Het ligt er denk ik heel erg aan waar je het over hebt. Persoonlijk ben ik van mening dat over de digitale wereld geen discussie kan ontstaan, maar helaas weet ik ook wat er gebeurt in de winkel. Zoals de verkoper laatst die zijn 50 euro voor 1 meter HDMI kabel wilde verkopen, of me probeerde te vertellen dat een optisch signaal een betere geluidskwaliteit had dan wat er over HDMI heen komt.
Ik nog proberen uit te leggen dat het uiteindelijk dezelfde PCM of Dolby bitstream is en dat zo lang deze aankomen, het geen issue is.... ging er niet in. Misschien gebeurde het met een andere DAC, etc. nee nee, dat was het niet, het lag aan de kabels. Prima, ik vervolgens het argument maken dat ik voortaan mijn media speler via WiFi laat verbinden en dat sinds die tijd mijn muziek een stuk meer air heeft gekregen, en daar ging hij eigenlijk nog te serieus op in....
Digitaal = Digitaal. Ziet een kabel er mooi uit en wil je daarvoor betalen, toppie! Zo heb ik enkele super fancy HDMI kabels uit china, leuke dingen, beter beeld? Nah, natuurlijk niet, ik ben ook niet dom. En mijn 10m HDMI kabel uit china doet het ook perfect. 20m ook na de nodige boosting (HDMI spec gaat officieel tot 5m zonder booster).
Analoog daar in tegen of eigenlijk alles vanaf je D/A conversie (met daarbij je DAC bijgesloten) kan dat wel naar mijn mening. Laat het een ander type koper zijn, connector, afscherming van je kabel, whatever. Maar dat deze eigenschappen invloed kunnen hebben op je geluid ben ik zeker wel van overtuigd (en heb ik in verschillende eigen testen ook gehoord). Word het daarvan beter? Dat is heel erg subjectief, maar klinkt het ANDERS als je bepaalde kabels veranderd? Ja, dat lijkt (helaas?) keer op keer bewezen te worden.
Zo bedoelde ik ook de opmerking van de Monster HTS800 en HTS1000. Wat ik verwacht is dat de filters ofwel te traag waren of een te kleine buffer hadden nu ik "zwaardere" luidsprekers had aangesloten waardoor de versterker eigenlijk soms wat power te kort kwam voor bepaalde bursts wat het geluid (naar mijn mening, en die van mijn vriendin) duidelijk hoorbaar (ja ook blind en na 20x wisselen, etc.) niet ten goede kwam. En dat wil ik met liefde iedereen laten horen, als je daarvan niets merkt, dan moet je echt een gehoor apparaat.
Maar daarbij hebben we het wederom over analoge apparatuur die het signaal versterkt. Dat is uiteraard onderhevig aan het design daarvan en wellicht zou een versterker van 10k+ hiervoor bakken met condensatoren ervoor hebben om dit effect te voorkomen of whatever. Maar dat er een verschil kan zijn ben ik heilig van overtuigd.
Met analoge audio kabels (interconnect, speaker, etc.) is dat lastig, en geloofde ik het ook nooit. Tot ik zelf van alles ben gaan testen (verschillende type
RCA kabels uit china bijvoorbeeld) en daar uit bleek dat het toch zo blijkt te zijn, hoewel ik het er eigenlijk niet mee eens ben, koper = koper is! Toch liegen mijn oren (en die van de mensen waarmee ik die testen doe) ook niet.
Moet je nu naar de winkel rennen om interconnects van 500 euro te gaan kopen of speaker kabel van 1000 euro de meter. Nee, naar mijn mening niet. Kan er een verschil hoorbaar zijn? Ja, dat denk ik zeker. Word het daarvan beter of slechter? Niet te zeggen, maar mijn mening is, experimenteer ermee! Leen eens wat kabels van een maat van je en hang het tussen jou systeem en kijk wat er gebeurt. Have fun with it. Ik ga in de toekomst eens zo'n UTP speaker kabel bouwen en kijken wat dat doet.
Zo niet kun je hier natuurlijk blijven reageren als een troll dat het allemaal geen *beep* uitmaakt. Ook prima, maar test dingen dan wel eerst zelf graag. De discussie blijft hoe dan ook altijd leuk.