Vandaag eindelijk eens de keynote van de ipad gezien. Eigenlijk zou iedereen deze eerst moeten zien voordat men zomaar meningen gaat spuien, maar ja, je moet er ook 1.5 uur voor gaan zitten.
Persoonlijk zie ik er wel een doelgroep in en Apple weet in de regel wel een product te lanceren. Buiten de apple tv zijn de laatste jaren vrijwel al hun producten succesvol geweest (en hiervan maken ze flink gebruik in hun marketingmachine).
Enfin ontopic:
In de keynote wordt al aangegeven wat de keydoeleinden van de ipad zijn.
-Ereader: Ik lees al tijden boeken op mijn iphone. Ik ben dan waarschijnlijk ook flexibel (fijn progje, dat goodreader) en ik vind het juist fijn backlight te hebben. Op een groter scherm dan een iphone zat het ongetwijfeld beter lezen.
-Video: afgaande op iphone zal dit wel ok zijn. Nee, er zit geen hdmi uitgang op. Maar waarom wil je dat op een mobiel apparaat? Daarvoor heb je toch al andere computers. Wat wil je dan? Een mobiel mediacenter dat hd video via een kabeltje op je tv kan afspelen? Koop dan lekker een normale laptop of een netbook met ionplatform van nvidia (Ja wat zelfs Intel had niet de bedoeling dat netbooks HD video konden afspelen). Ik heb thuis een imac en een macbook. Waarom zou ik dan nog een ipad nodig hebben om hd video te kijken? Op zo een klein scherm is dat zinloos. En mijn tv kan ik ook verbinden met mijn imac of macbook.
Iedereen heeft tegenwoordig thuis een windows/linux/apple computer staan, die (indien niet te oud) wel hd video kan afspelen. Zo niet, koop dan vooral geen ipad, want het is geen vervanger daarvoor.
Wil je wel hd video op je tv zien? koop een computer, die dat kan met hdmi naar je tv, of een bluray speler of media center. Er zijn zoveel mogelijkheden tegenwoordig.
Nee dit is een apparaat voor mobiel gebruik, lekker op de bank, in bed, onderweg, reizen vakantie, etc. Om dat lekker een filmpje te kijken. Kan mijn macbook dat ook? Natuurlijk. Maar dat ding is groter en weegt meer en heeft niet zo een lange kijkduur.
-Muziek: elke andere ipod of mp3 speler volstaat misschien al. maar hier heb je wel de (bijna) volledige itunes experience op zoals bij elke mac computer. En itunes op de mac vind ik persoonlijk een fijn programma. Vind jij dat niet? koop dan vooral geen mac producten.
-Email: zelfde als bij muziek, werkt goed op iphone en de mac. De tussenversie op ipad lijkt er op de keynote goed uit te zien.
-Office: met de aangepaste iworks programmas heeft apple toch een redelijk manier laten zien om er mee te werken. Persoonlijk denk ik dat als je behoorlijk wil werken in een office of welk ander programma dan ook waar je flink wat uurtjes achter een beeldscherm moet zitten, dat je dan beter af bent met een normale pc met een normaal toetsenbord. Een touchscreen is dan handig als je onderweg in het vliegtuig je laatste powerpoint nog even wil bijschaven. Als je je laatste docufilm over de wildlife op antartica onderweg wil bijwerken zou ik toch opteren voor een zware laptop of toch maar de computer in je studio.
-Browsen: safari werkt goed op de iphone en dus waarschijnlijk ook op de ipad. Natuurlijk is het aangepast en heb je geen flash ondersteuning. En afgezien of flash inadequaat is op het apple platform en om stabiliteits, procesor en batterijverbruik uit het iphoneOS is gelaten en dat html5 flash gaat competeren, hebben we allemaal een vermoeden dat dit komt door een onderlinge strijd tussen Adobe en Apple. Kun je niet leven zonder flash ondersteuning? Koop dan vooral een apparaat dat dat wel ondersteunt.
Gamen: leuk, hoewel het mijzelf niet zo interesseert. Voor optimaal te gamen heb ik liever een console of gamepc. De rest is een leuke bijkomstigheid.
Appstore: Voor Apple een manier om alles te controleren en jou te laten betalen. Van de andere kant: als je met appleprodukten aan de slag gaat, betaal je altijd meer. Dat weet je, anders moet je niet meet apple beginnen. Wat krijg je er voor terug? Een stabiele en snelle userervaring. Natuurlijk tussen de 140000 apps zal er waarschijnlijk ook een bagger programma tussen zitten (persoonlijk nog niet tegen gekomen). Maar hierdoor kan apple wel stabiliteit op hun platform waarborgen. Hou je niet van gesloten en gecontroleerde omgevingen. Moet je zeker niet met itunesstore en appstore aan de slag. Gelukkig kun je alle muziek, films en games via internet downloaden, al dan niet illegaal.

Dan kun je beter een klein netbookje kopen, dan ben je zeker goedkoper uit.
Wij ipad draait het vooral om mobiliteit in combinatie met stabiliteit en snelheid (het schijnt sneller op te starten dan welke smartphone, netbook of portable). De batterijduur is lang. Hiervoor moet je concessies doen. Misschien verandert dat weer als je weer modernere hardware hebt.
Het enige jammerlijk hieraan vind ik zelf dat de hoeveelheid geheugen bij de vanaf prijs erg laag is. Van de andere kant. De programmas, muziek en films nemen niet zoveel plaats in omdat ze niet enkele Gbs groot zijn. Maar ja, als je toch graag 50 G muziek of 200 Divx films wil meenemen...
Ik heb hierboven min of meer de doelstelling van apple in combinatie met mijn eigen mening toegelicht (mischien heb ik nog een paar puntjes vergeten, die ik zelf minder van belang achte)
Ten slotte: ik weet zeker dat als James Bond in zijn volgende film met ipad rondloopt, het gadgetgehalte van dit apparaat stijgt. Aangezien Apple producten tegenwoordig ook gewoon hip zijn, zonder dat men hiervan direct de meerwaarde ziet, zal de ipad zelfs gekocht worden, door diegenen, die totaal niet weten wat ze ermee aan moeten en zelfs negatief waren bij introductie ervan.