Net geregistreerd, maar volg dit forum al ruim een jaar. Leuk om mee te lezen. Sinds 2005 heb ik een Canon 350D met de standaard kitlens (18-55 zonder IS), een EF 55-200, een Tamron 10-24 en een 430EXII.
Omdat ik veel in steden en kerken e.d. fotografeer heb ik destijds mijn Tamron 10-24 aangeschaft voor de groothoek. Erg tevreden (ach ja, het is maar wat je gewend bent...) mee ondanks dat ie op de randen wat soft kan zijn. Binnen in kerken en donkere ruimtes gebruik ik meestal een gorillapodje om voldoende licht te vangen (ik stel dan TV en AV zelf in). Groot statief kan/mag vaak niet en flitsen is natuurlijk helemaal vloeken in de kerk.
Een andere body komt er nog wel eens; maar de komende tijd wil ik vooral wat beter en meer glas. Dat ik wellicht geen stabilisatie nodig heb als ik met hogere ISO-warden schiet en dus kortere sluitertijden kan bereiken begrijp ik. Boven de 400 iso ga ik eigenlijk niet met mijn 350D. Geeft teveel ruis.
De laatste tijd heb ik o.a. daarom steeds meer behoefte aan een betere lens die de standaard kitlens kan vervangen, want:
- toch wat minder lichtsterk
- verlopend diafragma
- mag wel ietsje scherper soms...
Ik zit daarom al een tijdje te kijken naar de Tamron 17-50 F2.8. Aangezien ik af en toe ook uit de hand wil schieten lijkt de IS (VC bij Tamron) mij erg handig. Maar als ik de twee Tamrons (met en zonder VC) met elkaar vergelijk via the-digital-picture.com dan zie ik dat de VC-versie wel heel erg veel inlevert qua scherpte.
Ook zie ik dat de Sigma 17-50 F2.8 met OS een optie is in dit bereik. En uiteraard de Canon 17-55 2.8 IS.
Omdat de Tamrons binnen het budget liggen wat ik er aan uit wil geven (max € 450) vallen de laatste 2 eigenlijk af. Vraagje derhalve: Zijn er mensen die zelf ervaring hebben met de VC versie van de Tamron? Wellicht ook in vergelijking met de niet VC-versie?
Zoal gezegd schrok ik van de verschillen, maar ik lees op internet wel meerdere verhalen. DIe geven wel allemaal aan dat er wat verschil is, maar niet zo rampzalig als the-digital-picture.com.
Wellicht nog wat andere ideeën en suggesties om op te letten?
Edit: geen dpreview, maar the-digital-picture.com...
[
Voor 4% gewijzigd door
Quasem op 25-06-2010 15:14
]