zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 89 ... 104 Laatste
Acties:
  • 641.438 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mordante
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-05-2021
Sissors schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 12:44:
[...]

Nee het is meer alsof je een 4k scherm hebt staan en die gaat upgraden naar 8k terwijl de zon vol in je scherm schijnt. De upgrade is zinloos gezien je als mens toch het verschil niet merkt (bij een scherm hangt het uiteraard van afstand en formaat af) en de echte dingen die een verbetering kunnen opleveren (de omgeving) laat je liggen.

@Oyster, wat voor een dingen bedoel je dan? Dat DAC chipje koop je gewoon in. Dan moet je beetje fatsoenlijk PCB ervoor maken, maar voor een USB DAC moet dat redelijk recht toe rechtaan zijn, gezien je maar één digitale helft en één analoge helft hebt. Voor een moederbord fabrikant is het wel wat lastiger omdat er tientallen voedingsdomijnen, stromen, hoogfrequente signalen, etc overheen lopen.
Ik denk dat je het maken van DAC te eenvoudig voorstelt. Lees het blok van Jason Stodard maar eens. Zowel op analoog als op digitaal gebied blijven er nieuwe ontwikkelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-07 13:51

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Sissors schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 12:44:
[...]
Nee het is meer alsof je een 4k scherm hebt staan en die gaat upgraden naar 8k terwijl de zon vol in je scherm schijnt. De upgrade is zinloos gezien je als mens toch het verschil niet merkt (bij een scherm hangt het uiteraard van afstand en formaat af) en de echte dingen die een verbetering kunnen opleveren (de omgeving) laat je liggen.
Ik doelde op radiowekkers gelijk stellen aan hifi. Zelfde als low res vs. 1080p+ gaming. PAL vs. 4K. Of Fiat Panda vs. BMW weet-ik-veel.

Wat jij hierboven noemt is eerder in het spectrum van de superlatieven; een versterker van €10.000 of een van €12.000. Of een Loewe TV ipv een high-end Sony.

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-07 11:22
Mordante schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 15:07:
[...]

Ik denk dat je het maken van DAC te eenvoudig voorstelt. Lees het blok van Jason Stodard maar eens. Zowel op analoog als op digitaal gebied blijven er nieuwe ontwikkelingen.
Een goede DAC bouwen is inderdaad wel wat meer dan een standaard chipje van de plank pakken en op een printplaat plakken. Buiten het feit dat er meerdere manieren zijn om het digitale signaal naar analoog om te zetten waardoor er sowieso al veel verschil zit tussen de DAC's zelf. Maar ook printplaat ontwerp, component keuze en afscherming hebben wel degelijk invloed op het uitganssignaal.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
SannrHerr schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 15:25:
[...]

Ik doelde op radiowekkers gelijk stellen aan hifi. Zelfde als low res vs. 1080p+ gaming. PAL vs. 4K. Of Fiat Panda vs. BMW weet-ik-veel.
Wat je hiermee probeert te zeggen is natuurlijk een waarheid als een koe. Een goede verstaander heeft bij wijze van spreken aan een half woord genoeg. Dan mag duidelijk zijn dat je die vergelijking met een miezerige wekkerradio niet te letterlijk moet nemen. Beetje onzinnig om over die boeg verder te discussiëren.

Maar een deel van dit verhaal gaat over wat wordt ingebracht tegen al die gelovigen in elfjes-materiaal en de wat serieuzere pseudotheorieën over dingen die er totaal niet toe doen. Een aantal niet verder te noemen mensen (even schoenen passen) die in dit topic reageren met hun stellige verdediging van veel te dure producten hebben te oordelen aan hun woordkeuze totaal geen weet theoretische achtergronden van elektrotechniek en het deelgebied daarvan elektronica. Versta me goed, dat is geen oordeel van minachting, niemand weet alles. Maar door dat niet gehinderd worden door gebrek aan de nodige kennis kun je sommigen letterlijk alles wijsmaken, ongeacht hoe absurd de ideeën ook zijn. Hoe echt op een hoger dan gemiddeld niveau gestudeerden in de elektrotechniek ook praten als Brugman, op deze mensen heeft het totaal geen effect.

Maar goed, ieder z'n hobby. Maar in mijn beleving zou het de echte voldoening in die hobby een stuk doen toenemen bij wat meer theoretische kennis, ondanks de pijn die ze dan heel even zullen voelen wegens het over boord moeten gooien van een aantal sprookjes.

Er zullen (soms) kwaliteitsverschillen zijn. Echter hoeven deze niet eens per definitie noemenswaardige prijsverschillen te betekenen. Rekening houden met een factor twee is, zeker bij snoertjes, meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mordante
Techneut schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 17:37:
[...]
Wat je hiermee probeert te zeggen is natuurlijk een waarheid als een koe. Een goede verstaander heeft bij wijze van spreken aan een half woord genoeg. Dan mag duidelijk zijn dat je die vergelijking met een miezerige wekkerradio niet te letterlijk moet nemen. Beetje onzinnig om over die boeg verder te discussiëren.

Maar een deel van dit verhaal gaat over wat wordt ingebracht tegen al die gelovigen in elfjes-materiaal en de wat serieuzere pseudotheorieën over dingen die er totaal niet toe doen. Een aantal niet verder te noemen mensen (even schoenen passen) die in dit topic reageren met hun stellige verdediging van veel te dure producten hebben te oordelen aan hun woordkeuze totaal geen weet theoretische achtergronden van elektrotechniek en het deelgebied daarvan elektronica. Versta me goed, dat is geen oordeel van minachting, niemand weet alles. Maar door dat niet gehinderd worden door gebrek aan de nodige kennis kun je sommigen letterlijk alles wijsmaken, ongeacht hoe absurd de ideeën ook zijn. Hoe echt op een hoger dan gemiddeld niveau gestudeerden in de elektrotechniek ook praten als Brugman, op deze mensen heeft het totaal geen effect.

Maar goed, ieder z'n hobby. Maar in mijn beleving zou het de echte voldoening in die hobby een stuk doen toenemen bij wat meer theoretische kennis, ondanks de pijn die ze dan heel even zullen voelen wegens het over boord moeten gooien van een aantal sprookjes.

Er zullen (soms) kwaliteitsverschillen zijn. Echter hoeven deze niet eens per definitie noemenswaardige prijsverschillen te betekenen. Rekening houden met een factor twee is meer dan genoeg.
Welke sprookje doel je dan op? Er worden nogal wat zaken genoemd in dit draadje. Zoals:

Alle versterkers klinken hetzelfde
alle phono versterkers klinken gelijk
(dure) kabels zijn onzin
Alle DAC klinken hetzelfde
Een DAC is een simpel apparaat, gewoon een chip en een board

Ben ik nog wat vergeten?

Graag wil ik dan ook jouw wetenschappelijk achtergrond weten. Je zegt dat een betere kennis van de theorie tot andere inzichten zou leiden. Nu kan je dat best zeggen maar dan dien je wel je eigen achtergrond te geven.
Zelf ben ik maar een MTS opleiding Proces Techniek, gevolgd aan de IJmond MTS.

Nu jij, ik verwacht eigenlijk minimaal een Phd van jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-07 08:07

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het begint met ervoor open staan dat de mogelijkheid bestaat dat de verschillen die je hoort niet echt bestaan maar door een verwachting veroorzaakt kunnen worden.

[ Voor 9% gewijzigd door JvS op 12-12-2014 18:21 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-07 21:08
Mordante schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 17:56:
Er worden nogal wat zaken genoemd in dit draadje. Zoals:

(dure) kabels zijn onzin
Dit is nogal een stroman, niemand stelt het zo zwart-wit.

Wat ik wel regelmatig stel: een 100% transparante versterker voor HiFi-toepassingen hoeft niet meer dan 100 euro per kanaal te kosten. Koop je een stereo versterker van 200 euro, dan heb je kans dat je een mindere koopt, maar het zou ook best een 100% transparante hebt gekocht. Dat is voor mij het hoogst haalbare, volledige transparantie. Ik ben dan ook van mening dat een stereoversterker van 2000 euro of meer aanschaffen voor mij onzinnig is. Ik kan namelijk ook prima een goeie van 200 euro aanschaffen, die precies hetzelfde klinkt.

Als jouw ideaal iets anders dan 100% transparantie is, dan is dat een keuze. Dat maakt het echter niet beter, en dat wordt nog wel eens gepredikt. Uiteraard, kun je ook een duurdere versterker met meer toeters en bellen aanschaffen, dan is meer geld uitgeven m.i. ook valide, maar vaak hebben duurdere versterker juist mínder knopjes.

Hetzelfde voor DACs: voor € 5 kun je een perfecte (100% transparante) DAC in elkaar schroeven. Dat ontwerp heb ik niet in een avondje af en waarschijnlijk gaan er meerdere iteraties overheen, maar er is, opnieuw, geen enkele reden om meer dan 200 euro uit te geven aan zo'n ding. Ook zie ik geen enkele reden om per se een DAC aan een CD-speler van bijvoorbeeld NAD, Marantz of Denon te hangen: ik ga er vanuit dat de DAC in die toestellen al 100% transparant is.

En dan de dure kabels: er is nog steeds niemand met een redelijke verklaring aan komt zetten die wetenschappelijk te onderbouwen valt. Daarbij, waarom is audio blijkbaar zo kritisch en gevoelig dat er dure kabels bij moeten kijken, maar is in alle takken van wetenschap waar extreem nauwkeurige metingen van belang zijn hier geen sprake van? Ik bedoel, het enige voorbeeld wat ik kan bedenken zijn dure probes, zoals deze: http://nl.farnell.com/pom...loscope-100mhz/dp/8471614 Dat is 70 euro voor nog geen meter kabel, maar dat gaat over 100MHz metingen, niet over de lullige 20kHz voor audio.
Graag wil ik dan ook jouw wetenschappelijk achtergrond weten.
Is dat van enige relevantie? Geloof je me (of iemand anders hier) wel of juist niet als ik/hij/zij aan kan tonen dat ik/hij/zij een universitaire opleiding achter de rug heb/heeft? Het is veel beter om 'gewoon' op inhoud te discussiëren zodat niemand zich hoeft te verschuilen achter een titel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
SnowDude schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 15:28:
[...]

Een goede DAC bouwen is inderdaad wel wat meer dan een standaard chipje van de plank pakken en op een printplaat plakken. Buiten het feit dat er meerdere manieren zijn om het digitale signaal naar analoog om te zetten waardoor er sowieso al veel verschil zit tussen de DAC's zelf. Maar ook printplaat ontwerp, component keuze en afscherming hebben wel degelijk invloed op het uitganssignaal.
De manieren waarop je het digitale signaal naar analoog kan omzetten hoef je je niet druk over te maken, dat doet de chip die je erop gooit. Overigens bij het ontwerp van die chipjes vraagt niemand hoe 'open' het geluid is, en ander zulk soort dingen. Die worden allemaal ontworpen met ruis, THD, power, area, bandbreedte, etc als eisen. Voor het ontwerp van PCB zal het niet veel anders zijn: Na afloop wordt zo'n ding aan een audio analyzer gegooid en gekeken of dat hij het goed doet, of dat er problemen in zitten.

De manier waarop het omgezet wordt is bij audio eigenlijk altijd sigma delta. Enige vraag is hoeveel bit en orde van het digitale filter. En inderdaad, er zijn nog wel nieuwe ontwikkelingen, flinke zelfs. Maar veel daarvan richten zich op power consumptie en oppervlakte. Dingen als component keuze bij een DAC worden door de IC fabrikant grotendeels voorgeschreven. En kwaliteit van die componenten? Zelfs als je de allerduurste erop doet zal het niet meer dan een paar euro aan passives kosten. Afscherming tussen digitaal en analoog is belangrijk, en kan vast nog weleens ervoor zorgen dat een ontwerp in de prullenbak verdwijnt, maar vooral dus bij een standalone DAC is dat een stuk makkelijker dan op een mobo.
Graag wil ik dan ook jouw wetenschappelijk achtergrond weten.
Op die manier wil je echt niet beginnen. Als eerste omdat er genoeg hier rondlopen die genoeg credentials hebben, en ten tweede omdat we dan een topic krijgen waarbij argumenten plaats moet maken voor titels.

Overigens kan het soms wel als gedeeltelijke onderbouwing gelden: Stel je voor iemand zegt: "Dat type kabels/DACs/microfoons worden gebruikt in professionele opname studios", dan is het natuurlijk een goede onderbouwing als diegene daadwerkelijk in zo'n studio werkt. Maar ik heb gelijk want ik heb een WO opleiding en jij een HBO opleiding schiet niemand wat mee op.

[ Voor 18% gewijzigd door Sissors op 12-12-2014 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Mordante schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 17:56:
[...]

Welke sprookje doel je dan op? Er worden nogal wat zaken genoemd in dit draadje. Zoals:

(dure) kabels zijn onzin

Ben ik nog wat vergeten?

Graag wil ik dan ook jouw wetenschappelijk achtergrond weten. Je zegt dat een betere kennis van de theorie tot andere inzichten zou leiden. Nu kan je dat best zeggen maar dan dien je wel je eigen achtergrond te geven.
Zelf ben ik maar een MTS opleiding Proces Techniek, gevolgd aan de IJmond MTS.

Nu jij, ik verwacht eigenlijk minimaal een Phd van jou.
Helemaal niet nodig, mijn opmerkingen zijn voornamelijk bedoeld als algemene reactie op onzinnig dure producten zoals kabels waaraan volstrekt niet bestaande eigenschappen worden toe bedacht. Overigens punten die al veel eerder de revue zin gepasseerd. Ik noem er daarom maar één:
Een poosje geleden was er bij voorbeeld zelfs iemand die (zonder te trollen) bloedserieus beweerde dat kabels ingespeeld moesten worden met de juiste frequenties. Dit is maar één geval, waarvan iedere technicus in het mildste geval glimlacht, maar er zijn veel meer van die onzinverhalen geweest.
Natuurlijk dienen versterkers DAC's etc. goed ontworpen te zijn. Maar die techniek is door de jaren heen zo door en door ontwikkeld, dat daar gewoon niets meer valt te ontdekken. En dat dit daardoor niet tot die krankzinnig hoge kosten hoeft te leiden (factor 10 of nog veel meer t.o.v. de gemiddelde consumentenproducten). De ontwikkelkosten zijn er allang uit. Dus ook daar dient een extreem hoge prijsverhouding alleen maar voor het spekken van de portemonnee van gewiekste handelaren, maar is volstrekt onzinnig.
Wat betreft mijn technische achtergrond, het lijkt me niet nodig om wat in mijn profiel staat hier te herhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-07 17:24

TNW

SnowDude schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 15:28:
[...]

Natuurlijk is er verschil tussen DACs. Natuurkundig gezien is geen DAC hetzelfde en zal uit elke een net iets ander signaal komen. Betere ontwerpen kunnen voor een net wat betere geluidskwaliteit zorgen. Dat betekent echter niet dat er nog revolutionaire ontwikkelingen plaatsvinden. Hoe dichter je bij een perfect product komt, hoe meer geld er in kleine verbeteringen moet worden gestoken, en dan is het de vraag of die verbeteringen door een mens zijn waar te nemen.

---

Even een hopelijke afleiding van een ingegraven discussie:

Een tijdje geleden heb ik mijn vinylspullen weer afgestoft en mij gemeld in Het grote Vinyltopic. Ik meldde een platenspeler met een Stanton 500AL-II element te hebben.

Zoals wel bekend is vinyl ondanks alle systeemfouten (krassen, stof, naalddruk, dwarscorrectie, klein signaaltje uit element over vrij lange kabel naar versterking etc. etc.) best wel een HiFi-heilige koe. Al snel kreeg ik te horen dat het gebruikte element vooral voor DJ's geschikt was omdat de naald vrij stijf in het element is gemonteerd voor robuustheid. Er werd aangeraden een Audio Technica 95e element + naald aan te schaffen, dat zou een enorme verbetering brengen.

Ik ben geen stereotype audiofiel maar een nare cynische, enigszins technisch onderlegde scepticus dus ik vraag me af of ik dit advies ter harte moet nemen of niet. In hoeverre is er verbetering te krijgen door het vervangen van een element?

Ja, er is over te googelen maar dan moet je je door een woud van meningen van elfjesaanhangers audiofielen heen worstelen 8)7

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mordante
ktf schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 18:15:
[...]

Dit is nogal een stroman, niemand stelt het zo zwart-wit.

[...]

Is dat van enige relevantie? Geloof je me (of iemand anders hier) wel of juist niet als ik/hij/zij aan kan tonen dat ik/hij/zij een universitaire opleiding achter de rug heb/heeft? Het is veel beter om 'gewoon' op inhoud te discussiëren zodat niemand zich hoeft te verschuilen achter een titel.
De volgeling van de kerk van Breem stellen het wel zo zwart-wit. Ik meen mij een uitspraak van Breem te herinneren dat een CD speler alleen anders mag klinken wanneer je hem in de Vliko bak gooit.

Ik ben niet begonnen met het roepen dat je kennis moet hebben van electronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mordante
Techneut schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 18:45:
[...]
Helemaal niet nodig, mijn opmerkingen zijn voornamelijk bedoeld als algemene reactie op onzinnig dure producten zoals kabels waaraan volstrekt niet bestaande eigenschappen worden toe bedacht. Overigens punten die al veel eerder de revue zin gepasseerd. Ik noem er daarom maar één:
Een poosje geleden was er bij voorbeeld zelfs iemand die (zonder te trollen) bloedserieus beweerde dat kabels ingespeeld moesten worden met de juiste frequenties. Dit is maar één geval, waarvan iedere technicus in het mildste geval glimlacht, maar er zijn veel meer van die onzinverhalen geweest.
Natuurlijk dienen versterkers DAC's etc. goed ontworpen te zijn. Maar die techniek is door de jaren heen zo door en door ontwikkeld, dat daar gewoon niets meer valt te ontdekken. En dat dit daardoor niet tot die krankzinnig hoge kosten hoeft te leiden (factor 10 of nog veel meer t.o.v. de gemiddelde consumentenproducten). De ontwikkelkosten zijn er allang uit. Dus ook daar dient een extreem hoge prijsverhouding alleen maar voor het spekken van de portemonnee van gewiekste handelaren, maar is volstrekt onzinnig.
Wat betreft mijn technische achtergrond, het lijkt me niet nodig om wat in mijn profiel staat hier te herhalen.
Volgens mij is komt er een heel stuk programmeer werk kijken bij het maken van een DAC zelf de meest simple DAC zit vol met firmware. Er worden nog steeds nieuwe DACs ontwikkeld, kijk maar naar Sabre. Die zijn voortdurend bezig met nieuwe DAC chips. Zo eenvoudig is het niet om een DAC te maken. Veel audio consumenten willen tegenwoordig een DAC die alles kan. A-synchrone USB input, optisch spdif, spdif, AES/ebu, I2S over HDMI, PCM tot 24/192, DSD512, instelbare filters, of NOS, bitperfect, liefst een multibit chip, etc etc

Lees maar eens het Blog van Schiit maar eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mordante
TNW schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 18:50:
[...]

Natuurlijk is er verschil tussen DACs. Natuurkundig gezien is geen DAC hetzelfde en zal uit elke een net iets ander signaal komen. Betere ontwerpen kunnen voor een net wat betere geluidskwaliteit zorgen. Dat betekent echter niet dat er nog revolutionaire ontwikkelingen plaatsvinden. Hoe dichter je bij een perfect product komt, hoe meer geld er in kleine verbeteringen moet worden gestoken, en dan is het de vraag of die verbeteringen door een mens zijn waar te nemen.

---

Een tijdje geleden heb ik mijn vinylspullen weer afgestoft en mij gemeld in Het grote Vinyltopic. Ik meldde een platenspeler met een Stanton 500AL-II element te hebben.

Zoals wel bekend is vinyl ondanks alle systeemfouten (krassen, stof, naalddruk, dwarscorrectie, klein signaaltje uit element over vrij lange kabel naar versterking etc. etc.) best wel een HiFi-heilige koe. Al snel kreeg ik te horen dat het gebruikte element vooral voor DJ's geschikt was omdat de naald vrij stijf in het element is gemonteerd voor robuustheid. Er werd aangeraden een Audio Technica 95e element + naald aan te schaffen, dat zou een enorme verbetering brengen.

Ik ben geen stereotype audiofiel maar een nare cynische, enigszins technisch onderlegde scepticus dus ik vraag me af of ik dit advies ter harte moet nemen of niet. In hoeverre is er verbetering te krijgen door het vervangen van een element?

Ja, er is over te googelen maar dan moet je je door een woud van meningen van elfjesaanhangers audiofielen heen worstelen 8)7
Ik gebruik zelf een Dynavector Te Kaitora Rua elementje. Maar welke element geschikt is voor welke arm is nog een behoorlijk lastige zaak. Er is een formule voor maar ook die geeft slecht een benadering wat wel of niet werkt.

Wat ene verbetering voor jou gaat opleveren weet ik niet. Zonder te weten in wat voor arm en of je phono pre geschikt is voor MC blijft advies geven een crap shoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Dat wat je noemt zijn nou juist dingen die wel tijd kosten om te ontwikkelen, maar zolang je het op je PCB een beetje gescheiden houdt geen enkele invloed heeft op de geluidskwaliteit. Je moet alle hardware en software ontwikkelen om vanaf bijvoorbeeld HDMI naar je I2S signaal wat je DAC chipje in gaat te maken. Dat is niet iets wat je even op je zolderkamertje doet, het is lastig. Maar uiteindelijk als je de bugs eruit hebt komt gewoon je digitale signaal er weer exact hetzelfde uit als wat in de eerste plaats is verstuurd.

En tuurlijk je kan die SNR wel op blijven krikken. Maar we hebben het hier al over waardes waarbij als je hem zo hard zet dat je de ruis vloer kan horen, dat je stuiptrekkend op de grond ligt als wel het volledige volume wordt gebruikt.

Net als dat je inderdaad hele hoop programmeerwerk in die DAC kan doen, om extra features te hebben, meer inputs te ondersteunen, en voor je digitale filters. En nu hebben die laatste inderdaad invloed op de audio kwaliteit (ervan uitgaande dat ze binnen audio band effect hebben), maar dat is iets waardoor ze juist niet meer transparant zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Sissors op 12-12-2014 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:50
Mordante schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 19:05:
[...]

Volgens mij is komt er een heel stuk programmeer werk kijken bij het maken van een DAC zelf de meest simple DAC zit vol met firmware. Er worden nog steeds nieuwe DACs ontwikkeld, kijk maar naar Sabre. Die zijn voortdurend bezig met nieuwe DAC chips. Zo eenvoudig is het niet om een DAC te maken. Veel audio consumenten willen tegenwoordig een DAC die alles kan. A-synchrone USB input, optisch spdif, spdif, AES/ebu, I2S over HDMI, PCM tot 24/192, DSD512, instelbare filters, of NOS, bitperfect, liefst een multibit chip, etc etc

Dat zijn nu net dingen wat slechts randzaken zijn bij het ontwerpen van een DAC(chip). Al deze dingen die je noemt zijn manieren/protocollen om je digitale signaal in je kastje te krijgen. Het is triviaal om deze manieren om te zetten naar bijvoorbeeld I2S, wat veruit de meest gangbare input is van iedere DAC-chip.
Het ontwikkelen van een DAC is verder ook niet echt heel spannend. Er zijn een aantal zeer gangbare technieken (waarvan Sigma-Delta en PWM veruit de meest gebruikte zijn) die voor een goed opgeleide ontwerper (en dat hoeft echt geen TU ingenieur te zijn) geen echt grote uitdaging vormen, zeker niet als het in een eigen behuizing met eigen voeding mag komen.
Ook de digitale filters/DSPs zijn niet bepaald spannend, hoogstens dat je moet weten waar je mee bezig bent bij het ontwerpen van de filteralgorithmes, al is dat ook gewoon HBO-wiskunde, zeker in het audodomein (voornamelijk 1D filters, bereik hoogstens enkele honderen kHzen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
TNW schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 18:50:
[...]

Ik zeg ook niet dat de verschillen heel groot zijn, maar wilde alleen maar even opmerken dat de ene DAC de andere niet is. Ik zal binnenkort wel eens een complete blinde test doen met een externe DAC

De Stanton 500AL heeft inderdaad een stijve ophanging en is inderdaad voornamelijk een DJ element. Ik gebruikte ze vroeger ook in mijn (scratch) draaitafels. Als je een draaitafel instelt voor DJ gebruik dan zet je over het algemeen wat meer gewicht op de naald, dit zorgt er voor dat bij het cueen en scratchen de naald wat minder snel uit de groef springt. Vanwege dit extra gewicht heeft het element inderdaad een stijvere ophanging.

Ik weet niet wat voor merk en type draaitafel je hebt, maar ik zou de draaitafel eens goed schoonmaken, en de arm even goed nalopen (ik heb wel eens speling gehad in de toonarm van mijn Technics 1200's). En als je daarna de de arm goed afstelt voor gewicht, anti-skating en hoogte dan kan je voorlopig nog wel even door met dit element. En ja een ander element kan zeker het signaal wat beter maken, maar als je een lange kabel gebruikt en een crappy RIAA preamp dan heeft het nog weinig nut.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-07 05:56
Mordante schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 19:05:
Interessante opmerking, omdat de filosofieën van Schiit schijnbaar nogal haaks op die van jezelf staan. Het gehele assortiment van Schiit is namelijk bijzonder betaalbaar, op een enkele uitschieter na, en ze raden vooral aan om je kabels voor een paar dollar bij Monoprice te kopen. Dat vermelden ze zelfs bij hun eigen (niet supergoedkope maar ook niet superdure) kabels.
Verder staat in zowat iedere productbeschrijving wel een schalkse opmerking jegens overpriced boutique audio met schijnbaar magische eigenschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mordante
Solarsparc schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 23:19:
[...]

Interessante opmerking, omdat de filosofieën van Schiit schijnbaar nogal haaks op die van jezelf staan. Het gehele assortiment van Schiit is namelijk bijzonder betaalbaar, op een enkele uitschieter na, en ze raden vooral aan om je kabels voor een paar dollar bij Monoprice te kopen. Dat vermelden ze zelfs bij hun eigen (niet supergoedkope maar ook niet superdure) kabels.
Verder staat in zowat iedere productbeschrijving wel een schalkse opmerking jegens overpriced boutique audio met schijnbaar magische eigenschappen.
Waar heb ik gezegd dat audio altijd duur moet zijn. Maar ook Schiit heeft duurdere producten hun huidige topmodel dac is ook €815 en €750 voor een head phone amp is ook geen katte pis. Ik weet dat er duurder is maar het is zeker ook niet altijd de goedkoopste en hun nieuwe DAC gaat denk ik net geen €2000 kosten.

En vergis je niet, Schiit is betaalbaar omdat ze niet met dealers werken, alleen direct verkoop. Dat scheelt denk ik al snel 20 tot 40% van de verkoop prijs.

Heb wel eens gedacht om een Gungnir aan te schaffen ter vervanging van mijn 10 jaar oude Wadia 12. Maar eerst een nieuwe platenspeler :)

[ Voor 6% gewijzigd door Mordante op 13-12-2014 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW

TNW

SnowDude schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 22:57:

De Stanton 500AL heeft inderdaad een stijve ophanging en is inderdaad voornamelijk een DJ element. Ik gebruikte ze vroeger ook in mijn (scratch) draaitafels. Als je een draaitafel instelt voor DJ gebruik dan zet je over het algemeen wat meer gewicht op de naald, dit zorgt er voor dat bij het cueen en scratchen de naald wat minder snel uit de groef springt. Vanwege dit extra gewicht heeft het element inderdaad een stijvere ophanging.

Ik weet niet wat voor merk en type draaitafel je hebt, maar ik zou de draaitafel eens goed schoonmaken, en de arm even goed nalopen (ik heb wel eens speling gehad in de toonarm van mijn Technics 1200's). En als je daarna de de arm goed afstelt voor gewicht, anti-skating en hoogte dan kan je voorlopig nog wel even door met dit element. En ja een ander element kan zeker het signaal wat beter maken, maar als je een lange kabel gebruikt en een crappy RIAA preamp dan heeft het nog weinig nut.
Ik ga dan toch eens naar een ander element kijken, ik ben nl. geen DJ (daar zijn er al teveel van) maar een luisteraar. Een AT95e heb je voor ruim onder de 50 euro en is vrijwel overal goed gerecenseerd, waarschijnlijk niet voor niets.

Ik heb trouwens geen lange kabel maar noemde dat als zwak technisch punt van vinyl, over het algemeen komt er een signaaltje van max 5 mV uit het element wat dan helemaal over een externe kabel naar de preamp van de versterker gaat. Die kabel moet altijd goed in orde zijn, met een slechte verbinding of chinese dropveter met koper gecoat staal kom je waarschijnlijk niet weg :)
Mordante schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 18:57:
[...]

De volgeling van de kerk van Breem stellen het wel zo zwart-wit. Ik meen mij een uitspraak van Breem te herinneren dat een CD speler alleen anders mag klinken wanneer je hem in de Vliko bak gooit.

Ik ben niet begonnen met het roepen dat je kennis moet hebben van electronica.
Als er een audioreligie is dan zijn dat wel de high-end audiofielen. Wat Breem vertelt is de wetenschap achter geluid, en daaruit volgt dat de enorme bedragen die bepaalde malloten uitgeven heel erg weinig uitmaken in geluidskwaliteit. Aangezien men zoveel heeft geinvesteerd wordt die boodschap niet altijd in dank afgenomen, gevalletje cognitieve dissonantie.
Ik gebruik zelf een Dynavector Te Kaitora Rua elementje. Maar welke element geschikt is voor welke arm is nog een behoorlijk lastige zaak. Er is een formule voor maar ook die geeft slecht een benadering wat wel of niet werkt.

Wat ene verbetering voor jou gaat opleveren weet ik niet. Zonder te weten in wat voor arm en of je phono pre geschikt is voor MC blijft advies geven een crap shoot.
Haha, die naam van dat element al. De prijs ook, meer dan 1500 euro voor een element? 8)7 8)7 8)7
Ik denk dat ik jouw advies maar even oversla, als je zoveel uitgeeft voor een element en er meteen een complex verhaal van "moet wel passen bij de preamp en arm" ophangt geeft mij dat weinig vertrouwen.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
TNW schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 10:06:
[...]

Ik ga dan toch eens naar een ander element kijken, ik ben nl. geen DJ (daar zijn er al teveel van) maar een luisteraar. Een AT95e heb je voor ruim onder de 50 euro en is vrijwel overal goed gerecenseerd, waarschijnlijk niet voor niets.

Ik heb trouwens geen lange kabel maar noemde dat als zwak technisch punt van vinyl, over het algemeen komt er een signaaltje van max 5 mV uit het element wat dan helemaal over een externe kabel naar de preamp van de versterker gaat. Die kabel moet altijd goed in orde zijn, met een slechte verbinding of chinese dropveter met koper gecoat staal kom je waarschijnlijk niet weg :)
Valt waarschijnlijk reuze mee, simpelweg omdat er niet veel stroom door zo'n kabel hoeft te gaan, itt een kabel naar luidsprekers. Tegelijkertijd is het natuurlijk een erg zwak signaal dat gigantisch versterkt gaat worden, dus alles wat opgepikt wordt door de kabel wordt dat ook. Afscherming kan dus wel belangrijk zijn.

Overigens is dat gebaseerd op mijn algemene idee er bij, geen idee of er speciale eisen zijn aan zo'n kabel. Sowieso kan het natuurlijk geen kwaad die kabel zo kort mogelijk te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mordante
TNW schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 10:06:
[...]

Haha, die naam van dat element al. De prijs ook, meer dan 1500 euro voor een element? 8)7 8)7 8)7
Ik denk dat ik jouw advies maar even oversla, als je zoveel uitgeeft voor een element en er meteen een complex verhaal van "moet wel passen bij de preamp en arm" ophangt geeft mij dat weinig vertrouwen.
Ben je nu zo dom of doe je het alleen?

Natuurlijk moet je element bij je arm en phono pre passen. Een low out-put MC gaat echt niet werken op een MM only phono trap.
Cartridge/tonearm systems resonance frequency
To maintain a cartridge/tonearm system resonance frequency within the acceptable range of 7 to 12 Hz, whereas 10 Hz recommended, it is necessary to choose a cartridge with the mass and compliance matching the tonearm

When selecting either MC or MM cartridges for your record player, total mass of tonearm (including cartridge and headshell) has to be taken into account in relation to the mechanical compliance (elasticity) of the cartridge cantilever system.

The high mass of the combination needs low mechanical compliance, otherwise record warps can easily provoke tonearm vibrations at frequencies around 4 to 6 Hz, that will bring degradation of performance (at least 8 Hz is advisable)

A phono cartridge with the compliance in the range of 5 to 10 µm/mN is considered as a very low compliance cartridge, a cartridge with the compliance in the range of 10 to 20 µm/mN is moderate compliance cartridge and a cartridge with the compliance value above 35µm/mN is very high compliance cartridge.

Low mass arms* mate well with both moderately high and very high compliance phono cartridges

*A tonearm whose effective mass is rated at 10 grams or below is considered low mass (e.g. early SME’s, Grace 747).
Moderate mass tonearms** are good companions for moderate to low compliance cartridges

**A tonearm whose effective mass is rated between 11 and 25 grams is considered moderate mass (e.g. SME 309, IV, IV-Vi, V, Triplanar, Graham). Arms above 25 grams of mass are high mass in nature (Eminent Technology, Dynavector).

If a low compliance cartridge is used with a low mass tonearm, undesirable resonances can occur in the audible range. Mistracking may also be a problem.
When a high compliance cartridge is mated with a moderate mass tonearm, resonances in the infrasonic range may occur in addition to some unwanted high frequency damping.

The below diagram illustrates the relationship between cartridge compliance, tonearm mass and the resulting resonance frequency:

Tonearm resonance

Afbeeldingslocatie: http://ortofon.com/images/hifi/article/service/tonearmsresonans_02_web.jpg

Resonance frequency can be calculated by using the formula:

f = 1000 : (2 x π x √ M x C) or f = 159,1543 : (√ M x C) where:

f - Cartridge resonance frequency in Hz
π - 3.14159265359...
C - Cartridge compliance lateral in µm/mN

M - Total tonearm system mass which is a sum of Mass of cartridge, Mass of headshell and screws and Effective mass of tone arm (all values in gram)
Dat is pure natuurkunde, of geld dit niet voor jou omdat het bij iemand vandaan komt die een phono elementje van meer dan 1500 heeft?

Bovendien wat is er mis mee om een geld uit te geven aan audio? Ieder zijn hobby, de een gaat op dure vakanties de ander heeft een dure auto, sommige mensen sparen kunst etc Ieder zijn hobby. Of zijn hobbies alleen verantwoord wanneer ze meetbaar resultaat geven?

Wat is er eigenlijk mis met de naam? zou XX-2r een betere naam zijn, om maar een Dynavector achtige naam te verzinnen?
http://www.needledoctor.c...rtridge?sc=2&category=370

[ Voor 6% gewijzigd door Mordante op 13-12-2014 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mordante
Sissors schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 10:21:
[...]

Valt waarschijnlijk reuze mee, simpelweg omdat er niet veel stroom door zo'n kabel hoeft te gaan, itt een kabel naar luidsprekers. Tegelijkertijd is het natuurlijk een erg zwak signaal dat gigantisch versterkt gaat worden, dus alles wat opgepikt wordt door de kabel wordt dat ook. Afscherming kan dus wel belangrijk zijn.

Overigens is dat gebaseerd op mijn algemene idee er bij, geen idee of er speciale eisen zijn aan zo'n kabel. Sowieso kan het natuurlijk geen kwaad die kabel zo kort mogelijk te hebben.
Over tonearm kabels en dan met name voor MM elementen:
If the capacitance is too high, you will get a resonant peak at some frequency within the audio band, and this will often give the illusion of 'brightness', but the highest frequencies are lost. Figure 2 shows this very well - the peak shown with 500pF is +4dB at about 15kHz, and this will sound very bright indeed. If the cartridge has more inductance, the peak frequency is lowered, and can easily fall below 10kHz.
Daarom worden voor platenspelers altijd kabels aangeraden mij een lage capaciteit. In hoeverre elk willekeurige kabel een lage capaciteit heeft weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het gitaar en platenspelerverhaal is vermoed ik wel enigszins vergelijkbaar, zie ook begintmeta in "zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW

TNW

Mordante schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 11:45:Ben je nu zo dom of doe je het alleen?

Natuurlijk moet je element bij je arm en phono pre passen. Een low out-put MC gaat echt niet werken op een MM only phono trap.
Ik zeg niet dat je compleet ongelijk hebt maar dat je de neiging hebt om dingen complexer te maken dan ze zijn. Ik denk niet als je een willekeurig MM element van een beetje kwaliteit op een willekeurige platenspeler aansluit en naar een versterker met phono ingang stuurt je per definitie slecht geluid hebt.

Low output MC is audiofiel materiaal waarbij je dan ook nog een extra preamp nodig hebt, want de gemiddelde versterker verwacht een MM signaal.
Bovendien wat is er mis mee om een geld uit te geven aan audio? Ieder zijn hobby, de een gaat op dure vakanties de ander heeft een dure auto, sommige mensen sparen kunst etc Ieder zijn hobby. Of zijn hobbies alleen verantwoord wanneer ze meetbaar resultaat geven?
Ieder zijn hobby, maar in mijn ogen is doorgeschoten audiofilie een risico, er is een kans dat je op een dag doorhebt dat je heel veel geld hebt uitgegeven aan allerlei dure producten met allemaal zeer subjectieve "voordelen" boven goedkopere spullen.
Wat is er eigenlijk mis met de naam? zou XX-2r een betere naam zijn, om maar een Dynavector achtige naam te verzinnen?
http://www.needledoctor.c...rtridge?sc=2&category=370
Het is een typische pretentieuze high-end naamgeving. Het idee is om een product een indrukwekkende naam te geven om mensen te laten denken dat het om een uitzonderlijk product gaat.

Hier even wat naampjes van websites afgeplukt:

Goldring Eroica H, High Output MC element
VOVOX Textura IC Phono, interconnect 100cm uit Zwitserland
HiFi-Tuning Ultimate Silver-Ceramic Fuse 5x20, 400mA/250V Fast
Agora Acoustics MaxicHexa, akoestische dempers 4 stuks wit

Als ik dit soort productnamen zie weet ik dat ik in high-end land ben. Moeilijke namen, dubieuze claims, 99,9% zuivere onzin.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Mordante schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 11:45:
Dat is pure natuurkunde, of geld dit niet voor jou omdat het bij iemand vandaan komt die een phono elementje van meer dan 1500 heeft?
Yet another car analogy: ik ga ook niet aan een persoon die al > 30 jaar Mercedes E-klasse rijdt vragen of ik een VW Lupo of een Kia Picanto moet kopen. De verwachtingen zijn gewoon compleet anders.
Mordante schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 11:45:
Het probleem is het ventileren. Mensen beweren nogal vaak dat hun duurdere apparatuur ook echt beter is, tegen alle redelijkheid in. Ik heb nog nooit mensen horen zeggen dat hun vakantie of hun kunst beter is dan die van de buurman (?) en van auto's kun je prima een specificatieverschil meten, geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Mordante schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 11:53:
[...]

Over tonearm kabels en dan met name voor MM elementen:

[...]

Daarom worden voor platenspelers altijd kabels aangeraden mij een lage capaciteit. In hoeverre elk willekeurige kabel een lage capaciteit heeft weet ik niet.
Dat is dan inderdaad iets om rekening mee te houden. En op die manier kan zo'n kabel inderdaad prima invloed hebben. Wat dan geweldig zou zijn is wanneer de fabrikanten die claimen dat hun erg dure kabel beter is, dan ook gewoon op een rijtje kunnen zetten hoeveel capaciteit die kabel heeft tov een concurent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Sissors schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 16:41:
[...]

Dat is dan inderdaad iets om rekening mee te houden. En op die manier kan zo'n kabel inderdaad prima invloed hebben. Wat dan geweldig zou zijn is wanneer de fabrikanten die claimen dat hun erg dure kabel beter is, dan ook gewoon op een rijtje kunnen zetten hoeveel capaciteit die kabel heeft tov een concurent.
Bij Klotz gitaar kabels staat de capaciteit er gewoon bij: http://shop.klotz-ais.com...ail&artnum=PROARTIST&ls=e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-07 00:51
Kabel capaciteit is sommige specifieke toepassingen wel relevant idd, zoals bijv microfoon signalen over lange afstanden 50 - 150 meter Meestal wordt het voor die toepassing ook vermeld. Een lijn level signaal over een paar meter, is daarentegen niet zo ingewikkeld. Een speaker signaal is ook niet zo ingewikkeld. Je kan er allemaal kennelijk wel heel ingwikkeld over doen :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Oh heb het ook wel eerder gezien bij kabels met normale prijzen. Maar niet het topsegment waar het vooral erover gaat hoe ruimtelijk het is, hoeveel beter de kleuren worden met hun hdmi kabels, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Een beetje elfachtig is de Timbre plug van Neutrik voor gitaarkabels, het zou me niets verbazen als daar condensatoren(en eventueel weerstanden) in worden geschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarsparc
Dat vind ik toch totaal iets anders. Neutrik laat gewoon een grafiekje zien van de frequentiekarakteristiek en impedantie op de verschillende standen. Het is min of meer een equalizer. Gitaren hebben zelf vaak ook toonregeling, is ook niets mis mee. Als je het nog verder doortrekt, mogen effectpedaaltjes en buizenversterkers dan ook niet meer?

Sowieso zijn de benadering van opname en weergave in mijn ogen 2 heel verschillende dingen. Bij de opname wil je alle mogelijkheden aangrijpen om een bepaalde sound te krijgen, bij weergave wil je vooral een authentieke representatie van wat ze tijdens het creatieve proces en het opnameproces bedoeld hebben. Tenminste, dat is mijn mening, want er worden natuurlijk nog steeds bergen buizenversterkers verkocht in het hifisegment die het geluid moedwillig kleuren. Dat spul komt er bij mij nooit in, maar ik snap dat er een markt voor is :P

[ Voor 5% gewijzigd door Solarsparc op 13-12-2014 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double-X-L
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-07 18:42

Wat ik wel regelmatig stel: een 100% transparante versterker voor HiFi-toepassingen hoeft niet meer dan 100 euro per kanaal te kosten. Koop je een stereo versterker van 200 euro, dan heb je kans dat je een mindere koopt, maar het zou ook best een 100% transparante hebt gekocht. Dat is voor mij het hoogst haalbare, volledige transparantie. Ik ben dan ook van mening dat een stereoversterker van 2000 euro of meer aanschaffen voor mij onzinnig is. Ik kan namelijk ook prima een goeie van 200 euro aanschaffen, die precies hetzelfde klinkt.
Dus je bedoelt te zeggen dat de belasting van verschillende speakers geen enkel effect hebben op de output van een versterker? Oftewel met jouw budget van 100,- kun jij een prima versterker vinden die met volle overtuiging mijn Scanspeak Elans aan zou kunnen sturen, denk het niet.

Je theorie over volledige transparantie volg ik, alleen heb je het dan toch over een theoretische output die over het gehele spectrum vlak zou zijn EN BLIJFT? Hang er een speaker aan en je krijgt een dynamische belasting met fluctuerende impedanties, en dan moeten er reserves zijn om dat op te kunnen vangen. Uiteindelijk kom je dan toch bij de deffinitie van de stabiliteit van een versterker?

Een belangrijke factor in de prijs van een versterker of heb jij het over een klasse D ontwerp?

Als jouw ideaal iets anders dan 100% transparantie is, dan is dat een keuze. Dat maakt het echter niet beter, en dat wordt nog wel eens gepredikt. Uiteraard, kun je ook een duurdere versterker met meer toeters en bellen aanschaffen, dan is meer geld uitgeven m.i. ook valide, maar vaak hebben duurdere versterker juist mínder knopjes.
Het gaat mij niet zozeer om toeters en bellen zoals ik hierboven beschreven heb.
Daarbij klinkt 100% transparantie van je versterker leuk, in de praktijk is dit als output niet haalbaar.
Je gaat ook voorbij aan de akoestiek van de ruimte en het feit dat een speaker die theoretische specificatie technisch gezien ook niet haalt. Een 'afwijkende' versterker kan dan alsnog een betere performance geven en zodoende blijft het een combinatie van versterker, speaker en akoestiek.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over het menselijk gehoor wat voor ieder persoon anders is.
Je gehoor is bij lange na niet 100% transparant dus je uitgangspunt gaat vanaf het begin al niet op.
Het nastreven daarvan is IMHO dan ook eerder een onhaalbare dwang neurose ;)
Geluid is en blijft persoonlijk, je gehoor is 1, daarna komen externe factoren van reproductie door componenten en akoestiek.

En dan de dure kabels: er is nog steeds niemand met een redelijke verklaring aan komt zetten die wetenschappelijk te onderbouwen valt. Daarbij, waarom is audio blijkbaar zo kritisch en gevoelig dat er dure kabels bij moeten kijken, maar is in alle takken van wetenschap waar extreem nauwkeurige metingen van belang zijn hier geen sprake van?
Het is dus niet zozeer de meting per component, het gaat om het uiteindelijke resultaat in je oor/hoofd ;)
Ik ben zelf ook zeer kritisch wat hoorbaar is per €, dus nee ik heb geen exotische kabels of spullen.
Hoor ik verbetering bij spullen die behoorlijk wat duurder waren, jazeker wel maar is dat dan echt beter of vind ik het prettiger?? Beide hebben voor mij dezelfde uitwerking in mijn hoofd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarsparc
Double-X-L schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 20:50:
[...]

Dus je bedoelt te zeggen dat de belasting van verschillende speakers geen enkel effect hebben op de output van een versterker? Oftewel met jouw budget van 100,- kun jij een prima versterker vinden die met volle overtuiging mijn Scanspeak Elans aan zou kunnen sturen, denk het niet.

Je theorie over volledige transparantie volg ik, alleen heb je het dan toch over een theoretische output die over het gehele spectrum vlak zou zijn EN BLIJFT? Hang er een speaker aan en je krijgt een dynamische belasting met fluctuerende impedanties, en dan moeten er reserves zijn om dat op te kunnen vangen. Uiteindelijk kom je dan toch bij de deffinitie van de stabiliteit van een versterker?
Ik weet niet wat die Scanspeak Elans specifiek zo bijzonder maakt, ik ken ze niet en ik kan er weinig over vinden op internet, maar 9 van de 10 speakers die op dit moment verkrijgbaar zijn, zijn vanaf een paar Watt al prima aan te sturen. De meesten zitten rond een gevoeligheid van achter in de 80, begin 90db/1W/1m.
Dan komen er nog een paar dingen om de hoek kijken, zoals dempingsfactor, etc., maar ook dat is allemaal geen rocket science. Er zijn chipjes van een paar dollar die uit de gemiddelde speaker al enigszins acceptabel geluid kunnen krijgen, als je dat vertaalt naar 100 euro per kanaal, dan is er genoeg budget over om daar een fatsoenlijk voedingscircuit en een schoon signaalpad aan toe te voegen.
De hoeveelheid energie die men denkt nodig te hebben om een paar stukjes papier heen en weer te bewegen, wordt keer op keer overschat.
Je gaat ook voorbij aan de akoestiek van de ruimte en het feit dat een speaker die theoretische specificatie technisch gezien ook niet haalt. Een 'afwijkende' versterker kan dan alsnog een betere performance geven en zodoende blijft het een combinatie van versterker, speaker en akoestiek.
Op zich heb je een punt, maar ik betwijfel of mensen op een betrouwbare manier een speaker en een versterker uit kunnen kiezen die in die combinatie een neutraal geluid opleveren. Bovendien moet je dan nieuwe speakers kopen als je een nieuwe bank in je woonkamer zet. Dan heb ik meer vertrouwen in ruimtecorrectie.

Al die uitspraken van "Denon kleurt mooi bij B&W" vind ik al helemaal grote onzin, alsof alles wat B&W maakt altijd dezelfde karakteristieken heeft en alles wat Denon maakt ook. En dat 30 jaar lang. En dat die frequentiecurves dan precies zo opelkaar passen dat het gecompenseerd wordt. En dat je die combinatie dan ook nog redelijkerwijs zelf kunt vinden door wat te gaan luisteren in een hifiwinkel of je huiskamer.
En dan hebben we het nog niet eens gehad over het menselijk gehoor wat voor ieder persoon anders is.
Je gehoor is bij lange na niet 100% transparant dus je uitgangspunt gaat vanaf het begin al niet op.
Het nastreven daarvan is IMHO dan ook eerder een onhaalbare dwang neurose ;)
Geluid is en blijft persoonlijk, je gehoor is 1, daarna komen externe factoren van reproductie door componenten en akoestiek.
Je apparatuur en je gehoor zullen beide de beleving beinvloeden. Echter, je apparatuur kun je uitzoeken, dus die factor is grotendeels te corrigeren. Slechte apparatuur en slecht gehoor werken dubbelop, als je 1 van die factoren kunt verbeteren levert het alsnog een netto verbetering op.
Het is dus niet zozeer de meting per component, het gaat om het uiteindelijke resultaat in je oor/hoofd ;)
Tja, mijn ervaring is dat daar zeker een correlatie tussen bestaat. Al is natuurlijk niet alles wat je meet, voldoende afwijkend om hoorbaar te zijn. Bovendien, als makers van zogenaamd high-end spul metingen op hun verpakkingen zouden zetten, zou ik het nog kunnen respecteren, Dan neem je gewoon die kabel die je hoge tonen wat aanzet, omdat je daarvan houdt. Maar in plaats daarvan worden allemaal nonsense-claims geuit die niet te meten zijn en puur inspelen op de psyche.
Ik ben zelf ook zeer kritisch wat hoorbaar is per €, dus nee ik heb geen exotische kabels of spullen.
Hoor ik verbetering bij spullen die behoorlijk wat duurder waren, jazeker wel maar is dat dan echt beter of vind ik het prettiger?? Beide hebben voor mij dezelfde uitwerking in mijn hoofd ;)
Let wel, er wordt niet gezegd dat er geen troep op de markt is, en er wordt ook niet gezegd dat iedere versterker van 100 euro neutraal is, o.i.d. Alleen dat dat bedrag in principe genoeg zou moeten zijn om tot dat resultaat te komen, en dat dat soort apparaten bestaat. Maar in mijn ervaring nemen de verschillen na een bepaald basisbedrag heel rap af. Tenminste, er van uitgaande dat de versterker gebouwd is om neutraal te zijn. Genoeg boutiqueversterkers van een paar duizend euro of meer die moedwillig kleuren. Prima, er zal een markt voor zijn, maar beter zijn ze niet en naar mijn mening zijn ze de investering ook niet waard, omdat je met een redelijke equalizer hetzelfde effect kunt bereiken.

Maar goed, mijn standpunt is dat de afspeelketen zo neutraal mogelijk moet zijn. Het onderscheid maak ik in de opnamekwaliteit en natuurlijk de muziek zelf. Ja, dat betekent dat ik bepaalde muziek weggooi omdat de opname me niet bevalt, hoewel ik wellicht met wat EQ'en er zelf iets moois van zou kunnen maken. Maar mijn stelling is dat zodra je kleuring in je afspeelketen introduceert, deze kleuring in bepaalde gevallen een mooi randje aan een opname kunnen geven, maar in evenveel andere gevallen juist hinderlijke randjes aan goede opnames kunnen toevoegen. En 1 ding weet je zeker: je hoort het niet zoals de makers het oorspronkelijk bedoeld hebben.

Ergens kijk ik wel uit naar een tijd waarin we ruw materiaal met een basismix/masteringinstelling kunnen krijgen, maar zelf naar smaak kunnen remixen en -masteren. De mix/mastering zou dan als het ware als een overlay worden meegeleverd bij de tracks, zodat je hem aan en uit kunt zetten.
Aan de andere kant verwacht ik eigenlijk ook niet dat ik op grote schaal tracks zelf zou gaan lopen mixen en masteren, ook al zou ik het kunnen. Maar toch een interessant concept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double-X-L
De Scanspeak Elans hebben een totale bezetting van 10 drivers waarvan 4x8" woofers.
De aansturing cq belasting voor een versterker daarvan is beduidend anders dan bv. een bookshelf met tweeter en midwoofer.
Ik heb hier heel wat verschillende versterkers/receivers voobij zien komen omdat ik het leuk vind om te experimenteren. Iets wat daarin voor mij heel duidelijk naar voren komt is de vervorming of gebrek aan controle in het laag zodra je iets meer volume gaat vragen. En dan heb ik het echt niet over disco volumes ;)

Je kijkt uit naar iets om zelf zaken corrigerend te kunnen mixen?
Een Lyngdorf versterker met roomperfect akoestiek correctie, dat schijnt bijzonder effectief te zijn.

http://www.steinwaylyngdo...nd-innovation/roomperfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarsparc
De Scanspeak Elans hebben een totale bezetting van 10 drivers waarvan 4x8" woofers.
Ik kan me voorstellen dat de belasting daar anders van wordt, hoewel er dan waarschijnlijk ook een handvol scheidingsfilters inzitten, waardoor de totale hoeveelheid energie niet veel anders zal zijn dan bij bijv. een tweewegspeaker. Als je het normaal met 2 kabels aansluit, zal de impedantie gewoon een som worden van alle speakers, daar hoeft de versterker op zich niet veel van te merken, als de nominale impedantie maar binnen bepaalde waarden blijft.
Uiteindelijk komt het terug op dB per Watt per meter, ik kan me voorstellen dat 4x1W sturen naar 4 speakers qua dB in de buurt komt van wat je krijgt als je 4W naar 1 speaker stuurt. Geen idee of dat lineair is, maar dat het niet 4x de hoeveelheid vermogen is weet ik wel, en het lijkt mij dat dat wel op te lossen is met een klein beetje extra vermogen.
Maar goed, ik ben electronicus noch natuurkundige, dus als bovenstaand verhaal nergens over gaat, dan laat ik me graag corrigeren.

Je kunt je verder nog afvragen of een speakerconfiguratie met 10 drivers nodig is om een neutraal geluid te krijgen. Als een zo neutraal mogelijke output namelijk het einddoel is, en dat einddoel kan redelijkerwijs bereikt worden met een versterker van 100 euro per kanaal en een meer traditionele speakerconfiguratie, dan is het niet helemaal redelijk om te verwachten dat je ook zo'n ingewikkelde speakerconfiguratie met diezelfde versterker aan kunt sturen; dan zijn de speakers gewoon onnodig complex.

Samengevat: je hebt wel een punt, maar je voorbeeld is een enigszins zeldzame uitzondering.
Je kijkt uit naar iets om zelf zaken corrigerend te kunnen mixen?
Een Lyngdorf versterker met roomperfect akoestiek correctie, dat schijnt bijzonder effectief te zijn.
Mixen kan alleen als je alle tracks los hebt, zodat je bijvoorbeeld een gitaar harder kunt zetten zonder dat het invloed heeft op de zang. Zodra die tracks eenmaal worden samengevoegd, kun je ze met de huidige stand van de technologie niet meer uitelkaar trekken naar losse tracks.
Wat ik dus voorstel, is een geluidsformaat dat 20-30 tracks (voor een gemiddelde opname) elk met volle informatie, plus nog een overlay die de aanpassingen van het mixing/masteringproces ten opzichte van de ruwe opname per track bijhoudt. Dan hebben we het zo onderhand wel over tientallen gigabytes aan geluid, maar opslag wordt steeds goedkoper, dus moet mogelijk zijn :P
Je kunt dan zelf een nieuwe mix maken, maar je zou dan ook nieuwe extra mixes voor je tracks kunnen aanschaffen via iTunes. Als het origineel dan helemaal naar het plafond is gedrukt om mee te kunnen doen aan de loudness wars, dan download je gewoon de mix van een engineer die subtieler om kan gaan met compressoren :D

Neemt niet weg dat je dan ook nog steeds iets nodig hebt voor room correction, dus dat is zeker interessante technologie. Maar in feite weinig meer dan een equalizer en fasecorrectie over de eindmix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 25-07 08:07

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het grappige is dat je met een enorme hoeveelheid woofers juist een speaker krijgt dit meer dbs per watt geeft, is gevoeliger zegmaar.

Precies het tegenovergestelde van wat veel mensen denken, zijn grote speakers in de regel met een kleinere versterker aan te sturen dan kleine speakers :P.

Het druist alleen volledig tegen het gevoel van de meeste van het "onder controle houden" van speakers in :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:11
De Elan is beschreven in de Elektuur Luidspreker special deel 6. Het is een basreflex met 2x 21cm woofer, 2x 13cm middentoner en een 28mm tweeter in d'Appolito opstelling. Het toeval wil dat de Elan inderdaad geen moeilijk aan te sturen luidspreker is. De impedantie dipt naar 3 Ohm, maar daar blijft het dan ook bij.
Zeker een luidspreker die mooi kabeltje verdient. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mordante
JvS schreef op zondag 14 december 2014 @ 08:40:
Het grappige is dat je met een enorme hoeveelheid woofers juist een speaker krijgt dit meer dbs per watt geeft, is gevoeliger zegmaar.

Precies het tegenovergestelde van wat veel mensen denken, zijn grote speakers in de regel met een kleinere versterker aan te sturen dan kleine speakers :P.

Het druist alleen volledig tegen het gevoel van de meeste van het "onder controle houden" van speakers in :).
Klopt ja, ooit in een winkel een testje gedaan met de Totem Mani 2 speakers (80.7dB/2.83V/m en 3Ohm bij Hz). Veel versterkers gingen op hun bek met dit speakertje. We speelde een klassiek stuk rond de 90dB met behoorlijk dynamische uitschieters, over de 100dB. Vooral de homecinema recievers welke vaak riante getallen aan watts beloven ging hard op een bek. Een versterker welke rond de 50watt was maar die 200 piek watts had deed het een stuk beter.

Het is lang geleden weet niet meer welke versterkers en recievers gebruikt werden.

De Totem mani 2 is wel een van de beste compacte luidsprekers welke ik ooit heb gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Double-X-L schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 20:50:
Oftewel met jouw budget van 100,- kun jij een prima versterker vinden die met volle overtuiging mijn Scanspeak Elans aan zou kunnen sturen, denk het niet.
Ja, zolang het binnen de specs valt (dus bijvoorbeeld geen impedantie van 2 ohm aan een versterker hangen die gemaakt is voor 8 ohm) zie ik geen reden om aan te nemen dat het niet zou kunnen?
Hang er een speaker aan en je krijgt een dynamische belasting met fluctuerende impedanties, en dan moeten er reserves zijn om dat op te kunnen vangen.
Het is natuurlijk heel mooi om groot respect te hebben voor versterkers en de mensen die ze ontwerpen, maar je maakt het veel moeilijker dan het is. Dynamische belasting met fluctuerende impedantie, dat klinkt heel fantastisch, maar door het ontwerp goed terug te koppelen is het doodeenvoudig dat op te vangen.
Een belangrijke factor in de prijs van een versterker of heb jij het over een klasse D ontwerp?
De versterkers in mijn studiomonitors zijn klasse D ja, maar wat heeft dat ermee te maken? Ook weer zo'n ontwerpdetail waar veel te veel aandacht aan besteed wordt. Net alsof klasse D onderdoet voor AB.
De tekortkomingen van akoestiek en speakers opvangen door de keuze van een versterker is sowieso onmogelijk, dus dit is een non-argument. Wat het meest in de buurt komt is zoiets als Audyssey, maar dat is eigenlijk ook maar een wassen neus.
Ik wil dat een viool over mijn set net zo klinkt als in het echt, dat is 100% transparant. Met die definitie worden de oren sowieso al buiten beschouwing gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double-X-L
ktf schreef op zondag 14 december 2014 @ 12:02:

Ja, zolang het binnen de specs valt (dus bijvoorbeeld geen impedantie van 2 ohm aan een versterker hangen die gemaakt is voor 8 ohm) zie ik geen reden om aan te nemen dat het niet zou kunnen?
In jouw visie met bijhorende theorie is het dus allemaal onzin en prima te doen?
Prima maar zoals je zelf al stelt is het een aanname met gebrek aan onderbouwing.
Het is natuurlijk heel mooi om groot respect te hebben voor versterkers en de mensen die ze ontwerpen, maar je maakt het veel moeilijker dan het is. Dynamische belasting met fluctuerende impedantie, dat klinkt heel fantastisch, maar door het ontwerp goed terug te koppelen is het doodeenvoudig dat op te vangen.
Het is ook vrij simpel om te zeggen dat het allemaal onzin en doodeenvoudig is, niet?
Beetje bijdehand om het allemaal op die manier af te doen, maakt een discussie dood met oneliners.
Alsof ik met respect een vorm van sentiment hou voor de ontwerpers alszijnde argument.
Ik heb ervaring met heel wat versterkers en receivers, kun je ook allemaal afdoen als placebo, onzin, sentiment, wassen neus enz. Punt is dat ik heel wat verschillen hoor en de 1 beter klinkt als de ander.

Ik mag aannemen dat je het impedantie verloop over het frequentiebereik van een speaker weleens gezien hebt? Dan zie je dat daarin ook geen sprake is van een rechte lijn? Dan weet je dus ook dat de belasting van een versterker daarmee gedurende een stuk muziek anders is? Kun je het leuk brengen alsof ik met moeilijke woorden inhoudelijk niks zeg.....serieus????

En als het allemaal zo lekker simpel is, waarom heb jij dan niet de ideale versterker op de markt gezet voor €200,-?
De versterkers in mijn studiomonitors zijn klasse D ja, maar wat heeft dat ermee te maken? Ook weer zo'n ontwerpdetail waar veel te veel aandacht aan besteed wordt. Net alsof klasse D onderdoet voor AB.
Leuke aanname weer, maar waar doe ik die uitspraak dat klasse D minderwaardig is dan?
Klasse D is een ontwerp welke ook + en - punten heeft, het kan heel goedkoop is een +.
Dat je op basis van je aangepaste Hypex UCD modules al het andere als te duur en onzinnig weg wil zetten is prima, ieder zijn mening, maar de discussie houdt vrijwel direct op.
Ik wil best discusieren maar met een meervoud aan aannames en onliners zie ik het nut dus niet.
Blinddoekje om, lekker vasthouden aan 100% transparant en gaan |:(
De tekortkomingen van akoestiek en speakers opvangen door de keuze van een versterker is sowieso onmogelijk, dus dit is een non-argument. Wat het meest in de buurt komt is zoiets als Audyssey, maar dat is eigenlijk ook maar een wassen neus.
Ik zeg nergens dat je het opvangt, ik stel dat het een samenspel is van meerdere factoren.
Dat je met jouw transparante tunnelvisie al het andere als onzin beschouwd en hierboven EQ calibratie als wassen neus weg zet, bevestigd dat die tunnel vrij lang is.

Roomperfect is ook allemaal onzin in jouw transparante wereld?
Ik wil dat een viool over mijn set net zo klinkt als in het echt, dat is 100% transparant. Met die definitie worden de oren sowieso al buiten beschouwing gelaten.
Prima gewoon doen, mocht je open staan voor een serieuze discussie incl argumenten en onderbouwing dan wil ik de discussie nog wel een x aan gaan. Jaag die droom maar na om het in huis te doen klinken als een proffesionele studio door je volledig op 100% transparant te richten.
Laatste hint waarom het een utopie is, een viool is geen speaker met drivers, het blijft dus altijd een benadering van het echte instrument. 100% transparant is per definitie NIET haalbaar en dus onzin.

Ik ben realist, en ook niet overtuigd in het nut van de hele dure spullen simpelweg omdat je heel snel tegen je beperkingen aan gaat lopen van het gehoor, akoestiek, en andere factoren. Kan men heel veel gaan investeren in apparatuur maar het enige wat je gaat doen is placebo effect combineren met het zoeken naar een sound die in de jouw beleving het meest prettig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Double-X-L schreef op zondag 14 december 2014 @ 12:53:
[...]

Ik mag aannemen dat je het impedantie verloop over het frequentiebereik van een speaker weleens gezien hebt? Dan zie je dat daarin ook geen sprake is van een rechte lijn? Dan weet je dus ook dat de belasting van een versterker daarmee gedurende een stuk muziek anders is? Kun je het leuk brengen alsof ik met moeilijke woorden inhoudelijk niks zeg.....serieus????
Nee het betekend dat afhankelijk van de frequente er een andere load is. Tijd speelt daar geen rol in bij ontwerp (ja natuurlijk je kan eerst de ene toon hebben en dan de andere, maar in het frequentiedomein maakt dat allemaal weinig uit).

En daar moet gewoon ontworpen voor worden met bijvoorbeeld de fase en amplitude marge, gain, lineariteit, etc. Overigens is dat identiek voor klasse D, die hebben ook gewoon feedback lussen.
En als het allemaal zo lekker simpel is, waarom heb jij dan niet de ideale versterker op de markt gezet voor €200,-?
Het punt dat hij maakt is juist dat die er al lang is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double-X-L
Sissors schreef op zondag 14 december 2014 @ 13:17:
Nee het betekend dat afhankelijk van de frequente er een andere load is. Tijd speelt daar geen rol in bij ontwerp (ja natuurlijk je kan eerst de ene toon hebben en dan de andere, maar in het frequentiedomein maakt dat allemaal weinig uit).

En daar moet gewoon ontworpen voor worden met bijvoorbeeld de fase en amplitude marge, gain, lineariteit, etc. Overigens is dat identiek voor klasse D, die hebben ook gewoon feedback lussen.
Juist dat kan ik prima volgen maar de stroom voor zwaar/diep laag ligt vele malen hoger t.o.v. een hoge toon. Dergelijke reserves moeten toch zo stabiel mogelijk door de versterker worden verwerkt?
Dat is wat ik volgens mij merk met het eerdergenoemde controle verlies bij wat hogere volumes op bepaalde versterkers die hier voorbij zijn gekomen. Een Yamaha A-S1000 en Cambridge 840a speelde hier schitterend zonder enige beperking. Een Marantz Pm15s1 gaf op dat punt zijn beperkingen aan.

Receivers (pure direct) hadden ook behoorlijke verschillen waarbij ik de NR5009, 5800ES en SC-2023 erg prettig vind. Bijzonder was dat ik de LX57 in stereo iets minder vond vs de goedkopere SC2023.
Sissors schreef op zondag 14 december 2014 @ 13:17:
Het punt dat hij maakt is juist dat die er al lang is.
Mjaa ik ben voor de receivers behoorlijk fan van de LX pioneers die ook klasse D zijn.
Om nou te zeggen dat dit nu de beste techniek is zonder nadelen, gaat mij ook te ver.
Wel denk ik dat de meest recente ECHTE digitale techniek (o.a. NAD) het op den duur gaat overnemen.
Versterker techniek waarbij dus alles in het digitale domein gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
In jouw visie met bijhorende theorie is het dus allemaal onzin en prima te doen?
Prima maar zoals je zelf al stelt is het een aanname met gebrek aan onderbouwing.
Jij stelt dat het dus wel een probleem is, eveneens zonder enige onderbouwing.
Dan weet je dus ook dat de belasting van een versterker daarmee gedurende een stuk muziek anders is? Kun je het leuk brengen alsof ik met moeilijke woorden inhoudelijk niks zeg.....serieus????
Je legt niet uit waarom een wisselende belasting en een variabele impedantie een probleem is. Het is namelijk helemaal geen probleem. Ik zal het proberen uit te leggen.

Geluid is een kleine verandering in de luchtdruk, die zich door een medium (meestal lucht) voortplant. Heel lang geleden heeft men besloten dat dit analoog beschreven wordt met behulp van een elektrische wisselspanning. Ofwel, hoe luider het geluid, hoe groter de spanning die een microfoon genereert en hoe groter de spanning die door de versterker naar de speaker gestuurd wordt.

Dit klinkt misschien alsof het er duimendik bovenop ligt, maar men had ook kunnen kiezen om het vermogen of de stroom leidend te maken. Dat is niet zo: spanning is dus analoog aan het drukverschil.

Met die definitiekwestie opgelost kunnen we naar het probleem tussen speaker en versterker. Het enige wat de versterker hoeft te doen is de ingangsspanning exact volgen, maar dan met een bepaalde versterkingsfactor. Dus niet de stroom en niet het vermogen worden versterkt, er is sprake van versterking van spanning.

Nu is spanning heel makkelijk te versterken. Je kunt namelijk gewoon terugkoppelen. De impedantie is van belang voor de hoeveelheid stroom die er loopt, maar dat is een probleem van de speaker, niet van de versterker. Het enige wat de versterker dient te doen, is het juiste voltage aanleveren. Uiteraard gaat er door dit spanningsverschil een stroom lopen, maar die hoeft niet teruggekoppeld te worden: zolang het maar genoeg is. Precies daarom zei ik al: de speaker moet geen al te lage impedantie hebben, anders trekt de versterker het niet.

De speakerbouwer moet er voor zorgen dat de aangeleverde spanning zo goed mogelijk vertaald wordt naar een daaraan analoog drukverschil, dat is niet de taak van de versterker.
Omdat ze al te koop zijn, bij een willekeurige mediamarkt. Inderdaad geen 2kW voor PA ofzo, maar meer dan genoeg voor HiFi-toepassingen.
Leuke aanname weer, maar waar doe ik die uitspraak dat klasse D minderwaardig is dan?
Dat was niet specifiek richting jou, maar er wordt regelmatig gescholden op klasse D. Ik begrijp nog steeds niet waarom.
Roomperfect is ook allemaal onzin in jouw transparante wereld?
Geen onzin, maar je ruimte akoestisch behandelen levert veel, veel meer resultaat op. Het probleem met dergelijke systemen is dat de sweet spot vaak erg beperkt is. Daarbij helpt het niet bij dingen als flutter-echo.
100% transparant is per definitie NIET haalbaar en dus onzin.
Dat het niet haalbaar is maakt het nog geen verkeerd doel. In de mechanica is men ook steeds bezig met een zo laag mogelijk gewicht (voor vliegtuigen, auto's etc) maar het zal nooit lukken een vliegtuig op 0kg te krijgen. Moeten we daarom maar stoppen met vliegtuigen lichter te maken?
Double-X-L schreef op zondag 14 december 2014 @ 13:40:
Juist dat kan ik prima volgen maar de stroom voor zwaar/diep laag ligt vele malen hoger t.o.v. een hoge toon.
Niet alleen maar meer stroom, maar ook meer spanning en meer vermogen. Dus, wat is het probleem? Zolang het binnen de capaciteit van de versterker ligt, waarom zou het dan niet kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mordante
Er zijn zat speakers welke het met de gemiddelde kilo knaller van de mediamarkt niet goed klinken vanwege lage of erg grillige impedantie of een heel lage efficiëntie. Nog leuker is een combinatie daarvan. Mijn vorige speakers hadden een gemiddelde impedantie van 6Ohm maar dipte naar de 3Ohm met pieken op 12+Ohm. Je had voor die speakers echt geen 100watt versterker nodig. Maar een wel een versterker die bij pieken voldoende stroom konden leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Solarsparc schreef op zondag 14 december 2014 @ 02:57:
Uiteindelijk komt het terug op dB per Watt per meter, ik kan me voorstellen dat 4x1W sturen naar 4 speakers qua dB in de buurt komt van wat je krijgt als je 4W naar 1 speaker stuurt. Geen idee of dat lineair is, maar dat het niet 4x de hoeveelheid vermogen is weet ik wel, en het lijkt mij dat dat wel op te lossen is met een klein beetje extra vermogen.
Met meerdere drivers stijgt de gevoeligheid / efficientie. Dus ook al is het contra-intuitief, speakers met meer drivers of grotere drivers, hebben in de regel minder vermogen nodig. Maar sowieso wordt de hoeveelheid benodigde power vaak te hoog ingeschat. Je verbruikt veel minder dan je denkt.
Versterkers worden duurder naarmater ze meer power moeten kunnen leveren. Het nut daarvan is in de thuis situatie over het algemeen beperkt tenzij je natuurlijk gewoon heel hard draait. Een versterker die binnen zijn specificaties zich zeer lineair gedraagt, is niet duur om te maken. En er zijn meerdere topologiën voor die goed werken. Dit zijn niet de grote uitdagingen voor goede audio weergave!
Mordante schreef op zondag 14 december 2014 @ 15:57:
Je had voor die speakers echt geen 100watt versterker nodig. Maar een wel een versterker die bij pieken voldoende stroom konden leveren.
Als je weet dat een versterker een spanningsbron is, dan snap je dat dit een rare uitspraak is.

[ Voor 11% gewijzigd door Jag op 14-12-2014 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13
mijn grootste uitdaging was de dynaudio confidence 3 en daarna de confidence 5 (oude serie) Vanzelfsprekend komt daar met elke versterker (goed) geluid uit. Echter als je er dan een Krell voorzet merk je opeens wat de de speaker (op hoge volumes.....) echt kan. De confidence 5 wist mijn ksa 300s volledig leeg te zuipen alles bias lampjes blauw zonder ook maar een kick te geven. Ik moet eerlijk zeggen dat het dan voor de luisteraar wel op het randje zat van gillend wegrennen vanwege het volume :)

http://www.audioreview.co...5/prd_123877_1594crx.aspx

http://www.stereophile.co...ksa-300s_power_amplifier/

http://www.dynaudio.com/i...hive/data/Confidence5.pdf

[ Voor 20% gewijzigd door Ray op 14-12-2014 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:11
Ray schreef op zondag 14 december 2014 @ 16:06:
Ik moet eerlijk zeggen dat het dan voor de luisteraar wel op het randje zat van gillend wegrennen vanwege het volume :)
d:)b
Vergelijkbare ervaring met de Xennon 3/100L icm Elektuur Cresendo. En om ontopic te blijven: Ik heb daar wel een mooi kabeltje tussen hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
jeronimo schreef op zondag 14 december 2014 @ 17:08:
[...]

Vergelijkbare ervaring met de Xennon 3/100L icm Elektuur Cresendo. En om ontopic te blijven: Ik heb daar wel een mooi kabeltje tussen hangen.
vanzelfsprekend heb ik nu een virtual dynamics master 3.0 tussen versterker en speakers. Ten tijde vd confidence 5 was dat de transparent Ultra XL, evenals alle interlinks en powercords.

draai nu met de opvolger vd 300s > FPB600 :9

http://www.stereophile.com/solidpoweramps/829/

Ik lees dan ook de €200,-- euro perfecte versterker verhalen hier met een frons van verbazing op mijn gezicht.
Ik heb hier ook nog een PM80MKII en een PM78 staan. Beide ook echt leuke versterkers maar het verschil is toch echt wel aanwezig met de machtige Krell (op mijn luisterniveao O-) )

[ Voor 30% gewijzigd door Ray op 14-12-2014 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Goede argumenten ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Ray schreef op zondag 14 december 2014 @ 18:33:
Beide ook echt leuke versterkers maar het verschil is toch echt wel aanwezig met de machtige Krell (op mijn luisterniveao O-) )
Ik zeg enkel dat je voor € 200 euro een perfecte versterker kan kopen, niet dat alle versterkers perfect zijn. Sommige voegen expres vervorming toe, en dat kun je mooi vinden, dan is dat een keuze. Daarbij, wel eens van placebo gehoord, speelt ook een grote rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double-X-L
ktf schreef op zondag 14 december 2014 @ 19:36:
[...]

Ik zeg enkel dat je voor € 200 euro een perfecte versterker kan kopen, niet dat alle versterkers perfect zijn. Sommige voegen expres vervorming toe, en dat kun je mooi vinden, dan is dat een keuze. Daarbij, wel eens van placebo gehoord, speelt ook een grote rol.
Ik sla voorgaande even over om het kort en overzichtelijk te houden.
Kan je op bepaalde punten best volgen nu, maar mijn ervaring heeft mij anders geleerd.
Kunnen wij dan resumerend concluderen dat jij de klasse A en A/B achterhaald en inferieur vindt?
Of anders lomp, duur en omslachtig om iets te bereiken wat veel eenvoudiger kan?

Dan is het toch vreemd dat maar weinig mainstream fabrikanten dan voor die relatief eenvoudige en goedkope oplossing kiezen toch?

Sony is er na de S-master (pro) serie mee gestopt.
Pioneer is de enige met receivers en A-50/70 stereo amps.
Onkyo heeft 1 stereo poging gedaan met de 9755
Primare is een merk wat er mee bezig blijft voor dikke 'high end' prijzen ;)
Rotel doet het gecombineerd met A/B modellen.

Veel gehoorde (en blijven hangen) vooroordeel is dat ze scherp in het hoog zijn.
Ik ben groot voorstander van de efficientie i.v.m. warmte/kosten en als het goed is, is het goed.
Verder ben ik voorstander van de meest prettige sound voor de juiste prijs.
Of iets dan dichter bij de utopische grens ligt van 1 op 1 reproductie is niet eens zo relevant.
Uiteindelijk gaat het altijd om het luistergenot in je hoofd voor een eerlijke prijs.

Aangezien dit eigenlijk een kabel topic is lijkt het me beter de versterkers te laten voor wat het is? ;)

Kabel technisch trek ik een hele simpele lijn bij hoorbare verbetering en verklaarbaar beter.
Een kabel hoeft IMHO dan ook eigenlijk niet duurder te zijn dan 25,- per meter.
Dat is ook een aanname aangezien ik zelf op 15,- zit en duurder/beter niet getest heb.
Interlinks, HDMI, COAX, max 50,- p meter, duurder/beter zou ik moeten testen/ervaren.
Voor alle kabels is mijn ervaring dat het nuance verschillen zijn, de prijs moet dat IMHO dan ook.
Prijs/kwaliteit zie ik bv goed terug bij merken als QED en Supra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Praatjes vullen geen gaatjes. Wie durft het aan om zijn eigen stereo versterker dubbelblind te vergelijken op zijn set met mijn versterker van € 5,-. De TA2024 :)

De versterker pompt nu maximaal 2,6 Watt/ch in mijn speakers (3,6 Volt RMS in ≥5 Ohm), maar de versterkingsfactor (nu 3,0) is eenvoudig op te voeren.

Omgeving Amsterdam.

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 14-12-2014 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 23:50

franssie

Save the albatross

Double-X-L schreef op zondag 14 december 2014 @ 21:00:
<>
Aangezien dit eigenlijk een kabel topic is lijkt het me beter de versterkers te laten voor wat het is? ;)
<>
Waar. Ik denk wel dat versterkers een eigen draadje mogen hebben, inclusief de genoemde TA2024 ebay versterker! Bouwen we er zelf eentje :)

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 14-12-2014 21:17 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Dre schreef op zondag 14 december 2014 @ 21:14:
Praatjes vullen geen gaatjes. Wie durft het aan om zijn eigen stereo versterker dubbelblind te vergelijken op zijn set met mijn versterker van € 5,-. De TA2024 :)

De versterker pompt nu maximaal 2 Watt/ch in mijn speakers (3,6 Volt RMS in ≥5 Ohm), maar is de versterkingsfactor (nu 3,0) is eenvoudig op te voeren.

Omgeving Amsterdam.

Moet je wel volumes nauwkeurig kunnen calibreren he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:06
Ray schreef op zondag 14 december 2014 @ 16:06:
Ik moet eerlijk zeggen dat het dan voor de luisteraar wel op het randje zat van gillend wegrennen vanwege het volume :)
Wat is dat toch altijd met het verlangen er een monsterlijk volume uit te pompen ?
Doe mij maar een set die juist bij een laag volume er ook nog een mooi gebalanceerd geluid weet voort te brengen (en ik denk dat het ook nog wel eens moeilijker kan zijn dan op grote volumes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 616444

Inmiddels ben ik compleet genezen van dure kabels. Laatst zag ik mijn Monsterkabel tulp naar 3,5 inch jack, bleek spontaan de gesealde doppen gesprongen te zijn. En onder de doppen zitten de meest fragiele dunne draden die je maar bedenken kunt. De hele kabel hangt opeens los aan die dunne draadjes, het lijkt wel van dat massieve telefoondraad. Wat een bummer. :(

Niks geen dikke kabel, dat blijkt alleen maar dik los omhulsel. Dit had ik eerlijk gezegd niet van Monster verwacht. Inmiddels deze nieuwe kabel gekocht bij Dealextreme.com, voor een fractie van het bedrag. Nu wel met dikke draden, alleen dan zonder dure merknaam.

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/14ujots.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/28r19jn.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img.dxcdn.com/productimages/sku_141012_1.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 616444 op 14-12-2014 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:25

FlyEragon

Alien Monkeys

Lol, en dan niet eens afgeschermd vanaf begin tot eind. Zijn het wel echte Monster kabels ?
Dat had ik op zijn minst wel verwacht. en dit is toch wel een eye opener voor mij. Had op zijn minst verwacht dat het wel goede kabels waren, alleen dan met een te hoge prijs. Nu is het een prutskabel met een exorbitant hoge prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Nou dat is wel te verwachten van monster, dat is wel een merk dat vooral een hoog bling gehalte heeft. Op zich erg sneu, want als een kabel zich ergens mee kan onderscheiden dan is het degelijkheid, maar dat hebben ze ook niet helemaal begrepen :P.

Overigens, ik geloof dat hier nog steeds mensen zijn die denken dat een signaal kabel dik moet zijn :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
gekkie schreef op zondag 14 december 2014 @ 21:39:
[...]

Wat is dat toch altijd met het verlangen er een monsterlijk volume uit te pompen ?
Doe mij maar een set die juist bij een laag volume er ook nog een mooi gebalanceerd geluid weet voort te brengen (en ik denk dat het ook nog wel eens moeilijker kan zijn dan op grote volumes).
wat is dat toch altijd met mensen die selectief quoten. Het voorbeeld ging erom dat er wel degelijk luidsprekers zijn die baat hebben bij een (zeer) krachtige versterker

Daarnaast is het inderdaad heerlijk als je een installatie hebt die op zijn tijd een life optreden in je woonkamer kan verzorgen zonder enige vervorming. Want tussen hard en zuiver hard zit een wereld van verschil. En ja de confidence 5 klinkt ook op laag niveau uitstekend.

Ik heb recent nog een luistersessie gedaan waarbij we de 110 db aantikten met oa muziek van Yello . Ook die set was zo zuiver dat je feitelijk niet eens door hebt dat het zo hard gaat. Tot je buiten de luisterruimte staat en ze gaan nog een keer los en voor je gevoel kan elk moment het pand in storten :) Overigens aangestuurd met 6 klasse D versterkers.

[ Voor 3% gewijzigd door Ray op 14-12-2014 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Ray schreef op zondag 14 december 2014 @ 23:38:
[...]
wat is dat toch altijd met mensen die selectief quoten. Het voorbeeld ging erom dat er wel degelijk luidsprekers zijn die baat hebben bij een (zeer) krachtige versterker

Daarnaast is het inderdaad heerlijk als je een installatie hebt die op zijn tijd een life optreden in je woonkamer kan verzorgen zonder enige vervorming. Want tussen hard en zuiver hard zit een wereld van verschil. En ja de confidence 5 klinkt ook op laag niveau uitstekend.
Wat was daar in vredesnaam selectief aan dan ?
En ook een live optreden hoeft wat mij betreft niet persé een overdreven volume te hebben, maar goed
de ene muziek ligt dat misschien ook wat beter dan het andere.
Ik heb recent nog een luistersessie gedaan waarbij we de 110 db aantikten met oa muziek van Yello . Ook die set was zo zuiver dat je feitelijk niet eens door hebt dat het zo hard gaat. Tot je buiten de luisterruimte staat en ze gaan nog een keer los en voor je gevoel kan elk moment het pand in storten :) Overigens aangestuurd met 6 klasse D versterkers.
Tsja ik stel m'n oren liever net zo selectief bloot aan te veel herrie, als dat ik kennelijk quote :z
(nadeel is natuurlijk dan wel dat ik al die extra piepjes in het hoog door m'n extra ruimtelijke kabel ook mis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ach met de gehoorschade die dat oplevert hoef je je iig niet druk meer te maken over de vraag of je gouden oren hebt. Wat zuiver zijn te maken heeft met een gigantisch volume weet ik verder ook niet echt.

En je moet wel echt je best doen wil je een versterker maken die het wel goed op hoog volume doet, maar niet op laag volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mordante
gekkie schreef op maandag 15 december 2014 @ 00:08:
[...]

Tsja ik stel m'n oren liever net zo selectief bloot aan te veel herrie, als dat ik kennelijk quote :z
(nadeel is natuurlijk dan wel dat ik al die extra piepjes in het hoog door m'n extra ruimtelijke kabel ook mis)
Je gaat dus nooit naar een concert? Heel af en toe kom ik wel eens in het concertgebouw in Amsterdam wanneer daar een volledig orkest speelt kan het best hard. Niet continue maar pieken over de 100dB in voor klassiek heel normaal.

Veel klassieke opnames worden in dynamiek wat beperkt omdat die extreme dynamiek in het concertgebouw thuis vaak niet wenselijk zijn bovendien heeft veel audio apparatuur daar ook moeite mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
Mordante schreef op maandag 15 december 2014 @ 07:34:
[...]

Je gaat dus nooit naar een concert? Heel af en toe kom ik wel eens in het concertgebouw in Amsterdam wanneer daar een volledig orkest speelt kan het best hard. Niet continue maar pieken over de 100dB in voor klassiek heel normaal.

Veel klassieke opnames worden in dynamiek wat beperkt omdat die extreme dynamiek in het concertgebouw thuis vaak niet wenselijk zijn bovendien heeft veel audio apparatuur daar ook moeite mee.
Dat dus. Het is echt niet dat ik hele dagen bonkende pop draai (ok Yello was daar een verkeerd voorbeeld) maar klassieke en overige dynamische opnames kunnen gewoon flink pieken en dan is het heerlijk om dat ook te ervaren.

Mooi voorbeeld is het nummer 'Blood of Eden' (zowel studio als life) rond de 2min 20 zit daar een relatief rustig stuk in met daarna een flinke uithaal in de stem. Ik heb daar echt diverse speakers en versterkers onderuit horen gaan. Dan is het toch mooi als je ook zulke dingen gewoon zonder problemen kan reproduceren.

En het schijnt inderdaad een kunst te zijn een versterker te bouwen die in staat is het vermogen te verdubbelen als de impedantie halveert. Hoewel het inderdaad in 85% ? overkill is kan de krell die ik noemde dat dus onvoorwaardelijk. Natuurlijk is er ook de factor waarbij ik het gewoon bruut vind om zo'n monster te hebben staan en ook op gewoon lage volumes zijn werk te laten doen (wat hij volgens de ontwerpers beter doet dan zijn kleine broer / zus)

let wel ik heb tientallen versterkers gehad / beluisterd. van zelfbouw 3 watt triode tm de gryphon Antileon. Meer vermogen is zeker niet altijd beter en veel duurder hoeft ook niet doorslaggevend te zijn (ik vond de Antileon voor het geld ook tegenvallen, 3 jaar gehad overigens)

[ Voor 15% gewijzigd door Ray op 15-12-2014 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Mordante schreef op maandag 15 december 2014 @ 07:34:
[...]
Lijkt me dan ook niet dat mensen daar gillend weg rennen .. van het "luisterniveau" .. kreeg nou niet echt de indruk dat dat een piekje was waar meneer het over had.
Sissors schreef op maandag 15 december 2014 @ 07:26:
En je moet wel echt je best doen wil je een versterker maken die het wel goed op hoog volume doet, maar niet op laag volume.
Versterker niet, luidsprekers denk ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JamesClever
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-07 12:36
Dre schreef op zondag 14 december 2014 @ 21:14:

De versterker pompt nu maximaal 2,6 Watt/ch in mijn speakers (3,6 Volt RMS in ≥5 Ohm), maar de versterkingsfactor (nu 3,0) is eenvoudig op te voeren.

Omgeving Amsterdam.
Lijkt me érg interessant om met zo'n test mee te doen, daar stel ik ook mijn versterker voor beschikbaar.
Een S.M.S.L. SA-50 met TDA7492 chip.

Omgeving Eindhoven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:46
Ik heb achter mijn receiver (Pioneer VSX-424) en speakers (Q Acoustics 2020i) gewoon zwart/rood speakerdraad hangen van volgens mij 2,5mm2. Is dit gewoon prima, of kan ik bloedende oren verwachten op termijn? :+

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mordante
NoepZor schreef op maandag 15 december 2014 @ 15:58:
Ik heb achter mijn receiver (Pioneer VSX-424) en speakers (Q Acoustics 2020i) gewoon zwart/rood speakerdraad hangen van volgens mij 2,5mm2. Is dit gewoon prima, of kan ik bloedende oren verwachten op termijn? :+
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarsparc
NoepZor schreef op maandag 15 december 2014 @ 15:58:
Ik vind zwart-witte speakerdraad meestal helderder klinken dan zwart-rood, dus als je van sprankelend hoog houdt, moet je dat kopen.

Maar serieus: als je geen gigantische afstanden aflegt, dan is die dikte meer dan voldoende. Laat ik het zo zeggen: je oren kunnen nog steeds gaan bloeden, maar dan door het volume en niet door de slechte geluidskwaliteit :P
Ik zou wel even het materiaal checken, er wordt nogal eens aluminium met kopercoating gebruikt in plaats van echt koper, zie elders in dit topic, daar is al aardig wat over gezegd.

[ Voor 3% gewijzigd door Solarsparc op 15-12-2014 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
JamesClever schreef op maandag 15 december 2014 @ 15:44:
[...]

Lijkt me érg interessant om met zo'n test mee te doen, daar stel ik ook mijn versterker voor beschikbaar.
Een S.M.S.L. SA-50 met TDA7492 chip.

Omgeving Eindhoven
Een Krell tegen een TA2024 zou leuk zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
helaas weegt deze krell bijna 90 kilo en is daarmee niet echt makkelijk te verplaatsen (los van het feit dat je een dedicated 16 amp lijn nodig hebt om hem probleemloos op te starten)

Ik heb al eens vaker in dit topic (vorige delen) aangegeven dat W en W audio open staat voor een tweakers luister vergelijk. Dus als dit keer wel iedereen in beweging wil komen wil ik best weer moeite doen om daar de luisterruimte en een lading apparatuur te regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FlyEragon schreef op zondag 14 december 2014 @ 23:26:
Lol, en dan niet eens afgeschermd vanaf begin tot eind. Zijn het wel echte Monster kabels ?
Dat had ik op zijn minst wel verwacht. en dit is toch wel een eye opener voor mij. Had op zijn minst verwacht dat het wel goede kabels waren, alleen dan met een te hoge prijs. Nu is het een prutskabel met een exorbitant hoge prijs.
Ja, het is een originele Monster kabel, een aantal jaren geleden gekocht. Waar ik eigenlijk boos over ben is dat het feitelijk misleiding is. Je koop een dikke kabel met het idee dat de signaalkabels natuurlijk ook dik zijn. Dat er dan van die haarfijne koperdraadjes inzitten in een gevlochten los omhulsel is een flinke afknapper. Plus dat die kabelconnectors spontaan zijn gesprongen.

En dan nog met dit soort van advertenties aan durven te komen. Schandalig, voor mij heeft Monster cable dan ook compleet afgedaan, eens maar nooit weer.

Afbeeldingslocatie: http://www.sweetwater.com/publications/sweetnotes/sn-latespring2000/images/Monster.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Ray schreef op maandag 15 december 2014 @ 20:28:
helaas weegt deze krell bijna 90 kilo en is daarmee niet echt makkelijk te verplaatsen
Misschien beter de ta2024 naar de krell verplaatsen ipv andersom :p.
Anoniem: 616444 schreef op maandag 15 december 2014 @ 22:41:
[...]

Ja, het is een originele Monster kabel, een aantal jaren geleden gekocht. Waar ik eigenlijk boos over ben is dat het feitelijk misleiding is. Je koop een dikke kabel met het idee dat de signaalkabels natuurlijk ook dik zijn. Dat er dan van die haarfijne koperdraadjes inzitten in een gevlochten los omhulsel is een flinke afknapper. Plus dat die kabelconnectors spontaan zijn gesprongen.

En dan nog met dit soort van advertenties aan durven te komen. Schandalig, voor mij heeft Monster cable dan ook compleet afgedaan, eens maar nooit weer.

[afbeelding]
Een signaal kabel moet helemaal niet dik zijn :p. Verder is monster cable zeker een dubieus merk. Maar misschien moet je jezelf ook meer verdiepen in de materie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ik heb een hdmi en een toslinkkabel van de action. Voor de prijs doet het gewoon wat het moet doen. Signaal is digitaal en hoor/zie geen afwijkingen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
ik heb hier een hdmi kabel vd axxion die spontaan arifacts / groene vlek iets geeft. Kan natuurlijk een defecte zijn maar zo kwam hij wel uit de verpakking. Kabeltje van kabeltje.com van 10 euro doet het wel. Overigens kan ook een dure kabel gewoon stuk zijn natuurlijk, zie het monster verhaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ik heb wel gezien dat bij de Action meerdere typen verkocht worden. Ik heb de kabel van Flamenco (of iets dergelijks)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double-X-L
NoepZor schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 07:29:
Ik heb een hdmi en een toslinkkabel van de action. Voor de prijs doet het gewoon wat het moet doen. Signaal is digitaal en hoor/zie geen afwijkingen. :)
Maar dan hou je duidelijk geen rekening met de links afzwabberende kerstmis coefficient, zeker in deze periode van het jaar en klimaat veranderingen, een niet te onderschatten bron van extra vervuiling.
Dit is alleen tegen te gaan door de kabel met de rechter hand semi de-centrerend te monteren en hopen dat ze hier tijdens het fabricage proces rekening mee hebben gehouden. En daarbij tijdens het transport de, in de lengte leunende koperkristallen geen grotere onderlinge afwijking hebben dan 5 graden t.o.v. de 0 meridiaan.............ofzo ;)

Goede kabels met zuivere geleiders en degelijke stekkers hoeven niet veel te kosten.
Digitaal zijn verschillen niet/amper hoorbaar is mijn ervaring, digi coax is de enige waar ik ooit verschil in heb gehoord. Uiteindelijk is een nuance het maximaal haalbare op normale installaties zolang je gewoon degelijk spul hebt.

Mijn HDMI's zijn van Supra en waren 3 tientjes, mooie kabel, beetje stug, degelijke stekkers.
Optisch doe ik hier niks, nog een coax van W&M voor 35,- die wel heeeeeel stug is.
Heb 1 dure Madrigal RCA stereo kabel met locking WBT's als uitzondering, en die was onderdeel van een WK weddenschap. Mooie kabel, klinkt ook zeer goed maar momenteel geen analoge bron of externe DAC dus niet in gebruik. Analoge kabels zijn dan nog het meest gevoelig voor betere kabels maar het moet voor mij verklaarbaar beter zijn en dan niet zoals ik hierboven gedaan heb ;)
Veel exotische fabriakanten kunnen zeer uitgebreid vertellen over het productieproces maar dat wil niet zeggen dat het beter is.

Wil je investeren dan zou ik dat doen in de volgorde speakers - versterker - bron - kabels
Speakers maken het meeste verschil en vergis je niet in de plaatsing, experimenteer daar maar eens mee en menigeen zal zich verbazen over de resultaten.
Versterkers omdat je daar nog aardig wat verschillen gaat horen i.c.m. ingebouwde DAC.
Bron pas daarna omdat ik puur digitaal stream en de DAC in de versterker wil hebben.
Kabels tot slot omdat ik uitga van goede degelijke kabels, verder investeren is niet voor mij.

In the end is het ieder voor zich en is bovenstaande niets meer dan een enkele visie/mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ik ben zelf geen high end audiofiel. Ik speel muziek af via de HDMI uitgang van de Raspberry Pi en Spotify op hoogste streamkwaliteit. Dit gaat dus digitaal naar de Pioneer VSX424 (instapper). Vervolgens door fatsoenlijke dikte speakerdraad type zwart/rood :P

Wat ik me voor kan stellen is dat bij analoge signalen de zwakkere signalen door een goede kabel beter doorkomen. En dat een goede kwaliteit signaalkabel wat minder gevoelig is voor storingen. Bij digitaal, vooral op korte afstanden, werkt het al vrij snel gewoon 100%. Zo lang alle bits aankomen is er geen signaalverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double-X-L
NoepZor schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 11:12:
Wat ik me voor kan stellen is dat bij analoge signalen de zwakkere signalen door een goede kabel beter doorkomen. En dat een goede kwaliteit signaalkabel wat minder gevoelig is voor storingen. Bij digitaal, vooral op korte afstanden, werkt het al vrij snel gewoon 100%. Zo lang alle bits aankomen is er geen signaalverlies.
Precies zoals ik het ook zie, en als je de reclock in de DAC van de amp laat doen is het veel gehoorde argument van jitter ook zo goed als 0. Dat zou ik trouwens nog weleens 1 op 1 willen horen, veel vs minimale jitter.

Hier een uitleg van een serieuze man die net het snoei seizoen gemist heeft.
https://www.youtube.com/watch?v=ZT_1UATci3c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jag schreef op maandag 15 december 2014 @ 23:52:
[...]

Misschien beter de ta2024 naar de krell verplaatsen ipv andersom :p.

[...]

Een signaal kabel moet helemaal niet dik zijn :p. Verder is monster cable zeker een dubieus merk. Maar misschien moet je jezelf ook meer verdiepen in de materie.
En dat hoeft dus juist niet. Het enige wat telt in een goede kabel is een minimale dikte van de signaalgever en goede connectoren. Bij video geldt ook goed afgeschermde connectoren. De rest maakt echt geen bal uit, al koop je koper kabel van de Gamma of een andere kabelboer. Hogere materie kunde is het niet, hoe graag sommige mensen er een wetenschap van willen maken.

Bij mij staat dealextreme.com nu hoog aangeschreven, volop keuze, goede kwaliteit en werkelijk bizar lage prijzen inclusief verzending. Echt een walhalla wat kabels en ander spul betreft, ook de wat zwaardere kwaliteit zoals deze RCA die ik ook heb.
Een verschil van dag en nacht met die Monster draak van een andere kabel.

Afbeeldingslocatie: http://img.dxcdn.com/productimages/sku_108417_1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Anoniem: 616444 schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 19:35:
[...]

En dat hoeft dus juist niet. Het enige wat telt in een goede kabel is een minimale dikte van de signaalgever en goede connectoren.
Ooit van preaching to the choir gehoord :+ ? Ik zou mijn tekst nog eens lezen ;).
Double-X-L schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 11:04:
In the end is het ieder voor zich en is bovenstaande niets meer dan een enkele visie/mening.
Beetje een dooddoener. Met dubbelblind uitgevoerde luistertests, is er gewoon geen verschil aantoorbaar tussen kabels voor normale audio toepassingen. Dat is niet voor niets, dat heeft niet met de persoon in kwestie te maken, maar met het feit dat die verschillen er ook niet zijn (in belangrijke mate)!

De hele kabelarij is homeopathie: je moet erin geloven anders werkt het niet :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double-X-L
Jag schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 19:54:

Beetje een dooddoener. Met dubbelblind uitgevoerde luistertests, is er gewoon geen verschil aantoorbaar tussen kabels voor normale audio toepassingen. Dat is niet voor niets, dat heeft niet met de persoon in kwestie te maken, maar met het feit dat die verschillen er ook niet zijn (in belangrijke mate)!

De hele kabelarij is homeopathie: je moet erin geloven anders werkt het niet :+.
Volgens mij lees je het verkeerd, ik zeg dat iedereen het voor zichzelf moet weten.
Daarvoor zet ik juist uiteen dat ik voorstander ben van goede degelijke kabels voor normaal geld.
Dat het homeopathie is, aka placebo kan allemaal zo zijn, het effect in je hersenen is chemisch gezien hetzelfde ;)

Ander voorbeeld, de 1 rijdt een panda, de ander een BMW.
Kan die BMW aantoonbaar veel comfortabeler/beter/sneller zijn, ook daar moet je open voor staan.
Als het je niks doet, geniet je er ook niet van en zie je die voordelen niet.
Oftewel de Panda eigenaar heeft er niks aan om alsnog die BMW te kopen ook al zitten er aantoonbare voordelen aan.

[ Voor 18% gewijzigd door Double-X-L op 16-12-2014 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
  • Laatst online: 22-07 14:25
Als je voor kabels kijkt.. bekijk dan ook eens deze site:
als voorbeeld een bekend "merk"
http://www.aliexpress.com...dio-video/1818070639.html

Copyright and left by SED...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Laatst online: 05:24

FeaR

In GoT we trust

SED schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 21:04:
Als je voor kabels kijkt.. bekijk dan ook eens deze site:
als voorbeeld een bekend "merk"
http://www.aliexpress.com...dio-video/1818070639.html
Grote kans dat je dan een fake thuis krijgt gestuurd. Je zal niet de eerste zijn die op die manier op wordt gelicht. Ook in kabels is de wereld van de kopieën zeer groot. Laatst nog op HT Forum iemand die fake Audioquest kabels binnen had gekregen die zo goed na waren gemaakt dat ze tot de importeur zijn gegaan of ze nu echt waren of niet.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Toch prima dan De prijs is een schijntje vergeleken met het origineel en de werking is aantoonbaar dezelfde.
Dubbel winst dus.. daarnaast denken je vrienden da tj een echte vd Hul hebt.. weer belangrijk in sommige kringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Ware het niet dat dit soort dingen aanbieden illegaal is waardoor je weer op een heel ander vlak van discussie komt. Een vlak waar we op GoT ons niet aan gaan wagen, binnen het Horloge topic zijn dit soort discussies al vaker uit de klauwen geëscaleerd.

Ik heb het even nagevraagd bij Van den Hul: De kabel die je postte is inderdaad nep. Blijkbaar te zien aan de font en de interne bekabeling is ook niet gelijk met het origineel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Voordeel van aliedexpress is dan weer dat je dan gewoon je geld terug kunt vragen. Wanneer er aantoonbaar een nepproduct is verkocht dan heb je daar recht op.
Buyerprotection is daar prima geregeld. http://www.aliexpress.com/buyerprotection/index.html
Het was overigens maar een voorbeeld. er staan veel kabels in allerlei soorten en maten en prijzen die prima voldoen en er perfect uitzien. dan hoef je niks extras te betalen voor een naam en een imago.

[ Voor 6% gewijzigd door SED op 16-12-2014 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarsparc
Ik heb het even nagevraagd bij Van den Hul
De tekst op de kabel "Van den HUl" gaf het op zich al aan :P

Er staat "hui" of Zhang Wei is met z'n vinger op de shifttoets blijven hangen toen ie de U intypte :P

Verder leuk en aardig, maar als het merk al is nagemaakt, ga je je ook afvragen wat de kwaliteit van de kabel nou echt is. Ik bedoel, straks zit ie vol halogeen, terwijl ie halogen free zou moeten zijn :P
Maar zonder gekheid, zal allemaal in eerste instantie wel klinken maar als ze verkeerde geleiders hebben gebruikt, kan het ook zomaar gaan roesten, slechte afscherming kan ook nog, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Solarsparc schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 21:57:
[...]

De tekst op de kabel "Van den HUl" gaf het op zich al aan :P
Damn, die had ik nog niet eens gezien. Meer dan 24 uur actief en wakker begint toch zijn tol te eisen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Ja solarsprac, je zou ze zomaar linksom aansluiten terwijl de electronen de andere kant op willen ( claim van den hul met zijn lsc kabel)
Nee dan liever een kloon die niet directioneel is en waar mijn geluid elke kant op kan ;)

serieus:
Maar laten we blij zijn met een europese fabrikant en die dus maar steunen alhoewel het prijsverschil wel erg groot is.
http://www.vandenhul.com/download/CAwdEAwUUkNLXUI=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-07 08:26

Quindor

Switching the universe....

In koop geregeld audio kabel in China. Zogenaamde merk namaak kabels moet je eigenlijk niet kopen. Maar met een beetje zoeken kom je op Chinese merken die ook zeer degelijke kabels maken zoals FUJICABLES of choseal. Prima spul voor een normale prijs!

Hoewel sommige het niet willen horen klinken vooral de bruine FUJICABLES interconnect kabels erg fijn en gebalanceerd. Bij de choseal kabels die ik heb vond ik de highs net wat teveel aanwezig op mijn systeem.

Als je iemand bent die geen verschil hoort, zijn beide kabels prima!

P.s. offtopic (of misschien niet?) mocht je een fijne,soepele en zeer degelijke gebouwde USB naar micro-USB kabel zoeken, kijk dan eens naar millionwell kabels. Beste constructie en connectoren die ik ooit gehad heb. Ook met de 3m geen laad verlies, etc.

[ Voor 19% gewijzigd door Quindor op 17-12-2014 13:06 ]

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Quindor schreef op woensdag 17 december 2014 @ 13:01:
Hoewel sommige het niet willen horen klinken vooral de bruine FUJICABLES interconnect kabels erg fijn en gebalanceerd. Bij de choseal kabels die ik heb vond ik de highs net wat teveel aanwezig op mijn systeem.
Spychologische kabels die ook nog eens luisteraar specifiek weten te klinken :+
Misschien maar eens een nieuw merkje in de markt zetten "mirror-cables".. met als slogan "spiegels van de ziel" :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-07 08:26

Quindor

Switching the universe....

gekkie schreef op woensdag 17 december 2014 @ 13:59:
[...]

Spychologische kabels die ook nog eens luisteraar specifiek weten te klinken :+
Misschien maar eens een nieuw merkje in de markt zetten "mirror-cables".. met als slogan "spiegels van de ziel" :9
Hahaha, is nog niet eens zo'n slecht plan! "Sprankelend met de kracht van je ziel". En dan level 1, 2 en 3 kabels. Level 1 is gewoon goed, geproduceerd dicht bij een kerk. Als je een beetje doffe ziel hebt moet je Level 2 kopen, deze zijn uitwaaid op de himalaya's om zo extra spiritualiteit te bevorderen. Level 3 zijn heel speciaal, deze moet je kopen als je een haast zwarte ziel hebt (veel duurder natuurlijk) deze zijn extra ingestraald door Jomanda waardoor ze een ziel poetsende werking hebben tijdens het luisteren!

Afbeeldingslocatie: http://static2.trouw.nl/static/photo/2013/0/0/6/20130312150043/media_xl_1563966.jpg

Maar nee, het was meer om beide kampen in dit topic tevreden te stellen. ;)

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Haha, fantatstisch business model! Doet me denken aan onderstaand artikel. Het idee was goed, maar misschien hebben ze het eea omgedraaid. 😁

http://www.trouw.nl/tr/nl...inden-Internet-saai.dhtml

Damn, zoveel posts in dit topic waar ik wel een discussie over wil starten. Voornamelijk met betrekking tot aannames (fysische grondslag) die ik beide kampen in dit topic zie maken. Maar kan helaas echt de tijd niet vinden om het enigszins onderbouwd in elkaar te zetten ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:51
* ransbal gooit weer wat olie op het vuur....
Even zoeken in dit topic.....nee, niet gevonden Vibb Eaters....

Leuke en vooral dure upgrade volgens mij om speakerkasten acoustisch meer dood te maken, maar net zo gemakkelijk te bereiken met een zak van 5 kg schelpenzand oid. De kabel en meterkasttweaks zijn er één in de categorie, kost wat, dus het doet ook wat imho...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
ransbal schreef op woensdag 17 december 2014 @ 17:32:
* ransbal gooit weer wat olie op het vuur....
Even zoeken in dit topic.....nee, niet gevonden Vibb Eaters....
Tssss een zakje zand met ijzervijlsel metalen .. om de stoppen in je stoppenkast ...
Waar is oldskool gebleven .. gewoon een stuiver ipv een stop .. slaat tie er tenminste nooit meer uit :X

Vibb eaters .. leuke muisjes met een rode strik ... zouden ze ook het geluid van damesbrommers eten ?

Je zou bijna eens zo'n site hacken en het bestelformulier linken aan het inschrijfformulier voor de GGZ 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door gekkie op 17-12-2014 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarsparc
SED schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 22:40:
serieus:
Maar laten we blij zijn met een europese fabrikant en die dus maar steunen alhoewel het prijsverschil wel erg groot is.
http://www.vandenhul.com/download/CAwdEAwUUkNLXUI=
Slavenarbeid of kwakzalverij, moet ik per se kiezen?

Ik ben nu de Cable FAQ van Van den Hul aan het doorlezen... er staan wat dingen in die blijkbaar als grap bedoeld zijn, maar voor de rest staan er vooral doodserieuze dingen in waarvan ik zelf denk "is dit een grap?"...

"Halogen-free" staat trouwens ook uitgelegd in de FAQ, dat blijkt over het PVC-gedeelte (d.w.z. de buitenkant/huls) van de kabel te gaan, en het heeft niets met geluidskwaliteit te maken, maar met de schadelijke stoffen die vrijkomen als het in een vuilverbrander terechtkomt. Als dat ook werkelijk het effect is, dan vind ik dat wel weer een aardige feature.

[ Voor 26% gewijzigd door Solarsparc op 17-12-2014 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Solarsparc schreef op woensdag 17 december 2014 @ 18:45:
[...]
Slavenarbeid of kwakzalverij, moet ik per se kiezen?

Ik ben nu de Cable FAQ van Van den Hul aan het doorlezen... er staan wat dingen in die blijkbaar als grap bedoeld zijn, maar voor de rest staan er vooral doodserieuze dingen in waarvan ik zelf denk "is dit een grap?"...

"Halogen-free" staat trouwens ook uitgelegd in de FAQ, dat blijkt over het PVC-gedeelte (d.w.z. de buitenkant/huls) van de kabel te gaan, en het heeft niets met geluidskwaliteit te maken, maar met de schadelijke stoffen die vrijkomen als het in een vuilverbrander terechtkomt. Als dat ook werkelijk het effect is, dan vind ik dat wel weer een aardige feature.
Wel fijn dat ze ook een product hebben voor de stevige headbangers onder ons:

Health Ring
Very innovative ring to improve the physical condition of e.g. a whiplash patient.
Works also very well as an acoustic conditioner. Read for further information the
explanatory article on our website. Euro 99,00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
gekkie schreef op woensdag 17 december 2014 @ 19:10:
[...]

Wel fijn dat ze ook een product hebben voor de stevige headbangers onder ons:

Health Ring
Very innovative ring to improve the physical condition of e.g. a whiplash patient.
Works also very well as an acoustic conditioner. Read for further information the
explanatory article on our website. Euro 99,00
Hahaha, briljant, wat een kwakzalverij :o. Een soort wonderolie eigenlijk :P. Ik dacht dat het een grap was, maar ik vrees dat het serieus is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Jag schreef op woensdag 17 december 2014 @ 20:19:
[...]
Hahaha, briljant, wat een kwakzalverij :o. Een soort wonderolie eigenlijk :P. Ik dacht dat het een grap was, maar ik vrees dat het serieus is :+
Maar even een afbeelding gezocht .. http://www.vandenhul.com/products/accessories/health-ring .. als ze hem aangeprezen hadden als cockring had ik het wel weer begrepen :X ..
Staat dan weer niet bij dat hij halogen free is .. gemiste kans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Die AH vd hul is een soort dr Vogel, ook zon topper :+. Die helpen de mensheid nou echt vooruit
Pagina: 1 ... 89 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Voor HDMI-kabels hebben we <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1370856">HDMI kabel: 11 euro of 140 euro? Deeltje 2</a>~~~[/html]