Ik heb em helemaal gelezen.
Leuk om te zien dat er totaal een memory Bandwith bottelnek is met games. Ik vind het wel appart dat de performance hit met AA en AF groter is dan bij de HD4890. Soms is er maar 30% verschil tussen beide dat is in mijn ogen wel erg minimaal. Verder is die 50-60% performance game met dezelfde rendering API wel te verwachten. 100% gains ga je nooit halen. Maar het geeft wel aan dat de HD4890 best efficient is.
Het kan nog steeds zo zijn dat er een bottelnek in de GPU zelf zit. Ze hadden het ook al over de L2 cache dat daar niet genoeg verandert is tov de vorige generaties. Terwijl er wel 2x zo veel componenten aan komen kloppen voor data.
Overigens ben ik het deels eens met hun uitspraken over de CF profiles. Het is beter dan wat we hadden maar geef ons nou gewoon de optie om zelf profiles te maken !
Het stuk over de Heaven benshmark was ook heel interessant ! Die fixed function unit wordt niet zo zwaar belast als ik dacht. Het grote probleem zit em volgens hun in de efficientie van tesselation veel dingen worden wel berekend maar zijn niet zichtbaar dus worden daar na weer gedropt. Ik snap er niet alles van maar er zou ook iets nieuws op de shaders uitgerekend worden wat nog niet optimaal gedaan uitbesteed wordt door de compiler. Dus dit kan nog wel wat gaan verbeteren.
Maar een erg leuk stukje om te lezen.
Edmin schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 08:44:
[...]
Daar ben ik het niet mee eens. IGP's kun je niet los zien van de chipsets en met de 890GX zet AMD een goede stap naar de toekomst. Intel's on-package GPU is ongeveer gelijkwaardig aan de 785G, de opgeklokte versie is iets sneller. Als AMD de snelheid net overtreft en iets doet aan de featureset is het al voldoende. Daarnaast zit er op de chipset al native SATA3 en USB3 support, als ik het goed heb. Dat kan de H55/H57 niet zeggen. Koppel dat aan de hogere prijzen van Intel en je hebt nog steeds een zeer concurrerend platform.
[...]
Eens. Er zal voorlopig nog wel een markt voor IGP's zijn.
[...]
Fixed!

Dus jij bent het er mee eens dat AMD de snelheid amper verhoogt omdat ze nog steeds met intel mee kunnen komen ? Want dat zou ik een beetje een zwak argument vinden. Ja het gaat om om andere dingen zoals SATA3 en USB3. Maar daar hadden we het in dit geval niet over. Het was gewoon een gemiste kans. En ze hebben al tijden soort gelijke IGP performance. Dus het wordt weer tijd voor een stap omhoog. nVidia heeft AMD inmiddels ingehaald hun laatste IGP is sneller dan de 785G. En dit hadden ze nu kunnen counteren. Of ze moeten nu met veel hogere clocks komen aanzetten zonder hoger verbruik. Want ook op dat punt doet nVidia het erg goed.
Over die Physics dat is wel een goede voor ons ja. Maar als die Fusion cpu's uit komen en ze net zo duur zijn als andere mid range cpu's denk ik dat heel veel mensen geen losse video kaart meer nodig hebben. En voor ons tweakers / games is het heel leuk als we daar physics of andere taken op kunnen los laten.
Maar ik vind het wel appart dat we nu maar 40 shaders hebben en er nu geen stap naar 80 gemaakt wordt. Terwijl er straks een APU komt die gewoon even 480 shaders heeft. Dat is gewoon 12x zo veel. Dus makkelijk goed voor 5-7x de performance van de huidge IGP's.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....