst later dit jaar , gaan ze nog meer ruimte krijgen. Misschien kan je door met de equalizer te spelen ook wat meer laag krijgen , maar ook dat doe ik liever niet. De 16.5cm woofertjes zijn niet bedoeld voor laagweergave. Dat zie je ook aan de weinige excursie van die dingen , die speakers proberen het zelfs niet. :-)

Ik had idd es moeten luisteren naar een 836v , bij gelegenheid ga ik die zeker eens luisteren.
Als ik het volume echt opschroef dan komt er nog best wat laag uit de 826W, maar als je dan naar de woofers kijkt dan zie je ze niet eens bewegen inderdaad. Je hebt speakers waarbij je de hele woofer letterlijk centimeters naar buiten ziet komen. Bij mijn Focals heb ik dat tot op heden nog niet gezien. Mijn Chorus staan nu iets meer in de hoek waardoor het laag iets meer aanwezig is door de reflexpoorten, maar het mooie heldere hoog is dan weer wat minder. Beetje een tweestrijd dus.

De 16,5 cm woofertjes zijn inderdaad bedoeld voor het subtiel weergeven van laag, niet om een subwoofer te compenseren. Al heb ik speakers zo veel meer zien produceren met woofers die niets groter waren. Maar de Focal Chorus is naar mijn ziens ook absoluut niet bedoeld voor muziek als dance en trance, daar zijn ze beduidend minder in. Gelukkig luister ik meer naar wat rustigere muziek en dan is iets laag sowieso al meer dan voldoende. Al verbaas ik me soms wat er bij sommige nummers van Enya uit kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

De 826W's komen bij mij vlak tegen de muur (gaat niet anders), hoe precies klinken ze dan minder mooi dan verder van de muur af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Crusader schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 16:56:
De 826W's komen bij mij vlak tegen de muur (gaat niet anders), hoe precies klinken ze dan minder mooi dan verder van de muur af?
Als de speakers helemaal of vlak tegen de muur komen zal je zo'n extra 6 dB volume hebben. Of dit nadelig is hangt ook af van de rest van de ruimte. Als de speaker naast zich wel ruimte heeft dan pakt het heel anders uit dan als je de speaker echt in een hoek of nis zet. Hoe verder de speakers in de kamer, dus hoe meer ruimte ze hebben hoe zuiverder het geluid over het algemeen. Als in dat er minder kan reflecteren/resoneren. Maar dat hangt natuurlijk ook van de aankleding en dergelijke af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Via DM heb ik een voorstel gekregen om niet alleen de Focal Chorus in de TS te zetten, maar ook de Electra en de Utopia-reeks. En mocht er interesse zijn, de Dome-serie ook. Al lijkt me voor de Utopia de hoogste klasse van de Grande Utopia wat overdreven, aangezien ik hier niet snel iemand zal zien met een speaker van 180.000 euro (zo wel: DM me om me eens te laten luisteren :D).

Mocht iemand zich geroepen voelen om mee te helpen aan de TS om dergelijke dingen toe te voegen: laat het even weten, dan zet ik je als mede-auteur neer. Ik ga zelf de komende weken geen tijd hebben om de TS aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Ik las op een andere site dat het metalen roostertje voor de tweeter verwijderd moet worden. De tester hoorde dit van de importeur op een beurs en zei dat het geluid zonder dat roostertje inderdaad een stuk beter werd.
Klopt dat? De reden dat ik dit vraag is dat mijn kids de tweeter van m'n Infinity Delta 70's om zeep hebben geholpen en ik daarom nieuwe speakers koop. Ik zie hetzelfde weer gebeuren met de 826W als ik daarvan het roostertje moet verwijderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan het roostertje er lekker op laten zitten. Ik heb zelf nog niet zonder roostertje geprobeerd, want vind het wel een mooi gezicht zo'n rooster ervoor. Maar een ingedrukte tweeter geeft nog een stuk minder goed geluid dan een goed werkende tweeter met een roostertje er voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

lol... slaap jij wel eens? zo snel als jij altijd reageert in dit topique... haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik slaap genoeg, maar met een functie als IT Support / Systeembeheer zit je nogal vaak achter de PC, dus GoT staat redelijk vaak open. En in AUD reageer ik nu eenmaal graag :>

Roostertje is trouwens eenvoudig te verwijderen. In het topic staan enkele voorwerpen waar het mee kan. Zo zijn onder andere al een punaise en een balpen genoemd. Ik heb het zelf voor elkaar gekregen met een kurkentrekken van een Zwitsers zakmes.

Overigens ligt de tweeter wel wat in de speakers, dus als je langs de speaker gaat zal de tweeter niet snel indrukken. Dat is toch wel een voordeel van de inverted dome-tweeters die Focal gebruikt. Nadeel is wel dat de tweeter zelf wel kwetsbaar is mocht er iets tegenaan komen. Dus een vingertje wat op de tweeter drukt is meteen foute boel:
Je moet idd best moeite doen om de tweeter te beschadigen, hij ligt vrij diep in de kast. Tweeter zelf is wel erg kwetsbaar!
En qua klank, kwestie van eens proberen als de kids op bed liggen :P
Heb zelf de gaasjes eraf gehaald, maakt voor het geluid geen zak uit maar ziet er beter uit imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Laat het wel zitten, veiligheid voor alles :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
Mijn roostertjes zijn er ook af , en ik vind dat ze nu nog meer 'open' , 'ruimtelijk' , spelen. Een balpen er in , verticaal langs de rand van die roostertjes en het lukt vanzelf. Als ik verhuis zet ik ze er wel weer even op :-)

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:07
Hallo,

Ik ben al een paar maanden bezig met het uitzoeken van een nieuwe audio set.
Keuze was al snel gevallen op de Marantz SR7005 als AV receiver en de Marantz SACD KI Pearl lite.
Luidsprekers uitzoeken was net iets complexer.

Na heel wat luister sessies met B&W, Monitor Audio, Totem Acoustic, Dynaudio, KEF, DALI en nog een aantal was mijn keuze gevallen op de Focal Chorus 826V. Liefst was ik voor de Electra 1028BE gegaan, maarja .... budget is altijd wel een issue in audioland :)

Nu heb ik met interesse de postings over de 826W gevolgd en wilde wel eens het verschil tussen de V en W horen. Na wat rondbellen en mailen heb ik een dealer gevonden die zelf bij zijn thuis de zwarte 826W had staan en die ik morgen mag gaan vergelijken met de 826V. Als ik de W zou verkiezen, kan ik eventueel zijn eigen zwarte overkopen (met wat korting) of voor een nieuwe set witte gaan.
Nu lijkt me de witte versie wel leuk van kleur, maar mijn vrouwtje heeft nog wat twijfels daaromtrent.
Kan iemand me vertellen of het wit mat of glanzend is en of het echt wit/wit is of meer een zacht/gebroken witte kleur?

Alvast bedankt en ik hou jullie nog op de hoogte over mijn luisterervaring van morgen.

mvg,
Kurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wiemelen schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 16:50:
Nu lijkt me de witte versie wel leuk van kleur, maar mijn vrouwtje heeft nog wat twijfels daaromtrent.
Kan iemand me vertellen of het wit mat of glanzend is en of het echt wit/wit is of meer een zacht/gebroken witte kleur?
Het is sowieso hoogglans wit. Op HT-Forum is iemand die de witte speakers pas binnen heeft gehad. Vanavond of morgen worden daar foto's geplaatst. Als ze er zijn zal ik wel eens linken of hier posten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik speel nu overigens een uurtje met de beschermgaasjes van de tweeters er af, maar echt veel verschil hoor ik niet. Het ziet er wel mooier uit zonder gaasje: eerst was het een grijs vlak met een gaasje, nu is het egaal van kleur en valt het licht wel apart op de tweeter :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
FeaR1986 schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 18:54:
Ik speel nu overigens een uurtje met de beschermgaasjes van de tweeters er af, maar echt veel verschil hoor ik niet. Het ziet er wel mooier uit zonder gaasje: eerst was het een grijs vlak met een gaasje, nu is het egaal van kleur en valt het licht wel apart op de tweeter :P
Ik zit er met mijn zetel vrij dicht bij ( 2 m ) en ik hoor dat ze nog zuiverder spelen , Michael Jackson JAM bijvoorbeeld ( de eerste seconden , als dat glas breekt... )

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
Deze voormiddag heb ik de Chorus 826V en 826W met mekaar kunnen vergelijken.
Alhoewel het natuurlijk een persoonlijke smaak is vond ik de 826W net iets beter.
Niet dat er zo heel veel verschil was tussen beide modellen.
De bas klonk iets strakker en warmer en het midden klonk ook iets warmer.
In het hoog heb ik niet echt verschil kunnen merken.

Nu nog even met de vrouw overleggen of we voor de witte of zwarte uitvoering gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

wiemelen schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 13:42:
Deze voormiddag heb ik de Chorus 826V en 826W met mekaar kunnen vergelijken.
Alhoewel het natuurlijk een persoonlijke smaak is vond ik de 826W net niets beter.
Net niets beter? Zie hieronder :)

[ Voor 3% gewijzigd door Crusader op 28-01-2011 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
Hmmm .... vrijdag middag zeker :P ... toch maar even gecorrigeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MPAnnihilator schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 14:06:
[...]
Dat zie je ook aan de weinige excursie van die dingen , die speakers proberen het zelfs niet. :-)
"Bassotronics - Bass, I Love You" downloaden, dan krijg je wel dit soort effecten:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=Agrbjtzt2zY]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unique
  • Laatst online: 10-05 20:08
Die excursie krijg je met films ook als je dyn eq aanzet, en mains op large.

Mijn focal 816 zijn niet sterk genoeg om dat aan te kunnen, ben dan bang dat ik ze sloop.
Opzich wel jammer want de bass kwaliteit kan geen subwoofer bij komen.
(klipsch rw12, bk xls200, en momenteel de svs pb13)

Als ik nog maals mains koop worden het denkelijk of monitors + sub, of full range (electra 1038 ofzo) zonder sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Watvoor Sub raden jullie aan bij een 714V? En aan watvoor prijs moet ik denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
Ik kan nu geen test meer doen zonder last te krijgen met de buren :) , maar ik zal die song eens proberen. Het namelijk altijd dyn EQ aan staan en de mains op large , met een cross-over op 80 Hz. Het zou mij verwonderen mocht ik plots wel stevige excursie zien ...

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaaky
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:40
Die excursie is prima te zien als je er een frequentiesweep overheen gooit ;), maar vast niet te vergelijken met een sub. Ik vraag me af tot welke frequentie excursie nog goed te zien is.

Dit weekend eens met room equation wizard, de audyssey mic, een laptop en de equalizer gespeeld. Het geluid is daar echt stukken beter van geworden. Ook getest met en zonder tweeter kapje en dat verschil is wel te meten. Ik heb er niet naar geluisterd, want ik ga toch niet zonder spelen. In tegenstelling tot velen vind ik met kapje mooier. Zonder kapje is er minder 4-8kHz en meer 10-20kHz. Het verloop wordt er vlakker van (er van uitgaande dat de mic zijn werk goed doet). Overigens gold voor alles wat ik voor de tweeter hield, het kapje, stukje plakband op het kapje, papieren velletje, dat 4-8kHz harder werd en 10-20kHz zachter.

Ik wilde eens andere demping tussen de speakers en het laminaat proberen, gewoon om te kijken hoeveel het uitmaakt. Nu staan mijn speakers op 4 1/4 rubberen terrastegel onderzetters. Dus ik de speakers op 4 tennisballen gezet. Daarvoor moet je wel een beetje kunnen balanseren ;). Tennisballen omdat ik niets kon bedenken dat ik in huis had en beter zou dempen. Na meting verdween duidelijk een dip rond de 100Hz. Conclusie was dat ik op zoek moest naar betere demping. Tot ik opzij keek en besefte dat de deur naar gang nog open stond... Dus tennisballen weg (het was toch een beetje labiel allemaal). Meting opnieuw gedaan met originele demping en de deur open. Resultaat, precies hetzelfde als met tennisballen. Conclusie: de huidige demping is goed zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
Focal speakers van 1000 euro / stuk op tennisballen balanceren ( genomineerd voor vondst van het jaar :-) )

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op HTForum zijn enkele foto's geplaatst van de witte Chorus 826W. Ik weet niet wat ik er van moet vinden om eerlijk te zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
Niet mis , maar dan mag je enkel een 2.0 opstelling hebben , ze combineren echt niet met die andere Chorus kleuren...

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MPAnnihilator schreef op maandag 31 januari 2011 @ 14:48:
Niet mis , maar dan mag je enkel een 2.0 opstelling hebben , ze combineren echt niet met die andere Chorus kleuren...
Daar was ik ook al bang voor: want het verschil in kleur tussen Satin Black van de 826W en de gewone Ebony Black van de center en rears is al heel anders. Maar dat verschil is kleiner dan als je witte front speakers hebt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
Zien er toch niet zo slecht uit. De witte zouden uiteindelijk wel bij mijn meubels gepast hebben denk ik.
Maar dan waren ze volledig nieuw geweest en had ik geen 800 euro korting gekregen :)
Voor die 800 euro neem ik die enkele kleine krasjes op de zwarte lak er wel bij.
Geeft me gelijk de mogelijkheid om nu al uit te kijken naar een leuke blueray netwerk speler, zonder dat de vrouw te hard reclameert ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Die witte ga ik dus morgen halen :)
Het is dat Hobo vandaag dicht is... damn

[ Voor 37% gewijzigd door Crusader op 31-01-2011 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
800 euro korting op een paar Focal Chorus 826W, dat is wel héél netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
Ze zijn dan ook 6 maanden oud ondertussen inclusief enkele kleine krassen bovenop :)
Maar dat neemt niet weg dat ik nog 4,5 jaar garantie heb.
Kan natuurlijk ook zijn dat ik goed kan onderhandelen ;)

[ Voor 16% gewijzigd door wiemelen op 31-01-2011 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan nog is het een mooie prijs. Ik heb 1800 euro betaald voor een paar Chorus 826W. Wel zonder krassen (onderop wel krassen, waar de voet tegenaan zit maar dat houdt je toch), een setje banaanpluggen en nog met de volle 5 jaar garantie. Maar is dat 400 euro waard...?

Toch jammer dat de center CC 800V ruim 400 euro kost en niet veel aan wordt geboden op de tweedehands markt. Al bestaat de kans wel dat ik de center eerdaags gewoon ga halen. Merk dat mijn huidige center toch wat achterblijft op de fronts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Misschien iemand opgevallen, maar in de "Vrienden loterij" reclame staan Focals in de huiskamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dane86
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-03-2024
Haha, het viel me ook al op, de Chorus 700 serie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dane86 schreef op maandag 31 januari 2011 @ 20:04:
Haha, het viel me ook al op, de Chorus 700 serie!
Chorus 714V of 716V inderdaad. Het is sowieso geen W-versie, want daar zijn de conussen te donker voor. Kan alleen niet goed inschatten of het om een woofer van 130mm of 165mm gaat, dus vandaar dat ik niet zeker weet of het een 714V of 716V is. Al gok ik op de 714V, want het ziet er allemaal net wat kleiner uit dan de units in mijn Focals.

Geluid zullen de Focals uit de reclame overigens niet maken, ik zie nergens speakerdraad liggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaaky
Ik schat de 716, het komt aardig overeen met wat ik heb staan. Die 714's zijn een slag kleiner en hebben een andere woofer.
714v
Afbeeldingslocatie: http://media.kieskeurig.nl/images/00/92/61/89/a17d/4bad/9ee2/4328d95208f8/m.jpg
716v
Afbeeldingslocatie: http://media.kieskeurig.nl/images/00/92/61/e2/325c/4752/95f7/e938ce812379/m.jpg

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=UBovWMGnch0]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

OMX2000 schreef op maandag 31 januari 2011 @ 19:53:
Misschien iemand opgevallen, maar in de "Vrienden loterij" reclame staan Focals in de huiskamer.
Niet normaal... ik heb mijn Focals nog niet eens en mijn zoontje van 9 had ze gezien op een site. Vervolgens roept ie mij dat ie die Focals uit die reclame herkent! Niet te geloven, die jeugd van tegenwoordig :P
Ik geloofde hem eerst niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Vandaag mijn witte 826W's gehaald. Eerste indruk: wauw!!
Alleen zit er toch wel teveel bas in, wat ik maar lastig weggewerkt krijg met m'n Denon 2310.
Met Audissey aan sowieso teveel bas, zonder Audissey m.b.v. de tone control de bas op -6 gezet en dan nóg teveel. Komt doordat ze tegen de muur aan staan en onze bank tegen de tegenovergestelde muur staat. Op de één of andere manier wordt die bas dus enorm versterkt...
Als iemand tips heeft... welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Speakers van de muur af zetten? Het is over het algemeen wel bekend dat speakers die tegen de muur staan veel meer laag weergeven dan als ze er van af staan. Centimeter of zestig van de muur is echt niet gek. Wat je ook nog kan proberen is de voeten weer van de 826W af te halen en de reflexpoort die naar beneden gericht is te vullen met iets van schuim. Of eerst eens testen met een paar sokken of een theedoek. Mocht het werken kan je altijd nog een stuk schuim op maat maken en in de poort stoppen. Met de voorwaartse poort kan je het ook proberen, maar denk dat daar het probleem niet ligt.

Crossover op 300 Hz zetten zou ook nog kunnen, maar weet niet of je daar blij van wordt. Vanaf 300 Hz neemt de middentoner van de Chorus het namelijk over. Vanaf 3000 Hz gaat alles naar de tweeter. Als je de crossover dus instelt op 300 Hz zou er in theorie niets van 300 Hz naar de speakers moeten gaan en dan zullen de woofers van de Chorus ook niets doen.

En dat tone control van bass op -6, is dat ook echt voor de speaker en niet specifiek voor de subwoofer?

[ Voor 20% gewijzigd door FeaR op 01-02-2011 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Volgens mij gaat de crossover niet verder dan 200 Hz op m'n Denon.
En -6, da's echt alleen voor de speakers (bass & treble tone control). Voor de sub is er een aparte LFE regelaar.
Vrees dat ik moet gaan experimenteren met opvullen inderdaad :P
Ook verder dan 20 cm van de muur is bij ons wél gek, er lopen nog ongeleide projectielen in de vorm van kids rond, die schuiven met van alles en nog wat, dan komen ze echt tegen de speakers aan...

[ Voor 43% gewijzigd door Crusader op 01-02-2011 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik weet ook niet precies alle waarden van receivers uit mijn hoofd. Wist wel dat de audio delay ook maximaal 200 ms was, maar wist niet dat de crossover tot 200 Hz ging. Zou ook wel erg gek worden als het 300 Hz zou kunnen zijn.

Maar dat vullen is zo'n gekke optie nog niet. Want de twee 6,5" woofers van de Chorus 826W brengen niet zo heel laag. Het echte laag komt vooral uit de reflexpoorten en dat wordt in jouw geval dan nog eens extra versterkt door het (te) dicht bij de muur staan. In de manual staat ook dat je door dicht bij de muur plaatsen het volume met 6 dB verhoogt. Maar een paar sokken in de poorten en je weet het meteen. Andere goede optie is om iets van schuimrubber (uit een oud kussen ofzo) netjes op maat te knippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
Je kan ze ook op een marmeren sokkel van 5-10 cm plaatsen denk ik, of eerst proberen op een paar woordenboeken of encyclopedieën , sokken erin lijkt me nogal verkrachten van je speakers / geluid :D
( ik heb het wel nog nooit zelf geprobeerd met sokken ofzo , kan misschien wel effectief zijn , maar de massa tussen mijn oren vind het nogal raar klinken )

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op een tegel plaatsen laat de speakers nog steeds dicht bij de muur staan. Dan houdt je dus het feit dat er veel druk tegen de muur wordt gekaatst en het volume met 6 dB wordt verhoogd. Baspoorten afsluiten is zeker niet het verkrachten van speakers of wat dan ook. Sterker nog: er zijn merken waar je gewoon dit soort pluggen bij krijgt zodat je de speakers af kan stemmen.

Zie hier bijvoorbeeld een SVS subwoofer waarbij je twee pluggen krijgt om de subwoofer af te kunnen stellen:
Afbeeldingslocatie: http://lh3.ggpht.com/_7PtU-8OcHYw/TUHBNC9ZRaI/AAAAAAAAA2Q/s4eu8WE1bGI/s640/IMG_0486.JPG

En op deze KEF iQ9's zie je ook dat de twee baspoorten af zijn gedicht:
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/01/29/1296289679-550.jpg

Dus gek is het zeker niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Dat afdichten van die poorten is inderdaad wel een optie. Bij de KEF Q11 ben ik dat ook eens tegengekomen.
Overigens gaat de crossover tot 250 Hz en niet 200 zoals ik eerder zei, maar dat ter info.

Ik heb een aardige workaround gevonden. De bass & treble regeling gaat dus maar tot -6. Ik heb nu Audissey op manual gezet, waarna ik met de equalizer het laag nog veel meer kan regelen, tot zelfs -20 dB. Zelfde effect als een sok misschien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaaky
Crusader schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 18:44:
En -6, da's echt alleen voor de speakers (bass & treble tone control).
Bass & treble werkt over een te groot gebied naar mijn idee, die staan bij mij allebei op 0. Als je alleen 63Hz 6dB (of meer) naar beneden schroeft, hoe pakt dat uit? Bij mij zit er een aardige (>6dB) bobbel tussen de 50Hz en 140Hz, wel aardig voor dance muziek, maar voor al het andere irritant. De 63Hz band terugschroeven van de EQ werkt aardig. Ik meet nog steeds dat het gebied een paar dB harder is, maar anders wordt het helemaal zo kaal. Maar is punch iets anders dan volume? Of zit punch voornamelijk onder de 50Hz?

Wat ik jammer vind is dat de denon1910 geen dyneq kan gebruiken icm manual EQ. Dyneq kan alleen met audyssey, maar dat klinkt lang niet zo lekker als manual. Ik heb het idee dat dyneq het sublaag behoorlijk opschroeft (voor films wel lekker). In manual kan ik dat niet instellen. Er is geen 32Hz band met manual EQ.
* Sjaaky schuift een sub een stukje naar boven op zijn verlanglijstje.

edit:
Ik moet niet zo lang over mijn post doen. Nu slaat het 'manual' advies nergens meer op ;).

[ Voor 4% gewijzigd door Sjaaky op 02-02-2011 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Bass & treble pakt inderdaad een te groot gebied. Met de 63 Hz kan ik het dreunerige er nu flink uit wegwerken.
Ik hoopte dat Audissey het geluid een stuk mooier zou maken, maar dat is hier niet het geval. Voor films misschien wel inderdaad, maar zeker niet voor muziek.
Dat DynEQ niet werkt in manual mode vind ik ook erg jammer. Maar daar zal vast een bedoeling achter zitten.
Mijn sub helpt in dit hele verhaal niets, die heb ik uit staan in stereo modus. Voor films natuurlijk wel weer aan, maar da's surround en daar hoort de sub gewoon bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaaky
Maar waarom zet je de sub er niet bij op een lage crossover freq, als je er toch 1 hebt? De sub kun je in hogere resolutie afregelen met de eq dan de fronts. Of blijft de kwaliteit van de sub te ver achter bij de kwaliteit van de fronts?

Ik heb ook getest met het stoppen van de br poorten. Over het hele gebied van 20Hz tot ~140Hz ging er ~2dB vanaf. Toch klinkt het heel anders dan de eq op -2dB. Ik weet niet, waarschijnlijk wordt de bas strakker, duurt korter, waardoor het minder aanwezig lijkt ofzo. Misschien moet ik er gewoon aan wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Sjaaky schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 12:47:
Maar waarom zet je de sub er niet bij op een lage crossover freq, als je er toch 1 hebt? De sub kun je in hogere resolutie afregelen met de eq dan de fronts. Of blijft de kwaliteit van de sub te ver achter bij de kwaliteit van de fronts?

Ik heb ook getest met het stoppen van de br poorten. Over het hele gebied van 20Hz tot ~140Hz ging er ~2dB vanaf. Toch klinkt het heel anders dan de eq op -2dB. Ik weet niet, waarschijnlijk wordt de bas strakker, duurt korter, waardoor het minder aanwezig lijkt ofzo. Misschien moet ik er gewoon aan wennen.
Ik heb daarmee geëxperimenteerd maar vond het resultaat niet geweldig. Het is een B&W van pakweg 10 jaar oud, die ik destijds kocht omdat ik "gewoon een subwoofer nodig had". Wel een beetje op merk gelet, maar nooit vergeleken. Destijds kon dat ook nog niet (goed) op internet ;)
De lage tonen worden door de Focals veel mooier weergegeven. De B&W klinkt wat hol.

Ik ga ook zeker proberen die baspoort aan de onderkant op te vullen, moet even goed materiaal vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Bij de bouwmarkt hoopte ik schuim te vinden om de br poort mee dicht te stoppen. Helaas hadden ze dat niet, dan maar wat hulp van Jan, die wél in de aanbieding was:

Afbeeldingslocatie: http://www.arc-nature.nl/files/jdb.png

En daarna gedaan wat je met al dat JdB spul moet doen, ver weg stoppen :P

Afbeeldingslocatie: http://www.arc-nature.nl/files/prop.png

En inderdaad! Het geluid is een heel stuk rustiger geworden, geen gedreun meer. Tenminste, een heel stuk minder en acceptabel. Dit is een blijvertje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Crusader schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 09:50:
En inderdaad! Het geluid is een heel stuk rustiger geworden, geen gedreun meer. Tenminste, een heel stuk minder en acceptabel. Dit is een blijvertje :)
Mooi dat het werkt. Zo zie je maar dat ik niet alleen maar onzin vertel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

FeaR1986 schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 10:49:
[...]

Mooi dat het werkt. Zo zie je maar dat ik niet alleen maar onzin vertel ;)
Aan alles wat jij zegt twijfel ik geen moment hoor ;)
Ik had het al eerder gezien, het dichtproppen van die poorten maar was er nog niet aan toegekomen om te proberen. Ergens druist het tegen het gevoel in, want die poorten zijn er niet voor niets, maar in combinatie met het tegen een muur aan staan is het gewoon niet goed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kwam nog 2 leuke foto's tegen van de 836V!

Wilde deze jullie niet onthouden! :)

Afbeeldingslocatie: http://img686.imageshack.us/img686/4151/1002855p.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img517.imageshack.us/img517/9373/1002880b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
Mijn zwarte 826W zijn donderdagavond geleverd :) ... wat een snoepjes :9 :9~
Nu alleen jammer dat mijn Marantz receiver en CD speler pas ten vroegste volgende week worden geleverd.
Dus helaas kan ik ze voorlopig enkel maar in stilte bewonderen.
Foto's komen er binnenkort als alles geleverd en aangesloten is.
Moetk maar 1x posten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 06 februari 2011 @ 00:40:
Ik kwam nog 2 leuke foto's tegen van de 836V!

Wilde deze jullie niet onthouden! :)

[afbeelding]

[afbeelding]
Zo, Pioneer TV, Pioneer receiver, Focal Chorus 836V, Sony PS3 Fat, Sony Blu-rayspeler, et cetera. En dat ook ngo in een ruimte die er redelijk strak en luxe uit ziet. Vraag me alleen wel af hoe erg het allemaal wel niet zal galmen: het ziet er allemaal nogal redelijk open uit en die tegels (zonder kleed zo te zien) is ook niet altijd je van het..
wiemelen schreef op zondag 06 februari 2011 @ 20:54:
Mijn zwarte 826W zijn donderdagavond geleverd :) ... wat een snoepjes :9 :9~
Nu alleen jammer dat mijn Marantz receiver en CD speler pas ten vroegste volgende week worden geleverd.
Dus helaas kan ik ze voorlopig enkel maar in stilte bewonderen.
Foto's komen er binnenkort als alles geleverd en aangesloten is.
Moetk maar 1x posten ;)
Ik zou echt naar de Kringloop Winkel gaan en daar voor een tientje een goedkope versterker kopen. Gewoon om de Chorus niet een week doelloos te hebben staan :P

[ Voor 30% gewijzigd door FeaR op 07-02-2011 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
lol ... ik had er idd al aan gedacht om de weinig gebruikte installatie van mijn vader voor een weekje te lenen. Maar heb toch maar besloten er een leuk weekendje van te maken met wat meer aandacht voor vrouw lief.
Zij heeft tenslotte toch de nieuwe set "gedoogd en goedgekeurd" ondanks het feit dat de luidspreakers toch wat groter zijn uitgevallen dan verwacht. Ze had namelijk eerder gedacht aan een formaat zoals de B&W CM8 of Totem Acoustics die ze wel leuk en schattig vond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zojuist eigenaar geworden van 1 paar Focal Chorus 836V speakers!

Ik ben iemand van de bass en daarbij helder geluid. Ik was dus meteen verkocht toen ik deze speakers hoorde! Heb dit mooie paar 2e hands overgenomen.

Ik heb geen krasje kunnen vinden.. Ze zijn gewoon als nieuw! Er zit ook nog 3.5 jaar garantie op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Voor een leuke prijs?
De bas van de 826W vind ik al erg overdonderend, ben benieuwd hoe dat met die 836V is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb er 1200 Euro voor betaald... Redelijke prijs toch?

Bass is hier ook overdonderend en dat vind ik juist zo geweldig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Crusader schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 22:34:
De bas van de 826W vind ik al erg overdonderend, ben benieuwd hoe dat met die 836V is...
Het laag van de Chorus 836V is een stuk meer dan van de 826. Niet gek door de grotere klankkast, de extra woofer en reflexpoort. Al zijn de reflexpoorten van de 836V een stuk kleiner dan de ene van de 826. De 836V heeft dus (een stuk) meer laag, maar helaas is het geen W-versie. Hierdoor is de 836V een echte "in your face" speaker, hij valt echt op. En dat is de reden dat ik liever voor de wat ingetogen 826W ben gegaan. Daar kan je langer naar luisteren zonder moe te worden dan van de 836V.

Er komt als het goed is een Chorus CC 800V mijn kant op :)
Ik twijfelde om de Profile CC 908 te kopen die te koop aangeboden stond. Maar vond het net te veel geld en wilde het liefst in dezelfde serie blijven. Iemand die ik ken heeft de hele Chorus-reeks compleet en ook altijd gezegd dat hij wel de CC 908 wilde. Hem dus eens op de te koop staande CC 908 gewezen en meteen gezegd dat ik zijn CC 800V wel over wilde nemen. En die deal lijkt door te gaan, nu alleen de rears nog en een SVS of Velodyne sub :)

Maar dat komt allemaal later. Morgen sowieso de Squeezebox Touch in ontvangst nemen en acht setjes banaanpluggen van W&M. Volgende week komt dan dus de CC 800V. En dan moet er ook nog een NAS komen. Beetje veel geld aan het uitgeven de laatste tijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi Fear,

Ik ga zeker niet moe worden van deze speakers. Nu ik de 836V ken zou ik moe worden van de 826V/W omdat ik iets mis wat ik bij de 836V wel hoor. Iedereen let op andere dingen dus ik kan mij best voorstellen dat het to much voor je is. Ieder zn ding uiteraard ;).

Die CC 800V is wel ideaal om over te nemen! Wat heb je er voor betaald als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 01:12:
Die CC 800V is wel ideaal om over te nemen! Wat heb je er voor betaald als ik vragen mag?
315 euro en dan wordt hij bij mij thuis bezorgd als ik dat wil. Maar wellicht haal ik de CC 800V op, want de verkoper heeft een 9.1 set-up en dat is ook wel eens imposant om te zien :)
De center scheelt op zicht "maar" 135 euro met de nieuwprijs, maar de speaker is nog geen half jaar oud en in tip top conditie. Dus dan is het een hele mooie prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FeaR1986 schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 08:57:
[...]

315 euro en dan wordt hij bij mij thuis bezorgd als ik dat wil. Maar wellicht haal ik de CC 800V op, want de verkoper heeft een 9.1 set-up en dat is ook wel eens imposant om te zien :)
De center scheelt op zicht "maar" 135 euro met de nieuwprijs, maar de speaker is nog geen half jaar oud en in tip top conditie. Dus dan is het een hele mooie prijs.
Ohh maar via internet kun je een nieuwe CC 800V voor 320 + 45 verz kosten = 365 Euro kopen. Althans zo te zien bieden ze hem als gloednieuw aan.

Misschien is dit een goede optie voor je http://bit.ly/e3inQr 8) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 09:20:
[...]Ohh maar via internet kun je een nieuwe CC 800V voor 320 + 45 verz kosten = 365 Euro kopen. Althans zo te zien bieden ze hem als gloednieuw aan.

Misschien is dit een goede optie voor je http://bit.ly/e3inQr 8) 8)
Ik heb het niet zo met speakers over internet bestellen. Er worden wel meer dingen als nieuw aangeboden terwijl het dan om een demo gaat. Plus dat de persoon van wie ik de CC 800V nu krijg deze bij dezelfde winkel heeft gekocht als ik mijn Chorus 826W. Dus dat scheelt ook mocht er ooit een beroep op garantie gedaan moeten worden.

Bij Stassen staat nu wel een demo te koop van de Chorus 806V voor een mooie prijs. Ik kan ze echter niet kopen omdat ik ze niet kwijt kan. Anders had ik het meteen gedaan, was de 5.0 set-up in ieder geval compleet geweest...

[ Voor 3% gewijzigd door FeaR op 09-02-2011 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In dit geval lijkt deze verkoper wel betrouwbaar gezien de 100% positieve feedback achter zijn naam. Maar ik begrijp dat je het liever dichterbij zoekt.

Zonde dat je die 806V niet kwijt kunt... Dan was het inderdaad compleet ;). Komt vast nog wel een keer!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 09:35:
Zonde dat je die 806V niet kwijt kunt... Dan was het inderdaad compleet ;). Komt vast nog wel een keer!!
Ik moet er eigenlijk ook geen haast mee willen hebben. Als je 100% compleet bent is de drang om weer up te gaan graden weer een stuk groter. Dus dat ik geen ruimte heb komt gewoon goed uit. De speakers die ik nu als rear gebruikt zijn echt klein met 23 x 14,5 x 18,5 cm (hoogte x breedte x diepte). Ze passen dan ook perfect op het plankje waar ze op staan met een minieme oversteek. De 806V is 39 x 22,2 x 29,3 cm (hoogte x breedte x diepte) en die gaan dus zeker naar voren kantelen met een oversteek van meer dan tien centimeter en qua breedte gaat het ook niet passen. Plus wil ik de rears graag in combinatie met de originele stands van Focal, want die vind ik zeer mooi. Dus na de CC 800V is het even geen speakers kopen meer voor mij. Al lonkt die SVS PB12+ zwart die te koop staat ook wel...

Maar moet nu dus echt stoppen met geld uitgeven :X
Heb gelukkig wel de Denon DVD 2500 BT uit mijn hoofd kunnen zetten. Wilde die eerst kopen om mijn Pioneer Blu-rayspeler te vervangen. Maar toch maar niet. De Pioneer die ik heb doet het goed genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
Yep ... na 6 maanden zoeken en luisteren is mijn eerste echte hifi installatie compleet.
Eerste indruk is echt wel WOW!!! En wat is die bas lekker strak! :9~
Moet er natuurlijk wel bij vertellen dat de luidsprekers al ingespeeld zijn :)

AV receiver : Marantz SR7005
SACD : Marantz KI Pearl lite
Speakers : Focal 826W

Foto's via
http://www.flickr.com/photos/59333155@N02/

[ Voor 32% gewijzigd door wiemelen op 09-02-2011 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wiemelen schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 22:31:
Yep ... na 6 maanden zoeken en luisteren is mijn eerste echte hifi installatie compleet.

[[url="C:\\Users\\Gebruiker\\Pictures\\9-02-2011\\01 Hifi installatie.JPG"]afbeelding[/url]]
[[url="C:\\Users\\Gebruiker\\Pictures\\9-02-2011\\03 Focal 826w.JPG"]afbeelding[/url]]
[[url="C:\\Users\\Gebruiker\\Pictures\\9-02-2011\\02 Hifi installatie.JPG"]afbeelding[/url]]
[[url="C:\\Users\\Gebruiker\\Pictures\\9-02-2011\\03 Hihi installatie.JPG"]afbeelding[/url]]
Je zult je foto's even moeten uploaden want op deze manier kunnen wij jouw foto's niet zien ;). Gebruik hier bijvoorbeeld de gratis foto upload site www.tinypic.com of www.imagebam.com voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Foto's kan je niet zomaar posten vanaf je eigen PC, je zal ze eerste ergens moeten hosten. Dit kan gratis bij bijvoorbeeld Tinypic of Plaatjesupload. Ik weet niet hoe groot de foto's zijn, maar let daar ook even op bij het hosten en posten op het forum. Foto's van 640 x 420 zijn meer dan genoeg voor op een forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
Heb ze toch maar even op flickr gezet :)
Zie link in originele post

[ Voor 25% gewijzigd door wiemelen op 09-02-2011 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

wiemelen schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 22:31:

Foto's via
http://www.flickr.com/photos/59333155@N02/
Heel jammer dat wij die 30th anniversary inscriptie moeten missen op onze 826W's...
Had er op gerekend en bij het uitpakken zat het er niet op :(

Ik zie dat jij de gaasjes voor de tweeters wel hebt durven weghalen :P

[ Voor 5% gewijzigd door Crusader op 09-02-2011 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
Vreemd ... ik dacht dat de 826W allemaal speciaal voor de 30th anniversary waren.

Nope ... gaasje zit nog steeds voor de tweeter hoor ;)
Ik ga het wel eens testen zonder, maar volgens de verkoper zou het weinig uitmaken.
Hij hoorde zelf als audiofreak geen verschil.
Ook in de bijgevoegde handleiding staat dat je ze er best op laat zitten.
Maar ja ... wij audio liefhebbers zijn toch een eigenwijs volkje >:)

[ Voor 67% gewijzigd door wiemelen op 09-02-2011 23:35 ]

• Crusader

Crusader

Arc Nature

wiemelen schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 23:33:
Vreemd ... ik dacht dat de 826W allemaal speciaal voor de 30th anniversary waren.

Maar ja ... wij audio liefhebbers zijn toch een eigenwijs volkje >:)
Tja, in een review door een audiofiel las ik dat het volgens hem wel verschil maakte. Nóg sprankelender geluid. Maar goed, ik vind het al geweldig nu.

edit: had al eerder naar die review verwezen in dit topic, maar nu er even bij gehaald:
My review of the Chorus 826W was nearly completed—or so I thought—when I attended the Salon Son & Image show in Montreal. One of the rooms I visited there was that of Montreal Focal dealer Multi Electronique. There, to my great surprise, I saw a pair of Chorus 826Ws—and the tweeters had no grilles. I talked to Multi Electronique salesman Phillippe Renaud, who said, "Oh, you must remove the tweeter grille. The speaker sounds much better that way."

<knip>

My next stop was the Audio Plus room, where I basically asked their main man, Daniel Jacques, What gives? "Sorry, we should have told you to remove the tweeter grilles. The speaker sounds better that way. But better late than never, eh?"

When I got home, I listened to the speakers, then removed the tweeter grilles, then listened again. (The main grilles were already off.) I repeated that cycle several times. No doubt about it: The speakers sounded better with the tweeter grilles off. The highs had greater clarity, and there was a most welcome improvement in the specificity of images within the soundstage.
Bron: http://www.stereophile.co...dition-loudspeaker-page-2

[ Voor 61% gewijzigd door Crusader op 10-02-2011 07:47 ]

Crusader schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 23:29:
[...]Heel jammer dat wij die 30th anniversary inscriptie moeten missen op onze 826W's...
Ik zou er terug mee naar de winkel gaan... De 826W is speciaal gemaakt voor de 30th Anniversary en die tekst hoort er naar mijn inziens dan ook gewoon op. Heb je wel echt de 826W gekregen en niet per ongeluk de 826V?

• Crusader

Crusader

Arc Nature

FeaR1986 schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 08:18:
[...]

Ik zou er terug mee naar de winkel gaan... De 826W is speciaal gemaakt voor de 30th Anniversary en die tekst hoort er naar mijn inziens dan ook gewoon op. Heb je wel echt de 826W gekregen en niet per ongeluk de 826V?
Had een winkelmedewerker gesproken en die zei dat het hem bij een andere klant ook was opgevallen.
Ik weet niet of ik hier nou zo'n punt van moet gaan maken, maar zou wel graag willen weten hoe het komt.

Of het de 826W is... Ik zie die speciale W units (met die spikkeltjes) en the box says yes (inclusief tekst "Version Spéciale"):

Afbeeldingslocatie: http://www.arc-nature.nl/files/doos.png

• wiemelen
Andere mogelijkheid is dat deze speaker origineel niet voor onze markt was.
Van de reviews en postings lees ik veel over België, Nederland, Frankrijk en Groot-Brittannië.
Misschien dat de 30th anniversary serie maar voor bepaalde landen was (marketing), maar dat deze ook nog te verkrijgen is in de "niet verjaardags" versie.
Verkoper in mijn winkel zei ook al zoiets.

Had inderdaad ook al die test met de tweetergrill gelezen en hoe het toch een verschil zou uitmaken.
Ik kan alleen maar zeggen dat het nog op mijn to do lijstje staat om uit te proberen.
Zonder grill ziet die inverted tweeter er wel cool uit :9~ , maar ik vrees dat mijn zoontje dat ook zal vinden.
Onbekende blinkende dingen vindt hij oooh zo leuk om vast te nemen.

Ondertussen ook de volledige SACD geluisterd die er bij zat.
Enorm goede recording moet ik zeggen.
Mijn vrouw gaf me gelijk toen ik zei "doe je ogen eens dicht ... als je nu goed luistert en je hand uitsteekt, dan kan je het gezicht van de zangeres aanraken" :Y

• Crusader

Crusader

Arc Nature

wiemelen schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 09:52:
Ondertussen ook de volledige SACD geluisterd die er bij zat.
Enorm goede recording moet ik zeggen.
Mijn vrouw gaf me gelijk toen ik zei "doe je ogen eens dicht ... als je nu goed luistert en je hand uitsteekt, dan kan je het gezicht van de zangeres aanraken" :Y
Zat er een SACD bij? Jij mazzelaar!
Hoe heet ie exact? Dan zoek ik er eens naar, wil 'm ook wel proberen :)

Pagina: 1 ... 5 ... 19 Laatste