mennovanw schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 03:43:
De eigenschappen vol open zijn nou net de reden om de L te pakken versus de 1.8.. Een stop lichtsterker, een scherpte-diepteveld de helft korter met behoud van kleur en contrasten doet mijn hart sneller kloppen..
Alleen zijn dat allemaal eigenschappen die niets met L of niet-L te maken hebben. En zeker niet met bouwkwaliteit te maken hebben.
Ook als het ding geen L label zou hebben, zou jij die lens kopen vanwege die eigenschappen.
Helaas zijn er veel te veel mensen die een L niet vanwege de eigenschappen kopen maar vanwege dat rode lijntje.
Qua scherpte heeft de 1.8 weinig in te brengen versus de L.. Graag zou ik Toff willen adviseren de 85L eens te lenen / huren o.i.d. en er eens een paar foto's mee te maken.
Waarom moet er altijd zo vreselijk overdreven worden in dit soort discussies?
Alle 85mm primes zijn hardstikke scherp.
Als er al een verschil is dan zijn het juist de supersnelle korte primes die een wijd open een tikkie minder scherp zijn. Dat geeft Canon in de specs van de 85mm 1.8 en 1.2 ook gewoon aan.
Is het verschil groot? Nee.
Neem je het graag voor lief als je f/1.2 wilt gebruiken? Ja.
Ik sluit me ook aan bij de oproep om niet zo te focussen op dat L labeltje, maar te focussen op de eigenschappen van de lens.
En als dat betekent dat je op een L lens uitkomt, dan is dat prima, maar andersom ook.
Het zou toch eeuwig zonde zijn wanneer iemand die een portret lens zoekt maar de 85 1.2 niet kan betalen dan de 1.8 niet overweegt omdat het geen L is, en dan maar voor een 70-200 2.8 gaat sparen of zo.
En specifiek wat betreft bouwkwaliteit.
Wat is de definitie van bouwkwaliteit? Bij reviewers schijnt het te zijn: het is zwaar en van metaal, dus het heeft goede bouwkwaliteit... Complete onzin, want het gewicht wordt door het glas bepaald en metaal is in de meeste omstandigheden helemaal niet gunstig.
Niet voor niets zijn de bumpers van je auto al jaren lang van plastic ipv metaal. Maar gelukkig hoeft de metalen buitenkant van je lens geen klappen te absorberen zoals die bumper...... Of toch wel?
Vrijwel alles wat ik bij de bouwkwaliteit van een lens belangrijk vind zit aan de binnenkant van de lens verborgen. En daar kan niemand dus iets zinnigs over zeggen.
Is de ring USM van een L lens anders dan de ring USM van een non-L lens van identieke diameter? Die kans is heeeeeeeel erg klein.
Is de IS unit anders van lenzen van identieke diameter?
Zijn de knoppen aan de buitenkant steviger bij L lenzen? (er zijn in het verleden al heel wat klachten gekomen over de knopjes op de 70-200 2.8 lenzen)
Zitten lens elementen in een L steviger vast?
Wat blijft er nog over waar iemand van ons werkelijk objectieve uitspraken over kan doen wat betreft bouwkwaliteit?
[
Voor 3% gewijzigd door
mjtdevries op 01-08-2010 10:57
]