Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 09:41:
Gezien de reacties van jullie zijn er dus geen hoorbare verschillen waar te nemen omdat het niet meetbaar zou zijn .Hoogstwaarschijnlijk hebben jullie ook de mening dat elke speaker hetzelfde klinkt , dat elke versterker hetzelfde klinkt en dat ook elke cd speler hetzelfde klinkt .
Er is al veel over gezegd, maar ik wil toch nog even persoonlijk reageren:
Elke speaker klinkt anders. Dat is te meten en te horen
Elke versterker en elke cd-speler klinkt (indien goed ontworpen) gelijk. Ze meten verschillend, maar de verschillen zijn zo klein dat je ze in een vergelijkende test er 9 van de 10 keer niet uit kunt pakken. Geloof het of niet. Ik heb inmiddels tientallen van die testen meegemaakt. En indien de uitgangsvolumes gelijkgeregeld worden is een Sony versterker van 300,- niet eenduidig te onderscheiden van een high-end van bijna €10.000,-
Proof me wrong zou ik zeggen. En ik las ergens dat je een leeftijd hebt van rond de 60. Het is zeker niet denigrerend bedoeld, maar je mag blij zijn als je nog boven de 16KHz kunt horen. Dat beperkt nog verder de frequentieband waarin je onderscheid kunt maken.
dtjv schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 10:01:
[...]
Er is onderzoek dat suggereert dat mensen dat minder prettig vinden om naar te luisteren, maar hoe precies, en in welke mate, dat weten we niet. Ik ben geheel voor het verder onderzoeken van dit soort dingen, maar laten we niet gaan doen alsof we alles al weten.
Naar de kabels: voor mij zijn er voldoende tests die het rechtvaardigen om aan te nemen dat we misschien wel niet alles begrijpen over geluidsreproductie, inclusief het transport van de audiosignalen van het ene naar het andere apparaat.
Nee, we weten niet alles, maar wel heel erg veel. De onderzoeken waar je naar verwijst zijn sporadisch en doen zich onder specifieke omstandigheden voor. Interessant om te onderzoeken, dat zeker. Maar tot hele grote veranderingen in de apparatuur gaat het niet voeren. Heel veel meer als lineair en fase foutloos bestaat er niet.
En met kabels is het heel erg makkelijk en weten we echt alles. Want wat er in gaat, moet er weer uitkomen. Trek in en uitgang van elkaar af en je hebt alle verschillen te pakken. En als er al onmeetbare of onbekende grootheden zouden zijn, dan kan een kabelmaker daar ook niets mee. Hij kent ze tenslotte ook niet. Nee, leuke argumenten, maar ze gaan niet op. Het probleem zit hem namelijk niet in wat of hoe we horen. De verschillen zitten in wat we reproduceren. Versterkers, cd-spelers etc, etc. ze worden allemaal ontworpen met de kennis die we hebben en niet met onbekende grootheden. Dus als er al een apparaat zou zijn, dat beter klinkt op basis van een onbekende grootheid, dan is dat toeval en geen onderdeel van het ontwerp.
Toevallig is ook dat alleen de dure high-end merken elke keer , bij elk nieuw model, elke keer weer, heel toevallig die onbekende grootheid dan nog beter benutten, maar nooit kunnen benoemen. Je mag het van mij geloven dat het zo is, ik vind het naïef om dat te doen.
Verdiep je maar eens in de ontwerpen en ontwerp-processen van die high-end apparaten en de produktie-processen van die high-end kabels. Ik kan je niet op weg helpen (never bite the hand that feeds), maar geloof me, die beerput is diep en groot.