zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 76 ... 104 Laatste
Acties:
  • 641.738 views

Onderwerpen

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 17:20
liveandletdie schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 23:01:
Alle discussie over welk apparaatje wel of niet het beste streamt en wat wel on niet de invloed is van de CPU belasting etc etc gaat allemaal over wanneer je i2s streamt (bv middels raspyfi).
Al het gerommel vooraf is lekker tweaken voor wie dat leuk vindt. En levert veel discussie op...voor wie dat leuk vindt. M.i. allemaal weg met i2s. Wanneer de DAC i2s vreet kan hij alles keurig klokken...discussies over jitter kunnen vermeden worden etc etc. En het kan dus reuze goedkoop. Ook voor een zeer duur kabeltje geen argument meer.
beetje kort door de bocht als ik dan dit lees;
So, now you know. For simplicity sake, you can use USB connection to your Dac\transport. If however you would want to have the best quality you can get from RaspyFi, you should wait until we sort out how to safely get i2s stream to a DAC. That will also mean that the path connecting the PI to our DAC should be extremely short, as the i2s standard requires the connection not to be than 3 cm longer. So PI+DAC in the same case. I think that will definitely worth the hassle of the extra job.

Copyright and left by SED...

• mindcrimemike
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-07 12:22
SED schreef op woensdag 11 september 2013 @ 14:47:
[...]
beetje kort door de bocht als ik dan dit lees;
[...]
Gezien. Ja dat is waar en niet waar. Check bv de specs van de NAD M51. Die accepteert een i2s over HDMI. Dat is dus wel het zelfde protocol als het oorspronkelijke i2s wat puur voor binnenin apparaten was ontworpen, maar kennelijk gebruikmakend van een grotere signaal sterkte.
Kon ff niet zo snel een kant en klare i2s over HDMI streamer vinden. Wel nog een leuke is de Noice is Good RaspberryPi oplossing. Maar dat is USB wat met i2s ook geen straf is.
Zelf helaas te weinig tijd en ready-to-go kennis en spulletjes voor. Volg met interesse de ontwikkeling! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 22:26
Er is weer een pareltje, dit wil ik jullie niet onthouden.
Eerlijk gezegd, heb ik lang getwijfeld of ik het volgende verhaal wat ik hieronder schrijf zou vertellen cq posten. Gewoon omdat er weer een lading flauwe, melige opmerkingen zullen gaan volgen. Dus aub houd dat maar vast voor je.
Maar voor de enkelingen die wel echt iets willen verbeteren in hun set, die openstaan voor dingen die net buiten het reguliere vallen en die niet meteen naar duurdere apparaten willen grijpen e.d. het volgende:

Enige tijd geleden zag ik een link naar een bedrijfje wat hier in Almelo zou zitten. Het gaat hier om Ronald Overbosch van de firma Concept&Audio. Het bleek dat de man bijna naast mijn deur domicilie heeft. Precies 1300 meter verderop. Na wat gelezen te hebben over wat hij verkoopt, o.a. zeer veel verschillende interlinks, kabels, stroomsnoeren en verder wat audioapparatuur zoals Adam speakers, heb ik een afspraak gemaakt omdat ik graag een andere interlink wilde proberen die beter was dan mijn eigen Johan kabel.

Ondertussen ben ik er meerdere malen geweest, en de beste man is een vraagbaak, hij weet zo ontzettend veel, verteld veel, en heeft veel. Maar sceptisch als ik ben wil ik dat wel zelf controleren. Bij de interlink bleek al dat zijn verhaal over de eigenschappen van die kabel precies klopte.

In al de verhalen die hij vertelde had hij het vaak over een "goedje" waarvan ik de naam al weer kwijt ben, maar dat iets speciaals deed als je het op conussen van speakers smeerde, op zekeringen, op cd's, apparatuur e.d. Het zou een meer natuurlijk geluid geven, testen bij o.a. TNO hadden bevestigd dat het spul werkte.
Nu ja broodje aap? bij een bezoek bij hem had ik een paar cd's bij me, waaronder een gekopieerde klassieke cd die ik zeer goed ken. Deze hebben we beluistert en daarna heeft hij op de afleeskant de cd ingesmeerd met dat goedje. Hij zei er wel meteen bij dat de werking eigenlijk pas na 3 dagen zich openbaarde vanwege een oxidatieproces wat 3 weken aanhoud. Maar na weer beluisteren hoorde ik al wel een verschil, er was meer natuurlijkheid in de klank.

Nieuwsgierig geworden besloot ik mijn zekering die in de meterkast zit de hifi tuning ultimate te laten insmeren evenals een keramische zekering. Deze zekeringen zijn nu ingespeeld en ze zitten er een week in, dus je zou verschil moeten horen. Gelukkig heb ik ook een HFT ultimate voor in de meterkast zonder dat goedje. (1 is er van snowmaster, de andere van mijzelf).

Nu na 1 week kon ik eigenlijk niet meer wachten. Peerless Monster die hier was vond het geluid zo mooi, en ikzelf ben ook erg tevreden. En bedacht ik mij waarom ben ik nu opeens zo tevreden, terwijl daarvoor ik het geluid goed vond maar steeds op zoek was om het beter te krijgen?

Ik heb dus 1 nummer van alison krauss gepakt wat ik zeer goed ken, deze beluistert en daarna de gewone hft zekering in de zekeringhouder gestopt en alles weer aangezet, en hetzelfde nummer beluistert. Zat er verschil in?........... Ja. was het een groot verschil?.......... nee. Was het hoorbaar? ......... zeer goed zelfs.

Ik speel al zeer lang met de HFT ultimate in de meterkast en ken dus ook zeer goed het geluid, na omwisseling naar de gewone niet ingesmeerde zekering herkende ik meteen het geluid, het geluid/sound zoals ik het al zeer lang heb, beetje high end, briljant, mankeert niets aan, gitaren mooi helder, snaren hoor je mooi... precies het geluid wat ik ken en wat hoewel het gewoon goed is toch iets aan mankeert.

Na omwisseling naar de ingesmeerde zekering van HFT was het evident, hier was het mooie geluid weer, de gitaren waren eerlijker, natuurgetrouwer, er was bezieling, beleving, het high end geluid werd getransformeerd naar een sound die aanspreekt, niet dat briljante maar meer een echte gitaarsnaar, zoals deze echt klinkt, het wordt niet donkerder of zo, maar echter. Daarnaast dus meer beleving, dynamiek, kracht. De niet ingesmeerde zekering klonk "vlakker"/ kaler.

Het is voor mij zeer lang geleden dat ik muziek luisterde en dat dat zoveel met mij deed dat tranen begonnen te vloeien.... dat noem ik beleving.

Ja ik ben nu 1 week verder, en er dienen nog 2 weken gegaan te worden voordat het uiteindelijke geluid er is, maar zelfs na 1 week wil ik niet meer zonder die ingesmeerde zekeringen spelen.
bron: http://www.htforum.nl/yab...503.msg2496565#msg2496565

Zeg het maar, wie iemand van de testen van TNO af? Zou dit theoretisch kunnen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACRNM
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-12-2024
Dan mag die meneer ook even uitleggen welke thema-groep bij TNO dat dan heeft uitgevoerd.
Als het is uitgevoerd zal het wel contract-research zijn geweest, de onderzoekers die zich met audio/video hebben bezig gehouden deden dat vooral op gebied van echo perceptie, encoding etc. Natuurkundige/Wiskundige aspecten ;)

En als het onderzoeksrapport niet openbaar is dan is daar een reden voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DMN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:21

DMN

Een effect van het "goedje" kan ik inmiddels uit eigen ervaring bevestigen: ook bij mij begonnen de tranen gelijk te vloeien...

Freude am Fahren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devster
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 18:08

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

Heb gisteren na afloop van de X-fi Dennis en Ronald er nog even over gesproken en ik weet al langere tijd van dit goedje, maar ook meerdere andere toepassingen.
Degenen die zich bezig houden met o.a. deze vloeistof en nog meerdere dingen willen er niet te veel mee in de openbaarheid treden en hebben totaal geen commerciële belangen.
Mogelijk gaan er binnenkort wat meer ''commerciele'' acties plaatsvinden door de namen die frank2 genoemd heeft.
Er gaat veel meer achter schuil dan de meeste mensen denken.... Er wordt soms erg belachelijk over gedaan, maar de ''initiatiefnemers'' hierachter zijn mensen die op basis van scheikundige wetenschap hier al een aardig tijdje mee bezig zijn en op universitair niveau denken en handelen, neem dat maar van mij aan.
Het is inderdaad een goede zaak, het verbetert het geluid op een dusdanige manier dat je bijna niet kunt stoppen met luisteren. Het is natuurlijk, echt. Het geeft een "flow" aan de muziek zoals ik nog niet eerder heb waargenomen. Binnenkort nog een paar andere zekeringen laten insmeren.

mbt het 2e gedeelte: de uitvinder had en heeft geen commerciële bedoelingen en is pas geleden overleden.
Sappig verhaaltje hoor... ;) 8)7

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Zeg devster, dat goedje is toevallig toch geen koffieconcentraat? ;)
Of misschien wel pure cafestol, dan weet je tenminste dat je cholesterol fiks stijgt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wederom, geloven die lui nou echt in dat verhaal? Eerlijk gezegd kan ik me dat niet voorstellen. Maar indien toch, dan vrees ik dat je ze ook alles wat je maar wilt op de mouw kan spelden over kaboutertjes, trollen, maanmannetjes etc. etc.
"TNO hadden bevestigt dat het spul werkte.". Als WC-reiniger of zoiets vermoed ik, maar er staat verder niets bij waarvoor. Een druppeltje spuug werkt ook. Geen TNO voor nodig, alleen wel weer voor andere dingen.

Ooit stelde ik voor om 's een keer te stoppen met dit topic omdat alles in mijn beleving zo langzamerhand de revue wel was gepasseerd. Ik kom daar helemaal op terug, want die revue duurt eindeloos voort en wat lang niet bij elke revue het geval is, het blijft vermakelijk. Daarom lekker mee doorgaan, want dan kun je naast serieuze zaken ook nog eens lekker lachen. In elk geval constateer ik dat de fantasie onuitputtelijk is.

Edit:
Onderstaande reactie: Alleen al de prijs voor een potje schoensmeer, 185 dollar. En jij kocht dat Ray? :)
Bij het tweede product vooral hierom denken:
Gebruik het bijgeleverde kwastje om uitsluitend de mannelijke oppervlakten van elke connector te behandelen. Laat de vrouwelijke delen onbehandeld!
. Ik schoot bijna onder mijn bureau.

[ Voor 16% gewijzigd door Techneut op 16-09-2013 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28
die goedjes zijn toch allang bekend ? Nu zijn we inmiddels inderdaad in deeltje 5 maar de zilveroplossing ed die je op je zekering en spades etc smeert zijn zeker al voorbij gekomen hoor :)

dit is trouwens een van de beste, eerlijk getest door mezelf

https://walkeraudio.com/?...er-treatment-for-contacts

variant

http://www.hifisupply.nl/...=article&aid=5559&lang=NL

edit.. mmm ik zou bovenstaande goedjes trouwens niet op een cd smeren :) dus hij heeft toch weer iets anders gebruikt

@Techneut, jazeker. Zoals wellicht bekend heb ik de meeste van de hier genoemde vodoo tweaks allemaal gehad en zelf getest. Part of the hobby zullen we maar zeggen. De een heeft me geld gekost en andere hebben me geld opgeleverd (ben zelf importeur / dealer geweest van een aantal elfen kabels ed ) Zolang je er maar 'nuchter' mee bezig bent, er de lol van inziet en er plezier aan beleefd is er imho niets mis mee

[ Voor 80% gewijzigd door Ray op 16-09-2013 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-07 09:14
Ik geloof best dat de test eerlijk is verlopen, maar was het ook een goede test en heb je de resultaten ook eerlijk gedeeld?

Je gaat toch niet eerlijk en met droge ogen beweren dat dit ook daadwerkelijk en bijdrage levert aan de kwaliteit van het geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
Hoppa! schreef op maandag 16 september 2013 @ 16:25:
[...]

Ik geloof best dat de test eerlijk is verlopen, maar was het ook een goede test en heb je de resultaten ook eerlijk gedeeld?

Je gaat toch niet eerlijk en met droge ogen beweren dat dit ook daadwerkelijk en bijdrage levert aan de kwaliteit van het geluid?
ik heb destijds eerlijk gepost dat het fijn spul is om te smeren. Dat het mij gelukt is zonder alles vol te klaaien en dat ik geen kortsluiting heb gemaakt (is een risico als je te veel gebruikt) Daarna heb ik onder het genot van een lekker glas whisky geconstateerd dat het geluid subliem was waarna ik het weer doorverkocht heb aan een mede audioliefhebber :)

Nee geen spannende DBT of meetapparatuur, gewoon met je hobby bezig zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
Ray schreef op maandag 16 september 2013 @ 16:35:
[...]

ik heb destijds eerlijk gepost dat het fijn spul is om te smeren. Dat het mij gelukt is zonder alles vol te klaaien en dat ik geen kortsluiting heb gemaakt (is een risico als je te veel gebruikt) Daarna heb ik onder het genot van een lekker glas whisky geconstateerd dat het geluid subliem was waarna ik het weer doorverkocht heb aan een mede audioliefhebber :)

Nee geen spannende DBT of meetapparatuur, gewoon met je hobby bezig zijn
Geen woord gelogen dus als je het zoals bovenstaande hebt gecommuniceerd. Tenminste, als je er niet bij hebt verteld dat het geluid subliemer was dan voor het smeren.

Je snapt toch wel dat een zilversmeerseltje het geluid echt niet beter kan maken hè?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
En was die mede audioliefhebber iemand die zo naïef was om er voor een heleboel geld in te trappen, of deed hij het net als jij ook voor de lol?
Persoonlijk voel ik dat voor de lol experimenteren niet zo zeer als ik van tevoren weet dat iets onzin is. Ik ervaar zoiets als tijdverknoeien. Wel vermaak ik me er kostelijk om als mensen heilig geloof hechten aan de verhalen van de meest idiote fantasten. Maar als je echt die prullaria voor een fors bedrag weet door te verkopen, m.a.w. die persoon trapt daar heel naïef in, dan vind ik het op z'n minst nogal bedenkelijk.
Maar aan je toonzetting te oordelen vermoed ik dat van deze vorm van belazeren geen sprake is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 13:11

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

deze 'goedjes' luisteren naar namen als 'snot' en 'gehakt'. het doel is om de zgn. structuurinformatie uit de muziek naar voren te laten komen.
het is een fenomeen dat vooral gestoeld is op de, bij gebrek aan een beter woord, homeopathie.
tot nu toe zijn er best een aantal mensen enthousiast over en voor zover ik weet is er geen enkel commercieel belang bij. de mensen die van dit fenomeen gebruik maken hebben er volgens mij geen cent voor betaald. toch wel een andere invalshoek dan de >€1000 kabeltjes en andere 'accesoires' ;)

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Geen commercieel belang? Best mogelijk voor sommige producten die weinig kosten. Met weinig bedoel ik hooguit een paar euro. Maar ik wil je wel wijzen op de door Ray geplaatste link https://walkeraudio.com/?...er-treatment-for-contacts Daar vragen ze toch maar even 185 dollar voor een potje schoensmeer. Alsof dat geen commercieel belang is. Dit is toch overduidelijk een enorme geldklopperij, misbruik makend van de naïviteit van sommige mensen. Het spul in de tweede link http://www.hifisupply.nl/...=article&aid=5559&lang=NL met 35,- euro mag dan wat goedkoper zijn, maar het heeft nog steeds idioot, met maar één doel, dat mag duidelijk zijn dunkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
tja binnen de high end audio zijn dit tweaks voor bedragen waar we over lachen...... Ik heb de http://www.francktchang.com/acousticresonators.html gehad. Net zo vatbaar voor discussie maar dan praat je over duizenden euro's. Ze worden overigens nog steeds gretig over de hele wereld verkocht.

Punt is dat een ieder moet weten wat en hoe hij met zijn geld omgaat. Als dit bewust is binnen een audio hobby dan is dat die persoon zijn keuze lijkt mij. Niemand is verplicht het te kopen, het is geen eerste levensbehoefte en met iemand die dergelijke bedragen op deze manier aan zijn hobby besteed hoef je echt geen spijt te hebben (itt tot homeopahtie waar iemand mogelijk denkt beter te worden door onbewezen methodes en daar financieel op leegloopt...)
Over het wel of niet werken van bepaalde zaken verwijs is naar deel 1 of 2 waarin ik wat dingen heb gepost, waarna ik in deel 3 heb gezegd niet meer in discussie te gaan en enkel mijn eigen ervaringen heb neergezet (en ja ik ben een zeer rationeel persoon maar wel eentje die binnen de mogelijkheden daadwerkelijk zelf de dingen vergelijkt en probeert om daarna! er een mening over te vormen ipv vooraf alles compleet af te schieten. Hoewel inderdaad sommige dingen wel heel vaag zijn :) ) Bottemline voor mij is dat ik ervaar dat sommige dingen wel degelijk verschil maken en of dat nu tussen mij oren zit of echt meetbaar is boeit me eigenlijk niet. Ervaar jij dat niet ? prima, niet kopen! bespaart je een boel geld waar je andere leuke dingen voor kan doen.

@Hoppa, denk je nu werkelijk dat iemand dat zou kunnen stellen ? Het is onmogelijk te vergelijken. De enige manier om dat zuiver te doen is met dubbele kabels werken en blind testen. Probleem dan is echter dat het spul niet alleen op de kabels zit maar ook op de connectors van je apparaten....
Het kan overigens best zijn dat het goedje corrosie verwijderd van je aansluitingen en dat er daardoor wat beter contact ontstaat, of je dat gaat horen is een tweede

[ Voor 21% gewijzigd door Ray op 17-09-2013 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:22
Die site uit de eerste link is wel briljant. Vooral deze vind ik prachtig:
https://walkeraudio.com/s...tor-directional-antennae/

1. We proberen altijd alle apparatuur en kabels af te schermen van EMI. Maar nu hangen we een extra antenne aan de ground en dan hebben we nog minder EMI..... :? Normaal vangt een antenne meer signaal op dus zou dit alleen maar een negatief effect moeten zijn.
2. Ik weet niet welk frequentie gebied ze precies willen aanpakken, maar de lengte van een antenne is daar nog al gevoelig voor. EMI bestrijkt ook een redelijk groot spectrum wat met een antenne niet echt op te vangen is (speciale types achter wegen gelaten).
3. De antenne moet 20 uur worden ingespeeld.... 8)7 Als dit een antenne is zou dat eigenlijk van af te fabriek af aan al gebeuren, op dat moment wordt het al blootgesteld aan de EMI straling.

Ik denk dat ik mijn eigen kooi van Faranday van zilver er bij ga verkopen, die kan dan over het apparaat gezet worden. Geen last meer van negatieve EMI en dan doen we alleen de speciale antenne aan de ground van het apparaat zodat alleen alle positieve EMI het apparaat via de antenne binnen kan komen. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 13:11

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

Techneut schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 10:19:
Geen commercieel belang? Best mogelijk voor sommige producten die weinig kosten. Met weinig bedoel ik hooguit een paar euro. Maar ik wil je wel wijzen op de door Ray geplaatste link https://walkeraudio.com/?...er-treatment-for-contacts Daar vragen ze toch maar even 185 dollar voor een potje schoensmeer. Alsof dat geen commercieel belang is. Dit is toch overduidelijk een enorme geldklopperij, misbruik makend van de naïviteit van sommige mensen. Het spul in de tweede link http://www.hifisupply.nl/...=article&aid=5559&lang=NL met 35,- euro mag dan wat goedkoper zijn, maar het heeft nog steeds idioot, met maar één doel, dat mag duidelijk zijn dunkt me.
ik doelde ook specifiek op het goedje dat door Devster werd aangehaald. van de spullen van walkeraudio etc. weet ik verder helemaal niks ;)

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
Ray schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 10:36:
@Hoppa, denk je nu werkelijk dat iemand dat zou kunnen stellen ? Het is onmogelijk te vergelijken. De enige manier om dat zuiver te doen is met dubbele kabels werken en blind testen. Probleem dan is echter dat het spul niet alleen op de kabels zit maar ook op de connectors van je apparaten....
Het kan overigens best zijn dat het goedje corrosie verwijderd van je aansluitingen en dat er daardoor wat beter contact ontstaat, of je dat gaat horen is een tweede
Nee hoor. Ik durf keihard te stellen dat wetenschappelijk aan te tonen is dat het smeren van zilveren boter op een connector geen enkele verbetering van het geluid bewerkstelligt. En als je echt verstand had van audio-apparatuur (wat je als zelfbenoemd audiofiel toch beweert te hebben) dan zou je ook begrijpen waarom.

Het is onzin. Hele grote onzin. Alleen al omdat een ketting zo sterk is als de zwakste schakel en er in de ketting waar jouw muziek doorheenloopt ook genoeg stukken zijn waar geen zilversmeersel op zit (bijvoorbeeld in je speakers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ray schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 10:36:
<knip>
Heel strikt genomen heb je gelijk. Inderdaad als iemand in alle ernst beweert dat al die sprookjes zoals Hans en Grietje, Klein Duimpje, Roodkapje enz. echt waar gebeurd zijn, dan mag je nooit zeggen van "klets geen onzin", maar dan moet je daar bloedserieus gedegen historisch onderzoek naar voorstellen.
Je bent knettergek als je dit ook echt gaat doen, maar het is eigenlijk precies het zelfde als bij de dingen waar nu de discussie over loopt voorgesteld wordt een DBT te doen.
Met bepaalde dingen is dat toch echt verspilde moeite als je op je klompen kan aanvoelen dat het lariekoek is. Wel geef ik je volkomen gelijk dat mensen zelf moeten bepalen waar ze hun teveel aan geld besteden. Bij sommige mensen krijg je nou eenmaal gewoon de indruk dat ze dolgraag besodemieterd willen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
@techneut.. straks ga je nog vertellen dat Sinterklaas ook niet bestaat!

ha.. hier is het bewijs: http://sinterklaasbestaat.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Tja, er zullen altijd mensen zijn die geloven in kwakzalvers en graag van hun geld afscheid nemen.
En de reden is altijd hetzelfde: blind geloof. Zelfde als met religie.
Het is gewoon makkelijker om te geloven dan om te studeren en te begrijpen hoe iets werkt veronderstel ik...

Ik denk er het mijne van. Ik begrijp hoe dingen werken en waarom iets al dan niet werkt.
En ik zal het nooit rechtstreeks tegen een audiofiel/homeopaat/kwakzalver/<vul aan> zeggen uit respect en omdat het toch geen ene flikker uitmaakt, maar in mijn privé-adresboekje kom je wel in een speciale sectie met een weinig flatterend naam.
Zolang je er mij niet mee lastig valt en je er zelf gelukkig bent, ah ja, droom dan maar gerust verder :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb niet alle posts gelezen (uiteraard) maar mij lijkt het hierop neer te komen:

- analoog
- digitaal

Bij digitale signalen is het vrij simpel: 0 en 1. Het is er of niet, het komt aan of niet. Daar geloof ik dus niet echt dat je verschil gaat halen met een audioQuest cat45 kabel van 70 euro tegenover eentje dat je zelf maakt of koopt aan 2 a 5 euro.

Bij analoog is het moeilijker, want daar zit je wel met storing dat kan optreden ("antenne"). In dat aspect vind ik moet je kijken naar je installatie. Alleen al voor peace-of-mind koop je in verhouding. Je gaat geen 5 euro kabel steken in een setup van 50k, of geen kabel van 500 euro/meter in een LG 2.0 setup. Dat mag en kan natuurlijk allemaal maar is niet in verhouding. Dat is ook de reden waarom je bv. een TomTom kan kopen voor 200 euro maar je bij BMW bv. 2000 euro kwijt bent aan ingebouwde navigatie.

Sommige mensen vinden het nu eenmaal niet staan zo'n goedkoop apparaat tussen het duurdere spul. Zo is dat met alles, niet alleen audio.

Als jij audio kabels test naast elkaar, 10 euro / meter of 50 euro / meter en je vindt dat die 10 euro kabel beter klinkt, koop die dan. Vind je persoonlijk dat die 50 euro kabel beter klinkt en heb je de 40 euro er voor over, dan moet je dat vooral doen en er voor gaan. Ongeacht of het objectief beter is of niet. Zolang het voor jou maar winst geeft, is het toch goed, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:15
(jarig!)
Waar je je geld aan uit wilt geven moet je inderdaad zelf weten. Maar dat is ook niet echt waar dit topic over gaat. Die gaat nl. meer over de beweringen dat iets 'zeer duidelijk' beter is(kabels, zilververf etc.) , maar wat dan heelaas steevast niet meetbaar is en ook niet te detecteren met een DBT (als die al uitgevoerd wordt).

Heel simpel, dat iemand het leuk vind om voor 5k een HDMI kabeltje te kopen moet hij zelf weten. Maar ga dan niet daarna beweren dat je beeld zoveel beter is dan bij gebruik van een 5 euro action-kabeltje :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
SED schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 14:27:
@techneut.. straks ga je nog vertellen dat Sinterklaas ook niet bestaat!

ha.. hier is het bewijs: http://sinterklaasbestaat.nl/
Sinterklaas is niet een sprookje, die andere dingen wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
Hoppa! schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 11:32:
[...]

Nee hoor. Ik durf keihard te stellen dat wetenschappelijk aan te tonen is dat het smeren van zilveren boter op een connector geen enkele verbetering van het geluid bewerkstelligt. En als je echt verstand had van audio-apparatuur (wat je als zelfbenoemd audiofiel toch beweert te hebben) dan zou je ook begrijpen waarom.

Het is onzin. Hele grote onzin. Alleen al omdat een ketting zo sterk is als de zwakste schakel en er in de ketting waar jouw muziek doorheenloopt ook genoeg stukken zijn waar geen zilversmeersel op zit (bijvoorbeeld in je speakers).
daarom zijn mijn speakers intern met puur zilver bekabeld en met zilversoldeer verbonden.. nu jij weer ;) Kom ga nu niet mij lopen aanvallen joh dat heeft toch helemaal geen zin. Ik denk zelf dat ik binnen de categorie audiofielen een nuchter exemplaar ben die overigens terdege kennis van de theorie heeft maar het zeker leuk vind om te experimenteren. Je zal van mij nooit horen dat je iets moet kopen omdat het duurder, dus beter is. Je kan van mij wel horen 'ik heb dit geprobeerd en ik vond er dat van' dat is mijn hobby. Ja ik heb mezelf best wel eens verwonderd over die tweaks die wel leken te werken en niet te verklaren waren. Prima toch ?

[ Voor 18% gewijzigd door Ray op 17-09-2013 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Ok jongens ik trap het af uit dit forum, ik kan het niet meer aan.
Dromen jullie maar lekker dat al die tweaks werken, en dan maak ik mezelf wijs dat de menselijke stupiditeit eindig is! Ajuus!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-09 21:32
DieterVDW schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 21:16:
Ok jongens ik trap het af uit dit forum, ik kan het niet meer aan.
Dromen jullie maar lekker dat al die tweaks werken, en dan maak ik mezelf wijs dat de menselijke stupiditeit eindig is! Ajuus!
Volgens mij is de (overgrote) meerderheid hier met je van mening dat veel tweaks niet werken... en vermaken zich kostelijk met/om de mensen die er wel in geloven :)

• accountabc
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-09 22:37
kippy schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 10:38:
Die site uit de eerste link is wel briljant. Vooral deze vind ik prachtig:
https://walkeraudio.com/s...tor-directional-antennae/
Prachtige producten hebben ze op die website :+.Kent iemand toevallig een vergelijkbare Nederlandse webshops? Een vriend van me kan niet geloven dat zoiets in Nederland legaal is :P.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:23

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Verwijderd schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 15:51:
ik heb niet alle posts gelezen (uiteraard) maar mij lijkt het hierop neer te komen:

- analoog
- digitaal

Bij digitale signalen is het vrij simpel: 0 en 1. Het is er of niet, het komt aan of niet. Daar geloof ik dus niet echt dat je verschil gaat halen met een audioQuest cat45 kabel van 70 euro tegenover eentje dat je zelf maakt of koopt aan 2 a 5 euro.
Je hebt ook nog de problemen met jitter en clock e.d. met digitaal. Dat is hier ook besproken geloof ik, weet niet wat daar de conclusie van was.

• Jiriki
  • Laatst online: 08-09 15:07
Gek of niet, ik heb wel een keer problemen gehad met mijn blu-ray speler, die steeds zwart beeld gaf. Na uit- en aanzetten werkte het dan weer. Philips gebeld en die vroegen me een HDMI kabel te gebruiken met officieel HDMI logo.

Kortom, kabel van drie euro vervangen door een van tien (:)) euro, en toen werkte het wel. Soms kan een drie keer zo dure kabel dus echt helpen, misschien dat het door steeds een drie keer zo dure kabel te gebuiken het beeld dan ook steeds beter wordt. :D

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Misschien had een half zo dure kabel ook wel geholpen, we weten het niet. Dat kabels verschil kunnen maken (om diverse redenen in diverse opzichten) is volgens mij (ook in dit topic) wel algemeen geaccepteerd.

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

Mr_gadget schreef op woensdag 18 september 2013 @ 00:29:
[...]

Je hebt ook nog de problemen met jitter en clock e.d. met digitaal. Dat is hier ook besproken geloof ik, weet niet wat daar de conclusie van was.
Dat het bij goed werkende apparatuur gewoon geen issue is. Maar dat mag geen verrassing zijn.

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

• SED
goed werkende apparatuur
Ai.. definieer dat eens ;)

• Hoppa!
Jiriki schreef op woensdag 18 september 2013 @ 09:10:
Gek of niet, ik heb wel een keer problemen gehad met mijn blu-ray speler, die steeds zwart beeld gaf. Na uit- en aanzetten werkte het dan weer. Philips gebeld en die vroegen me een HDMI kabel te gebruiken met officieel HDMI logo.

Kortom, kabel van drie euro vervangen door een van tien (:)) euro, en toen werkte het wel. Soms kan een drie keer zo dure kabel dus echt helpen, misschien dat het door steeds een drie keer zo dure kabel te gebuiken het beeld dan ook steeds beter wordt. :D
Voor HDMI-kabels gelden hele andere wetten. Daarom is er ook en apart topic voor.....

Ik heb ook 5 HDMI-kabels moeten proberen voor ik mijn ARC en CEC goed werkend had. Allemaal overigens zeer recente kabels van respectabele fabrikanten.....

• Devster

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

Werkend volgens de afgegeven specificaties.

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.

• SED
Devster schreef op woensdag 18 september 2013 @ 14:21:
[...]

Werkend volgens de afgegeven specificaties.
er is apparatuur met vrij waardeloze specs verkrijgbaar.. is dat dan ""goed""?

• hellum
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 17:03
accountabc schreef op woensdag 18 september 2013 @ 00:24:
[...]

Prachtige producten hebben ze op die website :+.Kent iemand toevallig een vergelijkbare Nederlandse webshops? Een vriend van me kan niet geloven dat zoiets in Nederland legaal is :P.
Ik denk dat dit in de buurt komt: http://degroefaudio.nl/#!/Tuning/p/shop/31/CD_Balancer.html

• Devster

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

SED schreef op woensdag 18 september 2013 @ 14:22:
[...]

er is apparatuur met vrij waardeloze specs verkrijgbaar.. is dat dan ""goed""?
Dat hangt van de toepassing af. Maar stop ajb met deze salamitactiek en maak je punt en/of definieer "goed".

[ Voor 3% gewijzigd door Devster op 18-09-2013 21:39 ]

• Killer

Killer

Hatseflats!

Ik bedoel daarmee apparatuur die functioneert zoals ontworpen en daarbij dat bij het ontwerp uitgegaan is van de algemeen geldende standaarden en specificaties van de gebruikte componenten.

En dan kan het vast zijn dat je met 1 of ander exotisch rommelbakje van Yoko de mist in gaat, maar het is als zoeken naar een speld in een hooiberg om dat soort ondeugdelijke apparatuur te vinden. Bij de meest gangbare apparatuur van de bekende (en zelfs hele onbekende) merken is jitter geen hoorbare issue.

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:22
http://degroefaudio.nl/#!...hop/34/AHP_Klankdoek.html

En ik mijn cd's maar met een gewoon microvezel doekje schoon maken.... How wrong could I be.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:48

franssie

Save the albatross

lol, maar dit is niet alleen een reinigingsdoek, maar ook een tuningddoek 8)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Hoppa!
kippy schreef op donderdag 19 september 2013 @ 08:35:
http://degroefaudio.nl/#!...hop/34/AHP_Klankdoek.html

En ik mijn cd's maar met een gewoon microvezel doekje schoon maken.... How wrong could I be.
Je moet met dit doekje alleen je ramen niet schoonmaken. Heb ik wel gedaan en nu hoor ik de voorbijrijdende vrachtwagens nog beter. Kan ik elk gesprek aan de overkant van de straat letterlijk verstaan en als iemand aan de andere kant van de wijk op zijn trompet blaast, kan ik EXACT horen in welk huis hij zit.

Bedankt, doekjesman, bedankt.

• Devster

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

Heb ik net een http://www.acoustic-revive.com/english/rd3/rd3_01.html gekocht... komen ze met een doekje wat hetzelfde claimt... ;)

• Killer

Killer

Hatseflats!

Wat een hoeveelheid paardepoep bij elkaar zeg. Vooral dit:
Belangrijker nog is de grote mate van statische ontlading (meetbaar) van cd’s, dvd’s en sacd’s.
Hierdoor wordt een aanzienlijke klankverbetering gegenereerd.
Dit is het semi wetenschappelijk brengen en netjes zorgen dat er niets fout staat, maar tegelijkertijd toch complete onzin verstellen. Het is vast waar dat ze kunnen aantonen dat met het wrijven van de doek de eventueel aanwezige statische lading (die overigens heel laag is, als hij er al is) verminderd en dat zal inderdaad meetbaar zijn. Maar waarom daar een klankverbetering door optreedt is dan weer een compleet raadsel. Het speelt lekker in op wat mensen kennen van LP's. Die werden inderdaad sterk statisch en dat had allerlei negatieve bijeffecten, waaronder afname van klank door het vollopen van de groeven met stof en het spetteren van opgebouwde lading richting naald.

Maar men vergeet voor het gemak even dat een cd een optisch een geen analoog medium is en dat statische elektriciteit geen invloed heeft op de weergave.

Typisch geval van beginnen met een niets zeggende waarheid en die zonder bewijs linken aan een compleet uit de duim gezogen effect (vanuit een technisch oogpunt uiteraard).

Stelletje prutsers :o Nou had ik toch al geen hoge pet op van die toko :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACRNM
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-12-2024
"Nog iets opmerkelijks, de typische geur van statische electriciteit is uit de ruimte verdwenen"

Kan iemand mij uitleggen/vertellen hoe statische elektriciteit ruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
Killer schreef op donderdag 19 september 2013 @ 19:33:
Wat een hoeveelheid paardepoep bij elkaar zeg. Vooral dit:

[...]

Dit is het semi wetenschappelijk brengen en netjes zorgen dat er niets fout staat, maar tegelijkertijd toch complete onzin verstellen. Het is vast waar dat ze kunnen aantonen dat met het wrijven van de doek de eventueel aanwezige statische lading (die overigens heel laag is, als hij er al is) verminderd en dat zal inderdaad meetbaar zijn. Maar waarom daar een klankverbetering door optreedt is dan weer een compleet raadsel. Het speelt lekker in op wat mensen kennen van LP's. Die werden inderdaad sterk statisch en dat had allerlei negatieve bijeffecten, waaronder afname van klank door het vollopen van de groeven met stof en het spetteren van opgebouwde lading richting naald.

Maar men vergeet voor het gemak even dat een cd een optisch een geen analoog medium is en dat statische elektriciteit geen invloed heeft op de weergave.

Typisch geval van beginnen met een niets zeggende waarheid en die zonder bewijs linken aan een compleet uit de duim gezogen effect (vanuit een technisch oogpunt uiteraard).

Is dat niet waar vrijwel al die onzin op gebaseerd is? Op de wetenschap dat de wat oudere audiofielen het verschil tussen analoog en digitaal niet begrijpen of in ieder geval niet willen accepteren dat de enorme hoeveelheid romantiek die gepaard ging met analoog signaal (inderdaad LP's versus CD's als voorbeeld) gewoon verdwenen is? Ze blijven vasthouden aan de methodieken van vroeger, zonder te begrijpen hoe de wereld veranderd is.

Mooiste voorbeeld blijf ik vinden die idioot die beweerde dat een UTP-kabel van honderden euro's tussen zijn NAS en receiver een warmere klank opleverde waarbij hij de instrumenten ook beter kon plaatsen. Ik moet dan alleen heel hard lachen, te gestoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Laatst online: 21:06

Cheezus

Luiaard

ACRNM schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 10:42:
"Nog iets opmerkelijks, de typische geur van statische electriciteit is uit de ruimte verdwenen"

Kan iemand mij uitleggen/vertellen hoe statische elektriciteit ruikt?
Als ozon. Dat is technisch natuurlijk niet de geur van statische elektriciteit maar een product van de ontlading daarvan, voor de leek is 'de geur van statische elektriciteit' schijnbaar duidelijker :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Jiriki schreef op woensdag 18 september 2013 @ 09:10:

Zoiets ook gehad bij mijn monitor, schakelde telkens naar zwart. Terwijl ik de DVI kabel van de vorige monitor gebruikte.
Bijgeleverde DVI kabel er in, voila, nooit meer wegvallend beeld gehad. Maargoed, dan komt het mooie van de digitale verbinding naar voren: Het werkt of het werkt niet (wegvallend beeld). Terwijl ik bij VGA waarschijnlijk nog steeds beeld had gehad, maar dan minder scherp, mindere kleuren etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Hoppa! schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 11:39:
[...]
Is dat niet waar vrijwel al die onzin op gebaseerd is? Op de wetenschap dat de wat oudere audiofielen het verschil tussen analoog en digitaal niet begrijpen
Dat zijn niet enkel de oudere audiofielen hoor, het hele spel berust gewoon op afwezigheid van kennis bij de klanten en dan maar gewoon zo groot mogelijke claims maken die totaal niet relevant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:42
ACRNM schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 10:42:
Kan iemand mij uitleggen/vertellen hoe je statische elektriciteit ruikt?
Dan moet je op een kurkdroge dag (met hoge luchtdruk) met spekzolen onder je schoenen op een kunststof tapijt lopen en daarbij flink met je schoenen slepen. Let op, niets met je handen aanraken! Dan met de punt van je neus vlak bij een metalen deurknop en dan ruiken.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Hoppa! schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 11:39:
[...]
Mooiste voorbeeld blijf ik vinden die idioot die beweerde dat een UTP-kabel van honderden euro's tussen zijn NAS en receiver een warmere klank opleverde waarbij hij de instrumenten ook beter kon plaatsen. Ik moet dan alleen heel hard lachen, te gestoord
Herkenbaar, net zoals een verkoper in het noorden van het land beweerde dat hij kon horen hoe de stekker in het stopcontact was gestoken (hmmmm, waar dient die gelijkrichter dan voor?).

Ik heb van een vd vorige posts de link naar die luxe audio webwinkel gesurfd en kwam zowaar een USB naar mini USB kabel tegen van 98 euro. Dat zijn nog eens prijzen! En maar beweren dat de geluidskwaliteit toeneemt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

PageFault schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 13:30:
[...]
Herkenbaar, net zoals een verkoper in het noorden van het land beweerde dat hij kon horen hoe de stekker in het stopcontact was gestoken (hmmmm, waar dient die gelijkrichter dan voor?).
Alles in fase zetten is toch één van de meest gedane tweaks in audio-land.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

En op zich is daar wat van te zeggen, soms voel je ook een lichte stroom als je met je vinger over de (aluminium) frontpanelen gaat. Deze liggen bij audio apparaten niet aan aarde. Als beide apparaten niet in fase staan, is het dus mogelijk dat deze stromen vervolgens via de mantel van je interlink vereffend worden, wat dus weer extra ruis kan opleveren.

Bij mij is alles digitaal aangesloten, behalve de platenspeler waarbij de voeding geen verbinding heeft met het opgewekte signaal. Dus ik heb er verder niet naar omgekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Killer schreef op donderdag 19 september 2013 @ 19:33:
Nou vraag ik me ook wel eens af in welke mate die winkels dat soort producten zelf echt serieus neemt. Natuurlijk zullen ze zeggen van wel, maar het zijn natuurlijk ook prachtige margeproducten.

Bovendien, een winkel gericht op audiofielen die tegen diezelfde audiofielen verklaart dat al hun tweaks ronduit niks doen? Weg winkel. Geen audiofiel die er meer koopt. Nee, je zou als serieuze hi-fi winkel wel gek zijn om indirect je eigen klanten voor stapelgek te verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
FeaR schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 13:33:
[...]

Alles in fase zetten is toch één van de meest gedane tweaks in audio-land.
Klopt, met speakers geldt dat beslist. Maar welk verschil denk je dat je hebt als je de fase en de "nul" omdraait bij de voeding voor de gelijkrichter? De afvlakrimpel wordt niet anders en de rest van de componenten zijn gelijkstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
PageFault schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 15:21:
[...]

Klopt, met speakers geldt dat beslist.
Lijkt me ook logisch want als die niet in fase staan hoort zelfs een leek vaak dat er iets niet klopt. Dat is dan ook niet echt een tweak maar iets waar je standaard op hoort te letten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Laatst online: 12-09 12:06
redwing schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 16:02:
Dat is dan ook niet echt een tweak maar iets waar je standaard op hoort te letten.
Als iemand dat een tweak zou noemen, zou "het aanzetten van de versterker" ook een tweak zijn (maakt echt een gigantisch verschil!), of "het gaan zitten in dezelfde ruimte als waar de speakers staan".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
PageFault schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 15:21:
Maar welk verschil denk je dat je hebt als je de fase en de "nul" omdraait bij de voeding voor de gelijkrichter? De afvlakrimpel wordt niet anders en de rest van de componenten zijn gelijkstroom.
Zolang er een trafo tussenzit die alles galvanisch scheidt van het lichtnet maakt het geen verschil. Ik zat er net wat over verder te lezen en trof een artikel op hifi.nl over schakelende voedingen in hifi apparatuur and i quote:
Vooral in de beginperiode werden ook in audioapparatuur schakelende voedingen toegepast die direct afgeleid waren van schakelingen zoals die in TV’s en computers zitten. Het resultaat was een serie versterkers die plat en levenloos klonk. Vooral de eerste serie Carver versterkers was daarom berucht, maar de schakeling die daarin zat sloeg goedgekeurdook alles! In deze versterkers zat een op 60% van het uitgangsvermogen gedimensioneerde voedingstrafo, die door middel van een triacschakeling aangestuurd werd. Dat is dus ongeveer hetzelfde als een flinke lichtdimmer of dat handige schakelingetje waarmee u het toerental an uw boormachine kunt regelen… Het moge duidelijk zijn dat deze versterkers geen klankmatige hoogstandjes waren…
Nu wil ik best aannemen dat een serie Carver versterkers (nooit van gehoord) plat en levenloos klonken. Maar DC == DC en tenzij de voeding ondergedimensioneerd is, zie ik niet hoe dat een 'plat en levenloosgeluid' kan veroorzaken. Bij een schakelende voeding zou ik me hooguit zorgen maken over goede afscherming vd voeding en irritant gepiep (coil noise) maar verder zijn ze lekker licht en efficient.

In ieder geval, zowel 'analoge' als geschakelde voedingen zijn galvanisch gescheiden dmv. een trafo en maakt de stand vd stekker in de wandcontactdoos dus niet uit.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Nou, en toch denk ik dat je een multimeter kunt plaatsen welke nauwkeurig ac stromen in mA kan meten, en vervolgens een lagere stroom kunt meten zodra je van 1 van de 2 apparaten de stekker omdraait. Waarna ze dus in fase zouden zijn. Uiteraard wel eerst de interlink tussen beide apparaten losnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
En waarom denk je dat ferry? Waar zou dat verschil dan in moeten zitten of hoe zou dat zich dan moeten manifesteren? Ik dacht dat voedingen in versterkers volledig symmetrisch zijn. Dus is je vermoeden enkel op gevoel gebaseerd, of heb je echt (misschien uit ervaring) een feit beschikbaar waarmee je ons kan overtuigen? Voorlopig waag ik je stelling echter te betwijfelen.
Maar ook al ben ik elektrotechnicus, ik weet ook niet alles op dit terrein. Dus ik ben reuze benieuwd naar je bevindingen of naar de theorie waar je stelling of vermoeden op stoelt. Wie weet leer ik er nog van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
_ferry_ schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 21:08:
Nou, en toch denk ik dat je een multimeter kunt plaatsen welke nauwkeurig ac stromen in mA kan meten, en vervolgens een lagere stroom kunt meten zodra je van 1 van de 2 apparaten de stekker omdraait. Waarna ze dus in fase zouden zijn. Uiteraard wel eerst de interlink tussen beide apparaten losnemen.
Zou het ook optreden bij analoge apparatuur (met tulp interconnects)? Ik heb namelijk geen HDMI receiver of bronnen (hooguit een tv). Maar ik heb wel een vrij nauwkeurige multimeter met True RMS meting voor AC, meetbereik gaat tot μA. Tussen welke punten moet ik dan meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:48

franssie

Save the albatross

Bij A meet je dacht ik meestal in de stroomkring? Dus door de meter heen (wel even je gebruiksaanwijzing lezen!).

[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 20-09-2013 23:47 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• mekkieboek
Ook dan heb je twee punten nodig waartussen je de stroom wilt meten. Tenzij je een stroomtang hebt maar dan praat je meestal niet over mA's :) Maar je hebt gelijk dat je moet weten wat je doet (en niet zoals een buurtgenoot van me die wilde meten hoeveel ohm het lichtnet had :X). Als je niet weet hoeveel A je kunt verwachten, meet je eerst in het A bereik (die is gezekerd). Als je dan nog steeds 0.000 meet, gebruik je de (eveneens ongezekerde) mA aansluiting en die gaat autoranging omlaag tot μA's.

Hoe dan ook, wat is het probleem waaraan ik moet meten? Verwachten we een stroom in de afscherm geleider tussen twee tulpaansluitingen van twee losse apparaten en dat die stroom er niet is (of minder / anders) nadat een van de netstekkers is omgedraaid?

[ Voor 1% gewijzigd door mekkieboek op 21-09-2013 00:35 . Reden: Toch effe de pdf vd VC840 erbij gehaald ]

• Universal Creations
  • Laatst online: 00:28
A-bereik is volgens mij juist niet gezekerd. Het mA-bereik is meestal gezekerd met 200mA (of iets in die richting). Dit was althans bij de -tig multimeters op school waarvan ik de zekering heb moeten vervangen, omdat leerlingen wel die fout maakten van eerst mA-bereik gebruiken...

[ Voor 41% gewijzigd door Universal Creations op 21-09-2013 00:27 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• SED
Vs en engelse apparatuur met bijpassende aansluitingen hebben geen fase omkeer mogelijkheid. Da ris het altijd goed geregeld.
In NL kun je de stekker omdraaien wat als gevolg heeft dat je bijv niet de fase schakelt met de powerknop maar de nul. Dat is om meerder redenen niet gewenst al kan het vrijwel nooit kwaad.
Een spaarlamp op ene lange kabel die je met de nul gaat schakelen ( waardoor er dus fase op blijft staan) heeft vak zelfs de neiging te gaan knipperen. De lekstroom over de kabel is voldoende om een gering verbruik te creëren.
Op geschakelde voedingen van versterker sof pc's staat ook vrijwel altijd lekstroom op de kast als er geen aarde is . De lichte trilling die je wel eens voelt aan je metalen kast van de pc. Oorzaak de condensatoren in het netfilter van de voeding die een paar miliamp lekken naar de kast. Diverse voedingen bij audio kunnen opgeteld een stroompje opleveren die effect kan hebben op het geluid.
Aangezien de tweak ( omkeren stekker) niks kost en soms een probleem oplost is het altijd te proberen.

• mekkieboek
SED schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 00:27:
Op geschakelde voedingen van versterker sof pc's staat ook vrijwel altijd lekstroom op de kast als er geen aarde is . De lichte trilling die je wel eens voelt aan je metalen kast van de pc. Oorzaak de condensatoren in het netfilter van de voeding die een paar miliamp lekken naar de kast. Diverse voedingen bij audio kunnen opgeteld een stroompje opleveren die effect kan hebben op het geluid.
Aangezien de tweak ( omkeren stekker) niks kost en soms een probleem oplost is het altijd te proberen.
Nu je het zegt, als ik met mijn vinger over de behuizing vd mekboek wrijf trilt het inderdaad. I stand corrected , er zit meer dan alleen een primaire trafowikkeling aan de lichtnetkant. Dan nog, hoe kan dat effect hebben op het geluid? Als het om milliamperes gaat (mag ik toch hopen) dat sluit je toch kort via de afschermgeleider van een interconnect?
Dus hoef ik niet mijn meter te riskeren en kan ik een verschil in 50Hz stoorsignaal horen met de preamp op max? Even proberen...
Edit: met het volume op max is er een kleine brom maar die is even hard als ik de netstekker vd bron (casettedeck :X) omdraai. Zegt nog niets natuurlijk, elk apparaat is anders. Mss dat het bij platenspelers eerder speelt vw. het zwakkere geluidsignaal. Nou ja, als het een probleem is, bij mij speelt het niet.

Als ik morgen tijd heb, zal ik toch de meter er eens tussen hangen. En dan ook tussen de voor- en de eindversterker...

[ Voor 16% gewijzigd door mekkieboek op 21-09-2013 01:34 ]

• mekkieboek
Ziezo, ik heb even tijd gemaakt en gemeten tussen:
- voorversterker en cassettedeck (don't ask)
- voorversterker en eindversterker

Ik heb de stroom gemeten door de afschermgeleider dus tussen de ringen van beide tulpconnectors. En uiteraard AC en True RMS zoals gezegd, mogelijk van belang als het signaal niet een schone sinus zou zijn (wat ik niet uitsluit, ik heb geen scope).

- tussen preamp en cassettedeck: 38 μA, omdraaien vd netstekker geen noemenswaardig verschil
- tussen preamp en eindamp (met geschakelde voeding) 236 μA, omdraaien vd netstekker 246 μA

Laatste meting heb ik uiteraard herhaald om zeker te zijn.

Wat heb ik hiermee aangetoond:
  • omdraaien van de netstekker heeft bij sommige apparaten inderdaad effect op de wisselstroom die loopt door de afschermgeleider tussen twee apparaten. Ik had het dus fout en _ferry_ en sed hebben gelijk.
  • dat er bij mijn setup geen noemenswaardig verschil is (en dat is ook te horen of beter gezegd niet te horen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevy250
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-01 00:10
@mekkieboek

is je apparatuur geaard?

en wat is de ingangs weerstand van versterker 10 μA is bij 4.7KOhm slechts 0.047V (meer of minder) en dat hoor je dus niet dit kan door een niet geheel in balans zijnde netfilter worden veroorzaakt.

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 11:13
Ik heb 2 vragen en de vele bomen in het Google bos hebben mij uiteindelijk naar dit topic geleid.

Vraag 1, over mn subwooferkabel:

Tussen mn Pioneer VSX 922 en mn Jamo SUB 210 zit nu de standaard, vrij dunne, meegeleverde subwooferkabel van 5 meter. Nu heb ik ergens gelezen dat een dubbel afgeschermde kabel de performance toch wel kan verbeteren. Kunnen jullie dit beamen? En zo ja, kom ik dan met een kabel van http://www.allekabels.nl/...woofer_kabel/5-meter.html bij die betere performance (bijv. de kabel van 11,95 / 13,95 / 29,95)?

Vraag 2, over mn speakerkabel:

Tussen mn VSX 922 en mn Jamo S606 HCS3 set heb ik nu 2x 2,5mm2 kabel zitten van de Praxis http://www.praxis.nl/gere...%2347%3B-tin/5281901.html op lengtes van 12,5 meter naar de surround, 5 meter naar de front en 2,5 meter naar de center. Het 'koper' zit op de +, het tin op de -. Nu heb ik ergens gelezen dat een metalen kleerhanger net zo goed functioneert. Heb ik dan genoeg aan de huidige kabel, of raden jullie toch volledig koper aan zoals bijvoorbeeld hier staat: http://www.allekabels.nl/....html?pad=1743/12914/1275

Ik heb geen aandelen of belangen in allekabels overigens. Voor extra advies, bijvoorbeeld 2x 4mm2 kabel (maximaal 15 meter) sta ik altijd open. Alvast bedankt!

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

• redwing
(jarig!)
_Brake_ schreef op woensdag 25 september 2013 @ 00:02:
Ik heb 2 vragen en de vele bomen in het Google bos hebben mij uiteindelijk naar dit topic geleid.

Vraag 1, over mn subwooferkabel:

Tussen mn Pioneer VSX 922 en mn Jamo SUB 210 zit nu de standaard, vrij dunne, meegeleverde subwooferkabel van 5 meter. Nu heb ik ergens gelezen dat een dubbel afgeschermde kabel de performance toch wel kan verbeteren. Kunnen jullie dit beamen? En zo ja, kom ik dan met een kabel van http://www.allekabels.nl/...woofer_kabel/5-meter.html bij die betere performance (bijv. de kabel van 11,95 / 13,95 / 29,95)?
Ligt er aan wat de lengte is en hoe hij ligt. Als je hem in de plint naast b.v. een andere signaaldraad of electriciteitsdraad hebt liggen kan een afgeschermde kabel wel verschil maken. Maar dan maakt het wel weinig uit welke je precies pakt. Duurder voegt meestal maar bar weinig toe behalve vaak de looks.
Vraag 2, over mn speakerkabel:

Tussen mn VSX 922 en mn Jamo S606 HCS3 set heb ik nu 2x 2,5mm2 kabel zitten van de Praxis http://www.praxis.nl/gere...%2347%3B-tin/5281901.html op lengtes van 12,5 meter naar de surround, 5 meter naar de front en 2,5 meter naar de center. Het 'koper' zit op de +, het tin op de -. Nu heb ik ergens gelezen dat een metalen kleerhanger net zo goed functioneert. Heb ik dan genoeg aan de huidige kabel, of raden jullie toch volledig koper aan zoals bijvoorbeeld hier staat: http://www.allekabels.nl/....html?pad=1743/12914/1275

Ik heb geen aandelen of belangen in allekabels overigens. Voor extra advies, bijvoorbeeld 2x 4mm2 kabel (maximaal 15 meter) sta ik altijd open. Alvast bedankt!
Dat verschil ga jij niet horen.dus als je het geluid nu al goed vind heeft het weinig nut om er in te investeren en zeker niet in kabels. Tenzij je echt storing hoort zou ik weinig veranderen.

[removed]

• _Brake_
Ligt er aan wat de lengte is en hoe hij ligt. Als je hem in de plint naast b.v. een andere signaaldraad of electriciteitsdraad hebt liggen kan een afgeschermde kabel wel verschil maken. Maar dan maakt het wel weinig uit welke je precies pakt. Duurder voegt meestal maar bar weinig toe behalve vaak de looks.
Hij is 5 meter en ligt slordig tussen de rest van de kabelbende; dwz stroomkabels, luidsprekerkabels, LAN, CAI en hdmi kabels. De sub staat zo'n 2 meter van de receiver, dus er ligt zo'n 3 meter los tussen de kluwen.
Dat verschil ga jij niet horen.dus als je het geluid nu al goed vind heeft het weinig nut om er in te investeren en zeker niet in kabels. Tenzij je echt storing hoort zou ik weinig veranderen.
Ik ervaar geen storing, ook geen ruis of brom, op de surround speakers met 12,5 meter kabel als ik de receiver mute. Die kabels liggen in dezelfde kluwen achter het meubel en komen nog een extra kabelzooi aan stroom, LAN en CAI tegen achter de bank.

Dus ik zit goed zonder elfjes? :) :)

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

• ktf
  • Laatst online: 12-09 12:06
chevy250 schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 22:59:
@mekkieboek

is je apparatuur geaard?
Ook bij geaarde apparatuur kan dit probleem zich voordoen.
en wat is de ingangs weerstand van versterker 10 μA is bij 4.7KOhm slechts 0.047V (meer of minder) en dat hoor je dus niet dit kan door een niet geheel in balans zijnde netfilter worden veroorzaakt.
Dat hoor je wel degelijk (erg goed zelfs), voor consumentenapparatuur is het maximale RMS voltage 0.316V, die 0.047V is daar maar 16,5 dB onder, dat hoor je zeker en vast.
Zonder elfjes sowieso, maar de kabeldikte is op het randje. Op de praxis website staat koper/tin-kleurig, maar ik hoop dat die tinkleurige leiding alleen vertind is, want als het puur tin is heb je mogelijk wel een probleem. De weerstand van de kabel naar je surround is dan 13e-8/2,5e-6*15 + 1,67e-8/2,5e-6*15, ofwel 0.9 Ohm, en de speakers hebben een vrij lage impedantie van 6 ohm, dus dat kan problemen opleveren. Met enkel koper zit je op 0.2 Ohm, dat zou geen problemen moeten geven.

• redwing
(jarig!)
Waarom zou je iets veranderen als je de huidige setup prima vind ? Alleen als je storing begint te horen zou ik iets veranderen. En dan zou je inderdaad er goed aan doen om afgeschermde kabels te pakken. Je kunt het natuurlijk nu ook al doen als je dat leuk vind, maar verwacht niet dat er veel zal veranderen :)

[removed]

• Techneut
  • Niet online
ktf schreef op woensdag 25 september 2013 @ 06:26:
[...]
...........
. maar ik hoop dat die tinkleurige leiding alleen vertind is, want als het puur tin is heb je mogelijk wel een probleem.
Helemaal eens natuurlijk, maar ik hoop dat dit humoristisch is bedoeld, want heb je ooit ergens kabel- of snoeradertjes van puur tin gezien? Ik nog nooit en ik heb er ook nooit van gehoord. Volgens mij bestaan ze ook niet, of ik zou me al heel sterk moeten vergissen. Het fabriceren ervan lijkt me bovendien nogal zinloos. Mechanisch veel te zwak en voor de goedkoopte hoef je het ook zeer beslist niet te doen, dan komt aluminium eerder in aanmerking. Zelfde kleur, en dat bestaat als zodanig zoals bekend mag zijn wel terdege. Maar uiteraard wil je dat ook onder geen voorwaarde. Behalve de hogere soortelijke weerstand heeft aluminium meer nadelen die niet bepaald een aanbeveling voor dit doel zijn. Niettemin, wees er op bedacht dat dit inferieure product bestaat.

Edit:
Die folder/websitepagina is duidelijk samengesteld door een niet terzake kundig iemand, gezien de woordkeuze "tinkleurig". Iemand die dit wel is, zou koper-vertind hebben geschreven. En dat is zoals bekend mag zijn een heel gebruikelijk product en zeker zo goed te begrijpen door elke klant.

[ Voor 11% gewijzigd door Techneut op 25-09-2013 13:36 ]

• Wackmack
Wie zegt dat iedere USB kabel hetzelfde is :+
Kwam dit verslag tegen, hieruit blijkt wel weer hoe verschillende kabels kunnen zijn.
Lees en huiver :+
De USB kabel review.

Zoals bekend, heb ik van inbouwaudio.nl een aantal kabels gekregen om te testen, gelukkig waren ze ingespeeld. Ik wist niet dat zij zoveel hadden, de naam dekt in ieder geval niet de lading van wat ze verkopen, Ze verkopen naast diverse kabels ook nog monitoren en andere speakers voor in huis ( ik las o.a. Monitor audio, kef LS50, Neat Iota, maar ook dacs). Momenteel staan er een aantal interessante aanbiedingen op de website.
In ieder geval was ik erg blij met het aanbod van Marco om een aantal niet te dure usb kabels eens te testen op mijn set.
Zoals waarschijnlijk bekend speel ik met de Usher BE10, Vicol LS kabel en een hard disk rechtstreeks aangesloten op de Anthem. (gebruik dus de DAC v.d. Anthem.) Gebruik van een andere DAC kan andere resultaten geven werd mij door Marco van inbouwaudio.nl verteld, waardoor het stuivertje wisselen werd van de Cinnamon en Wireworld. ( als voorbeeld) De USB kabel die daar naar toe gaat vanaf de Hard Disk heb ik steeds verwisseld, en zodoende onderstaande ervaring opgeschreven. Bedenk dat de BE10 van Usher echt alles laat horen, hoe klein ook, bovendien heeft deze een BE middentoner wat inhoud dat je echt alles in het middengebied meteen hoort, dus ook kleine klankkleur verschillen.
Ook heeft mijn speaker daimond tweeters, heb je soft dome tweeters zal het Carbon verhaal wat hier onder staat geen probleem zijn.

Nog even dit: een standaard bijgeleverd usb kabeltje klinkt aanmerkelijk slechter, een sissend hoog, een “waterig” slap midden zijn de kenmerken voor zo'n kabel. Alle kabels hieronder genoemd zijn beduidend beter.

Werkwijze:

In eerste instantie heb ik gewoon met enkele nummers alle kabels stuk voor stuk aangesloten. Puur om te kijken waar in eerste instantie de verschillen zo op het eerste gehoor lagen. Daarna heb ik verdeeld over meerdere dagen steeds 1 of 2 kabels vergeleken en ben steeds weer teruggegaan naar mijn eigen kabel, naderhand steeds meer vergeleken met de Cinnamon. Ook heb ik langer met meer muziek naar 1 kabel geluisterd.

De test:

Wireworld Ultraviolet 5: Een kabel die erg overeenkomt met de Oyaide Green. Alleen is deze een tandje minder helder over het gehele frequentiegebied, dus ook iets meer bas, maar ook iets minder hoog. Verder is het een open, homogene kabel, die alles goed doorgeeft, evenwichtig. Mooi hoog, mooi mid, warm, en een mooie bas.
Prijs: 60 euro voor 1 meter

Audioquest Forest: een kabel die in het goedkoopste segment zit en 0,5% zilver heeft. Helaas kun je dat ook horen, hij geeft details wel goed weer, maar is ietswat donker, niet open genoeg, en de hi- hats zijn duidelijk niet helder genoeg, een goede kabel voor iemand die zijn set te helder heeft met teveel hoog, Deze kabel eraan en je set klinkt goed.
Prijs: 29 euro voor 0,75 meter

Audioquest Cinnamon: een betere kabel dan de Forest, meer openheid, briljanter. Verder netjes open, goed detail, mooi strak midden, mooie klankkleur. Ook hier een mooie bas, een goede sound betere detaillering en strakker in geluid tov de andere kabels. Deze kabel lijkt veel op de Wireworld, is alleen wat strakker en minder “rommelig” in de sound, de bas is dieper en er is iets meer hoog. Prefereer deze kabel boven de Wireworld. Deze kabel is bijna hetzelfde als de Carbon, alleen de Carbon geeft meer hoog en iets iets beter, meer diepte.
Prijs: 59,= voor 0,75 meter

Audioquest Carbon: Mooie kabel, mooi open, heerlijk geluid, geen scherpe randjes, mooie bas, gewoon een echt goede kabel. Het geluid is minder plat dan de Wireworld of Oyaide, er zit meer klankkleur in.Bij Clannad nr 3 van Legend hoor je het meteen. Hij klinkt schoner, (schoner dan de Cinnamin) er is meer rust en diepte, de dynamiek is echter hetzelfde als bij de andere kabels. Gestoken “plaatje”. Strak geluid. Hoge definitie. Deze kabel heeft meer hoog en mid-hoog. (dan de Cinnamon) Voor mij “testsieger”.
Prijs: 119,= voor 0,75 meter

Chord Silver Plus: De meest warme kabel van deze test. Hij doet alles erg netjes, maar in verhouding tot de andere kabels, is deze het meest warm. Dat betekend echter niet dat het dof is, nee hij is mooi open, doet alles erg netjes, maar het middengebied is gewoon warmer, ronder Doordat hij wat warmer is is er wel minder briljantie. Wel een mooie allrounder, ik vind het een relaxte kabel. Je zult je niet gauw aan het geluid storen, urenlang luisterplezier, maar voor mij misschien iets saai.
Prijs: 55 euro voor 0,75 meter.

Furutech Formula2: Een kabel die denk ik niet voor iedereen geschikt is. Waarom? Omdat de kabel een voor mij groot nadeel heeft, wat trouwens wel typisch Furutech is, teveel hoog, Mijn Oyaide is al een tandje meer dan de Wireworld, deze Formula2 gooit daar nog 2 tandjes bovenop, veel mid hoog en hoog, verder doet hij niets verkeerd, open kabel, lekkere bas, helder.
Prijs: 63,50 voor 1,2 meter.

Vertere D-Fi enkel: Een mooie kabel. Een goed alternatief voor de Wireworld. Grootser, vollere bas, verder mooi en open, doet niets verkeerd. Ik vind 'm beter dan de Oyaide, en Wireworld, De Vertere kabel is in deze prijsklasse gewoon goed, niet scherp, wel mooi open kabel, klinkt lekker, groots, mooi helder, homogeen, het middengebied is rond, warm, maar minder dan de Wireworld, en Chord. Heeft een warme gloed. Hij heeft iets weg van Chord alleen is minder warm.
Prijs: 92,= voor 1 meter

Vertere D-Fi dubbel: Zusje van de enkele draad versie, alleen deze is wat strakker in het geluid, valt op o.a. in het midden gebied. (minder warm) Deze is meer richting AQ. Carbon. Klinkt als een allround kabel, net als z'n soortgenoot hierboven. Klinkt iets ronder dan de Carbon. Verder zie hierboven is exact hetzelfde.
Prijs: 184 euro voor 1 meter

Natuurlijk zijn bovengenoemde verschillen beoordeeld op mijn set, maar ik hoop en denk dat de verschillen die genoemd zijn in meer of mindere mate overal naar voren komen.

Overpeinzingen:

Het valt op dat alle kabels een zelfde of bijna dezelfde hoeveelheid aan detail weergeven. Wat verder opvalt dat de audioquest usb kabels de muziek strakker weergeven, op een zeer mooie manier, maar strakker in bas, schonere middentonen, andere kabels doen dat niet, hierdoor geeft de AQ een iets dieper basgeluid,t in z'n geheel een iets strakker, mooier, schoner geluid te geven. Andere kabels hebben meer midden, meer kleuring, warmer geluid, waarbij de Chord het meest warm klinkt, maar wel met hoog, dus niet dof.

Het meeste verschil in de kabels is de mate van hoog. Het meeste hoog geeft de Furutech, daarna de AQ Carbon, (maar niet teveel hoog) daarna de rest. De verschillen zijn duidelijk hoorbaar, en bij vooral langer luisteren gaan je dan bepaalde dingen tegenstaan of ga je die juist mooi vinden. Elke kabel heeft wel een “eigen” sound. Het is maar wat je het meest mooi vind.

Wie een neutrale kabel wil: AQ Cinnamon, (minder warm)Vertere enkel, Wireworld (beide warmer geluid)
Wie een kabel wil die iets meer hoog heeft: AQ Carbon en Furutech

Doordat de AQ het meest strakke geluid geeft, o.a. strakke diepe bas terwijl de anderen iets warmer zijn zou mijn keuze de AQ Cinnamon zijn, hoewel ik de Carbon eigenlijk beter vind, maar doordat ik daimond tweeters heb en er in mijn set met de Carbon iets teveel hoog is kies ik voor de Cinnamon, heb je een soft dome tweeter de Carbon. Maar dit is duidelijk mijn voorkeur.

Met dank aan Inbouwaudio.nl te Gorinchem voor het beschikbaar stellen van deze kabels.

reviewer: Frank2.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=49503.7900

• Universal Creations
  • Laatst online: 00:28
Ik kan dat soort forums echt niet lezen. Ik krijg echt enorme kriebels en mijn nekharen gaan recht overeind staan.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Wackmack
Hahaha, het forum is prima hoor, staat heel veel nuttige informatie op en af en toe.
Het aparte is dat deze man er heilig in gelooft. De mensen die dat niet doen zijn niet opend minded en er is meer dan wetenschap? Toch apart dat de audiowereld soms zo starrig is. Zag en tijdje geleden bij de HOBO nog een usb kabel van 1 meter voor € 250e, ziek.....

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Universal Creations schreef op woensdag 25 september 2013 @ 13:30:
Ik kan dat soort forums echt niet lezen. Ik krijg echt enorme kriebels en mijn nekharen gaan recht overeind staan.
Ik lees tegenwoordig over dat soort dingen heen op HT Forum, ik verbaas me op dit moment vooral over de CA Diamond-platen. Honderden euro's voor een plaat die je onder al je apparatuur moet leggen. Overigens al eens vaker in dit topic aan de orde geweest: Versteegrob in "zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5"

• SED
Ik heb op basis van de USB test eenzelfde test gedaan, met dezelfde testparameters ;)

Dit is het gekoppelde resultaat: YMMV

Meer openheid, briljanter. Verder netjes open, goed detail, mooi strak midden, mooie klankkleur. Ook hier een mooie bas, een goede sound betere detaillering en strakker in geluid tov de andere kabels.Een kabel die in het goedkoopste segment zit. Hij doet alles erg netjes, maar in verhouding tot de andere kabels, is deze het meest warm. Mooie kabel, mooi open, heerlijk geluid, geen scherpe randjes, mooie bas, gewoon een echt goede kabel. Het geluid is minder plat. in deze prijsklasse gewoon goed, niet scherp, wel mooi open kabel, klinkt lekker, groots, mooi helder, homogeen, het middengebied is rond, warm, maar minder dan de Wireworld, en Chord. Heeft een warme gloed. Hij heeft iets weg van Chord alleen is minder warm.
USB Kabel Action 0,98 euro ca 1 Meter.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
@SED, maar nu mis ik of je action kabel al wel ingespeeld was, dat is wel heel belangrijk :+

• Wackmack
FeaR schreef op woensdag 25 september 2013 @ 13:36:
[...]

Ik lees tegenwoordig over dat soort dingen heen op HT Forum, ik verbaas me op dit moment vooral over de CA Diamond-platen. Honderden euro's voor een plaat die je onder al je apparatuur moet leggen. Overigens al eens vaker in dit topic aan de orde geweest: Versteegrob in "zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5"
De plaat is nu zelfs 900e. Dat het een waarde heeft is te betwijfelen. Gisteren stootte ik per ongeluk het kastje aan waarop mijn platenspeler stond te draaien en toen hoorde ik natuurlijk wat raars maar werkt dit ook bij een receiver? Het filmpje van vorige week zondag, de thuisbioscoop van een Tweaker werd gefilmd, deze persoon in kwestie is helemaal laaiend over de platen, tja?

• Wackmack
Sissors schreef op woensdag 25 september 2013 @ 14:53:
@SED, maar nu mis ik of je action kabel al wel ingespeeld was, dat is wel heel belangrijk :+
Over inspelen wordt ik ook helemaal gek. Zelfs zekeringen moeten worden ingespeeld 8)7

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 14:37

TheNephilim

Wtfuzzle

FeaR schreef op woensdag 25 september 2013 @ 13:36:
[...]

HTip in video: Gathering of the Tweakers - De Thuisbioscoop van HTip heeft ze ook :+, of zijn dat andere platen? :>

• Sorcerer8472
  • Laatst online: 14-09 14:23

Sorcerer8472

Mens sana?

Versteegrob schreef op woensdag 25 september 2013 @ 14:57:
[...]

Over inspelen wordt ik ook helemaal gek. Zelfs zekeringen moeten worden ingespeeld 8)7
Als ik kom luisteren om je installatie te beoordelen dan moet ik ook even worden ingespeeld. Ik heb wel single malt whisky nodig van minimaal € 100 per fles om ingespeeld te worden. Wel wil ik de fles ook meenemen na het luisteren, want als de fles niet door mij alleen wordt opgedronken ben ik bang dat er een onbalans gaat ontstaan omdat niet alle vloeistof uit de fles door mij is opgedronken en deels via mijn bloedbaan ook bij mijn oren komt.

[ Voor 0% gewijzigd door Sorcerer8472 op 25-09-2013 15:00 . Reden: single malt toegevoegd, heel erg belangrijk ]

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Wackmack
Het gaat om deze plaat maar nu weet ik zeker dat het luchtis. Kijk is wat HTip hier zegt, dit wordt dus door een magische plaat van honderden euro's weer gegeven.
Beeld
Tijdens de vorige test hadden we snel even gekeken wat het eventuele effect is van de platen op het beeld. Nou daar kan ik kort over zijn. Wow! Wat een details en diepte. Het lijkt soms wel 3D. De scene "Door Vault" uit Monsters Inc is het waard om te vermelden. Je ziet écht diepte en ik kreeg klamme handjes van de hoogteshots. Natuurlijk valt dan ook het geluid op en dat was ook verbetering maar minder spectaculair dan het beeld. Ook nog het concert van "Celine Dion - A new day" gekeken. Ook hier valt weer de diepte op en het gevoel dat je op de eerste rij zit. De tijd liet helaas niet meer kijken toe. Ik had nog veel meer willen proberen. De opening van "The International" zie ik altijd graag in dit soort testen, maar dat komt nog wel een keer.
Hier is de gehele review over de magische plaat te lezen http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=60218.13200

Vraag me altijd af wat zulke mensen zien bij een nieuwe TV als zoiets kleins als een plaat al zulke veranderingen kunnen weergeven.

• Wackmack
Sorcerer8472 schreef op woensdag 25 september 2013 @ 15:00:
[...]

Als ik kom luisteren om je installatie te beoordelen dan moet ik ook even worden ingespeeld. Ik heb wel single malt whisky nodig van minimaal € 100 per fles om ingespeeld te worden. Wel wil ik de fles ook meenemen na het luisteren, want als de fles niet door mij alleen wordt opgedronken ben ik bang dat er een onbalans gaat ontstaan omdat niet alle vloeistof uit de fles door mij is opgedronken en deels via mijn bloedbaan ook bij mijn oren komt.
Hahahaha, binnen een maandje komt er een nieuwe subwoofer binnen, die mag je beoordelen :9
En dan over een maandje weer terug komt want dan is alles ingespeeld.

De magische prijzen van de platen, zie http://www.crusade-audio....en/prijslijst30102006.pdf
Slechts 899 euro

[ Voor 7% gewijzigd door Wackmack op 25-09-2013 15:03 ]

• Sorcerer8472
  • Laatst online: 14-09 14:23

Sorcerer8472

Mens sana?

Versteegrob schreef op woensdag 25 september 2013 @ 15:02:
[...]

Hahahaha, binnen een maandje komt er een nieuwe subwoofer binnen, die mag je beoordelen :9
En dan over een maandje weer terug komt want dan is alles ingespeeld.

De magische prijzen van de platen, zie http://www.crusade-audio....en/prijslijst30102006.pdf
Slechts 899 euro
Ok, dat kost dan wel 2 flessen hè, als ik 2 verschillende flessen drink dan kan er ook een onbalans in m'n gehoor ontstaan.

Overigens ben ik van mening dat de dingen die ik nu even in dit topic post niet minder belachelijk zijn dan de onzin die ik hier weer lees sinds de vorige keer dat ik even durfde te kijken :P

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Wackmack
Hier nog een pareltje over de bekende platen
Het luisteren; de tweede indruk.

Ik zit met tranen in mijn ogen. Jullie kennen dat ook. Zo mooi heb ik mijn set niet
horen spelen. Hoog is zijdezacht, schreeuwerigheid bij hoge volumes is wat meer op
de achtergrond, en wat voor afbeelding ik hier heb, wauw! Ineens nog meer diepte
en 3D en die vond ik al lekker in mijn set. Natuurlijk chargeer je alles omdat je het zo
ervaart. Maar na langer luisteren ga je ook daar weer aan wennen.

De derde luisterervaring

Het is inmiddels 2 weken verder en de openheid waarmee muziek de ruimte inkomt
is nu op een hoogtepunt. Het speelt al een tijdje in mijn gedachte om de platen weer
even tussenuit te halen. Dat is ook wat ik doe. Even een plaat onder CD-speler uit:
weg is de gewonnen ruimelijkheid met de platen.

Dan de plaat onder de versterker. Dus allebei de componenten staan nu op de jumbo
rubbers. Nu mis ik mijn details wat meer en ook de ruimtelijkheid boet een stukje nog
meer in. Ik merk dat de grootste winst in de plaat onder mijn CD-speler te plaatsen.

Na een CD van Oi va voi, ben ik het wel weer beu om op een slechtere manier te
gaan luisteren naar mijn muziek.

Oi va voi gaat er weer in. Met “Laughter through Tears”. Hora is dan erg mooi
ruimtelijk en rustig. Beetje joods, maar met een beat. Its all about identity,
construction on the the family. De basskick heel droog en naturel. Veel echter om te
horen, ondanks de electronische opbouw. De joodse stem brengt veel lucht en de
instrument viool is echt te zien, door te luisteren.

Oh de plates zitten er weer onder. Ik ervaar het als vanzelfsprekend dat met de CA-
plates dat de muziek nu weer zo open trekt.
http://www.htforum.nl/yab...055.msg1845004#msg1845004

• Maks
  • Laatst online: 12-09 17:54
Het lijkt mij leuk om ook iets te lezen over de psychologische kant van dit fenomeen. Hier op Tweakers heeft bijna iedereen een technische achtergrond, misschien doet onze analyse dit fenomeen geen recht aan omdat het niet om meetbare effecten gaat.

Ik snap echt niet hoe het kan dat mensen 900 euro voor een plank betalen.

• Wackmack
Een filmpje over het McGurk-effect
YouTube: Try The McGurk Effect! - Horizon: Is Seeing Believing? - BBC Two

Dus voortaan blind luisteren, leuk filmpje over de wetenschap.

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Maks schreef op woensdag 25 september 2013 @ 15:24:
Het lijkt mij leuk om ook iets te lezen over de psychologische kant van dit fenomeen. Hier op Tweakers heeft bijna iedereen een technische achtergrond, misschien doet onze analyse dit fenomeen geen recht aan omdat het niet om meetbare effecten gaat.
Dat is ook het grote verschil tussen GoT en HTForum: als je hier zegt dat je verschillen hoort sta je in de minderheid en wordt je voor gek verklaart. Op HTForum hoor je tot de minderheid als je geen verschillen hoort. Wat op beide fora lastig wordt gevonden is als je geen verschillen hoort, maar toch duurdere kabels aanschaft omdat de looks je aanstaan of dat je je set het gewoon waard vind.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Maks schreef op woensdag 25 september 2013 @ 15:24:
...
Ik snap echt niet hoe het kan dat mensen 900 euro voor een plank betalen.
Als het een hele mooie plank is snap ik het wel, maar mooi hout kan je ook wel voor minder vinden.

• _Brake_
ktf schreef op woensdag 25 september 2013 @ 06:26:
Zonder elfjes sowieso, maar de kabeldikte is op het randje. Op de praxis website staat koper/tin-kleurig, maar ik hoop dat die tinkleurige leiding alleen vertind is, want als het puur tin is heb je mogelijk wel een probleem. De weerstand van de kabel naar je surround is dan 13e-8/2,5e-6*15 + 1,67e-8/2,5e-6*15, ofwel 0.9 Ohm, en de speakers hebben een vrij lage impedantie van 6 ohm, dus dat kan problemen opleveren. Met enkel koper zit je op 0.2 Ohm, dat zou geen problemen moeten geven.
Zo scherp heb ik mijn natuurkunde kennis na 10 jaar helaas niet meer :(
Techneut schreef op woensdag 25 september 2013 @ 11:14:
[...]
Helemaal eens natuurlijk, maar ik hoop dat dit humoristisch is bedoeld, want heb je ooit ergens kabel- of snoeradertjes van puur tin gezien? Ik nog nooit en ik heb er ook nooit van gehoord. Volgens mij bestaan ze ook niet, of ik zou me al heel sterk moeten vergissen. Het fabriceren ervan lijkt me bovendien nogal zinloos. Mechanisch veel te zwak en voor de goedkoopte hoef je het ook zeer beslist niet te doen, dan komt aluminium eerder in aanmerking. Zelfde kleur, en dat bestaat als zodanig zoals bekend mag zijn wel terdege. Maar uiteraard wil je dat ook onder geen voorwaarde. Behalve de hogere soortelijke weerstand heeft aluminium meer nadelen die niet bepaald een aanbeveling voor dit doel zijn. Niettemin, wees er op bedacht dat dit inferieure product bestaat.

Edit:
Die folder/websitepagina is duidelijk samengesteld door een niet terzake kundig iemand, gezien de woordkeuze "tinkleurig". Iemand die dit wel is, zou koper-vertind hebben geschreven. En dat is zoals bekend mag zijn een heel gebruikelijk product en zeker zo goed te begrijpen door elke klant.
Nou, als ik de kabel bekijk, ben ik bang dat de kabel niet van zulke hele hoge kwaliteit is...

De losse draadjes die de ader vormen zijn erg stug. Verder lijkt het eerder op tin, en het 'koperen' gedeelte op verkoperd tin in plaats van het vertind koper dat jij aangaf... Tenzij dit natuurlijk echt niet mogelijk is zoals jij zegt, maar ik twijfel over de hoeveelheid koper in de kabel eerlijk gezegd.

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Ik las inderdaad over die platen van die HT room ... ik vroeg me af of die straling alleen van onderen komt en waarom die plaat dan geen kast is om je hele apparaat in op te bergen? Of gaat het hier om aardstralen? Die komen natuurlijk alleen van onderen, dan snap ik het wel.

Die platen zouden dan ongeveer hetzelfde moeten doen als de zogenaamde kabel standaardjes? Kweenie of dat hier wel eens aan de orde is geweest maar voor mij was het nieuw. Ik heb een paar weken geleden in ieder geval weer smakelijk moeten lachen toen ik in Veldhoven (X-Fi beurs) een ruimte binnenliep waar de beste man houten blokjes onder z'n kabels had zitten. Later thuis even opgezocht wat het was maar die dingen kosten gewoon iets van 300 dollar per stuk?!?

Negatieve ionen. Hout met bepaalde erts elementen en ze verdwijnen als sneeuw voor de zon. Je weet niet wat je hoort (letterlijk) :+.

• SED
Sissors schreef op woensdag 25 september 2013 @ 14:53:
Het inspelen gebeurt na een zorgvuldige cryo actie. daartoe breng je de action kabel zorgvuldig verpakt op een temperatuur van -20 graden celsius in een ruimte die constant op deze temperatuur gehouden wordt.. Je laat hem daarna tenminste 48uur inspelen met een testtoon van 1000 Hz bij westenwind en volle maan.
Pas dan bereik je de testresultaten die ik aangaf.

• TheNephilim
  • Laatst online: 12-09 14:37

TheNephilim

Wtfuzzle

InflatableMouse schreef op woensdag 25 september 2013 @ 15:54:

Negatieve ionen. Hout met bepaalde erts elementen en ze verdwijnen als sneeuw voor de zon. Je weet niet wat je hoort (letterlijk) :+.
_/-\o_

• ToFast
  • Laatst online: 25-01 12:49
Lachen dit topic.

Is er ook rekening gehouden met het gevoel van mensen? De ene dag zijn ze moe-er dan de andere, de andere dag zijn ze vrolijker dan de andere, de andere dag zijn ze relaxt..en de andere drinken ze één of meerdere glazen wijn of bier. Al deze zaken hebben effect op het subjectieve luistergenot.

Ik heb zoiets van, goede speakers die je hebt beluisterd met normaal koper aansluiten op een aardige receiver en je huiskamer aanpassen (vloerkleed, gordijnen) en wat instellingen doen en lekker gaan luisteren en genieten. Daar helpt me geen kabeltje bij van 100 of 1000euro. En ik snap dan wel dat je speakers van €500,- per stuk neemt op een bovengemiddelde versterker v.s. instap spul.

En ja ik heb wat tegen maanelfjes en mensen die koste wat het kost (nee niet in geld uitgedrukt) zonodig met allemaal argumenten moeten komen om hun uitgaves te beargumenteren. Want vaak gaat dat niet in alle redelijkheid, ik ik ik, negatieve sfeer creeëren als iemand er wat over zegt...pff je hebt audiofielen en audiofielen ;)

edit: Oja, ik vraag me soms ook daadwerkelijk af of ze nog wel van de muziek (kunnen) genieten. Elke keer weer een andere opstelling, andere sub, andere fronts...en dan vragen of je het overduidelijke verschil ook hoort _/-\o_ JA TUURLIJK, GEWELIDIG! Gaan we nu genieten van een pilske en muziek en over andere zaken praten?

[ Voor 33% gewijzigd door ToFast op 25-09-2013 16:10 ]

• Techneut
  • Niet online
_Brake_ schreef op woensdag 25 september 2013 @ 15:45:
[...]

Zo scherp heb ik mijn natuurkunde kennis na 10 jaar helaas niet meer :(

[...]

Nou, als ik de kabel bekijk, ben ik bang dat de kabel niet van zulke hele hoge kwaliteit is...

De losse draadjes die de ader vormen zijn erg stug. Verder lijkt het eerder op tin, en het 'koperen' gedeelte op verkoperd tin in plaats van het vertind koper dat jij aangaf... Tenzij dit natuurlijk echt niet mogelijk is zoals jij zegt, maar ik twijfel over de hoeveelheid koper in de kabel eerlijk gezegd.
Toch denk ik echt niet dat die aders van verkoperd tin zijn, ik geloof niet dat dit sowieso bestaat, zie mijn eerdere uiteenzetting. Wat wel bestaat, met name bij UTP-kabels is CCA (Copper Clad Aluminium), inferieure netwerkkabel met aluminium aders die voor de uiterlijke schijn verkoperd zijn. Nog erger (bestaat ook heus!) is CCS (Copper Clad Steel), verkoperd ijzerdraad. Dat is in mijn ogen gewoon rechtstreekse criminaliteit dat het wordt verhandeld. Heel goed mogelijk dat die troep ook is doorgedrongen op het terrein van speakerkabels. Het past ook meer bij je beschrijving "stug". Troep, want de soortelijke weerstand van aluminium is ongeveer 70 % hoger. Op zich kun je dat natuurlijk compenseren door evenredig een hogere aderdoorsnee te kiezen, maar er zitten meer vervelende eigenschappen aan dergelijke draad. Stug en na het isolatie strippen van de aders extreem snel oxiderend. Dat laatste vereist de nodige zorg en snelheid (meteen er bij zijn) bij het aanbrengen van kabelschoenen, pluggen etc. Beter is het natuurlijk op te letten en die troep nooit te kopen. Aluminium kabel is uitstekend voor gebruik als elektriciteitskabels, dikke kabels dus met dienovereenkomstig zwaar verbindingsmateriaal en gereedschap voor het aanbrengen daarvan, maar niet voor (de doorgaans dunne) signaal- en speakerkabels.

• _Brake_
Techneut schreef op woensdag 25 september 2013 @ 16:47:
[...]

Toch denk ik echt niet dat die aders van verkoperd tin zijn, ik geloof niet dat dit sowieso bestaat, zie mijn eerdere uiteenzetting. Wat wel bestaat, met name bij UTP-kabels is CCA (Copper Clad Aluminium), inferieure netwerkkabel met aluminium aders die voor de uiterlijke schijn verkoperd zijn. Nog erger (bestaat ook heus!) is CCS (Copper Clad Steel), verkoperd ijzerdraad. Dat is in mijn ogen gewoon rechtstreekse criminaliteit dat het wordt verhandeld. Heel goed mogelijk dat die troep ook is doorgedrongen op het terrein van speakerkabels. Het past ook meer bij je beschrijving "stug". Troep, want de soortelijke weerstand van aluminium is ongeveer 70 % hoger. Op zich kun je dat natuurlijk compenseren door evenredig een hogere aderdoorsnee te kiezen, maar er zitten meer vervelende eigenschappen aan dergelijke draad. Stug en na het isolatie strippen van de aders extreem snel oxiderend. Dat laatste vereist de nodige zorg en snelheid (meteen er bij zijn) bij het aanbrengen van kabelschoenen, pluggen etc. Beter is het natuurlijk op te letten en die troep nooit te kopen. Aluminium kabel is uitstekend voor gebruik als elektriciteitskabels, dikke kabels dus met dienovereenkomstig zwaar verbindingsmateriaal en gereedschap voor het aanbrengen daarvan, maar niet voor (de doorgaans dunne) signaal- en speakerkabels.
Hoe kom ik er nou achter wat voor kabel het is? De PDF (http://nl.kopp.eu/index.p...t&fileid=64&task=download) geeft dit aan:

aansluitsnoeren
LUIDSPREKERSNOEREN
Superior Quality koper/tin
100 Watt gebruik
2x2,5 mm²

Ìk zal ze ook eens een mailtje sturen, want ik heb geen zin dat ik, nadat alles gloednieuw is aangeschaft, voor een paart tientjes aan kabel de hele set-up teniet doe.

Pagina: 1 ... 76 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Voor HDMI-kabels hebben we <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1370856">HDMI kabel: 11 euro of 140 euro? Deeltje 2</a>~~~[/html]