Anders zou het ook nooit een DC weerstand hebben van 5+ ohm
Verwijderd
Als dat alles is dan moet je het helemaal zelf weten inderdaad. Net als dat het prima is dat mensen $12 voor een flesje (Kaballah) water betalen.Verwijderd schreef op maandag 09 maart 2015 @ 14:07:
Juist die groep drukt zijn mening er stevig doorheen. Niet enkel hier op GoT want ik had mij er eerder aan gewaagd om eens wat fora over bekabeling te lezen. Wat een haantjesgedrag, heerlijk lol.
Wie zijn probleem is het als iemand een dure kabel koopt en die aankoop kan rechtvaardigen? Zolang de koper maar zegt dat hij het een verbetering vindt geven....wie zijn wij dan om daar tegenin te gaan.
Zijn er eigenlijk wel eens Tweakers bij elkaar gaan luisteren?
Wat ergerlijk is, is dat deze mensen zich genoodzaakt voelen anderen die geen verstand van deze zaken hebben te adviseren dezelfde onzin kabels te kopen, met aantoonbare onzin argumenten.
Waardoor mensen die wel op hun geld moeten letten hard gaan sparen en hun geld vervolgens aan een onzinnige aankoop spenderen. Ik ken mensen die op aanraden van 'hi-fi' forums na zoeken op het internet een HDMI kabel hebben aangeschaft die meer kost van de blurayspeler. Geef die mensen gewoon eerlijke voorlichting.
Verwijderd
Eens! Met bijv. volkomen crappy apparatuur zo'n kabel kopen en vervolgens een promotietour gaan houden is not done. Maar dat is eigenlijk niets meer dan het verdedigen van een (nutteloze) aankoop. Mensen met iPhones doen dit bijv. al jarenlangVerwijderd schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 10:41:
[...]
Als dat alles is dan moet je het helemaal zelf weten inderdaad. Net als dat het prima is dat mensen $12 voor een flesje (Kaballah) water betalen.
Wat ergerlijk is, is dat deze mensen zich genoodzaakt voelen anderen die geen verstand van deze zaken hebben te adviseren dezelfde onzin kabels te kopen, met aantoonbare onzin argumenten.
Waardoor mensen die wel op hun geld moeten letten hard gaan sparen en hun geld vervolgens aan een onzinnige aankoop spenderen. Ik ken mensen die op aanraden van 'hi-fi' forums na zoeken op het internet een HDMI kabel hebben aangeschaft die meer kost van de blurayspeler. Geef die mensen gewoon eerlijke voorlichting.
Bij product recensies van dergelijke kabels is het ook vaak kuddegedrag want continu dezelfde termen komen voorbij.
Anderzijds...waar vind je nog goede voorlichting? Ik heb sinds kort dus een Roland Quad (USB naar PC) en wilde van die webshop weten of zij mij de standaard kabel of een Audioquest Forest aanraden. Ondanks een behoorlijk aanbod aan duurdere kabels was het antwoord eerlijk: lekker de kabel gebruiken die bij het product zit. Worden je leveranciers hier blij van? Wederom een eerlijk antwoord: 'onze klanten maken de winkel'. Dit was overigens bij Bax.
Misschien eens de proef op de som nemen bij shops als HIFI Klubben en Hifisupply
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2015 11:01 ]
Denk je dat een dure blu-ray speler beter beeld geeft dan een goedkope?Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 10:57:
Eens! Met bijv. volkomen crappy apparatuur zo'n kabel kopen en vervolgens een promotietour gaan houden is not done.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Verwijderd
Mogelijk wel bij het upscalen van SD materiaal, maar dat is relatief. Mijn ik ben zeer tevreden over de upscaling van mijn PS3, die is zichtbaar beter dan die van mijn Sony TV. Ik heb nog een goedkope BD speler voor vakanties en die is echt slecht in DVD upscalen, dan laat ik het door de TV doen.Universal Creations schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 11:08:
[...]
Denk je dat een dure blu-ray speler beter beeld geeft dan een goedkope?
Niet per se, maar er zijn natuurlijk verschillende chipsets die het beeld verwerken en doorgeven. Geldt ook voor geluidverwerking...Universal Creations schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 11:08:
[...]
Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen
Verwijderd
Even nuanceren: ik had het niet specifiek over een Blu-ray spelerUniversal Creations schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 11:08:
[...]
Dat maakt jouw reactie wel weer grappig want er wordt weer een discussie gestart lol. Overigens denk ik idd dat er wel degelijk verschillen zijn ja. Boven mij staan er een paar.
Je vergeet iets: het is niet alleen het beeld, randzaken spelen ook mee. Een Fiat Panda komt vooruit....een dikke Audi ook. Toch zijn er een paar verschillen
Afgezien van upscalen; wat moet een blu-ray speler nog meer doen dan gewoon het signaal van de blu-ray disc aflezen en deze via een kabeltje doorsturen naar de tv? De tv moet de omzetting doen van signaal naar beeld en daar zijn "interpretatie" verschillen tussen tv's.
Maar misschien denk ik er te simpel over.
Volgens staan er ergens in het HDMI topic wel wat plaatjes van een soort benchmark met verschillen tussen de PS3 en een of andere dure BR spelert, daar was wel vrij veel verschil in te zien in kwaliteit. Nu zijn dat natuurlijk wel behoorlijke uitersten: ongeveer de eerste betaalbare BR speler die ook nog eens een console is, vergelijken met een veel nieuwere high-end speler.
Zelf denk ik wel dat de TV waarop je het kijkt belangrijker is. Als ik een blu-ray speler aan mijn tamelijk waardeloze oude 32" LCD hang, is het beeld veel en veel slechter dan aan dat ik hem aan de ST60 die beneden staat hang, en hoe geweldig de speler ook is, het LCD paneel gaat gewoon nooit goed contrast leveren.
Zelf denk ik wel dat de TV waarop je het kijkt belangrijker is. Als ik een blu-ray speler aan mijn tamelijk waardeloze oude 32" LCD hang, is het beeld veel en veel slechter dan aan dat ik hem aan de ST60 die beneden staat hang, en hoe geweldig de speler ook is, het LCD paneel gaat gewoon nooit goed contrast leveren.
People as things, that’s where it starts.
Grappig dat we in de electro gewoon 1,5mm2 tot 3600w mogen belasten en dat speakers daar opeens met 500w een probleem mee zullen hebben.redwing schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 15:44:
[...]
Dit ligt natuurlijk ook aan het vermogen van de versterker. Boven de 150W speakers wordt vaak al 2.5 mm2 aangeraden. Maar als de kabel warm en week wordt is het inderdaad de vraag of er geen slechte kabel (niet volledig koper) wordt gebruikt. Andere optie is natuurlijk dat er een versterker van meer dan 500 Watt aanhangt.
Punt blijft wel dat de kabel duidelijk niet voldoende is voor de versterker en dan is het niet raar dat je dat ook hoort.
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
Over korte afstanden wel, over langere afstanden dan 2 meter pak je 2.5 mm2 omdat anders de verliezen over de kabel te hoog worden. En het zijn precies die verliezen die je in een speaker zou kunnen horen. Bij een speaker moet je dus iets kieskeuriger zijn. Maar je zult die kabel met 500 Watt inderdaad niet door laten smelten (vandaar ook dat ik me afvraag wat er mis is met bovengenoemde kabel die warm en week werd)MeNTaL_TO schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 14:13:
[...]
Grappig dat we in de electro gewoon 1,5mm2 tot 3600w mogen belasten en dat speakers daar opeens met 500w een probleem mee zullen hebben.
[removed]
Misschien wel een mooie kabel van gallium?
Oh, nu weet ik direct een nieuw product! Buisjes gevuld met gallium die somehow zo warm wordt dat het [half]vloeibaar wordt en dat ervoor muziek golvender wordt, en tonen beter in elkaar overgaan, waardoor je beter kan wegdromen bij prachtige symfonieën, of beter in je roes komt als je Grateful Dead of Pink Floyd luistert.
Oh, nu weet ik direct een nieuw product! Buisjes gevuld met gallium die somehow zo warm wordt dat het [half]vloeibaar wordt en dat ervoor muziek golvender wordt, en tonen beter in elkaar overgaan, waardoor je beter kan wegdromen bij prachtige symfonieën, of beter in je roes komt als je Grateful Dead of Pink Floyd luistert.
Verwijderd
Juist niet. Ik heb totaal geen electronica achtergrond dus bekijk dit soort dingen wellicht vanuit een andere (lees: ik ken de theorie toch niet) invalshoek.Universal Creations schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 13:32:
Afgezien van upscalen; wat moet een blu-ray speler nog meer doen dan gewoon het signaal van de blu-ray disc aflezen en deze via een kabeltje doorsturen naar de tv? De tv moet de omzetting doen van signaal naar beeld en daar zijn "interpretatie" verschillen tussen tv's.
Maakt de kwaliteit van de gebruikte componenten nog uit? Of geeft het allergoedkoopste spul hetzelfde resultaat als spelers van €500 of meer? Duurzaamheid/uiterlijk/bouwkwaliteit even buiten beschouwing gelaten.
Dan gaan we wel uit van een goede tv
Koop dan een partij party drugs, hou je nog geld over ookVasZaitsev schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 14:34:
Misschien wel een mooie kabel van gallium?![]()
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2015 14:38 ]
Over 2 meter de impedantie al zo hoog dat 1,5mm2 geen 500 watt meer kan vervoeren? Wat denk je dat er voor de rest door heel je huis loopt?redwing schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 14:18:
[...]
Over korte afstanden wel, over langere afstanden dan 2 meter pak je 2.5 mm2 omdat anders de verliezen over de kabel te hoog worden. En het zijn precies die verliezen die je in een speaker zou kunnen horen. Bij een speaker moet je dus iets kieskeuriger zijn. Maar je zult die kabel met 500 Watt inderdaad niet door laten smelten (vandaar ook dat ik me afvraag wat er mis is met bovengenoemde kabel die warm en week werd)
Lees de nen1010 eens door zou ik zeggen:
http://nen1010.cobouw.nl/...egestane-lengte-van-buigz
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
De BR-speler moet minstens na het signaal van de disc gelezen te hebben het decoderen van MPEG2/H264/etc naar ongecomprimeerd digitaal video (1080p, 1080i, 720o, etc). Daarin kunnen BR-spelers kwalitatief verschillen. Sterker nog, dat doen ze ook omdat is aangetoond dat er verschillen zijn in de mogelijkheden en de resultaten van de chipsets die dat decoderen doen. De vraag is wel of men dat ziet in de praktijk, want die verschillen zijn gering.Universal Creations schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 13:32:
Die ken ik wel hoor en ik weet ook wat mag/kan. In de praktijk zal echter in 99% van de gevallen de bruine draad 2.5mm2 zijn vanwege deze zelfde normen (vanwege stroom + omgevingstemp is 1.5mm2 erg krap).MeNTaL_TO schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 15:42:
[...]
Over 2 meter de impedantie al zo hoog dat 1,5mm2 geen 500 watt meer kan vervoeren? Wat denk je dat er voor de rest door heel je huis loopt?
We hadden het net trouwens nog over 3600 Watt en dan wordt inderdaad aangeraden om bij stukken langer dan 2 meter 2.5mm2 te gebruiken ivm verliezen. Voor 500 Watt speelt dat natuurlijk een stuk minder maar een signaal (speaker) is wel gevoeliger dan puur een vermogen (naar b.v. WCdoos) overbrengen. Dus het is niet zo gek om daar eerder een wat dikker draadje voor te gebruiken.
En nogmaals, ik zeg ook dat dat in principe geen probleem zou moeten zijn. Maar aangezien de draad warm en week wordt zal er toch of een te grote stroom moeten lopen of het is een baggerkabeltje.
[removed]
Toch is het een vreemd verhaal. Over 1.5mm^2 kan veilig 16A (gemiddeld) lopen. Bij een 8 Ohm speaker betekent dat 2048W ! Da's best riant voor thuis, om gemiddeld boven de 2kW uit te komen 
De spreekspoel zal doorgaans eerder sneuvelen dan de speaker kabel, dat is veel dunner draad en zit bovendien ook nog eens gewonden.
Verliezen in kabels zitten doorgaans onder de 0.1dB, tenzij je hele grote lengten hebt. Voor PA toepassingen wordt eigenlijk ook nooit meer dan 2.5mm^2 gebruikt, terwijl daar de afstanden veel groter zijn en verliezen bovendien veel relevanter dan thuis.
De spreekspoel zal doorgaans eerder sneuvelen dan de speaker kabel, dat is veel dunner draad en zit bovendien ook nog eens gewonden.
Verliezen in kabels zitten doorgaans onder de 0.1dB, tenzij je hele grote lengten hebt. Voor PA toepassingen wordt eigenlijk ook nooit meer dan 2.5mm^2 gebruikt, terwijl daar de afstanden veel groter zijn en verliezen bovendien veel relevanter dan thuis.
Meen je dat nou dat je dat niet begrijpt? Die gewone elektrotechniek die je noemt gaat wel over netspanningsniveau. Daar komt 3600 W overeen met ongeveer 16 A. Ik denk niet dat bij speakers een spanning optreedt van 230 V. Dat vermogen waarover je spreekt van maximaal 500 W zal dan uitgaande van die zelfde 16 A overeenkomen met een spanning van ongeveer 500/16 = 31,5 V. Althans in die orde van grootte. Zo verbazend is dat dus niet lijkt me. Een lagere spanning resulteert bij een zelfde stroom uiteraard in een lager vermogen. De meest elementaire elektrotechniek.MeNTaL_TO schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 14:13:
[...]
Grappig dat we in de electro gewoon 1,5mm2 tot 3600w mogen belasten en dat speakers daar opeens met 500w een probleem mee zullen hebben.
[ Voor 8% gewijzigd door Techneut op 11-03-2015 19:56 ]
Je punt gaat niet op. Een speaker is nogal inefficiënte omzetter. Rendement cijfers van <2% zijn niet vreemd. Dat houdt in dat 98% van het vermogen in de spreekspoel wordt omgezet in warmte. Pieken van >150C zijn bij een huiskamerset geen uitzondering. Ik mag aannemen dat je zo'n kabel niet tussen je versterker en speakers wilt leggen.blissard schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 21:06:
[...]
Dat is ook mijn punt. Het koper in de spoel is veel dunner dan de toegepaste luidspreker kabel en toch wordt die spoel niet warm. Hoef je je ook niet druk te maken over de speakerkabel.
Als we just for fun vervolgens even uitgaan van Rnom:+/-0.5%/C coefficient (+/- dacht ik) in de gemiddelde driver, dan is een Rnom:8Ohm driver al plotseling Rnom:14Ohm geworden. Dankzij het opwarmen van de spoel en het gereduceerde uitgangsvermogen van de versterker loopt de gevoeligheid van de driver terug.
Doordat verandering in gevoeligheid het meest merkbaar is in het gebied met minimale impedantie ontstaat er een verschuiving in de freq. response. Exact in het gebied waar een driver vaak wordt gebruikt. Als gevolg ontstaat er een onbalans in de weergave door het opwarmen en afkoelen van de spoel. Daarbij zorgt de verhoogde impedantie voor een gereduceerde demping en mogelijk ook voor een mismatch in de filterkarakteristiek.
Dat blijkt dus een aanname met vrij verstrekkende gevolgen.
Wat zegt de NEN1010 over mijn 200W DVB-T transmitter op jouw 500W -installatiedraad-? *poef* toevallig?MeNTaL_TO schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 15:42:
[...]
Over 2 meter de impedantie al zo hoog dat 1,5mm2 geen 500 watt meer kan vervoeren? Wat denk je dat er voor de rest door heel je huis loopt?
Oh, was ik vergeten, natuurkunde gaat niet op voor audio installaties.Oyster schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 20:02:
[...]
[...]
Wat zegt de NEN1010 over mijn 200W DVB-T transmitter op jouw 500W -installatiedraad-? *poef* toevallig?In het audiobereik zal de werkelijke invloed inderdaad wel loslopen. Maar het is onverstandig een analogie zo stellig te presenteren als deze toevallig in deze situatie ongeveer-omennabij-zalwelloslopen vergelijkbaar is.
ook op huiskamer nivo kan je nog aardig wat vermogen wegstoken ...
http://krellonline.com/as...AL_SERIES_MANUAL_V982.pdf zie specs pagina achterin
http://www.stereophile.co...er-amplifier-measurements
Ik heb dit monster staan en eerlijk is eerlijk, de enige keer dat hij echt (vermoedelijk) vol vermogen heeft gedraaid was ook het einde van mijn ceramisch mid en hoog (acuton) en die kunnen best wat hebben.
een wat dikkere kabel is hier wel gewenst
http://krellonline.com/as...AL_SERIES_MANUAL_V982.pdf zie specs pagina achterin
http://www.stereophile.co...er-amplifier-measurements
Ik heb dit monster staan en eerlijk is eerlijk, de enige keer dat hij echt (vermoedelijk) vol vermogen heeft gedraaid was ook het einde van mijn ceramisch mid en hoog (acuton) en die kunnen best wat hebben.
een wat dikkere kabel is hier wel gewenst
[ Voor 5% gewijzigd door Ray op 11-03-2015 22:30 ]
Dat is volgens mij ook precies wat dergelijke versterkers doen: wegstoken. Ik heb mijn Audiolab 8000A (als voorversterker) en 8000P (eindversterker) aan een vermogensmeter gehangen en op het moment dat mijn oren bijna pijn deden van de hoeveelheid geluid (nog steeds zonder vervorming) die uit mijn Mission 753F's kwam, verbruikte het duo samen iets meer dan 200W. Dit was op een zolderkamer van 6x3m.
Ik heb eens in een feestje met een normaal Denon instap versterkertje eens twee boxen gemold (waren toen redelijk goede en grote staanders, ben even kwijt wat het was). Na de (dubbele) kater die dingen open gemaakt en beide spoelen waren zwart en wat ander spul in het filter ook, van de hitte, Had wel brand kunnen uitbreken misschien achteraf gezien. Nu draaiden we vrij luid wat acid (zaagtandjes) maar daar schrok ik wel van, dus het vermogen wat uit de luidspreken komt is inderdaad veel kleiner dan dat wat er in gaat als er passieve filters in zitten.
Mijn buizen gitaar versterker is gewoon 1 op 1.
100 watt van versterker naar luidspreker (15" JBL uit 19-lang geleden) en die is in huis niet te gebruiken, blaast letterlijk de glazen uit de kast.
Mijn buizen gitaar versterker is gewoon 1 op 1.
100 watt van versterker naar luidspreker (15" JBL uit 19-lang geleden) en die is in huis niet te gebruiken, blaast letterlijk de glazen uit de kast.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Mocht je nog rust nodig zijn in je geluidsbeeld :
http://www.marktplaats.nl...0afa33e3a&previousPage=lr
Ohja ook te gebruiken als kaasplankje.
http://www.marktplaats.nl...0afa33e3a&previousPage=lr
Ohja ook te gebruiken als kaasplankje.
AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.
Verwijderd
Zullen we eerst maar eens met de basis beginnen? Wat kabels aankunnen hangt af van de stroom, niet het vermogen.MeNTaL_TO schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 15:42:
[...]
Die kabels kunnen 16A aan... NIET 3600W. Die 3600W krijg je alleen als je een spanning van 220V gebruikt. Maar als je een lagere spanning gebruikt, dan ligt het bereikte vermogen ook lager. Bij 20V en 16A, haal je bijvoorbeeld nog maar 320W maximaal vermogen over de kabel.
Hoeveel spanning gebruiken luidsprekers? Ik maak eens een heel simpele berekening, waarbij ik de impedantie als simpele weerstand neem:
Ik pak mijn eigen B+W 602's, dan heb ik 8 Ohm op 100W. Via W=I2*R is dat dus 3,5 A met 28V.
Zou je een 604 nemen, met 400W, dan kom je op 7 A met 56V.
Heb je een lagere weerstand, dan gaat de stroom ook flink omhoog. Een weerstand van 4 Ohm met 500W vermogen, levert 11,2 A met 45V op.
Er gaan dus wel degelijk zeer hoge stromen door deze kabels, die in de richting gaan van het maximaal toelaatbare!
Verwijderd
Wat een gedoe over luidsprekerkabels hier. Ik heb mijn mission mx5 boxen aangesloten op de versterker ( marantz pm 6500) met goedkope dunne luidsprekerkabels van een paar cent/meter. Laatst heb ik eens geprobeerd met massief koperen installatiedraad van de praxis ( aarddraad) of er verschil te horen is. Noppes nada! Ik ben heel tevreden met de simpele dunne kabeltjes die er nu aan hangen.... Ongeveer 4 meter lang per draadje. Gekocht in ongeveer 1990. Die gebruikte ik voor mijn vorige speakers. Waarom nieuwe kabeltjes kopen als de ouwe nog goed voldoen....
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2015 12:06 ]
Maar hoe zit het met de ruimte in je geluid of de transparantie en is het gesmak van de lippen tegen de microfoon wel goed t ehoren. Koop nieuwe kabels en laat je vriendin luisteren en er gaat een wereld voor je open. Je relatie zal beter worden, je prestaties in en buiten bed nemen toe kortom, win/winVerwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 11:34:
. Waarom nieuwe kabeltjes kopen als de ouwe nog goed voldoen....
Zelfs je afwas zal schoner worden.
Tip van de week:http://www.audiovisionsf.com/?page=detail&product_id=1314
De 5 meter variant heb je al voor een goede 40K dollar.
Copyright and left by SED...
SED schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 12:58:
[...]
Tip van de week:http://www.audiovisionsf.com/?page=detail&product_id=1314
De 5 meter variant heb je al voor een goede 40K dollar.
Specifications:
Insulation: High purity class 1.003 extruded Flourinated Ethylene Propylene (FEP)
Costruction: Precision Dual Micro Mono-Filament design
Conductors: 24 x 20 AWG extruded silver over 99.99999% OFC
Capacitance: 9.2pF/ft
Inductance: .15uH/ft
Speed: 98% speed of light
Jammer dat die lichtsnelheid net niet gehaald word.

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.
Maar, in hoeveel parsec doet hij de Kessel Run?
Verwijderd
Ja jammer! Ik wacht toch maar met de aanschaf van nieuwe kabels tot de nieuwste kabels van monomere koolstof moleculen met supergeleiding bij kamertemperatuur in de winkel liggen...]Read schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 13
Speed: 98% speed of light
Jammer dat die lichtsnelheid net niet gehaald word.
het is inderdaad heel goed mogelijk om ook een enorme geluidsdruk te halen met veel minder verbruik aan stroom. Denk aan hoog rendement speakers en / of klasse D versterkers. Het concept van een Krell is gewoon heel anders en gaat uit van puur Klasse A (of hun variant daarop) en dat kost veel meer vermogen.Universal Creations schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 22:50:
Dat is volgens mij ook precies wat dergelijke versterkers doen: wegstoken. Ik heb mijn Audiolab 8000A (als voorversterker) en 8000P (eindversterker) aan een vermogensmeter gehangen en op het moment dat mijn oren bijna pijn deden van de hoeveelheid geluid (nog steeds zonder vervorming) die uit mijn Mission 753F's kwam, verbruikte het duo samen iets meer dan 200W. Dit was op een zolderkamer van 6x3m.
Ik duidde echter meer op de gemeten specs aan de output waar toch behoorlijk wat vrij kan komen waardoor units maar wellicht ook de kabel zelf, mits echt te dun, een probleem kan geven. Er zijn verhalen dat op een dergelijke Krell iemand een keer laspinnen heeft aangesloten en dat werkte gewoon
Die zijn dan waarschijnlijk gebaseerd op de uitspraak in je gelinkte measurements review. En dus niet persé waar.Ray schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 13:23:
[...]
Er zijn verhalen dat op een dergelijke Krell iemand een keer laspinnen heeft aangesloten en dat werkte gewoon
Nickname does not reflect reality
dat kan kloppen. Feit is wel dat bv de KMA 200 die destijds mede voor de Apogee scintilla http://www.apogeespeakers.com/scintilla.htm is ontworpen tot tegen de 0 ohm aan gewoon stabiel blijft. Dus het zou me niet verwonderen dat je ermee kan lassen.Brad Pitt schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 13:34:
[...]
Die zijn dan waarschijnlijk gebaseerd op de uitspraak in je gelinkte measurements review. En dus niet persé waar.
Die Scintilla staat overigens nog steeds op mijn 'to have' lijstje helaas nu even geen 9k vrij
[ Voor 10% gewijzigd door Ray op 14-03-2015 13:48 ]
Die oudjes mogen dan wel niet oxygen-free gebakken lucht bevatten .. maar ze zijn nog wel van de tijd dat koper nog gewoon koper was.Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 11:34:
Ik ben heel tevreden met de simpele dunne kabeltjes die er nu aan hangen.... Ongeveer 4 meter lang per draadje. Gekocht in ongeveer 1990. Die gebruikte ik voor mijn vorige speakers. Waarom nieuwe kabeltjes kopen als de ouwe nog goed voldoen....
Ongelooflijk dat je dit soort kabels na tientallen jaren van "debunken" en "ontmythen" nog steeds kan verkopen ja. Inmiddels is er genoeg te vinden op internet aan dubbel blinde tests van kabels waar steeds helemaal niks nada noppes uikomt. Hier vond ik een leuke samenvatting, met in 2015 nog steeds reacties van ondermeer professionals:Verwijderd schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 22:55:
Ok, wie kan alles uit dit linkje ontkrachten:
https://www.hifiklubben.n...l-the-mainsstream-hybrid/
Wat moeten de verkopers van zo'n firma hier nou mee? Dit met droge ogen aan de man proberen te brengen?
https://numeralnine.wordp...r-the-skeptical-consumer/
Maar dit verkoopt dus nog steeds. Allemaal perceptie en psychologie van de marketing. Als iets duur is dan moet het wel goed zijn en worden we hebberig.
NB: Leuke draad dit. Ik was vroeger ook audiofiel maar nu een oudere en wijzere muziekliefhebber. Heb nog wel hele zware van den hul speakerkabels in huis liggen van 20 jaar oud zonde om weg te gooien ook al liggen ze volgens de vrouw in de weg. Ik moest en zou toen kabels hebben die niet alleen dik maar ook perfect de gelijke lengte waren. Toen op de toekomst een paar meter teveel gekocht en daar nu spijt van want rechter luidspreker staat op 2 meter afstand van de versterker en dan zit je met kiloknallers aan kabelkluwen achter je kast Afknippen? Wegdoen? Koperprijs staat wel hoog nu..
Verwijderd
Deze link zouden de "goedgelovigen"RwinG schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 18:09:
[...]
Ongelooflijk dat je dit soort kabels na tientallen jaren van "debunken" en "ontmythen" nog steeds kan verkopen ja. Inmiddels is er genoeg te vinden op internet aan dubbel blinde tests van kabels waar steeds helemaal niks nada noppes uikomt. Hier vond ik een leuke samenvatting, met in 2015 nog steeds reacties van ondermeer professionals:
https://numeralnine.wordp...r-the-skeptical-consumer/
Zijn die er eigenlijk zo langzamerhand nog op dit forum, die "goedgelovigen" onder de audiofielen?
Tweedehands op marktplaats zetten.RwinG schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 18:09:
[...]
Afknippen? Wegdoen? Koperprijs staat wel hoog nu...
Ingespeeld in de goede richting, altijd in de vriezer gelegen als er niet mee gespeeld werd en het koper is gemasseerd na een (heftige) luister sessie.
Dan krijg je er nog meer voor dan toen je ze kocht
En probeer juist te gokken als ze vragen welk muziekgenre er mee gespeeld is. Erg belangrijk dat ze ingespeeld zijn met het juiste genre.Flans schreef op zondag 15 maart 2015 @ 10:24:
[...]
Tweedehands op marktplaats zetten.
Ingespeeld in de goede richting, altijd in de vriezer gelegen als er niet mee gespeeld werd en het koper is gemasseerd na een (heftige) luister sessie.
Dan krijg je er nog meer voor dan toen je ze kocht
Yup en dan wel effe er voor zorgen dat je speaker die je links aan gaat sluiten eerst effe rechts moet aansluiten en VV zodat ze allebei de juiste signaal hebben gehad.
Kunt ook gebruik maken van de volgende songs:
Carlos Santana - Smooth
Michael Jackson - Smooth Criminal
Sade - Smooth Operator
Queens Of The Stone Age - Smooth Sailing
NB. bij Carlos Santana - Smooth moet wel de + en - van de speakerkabels geswitcht worden daar anders de moleculen in de kabel gaan stagneren en zo het geluidsbeeld negatief beïnvloeden.
[ Voor 15% gewijzigd door Read op 15-03-2015 12:46 ]
Ook heel fijne inspeelmuziek is YouTube: The Monkees - I'm a Believer [official music video].
Daar kan de toekomstige koper sowieso helemaal niets op aanmerken imho.
Daar kan de toekomstige koper sowieso helemaal niets op aanmerken imho.
^^^^ Haha bedankt voor alle tips!Ingespeeld in de goede richting, altijd in de vriezer gelegen als er niet mee gespeeld werd en het koper is gemasseerd na een (heftige) luister sessie.
En toch blijft het vermakelijk om reviews te lezen, dit keer van een stroomkabel: "Laat ik één ding voorop stellen: ook uitstekende bekabeling kan een matige audioset niet omtoveren in een superset. Maar de juiste bekabeling kan er wèl voor zorgen, dat uw audioset volledig tot z’n recht komt en niet hoeft te spelen “met de handrem erop”. Een andere vergelijking: neem een atleet, plak zijn mond en neus dicht en laat hem ademen door een limonaderietje. Vraag hem vervolgens om 100 meter op topniveau te sprinten en hij valt na hooguit 50 meter op de grond omdat hij geen lucht meer krijgt. Ook uw audioset zal beter “ademen” met hoogwaardige bekabeling en zal u belonen met een muziekweergave in optimale kwaliteit."
Beter ademen? whut 
Enige wat ik nog wel inzie is dat dat soort kabels mogelijk minder beinvloed worden door signalen van buitenaf, en daardoor ervoor zorgen dat er bv minder ruis optreed.
Ai, las daar ook wat
Enige wat ik nog wel inzie is dat dat soort kabels mogelijk minder beinvloed worden door signalen van buitenaf, en daardoor ervoor zorgen dat er bv minder ruis optreed.
Ai, las daar ook wat
Heb laatst vorige week op markplaats een koptelefoon gekocht, ook voorzien van een elfenkabel, van horen zeggen kostte die 5 meter kabel ooit 185 euro. Zal eens kijken (=luisteren) een deze dagen of er een verschil hoorbaar is met een van de standaard kabels.Luisteren
Ik begin met Adele. In een vorige recensie heb ik het nummer Make You Feel My Love van haar album “19” opnieuw ontdekt en ook nu hoop ik van dit nummer te gaan genieten. Nou nee, niet echt dus. Is dit een CDX2? Vergeleken met de geripte versie, die op de Naim UnitiServe staat, klinkt dit ineens een stuk minder. De weergave is platter, scheller. De piano is ineens een goedkoop keyboard geworden en de stem van Adele herinner ik mij mooier, voller en muzikaler. De violen klinken alsof de violisten na een avond zwaar zuipen nu een enorme kater hebben. Dit klinkt alsof ik een doodgecomprimeerd MP3-bestand afspeel in plaats van een CD. Of zijn mijn oren teveel verwend geraakt door het luisteren naar “hoge resolutie”-downloads?
Snel wissel ik van netsnoer. Weg met die dropveter. De Chord C-Power mag zijn kunsten vertonen. Ik ga zitten en start track 9 opnieuw, in de hoop dat Chord ook nu zijn reputatie waarmaakt. Aahhh… dit is beter! De piano blijkt toch een volwassen exemplaar te zijn, Adele heeft haar stem weer terug en zingt met meer nuancering, de violisten zijn hun kater kwijt en hebben een beter setje snaren op hun violen gespannen. De scherpe randjes zijn bijna helemaal weg. Nu kan ik het hele nummer beluisteren zonder de neiging te krijgen om een andere CD op te zetten. Dit begint te lijken op de CDX2 zoals ik hem ken. De eerlijkheid gebiedt mij om te bekennen dat ik, afgaande op het uiterlijk, niet zulke hoge verwachtingen van de C-Power had. Hij ziet er uit als een veredelde dropveter, dus ik hoopte dat er misschien hier en daar een klein beetje verbetering mogelijk zou zijn. Maar dit?
Er is meer rust in het geluidsbeeld, meer ordening. Het stereobeeld is stabieler en de dynamiek komt duidelijk beter uit de verf. Alleen al op basis van dit ene nummer kan ik de C-Power aanbevelen. Maar er komt nog meer…
Ik ben heel benieuwd wat zo'n kabel doet met prachtige low-fi Zweedse black metal
Waarom wordt dat nooit getest?
Black metal moet juist niet teveel ademen.VasZaitsev schreef op zondag 15 maart 2015 @ 20:22:
Ik ben heel benieuwd wat zo'n kabel doet met prachtige low-fi Zweedse black metal![]()
Verwijderd
Ha ha! Wat denk je wat er gebeurt tussen de elektriciteitscentrale en je thuismeterkast. Overal op de tussenweg wordt er 'ruis' opgepikt. Ik denk aan de generator in de centrale, hoogspanningslijnen in de open lucht, schakelkasten, verdeelstations. En dan de stroomkabels in je eigen huis. Die zijn heus niet afgeschermd in plastic leidingen gelegd in de muren en plafonds ( dan zouden de vroegere ijzeren leidingen waarin de stroomkabels lagen veel beter afgeschermd zijn ( kooi van Faraday)). En trouwens in gevoelige ziekenhuis apparatuur wordt gewoon koperdraad gebruikt met simpele voedingsstekkers. Zonder dat er problemen met 'ruis' zijn. Nee die laatste meter van je stekkerdoos naar de versterker maakt dan ook niks uit..KeRsTmAnNeKe schreef op zondag 15 maart 2015 @ 20:16:
Beter ademen? whut
Verwijderd
Ja hoor! En die zullen er voorlopig ook wel blijven. Maar een beetje entertainment is toch ook nooit weg..Techneut schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 22:27:
Zijn die er eigenlijk zo langzamerhand nog op dit forum, die "goedgelovigen" onder de audiofielen?
Oei dat ze dit zelf nog niet bedacht hebben...
Verschillende kabels voor verschillende soorten muziek, daarbij een switch (goldplated met 12 elfenmaagden erin) om makkelijk te kunnen schakelen
Daar merk je toch wel weer aan dat je niet serieus bent. Een echte muziekliefhebber weet immers dat een switch ertussen altijd de ruimtelijkheid en nauwkeurigheid van de muziek beinvloedt. Om het nog niet te hebben erover dat je dan alsnog je versterker inspeelt met onjuiste muziek. Nee gewoon compleet gescheiden alles houden, aparte versterkers, bekabeling en speakers afhankelijk van de muziek
Het eerste is een uitstekend idee, maar het advies van die 12 elfenmaagden dat ook is? Lijkt heel slim, dat wel, maar je overschat volgens mij de eensgezindheid van die meiden. Zie dat vooral niet door een roze bril! Ik verzeker je dat ze nooit de zelfde smaak zullen hebben en dat ze daarover binnen de kortste tijd een afschuwelijke ruzie hebben en daarbij afgrijselijk beginnen te krijsen, allemaal door elkaar. Je weet dan niet wat je hoort, alles behalve mooie muziek. Wees dus gewaarschuwd!Flans schreef op maandag 16 maart 2015 @ 08:27:
[...]
Oei dat ze dit zelf nog niet bedacht hebben...
Verschillende kabels voor verschillende soorten muziek, daarbij een switch (goldplated met 12 elfenmaagden erin) om makkelijk te kunnen schakelen
is het in ziekenhuizen overigens niet zo dat voor de gevoelige apparatuur (net als in laboratoria) vaak een scheidingstrafo wordt toegepast ?
heb zelf een paar jaar lang zo'n 50 kilo ding in huis gehad van 5 kva (of KVA hoe zit het ...) en was daar best tevreden over (gebalanceerde uitgang)
heb zelf een paar jaar lang zo'n 50 kilo ding in huis gehad van 5 kva (of KVA hoe zit het ...) en was daar best tevreden over (gebalanceerde uitgang)
Even weer terugschakelen naar de serieuze mode.
Dat klopt (de juiste notatie is kVA), maar dan heb je het over de voeding. Niet alleen in laboratoria, maar ook bij onderzoek-apparatuur. Het gaat om heel extreme zorg voor galvanische scheiding van het lichtnet, behalve goede isolatie ook capaciteitsarm.
Geen idee waar je het over hebt met die gebalanceerde uitgang van 50 kVA waar je zo dik tevreden over was. Audio-uitgangen, voeding? Zou in beide gevallen best kunnen, beetje net als met een reuzenvrachtauto regelmatig je boodschapjes bij de supermarkt doen.
Nog even en iemand komt aanzetten met een afgedankte 300 MA, 380 kV trafo van tientallen tonnen zwaar, die je met een dieplader moet vervoeren.
Dat klopt (de juiste notatie is kVA), maar dan heb je het over de voeding. Niet alleen in laboratoria, maar ook bij onderzoek-apparatuur. Het gaat om heel extreme zorg voor galvanische scheiding van het lichtnet, behalve goede isolatie ook capaciteitsarm.
Geen idee waar je het over hebt met die gebalanceerde uitgang van 50 kVA waar je zo dik tevreden over was. Audio-uitgangen, voeding? Zou in beide gevallen best kunnen, beetje net als met een reuzenvrachtauto regelmatig je boodschapjes bij de supermarkt doen.
Nog even en iemand komt aanzetten met een afgedankte 300 MA, 380 kV trafo van tientallen tonnen zwaar, die je met een dieplader moet vervoeren.
Even terugkomende op het geleuter over de dikte van een kabel...
Bij een stofzuiger maakt 1,5mm2 of 2,5mm2 inderdaad geen drol uit maar een audio versterker heeft ook nog iets als een dempings factor. Komt er op neer dat de versterker niet alleen in staat moet zijn om de speaker naar buiten of naar binnen te duwen maar ook moet zorgen dat de conus het signaal volgt en niet naresoneert. Ideaal zou een versterker zijn met een uitgangs weerstand van 0 Ohm. Gebruik je nou hele dunne kabels met een hoge weerstand dan gaat de dempings factor van het geheel achteruit.
Zilveren kabels heb je in mijn ogen echt niet nodig maar een lekker dikke kabel kan bij een stevige installatie wel degelijk nut hebben.
Bij een stofzuiger maakt 1,5mm2 of 2,5mm2 inderdaad geen drol uit maar een audio versterker heeft ook nog iets als een dempings factor. Komt er op neer dat de versterker niet alleen in staat moet zijn om de speaker naar buiten of naar binnen te duwen maar ook moet zorgen dat de conus het signaal volgt en niet naresoneert. Ideaal zou een versterker zijn met een uitgangs weerstand van 0 Ohm. Gebruik je nou hele dunne kabels met een hoge weerstand dan gaat de dempings factor van het geheel achteruit.
Zilveren kabels heb je in mijn ogen echt niet nodig maar een lekker dikke kabel kan bij een stevige installatie wel degelijk nut hebben.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Met de stroomkabels is het natuurlijk helemaal prachtig; paar honderd euro vanaf je apparaat naar de muur, waar het vervolgens alsnog via de "JOOP?? MOT HIERO NOG UN STOPKONTAK KOMMUH?-groengeel/bruin/blauwe" koperbaantjes naar de meterkast loopt. Om nog maar de zwijgen over wat er daarna volgt.
[ Voor 14% gewijzigd door DominoNL op 16-03-2015 14:23 ]
Jamaar, jamaar... je vergeet de speciale getwiste geijkte stroomkabels met afscherming en de goudgele stroomfilters...DominoNL schreef op maandag 16 maart 2015 @ 14:21:
Met de stroomkabels is het natuurlijk helemaal prachtig; paar honderd euro vanaf je apparaat naar de muur, waar het vervolgens alsnog via de "JOOP?? MOT HIERO NOG UN STOPKONTAK KOMMUH?-groengeel/bruin/blauwe" koperbaantjes naar de meterkast loopt. Om nog maar de zwijgen over wat er daarna volgt.
Omdat echte black metal Noors is, natuurlijkVasZaitsev schreef op zondag 15 maart 2015 @ 20:22:
Ik ben heel benieuwd wat zo'n kabel doet met prachtige low-fi Zweedse black metal
En wellicht omdat de loudness war in de gemiddelde metal al naar behoorlijke niveaus is gestegen.
Verwijderd
Gelukkig trekt het machtige Abigor een lange neus naar die hele Scandinavische scenehenkie196 schreef op maandag 16 maart 2015 @ 15:02:
[...]
Omdat echte black metal Noors is, natuurlijk
En wellicht omdat de loudness war in de gemiddelde metal al naar behoorlijke niveaus is gestegen.
Als je een goed album wilt horen dat onhoorbaar is gemaakt (totaal onbegrijpelijk voor zo'n band):
Samael - Above
Het zal verdomme dan toch niet gebeuren dat er opeens sprankjes met heldere tonen door de kamer gaan vliegenVasZaitsev schreef op zondag 15 maart 2015 @ 20:22:
Ik ben heel benieuwd wat zo'n kabel doet met prachtige low-fi Zweedse black metal![]()
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2015 15:16 ]
ik had dus een scheidingstrafo van 5 kVA (5000 watt) waarbij de secundaire spoelen deels aan de aarde lagen waardoor op de secundaire kant dus de spanning gebalanceerd was. Ik zal het vast niet helemaal goed zeggen maar jij snapt het welTechneut schreef op maandag 16 maart 2015 @ 13:29:
Even weer terugschakelen naar de serieuze mode.
Daardoor had ik dus een zeer mooie scheiding tussen het inkomend lichtnet en mijn audio installatie. Ik hoorde daar verschil in.
De trafo is later vervangen door een Kemp powerstation / PS Audio P500 en nu een PS Audio PPP.
Quorthon zou een woordje met je willen spreken, ware het niet dat ie alweer een tijdje hemelen is.henkie196 schreef op maandag 16 maart 2015 @ 15:02:
[...]
Omdat echte black metal Noors is, natuurlijk
Veel "mainstream" metal heeft idd veel last van de loudness war, maar, er bestaan vast wel on-loudness kabels voor dat soort gevallen
Overigens zullen zilveren kabels gesmeed door elfen bij maanlicht helemaal geweldig zijn voor bands als Blind Guardian
Voor veiligheid ja, verminderd elektrocutie gevaar e.d. zeker fijn in 'natte' ruimtes (laboratorium of operatiekamer bijvoorbeeld) en de combinatie gevoelige apparatuur / mensen.Ray schreef op maandag 16 maart 2015 @ 12:38:
is het in ziekenhuizen overigens niet zo dat voor de gevoelige apparatuur (net als in laboratoria) vaak een scheidingstrafo wordt toegepast ?
Als ze aan powershaping willen gaan doen in een lab of een ziekenhuis pakken ze meestal een (3fasen)ups.
Je hoort dan nog beter hoe slecht de productie is. Dus ruis, brommetjes, fouten van de muzikanten, slechte equalizing en compressie etc. etc.VasZaitsev schreef op zondag 15 maart 2015 @ 20:22:
Aan doodcompressie is uiteraard niks meer te doen. Dat is gewoon een bak ruis waarin snaredrumaanslagen het beste te horen zijn. Zonde trouwens, je hoort zoveel op zich best goede producties die bij de mastering nog even worden gebrickwalled. Leuk voor op de festivalcamping maar niet leuk om met de hoofdtelefoon te luisteren...
Ray schreef op maandag 16 maart 2015 @ 15:25:
[...]
ik had dus een scheidingstrafo van 5 kVA (5000 watt) waarbij de secundaire spoelen deels aan de aarde lagen waardoor op de secundaire kant dus de spanning gebalanceerd was. Ik zal het vast niet helemaal goed zeggen maar jij snapt het wel
Daardoor had ik dus een zeer mooie scheiding tussen het inkomend lichtnet en mijn audio installatie. Ik hoorde daar verschil in.
De trafo is later vervangen door een Kemp powerstation / PS Audio P500 en nu een PS Audio PPP.
Tja, het is net als bij placebo-medicijnen, bij sommigen schijnen ze echt te helpen en daarom schrijven artsen ze ook voor. Goedkoop voor de gezondheidszorg. Zo gaat het ook opvallend vaak in de audiotechniek. Maar door het aan de aarde leggen van de secundaire wikkelingen hef je in feite die scheiding met het lichtnet weer op, want dit ligt met de nulleider ook tegen de aarde. Los daarvan, zo'n scheiding is absoluut geen filter, onverschillig of het circuit geaard is of niet. Netvervuiling trekt zich daar niets van aan. Alle ongerechtigheden op het lichtnet verschijnen net zo hard aan de secundaire zijde. Maar gelukkig hoeft dat filteren ook niet, want je net-wisselspanning wordt meteen na de aansluiting gelijkgericht, degelijk afgevlakt en bovendien bij een goede versterker ook nog gestabiliseerd. Het resultaat is, mits goed gedimensioneerd een vlakke gelijkspanning, niet te onderscheiden van een batterij of accu.. Daar kan die transformator helemaal niets meer aan verbeteren.Ray schreef op maandag 16 maart 2015 @ 15:25:
[...]
ik had dus een scheidingstrafo van 5 kVA (5000 watt) waarbij de secundaire spoelen deels aan de aarde lagen waardoor op de secundaire kant dus de spanning gebalanceerd was. Ik zal het vast niet helemaal goed zeggen maar jij snapt het wel
Maar oké, ook al is het onmogelijk, je hoort het verschil en dan is het zo, daar kan ik weinig tegen inbrengen.
Gelukkig met mij dan duizenden (zo niet tienduizenden) die gebruik maken van deze producten! Overigens is een scheidingstrafo idd geen filter daarom kwam er daarna de P500 die werkelijk 100% 'nieuwe' stroom maakt maar ook erg veel warmte en nu de Premier die enkel en alleen de sinus corrigeert. Meetbaar in dit geval! hoorbaar mag je voor jezelf uitmakenTechneut schreef op maandag 16 maart 2015 @ 17:16:
[...]
[...]
Tja, het is net als bij placebo-medicijnen, bij sommigen schijnen ze echt te helpen en daarom schrijven artsen ze ook voor. Goedkoop voor de gezondheidszorg. Zo gaat het ook opvallend vaak in de audiotechniek. Maar door het aan de aarde leggen van de secundaire wikkelingen hef je in feite die scheiding met het lichtnet weer op, want dit ligt met de nulleider ook tegen de aarde. Los daarvan, zo'n scheiding is absoluut geen filter, onverschillig of het circuit geaard is of niet. Netvervuiling trekt zich daar niets van aan. Alle ongerechtigheden op het lichtnet verschijnen net zo hard aan de secundaire zijde. Maar gelukkig hoeft dat filteren ook niet, want je net-wisselspanning wordt meteen na de aansluiting gelijkgericht, degelijk afgevlakt en bovendien bij een goede versterker ook nog gestabiliseerd. Het resultaat is, mits goed gedimensioneerd een vlakke gelijkspanning, niet te onderscheiden van een batterij of accu.. Daar kan die transformator helemaal niets meer aan verbeteren.
Maar oké, ook al is het onmogelijk, je hoort het verschil en dan is het zo, daar kan ik weinig tegen inbrengen.
maar goed we zwabberen weer heerlijk de bocht in en uit. Geef niet meer uit dan 5% (eventueel een keer 10%) van je set waarde aan kabels uit en je hebt dit hele topic niet nodig. Heb je een speakerset van 100K/ stuk en je knoopt daar een transparent opus aan van 18k en je wordt daar gelukkig van > imho gewoon doen!!
[ Voor 9% gewijzigd door Ray op 16-03-2015 21:22 ]
Verwijderd
Het is heel leuk dat je nieuwe stroom maakt met alleen een sinus... Maarre... Heb je je wel eens afgevraagd wat er in de voeding van een versterker gebeurt? Daar wordt een laag frequent signaal met een amplitude van 230 Volt gelijkgericht, en met een heel dik laagdoorlaat fiter plat gedrukt tot een constante spanning.
Waarom denk je dat andere (ruis) signalen met een véél kleinere amplitude, en hogere frequentie (en daardoor veel makkelijker te filteren) er niet door worden platgedrukt?
Waarom denk je dat andere (ruis) signalen met een véél kleinere amplitude, en hogere frequentie (en daardoor veel makkelijker te filteren) er niet door worden platgedrukt?
Dat zegt toch niets? Er zijn miljarden mensen die iets aanenemen als zijnde "waar" waarvan ik denk "nope".Ray schreef op maandag 16 maart 2015 @ 17:24:
Gelukkig met mij dan duizenden (zo niet tienduizenden) die gebruik maken van deze producten!
Zit ik een "aardige" review te lezen, nl deze (ben nl op zoek naar een nieuwe versterker van Rotel.
http://www.lexicommultime...rs-met-digitale-ingangen/
Zie ik ineens dit staan, en houdt de betrouwbaarheid dus op.
http://www.lexicommultime...tere-d-fi-usb-kabel-100m/
Wat een onzin.
http://www.lexicommultime...rs-met-digitale-ingangen/
Zie ik ineens dit staan, en houdt de betrouwbaarheid dus op.
Hij heeft het over dit kabeltje.Tenslotte een korte check: als ik Andrea Bocelli vanaf een harddisk via een computer en een Vertere USB-kabel door een USB-aansluiting de DAC in stuur, klinkt hij dan net zo goed als wanneer hij vanuit een CD-speler via een Chord digitale interlink in diezelfde DAC terechtkomt? Het antwoord is al even kort: ja. Dat betekent, dat Rotel z’n best heeft gedaan op die USB-ingang (of de juiste spullen heeft ingekocht bij anderen, want dat weet je tegenwoordig nooit zeker) en dat het resultaat klinkt als een klok.
http://www.lexicommultime...tere-d-fi-usb-kabel-100m/
Wat een onzin.
How do you save a random generator ?
Ofwel, als je iets via je computer digitaal instuurt via de usb aansluiting klinkt het gelijk als via de digitale aansluiting van een cd speler. Dat die 2 bij gebruik van brakke producten voor een ander geluid kunnen zorgen geloof ik wel. Wat voor kabels er dan tussen hangen boeit niet.
Toch gaan mijn haren opnieuw weer recht overeind staan als ik het volgende lees over dat product:Ray schreef op maandag 16 maart 2015 @ 17:24:
[...]
Gelukkig met mij dan duizenden (zo niet tienduizenden) die gebruik maken van deze producten! Overigens is een scheidingstrafo idd geen filter daarom kwam er daarna de P500 die werkelijk 100% 'nieuwe' stroom maakt maar ook erg veel warmte en nu de Premier die enkel en alleen de sinus corrigeert. Meetbaar in dit geval! hoorbaar mag je voor jezelf uitmaken
maar goed we zwabberen weer heerlijk de bocht in en uit. Geef niet meer uit dan 5% (eventueel een keer 10%) van je set waarde aan kabels uit en je hebt dit hele topic niet nodig. Heb je een speakerset van 100K en je knoopt daar een mooi transparent opus aan van 18k en je wordt daar gelukkig van > imho gewoon doen!!
Tjonge jonge wat mooi, je wordt er stil van.De beluisterde muziek werd plots méér muziek.
Alles wordt vloeiender gepresenteerd, de
muziek is geen aaneen-schakeling meer van
elkaar opvolgende noten, maar wordt voorgesteld
als een natuurlijk geheel.
Nog mooier.Opvallend is
ook een mooiere gelaagdheid van de lagere
frequenties. Duidelijk waarneembaar is een
stille en rustigere achtergrond waartegen details
en diepte in de muziek veel beter tot hun
recht komen.
Wie trapt daar nou nog in zo'n aaneenschakeling van niets zeggende bla bla bla? En dat alleen maar voor een voeding! Wat kost die fraaie product eigenlijk? Ik kan het zo op het oog niet vinden maar ik heb gezien dit proza heel bange vermoedens. Sorry, ik kan het niet helpen, maar wat vertelt die uiteenzetting nou echt?Dit apparaat bant elke digitale
hardheid en verschaft een uniek luistergevoel.
De beluistering naar muziek is relaxter en volledig
stressloos, echter zonder inboeten van
enige dynamiek of detail, wel integendeel!”
Verder, je vertelt dat je 5 à 10 % van de waarde van je apparatuur over hebt voor kabeltjes. Is natuurlijk relatief, maar als ik je zo "beluister" koop je niet de goedkoopste spullen en dan zal vrees ik zelfs 5 % niet een gering bedrag zal zijn. Maar goed, ieder z'n ding, wees er gelukkig mee.
Het is al met al wel een heel duidelijk antwoord op mijn zeer recente vraag of ze er nog zijn, die goedgelovigen.
Fixed it for youRay schreef op maandag 16 maart 2015 @ 17:24:
[...]
Geef niet meer uit dan 5% (eventueel een keer 10%) van je set waarde aan kabels uit en je hebt dit hele topic niet nodig. Heb je een speakerset van 100K en je knoopt daar een mooi transparent opus aan van 18k en je wordt daar gelukkig van > imho gewoon doen!!
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Hoe duur zijn de kabels die gebruikt worden in opnamestudio`s eigenlijk ? (ook 100 euro de meter)
Ongeveer 1 euro per meter voor XLR kabel van Tasker (gangbaar merk).
Ken ik verder niet, maar ik associeer ook heavy metal niet met iets als Iron Maiden, maar eerder met iets als Sepultura. Bij Iron Maiden denk ik eerder aan hardrock.VasZaitsev schreef op maandag 16 maart 2015 @ 16:24:
Quorthon zou een woordje met je willen spreken, ware het niet dat ie alweer een tijdje hemelen is.
Wat dat aangaat zou ik liever betere masters zien. Misschien zou ik ook meer dan de onderste 20% van m'n volume knop kunnen gebruiken als de originelen wat minder luid waren. En misschien zouden ze ook standaard in plaats van die twijfelachtige masters te resamplen naar 24/96 of hogere bit-/sample rates ook gewoon minder vergurpte masters kunnen maken met een standaard 16/44.Veel "mainstream" metal heeft idd veel last van de loudness war, maar, er bestaan vast wel on-loudness kabels voor dat soort gevallen
[/rant]
Kijk als een kabel dat zou kunnen doen, dan zou het z'n geld helemaal waard zijn
Lekker nuttig 24 bit met de moderne produkties
. Steeds minder dynamiek, en steeds meer bit diepte. Iets gaat er fout 
En waarom je toch boven de 20KHz (met 96KHz+) uit zou wilen komen is mij ook niet geheel duidelijk
. Omdat je dan meer "stapjes" hebt om je analoge signaal te beschrijven waarschijnlijk
En waarom je toch boven de 20KHz (met 96KHz+) uit zou wilen komen is mij ook niet geheel duidelijk
Tja, Maiden is toch wel behoorlijk heavy metal, met her en der wat powermetal invloeden [of andersom, kan ook], wat ik zo gehoord heb van Sepultura is thrash/death. Dat je Maiden niet heftig genoeg vind om metal te noemen is misschien wat anders, maar zo blijven we aan de ganghenkie196 schreef op maandag 16 maart 2015 @ 19:58:
[...]
Ken ik verder niet, maar ik associeer ook heavy metal niet met iets als Iron Maiden, maar eerder met iets als Sepultura. Bij Iron Maiden denk ik eerder aan hardrock.
En foei dat je Quorthon/Bathory niet kent, da's ongeveer het begin van de blackmetal en alle afstromingen daar weer van
Betere masters doen ook zeker wonderen, gelukkig luister ik veel oude meuk, maar Sabaton is bijv. niet om aan te horen met mijn COP op mijn kop. Dat is echt helemaal kapot gemixt.[...]
Wat dat aangaat zou ik liever betere masters zien. Misschien zou ik ook meer dan de onderste 20% van m'n volume knop kunnen gebruiken als de originelen wat minder luid waren. En misschien zouden ze ook standaard in plaats van die twijfelachtige masters te resamplen naar 24/96 of hogere bit-/sample rates ook gewoon minder vergurpte masters kunnen maken met een standaard 16/44.
[/rant]
Kijk als een kabel dat zou kunnen doen, dan zou het z'n geld helemaal waard zijn
Maar volgens mij hoor je gelovigen in speciale kabeltjes daar veel minder over, over hoe goed de bron is. Zelfs al heb je kabels die artefacten zijn van St. Muzykkus en echt beter geluid geven, veel heb je er niet aan als je bron klote is.
Ik speel mijn kabels vaak open met Asphyx > The Rack alvorens ik verder ga met loreena mckennitt. Heerlijke combinatie! (vooral die laatste heeft zeer mooie opnames
)
[ Voor 22% gewijzigd door Ray op 16-03-2015 20:26 ]
Roep dat nou niet zo hard, zometeen krijgen de audiopaten een hartverzakking omdat bijna alle muziek die ze hebben geluisterd over minimaal 20 meter (parallel misschien wel honderden tot duizenden meters) kabel van €1/m is gegaanJag schreef op maandag 16 maart 2015 @ 19:17:

Ach ja en zo komen we weer bij de verhalen van de studio boot waar alleen vd Hull ligt en een paar studio's die compleet transparent bekabeld zijn en hoppla we zijn terug naar deel 1. Toch best knap dat we het al 5 delen volhouden elkaar telkens weer na te pratenTNW schreef op maandag 16 maart 2015 @ 20:59:
[...]
Roep dat nou niet zo hard, zometeen krijgen de audiopaten een hartverzakking omdat bijna alle muziek die ze hebben geluisterd over minimaal 20 meter (parallel misschien wel honderden tot duizenden meters) kabel van €1/m is gegaan

* Ray neemt zich zoals in elk deel weer voor dit niet meer te doen
Tip > dit is overigens een studio die echt voor kwaliteit gaat http://www.stockfisch-records.de/sf12_start_e.html hebben leuke opnames er tussen zitten.
[ Voor 15% gewijzigd door Ray op 16-03-2015 21:19 ]
Ben niet zo goed met genres, meestal als ik me afvraag in welk genre iets valt, kijk ik op wikipediaVasZaitsev schreef op maandag 16 maart 2015 @ 20:17:
Tja, Maiden is toch wel behoorlijk heavy metal, met her en der wat powermetal invloeden [of andersom, kan ook], wat ik zo gehoord heb van Sepultura is thrash/death. Dat je Maiden niet heftig genoeg vind om metal te noemen is misschien wat anders, maar zo blijven we aan de gang![]()
En foei dat je Quorthon/Bathory niet kent, da's ongeveer het begin van de blackmetal en alle afstromingen daar weer van
Soms kan ik me er iets bij voorstellen, soms ook niet. Voor mij was toen ik het voor het eerst hoorde Sepultura heavy metal en Napalm Death was death metal. Black metal ken ik vooral van Dimmu Borgir en in dit geval vond ik de benoeming van de metal soort wel passen bij de muziek, dus heb ik dat zo onthouden. Maar verder ben ik meer van de Sepultura / Hatebreed -achtige metal, niet zo zeer black.
Had nog nooit de DR nummertjes opgezocht voor dingen als Sabaton en Hatebreed, maar bij het uitzoeken van nieuwe luidsprekers was me wel opgevallen dat dit geen goede muziek is om luidsprekers die veel detail kunnen weergeven op uit te zoeken. Die maken het vooral vermoeiend om te beluisteren.Betere masters doen ook zeker wonderen, gelukkig luister ik veel oude meuk, maar Sabaton is bijv. niet om aan te horen met mijn COP op mijn kop. Dat is echt helemaal kapot gemixt.
Grappig genoeg is iets als Skillet, dat luid genoeg gemasterd is dat het ik daarbij vrijwel altijd het volume nog weer even een extra tandje terug moet doen, dan wel weer vrij goed om details op te kunnen horen. Waarschijnlijk maakt het wel wat uit dat het een andere muziek stroming is (alternative rock).
Welcome to the internet!Ray schreef op maandag 16 maart 2015 @ 21:15:
Ach ja en zo komen we weer bij de verhalen van de studio boot waar alleen vd Hull ligt en een paar studio's die compleet transparent bekabeld zijn en hoppla we zijn terug naar deel 1. Toch best knap dat we het al 5 delen volhouden elkaar telkens weer na te praten
[ Voor 9% gewijzigd door henkie196 op 16-03-2015 21:45 ]
Uiteindelijk gaat deze discussie voor mij over vermaak. Een beetje audiofieltjes trollen blijft gewoon leuk. Ik pretendeer niet meer iets nuttigs bij te dragen aan de discussie want beide fronten hebben zich zo ingegraven dat ze er in WO 1 een voorbeeld aan hadden kunnen nemen.Ray schreef op maandag 16 maart 2015 @ 21:15:
[...]
Toch best knap dat we het al 5 delen volhouden elkaar telkens weer na te praten
Overigens heeft 1 front gewoon gelijk
Dat zeiden ze in de eerste wereldoorlog ook alTNW schreef op maandag 16 maart 2015 @ 22:11:
[...]
Uiteindelijk gaat deze discussie voor mij over vermaak. Een beetje audiofieltjes trollen blijft gewoon leuk. Ik pretendeer niet meer iets nuttigs bij te dragen aan de discussie want beide fronten hebben zich zo ingegraven dat ze er in WO 1 een voorbeeld aan hadden kunnen nemen.
Overigens heeft 1 front gewoon gelijk
En soms vind ik dat er behoorlijk interessante dingen in dit topic staan, als het gaat over wáárom iets echt onzin is, dingen met cijfertjes enzo.
Dat psycho-akoestische domein.. Het is wat. Zelfs tussen versterkers, zo las ik in een link ergens in dit topic, wordt eigenlijk geen verschil gehoord. En toch voel je je veiliger met een duurder exemplaar. Net zoals dat je een sportwagen, even snel als een ferrari maar dan voor een fractie van de prijs ook niet geloofd.
Het is wel geinig: we zeggen met z'n allen snel dat als het te goedkoop is om waar te zijn dat ook wel niet zo zal zijn. Dat argument wordt door de industrie in feite dus omgekeerd gebruikt.
En toch, ook al weet ik het, zou ik nooit voor m'n nieuwe set een instappertje kopen. Frusterend eigenlijk.
Het is wel geinig: we zeggen met z'n allen snel dat als het te goedkoop is om waar te zijn dat ook wel niet zo zal zijn. Dat argument wordt door de industrie in feite dus omgekeerd gebruikt.
En toch, ook al weet ik het, zou ik nooit voor m'n nieuwe set een instappertje kopen. Frusterend eigenlijk.
Je kan je ook richten op dingen die wel echt van belang.zijn, er blijft genoeg over!
Je moet het anders zien. Het is meer dat als je in de supermarkt staat en je ziet 3 biefstukken liggen. 1 kost 10euro per kg, 1 kost 15euro per kg en 1 kost 100euro per kg. Nu kun je op zich best beredeneren dat die van 10euro per kg minder goed is dan die van 15euro per kg, maar die van 100euro per kg is gewoon absurd duur. Bij de biefstukken hoort de volgende informatie:rodie83 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 12:38:
Dat psycho-akoestische domein.. Het is wat. Zelfs tussen versterkers, zo las ik in een link ergens in dit topic, wordt eigenlijk geen verschil gehoord. En toch voel je je veiliger met een duurder exemplaar. Net zoals dat je een sportwagen, even snel als een ferrari maar dan voor een fractie van de prijs ook niet geloofd.
10euro koe: stond in een stal met niet al te veel bewegingsruimte en standaard voer
15euro koe: kon vrij rondlopen in een wei
100euro koe: kon vrij rondlopen in een wei met een prachtig uitzicht wat er voor zorgde dat de koe zich veel beter voelde en het vlees daardoor ook veel beter is.
Alleen wie is we? Ik voel me daar absoluut niet mee aangesproken, integendeel. Ik ben veel te nuchter om niet door te hebben dat bij de meerderheid van de producten het goedkoopste goed genoeg is. Enkel als het een duurzaam product is dat jaren mee moet, geef ik binnen redelijke grenzen wel eens toe aan "het oog wil ook wat". Maar let wel, binnen die redelijke grenzen.rodie83 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 12:38:
Het is wel geinig: we zeggen met z'n allen snel dat als het te goedkoop is om waar te zijn dat ook wel niet zo zal zijn.
Het blijft entertainment dit forum, want ik had blijkbaar even de ogen maar half open, zodat is dat "psycho-akoestische domein'" meende te lezen als psycho-akoestische dromen. Even grinniken om me zelf.
Stroomkabel van ca. €1500: https://www.alpha-audio.n...depaardje-aerostar-fi-50/
Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen
Zonder objectieve informatie (en die is niet altijd bij de hand), kun je echter alleen maar op je gevoel afgaan en dan redeneer je zelf al snel duurder = beter. Veel restaurants zetten bijvoorbeeld een heel duur gerecht op te tafel. Dat zorgt ervoor dat de prijzen daaronder een stuk schappelijker lijken en dan lijkt 40 euro voor gerecht X ineens niet meer zo duur.Universal Creations schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 15:14:
[...]
Je moet het anders zien. Het is meer dat als je in de supermarkt staat en je ziet 3 biefstukken liggen. 1 kost 10euro per kg, 1 kost 15euro per kg en 1 kost 100euro per kg. Nu kun je op zich best beredeneren dat die van 10euro per kg minder goed is dan die van 15euro per kg, maar die van 100euro per kg is gewoon absurd duur. Bij de biefstukken hoort de volgende informatie:
10euro koe: stond in een stal met niet al te veel bewegingsruimte en standaard voer
100euro koe: kon vrij rondlopen in een wei met een prachtig uitzicht wat er voor zorgde dat de koe zich veel beter voelde en het vlees daardoor ook veel beter is.
_██_
(ಠ_ృ)
Dat is het psychologische aspect waardoor mensen vaak niet het duurste en ook niet het goedkoopste artikel kopen.
Wat betreft restaurants: zij zijn te vergelijken met de akoestiek bij het luisteren naar muziek. De biefstuk qua product wordt niet beter, maar hij komt wel perfect tot uiting. Akoestiek maakt de apparatuur niet beter, maar zorgt er wel voor dat de ervaring wel het beste is.
Wat betreft restaurants: zij zijn te vergelijken met de akoestiek bij het luisteren naar muziek. De biefstuk qua product wordt niet beter, maar hij komt wel perfect tot uiting. Akoestiek maakt de apparatuur niet beter, maar zorgt er wel voor dat de ervaring wel het beste is.
Verwijderd
Pas op dat je niet doorslaat naar de andere kant, en denkt dat alles maar hetzelfde klinkt, ongeacht wat er in zit. Dat is ook niet waar.rodie83 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 12:38:
Er is wel degelijk een bereik waar je gewoon meer kwaliteit krijgt voor een hogere prijs. Zat situaties gehad waar er een duidelijk verschil tussen de verschillende hardware te horen was.
Maar er zijn onderdelen die daar veel minder gevoelig voor zijn, of waarbij de kosten om tot zeer hoge kwaliteit te komen, nihiel zijn.
Er zijn ook situaties waarbij de hardware verwaarloosd wordt, en je dan bedroevend veel onderscheid hoort, bijvoorbeeld bij de analoge uitgangen van DVD en Bluray spelers, die er alleen nog maar ter compatibiliteit bij zitten.
Het is bij audio niet anders als bij andere zaken. Tot een bepaald niveau is het wel degelijk zo dat je extra betaald voor meer kwaliteit. En dán komt er een punt, waarbij je voor naam en exclusiviteit gaat betalen, en niet meer voor daadwerkelijke verbeteringen.
Dat is niet exclusief voor audio... Rolex horloges geven echt niet beter de tijd aan dan Seiko, en zijn echt niet van betere kwaliteit. En die 4000 euro handtas van Gucci is het ook niet waard, of de 5000 euro jurk van Versace. Maar dat wil niet zeggen dat er geen verschil is tussen kleren van 5 euro en 50 euro!
Wauw!SannrHerr schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 16:50:
Stroomkabel van ca. €1500: https://www.alpha-audio.n...depaardje-aerostar-fi-50/
Akiko meldt dat de kabel zeer open en snel is. Uiteraard met een lekker diep en stevig laag voor het fundament wat voor ruimte zorgt in de weergave.
De nieuwe Akiko Aerostar FI 50 is vanaf nu beschikbaar voor 1495 euro.
Verwijderd
Dus met crappy zuilen die totaal geen laag weer kunnen geven hoef ik enkel maar zo'n kabel te kopen?
Dan hebben subwoofers boven de 1500,- dus ook geen bestaansrecht meer. Kopuuuh!!
Dan hebben subwoofers boven de 1500,- dus ook geen bestaansrecht meer. Kopuuuh!!
Ga je met kabel van 100 euro per meter dan niet alle fouten in de opnamekabel horen, en wil je dat wel ?Jag schreef op maandag 16 maart 2015 @ 19:17:
Mijn ene speaker staat wat verder weg dan de ander... moet ik dan een 'snelle' kabel regelen om dat weer op te lossen?
Het is goedkoper om ze met een trage kabel even langzaam te maken.
KeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 20:45:
Mijn ene speaker staat wat verder weg dan de ander... moet ik dan een 'snelle' kabel regelen om dat weer op te lossen?
Daarvoor zet je de redstone repeater in die het signaal in de korte kabel vertraagd.KeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 20:45:
Copyright and left by SED...
Hierin vergeet je nog te melden dat de koeien van 100euro ook nog dagelijks een massage krijgen en naar klassieke muziek luisteren die afgespeeld wordt op een installatie met kabels van 1500e de meter, stroomkabels van 1495 euro en een speciale usb-kabel van 3000 euro die alles verbind met een iPodUniversal Creations schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 15:14:
Want a cookie?!
Dit topic is gesloten.
Let op:
~~~[html]Voor HDMI-kabels hebben we <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1370856">HDMI kabel: 11 euro of 140 euro? Deeltje 2</a>~~~[/html]
~~~[html]Voor HDMI-kabels hebben we <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1370856">HDMI kabel: 11 euro of 140 euro? Deeltje 2</a>~~~[/html]