CasGas schreef op maandag 08 maart 2010 @ 21:54:
Heeft iemand hier de EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM?
Ik zit te denken om mijn 70-200 F4 te verkopen en deze daarvoor in de plaats te kopen. Qua lichtsterke ga ik er misschien iets mee op achteruit, maar met de IS erbij zal het om het even zijn denk ik zo.
Maar qua scherpte, daar ben ik dus wel erg naar benieuwd en dat pomp-zoom is mij helemaal onbekend, kan iemand dat misschien uitleggen hoe dat precies werkt?
Ik heb een 100-400 en mijn broer een 70-200 F4 IS.
Dat pomp-zoom is helemaal geweldig. Als ik de keus had tussen pomp-zoom en een draaimechanisme dan zou ik zonder aarzelen voor de pomp-zoom kiezen.
Je kunt veel sneller zoomen, en je kunt bv eerst op 100mm je onderwerp zoeken en dan inzoomen zonder dat je je onderwerp uit beeld verliest. Met zo'n draaizoom is dat veel moeilijker.
Bovendien kun je bij die pomp-zoom ook de frictie instellen. Van heel soepel, tot volledig vast en alles er tussenin.
Ik kan echt geen enkel nadeel bedenken van pomp-zoom.
Volgens mij is het enige wat mensen er op tegen hebben dat mensen het associeren met ouderwetse lenzen die ze vroeger hadden. En oud zal wel slecht zijn...
Iets meer uitleg hoe het werkt: naast de focus ring zit een tweede ring. Door die twee ringen tov elkaar te draaien bepaal je de frictie van het systeem.
Vervolgens trek je de voorkant van de lens gewoon uit om te zoomen. Je kan de frictie zo laag zetten dat je 'm met je pink kunt zoomen. (zul je in de praktijk niet doen, maar dat geeft je een idee hoe soepel je het kunt instellen)
De 70-200 F4 IS is echter veel kleiner en veel lichter.
Bovendien is ie scherper. Ook met een 1,4x TC er op is ie wide-open (dus f/5.6) wat scherper dan de 100-400 op f/5.6. En de 100-400 gaat wat minder goed om met tegenlicht. De randen van objecten met hoog contrasten lijken dan wat minder scherp. Het is een effect dat ik eigenlijk alleen tegen kom als ik vogels in de lucht fotografeer waarbij de lucht bewolkt is en overbelicht.
Ga je echter naar f/8 dan zijn ze beiden super scherp en is dat tegenlicht probleem bij de 100-400 ook weg.
De 70-200 F4 is een lens die je altijd mee neemt, omdat ie klein en licht is. Bij een 100-400 denk je toch even extra na of je 'm wel meeneemt. Maar als je die extra range van 400mm "nodig" hebt, dan is de 100-400 de beste keus.
Ik zou toch ook meenemen wat voor lenzen je verder hebt. Ga je het bereik van 70mm tot 100mm missen?
Als je standaard lens bv tot 55mm gaat, dan krijg je wel een groot gat.