Sinds eergister ben ik de trotse eigenaar van een Sony Vaio VPC EC3L1E, gekocht bij de Media Markt voor 699,-. Hij moest de deur uit vanwege de nieuwe 4-serie van Sony. Ze hadden er nog een stuk of zes liggen, maar deze die ik nu heb, is de enige nog die ongeopend was. De andere vijf waren volgens de verkoper geretourneerde modellen. Lucky me!
Mijn eerste indruk:
- Schermcontrast en kijkhoeken vallen tegen in vergelijking met A-merken Asus en Samsung en Sony's eigen F- en Z-series. Maar blijf beter dan schermen van vergelijkbaren modellen van Acer en HP.
- De schermkleuren zijn daarintegen levendig. Zelfs op lage brightness ziet het er allemaal nog mooi uit.
- Een brief, werkstuk of scriptie typt echt lekker weg. Ik weet alleen van Apple dat ze nog beter toetsenbod hebben.
- Instalatie is vrij vlot en makkelijk (1,25 uur)
- Ondanks de grootte (17,3 inch) is hij redelijk draagbaar in een goeie tas.
- Vrijwel iedereen die me ziet met mijn VAIO, kan het niet laten om een compliment te geven
- Het gelijktijdig draaien van Photoshop, Illustrator, InDesign en lichtere programma's als Windows Live, Word en Winamp geeft tot dusver geen problemen: hij blijft alles nog doen zonder vertragingen. Onze desktop pc van 3 jaar oud draait op pentium dual-core met 2gb ram en geeft overigens ook geen problemen. Maar het valt wel duidelijk te merken dat de laadtijden met een i3 370M korter zijn.
Dus de enige minpunten die ik heb kunnen ontdekken zijn schermcontrast en prijs.
Met het contrast valt te leven, al is het een doorn in het oog te weten dat Sony op zijn E-series geen betere schermen levert. Ik hoop dat ze dit met Serie 7 of 8 veranderen, want als de situatie over 3-4 jaar nog het zelfde is, dan krijgt deze VAIO eventueel een VAIO.
Ik vindt die 100 euro meerprijs tegen over een Asus K72JR-TY139V het waard vanwege de
ervaring van het apperaat: De toetsen typen eenmaal lekkerder, het design valt vele malen lekkerder op het netvlies en de touchpad is toch zó relaxed om te gebruiken (al is het geen match voor mijn Logitech VX Nano).
Al met al ben ik (ondanks het scherm) zeer tevreden met mijn VAIO:
Binnenkort komt er een bijpassend setje witte JBL Creature II mijn kant op. Dan kan ik hier ook wat kwijt over het geluid.
[
Voor 29% gewijzigd door
javedlatif op 27-02-2011 17:33
]