Laatste keer dat ik een 5DII voor een veel te lage prijs zag staan met gebrekkig nederlands en vaag adres en korte inschrijving was deze binnen een paar uur al verwijderd door marktplaats, dus ze doen er wel degelijk wat aan, maar ik kan me voorstellen dat sommige er ook doorheen glippen.Verwijderd schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 20:07:
Edit: wat ik echt vreemd vind is dat deze advertentie al zolang staat, 1010 keer gezien, dat 10 mensen erin trappen is niet ondenkbaar.. ik stuur altijd een berichtje naar MP als ik zoiets zie maar ze doen er niet veel aan.
Nou ja eens kijken of die kerel hapt. Hij woont uiteraard niet in a'dam maar londen. Een probleem , daar hebben we ook vrinden
.
Mailtje naar verkoper.
offtopic:
Ik ga uiteraard ook vanuit dat het een scammer is.
[ Voor 69% gewijzigd door Boudewijn op 30-08-2010 23:03 ]
There, fixed it for ya!Boudewijn schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 22:14:
Nou ja eens kijken of die kerel hapt. Hij woont uiteraard niet in a'dam maar londen. Een probleem , daar hebben we ook vrinden.
> Hello I'm Alejandro,
> >
> >
> >
> >
> > First of all, I want to thank the contact!
> > I am very happy that you are interested my product!
> > The product is still available and it is probably a good deal considering the price. 580 € including all taxes.
> > Never dropped, wet or otherwise abused in any way. Include all original packaging and accessories. Klik Hier For More Pictures- http://img823.imageshack....layer.php?id=66800453.jpg
> > I moved in Uk,because my sister lives in London.
> > Want to sell my product because my sister needs money for college.
> > Well i would like to propose you to use a company who will take care of the transaction.
> >
> >
> > 1...Company Chronopost ... is safe for the seller and the buyer.
> >
> >
Hi <naam>,
Since you live in London, I'd really like to have a friend of mine to pick
it up. He lives in London, so it shouldn't be a problem.
Furthermore, if you agree to have it picked up I am willing to pay you 600
euros for the combination.
Yours sincerely,
<naam>
offtopic:
Damn ik moet niet in 5 minuten proberen een mail te typen, ondertussen koffie te drinken en een conversatie te voeren. Slecht...
. (met name die glad/willing is idd kansloos)

Verwijderd
Waarom moeten al die lappen tekst gekopieerd worden.. de pagina's schieten aan je voorbij en het voegt niets toe, het staat er allemaal al.
Tuurlijk haalt MP wel eens iets weg maar als je 1010 keer een advertentie laat bekijken doe je er niets mee.. ik zal toch niet de eerste zijn die net een melding heeft gemaakt?
Tuurlijk haalt MP wel eens iets weg maar als je 1010 keer een advertentie laat bekijken doe je er niets mee.. ik zal toch niet de eerste zijn die net een melding heeft gemaakt?
Ik heb die gast ook al eens aangesproken op zijn oplichtpraktijken en dit bij MP gemeld. Ik vroeg hem om foto's van het serienummer en foto's gemaakt met de camera. Daarna nooit meer iets van hem gehoord.Verwijderd schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 22:51:
Waarom moeten al die lappen tekst gekopieerd worden.. de pagina's schieten aan je voorbij en het voegt niets toe, het staat er allemaal al.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Misschien is je mail bij de ongewenste post terecht gekomen 
Tja ach soms blijft het leuk om contact op te nemen met ze, tijdje terug ook "woonde" volgens marktplaats een aantal kilometers hier vandaan. Dus ik heen en weer gemailed en toen k vroeg of ik de camera op kon halen....geen bericht meer, gek he
Tja ach soms blijft het leuk om contact op te nemen met ze, tijdje terug ook "woonde" volgens marktplaats een aantal kilometers hier vandaan. Dus ik heen en weer gemailed en toen k vroeg of ik de camera op kon halen....geen bericht meer, gek he
Dat soort mailtjes komen altijd vanaf een ip adres uit het Caraïbisch gebied 
Ik vraag ze dus ook altijd of ze toevallig net op vakantie zijn van het geld verdient met de oplichting van andere markplaats bezoekers
Ze "wonen" allemaal in Londen of "studeren" in België.
Ik vraag ze dus ook altijd of ze toevallig net op vakantie zijn van het geld verdient met de oplichting van andere markplaats bezoekers
Ze "wonen" allemaal in Londen of "studeren" in België.
The birds turned into The Flying Dutchmen!
Ter inspiratie: http://www.419eater.com/index.phpBoudewijn schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 22:14:
Nou ja eens kijken of die kerel hapt. Hij woont uiteraard niet in a'dam maar londen. Een probleem , daar hebben we ook vrinden.
[...]
offtopic:
Mensen, help me heel even. Ik ben me aan het orienteren voor een opvolger van mijn 17-85 (voor op mijn 50D). Aan de ene kant omdat ik het geen geweldige lens vind, qua distortion, scherpte en snelheid, anderzijds omdat ik een beetje een gearslet ben
.
Nu heb ik een paar opties op het oog:
• De Canon 15-85, bijna hetzelfde bereik, iets meer groothoek, zo op het oog betere reviews en iets sneller dan de 17-85. Maar is het wel een echte upgrade vanaf een 17-85? Is het écht een betere lens? Er zijn positieve reviews maar ook zeker mwah-mwah reviews. En als ik zie hoe snel het ding in prijs is gezakt vraag ik me af of dit echt een topper is.
• De Canon 17-40L: geweldige lens natuurlijk, ooit al eens mee gewerkt en was aangenaam verrast door bouwkwaliteit en contrast. Helaas 'maar' f/4.0 maar wel over het hele (beperkte) bereik.
• De Canon 17-55 f/2.8: Gevoelsmatig zou dit 'm moeten zijn. Redelijk bereik, snel, en goede reviews. Alleen die prijs... Is dit echt de beste lens die ik voor mijn (max.) een euro of 800 kan kopen op dit moment?
Zoals jullie zien hou ik het graag bij Canon, maar als ik fabuleuze 3rd party lenzen mis, hoor ik dat ook graag. Hiernaast ben ik nog met een schuin oog aan het kijken naar lenzen als de 24-105L maar ik denk dat ik dan op mijn cropbody (ik verwacht overigens niet snel de overstap naar FF te gaan maken) groothoek tekort ga komen. Het is allemaal orienterend nog, maar ik wil nu wel graag een écht goede lens kopen.
• De Canon 15-85, bijna hetzelfde bereik, iets meer groothoek, zo op het oog betere reviews en iets sneller dan de 17-85. Maar is het wel een echte upgrade vanaf een 17-85? Is het écht een betere lens? Er zijn positieve reviews maar ook zeker mwah-mwah reviews. En als ik zie hoe snel het ding in prijs is gezakt vraag ik me af of dit echt een topper is.
• De Canon 17-40L: geweldige lens natuurlijk, ooit al eens mee gewerkt en was aangenaam verrast door bouwkwaliteit en contrast. Helaas 'maar' f/4.0 maar wel over het hele (beperkte) bereik.
• De Canon 17-55 f/2.8: Gevoelsmatig zou dit 'm moeten zijn. Redelijk bereik, snel, en goede reviews. Alleen die prijs... Is dit echt de beste lens die ik voor mijn (max.) een euro of 800 kan kopen op dit moment?
Zoals jullie zien hou ik het graag bij Canon, maar als ik fabuleuze 3rd party lenzen mis, hoor ik dat ook graag. Hiernaast ben ik nog met een schuin oog aan het kijken naar lenzen als de 24-105L maar ik denk dat ik dan op mijn cropbody (ik verwacht overigens niet snel de overstap naar FF te gaan maken) groothoek tekort ga komen. Het is allemaal orienterend nog, maar ik wil nu wel graag een écht goede lens kopen.
Ik heb zelf de 17-40L, het is een hele fijne lens, maar je kan wel wat missen aan het tele eind op crop. Het is op crop natuurlijk geen UWA of Tele, maar ook niet een echte walk around lens. Als ik het zo lees ben je gewoon op zoek naar een lens waarmee je gewoon rond kan lopen en die de hele tijd op je camera blijft. De F4 is binnen af en toe zeker wat lastig als je graag fotografeert zonder flits. Dan kom je eigenlijk automatisch op de 17-55 F2.8 uit omdat de andere lenzen niet echt een grote vooruitgang zijn en de 17-40 niet lichtsterk genoeg is.Servor schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 11:59:
Mensen, help me heel even. Ik ben me aan het orienteren voor een opvolger van mijn 17-85 (voor op mijn 50D). Aan de ene kant omdat ik het geen geweldige lens vind, qua distortion, scherpte en snelheid, anderzijds omdat ik een beetje een gearslet ben.
Ben zelf ook niet van de third party lenzen dus daar kan ik je niet veel over vertellen.
Tis een opendeur maar ik zou de Sigma/Tamron 17-50/18-50 modellen al dan niet met OS/VC ed. ook overwegen.
[ Voor 3% gewijzigd door sapphire op 31-08-2010 12:09 ]
Zelf heb ik een Tamron 17-50 F/2.8 en ben zeer te spreken over de prijs-kwaliteit verhouding.
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Als je een betere lens wil zou ik het bij deze 2 houden voor op een crop toestel :Servor schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 11:59:Aan de ene kant omdat ik het geen geweldige lens vind, qua distortion, scherpte en snelheid, anderzijds omdat ik een beetje een gearslet ben.
• De Canon 15-85, als ik zie hoe snel het ding in prijs is gezakt vraag ik me af of dit echt een topper is.
- Beide retescherp.
- IS !!
- Eene leuk om buiten mee rond te lopen (15-85 wordt 24-135 door crop !!) en de ander voor alle omstandigheden eigenlijk (2.8 en ietsje minder tele, met genoeg widehoek).
De "cheape" heb ik en de dure ga ik nog kopen na wat test shots ermee te hebben gemaakt
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ik heb ook een tamron 17-50 2.8, waar ik erg blij mee was maar ik vind de 15-85 wel echt een verbetering, meer "speelruimte" en de IS en USM focus hebben erg veel meerwaarde. Soms jammer dat je lichtsterkte mist, maar op 85mm maak je nog best aardige portretten met een zacht achtergrondje.. En de vervorming op 15mm is minder dan de vervorming op 17mm van de tamron, heb ik het idee..
van 17-85 terug naar max 55 mm zal best wennen zijn, maar het is ook weer niet zo veel...licht een beetje aan wat je doet..
van 17-85 terug naar max 55 mm zal best wennen zijn, maar het is ook weer niet zo veel...licht een beetje aan wat je doet..
[ Voor 14% gewijzigd door maratropa op 31-08-2010 13:44 ]
De Canon EF 70-200mm F/2.8 L iS II USM is maar slecht leverbaar op het moment, zondag besteld bij KE en nu staat alles op uitverkocht. Dus ik hoop dat ik niet achter het net heb gevist!
Anders maar eens bij FOKA kijken in Rotterdam, iemand daar goede ervaringen mee?
Anders maar eens bij FOKA kijken in Rotterdam, iemand daar goede ervaringen mee?
| Awesome Rock 'n Roll Photographer |
Handleiding veilig online winkelen / troubleshooten
Daar staan wat tips hoe je veilig online kunt kopen! Daarmee kunnen we denk ik wel weer terug ontopic
Daar staan wat tips hoe je veilig online kunt kopen! Daarmee kunnen we denk ik wel weer terug ontopic
Bedankt voor de tips en opmerkingen iedereen, ik heb nog wel even want ben nog druk aan het sparen (als hobbyist zijnde). Neig nu vooral naar de 15-85 trouwens. Toch weer een stop sneller, het bereik van de 17-55 is me, icm zijn prijs, te beperkt. En heb gisteren nog wat testen en reviews gelezen en veel mensen vinden het toch echt een upgrade vanaf de 17-85. Alleen de distortion is echt een issue kennelijk...
En die kun je in lightroom met lens correction profile zo verwijderenServor schreef op woensdag 01 september 2010 @ 09:14:
Bedankt voor de tips en opmerkingen iedereen, ik heb nog wel even want ben nog druk aan het sparen (als hobbyist zijnde). Neig nu vooral naar de 15-85 trouwens. Toch weer een stop sneller, het bereik van de 17-55 is me, icm zijn prijs, te beperkt. En heb gisteren nog wat testen en reviews gelezen en veel mensen vinden het toch echt een upgrade vanaf de 17-85. Alleen de distortion is echt een issue kennelijk...
Een stop sneller? Das toch kunstig, ik dacht altijd dat de 15-85 op groothoek een stop langzamer was en op tele twee stops..Servor schreef op woensdag 01 september 2010 @ 09:14: Neig nu vooral naar de 15-85 trouwens. Toch weer een stop sneller, het bereik van de 17-55 is me, icm zijn prijs, te beperkt. En heb gisteren nog wat testen en reviews gelezen en veel mensen vinden het toch echt een upgrade vanaf de 17-85. Alleen de distortion is echt een issue kennelijk...
Even serieus: de lichtsterkte is juist een reden om de 15-85 niet te nemen ten opzichte van de 17-55 (want de laatste is echt sneller en verloopt niet qua diafragma).
EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts
Sorry, ik bedoelde ivm de 17-85 die ik nu heb. De 17-85 begint op f/4.0, de 15-85 op f/3.5. Niet zo'n enorm schokkend verschil maar toch. En idd de 17-55 is constant f/2.8 maar ik denk niet dat me dat 200 euro waard is eigenlijk. Ook niet omdat ik dan 30mm ga missen die ik nu wel erg fijn vind. Maar goed ik heb nog even dus waarschijnlijk ga ik nog wel 3x van gedachten veranderen.
.
De 15-85 is 1/3 stop sneller dan de 17-85 en de 15-85 is 2/3 stops langzamer dan de 17-55 (dit is op het maximale groothoek). Die 17-55 is op de volledige focale lengte f2.8 toch? Dat is wel weer erg interessant, maar persoonlijk zou ik toch eerder de 15-85 nemen vanwege de grotere focale lengte en hij is toch behoorlijk goedkoper.mennovanw schreef op woensdag 01 september 2010 @ 10:26:
[...]
Een stop sneller? Das toch kunstig, ik dacht altijd dat de 15-85 op groothoeklens een stop langzamer was en op tele twee stops..
Even serieus: de lichtsterkte is juist een reden om de 15-85 niet te nemen ten opzichte van de 17-55 (want de laatste is echt sneller en verloopt niet qua diafragma).
Van dat verschil merk je in de praktijk niks. Op de hoek waarbij je een verschil hebt is er sowieso geen sprake van een geringe DOF en kun je vrij lage sluitertijden hanteren waardoor die 1/3e stop ook voor licht vrijwel niets uitmaakt.Servor schreef op woensdag 01 september 2010 @ 10:36:
Sorry, ik bedoelde ivm de 17-85 die ik nu heb. De 17-85 begint op f/4.0, de 15-85 op f/3.5. Niet zo'n enorm schokkend verschil maar toch. En idd de 17-55 is constant f/2.8 maar ik denk niet dat me dat 200 euro waard is eigenlijk. Ook niet omdat ik dan 30mm ga missen die ik nu wel erg fijn vind. Maar goed ik heb nog even dus waarschijnlijk ga ik nog wel 3x van gedachten veranderen..
Ik zou of een 17-55 nemen of gewoon lekker je 17-85 houden en een leuke prime kopen.
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
wil je die 30mm nou missen of niet? Ik heb zelf de 17-55 van canon en ik kan je vertellen dat ik em niet zou willen ruilen voor de 17-40 of de 15-85
Tis een dure lens, maar ik vind het em waard. Hij is niet alleen 2.8 over het hele bereik, maar hij is ook echt scherp over het hele bereik.
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
offtopic:
Ik zou zelfs 45mm willen missen
Die 17-55 kan me echt niet boeien helaas. Raar uitschuifmechanisme en het voelt allemaal niet zo lekker. Maargoed, je krijgt natuurlijk wel wat andere dingen ervoor terug, zoals f/2.8
Ik zou zelfs 45mm willen missen
Wat wil je doen met de lens? Dat bepaalt mijn inziens grotendeels je keuze, naast rationele en irrationele gedachten uiteraard. Zelf, en volgens mij velen hier, hebben deze afweging al gemaakt. Bij mij ging het primair om de 17-55 en 15-85. Ondanks dat de 17-55 mij mega nice lijkt kon ik niet anders concluderen dan dat het mijn doel voorbij schoot: walk-around lens voor met name op reis. Meer bereik (met name 15mm is leuk), minder gewicht, nieuwer en goedkoper en ik was er uit. Ondanks dat gevoelsmatig de 17-55 lang aan mij bleef knagen.Servor schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 11:59:
knip vergelijking diverse betere walk around op crop lenzen
In de thuissituatie met meer foto doelen heb er ik een 50mm f/1.8 (gaat echter ook nog wel mee op reis) naast en binnenkort hoop ik een 70-200mm f/4 aan te kunnen schaffen. Externe flitser had ik trouwens ook al en dat heeft mijn keuze wel versterkt een wat minder lichtsterke lens te nemen trouwens. Walk around is dus de 15-85mm geworden puur omdat het de hoofdreden (zeker was) waarvoor ik een spiegelreflex heb
Die laatste mening deel ik ook, de 15-85 is qua kwaliteit niet een hele stap vooruit. De 17-55 2.8 is een veel scherpere lens. 30mm missen? Je gaat er gewoon wat dichter op staan en hebt een zelfde foto. Maar de scherpte en lichtsterkte mis je veel meer, daar kan je niet even dichterbij of verder voor gaan staan.Makkelijk schreef op woensdag 01 september 2010 @ 11:42:
[...]
Van dat verschil merk je in de praktijk niks. Op de hoek waarbij je een verschil hebt is er sowieso geen sprake van een geringe DOF en kun je vrij lage sluitertijden hanteren waardoor die 1/3e stop ook voor licht vrijwel niets uitmaakt.
Ik zou of een 17-55 nemen of gewoon lekker je 17-85 houden en een leuke prime kopen.
[ Voor 13% gewijzigd door dangerpaki op 01-09-2010 13:01 ]
Dat is niet waar, een 55mm of 85mm foto heeft toch een heel ander perspectief, scheelt best veel nog.dangerpaki schreef op woensdag 01 september 2010 @ 12:59:
[...]
Die laatste mening deel ik ook, de 15-85 is qua kwaliteit niet een hele stap vooruit. De 17-55 2.8 is een veel scherpere lens. 30mm missen? Je gaat er gewoon wat dichter op staan en hebt een zelfde foto. Maar de scherpte en lichtsterkte mis je veel meer, daar kan je niet even dichterbij of verder voor gaan staan.
Je kunt ook kijken of je de 55-85 mm mist en als je die mist je 17-85 gewoon lekker houden voor erbij en later verkopen en een 85 f1.8 kopen
[ Voor 10% gewijzigd door Makkelijk op 01-09-2010 14:35 ]
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Een erg mooie lens die 17-55, je zou het een L lens in een ef-s body kunnen noemen.
Dat het geen L is merk je dan weer goed aan de bouw kwaliteit.
Ik ben zelf ook op zoek naar een wat meer wijdhoek, mijn voorkeur gaat dan meer uit naar de 16-35 L F2,8 die is wel wat duurder.
De 17-55 is volgens mij ook een ef-s lens, misschien heb je ooit de wens een full frame body te kopen, daar gaat hij niet op werken.
Ik ben zelf ook op zoek naar een wat meer wijdhoek, mijn voorkeur gaat dan meer uit naar de 16-35 L F2,8 die is wel wat duurder.
De 17-55 is volgens mij ook een ef-s lens, misschien heb je ooit de wens een full frame body te kopen, daar gaat hij niet op werken.
Daar verschillen de meningen nogal over. De 15-85 is qua kwaliteit zeker wel een stap vooruit op de 17-85 en doet amper onder voor de 17-55. Qua scherpte zou ik niet specifiek voor 1 van beide kiezen.dangerpaki schreef op woensdag 01 september 2010 @ 12:59:
[...]
Die laatste mening deel ik ook, de 15-85 is qua kwaliteit niet een hele stap vooruit. De 17-55 2.8 is een veel scherpere lens. 30mm missen?
Het dus zoombereik vs lichtsterkte
Heb je die 17-55 zelf? Ik snap niet dat mensen zo 'zeuren' over de bouwkwaliteit en dat het dan geen L lens zou zijn.....Ik heb die lens al ruim 4 jaar, is aan de andere kant van de wereld met me geweest en heeft me nog nooit teleurgesteld. Of het nou een 'hidden L' is of niet boeit me niet: Lens presteert over de hele linie perfect, f2.8 met IS, is gewoon niets op aan te merken (ook geen last van het 'stofzuiger'-effect).j0ram schreef op woensdag 01 september 2010 @ 15:30:
Een erg mooie lens die 17-55, je zou het een L lens in een ef-s body kunnen noemen.
KNIP
Daarnaast aan de vrager: Als je ECHT groothoek wilt, koop je natuurlijk een 10-22 EF-S erbij.....
njah, verschil in bouwkwaliteit;
Ik durf een 17-40/16-35 mee te nemen naar de sahara, met die 17-55 weet ik zeker dat ie in no-time brak is
Bouwkwaliteit is goed, maar voornamelijk dat stof en spatwaterdichtheid maakt gewoon dat z'n bouwkwaliteit minder is.
En de L lenzen voelen allemaal net wat beetje degelijker in mijn beleving
punt is; modaal persoon gaat het verschil niet merken, aangezien zij niet in direct moeilijke omstandigheden komen
( tropisch woud, zandwoestijn etc etc )
Ik durf een 17-40/16-35 mee te nemen naar de sahara, met die 17-55 weet ik zeker dat ie in no-time brak is
Bouwkwaliteit is goed, maar voornamelijk dat stof en spatwaterdichtheid maakt gewoon dat z'n bouwkwaliteit minder is.
En de L lenzen voelen allemaal net wat beetje degelijker in mijn beleving
punt is; modaal persoon gaat het verschil niet merken, aangezien zij niet in direct moeilijke omstandigheden komen
[ Voor 18% gewijzigd door Zuurstok op 01-09-2010 21:17 ]
Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.
@hierboven; dat er een verschil is in bouwkwaliteit is wel te merken, maar naar mijn idee blazen veel mensen dit op als extra validatie om stiekem toch op een L lens met rood randje uit te komen.
Je moet een lens kopen om zijn veelzijdigheid en niet om het rode randje. Ik heb geen enkele L lens ter beschikking en ben uitermate tevreden met de resultaten die ik krijg. Ik zou mijn 17-55 echt nooit opgeven voor een 17-40. Ja de 17-40 is in de sahara beter te gebruiken zonder problemen, maar mijn 17-55 heeft 2.8, stabilisatie en een groter bereik. Mijn 17-55 en 10-22 overleven een regenbuitje wel en blijf er absoluut niet voor binnen. Ik wil niet zeggen dat ik ze zonder omkijken ook in de badkuip zou gooien, maar kep de boel nu al 2 jaar en ik veeg tijdens de regen gewoon regelmatig de lenzen droog. Lukt niet altijd, maar ze gaan er echt niet dood van hoor.
En "modaal persoon gaat het verschil niet merken....dat klinkt dan weer een beetje categoriserend; als je naar de sahara gaat op vakantie en foto's wilt nemen zou je al niet modaal zijn....
Het punt is dat Servor zich goed moet bedenken of de weathersealing voor hem erg belangrijk is. Voor af en toe eens een sneeuw of regenbui te doorstaan hoef je echt niet perse weathersealed-L lens te hebben hoor. Maar goed, dat moet hij zelf even beslissen.
Je moet een lens kopen om zijn veelzijdigheid en niet om het rode randje. Ik heb geen enkele L lens ter beschikking en ben uitermate tevreden met de resultaten die ik krijg. Ik zou mijn 17-55 echt nooit opgeven voor een 17-40. Ja de 17-40 is in de sahara beter te gebruiken zonder problemen, maar mijn 17-55 heeft 2.8, stabilisatie en een groter bereik. Mijn 17-55 en 10-22 overleven een regenbuitje wel en blijf er absoluut niet voor binnen. Ik wil niet zeggen dat ik ze zonder omkijken ook in de badkuip zou gooien, maar kep de boel nu al 2 jaar en ik veeg tijdens de regen gewoon regelmatig de lenzen droog. Lukt niet altijd, maar ze gaan er echt niet dood van hoor.
En "modaal persoon gaat het verschil niet merken....dat klinkt dan weer een beetje categoriserend; als je naar de sahara gaat op vakantie en foto's wilt nemen zou je al niet modaal zijn....
Het punt is dat Servor zich goed moet bedenken of de weathersealing voor hem erg belangrijk is. Voor af en toe eens een sneeuw of regenbui te doorstaan hoef je echt niet perse weathersealed-L lens te hebben hoor. Maar goed, dat moet hij zelf even beslissen.
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
@BobF: Ik heb mijn 17-55 zowel in een regenwoud geweest, als op 3200m hoogte op een gletsjer, als op een stuivend zandstrand. Geen enkel probleem ondervonden.
Bij regen ga ik uit mezelf meestal niet buiten staan te fotograferen en als het moet houd mijn charmante assistente een mega-plu boven mijn hoofd en zit er een rainsleeve om mijn camera en lens....Geen centje pijn, en dat doe ik ook als ik WEL mijn 70-200 f2.8 L wheatersealed lens op mijn 7D heb....
Bij regen ga ik uit mezelf meestal niet buiten staan te fotograferen en als het moet houd mijn charmante assistente een mega-plu boven mijn hoofd en zit er een rainsleeve om mijn camera en lens....Geen centje pijn, en dat doe ik ook als ik WEL mijn 70-200 f2.8 L wheatersealed lens op mijn 7D heb....
Ik heb ook ervaring met zowel de 17-55 en 17-40. Tot ik de 17-40 zelf had heb ik ook altijd geroepen dat de bouw van de 17-55 prima was, dat het mieren**ken was, ect. Tot ik zelf een 17-40 ging gebruiken.
Dat betekend niet dat de 17-55 nu meteen gammel is, want dat ding is gewoon echt prima gebouwd ! Maar vergelijk ze zo, de 17-55 is een pantserwagen met lichtere, moderne kunststoffen stevig, veerkrachtig ed. En de 17-40 is dan gebouwd als een tank, in iedere zin van het word.
Als ik een 17-55 zou laten vallen zou ik kijken hoe het met de lens is, als ik een 17-40 laat vallen kijk ik eerst of de vloer hier thuis nog heel is want die lens is het zeker nog wel
Dat betekend niet dat de 17-55 nu meteen gammel is, want dat ding is gewoon echt prima gebouwd ! Maar vergelijk ze zo, de 17-55 is een pantserwagen met lichtere, moderne kunststoffen stevig, veerkrachtig ed. En de 17-40 is dan gebouwd als een tank, in iedere zin van het word.
Als ik een 17-55 zou laten vallen zou ik kijken hoe het met de lens is, als ik een 17-40 laat vallen kijk ik eerst of de vloer hier thuis nog heel is want die lens is het zeker nog wel
Wil een FF erbij kopen voor de dof en lichtopbrengst etc.
Kan voor +- 500 euro een EOS 1ds (mark I) kopen, is dat een redelijke prijs? Of paar 100 euro meer doen en voor de 5d (mark 1) gaan. Kan die eos 1ds sowieso nog goed mee? Iemand met ervaring?
Kan voor +- 500 euro een EOS 1ds (mark I) kopen, is dat een redelijke prijs? Of paar 100 euro meer doen en voor de 5d (mark 1) gaan. Kan die eos 1ds sowieso nog goed mee? Iemand met ervaring?
Fujifilm X-Pro1
Dat is zeker een redelijke prijs. 1Ds is steviger met een betere AF dan de 5D, maar de 5D is qua ruisprestaties en snelheid in de camera (met terugkijken enz.) veel beter. Daarnaast zal de bediening van de 5D je meer bevallen als je al een 7D hebt. De 7D is qua ruis ook nog wel beter dan de 1Ds, dus eigenlijk moet je het voornamelijk voor de kleinere scherptediepte doen.
En dat laatste kun je wellicht ook bereiken door er een betere prime bij te kopen, hoewel er voor die 35/2 op FF al niks vergelijkbaars op crop is.
En dat laatste kun je wellicht ook bereiken door er een betere prime bij te kopen, hoewel er voor die 35/2 op FF al niks vergelijkbaars op crop is.
http://www.sigma-foto.de/...-telezoom-objektiven.htmlNach eingehender Untersuchung haben wir festgestellt, dass einige unserer Objektive (APO 50-500mm F4.5-6.3 DG OS HSM, APO 120-400mm F4.5-5.6 DG OS HSM und
APO 150-500mm F5-6.3 DG OS HSM), die vor kurzem produziert wurden, einen potenziellen Autofokusdefekt haben.
Dieses Problem könnte möglicherweise mit einigen Objektiven auftreten, deren Seriennummer innerhalb der folgenden Auflistung liegen:
[Liste betroffener Objektive]
APO 50-500mm F4.5-6.3 DG OS HSM Seriennummern zwischen 10633051 und 10972000
APO 120-400mm F4.5-5.6 DG OS HSM Seriennummern zwischen 10574001 und 10972000
APO 150-500mm F5-6.3 DG OS HSM Seriennummern zwischen 10674301 und 10972000
Das ist kein genereller Defekt, das Problem kann nur bei Objektiven, der oben aufgeführten Serien auftreten.
Um dieses Problem zu beheben, bieten wir unseren Kunden eine Überprüfung und wenn notwendig, eine kostenlose Modifikation an. Wenden Sie sich dafür bitte an unseren SIGMA Service.
Wir bedauern die etwaigen Unannehmlichkeiten, die dadurch unseren Kunden entstanden sind.
Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms
500 euro is zeker een prima prijs voor een 1ds. Echter: de 1ds is wel de allereerste generatie full-frame camera van canon en dat merk je wel aan de sensor en een aantal features.(batterijduur, iso-ruis, klein low-res scherm, ondersteuning voor grote cf-kaarten enz) Op lage iso-waarden ziet 't er echt geweldig uit, op hoge iso waarden valt ie best tegen (zeker als je een 7d gewend bent), daarnaast gaat ie maar tot iso 1250.floppie86 schreef op donderdag 02 september 2010 @ 00:41:
Wil een FF erbij kopen voor de dof en lichtopbrengst etc.
Ligt er dus een beetje aan wat je er mee wil doen, als aanvulling op je 7d voor portretten en landschappen is 't zeker wel een leuk ding. Het is sowieso ook een heel ander gevoel om met een 1-serie te werken, zo'n 1ds is echt een machtig apparaat.
Gaat het ook om de hoge iso waarden dan kan je veeeeeel beter een 5d mk1 kopen, die is qua beeldkwaliteit echt stukken beter boven iso 400 en kan naar mijn mening nog steeds prima meekomen met modernere bodies. Het is denk ik sowieso een mooie aanvulling op een 7d.
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Of die nieuwe EF 8-15 L of zo L lens voor nog net dat beetje meer/extraMasterMaceMichu schreef op woensdag 01 september 2010 @ 21:05:
Daarnaast aan de vrager: Als je ECHT groothoek wilt, koop je natuurlijk een 10-22 EF-S erbij.....
Eensch : Die lichtsterkte is het enige wat ik mis bij de 15-85 namelijk !! Daarnaast heb ik een paar keer foto's geschoten met een flink gebruikte 17-55 en de focus ring had toch wel een beetje speling naar mijn mening. Die speling is er niet bij mijn 15-85 in ieder geval. Maar toch wil ik hem kopen in de toekomst ondanks het feit dat het geen L lens is. Enige wat me tegen kan houden is een 15-70 2.8 IS USM lensOssi schreef op woensdag 01 september 2010 @ 15:43:
Daar verschillen de meningen nogal over. De 15-85 is qua kwaliteit zeker wel een stap vooruit op de 17-85 en doet amper onder voor de 17-55. Qua scherpte zou ik niet specifiek voor 1 van beide kiezen.
Het dus zoombereik vs lichtsterkte
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Dat is een fisheye. Die is echt extreem veel breder. 15mm fish is qua beeldhoek ongeveer vergelijkbaar met 10mm gewoon op crop.nero355 schreef op donderdag 02 september 2010 @ 11:31:
[...]
Of die nieuwe EF 8-15 L of zo L lens voor nog net dat beetje meer/extra
Ben het helemaal met je eens. Máár ik moet wel het gevoel hebben dat een lens tegen een stootje kan. Dat heb ik bij de 17-55 niet. Dan mag ie 2.8 hebben, IS hebben, maar ik verkies altijd de 17-40 boven de 17-55. Misschien persoonlijke smaak, maargoed. Het gevoel bij de 17-55 valt mij echt heel erg tegen, maar misschien dat ik teveel gewend ben. De 10-22 daarentegen voelt een stuk beter aan. Misschien dat dat ook komt doordat ie niet grote/kleiner wordt bij het zoomen.Deathchant schreef op woensdag 01 september 2010 @ 21:33:
Je moet een lens kopen om zijn veelzijdigheid en niet om het rode randje.
Iedereen wederom bedankt voor zijn of haar bijdrage, wordt zeker gewaardeerd. Ben op het moment (naast druk aan het sparen
) bezig met het vergelijken van foto's en bepalen waar voor mij de voorkeur ligt. Eén ding is wel zeker, bouwkwaliteit is voor mij belangrijk maar ik heb zeker niet per sé L kwaliteit nodig wat dat betreft. Ik ken de 17-40L, ik weet wat voor een tank dat is maar dat heb ik gewoon niet nodig. Ben een vrij brave huiskamerfotograaf over het algemeen. Daarnaast vind ik de 17-40 toch echt te beperkt, komende van een 17-85 dus het gaat vooral tussen de 15-85 (fijne range, mooie platen zo te zien) en de 17-55 (iets beperkter maar geweldig lichtsterk en scherp!).
Het grappige van metaal en plastic is dat je voor een val beter plastic kunt hebben.
Dat absorbeert namelijk klappen veel beter, waardoor het betere bescherming biedt voor de interne onderdelen.
Niet voor niets zijn bumpers van autos tegenwoordig ook allemaal van plastic ipv metaal.
Maar andere factoren spelen ook mee. Zo zal een lens met interne zoom altijd in het voordeel zijn tov een externe zoom. Simpelweg omdat de klap op het zoom mechanisme dan veel kleiner is.
Maar dat heeft dus niets met metaal of plastic of L of niet-L te maken.
Aan de andere kant zal een externe zoom wellicht weer een deel van de klap opvangen door te zoomen, en kan daardoor de impact op andere onderdelen dan het zoom mechanisme weer kleiner maken.
Uiteindelijk is het voornamelijk een kwestie van geluk of pech hoe het ding nou precies valt.
Ik heb 70-200 2.8 L lenzen gezien die finaal door midden gebroken waren en een kitlens die na een val van honderden meters nog gewoon heel was.
Dan nog moet je je afvragen in hoeverre dit nou een verkoop argument moet zijn.
Hoeveel menzen zie je in een forum melden dat hun lens door een val kapot is gegaan? Ik zie het zeer weinig langs komen. En uit de spaarzame gevallen waarbij het gebeurd kun je ook totaal niet concluderen dat Ls minder risisco zouden lopen.
Dat absorbeert namelijk klappen veel beter, waardoor het betere bescherming biedt voor de interne onderdelen.
Niet voor niets zijn bumpers van autos tegenwoordig ook allemaal van plastic ipv metaal.
Maar andere factoren spelen ook mee. Zo zal een lens met interne zoom altijd in het voordeel zijn tov een externe zoom. Simpelweg omdat de klap op het zoom mechanisme dan veel kleiner is.
Aan de andere kant zal een externe zoom wellicht weer een deel van de klap opvangen door te zoomen, en kan daardoor de impact op andere onderdelen dan het zoom mechanisme weer kleiner maken.
Uiteindelijk is het voornamelijk een kwestie van geluk of pech hoe het ding nou precies valt.
Ik heb 70-200 2.8 L lenzen gezien die finaal door midden gebroken waren en een kitlens die na een val van honderden meters nog gewoon heel was.
Hoeveel menzen zie je in een forum melden dat hun lens door een val kapot is gegaan? Ik zie het zeer weinig langs komen. En uit de spaarzame gevallen waarbij het gebeurd kun je ook totaal niet concluderen dat Ls minder risisco zouden lopen.
[ Voor 8% gewijzigd door mjtdevries op 02-09-2010 13:19 ]
Het gaat niet over vallen, maar om dagdagelijks, soms ruw gebruik. Dus een klein tikje van de reling waartegen je camera schuurt, de lens die tegen de camera aan zit in je fotozak, de krasbestendigheid tegen bv sleutels en dergelijke. Daarvoor is het vermogen om impact op te vangen minder belangrijk dan de krasbestendigheid en hardheid.mjtdevries schreef op donderdag 02 september 2010 @ 13:17:
Het grappige van metaal en plastic is dat je voor een val beter plastic kunt hebben.
Dat ligt natuurlijk aan de grootte van de val. Een erg grote val en je plastic lens is kapot en de volgende slachtoffer in die val zijn je onderdelen erin. Bij hardere vallen is metaal handiger omdat het gaat buigen en niet snel door midden gaat. Dus dan heb je bij zelfs een harde val dat je interne spul nog intact is. Of het gaat schuiven etc is natuurlijk iets anders. Maar geschoven glas kan nog recht gezet worden, gebroken glas niet. Maar anderzijds is een metalen lens gewoon zwaarder en valt deze dus ook makkelijker harder vanaf hoogtes waarbij een plastic lens nog minder hard valt. Maar goed: elk voordeel heb zo z'n nadeel.mjtdevries schreef op donderdag 02 september 2010 @ 13:17:
Ook zeker belangrijk. Maar ik denk dat dit een van de dingen is waarbij iedereen toch een beetje persoonlijk de keus maakt.Teun_2 schreef op donderdag 02 september 2010 @ 14:48:
[...]
Het gaat niet over vallen, maar om dagdagelijks, soms ruw gebruik. Dus een klein tikje van de reling waartegen je camera schuurt, de lens die tegen de camera aan zit in je fotozak, de krasbestendigheid tegen bv sleutels en dergelijke. Daarvoor is het vermogen om impact op te vangen minder belangrijk dan de krasbestendigheid en hardheid.
*doet ook duit in zakje.
Heb de 17-85 en heb ook sinds +- 6mnd de 17-55
17-55 "al the way baby" gewoon een lekkere lens, ik beken, ik miste de "30 mm" heel even maar doe nu gewoon een stap voorruit!
15mm t.o.v. 17mm snap ik wel maar wil je echt groothoek koop dan een 10-22mm (of 11-20 enz enz)
Deatchant roept al langer dat je op een EF-S body de 17-55 en de 10-22mm moet hebben.
Ik zeg niet dat het moet, maar nu ik ze beide heb.... stap ik niet over naar een FF omdat L-lenzen beter tot hun recht komen (okee okee wel voor een 8mm op FF
)
De 17-55mm zou een brakke/fragiele AF hebben, ik kan zeggen na een jongleer actie van mij vriendin kan ik zeggen dat een 40D+17-55mm een aardige klap kunnen hebben.
(17-55mm ,10-22mm.... nu nog een 70-200
)
Heb de 17-85 en heb ook sinds +- 6mnd de 17-55
17-55 "al the way baby" gewoon een lekkere lens, ik beken, ik miste de "30 mm" heel even maar doe nu gewoon een stap voorruit!
15mm t.o.v. 17mm snap ik wel maar wil je echt groothoek koop dan een 10-22mm (of 11-20 enz enz)
Deatchant roept al langer dat je op een EF-S body de 17-55 en de 10-22mm moet hebben.
Ik zeg niet dat het moet, maar nu ik ze beide heb.... stap ik niet over naar een FF omdat L-lenzen beter tot hun recht komen (okee okee wel voor een 8mm op FF
De 17-55mm zou een brakke/fragiele AF hebben, ik kan zeggen na een jongleer actie van mij vriendin kan ik zeggen dat een 40D+17-55mm een aardige klap kunnen hebben.
(17-55mm ,10-22mm.... nu nog een 70-200
My life is in 2D, How about yours?
Trouwens wat voor ervaringen hebben jullie met de 17-55 bij lowlight? Ik heb die lens er twee keer tijdens een feestje op gehad en hij huntte behoorlijk.
Hehe, nou MOETEN is een groot woord. Ik heb de 40D+17-55+10-22 combi al een tijdje en ik ben er gewoon erg over te spreken. Maar wat TranceSetter ook zegt, het is en blijft toch ook persoonlijk voor iedereen. Ik gebruik de tweakers gearmeetings altijd om erachter te komen wat ik nou precies mis. Ik wil een langer bereik lens hebben en viel op de 100L macro en de 85/1.8. Van de 85/1.8 kon ik al direct zeggen dat ik een korter scherpstelbereik wilde hebben wat de 100L macro prima coverde. Maar ik bleef op Universal Creations' 70-200/4L IS uitkomen en merkte dat ik daar de meeste foto's mee wilde schieten. Maar ja, daar wil ik voorlopig even geen geld in steken. Andere prio'sBroederM schreef op donderdag 02 september 2010 @ 15:04:
Zoals ik wel al eerder aangaf: de 17-55 kan wel wat hebben, maar wat niet betekent dat je em vrijwillig met je mee in bad moet nemen of in uitgeschoven toestand eens lekker hefboompje op de stoeprand moet gaan spelen.
Hmmmmz.....dat kan ik eigenlijk niet zeggen. Ik heb in Ierland wat foto's van Ladies View gemaakt rond 22:00 's avonds en toen was het bijna donker en extreem bewolkt. Toen ging de 17-55 wel wat hunten, net als de 10-22 ook deed. Maar ik heb nog nooit hunting-issues gehad bij feestjes of lowlight indoor.TranceSetter schreef op donderdag 02 september 2010 @ 16:02:
Trouwens wat voor ervaringen hebben jullie met de 17-55 bij lowlight? Ik heb die lens er twee keer tijdens een feestje op gehad en hij huntte behoorlijk.
Toen jouw 17-55 zo huntte...heb je het toen ook met een andere lens geprobeerd die niet huntte?
Die lens was niet van mij, maar ik had mijn 17-40 mee, en heb toen ff gewisseld met een andere fotograaf. Viel me meteen op toen. De 17-40 huntte namelijk niet. Raar want dat had ik dus echt niet verwacht van die lens. Of het is een slecht exemplaar geweest.
Net een 50mm 1.8 plastic fantastic bestelt! Heb er nu 1 op visite van een vriend en ben verliefd geworden
Binnenkort denk ik ook nog een 430EX 2 speedlite aanschaffen alleen dan moet mijn rekening weer bij komen.
Binnenkort denk ik ook nog een 430EX 2 speedlite aanschaffen alleen dan moet mijn rekening weer bij komen.
Verwijderd
Ik heb beide lenzen (17-55 en 17-40) en kan met 100 procent zekerheid zeggen dat die geleende 17-55 een slecht exemplaar geweest moet zijn. Mijn lens heeft daar absoluut geen last van en focust spot-on.TranceSetter schreef op donderdag 02 september 2010 @ 16:59:
Die lens was niet van mij, maar ik had mijn 17-40 mee, en heb toen ff gewisseld met een andere fotograaf. Viel me meteen op toen. De 17-40 huntte namelijk niet. Raar want dat had ik dus echt niet verwacht van die lens. Of het is een slecht exemplaar geweest.
Waarom besteld? In de Mediamarkt is hij goedkoper dan de goedkoopste in de pricewatch.t1mmy schreef op donderdag 02 september 2010 @ 18:13:
Net een 50mm 1.8 plastic fantastic bestelt! Heb er nu 1 op visite van een vriend en ben verliefd geworden![]()
Als ik zou moeten gokken heeft hij zowel een crop body als een FF.Verwijderd schreef op donderdag 02 september 2010 @ 23:06:
Mag ik vragen waarom je 2 lenzen hebt die (ongeveer) hetzelfde bereik afdekken?
Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II
Verwijderd
Ik kon destijds niet kiezen tussen die 2 lenzen dus heb ik ze beide genomen.Yellowneck schreef op donderdag 02 september 2010 @ 23:17:
[...]
Als ik zou moeten gokken heeft hij zowel een crop body als een FF.
Vandaag even met G-Tus en Universal Creations te Den Haag even een uitgebreide test gedaan met alle snelle standaardlenzen (geschikt voor Canon-mount) waar we de hand op konden leggen gezamenlijk (en dat waren er best veel eigenlijk).
Een tasje 50-ish optiekjes (pic geschoten met de Sigma 20 1.8 door Universal Creations & uiteraard klikbaar)

Wat hadden we zoal bij elkaar gesprokkeld? De Canon 50 1.0L (nickname Dreamy), Canon 50 1.2 L (Shifty
), canon 50 1.4 (Shitty), Canon 50 1.8 II (Nifty), Sigma 50 1.4 (Sigmalux), Zeiss 50 1.4, Zeiss 50 2.0 makro, Minolta Rokkor 58 1.2 converted naar EF, Minolta Rokkor 45 2.0 converted naar EF en Voigtländer 40 2.0. Bovenin de tas als kersje op de room de Canon 50 0.95 op de 7s.
We hebben de lenzen uitgebreid getest op scherpte, bokeh, kleuren, flare-resistance en LoCa's. Uitgebreide resultaten hopelijk binnen een week te verwachten op lerp.nl.
Als voorproefje: Flaren? Een 50 1.0L? Eg nie!

Wij stonden er zelf ook versteld van..
Een tasje 50-ish optiekjes (pic geschoten met de Sigma 20 1.8 door Universal Creations & uiteraard klikbaar)

Wat hadden we zoal bij elkaar gesprokkeld? De Canon 50 1.0L (nickname Dreamy), Canon 50 1.2 L (Shifty
We hebben de lenzen uitgebreid getest op scherpte, bokeh, kleuren, flare-resistance en LoCa's. Uitgebreide resultaten hopelijk binnen een week te verwachten op lerp.nl.
Als voorproefje: Flaren? Een 50 1.0L? Eg nie!

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts
Ik ook, ik denk eraan om de nifty fifty aan te kopen, eens zien hoe jullie die zetten tegenover de andere standaardlenzen
Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com
Hunten 17-55mm euh... nee, heb ook een 75-300mm das pas hunten.
Moet eerlijk bekennen dat ik wel betere snelheden had gehoopt te halen op 2.8 in lowlight
Leuk in 1 scherm: t1mmy met de 50mm plastic fantastic en Menno het andere uiterste op 50mm gebied
Moet eerlijk bekennen dat ik wel betere snelheden had gehoopt te halen op 2.8 in lowlight
Leuk in 1 scherm: t1mmy met de 50mm plastic fantastic en Menno het andere uiterste op 50mm gebied
Opvallende verschijning die oranje-coating van de 0,95, 1.0L en SigmaLux tussen het overwegend groene en blauw/paarse geweld.
Ben benieuwd of spontaan alleemaal een één of andere exoot op de camera moeten schroeven.
Tr. Heb ook nog een Helios-44 (58/2, CZ Biotar copy) liggen maar heb zo;n idee dat dat niet vrij eenvoudig afgeven is, wellicht voor de 2de ronde
Ben benieuwd of spontaan alleemaal een één of andere exoot op de camera moeten schroeven.
Tr. Heb ook nog een Helios-44 (58/2, CZ Biotar copy) liggen maar heb zo;n idee dat dat niet vrij eenvoudig afgeven is, wellicht voor de 2de ronde
[ Voor 6% gewijzigd door Henning op 03-09-2010 09:32 ]
3k3Wp 12'NO - 4k3Wp 30'NO - 3kWp 30'NW
Een beetje door dit topic bladeren valt het me op dat veel gebruikers van een Canon camera met een APS-C sensor die toch een echte groothoek willen hebben gaan voor de 10-22 lens van Canon. Vast een zeer mooie lens, maar na een tijdje gespeeld te hebben met een andere wil ik iedereen die de keuze voor zo'n lens nog niet gemaakt heeft aanraden ook eens een ander exemplaar in het oog te houden, namelijk de Tokina 11-16 2.8 lens. Ik heb deze nu een half jaartje in mijn bezit en ben zeer enthousiast. De lens is ongeveer even duur als de eerdergenoemde Canon lens maar een wel een stuk lichtsterker. Vond het zelf jammer dat Canon een dergelijke lens niet zelf produceert, maar de Tokina is wat bouw en degelijkheid zeker vergelijkbaar met de L lenzen van Canon. Alleen geen weatherseal geloof ik.
Ben zelf lange tijd in de running geweest voor een UWA en toen was die optie er inderdaad zeker. Alleen het bereik van de Canon is net iets comfortabeler (met meer kans vaker/permanent op de body te zitten) en ik begrijp nog steeds niet helemaal wat de daadwerkelijke toegevoegde waarde is van een lichtsterke UWA, behoudens een portretje in een donkere/kleine ruimte.. Je zult toch snel naar f/4 of kleiner willen. Helemaal bij landschap fotografie en dat is denk ik wel het hoofddoel van de meeste kopers van een UWA.Valorian schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 10:34:
Een beetje door dit topic bladeren valt het me op dat veel gebruikers van een Canon camera met een APS-C sensor die toch een echte groothoek willen hebben gaan voor de 10-22 lens van Canon. Vast een zeer mooie lens, maar na een tijdje gespeeld te hebben met een andere wil ik iedereen die de keuze voor zo'n lens nog niet gemaakt heeft aanraden ook eens een ander exemplaar in het oog te houden, namelijk de Tokina 11-16 2.8 lens. Ik heb deze nu een half jaartje in mijn bezit en ben zeer enthousiast. De lens is ongeveer even duur als de eerdergenoemde Canon lens maar een wel een stuk lichtsterker. Vond het zelf jammer dat Canon een dergelijke lens niet zelf produceert, maar de Tokina is wat bouw en degelijkheid zeker vergelijkbaar met de L lenzen van Canon. Alleen geen weatherseal geloof ik.
Wat kost die lens bij de MM als ik vragen mag?Armada. schreef op donderdag 02 september 2010 @ 23:16:
[...]
Waarom besteld? In de Mediamarkt is hij goedkoper dan de goedkoopste in de pricewatch.
Afaik is het nogal lastig om een goede lichtsterke UWA te maken (de technische reden is mij ontschoten).
Wat betreft vragen over wat een objectief kost bij de MM: iedere vestiging heeft eigen prijzen, dus neem even contact op met de vestiging van je keuze of als je perse wilt weten in welke vestiging iets goedkoop is, neem dan even contact op via de DM. Dank.
Wat betreft vragen over wat een objectief kost bij de MM: iedere vestiging heeft eigen prijzen, dus neem even contact op met de vestiging van je keuze of als je perse wilt weten in welke vestiging iets goedkoop is, neem dan even contact op via de DM. Dank.
Hm shitArmada. schreef op donderdag 02 september 2010 @ 23:16:
[...]
Waarom besteld? In de Mediamarkt is hij goedkoper dan de goedkoopste in de pricewatch.
Mooie verzameling 50mm lensjes!
En die flare test bij de 1.0L, daar kan ik van dromen
Banjy & Valorian. ik ook heb gekozen voor de 10-22. 3.5-4.5 is niet extreem lichtsterk, maar medium lichtsterk. Ik ben echt uitermate tevreden erover. Het contrast in tegenlicht situaties is echt zeer goed. Contrast en kleur in het algemeen sowieso niet te onderscheiden van L-lenzen. hij stelt erg kortbij scherp, weegt bijna niks, schuift niet uit tijdens zoomen....een pracht lens hoor. Ik vind deze dan qua kleur en contrast (met name in tegenlicht) wel duidelijk beter presteren dan de 17-55.
En ja, met dat dichtbij scherpstellen kun je natuurlijk experimenteren met de scherpte-diepte, wat natuurlijk bij een UWA wel een uitdaging is, en dan heb je wel meer aan een f-waarde van 2.8 ja dat klopt. Maar ik kocht de lens in eerste instantie primair om met scherpte-diepte te spelen, maar voor wijdse landschappen, dus voor mij was 2.8 niet echt noodzakelijk.
Over de tokina.....tja, hij zou veel last hebben van zichtbare CA. hij heeft een korter bereik...
Veel mensen denken dat UWA alleen maar 10mm is, maar ik gebruik de hele range van de 10-22 wat em toch erg veelzijdig maakt.
De 2.8 heb ik over zitten denken maar die heb ik gewoon niet nodig.
Ik heb nog geen enkele situatie gehad dat ik 2.8 nodig had bij UWA.
Als je een landschap e.d. vastlegt, dan wil je toch juist dat de gehele plaat scherp is?
Indoorsituaties op 10mm kun je prima doen op f4.
ISO op 800 knallen, f op 4 en schieten maar. Vergeet niet dat op 10mm je tot 1/10e kunt gaan he. Eer dat je bij 1/10e bent, en dan de ISO en f-waarde niet meer verder kunt aanscherpen, dan is het toch echt behoorlijk donker al hoor
Ik vind em iedere cent waard!
En ja, met dat dichtbij scherpstellen kun je natuurlijk experimenteren met de scherpte-diepte, wat natuurlijk bij een UWA wel een uitdaging is, en dan heb je wel meer aan een f-waarde van 2.8 ja dat klopt. Maar ik kocht de lens in eerste instantie primair om met scherpte-diepte te spelen, maar voor wijdse landschappen, dus voor mij was 2.8 niet echt noodzakelijk.
Over de tokina.....tja, hij zou veel last hebben van zichtbare CA. hij heeft een korter bereik...
Veel mensen denken dat UWA alleen maar 10mm is, maar ik gebruik de hele range van de 10-22 wat em toch erg veelzijdig maakt.
De 2.8 heb ik over zitten denken maar die heb ik gewoon niet nodig.
Ik heb nog geen enkele situatie gehad dat ik 2.8 nodig had bij UWA.
Als je een landschap e.d. vastlegt, dan wil je toch juist dat de gehele plaat scherp is?
Indoorsituaties op 10mm kun je prima doen op f4.
ISO op 800 knallen, f op 4 en schieten maar. Vergeet niet dat op 10mm je tot 1/10e kunt gaan he. Eer dat je bij 1/10e bent, en dan de ISO en f-waarde niet meer verder kunt aanscherpen, dan is het toch echt behoorlijk donker al hoor
Ik vind em iedere cent waard!
[ Voor 12% gewijzigd door Deathchant op 03-09-2010 11:30 ]
dan heb je zelfs nog meer tijd om je foto te nemen ;PVerwijderd schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 11:12:
Niet overdrijven he, wel even vermenigvuldigen met 1.6![]()
1/15e dus
anyways: ik heb eindelijk goed nieuws gekregen van mijn verzekering en kan na een dik half jaar mijn hobby weer gaan oppakken.
Nu heb ik natuurlijk na een redelijke cameraervaring en zoeen lange bedenktijd veel kans gehad om de nieuwe setup uitgebreid te overwegen.
De lenzen die ik zeker ga halen zijn voor op een 7D:
sigma 180/3.2 (ultieme macrolens)
canon 70-200 F4 L (en nog een extender)
Maar dan valt het even stil. Ik wil graag ook wat tijd steken in het filmen op een DSLR en moet nog richting iets van groothoek gaan. Het liefste dus een lens die te combineren valt.
Nu heb ik al de Tamron 17-55/f2.8 gehad, die ik wel aardig vond werken, maar overweeg ik ook de 17-40 F4 L van canon.
In het geval van de tamron kan ik nog een sigma +/- 30mm lichtsterk ding erbij halen.
De vraag is: werkt ook die tamron prettig voor het filmen of rent de canon rondjes om de concurrentie heen en heb ik helemaal geen interesse meer in die sigma voor erbij als ik die zou halen? Of heeft iemand anders nog een idee (aangezien ik de canon wel vrij prijzig vind als ik kijk hoe min ik groothoek eigenlijk gebruik).
[ Voor 69% gewijzigd door polthemol op 03-09-2010 11:45 ]
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Op de website staat hij voor €109,- en in de pricewatch vanaf €95,-dangerpaki schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 10:55:
[...]
Wat kost die lens bij de MM als ik vragen mag?
Wellicht heeft Armada afgedingt?? Of de winkelprijs is anders dan op inet staat...?
Wat mij nu ook een zeer interessante UWA lijkt is de pricewatch: Sigma 8-16mm f4.5-5.6 DC HSM (Canon)
De reviews zijn erg indrukwekkend, nadeel is dat het frontelement nogal uitsteekt. Helaas nog alleen voor Canon beschikbaar. Kan je zelfs tot 1/13, en straks met een Sony zelfs tot 2/3
Hmm in de PW staat dat dit een EF-lens is, dat lijkt mij iets teveel van het goede
De reviews zijn erg indrukwekkend, nadeel is dat het frontelement nogal uitsteekt. Helaas nog alleen voor Canon beschikbaar. Kan je zelfs tot 1/13, en straks met een Sony zelfs tot 2/3
Hmm in de PW staat dat dit een EF-lens is, dat lijkt mij iets teveel van het goede
De Tamron heeft wel een erg kleine focusslag. Dat is lekker snel voor de AF, maar niet zo handig als je MF moet filmen.polthemol schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 11:37:
Nu heb ik al de Tamron 17-55/f2.8 gehad, die ik wel aardig vond werken, maar overweeg ik ook de 17-40 F4 L van canon.
In het geval van de tamron kan ik nog een sigma +/- 30mm lichtsterk ding erbij halen.
De vraag is: werkt ook die tamron prettig voor het filmen of rent de canon rondjes om de concurrentie heen en heb ik helemaal geen interesse meer in die sigma voor erbij als ik die zou halen? Of heeft iemand anders nog een idee (aangezien ik de canon wel vrij prijzig vind als ik kijk hoe min ik groothoek eigenlijk gebruik).
[ Voor 44% gewijzigd door PowerUp op 03-09-2010 11:53 ]
De Canon 180/2.8 is nog ultiemer ^^polthemol schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 11:37:
[...]
sigma 180/3.2 (ultieme macrolens)
canon 70-200 F4 L (en nog een extender)
En ja, die 70-200 is natuurlijk geweldig!
Waarom de Sigma 180 en niet de Sigma 150 of de Tamron 180? Afaik is de Sigma 180 de minste van de lange macros.
vette sh!t 8mm-16
Ik zeg bij een UWA kan je nooit groothoek genoeg hebben!
Ja lichtsterk of niet, precies wat Deathcant zegt, je kan tot 1/15 gaan.... (vergeet niet dat je onderwerp dus ook niet sneller mag bewegen dan 1/15, zelfde verhaal als met IS)
Ik zeg bij een UWA kan je nooit groothoek genoeg hebben!
Ja lichtsterk of niet, precies wat Deathcant zegt, je kan tot 1/15 gaan.... (vergeet niet dat je onderwerp dus ook niet sneller mag bewegen dan 1/15, zelfde verhaal als met IS)
Ik wil graag bezig met landschap en architectuur, en ik zit wat te dubben tussen de EF-S 10-22mm en de EF 17-40mm L van Canon. Beide lenzen beschikken over een USM motor, hebben beide relatief weinig CA en beschikken over bijna (variabel tegenover vast) dezelfde focal length (3.5/4.5 vs 4).
Nu is de L-lens wat steviger, de 10-22 heeft wat meer bereik wbt super-wide angle.
Ik beschik over een 500D.
Welke lens zou jij kiezen en waarom?
Nu is de L-lens wat steviger, de 10-22 heeft wat meer bereik wbt super-wide angle.
10-22mm zou ik voor gaan. Voor landschappen en architectuur is een UWA lens wel erg handig.Erikz.nl schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 12:28:
Ik wil graag bezig met landschap en architectuur, en ik zit wat te dubben tussen de EF-S 10-22mm en de EF 17-40mm L van Canon. Beide lenzen beschikken over een USM motor, hebben beide relatief weinig CA en beschikken over bijna (variabel tegenover vast) dezelfde focal length (3.5/4.5 vs 4).
Ik denk dat jouw vraag zeer specifiek is voor jou zelf en dat niemand in staat is die vraag voor jou te beantwoorden. Jij hebt unieke wensen en een ander zal die wensen niet volledig begrijpen. Beide objectieven zijn prima, maar dekken een heel ander bereik af. Kortom, bepaal welk bereik jij nodig hebt (als je een standaard 18-55 hebt, dan weet je al of een 17-40 qua bereik gaat voldoen).
Ik heb zelf een 17-40 en let er wel even op dat dit objectief behoorlijk vervormt op 17 mm en ik heb regelmatig lichte CA in mijn foto's (die over het algemeen goed weg te werken is, maar in incidentele gevallen niet).
Ik heb zelf een 17-40 en let er wel even op dat dit objectief behoorlijk vervormt op 17 mm en ik heb regelmatig lichte CA in mijn foto's (die over het algemeen goed weg te werken is, maar in incidentele gevallen niet).
Als ik een dedicated winde angle lens zou overwegen, dan zou ik er eentje nemen waarbij ik niet bij elke foto moet corrigeren voor barrel distortion.
En zeker als je 'm voor architectuur wilt gebruiken.
Dat zou voor mij een zeer belangrijk argument zijn om de 10-22 te kiezen. Op 17mm is de 17-40 daarin niet zo sterk. (een 17-55 heeft minder barrel distortion op 17mm dan een 17-40)
Een 10-22 heeft zelfs op 10mm zo weinig distortion dat je correctie waarschijnlijk achterwege kan laten.
Dat zou voor mij een zeer belangrijk argument zijn om de 10-22 te kiezen. Op 17mm is de 17-40 daarin niet zo sterk. (een 17-55 heeft minder barrel distortion op 17mm dan een 17-40)
Een 10-22 heeft zelfs op 10mm zo weinig distortion dat je correctie waarschijnlijk achterwege kan laten.
Gewoon standaard in Lightroom de lens correction aanzetten ^^. Maar de 10-22 kan er op 10mm ook behoorlijk wat van. Als je het verschil ziet tussen voor- en na-correctie dan valt het natuurlijk gigantisch op.mjtdevries schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 12:41:
Als ik een dedicated winde angle lens zou overwegen, dan zou ik er eentje nemen waarbij ik niet bij elke foto moet corrigeren voor barrel distortion.
Eens. Een 10-22 voegt echt wat toe aan een standaard 18-55. Een 17-40 zou ik meer als een eventuele vervanging van een 18-55 zien.dangerpaki schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 12:38:
[...]
10-22mm zou ik voor gaan. Voor landschappen en architectuur is een UWA lens wel erg handig.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Bedankt voor de reacties so far.
Mijn voorkeur neigt nu ook naar de 10-22 aangezien ik reeds een 18-55 (kit) in mijn bezit heb. Ook het feit dat er veel distortion op de 17 komt bij 17-40 is een argument om de 10-22 voor dat bereik in te zetten..
Mijn voorkeur neigt nu ook naar de 10-22 aangezien ik reeds een 18-55 (kit) in mijn bezit heb. Ook het feit dat er veel distortion op de 17 komt bij 17-40 is een argument om de 10-22 voor dat bereik in te zetten..
Er is geen Canon 180/2.8, dat is namelijk 180/3.5. Er is wel ooit een Sigma 180/2.8 Macro gemaakt, maar die is redelijk zeldzaam en ik betwijfel of die geen foutmeldingen geeft op een moderne body.TranceSetter schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 11:55:
[...]
De Canon 180/2.8 is nog ultiemer ^^
En ja, die 70-200 is natuurlijk geweldig!
De Sigma 180/3.5 is trouwens optisch net iets minder goed dan de Sigma 150/2.8. Maar eigenlijk ontlopen de lange macro's (van Canon, Sigma en Tamron) elkaar nauwelijks. Prijs zal dan vaak doorslag geven.
Excusez moi. Dat klopt inderdaad...universal creations schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 13:48:
[...]
Er is geen Canon 180/2.8, dat is namelijk 180/3.5.
Ja maar het kan goed zijn dat een potentiele koper wel eisen stelt aan de scherpte diepte. Ik heb de 10-22 daar in eerste instantie niet voor gekocht, maar als je inderdaad wilt spelen/experimenteren met de scherpte-diepte, dan kan de Tokina wellicht een betere keuze zijn, daar je een kleinere scherpte-diepte kunt bereiken. Weliswaar geen 16mm-22mm, maar ok. Ik hoefde dat niet dusBroederM schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 12:10:
idd prijs, het leuke dealtje + dat 180mm naar mijn eigen ervaringen erg prettig werkt. En met extenders op de sigma 180 heb ik ook erg overtuigend werk gezien. Telt dan allemaal mee imo.universal creations schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 13:48:
[...]
Er is geen Canon 180/2.8, dat is namelijk 180/3.5. Er is wel ooit een Sigma 180/2.8 Macro gemaakt, maar die is redelijk zeldzaam en ik betwijfel of die geen foutmeldingen geeft op een moderne body.
De Sigma 180/3.5 is trouwens optisch net iets minder goed dan de Sigma 150/2.8. Maar eigenlijk ontlopen de lange macro's (van Canon, Sigma en Tamron) elkaar nauwelijks. Prijs zal dan vaak doorslag geven.
Maar de macrolens is niet de discussie imo. ik heb mijn redenen waarom perse die wil en die zijn overtuigend genoeg voor mezelf
Met andere woorden: is een 30mm f1.4 of f1.8, aangevuld met een 17-50 achtige lens van een iets goedkopere makelijk ook de moeite waard als je wat serieuze pogingen tot filmen met de 7D wil doen of loont het zich meer om te kijken naar de betere (u)wa groothoek lenzen van canon, in de L-reeks of in ieder geval in het duurdere segment.
De 7d is een camera met aps-c sensor, dat betekent dat een 17-50 lens nauwelijks meer als echte grootheid inzetbaar, 17 mm komt dan overeen met 28mm bij ff. Wil je echt grootheid, dan moet je investeren in bijv de 10-22 of de eerdergenoemde tokina. 30mm? Bedoel je de 50mm? Die is subliem! Wat ook leuk is is een fisheye, die is redelijk betaalbaar te vinden van een vaag merk , naam even kwijt.polthemol schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 18:04:
[...]
idd prijs, het leuke dealtje + dat 180mm naar mijn eigen ervaringen erg prettig werkt. En met extenders op de sigma 180 heb ik ook erg overtuigend werk gezien. Telt dan allemaal mee imo.
Maar de macrolens is niet de discussie imo. ik heb mijn redenen waarom perse die wil en die zijn overtuigend genoeg voor mezelfHet is vooral het groothoek stukje waar ik aan het twijfelen ben tussen de verschillende lenzen die er zijn.
Met andere woorden: is een 30mm f1.4 of f1.8, aangevuld met een 17-50 achtige lens van een iets goedkopere makelijk ook de moeite waard als je wat serieuze pogingen tot filmen met de 7D wil doen of loont het zich meer om te kijken naar de betere (u)wa groothoek lenzen van canon, in de L-reeks of in ieder geval in het duurdere segment.
[ Voor 13% gewijzigd door Valorian op 03-09-2010 18:20 ]
SamyangValorian schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 18:14:
[...]Wat ook leuk is is een fisheye, die is redelijk betaalbaar te vinden van een vaag merk , naam even kwijt.
Maar ook onder vele andere namen bekend maar allemaal gemaakt door Samyang.
* Gutteguttegut is er erg blij mee.
The birds turned into The Flying Dutchmen!
Volgens mij bedoel je groothoekValorian schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 18:14:
[...]
De 7d is een camera met aps-c sensor, dat betekent dat een 17-50 lens nauwelijks meer als echte grootheid inzetbaar, 17 mm komt dan overeen met 28mm bij ff. Wil je echt grootheid, dan moet je investeren in bijv de 10-22 of de eerdergenoemde tokina. 30mm? Bedoel je de 50mm? Die is subliem! Wat ook leuk is is een fisheye, die is redelijk betaalbaar te vinden van een vaag merk , naam even kwijt.
De sigma 30mm is ook een hele goede lens net als de 50mm. De 30mm schijnt minder vaak voor te komen met focusproblemen dan de 50mm (frontfocus/backfocus).
De fisheye die jij bedoelt is de Samyang denk ik? Ook onder vele andere namen uitgebracht, waaronder de Walimex.
Voor groothoek zou je ook de Tokina 12-24mm kunnen nemen, het is iets minder dan de 10mm van Canon. Het voordeel is de vaste diafragma van F4 en dat je een redelijke overlap hebt met een standaard kitlens, waardoor je niet nonstop aan het wisselen bent.
Hij bevalt mij heel erg goed, gebouwd als een tank, scherp en veel voordeliger dan de Canon.
Bedoelde groothoek ja, maar mijn htc vond kennelijk van niet
fisheyes ed. heb ik al eens in mijn bezit gehad en voor mijn gebruik zijn het gimmicks. Ik speel er een paar keer mee en dan vliegt ie terug marktplaats opValorian schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 18:14:
[...]
De 7d is een camera met aps-c sensor, dat betekent dat een 17-50 lens nauwelijks meer als echte grootheid inzetbaar, 17 mm komt dan overeen met 28mm bij ff. Wil je echt grootheid, dan moet je investeren in bijv de 10-22 of de eerdergenoemde tokina. 30mm? Bedoel je de 50mm? Die is subliem! Wat ook leuk is is een fisheye, die is redelijk betaalbaar te vinden van een vaag merk , naam even kwijt.
De 50mm heb ik al eens gehad en vond het een leuke lens ivm. het spelen met de DOF, maar 50mm was op crop net ietsie te krapjes vaker. Daarom dat ik denk dat 30mm beter gaat werken.
De tokina heb ik nog niet overwogen

@valorian en meer grootheid willen we natuurlijk allemaal he, dat spreekt voor zich
[ Voor 4% gewijzigd door polthemol op 03-09-2010 18:39 ]
Zit al een tijdje te kijken naar een UWA lens als aanvulling op mijn servies. Eerst zat ik te denken aan de 10-22, maar vind de nieuwe 8-16mm van Sigma ook erg interessant. Sinds ik mijn eerste L lens heb, heb ik nee gezegd tegen Sigma. Maar deze komt toch wel goed uit de bus.
Test op DigiFoto:
Test op DigiFoto:
Moet het niet een 1.6x cropfactor zijn?Met de 8-16mm doet Sigma het begrip ultragroothoek eer aan, een zoomobjectief met dergelijk bereik is uniek. Het objectief is ontworpen voor camera’s met aps-c-sensor. Met een cropfactor van 1.5x krijg je een kleinbeeldequivalent van 12-24mm. Dat was tot nu alleen mogelijk op een fullframe dslr, in combinatie met de Sigma 12-24mm EX DG voor fullframe-camera’s die Sigma al in het assortiment heeft.
Aangezien ze met een 400D hebben getest wel ja. Photozone heeft ook een test staan.
8mm-16mm x 1,6 is toch echt 12,8mm-25,6mm.PowerUp schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 19:04:
Aangezien ze met een 400D hebben getest wel ja. Photozone heeft ook een test staan.
Dus wat er staat (8mm-16mm x 1,5 = 12mm-24mm) klopt wel
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Voor bijna alle APS-C camera's geldt die 1.5x, maar ons aller Canon wijkt gewoon af met zijn 1,6x.
Verwijderd
Bij een lens is nooit sprake van een cropfactor, dat is een body-eigenschap.[b]
[...]
Moet het niet een 1.6x cropfactor zijn?
Qua bouwkwaliteit kan ik dit beamen: ik heb de Tokina 12-24, en de bouwkwaliteit is goed. Maar ik mis de weatherseal wel. Na gebruik van deze lens in een zanderige omgeving zit er dus zand tussen de scherpstelring en de focusring. Dit komt mede door hoe de lens in elkaar zit. Bij een canon lens zul je daar niet zo snel last van hebben, maar bij Tokina wel, omdat de focus ring dikker is dan de rest van de lens en er gemakkelijk zand onder kan kruipen.Valorian schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 10:34:
Maar goed, deze lens is ook een stuk goedkoper dan de canon-varianten.
Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!
ik twijfel zelf nog over mijn volgende body (50d of 5d mk1) en daarbij behorende UWA.
voor de 50d zou ik gaan voor óf de canon 10-22 óf de sigma 8-16
voor de 5d zou het dan de 17-40 worden..
ben er nog niet uit in ieder geval!
voor de 50d zou ik gaan voor óf de canon 10-22 óf de sigma 8-16
voor de 5d zou het dan de 17-40 worden..
ben er nog niet uit in ieder geval!
PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl
Na nog wat geresearched the hebben ga ik toch echt voor de Canon EF-S 10-22mm.
Nadat de Canon 17-40mm L toch niet goed aansloot op mijn huidige kitlens heb ik nog gekeken naar de nieuwe Sigma 8-16mm.
Ik heb de Sigma niet gekozen omdat het niet mogelijk is hier een filter op te monteren. Voor mij een nadeel omdat ik graag UV-Filters gebruik al is het maar om de lens te beschermen. Ook is bij een super-wide angle voor mij het gebruik van een polarisatiefilter voor landschappen met daarbij de lucht erg belangrijk.
Nu ergens een een goede 2e hands 10-22mm op de kop tikken...
Nadat de Canon 17-40mm L toch niet goed aansloot op mijn huidige kitlens heb ik nog gekeken naar de nieuwe Sigma 8-16mm.
Ik heb de Sigma niet gekozen omdat het niet mogelijk is hier een filter op te monteren. Voor mij een nadeel omdat ik graag UV-Filters gebruik al is het maar om de lens te beschermen. Ook is bij een super-wide angle voor mij het gebruik van een polarisatiefilter voor landschappen met daarbij de lucht erg belangrijk.
Nu ergens een een goede 2e hands 10-22mm op de kop tikken...
[ Voor 5% gewijzigd door Erikz.nl op 06-09-2010 10:07 ]
De sigma 8-16 komt wel heel erg goed uit de reviews hoor. wide-open al superscherp van hoek tot hoek.
en die 2 mm op het korte eind scheelt echt véél! enige 'nadeel' is inderdaad het front-element en het niet kunnen monteren van filters..
en die 2 mm op het korte eind scheelt echt véél! enige 'nadeel' is inderdaad het front-element en het niet kunnen monteren van filters..
PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl
Dit topic is gesloten.
Let op:
Mocht je iets willen melden over de OP (heb je stukjes voor in de OP, is er info onjuist of zie je een spelfoutje) neem dan even contact op via de Topicreport!
Mocht je iets willen melden over de OP (heb je stukjes voor in de OP, is er info onjuist of zie je een spelfoutje) neem dan even contact op via de Topicreport!