Dat klopt , ze zijn erg makkelijk aan te sturen. Ze vinden het wel erg leuk als je er een stevige versterker aanhangt.Moris schreef op maandag 29 april 2013 @ 19:24:
[...]
Een SR6006 is voldoende, want Focals zijn geen moeilijke jongens
??? Ze vinden het wel erg leuk? De speakers?roeru117 schreef op dinsdag 30 april 2013 @ 09:02:
[...]
Dat klopt , ze zijn erg makkelijk aan te sturen. Ze vinden het wel erg leuk als je er een stevige versterker aanhangt.
Ja... ze vinden het leuk. Ze zijn een heel stuk enthousiaster en dit laten ze ook horen
Toen ik op zoek was naar een speakerset hadden we in uitgebreide luistersessies uiteindelijk nog de Focal 816V en 816W op de shortlist staan. Hoe langer we bleven vergelijken, hoe verder de V op achterstand kwam te staan. Het geluid was - in onze ogen - niet natuurlijk genoeg, te schel. Zelf houd ik ook wel van muziek van Nirvana. Op een V klonk de stem van de zang erg onnatuurlijk terwijl dit op de W niet het geval was. In het begin viel dit nog niet zo op maar hoe langer je luistert hoe duidelijker de verschillen worden tussen de V en W.Anoniem: 499527 schreef op zondag 28 april 2013 @ 20:44:
[...]
Nu is de vraag: Loont het nog om naar andere Focals te gaan luisteren? Bijvoorbeeld de W-serie of de 8-serie (716 W of 826 V). Of ga ik ook daar iets missen in het midden/hoog? Want wat dat spectrum betreft, kon er eigenlijk niks tippen aan de Quadral's.
Zelf wilde ik de Focals combineren met een SR5007 en hiermee klonken ze op zich al prima. Maar met een SR6007 klonken ze toch nog een stukje beter dus dit is een prima klasse receiver. De SR7007 heb ik niet meer geprobeerd want die vond ik qua kosten toch te gortig.skank schreef op zondag 28 april 2013 @ 21:16:
Welke versterkers, zonder veel poes pas passen goed bij focal 800 reeks?
skank schreef op maandag 29 april 2013 @ 19:14:
Is een marantz sr 6006 voldoende ?
Of toch een 7007?(boven budget)
Moris schreef op maandag 29 april 2013 @ 19:24:
Een SR6006 is voldoende, want Focals zijn geen moeilijke jongens
roeru117 schreef op dinsdag 30 april 2013 @ 09:02:
Dat klopt , ze zijn erg makkelijk aan te sturen. Ze vinden het wel erg leuk als je er een stevige versterker aanhangt.
Dan moet er toch iets fouts zijn gelopen, want de V en W, hebben allebei net dezelfde tweeter die voor de hoge tonen zorgen.S1NN3D schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 07:37:
Toen ik op zoek was naar een speakerset hadden we in uitgebreide luistersessies uiteindelijk nog de Focal 816V en 816W op de shortlist staan. Hoe langer we bleven vergelijken, hoe verder de V op achterstand kwam te staan. Het geluid was - in onze ogen - niet natuurlijk genoeg, te schel. Zelf houd ik ook wel van muziek van Nirvana. Op een V klonk de stem van de zang erg onnatuurlijk terwijl dit op de W niet het geval was. In het begin viel dit nog niet zo op maar hoe langer je luistert hoe duidelijker de verschillen worden tussen de V en W.
Geen idee. Het is natuurlijk het oordeel van het moment. Maar hoe langer we de V en W bleven vergelijken, hoe meer we gecharmeerd raakten van de W's. En die zijn het dan ook geworden. De sound was - voor onze oren - beter. Maar het blijft allemaal erg persoonlijk natuurlijk. Een stel voor ons wilde juiste per se een setje V's. Het is maar net wat je mooi vindt.Moris schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 10:03:
[...]
Dan moet er toch iets fouts zijn gelopen, want de V en W, hebben allebei net dezelfde tweeter die voor de hoge tonen zorgen.
De tweeter pakt pas op vanaf rond de 3000 Hz, dat is veel hoger dan het bereik van een gemiddelde stem. Stem is vooral midden en laag waarvan de units dus wel verschillen tussen de V en W.Moris schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 10:03:
[...]
Dan moet er toch iets fouts zijn gelopen, want de V en W, hebben allebei net dezelfde tweeter die voor de hoge tonen zorgen.
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Thanx voor deze bevestiging. Na langer luisteren hadden we echt een voorkeur voor de W gekregen omdat deze onder andere bij zangstemmen beter klonken. En dat zit dus echt in de speakers.FeaR schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 10:15:
[...]
De tweeter pakt pas op vanaf rond de 3000 Hz, dat is veel hoger dan het bereik van een gemiddelde stem. Stem is vooral midden en laag waarvan de units dus wel verschillen tussen de V en W.
Inderdaad en het is niet altijd bij alle muziekgenres even duidelijk te horen.S1NN3D schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 10:07:
Maar het blijft allemaal erg persoonlijk natuurlijk. Een stel voor ons wilde juiste per se een setje V's. Het is maar net wat je mooi vindt.
Zelf luisteren met je eigen stijl van muziek en daar zelf je speaker op laten bepalen of het nu een V of W wordt of niet, dat kan een ander niet voor je bepalen.
Anoniem: 499527
Even een kopietje uit mijn eigen topic 
Anoniem: 499527 schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 19:27:
Vanmiddag bij iEar gaan luisteren. Heb weer heel wat speakers gehoord (sommigen voor de 2e keer).
Het zouden ook voor mij wel eens heel goed Focals kunnen gaan worden. Naast de 716V nu ook de 816V en de 816W gehoord. De W klonk wel iets helderder, maar scheelde niet veel. En aangezien de 816V nu in een SL versie (Selection Limitée) voor een mooie prijs te krijgen is, neig ik naar de V ipv de W (200 euro verschil per zuil).
Ook heb ik de Canton Chrono 509.2 gehoord. Die klonk heel erg goed. En zelfs nog gedetailleerder dan de Focal. Ook de uitstraling (strak, modern) staat me wel aan. Maar ik ben bang dat dat gedetailleerde in mijn interieur te veel gaat overheersen (hoog wordt te aanwezig). Ik heb wel wat demping, maar veelal zijn het harde materialen en veel glas hier binnen (lichte, korte echo wanneer ik hard in mijn handen klap). De Focal klonk iets rustiger (en waarschijnlijk in mijn huis ook beter).
Enige wat me echt tegenstaat aan de Focal 800 serie is die bak van een center speaker![]()
Die gaat er op mijn hoogglans witte TV meubel wel heel erg uitknallen
De W's bestaan ook in't rood en witAnoniem: 499527 schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 19:30:
Even een kopietje uit mijn eigen topic![]()
[...]
Ik kan een paar 816 W's kopen tegen een gunstige prijs. Alleen betreft het demomodellen.
Eigenlijk heb ik het daar niet zo op. Een subwoofer zou ik nog wel aandurven, maar bij zuilen ben ik toch wat terughoudend
(Hebben sinds januari staan spelen).
Daarnaast.. hoe matched een CC 800V met een setje 816 W's? Ik begrijp ondertussen dat daar eigenlijk de CC 800W bij hoort, maar dat die al helemaal niet meer te leveren is. Is het dan verstandiger om toch terug te gaan naar de 816 V (nieuw te krijgen) of de 816 W (demo) er vanuit gaande dat dus inderdaad alleen de CC 800V nog te leveren is..?
Eigenlijk heb ik het daar niet zo op. Een subwoofer zou ik nog wel aandurven, maar bij zuilen ben ik toch wat terughoudend

Daarnaast.. hoe matched een CC 800V met een setje 816 W's? Ik begrijp ondertussen dat daar eigenlijk de CC 800W bij hoort, maar dat die al helemaal niet meer te leveren is. Is het dan verstandiger om toch terug te gaan naar de 816 V (nieuw te krijgen) of de 816 W (demo) er vanuit gaande dat dus inderdaad alleen de CC 800V nog te leveren is..?
[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 499527 op 02-05-2013 18:54 ]
Zelf zou ik voor de 816v kiezen, zodat deze uiterlijk beter matchen met de CC800v
En bovendien kom je goedkoper uit.
En bovendien kom je goedkoper uit.
Was rood (Satin Red) niet alleen voor de eerste Limited Edition versie, de versie ter ere van het 30-jarig bestaan van Focal, Samen met Satin Black? En Gloss White was volgens mijn de tweede versie die daarna uit is gebracht als Special Edtion. Naar mijn weten is de huidige serie alles Gloss op de 816W na welke ook in Satin Black zijn te krijgen. Maar goed, kan best dat ik het fout heb, Focal is niet zo duidelijk met de kleuren. In Amerika zijn er veel meer kleuren te vinden en ook een 836W.
Ik zou juist eerder speakers kopen als demo dan een subwoofer. Subwoofer is actief en kan relatief meer aan kapot gaan. Als de staat van de speakers goed is dan is er niets mis mee. Maar als je twijfelt, kan je mij dan het adres doorgeven? Ik ben wel in voor een demo-paartje 816W in Satin Black. Overigens zijn ze ook nog nieuw te krijgen de 816W.Anoniem: 499527 schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 18:38:
Ik kan een paar 816 W's kopen tegen een gunstige prijs. Alleen betreft het demomodellen.
Eigenlijk heb ik het daar niet zo op. Een subwoofer zou ik nog wel aandurven, maar bij zuilen ben ik toch wat terughoudend![]()
Ik heb tijden met een CC800V gespeeld naast mijn 826W's en dat is echt geen straf. Met films merk ik eigenlijk geen verschil tussen de CC800V en de CC800W. Met muziek wel iets meer, maar zo vaak is dat niet aangezien 5.1 tracks zeldzamer zijn dan de gewone 2.0. CC800W is inderdaad haast niet meer te krijgen, ik heb maar genoegen genomen met de Gloss Black versie naast mijn Satin Black 826W's (en te komen 816W's). De CC800 is toch kleiner en dan is het niet zo erg als het wat meer shiny is. En voor mij was het alles van de W hebben ook wel een puntjeDaarnaast.. hoe matched een CC 800V met een setje 816 W's? Ik begrijp ondertussen dat daar eigenlijk de CC 800W bij hoort, maar dat die al helemaal niet meer te leveren is. Is het dan verstandiger om toch terug te gaan naar de 816 V (nieuw te krijgen) of de 816 W (demo) er vanuit gaande dat dus inderdaad alleen de CC 800V nog te leveren is..?
Ik zal er nog een nachtje over slapen.. anders zal ik je morgen ff het adres doorgeven 
Nog een vraagje trouwens
Wat matched goed als rears? Ik hoef ze niet in te zetten bij de muziek.. alleen als surround bij films. 2 Focal Dome's, of 2 Focal SIB's .. of is een ander merk/type net zo goed te combineren?
Nog een vraagje trouwens
Haha, even goede vrienden als je ze zelf koopt hoorAnoniem: 499527 schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 21:50:
Ik zal er nog een nachtje over slapen.. anders zal ik je morgen ff het adres doorgeven
Nog een vraagje trouwensWat matched goed als rears? Ik hoef ze niet in te zetten bij de muziek.. alleen als surround bij films. 2 Focal Dome's, of 2 Focal SIB's .. of is een ander merk/type net zo goed te combineren?
Rears voor alleen effecten in films maakt echt heel weinig uit. Ik zou haast zeggen dat het al goed is als er maar geluid uit komt
Ik heb zelf de 826v en cc800v voor. Als achterspeakers heb ik de Focal Bird neergehangen en deze werken erg goed als surrounds. Deze serie zit volgens mij tussen de Sib en de Dome in.Anoniem: 499527 schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 21:50:
Nog een vraagje trouwensWat matched goed als rears? Ik hoef ze niet in te zetten bij de muziek.. alleen als surround bij films. 2 Focal Dome's, of 2 Focal SIB's .. of is een ander merk/type net zo goed te combineren?
Volgens de site van Focal zou de W-center er ook in wit en rood moeten zijn. Waar ze nog te koop zijn, zou ik dan niet weten.MPAnnihilator schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 14:22:
De W's bestaan ook in't rood en wit
N1v3K schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 16:34:
Maar niet als het om de center gaat
Zelf heb ik gekozen voor een setje 806W's met bijpassende stands. Hiermee heb ik de 5.0 setup compleet gemaakt met de W-serie.Anoniem: 499527 schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 21:50:
[...]
[ Voor 35% gewijzigd door S1NN3D op 03-05-2013 07:44 ]
Volgens die site zou de 836W er ook moeten zijn, maar die heb ik ook nog nooit gezien. Zou wel erg aantrekkelijk zijn, die als fronts en dan de 826W als rearS1NN3D schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 07:38:
[...]
Volgens de site van Focal zou de W-center er ook in wit en rood moeten zijn. Waar ze nog te koop zijn, zou ik dan niet weten.
Hee je hebt gelijk jaS1NN3D schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 07:38:
[...]
Volgens de site van Focal zou de W-center er ook in wit en rood moeten zijn. Waar ze nog te koop zijn, zou ik dan niet weten.
Ow.. de Bird is ook nog een mooie tussenweg ja..roeru117 schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 07:36:
[...]
Ik heb zelf de 826v en cc800v voor. Als achterspeakers heb ik de Focal Bird neergehangen en deze werken erg goed als surrounds. Deze serie zit volgens mij tussen de Sib en de Dome in.
Na je verbouwing zul je vast wel toe zijn aan vakantie...FeaR schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 08:13:
[...]
Volgens die site zou de 836W er ook moeten zijn, maar die heb ik ook nog nooit gezien. Zou wel erg aantrekkelijk zijn, die als fronts en dan de 826W als rear
Ok.. ik laat de demomodellen staan.
Had een offerte aanvraag gedaan en werd daar net over gebeld. Een paartje 816 W in Black Satin en een CC 800 V in Ebony besteld. Samen voor € 1.700,-
Ben ik ietsje meer kwijt, maar heb ik het wel allemaal nieuw. Dan alleen nog ff kijken welke rears ik erbij ga pakken 
Dusssss... weer een Focal bezitter erbij binnenkort. Ik ben helemaal gelukkig.. haha..
zo blij als een kind
Had een offerte aanvraag gedaan en werd daar net over gebeld. Een paartje 816 W in Black Satin en een CC 800 V in Ebony besteld. Samen voor € 1.700,-
Dusssss... weer een Focal bezitter erbij binnenkort. Ik ben helemaal gelukkig.. haha..

Gratz, ga je sowieso geen spijt van krijgen! Geniet nog dagelijks van mijn 716W's die ik inmiddels al weer bijna 3 jaar in bezit heb. Paar dagen geleden nog een kwalitatief goede CD ontdekt en dan word ik weer helemaal vrolijk van de helderheid van de Focals!
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Proficiat met je aankoop. Ga je zeker veel plezier van hebben. Wordt zelf ook nog altijd blij van de 816W's en de rest van de serie.Anoniem: 499527 schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 10:59:
[...]
Had een offerte aanvraag gedaan en werd daar net over gebeld. Een paartje 816 W in Black Satin en een CC 800 V in Ebony besteld. Samen voor € 1.700,-Ben ik ietsje meer kwijt, maar heb ik het wel allemaal nieuw. Dan alleen nog ff kijken welke rears ik erbij ga pakken
Dusssss... weer een Focal bezitter erbij binnenkort. Ik ben helemaal gelukkig.. haha..zo blij als een kind
Proficiat met je aankoopAnoniem: 499527 schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 10:59:
Dan alleen nog ff kijken welke rears ik erbij ga pakken
Dusssss... weer een Focal bezitter erbij binnenkort. Ik ben helemaal gelukkig.. haha..zo blij als een kind
Als rears zou ik in deze prijsklasse voor vloerstaanders kiezen.
De som van staanders en boekenplankspeakers samen, brengt je dichter bij de prijs van de zuilen.
Ik vind boekenplank speakers eigenlijk too much als ik ze toch alleen maar in ga zetten voor films.
Kunnen ze qua prijs wel meer in de lijn zitten, maar persoonlijk lijkt het me overkill
EDIT: ow je bedoelt zelfs zuilen achter..
Kunnen ze qua prijs wel meer in de lijn zitten, maar persoonlijk lijkt het me overkill
EDIT: ow je bedoelt zelfs zuilen achter..
[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 499527 op 03-05-2013 12:34 ]
De 806W rears samen met originele stands waren nog altijd vele honderden euro's goedkoper dan nog een setje 816W's. Daarbij moet je voor zuilen wel voldoende ademruimte hebben. Met kleinere speakers heb je daar geen last van.
Met de prijs van 2x Focal 806w + 2x Focal stands, kom je toch dicht in de buurt van 2 zuilspeakers Focal 816.
Oké met cijfers dan. De 816W in gloss black was € 899, de 806W in gloss black was € 449 en de stands € 149. Het prijsverschil tussen een setje vloerstaanders of boekenplankspeakers was daarmee € 600. Toch weer een behoorlijk bedrag.Moris schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 13:45:
Met de prijs van 2x Focal 806w + 2x Focal stands, kom je toch dicht in de buurt van 2 zuilspeakers Focal 816.
Er werd me trouwens geadviseerd de fronts en center aan te sluiten met 4mm² en de satellietjes met 2,5mm²..
Is dat niet een beetje te veel van het goede (met name die 4mm²)?
Ik bedoel.. het moet wel allemaal een beetje in verhouding blijven toch?
Informatie en het antwoord zal ongetwijfeld hier te lezen zijn, maar heel eerlijk gezegd ben ik te lui om 285 pagina's door te gaan lezen
Wat simpele tips/pointers voor me?
Is dat niet een beetje te veel van het goede (met name die 4mm²)?
Informatie en het antwoord zal ongetwijfeld hier te lezen zijn, maar heel eerlijk gezegd ben ik te lui om 285 pagina's door te gaan lezen

Ja, de prijzen die ik had zijn niet meer actueel.S1NN3D schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 14:02:
Oké met cijfers dan. De 816W in gloss black was € 899, de 806W in gloss black was € 449 en de stands € 149. Het prijsverschil tussen een setje vloerstaanders of boekenplankspeakers was daarmee € 600. Toch weer een behoorlijk bedrag.
Zeker gezien nu de winkels de W-serie aan dumpingprijzen weg wil doen
Ik heb 2x 2.5mm2 voor alles , de fronts zijn 826W's. 2x4mm2 lijkt me er idd ook overAnoniem: 499527 schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 15:49:
Er werd me trouwens geadviseerd de fronts en center aan te sluiten met 4mm² en de satellietjes met 2,5mm²..
Is dat niet een beetje te veel van het goede (met name die 4mm²)?Ik bedoel.. het moet wel allemaal een beetje in verhouding blijven toch?
Informatie en het antwoord zal ongetwijfeld hier te lezen zijn, maar heel eerlijk gezegd ben ik te lui om 285 pagina's door te gaan lezen![]()
2,5mm is meer dan genoeg, dikke kabel is leuk maar simpelweg niet nodig. Al ga ik er 8,36mm2 tussen zetten
Haha.. maar ja, voor jou is het ook meer hobby dan voor de meesten hier he. Dus dan mag datFeaR schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 17:15:
2,5mm is meer dan genoeg, dikke kabel is leuk maar simpelweg niet nodig. Al ga ik er 8,36mm2 tussen zetten
P.S. 2,5mm² ook voor de satellieten of is dan 1,5mm² zelfs al genoeg? Ik neig naar 2,5mm² maar dat komt vanwege de lengte van de kabel.
1,5mm² is al voldoende al is een 2.5mm² toch net wat stevigerAnoniem: 499527 schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 18:28:
P.S. 2,5mm² ook voor de satellieten of is dan 1,5mm² zelfs al genoeg? Ik neig naar 2,5mm² maar dat komt vanwege de lengte van de kabel.
Om nog even terug te komen op de center-speaker.. ik zit nog wel te dubben omtrent de plaatsing van dat gevaarte
Hij kan niet in de kast, dus er zijn 2 opties:
1. TV ietsje lager zetten en de center erboven op een stevige plank o.i.d.

Hierbij hangt de TV ongeveer op de geadviseerde hoogte (2/3 van de TV op 95 cm hoogte boven de vloer). De stippellijn betreft luisterhoogte. In dit geval ca. 97-98 cm boven de vloer; ongeveer op tweeterhoogte. De tweeter van de center zit dan wel op ongeveer 135 cm hoogte. Tenzij ik de center op zijn kop leg natuurlijk
. Dan zal het ongeveer 120 cm zijn.
2. TV omhoog brengen en de center bovenop mijn meubel leggen (minder fraai.. massief blok op een laag hoogglans wit meubel).

De TV hangt dan wel een stuk hoger en de tweeter zit erg onder de luisterhoogte. De woofers zijn daarentegen wel redelijk op gelijke hoogte.
Al met al komt het ongeveer neer op tweeter van de center 30 cm boven de tweeters van de zuilen of 30 cm onder de tweeters van de zuilen.
Verder nog m.b.t. de plaatsing van de zuilen: Is er een optie om de 816W's op andere spikes te zetten? Ik vind de voet namelijk nogal fors. Ik zou liever een slanke vormgeving willen bereiken dan een fraaie speaker op platvoeten
En zo ja, welke spikes zou ik daarvoor kunnen gebruiken?

Hierbij hangt de TV ongeveer op de geadviseerde hoogte (2/3 van de TV op 95 cm hoogte boven de vloer). De stippellijn betreft luisterhoogte. In dit geval ca. 97-98 cm boven de vloer; ongeveer op tweeterhoogte. De tweeter van de center zit dan wel op ongeveer 135 cm hoogte. Tenzij ik de center op zijn kop leg natuurlijk
2. TV omhoog brengen en de center bovenop mijn meubel leggen (minder fraai.. massief blok op een laag hoogglans wit meubel).

De TV hangt dan wel een stuk hoger en de tweeter zit erg onder de luisterhoogte. De woofers zijn daarentegen wel redelijk op gelijke hoogte.
Al met al komt het ongeveer neer op tweeter van de center 30 cm boven de tweeters van de zuilen of 30 cm onder de tweeters van de zuilen.
Verder nog m.b.t. de plaatsing van de zuilen: Is er een optie om de 816W's op andere spikes te zetten? Ik vind de voet namelijk nogal fors. Ik zou liever een slanke vormgeving willen bereiken dan een fraaie speaker op platvoeten
Daarom, dat is ook mijn meningAnoniem: 499527 schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 18:28:
[...]
Haha.. maar ja, voor jou is het ook meer hobby dan voor de meesten hier he. Dus dan mag dat
Persoonlijk zou ik Optie 2 pakken, ziet er naar mijn inziens toch wat mooier uit want de center is nog best flink om heb boven een zeer platte TV te hangen. En ik heb altijd het idee dat Focal relatief breed afstraalt wat de plaatsing iets makkelijker maakt.Anoniem: 499527 schreef op zondag 05 mei 2013 @ 11:47:
Om nog even terug te komen op de center-speaker.. ik zit nog wel te dubben omtrent de plaatsing van dat gevaarteHij kan niet in de kast, dus er zijn 2 opties:
Je schroeft de voet er in met normale bouten, dus de voet kan je in principe weglaten en er iets anders onder zetten met een zelfde schroefdraad. Wel wat ruimte houden, want de reflexpoort zit aan de onderzijde.Verder nog m.b.t. de plaatsing van de zuilen: Is er een optie om de 816W's op andere spikes te zetten? Ik vind de voet namelijk nogal fors. Ik zou liever een slanke vormgeving willen bereiken dan een fraaie speaker op platvoeten
Uhm.. ja dat zag ik gisteren "ineens" ook ja.. hoe ik dat over het hoofd heb kunnen zienFeaR schreef op maandag 06 mei 2013 @ 09:03:
[...]
Je schroeft de voet er in met normale bouten, dus de voet kan je in principe weglaten en er iets anders onder zetten met een zelfde schroefdraad. Wel wat ruimte houden, want de reflexpoort zit aan de onderzijde.

Ben me ondertussen aan het verdiepen geweest in plaatsing en klankeigenschappen en begin heel erg te twijfelen of dit wel de juiste keuze is voor mijn ruimte. Kan de speakers (met name de rechter) eigenlijk alleen dicht bij een muur kwijt (een hoek zelfs) en vrees dus dat die poort aan de onderzijde de boel heel erg gaat verergeren/overstemmen/verzwaren..
Bestelling annuleren of niet.. what to do, what to do..?

Hoe dichter bij de muur des te meer laag er komt, staat in de handleiding iets van een "schema" met de afstand voor een +3dB-waarde dan wel een +6 dB. Maar je zou iets van een sok of spons in de reflexpoort kunnen stoppen, scheelt aanzienlijk. Geluid/karakter verandert dan natuurlijk wel. Maar bij twijfel zou ik annuleren eigenlijk. Kan je beter doen dan niet zeker zijn over je aankoop.Anoniem: 499527 schreef op maandag 06 mei 2013 @ 09:09:
[...]
Uhm.. ja dat zag ik gisteren "ineens" ook ja.. hoe ik dat over het hoofd heb kunnen zien![]()
Ben me ondertussen aan het verdiepen geweest in plaatsing en klankeigenschappen en begin heel erg te twijfelen of dit wel de juiste keuze is voor mijn ruimte. Kan de speakers (met name de rechter) eigenlijk alleen dicht bij een muur kwijt (een hoek zelfs) en vrees dus dat die poort aan de onderzijde de boel heel erg gaat verergeren/overstemmen/verzwaren..
Bestelling annuleren of niet.. what to do, what to do..?
Zojuist hifi-zaak ook even gevraagd. Die is juist van mening dat de baspoorten aan de voor- en onderzijde in mijn situatie een pré zijn, in tegenstelling tot een poort aan de achterzijde. Nu kan de bas naar voren en onder wegstralen, terwijl bijvoorbeeld een poort aan de achterzijde juist tegen de muur zou knallen. Dus wat is waar en wat is wijsheid
Verder adviseerde hij inderdaad om dan spikes te plaatsen met een hoogte van ca. 3 cm om genoeg ruimte te houden. Daar zou ik Soundcare Superspikes voor kunnen pakken (mits de M6 of M8 past natuurlijk).
Verder adviseerde hij inderdaad om dan spikes te plaatsen met een hoogte van ca. 3 cm om genoeg ruimte te houden. Daar zou ik Soundcare Superspikes voor kunnen pakken (mits de M6 of M8 past natuurlijk).
[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 499527 op 06-05-2013 12:07 ]
Een reflexpoort aan de achterzijde had inderdaad erger geweest als je de speakers dicht tegen een muur moet zetten. Maar hoe dan ook zal je - zoals ik het lees - in de + 3dB-zone zitten, dus versterking van de lage tonen zal er zeker zijn.
Helaasscchhhhh.. bestelling is niet meer te annuleren
Dus nu alleen nog de keuze: ga ik ze überhaupt nog proberen of laat ik ze netjes in de doos en gaan ze direct weer in de verkoop?
Echt zo dom dat ik die reflexpoort over het hoofd heb gezien
EDIT: kon gelukkig toch nog wel
Dus.. sorry mensen, vooralsnog geen Focal bezitter erbij
The search continues
Dus nu alleen nog de keuze: ga ik ze überhaupt nog proberen of laat ik ze netjes in de doos en gaan ze direct weer in de verkoop?

Dus.. sorry mensen, vooralsnog geen Focal bezitter erbij
[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 499527 op 08-05-2013 11:48 ]
Anoniem: 328247
Het is zeer de moeite waard, om eens naar Dali Lektor of Dali Icon MK2 te gaan kijken. Zonder meer twee klassen beter dan Focal Chorus. Ook is het allemaal beter plaatsbaar en gemakkelijk aanstuurbaar.
Mja, volgens mij is en blijft dat toch allemaal persoonlijk. Ik vond de Dali's die ik heb gehoord allemaal wat meer teughoudend, het neigde soms meer naar de B&W-sound. Verschil tussen Dali en Focal is relatief groot. Als je in de sound wilt blijven van Focal dan zou ik eerder kijken naar een Monitor Audio en Elac.Anoniem: 328247 schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 14:34:
[...]
Zonder meer twee klassen beter dan Focal Chorus.
Staat op HT Forum ook een paartje Phonar P5.5 EDMA te koop voor 1300 euro, moet je vast al gehoord hebben als je bij Stassen bent wezen luisteren
Klopt
Phonar gehoord, alsmede MA en Elac.
Phonar klonk ruimtelijker en dynamischer vond ik. De MA en Elac bleven vrij ingetogen (evenals bijvoorbeeld de Dali Zensor 7). Het geluid bleef bij met name MA ook een beetje bij de grond plakken zeg maar
Heb destijds de selectie teruggebracht naar 2 speakers. De 816 W dus en de Platinum M4 van Quadral.
Dat waren de speakers die er wat mij betreft echt bovenuit sprongen qua klankbeeld en ruimtelijkheid. Dus wellicht die laatste nog eens in overweging nemen.
(Ik besef me hierbij dat de M4 dus wel een poort aan de achterzijde heeft, maar daar heb ik dan wel weer genoeg ruimte
Kan ze gerust 50 cm van de achterwand afzetten).
Phonar klonk ruimtelijker en dynamischer vond ik. De MA en Elac bleven vrij ingetogen (evenals bijvoorbeeld de Dali Zensor 7). Het geluid bleef bij met name MA ook een beetje bij de grond plakken zeg maar
Heb destijds de selectie teruggebracht naar 2 speakers. De 816 W dus en de Platinum M4 van Quadral.
Dat waren de speakers die er wat mij betreft echt bovenuit sprongen qua klankbeeld en ruimtelijkheid. Dus wellicht die laatste nog eens in overweging nemen.
(Ik besef me hierbij dat de M4 dus wel een poort aan de achterzijde heeft, maar daar heb ik dan wel weer genoeg ruimte
Anoniem: 383421
Ik ben ook van plan om een paar 816 W in Black Satin te bestellen. Waar heb jij die offerte aangevraagd?Anoniem: 499527 schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 10:59:
Ok.. ik laat de demomodellen staan.
Had een offerte aanvraag gedaan en werd daar net over gebeld. Een paartje 816 W in Black Satin en een CC 800 V in Ebony besteld. Samen voor € 1.700,-Ben ik ietsje meer kwijt, maar heb ik het wel allemaal nieuw. Dan alleen nog ff kijken welke rears ik erbij ga pakken
Dicht bij een muur is bij medium range zuilen niet zo erg heb ik de indruk. Echte bassen komen er niet uit , dus wollig wordt het zeker niet. Ik zit nu +/-30 cm van de muur ( dat is denk ik ongeveer de +3dB zone ) en het enige verschil dat ik hoor is dat stemmen iets warmer klinken. Of mijn "bass" er veel last van heeft , valt hier bij mij compleet weg omdat mijn subwoofer het overneemt vanaf 60Hz.
Ik ben niet helemaal mee met je verhaal.Anoniem: 499527 schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 11:57:
Helaasscchhhhh.. bestelling is niet meer te annuleren![]()
Dus.. sorry mensen, vooralsnog geen Focal bezitter erbijThe search continues
Die focals hadden toch een poort onderaan
Ik heb zelf ook de 826V besteld, en ze komen ook in de hoek
Verderop lees ik dan dat je andere speakers (met poort achteraan dan) plots wel in de hoek kan plaatsen..
Snap er niks van
Hadden die focals niet beter geweest dan , met hun poort onderaan
Tuurlijk kunnen ze wel in een hoek, maar de plaatsing kan heel veel betekenen voor het geluidsbeeld. Dus of je het geluid dan het mooist vindt is je eigen smaak.
En als je teveel bas hebt, druk je gewoon de reflexpoort dicht met een sok oid.
En als je teveel bas hebt, druk je gewoon de reflexpoort dicht met een sok oid.
Zie onderstaande schets 
Het is een kwestie van uitstraling naar achterwand (50 cm) en zijwand (20 cm) met een poort aan de onderzijde versus een uitstraling naar alleen de achterwand (50 cm) met een poort aan de achterzijde.

Any thoughts?
Het is een kwestie van uitstraling naar achterwand (50 cm) en zijwand (20 cm) met een poort aan de onderzijde versus een uitstraling naar alleen de achterwand (50 cm) met een poort aan de achterzijde.

Any thoughts?
Ja 
Poort naar achter en dan maar 50 cm van de muur denk ik, is not done
Ik dacht dat je minimum 1m nodig had en dat het daarom beter was een poort naar onder te hebben
Naar achter heb je direct straling naar de achtermuur
Bij naar onder heb je indirect straling naar achter/zijmuur
Ik dacht dat je minimum 1m nodig had en dat het daarom beter was een poort naar onder te hebben
Naar achter heb je direct straling naar de achtermuur
Minimum voorgeschreven is bij betreffende speaker geloof ik 30 cm.skank schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 11:14:
Ja
Klopt, maar naar onder is ook direct naar vloer (slechts 3 cm ruimte zelfs).Naar achter heb je direct straling naar de achtermuur
Ik zou er eigenlijk zooooooooooooooo niet van wakker liggen
poort naar onder is altijd beter dan naar achter heb ik altijd geleerd (bij in hoek plaatsing)
poort naar onder is altijd beter dan naar achter heb ik altijd geleerd (bij in hoek plaatsing)
Ik weet het.. het is een hele oude post van jeFeaR schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 14:24:
[...]
De 16,5 cm woofertjes zijn inderdaad bedoeld voor het subtiel weergeven van laag, niet om een subwoofer te compenseren. Al heb ik speakers zo veel meer zien produceren met woofers die niets groter waren. Maar de Focal Chorus is naar mijn ziens ook absoluut niet bedoeld voor muziek als dance en trance, daar zijn ze beduidend minder in. Gelukkig luister ik meer naar wat rustigere muziek en dan is iets laag sowieso al meer dan voldoende. Al verbaas ik me soms wat er bij sommige nummers van Enya uit kan komen.
Mijn ervaring is dat ze juist op dit gebied beter presteerden dan andere merken/speakers
Ik luister heel veel electronisch (drum 'n bass, techno, lounge, etc) en mij viel op dat er bijna geen enkele fabrikant het diepe laag kon halen van de Focals (al snap ik nu dus wel meer waarom dat was
B&W, Elac, Dynaudio enz gingen ook heel diep, maar daar bleef bij de luistersessies die ik gehad heb weinig meer over van de rest van het geluid. Het 'doek-voor-de-speakers'-effect
Overigens ook heel grappig om te zien hoe sommige mensen hier compleet tegenovergestelde uitspraken kunnen over een periode van 2 à 3 jaar
[audio newbie alert]
Hier ook een nieuwe Focal luisteraar
Woon sinds kort in een nieuwbouw woning en wilde eindelijk wat fatsoenlijk geluid voor zowel audio als film.
Met dank aan een aantal GoT topics en diverse reviews een aantal mogeljike setjes gedefineerd en bij iEar, Stassen als Versnel (Apeldoorn) luistersessies gehad.
Niet gehinderd door enige audiokennis kon ik gewoon heerlijk subjectief oordelen.
Op basis van de voorselectie kwam ik eigenlijk voor een Monitor Audio RX6AV12 setup, alleen dan met RX1's ipv de RXFX'en als rears.
Echter vond ik de RX6'en die ik beluisterde "wat" missen in het midden en (het begin van) hoge segment.
B&W vond ik te warm, Dali te klinisch en ga zo maar door. (heel wat spul beluisterd)
Tot men bij Stassen toevallig wat Focal's (726V) had staan, deze beluisterd en 3 uur vergeleken met andere prijsklasse-genoten. (Ik kende het hele merk niet....)
Vond ze heerlijk klinken, perfect in balans, heldere hoge tonen, niet te klinisch niet te warm.
Na wat googlen en verdiepen in de Focal Chorus serie zag ik dat men bij iEar toevallig een aantal 826W (zwart glossy) in de aanbieding had. (Demo-setje, puntgaaf, mooi afgeprijsd)
Gezien de goede reviews een afspraak gemaakt en geluisterd > Briljant
Ik luister vrij veel muziek van bijvoorbeeld Supertramp en The Police, de instrumenten komen echt loepzuiver over. Als ik mijn ogen dicht doe kan ik bijna de bron van het geluid niet meer lokaliseren, heerlijk!
Heb uiteindelijk de volgende combinatie aangeschaft: (Ik gebruik mijn setup 80% muziek, 20% film)
AV Receiver: Denon AVR-4520
Fronts: Focal 826W
Centre: Focal CC800W
Rears: Focal 714V
Sub: Velodyne SPL-1000 Ultra
TV: Samsung UE55F8000
Deprecated media speler en DRM slaaf: Denon DBT-1713UD
(Ik wilde stiekem de Panasonic ZT60, maar de baas in huis vond 60" te groot, daarnaast bleek de introductieprijs net zo duur te zijn als de Samsung plus een set zonnepanelen (Die ik nu dus wel heb
))
Daarnaast nog een standaard settopbox van XS4all en een PCH A-400. (Over die laatste ben ik matig tevreden overigens, vooral wat buffering issues met 3d bluray en erg traag browsen over SMB shares, wat overigens niet aan het NAS ligt (Ultra-low latency, 630MByte/sec, hoog aantal IOPS).
Gezien de verhouding muziek/film vond ik de fronts het meest belangrijk, vandaar dat ik daar iets meer aan heb uitgegeven dan eerst geplanned.
Voor films vind ik een goede centre erg belangrijk en qua looks had ik een voorkeur om een beetje bij de fronts in de buurt te blijven.
De rears interesseren mij iets minder, ik vind wat effect geluid prettig, maar meer ook niet. De prijs van een boekenplankspeaker + stand was eigenlijk net zo hoog als van een vloerstaander.... vandaar de 714V's.
De sub moet ik eerlijk bekennen heb ik zuiver op basis van reviews en gebruikerservaringen gekocht, maar bevalt meer dan uitstekend!
De AVR-4520 heb ik om meerdere redenen aangeschaft, bij mijn eerste luistersessie heb ik een aantal versterkers mogen gebruiken van Denon, Marantz en Arcam, ik vond de Denon qua WAF factor (Airplay en dat soort grappen) en geluid het prettigst. (alhoewel de verschillen niet enorm waren)
Het feit dat het vermogen voldoende lijkt te zijn (in theorie en praktijk), de auddysey xt32, de goede videoprocessing etc... telde ook mee.
Heb de speakers overigens rechtstreeks met standaard 4mm2 bekabeling aangesloten. (Geen pluggen, geen "door engelen geweven" overpriced godendraad) (no pun intended)
Ben übertevreden met de set
Dank overigens voor alle mensen die hun ervaringen zo mooi op GoT zetten, hielp een boel bij de zoektocht. (En zeker ook bij het bepalen van een short-list)
Hier ook een nieuwe Focal luisteraar
Woon sinds kort in een nieuwbouw woning en wilde eindelijk wat fatsoenlijk geluid voor zowel audio als film.
Met dank aan een aantal GoT topics en diverse reviews een aantal mogeljike setjes gedefineerd en bij iEar, Stassen als Versnel (Apeldoorn) luistersessies gehad.
Niet gehinderd door enige audiokennis kon ik gewoon heerlijk subjectief oordelen.
Op basis van de voorselectie kwam ik eigenlijk voor een Monitor Audio RX6AV12 setup, alleen dan met RX1's ipv de RXFX'en als rears.
Echter vond ik de RX6'en die ik beluisterde "wat" missen in het midden en (het begin van) hoge segment.
B&W vond ik te warm, Dali te klinisch en ga zo maar door. (heel wat spul beluisterd)
Tot men bij Stassen toevallig wat Focal's (726V) had staan, deze beluisterd en 3 uur vergeleken met andere prijsklasse-genoten. (Ik kende het hele merk niet....)
Vond ze heerlijk klinken, perfect in balans, heldere hoge tonen, niet te klinisch niet te warm.
Na wat googlen en verdiepen in de Focal Chorus serie zag ik dat men bij iEar toevallig een aantal 826W (zwart glossy) in de aanbieding had. (Demo-setje, puntgaaf, mooi afgeprijsd)
Gezien de goede reviews een afspraak gemaakt en geluisterd > Briljant
Ik luister vrij veel muziek van bijvoorbeeld Supertramp en The Police, de instrumenten komen echt loepzuiver over. Als ik mijn ogen dicht doe kan ik bijna de bron van het geluid niet meer lokaliseren, heerlijk!
Heb uiteindelijk de volgende combinatie aangeschaft: (Ik gebruik mijn setup 80% muziek, 20% film)
Deprecated media speler en DRM slaaf: Denon DBT-1713UD
(Ik wilde stiekem de Panasonic ZT60, maar de baas in huis vond 60" te groot, daarnaast bleek de introductieprijs net zo duur te zijn als de Samsung plus een set zonnepanelen (Die ik nu dus wel heb
Daarnaast nog een standaard settopbox van XS4all en een PCH A-400. (Over die laatste ben ik matig tevreden overigens, vooral wat buffering issues met 3d bluray en erg traag browsen over SMB shares, wat overigens niet aan het NAS ligt (Ultra-low latency, 630MByte/sec, hoog aantal IOPS).
Gezien de verhouding muziek/film vond ik de fronts het meest belangrijk, vandaar dat ik daar iets meer aan heb uitgegeven dan eerst geplanned.
Voor films vind ik een goede centre erg belangrijk en qua looks had ik een voorkeur om een beetje bij de fronts in de buurt te blijven.
De rears interesseren mij iets minder, ik vind wat effect geluid prettig, maar meer ook niet. De prijs van een boekenplankspeaker + stand was eigenlijk net zo hoog als van een vloerstaander.... vandaar de 714V's.
De sub moet ik eerlijk bekennen heb ik zuiver op basis van reviews en gebruikerservaringen gekocht, maar bevalt meer dan uitstekend!
De AVR-4520 heb ik om meerdere redenen aangeschaft, bij mijn eerste luistersessie heb ik een aantal versterkers mogen gebruiken van Denon, Marantz en Arcam, ik vond de Denon qua WAF factor (Airplay en dat soort grappen) en geluid het prettigst. (alhoewel de verschillen niet enorm waren)
Het feit dat het vermogen voldoende lijkt te zijn (in theorie en praktijk), de auddysey xt32, de goede videoprocessing etc... telde ook mee.
Heb de speakers overigens rechtstreeks met standaard 4mm2 bekabeling aangesloten. (Geen pluggen, geen "door engelen geweven" overpriced godendraad) (no pun intended)
Ben übertevreden met de set
Dank overigens voor alle mensen die hun ervaringen zo mooi op GoT zetten, hielp een boel bij de zoektocht. (En zeker ook bij het bepalen van een short-list)
Zo dan.. dat is een behoorlijke en indrukwekkende aanwinst zo in 1 keer
Proficiat en veel plezier ermee
Proficiat en veel plezier ermee
Proficiat , mooie set. Hoe groot is de ruimte waar dit alles staat ? ( dit vraag ik omdat ik persoonlijk aan het uitkijken ben voor een upgrade van mijn Focal sw800v subwoofer )
Ik had het puur over het laag hè, op dat punt heb ik speakers gehoord die echt dieper gingen. Maar dan nog is het een stukje persoonlijke voorkeur en smaak natuurlijk. Tevens moet ik eerlijk toegeven dat ik dus niet veel dance/trance luister en dus maar enkele van die nummers op CD had staan mee naar de winkels. Een Klipsch RF-83 die naast de Focal stond tijdens mijn luistersessie vond ik veel meer geschikt voor dat soort muziek. Ook niet gek met drie keer een 8" woofer. Ik luister nu wel meer GOA/Psytrance en dat vind ik wel lekker klinken op de Focals, maar komt wellicht door al die hoge toontjes die lekker door de tweeter goed uitpakken.Anoniem: 499527 schreef op zondag 12 mei 2013 @ 19:17:
[...]Mijn ervaring is dat ze juist op dit gebied beter presteerden dan andere merken/speakers.
Ik luister heel veel electronisch (drum 'n bass, techno, lounge, etc) en mij viel op dat er bijna geen enkele fabrikant het diepe laag kon halen van de Focals (al snap ik nu dus wel meer waarom dat was), zonder daarbij afbreuk te doen aan het midden/hoog (816W 's).
B&W, Elac, Dynaudio enz gingen ook heel diep, maar daar bleef bij de luistersessies die ik gehad heb weinig meer over van de rest van het geluid. Het 'doek-voor-de-speakers'-effect.
Mooie set, was wel flink aftikken als je dat in één keer mee hebt genomen.DSmarty schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 15:39:
Maar "goed" dat je niet voor de ZT60 bent gegaan, kan je beter de VT60 kopen en laten kalibreren. Dan is het verschil namelijk haast nul tussen beide panelen. Scheelt wel zo'n duizend euro. Maar goed, deed er toch niet meer toe
Kom er net achter dat ik mijn laatste vorderingen hier nog niet heb gepost
Morgenavond ga ik naar iEar om de koop te tekenen voor een paar Focal Chorus 816W om in te zetten als rear speaker. Tevens neem ik daar een Panasonic Viera TX-P65VT50 af. Alles nieuw in doos tegen internetprijzen, maar wel met de service van een echte winkel. Kwam op mij over als een goede deal. Wilde er ook niet lang mee wachten aangezien zowel de VT50 als de Focal Chorus 800-serie er uit gaan en worden vervangen door een nieuwe serie. Ben wel benieuwd naar de nieuwe 800, zou heel anders zijn dan wat het nu is qua vormgeving.
Wilde eerst voor de Panasonic VT60 gaan, maar de meerprijs is zo'n 1350 euro en dat was me echt te veel voor de verschillen. Natuurlijk is de VT60 beter, maar uit tests blijkt toch wel dat je dat vooral ziet als je ze naast elkaar zet en dat is bij mij niet het geval. Plus grote kans dat ik over enkele jaren een 4K-TV neem en dan schrijf ik liever 2250 euro af dan 3600 euro.
Als ik bovenstaande binnen heb dan is de set relatief compleet:
- Front speakers: Focal Chorus 826W Limited Edtion in Satin Black
- Center speaker: Focal Chorus CC800W Special Edtion in Gloss Black
- Rear speakers: Focal Chorus 816W Special Edition in Satin Black
- Subwoofer: Velodyne SPL-1200 Ultra in Gloss Black
- Processor: Denon AVR-2809
Wordt ooit nog een Marantz AV8801 als de liquide middelen weer wat op peil zijn - Beeldweergever: Panasonic Viera TX-P65VT50
- Eindversterker fronts: Emotiva XPA-2
- Eindversterker rears + center: Emotiva XPA-5
- Blu-rayspeler: Denon DVD-2500BT
Wordt een Oppo BDP-95 / BDP-105 als ik behoefte ga hebben aan 3D. - Mediastreamer: HDI Dune Smart D1 en Logitech Squeezebox Touch, beiden voorzien vanaf een QNAP TS-469 Pro NAS.
- Gameconsoles: Sony Playstation 3 + Microsoft XBox 360
Ik heb een z-vormige woonkamer/keuken (open), waarin het woonkamer deel ongeveer 30m2 is en het keukendeel ook 30m2. (totale ruimte dus 60m2)MPAnnihilator schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 17:03:
Proficiat , mooie set. Hoe groot is de ruimte waar dit alles staat ? ( dit vraag ik omdat ik persoonlijk aan het uitkijken ben voor een upgrade van mijn Focal sw800v subwoofer )
Heb overigens ook geen spannende spanningsfilters en dergelijke, echter heb ik wel de audio apparatuur op een aparte groep. (Voordeel van nieuwbouw, kan je dat allemaal zelf bepalen)
FeaR:
Het geheel liep inderdaad wel aardig in de papieren, maar heb er dan ook netjes voor gespaard
Heb de praktisch nieuwe 826W's bij iEar mee kunnen nemen voor 1600 voor een paar, de AVR-4520 voor 1700 bij Foka. (De overige spullen voor reguliere prijs minus de min of meer standaard korting bij Stassen)
Ben inderdaad blij dat ik me niet heb laten verleiden door Panasonic, het blijft echter een dijk van een TV, maar gewoon erg prijzig voor een stuk hardware dat relatief snel vervangen wordt. (tov speakers en dergelijke)
Ander kort vraagje: Waarom heb je zowel de Emotiva XPA-2 en de XPA-5? De XPA-5 heeft toch voldoende vermogen om fronts + rears + centre van genoeg sap te voorzien?
Mijn oorspronkelijke idee was overigens een Marantz AV8801 + Emotiva XPA-5, maar die combinatie kon ik gewoon niet voldoende ruimte geven in mijn tv meubel, het vervangen van het tv meubel kon ik er helaas niet doorheen krijgen

[ Voor 61% gewijzigd door DSmarty op 15-05-2013 19:32 ]
Cool.. daar heb ik ook nog al het nodige van op schijfFeaR schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 19:02:
[...]
Ik luister nu wel meer GOA/Psytrance en dat vind ik wel lekker klinken op de Focals, maar komt wellicht door al die hoge toontjes die lekker door de tweeter goed uitpakken.
Mooi spul DSmarty. Waarom ben je voor de 814v gegaan en niet de 816v? En de SPL1000 ipv de SPL1200. Ik spaar nog even door voor de SPL1200 in ieder geval. Na 4 ton afgetikt te hebben voor een huis plus inrichting moet ik ook weer even mijn liquide middelen op orde krijgen :x
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Het zijn 714V's, 700 serie.Shapeshifter schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 19:30:
Mooi spul DSmarty. Waarom ben je voor de 814v gegaan en niet de 816v? En de SPL1000 ipv de SPL1200. Ik spaar nog even door voor de SPL1200 in ieder geval. Na 4 ton afgetikt te hebben voor een huis plus inrichting moet ik ook weer even mijn liquide middelen op orde krijgen :x
Nou, wellicht dat ik die ooit upgrade.
Mijn redenatie was eigenlijk dat ik de geluidseffecten wel fijn vind, maar bij een 5.1 setup eigenlijk het meeste waarde hecht aan een goede centre, aangezien daar een niet onaanzienlijk deel van de "primaire" geluiden zoals stemmen vandaan komen.
Die rears doen feitelijk alleen de effecten... tenzij ik iets volledig verkeerd heb ingeschat (ben tenslotte beginner)
De SPL-1200 leek mij wat overkill en is nog weer een stukje groter dan de SPL-1000, dat laatste gaf eigenlijk de doorslag. Had eigenlijk eerst de audio moeten halen, daarna het tv meubel, maarja... dat is niet gebeurd... met die spl-1200 gaan mensen zich afvragen wat het tv meubel is
Een gewone receiver heeft al genoeg vermogen om een serie Focal Chorus aan te sturen, ze zijn zo lastig niet door de hoge gevoeligheid. De XPA-2 had ik eerst gekocht om nog een XPA-3 daarnaast te nemen. Fronts gescheiden van de rest is toch iets wat mij aanspreekt. XPA-5 is er gekomen voor als ik ooit naar 7.x zou willen gaan.DSmarty schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 19:15:
[...]
Ander kort vraagje: Waarom heb je zowel de Emotiva XPA-2 en de XPA-5? De XPA-5 heeft toch voldoende vermogen om fronts + rears + centre van genoeg sap te voorzien?
Mijn oorspronkelijke idee was overigens een Marantz AV8801 + Emotiva XPA-5, maar die combinatie kon ik gewoon niet voldoende ruimte geven in mijn tv meubel, het vervangen van het tv meubel kon ik er helaas niet doorheen krijgen
TV-meubel zit ik nu ook mee. Ding wordt 67 centimeter hoog. Alles van massief eiken en vakken van 25 centimeter hoog om de XPA's maar wat ruimte te geven. Als ik op die 67 nog de CC800W zet en daarboven de TV hang wordt het wel erg hoog allemaal. Zit nu te denken om de CC800W dan maar in het meubel te zetten. Enige is dat ik dan de PS3 en XBox 360 bij elkaar in één vak moet zetten. Niet dat het erg is, want een vak van 55 breed bij 22,5 hoog en 60 diep is wel groot genoeg voor twee van die consoles
Dus toch dit:

In plaats van dit:

De Denon AVR-2809 met daarboven de Denon DVD-2500BT leek me wel mooi. Zeker omdat dat deel van de kast ook open is (daarom kan de center er ook staan). Maar denk dat ik toch maar voor het praktische ga.
Een subwoofer is nooit te grootDSmarty schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 19:35:
[...]
De SPL-1200 leek mij wat overkill en is nog weer een stukje groter dan de SPL-1000, dat laatste gaf eigenlijk de doorslag.

De redenatie klopt. Ik had zelf alleen de 716V genomen om het woofer-oppervlak gelijk te houden. Maar de 714V gaan de effecten ook meer dan goed brengen hoorDSmarty schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 19:35:
[...]
Die rears doen feitelijk alleen de effecten... tenzij ik iets volledig verkeerd heb ingeschat (ben tenslotte beginner)
[ Voor 20% gewijzigd door FeaR op 16-05-2013 08:40 ]
Net naar iEar in Tilburg geweest om even de afspraken te maken betreffende de levering van mijn Focal Chorus 816W en de Panasonic P65VT50E. Staat allemaal klaar op afroep, dus zodra het TV-meubel binnen is geef ik ze een belletje. Nog een Van den Hul The Sub mee gekregen met korting, dus dat is ook weer leuk
Maar wat nog leuker was de Utopia-ruimte van iEar, heb ik eindelijk eens de Maestro gehoord en de Stella Utopia gezien. Schitterende speakers met een nog mooier geluid. Wat een druk zetten die dingen neer! En om over de beleving nog maar te zwijgen. McIntosch als versterking er op en het geheel was compleet door de CD van Roger Waters te draaien. Hele tijd gesproken met de uiterst vriendelijke verkoper die me rustig mijn gang liet gaan met speakers van tienduizenden euro's, idem voor de versterking. Veel gepraat en besproken. Als ik mijn 826W's ooit kwijt moet mag ik naar iEar, want ze willen ze graag hebben
Heb overigens wel de laatste set 816W in doos weten te bemachtigen, vanaf nu hebben ze alleen nog een demo staan...
Toch schitterend:

Links de Maestro van 18.000 de stuk en rechts de Stella Utopia van 36.000 per stuk. Binnen twee dagen leverbaar, dus mocht er iemand om zitten te springen. Wist overigens niet dat het laag van de Stella en Grande Utopia actief aan werd gestuurd. Weer wat geleerd.
En hier heb ik een poos naar zitten luisteren:

McIntosh versterkers van 14.500 per stuk met 300 Watt aan buizen. Prijs van de CD-speler en voorversterker heb ik maar niet naar gevraagd :angel:
Maar wat nog leuker was de Utopia-ruimte van iEar, heb ik eindelijk eens de Maestro gehoord en de Stella Utopia gezien. Schitterende speakers met een nog mooier geluid. Wat een druk zetten die dingen neer! En om over de beleving nog maar te zwijgen. McIntosch als versterking er op en het geheel was compleet door de CD van Roger Waters te draaien. Hele tijd gesproken met de uiterst vriendelijke verkoper die me rustig mijn gang liet gaan met speakers van tienduizenden euro's, idem voor de versterking. Veel gepraat en besproken. Als ik mijn 826W's ooit kwijt moet mag ik naar iEar, want ze willen ze graag hebben
Toch schitterend:

Links de Maestro van 18.000 de stuk en rechts de Stella Utopia van 36.000 per stuk. Binnen twee dagen leverbaar, dus mocht er iemand om zitten te springen. Wist overigens niet dat het laag van de Stella en Grande Utopia actief aan werd gestuurd. Weer wat geleerd.
En hier heb ik een poos naar zitten luisteren:

McIntosh versterkers van 14.500 per stuk met 300 Watt aan buizen. Prijs van de CD-speler en voorversterker heb ik maar niet naar gevraagd :angel:
Gefeliciteerd met de aankopen FeaR. Een setje 816W's als rears. Lekker over the top.FeaR schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 22:03:
[...]
Maar wat nog leuker was de Utopia-ruimte van iEar, heb ik eindelijk eens de Maestro gehoord en de Stella Utopia gezien. Schitterende speakers met een nog mooier geluid. Wat een druk zetten die dingen neer! En om over de beleving nog maar te zwijgen. McIntosch als versterking er op en het geheel was compleet door de CD van Roger Waters te draaien. Hele tijd gesproken met de uiterst vriendelijke verkoper die me rustig mijn gang liet gaan met speakers van tienduizenden euro's, idem voor de versterking. Veel gepraat en besproken. Als ik mijn 826W's ooit kwijt moet mag ik naar iEar, want ze willen ze graag hebbenHeb overigens wel de laatste set 816W in doos weten te bemachtigen, vanaf nu hebben ze alleen nog een demo staan...
Toch schitterend:
[afbeelding]
[...]
Je bedoelt flowerpower? Maw geen vaste magneten in de drivers, maar electromagneten die onder spanning gezet worden.FeaR schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 22:03:
Wist overigens niet dat het laag van de Stella en Grande Utopia actief aan werd gestuurd. Weer wat geleerd.
Mocht het budget het ooit toelaten dan nog zou ik het nooit kwijt kunnen qua plaatsing. Die speakers hebben zo veel ruimte nodig dat je dat in een huiskamer niet kwijt kan. En dan nog rears en surround er bij is dan helemaal over the topS1NN3D schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 07:46:
[...]
Prachtige machines maar nog erg boven het budget.
Hoorde van de verkoper dat de Chorus 836W er overigens nooit is geweest. Idem met al die kinky kleuren als oranje, grijs, turqoise, et cetera die op de site hebben gestaan. De PR van Focal schijnt niet heel denderend te zijn. De grote baas zelf spreekt - zoals een goed Fransman - geen woord over de grens
Heb het niet zelf kunnen verifiëren maar in deze post heb ik ooit eens een link gezet naar een setje 836W's. Ik zou zeggen in de auto springen.FeaR schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 13:38:
[...]
Hoorde van de verkoper dat de Chorus 836W er overigens nooit is geweest. Idem met al die kinky kleuren als oranje, grijs, turqoise, et cetera die op de site hebben gestaan. De PR van Focal schijnt niet heel denderend te zijn. De grote baas zelf spreekt - zoals een goed Fransman - geen woord over de grens
Ik heb een Denon AVR-3313 in een woonkamer van ongeveer 5 bij 7 meter (een stuk is 4.2 m breed, de rest 5 m). De kamer is ongeveer 32 m2. Is een paar Focal 816W dan voldoende, of heb ik 826W nodig?
Ik heb nu Tannoy Revolution Signature DC6T, goede klank, maar de lage tonen lopen vol. De stemmen worden wel erg mooi weergegeven. Ik kan hier natuurlijk ook een sub bij nemen, maar ik heb sinds 1990 vier keer speakers gekocht en elke keer wilde ik Focals, maar kocht ze niet vanwege de prijs en ik was bang dat ik uiteindelijk last zou krijgen van luistermoeheid. Misschien moet vijf keer dan maar scheepsrecht zijn.
Ik heb nu Tannoy Revolution Signature DC6T, goede klank, maar de lage tonen lopen vol. De stemmen worden wel erg mooi weergegeven. Ik kan hier natuurlijk ook een sub bij nemen, maar ik heb sinds 1990 vier keer speakers gekocht en elke keer wilde ik Focals, maar kocht ze niet vanwege de prijs en ik was bang dat ik uiteindelijk last zou krijgen van luistermoeheid. Misschien moet vijf keer dan maar scheepsrecht zijn.
[ Voor 0% gewijzigd door pietr op 29-06-2013 21:38 . Reden: spelfout verbeterd ]
De ruimte is niet schrikbarend groot eigenlijk. Ik zou - standaard antwoord - eerst luisteren, want er zit wel een verschil tussen de 816W en 826W. De 816W is eigenlijk wat meer gebalanceerd en wordt door velen beter gevonden dan de 826W. Puur smaak natuurlijk. Overigens zou ik niet te lang wachten, want de huidige W's worden weer zeldzaam. Al biedt iEar nu een demopaar 816W voor een heel mooie prijs aan: 1098 euro.
Ja, ik zag het, een demopaar voor < 1100 euro. Maar hoe lang zouden die hebben staan spelen? 816 meer gebalanceerd dan 826? Dat verbaast me. Is de bas van deze speakers minder wollig?
Anoniem: 185410
Volgens mij duurt het inderdaad niet meer lang voordat de "oude" lijn eruit gaat. De 700-lijn is al helemaal verfrist. Er zit alleen wel een erg groot gat tussen de 700/800 lijn en de veel duurdere Electra-lijn.Puur smaak natuurlijk. Overigens zou ik niet te lang wachten, want de huidige W's worden weer zeldzaam. Al biedt iEar nu een demopaar 816W voor een heel mooie prijs aan: 1098 euro.
//Blij met mijn Profile 918 DB's
Er schijnt ook een serie Focal 816V limited edition te zijn: http://www.hifi.nl/artike...ocal-limited-edition.html. Is dit dezelfde speaker als de 816W?
En nu ik toch aan het vragen ben...
- Wat is er veranderd/verbeterd aan de nieuwe 700-serie? Andere drivers, ander filter (W)?
- Wat is een kenmerkend verschil tussen de 7-serie en 8-serie? Ik zie een baspoort aan de onderzijde bij de 8-serie. Is het geluid beter, of gewoon anders?
Ik heb pas na 9 juni de mogelijkheid om te gaan luisteren.
En nu ik toch aan het vragen ben...
- Wat is er veranderd/verbeterd aan de nieuwe 700-serie? Andere drivers, ander filter (W)?
- Wat is een kenmerkend verschil tussen de 7-serie en 8-serie? Ik zie een baspoort aan de onderzijde bij de 8-serie. Is het geluid beter, of gewoon anders?
Ik heb pas na 9 juni de mogelijkheid om te gaan luisteren.
[ Voor 47% gewijzigd door pietr op 02-06-2013 10:08 ]
Anoniem: 514499
Op verzoek verwijderd
[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 514499 op 02-06-2013 11:25 ]
Nee, de 816V Edition Limitee zijn de laatste 300 speakers/150 paar die Focal gemaakt heeft. Is een gewone 816V met als enige verschil dat er een A4-tje bij zit met daarop het serienummer en de handtekening van de grote man van Focal. Maar alles identiek verder.pietr schreef op zondag 02 juni 2013 @ 09:46:
Er schijnt ook een serie Focal 816V limited edition te zijn: http://www.hifi.nl/artike...ocal-limited-edition.html. Is dit dezelfde speaker als de 816W?
Andere vragen komen later, nu eerst het TV meubel in elkaar zetten
Jup, je zou ze bijna inladen voor op de slaapkamer
Meubel staat (zie, FeaR in "Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 48"), dus nu de andere vragenFeaR schreef op zondag 02 juni 2013 @ 11:33:
[...]
Andere vragen komen later, nu eerst het TV meubel in elkaar zetten
De units zijn gelijk gebleven, dus de gewone V-versie. Grote kans dat Focal ook nog een W-serie gaat maken van de 700 serie, maar dat kan nog wel even duren. Idem met de nieuwe 800 serie welke over een jaar uitkomt, de eventuele W-versie dan nog later.pietr schreef op zondag 02 juni 2013 @ 09:46:
Verschil zit hem vooral in het materiaal, de nieuwe 700 serie heeft een veel mooiere en chiquere uitstraling dan de oude. Bovenop is het nu leer-look en het aluminium accenten rond de tweeter zijn een paar tinten donkerder. Qua sound durf ik het niet te zeggen, heb ze niet één op één kunnen vergelijken met de oude 700-serie.
De 800 serie heeft wat meer body, onder andere door de reflexpoort aan de onderzijde krijg je het " Powerflow" van Focal (geen "Flowerpower", dat is tienduizenden euro's duurderpietr schreef op zondag 02 juni 2013 @ 09:46:
Verkoper op MP mailt mij de volgende info: "Het zijn geheel nieuwe exemplaren, die kwalitatief boven de 816w staat. Het zijn sets die speciaal getuned zijn, zodat de speakers exact gelijk zijn aan elkaar."FeaR schreef op zondag 02 juni 2013 @ 11:33:
[...]Nee, de 816V Edition Limitee zijn de laatste 300 speakers/150 paar die Focal gemaakt heeft. Is een gewone 816V met als enige verschil dat er een A4-tje bij zit met daarop het serienummer en de handtekening van de grote man van Focal. Maar alles identiek verder.[...]
Is dat (dus) lariekoek?
Edit: ik lees het al op de site van iEar. Lariekoek.
[ Voor 4% gewijzigd door pietr op 02-06-2013 16:26 . Reden: Antwoord gevonden ]
Ik vind de nieuwe 700-serie mooier idd. Na 9 juni heb ik tijd om te gaan luisteren. Ondertussen uitzoeken wat mijn huidige speakers waard zijn.De units zijn gelijk gebleven, dus de gewone V-versie. Grote kans dat Focal ook nog een W-serie gaat maken van de 700 serie, maar dat kan nog wel even duren. Idem met de nieuwe 800 serie welke over een jaar uitkomt, de eventuele W-versie dan nog later.
Verschil zit hem vooral in het materiaal, de nieuwe 700 serie heeft een veel mooiere en chiquere uitstraling dan de oude. Bovenop is het nu leer-look en het aluminium accenten rond de tweeter zijn een paar tinten donkerder. Qua sound durf ik het niet te zeggen, heb ze niet één op één kunnen vergelijken met de oude 700-serie.
[...]
De 800 serie heeft wat meer body, onder andere door de reflexpoort aan de onderzijde krijg je het " Powerflow" van Focal (geen "Flowerpower", dat is tienduizenden euro's duurder). De 800 serie kwam op mij wat volwassener over over de gehele linie. Kreeg het idee dat de 700-serie te veel zijn best moest doen als het ware om bij te blijven. Het geluid is zeker niet verkeerd, maar de 800 klonk mij beter.
Lariekoek inderdaad. Idem met dat er mensen zijn die zeggen dat de V en W ook verschillen in filter, ook dat is niet zo. Verschil tussen de V en W is puur de units.pietr schreef op zondag 02 juni 2013 @ 16:17:
[...]
Verkoper op MP mailt mij de volgende info: "Het zijn geheel nieuwe exemplaren, die kwalitatief boven de 816w staat. Het zijn sets die speciaal getuned zijn, zodat de speakers exact gelijk zijn aan elkaar."
Is dat (dus) lariekoek?
Edit: ik lees het al op de site van iEar. Lariekoek.
Thx, dat is nuttige info. Dat tweedehands setje bij iEar heeft wel een mooie prijs, maar wie weet staan ze al een jaar te draaien in de winkel. En daar draaien ze waarschijnlijk elke dag. Verder zijn er volgens mij geen nieuwe sets meer te koop in Ned.
Niets mis met demo-speakers hoor, als er maar goed mee om wordt gegaan. Het is geen TV met max aantal branduren of kans op inbranden. Mijn 826W's waren ook een demo en niet van nieuwe te onderscheiden. Voor 1098 euro zou ik er niet al te lang over nadenken. Scheelt zo 250 euro per speaker.
Ook de 826 wil ik in mijn keuze betrekken. En ik moet weten of nieuwe speakers een duidelijke verbetering zijn in mijn huis.
Ik heb vandaag o.a. geluisterd naar de 816W en de (nieuwe) 726. Bij laag volume klonken ze voor mij goed, maar bij hoger volume vond ik de bastonen te veel aanwezig. Ik ga nu waarschijnlijk Canton speakers kopen (type Chrono 509.2 of Chrono SL 590.2).
Had het op HT Forum gelezen inderdaad. Wel grappig dat je na luisteren de 816W al te bass heavy vond en eerder zelfs de 826W in je zoektocht wilde betrekken. Ben benieuwd welke Canton je mee naar huis neemt, vind Canton zelf iets te Duits qua sound. Dan zou ik eerder naar een Elac gaan, al is die ook weer wat zwaarder in het laag. Ach, niets zo persoonlijk als audio
-
[ Voor 99% gewijzigd door pietr op 29-06-2013 21:25 ]
Wat is een duitse sound? Ik vermoed dat je bedoelt dat het wat analytisch klinkt, maar ben benieuwd hoe jij dat ziet. Hebben Focals dan een franse sound?FeaR schreef op zondag 09 juni 2013 @ 00:16:
Ben benieuwd welke Canton je mee naar huis neemt, vind Canton zelf iets te Duits qua sound. Dan zou ik eerder naar een Elac gaan, al is die ook weer wat zwaarder in het laag. Ach, niets zo persoonlijk als audio
Vandaag besteld: Focal New Chorus 726 en bijpassende center in de kleur zwart. Ik zet het volume nooit op de partystand, dus de overheersende bastonen spelen me geen parten. Twijfelde tussen deze speakers en KEF iQ90 (twijfel nog steeds). In ieder geval hebben beide merken speakers de reflexpoort aan de voorzijde en dat is voor mij 'noodzaak'.
Edit 2-7: toch gewijzigd in KEF iQ90. Ben nogmaals wezen luisteren en de KEFs spraken me meer aan.
Edit 2-7: toch gewijzigd in KEF iQ90. Ben nogmaals wezen luisteren en de KEFs spraken me meer aan.
[ Voor 45% gewijzigd door pietr op 03-07-2013 00:18 . Reden: aanvullende info ]
Wat je zegt is een mening, geen feit, ben het dan ook totaal niet met je eens. Vind ze er goedkoper uitzien en volgens mij zijn het gewoon dezelfde speakers met een andere kap en kleine details. Goed dat we niet allemaal dezelfde smaak hebbenFeaR schreef op zondag 02 juni 2013 @ 15:06:
De units zijn gelijk gebleven, dus de gewone V-versie. Grote kans dat Focal ook nog een W-serie gaat maken van de 700 serie, maar dat kan nog wel even duren. Idem met de nieuwe 800 serie welke over een jaar uitkomt, de eventuele W-versie dan nog later.
Je ziet mij ook nergens zeggen dat het een feit is, ik zie het probleem dan ook niet eigenlijk.base the ruler schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 13:46:
[...]
Wat je zegt is een mening, geen feit, ben het dan ook totaal niet met je eens.
Fotootjes:Focal Aria 900:
Focal haalt het doek van de Aria 900-reeks, een nieuwe serie luidsprekers die de Chorus 800 V-reeks geleidelijk aan moet vervangen. Mooi meegenomen is dat de prijskaartjes van de nieuwkomers 'menselijk' blijven, terwijl ze toch ambitieus voor de dag komen.
De Aria 900-serie is de eerste speakerreeks van Focal waarin gebruik wordt gemaakt van de zogenaamde F-conus, die tegen een lagere prijs vervaardigd kan worden dan de (handgemaakte) W-conus van de duurdere Focal-reeksen.
Daardoor is het volgens de Franse fabrikant mogelijk om de nieuwe speakers aan een gevoelig lager prijspunt op de markt te brengen dan bij de voorgangers het geval was, terwijl de prestaties die van de duurdere series toch niet al te ver zouden ontlopen.
Uitgebreid debuut
De nieuwe Focal Aria 900-reeks bestaat voorlopig uit vier modellen. van een compacte tweeweg boekenplankluidspreker (Aria 906) tot een grote drieweg vloerstaander (Aria 948).
Daarnaast biedt Focal ook een center-speaker (Aria CC 900) aan voor surroundliefhebbers, terwijl er ook optionele stands beschikbaar zijn voor het kleinste model.
Voor de afwerking krijg je steeds de keuze tussen walnoot en - tegen meerprijs - zwarte pianolak.
Prijskaartjes?
De nieuwe Aria 900-reeks wordt vanaf oktober bij de Focal-dealers verwacht.
De vanaf-prijzen (telkens per stuk) starten bij een kleine 400 euro voor de Aria 906, terwijl de grotere exemplaren (Aria 926, 936 en 948) respectievelijk 899, 1.099 en 1.399 euro zouden gaan kosten.
Voor de Aria CC 900 centerspeaker betaal je ongeveer 500 euro; voor de S900 stands hoest je zo'n 150 euro op.

Ik hoor graag jullie mening over het volgende.
Vandaag wezen luisteren naar een hele serie speakers, waaronder focal 716, 816 en 9xx (even kwijt). Ze kwamen uit de hele test veruit als meest gedetaileerd naar voren. Alleen kregen we het idee dat die detailering enorm vermoeiend was. KEF Q700 was bijvoorbeeld veel ontspannender, ook minder gedetaileerd, maar wel rustiger.
Ze hingen volgens mij aan een Marantz 6005.
Vandaag wezen luisteren naar een hele serie speakers, waaronder focal 716, 816 en 9xx (even kwijt). Ze kwamen uit de hele test veruit als meest gedetaileerd naar voren. Alleen kregen we het idee dat die detailering enorm vermoeiend was. KEF Q700 was bijvoorbeeld veel ontspannender, ook minder gedetaileerd, maar wel rustiger.
Ze hingen volgens mij aan een Marantz 6005.
816V of W? Dat maakt sowieso nogal een verschil in mijn oren. De W is net wat warmer waardoor het niet vermoeiend wordt. Maar luistermoe kan je zeker worden van speakers. Dat is ook de reden dat ik altijd het advies geef om ook eens letterlijk uren achter elkaar naar dezelfde speakers te luisteren. Een goede winkel geeft je die optie. En dan is het nog de vraag hoe het bij je thuis klinkt, akoestiek is zo belangrijk. Maar nogmaals, je zal niet de eerste zijn die Focal te aanwezig vind in het hoog.
Gisteren in de hifi-room van een franse winkel een set focal 826w met een nad amp en cd-speler gehoord. Wat klonk dat goed. Zo levendig, precies live. Allesinds een pak beter dan mijn jamos s608, maar de akoestiek bij mij is zo goed als niets.
@TMon, probeer ook eens een andere versterker. Een Denon kan net dat beetje verschil zijn.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Dit klopt helemaal. In onze zoektocht naar speakers hadden we in de luistersessie na zo'n 2 à 3 uur alle opties weggestreept en uiteindelijk de 816V en 816W nog over. Hoe langer we deze met verschillende muziekstijlen bleven vergelijken hoe vermoeiender we de 816V gingen vinden en we deze zelfs niet meer mooi vonden klinken. De 816W bleef echter overtuigen en deze is het dus ook geworden.FeaR schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 20:45:
816V of W? Dat maakt sowieso nogal een verschil in mijn oren. De W is net wat warmer waardoor het niet vermoeiend wordt. Maar luistermoe kan je zeker worden van speakers. Dat is ook de reden dat ik altijd het advies geef om ook eens letterlijk uren achter elkaar naar dezelfde speakers te luisteren. Een goede winkel geeft je die optie. En dan is het nog de vraag hoe het bij je thuis klinkt, akoestiek is zo belangrijk. Maar nogmaals, je zal niet de eerste zijn die Focal te aanwezig vind in het hoog.
Je hebt het dan ook over speakers van zo'n € 250 vs € 1.100; gelukkig kun je het prijsverschil horen.brebo schreef op zondag 03 november 2013 @ 11:55:
Gisteren in de hifi-room van een franse winkel een set focal 826w met een nad amp en cd-speler gehoord. Wat klonk dat goed. Zo levendig, precies live. Allesinds een pak beter dan mijn jamos s608, maar de akoestiek bij mij is zo goed als niets.
Misschien een hele domme vraag, maar ik zit met het volgende:
Ik heb 2x de focal 826v en 1x de cc800v staan. Nu wil ik er toch 5.0 van maken. Alleen passen de 806/807 en de sr700v/sr800v niet in onze woonkamer. Zelf zat ik met het idee om een composet van focal (voor in de auto) te kopen, en hier zelf kleine speakers van te maken voor surround (zodat ik de vorm zelf kan bepalen)
Is dit aan te raden? (Vanaf vanavond speelt het allemaal op een denon avr x4000)
Ik heb 2x de focal 826v en 1x de cc800v staan. Nu wil ik er toch 5.0 van maken. Alleen passen de 806/807 en de sr700v/sr800v niet in onze woonkamer. Zelf zat ik met het idee om een composet van focal (voor in de auto) te kopen, en hier zelf kleine speakers van te maken voor surround (zodat ik de vorm zelf kan bepalen)
Is dit aan te raden? (Vanaf vanavond speelt het allemaal op een denon avr x4000)