Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
(Ik weet vrijwel niets van audio, dus misschien zie ik iets over het hoofd
Ja dat kan, maar er is één probleem. Nou ja, twee problemen.Junia schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 14:03:
Als het verschil in klanken voor sommigen hoorbaar is, is het dan niet mogelijk om met een (mogelijk bijzonder) gevoelige microfoon een opname te maken? Deze zou toch ook het verschil moeten waarnemen?
(Ik weet vrijwel niets van audio, dus misschien zie ik iets over het hoofd)
Probleem twee is dat het toch niet geaccepteerd wordt door de audiofielen, want die horen nou eenmaal dat hun 10k kabel beter klinkt (en zou nogal zonde zijn van de investering als dat niet zo zou zijn).
Probleem één is dat je het dan wel echt alles hetzelfde moet houden. Als je gewoon twee kabels legt en een schakelaartje lukt dat prima. Maar doe je eerst de ene, en 's avonds de tweede en doe je daarvoor de gordijnen dicht. Of stel je je microfoon opnieuw ongeveer op dezelfde plaats op, dan kan je zomaar gigantische verschillen meten.
Want er zijn dingen die er wel enorm toe doen, waarbij de akoestiek heel hoog op het lijstje staat. En dan dus niet magische knikkers op je speakers leggen, maar dingen als dikke gordijnen voor muren hangen kan wel echt grote verschillen en verbeteringen geven. Moet je natuurlijk niet tever in gaan, een dode kamer wil je ook niet in luisteren.
Ben ik helemaal met je eens, als het zo goed hoorbaar is dan is het zeker ook meetbaar.Junia schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 14:03:
Als het verschil in klanken voor sommigen hoorbaar is, is het dan niet mogelijk om met een (mogelijk bijzonder) gevoelige microfoon een opname te maken? Deze zou toch ook het verschil moeten waarnemen?
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Ja, het is natuurlijk vanzelfsprekend dat de testopstellingen identiek moeten zijn en vrijwel direct na elkaar uitgevoerd moeten worden. Het lijkt mij namelijk best logisch dat als het menselijk gehoor een afwijking kan constateren dat dit relatief eenvoudig valt te verifiëren met een microfoon.Sissors schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 14:30:
[...]
Ja dat kan, maar er is één probleem. Nou ja, twee problemen.
Probleem twee is dat het toch niet geaccepteerd wordt door de audiofielen, want die horen nou eenmaal dat hun 10k kabel beter klinkt (en zou nogal zonde zijn van de investering als dat niet zo zou zijn).
Probleem één is dat je het dan wel echt alles hetzelfde moet houden. Als je gewoon twee kabels legt en een schakelaartje lukt dat prima. Maar doe je eerst de ene, en 's avonds de tweede en doe je daarvoor de gordijnen dicht. Of stel je je microfoon opnieuw ongeveer op dezelfde plaats op, dan kan je zomaar gigantische verschillen meten.
Want er zijn dingen die er wel enorm toe doen, waarbij de akoestiek heel hoog op het lijstje staat. En dan dus niet magische knikkers op je speakers leggen, maar dingen als dikke gordijnen voor muren hangen kan wel echt grote verschillen en verbeteringen geven. Moet je natuurlijk niet tever in gaan, een dode kamer wil je ook niet in luisteren.
Ja, een pure audio modus voor muziek. Het beeld gaat dan ook uit en de analoge uitgangen worden dan aangesproken (zou dan kleuring vrij moeten zijn wat ik dan aan zou moeten nemen)henkie196 schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 13:36:
Daarnaast kan het zo zijn dat je BR speler (die voornamelijk bedoeld is om films af te spelen) zelf wat post-processing over het signaal gooit. Heeft de BR speler ook een optie om geluid zonder processing door te sturen?
Het gaat om de volgende spelers analoog aangesloten voor muziek.
Bluray:
https://www.google.nl/sea...7UI-kgJAC&ved=0CAYQ_AUoAQ
Cd spelert:
https://www.google.nl/sea...tAJ&ved=0CAYQ_AUoAQ&dpr=1
[ Voor 17% gewijzigd door Audione0 op 18-02-2015 15:06 . Reden: wat extra informatie ]
Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je audiofiel bent als je de gemiddelde versterking op een festival als acceptabel ziet.Jag schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 22:55:
[...]
Jij gaat alleen naar kamermuziek begrijp ik? Alles boven de 90 dBa kan al schadelijk zijn, dat merk je niet meteen maar wel op de langere termijn. De norm is 103 dBa in de poppodia / festivals. Soms gaat het er zelfs over heen. Tel uit je winst
.
Gehoorbescherming en audiofiel passen niet echt bij elkaar. Dure installatie en dan een live registratie opzetten waar elke amateurband zich voor zou schamen... hoef je jezelf over kabels in ieder geval niet druk te maken.
Copyright and left by SED...
Het probleem is dat je niet weet wat je moet meten.Junia schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 14:03:
Afhankelijk van welk meetinstrument je pakt kan je wel 100'en verschillen aantonen.
Heel simpel voorbeeld :
Geluid is trillingen door lucht (heel simplistisch gesteld)
Lucht is afhankelijk van omgeving en externe invloeden etc.
Als jij ademt beinvloed je de lucht (en dus ook indirect de trillingen / theoretisch geluid) en met jouw adem beinvloed je nogal wat luchtmoleculen die weer anderen beinvloeden etc etc etc, totdat de trilling (van je adem) tegen een muur aankomt, dan gaat hij kaatsen en daarmee de latere trillingen beinvloeden etc etc etc.
In principe allemaal perfect meetbaar en heeft in 100% theorieland ook allemaal invloed op het geluid wat je oren bereikt / wat je hoort. Maar toch hoor ik niemand beweren dat hun muziek gisteren totaal anders klonk dan vandaag omdat ze het gisteren starten op een inademing en vandaag op een uitademing.
Of bekijk het zo :
Een boeing 747 die net van de band afrolt is even groot als de volgende die van de band afrolt (tenminste voor het menselijke oog) alleen ga je het opmeten met een electronen microscoop dan ga je wel degelijk verschil zien, maar dit zegt nog niet dat er voor het oog ook verschil is.
In theorie is het voor geluid nog van belang of het een hoge of een lage luchtdruk gebied is waar je op het moment van luisteren inzit (dus goed opletten audiofielen bij het weer), of de fabriek die 10 km verderop staat lunchpauze heeft of vol van alles staat te verbranden.
Alleen in de praktijk is geluid op dit nivo zo ongeveer een stoomwals die over netgelegd asfalt heenrijdt waar soms een lieveheersbeestje op zit, je kan het lieveheersbeestje zien / meten en met een electronenmicroscoop zal je zien dat de stoomwals net xxx electronen omhoog gaat als hij over het lieveheersbeestje heenrijdt, maar voor het asfalt en de stoomwals is dat allemaal niet relevant.
Kabels op een andere ondergrond leggen heeft meetbaar echt wel een verschil, maar dan moet je je wel bedenken dat je hoofd 2 mm verplaatsen (waardoor het geluid net een iets andere weg door je gehoorgang krijgt etc) waarschijnlijk meer meetbaar effect heeft.
En ik zou het heel knap vinden als jij elke keer dat jij muziek luistert je hoofd (binnen een marge van 2 mm) altijd op dezelfde plek en richting houdt.
Zo heb je ooit ook weleens bordjes hier gehad die je aan de muur kon hangen en die de weerkaatsing zouden veranderen, voor de gemiddelde weerkaatsing is het materiaal van de kleren die je aanhebt en de houding waarin je zit meetbaar van meer effect dan een paar bordjes op x afstand.
Ik ben ervan overtuigd dat elke verandering die de audiofiel zegt te horen te meten is, qua meetkunsten kunnen we zelfs nog vele gradaties verder gaan.
Ik betwijfel echter of het te horen is, want op dat soort niveaus gaan er veel en veel meer dingen meespelen waardoor het nooit gelijk kan klinken.
Wat dat betreft zijn hoofdtelefoons ideaal, die schakelen 99,999999999% van de theoretische invloeden die bij normale speakers van toepassing zijn uit, puur en alleen maar door het gebied te verkleinen.
Wat denk je zelf dat meer invloed heeft op geluid :
- De grootte van je luisterruimte
- Het behang in je luisterruimte
- Het meubilair in je luisterruimte
- Je eigen locatie in je luisterruimte
- De ondergrond waarop je kabels rusten?
En dat is nu net het mooie bij al die audiofiele troep, het werkt allemaal ongeacht wat de gigantische omgevingsverschillen zijn en wat voor invloed die omgevingsfactoren hebben.
Ga je het over kabels hebben dan heb je het over het transport van data die geluid zou kunnen vormen (laat ik het voor het gemak even geluid noemen), dan transporteer je dus geluid over een afstand van 1 a 2 meter door een dun draadje heen en wat gebeurt er daarna als het uit je speaker komt, dan gaat dat geluid opeens getransporteerd en weerkaatst worden door vele vierkante meters lucht en muren en meubilair totdat het ergens bij de persoon zijn oren aankomt.
Naast zeuren over de kwaliteit van de weergave, wat ik graag doeSED schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 22:55:
[...]
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je audiofiel bent als je de gemiddelde versterking op een festival als acceptabel ziet.
Gehoorbescherming en audiofiel passen niet echt bij elkaar. Dure installatie en dan een live registratie opzetten waar elke amateurband zich voor zou schamen... hoef je jezelf over kabels in ieder geval niet druk te maken.
Deze ballon zal ik even doorprikken: Niet alles is zinvol te meten. Zodra een te meten signaal zo klein is dat het minder dan twee keer je ruis/achtergrond/nulmeting is, dan is een meting statistisch niet betrouwbaar meer.Gomez12 schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 23:48:
[...]
Ik ben ervan overtuigd dat elke verandering die de audiofiel zegt te horen te meten is, qua meetkunsten kunnen we zelfs nog vele gradaties verder gaan.
Ik betwijfel echter of het te horen is, want op dat soort niveaus gaan er veel en veel meer dingen meespelen waardoor het nooit gelijk kan klinken.
[...]
Om kwalitatief te meten (dus "het is er/het is er niet") moet je te meten signaal twee keer de achtergrondruis zijn. Om kwantitatief te meten (dus niet alleen "het is er", maar "hoe veel/sterk/hoog/groot") zal je, voor enige nauwkeurigheid, een meetsignaal moeten hebben dat minstens 4 keer zo hoog is als het achtergrondniveau.
Alles wat dus invloed uitoefent op geluidsweergave, maar dat veranderingen veroorzaakt beneden het meetniveau/achtergrondruis, is dus niet te meten.Laat staan dat je die hoort, aannemende dat moderne meetinstrumenten nauwkeuriger zijn dan onze zintuigen. De perfecte microfoon/versterker met een noise floor van absoluut 0, die bestaat niet. Dat is natuurkundig ook niet mogelijk.
* JumpStart mompelt iets over de onzekerheidsrelatie van Heisenberg.
Wikipedia: Onzekerheidsrelatie van Heisenberg
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Oftewel zo simpel is het niet te stellen wat wel en wat niet meetbaar is. Probleem blijft wel dat je niet alle variabelen exact constant kan houden.
Even opletten: detecteren is niet hetzelfde als meten. Maar verder heb je gelijk dat het niet zo zwart/wit is.Sissors schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 07:36:
Ruis kan je uitmiddelen. Lang genoeg meten en (in theorie) kan je ruis altijd wel verder onderdrukken. Daarnaast kan je smalbandige signalen prima nog een stuk onder de ruisvloer detecteren (kan het menselijke gehoor trouwens ook). Oftewel als je een pure toon hebt met een energie minder dan de totale ruisenergie in de audio band, dan is die nog best te detecteren.
Oftewel zo simpel is het niet te stellen wat wel en wat niet meetbaar is. Probleem blijft wel dat je niet alle variabelen exact constant kan houden.
Verder is het wel sneaky dat je, in je voorbeeld hierboven, ineens het hebt over smalbandige signalen in een complete audio band. Ja, zo kan ik het ook.
Overigens is lang genoeg meten (de integratietijd vergroten) niet altijd een optie. Een signaal dat significant korter is dan de integratietijd ga je niet goed (of helemaal niet meer) detecteren of meten.
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Hangt er een beetje vanaf hoe je het doet. Je kan natuurlijk ook meerdere kortere metingen doen en dan de (meet)ruis, of spreiding, er uit proberen te filteren. Een blip in je signaal zie je dan nog steeds niet terug, maar om bijvoorbeeld het effect van een kabel, DAC of versterker te kunnen bepalen zou je toch niet op dat soort verstoringen letten. Je zou dan denk ik eerder meerdere malen een meting willen doen om je ruis of spreiding op het signaal en/of de meting te kunnen bepalen, om dan daarna diezelfde metingen te herhalen met een andere kabel/DAC/versterker. Als je dat vaak genoeg herhaalt zou je de nauwkeurigheid van je meting wel kunnen verbeteren.JumpStart schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 09:16:
Overigens is lang genoeg meten (de integratietijd vergroten) niet altijd een optie. Een signaal dat significant korter is dan de integratietijd ga je niet goed (of helemaal niet meer) detecteren of meten.
Alhoewel het verwerken van een audio signaal dat zo complex is als een normaal liedje me niet zo eenvoudig lijkt.
Moet je eens op de head-fi forums kijken over watvoor invloeden versterkers, DACs en kabels wel niet hebben op het geluid van een gemiddelde koptelefoon als je de gebruikerservaringen mag geloven. En dat is dus zonder invloed van kamer akoestiek.Gomez12 schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 23:48:
Wat dat betreft zijn hoofdtelefoons ideaal, die schakelen 99,999999999% van de theoretische invloeden die bij normale speakers van toepassing zijn uit, puur en alleen maar door het gebied te verkleinen.
Verwijderd
Iemand vroeg my of ik ik geloof. Nee ik ben niet religieus. Ik luister en experimenteer.
Ik zeg gewoon wat IK vind en voor de rest ga ik niet in discussie met kinderachtig gedrag. Ik ga verder niet over hifi praten op dit forum. Ik respecteer jou bevindingen. Als je sociaal ontwikkeld bent mag je die van mij ook respecteren.
Beter dan live kan eigenlijk niet. Maar als je de meeste live sets gaat beluisteren dan vraag je jezelf af of je niet vooral voor de sfeer komt (ja dus!) ipv voor de geluidskwaliteit ( nee dus)Jag schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 23:55:
[...]
Naast zeuren over de kwaliteit van de weergave, wat ik graag doe, hou ik toch ook wel van muziek
. Zeker ook als het live gespeeld is/wordt. Of begrijpen we elkaar nou niet
?
Als gehoorbescherming een goed idee is dan moet je vaststellen dat de kwaliteit al bedenkelijk is.
Maar vwb sfeer is er weinig beter dan live!
Nee, sorry. Ik respecteer hoogstens het recht dat jij hebt op je mening. Je mening zelf respecteer ik totaal niet. Die is namelijk volslagen nergens op gebaseerd.Verwijderd schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 17:06:
ach ja kleine kindere reageren als kleine kinderen. Daar valt niks tegen te doen.
Iemand vroeg my of ik ik geloof. Nee ik ben niet religieus. Ik luister en experimenteer.
Ik zeg gewoon wat IK vind en voor de rest ga ik niet in discussie met kinderachtig gedrag. Ik ga verder niet over hifi praten op dit forum. Ik respecteer jou bevindingen. Als je sociaal ontwikkeld bent mag je die van mij ook respecteren.

http://gizmodo.com/dont-l...-premium-sound-1686749071
Sorry. Ik zie hier een gezonde discussie. Wat is hier dan kinderachtig aan? Dat mensen het niet met jou eens zijn?Verwijderd schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 17:06:
ach ja kleine kindere reageren als kleine kinderen. Daar valt niks tegen te doen.
Ja, ik ben kritisch. Als jij stelt dat ABX testen onzin is vanwege quantumfysische verschijnselen, dan is het niet kinderachtig om te vragen "welke dan?" Dat is een uitnodiging om je bevindingen te onderbouwen.
Als ik opnames afmix hoor ik ook allerlei verschillen die er niet zijn. Daarom dwing ik mijzelf om blind te vergelijken. Ik pak dan een uitgangspunt, verander iets, en kijk of ik blind aan kan wijzen welke mix de 'nieuwe' is en welke het uitgangspunt. Vaak verdwijnen allerlei 'verschillen' dan als sneeuw voor de zon. Soms niet, en als de nieuwe dan beter is dan het uitgangspunt, dan maak ik vooruitgang. Dit doe ik soms wel een keer of 10 per sessie.Verwijderd schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 00:50:
En ja ik hoor verschillen in kabels. Vaak grote soms kleine.
Wat ik wil zeggen: je oren houden je continue voor de gek, zeker als je een verschil wilt horen. De meeste mensen kennen de standaard plaatjes wel voor gezichtsbedrog, maar slechts weinig mensen schijnen te begrijpen dat het voor geluid precies hetzelfde is. Dat heeft niets met materiaalkunde of kwantumfysica te maken, dat is simpelweg een eigenschap van het doorsnee menselijk brein.
Zag deze net in het WTF topique langskomen en wou daar al doorlinken naar hiero. Dat men audiokabels adverteert als superieur kan ik nog snappen, een analoog signaal heeft baat bij een goede kabel. Maar een volledig digitaal medium waar gewoonweg geen niet-digitale versies van zijn adverteren als superieur? Juist Sony, ik was al geen groot fan maar nu zijn jullie toch echt een klant kwijt.ASW1 schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 21:59:
Ah, Sony komt nu ook met een audiofielengeheugenkaart.![]()
http://gizmodo.com/dont-l...-premium-sound-1686749071
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Toch is hier nog een mooi verhaal aan op te hangen: de SD-kaart vraagt stroom, maar vraagt meer als er een lees- of schrijfbewerking wordt uitgevoerd. Je krijgt dan eenzelfde soort ruis als bij een schakelende voeding. Bij extreem slecht geconstrueerde ingebouwde geluidskaarten kun je dat fenomeen horen. (edit: als er sprake is van een aardlus hoor je vaak ook) Deze kaart zou zijn vermogensvraag meer geleidelijk doen.D4NG3R schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 02:41:
Maar een volledig digitaal medium waar gewoonweg geen niet-digitale versies van zijn adverteren als superieur?
Punt is, voordat je hier geld aan uitgeeft koop je al een fatsoenlijke audiospeler, en heb je het probleem niet
[ Voor 3% gewijzigd door ktf op 20-02-2015 08:47 ]
Verwijderd
De enige die hier kinderachtig reageert zijn niet degenen die kritiek hebben op u.Verwijderd schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 17:06:
En u bent niet de enige in deze reeks van topics die in dezelfde valkuil is gestapt om het psycho-akoestische component te verwaarlozen. Iets wat op persoonlijk vlak weinig betekenis heeft maar wel van belang is als het om commerciële belangen gaat waarbij mensen willens en wetens grote sommen geld wordt afgetroggeld.
Het patroon wat ik hierin herken tussen al diegenen die in dit topic voorbij gekomen zijn is toch wel het feilloze geloof in het eigen gelijk. Het *kan* gewoon niet zijn dat zo iemand aan zichzelf twijfelt, in wat voor mate dan ook (en er is vast ook een 'ik ga het gvd toch niet toegeven!' component). Dan is uiteraard de enige conclusie die mogelijk is dat de rest het gewoon fout moet hebben, en wordt er gezocht naar wat er dan ook maar dat zou moeten bewijzen. Cognitieve dissonantie dus.
And now for something completely different: http://www.machinadynamica.com/index.html
[ Voor 42% gewijzigd door brama op 20-02-2015 17:01 ]
I mentioned it once, but I think I got away with it.
Klopt, maar dit ding is gericht op gebruikers die dit al hebben..ktf schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 08:45:
[...]
Punt is, voordat je hier geld aan uitgeeft koop je al een fatsoenlijke audiospeler, en heb je het probleem niet
Na ja, dan heb je het over kwantiteit en kwaliteit wmb. De kwaliteit is wisselend en afhankelijk van de akoestische omstandigheden maar toch vaak ook gewoon goed. De kwaniteit is eigenlijk altijd teveel, geen enkel pop (in brede zin) concert dat onder de 90dBa blijft. Het ruis niveau (publiek ed) ligt ook beduidend hoger, kan gerust 80dBa zijn. Dan heb je ook wat meer kwantiteit nodigSED schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 17:15:
[...]
Beter dan live kan eigenlijk niet. Maar als je de meeste live sets gaat beluisteren dan vraag je jezelf af of je niet vooral voor de sfeer komt (ja dus!) ipv voor de geluidskwaliteit ( nee dus)
Als gehoorbescherming een goed idee is dan moet je vaststellen dat de kwaliteit al bedenkelijk is.
Maar vwb sfeer is er weinig beter dan live!
Ik ken geen enkele live registratie ( of live aanwezig) die vergelijkbaar is meteen een studioopname.Jag schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 19:13:
[...]
Na ja, dan heb je het over kwantiteit en kwaliteit wmb. De kwaliteit is wisselend en afhankelijk van de akoestische omstandigheden maar toch vaak ook gewoon goed.
Als het puur om kwaliteit gaat is een live concert altijd de mindere van een studio registratie.
Wel is het zo dat muziek mee ris dan kwaliteit en dat de sfeer een component toevoegt die geen enkele installatie kan toevoegen.
Maar ik heb het dan over het zo perfect mogelijk reproduceren van een muziekinstrument of een zanglijn en niet over de dynamiek die tijdens een live concert op het publiek overgebracht kan worden. Zelfs met bedenkelijke kwaliteit heb ik live optredens meegemaakt die niet alleen uniek waren maar zelfs beter dan welke studioopname ook. Niet vwb de geluidsreproductie maar dat ongrijpbare..
In dit topic waar men elkaar maar wat graag vliegen afvangt met semi wetenschappelijke weerleggingen van snake oil kwaliteiten van allerlei spullen ( vooral kabels) eigenlijk een discussie die er niet thuishoort.
Of er moet een kabel op de markt komen die ook de sfeer kan overbrengen
There's No Way Sony's Price-Gouging "Premium Sound" SD Card Is Worth It.
Het uitgangspunt van het artikel is duidelijk, maar omdat ik anders niet begrijp waarom een gerenommeerd bedrijf als Sony zich aan dit soort producten waagt, kan er vanuit een technisch standpunt inderdaad een rechtvaardiging voor een product als dit zijn?
Dat kan er zijn maar dan alleen als hij gebruikt wordt in een systeem dat heel slecht is ontworpen. Dan zou je nl. overspraak kunnen krijgen tijdens het uitlezen van de kaart en dat is iets waar je de kaart op zou kunnen designen om deze effecten te minimaliseren.Weemism schreef op maandag 23 februari 2015 @ 14:52:
Het uitgangspunt van het artikel is duidelijk, maar omdat ik anders niet begrijp waarom een gerenommeerd bedrijf als Sony zich aan dit soort producten waagt, kan er vanuit een technisch standpunt inderdaad een rechtvaardiging voor een product als dit zijn?
Ik verwacht eigenlijk eerder dat Sony denkt een makkelijke manier te hebben gevonden om wat geld te vangen.
[removed]
Ze proberen het te verkopen bij een Walkman van $1200. Als je die al koopt heb je sowieso geld te veel.redwing schreef op maandag 23 februari 2015 @ 15:02:
[...]
Dat kan er zijn maar dan alleen als hij gebruikt wordt in een systeem dat heel slecht is ontworpen. Dan zou je nl. overspraak kunnen krijgen tijdens het uitlezen van de kaart en dat is iets waar je de kaart op zou kunnen designen om deze effecten te minimaliseren.
Ik verwacht eigenlijk eerder dat Sony denkt een makkelijke manier te hebben gevonden om wat geld te vangen.
Verwijderd
Analoog aangesloten dus. Dan verbaast het me niets dat je een groot verschil hoort. Ik had hetzelfde toen ik een DVD speler kocht, en wilde dat daar behoorlijke analoog geluid uit kwam, omdat ik nog een ouderwetse stereo versterker heb, en geen Dolby versterker.Audione0 schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 15:02:
[...]
Ja, een pure audio modus voor muziek. Het beeld gaat dan ook uit en de analoge uitgangen worden dan aangesproken (zou dan kleuring vrij moeten zijn wat ik dan aan zou moeten nemen)
Het gaat om de volgende spelers analoog aangesloten voor muziek.
Bluray:
https://www.google.nl/sea...7UI-kgJAC&ved=0CAYQ_AUoAQ
Cd spelert:
https://www.google.nl/sea...tAJ&ved=0CAYQ_AUoAQ&dpr=1
Ik wist dat mijn no-name DVD spelertje duidelijk slecht geluid gaf. Maar toen ik ging testen, bleken de DVD spelers van normale merken, net zo slecht te zijn. Ik moest naar een behoorlijk duur model toe voordat ik op CD kwaliteit zat. Dat was best schrikken. (En zeer ongewenst, was absoluut niet van plan geweest veel geld uit te geven!)
Mijn conclusie was dat de analoge uitgang van DVD spelers er meestal alleen voor de compatibiliteit bij zit, maar dat ze er absoluut niet voor ontworpen zijn ze ook echt te gebruiken. Er wordt gewoon vanuit gegaan dat je digitaal naar de versterker gaat, en dus wordt het analoge gedeelte volstrekt verwaarloosd.
Ik vermoed dat dat bij Bluray alleen maar erger is geworden.
Klopt, behalve dat laatste stuk. Doordat er veel gebruik gemaakt wordt van standaard designs is het tegenwoordig, ondanks dat analoog steeds minder wordt gebruikt, juist beter geworden. Bij veel spelers is het analoog geluid best goed te noemen terwijl dat een aantal jaren geleden inderdaad gewoon belabbert genoemd kan worden. Al blijft het wel zo dat als je echt goed analoog geluid wil hebben je nog steeds de speler daar echt op uit moet zoeken.Verwijderd schreef op maandag 23 februari 2015 @ 18:34:
[...]
Mijn conclusie was dat de analoge uitgang van DVD spelers er meestal alleen voor de compatibiliteit bij zit, maar dat ze er absoluut niet voor ontworpen zijn ze ook echt te gebruiken. Er wordt gewoon vanuit gegaan dat je digitaal naar de versterker gaat, en dus wordt het analoge gedeelte volstrekt verwaarloosd.
Ik vermoed dat dat bij Bluray alleen maar erger is geworden.
[removed]
Audione0 in "zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5"
Dit even in het bijzonder:
Maar wel als ik file A op 2 cdtjes brand en ik test deze dmv steeds over te schakelen hoor ik bijvoorbeeld dat de bassen via mijn cd speler gecontroleerder naar mijn receiver gestuurd worden en als ik dan overschakel naar mijn bluray speler dat de bassen dan iets rommeliger klinken. Dit viel mijn vriendin zelfs op die totaal niets met audio heeft. Ik vroeg haar nl zonder te zeggen wat ik ervan vond welke verschillen zij opmerkte. Toen zei ze van: hey die bas is wat raarder, het resoneert wat meer.
Nogmaals, dit heeft niets met het verschil Tussen File A en B te maken maar tussen speler A en B..
In mijn geval is het duidelijk te horen. Op gelijk volume (db meter gemeten)
Wat ik ook ergens eerder aangaf is dat het hoog minder scherp over kwam op de cd speler.
Maar welke speler het "mooiere" geluid geeft valt over te twisten. Ik vind de cd speler mooier klinken terwijl een ander misschien de blueray mooier vind op analoog gebied.
Waarom het zoveel moet meer kosten snap ik ook niet. Maar dat zie je vaak bij audio. Elke detail meer kost je een veelvoud, of meer.Verwijderd schreef op maandag 23 februari 2015 @ 18:34:
[...]
Ik wist dat mijn no-name DVD spelertje duidelijk slecht geluid gaf. Maar toen ik ging testen, bleken de DVD spelers van normale merken, net zo slecht te zijn. Ik moest naar een behoorlijk duur model toe voordat ik op CD kwaliteit zat. Dat was best schrikken. (En zeer ongewenst, was absoluut niet van plan geweest veel geld uit te geven!)
De cd speler die ik gekocht heb kostte me 599 euries. Sommige zullen me voor gek verklaren, ook deels waar

[ Voor 91% gewijzigd door Audione0 op 23-02-2015 20:23 ]
Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt
edit. niet te spreken over de Krell DT10, een los loopwerk voor fl 20.000,-- Heb nog nooit zoiets daarna gebouwd gezien. (had de combi DT10 / Reference 64 en KRC-HR nooit moeten inruilen op de KPS25sc)
[ Voor 39% gewijzigd door Ray op 23-02-2015 20:29 ]
Mooi ding!
[ Voor 20% gewijzigd door Audione0 op 23-02-2015 20:30 ]
misschien het CERN ook eens mailen .. of ze niet gewoon die protonen op een berg vriendinnen moeten afvuren .. en dan luisteren wat die allemaa voor deeltjes opnoemen
Gewoon overal één of meerdere vriendinnen voor nemen .. en we stoten op in de vaart des volks
Ik zal weer eens kijken of ik nog ergens een leuke luistertest kan opsnorren.
En of de waarneming uberhaupt geheel of gedeeltelijk toe te schrijven is aan dat "iets" van 5, 500 of 5000 euro, wat een mogelijkheid is, maar niet de enige en vaak ook niet de meest logische.Audione0 schreef op maandag 23 februari 2015 @ 20:56:
Hahaha, misschien wel... Het gaat er toch om of er verschil waar te nemen is. Of dat 5, 500 of 5000 euro waard is, dat is iets anders..
(waarbij het meetinstrument vriendin waarschijnlijk veruit het duurste component zal blijken te zijn
[ Voor 10% gewijzigd door gekkie op 24-02-2015 00:32 ]
Een multimeter / oscilloscope blijft wel (veel) goedkoper in gebruikgekkie schreef op maandag 23 februari 2015 @ 20:43:
* gekkie heeft het licht gezien ... en ruilt z'n multimeter in voor een vriendin ... meet alles .. en daarbij nog eens veel nauwkeuriger ... en met een mooie omschrijving ..
misschien het CERN ook eens mailen .. of ze niet gewoon die protonen op een berg vriendinnen moeten afvuren .. en dan luisteren wat die allemaa voor deeltjes opnoemen) Al dat moeilijke gedoe daar.
Gewoon overal één of meerdere vriendinnen voor nemen .. en we stoten op in de vaart des volks
Daar heb je helemaal gelijk ingekkie schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 00:31:
[...]
(waarbij het meetinstrument vriendin waarschijnlijk veruit het duurste component zal blijken te zijn)

Verwijderd
Een vriendin die je moet betalen voor gebruik heet anders.Rinaldootje schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 12:11:
[...]
Een multimeter / oscilloscope blijft wel (veel) goedkoper in gebruik![]()
Je bedoelt goedkoper in onderhoud ?
Je "gebruikt" je vriendin niet? Waarvoor heb je haar dan?Verwijderd schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 12:21:
[...]
Een vriendin die je moet betalen voor gebruik heet anders.![]()
Je bedoelt goedkoper in onderhoud ?
Mjah iets met dat ze m'n kwaliteit plug ofzo niet goed genoeg vindt .. andere resoneren beter ofzo ..Rinaldootje schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 13:16:
[...]
Je "gebruikt" je vriendin niet? Waarvoor heb je haar dan?
helaas maakten m'n argumenten dat dat tussen de oren zat .. maar een gevoel was etc. geen indruk .. dus abx testen was ook niet noodzakelijk.
Maar goed nu hou ik er maar over op

En ik begon nog wel met een serieuze poging .. aangezien bij een menselijke waarneming er ook nog een heel stuk "logica" van het brein betrokken is (overigens ook bij een waarneming van de meetresultaten van meetinstrumenten) aangezien als we waarneming zeggen ... we eigenlijk inclusief (een deel) interpretatie bedoelen.
[ Voor 25% gewijzigd door gekkie op 24-02-2015 15:24 ]
Soms is voor mij puur de afwerking van een apparaat het al waard. Ik heb zelf een CDX-1100 van Yamaha wat eigenlijk ook een schandalig duur apparaat was. Maar als ik zie hoe alles is afgewerkt en wat voor techniek er in zit (dubbele voeding, trilvrije ophanging)... Waarschijnlijk hoor ik het verschil niet met mijn Philips CD850 (wat trouwens ook een goede speler is) als ik hem op dezelfde (losse externe) DAC aansluit maar ik hou gewoon van technisch hoogstaande apparaten. Moet wel zeggen dat de duurdere CD spelers vaak wel een veel betere DAC hebben wat je wel hoort, niet echt heel noemenswaardig maar het verschil is er wel.Audione0 schreef op maandag 23 februari 2015 @ 19:44:
Audione0 in "zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5"
De cd speler die ik gekocht heb kostte me 599 euries. Sommige zullen me voor gek verklaren, ook deels waar. Of het 599 euro meer waard is puur op kwaliteit tov de blueray uit het cambridge kamp, nee. Omdat het hobby is, wel
Er staat op audiomarkt nog een mooi loopwerk te koop, een Barclay F1Ray schreef op maandag 23 februari 2015 @ 20:26:
ach wat is gek. Ik heb hier de Krell KPS25sc gehad (gebruikt gekocht!) dan zou ik allang in een dwangbuis afgevoerd moeten zijnBlijft een super mooie hobby!
edit. niet te spreken over de Krell DT10, een los loopwerk voor fl 20.000,-- Heb nog nooit zoiets daarna gebouwd gezien. (had de combi DT10 / Reference 64 en KRC-HR nooit moeten inruilen op de KPS25sc)
Verwijderd
Anderzijds zorgen de soms opvallend fanatieke gespecialiseerde (o.a. de wetenschappers) heren voor leuk leesvoer
Een topper: Tubulus
Het probleem is dat jouw range (imho) nog te laag ligt voor de echte fans...Verwijderd schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 00:24:
Ik heb mij eraan gewaagd om eens wat te lezen op fora over ('high end') bekabeling waarbij de sfeer van een grimmige Feyenoord-Ajax wel eens wordt gehaald. Hoe groot is de groep mensen nou eenmaal die een kabel koopt van >€100 en vervolgens zijn 'ongelijk' toegeeft?
>100 euro (en zolang het bijv <200 euro blijft) vind ik nog redelijk acceptabel als je het geld kan missen en je het esthetisch mooier vind.
Een beetje goed-verdienend persoon die gewoon geen dropveters door zijn kamer wil zien lopen die mag wmb best een kabel voor 100+ euro aanschaffen.
Ikzelf zal ook niet snel aktion kabels oid gaan kopen, ik zit liever in de 20+ euro range omdat ik daar gewoon de kabels er netter uit vind zien.
Kwalitatief maakt het wellicht geen moer uit, maar voor het oog wil ik ook best wat extra betalen. Niet iedereen hoeft kabeltjes van 0,5 euro de meter neer te leggen.
Het absurde begint imho pas bij een stuk hogere prijzen.
In de 100-150 euro range ken ik genoeg voorbeelden van mensen die zeggen dat de kwaliteit zeer twijfelachtig beter is, maar dat het voornamelijk om het gevoel erbij gaat en de looks.
Of zoals ik het een kennis ooit eens tegen zijn vriendin hoorde zeggen : Heb je liever dat we lelijke kabels door de kamer hebben lopen en een bloemenvaas voor 200 euro in de hal neerzetten of heb je liever een bloemenvaas van 10 euro in de hal en nette kabels door de woonkamer heen (alhoewel hij die discussie toen wel verloor en er nu een dure bloemenvaas in de hal staat
Heb je het geld om het te spenderen, dan moet je het gewoon lekker uitgeven aan wat je wilt (en wmb betekent dit dus ook dat als jij een jaarsalaris hebt van x keer balkenende norm dat je best kabels van 10.000 in je kamer mag hebben).
Het probleem zit hem dan ook niet echt bij de kopers met ruim het geld ervoor, het "probleem" zit hem bij de mensen die het niet ruim kunnen aanschaffen en die ervoor sparen en die er dan allerlei vergoeilijking voor moeten bijhalen om de aanschaf te verantwoorden.
Simpel gezegd is een kabeltje voor 0,5 euro voor mij hetzelfde als voor Bill Gates een kabeltje van 5 ton oid is. Volkomen verwaarloosbaar op het totale inkomen.
Kun je voor de esthetiek dan niet beter een action kabel (of beter gezegd gewoon een fatsoenlijk stukje echt koper ongeacht waar vandaan) + stuco-adje inhuren om het netjes weg te werken ?
En als je graag indruk maakt met dikke kabels .. omdat die uhmm letterlijk vet zijn .. er een mooi stukje tuinslang omheen doen .. of gewoon een dikke grijze grondkabel in de kamer leggen (mooi ommanteld .. meestal nog gewoon koper voor de koper .. en dik .. wat wil je nog meer
Dit interpreteer ik als: "De prijs van een kabel is afhankelijk van het budget dat je te besteden hebt."Gomez12 schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 01:47:
[...]
Een beetje goed-verdienend persoon die gewoon geen dropveters door zijn kamer wil zien lopen die mag wmb best een kabel voor 100+ euro aanschaffen.
[...]
Heb je het geld om het te spenderen, dan moet je het gewoon lekker uitgeven aan wat je wilt (en wmb betekent dit dus ook dat als jij een jaarsalaris hebt van x keer balkenende norm dat je best kabels van 10.000 in je kamer mag hebben).
Het probleem zit hem dan ook niet echt bij de kopers met ruim het geld ervoor, het "probleem" zit hem bij de mensen die het niet ruim kunnen aanschaffen en die ervoor sparen en die er dan allerlei vergoeilijking voor moeten bijhalen om de aanschaf te verantwoorden.
Simpel gezegd is een kabeltje voor 0,5 euro voor mij hetzelfde als voor Bill Gates een kabeltje van 5 ton oid is. Volkomen verwaarloosbaar op het totale inkomen.
Zou een betere redenering niet zijn: "De prijs van een kabel is afhankelijk van de kwaliteit die je nodig hebt."?
Ik vind het vrij onverantwoord om €10.000,- aan een speakerkabel uit te geven terwijl je voor een paar 10tjes dezelfde kwaliteit in huis haalt, ook al heb je een miljard op je banksaldo staan. *Enigzins gechargeerd uiteraard*
Als je over zoveel vermogen beschikt, heb je dan ook geen maatschappelijke verantwoording om het goed uit te geven? Kun je dan niet beter €10.000,- aan een onderzoek naar audiotechniek schenken, bijvoorbeeld aan technische universiteit die zich bezig houdt met het onderwerp?
Mensen die deze bedragen kunnen betalen hebben hun geld meestal niet verdiend door het over de balk te smijten.Gomez12 schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 01:47:
[...]
Verder gewoon een gevalletje " wat de gek ervoor geeft" of "eigen schuld, dikke bult".
Meer dan 2x de koperkiloprijs betalen is uit technisch oogpunt volstrekt zinloos.
Cititzen of Ladonia
Helemaal mee eens. Maar dat is niet het enige. Namelijk die vergoeilijkingen om de aanschaf te verantwoorden worden door hen wegens gebrek aan technisch inzicht bovendien voor absolute waarheden beschouwd. Natuurlijk moet iedereen het zelf weten of hij of zij met open ogen zich met al die lariekoek als "zilverdraad is de beste geleider (waar maar het is maar een beetje beter dan koper), maar klinkt ook helderder" en "een speciaal procedé om dit nog beter tot uiting te laten komen" wil laten belazeren. Natuurlijk weet ieder weldenkend mens dat dit puur kolder is.Gomez12 schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 01:47:
[...]
<knip>
En al helemaal als iemand dit met een hoogdravende theorie zoals onterecht schermen met kwantumtheorie dit probeert te verdedigen.
Maar er is gewoon een categorie kopers die zulke praatjes toch kritiekloos gelooft. Ongelooflijk, maar het is helaas waar. Niet voor niets is er de uitdrukking "liegen alsof het gedrukt staat".. Welnu, deze lariekoek staat gedrukt, dus is het in hun onderbewuste gedachtenwereld gewoon zo.
En als het nou ging om iets in de orde van zo'n twee keer zo duur dan normaal, dan was het nog daar aan toe, al is het ook dan nog steeds bedrog. Maar het lukt die gasten om sommigen over de streep te trekken met een "wonderproduct" van € 1000,- of nog veel meer, dat normaal slechts 50 cent kost.
En daar kan niet genoeg tegen gewaarschuwd worden, juist als het gaat om mensen met een krappe portemonnee. En dan valt een bericht als dit voor de zoveelste keer in herhaling, het zij zo. Jammer dat er tegen die lui juridisch niets ondernomen kan worden.
[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 25-02-2015 17:42 ]
Denk dat het psychologisch gezien juist beter werkt om aan die magische kwaliteiten ook een magische prijs te koppelen met een ditto "exclusiviteits" gevoel.Techneut schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 17:32:
[...]
En als het nou ging om iets in de orde van zo'n twee keer zo duur dan normaal, dan was het nog daar aan toe, al is het ook dan nog steeds bedrog. Maar het lukt die gasten om sommigen over de streep te trekken met een "wonderproduct" van € 1000,- of nog veel meer, dat normaal slechts 50 cent kost.
Met een 2x zo duur kabeltje van de action als de buurman maak ik geen indruk ...
Ik bedoel webshop in elkaar draaien is de moeite niet...
[bi]Flans schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 18:47:
bare with me
Of ik dat zou overwegen wordt door diverse factoren bepaald
Gewoon cashen voor een banner-vrij tweakers .. iets met doelen middelen en een heilige naar keuzeFlans schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 18:47:
Ik bedenk me net, waarom richten we vanuit hier geen webshop op die precies dezelfde onzin gaat pretenderen. Om vervolgens - bare with me- wanneer er bestellingen binnen komen mensen te vertellen waarom het onzin is dat ze zulke dure kabel kopen.
Klinkt dat nou niet helder breed gedetailleerd ruimtelijk in de oren ?
Ik weet niet hoor, wellicht ben jij een eerlijker mens dan ik.Flans schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 18:47:
Ik bedenk me net, waarom richten we vanuit hier geen webshop op die precies dezelfde onzin gaat pretenderen. Om vervolgens - bare with me- wanneer er bestellingen binnen komen mensen te vertellen waarom het onzin is dat ze zulke dure kabel kopen.
Maar als ik een webshop op zou zetten met een heleboel gebakken lucht (maar geen leugens, dat is wel even essentieel) en er komt daadwerkelijk een betaling van 10.000 via ideal binnen dan weet ik nog niet zo zeker of ik de les niet ga laten leren door gewoon aktion kabeltjes uit te leveren en de 10.000 te houden.
Ik weet alleen wel dat ik mezelf niet in die situatie moet manouvreren.
Het idee is leuk, alleen bij de praktische uitvoering ben ik bang dat er verleidingen mee gaan spelen die tot onverwachte/ongewenste resultaten kunnen leiden.
En je wilde niet meer vragen omdat je de marge al te hoog vond?Ray schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 12:50:
zo ben ik ooit het importeurschap van een exotisch merk kwijtgeraakt omdat ik ze te goedkoop verkocht in hun ogen.
hoog genoeg in ieder geval. De prijzen de we hadden waren ongeveer de helft van de advies retail. zelfs voor dealers was er nog genoeg marge maar het moest dus nog een keer extra over de kop. Aldus kwam er een ander die hier geen probleem mee had en een dag later was het gebeurd met onze handel.jeronimo schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 15:15:
[...]
En je wilde niet meer vragen omdat je de marge al te hoog vond?
[ Voor 25% gewijzigd door Ray op 26-02-2015 19:54 ]
Niemand die wil happen?InflatableMouse schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 16:07:
Maakt het voor platenspelers wel uit wat voor kabel er aanhangt (ivm capaciteit) of is dat ook onzin?
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Weemism in "zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5"flippy.nl schreef op zondag 01 maart 2015 @ 13:42:
geen koffie drinken als je dit leest: http://www.techhive.com/a...und-micro-sdxc-cards.html
Nickname does not reflect reality
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
de reviews van 7000 eurie kabels bij amazon zijn wel briljant: http://www.amazon.com/Aud...fRID=1J50B5KKMDCB6Q4WMQJC
er zitten echt goede reviews bij.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Nee, dat is geen onzin. Elk MD element werkt optimaal als het correct is afgesloten. De kabel capaciteit maak deel uit van de afsluiting en heeft dus invloed.InflatableMouse schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 16:07:
Maakt het voor platenspelers wel uit wat voor kabel er aanhangt (ivm capaciteit) of is dat ook onzin?
Verwijderd
Ik ben bang dat wij ons doodschrikken als we weten hoe sommige branches te werk gaan (kunstmatig hoog houden van prijzen).Ray schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 19:48:
[...]
hoog genoeg in ieder geval. De prijzen de we hadden waren ongeveer de helft van de advies retail. zelfs voor dealers was er nog genoeg marge maar het moest dus nog een keer extra over de kop. Aldus kwam er een ander die hier geen probleem mee had en een dag later was het gebeurd met onze handel.
http://www.reddit.com/r/t...ards_marketed_for/coqsxol
Nadruk door mij toegevoegd.Actually, while you may not be able to hear it, read-out of flash causes noise on the 3.3v line, which in portable music players is also used in many cases to bias analog audio circuitry. While manufacturers try like crazy to isolate the digital section from the analog section, current mode coupling still happens where traces for the analog section run in the same direction as power for the digital section. Providing for decreased current noise at the flash memory COULD indeed decrease overall system noise slightly, in theory and in practice. BUT The decrease would likely be smaller in the average audio player than noise from other sources. It is unlikely that you'd even get a 1 decibel reduction in noise, which is really pathetic when you consider that in a decent product, noise will be well below -60dBu. 1 decibel improvement to -61 dBu would be about 70 millionths of a volt improvement. Not enough to care about. And most good audio players are going to be MUCH better than -60 dBu of noise. Probably closer to -68 dBu for a very high quality player.
For recording, it actually may be significant, since your mic preamp is going to have 30 to 40 dB of gain, from a preamp biased by that same 3.3v line. It could actually make an audible difference in recordings. How can you tell? Well, build a dummy mic rig, record silence (since there isn't actually a microphone) and gain up the silence on playback. If you hear brief chirps in the noise floor, this product will likely attenuate those chirps.
Dus alle Sony-bashing ten spijt, hier is tenminste nog een goed beargumenteerd verschil mogelijk, wat in bepaalde omstandigheden daadwerkelijk nog kwaliteitsverschil op kan leveren. Probeer dat maar eens met je Magic Pebbles, of Tragic Wand.
Om te nuanceren: ik gebruik onder andere een Zoom H1 voor mijn opnames, met de merkloze, in de doos meegeleverde microSD-kaart, en daar heb ik tot nu toe geen last mee gehad. Toch is dat toch echt wel goedkoop spul/rommel, hoe je het wil zien. Ook high-spec apparaten (die meer geld kosten, maar ook een lagere eigenruis hebben en er dus gevoeliger voor zouden moeten zijn) zoals http://www.joeco.co.uk/main/BBR_specs.html hebben er geen last van (met USB-stick)JumpStart schreef op zondag 01 maart 2015 @ 18:17:
http://www.reddit.com/r/t...ards_marketed_for/coqsxol
[...]
Nadruk door mij toegevoegd.
Ik denk eerlijk gezegd dat je er met een harddisk recorder (zoals de overbekende Alesis HD-24) nog meer risico loopt, want die trekken toch wel fors meer vermogen, eveneens met de nodige piekjes lijkt me.
Dat heeft er natuurlijk hier niks mee te maken, want zover gaat zelfs Sony niet met hun claims. Het gaat erover dat interferentie op je digitale voeding zal overspreken naar je analoge circuits, en dus je audio output zal beinvloeden. Allemaal waar, maar bij een beetje fatsoenlijk PCB ontwerp en fatsoenlijke ICs erop dan is dat zo verschrikkelijk ver onderdrukt dat het niet relevant is.D4NG3R schreef op maandag 02 maart 2015 @ 07:38:
Zoals ik al aangaf ééntjes en nullen worden niet zomaar wat anders. Dat Sony daar kul verkoopt mag duidelijk zijn
Verwijderd
O.a. merkkleding?Verwijderd schreef op zondag 01 maart 2015 @ 17:01:
Ik ben bang dat wij ons doodschrikken als we weten hoe sommige branches te werk gaan (kunstmatig hoog houden van prijzen).
Feitelijk zijn het prijsafspraken en zijn dus verboden. Maar toezicht hierop is vrij lastig of de handelaren geven aan dat het een 'richtprijs' is of andere lastig te bewijzen trucjes.
Verwijderd
Door de jaren heen hebben we o.a. een bierkartel + worstenkartel (Duitsland....serieus haha) gehad en onder televisiefabrikanten was er een tijdje geleden ook wat.
Lekker geld graaien, consumentje naaien en vervolgens een schijntje als boete betalen. Tja....
Tja, je kunt het ook gewoon marktwerking noemen. Je hoeft ten slotte niet te overleggen met elkaar om een winkel van de concurrent binnen te lopen en de prijzen te bekijken. Kijk b.v. naar benzine en je ziet dat tankstations die tegenover elkaar zitten veelal dezelfde prijs hebben. Zodra de ene wat verandert ziet de ander dat en past hij het ook aan.Verwijderd schreef op maandag 02 maart 2015 @ 08:09:
[...]
O.a. merkkleding?
Feitelijk zijn het prijsafspraken en zijn dus verboden. Maar toezicht hierop is vrij lastig of de handelaren geven aan dat het een 'richtprijs' is of andere lastig te bewijzen trucjes.
[removed]
Sorry, dat is niet hetzelfde als de vermeende prijsafspraken bij de merkkleding.Verwijderd schreef op maandag 02 maart 2015 @ 09:08:
Exact....
Door de jaren heen hebben we o.a. een bierkartel + worstenkartel (Duitsland....serieus haha) gehad en onder televisiefabrikanten was er een tijdje geleden ook wat.
Lekker geld graaien, consumentje naaien en vervolgens een schijntje als boete betalen. Tja....
Bij kartelvorming ben je, als klant, de pineut, omdat iedere leverancier meedoet en je dus wel meer moet betalen. Of dat nou bier is, of afspraken in de bouw, of vul-maar-in. Maar merkkleding is geen wettelijke plicht. Merkkleding is geen noodzaak. En merkkleding is al helemaal geen primaire levensbehoefte.
Dus nee, dit is geen consumentje naaien. Dit is gewoon goede marketing, merkkleding (of merkschoenen, of merktassen, enz) worden tegen een bepaalde prijs op de markt gezet, met een bepaalde uitstraling/exclusiviteit. Zolang de consument wil betalen wat er voor gevraagd wordt, dan kiest de consument daar zelf voor. Het hoeft echt niet. Het is "Wat de gek er voor geeft".
Verwijderd
Wordt de uitstraling van een merk anders als merk Y (uiteraard een luxere verpakking) 50% duurder is dan exact dezelfde kabel van merk X? Dan gebeurt er wel degelijk iets tussen de oren van een specifieke groep mensen.
Ik heb zaterdag een usb audio interface (Roland Quad) binnen gekregen van Bax. Vantevoren even gemaild of een Audioquest Forest wellicht een betere keuze zou zijn dan de standaard usb kabel die bij de Quad zit. De verkoper deed dit als onzin af. Een eerlijk antwoord natuurlijk en ik hield het bij usb kabeltjes van Klotz (dikke kabels). Had ik alsnog zo'n Forest gekocht dan was dat uiteraard een veel betere kabel
Nou, enige nuances zijn toch niet helemaal overbodig.D4NG3R schreef op maandag 02 maart 2015 @ 07:38:
Zoals ik al aangaf ééntjes en nullen worden niet zomaar wat anders. Dat Sony daar kul verkoopt mag duidelijk zijn
Bijvoorbeeld waarom wordt er bij digitale overdracht als er immers toch niets met die enen en nullen gebeurt toch foutcorrectie toegepast? Het mag bekend zijn dat die enen en nullen worden overgebracht door een blokgolf-spanning. En zelden is door inductieve en capacitive kabeleigenschappen die blokgolf aan het einde van de kabel zo mooi rechthoekig meer als de bron ze uitzendt. Letterlijk altijd treedt er vervorming op, met name als je ze op een oscillogram ziet, aan de hoekjes. Als dan ook nog de afscherming niet zo geweldig is, dan is het helemaal feest maar niet heus.
Er moet dus een norm worden afgesproken en die is dan ook heel lang geleden al tot stand gekomen, allemaal oude koek. Naast de lengte van de impulsen bij een bepaalde overdrachtssnelheid , een 1 als de spanning van een puls boven een afgesproken waarde ligt en een nul als deze beneden een ander niveau ligt. Bij uitgesproken slechte kabel zijn er opvallend veel twijfelachtige impulsen tussen, waar de foutcorrectie geen raad mee weet. Kortom, helemaal lariekoek is het niet, alleen is met goede kwaliteit hoegenaamd geen hocuspocus gemoeid. Iedere draad- en kabelfabrikant heeft de kennis in huis om voor welk toepassingsgebied dan ook goede kabel te leveren tegen normale prijzen.
Blijft uiteraard het feit dat niemand gebaat is met fraaie sprookjes, bij wijze van spreken over de inmiddels overbekende spreekwoordige elfjes. Maar om misverstanden te voorkomen, daar heeft dit helemaal niets mee te maken.
Deze week worden mijn nieuwe surround speakers geleverd, namelijk 6Ohm Dali Zensor 1 speakers. Momenteel ligt er een 20 à 25 meter 1.5mm² OFC kabel naar de plek van de speakers.
Dit geeft een berekende weerstand van ongeveer 0.28Ohm voor 25m. Ik had gelezen dat de kabelweerstand best 2% onder de speaker impedantie blijft. Bij mij moet de weerstand dus lager liggen dan 0.12Ohm voor 25 meter.
Ik ging dus op zoek naar dikkere kabel.
Op het internet zag ik een koopje, namelijk 100m 2x4mm² speakercable. Vandaag toegekomen en ik zie dat het om CCA (Copper-clad aluminium) gaat. Aluminium kabel met een laagje koper op dus... tegenvaller.
Toch maar even aan het rekenen geslagen. Stel pessimistisch dat het 100% aluminium zou zijn. Dan komt dit voor 25 meter aan 4mm² overeen met 0.17Ohm. Volgens het 2% gegeven nog altijd te veel, maar wel beter dan wat ik heb. 4mm² koper zou trouwens op 0.11Ohm uitkomen, net onder de 2% grens 'richtlijn'.
De vraag:
Wat denken jullie, gaat een doorsnee mens als ik het verschil duidelijk merken tussen de 25 meter 1.5mm² OFC, 4mm² CCA of eventueel (moeilijk betaalbare) 4mm² koperkabel?
Alle kabels zijn trouwens stranded. Bron waar ik mij o.a. wat op gebaseerd heb: http://www.audioholics.co...ables/speaker-cable-gauge
Als de kabels die je nu hebt volstaan qua aantal meter zou ik eerst die maar eens aansluiten. Kabels doen simpelweg nauwelijks iets aan je geluid (mits kabel niet kapot is). Dat weerstandverhaal in dat artikel is mooi geschreven, maar gelukkig zegt ook de auteur:NuKeM schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 11:26:
Ik hoop dat ik met mijn vraag in het juiste topic zit, maar eerst het relaas:
Deze week worden mijn nieuwe surround speakers geleverd, namelijk 6Ohm Dali Zensor 1 speakers. Momenteel ligt er een 20 à 25 meter 1.5mm² OFC kabel naar de plek van de speakers.
Dit geeft een berekende weerstand van ongeveer 0.28Ohm voor 25m. Ik had gelezen dat de kabelweerstand best 2% onder de speaker impedantie blijft. Bij mij moet de weerstand dus lager liggen dan 0.12Ohm voor 25 meter.
Ik ging dus op zoek naar dikkere kabel.
Op het internet zag ik een koopje, namelijk 100m 2x4mm² speakercable. Vandaag toegekomen en ik zie dat het om CCA (Copper-clad aluminium) gaat. Aluminium kabel met een laagje koper op dus... tegenvaller.
Toch maar even aan het rekenen geslagen. Stel pessimistisch dat het 100% aluminium zou zijn. Dan komt dit voor 25 meter aan 4mm² overeen met 0.17Ohm. Volgens het 2% gegeven nog altijd te veel, maar wel beter dan wat ik heb. 4mm² koper zou trouwens op 0.11Ohm uitkomen, net onder de 2% grens 'richtlijn'.
De vraag:
Wat denken jullie, gaat een doorsnee mens als ik het verschil duidelijk merken tussen de 25 meter 1.5mm² OFC, 4mm² CCA of eventueel (moeilijk betaalbare) 4mm² koperkabel?
Alle kabels zijn trouwens stranded. Bron waar ik mij o.a. wat op gebaseerd heb: http://www.audioholics.co...ables/speaker-cable-gauge
En vervolgens:What happens when you have too much insertion loss?
You will experience power loss in the speaker cable resulting in the speaker not playing as loudly. But it takes a whole lot of loss here to become audible. For example, it would take nearly 1 ohm of cable resistance to drop the signal level down 1dB for an 8 ohm speaker.
Op z'n allerhoogst voorzie ik in jouw situatie dus een zeer minimale volumedaling - veel minder dan 1dB - in vergelijking met een 'beter' stel kabels. De klank zal er echt niet van veranderen.Let me make it clear that the cable length guidelines I set forth here are done so for audiophiles whom are particularly critical on system performance and transparency. For casual listeners or installers setting up distribution whole house audio, you can certainly run cable lengths much longer than I recommend in Table 1. The degree of audibility of running cables longer than these lengths depends on the quality of electronics and loudspeakers, neutrality of the room, and sensitivity of the listener.
[ Voor 24% gewijzigd door rodie83 op 04-03-2015 11:51 ]
Bovendien is het complexer dan eerst gedacht als we bv. de capaciteit van de kabel in rekening brengen.
Ik denk dat ik mij inderdaad dus niet teveel zorgen moet maken. De dure investering in puur koper met grote diameter is dus niet echt nodig (voor mij). Ik zal de 1.5mm² dus gebruiken en de 4mm² CCA kabel retourneren.
Achja wat dacht je dan van keukens .. je onderhandelen begint met 50% standaard korting .. uhuhVerwijderd schreef op zondag 01 maart 2015 @ 17:01:
[...]
Ik ben bang dat wij ons doodschrikken als we weten hoe sommige branches te werk gaan (kunstmatig hoog houden van prijzen).

De dag dat prijs nog iets met inkoops dan wel fabricage dan wel overhead kosten te maken hebben ligt geloof ik wel achter ons.
Verwijderd
Met die boevenbranche heb ik gelukkig nog nooit te maken gehad. Hoe moet je je in hemelsnaam als consument voelen als je op vrijdagavond een megasuper pre-weekend korting hebt als je tussen 20.00 en 20.05 binnen komt wandelen.....je binnen 10 minuten 20% extra korting krijgt en je tegen sluitingstijd nog eens een extra 10% treuzelaarskorting weet binnen te slepen. Ik bedoel.....wat voor marges zitten er op dat spul. Bizar.gekkie schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 17:10:
[...]
Achja wat dacht je dan van keukens .. je onderhandelen begint met 50% standaard korting .. uhuh![]()
De dag dat prijs nog iets met inkoops dan wel fabricage dan wel overhead kosten te maken hebben ligt geloof ik wel achter ons.
Je krijgt zeker meetbare verschillen met 25meter kabellengte. Een klein beetje niveau verschil en iets veranderde respons (impedantie speaker is namelijk niet constant). Hoorbaar? Misschien. Maar als je de speaker 20cm verplaatst heb je sowieso een veel groter verschil! Zo relatief is het. Dus geen zorgen over maken!NuKeM schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 16:54:
Nu ik er aan denk, moet die afstand tussen speaker en versterker (en dus weerstand) niet maal twee, namelijk naar de speaker en dan terug... Dan loopt het snel op natuurlijk, maar nog minder dan de 1 Ohm die je vermeldt (wat ook hier wordt besproken).
Bovendien is het complexer dan eerst gedacht als we bv. de capaciteit van de kabel in rekening brengen.
Ik denk dat ik mij inderdaad dus niet teveel zorgen moet maken. De dure investering in puur koper met grote diameter is dus niet echt nodig (voor mij). Ik zal de 1.5mm² dus gebruiken en de 4mm² CCA kabel retourneren.
Echt een enorm verschil meemaken? Gratis tip voor iedereen, vergroot je oorschelpen eens met je handen. Dit werkt zelfs als je achterstevoren gaat zitten.Jag schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 18:37:
[...]
Maar als je de speaker 20cm verplaatst heb je sowieso een veel groter verschil! Zo relatief is het. Dus geen zorgen over maken!
Verbaast mij eigenlijk dat audiofielen nog niet aan oorcorrecties doen.....
Ik denk niet dat capaciteit relevant is hier: Capaciteiten moeten gigantisch zijn om in het audio gebied een impedantie van enkele Ohms te krijgen.NuKeM schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 16:54:
Nu ik er aan denk, moet die afstand tussen speaker en versterker (en dus weerstand) niet maal twee, namelijk naar de speaker en dan terug... Dan loopt het snel op natuurlijk, maar nog minder dan de 1 Ohm die je vermeldt (wat ook hier wordt besproken).
Is die dag er ooit geweest?gekkie schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 17:10:
De prijs van elk product wordt bepaald door wat de "gek" ervoor geeft. Als de gemiddelde klant bereid is om € 1.000 extra te betalen voor een feature die de fabrikant € 0,50 kost om te implementeren dan rekent de fabrikant daar gewoon € 1.000 voor. Hij zou gek zijn als ie het voor minder deed. Productiekosten en overhead bepalen hooguit de minmale prijs en zelfs dat niet altijd (denk aan zg. loss leaders).
Achja het is van 2 kanten .. de klant heeft tegenwoordig ook gaar geen idee meer wat hij krijgt .. hoe het ongeveer gemaakt wordt .. en welke prijs dus ongeveer redelijk is. Maar goed het lijkt erop dat de marktwerking daar wat gebrekkig haar werk doet .. en er in bepaalde branches niet altijd concurrenten zijn die in het grote verschil in prijs duiken zodat het systeem middels terugkoppelingen zichzelf automagisch weer in balans brengt.downtime schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 22:17:
[...]
Is die dag er ooit geweest?
De prijs van elk product wordt bepaald door wat de "gek" ervoor geeft. Als de gemiddelde klant bereid is om € 1.000 extra te betalen voor een feature die de fabrikant € 0,50 kost om te implementeren dan rekent de fabrikant daar gewoon € 1.000 voor. Hij zou gek zijn als ie het voor minder deed. Productiekosten en overhead bepalen hooguit de minmale prijs en zelfs dat niet altijd (denk aan zg. loss leaders).
De consument schiet zichzelf daar vooral in de voet. Die koopt liever een A-merk dan een merk waar hij nog nooit van gehoord heeft. Net zoals de "serieuze" audioliefhebber liever Van den Hul koopt dan een HQ kabeltje. Namen en reputaties tellen. Zie ook Philips. Maakt geen TV's meer maar verkoopt z'n naam en reputatie aan een Chinees (?) bedrijf wat door de modale consument als een bokkie-wokkie merk gezien zou worden als ze zouden proberen om hun apparaten onder eigen naam te verkopen.gekkie schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 22:24:
Achja het is van 2 kanten .. de klant heeft tegenwoordig ook gaar geen idee meer wat hij krijgt .. hoe het ongeveer gemaakt wordt .. en welke prijs dus ongeveer redelijk is. Maar goed het lijkt erop dat de marktwerking daar wat gebrekkig haar werk doet .. en er in bepaalde branches niet altijd concurrenten zijn die in het grote verschil in prijs duiken zodat het systeem middels terugkoppelingen zichzelf automagisch weer in balans brengt.
Dit topic is gesloten.
~~~[html]Voor HDMI-kabels hebben we <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1370856">HDMI kabel: 11 euro of 140 euro? Deeltje 2</a>~~~[/html]