Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-06 08:10
Ik heb op dit moment een de Pioneer VSX-LX53 av receiver icm Canton Movie 5.1 setje.

Ik wil de box upgraden naar Focals alleen zit ik te twijfelen tussen een boekenplank- of vloerstaande speaker.

Nu zijn de vloerstaanders een stuk duurder maar als ik boekenplank speakers koop moet ik ook de stands kopen natuurlijk.

Ik kijk voornamelijk films en speel games op de Xbox. Iemand tips of enig ervaring met beide type speakers?

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-06 13:00

Shapeshifter

Get it over with

Mandrake466 schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 09:38:
Ik heb op dit moment een de Pioneer VSX-LX53 av receiver icm Canton Movie 5.1 setje.

Ik wil de box upgraden naar Focals alleen zit ik te twijfelen tussen een boekenplank- of vloerstaande speaker.

Nu zijn de vloerstaanders een stuk duurder maar als ik boekenplank speakers koop moet ik ook de stands kopen natuurlijk.

Ik kijk voornamelijk films en speel games op de Xbox. Iemand tips of enig ervaring met beide type speakers?
Ik heb hier al een paar keer aangegeven dat de boekenplank speakers zoals de Chorus 705V/706V of de 806V/807V naar mijn mening echt abominabel slecht zijn (vergeleken met bijvoorbeeld Monitor Audio). Ook is hier al vaker gezegd dat de bijbehorende stands van die speakers dermate duur zijn dat je dan beter voor de Chorus 716V / 816V kunt gaan. Ter illustratie, ik heb de 816V als rears om deze redenen...

De staanders zijn in tegenstelling tot de boekenplankspeakers dan weer erg goed, vandaar ook dat ik de 826W als fronts heb. Het heeft mij altijd verbaasd dat er zoveel verschil zit tussen de staanders en de boekenplankspeakers in deze series.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:52
En met prijs is te spelen door bijvoorbeeld voor tweedehandse te kiezen of wachten op een goede aanbieding.

Naast de kwaliteit vind ik de looks overigens van vloerstaanders veel beter. Maar goed dat is persoonlijk.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RexP
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-06 14:12
Shapeshifter schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 11:01:
[...]
Ik heb hier al een paar keer aangegeven dat de boekenplank speakers zoals de Chorus 705V/706V of de 806V/807V naar mijn mening echt abominabel slecht zijn (vergeleken met bijvoorbeeld Monitor Audio).
Als gelukkige bezitter van zowel vloerstaande als boekenplank speakers van Focal (706, 716 en 806) ben ik het niet met je eens. Ik vond wat ik heb gehoord van MA dan weer niet de moeite om verder te luisteren (te saai). Maar ik zal niet zo ver gaan om speakers zonder verdere onderbouwing abominabel slecht te noemen.

Voor films en gamen zou ik wel de vloerstaanders aanraden, omdat ze een stuk verder doorlopen in het laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
Er staan 2x Focal Electra 1028 BE2 te koop voor € 4600 op Marktplaats.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 484698

Hallo Luitjes,

zojuist bij IEAR de Focals 826 W opgehaald was een aanbieding( demosetje) voor € 1498,- Normaal 2198,- dus ff € 700,- voordeel. Samen met de vrouw uitgebreid wezen luisteren in de luisterstudio van IEAR. Ik twijfelde tussen de CM 9 van B&W en de focal 826. Toen ik de special edition hoorde van Focal ( de W-serie ) ben ik uiteindelijk over de streep getrokken en voor de Focals gegaan. Fantastisch geluid. Mijn vrouw vond de Focals ook veel beter klinken dan de B&W en het design sprak haar ook beter aan. Nu nog een nieuwe centrespeaker, subwoofer en rearspeakers om voor het filmgebeuren ook helamaal klaar te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mooie prijs. Voor die prijzen ga je toch haast twijfelen om een extra paartje 826W als rear en geen 816W :P
Overigens staat de 836W nu ook op de site van Focal Europa, ben benieuwd of die nu ook naar Nederland komen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05 11:38
Ik zou graag na lang wachten mijn oude sub nu eindelijk willen en kunnen vervangen door een zeer goede muzikale sub.

Omdat ik de onderstaande 5.1 opstelling heb in de kleur Ebony:
4x Focal 826v - 1x Focal cc800v - 1x AR Sub

Leek het me logisch om voor de bijpassende sub “Focal SW800v” te kiezen, helaas heb ik deze nog nergens in de winkels kunnen beluisteren. Nochtans lees ik veel positiefs over deze betaalbare sub en vooral op het vlak van muzikaal zijn.

Wel heb ik intussen vele andere merken/subs kunnen beluisteren, waaronder de “Velodyne SPL 1000 Ultra”. Die in mijn luisterperioden er als zeer goed uitkwam tussen de andere merken, zodat ik deze vanavond van de lokale winkel mag lenen tot dinsdag.
Een ander merk dat ik ook nog nergens ben tegengekomen om te beluisteren is het merk SVS.

Omdat mijn vrouw en ik de “Focal SW800v” het mooiste vinden passen bij onze set, willen we hier aan de bezitters van deze “Focal SW800v” vragen hoe hun bevindingen van deze Focal sub zijn en vooral op het muzikale vlak. Deze Focal sub is overigens toch beter betaalbaar dan de ““Velodyne SPL 1000 Ultra”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kennis van me heeft een 9.1 set met als basis een Focal 826W, Profile CC908 en een SW800V. Enige reden dat hij die laatste gekocht heeft is omdat vrouwlief het inderdaad qua looks wilde. Al is zo'n SPL-xxx ook wat taps toelopend naar achteren wat wel overeenkomt met de Focals. Kleur is natuurlijk wel anders, maar dat wordt sowieso lastig, want iets als "Gloss Black" heb je al in meer smaken. Tevens is de Velodyne ook wel lekker compact, het is niet zo dat er opeens een bakbeest als een SVS PB13 Ultra naast staat. Qua sound wat ik bij hem hoorde was het zeker geen slechte subwoofer, maar het geld niet waard. Je merkt gewoon dat er een deel van de prijs zit in het feit dat er een night-modus en dergelijke aanwezig is. Tevens gaat de subwoofer alles behalve laag met 32 Hz op -3 dB, dat is eigenlijk gewoon een lachertje.

Persoonlijk zou ik verder kijken dan een SW800V. Voor muziek heb ik liever een gesloten subwoofer en daarmee valt een SW800V al af. Voor minder geld zet je ook een BK XXLS400 neer of een gesloten SVS. Twee andere keuzes ten opzichte van de Velodyne die al goedkoper zijn en - wederom naar mijn mening - ook nog eens beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Bedankt voor je snelle en uitgebreide reactie ;)

Oké, goed om te lezen dat ik de Focal sub, beter laat voor wat het is en dat het geluid net zo belangrijk is als de looks (zal ik tegen het vrouwtje zeggen).

Ik vraag me af of de Velodyne SPL 1000 Ultra een ruimte kan vullen van 50m², maar dat kan ik dit weekend al te weten komen.
Deze subwoofers SVS en BK XXLS400 ben ik helaas ook nog nergens tegengekomen, zijn deze de moeite en betaalbaar, dus beter dan de Focal sub om in mijn lijstje te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Ben net terug van de winkel waar ik de Velodyne SPL 1000 Ultra heb kunnen beluisteren naast de net geleverde Focal SW800V. Het verschil in prijs vond ik tussen beiden in de luisterruimte groter in prijs dan in het geluid. Dat kan natuurlijk liggen aan de afstellingen van de subs, die daar natuurlijk ook nog niet optimaal zijn ingesteld.

De luistertest wordt dus hier thuis verder gezet tussen mijn AR Sub30, Focal SW800V en de Velodyne SPL 1000 Ultra. Iemand die me even kan zeggen hoe ik de instellingen van de Velodyne en de Focal het beste zet zodat ik een eerlijk en mooi vergelijk tussen de beiden subs krijg.

Momenteel staan beiden subs als volgt ingesteld:
* Crossover 50hz
* Phase op 0
* Een gelijkaardig volume
* Aangesloten op LFE

Of kan ik deze vraag beter in een apart topic openen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-06 18:37
Ik heb zojuist de Focal CMS SUB besteld uit de professionele studio monitor serie:

Afbeeldingslocatie: http://www.bswusa.com/Images/Product_Images/foca_cms-sub.jpg?width=1100&height=800&scale=both

Deze lijkt veel op de SW 800 V qua techniek. De CMS sub is ongeveer even groot, heeft 50w minder vermogen, maar is wel weer 7 kg zwaarder.

Ben zeer benieuwd, is bedoeld als aanvulling op mijn Focal CMS 65 actieve studio monitors. Is er trouwens iemand die deze ooit heeft vergeleken met de hifi equivalenten?

Als ik voor een ander merk was gegaan, had ik mijn geld ingezet op een SVS PB12 NSD. De vormgeving van die SW 800 V vind ik niet mooi, te kitsch, maar dat vind ik eigenlijk van de hele chorus serie.

[ Voor 32% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 01-12-2012 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Moris schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 18:58:
* Crossover 50hz
* Phase op 0
* Een gelijkaardig volume
* Aangesloten op LFE

Of kan ik deze vraag beter in een apart topic openen :?
Valt sowieso niets over te zeggen aangezien het jouw huiskamer is met die specifieke akoestiek. Dus of de fase goed staat weet alleen jij aangezien jij de opstelling weet. Crossover regel je neem ik aan via de receiver? Dan heb je die voor beide gelijk staan. Al kan dat nog verschillen aangezien het afval van de subwoofer anders kan zijn. Gelijkwaardig volume meet je overigens niet aan de stand van de volumeknop op de subwoofer, dat doe je met een dB-Meter.

Overigens zal het sowieso lastig vergelijken worden aangezien een gesloten subwoofer heel anders klinkt dan een gepoort exemplaar. In principe is het appels met peren.
JAHRASTAFARI schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 19:18:
Als ik voor een ander merk was gegaan, had ik mijn geld ingezet op een SVS PB12 NSD. De vormgeving van die SW 800 V vind ik niet mooi, te kitsch, maar dat vind ik eigenlijk van de hele chorus serie.
Wat versta jij onder "kitsch"? Ik vind veel van de Chorus-serie, maar kitsch is wel het laatste wat in me op zou komen. Ik kom dan meer bij zoiets uit als het gaat om kitsch:
Afbeeldingslocatie: http://www.hometheater.com/images/newsart/050406dog.1.jpg

Of wellicht het hele Amerikaanse, dus veel goedkoop plastic en/of gloss hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Vind dit toch behoorlijk kitsch uitzien:

Afbeeldingslocatie: http://www.soundhifi.com/images/focal-chorus-836v-moka-1%5B1%5D.jpg

Of de sub:

Afbeeldingslocatie: http://www.areadvd.de/images/2007/focal_ch_surr_sub.jpg

Die V vormen, dat platform onder, dat doek dat niet alles afdekt.

Maar het gaat natuurlijk om het geluid.

[ Voor 15% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 01-12-2012 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JAHRASTAFARI schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 19:56:
Vind dit toch behoorlijk kitsch uitzien:

[afbeelding]

Die V vormen, dat platform onder, dat doek dat niet alles afdekt.

Maar het gaat natuurlijk om het geluid.
Iew, die render(!) is wel erg nasty inderdaad.

Moet wel zeggen dat ik ze zonder kap ook ronduit te druk vind. Zeker als je een W-versie hebt die geen egaal gekleurde units heeft. Al heeft de W-versie dan weer als voordeel dat de lak egaal is en niet in houtnerf, dat maakt het al een stuk rustiger. Doek dat niet alles bedekt is dat de hoge tonen niet worden tegengehouden, vind dat zelf eerder speels. Het is weer eens wat anders dan de standaard rechttoe rechtaan speakers die eigenlijk elke fabrikant maakt. Elke serie er boven ook, de Electra en Utopia.

Maar dan nog kan ik dat geen kitsch noemen, dus wellicht is jouw definitie daarvan gewoon anders. Ik reken een B&W Nautilus ook onder kitsch, terwijl het wel echt een hele toffe speaker is :)
Verder ga ik geen voorbeelden geven uit terugbetaalbare merken en series, puur uit veiligheid ;)
[b][message=39377970,noline]JAHRASTAFARI schreef op zaterdag 01 december 2012 @
Of de sub:

[afbeelding]
Subwoofer vind ik ook niet mooi. Mede omdat die een stuk lomper is dan de speakers en dan wordt alles wat subtiel was bij de speaker opeens too much. De SW800V heeft dan nog iets boven de kap waarvoor reden is dat de stofkap niet helemaal door loopt. De SW700V is gewoon helemaal uit balans doordat ze daar het zelfde doen zonder iets bovenop.

[ Voor 21% gewijzigd door FeaR op 01-12-2012 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 486172

Hallo allemaal,
omdat Focal ook mij na aan het hart ligt, heb ik besloten om me hier ook maar eens te laten "zien". Ik heet Gertie, woon en werk in Zwolle en ben er achter dat hier best wel wat mensen aanwezig zijn die imo zinnige dingen vertellen en goeie tips geven. Ik heb niet het hele topic doorgelezen, vond ik teveel werk..... :$ :$
Focal gaat voor mij al een hele poos terug toen ik er voor het eerst mee kennis maakte. Ik heb eens een jaartje of 25 terug een setje JM Lab DB60 gekocht (nieuw......). Daarvoor was mijn eerste redelijk fatsoenlijke luidspreker een set Bose 301. De JM Lab's bevielen dermate goed dat ik er eigenlijk nooit meer vanaf ben gestapt. Op dit moment heb ik een surroundset met een Denon AVR 3313 i.c.m. Focal 726S als frontset, een CC700V als center en een set 715 als surround. Dit gaat vandaag veranderen. Bij Hobo in Amersfoort ga ik zostraks een set 816W ophalen en vervolgens de 726S als surround speaker gebruiken. Er staat een CC800W center in bestelling en volgens mij heb ik de set dan redelijk compleet. Oja, er staat nog een REL Q150 naast om het laag van body te voorzien zonder te overheersen ( ik ben nog een beetje aan het afregelen). De 816W is een bewuste keuze i.v.m. de ruimte die ik tot mijn beschikking heb. Mijn kamer is niet zo heel groot en ik verwacht met grotere speakers (826 of 836) in de problemen te komen.............
De 715 en CC700 worden vandaag als het goed is opgehaald (die heb ik inmiddels verkocht als de koper doet wat ie beloofd), dus zit ik tijdelijk even zonder centerspeaker. Niet zo heel spannend, gebruik ik alleen de tv-speakers eventjes.
Dat is het in een notedop wel zo'n beetje...................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Ik heb alles nog eens goed afgesteld en beluisterd en vind nog steeds het verschil tussen de Focal SW800v en de Velodyne SPL 1000 Ultra naar het voordeel van de Focal gaan op muzikaal vlak.

De Focal SW800v lijkt zich tussen de front-speakers Focal 826v goed thuis te voelen waarbij het geluid zich mooi samenvoegt tot een geheel. Echter voor film waarbij actiescènes, explosies, enz.. wat meer van het laag vraagt komt deze sub niet voldoende uit de verf en blijft hij achter op de Velodyne.
Kort gezegd: In mijn huidige opstelling is de Focal voor muziek uiterst geschikt en tussen zijn familie 826v niet opvallend of te duidelijk aanwezig/hoorbaar. Echter voor film mist hij de nodige spierballen om stevige actiescènes neer te kunnen zetten.

De Velodyne SPL 1000 Ultra is voor zijn kleine afmetingen enorm krachtig, maar is te duidelijk aanwezig tussen de Focal’s 826v waarbij hij op het muzikale vlak begint te storen en dus geen geheel vormt in de opstelling. Echter voor film waarbij actiescènes, explosies, enz.. wat meer van het laag vraagt komt deze sub zeer krachtig naar voren, waarbij hij de Focal ver achter zich laat. Maar van zodra er terug een muziek scène is in de film, dan is deze weer te duidelijk aanwezig tussen de Focal’s 826v. Misschien is deze sub te klein voor mijn ruimte van 50m² zonder de open keuken bijgeteld en moet ik zijn grotere broer Velodyne SPL 1200 eens testen.
Kort gezegd: In mijn huidige opstelling is de Velodyne voor film een krachtpatser maar voor muziek niet verfijnd genoeg en hierbij dus te duidelijk aanwezig/hoorbaar.

* Crossover staat op de sub ingesteld 50hz .
* Crossover staat in de reciever op 50hz
* Reciever staat voor sub op Plus ingesteld (dubbele bas).
* Phase staat op 0 en geeft hierbij het beste en het mooiste laag.
* Handmatig op gelijkaardig volume (heb geen dB-meter).
* Aangesloten op LFE.

Ja, een sub kiezen is blijkbaar niet makkelijk en de keuze is ook nog niet gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Moris schreef op zondag 02 december 2012 @ 12:18:
* Crossover staat op de sub ingesteld 50hz .
* Crossover staat in de reciever op 50hz
Nogmaals, dat is niet de correcte manier. Je stelt de crossover op één van de twee apparaten in: of de subwoofer of receiver. Op het apparaat waar je de crossover niet op instelt zet je deze helemaal open.
* Handmatig op gelijkaardig volume (heb geen dB-meter).
Als je echt goed wilt testen schaf je een dB-meter aan, jouw gehoor kan nooit zo nauwkeurig meten als een dergelijk apparaat.

Heb je verder wel de EQ van de Velodyne goed ingesteld? Idem met de presets van de Velodyne, daar kan je natuurlijk ook goed gebruik van maken. Ik kan echt niet geloven dat een gesloten subwoofer minder goed integreert dan een gepoort exemplaar, zeker met muziek. De Velodyne gaat wel veel lager en kan daarom wat overheersender klinken, maar met muziek zal je daar niet snel last van hebben aangezien dat dikwijls niet zo laag gaat.

Een grotere subwoofer kan je altijd proberen natuurlijk. Een subwoofer is voor een ruimte nooit te groot aangezien je relatief veel in kan stellen. Te klein kan een subwoofer zeker zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door FeaR op 02-12-2012 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Fijn om weten dat ik de crossover instellingen nog moet bijstellen, zodat de crossover op de receiver op 50hz staat en de crossover op de de sub nu volledig open.

Ik kan deze subs helaas maar testen tot nu maandagavond, waarna deze terug in de winkel moet staan. Dus een dB-meter aanschaffen is niet meer mogelijk, maar meten is inderdaad weten en daar heb je dus gelijk in.

Net even de handleiding van de Velodyne erbij gehaald om de EQ en de Presets erop na te lezen. Eerst zal ik de EQ resetten en eens spelen met de overige instellingen en met de presets eens kijken wat het geeft.
Misschien is de grotere Velodyne wel beter geschikt voor mijn huiskamer, maar eens nog eens verder testen.

Foto van de opstelling KLIK

Foto van de subs voorkant 1 KLIK
Foto van de subs voorkant 2 KLIK
Foto van de subs achterkant 2 KLIK

[ Voor 21% gewijzigd door Moris op 02-12-2012 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195780

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Subwoofer op volume 43?!? Als ik dat doe met mijn SPL-1200 Ultra dan klappen de ramen er haast uit :P Volume staat hier op 10 - 15 voor muziek en 15 - 20 voor films. Nu is niet elke ruimte hetzelfde natuurlijk, maar dat is toch een behoorlijk verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
De sub staat inderdaad op dit volume en neen de ramen staan er nog steeds in, zonder dat alles trilt in huis.
Zoals ik al zei is de woonkamer 50m² zonder de open keuken erbij geteld.

De EQ van de Velodyne heb ik gereset en opnieuw zijn werk laten doen, helaas merk ik hierin geen verschil, wat de EQ nu heeft gewijzigd? Verder zijn de Presets een leuke aanvulling om een bepaald genre, nummer of film een andere Preset te geven. Hierbij zijn het volume +/- dB en Hz per Preset verschillend, bv film, rock, jazz, enz..

De Velodyne SPL 1000 Ultra speelt nu eindelijk muzikaler als voorheen….. en waauw deze sub gaat echt heel laaaag.
Het zou leuk zijn dat ik alleen voor muziek ergens zou kunnen instellen, dat de sub niet lager mag gaan dan een bepaalde frequentie . Want bij bepaalde nummers uit eenzelfde CD gaat deze sub veel te laag, zodat het op die nummers stoort en het way too much is.

Momenteel staat alles als volgt ingesteld:
• Sub: Crossover staat op de sub volledig open.
• Sub: Phase staat nu op 180° en geeft hierbij het meeste en mooiste laag.
• Sub: Aangesloten op LFE.
• Receiver: Crossover staat op 50hz
• Reciever: Staat voor sub op Plus ingesteld (dubbele bas).
• Reciever: Front, center en rear-speakers staan op Full met Crossover op 50hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Waarom heb je "dubbele bas" ingesteld?

Verder vind ik het onzin dat een sub te laag gaat. Kan niet laag genoeg. Maar moet dan wel een realistisch / lineair volume hebben, niet dat bij 20hz 10db meer wordt geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
JAHRASTAFARI schreef op zondag 02 december 2012 @ 17:06:
Waarom heb je "dubbele bas" ingesteld?
Omdat anders bij stereoweergave de sub niet kan meespelen, vandaar heet het dubbele bas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

He Morris,

IK ben zelf ook aan het kijken voor een subwoofer. IK heb inmiddels een hoop gelezen en uit veel testen kwam de velodyne 1000 ultra en de 1200 ultra het beste uit de test. Ja ook in het buitenland is men lyrisch over de Velodyne. . Mijn woonkamer is 65 m2 groot en ik heb als frontspeakers de focal 826 W se. Klinken fantastisch Trouwens mooie foto''s. Wandje voor jouw tv zelf geplaatst ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor de forumgangers. Ik wil een nieuwe receiver aanschaffen en mijn interesse gaat uit naar de Pioneer LX85. Iemand hier ervaring met deze Pioneer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Anoniem: 484698 schreef op zondag 02 december 2012 @ 17:43:
Mijn woonkamer is 65 m2 groot en ik heb als frontspeakers de focal 826 W se. Klinken fantastisch Trouwens mooie foto''s. Wandje voor jouw tv zelf geplaatst ?
Ik ben zelf momenteel aan het spelen met de Velodyne SPL 1000 Ultra en twijfel of de Velodyne SPL 1200 wel meer te bieden heeft, buiten dat de sub groter is en nog meer laag geeft.
De wand heb ik zelf gemaakt met dimbare TL-verlichting ingebouwd, zodat ik sfeerverlichting kan toepassen wanneer het nodig is.
Als receiver heb ik de Pioneer LX-85, waar ik overigens uiterst tevreden over ben en die bij lange belasting, door zijn klasse D versterker steeds lekker koel blijft . Hiervoor heb ik twee Onkyo's gehad een TX-SR875 en een TX-NR 5007, welke steeds te heet werden met alle gevolgen van dien.

[ Voor 3% gewijzigd door Moris op 02-12-2012 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Let wel dat de nieuwe Pioneers niet meer het Klasse D-systeem van B&O (ICEpower) hebben, maar een ander systeem. Naar horen zeggen waren de oorspronkelijke B&O-modules wel beter. Een Klasse D blijft inderdaad over het algemeen wel wat koeler, maar deze is in de LX85 dan ook actief gekoeld. Op den duur kan een fan meer lawaai gaan maken. Puur door slijtage en stof wat toch altijd wel binnen komt.

Er zijn ook andere merken (met Klasse A/B) die meer dan genoeg vermogen leveren er relatief koel blijven, zelfs zonder actief gekoeld te worden. Ik noem een AVR-3313 en SR7007 welke nu voor leuke prijzen worden verkocht. Onkyo staat er zeer erg om bekend extreem warm te worden en zo receivers letterlijk te kunnen slopen. Sommigen noemen Onkyo al het DealExtreme merk onder de receivers. Sowieso moet voor een Chorus het vermogen geen probleem zijn. Dit door een relatief hoog rendement. Enige is dat de versterker wel stabiel moet zijn aangezien een Chorus redelijk schommelt qua impedantie en sommige modellen zelfs onder de 3 Ohm duiken. Maar goed, voor elk advies geldt ook hier hetzelfde: gaan luisteren naar de diverse merken aangezien ze alleen een eigen klank hebben.

Ik ben nog steeds zeer content met mijn Chorus 826W die aan worden gevuld door een Velodyne SPL-1200 Ultra. En qua vermogen merkte ik maar zeer weinig tot geen verschil met het plaatsen van eindversterking. Ik ben van zo'n 90 Watt per kanaal (gemeten waarde van een Denon AVR-2809) naar over de 300 Watt (gemeten waarde van een Emotiva XPA-5) gegaan. Wat mijn punt over dat vermogen niet zaligmakend is kracht bij zet :)

[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 02-12-2012 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
FeaR schreef op zondag 02 december 2012 @ 19:14:
Een Klasse D blijft inderdaad over het algemeen wel wat koeler, maar deze is in de LX85 dan ook actief gekoeld.
Volgens foto's van de vroegere reviews is er geen fan te bespeuren in de LX85 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pioneer LX85:
Afbeeldingslocatie: http://www.pioneer.com.au/images/av2011/gallery/SC-LX85-power-amp.jpg

Al valt het nog best mee als je ziet wat Onkyo bijvoorbeeld in een low-end model als de 600-serie moet stoppen:
Afbeeldingslocatie: http://www.bestreceiver.net/wp-content/uploads/2010/12/10.-Interior.jpg

[ Voor 56% gewijzigd door FeaR op 02-12-2012 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
FeaR schreef op zondag 02 december 2012 @ 12:42:
[...]

Nogmaals, dat is niet de correcte manier. Je stelt de crossover op één van de twee apparaten in: of de subwoofer of receiver. Op het apparaat waar je de crossover niet op instelt zet je deze helemaal open.
Op mijn Pioneer VSX-LX53 staat de crossover op 120Hz en op de Sub ook. Betekent bovenstaand nu dat ik de crossover op de sub op max kan zetten? Of bedoel je iets anders met 'helemaal open'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mandrake466 schreef op maandag 03 december 2012 @ 09:28:
[...]
Op mijn Pioneer VSX-LX53 staat de crossover op 120Hz en op de Sub ook. Betekent bovenstaand nu dat ik de crossover op de sub op max kan zetten? Of bedoel je iets anders met 'helemaal open'?
Crossover op de subwoofer inderdaad helemaal open zetten, dus naar de maximale stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Vanavond kwam ik thuis en zette de muziek even aan, was me dat schrikken dat de De Velodyne SPL 1000 Ultra zo luid stond.
Waarbij ik onmiddellijk het totale volume omlaag moest brengen, daarna heb ik het volume van de sub apart moeten verlagen naar +20 en alles afgezet. Toen ik bekomen was, heb ik nadien het volume van de sub weer geleidelijk moeten verhogen naar +55 om iets te kunnen horen/voelen. Het lijkt wel of de Velodyne SPL 1000 Ultra om zeep is.

Wat heb ik nog gedaan om de werking te testen van de Velodyne.
• Andere sub aangesloten (alles normaal en in orde)
• De Velodyne, stekker uit en in.
• De Velodyne EQ gereset
• De Velodyne Night ON/OF nagekeken.
• De Velodyne op Rock gezet.

Update: Waarbij de subs terug zijn ingepakt:
Intussen heb ik verder gespeeld met de Focal SW800v en merk nu toch het verschil tussen vandaag en dag voordien met de Velodyne SPL 1000 Ultra, welke laatste toch een beter en mooier laag weergeeft al gaat het laag soms zeer laaaaaaag.

Ik ga toch nog eens de Velodyne SPL 1200 Ultra overwegen om hier in de huiskamer te zetten en verder te kunnen testen. Ja, een sub kiezen is blijkbaar niet makkelijk en de keuze is dus ook nog niet gemaakt :)

[ Voor 26% gewijzigd door Moris op 03-12-2012 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 486172

Lees dit maar eens, hier staat wel wat nuttigs .................
http://www.hifi.nl/artike...er-voor-Home-Theater.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
De Focal CMS sub is binnen!

Afbeeldingslocatie: http://i161.photobucket.com/albums/t236/pipodekutclown/Focal%20CMS%20SUB%20Focal%20CMS%2065%20Studio%20Monitor%202012/DSC02629.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i161.photobucket.com/albums/t236/pipodekutclown/Focal%20CMS%20SUB%20Focal%20CMS%2065%20Studio%20Monitor%202012/DSC02628.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i161.photobucket.com/albums/t236/pipodekutclown/Focal%20CMS%20SUB%20Focal%20CMS%2065%20Studio%20Monitor%202012/DSC_0103.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i161.photobucket.com/albums/t236/pipodekutclown/Focal%20CMS%20SUB%20Focal%20CMS%2065%20Studio%20Monitor%202012/DSC_0119.jpg

Moet nog inspelen, zoals op de doos staat.

Maar nu al:

De sub klinkt:

Diep, stevig en strak.
Zeer gedetailleerd. Waar ik bij veel muziek voorheen ook de bas hoorde, hoor ik deze nu veel beter en duidelijker. Basgitaar, drums etc. hoor ik veel verfijnder, allerlei kleine zaken die mij eerst niet opvielen, veel betere scheiding van toonhoogten in de bas.

Wat ik echt frappant vind, is in welke mate deze sub (net als de CMS 65 monitors overigens) neutraal is. Of misschien beter gezegd: duidelijk is. Het lijkt gewoon een zeer correcte weergave. Slecht gemasterde/geproduceerde tracks / baslijnen/kicks vallen gewoon onherroepelijk door de mand. Geen verfraaiing, niets wordt opgepoetst. :9 _/-\o_

[ Voor 19% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 13-01-2013 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Onlangs een luistersessie gedaan bij iEar. Van de diverse - via een Marantz versterker - beluisterde speakers leek de Focal Chorus 816V er het beste uit te springen. Verrassend omdat ik eigenlijk op voorhand gedacht had op B&W of Kef uit te komen.

Probleem is nog wel de WAF. Ze klonken dan wel het beste maar de looks vielen niet echt in de prijzen. Heb op internet ondertussen wel de 816W SE zien staan. Deze lijken er beter uit te zien; maar deze heb ik (nog) niet kunnen beluisteren. Heeft iemand ervaring met deze vergelijking? Is het geluid anders?

Verder had ik gedacht de Focals eventueel te combineren met een Marantz SR5007. Vind ik persoonlijk een mooie receiver om te zien, heeft veel mogelijkheden en staat goed aangeschreven. Ook de sound bevalt me wel. De verkoper stuurde meer aan op een SR6007 of zelfs SR7007. Vooral de meerprijs naar deze laatste is toch wel aanzienlijk. Hebben Focals zo veel power nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:52
S1NN3D schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 09:00:
Onlangs een luistersessie gedaan bij iEar. Van de diverse - via een Marantz versterker - beluisterde speakers leek de Focal Chorus 816V er het beste uit te springen. Verrassend omdat ik eigenlijk op voorhand gedacht had op B&W of Kef uit te komen.

Probleem is nog wel de WAF. Ze klonken dan wel het beste maar de looks vielen niet echt in de prijzen. Heb op internet ondertussen wel de 816W SE zien staan. Deze lijken er beter uit te zien; maar deze heb ik (nog) niet kunnen beluisteren. Heeft iemand ervaring met deze vergelijking? Is het geluid anders?

Verder had ik gedacht de Focals eventueel te combineren met een Marantz SR5007. Vind ik persoonlijk een mooie receiver om te zien, heeft veel mogelijkheden en staat goed aangeschreven. Ook de sound bevalt me wel. De verkoper stuurde meer aan op een SR6007 of zelfs SR7007. Vooral de meerprijs naar deze laatste is toch wel aanzienlijk. Hebben Focals zo veel power nodig?
De 816W variant is een speciale uitgave. Dit is de 816V maar dan met enkele conussen uit de top serie van Focal. Dat klinkt nog beter en geeft je werkelijk top geluid voor je geld. Wel zijn ze geloof ik hoogglans, en dat vindt niet iedereen even mooi. Qua versterker is de SR5007 voldoende maar klonk in mijn tijd (xxx4) de 6000 serie wel een stuk beter. Nog een serie hoger had bij mij minder impact. Maar goed, je hebt het zelf geluisterd dus jij weet het nu het beste. Over het algemeen is de Focal speaker niet erg veeleisend.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:11

vhal

ಠ_ಠ

Eventueel zou je nog de 716W kunnen overwegen die je wellicht ergens voor een zacht prijsje vandaan kan halen. Deze zit min of meer in dezelfde lijn als de 816V maar met een iets subtieler jasje qua omvang. Ik heb ze toen beide geluisterd en vond de 716W een stuk prettiger qua geluid. Inmiddels draaien ze al weer een kleine 1,5 jaar icm een denon avr-1910 naar volle tevredenheid. Meer power heb ik niet echt nodig in onze kamer. Verder draait er nog een Focal center mee + oude surround speakers van een oud HT setje (work in progress).

Het enige wat ik soms mis is het het laag maar dat zal tzt wel worden oplost door middel van een sub. Midden en hoog is erg goed met onwijs veel details (in vergelijking met de kosten). Overigens kijken wij hoofdzakelijk films.

[ Voor 22% gewijzigd door vhal op 04-01-2013 11:12 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!
S1NN3D schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 09:00:
Let dat veel foto's op sites een render zijn en haast nooit echt echte foto's. De 816W is er op dit moment in twee smaken: de oude en de nieuwe. De oude zie je minder en is in Gloss Black, de nieuwe is in Satin Black. De kleur die de 826W als eerste had. De nieuwe versie van de 826W is nu dan weer Gloss Black. Is om het handig te maken :P Persoonlijk vind ik de speakers in Satin Black een stuk rustiger ogen dan de normale versie. Gloss Black is ook wat rustiger, maar je moet er van houden. Voor relatief kleine speakers als mijn subwoofer en center vond ik het niet erg, maar de vloerstaanders had ik toch liever in Satin Black.

Dus qua kleur is de W wel wat rustiger ten opzichte van het houtnerf van de normale edities. Het blijft echter wel een 800-serie, dus je houdt de voet waar de speakers op staan en ook de acryl afwerking aan de voor- en bovenkant. Tevens zijn de woofers van de W-versie een stuk minder rustig dan de woofers van de V-versie. Als je de speaker zonder doek gaat gebruiken is dat dus een minpunt voor de W-versie. Ergens in dit topic staan foto's van de V en W naast elkaar, dan zie je het verschil redelijk goed.

Zoals gezegd kan je ook nog naar de 700-serie kijken, die is wat minder uitgesproken met een kast zonder voet en gewone houtafwerking. Er is zeker wel verschil in geluid tussen beide systemen, of je dat aanstaat is natuurlijk persoonlijk.

Qua geluid vind ik de W-serie nog steeds de beste speaker uit de Focal Chorus-lijn. Ze maken er letterlijk een heel andere speaker van. De W is wat warmer waardoor de speaker beter uit de verf komt. Je hebt dan de hoge tonen die lekker lang doorlopen en voorzien kunnen zijn van een schel randje, een kenmerk van de tweeter die Focal gebruikt. De W-woofers zijn wat warmer en maken het geheel dan niet over the top. Ik kon zelf langer naar de W luisteren dan naar de V.
Hebben Focals zo veel power nodig?
Absoluut niet. Focals hebben een goed rendement van boven de 90 dB/w, oftewel met één Watt komt er al flink wat geluid uit de speakers. Natuurlijk hangt een deel ook af van de plaatsing (akoestiek) en luisterafstand. Maar vermogen is zeker niet het punt wat de receiver moet kunnen. Het is de impedantiedip die Focals lastig maakt aan te sturen. Focal Chorus speakers dippen veel naar 4 Ohm en een receiver moet dat op kunnen vangen. De 816 en 826 dippen zelfs op het laagste punt onder de 3 Ohm. Moet wel gezegd worden dat een beetje receiver dat wel op kan vangen. Zeker omdat je niet veel vermogen nodig hebt om op normaal niveau te spelen. En een beetje vermogen op 3 Ohm is dan weer niet zo'n probleem.

Ik had mijn Focals eerst op een Denon AVR-2809 aangesloten (vergelijkbaar met een Marantz 6000/7000 serie) en nu op Emotiva eindversterkers met 300 Watt, maar ik hoor geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
...verwijderd...

[ Voor 184% gewijzigd door S1NN3D op 07-01-2013 09:54 . Reden: tot aanschaf overgegaan ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Na een tweede uitgebreide luistersessie weer diverse speakers gehoord. De uiteindelijke keuze is gevallen op de Focal 816W Special Edition. We wilden starten met een 2.0 setup en deze in de loop der tijd uit breiden. Het bleek echter dat de S.E. er uit gaat en een op=op status heeft. Om de front-look in dezelfde stijl te houden, hebben we er toch ook maar de Chorus CC 800W S.E. center bijgenomen en starten we dus met een 3.0 setup.

Wat betreft de keuze gloss black of satin black is de keuze gevallen op gloss. Dit omdat er van we anders de satin vloerstaanders uit de W S.E.-serie als demo-model moesten combineren met een reguliere V-serie centerspeaker. Als we gloss zouden nemen waren alle speakers van dezelfde serie en nieuw in de doos. Maar in combinatie met de Panasonic plasma staan de gloss speaker er eigenlijk prima bij. :+

De beoogde Marantz SR5007 klonk goed op deze speakers, maar minder goed dan de SR6007. Deze upgrade hebben we dus ook doorgevoerd. Helaas was deze niet op voorraad dus kan ik op dit moment alleen nog maar kijken naar de Focals en ze nog niet beluisteren... :'(

[ Voor 23% gewijzigd door S1NN3D op 07-01-2013 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-05 19:19
Een beetje een late reactie ,maar ik ben ook aan het overwegen om een Velodyne SPL 1200 te plaatsen. Ik lees nu dat jij de SPL1000 getest hebt , was dat al een goede verbetering tov de sw800v van Focal ?

Mijn woonkamer is ook een 50 tal vierkante meter ( zonder de open keuken wel ).
De sw800v voldoet voorlopig wel , maar als ik het echt luid wel , dan kan de sub het niet meer aan. Bij dubstep/pop/electro valt het nog mee , maar bij RAP en hiphop merk ik dat hij de echt diepe tonen niet aankan , veel excusie vertoont en weinig geluid produceert.

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Aangezien de Focal Chorus Special Edition W-serie nagenoeg niet meer leverbaar is nu al weer een upgrade gedaan. Met het bijhalen van de 806W als rears is de 5.0 setup compleet. De subwoofer heb ik niet genomen omdat ik op T.net en elders heb gelezen dat deze niet zo geweldig is. Daarnaast, met de de aanschaf van alle speakers, receiver en blu-rayspeler in de afgelopen 2 weken is de rek nu toch echt voorlopig uit het budget. Die subwoofer staat dus op de lange baan.

Gisteravond de speakers en stands al geplaatst en vandaag ff aansluiten en instellen. Af en toe zie ik op de diverse sites als hifi-beginner door de bomen het bos niet meer. Moeten rears in Auddyssey op "klein" gezet worden of is dit eigenlijk weer afhankelijk van of je een sub hebt of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kijk ook eens naar de Paradigm sub 12. Is wel wat duurder maar scoort bij experts zeer hoge ogen. Heb m op mijn verlanglijstje staan en past zeer goed bij mijn w serie van de focal chorusline

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:48
Kan iemand me het verschil uitleggen tussen de 700s en de 700v? Ik kan nl. de 700s overnemen van iemand voor 150 euro. Nu lijkt me dat op zich wel een nette prijs. Maar ik kan eigenlijk nergens het verschil vinden. Zit er veel verschil tussen de 700s en de Magnat Vector Needle 10? Kan de 700s goed meekomen met de 716v?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Iemand hier, die luisterervaring heeft met de rears in de volgende opstelling?

Fronts: 2x Focal 826w
Rears: 2x Focal 826v of 806w
Center: 1x Focal cc800v

Ik zou graag willen weten welke rearspeakers het beste aansluiten bij de frontspeakers, bij weergave van films.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Moris schreef op maandag 25 februari 2013 @ 17:02:

Ik zou graag willen weten welke rearspeakers het beste aansluiten bij de frontspeakers, bij weergave van films.
Het is bijna dezelfde opstelling als waar je naar vraagt dus bij deze: als fronts heb ik 2x de 816w en als center de cc800w. Als rears heb ik 2x de 806w staan. Heb gekozen voor deze rears omdat ik nog een setje vloerstaanders (a) wel erg prijzig vond als rears, (b) niet genoeg "ademruimte" kon geven en (c) de WAF niet hadden. Ben erg tevreden met de 806w als rears. Ze spelen lekker mee bij de films en concerten die ik speel en het geheel oogt ook compleet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
S1NN3D schreef op maandag 25 februari 2013 @ 17:23:
Ze spelen lekker mee bij de films en concerten die ik speel en het geheel oogt ook compleet.
Hoor jij bij films en concerten dat je rears 806w, anders zijn van geluid dan je fronts?
Heb jij de 806w op de staanders van Focal staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Moris schreef op maandag 25 februari 2013 @ 18:12:
[...]

Hoor jij bij films en concerten dat je rears 806w, anders zijn van geluid dan je fronts?
Heb jij de 806w op de staanders van Focal staan?
Heb alle speakers uit de w-serie. Het geluidsbeeld is gelijk dus er is geen verschil. Heb er inderdaad de originele stands bijgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart85
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-12-2021
Volgende maand komt de nieuwe Focal 700 serie op de markt. In mijn ogen een grote verbetering. Zie artikel:

http://www.hifi.nl/artike...0-Serie-luidsprekers.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
S1NN3D schreef op maandag 25 februari 2013 @ 20:30:
Heb alle speakers uit de w-serie. Het geluidsbeeld is gelijk dus er is geen verschil. Heb er inderdaad de originele stands bijgenomen.
Goed om weten, dat er geen echt hoorbaar verschil zit in het geluidsbeeld tussen de fronts 816W en de rears 806W :)

Ik zit nog steeds in twijfel, tussen beide mogelijkheden 8)7

Mijn opstelling zou dus, deze kunnen worden.

Optie 1:
Fronts: 2x Focal 826 W
Rears: 2x Focal 806 W op staander (prijsvriendelijker)

Optie 2:

Rears: 2x Focal 826v --> niet vervangen door een W-speaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lennart85 schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 14:22:
Volgende maand komt de nieuwe Focal 700 serie op de markt. In mijn ogen een grote verbetering. Zie artikel:

http://www.hifi.nl/artike...0-Serie-luidsprekers.html
...unieke inverted dome tweeter, die een rond, zacht, maar zeer gedetailleerd geluid geeft...
Ik heb veel gehoord over de tweeter uit de Focal 700 en 800-serie, maar "zacht" is daar nog nooit voorgekomen. Het waren eerder termen als "schel" en "in your face".
Moris schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 18:58:
[...]
Goed om weten, dat er geen echt hoorbaar verschil zit in het geluidsbeeld tussen de fronts 816W en de rears 806W :)
Geen hoorbaar verschil is wellicht iets te makkelijk. Ik denk dat ik de 806W zo aanwijs tussen de andere speakers uit de W-series. De 816W is naar mijn inziens het meest gebalanceerd waar de 826W net wat meer laag heeft door een tweede 6,5" woofer. Dat moet je liggen. Maar in de tijden dat ik naar de Focals luisterde vond ik de 806 en 807 toch echt veel magerder dan de vloerstaanders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
FeaR schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 20:05:
Geen hoorbaar verschil is wellicht iets te makkelijk. Ik denk dat ik de 806W zo aanwijs tussen de andere speakers uit de W-series. De 816W is naar mijn inziens het meest gebalanceerd waar de 826W net wat meer laag heeft door een tweede 6,5" woofer. Dat moet je liggen. Maar in de tijden dat ik naar de Focals luisterde vond ik de 806 en 807 toch echt veel magerder dan de vloerstaanders.
Het is me vooral om de rearspeakers in surround te doen en de twijfel of ik mijn bestaande rears 826V , nu het beste vervang door de 806W, zodat deze beter aansluiten met de fronts 826W :?

Wanneer je de speakers 806, 816 en 826 in een stereo opstelling beluisterd, dan is het logisch dat je de speakers er afzonderlijk kan uithalen :)
De vraag is of je dit ook in een surroundset kan horen, bv 2 x fronts 826W met 2 x rears 826v of 806W :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
FeaR schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 20:05:
...
Dit klopt absoluut. Als mijn 816W fronts het veld zouden moeten ruimen en vervangen zouden worden door de 806W zal dat inderdaad direct hoorbaar zijn. Die komen als fronts gewoon tekort in het laag.

Bedoelde er mee aan te geven dat de 806W's als rears naar mijn smaak/mening prettig meedraaien en ik niet het gevoel heb dat er 2 vreemde eenden achter me staan. Ze maken de set achterin compleet.

As we speak lekker Metallica's Quebec Magnetic aanstaan. Heerlijk toch met rears erbij.

[ Voor 5% gewijzigd door S1NN3D op 27-02-2013 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
S1NN3D schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 20:30:
Bedoelde er mee aan te geven dat de 806W's als rears naar mijn smaak/mening prettig meedraaien en ik niet het gevoel heb dat er 2 vreemde eenden achter me staan. Ze maken de set achterin compleet.
Dus wil je zeggen, dat je met de 806W het gevoel ervaart, alsof er achter je een paar 816W staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Moris schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 20:24:
[...]
Het is me vooral om de rearspeakers in surround te doen en de twijfel of ik mijn bestaande rears 826V , nu het beste vervang door de 806W, zodat deze beter aansluiten met de fronts 826W :?
Ik zou die 826V niet vervangen voor een paar 806W. Zoals gezegd heb ik de CC800W omdat ik relatief veel muziek in 5.1 heb en daarom alles hetzelfde wil, maar anders had ik lekker de CC800V gehouden en als rear een paar 816V neergezet. Center is dan naar mijn inziens nog belangrijker dan de rears aangezien daar veel dialogen doorkomen, rears zijn met films puur voor de effecten en dan maakt het eigenlijk niet veel meer uit of ze van een zelfde serie zijn. Ik ken mensen met een 800W-set als fronts en als rears en side de simpelere Focal inbouw-speakers. Voor de ervaring maakt dat echt helemaal niets uit dat het geen W's zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Lijkt me duidelijk om dan voor de volgende en andere opties te kiezen.

Optie 1:
Rears: 2x Focal 826 V --> niet vervangen door een W-speaker
Center: 1x Focal cc800W

Optie 2:
Fronts: 2x Focal 816 W
Rears: 2x Focal 816 W
Center: 1x Focal cc800 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je al gekeken wat je voor je 826V's terug krijgt? Kan ook handig zijn voordat je wilde plannen gaat maken. Ik weet dat de W-serie altijd redelijk goed in trek is geweest, maar speakers uit de V serie heb ik relatief lang te koop zien staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Gelukkig is er een nieuwe eigenaar/geinteresseerde voor mijn Focals, maar dat was de vraag ook niet :)
De keuze blijft echter moeilijk voor de surround opstelling.

• S1NN3D
  • Niet online
Moris schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 22:32:
Gelukkig is er een nieuwe eigenaar/geinteresseerde voor mijn Focals, maar dat was de vraag ook niet :)
De keuze blijft echter moeilijk voor de surround opstelling.
Als je de ruimte hebt, de extra uitgave wil doen en het heeft de WAF, ga je voor vloerstaanders rondom. In mijn situatie moest ik voor de rears die vragen beantwoorden met "nee" dus zijn de 806W's gekomen. Sluit me bij Fear aan om in ieder geval wel een W-center te nemen.

Is het ook nog een optie om de 826W als fronts, 816W als rears en de C800W als center te nemen? Die optie stond nog niet in het rijtje. Deze setup heeft Fear zelf (binnenkort) staan, of niet?

Kan wel eens lastig zijn, keuzes maken. :+
S1NN3D schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 07:17:
[...]
Is het ook nog een optie om de 826W als fronts, 816W als rears en de C800W als center te nemen? Die optie stond nog niet in het rijtje. Deze setup heeft Fear zelf (binnenkort) staan, of niet?
Binnenkort als het goed is inderdaad. Moet alleen nog steeds langs de Hobo in Den Bosch om na te vragen of ze de 816W in Satin Black kunnen leveren. Anders wordt het toch iEar of een andere HiFizaak.

Maar moet voor mezelf nog even vaststellen wat meer prio heeft. Een nieuwe TV is ook wel erg aantrekkelijk en dan met name een pricewatch: Panasonic Viera TX-P65VT50. Maar ook een Marantz AV8801 zou ook een welkome upgrade zijn.

• S1NN3D
  • Niet online
FeaR schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 08:31:
[...]
Binnenkort als het goed is inderdaad. Moet alleen nog steeds langs de Hobo in Den Bosch om na te vragen of ze de 816W in Satin Black kunnen leveren. Anders wordt het toch iEar of een andere HiFizaak.

Maar moet voor mezelf nog even vaststellen wat meer prio heeft. Een nieuwe TV is ook wel erg aantrekkelijk en dan met name een pricewatch: Panasonic Viera TX-P65VT50. Maar ook een Marantz AV8801 zou ook een welkome upgrade zijn.
Heb zelf mijn complete setup bij iEar gekocht en moet zeggen dat ik er een prettig gevoel aan heb overgehouden. Had voor deze winkel gekozen omdat ik er wel positieve dingen over gelezen had en aangezien dit mijn eerste serieuze installatie was, moest ik natuurlijk wel ergens kunnen luisteren. Geen Mediamarkt-achtige winkel of online aankopen dus.
Aangezien de rekening al snel omhoog vloog en we het geplande budget al snel en ver overschreden hadden, hebben we het bij de 816W als fronts gehouden. De 826W had het de prijs anders nóg verder opgehoogd. Maar ik moet zeggen dat ik ook met dit maatje kleiner toch ook wel erg content ben. Waarom heb ik toch zo lang aangemodderd met een home-theater-i-a-box... Deze stond relatief weinig aan maar nu de Focals staan, spelen ze behoorlijk wat uurtjes per dag. _/-\o_

En wat betreft die Marantz AV8801 en Panasonic Viera TX-P65VT50: :9~

• Lennart85
FeaR schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 08:31:
[...]

Miscchien kun je er bij Hobo wel een combi deal van maken; de 816w en de VT50..
Lennart85 schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 14:55:
[...]
Miscchien kun je er bij Hobo wel een combi deal van maken; de 816w en de VT50..
Daar zat ik ook al aan te denken, maar als je ziet wat ketens als de Hobo en iEar nog voor een VT50 vragen wordt je daar niet vrolijk van.De 50 en 55" schelen een paar honderd euro, maar de 65" scheelt een whopping 1100 euro met de PriceWatch. Denk niet dat ze daar zo veel vanaf gaan halen :P Maar vragen kan altijd natuurlijk, denk dat ik dit weekend eens langs ga om te informeren.

• Moris
S1NN3D schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 07:17:
Sluit me bij Fear aan om in ieder geval wel een W-center te nemen.

Kan wel eens lastig zijn, keuzes maken. :+
Ik denk dat deze optie inderdaad ook nog te maken valt

Rears: 2x Focal 816 W
Center: 1x Focal CC 800 W

• Lennart85
FeaR schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 15:39:
[...]

Daar zat ik ook al aan te denken, maar als je ziet wat ketens als de Hobo en iEar nog voor een VT50 vragen wordt je daar niet vrolijk van.De 50 en 55" schelen een paar honderd euro, maar de 65" scheelt een whopping 1100 euro met de PriceWatch. Denk niet dat ze daar zo veel vanaf gaan halen :P Maar vragen kan altijd natuurlijk, denk dat ik dit weekend eens langs ga om te informeren.
Zou het zeker vragen, kan goed zijn dat ze bereid zijn een stuk mee te gaan met concurenten.
Lennart85 schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 18:55:
[...]
Zou het zeker vragen, kan goed zijn dat ze bereid zijn een stuk mee te gaan met concurenten.
Ga ik zeker doen. Wordt alleen niet dit weekend, want hoor net dat we dan weer gaan klussen aan mijn woning :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Ik heb gisteren nog eens uitgebreid geluisterd tussen de 826v en 826w, deze stonden zeer netjes naar de luister plaatst opgesteld, zodat vergelijken met een schakelkast zeer mooi, vlot en eerlijk ging.

Het vreemde is tussen de V en W-speakers, dat ze bij een wisselend muziekgenre er steeds afzonderlijk goed uitkomen, maar nooit kon ik zeggen dat de V of W-speaker uitgesproken beter was voor alle beluisterde genres.

Hierdoor zijn de verschillen tussen beide speaker te klein, dat ik de meerprijs er echt niet voor over heb en al zeker niet om mijn 826 V ervoor in te ruilen.
De eerlijke verkoper/luisteraar in de winkel had met mij de luistertest ook helemaal doorstaan en rade me aan om mijn huidige V-reeks zeker te behouden omdat de verschillen tussen beiden niet groot genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Moris schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 10:30:
...
Het vreemde is tussen de V en W-speakers, dat ze bij een wisselend muziekgenre er steeds afzonderlijk goed uitkomen, maar nooit kon ik zeggen dat de V of W-speaker uitgesproken beter was voor alle beluisterde genres.
...
Toen wij op zoek waren naar speakers hadden we in een uitgebreide luistersessie in een HiFi-zaak diverse merken en types speakers laten afvallen en hielden toen ook de Focals over. Die waren naar onze mening het meest allround bij alle muziekstijlen die we luisteren. Ook de keuze moeten maken tussen V en W. In eerste instantie waren we gecharmeerd van de V maar hoe langer we luisterden hoe meer de voorkeur voor de W zich ontwikkelde. Uiteindelijk gekozen voor de W omdat we deze toch natuurlijker vonden klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Toen we de 826 V en W-reeks beluisterden, hadden we soms de voorkeur voor de V en anders weer voor de W. Beiden waren niet op alle genres van muziek uitgesproken beter, maar wel in hun eigen genre.
Als je maar een zeer beperkte muziekstijl hebt, luisteren dan eens welke V of W reeks het beste bij je genre aansluit.
In mij geval heb ik een zeer brede waaier van genres en hierdoor zijn de verschillen tussen beide V of W-speakers eerder klein en subtiel, dat ik de meerprijs er echt niet voor over heb en al zeker niet om mijn 826 V ervoor in te willen ruilen.
Want de 826V blijft nog steeds een prachtige speaker die niet moet onderdoen naast de W :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voordeel van de W vond ik vooral dat deze veel beter in balans is. Focal staat al bekend om het schelle karakter van de tweeter en de V-woofers doen daar nog eens een schepje bovenop waardoor het eigenlijk te veel wordt allemaal. Merkte het voor mezelf ook duidelijk dat ik na een tijdje de 826V helemaal zat was terwijl ik letterlijk uren achter elkaar naar de 826W kon luisteren. De W-woofers zijn net wat warmer waardoor de speaker nooit te opdringerig wordt. Best verneukeratief, want de V-serie springt er echt uit en valt meteen op maar op de langere termijn was dat voor mij zeker niet de beste keuze. Allemaal smaakafhankelijk natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
FeaR schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 17:33:
Allemaal smaakafhankelijk natuurlijk.
Zoals jezelf al zegt, het blijft pure smaak.

Zelf hebben we gisteren in een blinde test, uitgebreid de 826V en W naast elkaar beluisterd.
Waarbij we de V en W-speakers verschillende genres hebben gepresenteerd en telkens kwam afwisselend de V of de W als beste naar voren.
Soms was het zelf zo dat we dachten de W te horen, maar was het de V die aan het spelen was of weer andersom.
Ik wil alleen maar zeggen, dat het zeer genre gevoelig ligt welke speaker je ook kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-05 19:19
Ik ben toch blij de W gekozen te hebben. Al is het maar omdat bij Iear , waar ik ging luisteren en ook gekocht heb , alles wat warmer klinkt dan bij mij in de woonkamer. Het extra warme van de W komt dus thuis veel beter tot zijn recht.

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
MPAnnihilator schreef op maandag 04 maart 2013 @ 21:55:
Ik ben toch blij de W gekozen te hebben. Al is het maar omdat bij Iear , waar ik ging luisteren en ook gekocht heb , alles wat warmer klinkt dan bij mij in de woonkamer. Het extra warme van de W komt dus thuis veel beter tot zijn recht.
Wij hebben de Focals ook bij iEar gehaald. Na een behoorlijk lange luistersessie hebben we alle speakers af laten vallen behalve de Focals. Toen was het nog kiezen tussen de V en W. Uiteindelijk diverse cd's geprobeerd met uiteenlopende genres. Toen kwam voor ons de W er als beste uit. Duidelijkste voorbeeld was voor mij de muziek van Nirvana of andere rock-achtige muziek. Op een V klonk de zang helemaal niet natuurlijk; veel te schel/hoog. Het is allemaal genre en smaak-afhankelijk. Soms lagen de V en W dicht bij elkaar maar in de meeste gevallen was bij ons de W de winnaar. En hoe langer we luisterden hoe sterker de voorkeur voor de W werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Zo, zie je maar, alles is zeer persoonlijk van smaak en in verschillende ruimten klinken de Focals toch net steeds weer anders.
Hoe dan ook de V en W-reeks blijft echter een mooie reeks met een apparte sound voor een bepaald publiek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Moris schreef op maandag 25 februari 2013 @ 17:02:

Ik heb exact deze opstelling staan. Gecombineerd met een pioneer LX 86 en de panasonic vt 65 plasma. Surround en muziekbeleving erg goed. Niet in de laatste plaats omdat er nog een subwoofer bij moet komen. Deze heeft niet zo heel veel haast omdat de surroundbeleving al erg goed is en ik niet over een nacht is wil gaan t.a.v. de subwoofer. Vooralsnog gaat de interesse nu uit naar de Paradigm studio sub 12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op de autobeurs van Genève stond er bij één stand de Focal Scala Utopia te spelen, blijft toch echt een schitterende speaker. Al waren de Sonus Faber Guarneri bij de Pagani stand ook erg mooi. Staan mensen je alleen wel raar aan te kijken als je speakers aan het fotograferen bent en niet een Pagani Huayra :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 291350

hey Fear

Ik zie hier in het topic dat je enkele jaren terug kimber kable overwoog als speaker kable, al getest met deze of ondertussen al andere gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FeaR schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 18:05:
Op de autobeurs van Genève stond er bij één stand de Focal Scala Utopia te spelen, blijft toch echt een schitterende speaker.
Nog een foto gevonden op mijn telefoon:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Y5nrarKlXkEFZfTYyKjqVSIw/full.jpg
Anoniem: 291350 schreef op maandag 01 april 2013 @ 16:05:
hey Fear

Ik zie hier in het topic dat je enkele jaren terug kimber kable overwoog als speaker kable, al getest met deze of ondertussen al andere gekocht?
Mijn intentie was om de fronts aan te sluiten met een mooie dikke kabel en dan de rest met relatief simpelere kabels. Echter is dat in mijn woning niet mogelijk, tussen de fronts zit een deur waardoor de kabel deels over het plafond moet. Daarom heb ik er voor gekozen om alles met dezelfde kabel aan te sluiten, het is de Van den Hul - The D-352 Hybrid geworden. Heb een spindel van 50 meter besteld, moet genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 291350

Ha ok. Ik heb voor mijn 716W 's mijn goedkope oelbach's van 2,5 cm vervangen door de kimber cable 4vs, waardoor mijn set nu toch wel vrij laid-back wordt voor een focal. De 4tc schijnt een stuk meer upfront te zijn maar is toch weer een stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3d0zer
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-01-2024
Hallo mede focal-lovers ... ;P Ik heb een uitdaging, wie kan mij helpen....

Ik heb staan in kleur ebony:
- CC800V
- 2 x 816W
- 2 x rears (ander merk type boekenplank)

Nu ben ik al tijden aan het zoeken naar 826W's in Ebony maar zover mijn gegevens gaan is deze nooit in die kleur geproduceerd.

Mijn gedachte is als volgt: ik wil graag in multimedia-opstelling kunnen luisteren naar goed tot zeer goed geluid. Achterspeakers zijn daarin belangrijk, maar niet doorslaggevens aangezien ze ondersteunend zijn. Het meeste (bass-, maar ook ander)geluid zal komen van de fronts en die zijn dus voor mij het belangrijkste. De 816W's komen iets tekort in mijn kamer van 50m2.

Voor stereo-weergave zijn de fronts alleen essentieel.
Nu denk ik eraan om een stel tweedehands 826V's te kopen in het ebony en dan mijn 816W drivers over te schroeven naar de 826V en de drivers om te ruilen. Dat betekent echter dat ik nog 2 W- drivers te kort kom voor de 826 compleet op W-drivers te zetten, immers de 826 heeft twee drivers meer dan de 816. Zijn er ergens nog W-drivers te bestellen of op een andere manier aan te komen? Heeft iemand anders dit al eens gedaan? En heeft iemand wel eens een CC800V omgezet in een CC800W? Ook hier met de gedachte om speakers in Ebony te hebben ipv dat glanzende pimpfactor pianolak. ;)

De W-speakerfilters filteren op dezelfde frequenties af als de V-speakers, dus dat zou goed moeten gaan.
Wat mij overigens opviel zojuist toen ik de W-driver loshaalde, is dat hij gewoon met een paar klemmetjes vast zit aan de interne speakerdraad 8)7 En ik maar dure kabels kopen naar de receiver whaha. En die klemmetjes zitten nog flink los ook... .. Dat gaat dus binnenkort vastgesoldeerd worden ;) Wat een grap voor een speaker van dit kaliber... ;(

Hoor graag jullie gedachten en of ik wellicht nog iets over het hoofd gezien heb.

[ Voor 10% gewijzigd door 3d0zer op 08-04-2013 10:04 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij zijn W-drivers niet los te bestellen. Als een unit kapot is moet je de defecte naar Focal opsturen en krijg je een nieuwe terug. Wellicht een paar 826W nemen in Gloss Black en dan deze wrappen of over laten spuiten? Al kan dat wel eens lastig worden met een houtnerf als de Ebony heeft. Overigens is de CC800W zo shiny niet, ik heb hem ook staan omdat ik per se de CC800W wilde en het valt me alles mee. Dat zuilen in die lak wat too much zijn ben ik met je eens, daarom heb ik ze ook in Satin Black staan. Verder klopt je idee wel, dat V en W gewoon onderling uitwisselbaar zijn. Filter en alles is 100% identiek, sites die adverteren met dat het filter in de W anders is of is aangepast is pure onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 413389

Hee Fear, wat ik tegen ben gekomen bij Hobo is dat zij meestal wel meegaan met concurrenten qua tv prijs. Je kan het altijd vragen of ze wat met die vt50 willen doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3d0zer
FeaR schreef op maandag 08 april 2013 @ 10:27:
Volgens mij zijn W-drivers niet los te bestellen. Als een unit kapot is moet je de defecte naar Focal opsturen en krijg je een nieuwe terug. Wellicht een paar 826W nemen in Gloss Black en dan deze wrappen of over laten spuiten? Al kan dat wel eens lastig worden met een houtnerf als de Ebony heeft. Overigens is de CC800W zo shiny niet, ik heb hem ook staan omdat ik per se de CC800W wilde en het valt me alles mee. Dat zuilen in die lak wat too much zijn ben ik met je eens, daarom heb ik ze ook in Satin Black staan. Verder klopt je idee wel, dat V en W gewoon onderling uitwisselbaar zijn. Filter en alles is 100% identiek, sites die adverteren met dat het filter in de W anders is of is aangepast is pure onzin.
Hoi Fear,

Bedankt man, echter ben ik echt een precies ventje en wil graag die ebony kleur behouden.... ik heb nog even wat aanvullende info.

Het type driver is: Focal 6W3255 ... tot nu toe nog niet kunnen vinden, maar los zijn wel drivers te koop, al is het van andere typen speakers uit de focal reeks, maar wel W-conussen.
Hoop dat ik geen forumregels overtreed als ik de link neerzet, deze is puur ter inspiratie, niet voor commerciele belangen.

LINK .

Zie hier bijvoorbeeld Utopia conussen tussen staan.

Verder een plaatje van de speakerconnectoren, want die zijn wel om te janken eerlijk gezegd... wellicht voor de creatieve tweakers een goede aanpassing in hun audiokwaliteit om dit te solderen.

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/zx19o4.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door 3d0zer op 08-04-2013 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
3d0zer schreef op maandag 08 april 2013 @ 10:40:
[...]
Het type driver is: Focal 6W3255 ... tot nu toe nog niet kunnen vinden, maar los zijn wel drivers te koop, al is het van andere typen speakers uit de focal reeks, maar wel W-conussen.
Volgens mij zijn die toch wel iets anders dan in de W-series zitten, maar kan ook zijn dat de foto wat vertekent. Hoe de drivers aangesloten zitten klopt, dat is gewoon echt slecht en verwacht je niet voor deze prijs. Maar ik heb speakers van een veelvoud eens open gezien en dat is lang niet altijd beter :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3d0zer
Dat klopt, ze zijn anders van diameter. Het goede type heb ik genoteerd en is Focal 6W3255 met een diameter van 165 MM en die staan niet op die site te koop. Maar ik kan mij niet voorstellen dat deze niet ergens los verkrijgbaar zijn.

Enige vraag is dus, waar? ;)

Het zou een hoop mensen helpen die nu een Ebony opstelling hebben maar graag een W-speaker daaraan willen toevoegen of upgraden...

En ja... ik heb ook die speakers van vele malen meer doekoes gezien... tis bizar hoe die aan de binnenkant eruit zien... Ook hele discussies op forums over honderden euro's aan een meter heel dik speakerdraad uitgeven dan dan intern in de speaker een miniscuul draadje met een knurftig en supergoedkoop connectortje die de driver met de kabel verbindt, tsja ;)

[ Voor 30% gewijzigd door 3d0zer op 08-04-2013 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
3d0zer schreef op maandag 08 april 2013 @ 10:48:
Dat klopt, ze zijn anders van diameter. Het goede type heb ik genoteerd en is Focal 6W3255 met een diameter van 165 MM en die staan niet op die site te koop. Maar ik kan mij niet voorstellen dat deze niet ergens los verkrijgbaar zijn.

Enige vraag is dus, waar? ;)

Het zou een hoop mensen helpen die nu een Ebony opstelling hebben maar graag een W-speaker daaraan willen toevoegen of upgraden...
En dat is wellicht dus ook één van de redenen waarom Focal ze niet (meer) los verkoopt. Je maakt op die manier immers simpel een W van je V-versie. Verhaal van de losse verkoop is me ook ooit eens verteld door een verkoper vaneen HiFi-keten, een kern van waarheid zal er wellicht inzitten.

Al kan ik me ook voorstellen dat het goedkoper is om een W te kopen dan een V en die dan om te bouwen. Maar heb je al eens gekeken of er wrap is in de Ebony-look? Wrappen doe je voor een paar tientallen euro's namelijk en dat ziet er zeer strak uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3d0zer
Precies... het is goedkoper om een W te kopen dan er een om te bouwen...

Hmm geen ervaring met wraps, zelfde idee als een auto neem ik aan? Ken jij enkele adressen?

Toch het stukje van ombouwen lijkt me ook vet ;) Ik hou wel van customised stuff wat niemand heeft... Geeft me iets rebels hehe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
3d0zer schreef op maandag 08 april 2013 @ 13:03:
Precies... het is goedkoper om een W te kopen dan er een om te bouwen...

Hmm geen ervaring met wraps, zelfde idee als een auto neem ik aan? Ken jij enkele adressen?

Toch het stukje van ombouwen lijkt me ook vet ;) Ik hou wel van customised stuff wat niemand heeft... Geeft me iets rebels hehe...
Adressen ken ik niet, maar ik "ken" wel wat gevallen van mensen die zwarte speakers hadden en deze wit gemaakt hebben door te wrappen. Weet alleen niet of dat hier op GoT was, op HT Forum of wellicht beide. Schijnt even te duren voordat je het onder de knie hebt, maar het resultaat kan zeker strak zijn.

Zelf een W bouwen is naar mijn weten één keer gedaan door een audiozaak in België, die hebben een CC800W gemaakt van een Ebony CC800V. Weet alleen niet hoe veel de klant daar voor betaald heeft. Was als basis wel een CC800V 2011 SE, dus een gloss :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3d0zer
Weet je welke zaak dat was? Die hebben dan toch die drivers gekregen blijkbaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
3d0zer schreef op maandag 08 april 2013 @ 22:59:
Weet je welke zaak dat was? Die hebben dan toch die drivers gekregen blijkbaar ;)
Of ze hebben er een andere speaker voor opgeofferd, ik weet niet hoe graag die klant een CC800W in Ebony wilde hebben ;) Hoe dan ook is dat het enige geval wat ik ken en blijf ik bij het verhaal dat Focal units niet meer los verkoopt (in ieder geval niet uit Focal zelf). Zal eens zoeken of ik nog de naam van die zaak kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-06 20:20
Eerste review

http://www.hifi.nl/artikel/20464/Focal-New-Chorus-716.html

Trekt mij enorm aan !!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Ja, na enkele jaren moet men net zoals bij auto's zorgen voor een facelift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 499527

Gisteren ook naar Stassen geweest in mijn speurtocht naar speakers. Net verbouwd.. schitterende zaak en leuke rondleiding vooraf gehad :). Daar 2 Focals gehoord. De 716 V en de 726 V. Die bleven uiteindelijk na een paar uur luisteren als optie over naast een Phonar Moonlight Forte en een Quadral Platinum M4.
Op zich vond ik het van mezelf al heel wat dat ik als beginnend 'speakerbeluisteraar' de selectie tot deze 4 kon terugbrengen want ze hadden 12 paar voor me neergezet .. :o (Elac, 2x Kef, Monitor Audio, Canton, TMA Audio, B&W, Dynaudio waren de andere opties).

Wat mij opviel was dat de 716 V meer laag produceerde dan de 726 V met de dubbele woofer (wel ietwat ten koste van het midden/hoog). Maar beiden klonken goed. Ik heb nog geen keuze kunnen maken, want eerlijk gezegd maakte de Quadral wel heel veel indruk. Alleen ging deze minder diep, wat voor mijn muzieksmaak toch wel nodig is. Ook nog een subwoofer erbij laten spelen en dat vulde de boel wel goed aan bij de Quadral, ware het niet dat ik op sommige momenten het idee had dat de bass te laat kwam.

Maar op dit moment heb ik toch een lichte voorkeur voor een Focal.. al is het alleen maar vanwege het uiterlijk van de Quadral (wat is dat ding leeeeelijk met die tralies :| ). En heb een beetje het gevoel dat een speaker ook zonder een subwoofer de muziek moet kunnen spelen.
Nu is de vraag: Loont het nog om naar andere Focals te gaan luisteren? Bijvoorbeeld de W-serie of de 8-serie (716 W of 826 V). Of ga ik ook daar iets missen in het midden/hoog? Want wat dat spectrum betreft, kon er eigenlijk niks tippen aan de Quadral's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je ook met de plaatsing van de speakers gespeeld bij Stassen? Bij mij hadden ze bijvoorbeeld de Phonar in de hoek opgesteld zodat deze een stuk lager gaat, met het wisselen van speakers was het beeld heel anders. Grote kans dat het met de Focals ook is. Mijn 826W stonden bij de Hobo ook heel vrij opgesteld wat het laag zeker beïnvloed. Thuis zet je speakers nooit zo extreem vrij en kan het laag dus beter zijn. Ik zou zeker de W-serie van Focal ook luisteren, het maakt het echt een heel andere speaker: veel meer gebalanceerd en minder schreeuwerig. Zijn maar weinig mensen die de W niet beter vinden dan de V-series. De 800-serie gaat sowieso iets lager doordat ze op een voet staan en een reflexpoort aan de onderzijde hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Welke versterkers, zonder veel poes pas passen goed bij focal 800 reeks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 499527

Nope, de speakers hebben al die tijd op hun plaats gestaan. Het laag was ook niet het probleem bij de Focals. Juist het midden en hoog kwam er minder goed uit dan bijvoorbeeld bij de Quadral.

Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/udolxr0dj/IMAG0953.jpg

Mijn woonkamer is qua vloer iig gelijkwaardig. Hoogwaardig laminaat, met een tapijt in het midden. Dus dat hebben ze redelijk kunnen nabootsen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
skank schreef op zondag 28 april 2013 @ 21:16:
Welke versterkers, zonder veel poes pas passen goed bij focal 800 reeks?
Eigenlijk zijn alle versterkers goed, zolang het vermogen er maar is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Is een marantz sr 6006 voldoende ?
Of toch een 7007?(boven budget)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
skank schreef op maandag 29 april 2013 @ 19:14:
Is een marantz sr 6006 voldoende ?
Of toch een 7007?(boven budget)
Een SR6006 is voldoende, want Focals zijn geen moeilijke jongens ;)
Pagina: 1 ... 11 ... 19 Laatste