Genoeg uitzonderingen te vinden, als in dat er monitoren zijn die lager gaan dan een vloerstaander. Maar het is een veelvoorkomend misverstand. Idem met dat een vloerstaander per definitie lastiger aan te sturen is.
Ik ben overigens nog steeds van mening dat er voor elke speaker een passende subwoofer te vinden is, de vraag is alleen of je voor die paar Hz de honderden of duizenden euro's over hebt.
Ik vroeg me af of dat hoog bij lang luisteren niet tegen zou gaan staan. De kracht is misschien ook wel zijn valkuil.
Dat idee had ik dus ook. Leuk voor een paar nummers, maar op den duur werd ik het zat. Vermoeiend luisteren is niet prettig. Dat is de reden dat ik toentertijd de V heb laten lopen en voor een W-surround ben gegaan.
Mijn 2de luister sessie was bij iEAR in Tilburg. Enorm veel keuze en het voordeel dat je je eigen muziek mocht meenemen. Dat bleek niet nodig te zijn want je kon ook alles streamen vanuit Spotify.
Bij de Hobo kan je toch ook wel eigen muziek meenemen? Ik ben op dat vlak nog steeds van de CD's of anders streamen in een goede standaard. Niet om de discussie aan te gaan of de 320 kbit/s MP3 (die Spotify levert) verschillen geeft met een gelijkwaardige FLAC, maar ik hoor op mijn streamer wel verschil tussen een FLAC en tussen de Spotify-app.
Weer vielen de Focals op. Mijn interesse ging eigenlijk uit naar B&W omdat dit toch wel wordt gezien als het merk. De CM 8 en CM 9 vielen me erg tegen. Vooral het hoog was niet echt fris. Ik vond de 600 serie van B&W zelfs natuurlijker klinken.
Rolex is volgens sommigen hèt merk als het gaat om horloges, maar dat wil niet zeggen dat er geen merken zijn die nog betere horloges maken dan wel ook kwaliteit bieden voor hetzelfde of minder geld. Ik ben zelf ook niet zo'n B&W-fan, al wil ik de CM10 nog wel eens goed aan de tand voelen.
Tenslotte de Chorus 816V vergleken met de Aria 926. Kwa klank was het hoog en laag wat meer in control op de 926. Waar de Chorus af en toe uit de bocht dreigt te vliegen blijft de Aria netjes klinken. Het laag is transparanter. Het is wel een stevig prijsverschil.
Tweeter van de Aria en de 800V is gelijk, maar de manier van ophangen is anders waardoor het hoog van de V scheller wordt ervaren dan van de Aria. Verder is de V-conus wat minder qua stijfheid dan zowel de F (Flax) als de W (Double V) die Chorus ook gebruikt in andere modellen. Puur theorie aangezien het qua klank natuurlijk door iedereen anders wordt ervaren qua sound.
Verschil tussen de 816V en Aria 926 is natuurlijk wel significant. Sowieso qua techniek tussen de woofers maar ook qua opbouw van de speaker: de 926 heeft
Zou een upgrade naar de Electra serie over een paar jaar zin hebben?
Electra is een hele mooie speaker maar ik heb toentertijd toch maar de 800W gekocht aangezien een complete 5.0 van de Electra wel erg prijzig was. Alleen de centerspeaker uit die reeks is al duurder dan welke speaker uit de Chorus 800 of Aria 900-serie

Vooral het hoog van de Electra is anders door de BE-tweeter, die is wat zachter/ronder om het in vage termen te houden. Met de Electra zit je op een speaker van 3000/4400 euro de stuk (afhankelijk van de 1028/1038 en de uitvoering), dan komen er bij andere merken ook speakers uit een heel ander segment naar boven die het luisteren waard zijn.
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.