Is er geen opzetstuk te krijgen om toch filters te kunnen monteren? Bij mijn 18mm steekt het frontelement ook uit, maar er is een opzetstuk te krijgen waardoor je gewoon filters kunt plaatsen.Erikz.nl schreef op maandag 06 september 2010 @ 10:06:
Na nog wat geresearched the hebben ga ik toch echt voor de Canon EF-S 10-22mm.
Nadat de Canon 17-40mm L toch niet goed aansloot op mijn huidige kitlens heb ik nog gekeken naar de nieuwe Sigma 8-16mm.
Ik heb de Sigma niet gekozen omdat het niet mogelijk is hier een filter op te monteren. Voor mij een nadeel omdat ik graag UV-Filters gebruik al is het maar om de lens te beschermen. Ook is bij een super-wide angle voor mij het gebruik van een polarisatiefilter voor landschappen met daarbij de lucht erg belangrijk.
Nu ergens een een goede 2e hands 10-22mm op de kop tikken...
Handig als je ooit eens een pola wilt gebruiken. Kost voor de leica zo'n 80 euro, maar voor sigma zal zoiets vast goedkoper kunnen.
Bovendien kun je ook voor een lee of cokin systeem. Past ook een pola in, en je hebt meteen een goede mogelijkheid voor ND grad filter. Ook heeft Lee nu een systeem voor de nikon 14-24 (ook uitstekende frontlens), dus misschien ook iets voor de sigma.
Voor alleen een UV filter zou ik de sigma niet laten schieten. UV filters doen voor digitaal echt totaal niets, en als beveiliging is een goede zonnekap ook goed.
Ik gebruik op mijn canonspul geen filters, alleen zonnekappen. En heb nog nooit ergens last van gehad. De zonnekap vangt de klappen op, en de lenzen zelf kunnen ook echt wel wat hebben qua stof of zand. Gewoon blazen om schoon te maken, en daarna met een lenzendoekje afvegen is genoeg.
Niet dat ik de sigma aanraad trouwens, heb met beide geen ervaring. Maar zou ze eerst eens proberen en niet zomaar afschrijven omdat er geen uv filter opkan.
Leica MM + Sony A9