Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
Check ook de reviews: "The product was everything I expected and more. I plugged it into my TV and without any further prompt, I found myself in a crystal-clear, high-definition video chat with my wife Sadie. She passed away ten years ago."
De kabeltheorie volgens Auidoquest http://www.audioquest.com/pdfs/aq_cable_theory.pdf
Whereof one cannot speak, one must remain silent.
Ik kende hem al. Een hoop bij elkaar verzonnen argumenten, vaak niet eens relevant, maar vooral zwaar overdreven...Xfile schreef op zondag 28 november 2010 @ 14:07:
Dat sommige mensen zo gek zijn om die kabels te kopen.
De kabeltheorie volgens Auidoquest http://www.audioquest.com/pdfs/aq_cable_theory.pdf
Nou ja...Men gelooft wat men wil geloven...
Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!
Heerlijk al die reactiessheepdog schreef op zondag 28 november 2010 @ 13:02:
Dit is ook een leuke: http://www.bestbuy.com/si...kuId=1267764#BVRRWidgetID
Check ook de reviews: "The product was everything I expected and more. I plugged it into my TV and without any further prompt, I found myself in a crystal-clear, high-definition video chat with my wife Sadie. She passed away ten years ago."
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Als we je dat nog moeten uitleggen, dan ben je echt in het verkeerde topic aan het lezen...sorry...
P.S. Voor vampieren heb je monocristalijn koper nodig...tsszzcchh
Zilver geeft meer definitie in het laag...daar waar weerwolven altijd bijten...Monocristalijn koper zorgt voor meer definitie in het hoog, daar waar vampiers doorgaans bijten..
[ Voor 29% gewijzigd door Killer op 29-11-2010 13:02 ]
Ik heb hem ook gelezen. Het slimme is dat het begint met een aantal theoretische zaken die gewoon waar zijn en ook voor leken nog zijn te begrijpen. Dat is juist het slimme, maar tegelijkertijd ook een heel bekende strategie waar iemand met wel verstand van zaken onmiddellijk dwars doorheen kijkt. Al vrij gauw voel je met de klompen aan dat het uitdraait op regelrechte lariekoek en daarmee uiteraard pure geldklopperij. Punt is, dat de leek en de maar heel elementair opgeleiden in deze materie dan al "bewerkt" zijn om alle nonsens die daarna nog volgen voor zoete koek te slikkenXfile schreef op zondag 28 november 2010 @ 14:07:
Dat sommige mensen zo gek zijn om die kabels te kopen.
Om hier even op terug te komen, ze zijn nu te winnen...Gotez schreef op woensdag 17 november 2010 @ 15:38:
http://www.ruconnected.nl/
Kijk, das anders. Kabels die er high end uitzien maar geen high end prijs hebben. Dit wil ik wel een testen!
http://www.avblog.nl/wedstrijd-win-hdmi-en-audio-kabels/
Wel leuke review op dat AVBlog - mooi samengevat wat kabels moeten doen.De verschillen tussen kabels zijn niet direct meet-, hoor- of zichtbaar, maar belangrijker is het dat de verbinding tussen je (dure) apparatuur betrouwbaar is. Door de opbouw en het praktische gebruik geven deze kabels daar heel veel vertrouwen in. Bovendien zien ze er erg goed uit – iets wat ook niet onbelangrijk is.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
http://link.marktplaats.nl/402474775
http://link.marktplaats.nl/402478083
http://link.marktplaats.nl/402226850
Yep. In de professionele audio of instrumentenwereld net zo. Goedkope jacks zijn funest voor je jack inputs en goedkope kabels zijn doorgaans beroerd gesoldeerd (koude lasjes). In dat opzicht wil ik niks anders meer dan Neutrik tenzij het om gegoten pluggen gaat.mux schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 16:24:
Precies. Niet persé de kabels zelf, maar de connectoren en krimptechniek zijn een big issue binnen de elektronica.
Daar staat in die ene advertentie van die MIT kabel een heel leuk zinnetje:Xfile schreef op maandag 06 december 2010 @ 15:37:
Op Markplaats kwam ik volgens mij wat zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht tegen:
http://link.marktplaats.nl/402474775
http://link.marktplaats.nl/402478083
http://link.marktplaats.nl/402226850
Als passief netwerk zijnde vraag ik mij natuurlijk gelijk af wat ze corrigeren als die fouten niet optreden, want dat kan volgens deze stelling evenzogoedHet Amerikaanse MIT Cables maakt al vele jaren gebruik van passieve netwerken in haar kabels om fouten die kunnen optreden in kabels te corrigeren.
"man is not truly one, but truly two,"
Maar stiekum vind ik het wel een supergaaf idee, waanzinnig mooi ook! Het is dat ie 33K+ kost maar dichterbij een platenspeler kom je digitaal bijna niet.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Verwijderd
Ik wou het hier ook net gaan plaatsen..hun stellen dat ze wel degelijk verschil horen, en welke was de beste..jawel..een kabel van 600 euro natuurlijk, maar het verschil was niet heel groot met zijn 300 euro goedkopere broertje..Verwijderd schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 08:26:
in de laatste pcm wordt het 'feit' dat digitale kabels even goed beeld geven/klinken omdat het signaal alleen uit 0'en en enen bestaat weggeblazen.. vraag me af hoe dat kan.. worden de nullen en enen in calibri overgedragen in plaats van times new roman?
Ze merken verschil in kleur, detail, contrast en geluid...staat een serieuze tabel bij voor 15 kabels ofzo..sorry hoor..
Volgens hun is het verschil ook niet hoorbaar op een gemiddeld systeem maar alleen op een duur..
Voor zulke onderzoeken zou ik echt gaan overwegen me abbo op te zeggen..
Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.
Lijkt mij een waarneming die meer door meningen en verwachtingen wordt gedragen als door meetgegevens.Verwijderd schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 08:26:
in de laatste pcm wordt het 'feit' dat digitale kabels even goed beeld geven/klinken omdat het signaal alleen uit 0'en en enen bestaat weggeblazen.. vraag me af hoe dat kan.. worden de nullen en enen in calibri overgedragen in plaats van times new roman?
Ze hebben het over een zeer muzikale weergave. Niet dat dat ene 1tje of 0etje dat nu niet om valt voor een verbeterde muzikale beleving zorgt.Xfile schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 23:47:
Nog een iets gesmeed bij maanlicht http://audio-life.nl/47-labs/model-4704-pitracer?
De laatste >99,99% van de kosten van dat ding zorgen voor een <0,01% betere theoretische weergave welke voor <0,0001% van de mensheid denkt te kunnen horen.
[ Voor 168% gewijzigd door martijn_tje op 11-12-2010 11:17 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Stomme vraag, maar wat is pcm in deze context?Only schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 10:25:
[...]
Ik wou het hier ook net gaan plaatsen..ze stellen dat ze wel degelijk verschil horen, en welke was de beste..jawel..een kabel van 600 euro natuurlijk, maar het verschil was niet heel groot met zijn 300 euro goedkopere broertje..
Ze merken verschil in kleur, detail, contrast en geluid...staat een serieuze tabel bij voor 15 kabels ofzo..sorry hoor..
Volgens hen is het verschil ook niet hoorbaar op een gemiddeld systeem maar alleen op een duur..
Voor zulke onderzoeken zou ik echt gaan overwegen me abbo op te zeggen..
Wel bijzonder hilarisch dat je reactie net zo dogmatisch is als het soort waar de believers altijd van beschuldigd worden.
Er is mechanisch ongetwijfeld verschil tussen een goedkope en dure kabel voor digitale data-overdracht, maar elektrisch doen ze het allemaal net zo goed.
Nou, dat is zelfs voor pure techneuten een stap te ver (of te snel). Als de flanken van de "bits" niet steil genoeg zijn, dan kan het zijn dat het terugwinnen van het klok-signaal moeilijker wordt. Dit kan lijden tot meer jitter en er zijn mensen die denk/geloven/weten dat dat hoorbaar is. Dat het alleen enen en nullen zijn is dus niet het volledige verhaal.mux schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 15:51:
Uhm, het zijn enen en nullen, er is geen verschil... Hoe is dat een dogmatische houding?
Er is mechanisch ongetwijfeld verschil tussen een goedkope en dure kabel voor digitale data-overdracht, maar elektrisch doen ze het allemaal net zo goed.
Een slechte kabel (met een onjuiste impedantie bijvoorbeeld) kan volgens de theorie dan hoorbaar slecht presteren, zonder dat je "bitjes" verliest.
Sowieso vind ik dat hele jitterverhaal onzin bij huiskamerinstallaties. Die flanksteilheid en eventuele tijdsvertraging is namelijk constant voor 1 kabel. En elk signaal wat binnenkomt wordt op bitniveau geregistreerd: je hebt een threshold bij een bepaalde spanning (drempelspanning, hoe je het ook maar noemt), en die wordt gewoon constant op hetzelfde tijdstip gehaald. Kabels kunnen namelijk niet het ene bitje wel vertraagd of met een andere flanksteilheid weergeven dan het andere bitje, tenzij er een wisselende storing van buitenaf aanwezig is. Het slechte presteren behoud zich dus alleen tot het feit dat je je signaal een nanoseconde later hoort.
Waar het pas fout gaat is in studio's, waar je meerdere digitale signalen tegelijkertijd verwerkt, bijvoorbeeld met een digitale mengtafel. Daarvoor hebben ze in een studio een masterclock, met als het goed is, gelijke kabellengtes naar de slave apparaten.
Maar dat is het hele probleem met audiofilie: eens heeft ooit iemand eens een keer de klok horen luiden, en denkt gelijk dat dit dan ook op zijn eigen installatie van belang is, terwijl het kolder is.
Jitter is voor een huiskamerinstallatie alleen van belang als je naar 2 cd spelers tegelijkertijd wilt luisteren op1 kanaal in een digitaal domein. Dat heb ik nog nooit iemand zien doen

Waar jitter van belang kan zijn zou in een cd speler zelf kunnen zijn, bijvoorbeeld als een laser opnieuw zou moeten zoeken, en de opnieuw gevonden data op passende tijd in de bestaande datastroom zou moeten invoegen. Maar voor zover ik weet doen cd spelers dat niet. En alle digitale dataoverdracht via s/pdif en aes/ebu al helemaal niet. Daar zit ook geen checksum in, alleen pariteit.
Zou er wel een checksum in zitten, dan zou alles ook per definitie geresampled worden met een nieuwe klok, wat dan weer elke vorm van jitter oplost.
In een cd speler lijkt met name van belang dat je klok geen zweving vertoont.
Dat is mijn visie.
http://www.audiophilia.com/wp/?p=4915
Review van een digitale kabel met richtingsaanduiding en voldoede (150 uur) ingebrand.
Heerlijk!
Nee, want het kloksignaal van de dataverbinding (hdmi, s/pdif, whatever) is volledig onafhankelijk van het kloksignaal van je DAC. Ze zijn asynchroon. Er is nul verschil, echt waar.blissard schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 16:45:
[...]
Nou, dat is zelfs voor pure techneuten een stap te ver (of te snel). Als de flanken van de "bits" niet steil genoeg zijn, dan kan het zijn dat het terugwinnen van het klok-signaal moeilijker wordt. Dit kan lijden tot meer jitter en er zijn mensen die denk/geloven/weten dat dat hoorbaar is. Dat het alleen enen en nullen zijn is dus niet het volledige verhaal.
Een slechte kabel (met een onjuiste impedantie bijvoorbeeld) kan volgens de theorie dan hoorbaar slecht presteren, zonder dat je "bitjes" verliest.
Je kunt audiofielen werkelijk van alles wijs maken over dit soort elektronica, en dit is weer zo'n voorbeeld. Jitter en flanksnelheden in een totaal verkeerde context gebruiken, zonder kennis van de manier waarop zo'n signaal wordt verwerkt. De dataverbinding is nou juist dat deel dat lekker asynchroon en niet-kritiek is *juist* omdat het zo gevoelig is voor externe storing. Je hebt de dataverbinding niet in de hand, daarom is hij by design tolerant voor alles wat binnen de spec valt.
Voor heel veel digitaal-naar-analoog-en-omgekeerd-dingen, filtersoorten en amps valt iets te zeggen over flanksnelheden, jitter, het nut van dithering vs. PWM, maar dit is nou juist die ene schakel in het geheel die geen barst uitmaakt.
One of the problems with conventional cables is that they use plastic insulation which smears the signal over time five times more than the natural unbleached cotton that we use – and in a digital cable this naturally adds jitter, because the signal transition is smeared in time.
Maar de CD's die ie gebruikt zijn dan wel weer OK - is vaak het enige zinvolle in dit soort stukjes, de CD collecties.
@Mr Petit : Klopt, staat een paar pagina's terug ook een discussie over (maar deze zijn dat niet).
[ Voor 16% gewijzigd door franssie op 14-12-2010 11:12 ]
Personal Computer Magazinedtjv schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 15:29:
[...]
Stomme vraag, maar wat is pcm in deze context?
Wel bijzonder hilarisch dat je reactie net zo dogmatisch is als het soort waar de believers altijd van beschuldigd worden.
Mijn vader kwam er 15 min geleden mee. 'Moet je dit artikel eens lezen' Ik lachte hem in zijn gezicht 'uit' en zei hem dat ie zijn abbonement maar moest opzeggen. Het enige wat ik wel wil geloven is dat een duurdere kabel intern (bij de connectoren) beter blijft bij veelvuldig koppelen/ontkoppelen. Heb hier namelijk een cheap ass DVI-HDMI kabel die ik een 10-15 tal keer erin/uit gehaald hebt en nu is de stekker zelf wat gevoeliger voor beweging stoten = gedeeltelijk/volledig corrupt display.
ik vrees dat ik er niet heel veel verstand van heb, maar de decoderchip moet volgens mij de inkomende bitstroom locken op basis van zijn eigen aparte kloksignaal. (bijvoorbeeld de delineation uit deze spec-sheet http://cirrus.com/en/pubs...et/CS4334-35-38-39_F5.pdf )mux schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 10:54:
[...]
Nee, want het kloksignaal van de dataverbinding (hdmi, s/pdif, whatever) is volledig onafhankelijk van het kloksignaal van je DAC. Ze zijn asynchroon. Er is nul verschil, echt waar.
De 2 klokken werken asynchroon, maar wel parallel aan elkaar. Volledig onafhankelijk is het daarom volgens mij niet. Wanneer dit een probleem oplevert en of dat hoorbaar is, is een 2e.
.
Ik heb in eerste instantie duurdere kabels gekocht dan de huis/tuin keuken merk omdat dit 1) mooier was 2) uit principe omdat mijn apparatuur aardig wat centen kost en het raar zou zijn om een dropveter hier tussen te hangen.
Ik ben nu echter van mening veranderd en ik heb mogen ondervinden dat er wel degelijk verschil zit in het gebruik van duurdere kabels.
Ik heb dit ook getest met analoge interlinks (digitaal geloof ik niet). Het geluid klinkt bijvoorbeeld schel bij gebruik van een goedkope kabel op mijn cd speler terwijl dit niet het geval is bij een duurdere interlink van het merk audioquest.
Stroomkabels was ik ook erg negatief over, maar ook na het vervangen van een simpele 220 kabel voor een wat dikker exemplaar hoor ik duidelijk een verbetering bij de weergave (lijkt ook wat meer laag te hebben) van een aantal test cd's.
Ik ben wel van mening dat je het verschil moet testen alvorens je dit soort aankopen doet. Het kan zomaar zijn dat JIJ het verschil niet hoort, of dat het niet uitmaakt of hoorbaar is op bepaalde apparatuur.
Ik heb overigens geen kabels van een paar honderd euro, dat gaat me nog even net iets te ver en als er een verschil is dan is dit zo klein dat ik het de meerprijs niet waard vind. Een kabel vervangen van 2 euro voor een 50-100 euro is nog wel te overzien als je apparatuur hebt van 1000+ euro.
Just my 2 cents!
Ik was begonnen hier een verhaal te schrijven over wat asynchrone dataflow is, maar het staat op wikipedia ook heel redelijk uitgelegd:blissard schreef op woensdag 15 december 2010 @ 10:09:
[...]
ik vrees dat ik er niet heel veel verstand van heb, maar de decoderchip moet volgens mij de inkomende bitstroom locken op basis van zijn eigen aparte kloksignaal. (bijvoorbeeld de delineation uit deze spec-sheet http://cirrus.com/en/pubs...et/CS4334-35-38-39_F5.pdf )
De 2 klokken werken asynchroon, maar wel parallel aan elkaar. Volledig onafhankelijk is het daarom volgens mij niet. Wanneer dit een probleem oplevert en of dat hoorbaar is, is een 2e.
.
Wikipedia: Comparison of synchronous and asynchronous signalling
Het komt erop neer dat bij asynchrone dataflow de inkomende seriële datastroom wordt opgeslagen in een stukje geheugen naarmate deze binnenkomt. Op een gegeven moment zijn er n samples binnengekomen, dan zit de buffer vol, en sluist hij deze samples - meestal door een audio-dsp - richting analoge uitgang. Voor het aansturen van de DAC wordt dan dus een volledig ander kloksignaal gebruikt dan de verzendende partij gebruikt voor zijn datastroom. Elke klokfout - of dit nou skew, jitter of iets anders is - in de inkomende datastroom is dus volledig onafhankelijk van het gegenereerde analoge audiosignaal en kan niet doorwerken. Je kunt alle extra geld die je aan een high-end digitale interlink besteedt dus beter aan een betere DAC uitgeven als je je zorgen maakt om dit soort fenomenen. Echter, de fouten die een DAC* maakt zijn nog niks vergeleken met de fouten die in je analoge filters optreden.
*eh, dit geldt overigens lang niet voor alle DACs, want er zijn me toch in het verleden prutDACs gebruikt in el cheapo telefoons/mp3spelers/etc.
Je hebt mij niet overtuigd. De bevindingen zijn zoals je zult begrijpen nogal subjectief.Workaholic schreef op woensdag 15 december 2010 @ 11:32:
Ik geloof zelf niet zo in kabels van een paar honderd euro.
Ik heb in eerste instantie duurdere kabels gekocht dan de huis/tuin keuken merk omdat dit 1) mooier was 2) uit principe omdat mijn apparatuur aardig wat centen kost en het raar zou zijn om een dropveter hier tussen te hangen.
Ik ben nu echter van mening veranderd en ik heb mogen ondervinden dat er wel degelijk verschil zit in het gebruik van duurdere kabels.
Ik heb dit ook getest met analoge interlinks (digitaal geloof ik niet). Het geluid klinkt bijvoorbeeld schel bij gebruik van een goedkope kabel op mijn cd speler terwijl dit niet het geval is bij een duurdere interlink van het merk audioquest.
Stroomkabels was ik ook erg negatief over, maar ook na het vervangen van een simpele 220 kabel voor een wat dikker exemplaar hoor ik duidelijk een verbetering bij de weergave (lijkt ook wat meer laag te hebben) van een aantal test cd's.
Ik ben wel van mening dat je het verschil moet testen alvorens je dit soort aankopen doet. Het kan zomaar zijn dat JIJ het verschil niet hoort, of dat het niet uitmaakt of hoorbaar is op bepaalde apparatuur.
Ik heb overigens geen kabels van een paar honderd euro, dat gaat me nog even net iets te ver en als er een verschil is dan is dit zo klein dat ik het de meerprijs niet waard vind. Een kabel vervangen van 2 euro voor een 50-100 euro is nog wel te overzien als je apparatuur hebt van 1000+ euro.
Just my 2 cents!
Daarnaast kan ik me niet voorstellen dat een nieuwe stroomkabel voor 2a3 meter verschil gaat geven. Vanuit de meterkast naar je stopcontact is ook niet bepaald hoogwaardig snoer.
Zolang jij het verschil hoort dan is het prima natuurlijk
Kun je misschien een verklaring geven over waarom dit gebeurd? Volgens mij zijn de voedingen van je Classé uitstekend, en ik kan dan ook niet zo snel een reden bedenken om de verbeterdere weergave te verklaren? Wat is hier volgens jouw de oorzaak van? Je mag er van mij alle kabels tussen doen die je wilt, maar ik ben wel benieuwd naar de onderbouwing.Workaholic schreef op woensdag 15 december 2010 @ 11:32:
...
...
Ps: schitterende set overigens!!
Buiten dat je hele relaas een leuke persoonlijke ervaring is en voor mij ook niet meer dan dat, blijft dit argument mij het sterkste verbazen. Wat zegt de prijs van apparatuur over de geluidskwaliteit ervan?Workaholic schreef op woensdag 15 december 2010 @ 11:32:
[...]Een kabel vervangen van 2 euro voor een 50-100 euro is nog wel te overzien als je apparatuur hebt van 1000+ euro.
Just my 2 cents!
Ik ken apparatuur van 600 euro die vele malen beter is dan die van 1000 euro, dus dat zegt echt helemaal niets.
Maar het ergste van zo'n statement vind ik nog wel de enorme paradox die erin zit. Hoe duurder het systeem, hoe groter de invloed (want beter hoorbaar) de invloed van een dure net-kabel is. Dat zou inhouden dat naarmate versterkers duurder worden, de gebruikte voedingen slechter worden

Van zulke exotische apparatuur mag ik toch verwachten dat er ook een exotisch overgedimensioneerde voeding inzit, die nog kan draaien op pure bliksem..Tenminste, als ze de prijs een beetje willen waarmaken.
Wat ik me dan ook steeds afvraag: Die dikkere netsnoer laten stroom zo veel beter door...dus ook al de storingen die er via de netkabel uit de wijkcentrale inkomen....Kun je toch beter een hele slechte nemen die de hele zooi al mooi voordempt?.....Ik zal het wel niet snappen, laat ik het daar maar op houden.
[ Voor 6% gewijzigd door Killer op 16-12-2010 02:07 ]
Ik zeg niet dat de prijs apparatuur beter maakt, maar wel dat er uit principe van mij wel wat duurdere kabels bij mogen als je veel geld hebt uitgegeven aan de rest van de onderdelen
Ik heb verder weinig technische kennis van voedingen etc kabels etc. Ik wou alleen mijn persoonlijke ervaring + mening delen in deze
Zoals Ossi ook zegt : ik hoor een verschil, dus ik ben tevreden
[ Voor 17% gewijzigd door Workaholic op 16-12-2010 08:22 ]
Bedankt voor de uitleg. Ik ben een oude man uit de tijd van de TDA 1541 :-) Ik wist niet dat die buffers tegenwoordig standaard zijn. Daarmee lijkt dit probleem niet meer te bestaan inderdaad. Wel jammer dat ze dan nog steeds SPdif gebruiken trouwens. een simpele verbinding I2S -> USB -> DAC lijkt me dan veel logischer.mux schreef op woensdag 15 december 2010 @ 14:27:
[...]
Het komt erop neer dat bij asynchrone dataflow de inkomende seriële datastroom wordt opgeslagen in een stukje geheugen naarmate deze binnenkomt....... Elke klokfout - of dit nou skew, jitter of iets anders is - in de inkomende datastroom is dus volledig onafhankelijk van het gegenereerde analoge audiosignaal en kan niet doorwerken.
Hiermee impliceer je echter dat duurdere kabels beter zijn en zelfs dat je al uit principe duurdere kabels achter een duurdere set zou moeten hangen. Ik zie dat hooguit als een persoonlijke mening, maar je brengt het als een goed advies.Workaholic schreef op donderdag 16 december 2010 @ 08:20:
[...]
Ik zeg niet dat de prijs apparatuur beter maakt, maar wel dat er uit principe van mij wel wat duurdere kabels bij mogen als je veel geld hebt uitgegeven aan de rest van de onderdelen.
En daar zit hem de crux. Je ervaart verschillen en schrijft die toe aan je gehoor en op basis daarvan trek je conclusies. Ik ben er namelijk van overtuigd dat je geen verschillen hoort, maar ze slechts waarneemt. Daar is niets mis mee en ik ben blij dat je er tevreden mee bent, maar jou ervaringen zijn niet 1 op 1 overdraagbaar op anderen.Workaholic schreef op donderdag 16 december 2010 @ 08:20:
Zoals Ossi ook zegt : ik hoor een verschil, dus ik ben tevreden. Bijkomend voordeel is dat het er ook wel mooi uit ziet.
Maar goed, dat is hoe ik erin sta en daar hoeft ook geen discussie over te ontstaan. Ik zie het gewoon anders en vind het hooguit jammer voor je dat je je hebt laten misleiden en je eigen ervaringen fout interpreteert. Dat je daar dan weer heel blij van wordt is dan een bijkomend voordeel.
i2s is origineel niet bedoeld voor afstanden langer dan uhm, 1 voet ofzo. Bovendien is i2s (en i2c, waar het van onttrokken is) een ongeisoleerd protocol (op zich niet zo'n hele grote ramp) waar geen enkele vorm van bescherming is van de data- en kloklijnen (wel een grote ramp). Dit gecombineerd met het feit dat de i2s-ontvangers/receivers per definitie open-drain zijn, zorgt ervoor dat áls je een keer een aardlus veroorzaakt, je driver hoogstwaarschijnlijk meteen de geest geeft.blissard schreef op donderdag 16 december 2010 @ 09:35:
[...]
Bedankt voor de uitleg. Ik ben een oude man uit de tijd van de TDA 1541 :-) Ik wist niet dat die buffers tegenwoordig standaard zijn. Daarmee lijkt dit probleem niet meer te bestaan inderdaad. Wel jammer dat ze dan nog steeds SPdif gebruiken trouwens. een simpele verbinding I2S -> USB -> DAC lijkt me dan veel logischer.
Dat is min of meer de reden dat i2c/s enkel mag worden gezien als inter-chip-communicatie. De reden dat men dan een nieuwe standaard, s/pdif, heeft ontworpen is dat men voorzag dat
1) glasvezel gewenst zou worden voor volledig geisoleerde, goedkope en hoge-snelheidstransfers
2) rs485, CAN, wireless en andere protocollen maar marginaal snel genoeg waren voor multi-stream high-bitrate transfers
3) geen enkel ander protocol destijds aan framesynchronisatie deed, wat redelijk belangrijk is als je de receiverchips goedkoop wilt houden (minimale buffers noodzakelijk want de maximum-tijdfout is bekend en klein).
4) DRM nergens gespecificeerd was.
Argumenten van dit soort heb ik al een paar keer eerder gehoord, en ik moet zeggen dat ik niet begrijp waar ze vandaan komen. Bij dit argument ga je er vanuit dat de voeding het enige element van een apparaat is dat invloed heeft op de geluidskwaliteit, maar zo zit het natuurlijk niet.Killer schreef op donderdag 16 december 2010 @ 02:05:
[...]
Maar het ergste van zo'n statement vind ik nog wel de enorme paradox die erin zit. Hoe duurder het systeem, hoe groter de invloed (want beter hoorbaar) de invloed van een dure net-kabel is. Dat zou inhouden dat naarmate versterkers duurder worden, de gebruikte voedingen slechter wordenWant als een voeding niet in staat is om je lichtnet troep thuis netjes om te zetten in een mooie stabiele gladde gelijkstroom en daarvoor de zalvende werking van een dikke kabel nodig heeft, dan is het volgens mij echt een klote voeding.
Van zulke exotische apparatuur mag ik toch verwachten dat er ook een exotisch overgedimensioneerde voeding inzit, die nog kan draaien op pure bliksem..Tenminste, als ze de prijs een beetje willen waarmaken.
Disclaimer: dit verhaal heeft alleen zin als we er voor het gemak even vanuit gaan dat (stroom)kabels invloed hebben - de vraag is dan of ze meer invloed op een goedkoop of een duur apparaat zullen hebben. (En hierbij vergeten we voor het gemak ook even de, op zich terechte, opmerking dat duurder niet altijd beter is.) We gaan er ook vanuit dat er behoorlijke verschillen zitten tussen bijvoorbeeld versterkers. Allemaal discussiepunten hier, dat weet ik, maar anders heeft het argument van Killer geen zin, en de weerlegging dus ook niet.
Het lijkt mij in zo'n situatie juist volslagen logisch dat zo'n kabel meer invloed heeft op een duurder apparaat. Dit is grofweg het argument: als het totale niveau van een apparaat hoger is, dan is elk beetje aanpassing (kabels, vibratievrije racks, slangenolie, ...) beter te merken. Als volgt: Als ik twee versterker als voorbeeld neem: een van 500 (A) en een van 5000 euro (B). We gaan er dus voor het gemak vanuit dat versterker B een stuk beter klinkt dan versterker A. Dit ligt niet alleen aan de voeding, maar ook bijvoorbeeld aan S/N-verhouding, dempingsfactor, en noem maar op. Stel dat er 3 onderdelen van een versterker verslechteringen kunnen introduceren, en die verslechteringen geven we weer met X, Y en Z, waarbij X de verslechtering is die voedinggerelateerd is, en tot op zekere hoogte door een betere stroomkabel te verhelpen is. Het moge duidelijk zijn dat voor dit voorbeeld geldt XA >> XB, YA >> YB en ZA >> ZB. Nu is de vraag hoeveel van de totale verslechtering veroorzaakt wordt door X. Als het zo is dat XA << YA en XA << ZA, terwijl XB = YB = ZB, dan zijn we er (lees de =-tekens hier als "ongeveer" - ik kan geen gegolvde =-tekens typen). Want als nu de verslechtering XA verminderd wordt door een betere stroomkabel, maar er aan YA en ZA niets verandert, dan is het toch niet zo moeilijk voor te stellen dat die kleine verbetering van X compleet teniet wordt gedaan door de nog bestaande verslechteringen Y en Z? Terwijl het verschil tussen XB aan de ene kant en YB en ZB aan veel kleiner is, en dus op de totale verslechtering van het signaal door de versterker een vermindering van X veel meer invloed heeft.
Ik bedoel, voedingskabel, kom op. Het enige wat die hoeft te doen is 230V naar de trafo te transporteren. Het "signaal" is zo groot, die pikt echt geen "storingen van buitenaf" op. Alle shit die je trafo krijgt, zit al in het signaal vanuit het stopcontact. Ook al scherm je de voedingskabel viervoudig af, daarmee wordt het signaal wat hij transporteert niets schoner.
Het enige waar ik me iets bij voor kan stellen is zo'n actief component waar je netstroom eerst doorheen moet en die alle troep eruit haalt voordat het bij je versterker komt. Maar dan heb je het over een actief component wat tussen het stopcontact en je versterker zit, niet een simpele geleider.
Die stroom gaat tientallen kilometers over het goedkoopste koper wat een bedrijf heeft kunnen vinden, maar door er een mooi supergeïsoleerd en afgeschermd stukje van 1,5 meter aan het eind aan te hangen wordt je geluid opeens beter? Yeah right.
Aannames zijn fataal.
Dat gevoel heb ik er ook bij, wat gaat 1,5 meter nog uitmaken over vele kilometers... Een duurdere netspanningskabel is geen filter.GaMeOvEr schreef op donderdag 16 december 2010 @ 12:16:
Het enige wat ik me kan voorstellen bij een voedingskabel is dat hij te dun is en dat de versterker niet genoeg sap kan trekken.
Ik bedoel, voedingskabel, kom op. Het enige wat die hoeft te doen is 230V naar de trafo te transporteren. Het "signaal" is zo groot, die pikt echt geen "storingen van buitenaf" op. Alle shit die je trafo krijgt, zit al in het signaal vanuit het stopcontact. Ook al scherm je de voedingskabel viervoudig af, daarmee wordt het signaal wat hij transporteert niets schoner.
Het enige waar ik me iets bij voor kan stellen is zo'n actief component waar je netstroom eerst doorheen moet en die alle troep eruit haalt voordat het bij je versterker komt. Maar dan heb je het over een actief component wat tussen het stopcontact en je versterker zit, niet een simpele geleider.
Die stroom gaat tientallen kilometers over het goedkoopste koper wat een bedrijf heeft kunnen vinden, maar door er een mooi supergeïsoleerd en afgeschermd stukje van 1,5 meter aan het eind aan te hangen wordt je geluid opeens beter? Yeah right.
En zoals al eerder gezegd; Stel je zou 'schonere spanning' krijgen door zo'n kabel, dan heb je wel een crappy versterker zeg als die niet om kan gaan met een net-niet stabiele spanning (of wat zo'n dure kabel ook zou moeten compenseren). Ik mag hopen dat er in zo'n Classé een beetje degelijke en corrigerende componenten zitten.Ossi schreef op donderdag 16 december 2010 @ 14:36:
[...]
Dat gevoel heb ik er ook bij, wat gaat 1,5 meter nog uitmaken over vele kilometers... Een duurdere netspanningskabel is geen filter.
This too shall pass
Zonder bot over te willen komen, snap ik heel goed waarom jij niet begrijpt waar dit soort argumenten vandaan komen. Omdat je blijkbaar onvoldoende kennis hebt om te beoordelen wat electrisch\technisch gezien wel en niet van invloed is op de geluidsproductie. Maar dat bewees je al door ervan overtuigd te zijn dat een netkabel hoorbaar verschil kon maken.dtjv schreef op donderdag 16 december 2010 @ 11:24:
[...]
Argumenten van dit soort heb ik al een paar keer eerder gehoord, en ik moet zeggen dat ik niet begrijp waar ze vandaan komen. Bij dit argument ga je er vanuit dat de voeding het enige element van een apparaat is dat invloed heeft op de geluidskwaliteit, maar zo zit het natuurlijk niet.
etc.
De enige functie die een voeding in een versterker (of eender welk audioapparaat) heeft is om een stabiele gelijkspanning (of meerdere spanningen) te leveren aan de achterliggende schakelingen. Het is dus de taak van een voeding om de aangeboden wisselspanning om te zetten in een gelijkspanning en ervoor te zorgen dat bij maximale belasting deze voedingsspanning niet inzakt of uitschiet.
Jij stelt:
Waarbij je compleet voorbij gaat aan het feit of een kabel überhaupt wel een voedinggerelateerde issue kan oplossen. Want die issues bestaan niet en kunnen\dienen derhalve ook niet opgelost te worden. Die issues zijn verzonnen en gebaseerd op niets, niet op normale natuurkunde in ieder geval.Stel dat er 3 onderdelen van een versterker verslechteringen kunnen introduceren, en die verslechteringen geven we weer met X, Y en Z, waarbij X de verslechtering is die voedinggerelateerd is, en tot op zekere hoogte door een betere stroomkabel te verhelpen is
Het enige moment waarop een voeding hoorbare effect heeft op de achterliggende schakeling is als de gelijkspanning niet stabiel is, of voorzien is van storing. Vanuit het lichtnet komt ongeveer 230Volt/50Hz met daarop nog wat stoorsignalen afkomstig van alles en nog wat en eventuele instraling op de bekabeling. Tenzij je actief dit signaal gaat schoonfilteren (en dat doet een voedingskabel niet) help je de voeding op geen enkele manier om zijn taak eenvoudiger te maken. Een betere kabel kan hooguit zorgen voor wat minder instraling (antenne-werking), maar dat effect daarvan is toch al vrij klein.
Indien dus het veranderen van een kabel een meetbaar effect heeft op de uitgangsspanning van de voeding, kun je er gevoegelijk vanuit gaan dat je apparatuur voorzien is van een slecht ontworpen voeding en zou ik het apparaat per direct terug brengen naar de leverancier. Want een goede voeding is toch wel zo'n beetje door elke techneut te ontwerpen en te bouwen.
Dat jij gelooft dat de kabel iets doet en dat de schakeling achter de voeding daar iets van merkt speelt zich alleen maar af in jou beleving en heeft geen enkele technische, nog logische onderbouwing die stand houdt. Het is een leuke mythe, een leuk verkoopargument en een leuke manier om mensen nog meer geld te laten betalen. Het spijt me voor je, maar je bent in die val gelopen, met open ogen. Ignorence is bliss (Tenzij je natuurlijk een slechte voeding in je apparatuur hebt. Of je originele voedingskabel niet in orde was natuurlijk, maar dan was je ook geholpen met een kabel van een euro of 2. Toegegeven, die ziet er minder spannend uit dan zo'n audiofiel ding).
[ Voor 10% gewijzigd door Killer op 16-12-2010 15:19 ]
Beste Killer, doe je nu je best om het niet te begrijpen? Ik begin mijn hele verhaal toch met stel (of althans een parafrase daarvan - lees de disclaimer nog eens)? Jij stelde een vraag over een paradox. Laat ik 'm voor de duidelijkheid nog even citeren:Killer schreef op donderdag 16 december 2010 @ 15:12:
[...]
Zonder bot over te willen komen, snap ik heel goed waarom jij niet begrijpt waar dit soort argumenten vandaan komen. Omdat je blijkbaar onvoldoende kennis hebt om te beoordelen wat electrisch\technisch gezien wel en niet van invloed is op de geluidsproductie. Maar dat bewees je al door ervan overtuigd te zijn dat een netkabel hoorbaar verschil kon maken.
[...]
Waarbij je compleet voorbij gaat aan het feit of een kabel überhaupt wel een voedinggerelateerde issue kan oplossen. Want die issues bestaan niet en kunnen\dienen derhalve ook niet opgelost te worden. Die issues zijn verzonnen en gebaseerd op niets, niet op normale natuurkunde in ieder geval.
Wat hier volgens mij staat (corrigeer me maar als ik het mis heb), is dat zelfs al zou een voedingskabel invloed hebben, dan zou dit meer merkbaar moeten zijn bij goedkopere apparaten. Dit is toch geen rare interpretatie van wat je hier schrijft? Ik weet dat je niet gelooft dat voedingskabels überhaupt invloed hebben, maar op het moment dat je het over een paradox gaat hebben, dan heb je het over een interne inconsistentie van mensen die wel geloven dat ze invloed hebben. Die door jou veronderstelde inconsistentie is namelijk: "Audiofielen geloven dat voedingskabels invloed hebben op de geluidskwaliteit, dus dat een voeding gevoelig is voor de 'kwaliteit' netkabel. Bovendien geloven ze dat dit beter merkbaar is op een goede versterker. Dus geloven ze dat betere versterkers slechtere voedingen hebben." Als ik dan wil weerleggen dat dat een interne inconsistentie of paradox is, dan moet ik dus beginnen met aannemen dat voedingskabels een verschil maken. Natuurlijk weet ik dat jij die aanname niet deelt, maar dan is je paradox ook niet meer interessant, en het hele verhaal ook niet. Ik probeer slechts uit te leggen waarom audiofielen dat denken. Dat dat vervolgens voor jou op een heel andere grond onzin is (namelijk op grond van het feit dat stroomkabels helemaal geen verschil maken), is een totaal andere discussie.Killer schreef op donderdag 16 december 2010 @ 02:05:
[...]
Maar het ergste van zo'n statement vind ik nog wel de enorme paradox die erin zit. Hoe duurder het systeem, hoe groter de invloed (want beter hoorbaar) de invloed van een dure net-kabel is. Dat zou inhouden dat naarmate versterkers duurder worden, de gebruikte voedingen slechter wordenWant als een voeding niet in staat is om je lichtnet troep thuis netjes om te zetten in een mooie stabiele gladde gelijkstroom en daarvoor de zalvende werking van een dikke kabel nodig heeft, dan is het volgens mij echt een klote voeding.
Laat ik een vergelijking maken met een discussie over religie. Als je als atheïst de juistheid van het christendom in twijfel wilt trekken, kun je dit op twee manieren doen. De eerste manier is om in twijfel te trekken of er überhaupt een god en een Jezus is (voorbeeld: ik heb geen overtuigend bewijs gezien dat er een god bestaat), en de tweede manier is om binnen het religieuze systeem op inconsistenties te wijzen (voorbeeld: hoe konden Adam en Eva weten dat het verkeerd was om van de appel te eten als pas door het eten van die appel kennis over goed en kwaad in de wereld kwam). Wat jij nu doet is eerst wijzen op een probleem van de tweede soort, en als ik daar met een verklaring voor kom (die ik overigens niet zou weten voor dit voorbeeld, maar dat terzijde), roep je: "ja maar dat is onzin, want god bestaat helemaal niet". Maar dat argument heb je voor de duur van deze specifieke discussie uitgesloten op het moment dat je een argument van de tweede soort aandroeg.
Kortom, ik ging in mijn vorige post niet in op het feit of voedingskabels nu wel of geen verschil maken, maar alleen op de door jou genoemde "paradox". En m'n enige punt was dat als je ervan uitgaat dat voedingskabels een verschil maken, het dan niet vreemd is dat ze dat meer bij betere componenten doen. Zo helderder?
Het praten in analogieën en semantische/filosofische discussies van een technisch onderwerp maken is juist wat er zo finaal misgaat aan redeneringen in de audiofielenwereld. Dat is waar Killer redelijk aggressief op ingaat. Je kunt nog zulke mooie analogieën en extrapolaties maken, als je geen flauw benul hebt van de techniek kom je daar nergens mee en heb je alleen maar een hele grote kans dat je iets doms zegt. En iemand die op dat moment in een brakke bui is gaat daar dan tegenin zitten schreeuwen
Maar het probleem zit nog dieper: in sommige gevallen heb je te maken met iets dat niet zo klip en klaar is als een voedingskabel. Dan heb je aan de ene kant technici die zich over dat probleem en aangrenzende theorie gaan buigen, en aan de andere kant komt er een - nofi - nietswetende audiofiel langs die gaat zeggen 'Hé, zie je wel dat het uitmaakt! Ik moet dus wel een Audioquest zilveren maanlichtkabel kopen als ik de absoluut beste kwaliteit evar wil hebben!~one'. Conclusies trekken uit een technische bespreking, of zelf proberen technische termen te forceren in wat in essentie een filosofische onzindiscussie is zorgt voor een hoop misverstand in de audiowereld. Dat zien we eigenlijk continu langskomen, en dit zou ook wel eens zo'n discussie kunnen worden.
Ja ik snap je uitleg nu beter. Hij snijd voor mij geen hout, maar ik snap hem. Ik ging voorbij aan de veronderstelling dat een voedingskabel verschil zou kunnen maken.dtjv schreef op donderdag 16 december 2010 @ 17:28:
Beste Killer, doe je nu je best om het niet te begrijpen? Ik begin mijn hele verhaal toch met stel (of althans een parafrase daarvan - lees de disclaimer nog eens)? Jij stelde een vraag over een paradox. Laat ik 'm voor de duidelijkheid nog even citeren: etc....
De paradox blijft echter bestaan ook na je 2de redenatie (and correct me if I'm wrong):
Ik ga er vanuit dat een kabels iets zou kunnen doen met de geluidskwaliteit.
Gesteld wordt dat je een goede versterker moet hebben om het te horen.
Een voeding moet gelijkspanning uit wisselstroom maken en storingen onderdrukken.
Hoe minder storingen onderdukt worden, hoe slechter de voeding (functioneel gesproken)
Als de kabel dus al iets doet, is het storingen uit de voedingsspanning halen. Wil je dat effect goed kunnen horen, moet de voeding idealiter gezien zoveel mogelijk storing zelf doorlaten, waardoor het effect van de voedingskabel het minst beïnvloed wordt en is dus functioneel gezien een slechte voeding.
Ergo: Betere versterkers hebben functioneel slechtere voedingen.
Logisch gezien geredeneerd, zonder verder technisch inhoudelijke kennis. En toch geloven audiofielen erin en weten zelfs simpele recht toe recht aan redenatie krom te praten om hun ervaringen te onderbouwen. Terwijl er zoveel andere, meer plausibele, verklaringen zijn. Dat is de andere paradox.
En ik snap ze in dit geval beide niet.
Je analogie met religie gaat niet helemaal op. het grote probleem met religie en voodoo-audiofielie is dat je niet kunt bewijzen dat iets niet bestaat. Je kunt alleen maar dingen bewijzen die wel bestaan. Als vervolgens dat iets ook nog eens als niet meetbaar omschreven wordt, ben je helemaal klaar.
Dit filmpje legt het 10 keer beter uit dan ik het kan: linkje
Verwijderd
Tuurlijk en de buffer is oneindig groot? Als de klokken niet op dezelfde frequentie lopen, raakt de buffer leeg of vol. Tenzij er terugkoppeling is (een paar merken deden dat, maar niet standaard). Of er zit een async sample rate converter in de dac. Maar anders heb je bij spdif een ontvanger, met pll, die het clocksignaal moet recoveren aan de hand van de clock die in spdif versleuteld zit.mux schreef op woensdag 15 december 2010 @ 14:27:
Het komt erop neer dat bij asynchrone dataflow de inkomende seriële datastroom wordt opgeslagen in een stukje geheugen naarmate deze binnenkomt. Op een gegeven moment zijn er n samples binnengekomen, dan zit de buffer vol, en sluist hij deze samples - meestal door een audio-dsp - richting analoge uitgang. Voor het aansturen van de DAC wordt dan dus een volledig ander kloksignaal gebruikt dan de verzendende partij gebruikt voor zijn datastroom.
Modernere oplossingen, met handshake om de andere kant te vertragen of versnellen, hebben dit probleem niet meer. Kan de buffer niet vol of leeg raken.
Correct. Maar doet dat iets af aan het feit dat er een buffer (van minimaal 1 woord) tussen zit?Verwijderd schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 00:50:
Maar anders heb je bij spdif een ontvanger, met pll, die het clocksignaal moet recoveren aan de hand van de clock die in spdif versleuteld zit.
I don't like facts. They have a liberal bias.
Ik ben overigens niet echt overtuigd door je argument, omdat ik nog niet zie wat er mis is met mijn verhaal.
Een van de bedrijven die stroomkabels en powerconditioners maakt is Shunyata Research. Ik heb een paar stukjes van ze gelezen die ik wel aardig vind klinken. Het gaat dus over het nut van stroomsnoeren: http://www.shunyata.com/Content/ac_guide.html en http://www.shunyata.com/Content/ac_overview.html
De belangrijkste vraag hierbij lijkt me of de genoemde storingen die kunnen optreden ook daadwerkelijk invloed op geluidskwaliteit kunnen hebben. Het legt in ieder geval uit wat voor soort storingen kunnen optreden, en waarom je niet moet spreken over het laatste stukje stroomsnoer, maar over het eerste. Kunnen aanwezigen hier een licht over laten schijnen?
Ow, en nog een vraagje. Ik heb wel eens meegemaakt dat de richting waarin je een stroomsnoer in het stopcontact steekt uitmaakt voor de klankkwaliteit (wat we "in- of uit fase" noemden). Specifieker, we hadden in een grote installatie (met o.a. JBL Everest speakers en een Audio Research Reference 2 voorversterker), die we maar niet goed klinkend konden krijgen. We zaten vooral te klooien met de plaatsing en toe-in van de speakers, en kregen het niet goed. Toen we op een gegeven moment de stroomdraad van de voorversterker omdraaiden in het stopcontact, kregen we het plotseling wel voor elkaar. Slaat dit ergens op, of zou het volgens de aanwezigen hier ook niet kunnen?
Verwijderd
i2s onttrokken van i2c.... uhm, kan ik me niet voorstellen. i2s is point to point (ok, soms 1 zender naar meer ontvangers), i2c een bus met meerdere busmasters. i2s clock is fixed, i2c clock niet. Verschil is wel erg groot, anders dat het idd bedoeld is voor printplaat communicatie tussen ic's. i2s heeft geen open drain (nodig), er zijn geen meerdere zenders.mux schreef op donderdag 16 december 2010 @ 10:42:
[...]i2s is origineel niet bedoeld voor afstanden langer dan uhm, 1 voet ofzo. Bovendien is i2s (en i2c, waar het van onttrokken is) een ongeisoleerd protocol (op zich niet zo'n hele grote ramp) waar geen enkele vorm van bescherming is van de data- en kloklijnen (wel een grote ramp). Dit gecombineerd met het feit dat de i2s-ontvangers/receivers per definitie open-drain zijn, zorgt ervoor dat áls je een keer een aardlus veroorzaakt, je driver hoogstwaarschijnlijk meteen de geest geeft.
Verwijderd
Zou eerder zeggen, doet het ertoe? Je kan bufferen wat je wil, die klok van de dac zal ergens vandaan moeten komen.burne schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 00:55:
[...]
Correct. Maar doet dat iets af aan het feit dat er een buffer (van minimaal 1 woord) tussen zit?
Wat wel kan is het volgende: toch een vaste klok bij je dac en de ontvanger daarmee uitlezen. Sommige kunnen daartegen: is er nog geen nieuw sample beschikbaar, krijg je de vorige nog een keer. Gaat het uitlezen te langzaam, dan sla je zo nu en dan een sample over. Werkt op zich en wellicht onhoorbaar. Maar nie zo netjes.
Het is een leuk in elkaar gedraaid verhaal vol met technische termen, maar het feit blijft dat een netsnoer een passief component van een korte lengte is, die een heel groot "signaal" vervoert. Aangezien het een passief component is, kan het niet filteren. (er zitten geen spoelen of condensatoren in, het is alleen maar koper met isolatie) Het kan de stroom dus niet "schoner" maken. Het geleid wat er al is. Wel of geen troep, het gaat er allemaal overheen. Storingsbronnen van buitenaf (die dus niet al op het lichtnet zitten en sowieso getransporteerd worden) die de laatste 1,5 meter (wat de lengte van je netkabel dan ook is) beïnvloeden lijken mij niet van toepassing in een woonhuis toepassing. Of je moet je audioset direct naast een 5KW elektromotor geplaatst hebben ofzo, maar dan heb je andere problemen dan je netsnoer.dtjv schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 00:58:
Een van de bedrijven die stroomkabels en powerconditioners maakt is Shunyata Research. Ik heb een paar stukjes van ze gelezen die ik wel aardig vind klinken. Het gaat dus over het nut van stroomsnoeren: http://www.shunyata.com/Content/ac_guide.html en http://www.shunyata.com/Content/ac_overview.html
De belangrijkste vraag hierbij lijkt me of de genoemde storingen die kunnen optreden ook daadwerkelijk invloed op geluidskwaliteit kunnen hebben. Het legt in ieder geval uit wat voor soort storingen kunnen optreden, en waarom je niet moet spreken over het laatste stukje stroomsnoer, maar over het eerste. Kunnen aanwezigen hier een licht over laten schijnen?
Heel leuke marketing dus, om te stellen dat het niet het laatste stukje van de stroom is maar het eerste stukje van je audioset, maar dat is dus gewoon kolder. Als ze dan ook nog eens beginnen over de burn-in van een netsnoer en dat het in het begin dus "blurry" klinkt omdat je netsnoer nog in moet branden... Tsja. Het is -GEEN- klein audiosignaal, er zit nog helemaal geen diepte, helderheid, dansbaarheid, etc in dat signaal. Het is gewoon 230V op 50Hz. Klaar.
Poeh, daar gaat mijn technische kennis niet ver genoeg voor. Misschien als dat ding een brakke voeding heeft?Ow, en nog een vraagje. Ik heb wel eens meegemaakt dat de richting waarin je een stroomsnoer in het stopcontact steekt uitmaakt voor de klankkwaliteit (wat we "in- of uit fase" noemden). Specifieker, we hadden in een grote installatie (met o.a. JBL Everest speakers en een Audio Research Reference 2 voorversterker), die we maar niet goed klinkend konden krijgen. We zaten vooral te klooien met de plaatsing en toe-in van de speakers, en kregen het niet goed. Toen we op een gegeven moment de stroomdraad van de voorversterker omdraaiden in het stopcontact, kregen we het plotseling wel voor elkaar. Slaat dit ergens op, of zou het volgens de aanwezigen hier ook niet kunnen?
[ Voor 3% gewijzigd door GaMeOvEr op 17-12-2010 02:45 ]
Aannames zijn fataal.
Hahaha backfireGaMeOvEr schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 02:37:
[...]
Poeh, daar gaat mijn technische kennis niet ver genoeg voor. Misschien als dat ding een brakke voeding heeft?
Het kan werken in bijvoorbeeld een autoradio-cd-speler met buffer. De buffer communiceert dan met de lezer over de noodzakelijke aanlevering van data. Volgens mij kan dit bij SPdif echter niet. (is immers niet bi-directioneel)Verwijderd schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 01:11:
[...]
Zou eerder zeggen, doet het ertoe? Je kan bufferen wat je wil, die klok van de dac zal ergens vandaan moeten komen.
Wat wel kan is het volgende: toch een vaste klok bij je dac en de ontvanger daarmee uitlezen. Sommige kunnen daartegen: is er nog geen nieuw sample beschikbaar, krijg je de vorige nog een keer. Gaat het uitlezen te langzaam, dan sla je zo nu en dan een sample over. Werkt op zich en wellicht onhoorbaar. Maar nie zo netjes.
Toch is mijn losse DAC voorzien van een eigen klok (2 zelfs, ook nog een voor de up-sampler). Ik snap nu daarom ook niet meer hoe een buffer hierin mee kan werken.
Met de chain I2S->USB-> DAC bedoelde ik de verbinding I2S naar USB erg kort te houden inderdaad.De vraag is dan echter waarom je uberhaupt nog van CD zou willen lezen.
[ Voor 3% gewijzigd door blissard op 17-12-2010 10:18 ]
Verwijderd
You are teh right. i2s en i2c zijn geen broertjes van elkaar. Dit is nu al de tweede keer dat ik dit zeg en eigenlijk wéét dat het niet waar is.Verwijderd schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 01:06:
[...]
i2s onttrokken van i2c.... uhm, kan ik me niet voorstellen. i2s is point to point (ok, soms 1 zender naar meer ontvangers), i2c een bus met meerdere busmasters. i2s clock is fixed, i2c clock niet. Verschil is wel erg groot, anders dat het idd bedoeld is voor printplaat communicatie tussen ic's. i2s heeft geen open drain (nodig), er zijn geen meerdere zenders.
Ik was s/pdif, i2c en i2s door elkaar aan het halen. Allemaal hebben ze overeenkomsten tussen elkaar, maar zijn ze op iets heel anders gebaseerd. Wat ik eigenlijk in m'n hoofd aan het verbinden was, was de topologie die het meeste wordt gebruikt voor digitale interconnects: s/pdif (of aes/ebu) -> spdif-naar-i2s receiver -> DAC, waar noodzakelijkerwijs een buffer tussen nodig is vanwege s/pdif (en dus niet i2s) die moeilijke kloksync heeft. i2s heeft juist allemaal mooie manieren om skew, jitter en lag tegen te gaan.
Moderne oplossingen... AES/EBU bedoel je? Of HDMI transport layers? Want ik zie juist helemaal het omgekeerde gebeuren - modernere oplossingen zijn steeds meer packet-based (TCP/IP-achtig, of zelfs niet -achtig maar gewoon helemaal TCP/IP) en dus per definitie niet netjes gesynchroniseerd. De noodzaak voor buffers wordt steeds groter. Het is eigenlijk omgekeerd zefls: nu dat buffers steeds goedkoper worden en er steeds meer noodzaak is voor gereduceerde bekabeling, not to mention signal processing, is de logische stap om alles te bufferen. En op die manier - een packetized transport layer dus - is het ook mogelijk om veel verschillende soorten informatie over dezelfde draad te gooien; zie HDMI. Om nog niet te spreken over encryptie en DRM.
Verwijderd
Al luister ik nu naar internet radio. Da's toch broadcast en daarmee kan dat dus niet

Verwijderd
Die buffer is voor data, sneller lezen (ontwikkeling vanuit de cd-rom loopwerken) en de buffer vullen. Als lezen even stilvalt kan de buffer worden aangevuld. Werkt omdat je het uitlezen kan controleren. spdif heeft die feedback niet. Uiteraard werkt een spdif receiver wel met buffers. Zoals ik al aangaf, als er data uit moet die er om 1 of andere reden niet was, krijg je het sample nog een keer. Uit een buffer.blissard schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 10:17:
[...]
Het kan werken in bijvoorbeeld een autoradio-cd-speler met buffer. De buffer communiceert dan met de lezer over de noodzakelijke aanlevering van data. Volgens mij kan dit bij SPdif echter niet. (is immers niet bi-directioneel)
Toch is mijn losse DAC voorzien van een eigen klok (2 zelfs, ook nog een voor de up-sampler). Ik snap nu daarom ook niet meer hoe een buffer hierin mee kan werken.
Met de chain I2S->USB-> DAC bedoelde ik de verbinding I2S naar USB erg kort te houden inderdaad.De vraag is dan echter waarom je uberhaupt nog van CD zou willen lezen.
Je dac zal wel een klok hebben voor de dac en 1 voor de sample rate converter. Of je ziet een xtal van een microprocessor aan voor iets om audio te processen.
In de chain i2s usb dac zal ook i2s (oid) tussen usb en dac zitten. Op printplaat niveau. Tenzij de dac en usb receiver in 1 chip zitten uiteraard (lijkt me geen goede combinatie).
CD lezen doe ik ook al lang niet meer; NAS en streamer werkt errug lekker. Maar wil je daar een betere dac aanhangen, dan zit er weer spdif tussen. En de streamer (teac) modden is lastig. zeer klein smd prut en geen service manual. Lastig om daar wat uit te halen. Goede nieuws is dat de spdif output bij 44.1kHz source materiaal ook echt 44.1kHz is en bitperfect. Geen processing ertussen. Wil nog altijd een keer een dac maken met een goede pll erin. Of een betere streamer kopen

Toch nog even over die buffers.Verwijderd schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 19:06:
[...]
Die buffer is voor data, sneller lezen (ontwikkeling vanuit de cd-rom loopwerken) en de buffer vullen. Als lezen even stilvalt kan de buffer worden aangevuld. Werkt omdat je het uitlezen kan controleren. spdif heeft die feedback niet. Uiteraard werkt een spdif receiver wel met buffers. Zoals ik al aangaf, als er data uit moet die er om 1 of andere reden niet was, krijg je het sample nog een keer. Uit een buffer.

Zitten die nou in de receiver-chip of in de DAC?
Mijn (zelfbouw) DAC-bordje heeft een CS8416 receiver en een CS4398 DAC. Deze hebben volgens mij (en de datasheet) geen buffer. Daarmee heeft een combinatie: cd-speler->spdif->receiver->DAC volgens mij nergens opslag. Volgens mij zit er (na enig leeswerk vanavond) zelfs geen foutcorrectie meer op nadat het signaal in spdif is omgezet. Een bitje uit een buffer halen zit er dan zeker niet meer in. (de DAC "weet" niet eens dat hij iets mist).
Overigens is deze specifieke receiver voorzien van een nette PLL en de nodige aandacht aan het verminderen van jitter. ( Leuk leesvoer http://www.audiodesignguide.com/DAC_final/CS8416_F2.pdf ) en als bouwpakket op EBAY te koop (zoek: gigawork)
Ik heb overigens nog nooit verschil gehoord tussen verschillende digitale kabels. Zelfs analoge, niet-75Ohm, touwtjes werken prima.
Maar in mijn redenatie zie ik ook niets scheef zitten. Dat wil niet zeggen dat die van mij beter is hoor. Onze uitgangspunten zijn denk ik anders.dtjv schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 00:58:
Ik ben overigens niet echt overtuigd door je argument, omdat ik nog niet zie wat er mis is met mijn verhaal.
Wat zij (Shunyata) zeggen is tegelijkertijd waar, maar niet relevant en niet van toepassing. Om het uit de electronica te trekken en wat meer in Jip en Janneke taal te vatten is lastig, maar zij stellen dat vanuit de voeding gezien alles na de netkabel verder weg is en derhalve minder relevant is. Het nadeel is echter dat bedrading geleidend is. Dus zolang er na de bron van de storing (hoe ver weg die ook is) geen filtering plaat heeft, komt die storing ook vrolijk uit jou stopcontact (nou ja, afstand dempt wel en er gebeurd meer tussen jou stopcontact en de centrale. Maar er zit wat dat betreft geen verschil tussen de kabels in je muur en die na je stopcontact. Die zijn voor de versterker beide evenver weg. En een stukje speciale kabel maakt daar echt geen verandering in. Je kunt als fabrikant wel stellen dat dat zo is, maar dat is pertinent onwaar. Op zich zit ook dit stuk van de leverancier knap in elkaar. ze werpen een niet bestaand probleem op, verklaren dit met 'technische onderbouwing' die feitelijk niet onjuist is en bedenken een oplossing.Een van de bedrijven die stroomkabels en powerconditioners maakt is Shunyata Research. Ik heb een paar stukjes van ze gelezen die ik wel aardig vind klinken. Het gaat dus over het nut van stroomsnoeren: http://www.shunyata.com/Content/ac_guide.html en http://www.shunyata.com/Content/ac_overview.html
Zie het als dat ik zeg dat ik een speciale spray heb, speciaal voor het glad maken van de binnenkant van de voorruit van je auto. Vervolgens doe ik een technisch verhaal over dat hoe ruwer een oppervlak is, hoe groter de luchtweerstand. Vervolgens ga ik bewijzen dat meer luchtweerstand voert tot meer benzineverbruik. Dan stel ik dat als je autoruit gladder is, je auto dus zuiniger en harder. En vervolgens prijs ik mijn spray voor de binnenkant van de ruit aan... Een oplossing voor een niet bestaand probleem..
Het feit dat het lichnet nooit helemaal zuiver is, daar houdt een ontwerper rekening mee en hij zorgt ervoor dat de voeding dat er uit filtert. Dat gebeurt niet met alles, een storing kan wel 'door de voeding heen', maar dan hebben we het over van die tikken en knallen als er koelkast aanspringt of de wietplantage van de buren online komt. Dat hoor je direct en ook dat ondervang je niet met een kabel.
Het feit wil gewoon dat een gewone koperdraad al zo verdomd goed is in wat hij doen moet, daar valt niet heel veel aan te verbeteren. Het is een oplossing zoeken voor een probleem dat niet bestaat. (nou ja: het probleem is dat men geld wil verdienen en dat lossen ze op met deze kabels. Dat dan weer wel)
Ja, dit kan ergens op slaan. Het gaat te ver om uit te leggen waarom en hoe. Maar het kan in sommige gevallen iets uitmaken, alleen zijn die gevallen vrij uitzonderlijk.Ow, en nog een vraagje. Ik
heb wel eens meegemaakt dat de richting waarin je een stroomsnoer in het stopcontact steekt uitmaakt voor de klankkwaliteit (wat we "in- of uit fase" noemden). Specifieker, we hadden in een grote installatie (met o.a. JBL Everest speakers en een Audio Research Reference 2 voorversterker), die we maar niet goed klinkend konden krijgen. We zaten vooral te klooien met de plaatsing en toe-in van de speakers, en kregen het niet goed. Toen we op een gegeven moment de stroomdraad van de voorversterker omdraaiden in het stopcontact, kregen we het plotseling wel voor elkaar. Slaat dit ergens op, of zou het volgens de aanwezigen hier ook niet kunnen?
[ Voor 14% gewijzigd door Killer op 17-12-2010 23:03 ]
Verwijderd
In beide zullen buffers zitten; anders werken ze niet. Maar niet waar jij aan denkt; foutcorrectie om een sample (we werken niet met losse bitjes) nog een keer te sturen. Behalve dan die modus, waarin je een clock aan de 8416 aanbiedt, ipv dat dat ding de klok genereert (als ik me tenminste goed herinner dat dat met zo'n ding kan). Hangt ervan af hoe de zaak opgezet is.blissard schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 20:17:
[...]
Mijn (zelfbouw) DAC-bordje heeft een CS8416 receiver en een CS4398 DAC. Deze hebben volgens mij (en de datasheet) geen buffer. Daarmee heeft een combinatie: cd-speler->spdif->receiver->DAC volgens mij nergens opslag. Volgens mij zit er (na enig leeswerk vanavond) zelfs geen foutcorrectie meer op nadat het signaal in spdif is omgezet. Een bitje uit een buffer halen zit er dan zeker niet meer in. (de DAC "weet" niet eens dat hij iets mist).
Overigens zit er zeker een buffer in de cd-speler. De snelheid van de cd is niet constant en wordt ook continue bijgeregeld. Daar is zeker een buffer nodig, waarbij het vullen variabel gebeurd en het uitlezen constant (in de decoder). Foutcorrectie als in de cd speler en buffers heb je ook niet nodig. Zal niet snel voorkomen dat je data mist bij spdif.
Even op het plaatje drukken, heb hem resized om een irritant lange post tegen te gaan;)

Dit geldt eigenlijk wel voor alle kabels.
Wat ik bij optische kabels wel vind, dat die misschien wat duurder mogen zijn. Goeie bouwkwaliteit is toch wel essentieel bij zo'n gevoelige kabel.
Bij mijn gitaarkabel wil ik ook gewoon een dikke behuizing bij de plug, want deze kan nog wel eens breken. Voor de rest hoef ik geen kabel met 5 lagen van plastic, carbon, plastic, goud en aluminium. Grote onzin.
Things are cheaper for a reason
Zoals diepezuiden al zegt: overal zitten in dit geval buffers. Dat kun je beredeneren uit het feit dat - als je in de datasheet kijkt - de chip een digitaal filter kan toepassen. Zo'n filter wordt per definitie op meerdere tijdsamples tegelijk uitgevoerd, waardoor hij altijd een aantal samples 'in opslag' moet hebben om het uitgangssignaal te berekenen, en vervolgens naar analoog om te zetten.blissard schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 20:17:
[...]
Toch nog even over die buffers.![]()
Overigens is deze specifieke receiver voorzien van een nette PLL en de nodige aandacht aan het verminderen van jitter. ( Leuk leesvoer http://www.audiodesignguide.com/DAC_final/CS8416_F2.pdf ) en als bouwpakket op EBAY te koop (zoek: gigawork)
Ik heb overigens nog nooit verschil gehoord tussen verschillende digitale kabels. Zelfs analoge, niet-75Ohm, touwtjes werken prima.
Overigens is het in dit geval van weinig waarde of er nou wel of geen buffer in je DAC zit, want 1) er wordt i2s gebruikt voor de data-overdracht vanuit de receiverchip, wat een protocol is dat hele strakke timing nastreeft en 2) in je hele digitaal-naar-analoog-chain van receiver tot analoge filters wordt dezelfde master clock gebruikt, dus als er al ergens invloed van imperfecties in het kloksignaal zou zitten, zou dat aan de ingang of uitgang moeten zijn, en niet ertussenin.
Ik ben eerlijk gezegt toch wel benieuwd, want wij hebben toch wisselspanning waarbij om en om de pinnetjes exact dezelfde spanning krijgen? Hoe kan het andersom inpluggen van je snoer in godsnaam dan je versterker beinvloeden. Plus dat je versterker de netspanning waarschijnlijk nog 100x filtert en verbouwt voordat het naar je speakers gaat. Ik zou het erg knap vinden als je netsnoer daadwerkelijk verschil maakt. Maarja dat is het hele punt van dit topic. Ik hoop ooit nog een keer een netsnoer blindtest bij te mogen wonen...Killer schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 22:53:
[...]
Maar in mijn redenatie zie ik ook niets scheef zitten. Dat wil niet zeggen dat die van mij beter is hoor. Onze uitgangspunten zijn denk ik anders.
[...]
Het feit dat het lichnet nooit helemaal zuiver is, daar houdt een ontwerper rekening mee en hij zorgt ervoor dat de voeding dat er uit filtert. Dat gebeurt niet met alles, een storing kan wel 'door de voeding heen', maar dan hebben we het over van die tikken en knallen als er koelkast aanspringt of de wietplantage van de buren online komt. Dat hoor je direct en ook dat ondervang je niet met een kabel.
Het feit wil gewoon dat een gewone koperdraad al zo verdomd goed is in wat hij doen moet, daar valt niet heel veel aan te verbeteren. Het is een oplossing zoeken voor een probleem dat niet bestaat. (nou ja: het probleem is dat men geld wil verdienen en dat lossen ze op met deze kabels. Dat dan weer wel)
[...]
Ja, dit kan ergens op slaan. Het gaat te ver om uit te leggen waarom en hoe. Maar het kan in sommige gevallen iets uitmaken, alleen zijn die gevallen vrij uitzonderlijk.
Netsnoeren hebben invloed als je audiokabel langs het netsnoer ligt, voor de rest niet.
Nee, even heel makkelijk gezegd: We hebben een wisselspanning waarbij één pennetje de gehele wisselstroom draagt en de andere stroomloos is (een soort massa). Het kan in sommige gevallen ervoor zorgen dat je in je apparatuur faseproblemen (of massa) problemen krijgt en dit zou in theorie hoorbare problemen kunnen opleveren. Maar dat is grotendeels een academische discussie om dat het in werkelijkheid zelden tot nooit voorkomt.TMon schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 11:36:
[...]
Ik ben eerlijk gezegt toch wel benieuwd, want wij hebben toch wisselspanning waarbij om en om de pinnetjes exact dezelfde spanning krijgen? Hoe kan het andersom inpluggen van je snoer in godsnaam dan je versterker beinvloeden. Plus dat je versterker de netspanning waarschijnlijk nog 100x filtert en verbouwt voordat het naar je speakers gaat. Ik zou het erg knap vinden als je netsnoer daadwerkelijk verschil maakt. Maarja dat is het hele punt van dit topic. Ik hoop ooit nog een keer een netsnoer blindtest bij te mogen wonen...
Bij een PC kan ik mij er echter helemaal niets bij voorstellen, die heeft een geschakelde voeding en die malen er verder niet om.
[ Voor 5% gewijzigd door Killer op 21-12-2010 12:25 ]
Alsof de duvel ermee speelde, heeft Stereophile net een stukje over de door mij aangehaalde Shunyata stroomsnoeren en hun netfilter op z'n site geplaatst. http://www.stereophile.com/content/listening-96
Samengevat: niet alles helpt (versterkers klonken niet beter met power conditioners), maar de stroomsnoeren waren wel nuttig, zeker aan z'n draaitafels. En even doorlezen tot pagina 3, want dan hangt 'ie daadwerkelijk zo'n stroomsnoer aan z'n iMac, en rapporteert niet alleen beter geluid van de files die hij daar vanaf streamt, maar ook (hij is in ieder geval consequent) strakker beeld.
"I sat back down, booted up the system, and actually made a little noise of surprise when I saw my "wallpaper" picture: a photo I took of my daughter some four or five years ago, on a day when the cows from Glensfoot Farm climbed the hill, breached the fence, and began to fill our yard. The resolution and contrast apparent in that image had increased, unambiguously and without doubt. I was mildly stunned."
Geweldig. Je zou bijna denken dat dit een spoof is.
[ Voor 57% gewijzigd door Gotez op 21-12-2010 13:41 ]
De filterende werking van de voeding van een versterker is in veel gevallen beperkt. Vaak is het zo dat goedkopere versterkers een schakelende of gereguleerde (goed filterende) voeding hebben en de duurdere varianten zijn uitgerust met zware ringkern trafo's met vele 10.000 en mfarads aan condensatoren, maar zonder aktieve spanningsregeling. Deze laatste zijn veel gevoeliger voor storingen dan de eerste.TMon schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 11:36:
[...]
Plus dat je versterker de netspanning waarschijnlijk nog 100x filtert en verbouwt voordat het naar je speakers gaat.
Ik zou het erg knap vinden als je netsnoer daadwerkelijk verschil maakt. Maarja dat is het hele punt van dit topic. Ik hoop ooit nog een keer een netsnoer blindtest bij te mogen wonen...
Hoe je het verschil in netsoer moet horen, blijft ook mij echter een raadsel.
en bij die tankbeurt werd de vaal rose verkleurde lak ook weer sprankelend rood?
[ Voor 4% gewijzigd door chevy250 op 21-12-2010 15:04 ]
Sorry Killer, ik zie in je profiel dat je HBO hebt gevolgd, maar dat is vast niet met een behoorlijke dosis electrotechniek of electronica. Je voorstelling van zaken is nl. een aaneenschakeling van lariekoek. Citaat: Eén pennetje stroomvoerend, het andere stroomloos. Waar blijft die stroom dan, verdwijnt die als deze niet via het andere pennetje terugvloeit in het niets? Hoe denk je je dat in, of weet je misschien het verschil niet tussen stroom en spanning? Kortom, onzin. Behalve je laatste alinea, dat is waar en relevant.Killer schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 12:23:
[...]
Nee, even heel makkelijk gezegd: We hebben een wisselspanning waarbij één pennetje de gehele wisselstroom draagt en de andere stroomloos is (een soort massa). Het kan in sommige gevallen ervoor zorgen dat je in je apparatuur faseproblemen (of massa) problemen krijgt en dit zou in theorie hoorbare problemen kunnen opleveren. Maar dat is grotendeels een academische discussie om dat het in werkelijkheid zelden tot nooit voorkomt.
Bij een PC kan ik mij er echter helemaal niets bij voorstellen, die heeft een geschakelde voeding en die malen er verder niet om.
Killer gebruikt stroom waar hij spanning bedoelt, denk ik. Dan klopt zijn verhaal wel. De "fase" draad heeft een spanning die varieert en de nul heeft een spanning van (theoretisch) 0 ten opzichte van de aarde. De stroom loopt uiteraard over beide "pennetjes"Techneut schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 15:40:
[...]
Waar blijft die stroom dan, verdwijnt die als deze niet via het andere pennetje terugvloeit in het niets? Hoe denk je je dat in, of weet je misschien het verschil niet tussen stroom en spanning? Kortom, onzin. Behalve je laatste alinea, dat is waar en relevant.
De hoeveelheid electronica tussen de voeding en de versterker "chips" is trouwens echt erg gering. Voorbeeldje:
http://akdatabase.org/AKv...ntz%20PM-80%20Service.pdf
Deze Marantz PM-80 heeft tussen de 220-stekker en de eindtorren alleen de trafo en de gelijkrichterbrug zitten. Er zitten nog wel condensatoren (simpele ELCO's) parallel in de voeding die wat hoogfrequenttroep zullen filteren, maar dat is dan alles.
Laat het nu toevallig wel electrotechniek geweest zijnTechneut schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 15:40:
[...]
Sorry Killer, ik zie in je profiel dat je HBO hebt gevolgd, maar dat is vast niet met een behoorlijke dosis electrotechniek of electronica. Je voorstelling van zaken is nl. een aaneenschakeling van lariekoek. Citaat: Eén pennetje stroomvoerend, het andere stroomloos. Waar blijft die stroom dan, verdwijnt die als deze niet via het andere pennetje terugvloeit in het niets? Hoe denk je je dat in, of weet je misschien het verschil niet tussen stroom en spanning? Kortom, onzin. Behalve je laatste alinea, dat is waar en relevant.
Ik begon de zin ook opzettelijk met de melding dat het versimpeld uitgelegd werd. Ik ben in de veronderstelling dat diegene die de vraag stelde niet over voldoende electronica-kennis bezit, anders was de vraag überhaupt niet gesteld. Dan kan ik wel een hele academische correcte uitleg gaan geven, maar daar heeft de vraagsteller niet veel aan. Ik probeerde het in begrijpelijke taal uit te leggen.
Maar je hebt helemaal gelijk hoor, ik heb stroom en spanning niet op de juiste wijze gebruikt in de uitleg. Mea Culpa, Maxima Culpa.
Ik hoop echter dat de uitleg wel enigszins begrijpelijk was voor de vragensteller, want daar ging het mij om.
[ Voor 12% gewijzigd door Killer op 21-12-2010 21:57 ]
Ik zou echter zondermeer altijd gewoon de juiste termen gebruiken, zeker als je die kent. Schept zelden verwarring, zo moeilijk zijn de woorden stroom en spanning niet, het is echt niet nodig om er een academische verhandeling van te maken. Verkeerd woordgebruik veroorzaakt juist verwarring.
Verwijderd
Deze dus

Overigens zou ik bij een hele dure set alsnog mooie kabels kopen. Ook een mooi stroomsnoer ziet er gewoon gaaf uit. Voor de looks zou ik het zeker doen. Voor rond de 50 euro heb je al zeer mooie kabels.
Ben ook nog actief geweest op een audioforum en daar kom je dan echt de gekste dingen tegen. Mensen die met een sepciale slijptol een klein randje van de CD eraf veilde en daarna blauw kleurde met een stift. Nadat de cd vervolgens een tijd in de vriezer had doorgebracht was het dan luistertijd. Aan de ene kant prachtig dat iemand zo met zijn hobby kan bezig zijn en aan de andere kant ook zo belachelijk...
Edit: (ik vertelde dit allemaal uit mijn geheugen over jaren geleden, maar het is dus allemaal waar)

Dit is dus de slijptol...
CD Stoplight (voor de geinteresseerde geeft google images ook nog grafiekjes met verbeteringen)
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2010 00:20 ]
Verwijderd
''CDs are subjected to heat and pressure in the pressing process, thus distorting the lattice structure of the polycarbonate substrate. Freezing relaxes this structure and realigns it. This potentially leaves the disc less vibration-prone. This makes sense to me.''mux schreef op woensdag 22 december 2010 @ 00:19:
Het zegt wel iets over menselijke psychologie, dat is ook leerzaam om te observeren.
Maar kom op... Je CD's invriezen en inkleuren?
De CDs zijn gestansd oid, en de rand is dus slecht afgewerkt, dit kan (
Door de rand af te vijlen en zwart of blauw te kleuren verminderd deze verstrooiing en wordt de ook geadsorbeerd door de kleurstof, ergo minder fout correctie dus beter geluid.
Gelukkig hoorde hij het verschil ook niet (en teveel moeite), maar had ie wel baluns in zijn luidsprekerkabels, dat hoorde hij wel dacht ik.
Om dezelfde redenen had hij ook plak-ringen om de CD te verzwaren, daardoor draaide deze stabieler dus minder jitter ...
Polycarbonaat is zoals alle plastics amorf. Er is geen kristalstructuur. Het hele argument is honderd procent zelfverzonnen poep. Iemand die zich daardoor laat foppen verdient het om 25, 40 of 80 dollar te betalen voor een groene viltstift van 99 dollarcent.Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2010 @ 00:22:
''CDs are subjected to heat and pressure in the pressing process, thus distorting the lattice structure of the polycarbonate substrate. Freezing relaxes this structure and realigns it. This potentially leaves the disc less vibration-prone. This makes sense to me.''
Verwijderd
De cd snelheid is uiteraard ook niet rechtstreeks van invloed. De decoder bevat een buffer (daar is er weer 1) waarbij de data aan de achterkant wordt uitgeklokt dmv een klok signaal van dac/filter. De voorkant hoeft niet zo netjes gevuld te worden, als de buffer maar niet overloopt of leegraakt (= draaisnelheid aanpassen).
Wat wel zou kunnen, is dat de mechanica van het loopwerk minder hoeft te werken om de cd te lezen. Minder bijsturen van snelheid, focus en laser positie. En dus minder vragen van de voeding. En dan minder invloed hebben op de voeding van andere gebieden in de speler (voeding van de dac bijvoorbeeld). Kan me voorstellen dat het invloed heeft op een budget spelertje, waar delen van loopwerk en de rest de voeding delen. Bij een fatsoenlijke speler is dat niet het geval. Zou tegen hem zeggen dat zijn speler slecht gedesigned is. Dat was vroeger ook het verschil tussen dure en minder dure spelers bij b.v. marantz. Dezelfde chipset, alleen voeding en behuizing waren de wezelijke verschillen.
Laatst een discussie gevolgt waar bij mensen volhielden dat een audio file "onthoudt" waar hij door werd afgespeeld, zoiets ongeveer: rip een track van een cd naar een harddisk. rip dezelfde track van een usb stick/sd card whatever naar harddisk. verifieer dat ze gelijk zijn, dwz dezelfde data bevatten (crc check). Speel ze af (media speler oid) en je hoort toch verschil. Umm..
Alle "techneuten" gaan meteen voor kan niet. Files zijn identiek. "audiofiele" kamp roept dan, maakt me niet uit, ik hoor toch verschil. Dagen discussie, maar dat bleven de standpunten. Goeie entertainment waarde.
Leuk om te speculeren hoe het toch zou kunnen dat er verschil is, maar menselijke inbeelding is dan veel en veel minder ver gezocht
CD's werken met dunne film interferentie en daarbij zijn 2 zaken van belang: dikte van de laag en de brekingsindex daarvan. Of er nu wel of geen licht vanaf de zijkant in de cd kan komen of niet, maakt volgens mij geen hol uit.franssie schreef op woensdag 22 december 2010 @ 00:42:
ooit een vriend van me, redelijk audiofiel, heeft het me uitgelegd: je moet het snappen om het te zien zeg maar:
De CDs zijn gestansd oid, en de rand is dus slecht afgewerkt, dit kan () reflecties veroorzaken van het laserlicht dat in de compact disc verstrooit raakt.
Door de rand af te vijlen en zwart of blauw te kleuren verminderd deze verstrooiing en wordt de ook geadsorbeerd door de kleurstof, ergo minder fout correctie dus beter geluid.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Toch kan dit zeker zo zijn... Of dat nu te maken heeft met huizen met omgedraaide nul en fase of iets anders weet ik niet, wel weet ik dat mijn vader zo een keer een computerprobleem bij iemand heeft opgelost (mijn vader begon in de jaren 70 met computers bouwen, verkopen en programmeren - die heeft heel wat gezien en meegemaakt). Dat was destijds, als ik mij het goed herinner, met een AT-kast.Killer schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 12:23:
[...]Bij een PC kan ik mij er echter helemaal niets bij voorstellen, die heeft een geschakelde voeding en die malen er verder niet om.
Even afgezien van dat ik het volledig met je eens ben dat het pure onzin is om geld uit de zak te kloppen:burne schreef op woensdag 22 december 2010 @ 01:03:
[...]
Polycarbonaat is zoals alle plastics amorf. Er is geen kristalstructuur. Het hele argument is honderd procent zelfverzonnen poep. Iemand die zich daardoor laat foppen verdient het om 25, 40 of 80 dollar te betalen voor een groene viltstift van 99 dollarcent.
Een CD is polycarbonaat met vaak een aluminium toplaag. Aluminium heeft, denk ik, wel een kristalstructuur, dus daar zou het onzinverhaal nog enigzins zinnig zijn? (en nee, ik verwacht echt niet dat het afslijpen van een buitenrand effect heeft op de kristalstructuur van het aluminium binnenin)
Overigens kan je het beste je cd niet in de vriezer bewaren: ten eerste zijn koude materialen veel brosser (minder plastisch), wat de kans op stress alleen maar vergroot, en ten tweede heb je in een cd een materiaalovergang van plastic naar aluminium. Zaken als verschillende uitzettingscoefficient (en dus minder plastisch materiaal) kunnen alleen stress en eventueel bijbehorende schade veroorzaken. En mocht de aluminium laag op 1 of andere manier aan lucht blootgesteld zijn (wellicht opgelost in het polycarbonaat): hoe kouder des de meer condensatie.
Sommig plastic wordt brosser als je het koud maakt en smelt als je het (te) warm maakt. Kouder maken zorgt er volgens het principe van staal zowieso niet voor dat kristallen kunnen herschikken en doet voor een cd dus helemaal niks. Anders zou een cd in stikstof onderdompelen wel heel iets moois opleveren, maar ik betwijfel of je hem nog in 1 stuk in je cd la krijgt.
Ohh en ik ben sinds een paar jaar HBO werktuigbouwkundige, dus de termen spanning/stroom/elektriciteit zijn mij enigzins bekend. Academische uitleg mag gegeven worden, ik hou wel van een beetje puzzelen en leren.
[ Voor 41% gewijzigd door TMon op 22-12-2010 10:06 ]
Op zich ben ik dat helemaal met je eens. Maar aan de andere kant weet ik ook dat voor de meeste mensen spanning en stroom hetzelfde zijn. Hoeveel mensen zeggen wel niet bij het ophangen van een lamp, dat ze eerst de stroom eraf halen. Als je dat correct wil doen, zou je moeten zeggen dat je de spanning eraf haalt. Als het dan toch mis gaat en men krijgt een opdonder, dan hoor je ook door elkaar dat men onder spanning of onder stroom stond (alhoewel dat in dit geval beide juist is, dus misschien niet zo'n goed voorbeeldTechneut schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 23:22:
O.k., dan klopt je verhaal.
Ik zou echter zondermeer altijd gewoon de juiste termen gebruiken, zeker als je die kent. Schept zelden verwarring, zo moeilijk zijn de woorden stroom en spanning niet, het is echt niet nodig om er een academische verhandeling van te maken. Verkeerd woordgebruik veroorzaakt juist verwarring.
Maar je hebt gelijk als je zegt dat in ieder geval juist de techneuten de juiste termen dienen te hanteren om verwarring te voorkomen.
Nou, om dan volledig te zijn: 1 draad voert een wisselende spanning t.o.v. 0 (aarde) met een wisselfrequentie van 50Hz. De andere draad is spanningsloos (t.o.v. aarde). Sluit je er een apparaat op aan dat energie gaat gebruiken dan gaat er een wisselstroom lopen door beide draden.TMon schreef op woensdag 22 december 2010 @ 09:51:
[...]
Ohh en ik ben sinds een paar jaar HBO werktuigbouwkundige, dus de termen spanning/stroom/elektriciteit zijn mij enigzins bekend. Academische uitleg mag gegeven worden, ik hou wel van een beetje puzzelen en leren.
Het wil in hele specifieke gevallen wel eens voorkomen dat er een aardlus onstaat tussen 2 apparaten via de spanningsloze (t.o.v. aarde) draad. Dit kan leiden tot brom in 1 van de apparaten. Dit is meestal het gevolg van of een intern defect, of gewoon een slecht ontwerp. Dat eerste kom je nog heel af en toe wel eens tegen, dat tweede ben ik eigenlijk nog nooit tegen gekomen bij moderne apparaten. Dat 'defect' hoef je niet eens op te merken, omdat het apparaat verder goed kan functioneren.
Ik geloof je direct, maar ik heb het vermoeden dat er in die gevallen iets anders aan de hand was. Want bij een goed ontworpen en functionerende schakelende voeding, kan ik stomweg geen enkele reden verzinnen waarom het tot problemen zou kunnen voeren. Misschien is die er wel hoor, die reden, alleen kan ik hem niet bedenken.Wilf schreef op woensdag 22 december 2010 @ 01:59:
[...]
Toch kan dit zeker zo zijn... Of dat nu te maken heeft met huizen met omgedraaide nul en fase of iets anders weet ik niet, wel weet ik dat mijn vader zo een keer een computerprobleem bij iemand heeft opgelost (mijn vader begon in de jaren 70 met computers bouwen, verkopen en programmeren - die heeft heel wat gezien en meegemaakt). Dat was destijds, als ik mij het goed herinner, met een AT-kast.
een aardig wetens-waardigheid is dat destijds omdat het verbruik met die oude van draaischijf voorziene meters werd gemeten als een spanning * stroom in de fase (bruine draad) er veel mensen waren die tussen de nul en aarde accu's laden en andere "kleine" verbruikers aansloten.
Hang voor de gein eens een voltmeter tussen de aarde van je KPN-aansluiting en de nul van je lichtnet. Of (maar daar heb je een schroevendraaien voor nodig) tussen de mantel van de TV-coax en de lichtnet-nul. Gratis stroom!chevy250 schreef op woensdag 22 december 2010 @ 21:15:
de nul (blauwe draad in de installatie) zou nul volt t.o.v. aarde moeten zijn met name vroeger in de grote steden was dit niet het geval (soms wel tot 20 a 30 volt) en dat kan tot vreemde problemen leiden zodat omdraaien van een stekker wel eens verschil kan maken.
(Overigens wel ten koste van meer galvanische corrosie in de kabelnetten van KPN of je kabelaar..)
MacBook Air M2 Apple TV 4 64GB HomeKit iPhone 13 Pro Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130
Als het echt enkel om de kabels van versterker naar de speakers gaat:Hokkie schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 21:50:
Vanaf morgen ben ik in het bezit van een setje Klipsch RF52, deze worden op een Cyrus III versterkertje (vintage, maar nog zeer muzikaal). Nu moet ik de set bekabelen en weet nog niet waarvoor ik moet gaan? Tips? Budget 100 euro (gelieve afgemonteerd) 2x 2,5 meter.
[knuppelinhoenderhok]
ga naar je lokale elektrowinkel/bouwmarkt, haal genoeg meter van de dikkere speakerkabel (2x 2.5 mm² is meer dan voldoende in nagenoeg alle situaties) en je bent hooguit 5,- kwijt. Ga van de resterende 95,- lekker uit eten.*
[/knuppelinhoenderhok]
* vul zelf in wat je het liefst doet
Life is not about specs, it is about joy!
Hoe zit het met interlinks? Gewoon een setje van een paar euro? Of moet ik hier WEL gaan invensteren? Op dit moment heb ik oehlbach, deze lag nog in een lade.
MacBook Air M2 Apple TV 4 64GB HomeKit iPhone 13 Pro Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130
Dit topic is gesloten.
~~~[html]Voor HDMI-kabels hebben we <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1370856">HDMI kabel: 11 euro of 140 euro? Deeltje 2</a>~~~[/html]