Bedankt voor de input, en ook leuk dat je hem vergelijkt met de 17-40, die heb ik in eerdere instantie ook overwogen

Je hebt goede argumenten. Misschien moet ik toegeven dat mijn voorkeur toch uitgaat naar de 50mm, maar dat het geen rationele beslissing is. Sorry dat ik deed alsof dat wel zo was.
Echt bedankt

Hehe, mooie foto! Zo'n foto is inderdaad de reden dat ik graag een groot diafragma wil

Ik heb bij Konijnenberg de Sigma 50mm 1.4 vastgehad en was er erg over te spreken! Meer hieronder

Wat Universal Creations zegt inderdaad. Hij schijnt niet superscherp te zijn op 1.4, maar de meeste objectieven zijn niet optimaal scherp 'wide open' (lees ik online). Maar de soort bokeh vind ik dan wel fijn om meteen 'goed/beter' te hebben.
=====================
[rant]
Semi offtopic: Ik ben vanochtend bij de Konijnenberg Den Ham geweest. Ik vond persoonlijk dat ik slecht ben geholpen. De verkoper gaf als input bij de vergelijk Canon vs. Sigma 'ja, dit is een mooi objectief'. Gut. Daarbij klikte hij knullig rond op hun eigen site op zoek naar filters en begon verdorie meteen een uv-filter te noteren zonder te vragen of ik die ook wilde of dat ik misschien nog een merkvoorkeur had. Hij kwam op mij over alsof hij z.s.m. wilde cashen. [/rant]
Ik heb nog geen objectief gekocht.
De Sigma voelde beter, erg zwaar, de manual focus soepel en de autofocus stil. In vergelijk vond ik de Canon wat goedkoop aanvoelen: bij manual focus voelde je toch een beetje weerstand, en de focus was iets hoorbaarder. Bij Konijn scheelde het iets geld: de Canon 330 euro (350incl. zonnekap) en de Sigma 410 euro (incl zonnekap). Dus 60€ verschil (en de filters zullen misschien iets duurder wezen).
Online heb ik gelezen dat de ringUSM van de Canon 50mm nog wel eens kapot kan gaan, maar daar staat tegenover dat de Sigma 50mm wel eens backfocus heeft. Persoonlijk hoeft de lens van mij ook niet zo groot als de Sigma (heb zelf een 450d, en het voelde wat 'uit balans') en de lens is dan ook behoorlijk zwaar.
Ik wilde toch de Canon 50mm 1.4 gaan aanschaffen, hoewel ik rationeel de Sigma beter vond. Uiteindelijk vond ik het wel fijn dat de Canon handzamer was, toch iets goedkoper (ik beknibbel altijd op de verkeerde momenten) en van Canon (beetje merktrouw / beetje hoop op iets betere kleuren, hoewel dat nergens op gebaseerd is; sterker nog, overal wordt de optiek van de Sigma geprezen (als je een goede hebt).
Edit: ik zie dat de Sigma ook voor 380€ wordt verkocht in Utrecht (waar ik werk). Ga ik maandag toch even langs.
Helaas was de Canon 50mm 1.4 bij Konijn niet op voorraad. Ik had het objectief graag gehad voor volgend weekend i.v.m. een weekendje Parijs
("dan moet je de Sigma nemen" -Thanks, verkoper, thanks).
Ik heb rondgekeken bij verschillende andere zaken (o.a. Klein, Topdeals, Steenweg Electronics) en ook daar hebben ze hem niet op voorraad, en durven ze niet te zeggen wanneer het geleverd wordt
(hij was wel op voorraad bij Konijn Den Haag, was ik zo heen gereden.. als die verkoper het tegen me had gezegd. Argh!).
Ik moet wel zeggen dat ik de de paar testfoto's van de Canon echt heeeel erg fijn vind om te zien. Buttery silksmooth milky bokeh! Van de Sigma heb ik helaas te weinig foto's gemaakt om een te kunnen vergelijken.