@rodie83:
Hoe kom jij in hemelsnaam bij trollen?
1. ik heb thuis geen dure bekabeling en heb een doorgesneden tennisbal onder m'n sub liggen. Oh, ik heb mij recent gewaagd aan Canara i.p.v. mijn Gamma kabels. In welk kamp hoor ik dan thuis?
2. ik verdedig geen enkele partij. Sterker nog. M'n 1e post (hoe durfde ik!) was kort en niks meer dan een los statement. Sissors heeft een beetje moeite om die opmerking in de juiste context te plaatsen en wilt persé horen dat ik niks kan onderbouwen. Let wel: enkel door de opmerking over dat het 'complex' is gezien het aantal componenten waarin m.i. een 'verbetering' door kan worden gevoerd. Ik zie niet in wat ik hierin zou moeten onderbouwen. Verbetering staat tussen haakjes dus tja....ik neem nergens een specifieke stelling in.
3. Optisch i.p.v. hdmi: genoeg over te vinden op Google. En meer in het voordeel van hdmi. Hdmi gebruik ik voor m'n series, daar stel ik geen eisen aan. Eigenlijk enkel voor de doorvoer van het beeld, geluid middels de tv zelf. Optisch is vrij van elektrische signalen, gevoelsmatig zou ik dan ook (voor muziek) voor toslink/spdif gaan. Is er een verschil? Boeit mij niet. Daarbij vraag ik mij wel af of er verschillen kunnen optreden bij een zowel crappy hdmi als toslink kabel. Qua testen: heb ik nog nooit gedaan.
Mijn situatie:
M'n receiver zit met een digitale coax (Procab, excl. elfenstof) vast aan een Roland Quad (externe geluidskaart). Muziek wordt daarover afgespeeld.
Recente verandering:
M-Audio 2496 + rca naar receiver eruit
Roland Quad + digitaal coax erin
Speakerkabels vervangen
Muziek klinkt beter (ik hoop wel dat ik dit niet verder hoef te onderbouwen van Sissors). Ik had wat nummers die bij drukkere stukken dicht liepen, dat is voorbij. Dit klonk overigens beter voordat ik de kabels had en komt ongetwijfeld op het conto van de Quad. Ik ga daar echter geen uitspraken (dat het bijv. door de coax komt) over doen want dat boeit mij werkelijk weer geen ene donder. Door al dat gemekker zou je bijna vergeten waar het daadwerkelijk om gaat: muziek luisteren!
Sissors schreef op maandag 09 maart 2015 @ 18:51:
[...]
Waar moet ik precies op googlen? "Complex systeem" levert weinig als google term. Welk gedeelte is nu zo complex? Uiteraard, een audio keten is iets waar je wel wat kennis voor nodig hebt om te weten hoe het werkt en hoe je alles maakt, maar hocus pocus is het niet.
Eindelijk geef je het antwoord waar ik op zat te wachten. Of verwacht jij dat iedereen in dit topic tovenaar is?
Lastig! Wel een interessant vraagstuk waarbij je altijd vast zal lopen aangezien het andermans portemonnee/hobby betreft.
[
Voor 17% gewijzigd door
Verwijderd op 09-03-2015 19:52
]