Dat L-label zal me roesten. Ik had het voornamelijk over het verschil tussen de 85 1.2 en de 1.8. Dat die 1.2 nou een L-lens is (een indicatie van een fabrikant ooit bedacht om meer omzet / bekendheid te genereren) zal me een worst zijn. Over bouwkwaliteit van de 85L heb ik niets gezegd (want die is namelijk goed maar bezit zeker geen Zeiss-esque kwaliteiten op dat gebied)mjtdevries schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 10:52:
[Alleen zijn dat allemaal eigenschappen die niets met L of niet-L te maken hebben. En zeker niet met bouwkwaliteit te maken hebben.
Ik krijg de hele dag door mensen aan de balie die denken dat een L-lens de heilige graal van fotografie is. Dan vraag je iets in de geest van: "welke lens gaat het om"? "Ja een hele goede. Een L." (in casu een 24-105 ofzo). En zich maar afvragen waar die tonvorming vandaan komt (op groothoek-pics).. Ik had laatst nog een dame goed tuk met een nifty fifty in een scherpte vergelijk met een L-zoom.. HahaOok als het ding geen L label zou hebben, zou jij die lens kopen vanwege die eigenschappen.
Helaas zijn er veel te veel mensen die een L niet vanwege de eigenschappen kopen maar vanwege dat rode lijntje.
De resolutie in het midden is bij een 85L onovertroffen (ook wide-open). De randen zijn volgens PZ wat minder maar mijn ervaringen zijn anders (de 85L is echt optisch kneitergoed wide-open). De 85 1.8 komt wide-open een stuk softer en fletser over. Ik nodig je uit de test zelf eens te doen. Betekend dit dat ik een 85 1.8 slecht vind of het geld niet waard ofzo? Nee hoor, in tegendeelWaarom moet er altijd zo vreselijk overdreven worden in dit soort discussies?
Alle 85mm primes zijn hartstikke scherp.
Als er al een verschil is dan zijn het juist de supersnelle korte primes die een wijd open een tikkie minder scherp zijn. Dat geeft Canon in de specs van de 85mm 1.8 en 1.2 ook gewoon aan.
Is het verschil groot? Nee.
Neem je het graag voor lief als je f/1.2 wilt gebruiken? Ja.
Ware woordenIk sluit me ook aan bij de oproep om niet zo te focussen op dat L labeltje, maar te focussen op de eigenschappen van de lens.
En als dat betekent dat je op een L lens uitkomt, dan is dat prima, maar andersom ook.
Met de 70-200 koop je wel een stukje veelzijdigheid, alhoewel ik je punt zieHet zou toch eeuwig zonde zijn wanneer iemand die een portret lens zoekt maar de 85 1.2 niet kan betalen dan de 1.8 niet overweegt omdat het geen L is, en dan maar voor een 70-200 2.8 gaat sparen of zo.
Wat ik persoonlijk een maatstaf vind qua bouwkwaliteit is soepelheid / gelijkmatigheid van zoom- en focusringen. Metaal vind ik een aangename bijkomstigheid. Pak eens een Leica of een Zeiss optiekje beet (of een VoigtländertjeEn specifiek wat betreft bouwkwaliteit.
Wat is de definitie van bouwkwaliteit? Bij reviewers schijnt het te zijn: het is zwaar en van metaal, dus het heeft goede bouwkwaliteit... Complete onzin, want het gewicht wordt door het glas bepaald en metaal is in de meeste omstandigheden helemaal niet gunstig.
Niet voor niets zijn de bumpers van je auto al jaren lang van plastic ipv metaal. Maar gelukkig hoeft de metalen buitenkant van je lens geen klappen te absorberen zoals die bumper...... Of toch wel?
Bij mijn beste weten is dat niet zo, bij de pro-lenzen is wel de ringmotor beter ingekapseld tegen stof en vuil (wat een killer is voor USM-motoren).Vrijwel alles wat ik bij de bouwkwaliteit van een lens belangrijk vind zit aan de binnenkant van de lens verborgen. En daar kan niemand dus iets zinnigs over zeggen.
Is de ring USM van een L lens anders dan de ring USM van een non-L lens van identieke diameter? Die kans is heeeeeeeel erg klein.
De IS wordt ontworpen voor het specifieke optiek met brandpuntsafstand en lichtsterkte. Kwalitatief zitten er geen verschillen in lijkt me. Wel weet ik dat de IS in de goedkopere lenzen (18-55 IS, 55-250 IS) minder complex en dus minder kwetsbaar is (zonder aan effectiviteit in te boeten).Is de IS unit anders van lenzen van identieke diameter?
De knopjes kunnen bij geweathersealde lenzen wel een rubber bevatten waardoor ze waterdicht zijn. Ik heb nog nooit in mijn vrij lange functioneren als verkoper van fotospul een lens gezien waar de knopjes afgevallen waren.Zijn de knoppen aan de buitenkant steviger bij L lenzen? (er zijn in het verleden al heel wat klachten gekomen over de knopjes op de 70-200 2.8 lenzen)
Decentrering kan voorkomen bij elk optiek. Ik vermoed dat de "ophanging" van lenzen gelijk is (bij Canon i.i.g.)Zitten lens elementen in een L steviger vast?
Fotograferen is toch iets met emotie? Een ieder is zijn mening gegund. Objectieve bouwkwaliteit is iets waar je door de jaren heen achter komt. Een leuk voorbeeld vind ik mijn 28-80L (uit 1988) die na 22 jaar fors gebruikt te zijn bij een ander bij mij nog een volledig functioneel en optisch strak leven leidt (om over mooie Rokkors, Leica optiekjes en Pentaxjes maar te zwijgenWat blijft er nog over waar iemand van ons werkelijk objectieve uitspraken over kan doen wat betreft bouwkwaliteit?
EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts