Ik haal toch wel 2 uur op een accu, toen ik de laptop net had was het 2,5 uur
@rinusnl
Idd veel geluk mee gehad, vooral omdat ik nog geen backup gemaakt had van al m'n belangrijke schoolbestanden.
Maar ik heb het net een kwartier geleden gefixt. Heb de bottom case opgemaakt, en het afgebroken stukje met secondelijm vast gelijmd. En nu gaat-ie weer goed en naadloos dicht. Gelukkig!
Alleen de CTRL toets zit er nu half op, maar dat is veel minder erg. En morgen ga ik wel via Ebay een losse key kopen. Hij vraagt er wel 10 dollar voor! Wat een uitzetterij. Dat komt denk ik vast omdat hij de enige is die de toetsenbord van mijn type heeft.
Idd veel geluk mee gehad, vooral omdat ik nog geen backup gemaakt had van al m'n belangrijke schoolbestanden.
Maar ik heb het net een kwartier geleden gefixt. Heb de bottom case opgemaakt, en het afgebroken stukje met secondelijm vast gelijmd. En nu gaat-ie weer goed en naadloos dicht. Gelukkig!
Alleen de CTRL toets zit er nu half op, maar dat is veel minder erg. En morgen ga ik wel via Ebay een losse key kopen. Hij vraagt er wel 10 dollar voor! Wat een uitzetterij. Dat komt denk ik vast omdat hij de enige is die de toetsenbord van mijn type heeft.
Je vergelijkt nu een instap serie VAIO met een Apple die dik 1000! euro meer kost (voor de 15", dan heb ik het nog helemaal niet over de 17"). Dat is met recht appels met peren vergelijken.tiswat schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 19:51:
Ik stop ook met Vaio, van de kwaliteit verwacht je veel meer. Accu duur is sowieso om te janken. Dan maar wat meer uitgeven aan een Apple.
aaah you lucky man! Mijn harde schijf ging een dag voor mun tentamenperiode kapot. Alles kwijt. Kon ik 3 rapportjes overnieuw schrijven, dus ik geef jou als tip mee snel een backup maken! ;-)N2dputdown schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 21:07:
@rinusnl
wist niet dat dat zo simpel was om dat op te lossen. Zag er namelijk erg vervelend uit op die foto. 10 dollar is best wel veel vor een klein stukje plastic matriaal.. Mja beter dan niks he?
@ een vaio koop je niet vor de accu.. Je wist vantevoren dat ie niet lang mee gaat.. Daarover niet achteraf over klagen, had dan een dell gekocht.
Maar wat hebben wij met Dell-laptops te maken in het Sony Vaio VPC-E Series topic?Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 17:39:
Ik had een jaar geleden gezocht op onderdelen van mijn laptop. Je kon letterlijk elk miezerig onderdeelte kopen en dan nog was je niet veel duurder uit dan op de site van dell
Maar om zelf niet offtopic te gaan,
Ik zit eraan te denken om mijn VPC-EB notebook te verkopen en er een Asus N53SV voor terug te kopen. Maar wat levert een VPC-E met onderstaande specs nog op?
- i3 330m
- AMD Radeon HD5650
- Full HD scherm
- Anti Glare scherm (zelf een folie overheen geplakt, geen bubbels onder het scherm
- Blauw siliconen matje over het toetsenbord. (vind ik fijner typen.)
- Witte notebook
Misschien heeft iemand anders een ander idee.
Alvast bedankt.
[ Voor 46% gewijzigd door Yorinn op 18-06-2011 07:38 ]
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads
omdat de sony vaio relatieve duren laptops zijn en er genoeg goedkopere laptops op de markt zijn, vandaar die vergelijking met dell..
de specs alleen zegt niet genoeg. hoe "gaaf" is ie? weinig gebruikssporen etc.
miss op marktplaats en meerder biedingswebsites kijken voor een indicatie op dezelfde laptops.
daar kan je ook naar kijken om de prijs vast te stellen.
de specs alleen zegt niet genoeg. hoe "gaaf" is ie? weinig gebruikssporen etc.
miss op marktplaats en meerder biedingswebsites kijken voor een indicatie op dezelfde laptops.
daar kan je ook naar kijken om de prijs vast te stellen.
Waar heb jij dat vandaan?Yorin schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 07:34:
• Blauw siliconen matje over het toetsenbord. (vind ik fijner typen.)
Deze heb ik uit Hong Kong, waar de matjes 5x zo goedkoop zijn als bij Sony. In Hong Kong betaal je 5 euro incl verzendkosten en bij Sony betaal je 25 euro voor hetzelfde matje.
Je kan ze o.a. op http://www.focalprice.com/search.html?keyword=Sony%20EB vinden.
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads
beste mensen!
ikzelf heb ook al zo'n 7 maanden ( och wat gaat de tijd snel) mijn Vaio E serie:
i5 m460 2,53Ghz
4GB ram
HD650
nu heb ik het idee dat hij meer geluid maakt door de fan en dus warmer is. Ik heb al heel wat uurtjes gespendeerd om deze grote topic door te lezen, maar ik vind geen concrete antwoorden.
Nu speel ik sinds kort een spel genaamd: Rift.
Het is een redelijk zwaar spel en in principe kan hij hem redelijk goed draaien. in het begin niks aan de hand, maar na een tijdje begint hij echt warm te worden en dat beïnvloed de FPS oftewel de grafische prestaties.
Het loopt dan dus niet meer zo soepeltjes na een uurtje bijvoorbeeld, terwijl hij bij het begin van spelen perfect loopt.
De CPU heeft wel is een maximum bereikt van 89 graden. ZORGWEKKEND?
Ik kan mij in het verleden niet herinneren dat mij laptop zulke kuren had.
Ik ben dus ook van plan om zo'n Laptop cooling pad te kopen, maar verwacht natuurlijk geen grote wonderen.
en ik wil graag mijn laptop voorzien van een schoonmaakbeurt. De boosdoener zal het stof denk ik wel zijn.
Mijn vraag is dan ook of iemand dit verder herkent, oplossingen weet en hoe je die laptop kan openmaken om hem schoon te maken!
Alvast bedankt,
schubb.
ikzelf heb ook al zo'n 7 maanden ( och wat gaat de tijd snel) mijn Vaio E serie:
i5 m460 2,53Ghz
4GB ram
HD650
nu heb ik het idee dat hij meer geluid maakt door de fan en dus warmer is. Ik heb al heel wat uurtjes gespendeerd om deze grote topic door te lezen, maar ik vind geen concrete antwoorden.
Nu speel ik sinds kort een spel genaamd: Rift.
Het is een redelijk zwaar spel en in principe kan hij hem redelijk goed draaien. in het begin niks aan de hand, maar na een tijdje begint hij echt warm te worden en dat beïnvloed de FPS oftewel de grafische prestaties.
Het loopt dan dus niet meer zo soepeltjes na een uurtje bijvoorbeeld, terwijl hij bij het begin van spelen perfect loopt.
De CPU heeft wel is een maximum bereikt van 89 graden. ZORGWEKKEND?
Ik kan mij in het verleden niet herinneren dat mij laptop zulke kuren had.
Ik ben dus ook van plan om zo'n Laptop cooling pad te kopen, maar verwacht natuurlijk geen grote wonderen.
en ik wil graag mijn laptop voorzien van een schoonmaakbeurt. De boosdoener zal het stof denk ik wel zijn.
Mijn vraag is dan ook of iemand dit verder herkent, oplossingen weet en hoe je die laptop kan openmaken om hem schoon te maken!
Alvast bedankt,
schubb.
[ Voor 6% gewijzigd door schubbie op 21-06-2011 00:19 ]
Verwijderd
Heb je ook al eens de GPU temps bestudeerd? Een game gaat niet trager lopen als de CPU heet Uitzonderingen daargelaten word, de GPU is een ander verhaal. Kijk dus of de kloksnelheden hetzelfde blijven.
had toevallig nog een screenie. maar maakt de temperatuur niet uit? heb toch echt het idee dat wanneer die warm is, slechter presteert.

Verwijderd
Als hij te warm word klokt hij naar beneden. 85° is echter nog lang niet "te warm". Dat zie je aan de kloksnelheid welke nog steeds het maximale bedraagt.
Dank uYorin schreef op maandag 20 juni 2011 @ 08:58:
[...]
Deze heb ik uit Hong Kong, waar de matjes 5x zo goedkoop zijn als bij Sony. In Hong Kong betaal je 5 euro incl verzendkosten en bij Sony betaal je 25 euro voor hetzelfde matje.
Je kan ze o.a. op http://www.focalprice.com/search.html?keyword=Sony%20EB vinden.
Zojuist via de sonyshop het volgende besteld:
Sony VPC-EH1C5E
In de kleur blauw:

Met de volgende aangepaste configuratie:
CPU
Intel Core I-5 2410m i.p.v. de Intel Pentium B940
RAM
6gb DDR3 i.p.v. 4gb DDR3
VGA
Nvidia Geforce 410m GPU met 512mb geheugen i.p.v. van "Intel HD grafische kaart"
Nog even getwijfeld of dat ik misschien een blu-ray station erin wilde, maar dat vind ik toch nog ff te veel van het goede. Ga binnenkort m'n desktop ook weer is goed upgraden (is nu een AMD athlon X2 6400) en voor het bewerken van HD filmpjes met adobe is dat niet echt ideaal meer.
Ben heel benieuwd wanneer de laptop geleverd wordt, levertijd is tussen de 2-3 weken. Ik vraag me echter af, is het mogelijk via sony een DVD'tje te krijgen met windows 7 home premium erop? Wat ik gewend ben van m'n vorige laptop is dat er een hoop onnodige zooi op staat...
Sony VPC-EH1C5E
In de kleur blauw:

Met de volgende aangepaste configuratie:
CPU
Intel Core I-5 2410m i.p.v. de Intel Pentium B940
RAM
6gb DDR3 i.p.v. 4gb DDR3
VGA
Nvidia Geforce 410m GPU met 512mb geheugen i.p.v. van "Intel HD grafische kaart"
Nog even getwijfeld of dat ik misschien een blu-ray station erin wilde, maar dat vind ik toch nog ff te veel van het goede. Ga binnenkort m'n desktop ook weer is goed upgraden (is nu een AMD athlon X2 6400) en voor het bewerken van HD filmpjes met adobe is dat niet echt ideaal meer.
Ben heel benieuwd wanneer de laptop geleverd wordt, levertijd is tussen de 2-3 weken. Ik vraag me echter af, is het mogelijk via sony een DVD'tje te krijgen met windows 7 home premium erop? Wat ik gewend ben van m'n vorige laptop is dat er een hoop onnodige zooi op staat...
Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4
Verwijderd
Volgens mij is de intel IGP trouwens zowel sneller als zuiniger(?) dan de GT410m. Enkel de driver ondersteuning van de kleur groen is beter.
Probeer http://www.mydigitallife....ssional-and-home-premium/Roland_EM25 schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 19:34:
Ohhh is de E-serie opnieuw vernieuwd? Dat donkerblauw kan toch nog niet zo lang? En het lijkt ook een nieuw patroon op de achterkant en palmsteun...hmm weet niet hoe mooi ik het vind eigenlijk..
Het lijkt er op dat Sony de E-serie lager in het assortiment plaatst, met max GT410M en geen full hd-scherm optie meer.
Het lijkt er op dat Sony de E-serie lager in het assortiment plaatst, met max GT410M en geen full hd-scherm optie meer.
Verwijderd
Nu ja vernieuwd... enkel het innerlijk is geupdate naar de nieuwe series. Met name de grafische performance is er op achteruit gegaan.
Ja ik zie nu dat Sony in de nieuwe C-serie wel een snellere 6630M, Corei7 en full-hd scherm beschikbaar stelt, ook meteen stuk prijziger uiteraard.
Verwijderd
C serie? Die is nieuw voor mij.
Ja je hebt gelijk, de C serie heeft precies de specs en het uiterlijk? van de oude E serie. Het nut daarvan ontgaat mij een beetje...
Ja je hebt gelijk, de C serie heeft precies de specs en het uiterlijk? van de oude E serie. Het nut daarvan ontgaat mij een beetje...
Ze waren al een tijdje geleden aangekondigd. Hij is volgens mij niet helemaal qua uiterlijk gelijk aan de oude E serie. Ik heb altijd nooit begrepen waarom er zoveel modellen van eenzelfde schermformaat uitgebracht moet worden meerdere low-end, meerdere mid-end, een high-end, een zakelijke varianten enz. Ik zou zo zeggen breng 1 budget model en 1 mainstream/high-end model uit.Verwijderd schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 19:10:
C serie? Die is nieuw voor mij.
Weet niet hoeveel ze van de 14" versie willen verkopen met de kleuren oranje, licht groen, roze, rood en paars (die ze zelf blauw noemen

[ Voor 22% gewijzigd door Regeneration op 23-06-2011 20:48 ]
Hier een review van de C-serie met matige score:
http://www.notebookcheck....S1E-Notebook.51629.0.html
Ik snap ook niet zo heel goed wat het idee achter de verschillende modellen is, te veel overlap qua specificaties en grootte etc.
http://www.notebookcheck....S1E-Notebook.51629.0.html
Ik snap ook niet zo heel goed wat het idee achter de verschillende modellen is, te veel overlap qua specificaties en grootte etc.
Verwijderd
Het is duidelijk dat sony niet veel heeft geleerd van de minpunten van de oude E serie: de accuduur is nog steeds ver onder dat van de concurrentie.
Inderdaad, ook aan het gewicht hebben ze niet proberen te verlagen: 2,31 kg. Jammer.
vind het echt wel snel, 10 werkdagen dat ik hem al terug heb,
had hem echt pas volgende week verwacht.
helaas hebben ze mijn hardeschijf vervangen naar een thosibaa!
met 278gb geheugen... ik snap niet waar dit getal vandaan komt,, en ik weet zeker dat ik er eerst meer had,
wat zal ik nou doen? geen zin om mijn laptop weer kwijt te raken
^ Het zal ongetwijfeld een 320GB HDD zijn dia anders gepartioneerd is. Misschien komt het door een recovery partitie.
dus 60 gb aan recovery partitie.. vind ik nogal een groot getal maar goed. ben al blij dat ik hem terug heb
Verwijderd
Net weer even Windows 7 op m'n VAIO gezet.
Iemand enig idee wat je moet installeren om de brightness control aan de praat te krijgen?
Iemand enig idee wat je moet installeren om de brightness control aan de praat te krijgen?

@Niels_d
Je bedoeld de fn knoppen? Brightness kan ook via energiebeheer.
Voor de knoppen:
Iemand had ooit gezegd (dacht ik) dat hiervoor de Sony Event Service voor nodig is. Deze kan je downloaden op de site van sony:
sony.nl > Garantie&Ondersteuning > Model invoeren > Downloads > Oorspronkelijk geïnstalleerd.
Zoals al eerder aangegeven weet ik niet zeker of het de Event Service betreft.
Je bedoeld de fn knoppen? Brightness kan ook via energiebeheer.
Voor de knoppen:
Iemand had ooit gezegd (dacht ik) dat hiervoor de Sony Event Service voor nodig is. Deze kan je downloaden op de site van sony:
sony.nl > Garantie&Ondersteuning > Model invoeren > Downloads > Oorspronkelijk geïnstalleerd.
Zoals al eerder aangegeven weet ik niet zeker of het de Event Service betreft.
1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro
Je hele laptop terug gestuurd?rinusnl schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 19:12:
heb mijn schatje weer terug!
![]()
vind het echt wel snel, 10 werkdagen dat ik hem al terug heb,
had hem echt pas volgende week verwacht.
helaas hebben ze mijn hardeschijf vervangen naar een thosibaa!
met 278gb geheugen... ik snap niet waar dit getal vandaan komt,, en ik weet zeker dat ik er eerst meer had,
wat zal ik nou doen? geen zin om mijn laptop weer kwijt te raken
Ik heb nog tentamens, maar daarna wil ik mijn laptop ook terug sturen ivm. de HDD...
ja, want als je zelf je laptop open schroef raak je je garantie kwijt.. dus ja dan moet je wel je laptop terug naar de fabriek sturenThe Inquisitor schreef op zondag 26 juni 2011 @ 16:47:
[...]
Je hele laptop terug gestuurd?
Ik heb nog tentamens, maar daarna wil ik mijn laptop ook terug sturen ivm. de HDD...
Verwijderd
Dat is onzin. Je verliest de garantie niet als je hem openschroeft. Heck, al vervang je de processor zou dat geen invloed moeten hebben op de prestatie.
Dat sony je graag anders laat geloven is een ander verhaal. Een fatsoenlijk merk stuurt gewoon zelf een HDD op omdat dat gewoon minder moeite kost voor beide kanten.
Dat sony je graag anders laat geloven is een ander verhaal. Een fatsoenlijk merk stuurt gewoon zelf een HDD op omdat dat gewoon minder moeite kost voor beide kanten.
als je goed je garantieboekje leest die bij je vaio heb gehad staat dat er duidelijk in. netzo iets als je op je mobiel een andere windows mobile rom opzet. dan vervalt ook je garantie.
Nou, dat kan best in dat boekje staan. Weet ook niet precies wat je rechten als consument zijn in dit soort gevallen.
'I reject your reality and substitute my own'
Verwijderd
Wat het boekje zegt doet er niet toe. Als in het boekje staat dat je geen garantie meer hebt zodra je de doos openmaakt betekent nog niet dat dat rechtsgeldig is. Dat is hier ook het geval.
De HDD kan je in ieder geval wel vervangen zonder dat de garantie vervalt.
Deze zit gewoon achter een klepje.
Deze zit gewoon achter een klepje.
als je een product koopt dan stem je in de voorwaarden van deze fabrikant. als deze dit in de voorwaarden zet staan ze in hun recht. en wat wilt een consument doen tegen zon groot bedrijf, volgens mij niks..
Verwijderd
Gelukkig staan de algemene voorwaarden niet boven de wet. Een AV mag nooit je rechten inperken.
Vervelend, zoals Darkstone al zegt zou ik liever hebben dat ze gewoon een HDD opsturen, scheelt een hoop tijd...rinusnl schreef op zondag 26 juni 2011 @ 20:10:
[...]
ja, want als je zelf je laptop open schroef raak je je garantie kwijt.. dus ja dan moet je wel je laptop terug naar de fabriek sturen
Verwijderd
2 pagina's terug vermeld dat mn accu overleden was,en dat er maar 6 maanden garantie op zit.
Ik was dus 6,5 maand verder en zou geen nieuwe krijgen.
Ik heb mn beklag gedaan,via een klanttevredenheidsheids onderzoek,en werd zowaar gebeld door de assistent van de general manager europe.
Nogmaals mn verhaal verteld,en het zou opnieuw in beraad worden genomen.
Vorige week kreeg ik het bericht dat er een nieuwe accu zou worden opgestuurd,en inderdaad heb een nieuwe accu gekregen.
Ik heb mn beklag gedaan,via een klanttevredenheidsheids onderzoek,en werd zowaar gebeld door de assistent van de general manager europe.
Vorige week kreeg ik het bericht dat er een nieuwe accu zou worden opgestuurd,en inderdaad heb een nieuwe accu gekregen.
kijk dat vind ik eigenlijk best nog wel netjes van het bedrijf! gelukkig zien ze dat de consument toch nog belangrijk isVerwijderd schreef op maandag 27 juni 2011 @ 22:06:
2 pagina's terug vermeld dat mn accu overleden was,en dat er maar 6 maanden garantie op zit.
Heb hier een VPCEB2M1E serie van een vriend liggen met een fan die lawaai maakt.
Deze vervangen lijkt mij de beste oplossing, maar waar raden jullie aan onderdelen te kopen?
Deze vervangen lijkt mij de beste oplossing, maar waar raden jullie aan onderdelen te kopen?
Godfather Bodybuilding topic reeks
Verwijderd
Hey, ik wil zon minikaartje bestellen voor 5g internet. ik zal er 1 van dell, ik denk dat dat wel kan: DELL kaartje Maar ik zag ook dat er een losse processor in zat dat heb ik nog nooit eerder gezien.. kan ik de processor nu vervangen voor bijv. een i5 of kan dat niet i.v.m de socket?
Alleen jammer dat het niet in 1x goed kan gaan.rinusnl schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 22:13:
[...]
kijk dat vind ik eigenlijk best nog wel netjes van het bedrijf! gelukkig zien ze dat de consument toch nog belangrijk is
Heel misschien kan je problemen krijgen bij het opnieuw installeren met de Sony dvd's.
Verwijderd
Dat gaat gewoon werken, tenzij sony bios whitelisting gebruikt zodat alleen sony-branded kaartjes gebruikt kunnen worden.
Verwijderd
Oke, dan heb ik altijd het andere kaartje nog als ik windows opnieuw ga instaleren, en als de bios whitelisting gebruikt (wat ik niet denk) Dan kan ik altijd het kaartje nog retouren omdat ik m op internet besteld heb
dankje ik zal m vanavond wel bestellen
Verwijderd
ook zag ik deze, zou deze beter zijn? http://accessories.euro.d...baynote_irrank=0#Overview
*knip*
[ Voor 95% gewijzigd door TommieW op 21-07-2011 13:43 . Reden: epic fail ]
Verwijderd
Dat artikel gaat over de sandy bridge E-serie processor, niet over een bepaalde laptop van het merk sony

Sorry, artikel niet gelezen. Ik zag iets met een E en iets met sandy bridge.
Oeps......
* TommieW schaamt zich
Oeps......
* TommieW schaamt zich
[ Voor 3% gewijzigd door TommieW op 27-07-2011 19:17 ]
Ik heb de VPCEB1M1E. De mijne piept ook, maar je hoort het alleen als je je oor tegen het midden houd.
Ook als ik rechtsonder luister hoor ik soms een soort klik, ik neem aan dat hier de harde schijf zit? Het is meteen naast de usb poorten. Het geluid lijkt ook wel op een cddrive die een keer draait terwijl er niks inzit. Heb met HDtune een test gedaan maar die vond niks.
Ook als ik rechtsonder luister hoor ik soms een soort klik, ik neem aan dat hier de harde schijf zit? Het is meteen naast de usb poorten. Het geluid lijkt ook wel op een cddrive die een keer draait terwijl er niks inzit. Heb met HDtune een test gedaan maar die vond niks.
[ Voor 7% gewijzigd door wanda op 27-07-2011 18:57 ]
Ik zou graag jullie advies willen aannemen m.b.t. de HDD in mijn VAIO.
Volgens HDtunepro:
Calibration Retry Count: 75 (warning)
Ik heb al meerdere programma's geprobeerd, de meeste komen ook tot dezelfde data, maar aangezien er geen treshold voor deze SMART-waarde is, wordt er nooit "failed" oid. aangegeven. Meeste programma's geven "OK" aan voor deze waarde.
De attribute neemt steeds toe...binnen een jaar van rond de 30 naar 75. Wat denken jullie?
Screenshots voor de duidelijkheid:

En één van de log van deze value:
Volgens HDtunepro:
Calibration Retry Count: 75 (warning)
Ik heb al meerdere programma's geprobeerd, de meeste komen ook tot dezelfde data, maar aangezien er geen treshold voor deze SMART-waarde is, wordt er nooit "failed" oid. aangegeven. Meeste programma's geven "OK" aan voor deze waarde.
De attribute neemt steeds toe...binnen een jaar van rond de 30 naar 75. Wat denken jullie?
Screenshots voor de duidelijkheid:

En één van de log van deze value:

Verwijderd
Lijkt mij geen probleem eigenlijk.
Ik zou zoals altijd wel je backups in orde maken. Een schijf kan zomaar falen, dat heb ik ook 2x meegemaakt.
Ik zou zoals altijd wel je backups in orde maken. Een schijf kan zomaar falen, dat heb ik ook 2x meegemaakt.
Ik heb wel vage andere problemen erbij gekregen zoals bijvoorbeeld vastlopen van alles (zo'n hung waarbij numlock niet reageert). dit had ik een week lang 2x per dag, maar heb ik nu gelukkig geen last meer van.
Nog meer gekke dingen; bestandsoverdracht via MSN werkt niet meer, Firefox kan geen bestanden meer opslaan/downloaden. Geen idee of het ermee te maken heeft, maar heb zulke dingen nog nooit meegemaakt
Nog meer gekke dingen; bestandsoverdracht via MSN werkt niet meer, Firefox kan geen bestanden meer opslaan/downloaden. Geen idee of het ermee te maken heeft, maar heb zulke dingen nog nooit meegemaakt
Van wikipedia: "This attribute indicates the count that recalibration was requested (under the condition that the first attempt was unsuccessful). An increase of this attribute value is a sign of problems in the hard disk mechanical subsystem." Wikipedia: S.M.A.R.T..
De lees of schrijf koppen van de harde schijf beginnen problemen te vertonen. Het beste is om in 1 keer van alles backup te maken.
Elke keer aan en uitzetten zorgt voor meer mechanische stress.
De lees of schrijf koppen van de harde schijf beginnen problemen te vertonen. Het beste is om in 1 keer van alles backup te maken.
Elke keer aan en uitzetten zorgt voor meer mechanische stress.
Back-uppen en terugsturen naar Sony dus?
Verwijderd
Dat had ik ook gelezen. Maar dat hoeft nog niet te betekenen dat de schijf aan het falen is. 'warning' zegt eigenlijk niets.
De treshold value staat ook nog op 100 = goed.
De treshold value staat ook nog op 100 = goed.
Treshold geeft toch de min/max waarde aan? Als de data eronder komt krijg je een "FAILED"? 0 wilt imo zeggen dat er nooit "failed" komt te staan.
Verwijderd
Current geeft de huidige genormaliseerde waarde. Worst geeft de slechtste waarde aan waar de genormaliseerde waarde ooit op geeft gestaan, en treshold geeft de waarde aan die een failure betekent.
Maar ik weet niet zo heel veel van SMART, alleen dat de meeste waarden onzin zijn en dat current pending sector altijd op 0 moet staan. Voor het hele verhaal zou ik even deze thread doorlezen:
RMA aanvragen voor HD, zin of geen zin?
Maar ik weet niet zo heel veel van SMART, alleen dat de meeste waarden onzin zijn en dat current pending sector altijd op 0 moet staan. Voor het hele verhaal zou ik even deze thread doorlezen:
RMA aanvragen voor HD, zin of geen zin?
Gelezen, maar brengt me niet dichterbij het antwoord.
Wat je nu zeker moet doen: Backuppen en contact opnemen met Sony.The Inquisitor schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 09:18:
Back-uppen en terugsturen naar Sony dus?
SMART waardes kun je niet altijd op vertrouwen, MAAR in combinatie met:
Geeft dat wel een duidelijke indicatie voor problemen. Ik zal mij wel zorgen over maken in ieder geval.The Inquisitor schreef op zondag 31 juli 2011 @ 16:11:
Ik heb wel vage andere problemen erbij gekregen zoals bijvoorbeeld vastlopen van alles (zo'n hung waarbij numlock niet reageert). dit had ik een week lang 2x per dag, maar heb ik nu gelukkig geen last meer van.
Ik weet niet of het een eenmalig iets was wat kwam door trillingen of hoge temperaturen of dat het straks onder belasting steeds sneller slijt en kapot gaat.
Als het eenmalig iets was, dan kun je beter wel onder garantie laten vervangen want waarschijnlijk zijn de prestaties van de harde schijf ook minder geworden.
Een waarde waarvan ik vind dat die wel betrouwbaar is:
Reallocated Sectors = hoeveelheid bad sectors aangemerkt zijn. Als je al 1 helpt verminderd dat de prestaties. Als het stabiel blijft was het een eenmalig probleem (door plotselinge stroomuitval of harde trilling zoals ik een keer had) en is de waarde onjuist.
Als het na een maand hoger ligt dan begint de schijf aan zijn einde te komen.
[ Voor 19% gewijzigd door Archimond op 01-08-2011 16:34 ]
De laptop komt niet verder dan de eettafel en van hoge temperaturen heb ik nog geen last gehad. De waarde blijft op één of andere miraculeuze wijze toch steeds stijgen.
De meeste (belangrijke) data had ik al wel geback-upped (foto's, documenten enz.) zal vanavond alles even doen!
Bedankt voor de hulp alvast
De meeste (belangrijke) data had ik al wel geback-upped (foto's, documenten enz.) zal vanavond alles even doen!
Bedankt voor de hulp alvast
Is het extreem slecht als ik spellen speel (Team Fortress 2, COD , etc) die het apparaat toch wel redelijk warm maken en geen koeling te gebruiken (zo'n ondergrond fan koel apparaat)
VPCEB1S1E
VPCEB1S1E
Verwijderd
Dat is geen issue, mijn laptop word ook 90°+ Met starcraft heb ik zelfs de 100° aangetikt en een keer toen ik vergeten was het voltage aan te passen 112.5°...
Sinds juni komen de E-Serie notebooks met Sandy Bridge processoren (24xx en 25xx). Hoe zit dat nu met de vervelende 'cpu whine', die in ieder geval de eerste generatie Core's heeft geteisterd? Hebben mensen hier ervaringen mee?
Ik kon het niet zo snel terugvinden in de topic.
Ik kon het niet zo snel terugvinden in de topic.
MKWii : 2750 1247 3905 || Super Metroid Orchestral Game Concert || Secret of Mana Danger!!
Ik heb een VPCEB3L1E en heb de laatste tijd erg veel last van een luide fan. Net alsof hij wil opstijgen. Normaal kwam dat alleen als ik een filmpje aan het kijken was o.i.d. , maar nu is het continue, ook als ik gewoon internet. Heb al met een busje lucht lopen spuiten voor eventuele stof ophopingen, maar dat is het volgens mij ook niet. Iemand een idee ?
Zoals Darkstone al zegt is dat geen enkel probleem. Mocht 'ie echt TE warm worden (lees: voordat er schade aangericht gaat worden) dan zal de laptop wel uitvallen. Maar in principe zal dit niet (nooit) gebeuren (tenzij je fan niet draait oidknakker2 schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 08:37:
Is het extreem slecht als ik spellen speel (Team Fortress 2, COD , etc) die het apparaat toch wel redelijk warm maken en geen koeling te gebruiken (zo'n ondergrond fan koel apparaat)
VPCEB1S1E
Ik heb een probleem met mijn VAIO (E). Wanneer ik deze aansluit via HMDI 1.3 op mijn Bravia dan is het beeld eerst goed, maar na een minuut of twee krijg ik ineens rare kleuren (omgekeerd contrast heette dat vroeger in Paint
). Weet iemand waardoor dit komt? Ik heb de meest up-to-date firmware van zowel de TV als de Vaio.

Had ik ook toen ik mijn Vaio op de televisie hier aansloot via HDMI (Philips fullHD LCD), in het begin is het goed maar na een tijdje kreeg het opeens rare kleuren. Als je dan de kabel er even uittrekt en er weer in doet is het weer verholpen.. Soms gebeurde het helemaal niet voor 2 uur, maar dan opeens elke 5 min. Is ook geen touw aan vast te knopendeejaylethal schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 18:51:
Ik heb een probleem met mijn VAIO (E). Wanneer ik deze aansluit via HMDI 1.3 op mijn Bravia dan is het beeld eerst goed, maar na een minuut of twee krijg ik ineens rare kleuren (omgekeerd contrast heette dat vroeger in Paint). Weet iemand waardoor dit komt? Ik heb de meest up-to-date firmware van zowel de TV als de Vaio.
Ik heb tegenwoordig dat mijn film verstoord wordt omdat de laptop instellingen wijzigt. Pas in het donker begreep ik wat er gebeurde: zonder commando gaat de laptop over op een andere modus (fn+f7) en schakelt van "alleen projector" naar "scherm + projector" en dan weer terug naar "alleen projector". erg naar tijdens film kijken
Maar goed, ik ga toch één van deze dagen windows opnieuw installeren (clean of herstel, denk ik nog even over na).
Maar goed, ik ga toch één van deze dagen windows opnieuw installeren (clean of herstel, denk ik nog even over na).
Verwijderd
Nieuwe E series review:
http://www.notebookcheck....-G4-Notebook.58834.0.html
The good:
Scherm een stuk beter dan vorige keer, maar nog steeds slecht.
Accuduur een stuk beter
The bad:
De laptop kan het koelen van een i3 en GT410m niet aan...
The good:
Accuduur een stuk beter
The bad:
Die batterij is maar minimaal verbeterd. 4 uur nog wat in idle. DVD kijken : 1.5 uur, zo ongeveer wat mijn 1 jaar oude VPCEB1S1E tot op heden nog kan.
Verwijderd
De E4 haalt een stuk minder volgens notebookcheck: http://www.notebookcheck....-WI-Notebook.54748.0.html
Even een vraag over een oude VPCEB1S1E, de grafische kaart.
Volgens 'device manager/display adapters/properties' is de huidige driver 8.762.0.0 , datum 8/3/10. Vrij oud dus.
Ik naar AMD voor een meer recente driver, kom ik uit op 'AMD Catalyst™ Display Driver pagina'waar ik Catalyst Software Suite download, krijg ik een foutmelding tijdens installeren dat ik maar bij de manufacturer van mn laptop de driver moet halen. 'version not supported' etc
Waarom ?
Volgens 'device manager/display adapters/properties' is de huidige driver 8.762.0.0 , datum 8/3/10. Vrij oud dus.
Ik naar AMD voor een meer recente driver, kom ik uit op 'AMD Catalyst™ Display Driver pagina'waar ik Catalyst Software Suite download, krijg ik een foutmelding tijdens installeren dat ik maar bij de manufacturer van mn laptop de driver moet halen. 'version not supported' etc
Waarom ?
Dus enkel te downloaden @ Sony eSupport
Zal wel even rondkijken
edit
Graphics Driver (ATI) - 8.723.8.2
19/11/2010
Huidige driver (volgens device manager) is 8.762.0.0, maar met datum 8/3/2010
Welke is nou de meest recente dan?
Verwarrend allemaal
En in windows update al sinds ik de laptop heb, een update van ATI van Jan 2010
Zal wel even rondkijken
edit
19/11/2010
Verwarrend allemaal

[ Voor 111% gewijzigd door knakker2 op 16-08-2011 21:55 ]
Ja, precies. Maar dit is dus niet ok. Niemand tot nu toe een oplossing? Dit is namelijk belachelijkTankiej schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 13:25:
[...]
Had ik ook toen ik mijn Vaio op de televisie hier aansloot via HDMI (Philips fullHD LCD), in het begin is het goed maar na een tijdje kreeg het opeens rare kleuren. Als je dan de kabel er even uittrekt en er weer in doet is het weer verholpen.. Soms gebeurde het helemaal niet voor 2 uur, maar dan opeens elke 5 min. Is ook geen touw aan vast te knopen
Is die van de openingspost niet nieuwer dan? Die is in ieder geval nieuwer dan bij de (lees:mijn) aanschaf van de laptop.knakker2 schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 21:10:
Dus enkel te downloaden @ Sony eSupport
Zal wel even rondkijken
edit
19/11/2010
Verwarrend allemaal
Als je zelf via de AMD site probeert (die auto-detect donwload) krijg je inderdaad een foutmelding, maar volgens mij met deze download krijg je wel alle nieuwe dingen binnen, ik weet niet of de drivers ook geïnstalleerd worden...ik kreeg in ieder geen foutmelding
Base Unit : Base Unit (C50878471)
Display : 14" VAIO Display with LED backlight (1366 x 768)
Graphics Card : ATI Mobility Radeon™ HD 5470 GPU (512MB VRAM)
Color : Coconut White
Wireless Display : No Intel® Wireless Display Adapter
Processor : Intel® Core™ i5-540M processor (2.53GHz) with Turbo Boost up to 3.06GHz
Memory : 8GB (4GBx2) DDR3-SDRAM-1066
Hard Drive : 320GB hard disk drive (7200rpm)
Optical Drive : CD/DVD player/burner
Battery : Large capacity battery
Operating System : Genuine Windows® 7 Home Premium 64-bit
Software Optimization : No Fresh Start
Office Software : Microsoft® Office 2010 Starter
Adobe Software : Adobe Bundle ($448 value.)
780 dollar, mooie prijs? wel refurb
Display : 14" VAIO Display with LED backlight (1366 x 768)
Graphics Card : ATI Mobility Radeon™ HD 5470 GPU (512MB VRAM)
Color : Coconut White
Wireless Display : No Intel® Wireless Display Adapter
Processor : Intel® Core™ i5-540M processor (2.53GHz) with Turbo Boost up to 3.06GHz
Memory : 8GB (4GBx2) DDR3-SDRAM-1066
Hard Drive : 320GB hard disk drive (7200rpm)
Optical Drive : CD/DVD player/burner
Battery : Large capacity battery
Operating System : Genuine Windows® 7 Home Premium 64-bit
Software Optimization : No Fresh Start
Office Software : Microsoft® Office 2010 Starter
Adobe Software : Adobe Bundle ($448 value.)
780 dollar, mooie prijs? wel refurb
Verwijderd
Alleen als je de adobe bundle MOET hebben. Ik vind de prijs vrij slecht, zelfs in vergelijking met nieuwere sony's. Houd er rekening mee dat de E serie echt een heel slechte accuduur heeft.
Volgens mij kan je sowieso niet bestellen bij .com, jammer want zag een paar goede,goedkope laptopjes..
Waar haal jij the bad vandaan? In die review van jou zie ik hem niet warmer worden dan 43 graden. Ik vind dit eigenlijk een best leuke laptop, zeker gezien de prijs. Jammer dat hij niet in 13 of 14" geleverd wordt zoals vroegerVerwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 16:12:
Nieuwe E series review:
The good:
Accuduur een stuk beter
The bad:
Verwijderd
Uit dit plaatje

Dat lijkt best mee te vallen, maar als een nieuwe laptop het koelen van zulke slechte hardware niet aankan... De laptop komt onder load waarschijnlijk niet boven de 40w uit.

Dat lijkt best mee te vallen, maar als een nieuwe laptop het koelen van zulke slechte hardware niet aankan... De laptop komt onder load waarschijnlijk niet boven de 40w uit.
73 graden voor Furmark vind ik niet zo heel slecht tbh, maar dat kan aan mij liggen. Waarom levert Sony geen betaalbare 13 of 14" laptop meer, de C is er wel maar die kun je niet in het zwart krijgen.Verwijderd schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 15:33:
Uit dit plaatje
[afbeelding]
Verwijderd
Het gaat niet om de temperatuur, maar de kloksnelheid
De laptop mag best 100° worden.
En we hebben het hier over de GT410m. Dat ding is half zo snel als de intel 3000 IGP.
En we hebben het hier over de GT410m. Dat ding is half zo snel als de intel 3000 IGP.
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2011 15:41 ]
Uh?Verwijderd schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 15:40:
Het gaat niet om de temperatuur, maar de kloksnelheidDe laptop mag best 100° worden.
Maar ik ben het met je eens, ze hadden beter een GT520M of een Intel HD erin kunnen stoppen. Dit is het net niet (meer verbruik, minder prestaties).The bad:
De laptop kan het koelen van een i3 en GT410m niet aan..
Verwijderd
Als sony de laptop zo in had gesteld dat de kloksnelheid al bij 50° omlaag ging zou je ook zeggen dat de laptop niet voldoende kan koelen. Sony heeft het bios gewoon heel brak ingesteld. Een mbp/xps 15/N53/bto.. draait tot de 95° op de maximum kloksnelheden.
Ik zie trouwens nergens hoe heet de CPU word. Dat zal wel 95° zijn zoals bij de meeste merken. Maar dat doet er ook weinig toe.
Ik zie trouwens nergens hoe heet de CPU word. Dat zal wel 95° zijn zoals bij de meeste merken. Maar dat doet er ook weinig toe.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2011 15:49 ]
Die Catalyst link gedaan, geprobeerd te installeren maar geen succes.....ook hier een melding dat ik maar bij de manufacturer moet aankloppen.The Inquisitor schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 09:56:
[...]
Is die van de openingspost niet nieuwer dan? Die is in ieder geval nieuwer dan bij de (lees:mijn) aanschaf van de laptop.
Als je zelf via de AMD site probeert (die auto-detect donwload) krijg je inderdaad een foutmelding, maar volgens mij met deze download krijg je wel alle nieuwe dingen binnen, ik weet niet of de drivers ook geïnstalleerd worden...ik kreeg in ieder geen foutmelding
Denk dat het hopeloos is de huidige drivers up te daten,het wil niet lukken. Erg sneu van Sony, en dat alles om zo hun eigen softe/harde zooi wat ze er bij proppen werkend te houden (zover ik begrepen heb waarom ze dit doen)
Graphics Driver (ATI) - 8.723.8.2 (Sony website)The Inquisitor schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 09:56:
[...]
Is die van de openingspost niet nieuwer dan? Die is in ieder geval nieuwer dan bij de (lees:mijn) aanschaf van de laptop.
Huidige driver (volgens device manager) is 8.762.0.0
Lopen de versie nummers na updates terug bij Sony? Alleen de datum laat zien dat de driver op de website van Sony nieuwer is, maar welke moet ik nu geloven dan?
Oké, jammerknakker2 schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 15:53:
[...]
Die Catalyst link gedaan, geprobeerd te installeren maar geen succes.....ook hier een melding dat ik maar bij de manufacturer moet aankloppen.
Denk dat het hopeloos is de huidige drivers up te daten,het wil niet lukken. Erg sneu van Sony, en dat alles om zo hun eigen softe/harde zooi wat ze er bij proppen werkend te houden (zover ik begrepen heb waarom ze dit doen)
Ik downloadde en installeerde eerste de drivers uit de OP en installeerde daarna deze download. Waarschijnlijk heb ik nog steeds dezelfde drivers dan...
@knakker, kijk je in apparaatbeheer en dan stuurprogrammaversie? Die is bij mij 8.801.0.0
[ Voor 5% gewijzigd door The Inquisitor op 17-08-2011 22:51 ]
8.762.0.0 met datum 8/3/2010
(Te vinden in Device manager/display adapter/properties/driver ... heb geen Nederlandse Windows)
(Te vinden in Device manager/display adapter/properties/driver ... heb geen Nederlandse Windows)
Grappig... ik klikte op "bijwerken" en dan automatisch via internet (windows update?) en zit nu op 8.672.1.2000, terwijl ik hiervoor op 8.801.0.0 zat... ik snap er geen drol van
Ik dus ook maar eens op "update driver" in device manager gedaan
Het is nu 8.672.1.2000 met driver date 1/13/2010 (waarom een oudere datum???)
Hier nog een drol die er niets van snapt........ maar rollback (update teniet) doen als mn spellen ineens bagger werken
Bij jou kwam dus ook die zelfde driver als je op "update" drukt.... weer lekker vaag allemaal. Ik heb update al teniet gedaan.
Edit: Nu werkt mijn CCC niet meer
Edit: Nu werkt mijn CCC niet meer
[ Voor 29% gewijzigd door The Inquisitor op 18-08-2011 15:17 . Reden: nieuwe info ]
Ik kom net terug, zet de comp aan en krijg als eerste een VAIO Update bericht. Daar staat nu een 'update' tussen : Graphic driver (ATI) 8.723.8.2 , iets van 240mb
Wat een raar zooitje dit
CCC werkt inderdaad niet meer... ik ga dan maar die update via VAIO naar binnen trekken
edit
En klaar...
8.723.8.2000 van 9/20/2010
Het zal allemaal wel.....
Wat een raar zooitje dit
CCC werkt inderdaad niet meer... ik ga dan maar die update via VAIO naar binnen trekken
edit
En klaar...
8.723.8.2000 van 9/20/2010
Het zal allemaal wel.....
[ Voor 12% gewijzigd door knakker2 op 18-08-2011 16:08 ]
Werkt je CCC dan weer wel? (ik heb geen vaio update meer
). Ik heb CCC verwijderd en geherinstalleerd maar het werkt nog steeds niet.
Wat een drama met die drivers bij Sony... als ze het gewoon open gooien hadden we nu allang de drivers van augustus (2011!!) kunnen downloaden... en naast dat kloppen die data al helemaal niet bij die drivers
Wat een drama met die drivers bij Sony... als ze het gewoon open gooien hadden we nu allang de drivers van augustus (2011!!) kunnen downloaden... en naast dat kloppen die data al helemaal niet bij die drivers
Verwijderd
Het versienummer is wat anders dan de versie van de suite.
Ik heb catalyst versie 11.5, je raad het al, uit de 5e maand van dit jaar. Maar de driver heeft als versie 8.85-110419a-nogwat-ATI. Maar dat eerste getal kan je met de oude layout van de ATI suite volgens mij nergens zien (faal!
)
Ik heb catalyst versie 11.5, je raad het al, uit de 5e maand van dit jaar. Maar de driver heeft als versie 8.85-110419a-nogwat-ATI. Maar dat eerste getal kan je met de oude layout van de ATI suite volgens mij nergens zien (faal!