Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaymzHetfield
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-04 14:57
Ik was van het weekend bij een Focal dealer en die gaf aan dat er tussen de Aria 906 en de Aria 926 in het voorjaar van 2014 nog een 916 vloerstaander komt.

Maakt het gat tussen de 700 serie 900 serie wellicht wat kleiner, nu de 800 serie verdwijnt.

Metal up your ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Zou mij inderdaad niets verbazen en zal waarschijnlijk net als bij de 816 een 2,5 weg speaker zijn. En dat voor een iets vriendelijkere prijs. Ik moet zeggen dat is de Aria 900 er wat vriendelijker uit vind zien dan de Chorus 800 lijn. Krijgen waarschijnlijk sneller de WAF. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
S1NN3D schreef op woensdag 27 november 2013 @ 12:32:
Ik moet zeggen dat is de Aria 900 er wat vriendelijker uit vind zien dan de Chorus 800 lijn. Krijgen waarschijnlijk sneller de WAF. ;)
Inderdaad, ze zijn een stuk rustiger dan de Chorus 700 en 800-serie. Enige mooie aan de Aria-lijn vind ik dat de stofkappen met magneten vast zitten en dan houdt het eigenlijk wel op. De scherpe lijnen die de Chorus 800 had mis ik in de Aria 900-serie. Wat overigens wel matched met de sound, want het scherpe randje van de 800-reeks is schijnt weg te zijn op de Aria.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 575388

Beste allemaal,

Ik sta op het punt Focals aan te schaffen, maar ben er nog niet helemaal uit welke.

Ik heb 2 types op het oog, namelijk de nieuwe 716 en de oudere 816V.

Zou er enig verschil geluidskwaliteit zijn tussen deze 2 speakers. Ik wilde eigenlijk in eerste instantie voor de 816W gaan, maar aangezien deze vrij duur zijn in Nederland en bijna niet meer te krijgen denk ik toch dat ik voor de 716 of de 816V ga.

Comentaar is welkom.

Alvast bedankt.

Bokkie123 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verschil in geluid zit er zeker. De 800 serie heeft wat meer body doordat er een extra reflexpoort aan de onderzijde zit. Dit tezamen met de voet geeft dit het Focal Powerflow-systeem (niet te verwarren met Power Flower). De 800 serie klonk in mijn oren wat voller en volwassener. Waar de W dan ook nog eens meer in balans is doordat de W-units wat warmer zijn. Voor mij was het een no-brainer om voor de 800-serie te gaan. Persoonlijke mening en ervaringen, moge dat duidelijk zijn.

De 816W is inderdaad zeldzaam aan het worden. Ik heb een hele tijd geleden al van iEar het laatste paar van die keten overgenomen. Staan nu heerlijk als rear speaker te spelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Anoniem: 575388 schreef op maandag 27 januari 2014 @ 16:15:
Zou er enig verschil geluidskwaliteit zijn tussen deze 2 speakers. Ik wilde eigenlijk in eerste instantie voor de 816W gaan, maar aangezien deze vrij duur zijn in Nederland en bijna niet meer te krijgen denk ik toch dat ik voor de 716 of de 816V ga.
In mijn zoektocht naar speakers ben ik uiteindelijk ook bij Focal uitgekomen. Ik vond dat er een duidelijk verschil zat tussen de 716V, 816V en 816W. Uiteindelijk voor de laatste gekozen.

We hebben destijds zo'n beetje eindeloos zitten schakelen tussen deze speakers met zeer uiteenlopende cd's die we zelf hadden meegebracht. Uiteindelijk krijg je echt een voorkeur. Probeer het gewoon zou ik zeggen, ze klinken echt allemaal anders. Zeker als je ze langer hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ok.....duidelijk allemaal....hartelijk bedankt voor jullie reactie's!

Ik heb bij Sound Perfection de 816W nog zien staan voor € 659,- p stuk, weliswaar een showmodel. Ik had liever onder de 1000,- euro gebleven met mijn luidsprekers. Wellicht ga ik dan toch een keer langs bij Sound Perfection in Bergen op Zoom. Ze zijn ook nog te koop in Frankrijk voor € 489,- per stuk!! Maar daar komen dan weer verzendkosten bij van ongeveer € 179,- euro. Dus jullie zouden de voorkeur geven aan de 816W, nietwaar? Mocht deze niet meer nieuw te verkrijgen zijn, dan gaat jullie voorkeur uit naar de 816V ipv de 716? Hebben jullie nog een ander adres toevallig voor het aanschaffen van de 816W? Alvast bedankt weer voor jullie reactie. Mvg Bokkie123

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Voorkeur qua speaker is erg persoonlijk. Elk merk/type klinkt anders en wat ik/iemand anders mooi vindt klinken, past misschien niet bij jou smaak. Nooit speakers op advies van iemand anders kopen.

Een 816W voor € 489 is een erg mooie prijs. Met high gloss lak heb ik er ruim € 400 meer voor betaald per stuk. Wat dat betreft is het een topdeal. Met wat rond-Googlen vindt je vast nog wel wat zaken die de 816W op hun site hebben staan.

Advies blijft: eerste luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ok, thanks D vd V......ik begrijp dat de voorkeur qua speaker erg persoonlijk is, alleen ben ik altijd nieuwsgierig wat jullie bevindingen zijn. Focal is een top speaker, alleen weet ik nog niet welk type het voor mij gaat worden, vandaar. Ik ga er eens een nachtje rustig over slapen welke het uiteindelijk gaat worden.

Fijne dag verder.

Bokkie123

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RexP
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:07
Ik heb zowel de 816V en de 806V als de 716V en 706V beluisterd. De 8 serie klinkt iets voller (meer body of beter in balans zo je wilt), de 7 serie iets levendiger (iets meer hoog, minder bas en middentoon).

Uiteindelijk heb ik de 716V gekocht. Voor mij heeft de prijs de doorslag gegeven, het prijsverschil was indertijd 700 euro. Als de prijzen dichter bij elkaar hadden gelegen had ik voor de 816 gekozen. Maar voor de duidelijkheid: ik heb nog geen moment spijt gehad van de 716, ik heb er veel plezier van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hallo RexP, goed te lezen dat je nog steeds geniet van je huidige speakers, voor mij is het ook nog even bekijken welke het uiteindelijk gaat worden. Ik ga van de week even naar Remo in den Haag, de 816V luisteren, daarna rij ik door naar Van Berge Henegouwen om de 816W te beluisteren. Even off topic, ik zag bij Tune Inn in Alkmaar het merk Indiana Line (Diva 655), zeg jou deze speaker wat toevallig? Ik ben erg benieuwd naar deze vloerstaander, maar zij zitten in Alkmaar en aangezien ik uit Ridderkerk kom is dit een aardig eindje rijden. Ik hoor het wel. Bedankt voor je reactie overigens. Bokkie123

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RexP
Nog nooit naar geluisterd... maar hebben meerdere dealers: http://www.indianaline.nl/dealers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ok heel hartelijk bedankt!!! Ik ga even kijken........fijne avond nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Beste mensen,

Mochten jullie nog interesse hebben in de Focal Chorus speakers 816V, nu nog te koop bij Smits audio in Arnhem voor maar € 379,- euro per stuk. Aanbieding is geldig tot 2 Februari 2014!! Dus mocht je interesse hebben?! Ik ga morgen een setje halen!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zo mensen,

Vandaag naar Smits audio geweest, best een leuke zaak.

Ik heb de 816V nog even mogen beluisteren met de Dali cd vol.2, altijd leuke nummers staan er op die cd's.
Ik heb h'm getest tegen de Quadral Platinum M4 die ook in de aanbieding was, ik was gewoon even nieuwsgierig. Maar ik vond de Focal toch neutraler en warmer klinken dan de Quadrals, de Quadrals klonken absoluut niet verkeerd maar in combinatie met mijn Arcam Fmj A-19 die een open en fris karakter heeft, denk ik dat de Focals beter zouden klinken met de Arcam. Vanmiddag aangesloten en de Dali cd beluisterd en in één woord GEWELDIG. Toch bij een enkel nummer komt inderdaad dat "scherpe randje"naar voren, maar daar kan ik mee leven, is niet bij alle nummers het geval. Dus mocht er iemand nog geïnteresseerd zijn in de 816V serie limitée, dan kan je bij Smits audio nog terrecht. Fijne avond allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hallo Allemaal,

Heb nu de 816V 2 dagen in huis en na het e.e.a. beluisterd te hebben hoor ik inderdaad dat "scherpe randje" waar jullie het over hebben. Dit stoort me wel een beetje, bij het ene nummer is het erger dan bij het andere nummer. Is dit niet op te lossen door een goede kwaliteit interlink te gebruiken misschien? Een van der Hul kabel ofzo? Hebben jullie hier ideeën over?

Ik hoor het graag van jullie.

Bedankt.

Bokkie123 :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor discussie over kabels hebben we op GoT een heel eigen topic. Lange verhaal kort is dat de één het hoort en de ander niet en het compleet bullshit vindt. Idem met geluidsverschillen tussen versterkers. Maar goed, ander topic. Waar je altijd mee kan spelen is de plaatsing van de speaker en de akoestiek, dat wordt zo vaak vergeten en kan heel veel doen. Een scherp randje is waar Focal in deze serie(s) om bekend staat, ook te verwachten met een dergelijke tweeter en de opbouw van de V-woofers. De W heeft het iets minder in het mid maar hoog is gelijk. Ik ben dan eerder van mening dat je een verkeerde speaker gekocht hebt als het randje je niet aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Een andere sound ga je niet krijgen met andere kabels. Je zal er aan moeten wennen dan wel tot de conclusie moeten komen dat de speakers toch niet bij je passen. Zelf ben ik helemaal blij met mijn Focals. Iedereen heeft zijn eigen voorkeur qua speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 328247

Ergens ben ik het wel min of meer met Fair eens. Als het randje je niet aan staat, heb je verkeerde speakers gekocht. Tevens kun je ook niet zeggen, dat je er niet van wist. Je hebt willens en wetens het risico genomen met een fatale afloop. Het enige wat je nog zou kunnen doen is de akoestiek wat dempen met hoogpolige vloerbedekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huug1984
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-06 23:17
Mijn ouders hebben recent een paar 816V gekocht. Het is inderdaad een gedetailleerde speaker en kan schel klinken in het hoog afhankelijk van bron en versterking. Heb zelf deze ook overwogen maar toch besloten budget iets uit te breiden en de Aria 926 gekocht. Deze zijn veel minder schel maar toch gedetailleerd. Voor mij precies goed. Ik ben er erg tevreden mee.
Zoals velen zeggen, speakers kopen is luisteren. De prijs moet je niet vergeten maar ook niet blind op staren.

[ Voor 14% gewijzigd door huug1984 op 03-02-2014 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mdekoning
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-06 20:44
Heb al weer een geruime tijd Focals in huis staan.
Mijn huidige setup bestaat uit
816V (front)
cc800v(center)
806v (rear)

Deze zijn aangesloten op een Marantz SR5007 Wat mij betreft geetf dit inderdaad een heerlijk geluid.
Nu ben in recent verhuist en kan ik mijn rears niet meer op de kast kwijt waar deze eerst op stonden.
Ik ben nu dus op zoek naar een paar stands. Nou vindt ik de S800V stands wel erg prijzig.

Hoe hebben andere hier dit opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mdekoning schreef op maandag 03 februari 2014 @ 16:13:

Hoe hebben andere hier dit opgelost?
816's als rear :P
Genoeg andere stands te vinden die een stuk minder prijzig zijn. Denk aan merken als Norstone en Atacama. Voordeel is dat die stands veelal ook ruimte bieden om speakerkabel door de poot te leiden, dacht dat de originele Focal stands dat niet hebben. Qua looks past het natuurlijk wel wat minder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Zelf heb ik er de Focal stands bij gekocht. Hier kun je inderdaad niet de speakerkabel doorheen voeren. Maar het geheel ziet er wel uniform uit. Misschien kun je terug gaan naar de zaak waar je speakers vandaan komen en er een mooiere prijs uit halen met wat onderhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zoals gezegd vind ik het een prima speaker, heb deze in Tilburg beluisterd bij IEAR en klonk geweldig met de Dali cd erin, daar viel mij overigens dat scherpe randje niet op. Alleen bij "sommige" nummers, niet bij alle nummers dus, hoor ik hem bij mij thuis goed. Ik heb h'm gekoppeld staan op een Arcam FMJ A-19. Misschien moet ik er inderdaad aan wennen, maar miijn vorige speakers van Klipsch F20 hadden dit duidelijk niet, vandaar mijn vraag of dat dit opgelost zou kunnen worden met een andere interlink kabel, het is tenslotte toch je vebindingskabel met je versterker en mijn Marantz UD5007 speler. Ik ga eens kijken of dat ik met een andere kabel winst boekt t.o.v. mijn huidige RU connect kabel die overigens goed uit de testen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-06 16:57
Anoniem: 575388 schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 11:16:
Zoals gezegd vind ik het een prima speaker, heb deze in Tilburg beluisterd bij IEAR en klonk geweldig met de Dali cd erin, daar viel mij overigens dat scherpe randje niet op. Alleen bij "sommige" nummers, niet bij alle nummers dus, hoor ik hem bij mij thuis goed. Ik heb h'm gekoppeld staan op een Arcam FMJ A-19. Misschien moet ik er inderdaad aan wennen, maar miijn vorige speakers van Klipsch F20 hadden dit duidelijk niet, vandaar mijn vraag of dat dit opgelost zou kunnen worden met een andere interlink kabel, het is tenslotte toch je vebindingskabel met je versterker en mijn Marantz UD5007 speler. Ik ga eens kijken of dat ik met een andere kabel winst boekt t.o.v. mijn huidige RU connect kabel die overigens goed uit de testen komt.
Geen idee of een kabel soelaas gaat bieden. Het eerste wat mij overigens te binnen schoot, zijn de speakers al ingespeeld?

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Ben benieuwd naar je ervaringen. Eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat het ook maar iets zal uitmaken. Houdt ons op de hoogte, zou ik dus zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hallo MrFl0ppY,

Bedankt voor je reactie.

De speakers staan er net een weekje en zijn nog niet goed ingespeeld, ik wist niet dat de tweeter ook los moet komen en inspeeltijd nodig heeft. Ik ga van de week een andere blu ray speller aansluiten met een andere interlink, gewoon eens kijken of dat dit uberhaupt iets uitmaakt. Ik weet het niet. Maar het lijkt me sterk dat de speaker na een aantal maanden inspelen dat scherpe randje kwijt is. Fijne dag verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hallo D vd V,

Ik heb contact gehad met Soundgallery in Groningen. Zij beweren dus met mijn huidige set veel winst te boeken door andere kabels te gebruiken (interlink + luidspreker kabels) dit is wat Soundgallery mij schreef:

Zowel de speakers als de Marantz bron zijn bepaald niet vergevingsgezind in het mid en hoog.

Speakers en versterker matchen prima ,maar de Marantz Multi speler doet er nog een schepje bij.

De Supra is prima ,zeker voor het geld, maar hij is vlak in zijn karakter. Met bijvoorbeeld een vdHul CS 122[ € 18,50/mtr] of D352 [€32,50/mtr.] zou je een hoop scherpe wegnemen en toch ook nog winnen aan detail.

RU interlink is een onbekende voor me. Maar gecombineerd met een vdHul Integration[€198,00/ set] of als je het ervoor over hebt een vdHul MC Gold Hybride [€439,00/set] , moeten je Ssssss problemen verdwenen zijn.

En nogmaals, inclusief meer dimensionaliteit en detail!

Ik weet dat dit bedrijf graag winst maakt en commercieel is ingericht door dure kabels te verkopen, ik heb gevraagd dat ik deze eerst wil uit proberen alvorens deze kabels aan te schaffen.

Ik ben alleen heel nieuwsgierig of dat deze kabels daadwerkelijk beter geluid produceren.

Ik hou je op de hoogte.

Mvg

Gerard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Paar dikke v/d Hul kabels voor een setje 816Vs lijkt me zware overkill, maar goed ze toestemmen het je te laten proberen kan het geen kwaad. Lijkt me ergens sterk omdat ze toch een bepaalde lengte af moeten knippen voor je en dat niet zomaar meer door kunnen verkopen als je dan besluit het toch niet te willen.

Versterker of bron kan ook een effect hebben in mijn ervaring. Mijn luidsprekers (geen Focals) hebben bijvoorbeeld bij een aantal liedjes een wat scherpe boventoon, maar alleen als het geluid via de NAD DAC en NAD versterker komt. Ander merk versterker is het weg (tenminste degenen die ik geprobeerd heb: Denon, Rotel, Anthem). Andere DAC en het is ook weg.

Het is voor mij gelukkig niet hinderlijk, maar het kan vermoeiend zijn over een langere periode bij bepaalde liedjes/bands.

[ Voor 15% gewijzigd door henkie196 op 05-02-2014 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hallo henkie196,

Thx voor je reactie, ik denk eerder dat het aan de Marantz Blu Ray UD5007 ligt of aan de speakers zelf, deze speakers staan er bekend om dat ze een scherp randje hebben, alleen heb ik dat bij mijn luistersessies niet opgemerkt zoals bij mij thuis. Bij mijn vorige speakers zoals gezegd had ik daar geen last van, alleen had ik toen een Onkyo bd309 Blu ray speler. Een bepaalde bron moet het probleem zijn, als dit enigzins verholpen kan worden met kabels wil ik dit best proberen, alleen moet ik er wel zeker van zijn dat ik vooruitgang boekt, setje van den Hul is aardig prijzig zoals je weet. Ik ga van de week het e.e.a. uitproberen met andere speler en interlink kabel van andere leverancier. Intussen wacht ik even af wat Soundgallery gaat zeggen hierover. Ik heb tevens Stassen gevraagd om hierop te reageren, kijken wat hun bevindingen zijn. Ik hou jullie op de hoogte. Bedankt nogmaals. Mvg Gerard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Ik denk dat je op de vraag of bekabeling een groot verschil zal gaan betekenen nooit een eenduidig antwoord zult krijgen. Check dit topic maar eens. Persoonlijk geloof ik er niet in maar als jij het er aan uit zou willen geven en je denkt verschil te horen, is het toch goed. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Het lijkt inderdaad waarschijnlijk dat het een eigenschap van de luidsprekers zelf is. De Focals die ik heb geluisterd, waren mij inderdaad over het algemeen ietwat te schel. Marantz daarentegen heeft de naam een vrij warme sound te geven, ik weet niet in hoeverre dat ook waar is voor de DAC in de UD5007.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-06 05:57

ktf

Net zat ik even op de website van Focal te snuffelen en daar viel me toch wel wat geks op: de consumentenaudio/HiFi bestaat voor 100% uit passieve speakers en de pro audio bestaat voor 100% uit actieve speakers. Ook hebben alle pro audio speakers speciale vormen om diffractie tegen te gaan maar die ontwerppraktijk zie ik niet terug in de HiFi, zelfs niet in hun topmodel.

Gek toch? Je zou denken dat ze dingen van elkaar overnemen, zaken combineren en van elkaar leren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 575388 schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 09:08:
Hallo D vd V,

Ik heb contact gehad met Soundgallery in Groningen. Zij beweren dus met mijn huidige set veel winst te boeken door andere kabels te gebruiken (interlink + luidspreker kabels) dit is wat Soundgallery mij schreef:

Zowel de speakers als de Marantz bron zijn bepaald niet vergevingsgezind in het mid en hoog.

Speakers en versterker matchen prima ,maar de Marantz Multi speler doet er nog een schepje bij.

De Supra is prima ,zeker voor het geld, maar hij is vlak in zijn karakter. Met bijvoorbeeld een vdHul CS 122[ € 18,50/mtr] of D352 [€32,50/mtr.] zou je een hoop scherpe wegnemen en toch ook nog winnen aan detail.

RU interlink is een onbekende voor me. Maar gecombineerd met een vdHul Integration[€198,00/ set] of als je het ervoor over hebt een vdHul MC Gold Hybride [€439,00/set] , moeten je Ssssss problemen verdwenen zijn.

En nogmaals, inclusief meer dimensionaliteit en detail!

Ik weet dat dit bedrijf graag winst maakt en commercieel is ingericht door dure kabels te verkopen, ik heb gevraagd dat ik deze eerst wil uit proberen alvorens deze kabels aan te schaffen.

Ik ben alleen heel nieuwsgierig of dat deze kabels daadwerkelijk beter geluid produceren.

Ik hou je op de hoogte.

Mvg

Gerard
Als eerste zou ik je willen vragen om in het vervolg de edit-knop te gebruiken om je laatste post bij te werken in plaats van meerdere malen achter elkaar te posten.

Zoals reeds gemeld loopt er hier op GoT een heel topic over wat kabels wel dan wel niet voor je set kunnen doen. De één hoort het en de ander hoort het niet. Let wel op dat je niet doorslaat met kabels want je hebt zo voor meer geld kabels liggen dan je speakers hebt staan. Op zich niet verkeerd als je het verschil ook hoort maar het kan ook zonde zijn. Vergeet vooral één ding niet: op accessoires zit heel veel marge en daarom geven winkels dit soort dingen maar al te makkelijk weg (weinig verlies) en verkopen ze het ook heel graag (veel winst). Lees zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5 voor de grap eens door, over dat je oren het slechtste meetinstrument zijn en nog meer van die dingen. Maar goed, niets mis met thuis uit proberen.

Overigens heb ik niets tegen Van den Hul, moge dat duidelijk zijn:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/acqJPnGcrrtmcYouwXakWH95/full.jpg

Mijn speakers zijn aangesloten met Van den Hul - The Magnum Hybrid (waar ik alles mee aan heb gesloten en daarom een hele spindel had) en de gele kabel naar de Velodyne is een Van den Hul - The Sub.

En uit het zicht heb ik ook nog deze jongen liggen, Van den Hul - The Rock 3T Hybrid:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/lMgeFpyTU43i6hJjecPadoQH/full.jpg

En om je RU-Connected kabel aan te halen, die heb ik er ook vijf van in mijn set zitten ;)
Maar goed, als je met kabels gaat experimenteren zijn er nog wel meer merken en prijsklassen die je kan proberen.
henkie196 schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 09:54:
Lijkt me ergens sterk omdat ze toch een bepaalde lengte af moeten knippen voor je en dat niet zomaar meer door kunnen verkopen als je dan besluit het toch niet te willen.
Genoeg ketens hebben kabels van de rol liggen welke netjes af zijn gemonteerd met pluggen die je kan lenen. Veelal zit je dan wel aan vaste lengtes als 2 x 2,5 dan wel 3,5 meter. Netjes wegwerken zit er dan niet in, maar om te testen is er niets mis mee natuurlijk als de kabels door de kamer liggen.
ktf schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 11:32:
Net zat ik even op de website van Focal te snuffelen en daar viel me toch wel wat geks op: de consumentenaudio/HiFi bestaat voor 100% uit passieve speakers en de pro audio bestaat voor 100% uit actieve speakers. Ook hebben alle pro audio speakers speciale vormen om diffractie tegen te gaan maar die ontwerppraktijk zie ik niet terug in de HiFi, zelfs niet in hun topmodel.

Gek toch? Je zou denken dat ze dingen van elkaar overnemen, zaken combineren en van elkaar leren?
Thuis HiFi en studio is toch wel heel anders, niet alleen qua doelgroep maar ook qua plaatsing en eisen. Ook genoeg studio's die gewone HiFI-speakers gebruiken in plaats van de studiomonitoren. Overigens is de Utopia EM-serie deels actief, het laag wordt actief aangestuurd.

[ Voor 3% gewijzigd door FeaR op 05-02-2014 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Best FeaR,

Bedankt voor je uitgebreide uitleg, mijn excuses dat ik hier eigenlijk verkeerd zit met mijn vragen.

Voor mij is het nu afgesloten, ik ga eerst zelf eens wat experimenteren. Jij hebt dus ook een interlink van RU connected als ik het goed lees, waarom heb je de Van den Hul - The Rock 3T Hybrid niet aangesloten dan die veel duurder is? Valt deze tegen dan? Is ie te koop? Ik hoor het wel van je. Bedankt nogmaals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoho! Ik wil met dat andere topic alleen aangeven dat er nogal veel meningen zijn op dat gebied. Anders hebben we niet vijf delen van dat topic. Maar vooral dat je je niet gek moet laten maken.

Ik heb vijf RU Connected tussen mijn voor- en eindversterkers. Als daar drie paar The Rock 3T hadden gezeten was het qua prijs toch een stuk minder interessant geweest. Ik gebruik The Rock als normale interlink tussen bron en versterker. Ik heb hem gehad dus weg doe ik hem zeker niet. Gehad van Van den Hul zelf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ok dan....wat een mazzellaar.....is een dure kabel zo te zien op de website van HiFi Klubben € 499,- per paar. Wat een geld zeg voor een kabeltje Gisteren trouwens heb ik de Marantz omgeruild voor de Onkyo bd309 om eens te kijken of ik verschil hoor en ja ik hoor verschil maar de harde S is nog steeds aanwezig, alleen het geluid met de Marantz is wel een stuk mooier, ruimtelijker en krachtiger. Volgende stap ga ik proberen met een andere interlink ertussen.......Maar goed zoals gezegd hou ik het hierbij en ga ik het e.e.a. uitproberen. Bedankt voor je reactie in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Tja, als ik dat geld dat FeaR aan kabels heeft liggen in een potje voor audio apparatuur had zitten, had ik er denk ik eerder een andere versterker van gekocht, maar ieder z'n ding.

Had er niet aan gedacht dat winkels gewoon voorgeknipte kabels als demo zouden hebben, maar dat klinkt wel logisch, eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Soundgallery bijvoorbeeld heeft demokabels liggen, verschillende soorten en maten, dit kreeg ik gisteren over de mail:

" De proefstukken luidsprekerkabel hebben we altijd liggen in lengtes van 2x3mtr. Sets van 2 mtr. zijn voor de meeste klanten te kort en bij eventuele inruil veel minder waard daarom. Inclusief banaan connectoren komt die CS122 H set op €152,00.

De vdHul Integration hebben wij standaard in 80cm € 198,00

Mocht je het willen proberen maak je € 350,- over op 1 van de onderstaande bank nummers onder vermelding van de beide producten en je adresgegevens.

Wij sturen het daarna naar je op ter beoordeling. Niet tevreden? Retour in dezelfde staat en creditering van het bedrag uiteraard."

Moet ik wel eerst even 350 euro overmaken, tja logisch natuurlijk maar wel een hoop geld. Ik heb nu de kabel van Oehlbach NF 214 audio-cinchkabel op het oog en deze komt heel goed uit de test en is vergeleken met andere duurdere kabels. Deze kost 77.99,- 2x1meter. Kijk maar op onderstaande link.

http://www.conrad.nl/ce/n...STPCEN26?ref=searchDetail

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 575388 op 06-02-2014 09:58 . Reden: fout in het schrijven ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zie ook de link van de test van deze kabel:

http://www.hifi.nl/recens...t-100-euro-Resultaat.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-06 05:57

ktf

Anoniem: 575388 schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 09:58:
Moet ik wel eerst even 350 euro overmaken, tja logisch natuurlijk maar wel een hoop geld.
Compleet geschift als je het mij vraagt, helemaal niet logisch. Het gaat geen enkel verschil maken en al helemaal je probleem niet oplossen.

Kijk, ik snap dat je een probleem hebt dat je graag wilt oplossen en dat er mensen zijn die beweren dat kabels daarbij helpen. Dat is niet waar. Ik weet niet hoe je probleem wel opgelost moet worden, maar die kabels gaan echt niet helpen.

Mensen beweren dat er verschil is kunnen dat vaak niet blind reproduceren, dus zulke resultaten zijn vaak op basis van expectation bias. Ze houden zichzelf voor de gek. Als ze geconfronteerd worden met de resultaten wordt vaak verweten dat je niet 'lekker rustig' kunt luisteren onder blinde testcondities en gaan ze gewoon verder met hun snobbisme.

edit: als je Engels een beetje goed is, probeer dan ook dit: http://gizmodo.com/363154...r-cables-vs-a-coat-hanger

[ Voor 30% gewijzigd door ktf op 06-02-2014 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hallo ktf, bedankt voor je reactie.....je standpunt is duidelijk, het gaat volgens jou geen enkel verschil maken dus......zoals je begrijpt wil ik het beste uit mijn setje halen en ik dacht misschien geeft dit een extraatje, wellicht neemt dat ook mijn probleem weg met de schelle S. Ik ga ook absoluut niet zoveel geld uitgeven voor een paar kabeltjes, heb geen geldboom achter in de tuin staan. Ik wilde het alleen is proberen en zelf ervaren wat zo'n kabel zou doen in mijn set....vandaar.....kan ik uiteindelijk zelf de beslissing nemen. Maar van horen zeggen word ik niet veel wijzer eerlijk gezegd. Er zijn heel veel verschillende meningen over dit onderwerp namelijk zoals je weet. fijne dag verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Als jij het er voor zou willen betalen en denkt dat je verschil hoor, gewoon doen. Maar persoonlijk zou ik er nooit aan beginnen en vind het zonde van het geld. Dit gaat imho echt niet opleveren wat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
henkie196 schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 09:37:
Tja, als ik dat geld dat FeaR aan kabels heeft liggen in een potje voor audio apparatuur had zitten, had ik er denk ik eerder een andere versterker van gekocht, maar ieder z'n ding.
Ach, hobby. Met wat goed zoeken kan je leuke kabels scoren voor veel minder geld. Mijn Audioquest HDMI-kabel heb ik ook echt geen 175 euro voor betaald. Natuurlijk nog wel steeds meer af moeten rekenen dan het kabeltje bij de Action maar ik vond het leuk staan. En daar heb je nog een groep te pakken die tussen believers en non-believers in zit: mensen die hun set het waard vinden om niet met standaard kabel van de Gamma of Praxis aan de slag te gaan. En geloof me, dat is een behoorlijke groep.

En naast goed zoeken helpen connecties hebben dus ook ;)
Anoniem: 575388 schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 09:58:
Ik heb nu de kabel van Oehlbach NF 214 audio-cinchkabel op het oog en deze komt heel goed uit de test en is vergeleken met andere duurdere kabels. Deze kost 77.99,- 2x1meter. Kijk maar op onderstaande link.

http://www.conrad.nl/ce/n...STPCEN26?ref=searchDetail
Bij deze nogmaals het verzoek om je posts een edit te geven en niet onder elkaar te posten.

Recensies moet je niet op afgaan, het enige wat dat zegt is hoe blij de uitgever is met het sponsorbudget van het betreffende merk. En zeker sites als HiFi.nl maken het heel bont. Die hebben nog nooit wat getest waar ze niet tevreden over waren. Leuk voor je ego om dat soort dingen te lezen over producten die je zelf hebt maar het zegt helemaal niets. Idem met recensies van speakers, want Focal komt er over het algemeen goed uit en het blijkt toch jouw speaker niet te zijn.

Voor Oehlbach zou ik voortaan eerst eens op de Duitse eBay kijken, die kabels gaan daar voor stukken minder weg dan waarvoor ze hier in de winkel liggen.

Laat die kabels gewoon komen en test ze. Als het niets is ben je even 350 euro kwijt geweest maar je hebt wel je antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
FeaR schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 12:50:
Ach, hobby. Met wat goed zoeken kan je leuke kabels scoren voor veel minder geld. Mijn Audioquest HDMI-kabel heb ik ook echt geen 175 euro voor betaald. Natuurlijk nog wel steeds meer af moeten rekenen dan het kabeltje bij de Action maar ik vond het leuk staan. En daar heb je nog een groep te pakken die tussen believers en non-believers in zit: mensen die hun set het waard vinden om niet met standaard kabel van de Gamma of Praxis aan de slag te gaan. En geloof me, dat is een behoorlijke groep.
Oh, ik zit ook wel in die groep, heb wat Forza Audioworks kabeltjes als interlinks, al was dat meer om te proberen of ik ook verschil zou horen. Dat blijkt niet het geval, maar ach, ze zien er wel leuk uit. Als je toevallig een keer het spul uit het meubel haalt, natuurlijk, anders zie je het niet. Mijn speaker kabels zijn ook niet gamma spul, alhoewel deze Monster kabels (hadden ze toevallig in de audiowinkel) ook niet zoveel duurder zijn. En een 100-200 euro ofzo voor een paar meter kabel kan er ook wel vanaf op een setje dat een paar duizend euro kost.

Maar als de kabels qua prijs in de buurt komen van een enkele speaker of de versterker, dat wordt mij wel een beetje gortig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RexP
Anoniem: 575388 schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 10:51:
... wellicht neemt dat ook mijn probleem weg met de schelle S.
Ik ben bang dat het probleem meer tússen je oren zit. Je hebt ergens gelezen dat je speaker een scherp randje kan hebben. Nu ga je er specifiek naar luisteren - technisch luisteren i.p.v. naar de muziek. Veel opnames bevatten scherpe s-klanken. Nu je er op let, vallen ze meer op. Weg luisterplezier ;w

Misschien moet je wat meer de tijd nemen om te wennen aan je speakers. Wil je dat niet: meteen terugbrengen. Lukraak allerlei kabels proberen is een doodlopende weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Best RexP,

Was het maar zo dat het tussen mijn oren zat, helaas is dit niet het geval.

Ik heb de Dali cd vol.2 nr 13 Toto I will remember als een goed voorbeeld, ik heb deze cd beluisterd met mijn vorige speakers en had absoluut 100% niet deze scherpe S en nu bij de Focals is dit wel het geval. Ik ben er verder absoluut niet ontevreden over, het is tenslotte slechts bij enkele nummers hoorbaar. De rest van de andere muziek klinkt geweldig en valt deze harde S niet op. Vandaar dat ik dit ook op verschillende forums heb gelezen. Maar goed, ik ga nog even hobbyen. Bedankt allemaal voor jullie reacties overigens. Fijne dag verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hallo allemaal, even ter info voor degene die hier geinteresseerd in is.

Ik heb vandaag een demo kabel van van der Hul besteld " the integration" kost € 198,- euro.

Wilde deze toch eens proberen en eens kijken of dat zo'n dure kabel nu daadwerkelijk zijn geld waard is.

Volgens Soundgallery in Groningen moet dit grotendeels mijn probleem oplossen, ik persoonlijk geloof er niet in, maar wil het toch proberen. Mocht het geen resultaat opleveren, dan stuur ik de kabel gewoon terug voor credit. Ik heb nu een Ru connect interlink van € 24.95 euro. Ik hoop dat ik begin volgende week de kabel binnenkrijg. ik hou jullie op de hoogte wat mijn bevindingen zijn. PS. Ik heb vandaag ook een andere speakerkabel van van der Hul besteld, " the Royal Jade" eens kijken of dat het ook iets oplevert t.o.v.mijn huidige Supra Classic 4.0 kabel. Groetjes allemaal en alvast een fijn weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaaky
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-06 14:29
Ik ben benieuwd.
Ik heb al 4 jaar een denon avr1910 met 2 focal 716W aangesloten met monsterkabels van een, kennelijk, bescheiden €8,- per meter. Ik ben nu nog niet gewend aan de harde S klank. Eigenlijk stoor ik me er steeds meer aan, omdat ik steeds beter besef hoe het eigenlijk zou moeten klinken. Een paar maanden geleden een Umik-1 gecalibreerde microfoon gekocht, zodat ik met REW de frequentie response kon meten en bijregelen met de EQ. Hoewel velen dat een doodzonde vinden, levert dat wel verbetering op. Helaas krijg ik de harde S klank niet helemaal weg. Het is gelukkig lang niet bij alle opnames een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Gebruik die "wijzig" knop wanneer er nog niemand na jou gereageerd heeft. Dat houdt het topic netter. Hij staat er echt, kijk maar eens.

On-topic:
Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen. Ik geloof er zelf helemaal niet in maar ik hoop voor jou dat jij verschil hoort en meer plezier hebt van je Focal's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoi Sjaaky,

Bij mij speelt inderdaad het zelfde af, bij sommige nummers bijvoorbeeld de Dali cd hoor ik bij een enkel nummer een harde S, dit irriteert me enorm alleen ben ik bang dat het met verschillende kabels niet weg te filteren is, maar toch probeer ik het en ik zal waarschijnlijk begin volgende week meer weten betreft de van der Hul kabel. Vreemd genoeg vind ik het wel dat het lang niet bij alle nummers is, als ik een hq video opzoek bij Youtube bijvoorbeeld en ik moet zeggen dat de kwaliteit behoorlijk goed is, hoor ik helemaal geen harde S, klinkt eigenlijk super. En lang niet alle cd's klinken hard dus...typisch....voorheen niet gehad met mijn Klipsch speakers, maar goed. Jullie horen van mij.Beloofd! Fijn weekend.

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 575388 op 07-02-2014 15:24 . Reden: fout in spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 575388 schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 15:23:
...voorheen niet gehad met mijn Klipsch speakers, maar goed. Jullie horen van mij.Beloofd! Fijn weekend.
Andere plaatsing, andere afstelling van de receiver, et cetera. Het kan ook zo maar met dat soort dingen te maken hebben. Ik vond tijdens mijn sessies Klipsch scheller dan Focal, maar dat waren Klipsch RF-series tegen Focal W's, dus daar kan verschil tussen zitten. Ben benieuwd wat de kabels bij je gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 291350

Had tot voor kort een 716W maar heb een beetje op de gok een tweedehands focal profile 918 gekocht.

Deze laatste klinkt naar ik ondervind en na enige dagen experimenteren met de demping in mijn huiskamer stukken minder schel en kan dus ook overweg met een kalere ruimte en klinkt in een gedemptere ruimte echt wel laid back. In een kalere ruimte klinkt hij dus levendig zonder de scherpe S-en. Waarschijnlijk is het doordat de Aria ook dezelfde Poron-ophanging heeft dan deze Profile's dat het scherpe kantje weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb gisteren mijn van den Hul speaker kabels royal jade aangesloten en dus mijn Supra Classic 4.0 vervangen. Of ik echt geluidsverschil gehoord heb? Nou nee niet echt, wel klinkt de muziek ook gewoon heel mooi, niks op aan te merken verder en de kabel is wel kwaliteit, als je h'm stript is het verzilverd koper netjes in elkaar geweven, ziet er echt netjes uit, mijn complimenten. Ik hoop vandaag mijn interlink te krijgen. Zoals gezegd hou ik jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Beste mensen,

Het kwaad is geschied, zoals beloofd geef ik jullie mijn feedback betreft de van den Hul interlinkkabel. Ik heb gisteren de van den Hul kabel gestest op mijn set.

Ik heb samen met mijn broer goed zitten luisteren naar mijn huidige interlinkkabel de ru connected.
Mijn versterker op vol 30 gezet en 3 verschillende nummers beluisterd van het album van Bliss en de Dali cd. En dan nu mijn bevindingen, in eerste instantie had ik me voorgenomen er niet teveel van te verwachten maar het tegendeel is geschied. Wat andere mensen er van vinden boeit me verder niet maar de verschillen tussen de interlinkkabels zijn wel degelijk aanwezig en dat zit zeker niet tussen mijn oren. Om te beginnen zit er meer power in de van den Hul kabel, meer detail, bass is strakker (krachtiger) en gewoon een sprankelend geluid. Nu zeg ik niet dat de Ru connected een slechte kabel is alleen wij hoorden na verschillende keren switchen wel degelijk verschil tussen de kabels. Of het het geld waard is, dat is aan je zelf natuurlijk, de kabel kost immers € 198,- euro en dat is niet niks voor een kabeltje. Voor mij is ie het waard, tenslotte heb ik een leuk setje staan waar ik het optimale uit wil halen, wie niet? Dus voor mij is er nu meer duidelijkheid omtrent het fenomeen interlinkkabels. En voor degene die het niet geloven zou ik zeggen, probeer het zelf eens!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Haha, het is altijd vervelend als je het realiseert dat het weer eens geld gaat kosten! :+ Bedankt voor de terugkoppeling. Ik sta er wel van te kijken dat het verschil zo duidelijk aanwezig was bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holdsworth
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-09-2023
Gisteren de Aria 928 gehoord, met nog 14 andere kandidaten, waaronder de grotere Aria 936. De 928 sprong er absoluut *absoluut* dik uit. Diegenen die ze al hebben staan zijn *GELUKSVOGELS*. Jonge, wat een sound. Een stuk van Pat Metheny gedraaid. Veel bekkenwerk en gitaarsolo-werk met daaronder piano en veel percussie. Vaak wordt het een brei en is de gitaar 'agressieverig', maar de Focals blijven mooi strak, het midden blijft rustig en breed, zo enorm breed die sound. De steekwoorden voor de 928: Breed en veel diepte, accuraat, gedetailleerd, doch, niet opdringerig. De focus van de instrumenten was goed. De weergave was neutraal: Heb zelf in een bandje gedrumd: Zo klinken bekkens ECHT !!!
Een prachtproduct vind ik het. Als elektronicus alhier van de koude grond (= geen connecties met Focal mocht je dit nu gaan denken ;-) mijn diepste waardering voor dit bedrijf met deze innovatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huug1984
Holdsworth schreef op zondag 16 februari 2014 @ 09:38:
Gisteren de Aria 928 gehoord, met nog 14 andere kandidaten, waaronder de grotere Aria 936. De 928 sprong er absoluut *absoluut* dik uit. Diegenen die ze al hebben staan zijn *GELUKSVOGELS*. Jonge, wat een sound. Een stuk van Pat Metheny gedraaid. Veel bekkenwerk en gitaarsolo-werk met daaronder piano en veel percussie. Vaak wordt het een brei en is de gitaar 'agressieverig', maar de Focals blijven mooi strak, het midden blijft rustig en breed, zo enorm breed die sound. De steekwoorden voor de 928: Breed en veel diepte, accuraat, gedetailleerd, doch, niet opdringerig. De focus van de instrumenten was goed. De weergave was neutraal: Heb zelf in een bandje gedrumd: Zo klinken bekkens ECHT !!!
Een prachtproduct vind ik het. Als elektronicus alhier van de koude grond (= geen connecties met Focal mocht je dit nu gaan denken ;-) mijn diepste waardering voor dit bedrijf met deze innovatie.
Bedoel je de 926 of de 948? 928 bestaat niet ;)

En op welke versterker heb je ze gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaaky
@bokkie123, is de scherpe s daarmee ook weg? Heb je het volume exact gematcht? Als de connecties van de oude kabels net wat meer weerstand geven, of de kabel zelf iets meer weerstand geeft, heb je iets minder volume en dat zorgt voor een andere beleving.
Ik heb geen interlinks, alleen hdmi. Dus ik kan het niet eens proberen.

[ Voor 6% gewijzigd door Sjaaky op 17-02-2014 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoi Sjaaky,

De scherpte is helaas niet weg met deze kabel, moet ik eerlijk in zijn, typisch een kenmerk van de Focal speaker zoals meerdere mensen hier dit hebben aangegeven, is gelukkig niet bij alle muziek, bij enkele. Voor de rest is er wel degelijk kwaliteits verschil tussen de kabels, ik vind h'm prachtig klinken echt waar. Zelfde volume gehouden en toch een voller geluid, zeker in het midden een krachtiger helderder geluid. Ik heb h'm gehouden en gaat niet meer weg.......Ben een happy man zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 582403

Mensen,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik kwam hier terecht naardat ik op zoek ben gegaan naar mensen die ervaring hebben met Focal.

Afgelopen maanden ben ik ook bezig geweest om een nieuwe speaker uit te zoeken.
Nadat ik eerder al de versterker had vernieuwd (NAD C390DD) werd het tijd voor goede speakers.

Mijn doel was daarbij dat de speakers zonder subwoofer moesten kunnen presteren. Daarom besefte ik dat het een vloerstaander moest worden.

Eerst maar eens bij hobo geluisterd. Deze winkel was in de buurt dus makkelijk om even langs te gaan.

Ze hadden vloerstaanders opgesteld staan. Niet veel keus dus. 1 van de vloerstaanders was een Focal Chorus 816V. Het geluid sprong er gelijk uit. Ontzettend veel hoog. Het leek bijna of er een stereoverbreder tussen stond. Ik vroeg me af of dat hoog bij lang luisteren niet tegen zou gaan staan. De kracht is misschien ook wel zijn valkuil.

Mijn 2de luister sessie was bij iEAR in Tilburg. Enorm veel keuze en het voordeel dat je je eigen muziek mocht meenemen. Dat bleek niet nodig te zijn want je kon ook alles streamen vanuit Spotify.
Ik was met name geïnteresseerd of een speaker bij verschillende genre muziek overeind blijft staan. Ik luister naar bijna alles (Geen keiharde hardrock).

Weer vielen de Focals op. Mijn interesse ging eigenlijk uit naar B&W omdat dit toch wel wordt gezien als het merk. De CM 8 en CM 9 vielen me erg tegen. Vooral het hoog was niet echt fris. Ik vond de 600 serie van B&W zelfs natuurlijker klinken. Verder ook de KEF serie beluisterd. Deze klonken ook zeer goed alleen minder consistent bij verschillende genre. Sommige nummers prima, andere weer minder.
Eigenlijk wist ik het al. Het zou Focal worden.

Tenslotte de Chorus 816V vergleken met de Aria 926. Kwa klank was het hoog en laag wat meer in control op de 926. Waar de Chorus af en toe uit de bocht dreigt te vliegen blijft de Aria netjes klinken. Het laag is transparanter. Het is wel een stevig prijsverschil.

Na nog eens goed te hebben nagedacht, heb ik gekozen voor de 948. Deze speaker gaf van alle speakers ook nog een flinke dosis laag mee. De CM 10 kwam niet in de buurt.

Voor de lol nog eens geluisterd naar de B&W 804 Diamant (7000 euro per set). Dit is het instap model van de 800 serie maar die klonk nogal dunnetjes en was ook ver boven mijn budget.

Ik ben benieuwd hoe anderen hier de Aria serie ervaren. Het valt me op dat er goede recensies worden geschreven. Wat zijn jullie ervaringen? Zou een upgrade naar de Electra serie over een paar jaar zin hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Toen wij onze Focals kochten hebben we ook uitgebreid geluisterd bij iEar en hadden daarbij soortgelijke ervaringen. Op basis van de looks en verwachtingen gaan luisteren waarbij van te voren B&W hoog op de shortlist stond. Deze speakers vielen echter al vrij snel af.

Uiteindelijk was de keuze teruggebracht tot de Chorus 816V en 816W van Focal. Hoe langer we luisterden hoe meer we ons aan de V begonnen te storen waarbij de W juist ook na langer luisteren mooi neutraal bleef klinken. Deze zijn het dus uiteindelijk geworden.

De Aria's 900 waren destijds nog niet te koop en heb ik nooit horen spelen. Wat ik er van gelezen heb, hebben deze speakers een conus welke geproduceerd is volgens de W-technologie van Focal. Ik veracht daarmee dat de Aria's qua klank dichter bij de 800W serie zullen liggen dan de 800V serie.

En nu al denken aan een upgrade... Geniet eerst eens van deze Focals.
Het kan altijd gekker, beter en duurder. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
B&W heeft dan vooral een status. Ze zijn bekender maar dat wil inderdaad niet zeggen dat het de beste speakers zijn. Destijds waren ze voor mij wel tweede achter de Focals. Laag waren ze best goed maar midden/hoog konden ze echt niet tippen aan de Focals in dezelfde prijsklasse.

Maar is streamen van Spotify wel een goede maatstaaf om kwaliteitsspeakers te testen? Ik had juist CD's meegenomen vanwege de kwaliteit. Overigens is de setting van iEar wel echt goed. Fijne winkel om voor speakers te shoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 582403 schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 09:02:
Mijn doel was daarbij dat de speakers zonder subwoofer moesten kunnen presteren. Daarom besefte ik dat het een vloerstaander moest worden.
Genoeg uitzonderingen te vinden, als in dat er monitoren zijn die lager gaan dan een vloerstaander. Maar het is een veelvoorkomend misverstand. Idem met dat een vloerstaander per definitie lastiger aan te sturen is.

Ik ben overigens nog steeds van mening dat er voor elke speaker een passende subwoofer te vinden is, de vraag is alleen of je voor die paar Hz de honderden of duizenden euro's over hebt.
Ik vroeg me af of dat hoog bij lang luisteren niet tegen zou gaan staan. De kracht is misschien ook wel zijn valkuil.
Dat idee had ik dus ook. Leuk voor een paar nummers, maar op den duur werd ik het zat. Vermoeiend luisteren is niet prettig. Dat is de reden dat ik toentertijd de V heb laten lopen en voor een W-surround ben gegaan.
Mijn 2de luister sessie was bij iEAR in Tilburg. Enorm veel keuze en het voordeel dat je je eigen muziek mocht meenemen. Dat bleek niet nodig te zijn want je kon ook alles streamen vanuit Spotify.
Bij de Hobo kan je toch ook wel eigen muziek meenemen? Ik ben op dat vlak nog steeds van de CD's of anders streamen in een goede standaard. Niet om de discussie aan te gaan of de 320 kbit/s MP3 (die Spotify levert) verschillen geeft met een gelijkwaardige FLAC, maar ik hoor op mijn streamer wel verschil tussen een FLAC en tussen de Spotify-app.
Weer vielen de Focals op. Mijn interesse ging eigenlijk uit naar B&W omdat dit toch wel wordt gezien als het merk. De CM 8 en CM 9 vielen me erg tegen. Vooral het hoog was niet echt fris. Ik vond de 600 serie van B&W zelfs natuurlijker klinken.
Rolex is volgens sommigen hèt merk als het gaat om horloges, maar dat wil niet zeggen dat er geen merken zijn die nog betere horloges maken dan wel ook kwaliteit bieden voor hetzelfde of minder geld. Ik ben zelf ook niet zo'n B&W-fan, al wil ik de CM10 nog wel eens goed aan de tand voelen.
Tenslotte de Chorus 816V vergleken met de Aria 926. Kwa klank was het hoog en laag wat meer in control op de 926. Waar de Chorus af en toe uit de bocht dreigt te vliegen blijft de Aria netjes klinken. Het laag is transparanter. Het is wel een stevig prijsverschil.
Tweeter van de Aria en de 800V is gelijk, maar de manier van ophangen is anders waardoor het hoog van de V scheller wordt ervaren dan van de Aria. Verder is de V-conus wat minder qua stijfheid dan zowel de F (Flax) als de W (Double V) die Chorus ook gebruikt in andere modellen. Puur theorie aangezien het qua klank natuurlijk door iedereen anders wordt ervaren qua sound.

Verschil tussen de 816V en Aria 926 is natuurlijk wel significant. Sowieso qua techniek tussen de woofers maar ook qua opbouw van de speaker: de 926 heeft
Zou een upgrade naar de Electra serie over een paar jaar zin hebben?
Electra is een hele mooie speaker maar ik heb toentertijd toch maar de 800W gekocht aangezien een complete 5.0 van de Electra wel erg prijzig was. Alleen de centerspeaker uit die reeks is al duurder dan welke speaker uit de Chorus 800 of Aria 900-serie :X Vooral het hoog van de Electra is anders door de BE-tweeter, die is wat zachter/ronder om het in vage termen te houden. Met de Electra zit je op een speaker van 3000/4400 euro de stuk (afhankelijk van de 1028/1038 en de uitvoering), dan komen er bij andere merken ook speakers uit een heel ander segment naar boven die het luisteren waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Genoeg uitzonderingen te vinden, als in dat er monitoren zijn die lager gaan dan een vloerstaander. Maar het is een veelvoorkomend misverstand. Idem met dat een vloerstaander per definitie lastiger aan te sturen is.

>> In het algemeen kan je stellen dat een vloerstaander meer laag produceert dan een monitor. Er zijn natuurlijk uitzonderingen en ik ga er dan vanuit dat je in dezelfde klasse kijkt. Volgens mij is het een natuurkundig verschijnsel dat een grotere klankkast meer laag kan produceren. Ik heb nog geen wekkerradio gevonden die diep laag weergeeft. Jij wel ;) ?

Ik ben overigens nog steeds van mening dat er voor elke speaker een passende subwoofer te vinden is, de vraag is alleen of je voor die paar Hz de honderden of duizenden euro's over hebt.

>> Ik heb een Rel subwoofer waarop filter en volume regelbaar is. Toch merk ik dat een subwoofer soms laag verschillend weergeeft. Het laag wordt naar mijn mening niet altijd consequent versterkt. Bij een vloerstaander die ver doorloopt in het laag is het consistenter. Het zal met de plaatsing van de subwoofer te maken hebben. In theory is die te optimaliseren maar in praktijk zet je zo'n ding niet midden in je kamer als hij daar het beste klinkt. Geld trouwens ook voor speakers.

Bij de Hobo kan je toch ook wel eigen muziek meenemen? Ik ben op dat vlak nog steeds van de CD's of anders streamen in een goede standaard. Niet om de discussie aan te gaan of de 320 kbit/s MP3 (die Spotify levert) verschillen geeft met een gelijkwaardige FLAC, maar ik hoor op mijn streamer wel verschil tussen een FLAC en tussen de Spotify-app.

>> Ik bedoel dat je verschillen tussen speakers kan beluisteren met 1 bron zodat het goed te vergelijken is. Of 320 Kbit of FLAC verschillen hoorbaar zijn is hier denk ik off-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huug1984
@decibel, ben benieuwd welke versterker je gebruikt icm met de 948. Heb deze speakers destijds ook gehoord en was nogal onder de indruk. Voor mijn appartement zijn deze een beetje aan de grote kant dus ik heb voor de 926 gekozen waar ik ook erg tevreden over ben. Ik gebruik een naim supernait versterker. Als ik ooit groter woon en ik kan de 948 nog eens voordelig op de kop tikken dan hoef ik denk ik niet al te lang na te denken ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobcohen
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:50
Ik ben aan het oriënteren op andere speakers. Ik heb nu als fronts magnat motion 990 staan. Deze worden aangestuurd door een Marantz SR5005 icm ud5005. Als de equalizing uit staat klinken de speakers erg vlak / blikkerig, en met de audissey aan klinkt vooral het laag te rommelig.

Ik hebI de afgelopen weken geluisterd naar oa klipsch rf52 (klonk vet maar het hoog was erg aanwezig), Cambridge audio aero6 (strak geluid, vrij neutraal) en monitor audio rx6 (klonk erg vlak).

Gisteren was ik bij iear in Tilburg en ben ik tijdens een luister sessies overtuigd geraakt van de focal chorus 816v. Een goede tweede was de dali zensor 7. De focals kosten 499 /stuk wat precies binnen mijn budget valt (€1000 per paar). .

Natuurlijk zit ik nog wat te lezen op internet en ik vraag me af of ik mijn budget moet oprekken om de 816w aan te schaffen. Deze staan bij de marssteden voor 699 / stuk. Dit is ruim boven mijn budget en twijfel of ik dit moet doen. Wat is jullie idee hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jobcohen schreef op zondag 09 maart 2014 @ 11:48:
Natuurlijk zit ik nog wat te lezen op internet en ik vraag me af of ik mijn budget moet oprekken om de 816w aan te schaffen. Deze staan bij de marssteden voor 699 / stuk. Dit is ruim boven mijn budget en twijfel of ik dit moet doen. Wat is jullie idee hierover?
Tsja, lees dit topic eens zou ik zeggen. Er is hier al genoeg voorbij gekomen van de V vs. de W-units van Focal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Wat FeaR zegt. Conclusie: de W versies zijn het geld zeker waard. Maar de V's zijn ook goede speakers. Is toch echt een persoonlijke keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Zelf een dik jaar geleden met overtuiging voor de 816W gekozen boven de 816V. Ik vraag me wel af of je nog aan W's kan komen tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobcohen
Ik heb de W's nog niet gehoord en zijn momenteel ook erg lastig aan te komen. Een optie is voor mij 2e hands, maar ook hier is vrij weinig aanbod in.

Mijn budget staat mij momenteel geen nieuwe W's toe (enige aanbieder is Marssteden voor 699/stuk).

De V's vond ik al goed klinken. Het mooist zou zijn om de 2 eens naast elkaar te kunnen horen, maar ik vrees dat dat hem niet gaat worden.

Hoogstwaarschijnlijk ga ik toch voor de V's, en mocht er een mooie aanbieding (2e hands) langskomen sla ik misschien alsnog mijn slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Zelf ook bij iEar gekocht en uiteindelijk hadden we de range speakers daar teruggebracht tot de 816V en de 816W. Deze zijn we toen uitgebreid gaan vergelijken en hebben voor de W's gekozen. Jammer dat je ze niet meer op één plek kan vergelijken. De W's zijn EOL dus het zal niet mee vallen om ze nog naast elkaar te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jobcohen schreef op zondag 09 maart 2014 @ 19:28:
Ik heb de W's nog niet gehoord en zijn momenteel ook erg lastig aan te komen. Een optie is voor mij 2e hands, maar ook hier is vrij weinig aanbod in.
Zoek maar eens een paartje 826W, die zijn nog zeldzamer. De W-versie werd door de meesten beter bevonden dan de V. Hoeft natuurlijk niet meteen over de klank te gaan, de afwerking en het feit dat het een Special Edition was kunnen mensen ook over de drempel trekken.
Mijn budget staat mij momenteel geen nieuwe W's toe (enige aanbieder is Marssteden voor 699/stuk).
Audio de Marssteden staat wel bekend om goede prijzen te kunnen maken, al is de 816W al relatief goedkoop. Ik heb een jaar geleden heel wat meer betaald bij iEar.
De V's vond ik al goed klinken. Het mooist zou zijn om de 2 eens naast elkaar te kunnen horen, maar ik vrees dat dat hem niet gaat worden.
Klank van de W is toch wel behoorlijk anders, meer laid-back en wat warmer in het midden en laag. Hoog is nog wel direct doordat de tweeter gelijk is in de V- en de W-versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

huug1984 schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 18:00:
@decibel, ben benieuwd welke versterker je gebruikt icm met de 948. Heb deze speakers destijds ook gehoord en was nogal onder de indruk. Voor mijn appartement zijn deze een beetje aan de grote kant dus ik heb voor de 926 gekozen waar ik ook erg tevreden over ben. Ik gebruik een naim supernait versterker. Als ik ooit groter woon en ik kan de 948 nog eens voordelig op de kop tikken dan hoef ik denk ik niet al te lang na te denken ;).
Ik gebruik een NAD C 339DD. Volgens mij zijn alle focals redelijk makkelijk aan te sturen. Verder geloof ik er niet in dat een versterker het geluid beinvloed. En alseen versterker dat wel doet dan moet het wel een hele slechte zijn :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:56
Ik heb zojuist een paar Focal XS Book speakers gekocht voor bij de PC. Mooie speakers, mooi geluid.. Ik moet nog wel een beetje wennen aan de hoeveelheid bas en het hoog is lichtjes schel naar mijn smaak, maar tot nu toe erg tevreden.
Misschien is dit wel de opstap naar een paar Electra's of 'instap' Utopia. Maar daar moet ik nog een beetje voor sparen ;)

Update: Plaatsing blijkt veel verschil te maken.. Ik ben helemaal tevreden nu :)

[ Voor 17% gewijzigd door FatalError op 13-03-2014 10:25 ]

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobcohen
Ik heb vandaag de Focal Chorus 816V besteld bij iear, zaterdag ga ik ze ophalen!

Ik verwacht hier in elk geval een poos mee vooruit te kunnen. Als er een mooi (2e hands) aanbod voorbij komt voor de 816W kan ik hier altijd nog op ingaan. Eerst maar eens genieten van de 816V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
No spam intended:

Vandaag een mailing ontvangen van iEar dat er binnenkort 2 luisterweekenden georganiseerd worden rondom de Focal speakers. Check hun site eens. Ondertussen zelf al ruime een jaar de 800W-serie in huis staan en deze bevallen mij prima. De opvolgers in de vorm van de Aria staan op het programma, net als de Grande Utopia. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toch maar eens in gaan schrijven, de Focal Stella Utopia EM heb ik al meerdere malen gehoord maar een Grande Utopia EM heb ik zelfs nog nooit in het echt gezien :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-06 08:11
S1NN3D schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 13:16:
No spam intended:

Vandaag een mailing ontvangen van iEar dat er binnenkort 2 luisterweekenden georganiseerd worden rondom de Focal speakers. Check hun site eens. Ondertussen zelf al ruime een jaar de 800W-serie in huis staan en deze bevallen mij prima. De opvolgers in de vorm van de Aria staan op het programma, net als de Grande Utopia. :9~
Waarom heb ik die mail niet gehad? Heb me ingeschreven op nieuwsbrieven + ben vrijdag bij hen wezen luisteren. Vrijdag terug voor een uitgebreide sessie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Joster schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 14:45:
Waarom heb ik die mail niet gehad? Heb me ingeschreven op nieuwsbrieven + ben vrijdag bij hen wezen luisteren. Vrijdag terug voor een uitgebreide sessie :)
Geen idee... In ieder geval dan toch goed dat ik hem even hier gepost heb. Succes met luisteren; en post nog eens wat je bevindingen waren. Zelf ook daar 2x gaan luisteren en met Focals naar huis gegaan.
Nu nog ff bekijken of ik het eventueel gepland krijg om naar het Focal weekend te gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-06 08:11
Ik kreeg de uitnodiging nu ook in mijn mail nadat ik vrijdag al persoonlijk was uitgenodigd. Als audio-leek laat ik dit maar beter aan me voorbij gaan, dit is meer voor mensen die zich hier al langer mee bezig houden lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:56

MazeWing

The plot thickens...

Ik ga komende zaterdag. De Utopia serie ga ik beluisteren, puur omdat het kan en ik wel eens wil weten hoe 1 van de beste speakers klinken. Vervolgens ga ik vanaf 2 uur naar de aria demonstratie luisteren. Hier heb ik echt interesse in, aangezien het wel eens de opvolgers van mijn huidige set kunnen worden.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | XBX | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
Ik ga komende vrijdag de Grande beluisteren en 2 weken later de Scala. Ik ben erg benieuwd :D

Update:
Vandaag even naar de Scala maar vooral naar de Grande geluisterd. Wat is dat mooi zeg! Maar het formaat en de prijs houden me toch een klein beetje tegen ze aan te schaffen ;)

[ Voor 50% gewijzigd door FatalError op 04-04-2014 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lethargy
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:26
Wie weet er wat voor maat spikes er onder de Focal Choris 716W gaan? M6 of M8?
Ik heb er nu spikes onder zitten met losse onderlegschijven. Dat is soms toch wel lastig (stofzuigen) en niet zo stevig. Nu zit ik te kijken naar Soundcare spikes, die zien er wel stevig uit. Maar die zijn er in 2 maten m6 en m8. Op internet zie ik verschillende berichten over de Focals. Ik heb de huidige spikes ook opgemeten en die zijn ongeveer 7 mm ? Dus kom er niet uit wat ik nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FatalError schreef op maandag 31 maart 2014 @ 13:07:
Update:
Vandaag even naar de Scala maar vooral naar de Grande geluisterd. Wat is dat mooi zeg! Maar het formaat en de prijs houden me toch een klein beetje tegen ze aan te schaffen ;)
* FeaR is jaloers! * FeaR ligt al twee weken ziek te zijn -O-
Prijzen van Focal worden ook elk jaar minder grappig, 2.500 euro de stuk verschil op een Grande Utopia ten opzichte van vorig jaar (67.500 om 70.000).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
FeaR schreef op maandag 07 april 2014 @ 19:22:
[...]

Prijzen van Focal worden ook elk jaar minder grappig, 2.500 euro de stuk verschil op een Grande Utopia ten opzichte van vorig jaar (67.500 om 70.000).
Alsof je daar wakker van ligt als je die kan betalen ;)
Ik denk dat ze zichzelf te goedkoop vinden tov de concurrentie. Je kan me echter niet wijs maken dat het produceren van de Grande meer kost dan, ik roep eens wat: €15.000 euro per speaker plus natuurlijk nog de ontwikkelingskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RexP
lethargy schreef op maandag 07 april 2014 @ 19:02:
Wie weet er wat voor maat spikes er onder de Focal Choris 716W gaan? M6 of M8?
M8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-06 20:20
Ik heb jullie hulp nodig.

Momenteel heb ik
2x focal 826v als fronts
1x focal 806cc als center
2x focal 807v als rears

Ik heb de mogelijkheid om 2x focal sr 700 te kopen voor een spotprijs en dus 7.1 te gaan

Waarbij ik de focal sr700 dan naast mn zitplaats zou zetten, en de focals 807v die op stands staan, dan achter de zitplaats te plaatsen..

Doen of niet?

Stoort het niet dat die focal sr uit de 700 reeks komen en de rest uit de 800 reeks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterkale1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-05 00:31
Hoezo de sr700 niet als back surround?

Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterkale1
FeaR schreef op maandag 07 april 2014 @ 19:22:
[...]

Ik zou ze niet eens thuis willen hebben ook al zijn ze wel mooi. Ze klinken mij veels te hard in het hoog.

Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Masterkale1 schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 17:42:
Hoezo de sr700 niet als back surround?
?
Hoe bedoel je?
Ik zou ze naast mn zitpositie plaatsen (achter me op de muur is moeilijker en verder van me verwijderd.
Doordat de 807v (nu surrounds) op stands staan, kan ik ze makkelijker vlak achter me in het midden plaatsen)

De vraag is of ik ze wel ma mixen: 700 en 800 reeks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterkale1
De Sr700 is bedoeld om aan de muur te hangen. Dat ze wat verder achter je hangen is geen enkel probleem.
Het mooiste is om alles van dezelfde reeks te nemen maar ik denk dat het in 7.1 niet eens op gaat vallen.
De meeste films zijn op 5.1 opgenomen dus daarom zou ik de 800 serie gewoon als surrounds gebruiken en de 700 serie als back surrounds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Ik kan die sr700 ook aan de muur hange links en rechts van mn luisterpositie he

Die surrounds moeten dan 90 graden op de luisterplek staan? (dan wordt mn doorgang naar achter wel nipt)

Alsook als je een 7.1 setup hebt en je speelt een 5.1. gaat hij dan maar 5.1 aansturen of toch doorsturen naar 7.1?

[ Voor 16% gewijzigd door skank op 08-04-2014 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterkale1
5.1 is gewoon 5.1. Dan doen de back surrounds niks.

Afbeeldingslocatie: http://www.i3av.ca/upload/71-copy.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Ik kan die sr700 eventueel ook op de muur hangen links en rechts van luisterpositie maar dan komen ze wel iets hoger te hangen en op de schuine wand.

Ik zit namelijk onder mn dak, en de rechte opstaande muur is maar 90 cm hoog en dan begint de schuine wand.

Of is op die schuine wand plaatsen een absolute no go?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Masterkale1 schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 17:43:
[...]

Ik zou ze niet eens thuis willen hebben ook al zijn ze wel mooi. Ze klinken mij veels te hard in het hoog.
Hoog van de Electra en Utopia is nog relatief zacht door het gebruik van de BE-tweeter. Ik vind mijn Chorus scherper in het hoog dan alles wat ik daarboven heb gehoord en dat is tot de Stella Utopia. Of het mooier is blijft persoonlijk natuurlijk, kan er nu goed naar luisteren maar dit zijn zeker geen speakers die ik tientallen jaren zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
Ik vond ze eigenlijk ook niet zo heel scherp in het hoog. Ze waren absoluut een stukje scherper dan mijn eigen Audio Physic Scorpio's, maar het was zeker niet storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaaky
De scherpte van mijn focal 716w, waar ik me vooral aan stoor, zit rond de 800Hz. De tweeter is best vlak, in mijn huiskamer iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterkale1
skank schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 18:27:
Ik kan die sr700 eventueel ook op de muur hangen links en rechts van luisterpositie maar dan komen ze wel iets hoger te hangen en op de schuine wand.

Ik zit namelijk onder mn dak, en de rechte opstaande muur is maar 90 cm hoog en dan begint de schuine wand.

Of is op die schuine wand plaatsen een absolute no go?
Kan je geen foto maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Hierzo:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Rm1pBeo.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RuOOMLa.jpg

[ Voor 70% gewijzigd door skank op 08-04-2014 20:08 ]

Pagina: 1 ... 13 ... 19 Laatste