[Ervaringen] Sony Vaio VPC-E Series

Pagina: 1 ... 34 ... 47 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 41 producten

Verwijderd

@Destianto: thanks voor je snelle reply en voor de tip om te wachten op de Sandy Bridge processors! Ik gebruik mijn laptop voornamelijk voor de standaard dingen (Office, Internet, SPSS), dus dat soort dingen zouden waarschijnlijk ook heel goed kunnen met een (veel) goedkopere laptop. Ik heb alleen een grondige hekel aan vastlopende systemen, en wil wel gewoon goed tien applicaties tegelijkertijd kunnen draaien ;)

@Darkstone: accuduur bij een e-serie valt me ook nogal tegen, zag dat je hem bij sony.com wel met een higher capacity battery kunt configureren.. Macbook is voor mij echt geen optie meer, voornamelijk omdat er geen PHStat plugin bestaat voor Office for Mac en ik geen virtual desktops wil draaien.

• The Inquisitor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-09 11:21

The Inquisitor

Greetings weaklings

Multitasken kan elke moderne processor, daar heb je alles behalve een i7 voor nodig.... Ik heb een i3 (@2,13ghz) en die doet alles prima, en het is niet zo dat ik niet beter ben gewend of alles voor lief neem ;) ook SPSS gaat als een trein (offtopic: volg je ook een sociale studie? ;)). Sowieso zou je office met elke goedkope laptop van tegenwoordig kunnen gebruiken :)

@Darkstone, "stilte" of dus juist lawaai heb ik echt geen last van bij de E-series. Zelfs al is de ruimte stil hoor ik de fan nauwelijks, alleen als ik ga gamen is hij hoorbaar, maar dan heb je altijd weer game geluiden aan staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimiz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-07 23:30
Ik heb de Sony VAIO VPC-EA3C5E (customized via sony.nl) en vroeg me af of iemand een idee heeft hoe ik hem passief krijg, dat ding blijft maar blazen, hoe weinig ik ook doe, soms wel irritant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Er is geen concrete oplossing. Ik heb zelf een notebook cooler gekocht:

pricewatch: Zalman ZM-NC2000 Ultra Quiet Notebook Cooler (Zilver)

maar zelfs dan nog slaat de fan regelmatig aan.

[ Voor 43% gewijzigd door Greatsword op 14-02-2011 12:50 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickly2
  • Laatst online: 26-11-2019
is er niemand die mij kan helpen aan die recovery DVD's ?:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ongeveer een maand geleden heb ik ook mijn VPC-EB3C5E (via sony.nl) ontvangen. Ik ben er zeer over te spreken; alles voelt stevig aan, inclusief de scharnieren van het scherm. Maar hierin zit het enige probleem: Deze (vooral de linker, maar de rechter ook een beetje) kraken altijd als ik het scherm beweeg. Een druppeltje olie ertussen durf ik niet aan, omdat ik bang ben dat het scherm dan gaat 'zwabberen'. Zijn er meer mensen die dit hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickly2
Hier heb ik geen last van, heb je het idee dat hij stroef loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

@siebebax1, dat heb ik ook vaak, lijkt me geen probleem.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technicum
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-07-2023
nickly2 schreef op maandag 14 februari 2011 @ 16:54:
is er niemand die mij kan helpen aan die recovery DVD's ?:(
Zelf heb ik een VPCEB3C5E. Een 'EB' dus. Nu weet ik zelf niet of je voor jouw 'EC' een recovery DVD van een 'EB' kan gebruiken, maar als dat zo is, wil ik die best voor je maken hoor :).
Tenminste, het lijkt me dat het binnen de serie niet zoveel uitmaakt van welke je een recovery DVD gebruikt, maar ik kan er wat dat betreft ook naast zitten.

[ Voor 18% gewijzigd door technicum op 16-02-2011 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Lijkt me ook niet, zoveel verschil zit er niet in... alleen het iets grotere scherm :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickly2
Ik heb ondertussen iemand via tweakers gevonden met precies de zelfde laptop :D.
P.S. gaar de licentie via de recovery ?! vraag ik me nu af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die recovery meuk is altijd het eerste wat ik van een PC/laptop sloop :P
Als je een beetje zorgvuldig met je data om gaat en niet alles op 1 PC laat staan, dan kan er niets gebeuren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand trouwens een idee wat voor grootte HDD er in de VAIO E-series zit?
En dan niet qua Gb's maar dimensioneel (2,5", 1,8")?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2,5" natuurlijk.
9,5mm hoog.

De 1,8" worden alleen gebruikt in de ultra thin laptops en enkele tablets. Al word daar doorgaans teruggegrepen op flash: 1,8" hdd's zijn traaaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah ok :D
Thanks!

Ik zit te twijfelen om de HDD van m'n VAIO te vervangen voor een SSD.
Wat echt $@@&$ is, is wel dat er ruimte is om hem erbij te plaatsen (ik lees zelfs dat een 2e HDD ooit een optie was) maar dat de kabel en connector ontbreekt.
Toch een gemiste kans...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Bij de 17 inch is er inderdaad de ruimte ervoor. Bij elke versie kan je DVD drive eruit halen en een HDD plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Inquisitor schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 21:54:
Multitasken kan elke moderne processor, daar heb je alles behalve een i7 voor nodig.... Ik heb een i3 (@2,13ghz) en die doet alles prima, en het is niet zo dat ik niet beter ben gewend of alles voor lief neem ;) ook SPSS gaat als een trein (offtopic: volg je ook een sociale studie? ;)). Sowieso zou je office met elke goedkope laptop van tegenwoordig kunnen gebruiken :)

@Darkstone, "stilte" of dus juist lawaai heb ik echt geen last van bij de E-series. Zelfs al is de ruimte stil hoor ik de fan nauwelijks, alleen als ik ga gamen is hij hoorbaar, maar dan heb je altijd weer game geluiden aan staan :)
Nee, geen sociale studie (Finance master), maar wel veel statistiek ;)
Maar ik heb mijn keuze gemaakt, ik zag deze SB op de Poolse sony site (inmiddels niet meer te vinden :? ), dus ik ga gewoon braaf hierop wachten. Hopelijk blijft de prijs nog binnen budget..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

je beseft wel dat dit een andere lijn is? Dit is gewoon de vernieuwde S serie ( broertje van de luxere Z lijn )

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Vond die laptop er al zo anders uitzien, kijk ik naar het modelnummer zie je inderdaad dat het een S is :p

En hoe kom je in vredesnaam op een Poolse site :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BUR
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-05 09:42

BUR

...aan het typen

Vraagje: Ik draai nu W7 ultimate maar de funtie-knoppen op mijn laptop heb ik nog niet aan de praat. Het is onduidelijk welk programma de knoppen laat functioneren. Heb jullie enig idee?

Let op! Info voor de makkers die Sony hersteldisks willen maken:

Toen ik een tweede setje wilde maken kreeg ik een foutmelding 704?
Ik kan kiezen tussen 3 enkellaags of 2 dubbellaags DVD's. Toen ik de dubbellaags had gekozen ging het gelukkig wel goed.

Ik denk dan Sony (Stiekum) niet wil dat je meerdere hersteldiskssets maakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Na een clean instal zijn alleen onderstaande noodzakelijk om alles aan de praat te krijgen inclusief Vaio S1 en Assist en FN knoppen.

•Battery Checker
•Setting Utility Series
•VAIO Event Service
•VAIO Control Center
•VAIO Power Management

Nvida drivers zijn wel aan te raden om die van te voren te downloaden en ook de Wifi aangezien die bij mij niet meteen herkend werden. Overige drivers zijn te vinden op de sony support website.

http://support.sony-europe.com/manuals/manuals.aspx?l=en

Vul je Typenummer in ( te vinden rechtsonderaan je beeldscherm )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BUR

BUR

...aan het typen

Dimiz schreef op maandag 14 februari 2011 @ 12:45:
Ik heb de Sony VAIO VPC-EA3C5E (customized via sony.nl) en vroeg me af of iemand een idee heeft hoe ik hem passief krijg, dat ding blijft maar blazen, hoe weinig ik ook doe, soms wel irritant!
Het kan zijn dat het met een boisupdate wordt opgelost. Ik las tijdens een update wel iets over aanpassing van het fan-management.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BUR

BUR

...aan het typen

Destianto schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 09:53:
Na een clean instal zijn alleen onderstaande noodzakelijk om alles aan de praat te krijgen inclusief Vaio S1 en Assist en FN knoppen.

•Battery Checker
....

Nvida drivers zijn wel aan te raden om die van te voren te downloaden en ook de Wifi aangezien die bij mij niet meteen herkend werden. Overige drivers zijn te vinden op de sony support website.
.....
Bedankt voor je input.

Ik heb een hekel aan die "Battery Checker" ik zou niet weten waarom het noodzakelijk is om die te instaleren.

Verder had ik geen problemen met mij ATI-radeon 5470 of mij wifi. Alles doet het prima. Heb wel ATI Catalyst geïnstaleerd omdat ik mij externe hdmi aansluiting misschien ooit zou willen gebruiken.

Ik heb verder tijdens het gamen een externe Aluminium koelplaat gekocht.. staat in mijn inventaris.
De boel crashte vanwege de hitte als ik aan het Battlfield2-jen ben. Optie "enable openGL" aangezet omdat QuakeIII niet best draaide in een LAN.

[ Voor 0% gewijzigd door BUR op 18-02-2011 13:30 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickly2
[b][message=35556171,

Bij de laptop van mij en BUR doet draadloze wifi het direct bij nieuwe installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

grote kans dat er toch echt iets met mijn HDD aan de hand is: regelmatige crashes bij programma's (programma's lopen vast, met name Firefox) Hieronder de software resultaten. Iemand tips voor me???

HD TUNE PRO geeft het volgende aan, eind december was die value 13, nu 22.

Afbeeldingslocatie: http://img607.imageshack.us/img607/1060/hdtpnu.png

Disk monitor geeft 55% aan, met als verklaring dat er dan waarschijnlijk iets niet goed is met je HDD:

Afbeeldingslocatie: http://img259.imageshack.us/img259/6043/dskmonitornu.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VAIO EE34 review (dont ask, vast een US-only model)

http://www.anandtech.com/...akes-budget-amd-laptops/1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:29

Sick Nick

Drop the top!

Verwacht hier de ee4e1e/wi te vinden, grofweg de ee34 maar dan met een dvd erin ipv bluray. Ook een iets snellere dualcore, de P360 2,3 Ghz ipv de P340 2,2 Ghz, verder wel 4gb ram en de ati 4250 gpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

...En een 39Wh accu, echt te triest voor woorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Haalt 4 uur bij anandtech, lijkt me lang genoeg voor een simpele laptop voor thuisgebruik. De meeste mensen die ik ken met een budgetlaptop hebben hem permanent aan het stroom hangen thuis op tafel of het bureau. Niet iedereen heeft behoefte aan 6+ uur accutijd, heb je dat wel dan zit je bij de e-serie gewoon niet bij de juiste serie. Of in ieder geval niet als je de standaard accu wilt blijven gebruiken, wil je langer en toch een e-serie kan je altijd de 54whr bps22a accu kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickly2
ik heb ondertussen een recovery disk ! het is echt geweldig ! bedankt voor jullie hulp. mocht ik jullie ergens mee kunnen helpen hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-12-2024
Wat kost een betere accu zo ongeveer? Ik woon in Thailand en wil morgen even kijken @ Vaio store hier. (heb een oude VPCE1S1E)

• nickly2
knakker2 schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 19:47:
Wat kost een betere accu zo ongeveer? Ik woon in Thailand en wil morgen even kijken @ Vaio store hier. (heb een oude VPCE1S1E)
je zou even kunnen kijken op www.replacedirect.nl die hebben de meeste laptop onderdelen wel.

• javedlatif
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-08 10:11
Hallo,

Ik zou graag advies willen voor het aanschaf van een Sony Vaio VPC-EC3L1E.
Bij de Media Markt hebben ze hem nu voor 699,- euro. Is dit te veel?
Ik heb twee alternatieven:

Asus K72JR-TY139V - (exact dezelfde specs, verkrijgbaar vanaf 600,- euro)
Sony Vaio VPCEC4L1E - (4 series (130 MHz hoger/ i3 380M i.p.v. i3 370M), verkrijgbaar vanaf 750,-)

Ik zal hem voornamelijk gebruiken voor:
- Werk: Photoshop, Dreamweaver, InDesign, Illustrator (vaak twee applicaties tegelijk).
- School: Word, PowerPoint, Excel, Google Chrome, PDF, AutoCAD 2D (vaak al deze applicaties tegelijk).
- Entertainment: films, muziek.

Mijn afweging om de Sony te nemen boven de Asus is omdat ik:
- Windows 7 in het Engels moet hebben (vanwege werk)
- De toetsaanslag en touchpad van de Sony Vaio veel lekkerder vind dan van de Asus K.
- Het witte design van de Vaio is echt veel prettiger werken.

Dan als tweede vraag: heeft de VPCEC4L1E voor 50,- meer, een meerwaarde boven deiVPC-EC3M1E?

Wat is jullie advies?

[ Voor 0% gewijzigd door javedlatif op 24-02-2011 21:58 . Reden: typo ]

• nickly2
Kwa prijs is het niet zo heel verkeerd.
Mijn voorkeur gaat uit naar Sony, het is een wat duurder merk maar je krijgt er veel voor terug.
Zoals je inderdaad zelf al zegt een mooier Design, maar ook praktische dingen, zoals de WEB knop waarmee je binnen een minuut op internet zit. De sony is waar jij hem voor gaat gebruiken uitstekend maar is 17"niet een beetje te groot om mee naar school te nemen en heen en weer te slepen zonder last te krijgen van je rug ;).
Kwa Engelse Windows, dit heeft Asus ook, dit kan je kiezen tijdens de eerste keer opstarten,

Verwijderd

De E4 is exact hetzelfde als de E3, behalve dat er een iets andere CPU inzit.

Ik snap ook niet waarom je een vaio neemt voor engelse windows, je key is geldig voor elke taal.
De E lijkt ook wel opvallend duur voor de prijs, een vaio is bij lange na geen €100 meerprijs waard t.o.v. asus, vergeet niet dat je voor €750 al sandy bridge hebt met een clicket toetsenbord bij dell.
nickly2 schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 17:30:
Kwa prijs is het niet zo heel verkeerd.
Mijn voorkeur gaat uit naar Sony, het is een wat duurder merk maar je krijgt er veel voor terug.
Zoals je inderdaad zelf al zegt een mooier Design, maar ook praktische dingen, zoals de WEB knop waarmee je binnen een minuut op internet zit. De sony is waar jij hem voor gaat gebruiken uitstekend maar is 17"niet een beetje te groot om mee naar school te nemen en heen en weer te slepen zonder last te krijgen van je rug ;).
Kwa Engelse Windows, dit heeft Asus ook, dit kan je kiezen tijdens de eerste keer opstarten,
Binnen een minuut? Met de standaard installatie doet windows er misschien lang over om op te starten, maar met een verse instal is dat ook binnen een minuut. mn ssd doet er 30s over als je het bios niet meetelt. (van aanknop indrukken naar startpagina)

En ik zou ook geen 17" nemen voor school, 15,6" is echt het maximum.

• nickly2
ja maar niet iedereen is zo rijk om een SSD in te bouwen he ;) en met de standaard Windows die er mee geleverd wordt haal je echt de minuut niet .

Verwijderd

Met de standaard hdd (320GB, 7200rpm) in combinatie met het trage bios op mn studio (14 seconden X:) kon ik na precies 61 seconden surfen. Zo onrealistisch is 1 minuut niet.

• nickly2
dan heb ik niks gezegd. toch is die functie enorm handig :P

Verwijderd

Ik zie het nut er niet van in, ik zet mijn pc altijd in sleep (supend to RAM), met een capaciteitsverlies van 0,5% accucapaciteit per uur en een opstarttijd van precies 0 seconden.

Maar bij een sony kan dat weer niet, als hij uit staat verlies je al zoveel % per uur vanwege het battery drain probleem... Met sleep erbij gaat hij al helemaal rap leeg.

• javedlatif
Ik twijfel eigenlijk nog steeds tussen de Asus en de Vaio.
Ik maakte deze afweging op basis van bijna een uur achter een Vaio, en daarna een minuut achter een Asus. De toetsenbord en mousepad voelden direct minder aan op de Asus.
Maar ik kan denk ik pas een eerlijkere afweging maken door wat langer achter de Asus te gaan zitten, en dan besluiten of die Vaio voor 100 meer een meerwaarde heeft tegenover de Asus.

Ik zal hem waarschijnlijk zelden naar school meenemen, ik zal hem gebruiken voor schoolwerk die ik thuis maak. Op dit moment delen we thuis één desktop met de hele familie. Ik zou graag thuis mijn eigen willen i.v.m. nieuwe werk en meer schoolopdrachten die ik achter de pc moet doen. Het is in feite een Desktop Replacement. Die zal ik misschien eens in de aantal weken naar buiten vervoeren. Maar dagelijks gebruik is voor thuis in mijn slaapkamer en woonkamer.

• knakker2
Heb je eigenlijk meer batterij tijd als je alleen op de ingebouwde vario browser zit?

Verwijderd

Het is een uitgeklede variant van linux, daarmee haal je waarschijnlijk een vrij brakke accuduur aangezien linux nog niet zo ver is met power saving features.

Verwijderd

Opzich als desktop replacement heb je aan de E-series 17,3" een prima laptop.
Je kan hem dan wel beter met een 1080p scherm nemen, dat verschil zie je echt goed...

Vind het wel weer een beetje jammer dat iemand met een Dell de VAIO loopt af te zeiken in het VAIO "ervaringstopic". Als je een Dell hebt vindt je Dell het blijkbaar helemaal, maar mi. hoef je dat niet in een Sony topic te verkondigen, wel?

• Dimiz
BUR schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 13:19:
[...]

Het kan zijn dat het met een boisupdate wordt opgelost. Ik las tijdens een update wel iets over aanpassing van het fan-management.
Kan je dat misschien terug vinden? Via de VIAO Update krijg ik geen nieuwe BIOS binnen, kan er verder ook niks over vinden. Ook de BIOS zelf wijst naar niks uit. Zelfs al start ik hem in veilige modus, dan blaast ie toch. Zou niet hoeven lijkt mij.
BVD!

Verwijderd

Zou dat ook werken onder Linux?
Of op een virtuele machine?

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

javedlatif schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 17:23:
Hallo,

Ik zou graag advies willen voor het aanschaf van een Sony Vaio VPC-EC3M1E.
Bij de Media Markt hebben ze hem nu voor 699,- euro. Is dit te veel?
Ik heb twee alternatieven:
Asus K72JR-TY139V - (exact dezelfde specs, verkrijgbaar vanaf 600,- euro)
Sony Vaio VPCEC4L1E - (4 series (130 MHz hoger/ i3 380M i.p.v. i3 370M), verkrijgbaar vanaf 750,-)

Dan als tweede vraag: heeft de VPCEC4L1E voor 50,- meer, een meerwaarde boven deiVPC-EC3M1E?

Wat is jullie advies?
Als je een EC3M kan kopen is dat zeker een mooie deal, dat is namelijk het zwarte model met een i5 460M erin en een Ati 5650 1GB. De EC3L is wit/zilver en heeft de i3 370M met Ati 5470 512MB. Denk dat je daar ook mee in de war bent, die Asus is ook met een i3 namelijk.

De EC4L is niks anders dan een EC3L met een i3 380 ipv i3 370, geen grote stap en niet echt 50 euro waard. De EC4M is wel een mooie upgrade, van een i5 460 naar een i5 480 is leuk maar de harde schijf is leuker: 500gb naar 1000gb (2 schijven a 500gb). Meer opslag is altijd prettig.

• Dimiz
Ondertussen wat getest.
- Bios update niet mogelijk.
- Veilige modus resulteert nog steeds in een draaiende fan
- Normale modus in combi met Power saver + alles gekillt en alle services gestopt nog steeds draaiende fan

Iemand anders nog een idee hoe ik dit managen/verhelpen?

• javedlatif
@ sick nick
Je hebt gelijk,
het gaat over de VPC-EC3L1E.
Ik heb het aangepast.

Verwijderd

Net een 256Gb SSD aangeschaft als vervanging voor de primaire interne schijf van m'n VAIO.
Opslagruimte heb ik niet zozeer nodig, maar een 64Gb SSD ofzo vond ik ook wat minimaal :P
Ben benieuwd wat het brengt! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Iemand ervaring met het retourneren van de laptop naar Sony ivm de beruchte piep. Ik vind de piep ontzettend irritant en ik wil dan ook graag mijn geld retour. Mijn laptop is nu ongeveer 10 maanden oud, maar bevind zich nog in nieuwstaat. Ik heb de Vaio VPCEB1C5E met 1920*1080px en een i3 330m.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimiz
@Niels_d: Welke heb je besteld? Ben erg benieuwd naar de batterij duur na het omzetten en de snelheid! Welke VAIO heb je eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Yorin schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 09:03: mijn geld retour. Mijn laptop is nu ongeveer 10 maanden oud,
Dat gaat natuurlijk nooit werken, er is geen enkel bedrijf die je 10 maanden een laptop zal geven en hem naderhand terug neemt en je geld terug geeft.
Je weet dat je de C3/C6 states in de bios uit kunt zetten? Dan is de piep compleet weg. Je verliest wel een deel energiebesparing, 10% minder werktijd op de accu ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat valt nog tegen hoor, mijn bak verliest 50% accuduur en bevat een stukken zuinigere processor. 10% slaat nergens op.

Bovendien word het probleem dan overgenomen door een constant draaiende fan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Verwijderd schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 11:35:
Dat valt nog tegen hoor, mijn bak verliest 50% accuduur en bevat een stukken zuinigere processor. 10% slaat nergens op.

Bovendien word het probleem dan overgenomen door een constant draaiende fan...
Ik heb nu al last van een constant draaiende fan, maar die batterijduur is wel k*t dat die minder is dan. Ik draai nogal veel op de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dimiz schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 09:25:
@Niels_d: Welke heb je besteld? Ben erg benieuwd naar de batterij duur na het omzetten en de snelheid! Welke VAIO heb je eigenlijk?
Ik wilde een Intel, maar die vond ik nogal aan de prijs, dus heb een Crucial RealSSD c300 gekozen.
Eigenlijk wilde ik een kleine SSD voor het OS en dan een roterende disk voor data, maar heb echt overal gezocht, ook internationaal, maar ik krijg nergens info over hoe en waar ik het befaamde SATA kabeltje kan kopen voor 2 harddisks in m'n VAIO en zo'n DVD bakje vind ik ook een prutsoplossing :P
Dan maar een grote SSD...

Het stroomverbruik bij Idle is bij m'n huidige disk 0,96W tov. 0,094W bij de SSD.
Voor Write/Read is het bij m'n huidige disk 1,8W en dan heb je nog het Seek vermogen van 2W, opstart vermogen van 5,5W.
De SSD doet 4,3W Write en 2,1W Read, dus voor die acties verbruikt een SSD wel meer vermogen, maar je mist natuurlijk alles wat met opstarten ed. te maken heeft.

Lastig te vergelijken, maar ben benieuwd wat het in praktijk (merkbaar) brengt.

Ik heb trouwens een VPCEC3C5E, 17,3" E-serie met i5 (en grotere accu, de accuduur vind ik echt het enige nadeel).
Ik draai nu Linux (Kubuntu) en ben er verders wel heel tevreden mee.
M'n volgende laptop (ooit) wordt ook zeker weer een Sony.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2011 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat stroomverbruik is voor het grootste deel natte vingerwerk, Ik observeerde een besparing van 1,73w bij de overstap van 7200rpm schijf naar een intel 80GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mocht je trouwens extra geheugen bij willen plaatsen, dan kan je op de site van Crucial ook RAM kopen voor je VAIO, bijvoorbeeld: http://www.crucial.com/st...l=VAIO%20VPCEC3DFX&pt=SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

...Of je gebruikt gewoon de pricewatch voor het zoeken van de goedkoopste reepjes 1066mhz DDR3 SO-DIMM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Okee, ik dacht dat dat altijd wat lastiger was met laptops :P
Dan is dat inderdaad handiger.

Ondersteunt de chipset niet sneller dan 1066 trouwens?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2011 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jawel, maar de processor niet. De arrandale gaat maar tot 1066.

Je kan er dus ook 1333mhz in steken, volgens mij was dat goedkoper. Maar dat draait dan gewoon op 1066mhz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• javedlatif
Sinds eergister ben ik de trotse eigenaar van een Sony Vaio VPC EC3L1E, gekocht bij de Media Markt voor 699,-. Hij moest de deur uit vanwege de nieuwe 4-serie van Sony. Ze hadden er nog een stuk of zes liggen, maar deze die ik nu heb, is de enige nog die ongeopend was. De andere vijf waren volgens de verkoper geretourneerde modellen. Lucky me!

Mijn eerste indruk:
- Schermcontrast en kijkhoeken vallen tegen in vergelijking met A-merken Asus en Samsung en Sony's eigen F- en Z-series. Maar blijf beter dan schermen van vergelijkbaren modellen van Acer en HP.
- De schermkleuren zijn daarintegen levendig. Zelfs op lage brightness ziet het er allemaal nog mooi uit.
- Een brief, werkstuk of scriptie typt echt lekker weg. Ik weet alleen van Apple dat ze nog beter toetsenbod hebben.
- Instalatie is vrij vlot en makkelijk (1,25 uur)
- Ondanks de grootte (17,3 inch) is hij redelijk draagbaar in een goeie tas.
- Vrijwel iedereen die me ziet met mijn VAIO, kan het niet laten om een compliment te geven 8)
- Het gelijktijdig draaien van Photoshop, Illustrator, InDesign en lichtere programma's als Windows Live, Word en Winamp geeft tot dusver geen problemen: hij blijft alles nog doen zonder vertragingen. Onze desktop pc van 3 jaar oud draait op pentium dual-core met 2gb ram en geeft overigens ook geen problemen. Maar het valt wel duidelijk te merken dat de laadtijden met een i3 370M korter zijn.

Dus de enige minpunten die ik heb kunnen ontdekken zijn schermcontrast en prijs.

Met het contrast valt te leven, al is het een doorn in het oog te weten dat Sony op zijn E-series geen betere schermen levert. Ik hoop dat ze dit met Serie 7 of 8 veranderen, want als de situatie over 3-4 jaar nog het zelfde is, dan krijgt deze VAIO eventueel een VAIO.
Ik vindt die 100 euro meerprijs tegen over een Asus K72JR-TY139V het waard vanwege de ervaring van het apperaat: De toetsen typen eenmaal lekkerder, het design valt vele malen lekkerder op het netvlies en de touchpad is toch zó relaxed om te gebruiken (al is het geen match voor mijn Logitech VX Nano).

Al met al ben ik (ondanks het scherm) zeer tevreden met mijn VAIO:

Binnenkort komt er een bijpassend setje witte JBL Creature II mijn kant op. Dan kan ik hier ook wat kwijt over het geluid.

[ Voor 29% gewijzigd door javedlatif op 27-02-2011 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

javedlatif schreef op zondag 27 februari 2011 @ 17:18:
- Schermcontrast en kijkhoeken vallen tegen in vergelijking met A-merken Asus en Samsung en Sony's eigen F- en Z-series. Maar blijf beter dan schermen van vergelijkbaren modellen van Acer en HP.
Dat wil ik wel eens zien. Ik heb het nog nooit meegemaakt dat er een degelijk scherm zat in een budgetmodel. En Notebookcheck is het met mij eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
Toen ik verleden jaar zomer de VPCEB1S1E kocht kwam niet lang daarna een andere (vernieuwde/geupgrade?) versie uit.
Omdat ik zelf niet veel verstand heb van het geheel en deze laptop in een vlaag had gekocht baalde ik toch wel een beetje dat ik niet iets langer gewacht had. Wie wil namelijk nou niet een 'beter' product voor dezelfde prijs...

Als ik zo rondkijk zijn (bijna) alle E series hetzelfde behalve de hardware dan. Zit er veel verschil tussen mijn ouder model en bijvoorbeeld die van de poster hierboven (VPC EC3L1E) en de E's die in de laatste pagina's voorbij komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Precies hetzelfde, alleen de processor is vervangen door een marginaal hoger geclockte versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• city17
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-09 08:08
Weet iemand of deze Sony Vaio E nog upgedate gaat worden binnenkort met een Sandy-Bridge processor? Ik zit op het moment te denken om een 15 inch versie aan te schaffen, maar het zou natuurlijk jammer zijn als volgende week een SB versie uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou wachten hoor, de SB processoren brengen een aanzienlijke verbetering, de accuduur zou ook beter zijn. Bovendien ben je dan af van de eventuele pieptoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
Dus tussen mijn model (van een jaar terug) en de eerstvolgende wat dus daadwerkelijk verschil zal laten zien is deze SB model die nog steeds moet komen??

.......mijn frustraties volkomen weggeebt hierdoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

De opvolger van de E serie is de C serie. De C serie heeft wel SB-processoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
Wat is de beste manier eigenlijk om de ruimte onder/tussen de toetsen schoon te maken?
Mijn vorig laptopje, een Toshiba had makkelijk verwijderbare toetsen. Ik wil dit echt niet uitproberen of het bij deze E serie ook zo werkt.

Stofzuiger op zetten? andere tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@ yorin,

De C serie is gewoon C serie, die bestaat nu ook al.

Zoals je ziet gaat het ook om een heel ander model, de vorige C serie had ook heel wat trendy kleuren.
maar was wel degelijk afwijkend van de E.

Oude C serie:

Afbeeldingslocatie: http://www.laptopblog.org/images/vaio-cr-series-1_48.jpg

nieuwe C serie:

14-inch / 15.5-inch / Sandy Bridge i5 / AMD Radeon HD 6630 graphics / Blu-ray drives. WiDi 2.0, (draadloos 1080p content streamen)

Afbeeldingslocatie: http://content.hwigroup.net/images/extcontent/messages_normal/08385760.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Greatsword op 01-03-2011 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N2dputdown
  • Laatst online: 18-03-2021
Ongeveer anderhalve maand geleden heb ik mijn vaio opnieuw geinstalleerd.
Ik heb 'alle' drivers en noodzakelijke installs vanaf de sony support site gedownload en geinstalleerd.

Event Service
Setting Utility Series
Energiebeheer
Control Center
Vaio Update

Dit zijn ze toch allemaal?

Wat het probleem nu is, is dat mijn internet connectie constant wegvalt, maar wel bij het netwerk connected blijft. Dit ligt nu denk ik niet aan mijn router of provider, omdat alle overige apparaten thuis gewoon blijven werken. (BB, andere laptops/pc, dreambox)
Hier een foto van wat ik bedoel:

Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/24v8e51.jpg

Device manager zegt dat twee drivers niet (goed) geïnstalleerd zijn, kan het misschien hier aan liggen?

Heeft iemand van jullie dit probleem ook gehad en al opgelost en wilt mij helpen?
Of moet ik zelf onderzoek gaan doen?

[ Voor 3% gewijzigd door N2dputdown op 02-03-2011 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Welke drivers heb je geinstalleerd Intel of Atheros, op de sony site staan er namelijk 2. Ik heb voor Intel gekozen en nog nooit problemen ondervonden. Doe anders even een Uninstal, download de driver en handmatig instaleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BUR

BUR

...aan het typen

Sony Vaio VPCEC1M1E/WI - Probleem: standaardvoeding 19,5V 4,7A word te warm.

Tijdens langere sessies met BF2BC werd mijn voeding te heet. Ik kon hem nog nét aanraken zonder mijn vinger te verbranden. Dat vond ik op zich geen probleem ware het niet dat na een langere tijd spelen af een toe een lagere framerate had.

Ik heb eraan gedacht om een zwaardere voeding aan te schaffen namelijk een 19,5V 7,7A voeding.
Maar nu blijkt de voeding koel door hem op mijn laminaatvloer te leggen!

Verder koel ik (tijdens het gamen) mij laptop actief met een koelplaat van Zalman (Notebook Koeler ZM-NC2000 17" Zilver)

En ik heb mijn Laptop ge-upgrade met een SSD Vertex 2, echt een aanrader!! De laptop is nu heerlijk snel en reageerd zoals ik verwacht van een nieuwe generatie laptops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• city17
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-09 08:08
Weet niet of dit al eerder vermeld was in dit topic, maar ik kan als student 7% korting krijgen op de Sony Vaio E. Ik weet niet of dit voor alle studenten en universiteiten geldt, maar als ik mijn universiteit en naam invul krijg ik een kortingscode van 7%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• javedlatif
Hey,

Ik heb een VPCEC3L1E en ik zou hier graag een SSD in willen zetten.
Mijn laptop loopt niet zoals ik had verwacht van een nieuwe generatie laptops.

Ik zou het zelf kunnen doen, maar ik heb er nog 2 jaar garantie op zitten en ik wil uiteraard niks doen om dit te laten verlopen. Dus dekt de garantie het als ik zelf een SSD installeer?

Of is er ergens een service (bijv. van Sony) waar ik een SSD onder de garantie geïnstalleerd kan krijgen?
Ik heb hem trouwens gekocht bij de Media Markt. Zou ik het ook via hen kunnen doen?

[ Voor 10% gewijzigd door javedlatif op 03-03-2011 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Een harde schijf vervangen is het simpelste wat er bestaat. Een paar schroefjes los schroeven, deskel er af, Bracket los schroeven en los schuiven.

Nieuwe SSD vastschroeven in de bracket inschuiven en je bent klaar.

Nu mag je een Clean Instal doen op je SSD. Dit heeft geen gevolgen voor je garantie aangezien je altijd weer terug kunt switchen.

Zie ook de guide van onze grote Held Joe.

http://www.monteverde.org...ard_Drive_Replacement.htm

[ Voor 15% gewijzigd door Greatsword op 03-03-2011 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• javedlatif
Ik ben blij verrast om te horen dat mijn garantie het dekt als ik er een SSD in gooi.

Nou merk ik uit de Guide van Joe dat hij de HDD vervangt.

Tot nu was ik onder de indruk dat ik de SSD als tweede schijf er in kon zetten.

Is er een mogelijkheid (naast het ombouwen van je CD/DVD brander) om beide schijven te houden in de laptop?

[ Voor 66% gewijzigd door javedlatif op 04-03-2011 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet de schijf vervangen, Sony levery namelijk geen losse brackets voor de 2e bay.

Een echte naaistreek als je het mij vraagt, je kan er alleen 2 HDD's in zetten als je hem zo bij sony hebt besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• javedlatif
En nog een vraag over een Clean Install: Ik heb er geen DVD bij gekregen, de installatie ging vanaf de harde schijf. Hoe is een Celan Install dan nog mogelijk als ik er SSD er in heb zitten?
Ik kan het begrijpen als men dit een noog vraag vindt :9

[ Voor 81% gewijzigd door javedlatif op 04-03-2011 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

torrentje van internet afhalen en installeren via een usb stick, externe harde schijf, of zelf gebrande dvd. Zo simpel is het.

Download wel een OEM versie.

Oh, en als de de dvd driver nooit gebruikt kun je ook wel af met een caddy voor de 2e harde schijf, kost een paar pond. Deze vervangt dan de dvd speler.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2011 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• javedlatif
Dank je wel voor de tip!

Ach jammer, dan moet ik maar stilletjes overwegen of ik er een OCZ Vertex 2 Extended 180GB er in ga bouwen of niet })

Kan iemand mij eventueel een ander SSD aanbevelen als je er een in gedachten hebt? Ik heb mijn laptop nu een week en ik gebruik nu precies 100 GB. Een SSD zou naar mijn verwachtingen kunnen voldoen aan mijn capaciteits vraag.
De overweging voor mij is: of ik 200+ euro uit wil geven aan een SSD voor mijn laptop die ik al voor 700 euro heb aangeschaft.

Dan klinkt die "DVD caddy ten koste van mijn brander" (kosten gewijs) wel intressant.
Aan de andere kant...
Een OCZ Vertex 2 Extended 180GB is ook heel intressant.

[ Voor 15% gewijzigd door javedlatif op 04-03-2011 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

60GB is over het algemeen ruim zat voor windows en een game, ik heb zelf voor een maatje groter (80GB) gekozen omdat ik OCZ niet vertrouw en ik het wel handig vind om een aantal virtuele machines ook op mn SSD te installeren, dat scheelt flink in de snelheid. En zelfs ik heb nog 20GB vrij

Persoonlijk vind ik een SSD van 180GB helemaal niet interessant voor de prijs... maar ik ben niet iemand die geld over de balk smijt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• javedlatif
Tja, eerlijk gezegd ben ik wel erg enthousiast geraakt over het eventueel aanschaffen van een caddy voor de 2e harde schijf. Zeker met z'n handige gids als deze:

- http://www.monteverde.org..._Drive_in_Optical_Bay.htm
- http://www.monteverde.org...s_Clean_Install_Guide.htm

Ik gebruik mijn DVD brander namelijk nooit. Al het branden doe ik sowiso op mijn desktop pc.

Dan kan ik mijn 500 GB (opslag) schijfje houden, een DVD brander als verlies en een (boot) SSD als winst.

Ik ga hier nog ff over nadenken!

Heel erg bedankt voor jullie advies Destianto en Darkstone!

[ Voor 20% gewijzigd door javedlatif op 04-03-2011 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Succes, laat ons weten als het gelukt is en wat je ondervindingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor degenen die KDE gebruiken op hun VAIO;

Met de maart update (genaamd "Helga", ja hoe bedenken ze het...) is de helderheid out-of-the-box instelbaar.
Ook de "Brightness Applet" werkt netjes mee, dus je ziet ook gelijk op hoeveel procent je scherm staat.
Je kan dus je eventuele "sonybright.sh" (bekende workaround) uit de acpi map halen.

Mocht je dit willen uitproberen, dan kan je op Kubuntu 10.10 KDE 4.6.1 backporten:
https://launchpad.net/~kubuntu-ppa/+archive/backports

Ik denk dat Kubuntu/Ubuntu 11.04 nog wel wat meer dingen zal ondersteunen.
Met een beetje geluk werkt in die versie de touchpad ook out-of-the-box...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshnezz
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-09 13:23

Freshnezz

Why so serious?

Ik heb een probleem met mijn VPCEA3S1E:

Als de bovenste 1 t/m 0 knoppen ingedrukt worden, worden ook de F1 t/m F10 knoppen aangroepen. Dus als ik bijvoorbeeld in Internet Explorer in de url balk op 5 druk wordt ook meteen de pagina herladen...

Super vaag, dacht eerst dat het een of andere driverfout was, maar dit gebeurt ook als ik in de bios zit.... slechte zaak dus voor een laptop van nog geen 3 maanden oud...!!

Ik neem aan dat dit dus gewoon een hardwarematige defect is aangezien dit ook in de bios gebeurt, of weet iemand een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dag Tweakers,

sinds een week heb ik het probleem dat als ik mijn laptop sluit dat de rechter kant van mijn toetsenbord/DVD-drive mee buigt.

Ik ben met dit al naar de Media Markt gegaan en mijn laptop zal (kostenloos) gerepareerd worden.

Zijn er meer mensen die last hebben van dit probleem?

YouTube: Sony Vaio E meebuigen van behuizing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat ziet eruit alsof het schanier aan gort is... Gevalletje garantie inderdaad. Laat ons weten hoe het afloopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• javedlatif
Ik ben er achter gekomen dat Intel een SSD heeft met mini PCI-Express aansluiting, namelijk: Intel SSD 310 80GB.

Ik zou deze graag in mijn VPC EC3 L1E willen zetten.

Ik ben er namelijk evenveel aan kwijt als ik een SSD+Caddy zou aanschaffen,

met het verschil dat ik mijn DVD brander behoud én 20 GB winst maak.

Heeft iemand hier feedback over?

En weet iemand of ik een vrije mini PCI-Express slot heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet 100% zeker of je nog een vrij mini PCI-e slot hebt, maar volgens mij moet je daarvoor WLAN opofferen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

...of bluetooth.

Maar de pci versies hebben de helft van de kanalen van de normale versies, seq. snelheden zijn dus veel lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Verwijderd schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 23:49:
Voor degenen die KDE gebruiken op hun VAIO
Ik volg al een tijdje je reacties en het kan zijn dat ik erover heen heb gelezen, maar; is de fan-control al opgelost? Of blijft deze nog altijd op volle toeren draaien..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naja, voor zover als ik heb begrepen (ook van de mensen op het Ubuntu forum) is het fan-gedrag van de VAIO onder Windows niet veel anders dan onder Linux (Kubuntu in mijn geval).
Ik weet dat verschil alleen niet, omdat Windows het eerste was wat ik van de laptop af heb gesloopt toen ik hem uit de doos heb gehaald (heb maar 1 keer onder Windows geboot).

Uiteindelijk valt het ook best wel mee, alleen soms als hij echt heet wordt dan vliegt 'ie in de toeren (het is niet zo dat je je eraan hoeft te ergeren).

Verders is er met Kubuntu (of Ubuntu) 10.10 prima te werken.

Ik heb dan gekozen voor Kubuntu 10.10 met een backport van de in februari vrijgegeven KDE versie 4.6.0 (inmiddels dan geüpdate naar 4.6.1) en hierin werkt eigenlijk alles out-of-the-box, ook de touchpad.
De touchpad wordt nog wel herkend als PS2 muis, met als enige beperking dat de horizontale scroll en de "fancy" zoom dingen niet werken, maar dat boeit mij niet zo heel veel.

Maar als je eenmaal gewend bent aan een KDE omgeving dan hoef je echt niet meer terug naar Windows :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:47

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica