Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus alleen voor het scherm is het de upgrade niet waard van de FW51JFH naar de F11M1E? Zag je geen verschil in de verlichting, kijkhoek en het contrast tussen beide?
Op basis van mijn waarnemingen -op een zeer vers uitgepakt F11 model bij MyCom- was ik niet meteen overtuigd van weergave m.n. kleurweergave, contrast.
Maar let wel, wie zegt dat die 51 niet helemaal qua weergave geboost is... ik ga nog ergens een second opinion doen.

Ik twijfel nog een beetje tussen E en F serie.
Handzaamheid van 15,5 inch E.... maar nu natuurlijk nog onbekend met de bouwkwaliteit van de E-series (marketingwise meer instapmodel dan F,z ie je dat terug in bouw?).
Nog andere overwegingen die ik moet meenemen voor keuze E of F. De gewenst i5 configuratie kan ik bij beiden bereiken, E heeft echter -naar ik begrijp- een meer krachtige GPU. Nietwaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 10:06:
[...]

Nee bij mij komt de piep door niet door de microfoon..... Het komt vermoedelijk van de harde schijf... Het is echt heel irritant.. Vooral als je erop gaat letten.. Zijn er mensen die het probleem nog steeds hebben nadat ze de mic truuk hebben uitgevoerd?
Ja ik heb dat trucje met de microfoon geprobeerd, maar werkte niet bij mij. Zit nu te wachten op een oplossing van Sony..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:08
Grappig,

Als ik nu een i5 configuratie samenstel kom ik goedkoper uit dan een paar dagen terug.

Toen zo'n 1100 euro en nu €978,99. A.s. zondag maar even de laptop bekijken bij Media markt...

Trouwens, is de grijze kleur hetzelfde als de mooie stijlvolle metalic look van de vorige FW versie?

Specs:

* Intel® CoreTM i5 Processor Processor i5-520M (2,40 GHz) met 3 MB L2/L3 Cache
* 500 GB Serieel ATA (7200 rpm)
* 4 GB 1066MHz DDR3-SDRAM 2 x 2048 MB
* 41,6 cm LCD, 1920x1080+ camera 41,6 cm (16,4-inch) VAIO Display Full HD (1920 x 1080) (16:9) + met "Motion Eye" digitale camera (0,30 megapixels)
* NVIDIA® GeForce® GT 330M 1GB NVIDIA® GeForce® GT 330M GPU met 1 GB exclusief toegewezen GDDR3 video RAM geheugen

[ Voor 41% gewijzigd door Juancho op 05-02-2010 15:14 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackAvery
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 14:20:
[...]

Op basis van mijn waarnemingen -op een zeer vers uitgepakt F11 model bij MyCom- was ik niet meteen overtuigd van weergave m.n. kleurweergave, contrast.
Maar let wel, wie zegt dat die 51 niet helemaal qua weergave geboost is... ik ga nog ergens een second opinion doen.

Ik twijfel nog een beetje tussen E en F serie.
Handzaamheid van 15,5 inch E.... maar nu natuurlijk nog onbekend met de bouwkwaliteit van de E-series (marketingwise meer instapmodel dan F,z ie je dat terug in bouw?).
Nog andere overwegingen die ik moet meenemen voor keuze E of F. De gewenst i5 configuratie kan ik bij beiden bereiken, E heeft echter -naar ik begrijp- een meer krachtige GPU. Nietwaar?
Op de notebookreview fora waren er redelijk wat opmerkingen over het glossy F11 scherm (dat in de i5 versie hier zit) die vermeldden dat de standaardinstellingen niet echt denderend waren, maar dat het scherm na calibratie minstens op hetzelfde niveau zit.

@ de radeon 5650: dit is inderdaad een krachtigere GPU die ook nog eens direct x 11 ondersteunt. Nu heb ik nog niet zoveel benchmarks gevonden om de 330m en de Ati 5650 te vergelijken, het enige wat ik via via heb gezien was een samsung met een i5 520M en een 330M en een Deviltech Fire DTX (duits merk) met een i7 720QM en de radeon 5650, die beide gebenched waren met World in Conflict... het verschil kwam op zo'n 8tal frames meer voor de radeon op dezelfde settings (1024*768@high 29 vs 37 fps). In CoD 6 maakte het 7 frames verschil uit: 1280*800, 4xAA, max settings : 38 vs 45 fps.
Er is dus een duidelijk verschil maar of het genoeg is om de E over de F te verkiezen ben ik zelf nog niet uit, en we weten ook niet of deze kaarten op dezelfde clocksnelheden zouden draaien als in de Vaio's en of ze bijgevolg dus dezelfde resultaten zouden halen zonder overclocking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 14:25:
[...]

Ja ik heb dat trucje met de microfoon geprobeerd, maar werkte niet bij mij. Zit nu te wachten op een oplossing van Sony..
Iedereen met het geluidsprobleem opgelet!!!!

Ik Heb Sony voor de tweede keer gebeld met als doel hun te wijzen op het probleem van het irritante gebuzz. Ik heb hun netjes het probleem voor de tweede keer uitgelegd en kreeg weer opnieuw te horen dat het probleem niet bij hun bekend is. Ook gaf deze mevrouw aan dat SONY, forums en discussies op internet, niet in de gaten hielden, maar alleen uit gingen van klachten die bij hun binnenkwamen.

Ik roep iedereen dan ook hierbij op om SONY over dit probleem te bellen, zodat zij er wat aan kunnen doen!
Tel nr: 020-3469524. Optie 4 in het keuzemenu
Vergeet dan vooral niet het probleem goed te beschrijven en erbij te vermelden dat meerdere mensen dit probleem hebben en dat dan ook overal op internet te vinden is.

Ik werd vanmiddag trouwens totaal niet serieus genomen door de medewerkerster van SONY. Ik werd afgescheept met de zin: "deze laptops vliegen op dit moment met duizenden over de toonbank, het probleem is bij ons niet bekend en zal dan ook wel niet om een veelvoorkomend probleem gaan

Mocht je trouwens echt gek worden van dit geluid en twee weken zonder je nieuwe VAIO kunnen en willen. Dan kun je hem, volgens SONY, gewoon laten ophalen voor reparatie.
En dan maar hopen dat ze het probleem hebben kunnen fixen als je hem terug hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte3000
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-08 13:24
Wat betreft het hoge geluid, er schijnen twee geluidjes te zijn, een van de mic ingang en een andere.
In ieder geval wordt op het US notebookreview een antwoord gevonden. Dit zou het officiele antwoord van Sony zijn:

http://www.sonyinsider.co...is-okay-and-back-on-sale/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jelte3000 schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 15:39:
Wat betreft het hoge geluid, er schijnen twee geluidjes te zijn, een van de mic ingang en een andere.
In ieder geval wordt op het US notebookreview een antwoord gevonden. Dit zou het officiele antwoord van Sony zijn:

http://www.sonyinsider.co...is-okay-and-back-on-sale/
Dit is nu al een paar keer genoemd :)
Dit is een Amerikaanse website. Ook is dit artikel niet gerelateerd aan het type F11M1E/H.
Dit artikel biedt ook geen oplossingen maar verteld alleen dat andere types uit de F-serie weer opnieuw te koop zijn
(kortom, dit artikel verhelpt op geen enkele manier de problemen die hier op deze topic beschreven worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:07

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Juancho schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 15:08:
Trouwens, is de grijze kleur hetzelfde als de mooie stijlvolle metalic look van de vorige FW versie?
Ja. De deksel is wel donkerder, maar dat staat juist wel sjiek vind ik.
Verwijderd schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 15:45:
[...]

Dit is een Amerikaanse website. Ook is dit artikel niet gerelateerd aan het type F11M1E/H.
Dit artikel biedt ook geen oplossingen maar verteld alleen dat andere types uit de F-serie weer opnieuw te koop zijn
(kortom, dit artikel verhelpt op geen enkele manier de problemen die hier op deze topic beschreven worden).
In dat artikel staat anders wel:

For those end users who are experiencing this pitched noise level, a on-site solution will be deployed in the coming days.”

[ Voor 18% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 05-02-2010 15:55 ]

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte3000
Verwijderd schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 15:45:
[...]

Voor de volledigheid dan, het gaat om deze types: Sony VAIO F Series VPCF112FX/B, VPCF11JFX/B, VPCF11MFX/B and VPCF1190X CTO
Dus inderdaad niet de EU F11M1E/H E/B of E/B1, maarrrrr je maakt mij niet wijs dat alle laptops vanuit een ander onderdeel piepen. Dat in de US wat anders piept dan in NL wanneer de symptomen gelijk zijn en de ervaringen hetzelfde zijn.
Prima, dan doe je er niets mee, maar het lijkt me dat je rustig kunt stellen dat je met deze gegevens sony kunt opbellen met de opmerking dat je niet alleen bent met je klachten en dat deze klachten al officieel door Sony zijn toegegeven. Als jij dat geen optie vindt, dan vind ik dat prima, maar misschien dat andere mensen er wat mee kunnen. Het gaat er alleen maar om dat je voet aan de grond krijgt bij de helpdesk. Er staat inderdaad geen enkele oplossing in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte3000
De reden dat ik hier zit is overigens dat ik een nieuwe laptop nodig heb en dat de VAIO het dichtste in de buurt komt. Ik heb geen bijzonder snelle processor nodig, maar wel een goed scherm, dus zit ik automatisch vast aan de I7 met het premium matte scherm. Dat is op zich geen straf, maar ik wilde wat processorsnelheid inleveren en daarvoor in de plaats een SSD erin gooien, aangezien mijn ervaring is dat met mijn werk (veel kleine losse bestandjes heen en weer schuiven tussen veel programma's, webdesign dus) de snelheid van de HD vaak een beperkende factor is.
De I7, met het premium scherm en SSD wordt echter wel errug duur.
Zijn er al mensen met ervaringen met de SSD van Sony (de Toshiba dus?) Ik heb wel een aankondiging gevonden hier:

http://www.tomshardware.c...a-256GB-MLC-SSD,6419.html

maar nog geen reviews... Ik zou graag van mensen horen die er eentje hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWO
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-03 19:51

Dell XPS 15z, Core i7-2620M, 8GB, 750GB HD, 2GB Nvdia GT 525M, 1920x1080 display, Windows 7 Ultimate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte3000
Thanks! Het lijkt erop dat de SSD in de Vaio ook TRIM gebruikt. Dat zou een reden zijn om hem meteen al in te laten bouwen in plaats van met HD bestellen en dan veel werk hebben om de boel om te bouwen en opnieuw te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-09 15:54
Jelte3000 schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 16:26:
[...]

Thanks! Het lijkt erop dat de SSD in de Vaio ook TRIM gebruikt. Dat zou een reden zijn om hem meteen al in te laten bouwen in plaats van met HD bestellen en dan veel werk hebben om de boel om te bouwen en opnieuw te installeren.
Sorry, maar wat is TRIM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWO
TRIM is een mechanisme voor SSD drives, die ervoor zorgt dat automagisch de niet-langer-gebruikte ruimte wordt opgeschoond. Dat is nodig, omdat SSDs heel anders met wegschrijven van informatie omgaan dan hard disks. Zonder TRIM zou je SSD op een gegeven moment erg traag worden. Die benchmark pagina naar Anandtech, geeft ook een goed uitleg erover.

Dell XPS 15z, Core i7-2620M, 8GB, 750GB HD, 2GB Nvdia GT 525M, 1920x1080 display, Windows 7 Ultimate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mative
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-08 20:50
De drie modellen hebben dezelfde GPU maar
volgens Sony verschilt het 'Grafisch geheugen'.
Dit maakt toch niets uit, dat kun je zelf instellen?

http://www.sony.nl/compar...s1e-b.nl3/vpcf11m1e-h.nl3
(zie de tab 'Technische specificaties ')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dionio
  • Laatst online: 08-09 16:23
Voor de mensen wie last hebben van het hoge gepiep. De mijne, vandaag ontvangen, heeft het ook. Oplossing: De update van de audio-driver downloaden en installeren vanaf de sony site. Er is namelijk op 2 februari een driver update gekomen van de geluidskaart. in mijn geval op de volgende site
http://support.vaio.sony.....aspx?m=VPCF11C5E&l=nl_NL

[ Voor 19% gewijzigd door dionio op 05-02-2010 18:38 . Reden: link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWO
Mative schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 17:12:
De drie modellen hebben dezelfde GPU maar
volgens Sony verschilt het 'Grafisch geheugen'.
Dit maakt toch niets uit, dat kun je zelf instellen?

http://www.sony.nl/compar...s1e-b.nl3/vpcf11m1e-h.nl3
(zie de tab 'Technische specificaties ')
Ja, dat kun je zelf instellen. Maar die waarden zijn relatief ten opzichte van je normale werkgeheugen. Je hebt namelijk wel voldoende werkgeheugen nodig om normaal te kunnen werken.
Daarom staat bij de BI 4GB geheugen, want die heeft 8GB aan boord. Zou je hetzelfde willen alloceren op de 4GB uitvoering, dan zou je geen werkgeheugen overhouden. Derhalve kun je bij de 4GB uitvoering 'slechts' 2GB voor de video kaart reserveren.

Zou je dit nodig hebben? Ik betwijfel het, eerlijk gezegd.

[ Voor 22% gewijzigd door GWO op 05-02-2010 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWO
dionio schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 17:13:
Voor de mensen wie last hebben van het hoge gepiep. De mijne, vandaag ontvangen, heeft het ook. Oplossing: De update van de audio-driver downloaden en installeren vanaf de sony site. Er is namelijk op 2 februari een driver update gekomen van de geluidskaart.
Heb je toevallig een link? Ik zie die namelijk nog niet bij de drivers bij Sony staan op de NL of UK site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin2000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:13
Is het goedkoper om later achteraf een SSD erin te zetten ? 128 GB lijkt me wat weinig voor 256 betaal je wel een hele vette hap meer.

Ow ja nog een vraag, als ik 4 GB neem, en hier 1 GB reserveer voor de GPU, werkt de rest dan wel in dual channel? (overige 3gb)

[ Voor 32% gewijzigd door Justin2000 op 05-02-2010 17:52 ]

PV opbrengst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWO
Justin2000 schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 17:49:
Is het goedkoper om later achteraf een SSD erin te zetten ? 128 GB lijkt me wat weinig voor 256 betaal je wel een hele vette hap meer.
Ik denk het niet. De prijzen van de betere 128GB/256GB SSDs zijn over het algemeen een stuk duurder dan degene die Sonyn aanbiedt. Reken maar tussen de 300 en 800 Euro. Retail prijs van de *waarschijnlijk* door Sony gebruikte 256GB SSD is rond 550 Euro.

[ Voor 9% gewijzigd door GWO op 05-02-2010 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin2000
GWO schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 17:52:
[...]

Ik denk het niet. De prijzen van de betere 128GB/256GB SSDs zijn over het algemeen een stuk duurder dan degene die Sonyn aanbiedt. Reken maar tussen de 300 en 800 Euro.
Ok bedankt, ja ok, zit nog wel verschil in welk merk, ik lees hierboven dan sony toshiba toepast?

Ow ja nog een vraag, als ik 4 GB neem, en hier 1 GB reserveer voor de GPU, werkt de rest dan wel in dual channel? (overige 3gb)

PV opbrengst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWO
Justin2000 schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 17:54:
[...]

Ja hoor. De hele 4GB draait dan gewoon op dual channel. Het geheugen wordt door het besturingssysteem gereserveerd. Heeft dus niets met dual of single channel te maken dan, want dat wordt op een 'lager niveau' toegekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWO
Justin2000 schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 17:54:
[...]

Ok bedankt, ja ok, zit nog wel verschil in welk merk, ik lees hierboven dan sony toshiba toepast?
Ja, De prijs wordt voor een groot deel bepaald door een tweetal zaken: gebruikt flash geheugen (SLC of MLC) en de gebruikte controller. Daarboven komt ook nog eens een 'merk' sausje.

De prijs van SLC SSDs is erg hoog. Meestal wordt dit alleen voor servers toegepast. MLC is meer voor de consumer markt.

De controller bepaald voor een groot deel de functionaliteit en de snelheid. De twee best scorende controllers zijn (op dit moment) die van Intel en die van IndiLinx (BareFoot). Er komen nieuwere aan, wat kan betekenen dat de prijzen van de huidige SSDs lager wordt. Meestal zie je niet aan het merk, welke controllers gebruikt worden. Maar Toshiba neemt over het algemeen de controllers van Samsung. Die zijn niet *echt* slecht.

Ik verwijs daarvoor graag weer naar het Anandtech artikel. Daarin leggen ze het uitgebreid (en beter dan ik het kan) uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mative
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-08 20:50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OPROEP AAN ALLE F11 EIGENAARS _/-\o_

Is het alstublieft mogelijk om zoveel mogelijk GEBRUIKERSERVARINGEN en algemene REVIEWS te posten ? :P Ik denk namelijk dat er nog heel wat mensen op zitten te wachten hier en aangezien er op internet nog maar nauwelijks te vinden zijn ;)

vermeld ook precies welke F11 je hebt of hoe de jouwe geconfigureerd is, anders hebben we er ook niet veel aan ;) en misschien een fotootje :)

DANKUU !! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte3000
Ik sluit me bij Pieter aan, en nog een vraag... iemand met precies deze versie: VPCF11S1E/B.nl3, de winkelversie E/B (niet de E/B1) dus, die me kan vertellen of zijn scherm mat of glossy is? De specs wisselen nogal per winkelbeschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jelte3000 schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 20:55:
Ik sluit me bij Pieter aan, en nog een vraag... iemand met precies deze versie: VPCF11S1E/B.nl3, de winkelversie E/B (niet de E/B1) dus, die me kan vertellen of zijn scherm mat of glossy is? De specs wisselen nogal per winkelbeschrijving.
Hi, die heb ik! Het betreft een erg mooi mat scherm. Veel mooier dan de glossy die ik op de FW51 gewend was...

Grt. ETienne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 17:30

Sick Nick

Drop the top!

Klopt, die heeft het matte scherm. De /B staat voor black. De E/BI aan het einde zit op het winkelmodel F11Z1E/BI, premium black cover, 8gb en bluray brander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vsteegman
  • Laatst online: 24-05-2024
Kan je op deze nou op alles high gta iv spelen? VPCF11S1E/B.nl3.En is deze heel veel sneler dan de 2,13 ghz processor van de vgn51jfh? Deze vond ik namelijk te langzaam.

ik hoor het graag

Mvg Victor

[ Voor 17% gewijzigd door Vsteegman op 06-02-2010 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWO
Vsteegman schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 01:06:
VPCF11S1E/B.nl3.En is deze heel veel sneler dan de 2,13 ghz processor van de vgn51jfh? Deze vond ik namelijk te langzaam.
Dat maakt een behoorlijk verschil uit. Kijk maar eens hier:

http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist.2436.0.html

Vergelijk de P7450 (welke in de VGN-FW51 zit) met de 720QM (die in de F11 zit). Je kunt beiden aanvinken en bovenin op 'restrict' drukken om de andere resultaten te verbergen.
Jouw andere vragen kan ik helaas niet beantwoorden. Ik speel amper games. Voor games is het meestal een combinatie van de snelheid van processor en video kaart. En dat verschilt ook per game (en wie er achter de PC/Laptop zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vsteegman
  • Laatst online: 24-05-2024
Bedankt voor je antwoord, alleen heb ik niet echt verstand van benchmarks enzo. Maar ik zie wel dat hij erg hoog in het lijstje staat op die site. Wat houd precies dat turboboost in? Betekend als hij in turboboost staat 4x 2,9ghz processor heeft?

Mvg Victot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackAvery
  • Nu online
Turboboost betekent dat de processor zichzelf als het ware op een hogere snelheid gaat laten draaien dan de standaard clockspeed. Hoever dat de processor zich "overclocked" hangt af van hoeveel cores in de processor er actief zijn op dat moment. Als de 720QM maar 1 core nodig heeft zal ie tot het maximum - 2,9 ghz - kunnen gaan. Met 2 cores is dit minder (ik dacht iets van een 2,4-2,6 GHz maar dat zou ik moeten opzoeken), met 4 cores in gebruik zal dit ongeveer 1,73 GHz zijn. Meer info: http://news.cnet.com/8301-13512_3-10362882-23.html

*hoopt nog steeds dat er mensen zin hebben om hun Vaio's te benchmarken/reviewen* ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vsteegman schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 10:55:
Bedankt voor je antwoord, alleen heb ik niet echt verstand van benchmarks enzo. Maar ik zie wel dat hij erg hoog in het lijstje staat op die site. Wat houd precies dat turboboost in? Betekend als hij in turboboost staat 4x 2,9ghz processor heeft?

Mvg Victot
Hier een prima uitleg over de Turbo Boost in de nieuwe intel proccesors;

Intel promoot de nieuwe Turbo Boost in de Core I7 Mobile-processors als een onderdeel waarmee de prestaties van de processor aan de eisen van de software worden aangepast. Maar dat is niet het werkelijke bestaansrecht van deze technologie.

De nieuwe 'Clarksfield' Core I7 Mobile-processors die vorige week op het Intel Developer Forum zijn geïntroduceerd, zijn zeer indrukwekkend. We hebben hier te maken met goed presterende quadcorechips met hyper-threading die ondersteuning bieden voor twee kanalen DDR3-1333 DRAM, en een geïntegreerde PCI Express-controller die de snelst mogelijk verbinding garandeert voor geïntegreerde grafische chips.

Intels vicepresident Mooly Eden zegt dat de beste processor in deze reeks, de Core I7-920XM Extreme Edition, de "snelste quadcore-, dualcore- en singlecoreprocessor" op één chip is.

Kloksnelheid verhoogd
De onderbouwing voor deze wat bombastische claim is de Turbo Boost-technologie. Kort gesteld werkt dit als volgt: als de huidige softwarewerklast de vier chipkernen niet tot het maximum van de thermal design power (TDP) van de chip belast, dan verhoogt Turbo Boost de kloksnelheid van individuele kernen om zo hogere prestaties te krijgen.

Als er maar één of twee kernen actief in gebruik zijn, wordt het vermogen dat de andere twee of drie kernen zouden gebruiken omgeleid naar de actieve kernen, zodat deze op hogere snelheden kunnen draaien.

De quadcoremodus van Turbo Boost is iets subtieler. Als alle vier de kernen in gebruik zijn maar niet maximaal belast worden, dan wordt de TDP-limiet niet bereikt. Turbo Boost verhoogt dan de kloksnelheid van de vier kernen tot ze allemaal zo snel lopen als de TDP ondersteunt.

Eden zegt dat de Turbo Boost-controller het huidige stroomverbruik en de chiptemperatuur tweehonderd keer per seconde controleert. Als Windows niet om meer prestaties vraagt, dan levert Turbo Boost natuurlijk ook niets extra.

Groet, ETienne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWO
Verwijderd. Etienne was me voor :)

[ Voor 98% gewijzigd door GWO op 06-02-2010 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand misschien hoe ik het geluid dat uit mijn Sony komt minder schel kan zetten? Vind het geluid dat eruit komt namelijk veel te schel. Vergeleken met een Acer-laptop van 3 a 4 jaar geleden is het namelijk nog een stuk slechter.
Ik heb bij Configuratiescherm > Geluid de audio enhancer aangezet, maar hij blijft schel.
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik heb wat foto's gemaakt. Niet helemaal optimaal (flitslicht) maar het geeft denk ik wel een indruk. Het betreft de Core i5 versie met glossy full HD scherm. Het ziet er op de foto's soms donker uit maar dat komt denk ik door het flitsen, in het echt is er van dat donkere niets te zien.

Vandaag ga ik de overige stickers eraf slopen (iemand hier tips voor misschien?)

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/r.saalmink/Vaio/image001.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/r.saalmink/Vaio/image002.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/r.saalmink/Vaio/image003.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/r.saalmink/Vaio/image004.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/r.saalmink/Vaio/image005.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/r.saalmink/Vaio/image006.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FezzFest
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Mooie pics BeQuietAndDrive. Bedankt voor de moeite! Hoe bevalt de laptop je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWO
BeQuietAndDrive schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 13:40:
Vandaag ga ik de overige stickers eraf slopen (iemand hier tips voor misschien?)
Dank je voor de foto's.
De stickers kun je verwijderen (voorzichtig) met je vingernagels, of als die niet scherp genoeg zijn, met een pincet met een scherpe kunt eraan. De lijm die overblijft krijg je er met een beetje wrijven af (even geprobeerd op mijn werk-laptop).

Zie ook hier: http://www.wikihow.com/Remove-Stickers-from-a-Laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hi,

Hier nog een paar foto's van een VPCF11S1E

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v73/et1961/P1010847.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v73/et1961/P1010848.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v73/et1961/P1010850.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v73/et1961/P1010853.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v73/et1961/P1010854.jpg

Groet, ETienne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smen
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-09-2024
Kan je op deze nou op alles high gta iv spelen?
Ik heb de F11Z1e, daarop heb ik het geprobeerd... En nee, dat lukt niet op een maximale resolutie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk, heb de nieuwe E geconfigureerd als een F

Intel® Core(TM) i5 processor
Legitieme Windows® 7 Home Premium
500 GB Serieel ATA (5400 rpm)
4 GB 1066MHz DDR3-SDRAM
ATI MobilityRadeon HD5650 1GB
39,4 cm LCD, 1920x1080, camera
Blu-ray Disc(TM) player

Voor € 940,-. Dat komt dus ongeveer op hetzelfde neer, maar met een betere kaart en kleiner scherm (vind ik zelf prettiger).

edit: heb hier gekozen voor i5 430M, de F is 520 M. Dan komt er nog € 50,- bovenop.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2010 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte3000
Snakeboy: ben je niet bezorgd over een 1920x1080 scherm op een 15,5" laptop? Ik vind de 16,3 eigenlijk al klein voor die resolutie. Heb nu een 17" met dezelfde resolutie en heb af en toe last van de kleine lettertjes, hoewel XP ook nog niet erg goed in vergroten was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm daar heb ik niet aan gedacht, is dat niet te doen dan? Ik vind 15,5" een mooi formaat, groter heb ik liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vochtige
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-07 20:18
Ik heb de Sony Vaio VPC-F11M1E vrijdag besteld op laptopshop.be.
Maandag krijg ik hem aan. Ik heb al enkele negatieve reacties gehoord over deze 'shop'.
Ik ben benieuwd.

Ik lees hier veel van sound problemen (gebuzz), zijn deze al opgelost, of zijn er drivers voor? ik heb het middelste stuk niet meer gelezen van het forum.

Hoe zit het met de batterijduur? is het echt om en bij de 3 uurs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWO
vochtige schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 16:27:
Ik lees hier veel van sound problemen (gebuzz), zijn deze al opgelost, of zijn er drivers voor?
Een driver update voor het geluidsprobleem kun je via Sony Update binnenkrijgen, en ook van de Sony support site downloaden.
Batterij duur kan ik niets over zeggen. Mijn BI zou vanochtend bij een servicepoint van DHL (voor het afhalen) binnenkomen, maar de chaffeur is tot nu toe nog niet gesignaleerd.

[ Voor 3% gewijzigd door GWO op 06-02-2010 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vochtige
GWO schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 16:30:
[...]

Een driver update voor het geluidsprobleem kun je via Sony Update binnenkrijgen, en ook van de Sony support site downloaden.
Batterij duur kan ik niets over zeggen. Mijn BI zou vanochtend bij een servicepoint van DHL (voor het afhalen) binnenkomen, maar de chaffeur is tot nu toe nog niet gesignaleerd.
BEDANKT! en de behuizing, is dit plastiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 14:20:
[...]

Stond de lichtsensor niet aan bij de F11?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smen
vochtige schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 16:27:
Hoe zit het met de batterijduur? is het echt om en bij de 3 uurs?
Als je bij energieprogramma 'Energiebesparing' kiest, gaat hij zeker langer dan 2,5 uur mee wanneer je bezig bent met tekstverwerken o.i.d. Ook een HD-film van 2 uur kijken ging hier prima. Extreem gebruik zal de accuduur wel verkorten, maar dat heb ik niet geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Bedankt voor de uitleg, een clean install is inmiddels gelukt!

Alleen doen een tweetal dingen het nog niet, misschien weet iemand hoe ik dit voor elkaar krijg:
-De FN toesten werken niet
-De automatiche lichtsensor/dimmend scherm werkt niet

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smen
BeQuietAndDrive schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 17:10:
[...]
Alleen doen een tweetal dingen het nog niet, misschien weet iemand hoe ik dit voor elkaar krijg:
-De FN toesten werken niet
-De automatiche lichtsensor/dimmend scherm werkt niet
  1. Ga naar apparaatbeheer (windows +R, dan invoeren: devmgmt.msc)
  2. Zie of er ergens een probleem is?
  3. Als het goed is staat er bij HID (Human Interface Device ergens een vraagteken
  4. klik rechtermuisknop, driver bijwerken
  5. Niet? Ga naar Human Interface Apparaten
  6. Kies Sony Firmware Extension Parser Device
  7. Kies stuurprogramma's bijwerken
  8. Selecteer uit je oorspronkelijke drivermap de INF-map
  9. Vervolgens 'Sony Firmware Extension Parser Driver'-map
  10. Kies 'sfepx64.cat' en klik OK
  11. Klaar
Lukt het niet? Volg dan deze acties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Die laatste link did the trick, thanks!

Ik heb nog wat benchmarks gedraaid voor de liefhebbers. Was met de standaard meegeleverde videodrivers, misschien dat toekomstige driver updates hier nog verbetering in brengen.

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/r.saalmink/Vaio/3dmark06.png

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/r.saalmink/Vaio/prestaties.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackAvery
  • Nu online
Allemaal bedankt voor de foto's en de benchmarks! Zag vanochtend een benchmark van een thaise Vaio F11 met de i7 720, 4GB RAM en de 330M - kwam ook neer op zo'n 6500 3Dmarks. Dit lijkt redelijk laag tegenover benchmarks die ik heb gezien van een samsung met een i5, 4GB en een 330M, die haalde ongeveer 7100 punten. Mogelijk valt er wel veel meer uit de Vaio te krijgen mits wat overclocking, volgens sommigen op Notebookreview is de 330M in de Vaio CW underclocked.

Hoe ervaren jullie de F11 momenteel? Voldoet ie aan jullie verwachtingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik denk ten eerste de drivers, met een update is er mogelijk al meer te halen maar daar heb ik me nog niet in verdiept. Ten tweede is 3dmark06 zwaar gebaseerd op de GPU, en als die in een i7 gelijk is als in een i5 laptop, dan zal de uiteindelijke score inderdaad ook niet veel afwijken ook al is de i7 als cpu sneller.

Voorlopig ervaar ik de F11 als perfect. Hij is lekker snel, programma´s als Photoshop werken lekker door de hoge resolutie. Ik ga nog wel het scherm calibreren binnenkort en dan zal ik hem vergelijken met mijn Dell Ultrasharp scherm bij de PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vochtige
Wat ik mij al 1 week afvraag, heeft de i5-versie (Sony Vaio VPC-F11M1E) ook een lichtend keyboard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Volgens mij zijn de verlichte keyboards alleen voorbehouden aan de Amerikaanse versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte3000
BeQuietAndDrive schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 22:49:
Volgens mij zijn de verlichte keyboards alleen voorbehouden aan de Amerikaanse versies.
Yep, het voordeel is dan weer dat je in de US niet het matte HD scherm kan krijgen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin2000
hoe presteerd de ATI MobilityRadeon HD5650 t.o.v. de 330M?
Vergelijkbaar qua presaties?

PV opbrengst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vochtige schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 21:47:
Wat ik mij al 1 week afvraag, heeft de i5-versie (Sony Vaio VPC-F11M1E) ook een lichtend keyboard?
NEE }:O en de i7 ook niet....

Jammer, was wel leuk geweest. Verder ben ik dik tevreden over mijn F11.
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Justin2000 schreef op zondag 07 februari 2010 @ 09:51:
HD5650 scoort 653 pnt
GT330M scoort 522 pnt

http://www.videocardbench...p.php?cpu=GeForce+GT+330M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dag allemaal,

Ik zit erg op de wip wat betreft de aankoop van de F11 i5. Is de geluidsproblematiek puur softwarematig? Ik weet dat er inmiddels een software upgrade oplossing is maar wil dit toch even zeker weten voordat ik de i5 versie aanschaf.

Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blmp
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

blmp

Life is Strange

Justin2000 schreef op zondag 07 februari 2010 @ 09:51:
5650 is beter kwa prestaties, deze scoort ongeveer 7500 - 8000 3dmark06 puntjes, terwijl de gt330m grofweg 6500 - 7000 punten haalt. Daarnaast is de ATI kaart ook nog iets zuiniger volgensmij.

Dit is dus meteen een keuze tussen de ''E'' en de ''F'' series neem ik aan? Ik kan je vertellen dat de F een veel betere behuizingskwaliteit heeft, de E is echt een soort instap consumenten kwaliteit modelletje.
Verwijderd schreef op zondag 07 februari 2010 @ 12:03:
Dag allemaal,

Ik zit erg op de wip wat betreft de aankoop van de F11 i5. Is de geluidsproblematiek puur softwarematig? Ik weet dat er inmiddels een software upgrade oplossing is maar wil dit toch even zeker weten voordat ik de i5 versie aanschaf.

Thx
Het probleem is eigenlijk hardwarematig, is iets met een pinnetje van de microfoon. Maar door deze softwarematig uit te schakelen (schakel je hem feitelijk ook hardwarematig uit).

[ Voor 31% gewijzigd door blmp op 07-02-2010 12:55 . Reden: microfoon ]

7950x/32GB/860 Pro 2TB/MSI Suprim X RTX4090 | MacBook Pro M1 Pro 16"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 09:26
blmp schreef op zondag 07 februari 2010 @ 12:54:
[...]

5650 is beter kwa prestaties, deze scoort ongeveer 7500 - 8000 3dmark06 puntjes, terwijl de gt330m grofweg 6500 - 7000 punten haalt. Daarnaast is de ATI kaart ook nog iets zuiniger volgensmij.

Dit is dus meteen een keuze tussen de ''E'' en de ''F'' series neem ik aan? Ik kan je vertellen dat de F een veel betere behuizingskwaliteit heeft, de E is echt een soort instap consumenten kwaliteit modelletje.

[...]

Het probleem is eigenlijk hardwarematig, is iets met een pinnetje van de microfoon. Maar door deze softwarematig uit te schakelen (schakel je hem feitelijk ook hardwarematig uit).
dus als je de microfoon nodig hebt dan krijg je ook meteen de piep?

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit kan je vertellen omdat je de twee modellen naast je hebt staan?

Naar mijn weten is de nederlandse versie nog nergens verkrijgbaar,
dus ik wil wel eens weten waarom jij kan vertellen dat de F een betere behuizingskwaliteit heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smen
Verwijderd schreef op zondag 07 februari 2010 @ 14:06:
[...]

Naar mijn weten is de nederlandse versie nog nergens verkrijgbaar,
Ik begrijp niet wat je bedoelt, doel je op de F-series zoals besproken in dit topic? Die is reeds bij een aantal tweakers aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Smen schreef op zondag 07 februari 2010 @ 14:10:
[...]

Ik begrijp niet wat je bedoelt, doel je op de F-series zoals besproken in dit topic? Die is reeds bij een aantal tweakers aanwezig.
Dat is mij bekend.
Ik doel op de E serie die nog niet in de winkel ligt.

Iemand hierboven wil blijkbaar een afweging maken tussen deze twee laptops,
en dan krijgt hij/zij een "mening" over de bouwkwaliteit.
Dit vind ik nogal misleidend, en daarop wil ik even wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

justice strike schreef op zondag 07 februari 2010 @ 14:05:
[...]

dus als je de microfoon nodig hebt dan krijg je ook meteen de piep?
Als dit waar is dan ga ik (nog) geen 1000 euro uitgeven voor een op zich mooi apparaat maar met schoonheidsfoutjes, dan wacht ik wel een week of wat totdat de fabriek fatsoenlijk materiaal op de markt brengt...

Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 17:30

Sick Nick

Drop the top!

Nou heb ik de E reeks wel al gezien/gevoeld, de EB (het 15.5" model) voelt ook gewoon goed aan. Niet veel slechter dan de F als ik eerlijk ben. De kwaliteit voelt aan als de NW maar dan in het nieuwe design met de nieuwe polssteun enzo. Het verschil tussen de NW en de FW was ook niet zo groot alleen zag de FW er veel strakker uit (glad grijs kunstof/magnesium in een soort aluminium look ipv geribbeld in kleurtjes) waardoor veel mensen hem als veel beter ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Nog een vraagje over de clean Windows install die ik gedaan heb. Ik heb nu volgens mij nergens meer een programmaatje om Bluetooth aan- en uit te schakelen. Welk progje deed dit oorspronkelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
ze hebben wel gevoel voor humor bij sonystyle :)

Afbeeldingslocatie: http://www.sonystyle.com/splash/img/maint_splash.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bear87
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-02 22:41
Verwijderd schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 14:59:
Hi,

Hier nog een paar foto's van een VPCF11S1E

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Groet, ETienne
Is dat echt een full hd resolutie? Alles ziet er een stuk minder klein uit dan ik dacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 07 februari 2010 @ 14:17:
[...]

Ik doel op de E serie die nog niet in de winkel ligt.

Iemand hierboven wil blijkbaar een afweging maken tussen deze twee laptops,
en dan krijgt hij/zij een "mening" over de bouwkwaliteit.
Dit vind ik nogal misleidend, en daarop wil ik even wijzen.
Gelijk heb je. Het is misschien niet de juiste plek om hier over de nieuwe E-serie te beginnen, maar aan de andere kant denk ik dat er meer mensen zijn die twijfelen over de aanschaf van de F (vooral vanwege de kaart) en nu wellicht een goed alternatief zien in de qua specs vrijwel identieke E (aan de F i5 dan, niet de i7), maar met een betere kaart (en handzamer formaat, voor sommigen ook een pluspunt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanPC
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-08 22:22
Verwijderd schreef op zondag 07 februari 2010 @ 18:11:
[...]

Gelijk heb je. Het is misschien niet de juiste plek om hier over de nieuwe E-serie te beginnen, maar aan de andere kant denk ik dat er meer mensen zijn die twijfelen over de aanschaf van de F (vooral vanwege de kaart) en nu wellicht een goed alternatief zien in de qua specs vrijwel identieke E (aan de F i5 dan, niet de i7), maar met een betere kaart (en handzamer formaat, voor sommigen ook een pluspunt).
Persoonlijk volg ik dit topic om de plus- en minpunten van de F-serie te ontdekken. Ondertussen oriënteer ik me ook op de E-serie, omdat zoals je al zegt, deze handzamer is en een betere GPU heeft.

Bovendien is hij ook ietsje goedkoper.

Wat ik wel raar vind, is dat de E-serie op sonystyle.fr en sonystyle.de aanzienlijk goedkoper is dan op sonystyle.nl.

Votre configuration
Processeur: Processeur Intel® CoreTM i5
Système d exploitation: Windows® 7 Édition Home Premium authentique
Couleur: Noir
Disque dur: 500 Go Serial ATA (5400 t/min)
Mémoire: 4 Go 1066MHz DDR3-SDRAM
Carte graphique: ATI MobilityRadeon HD5650 1Go
Ecran: LCD 39,4 cm, 1920x1080, webcam
Disque optique: Lecteur DVD
Suites Microsoft Office: Pas de Suite Microsoft Office
Antivirus: McAfee®-60 jours de protection
Adobe Acrobat: Pas de Adobe® Acrobat Standard
Adobe Creation: Pas de Adobe® Creation
Adobe® Lightroom®: Pas de AdobePhotoshopLightroom

Sonystyle.fr: 849 euro.
Sonystyle.de: 889 euro.
Sonystyle.nl: 939 euro.

Vind het toch wel een fors verschil. Zal wel met belasting en dergelijken te maken hebben. Hoewel de BTW van NL, FR en DE vrijwel gelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:10
[...]

[...]
Dit is dus een punt wat ik niet goed begrijp bij de F11. Hoe is Sony tot het besluit gekomen om in zijn vlaggenschip voor consumenten gebruik te maken van de GF330M, een toch wat onderbemeten gpu, zeker in vergelijking met de ATI varianten, zonder ook maar de mogelijkheid tot een optie voor een betere gpu aan te bieden?
Als het om 3D applicaties gaat, scoort de nVidia amper de helft van wat een ATI haalt in openGL prestaties. Ook in games blijft deze kaart achter ten opzichte van de vorige generatie ATI kaarten..

Ik hoop dat ze binnenkort in elk geval een optie voor een betere gpu gaan aanbieden. De overige specs van de F11 zijn dusdanig goed dat ik de keuze voor de GF330M alleen kan bestempelen als 'jammer' of 'gemiste kans'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vergeet niet dat de NW echt een stuk slechter scherm had dan de FW. De E is de opvolger van de NW dus als je een goed scherm wilt is die serie geen goede keuze denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-09 16:10
guapper schreef op zondag 07 februari 2010 @ 21:12:
[...]

Dit is dus een punt wat ik niet goed begrijp bij de F11. Hoe is Sony tot het besluit gekomen om in zijn vlaggenschip voor consumenten gebruik te maken van de GF330M, een toch wat onderbemeten gpu, zeker in vergelijking met de ATI varianten, zonder ook maar de mogelijkheid tot een optie voor een betere gpu aan te bieden?
Als het om 3D applicaties gaat, scoort de nVidia amper de helft van wat een ATI haalt in openGL prestaties. Ook in games blijft deze kaart achter ten opzichte van de vorige generatie ATI kaarten..

Ik hoop dat ze binnenkort in elk geval een optie voor een betere gpu gaan aanbieden. De overige specs van de F11 zijn dusdanig goed dat ik de keuze voor de GF330M alleen kan bestempelen als 'jammer' of 'gemiste kans'.
Tsja. Volgens mij worden de F en FW (en in iets mindere mate de oudere FZ serie) altijd ingezet als multimedia laptop's, en niet als echte gaming laptops. Ik heb een FW31ZJ, en daar zit een 3650 in. In de mindere modellen zat zelfs een 3450. Beide kaarten zijn goed genoeg om een full-hd film te kijken, maar ze zijn niet echt super als je wilt gamen.

Ik kan wel iedereen aanraden die wil gamen op de F serie om naar een andere te kijken. 1920x1080 is echt een maatje te zwaar voor de meeste graka's in laptop's, en gamen op een niet native resolutie is vrij lelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bear87 schreef op zondag 07 februari 2010 @ 17:55:
[...]

Is dat echt een full hd resolutie? Alles ziet er een stuk minder klein uit dan ik dacht!
Yep,

Afmetingen pictogrammen is NORMAAL, je kan ze dus ook kleiner of groter maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b][message=33427089,noline]

Sonystyle.fr: 849 euro.
Sonystyle.de: 889 euro.
Sonystyle.nl: 939 euro.

Vind het toch wel een fors verschil. Zal wel met belasting en dergelijken te maken hebben. Hoewel de BTW van NL, FR en DE vrijwel gelijk zijn.
Bestel hem dan in Frankrijk. Binnen EU hoef je geen extra BTW of invoerechten te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambam7
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-12-2024
Azerty in Frankrijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
Ja, en Qwertz in Duitsland. Sonystyle is sowieso duur, je kunt beter langs een winkel gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:10
Knul schreef op zondag 07 februari 2010 @ 21:39:
[...]

Tsja. Volgens mij worden de F en FW (en in iets mindere mate de oudere FZ serie) altijd ingezet als multimedia laptop's, en niet als echte gaming laptops. Ik heb een FW31ZJ, en daar zit een 3650 in. In de mindere modellen zat zelfs een 3450. Beide kaarten zijn goed genoeg om een full-hd film te kijken, maar ze zijn niet echt super als je wilt gamen.

Ik kan wel iedereen aanraden die wil gamen op de F serie om naar een andere te kijken. 1920x1080 is echt een maatje te zwaar voor de meeste graka's in laptop's, en gamen op een niet native resolutie is vrij lelijk.
Ik begrijp je punt: de 1920x1080px resolutie is een beetje overkill om op te gamen, zeker voor een laptop.

Ik heb de F11 al een poosje op het oog, maar kan hier niet goed mee uit de voeten met CAD applicaties, waarbij gebruik gemaakt wordt van OpenGL voor de visualisatie, in tegestelling tot DirectX.
Ter illustratie:
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/j5xtus.jpg

Ik snap ook wel dat Sony de F11 niet in de markt heeft gezet als een CAD workstation, maar als je de specs bekijkt vind ik de GF330M toch een beetje de vreemde eend in de bijt: i7 720 quadcore, 1333mhz RAM, fantastische bouwkwaliteit enz enz en dan de GF330M; een oude gpu met een nieuw nummer op iets hogere kloksnelheid, dus geen DX11.

Zoals gezegd: ik hoop dat ze binnenkort een optionele ATI 4xxx of 5xxx gaan aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 07 februari 2010 @ 21:27:
Vergeet niet dat de NW echt een stuk slechter scherm had dan de FW. De E is de opvolger van de NW dus als je een goed scherm wilt is die serie geen goede keuze denk ik.
Nieuwe E serie heeft keuze uit twee schermen.
Een met dezelfde resolutie als de NW en een Full HD scherm.

Verder ook even de Sonystyles bijlangs geweest.
En die prijzen verschillen echt verbazend veel.
(vergeet trouwens niet dat in NL gratis verzending is, dit wordt natuurlijk wel ergens in de prijs verrekend)

Maar de prijzen verschillen op sonystyle.nl ook al.

Processor keuze bij de F serie
Van i3 330M naar i5 520M kost 70 euro
Processor keuze bij de E serie
Van i3 330M naar i5 520M kost 150 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knul schreef op zondag 07 februari 2010 @ 21:39:
[...]

Spreek je uit ervaring? Ik ben erg benieuwd naar de game-prestaties van de F (i5). Ik snap dat het een multimedia-notebook is, maar zou toch graag willen weten of recente games speelbaar zijn op medium settings. Ik lijd zelf aan periodieke Total war-bevliegingen en als ik een nieuwe laptop aanschaf moet ik die game kunnen spelen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 08 februari 2010 @ 00:30:
[...]

Spreek je uit ervaring? Ik ben erg benieuwd naar de game-prestaties van de F (i5). Ik snap dat het een multimedia-notebook is, maar zou toch graag willen weten of recente games speelbaar zijn op medium settings. Ik lijd zelf aan periodieke Total war-bevliegingen en als ik een nieuwe laptop aanschaf moet ik die game kunnen spelen :9
Hi,

Ik heb een nieuwe F11 (i7) en heb er ook games op geinstalleerd. Zo speel ik bv, Warrock. Voor een mooi beeld moet je op native resolutie gaan zitten en dat is in dit geval 1920x1080. Het spel draait op deze hoge resolutie en alle settings op HIGH. Het is goed speelbaar, maar Warrock is niet een spel zoals Crysis of Far Cry wat hoge systeem eisen vraagt! Als je echt wil gamen dan moet je geen laptop kopen! Ik kruip ook liever achter mijn Shuttle XPC met dikke videokaart en CPU.
Wil je toch een laptop om te gamen koop dan een laptop met dikke GPU/CPU en een lagere schermresolutie!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2010 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan12
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:21
Ik krijg morgen mijn Vaio F binnen. Ik heb een grijze met i5, 6GB ram, Full HD scherm en de Geforce 330 besteld.

Nu wil ik direct ook even Windows 7 netjes clean installen. Maar hoe is dit te doen, word Windows 7 op DVD erbij geleverd? Of moet je het eerst van ee of andere partitie halen en branden? En hoe werkt dat precies, kan iemand die dit gedaan heeft even vertellen hoe het precies zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je op deze nou op alles high gta iv spelen?

ik hoor het graag

Mvg Victor
Ik heb de F11M1E/H en GTA 4 draait op de hoogste instellingen.... Maar perfect genoeg dus....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bear87
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-02 22:41
Verwijderd schreef op zondag 07 februari 2010 @ 21:27:
Wat ik me van de NW series herinner: Dat had echt bar weinig met Sony Vaio te maken. Ik heb al jaren interesse in de laptop van Sony, maar de NW serie was echt een lelijk eendje vond ik. Niet wat we gewend waren...oke, de prijs was laag en daarvoor kan je geen premium kwaliteit verwachten natuurlijk, maar zelfs voor het budget vond ik het niet veel. Alleen dat touchpad al... :X

De E serie lijkt trouwens net als de F serie ook geen scherm met led backlight te hebben. Houdt Sony daar niet van?

Het mooie aan de F serie lijkt toch de kwaliteit van het scherm te zijn. Zoals iemand hier al opmerkte: Naast je toetsenbord werk je het meest met je scherm! Dus inderdaad, let daar goed op en maak wat het scherm betreft een weloverwogen keuze. Van een prachtig scherm zal je een paar jaar lang elke dag genieten :)

Wat de resolutie in games betreft, ik zal eens opzoek gaan naar een harde benchmark. Ben benieuwd hoeveel frames het nou daadwerkelijk scheelt tussen de 1366*768 en 1920*1080 resolutie. Het zal vast schelen, maar het is waarschijnlijk voor sommigen van ons wel zinnig om te weten of we het dan over 10% verlies hebben, of 30% oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWO
Even een waarschuwing: ik heb deze laptop (de BI uitvoering) vrijdag bij Wehkamp besteld. Men belde, ter verificatie en om daarna te zeggen dat de laptop zaterdag zou aankomen. Niet dus. Vanochtend gebeld. Resultaat: men zei dat de bestelling geanulleerd was, om redenen die ze zelf niet konden vinden, en dat de laptop tevens niet opnieuw kon worden besteld. Zowel uitverkocht als niet meer na te bestellen. En inderdaad: de aanbieding is verwijderd uit hun lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

johan12 schreef op maandag 08 februari 2010 @ 08:59:
Ik krijg morgen mijn Vaio F binnen. Ik heb een grijze met i5, 6GB ram, Full HD scherm en de Geforce 330 besteld.

Nu wil ik direct ook even Windows 7 netjes clean installen. Maar hoe is dit te doen, word Windows 7 op DVD erbij geleverd? Of moet je het eerst van ee of andere partitie halen en branden? En hoe werkt dat precies, kan iemand die dit gedaan heeft even vertellen hoe het precies zit?
Paar pagina's terug meneer: http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/33399866. Je moet zelf een installatie CD van Windows 7 hebben. De code die je erbij krijgt werkt voor 64-bit Home Premium, activatie gaat via het MS telefoonsysteem maar dat zie je vanzelf en werkt goed.
GWO schreef op maandag 08 februari 2010 @ 10:54:
[...]

Even een waarschuwing: ik heb deze laptop vrijdag bij Wehkamp besteld. Men belde, ter verificatie en om daarna te zeggen dat de laptop zaterdag zou aankomen. Niet dus. Vanochtend gebeld. Resultaat: men zei dat de bestelling geanulleerd was, om redenen die ze zelf niet konden vinden, en dat de laptop tevens niet opnieuw kon worden besteld. Zowel uitverkocht als niet meer na te bestellen. En inderdaad: de aanbieding is verwijderd uit hun lijst.
Ik heb ooit een keer bij Wehkamp besteld (een DVD) en dat werd op dezelfde belachelijke manier afgehandeld. Een bestelling annuleren: OK (hoewel ze ook gewoon even kunnen wachten op nieuwe voorraad), maar dat ik daar een week later pas na een eigen telefoontje achter moest komen vond ik belachelijk. Grootste ***webwinkel ooit.

[ Voor 48% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 08-02-2010 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWO
BeQuietAndDrive schreef op maandag 08 februari 2010 @ 11:07:
Ik heb ooit een keer bij Wehkamp besteld (een DVD) en dat werd op dezelfde belachelijke manier afgehandeld. Een bestelling annuleren: OK (hoewel ze ook gewoon even kunnen wachten op nieuwe voorraad), maar dat ik daar een week later pas na een eigen telefoontje achter moest komen vond ik belachelijk. Grootste ***webwinkel ooit.
Ja, ik ben nu een ervaring rijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bear87 schreef op maandag 08 februari 2010 @ 10:45:
[...]

Wat de resolutie in games betreft, ik zal eens opzoek gaan naar een harde benchmark. Ben benieuwd hoeveel frames het nou daadwerkelijk scheelt tussen de 1366*768 en 1920*1080 resolutie. Het zal vast schelen, maar het is waarschijnlijk voor sommigen van ons wel zinnig om te weten of we het dan over 10% verlies hebben, of 30% oid.
1366*768 = 1,050 milj pixels

1080*1920 = 2,073 milj pixels

Dus een Full HD scherm resolutie 1080*1920 heeft bijna 2x zo veel pixels als de schermresolutie van 1366*768. Dat betekend theoretisch dat een grafische kaart 2x zoveel fps (frames per seconde) kan berekenen bij een resolutie van 1366*768 tov een schermresolutie van 1080*1920. Een heeeeel groot verschil dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik nu een week de F11M1E/H. Hij bevalt mij goed maar ik zit nog steeds met het probleem met het hoge geluid wat hij constant produceert (tenzij hij standby staat). Het is bij mij niet een softwarematig probleem maar een probleem ergens in de apparatuur. Ik vermoed dat het geluid uit de harde schijf komt, bij het schrijven van en naar de harddisk. Iemand anders die hier over mee kan praten?

Overigens vind ik het opvallend dat dit model haast nergens meer te verkrijgen is en dat de levertijd meestal meer dan een maand is. Iemand die daar misschien wat meer over weet? Dit gegeven samen met het bericht van GWO over wehkamp maakt dit een apart verhaal......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 08 februari 2010 @ 07:13:
[...]

Hi,

Ik heb een nieuwe F11 (i7) en heb er ook games op geinstalleerd. Zo speel ik bv, Warrock. Voor een mooi beeld moet je op native resolutie gaan zitten en dat is in dit geval 1920x1080. Het spel draait op deze hoge resolutie en alle settings op HIGH. Het is goed speelbaar, maar Warrock is niet een spel zoals Crysis of Far Cry wat hoge systeem eisen vraagt! Als je echt wil gamen dan moet je geen laptop kopen! Ik kruip ook liever achter mijn Shuttle XPC met dikke videokaart en CPU.
Wil je toch een laptop om te gamen koop dan een laptop met dikke GPU/CPU en een lagere schermresolutie!
Bedankt voor je reactie! Het probleem is dat ik mijn laptop voornamelijk voor films, tv en andere standaard-dingen gebruik, maar heel af en toe een strategy-game wil spelen. Ik zoek dus een volledige multimedia-notebook zoals de F, maar met net even genoeg prestatie om recente games op medium te spelen.

Vandaar dat ik twijfel tussen de F met de 330GT en de E met de HD 5650. Voor de nieuwste Total War bijv. wordt geadviseerd de GeForce 8800 GT of de ATI X1800 series (dat geldt voor Crysis ook, heb ik even opgezocht). Als je nu kijkt op deze benchmarks dan zie je dit:

330GT = 519
X1800 = 570
8800GT = 644
HD 5650 = 653

Theoretisch gezien trekt die HD5650 dus net de prestaties over de streep om de game te kunnen spelen. Aan de andere kant zijn dit de geadviseerde specs en niet de minimum. Plus dat de nieuwe i5 de kaart wellicht positief beïnvloedt (?) en bovendien iedere laptop weer anders presteert.

Kortom, dat luistert nogal nauw, dus als iemand zijn game-ervaringen met de nieuwe F kan delen hier, waarder ik dat zeer. :)

edit: hoe dit uitpakt met een full hd-resolutie weet ik dan weer niet (als dat 2x zo veel vereist zoals et1961 uitlegt, kan er een streep door de rekening.) Als ik kijk waarmee de kaarten zijn getest, zie ik namelijk 800x600x32 staan. M.a.w. full hd en gamen is een mismatch tenzij je een superkaart hebt?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2010 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 08 februari 2010 @ 09:22:
[...]

Ik heb de F11M1E/H en GTA 4 draait op de hoogste instellingen.... Maar perfect genoeg dus....
Ah! Dat is top. De recommended specs voor GTA4 is een GT8600 (benchmark 533) en ATI3870, dus als je dit op highest kunt spelen, moet ik ook mijn total war op medium kunnen spelen lijkt me zo.

Sjonge, heel verhaal getypt hierboven... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Kan iemand nog aangeven of de workaround voor dat piepende geluid ook ervoor zorgt dat je je microfoon niet meer kan gebruiken? dat zou namelijk wel jammer zijn want dan kun je geen skype gesprekken meer houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWO
justice strike schreef op maandag 08 februari 2010 @ 12:46:
Kan iemand nog aangeven of de workaround voor dat piepende geluid ook ervoor zorgt dat je je microfoon niet meer kan gebruiken? dat zou namelijk wel jammer zijn want dan kun je geen skype gesprekken meer houden.
Sorry... verkeerd gelezen.

[ Voor 8% gewijzigd door GWO op 08-02-2010 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
Verwijderd schreef op maandag 08 februari 2010 @ 00:30:
[...]

Ja. Heb niet de F11 maar een FW31ZJ, die een 3650 heeft. Oudere games gaan gemakkelijk op de 1920x1080 resolutie, maar de enige nieuwere game die daarop kan is eigenlijk WoW. De processor is niet de bottelneck bij games meestal. Overigens, de GeForce 310M is nog slechter dan mijn 3650 dus ik zou als ik jullie was altijd upgraden naar de 330M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knul schreef op maandag 08 februari 2010 @ 14:05:
[...]

Ja. Heb niet de F11 maar een FW31ZJ, die een 3650 heeft. Oudere games gaan gemakkelijk op de 1920x1080 resolutie, maar de enige nieuwere game die daarop kan is eigenlijk WoW. De processor is niet de bottelneck bij games meestal. Overigens, de GeForce 310M is nog slechter dan mijn 3650 dus ik zou als ik jullie was altijd upgraden naar de 330M.
Okee, maar het ging mij ook om de 330M :) Die kaarten die jij noemt maakt nogal verschil inderdaad. De 310M staat op 287 en een ATI 3670 (de 3650 kon ik niet vinden) staat op 305. Dit dus versus een 330M op 519.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte3000
Verwijderd schreef op maandag 08 februari 2010 @ 11:37:
Ik nu een week de F11M1E/H. Hij bevalt mij goed maar ik zit nog steeds met het probleem met het hoge geluid wat hij constant produceert (tenzij hij standby staat). Het is bij mij niet een softwarematig probleem maar een probleem ergens in de apparatuur. Ik vermoed dat het geluid uit de harde schijf komt, bij het schrijven van en naar de harddisk. Iemand anders die hier over mee kan praten?

Overigens vind ik het opvallend dat dit model haast nergens meer te verkrijgen is en dat de levertijd meestal meer dan een maand is. Iemand die daar misschien wat meer over weet? Dit gegeven samen met het bericht van GWO over wehkamp maakt dit een apart verhaal......
Op een Amerikaans forum was iemand die voor de lol er probeerde een andere HD in te zetten. Die kwam erachter dat de schroefjes van de HD nogal los zaten en toen hij de HD erin had gezet was het geluid weg. Toen hij de oorspronkelijke HD terug had gezet was het geluid nog steeds weg. Hij vermoedde dat het met niet goed vastgezette schroefjes te maken had. Klinkt niet heel erg waarschijnlijk in mijn oren, maar als je je er vreselijk aan zit te ergeren kan het de moeite van het proberen waard zijn.
Pagina: 1 ... 3 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.