zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 104 Laatste
Acties:
  • 641.828 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gomez12 schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 13:39:
Hoorbare kwaliteit != beleving.

Beleving staat niet ter discussie afaik.
Alleen is het probleem dat er te snel wordt geconcludeerd dat die beleving voort komt uit de wetenschap dat iets duurder is. Dat is wat al te simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:16

Sorcerer8472

Mens sana?

Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 13:07:
[...]

Sterker nog: uit veel reacties hier maak ik op dat alleen de ABX test wordt gezien als een goede methode om te testen en sterker nog: dat uit de ABX testen zou blijken dat er geen hoorbare verschillen zijn...
Klopt! Een dubbelblindtest is de enige manier om objectief de kwaliteit te testen. Je sluit zo veel mogelijk alles uit wat je niet wilt meten (dus zaken als placebo-effecten e.d.). Dan blijft datgene over wat je wel wilt meten (namelijk of er wel of niet een verschil wordt waargenomen).

Een test met een controlegroep erbij (met een AAA-test waar je dus 3x hetzelfde hoort) zou ook nog nuttig kunnen zijn; zo kun je extra mekkelijk zien hoeveel mensen zich voor de gek houden :P

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 14:13:
[...]

Alleen is het probleem dat er te snel wordt geconcludeerd dat die beleving voort komt uit de wetenschap dat iets duurder is. Dat is wat al te simpel.
??? Beleving kan uit een heleboel dingen opgebouwd zijn, dat is ook al meerdere malen gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 14:13:
[...]

Neehoor, dat niet. Het kan ook bijv. doordat je zelf het idee hebt dat een bepaalde speaker met een bepaalde vorm door zijn vermeende akoestische eigenschapen (afgeleid van de vorm) beter klinkt :P Het punt is dat een "blinde test" ervoor zorgt dat je dat aspect niet kunt meenemen en puur het audio-aspect meeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gomez12 schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 15:02:
??? Beleving kan uit een heleboel dingen opgebouwd zijn, dat is ook al meerdere malen gezegd.
Laat ik het dan anders stellen: men concludeert te simpel dat die beleving niet voorkomt uit de geluidskwaliteit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 15:07:
[...]

Laat ik het dan anders stellen: men concludeert te simpel dat die beleving niet voorkomt uit de geluidskwaliteit...
Volgens mij gaat het in dit topic wel grotendeels om geluidskwaliteit en zo dicht mogelijk 'het echte' benaderen.

Het is zeker zo dat je in de praktijk een speaker beter vindt klinken omdat hij er beter uitziet (bijv. uitziet alsof hij goed zou klinken), maar dat is niet waar het om draait in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorcerer8472 schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 15:02:
Klopt! Een dubbelblindtest is de enige manier om objectief de kwaliteit te testen. Je sluit zo veel mogelijk alles uit wat je niet wilt meten (dus zaken als placebo-effecten e.d.). Dan blijft datgene over wat je wel wilt meten (namelijk of er wel of niet een verschil wordt waargenomen).
Niet mee eens omdat je veel meer zaken tegelijkertijd test, zoals duiding, geheugen, enz.

En daarnaast is het in theorie weldegelijk mogelijk om middels een hersenscan te meten hoe de beleving anders is en alleen dat is puur objectief, want mensen vergissen zich... meetinstrumenten niet. Ze zijn hoogsten onnauwkeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 15:09:
[...]

Niet mee eens omdat je veel meer zaken tegelijkertijd test, zoals duiding, geheugen, enz.

En daarnaast is het in theorie weldegelijk mogelijk om middels een hersenscan te meten hoe de beleving anders is en alleen dat is puur objectief, want mensen vergissen zich... meetinstrumenten niet. Ze zijn hoogsten onnauwkeurig.
Een hersenscan is ook nutteloos, dat is ook allemaal relatief.

Een paar pagina's terug deed ik een voorstel voor een onderzoek met meerdere groepen mensen waarbij geheugen e.d. uitgesloten werd door verschillende testgroepen verschillende volgordes te laten horen. Door vervolgens resultaten van groepen te vergelijken kun je zien of er wel of niet verschil wordt waargenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, maar dan ben je weer niet individueel aan het testen.

En dat de hersenscan wordt weggezet als minder betrouwbaar dan de ABX is helemaal hilarisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 15:25:
Ja, maar dan ben je weer niet individueel aan het testen.
Het kan niet als je maar met 1 persoon test, omdat je dan wel volgorde-effecten e.d. hebt. Hoewel, het kan wel, maar dan moet die ene persoon heel vaak hetzelfde horen op weer een andere set, en aangeven wanneer hij A en wanneer hij B hoorde... zo vaak dat volgorde geen rol meer speelt. Maargoed, dan speelt 'vermoeidheid' weer een rol :+
En dat de hersenscan wordt weggezet als minder betrouwbaar dan de ABX is helemaal hilarisch!
Dat is niet hilarisch: hersenscans (als in EEG's en zelfs ook fMRI's) geven allemaal leuke patroontjes af, maar dat zegt weinig. Zal zeker nutteloos zijn bij kleine verschillen verwacht ik. Als je tijdens de test per ongeluk ergens aan denkt dan krijg je al allerlei pieken waarmee je niets kunt :+

De techniek is gewoon niet precies genoeg: EEG's geven alleen aan wat de elektrische activiteit van een gebied ongeveer is en fMRI geeft met veel vertraging weer welke delen het meest actief zijn (adhv bloedstromen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorcerer8472 schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 15:37:

Het kan niet als je maar met 1 persoon test, omdat je dan wel volgorde-effecten e.d. hebt. Hoewel, het kan wel, maar dan moet die ene persoon heel vaak hetzelfde horen op weer een andere set, en aangeven wanneer hij A en wanneer hij B hoorde... zo vaak dat volgorde geen rol meer speelt. Maargoed, dan speelt 'vermoeidheid' weer een rol :)
Fijn dat we accepteren dat er limieten zijn aan die ABX test...
Dat is niet hilarisch: hersenscans (als in EEG's en zelfs ook fMRI's) geven allemaal leuke patroontjes af, maar dat zegt weinig. Zal zeker nutteloos zijn bij kleine verschillen verwacht ik. Als je tijdens de test per ongeluk ergens aan denkt dan krijg je al allerlei pieken waarmee je niets kunt :+

De techniek is gewoon niet precies genoeg: EEG's geven alleen aan wat de elektrische activiteit van een gebied ongeveer is en fMRI geeft met veel vertraging weer welke delen het meest actief zijn (adhv bloedstromen).
Ik heb niet gezegd dat de techniek al in staat is om het nu nauwkeurig te meten. Ik heb alleen gezegd dat indien de kennis en techniek verder is je op die manier objectief kan meten.

En dan komen we uit op wat ik al eerder stelde: er is geen bewijs pro, er is geen bewijs contra. En dus past het eenieder om een minder grote broek aan te trekken dan sommigen hier doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 15:45:
[...]

Fijn dat we accepteren dat er limieten zijn aan die ABX test...
Irrelevante limieten, want een individueel succes kan heel gemakkelijk een uitschieter zijn. Je wilt dus een groep testen liefst, anders is het ook onmogelijk om algemene conclusies te trekken uit iets.
Ik heb niet gezegd dat de techniek al in staat is om het nu nauwkeurig te meten. Ik heb alleen gezegd dat indien de kennis en techniek verder is je op die manier objectief kan meten.

En dan komen we uit op wat ik al eerder stelde: er is geen bewijs pro, er is geen bewijs contra. En dus past het eenieder om een minder grote broek aan te trekken dan sommigen hier doen.
Of dat kan, objectief meten, is ook maar de vraag, los van het technisch vraagstuk: datgeen dat in je beleving ook subjectief is ook in je hersenen op een zeker punt subjectief en ook als zulks te meten waarschijnlijk. Maargoed, aangezien het technisch sowieso niet mogelijk is is dit deel van de discussie wat mij betreft sowieso gesloten.

Wat betreft de limieten van een ABX-test: irrelevant dus. Je wilt juist een groep testen. Desnoods test je zelfs eerst een grote groep en haal je de "helderhorenden" (niet eens sarcastisch bedoeld!) eruit om die vervolgens in een groep apart te zetten en afzonderlijk te testen.

De eerste groep die je test geeft dan aan of 'audiofielen in het algemeen' een verschil horen, de tweede groep is de groep die het best presteerde in de eerste groep. Als blijkt dat er in 1 van de groepen een groot verschil te meten is kun je (evt. na herhalen) met redelijke zekerheid zeggen of er verschil te horen is. Bij 1 iemand kan dat op toeval berusten, of is dat misschien net die ene persoon in Nederland die een gehoor heeft waarmee hij echt de minuscuulste verschillen kan horen :)

Punt is een beetje dat een enkel resultaat (of ook maar een paar resultaten van losse mensen) sowieso niets zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voxyn
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 18:04
Ik werk bij een helpdesk van een grote provider en krijg vaak mensen aan de lijn die zeggen dat problemen sowieso niet door hun bekabeling veroorzaakt kunnen worden want ze gebruik monster coax kabels zijn deze kabels qua kwaliteit heel goed(dat ze duur zijn weet ik wel :D)?

Als ik dat soort mensen aan de lijn krijg moet ik toch altijd wel een klein beetje grinniken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 09:53:
[...]
Waarom gaat het daarom? Het zal mij werkelijk jeuken waarom ik een set fijner vind...
Omdat de audiofiel (ik doel niet op jou persoonlijk) beweert dat de andere ervaring komt oor een hoorbaar verschil. En dat is 9 van de 10 keer niet waar.
Het was in zijn algemeenheid gesteld. Misschien had ik duidelijker moeten melden dat het niet jou stelling was. Excuses daarvoor. Vergeef me overigens dat ik nu niet een stapel linkjes ga posten waaruit mijn algemene stelling blijkt. Ik neem aan dat dat wel duidelijk is.
Ik kom met de hersenscan. Met name ook omdat ik weet dat duiding lastig is en dat ik weet dat het geheugen van de mens de mens ook vaak parten speelt.

Maar waarom is het zo'n probleem om verder te kijken dan de ABX? Bang dat er met een andere test ineens iets uit komt wat jou niet bevalt?
Men komt met allerlei excuses waarom de ABX niet geldig of toepasbaar zou zijn, zonder de ongeldigheid echt eenduidig te ontkrachten. Ik ben ook niet bang dat een andere test andere uitslagen laat zien, mits het uiteraard een correcte test is. Een hersenscan is prima, alleen vreselijk lastig om in de praktijk te brengen en dan is het ook nog eens onduidelijk wat je meet. Bij 2 keer luisteren naar één muziekstuk op één installatie kan al voeren tot verschillende hersenactiviteit (verveling, vermoeidheid, opwinding..noem maar op). Om te testen of een ervaren verschil een hoorbare oorzaak heeft, zul je zeker moeten zijn dat wat je meet of test zuiver en alleen het gehoor is. Als jij (of iemand anders) dat onomstotelijk kan isoleren in een hersenscan vind ik het prima.
Ik vind het enorm verdacht als alleen de ABX geaccepteerd wordt!
Ik niet, omdat het een prima meetinstrument is. Vind je het ook verdacht dat men voor het meten van voltages alleen maar een voltmeter gebruikt?

Als er andere verifieerbare en reproduceerbare meetmethoden zijn die zich puur en alleen baseren op het gehoor, dan worden die ook geaccepteerd. Het verbaast mij wel dat de ABX in alle wetenschapsvelden geaccepteerd wordt en slechts alleen en alleen maar door audiofielen niet geaccepteerd wordt.

Dat vind ik enorm verdacht...
[...]
Je vraagt niet alleen om verschil te horen, maar ook om dat te duiden. Dat is bijzonder lastig, met name ook omdat jouw gehoor dingen aan gaat vullen als je de ene keer iets wel en de andere keer iets niet hoort (of niet helemaal gelijk). Het geheugen gaat meespelen.
Ik vraag alleen maar om te duiden of er een verschil is. Niet meer, niet minder. Je hoeft het verschil zelf niet te duiden. En als je al overtuigd bent dat je hersenen dingen aanvullen, waarom zouden ze dat niet doen mbij je eigen niet blinde tests? En hoe weet je dan zo zeker dat iets dat je ervaart geen hersenspinsel is?
[...]
Waar is die claim van grote verschillen? En hoe vaak heb ik dat tot op heden gevraagd zonder dat er een antwoord op komt?
Nou vooruit dan:

Willekeurige link. Lees maar eens wat verslagen door. Ik weet niet of jij vergelijkbare beweringen hebt gedaan
Nou vooruit nog eentje van audioquest:
Perfect-Surface Technology applied to extreme-purity copper eliminates irritation and provides tremendous clarity.
Ik zeg niets anders dan dat bij een verschil het verschil meetbaar is en of het hoorbaar is laat ik bewust in het midden, want dat is niet absoluut vast te stellen.
Waarom niet? Je hoort het verschil of je hoort het niet...Waarom is dat niet absoluut vast te stellen?
Het is wat zwak om te stellen dat de ander geen steekhoudende argumenten geeft... Reageer gewoon op de argumenten.
Dat is lastig. Er wordt (ook door mij) gereageerd op argumenten. Ik bedoelde daarmee te zeggen dat de argumentatie inhoudelijk dient te zijn. Argumenten die beginnen met: Ik vind, ik denk, ik vermoed , etc. kan ik niet zoveel mee. Net als argumenten die iets beweren\claimen dat slechts in de geloofssfeer ligt. Ik wil geenszins suggereren dat jou argumenten niet steekhoudend zijn.
Dat er anders over gedacht wordt is prima. Alleen wordt er hier door enkelen een gelijk geclaimd welke nergens op is gebaseerd.
Daar heb je mij nooit op kunnen betrappen.
Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 09:53:Dit zijn heel veel woorden, maar je vraagt van mij verifieerbare argumenten. Produceer jij die hier eens. Dat vind ik wat interessanter...
Ik nodig je uit voor een luistervergelijk, daar krijg je verifieerbare argumenten. Tevens zijn er binnen dit topic een aantal linkjes voorbij gekomen, zoals ook wat IBAN codes van relevante vakliteratuur. Wat wil je nog meer zien?
Dat doet dit hele topic aan...Juist dat aantonen.
Het is echt te zot voor woorden dat de audiofiel iets zou moeten bewijzen. Ik denk dat de gemiddelde audiofiel een beetje minzaam lacht om de believers hier en gewoon lekker geniet van zijn installatie.

Zo zal de gelovige ook gewoon lekker naar de kerk gaan en de extremist buiten die roept dat bewezen is dat god niet bestaat lekker buiten in de regen laten staan (of misschien zelfs wel welkom heten als hij toch even wil schuilen...).
Een audiofiel hoeft niets te bewijzen van mij. Slechts als hij\zij dingen gaat claimen en beweren zal hij\zij ze moeten onderbouwen en bewijzen.

Als ik beweer dat er geen hoorbare verschillen zijn, onderbouw ik dat met argumenten en luistertests. Als een audiofiel die afdoet als zijnde onzin en claimt wel verschillen te horen, is het aan hem\haar om aan te tonen. Hij\zij heeft ook de keus zich niet in de discussie te mengen en lekker te genieten van zijn\haar installatie en muziek, zonder zich te hoeven verantwoorden.
Jammer... Het zou zo makkelijk verdiend zijn... ;)
Het is aantoonbaar dat er hoorbaar verschil is tussen luidsprekers. Dat hoeft niet verder bewezen te worden. Als je wilt bewijzen dat je jou speakers in een akoestisch dode ruimte blind kunt duiden naast een set speakers van een paar €100,- euro, dan wil ik dat geld wel verdienen
Als jij het vervoer van mijn luidsprekers regelt en de versterker ook gewoon die van mij is of een vergelijkbare (want mijn luidsprekers hebben wel wat vermogen nodig) doen we dat. Geen probleem.
En ik wens wel de muziek te kiezen. Al was het maar omdat ik het graag aangenaam houd.
Geen probleem. Ik ga kijken of ik een date kan prikken in de dode kamer.

[
Ik heb sowieso nimmer last van angsten om hetgeen zou kunnen gebeuren, anders zou ik moeten ophouden met ondernemen.

Maar snap jij zelf ook niet dat er een verschil is tussen mogelijkheden open houden en handelen alsof het waarschijnlijk is?

En dat olifanten niet kunnen vliegen is gewoon een feit.
Ja dat snap ik. maar op basis waarvan houd je mogelijkheden open? Op basis van kennis of op basis van gevoel. Die laatste is een slechte raadgever. Gebrek aan kennis is ook vaak een oorzaak waardoor mensen mogelijkheden open houden, terwijl diegene met kennis al lang weet welke mogelijkheden onmogelijkheden zijn.. (ik beticht je overigens niet van beiden)

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorcerer8472 schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 15:52:

Irrelevante limieten, want een individueel succes kan heel gemakkelijk een uitschieter zijn. Je wilt dus een groep testen liefst, anders is het ook onmogelijk om algemene conclusies te trekken uit iets.
Dus als de gemiddelde mens het niet kan horen is de stelling van het individu dat hij het wel kan horen onzin?

Dat lijkt mij onlogisch eerlijk gezegd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 16:14:
[...]

Dus als de gemiddelde mens het niet kan horen is de stelling van het individu dat hij het wel kan horen onzin?

Dat lijkt mij onlogisch eerlijk gezegd...
Dat is ook een beetje onzin. Als jee een uitschieter hebt, ga je met die persoon verder testen om te kijken of het een lucky-shot was of een reproduceerbare detectie. De uitschieters treden overigens alleen maar op bij kleine testsamples, omdat dan de gokkans nog groot aanwezig is. Bij voldoende testruns zijn er geen uitschieters meer en begeeft het resultaat zich steeds dichter bij de 50%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Killer schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 16:04:

Het was in zijn algemeenheid gesteld.
Dat snap ik: maar waar stellen audiofielen dat?

Kijk, ik ken de voorbeelden van journalisten, maar dat is gewoon een blaadje volschrijven, net zoals de Telegraaf een geschokte buurt kent waar iedereen in angst leeft omdat er een moordenaar in de wijk is komen te wonen en als je dan rond gaat vragen blijkt ook niemand bekend met dat feit. Dat is blaadjes verkopen.

Ik vraag naar serieuze audiofielen die claimen dat er tussen kabel A en kabel B een enorm verschil zit in klank. En dan niet sarcastisch bedoeld, want ook die posts ken ik wel.

Ik wil nog best wel geloven dat een enkeling zo dom is om dit te roepen, maar audiofielen in het algemeen? Ik ken ze niet. Wel audiofielen die geloven in betere kabels = beter geluid, maar niet dat er ineens een wereld van verschil is. Dat is ook wel aantoonbaar onzin, want de meesten zullen ook met alle wetenschap dat er veel geld is uitgegeven zeggen "ik hoor het niet".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Killer schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 16:18:
[...]

Dat is ook een beetje onzin. Als jee een uitschieter hebt, ga je met die persoon verder testen om te kijken of het een lucky-shot was of een reproduceerbare detectie. De uitschieters treden overigens alleen maar op bij kleine testsamples, omdat dan de gokkans nog groot aanwezig is. Bij voldoende testruns zijn er geen uitschieters meer en begeeft het resultaat zich steeds dichter bij de 50%.
Exact. Juiste manier om dit te doen is een groep (dan test je of het algemeen hoorbaar is), en daarna met individuen eventueel (dan test je of die persoon het wél kan horen, dat wat een groep niet kan horen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devster
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 18:08

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 15:45:
[...]
Een "bewijs contra" is sowieso onmogelijk. Je kunt alles beweren waarvan het negatief nooit bewezen kan worden. Ik kan zeggen dat kabouters bij mij de afwas doen. Ik kan zeggen dat ik door aliens ontvoerd ben. Ik kan beweren dat ik het verschil hoor tussen koperen en zilveren kabels. Je kan nooit bewijzen dat het niet zo is.

We kunnen veel overtuigende argumenten aandragen waarom het misschien onwaarheden zijn maar sluitend bewijs is er gewoonweg niet. Daarom is er in de wetenschap (en in het rechtssysteem) afgesproken dat de bewijslast ligt bij degene die iets beweert. Het principe van “bewijslast” is een logisch gevolg van een protocol waarin je op zo eerlijk mogelijke wijze op zoek gaat naar de waarheid.

Als je het over dat "protocol" niet eens kunt worden, kom je dus ook nooit tot een "bewijs".

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 16:19:
[...]

Dat snap ik: maar waar stellen audiofielen dat?

Kijk, ik ken de voorbeelden van journalisten, maar dat is gewoon een blaadje volschrijven, net zoals de Telegraaf een geschokte buurt kent waar iedereen in angst leeft omdat er een moordenaar in de wijk is komen te wonen en als je dan rond gaat vragen blijkt ook niemand bekend met dat feit. Dat is blaadjes verkopen.

Ik vraag naar serieuze audiofielen die claimen dat er tussen kabel A en kabel B een enorm verschil zit in klank. En dan niet sarcastisch bedoeld, want ook die posts ken ik wel.

Ik wil nog best wel geloven dat een enkeling zo dom is om dit te roepen, maar audiofielen in het algemeen? Ik ken ze niet. Wel audiofielen die geloven in betere kabels = beter geluid, maar niet dat er ineens een wereld van verschil is. Dat is ook wel aantoonbaar onzin, want de meesten zullen ook met alle wetenschap dat er veel geld is uitgegeven zeggen "ik hoor het niet".
Op diverse fora en ook in dit topic. Kreten als: "Als je dat niet hoort, dan ben je doof" zijn genoeg te vinden. En al helemaal als het over apparatuur gaat, dan gaat men los. En nee, lang niet elke audiofiel drukt zich zo sterk uit. Maar in het algemeen kun je stellen dat de meeste sterk overtuigd zijn van het bestaan van hoorbare verschillen en deze verschillen ook zelf waar nemen. Als je dan claimt dat de verschillen niet hoorbaar zijn, dan neemt men je niet serieus. En alhoewel diverse luistertesten aantonen dat als er al verschillen zijn, deze heel erg klein zijn, dan toch beweert men dat de verschillen overduidelijk hun oorzaak vinden in de geluidskwaliteit.

En daar wringt de schoen een beetje. Ik heb niets tegen mensen die de mooiste en duurste apparatuur in huis halen en daar met volle teugen van genieten (sterker nog graag zelfs, ik vaar er wel bij). Het stoort mij ook niet als die mensen zichzelf wijsmaken dat de waargenomen verschillen hun oorzaak vinden in de geluidskwaliteit. Het gaat echter mis als ze met die stelling de boer op gaan. Er is een ongezonde wisselwerking ontstaan tussen leveranciers die de waanzinnigste dingen claimen enerzijds en audiofielen die die claims in het openbaar min of meer onderschrijven anderzijds. En dat geheel nog eens lekker gevoed met 'journalisten' die schrijven naar hun broodheer en winkels die er garen bij spinnen om die onzin claims in stand te houden.

Op die manier wordt het voor een beginnend enthousiasteling zeer moeilijk om zich een wel overwogen oordeel te vormen. Ik vind het eeuwig zonde als iemand van zijn zuur verdiende geld een mooi setje koopt en bespaart op apparatuur of speakers, omdat hij\zij denkt ook nog een fiks bedrag te moeten investeren in kabels om zijn\haar set goed te laten presteren, puur en alleen op basis van misinformatie en kuddegedrag van anderen. En dat terwijl hij\zij dat geld beter had kunnen steken in bv. luidsprekers. Zo iemand is beter geholpen met een goed en op feiten gefundeerd advies.

En dat is mijn beweegreden om vrij sterk van wal te steken en te ageren tegen al die nageprate marketing onzin. Niet om mijn gelijk te halen. Ik weet wat ik wel en niet hoor en waar ik mijn geld in moet steken. Niet om audiofielen het ware licht te laten zien. Maar om mensen die zoeken naar informatie ook eens de andere kant van de medaille te laten zien en vaak ook te laten horen.

[ Voor 5% gewijzigd door Killer op 04-10-2011 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Devster schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 17:08:

Een "bewijs contra" is sowieso onmogelijk. Je kunt alles beweren waarvan het negatief nooit bewezen kan worden. Ik kan zeggen dat kabouters bij mij de afwas doen. Ik kan zeggen dat ik door aliens ontvoerd ben. Ik kan beweren dat ik het verschil hoor tussen koperen en zilveren kabels. Je kan nooit bewijzen dat het niet zo is.
Je kan alles wel in het absurde willen trekken, maar heel veel schieten we daar niet mee op. Iets is bewezen of niet.
We kunnen veel overtuigende argumenten aandragen waarom het misschien onwaarheden zijn maar sluitend bewijs is er gewoonweg niet. Daarom is er in de wetenschap (en in het rechtssysteem) afgesproken dat de bewijslast ligt bij degene die iets beweert.
Leuk dat jij dat denkt, maar de wetenschap kent niet zoiets als bewijslast, anders dan dat je als je iets claimt men gaarne enige onderbouwing wenst voordat men dat serieus neemt. En bewijs hoeft helemaal niet, aannemelijk maken mag ook best in bepaalde gevallen. Je moet gewoon een goed verhaal hebben.

In de rechtsleer werkt het ook anders. Standaard is het wel zo dat wie stelt aannemelijk moet maken, maar daar zijn echt wel uitzonderingen op.

Maar belangrijker: ik zie hier vooral de stelling dat het onhoorbaar is... dus ik zou zeggen: wie stelt, bewijst! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-09 20:58
Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 22:03:

Maar belangrijker: ik zie hier vooral de stelling dat het onhoorbaar is... dus ik zou zeggen: wie stelt, bewijst! ;)
Is goed, kom ik bij jou langs met een goedkope transistor radio en zeg dat ik geen verschil hoor met jouw set. Je kan niet bewijzen dat iets niet bestaat. Rechtsleer is overigens iets heel anders dan wetenschap, alhoewel forensisch bewijs toch echt wel vanuit de wetenschap komt.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Killer schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 21:32:

Op diverse fora en ook in dit topic. Kreten als: "Als je dat niet hoort, dan ben je doof" zijn genoeg te vinden. En al helemaal als het over apparatuur gaat, dan gaat men los. En nee, lang niet elke audiofiel drukt zich zo sterk uit. Maar in het algemeen kun je stellen dat de meeste sterk overtuigd zijn van het bestaan van hoorbare verschillen en deze verschillen ook zelf waar nemen. Als je dan claimt dat de verschillen niet hoorbaar zijn, dan neemt men je niet serieus. En alhoewel diverse luistertesten aantonen dat als er al verschillen zijn, deze heel erg klein zijn, dan toch beweert men dat de verschillen overduidelijk hun oorzaak vinden in de geluidskwaliteit.
Maar mag ik nu even wat voorbeelden...
En daar wringt de schoen een beetje. Ik heb niets tegen mensen die de mooiste en duurste apparatuur in huis halen en daar met volle teugen van genieten (sterker nog graag zelfs, ik vaar er wel bij). Het stoort mij ook niet als die mensen zichzelf wijsmaken dat de waargenomen verschillen hun oorzaak vinden in de geluidskwaliteit. Het gaat echter mis als ze met die stelling de boer op gaan. Er is een ongezonde wisselwerking ontstaan tussen leveranciers die de waanzinnigste dingen claimen enerzijds en audiofielen die die claims in het openbaar min of meer onderschrijven anderzijds. En dat geheel nog eens lekker gevoed met 'journalisten' die schrijven naar hun broodheer en winkels die er garen bij spinnen om die onzin claims in stand te houden.

Op die manier wordt het voor een beginnend enthousiasteling zeer moeilijk om zich een wel overwogen oordeel te vormen. Ik vind het eeuwig zonde als iemand van zijn zuur verdiende geld een mooi setje koopt en bespaart op apparatuur of speakers, omdat hij\zij denkt ook nog een fiks bedrag te moeten investeren in kabels om zijn\haar set goed te laten presteren, puur en alleen op basis van misinformatie en kuddegedrag van anderen. En dat terwijl hij\zij dat geld beter had kunnen steken in bv. luidsprekers. Zo iemand is beter geholpen met een goed en op feiten gefundeerd advies.

En dat is mijn beweegreden om vrij sterk van wal te steken en te ageren tegen al die nageprate marketing onzin. Niet om mijn gelijk te halen. Ik weet wat ik wel en niet hoor en waar ik mijn geld in moet steken. Niet om audiofielen het ware licht te laten zien. Maar om mensen die zoeken naar informatie ook eens de andere kant van de medaille te laten zien en vaak ook te laten horen.
Met alle respect, maar je moet wel erg eenzijdig jezelf laten voorlichten als je niet weet dat de invloed van kabels door alle serieuze partijen als "niet bewezen" wordt beschouwd. Mensen die er dan nog intrappen, die verdienen m.i. ook de rekening die ze gepresenteerd krijgen.

Wat daar ook van moge zijn: het zeer zwaar aanzetten de andere kant op wat ik hier lees maakt dat de gemiddelde geïnteresseerde snel zal afhaken, want als je gaat roepen dat er in een set van een paar honderd euro en een set van tienduizenden euro's geen kwaliteitsverschil hoorbaar is... ja, dan haakt iedereen af onder het mom "dat is aantoonbare onzin".

Ook het bijregelen van versterkers voor een test is voor de gemiddelde consument helemaal niet zo relevant. Men wil kiezen op basis van wat men daadwerkelijk koopt. En meer dan 999 vd 1.000 consumenten laat de boel niet bijregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
[...]
Je kan alles wel in het absurde willen trekken, maar heel veel schieten we daar niet mee op. Iets is bewezen of niet.
Ehm, begon jij daar niet mee door te zeggen dat geen positief niet automatisch negatief is, dus dat geen enkele positieve ABX-test niets zou zeggen over of het wel of niet mogelijk was?
Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 22:12:
[...]
Wat daar ook van moge zijn: het zeer zwaar aanzetten de andere kant op wat ik hier lees maakt dat de gemiddelde geïnteresseerde snel zal afhaken, want als je gaat roepen dat er in een set van een paar honderd euro en een set van tienduizenden euro's geen kwaliteitsverschil hoorbaar is... ja, dan haakt iedereen af onder het mom "dat is aantoonbare onzin".
En dan wordt er dus geprobeerd om het aan te tonen en dat lukt maar niet, en dat lukt maar niet.
Misschien dat het toch niet zulke aantoonbare onzin is.
Ook het bijregelen van versterkers voor een test is voor de gemiddelde consument helemaal niet zo relevant. Men wil kiezen op basis van wat men daadwerkelijk koopt. En meer dan 999 vd 1.000 consumenten laat de boel niet bijregelen.
Dat is toch niet relevant? Als je daarvan uitgaat dan gaat het helemaal niet meer om kwaliteit, dan gaat het enkel nog maar om welk setje het hardste in de winkel staat.

[ Voor 55% gewijzigd door Gomez12 op 04-10-2011 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

j-phone schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 22:11:

Is goed, kom ik bij jou langs met een goedkope transistor radio en zeg dat ik geen verschil hoor met jouw set.
En ik haal dan de buurman erbij en die hoort het wel en vervolgens bewijs ik dat er hoorbare verschillen zijn. Dat jij ze niet hoort is irrelevant voor die stelling. Stevie Wonder ziet ook niet het verschil tussen een fiets en een vrachtwagen, maar me dunkt dat dat verschil zichtbaar is...
Je kan niet bewijzen dat iets niet bestaat.
O nee? Ik kan bewijzen dat er geen perpetuum mobile bestaat. Dus daar ga je al...
Rechtsleer is overigens iets heel anders dan wetenschap, alhoewel forensisch bewijs toch echt wel vanuit de wetenschap komt.
Rechtsleer is een van de oudste wetenschappen, samen met geneeskunde. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gomez12 schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 22:13:

Ehm, begon jij daar niet mee door te zeggen dat geen positief niet automatisch negatief is, dus dat geen enkele positieve ABX-test niets zou zeggen over of het wel of niet mogelijk was?
Ik begon met de stelling dat als met de ABX test niet bewezen kan worden dat het hoorbaar is, dat niet automatisch betekent dat bewezen is dat het niet hoorbaar is.

Dat is overigens een feit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Laten we nou niet nog eens alles wat al een keer met onder andere DS04 de revue is gepasseerd nog eens met DS4 bespreken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 22:16:
[...]
O nee? Ik kan bewijzen dat er geen perpetuum mobile bestaat. Dus daar ga je al...
Doe eens een poging, gewoon voor de grap. Ik kan namelijk niet bewijzen dat er geen buiten het universum (/onze natuurwetten) aliens zijn die geen perpetuum mobile bezitten.

En hetzelfde gaat op voor de wel / niet hoorbare geluidskwaliteits verschillen, ik kan niet bewijzen dat ze er niet zijn, maar ik kan je wel vertellen dat er tot nu toe nog geen echte test is geweest waaruit er ook maar enig vermoeden die richting op is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk dat jij dat denkt, maar de wetenschap kent niet zoiets als bewijslast, anders dan dat je als je iets claimt men gaarne enige onderbouwing wenst voordat men dat serieus neemt. En bewijs hoeft helemaal niet, aannemelijk maken mag ook best in bepaalde gevallen. Je moet gewoon een goed verhaal hebben.

In de rechtsleer werkt het ook anders. Standaard is het wel zo dat wie stelt aannemelijk moet maken, maar daar zijn echt wel uitzonderingen op.

Van zowel de wetenschap, als van de rechtsleer schijn jij niet te begrijpen, dat wie iets stelt, dat ook moet bewijzen. Helaas komen de audiofielen nooit verder dan een postulaat (Wij kunnen onmeetbare verschillen horen). En een postulaat is slechts een (ongefundeerde) veronderstelling, die niet bewijsbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gomez12 schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 22:20:

Doe eens een poging, gewoon voor de grap. Ik kan namelijk niet bewijzen dat er geen buiten het universum (/onze natuurwetten) aliens zijn die geen perpetuum mobile bezitten.
Begrijp ik nu goed dat jij gaat beweren dat natuurkundige wetten alleen op aarde gelden? Dan onderschat je het vakgebied toch wel...

Maar er gaat energie verloren tijdens de beweging (b.v. wrijving) en je kan niet uit niets energie opwekken... Heel kort en meer lijkt mij in dit verband niet nodig.
En hetzelfde gaat op voor de wel / niet hoorbare geluidskwaliteits verschillen, ik kan niet bewijzen dat ze er niet zijn, maar ik kan je wel vertellen dat er tot nu toe nog geen echte test is geweest waaruit er ook maar enig vermoeden die richting op is.
Nou, dat is al een hele verbetering tov bewezen dat het niet zo is.

Ik weet alleen niet wat je bedoelt met dat er geen hoorbare geluidskwaliteitsverschillen zijn, want die zijn er in zijn algemeenheid wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 22:30:
[...]
Begrijp ik nu goed dat jij gaat beweren dat natuurkundige wetten alleen op aarde gelden? Dan onderschat je het vakgebied toch wel...
Sinds wanneer is universum enkel de aarde?
Maar er gaat energie verloren tijdens de beweging (b.v. wrijving) en je kan niet uit niets energie opwekken... Heel kort en meer lijkt mij in dit verband niet nodig.
Waar is je bewijs dat je niet uit niets energie kan opwekken? Zo goed als alle big-bang / scheppingsverhalen etc zijn hier juist op berust. Ergens ooit was er niets en later was er iets dat zich uitbreide.
[...]
Ik weet alleen niet wat je bedoelt met dat er geen hoorbare geluidskwaliteitsverschillen zijn, want die zijn er in zijn algemeenheid wel.
En de test-resultaten voor die algemeenheid zijn waar ook alweer? Oh ja, die zijn er niet...

Je hebt een aantal mensen die het beweren, het valt (binnen grenzen) logisch te veronderstellen vanuit de meetverschillen, maar de testresultaten die het zouden kunnen ondersteunen, tja die zijn er niet.
De testresultaten zeggen : nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gomez12 schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 22:36:

Sinds wanneer is universum enkel de aarde?
Verkeerd gelezen. Ik zie nu dat je gewoon aan het trollen bent.
Waar is je bewijs dat je niet uit niets energie kan opwekken? Zo goed als alle big-bang / scheppingsverhalen etc zijn hier juist op berust. Ergens ooit was er niets en later was er iets dat zich uitbreide.
Scheppingsverhaal en big bang gaan beiden niet uit van niets naar iets. Schepping kende al een god en big bang gaat gewoon niet uit van niets, men weet het alleen niet,
En de test-resultaten voor die algemeenheid zijn waar ook alweer? Oh ja, die zijn er niet...
O nee? Jij denkt dat een simpel luidsprekertje van 10 euro hetzelfde klinkt als een Grande Utopia?
Je hebt een aantal mensen die het beweren, het valt (binnen grenzen) logisch te veronderstellen vanuit de meetverschillen, maar de testresultaten die het zouden kunnen ondersteunen, tja die zijn er niet.
De testresultaten zeggen : nee.
Zelfs met kabels wel. Zullen we een kabel van 1.000 km vergelijken met een kabel van 1 meter? Beiden 0,75 kwadraat?

Misschien dat je zelf niet door hebt hoe ruim jij jouw stelling poneert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 22:50:
[...]
Verkeerd gelezen. Ik zie nu dat je gewoon aan het trollen bent.
??? Jij bent degene die bij audio niets als onmogelijk wilt aannemen totdat de onmogelijkheid 100% bewezen is, maar bij een perpetuum mobile wil je niet dezelfde criteria hanteren?
[...]
Misschien dat je zelf niet door hebt hoe ruim jij jouw stelling poneert...
Verwacht je nu echt dat er een disclaimer van 20 regels onder elke post komt te staan?

Ik had het idee dat de basis-ingredienten voor de stellingen al goed en duidelijk door killer waren uitgelegd.
Je hebt zelf nog tig vragen gesteld over die basis-principes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gomez12 schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 22:57:

??? Jij bent degene die bij audio niets als onmogelijk wilt aannemen totdat de onmogelijkheid 100% bewezen is, maar bij een perpetuum mobile wil je niet dezelfde criteria hanteren?
Wijs mij even op die 100%. Dan neem ik onmiddellijk mijn woorden terug, want dat is onzinnig. Ik weet alleen verdomd zeker dat ik dat zo nimmer gesteld heb.

Ik heb gesteld dat de lat niet halen bij een ABX niet het bewijs is van het tegendeel.
Verwacht je nu echt dat er een disclaimer van 20 regels onder elke post komt te staan?
Nee, maar wel normale communicatienormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
't is ook nergens voor nodig aan te nemen dat iets niet zo is als adequate argumenten ontbreken dat iets wel zo is. Ik zou het in dat geval wel apart vinden aan te nemen dat iets wel zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 23:23:
[...]
Wijs mij even op die 100%. Dan neem ik onmiddellijk mijn woorden terug, want dat is onzinnig. Ik weet alleen verdomd zeker dat ik dat zo nimmer gesteld heb.
Welke 100%? Die je insinueert maar niet opschrijft?
Ik heb gesteld dat de lat niet halen bij een ABX niet het bewijs is van het tegendeel.
Je hebt wel iets meer gesteld (en dan bedoel ik niet enkel over ABX) maar toch doe je een stelling als dat je kan bewijzen dat er geen perpetuum mobile bestaat. Dat rijmt gewoon niet met elkaar...
[...]
Nee, maar wel normale communicatienormen.
Je vindt van alles insinueren en je naderhand beroepen op dat je het niet strikt letterlijk gezegd hebt een normale communicatievorm? Apart...

Maar op advies van anderen zal ik het principe hanteren : Don't feed the troll (anymore)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:45

mr.paaJ

generatie cmd+z

Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 23:23:

Niet een bewijs, maar wel voldoende om aannemelijk te maken dat je het niet echt hoort. Alles onder de lat (die lager komt bij meer pogingen) is net zo waarschijnlijk als puur gokwerk.
Tot je onder een drempel komt waarbij het waarschijnlijker is dat je alles verkeerd hoort natuurlijk, misschien moeten we die mogelijkheid ook openhouden?

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 22:16:
[...]

En ik haal dan de buurman erbij en die hoort het wel en vervolgens bewijs ik dat er hoorbare verschillen zijn. Dat jij ze niet hoort is irrelevant voor die stelling. Stevie Wonder ziet ook niet het verschil tussen een fiets en een vrachtwagen, maar me dunkt dat dat verschil zichtbaar is...

[...]

[...]

Rechtsleer is een van de oudste wetenschappen, samen met geneeskunde. :o
Wat jouw buurman ook zegt, ik hoor geen verschil. Bewijs is dan dus niet geleverd. En daar gaat het om, bewijs. Ik weet niet wat jij onder bewijs bestaat, maar dat is het dus niet.

Succes met bewijzen dat iets niet bestaat.

Kan je mij een link geven dat rechtsleer een wetenschap is? Als er iets verandert bij economisch ontij en andere omstandigheden is het wel rechtsleer. Natuurkundige wetten daarentegen...

[ Voor 6% gewijzigd door j-phone op 05-10-2011 00:00 ]

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

j-phone schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 23:44:

Wat jouw buurman ook zegt, ik hoor geen verschil. Bewijs is dan dus niet geleverd. En daar gaat het om, bewijs. Ik weet niet wat jij onder bewijs bestaat, maar dat is het dus niet.
Dus als mijn buurman voor de ABX test slaagt, maar jij het niet hoort, dan is het onhoorbaar... Nou fijn dat we weten dat jij denkt dat de wereld om jou draait...
Succes met bewijzen dat iets niet bestaat.
Mij lukt zoiets wel. Heb ik hierboven al gedaan.
Kan je mij een link geven dat rechtsleer een wetenschap is? Als er iets verandert bij economisch ontij en andere omstandigheden is het wel rechtsleer. Natuurkundige wetten daarentegen...
Als je dit soort zaken niet uit je hoofd weet is het niet zo best gesteld met je algemene kennis...
mr.paaJ schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 23:33:

Niet een bewijs, maar wel voldoende om aannemelijk te maken dat je het niet echt hoort. Alles onder de lat (die lager komt bij meer pogingen) is net zo waarschijnlijk als puur gokwerk.
Nee. Als het puur gokwerk is kom je rond de 50% uit. De ABX test vereist vele hogere percentages omdat men de kans op een valse positief wil uitsluiten. Dat is niet vreemd als je wil bewijzen dat iets hoorbaar is, maar als je de andere stelling wil bewijzen (niet hoorbaar), dan moet je zorgen dat niemand al te ver boven die 50% uit kan komen.
Tot je onder een drempel komt waarbij het waarschijnlijker is dat je alles verkeerd hoort natuurlijk, misschien moeten we die mogelijkheid ook openhouden?
Natuurlijk kan dat. Maar dan moet je met andere percentages komen. Als je gaat testen en iedereen blijft rond de 50% zitten, dan moet je er vanuit gaan dat het in ieder geval niet te duiden is.

Dat wil nog niet zeggen dat het niet geregistreerd wordt in de hersenen natuurlijk.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2011 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gomez12 schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 23:33:

Welke 100%? Die je insinueert maar niet opschrijft?
Ik begrijp het al. Als jij iets opschrijft wat onzin is, dan had ik beter moeten bedenken wat jij eigenlijk bedoelde zodat het weer klopt. Als ik iets opschrijf wat correct is, dan ga jij er iets anders van maken zodat het niet klopt.

Ja, zo kun jij een discussie misschien wel winnen... Maar Het werkt net wat anders in de wereld.
Je hebt wel iets meer gesteld (en dan bedoel ik niet enkel over ABX) maar toch doe je een stelling als dat je kan bewijzen dat er geen perpetuum mobile bestaat. Dat rijmt gewoon niet met elkaar...
Kennelijk kan jij niet lezen. Maar iedereen die wetenschappelijke normen hanteert zal het met mij eens zijn dat bewezen is dat er geen perpetuum mobile bestaat en dat niet bewezen is dat er geen merkbare verschillen zijn in de geluidskwaliteit tussen audiocomponenten.
Je vindt van alles insinueren en je naderhand beroepen op dat je het niet strikt letterlijk gezegd hebt een normale communicatievorm? Apart...
Ik insinueer niets. Jij leest niet goed.
Maar op advies van anderen zal ik het principe hanteren : Don't feed the troll (anymore)
Het blijft opvallend hoe lastig het is om een serieuze discussie te voeren in dit draadje. Ik zeg heel gematigde zaken, maar dan ben je al een troll...

Hou toch op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
Verwijderd schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 07:56:
[...]

Dus als mijn buurman voor de ABX test slaagt, maar jij het niet hoort, dan is het onhoorbaar... Nou fijn dat we weten dat jij denkt dat de wereld om jou draait...

[...]

Mij lukt zoiets wel. Heb ik hierboven al gedaan.

[...]

Als je dit soort zaken niet uit je hoofd weet is het niet zo best gesteld met je algemene kennis...

[...]
Er is nogal een verschil tussen 'de buurman erbij halen' en de buurman die slaagt voor een ABX test.

Verder voeg ik mij bij Gomez12, persoonlijke aanvallen zijn overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 08:08... iedereen die wetenschappelijke normen zal met mij eens zijn...
Lijkt mij erg onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

[...]
Maar dat iets niet bestaat is nooit onomstotelijk bewezen of te bewijzen.
Dan weet ik niet welke wetenschappelijke publicaties jij de laatste tijd gelezen hebt.. In de wetenschap zijn er grofweg 2 richtingen. De eerste is de vorming van een theorie of stelling. Die theorie dient onderbouwd te zijn met aannemelijke argumenten om serieus genomen te worden en verder onderzocht te worden. De andere is het publiceren van een bewezen feit (een wet zo je wilt). Deze dient ten allen tijden voorzien te zijn van verifieerbaar en reproduceerbaar bewijs.
Noem mij één rechtszaak waarbij de bewijslast bij de verdachte gelegd werd.
Je wilt het geloof ik niet begrijpen. Je kunt niet bewijzen dat iets er niet is. Maar ik zal de handschoen oppakken:

De meetbare verschillen tussen kabels bevinden zich in hele kleine marges. Verschillen van tienden van nanoseconden in looptijd, verschillen van >-100dB in ruisvloer, verschillen in 0,01dB in lineariteit. Deze verschillen zijn zo klein dat het indien je er signaal doorheen stuurt dit verschil t.o.v. een andere kabel zo weinig elektrische energie vertegenwoordigd dat dit met normale tot luide versterking onvoldoende energie oplevert om het menselijk trommelvlies in beweging te laten brengen. En dus zijn de verschillen onhoorbaar.
Maar mag ik nu even wat voorbeelden...
Van het hear.nl forum (overigens een waanzinnig kul argument maar goed:
`t bevreemt mij dat jij geen verschil hebt gehoord tussen de Audiolab kabel (die over het algemeen verre van slecht zijn) en de Siltech. Of je het verschil nu groot of klein gevonden zou hebben, verschil zou er geweest moeten zijn. Tenzij (wij merken dat dat nogaleens gebeurt) jij de kabels parallel hebt aangesloten gehad, dwz. allebei tegelijkertijd van de CD-speler (die vaak dubbele uitgangen heeft) naar verschillende ingangen op de versterker. Via de massa van de versterker zien die twee elkaar dan, en alle verschil wordt uitgevlakt. Je moet dus echt ompluggen.
En een linkje van een youtube filmpje van wat griekse audiofielen.

en nog eentje uit dit topic:
[b[Frogmen schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 10:32:[/b]
... Loop lekker voor je test de eerste de beste hifi zaak in en luister even, ...
Toevallig dit weekend thuis de versterker vervangen en mijn vrouw kon onbevooroordeelt duidelijk het verschil horen.
Met alle respect, maar je moet wel erg eenzijdig jezelf laten voorlichten als je niet weet dat de invloed van kabels door alle serieuze partijen als "niet bewezen" wordt beschouwd. Mensen die er dan nog intrappen, die verdienen m.i. ook de rekening die ze gepresenteerd krijgen.
Is dat zo? Als ik de media lees, mijn leverancier (de winkel) vraag en wat audioclubs bevraag (allemaal mensen waarvan je verwacht dat ze kennis van zaken hebben) krijg ik allemaal een min of meer gelijkluidend antwoord.
Even de speakers en extreme uitersten daargelaten...Toon mij eens aan dat het onzin is dan?
Dat klopt. Maar daardoor hebben ook 999 van de 1000 consumenten een keus gemaakt op basis van allerlei variabelen die niets te maken hebben met de geluidskwaliteit.

Maar goed. Laat ik het omdraaien. Jij vraagt steeds om bewijs en onderbouwing dat 9 van de 10 mensen puur op gehoor geen verschil kunnen waarnemen tussen kabels (en voor mijn part versterkers) omdat je er van overtuigd bent dat het niet waar is. Bewijs mij dan eens het tegendeel aub. Waaruit zou onomstotelijk (of zeer waarschijnlijk) blijken dat dit wel het geval is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:37

mux

99% efficient!

Volgens mij is ergens de draad verloren gegaan en zijn mensen discussietrucs/fouten gaan gebruiken om hun gelijk te halen.

Het is per definitie onmogelijk om te bewijzen dat iets niet bestaat. Nog een correctie op Killer: er zijn geen twee stromingen in de wetenschap zoals jij het formuleert, er is maar één stroming: theorieën en modellen. Dat heet wetenschap. Er bestaan geen 'wetten' als contrast met theorieën; wetten en theorieën zijn in de wetenschap precies hetzelfde. Wat wel bestaat is concensus: heel veel wetenschappers hebben dan met elkaar afgesproken dat, totdat het weerlegd wordt, een bepaalde theorie voor waar kan worden aangenomen zonder argumentatie.

Het heeft dus ook geen zin om in deze draad wetenschap te pretenderen en vervolgens te stellen dat iedereen met een wetenschappelijke achtergrond begrijpt dat iets onzin is/niet bestaat: dat kun je direct verwerpen omdat het 1) een onnodige discussietruc is (autoriteit) en 2) je dat niet kunt bewijzen. Wat je wel kunt doen is aannemelijk maken dat iets niet kan (bijvoorbeeld zoals Killer doet cijfertjes geven van verschillen tussen kabels, en aantonen dat dit meer dan een orde-grootte buiten het menselijk gehoor zit). En je kunt ingaan op het kosten/batenargument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 15:33
Helemaal eens met mux. Laten we alsjeblieft deze discussie om het discussieren stoppen en proberen op een normale manier als volwassen mensen hierover te discussieren.
Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 15:25:
Helaas niet hilarisch maar realistisch. Zoals ik al aangaf in die wijntest blijkt dat je hersenen anders reageren bij wijn waarvan je denkt dat ze duur is dan bij wijn waarvan je denkt dat ze goedkoop is.
Dat is met hersenscans geconstateerd.

Het hele punt van placebo's is juist dat je hersenen je anders laten reageren. Dat je dus andere hersenactiviteit hebt terwijl er geen echte verschillen zijn. Een hersenscan is dus aantoonbaar niet betrouwbaar.

Als je de effecten van placebo's wilt vermijden dan is er maar één betrouwbare methode om te testen, en dat is dubbelblind.
En of dat dan een dubbelblinde ABX test is, of een andere dubbelblinde test dat maakt totaal niet uit. zolang het maar dubbelblind is.

Het is zinloos om verder te discussieren als er niet eerst overeenstemming is dat een dubbelblinde test noodzakelijk is om objectief te bepalen of er wel of niet een hoorbaar verschil is of niet.

Als je dat niet wilt, dan kun je hoogstens nog testen welke kabels de beste placebos opleveren, maar dat is volgens mij niet waar we naar op zoek waren.

Als we het er over eens zijn dat we een dubbelblinde test moeten doen, dan is volgens mij de beste manier om een testmethode te vinden, dat DS4 aangeeft hoe hij zelf heeft bepaald welke kabels voor hem goed genoeg waren.
En dan kunnen we die methode dubbelblind maken.

[ Voor 14% gewijzigd door mjtdevries op 05-10-2011 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

@Mux. Je hebt helemaal gelijk. Ik probeerde hetzelfde te zeggen in wat meer Jip en Janneke taal. Het gemaakte punt blijft ongewijzigd.

@mjtdevries.

Wat jij zegt.

@DS4

We kunnen oeverloos argumenten blijven slingeren. Feit blijft overeind dat indien er verschillen zijn deze tot nu heel erg klein gebleken zijn en tijdens veel luistertesten niet onderscheiden kunnen worden door het gros van alle luisteraars.Feit is ook dat het nog niemand onder gecontroleerde omstandigheden gelukt is om ooit een hoorbaar verschil aan te tonen (tenminste niet in een gedocumenteerde test)

Nu mag jij overtuigd zijn van het nut en de validiteit van een ABX en dat doorspekken met je eigen argumenten. Ook mag jij ervan overtuigd zijn te behoren tot die hele specifieke elite die beschikt over onmenselijk goede oren. Dat veranderd echter niets aan de stelling, nog aan de validiteit van de ABX.

Ik ben er wel klaar mee. Blijkbaar ben je niet te overtuigen met feiten en houd je stringent vast aan je eigen overtuigingen. Dat is je goed recht en blijkbaar werkt dat voor jou. Ik heb naar mijn mening voldoende aannemelijk gemaakt dat mijn stelling klopt aan de hand van voorbeelden, geaccepteerde theorieën en reproduceerbare testen. Als dat voor jou niet voldoende is, dan kan ik er ook niets meer aan doen.

Van jou kant heb ik helaas tot nu toe alleen maar eigen aannames en niet reproduceerbare testvoorstellen mogen ontvangen en dat is voor mij niet voldoende om jou stelling over te nemen. Daarvoor heb ik meer nodig.
Een recent audiogram van jou gehoorcapaciteiten zou een leuk begin zijn.

Zullen we het erbij laten dat we overeenkomen het niet overeengekomen te zijn?

Ik ben in ieder geval blij dat ontwerpers van audioapparatuur zich bij de ontwikkeling van apparatuur gebruik maken van alle bekende en bewezen technieken en theorieën. Dat zorgt voor consistente apparaten waar jij en ik dagelijks van genieten. Die enkeling die wel ontwerpt op basis van aannames en onmeetbare grootheden en alle niet onderbouwde argumentatie accepteert, die zien we uiteindelijk wel eens een keer in het nieuws (brandwonden, failliet, ontplofte fabriek, overtreden wetgeving :+ ).

[ Voor 10% gewijzigd door Killer op 05-10-2011 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devster
  • Laatst online: 14-08 18:08

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

Dank aan Gomez12, Killer, Mux en Gustav Mahler voor het geven van de antwoorden. Niets aan toe te voegen.
En velen met jou (waaronder ikzelf....)

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Killer schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 09:56:

Maar dat iets niet bestaat is nooit onomstotelijk bewezen of te bewijzen.
Dat is a. onjuist en b. heb ik het nergens over 100% zeker, maar gewoon wat we ook met de ABX test doen: zodanig zeker dat de kans dat het toch bestaat nihil is.
Dan weet ik niet welke wetenschappelijke publicaties jij de laatste tijd gelezen hebt.. In de wetenschap zijn er grofweg 2 richtingen. De eerste is de vorming van een theorie of stelling. Die theorie dient onderbouwd te zijn met aannemelijke argumenten om serieus genomen te worden en verder onderzocht te worden. De andere is het publiceren van een bewezen feit (een wet zo je wilt). Deze dient ten allen tijden voorzien te zijn van verifieerbaar en reproduceerbaar bewijs.
Dat is iets anders dan een bewijslast, maar goed...
Noem mij één rechtszaak waarbij de bewijslast bij de verdachte gelegd werd.
Verrweweg de meeste rechtzaken zijn niet van strafrechtelijke aard, maar ik ken er wel een hoop waarbij de bewijslast de facto bij de verdachte ligt en dat zijn de zogenoemde Mulderzaken.

Overigens ben je een beetje in de war, want de verdachte stelt niet dat hij onschuldig is (althans, dat is irrelevant), het OM stelt dat iemand schuldig is aan hetgeen tenlaste is gelegd (de omvang van het geding wordt ook bepaald door het OM), waarmee de bewijslast in eerste instantie bij het OM te liggen komt. Dat kan in de loop van de procedure wat verschuiven naar de verdachte. In bepaalde situaties kan het zo zijn dat indien de verdachte geen redelijke verklaring kan geven voor iets de rechter daar conclusies uit mag trekken... Zelfs indien dat de facto inhoudt dat het zwijgen van de verdachte in zijn nadeel gaat werken (aldus EHRM).
Je wilt het geloof ik niet begrijpen. Je kunt niet bewijzen dat iets er niet is. Maar ik zal de handschoen oppakken:

De meetbare verschillen tussen kabels bevinden zich in hele kleine marges. Verschillen van tienden van nanoseconden in looptijd, verschillen van >-100dB in ruisvloer, verschillen in 0,01dB in lineariteit. Deze verschillen zijn zo klein dat het indien je er signaal doorheen stuurt dit verschil t.o.v. een andere kabel zo weinig elektrische energie vertegenwoordigd dat dit met normale tot luide versterking onvoldoende energie oplevert om het menselijk trommelvlies in beweging te laten brengen. En dus zijn de verschillen onhoorbaar.
Steeds maar teruggrijpen op kabels, terwijl ik al lang en breed heb aangegeven dat ik daar ook niet in geloof is niet zo heel relevant aangezien ik gewoon over de ABX test in zijn algemeenheid sprak.
Van het hear.nl forum (overigens een waanzinnig kul argument maar goed:
Nou zie ik hier geen enorme claim, maar wel onzin... dat dan weer wel. Het is een soort van cabaret eigenlijk.
En een linkje van een youtube filmpje van wat griekse audiofielen.

en nog eentje uit dit topic:
Maar dat je verschil hoort tussen versterkers is zo vreemd niet toch? Wie weet stond versterker A met de balans ver naar links en versterker B met de balans ver naar rechts en dat is dan toch duidelijk hoorbaar?

Die ABX test geeft toch ook alleen maar geen positief als er niet eerst gecalibreerd wordt? Dus dit is voorwaar geen vreemde uitspraak.
Is dat zo? Als ik de media lees, mijn leverancier (de winkel) vraag en wat audioclubs bevraag (allemaal mensen waarvan je verwacht dat ze kennis van zaken hebben) krijg ik allemaal een min of meer gelijkluidend antwoord.
Nou, zowel de producent van mijn versterker als de producent van mijn speakers hebben op hun website staan dat er geen bewezen meerwaarde is bij dure kabels (hun advies: neem gewoon goede voldoende dikke kabels).

Het is misschien ook maar wat je wil zien...
Even de speakers en extreme uitersten daargelaten...Toon mij eens aan dat het onzin is dan?
Luidsprekers horen bij een set. Dus waarom zouden die nu ineens niet mee mogen doen?
Dat klopt. Maar daardoor hebben ook 999 van de 1000 consumenten een keus gemaakt op basis van allerlei variabelen die niets te maken hebben met de geluidskwaliteit.

Maar goed. Laat ik het omdraaien. Jij vraagt steeds om bewijs en onderbouwing dat 9 van de 10 mensen puur op gehoor geen verschil kunnen waarnemen tussen kabels (en voor mijn part versterkers) omdat je er van overtuigd bent dat het niet waar is. Bewijs mij dan eens het tegendeel aub. Waaruit zou onomstotelijk (of zeer waarschijnlijk) blijken dat dit wel het geval is?
Dit bedoel ik toch echt met slecht lezen. Ik heb de afgelopen dagen toch meermaals aangegeven dat ik niet geloof dat koper zich anders gaat gedragen als je er meer voor hebt betaald.

Het lijkt mij evident dat ik daarmee poog aan te geven dat ik niet geloof in dure kabels... Maar kennelijk ben ik niet duidelijk genoeg dus bij deze: ik geloof niet in dure kabels.
mjtdevries schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 13:35:

Helaas niet hilarisch maar realistisch. Zoals ik al aangaf in die wijntest blijkt dat je hersenen anders reageren bij wijn waarvan je denkt dat ze duur is dan bij wijn waarvan je denkt dat ze goedkoop is.
Dat is met hersenscans geconstateerd.
Dat is toch helemaal geen probleem. Vertel niet van te voren welke kabel, of versteker, of luidspreker je gaat testen en de beïnvloeding van prijs, merk, enz. is niet meer aanwezig.
Het hele punt van placebo's is juist dat je hersenen je anders laten reageren. Dat je dus andere hersenactiviteit hebt terwijl er geen echte verschillen zijn. Een hersenscan is dus aantoonbaar niet betrouwbaar.
De hersenscan is weldegelijk betrouwbaar als je voorkomt dat er placeboeffect op kan treden. Daarnaast kun je ook kijken naar de verschillen bij een groep die wel weet wat er getest wordt en die dat niet weet. Kijken of er dan nog verschillen zijn.
Als je de effecten van placebo's wilt vermijden dan is er maar één betrouwbare methode om te testen, en dat is dubbelblind.
En of dat dan een dubbelblinde ABX test is, of een andere dubbelblinde test dat maakt totaal niet uit. zolang het maar dubbelblind is.
Maar je kan toch nog steeds dubbelblind testen als je hersenscans maakt? Het enige wat je er dan uithaalt is dat mensen moeten gaan raden en daarmee vertroebel je de test.
Het is zinloos om verder te discussieren als er niet eerst overeenstemming is dat een dubbelblinde test noodzakelijk is om objectief te bepalen of er wel of niet een hoorbaar verschil is of niet.
Het lijkt mij zinloos om te veronderstellen dat ik mensen vooraf wil vertellen waar ze naar gaan luisteren. Ook dat is vertroebelen van de test.
Als je dat niet wilt, dan kun je hoogstens nog testen welke kabels de beste placebos opleveren, maar dat is volgens mij niet waar we naar op zoek waren.

Als we het er over eens zijn dat we een dubbelblinde test moeten doen, dan is volgens mij de beste manier om een testmethode te vinden, dat DS4 aangeeft hoe hij zelf heeft bepaald welke kabels voor hem goed genoeg waren.
En dan kunnen we die methode dubbelblind maken.
Ik gebruik luidsprekerkabels van enkele euro's. Het spijt mij, maar het feit dat ik de ABX ter discussie stel als end all test wil niet automatisch zeggen dat ik geloof in dure kabels. Nogmaals, ik begrijp ook niet dat dat gedacht wordt aangezien ik de afgelopen dagen meermaals het tegendeel heb beweerd.

Gevalletje rode lap - stier wellicht?
Killer schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 16:00:
Blijkbaar ben je niet te overtuigen met feiten en houd je stringent vast aan je eigen overtuigingen.
Ik ben prima te overtuigen. Maar als ik meermaals meld dat ik helemaal niet geloof in dure kabels en de een na de ander mij voor de voeten gooit dat ik geloof in dure kabels...

... dan vrees ik dat er helemaal niet gelezen wordt wat ik schrijf.

Ik heb ook niets tegen die ABX test. Natuurlijk geeft die resultaten waar je wat mee kan. Ik zeg alleen dat het daarmee niet gedaan is. Ten eerste: het niet halen van de lat wil niet zeggen dat je geen verschil hebt gehoord, maar alleen maar dat je niet zo duidelijk verschil hebt gehoord dat je een score hebt neergezet die zo hoog is dat er (vrijwel) geen sprake meer kan zijn van toeval.

Interessant zou zijn om dat andersom te testen. Bij geen enkel hoorbaar verschil zou je met voldoende tests uit moeten komen tussen de 49-51%. Als er mensen zijn die niet onder de 55% te krijgen zijn... horen ze kennelijk wel een klein beetje verschil. Bij goede kabels (dus: niet kapot en voldoende voor de toepassing) zal je daar ook wel op uitkomen naar mijn mening en lukt het uiteindelijk niemand om die 55% vol te houden.

Daarnaast geef ik aan dat er bij een ABX niet alleen verschil moet worden gehoord, maar dit ook moet worden geduid. Dat is lastiger. Vandaar dat ik aangeef dat er een betere manier van testen in theorie bestaat en dat is de hersenscan, want dan haal je dat element eruit. Een element welke vervuiling kan geven.

Allemaal geen hele bijzondere opmerkingen, maar in een omgeving waar mensen graag het eigen gelijk halen op basis van de resultaten van de ABX is het kennelijk wat teveel...

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2011 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elvis56686
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
@DS4:

Ik had deze thread al tijden niet meer gevolgd maar heel veel heb ik niet gemist zo te zien. In het verleden ging het altijd ongeveer zo: Persoon A hoort enorme verschillen tussen 2 kabels/cd spelers/dacs/whatever en men moet wel een flinke afwijking hebben als de verschillen niet gehoord worden.

Persoon B wil dat testen met een blind/dubbelblind/andere test en dan begint het circus. "de muziek is niet goed", "slechte stroom", "geen tijd", "de omstandigheden zijn niet eerlijk", "wetenschap kan niet alles meten", "ik kan het alleen thuis horen en daar wil ik geen luistertest organiseren", "ik hoef me niet te bewijzen", "het maakt me niet uit wat jullie denken, ik hoor het en dan is het zo", "ik ga niet met mijn apparatuur sjouwen hoor", "ja maar die andere tests die mijn ongelijk bewijzen zijn slecht uitgevoerd", "de test mag niet te lang duren want dan word ik moe", "ik vind een 60% score overtuigend want statistiek is maar een nikszeggende wetenschap die niet op audio van toepassing is"(ok een beetje flauw dat is wat je zelf min of meer had geschreven),"onder mijn voorwaarden wil ik dat wel doen", "(nadat de teste tegemoet komt aan alle vorwaarden)oh nee dat waren niet mijn voorwaarden, ik bedoel wat anders", "ja maar dat heb ik nooit zo stellig gezegd hoor".

En zo kan de lijst nog eindeloos aangevuld worden. Echter iemand zo apart als jij heb ik nog zelden gezien op welk forum dan ook. Je hebt meerdere kansen gehad om je claims te bewijzen maar telkens verander je van standpunt, je reageert selectief op posts van anderen(en komt dan met een of andere semi onderbouwd geneuzel) of verdwijnt een tijdje compleet. Daar is op zich niks mis mee, als jij het prettig vindt om zo je tijd te vullen moet je dat zeker doen.Wat ik me dan afvraag wat is nou je doel? Wil je enkel discussie uitlokken, wil je je beter informeren(dit lijkt me in tegenstelling tot de usb mythe poster niet het geval bij jou), wil je je eigen gelijk bewijzen of speelt er iets anders? Niks mis mee om van je eigen gelijk overtuigd te zijn maar je lijkt niet open te staan voor meningen en/of feiten die niet stroken met jouw gedachtengang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Elvis56686 schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 19:33:
Echter iemand zo apart als jij heb ik nog zelden gezien op welk forum dan ook. Je hebt meerdere kansen gehad om je claims te bewijzen
Welke claim precies?
maar telkens verander je van standpunt,
Hoe kom je erbij?
je reageert selectief op posts van anderen(en komt dan met een of andere semi onderbouwd geneuzel)
Wederom kletskoek.
of verdwijnt een tijdje compleet.
Je moet hier elke week posten ofzo? :o
Daar is op zich niks mis mee, als jij het prettig vindt om zo je tijd te vullen moet je dat zeker doen.Wat ik me dan afvraag wat is nou je doel? Wil je enkel discussie uitlokken, wil je je beter informeren(dit lijkt me in tegenstelling tot de usb mythe poster niet het geval bij jou), wil je je eigen gelijk bewijzen of speelt er iets anders? Niks mis mee om van je eigen gelijk overtuigd te zijn maar je lijkt niet open te staan voor meningen en/of feiten die niet stroken met jouw gedachtengang.
Het is juist andersom.

Ik heb gezegd dat het niet halen van de lat bij een ABX test niet het ongelijk aantoont van de audiofiel... Nounounou... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:45

mr.paaJ

generatie cmd+z

Wel de onwaarschijnlijkheid, en daar gaat het om.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Misschien de claims van DS04, is verwarrend twee users met bijna dezelfde nick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mr.paaJ schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 22:02:
Wel de onwaarschijnlijkheid, en daar gaat het om.
Afhankelijk van wat je test natuurlijk, maar bij kabels is dat inderdaad het geval (met de bekende mitsen en maren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elvis56686
  • Niet online
begintmeta schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 22:03:
[...]

Misschien de claims van DS04, is verwarrend twee users met bijna dezelfde nick.
Nou je het zegt, dat was me niet eens opgevallen(iets van 60 pagina's achter elkaar door gelezen, tegen het eind zag ik het allemaal niet meer zo heel erg helder). Is dit dezelfde user of een andere? Indien dezelfde user: mijn post blijft zoals die nu staat, indien niet dezelfde user dan zal ik wat aanpassingen doen. Gezien de schrijfstijl lijkt het me overigens niet onwaarschijnlijk dat dit dezelfde user is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dezelfde en dat zonder opnieuw inloggen, dus hoe onwaarschijnlijk ook (...), de ene keer verschijnt er DS4 en de andere keer DS04.

Geen idee hoe het kan, maar profiteer ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Goed gaan we inhoudelijk verder over de ABX test DS4. Ik zal niet aannemen, nog suggereren dat jij verschillen hoort tussen wat dan ook. Maar laten we dan aub inhoudelijk reageren en met valide argumenten.
Verwijderd schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 18:01:
[...]
Dat is a. onjuist en b. heb ik het nergens over 100% zeker, maar gewoon wat we ook met de ABX test doen: zodanig zeker dat de kans dat het toch bestaat nihil is.
Waarom is dat onjuist? Onderbouw aub.

Je kunt onmogelijk bewijzen dat iets niet bestaat. Omdat er altijd aangehaald kan worden dat iets niet getest\gemeten\etc. is, hoe absurd dat ook moge zijn. Je kunt hooguit stellen dat de kans ergens op onwaarschijnlijk klein is, maar dat in geen onomstotelijk bewijs. Ik daag je uit iets te bewijzen dat niet bestaat.
[...]
Dat is iets anders dan een bewijslast, maar goed...
aardappels en aardappelen in mijn ogen. Maar laten we aub de analogie varen, die gaan vroeg of laat toch mank en laten we het bij het onderwerp houden
Maar dat je verschil hoort tussen versterkers is zo vreemd niet toch? Wie weet stond versterker A met de balans ver naar links en versterker B met de balans ver naar rechts en dat is dan toch duidelijk hoorbaar?

Die ABX test geeft toch ook alleen maar geen positief als er niet eerst gecalibreerd wordt? Dus dit is voorwaar geen vreemde uitspraak.
Klopt helemaal, maar daardoor is de uitspraak compleet niets zeggend. Een onjuiste conclusie trekken uit een set onduidelijke variabelen. Echter wordt hij wel gepropageerd als zijnde een vaststaand feit. EN dat is dus wat producenten, leveranciers en dus ook audiofielen doen: Adviezen geven die niet gestoeld zijn op een gedegen onderbouwing, slechts op een eigen gefabriceerde verklaring van onduidelijke variabelen. En daarmee kan een beginnend liefhebber niet dan het bos mee ingestuurd worden.
[...]
Nou, zowel de producent van mijn versterker als de producent van mijn speakers hebben op hun website staan dat er geen bewezen meerwaarde is bij dure kabels (hun advies: neem gewoon goede voldoende dikke kabels).
Nee, maar ze beweren wel dat hun apparatuur veel beter klinkt dan het ooit gedaan heeft en suggereren op zijn minst dat het beter klinkt dan de concurrent en en passant overdrijven ze ook nog eens een hele boel
Voorbeeldquote van hun eigen site:

Reviewers agree: sound quality is improved to a stunning degree, realizing a higher, and far more consistent standard of musical accuracy across a line of amplifiers than ever before possible.

Ik ben ervan overtuigd dat 999 van de 1000 luisteraars de laatste versterker van Bryston niet op gehoor alleen kunnen onderscheiden van het vorige model. Laat staan van een andere goed werkende versterker. Maar toch is het een 'stunning improvement' die in de werkelijkheid misschien meetbaar is en in theorie misschien door één enkeling gehoord zou kunnen worden. Als dat hun definitie van stunning improvement is, dan wil ik niet weten wat ze bedoelen met 'exceptional build quality'.
Overigens ter volledigheid, Bryston versterkers zijn over het algemeen erg goed, zowel meet als bouwtechnisch gezien. Maar dit toont wel aan dat zelf een redelijke down-to-earth producent strooit met superlatieven, die leveranciers, verkopers en in veel gevallen ook audiofielen vaak klakkeloos nabouwen.
[...]
Luidsprekers horen bij een set. Dus waarom zouden die nu ineens niet mee mogen doen?
Omdat van luidsprekers bekend en bewezen is dat deze gehoormatig van elkaar verschillen. Mits de apparatuur voldoende capabel is veranderd het geluidsbeeld van de luidspreker zelf niet (of slechts zeer zeer zeer marginaal) met andere apparatuur. Mijn stelling ging ook over kabels, cd-spelers en versterkers. Platenspelers en luidsprekers werden daar heel bewust buiten gelaten. Het voegt dus niets toe om deze te betrekken in de discussie\test.
[...]
Dit bedoel ik toch echt met slecht lezen. Ik heb de afgelopen dagen toch meermaals aangegeven dat ik niet geloof dat koper zich anders gaat gedragen als je er meer voor hebt betaald.

Het lijkt mij evident dat ik daarmee poog aan te geven dat ik niet geloof in dure kabels... Maar kennelijk ben ik niet duidelijk genoeg dus bij deze: ik geloof niet in dure kabels.
Waarvan akte
[...]
Dat is toch helemaal geen probleem. Vertel niet van te voren welke kabel, of versteker, of luidspreker je gaat testen en de beïnvloeding van prijs, merk, enz. is niet meer aanwezig.
Jawel, helaas wel. Bij een hersenscan is (voor zover ik weet) nog lang niet duidelijk welke hersenactiviteit exact overeenkomt met welke sensatie\beleving. Er zijn slecht grove indicaties. Buiten het feit dat een hersenscan erg onpraktisch uit te voeren is, is hij dus voor dit doeleind te onnauwkeurig. Als de testpersoon tijdens de luistersessies verslapt, ontspant, gespannen raakt, etc. dan veranderen de hersengolven ook. Hersengolven kunnen pas gebruikt worden indien 100% zeker is welke golf verantwoordelijk is voor de registratie van geluid
[...]
Maar je kan toch nog steeds dubbelblind testen als je hersenscans maakt? Het enige wat je er dan uithaalt is dat mensen moeten gaan raden en daarmee vertroebel je de test.
Wederom kan dat niet, omdat je niet alle variabelen weet van de hersenscan en zo de irrelevante niet kunt uitsluiten. En aangezien een hersenscan er toch niet van gaat komen (of tenminste zeer onwaarschijnlijk) heeft het ook niet zo veel zin dit pad verder te bewandelen.
Ik heb ook niets tegen die ABX test. Natuurlijk geeft die resultaten waar je wat mee kan. Ik zeg alleen dat het daarmee niet gedaan is. Ten eerste: het niet halen van de lat wil niet zeggen dat je geen verschil hebt gehoord, maar alleen maar dat je niet zo duidelijk verschil hebt gehoord dat je een score hebt neergezet die zo hoog is dat er (vrijwel) geen sprake meer kan zijn van toeval.
Met dit argument kom je steeds, maar ik zie er geen onderbouwing voor en ik snap het niet. Een verschil neem je waar, of je doet het niet. Als het verschil zo klein is dat je het maar 5 van de 10 keer waarneemt, dan zul je in het dagelijks gebruik dat verschil niet nog duidelijker gaan waarnemen (het verschil is tenslotte absoluut). En dus kun je in het dagelijks gebruik ook niet zeggen dat de set beter\slechter klinkt, omdat je het niet consistent kunt waarnemen. Aangezien een mens deze verschillen ook waarneemt op 1 en dezelfde set (vermoeidheid, gemoedstoestand, etc.) kan hij\zij nooit bepalen of de verbetering\verslechtering nu zijn oorzaak vindt in het toevallig horen van het kleine verschil of door een een andere evenveel voorkomende oorzaak. Want hoor je dat hoog nou zo mooi zuiver omdat het marginaal beter was dan dat van een ander apparaat, of hoor je het nu beter omdat je meer uitgerust bent (als voorbeeld).

Claimen dat een verschil tijdens een ABX dus te klein is om waar te nemen en tegelijk beweren dat dit in het dagelijkse gebruik wel groot genoeg is om consistent waar te nemen is in mijn ogen dus lariekoek en berust op niets anders dan eigen overtuiging en is niet gestoeld op feitelijke waarnemingen. En kan derhalve dus ook nooit een argument zijn om de validiteit van de ABX methode in twijfel te trekken.
Interessant zou zijn om dat andersom te testen. Bij geen enkel hoorbaar verschil zou je met voldoende tests uit moeten komen tussen de 49-51%. Als er mensen zijn die niet onder de 55% te krijgen zijn... horen ze kennelijk wel een klein beetje verschil. Bij goede kabels (dus: niet kapot en voldoende voor de toepassing) zal je daar ook wel op uitkomen naar mijn mening en lukt het uiteindelijk niemand om die 55% vol te houden.
Dit kan niet wat je zegt. Als er aan de hand van metingen is vastgesteld dat er geen hoorbaar verschil is, kan niemand consequent meer dan 55% scoren. (Alhoewel 55% nog ruim in de Bell-curve valt, dus laten we zeggen 75%). Doet diegene dat wel, dan is hij\zij een hele fortuinlijke gokker of detecteert hij\zij iets anders (schakel-klikken bijvoorbeeld). Je kunt geen verschil horen als het er niet is.
Daarnaast geef ik aan dat er bij een ABX niet alleen verschil moet worden gehoord, maar dit ook moet worden geduid. Dat is lastiger. Vandaar dat ik aangeef dat er een betere manier van testen in theorie bestaat en dat is de hersenscan, want dan haal je dat element eruit. Een element welke vervuiling kan geven.
Het is maar wat je verstaat onder duiden. Je hoeft alleen maar aan te geven dat je een verschil ervaart, Je hoeft het verder niet uit te leggen wat je ervaart. Naast het feit dat hersenscan niet afdoende precies zijn (als in, je weet niet exact wat je meet) en ook nog eens volledig onpraktisch, vraag ik mij ook af wat ik moet met de wetenschap dat mijn hersengolven veranderen, zonder dat ik een verschil ervaar dat ik kan waarnemen.
Of ik het verschil nou hoor of voel, dat maak niet uit tijdens een ABX. Als je maar kunt duiden dat je het verschil voelt\hoort. Dus ook die argumentatie is mijn ogen geen reden om een ABX als niet voldoende af te serveren.
Allemaal geen hele bijzondere opmerkingen, maar in een omgeving waar mensen graag het eigen gelijk halen op basis van de resultaten van de ABX is het kennelijk wat teveel...
Dat geldt voor beide partijen. Of je nu je gelijk haalt op basis van een ABX of juist ondanks een ABX. Maar laten we het eens simpel en pragmatisch aanpakken. Je kunt tegenwoordig gratis en zonder afspraak een gehoortest laten doen. Een goede audicien kan ook een audiogram maken. Als je nu eerst eens laat testen hoe goed jou gehoor is, dan kunnen we daarna gaan discussiëren over de grenswaarden en of die al dan niet detecteerbaar zijn. Ik heb het vermoeden dat als jou gehoor niet in hele positieve of negatieve manier afwijkt van het gemiddelde je nog wel eens verbaast kunt zijn over hoe hoog de grenswaarde moet liggen wil hij voor jou hoorbaar zijn. Als je gehoor gemiddeld is, liggen deze grenswaarden vele malen hoger dan de grenswaarden waarover we spreken in een ABX.

[ Voor 5% gewijzigd door Killer op 06-10-2011 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Killer schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 00:37:
.
Waarom is dat onjuist? Onderbouw aub.

Je kunt onmogelijk bewijzen dat iets niet bestaat. Omdat er altijd aangehaald kan worden dat iets niet getest\gemeten\etc. is, hoe absurd dat ook moge zijn.
Ik heb de perpetuum mobile al genoemd. Maar even voor de goede orde: ik claim nergens dat je alleen iets kan bewijzen als het 100% ipv 99,999999999999999999999999999%
Je kunt hooguit stellen dat de kans ergens op onwaarschijnlijk klein is, maar dat in geen onomstotelijk bewijs. Ik daag je uit iets te bewijzen dat niet bestaat.
PM dus.

Maar mag ik wijzen op een eerdere post, misschien dat dan duidelijk wordt wat ik beweer:
Verwijderd schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 18:22:

Ik val een beetje in herhaling, maar in het kort: er wordt alleen toeval uitgesloten op een valse positief en toeval op een vals negatief wordt daarmee extreem verhoogd.

Dat is op zich niet zo vreemd omdat het uitgangspunt is dat je wil bewijzen dat er hoorbaar verschil is, maar als je de andere kant op gaat (bewijzen dat er geen hoorbaar verschil is) en dan toeval uit gaat sluiten op een vals negatief... dan garandeer ik je dat keer op keer niet bewezen kan worden dat er geen hoorbaar verschil is zodra er meetbare verschillen zijn.
Waarbij ik wel nog even nuanceer ten opzichte van de garantie: ik kan het niet garanderen, maar ik ben er van overtuigd dat indien je verschillen meet je ook niet iedereen terug krijgt naar die 50% met eenzelfde toevalsuitsluiting als wordt gevraagd bij het bewijs van het positieve.

En mocht dat anders zijn dan verneem ik het graag.

Waar ik dus op doel is het grijze gebied: Scoort iemand na veel metingen 51% of lager, dan is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vast te stellen dat hij geen enkel verschil hoort. Scoort iemand na veel metingen 80% of hoger dan is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vast te stellen dat hij verschil hoort. Scoort hij tussen die waarden, dan is er geen conclusie mogelijk, anders dan dat niet is vast te stellen of dat er verschil wordt gehoord.
Klopt helemaal, maar daardoor is de uitspraak compleet niets zeggend. Een onjuiste conclusie trekken uit een set onduidelijke variabelen. Echter wordt hij wel gepropageerd als zijnde een vaststaand feit. EN dat is dus wat producenten, leveranciers en dus ook audiofielen doen: Adviezen geven die niet gestoeld zijn op een gedegen onderbouwing, slechts op een eigen gefabriceerde verklaring van onduidelijke variabelen. En daarmee kan een beginnend liefhebber niet dan het bos mee ingestuurd worden.
Ik zie op het internet ten aanzien van alles waar ik ook maar een beetje verstand van heb meer onzinadviezen dan goede adviezen. Waarom is dit nu ineens zo belangrijk?

En dan nog: je kan wel stellen dat als je versterkers gaat calibreren dat er dan geen verschil meer hoorbaar is, maar ook al is dat zo... voor de beginnende liefhebber is dat helemaal niet relevant, want die gaat zijn versterker niet calibreren. Die moet gewoon kopen waar hij het beste gevoel bij heeft en wees gerust: het overgrote deel van de verkochte versterkers horen niet tot high end, maar gewoon tot de goedkope massaproducten. Logisch ook.
Nee, maar ze beweren wel dat hun apparatuur veel beter klinkt dan het ooit gedaan heeft en suggereren op zijn minst dat het beter klinkt dan de concurrent en en passant overdrijven ze ook nog eens een hele boel
Voorbeeldquote van hun eigen site:

Reviewers agree: sound quality is improved to a stunning degree, realizing a higher, and far more consistent standard of musical accuracy across a line of amplifiers than ever before possible.
Nou moe! Ze houden een verkooppraatje... Maar hier wordt het serieus gevraagd:

Hififreak: Wat is het verschil in geluid tussen een Bryston van zo’n twintig jaar oud en een Bryston uit de nieuwste serie, de SST lijn?

Brian Russell: Het verschil tussen een SST en een ST is niet zo groot als het verschil tussen een ST en een NRB, die ruim vijftien jaar oud kan zijn. Als je ons zou vragen het verschil te laten zien, dan zouden we vervorming meten, met een of twee nullen achter de komma, bij de oudere modellen. Tegenwoordig zijn de versterkers beter en hebben we ’t over drie nullen achter de komma. Een andere verbetering is ontstaan door het telkenmale verder terugdringen van ruis. De NRB serie zat op een ruisvloer van zo’n 105 dB, terwijl de huidige SST een kleine 120 dB meet. De verbeteringen in vervorming en ruis zijn een direct gevolg van het gebruik van betere onderdelen en componenten, maar ook betere ontwerpen van onze eigen afdeling. Daarnaast is het technisch niveau en dus de kwaliteit van ons personeel enorm toegenomen, hetgeen tot uiting komt in nog betere producten.

En dan staat er iets totaal anders, nietwaar? Is toch een bijzonder eerlijk antwoord?

Je kan een producent niet verwijten dat hij zijn waar aanprijst. Wast witter dan wit. Red Bull geeft je vleugels. Wie niet door heeft dat reclameuitingen overdreven worden, die verdient het om opgelicht te worden.
Ik ben ervan overtuigd dat 999 van de 1000 luisteraars de laatste versterker van Bryston niet op gehoor alleen kunnen onderscheiden van het vorige model.
Hetgeen gewoon wordt toegegeven hierboven.
Laat staan van een andere goed werkende versterker. Maar toch is het een 'stunning improvement' die in de werkelijkheid misschien meetbaar is en in theorie misschien door één enkeling gehoord zou kunnen worden. Als dat hun definitie van stunning improvement is, dan wil ik niet weten wat ze bedoelen met 'exceptional build quality'.
Een stunning improvement hoeft niet groot te zijn. Als je op lichtsnelheid 0,0000000000000001% sneller gaat is dat stunning (want tot voor kort werd aangenomen dat dat niet kan).

Maar dat gezegd hebbende: het is een wervingstekst en dat zie je overal. Wasmiddelen die ineens veel beter wassen, maandverbanden waarmee je levensgeluk vertienvoudigt, automobielen die ineens veel beter rijden, enz. enz.

Waarom is het bij audio ineens oplichting?
Overigens ter volledigheid, Bryston versterkers zijn over het algemeen erg goed, zowel meet als bouwtechnisch gezien. Maar dit toont wel aan dat zelf een redelijke down-to-earth producent strooit met superlatieven, die leveranciers, verkopers en in veel gevallen ook audiofielen vaak klakkeloos nabouwen.
Zie hierboven.
Omdat van luidsprekers bekend en bewezen is dat deze gehoormatig van elkaar verschillen. Mits de apparatuur voldoende capabel is veranderd het geluidsbeeld van de luidspreker zelf niet (of slechts zeer zeer zeer marginaal) met andere apparatuur. Mijn stelling ging ook over kabels, cd-spelers en versterkers. Platenspelers en luidsprekers werden daar heel bewust buiten gelaten. Het voegt dus niets toe om deze te betrekken in de discussie\test.
Niet voor niets gaf ik aan dat bij een set ik wel voor 100 uit 100 wilde gaan. Maar er was toch echt iemand hier die een complete set van een paar 100 euro klankmatig niet te onderscheiden vond van een dure set... Ik verzin dat niet...
Jawel, helaas wel. Bij een hersenscan is (voor zover ik weet) nog lang niet duidelijk welke hersenactiviteit exact overeenkomt met welke sensatie\beleving. Er zijn slecht grove indicaties.
Dat laat onverlet dat er geen beïnvloeding is als je niet vooraf verteld welke kandidaten getest worden...
Buiten het feit dat een hersenscan erg onpraktisch uit te voeren is, is hij dus voor dit doeleind te onnauwkeurig. Als de testpersoon tijdens de luistersessies verslapt, ontspant, gespannen raakt, etc. dan veranderen de hersengolven ook. Hersengolven kunnen pas gebruikt worden indien 100% zeker is welke golf verantwoordelijk is voor de registratie van geluid
Ik heb niet gezegd dat de techniek nu ver genoeg is om het nu te doen.
Wederom kan dat niet, omdat je niet alle variabelen weet van de hersenscan en zo de irrelevante niet kunt uitsluiten. En aangezien een hersenscan er toch niet van gaat komen (of tenminste zeer onwaarschijnlijk) heeft het ook niet zo veel zin dit pad verder te bewandelen.
Natuurlijk wel. Juist pogingen om te testen op deze manier zullen die test op zeker moment mogelijk gaan maken.

(je kan je alleen afvragen of dit nu werkelijk het meest belangrijke is om te onderzoeken, maar zo lang als men ook test dmv hersenscans wat de effecten van porno zijn kan het er wat mij betreft bij)
Met dit argument kom je steeds, maar ik zie er geen onderbouwing voor en ik snap het niet. Een verschil neem je waar, of je doet het niet. Als het verschil zo klein is dat je het maar 5 van de 10 keer waarneemt, dan zul je in het dagelijks gebruik dat verschil niet nog duidelijker gaan waarnemen (het verschil is tenslotte absoluut). En dus kun je in het dagelijks gebruik ook niet zeggen dat de set beter\slechter klinkt, omdat je het niet consistent kunt waarnemen. Aangezien een mens deze verschillen ook waarneemt op 1 en dezelfde set (vermoeidheid, gemoedstoestand, etc.) kan hij\zij nooit bepalen of de verbetering\verslechtering nu zijn oorzaak vindt in het toevallig horen van het kleine verschil of door een een andere evenveel voorkomende oorzaak. Want hoor je dat hoog nou zo mooi zuiver omdat het marginaal beter was dan dat van een ander apparaat, of hoor je het nu beter omdat je meer uitgerust bent (als voorbeeld).
Dat ben ik niet met je eens. Ik heb het in eerste instantie over registreren. Dat kan gewoon onbewust. Zoals met de monitor met lage refresh. Dat kan enorm veel uitmaken. Denk ook aan 3D cinema. Heel veel mensen kunnen daar bepaald niet lang naar kijken zonder dat ze vermoeid raken en het kan zelfs effecten hebben die lijken op dronkenschap (!), waardoor je straks nog verplicht met de taxi moet als je een 3D film hebt gezien. ;)

Subtiele verschillen kunnen derhalve de beleving enorm beïnvloeden.
Claimen dat een verschil tijdens een ABX dus te klein is om waar te nemen en tegelijk beweren dat dit in het dagelijkse gebruik wel groot genoeg is om consistent waar te nemen is in mijn ogen dus lariekoek en berust op niets anders dan eigen overtuiging en is niet gestoeld op feitelijke waarnemingen. En kan derhalve dus ook nooit een argument zijn om de validiteit van de ABX methode in twijfel te trekken.
Ik vrees dat je het niet wil begrijpen, want wat ik hierboven aangeef had ik al eerder aangegeven. En daarnaast ga je geheel voorbij aan het feit dat je bij een ABX niet alleen verschil moet horen, maar ook moet duiden, wat lastig is, aangezien hersenen ook gaan invullen (zo kan ik het basloopje in The Adventures of Raindance Maggie van de RHCP prima horen als ik dat nummer beluister op mijn laptop, omdat ik weet dat het er zit, terwijl het zo miniem wordt weergegeven dat het feitelijk nauwelijks hoorbaar is).
Dit kan niet wat je zegt. Als er aan de hand van metingen is vastgesteld dat er geen hoorbaar verschil is, kan niemand consequent meer dan 55% scoren.
Ja, dat is toch wat ik zeg? Zodra mensen consequent boven de 55% blijven mag je toch wel vermoeden dat er iets hoorbaar is?
(Alhoewel 55% nog ruim in de Bell-curve valt, dus laten we zeggen 75%).
75% en dan nog willen concluderen dat er niets hoorbaar is? M.i. ontmasker je jezelf zo als iemand die echt maar 1 conclusie aanvaardbaar vind.

Je moet eens een goede dobbelsteen pakken en 100 keer werpen en dan proberen om 75% oneven, dan wel even te gaan halen. Pas als je het gehaald hebt mag je hier weer reageren, ok? Ik acht de kans dat we je hier dan weer zien nihil... :>

En dat is overigens nog aanmerkelijk eenvoudiger als alle resultaten bij elkaar optellen en dan nog boven die 75% blijven.

Ik heb overigens met een dobbelsteen 3 reeksen van 100 gedaan om even zelf te testen wat er nu redelijkerwijs uit komt: 53/47, 46/54 en 51/49. Stom toevallig exact 50-50, maar hou zo'n reeks 10 keer vol en het moet al heel gek lopen wil je boven de 51% uitkomen.

Blijft iemand met een ABX dus steken op 55%, hoe vaak je ook blijft testen... dan is er maar 1 conclusie mogelijk en dat is dat er met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid hoorbare verschillen zijn.

Blijft iemand op 75% steken is het voor die persoon kennelijk best makkelijk hoorbaar, want dat is een extreem goede score als je vaak genoeg test.
Doet diegene dat wel, dan is hij\zij een hele fortuinlijke gokker of detecteert hij\zij iets anders (schakel-klikken bijvoorbeeld). Je kunt geen verschil horen als het er niet is.
Dus als uit de ABX test blijkt dat er toch wel iets hoorbaars zal zijn, dan moet het een hele fortuinlijke gokker zijn of moet er iets anders aan de hand zijn. Nee... jij staat echt open voor andere conclusies! :o
Het is maar wat je verstaat onder duiden. Je hoeft alleen maar aan te geven dat je een verschil ervaart, Je hoeft het verder niet uit te leggen wat je ervaart.
Dat is nog steeds een vorm van duiden.
Naast het feit dat hersenscan niet afdoende precies zijn (als in, je weet niet exact wat je meet) en ook nog eens volledig onpraktisch, vraag ik mij ook af wat ik moet met de wetenschap dat mijn hersengolven veranderen, zonder dat ik een verschil ervaar dat ik kan waarnemen.
Of ik het verschil nou hoor of voel, dat maak niet uit tijdens een ABX. Als je maar kunt duiden dat je het verschil voelt\hoort. Dus ook die argumentatie is mijn ogen geen reden om een ABX als niet voldoende af te serveren.
Refresh rate...
Dat geldt voor beide partijen. Of je nu je gelijk haalt op basis van een ABX of juist ondanks een ABX. Maar laten we het eens simpel en pragmatisch aanpakken. Je kunt tegenwoordig gratis en zonder afspraak een gehoortest laten doen. Een goede audicien kan ook een audiogram maken. Als je nu eerst eens laat testen hoe goed jou gehoor is, dan kunnen we daarna gaan discussiëren over de grenswaarden en of die al dan niet detecteerbaar zijn. Ik heb het vermoeden dat als jou gehoor niet in hele positieve of negatieve manier afwijkt van het gemiddelde je nog wel eens verbaast kunt zijn over hoe hoog de grenswaarde moet liggen wil hij voor jou hoorbaar zijn. Als je gehoor gemiddeld is, liggen deze grenswaarden vele malen hoger dan de grenswaarden waarover we spreken in een ABX.
Je bent dan alleen maar aan het testen wat mijn gehoor (irrelevant in deze discussie overigens) doet ten opzichte van bekende theorieën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Een perpetuum mobile is prima mogelijk, als de huidige modellen en theorieën die we hebben over de natuur niet kloppen. Een PM zou kunnen bestaan als tachyonen bestaan, en heel even leek het erop dat zoiets gemeten was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mux schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 10:47:
Een perpetuum mobile is prima mogelijk, als de huidige modellen en theorieën die we hebben over de natuur niet kloppen. Een PM zou kunnen bestaan als tachyonen bestaan, en heel even leek het erop dat zoiets gemeten was.
Laat ik er maar even in meegaan...: de kans dat een PM bestaat is zo extreem klein met alle wetenschap die we hebben (dat is toch veilig genoeg gesteld?) dat het ervoor gehouden mag worden dat deze niet bestaat en dus lever je het bewijs. Nergens, niet in de wetenschap, niet in de rechtszaal is iets pas bewezen als het 100% zeker is. 99,999999999% is al ruim boven de limiet.

Dus kun je met ABX tests ook testen of er geen hoorbaar verschil bestaat. Dan moet je dus vaak genoeg testen en mag niemand boven de 51% blijven. En dan mag je best doorgaan met degenen die wel boven de 51% zitten en iedere ronde de mensen laten afvallen die onder de 51% zitten... maar op zeker moment moet dan iedereen door het ijs gezakt zijn.

Zo bewijs je dat iets niet bestaat. Niets bijzonders hoor. De stelling dat er hoorbare verschillen zijn test je door mensen een hoge lat over te laten komen, de stelling dat er geen hoorbare verschillen zijn test je door mensen onder een lage lat te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Je logica klopt gewoon niet. Je pretendeert wetenschappelijk aan het werk te willen gaan, en maakt vervolgens fundamentele fouten die ervoor zorgen dat je hele argumentatie inconsistent is.

99.9999999999% is geen 100%. Het maakt niet uit hoeveel negens je eraan vastplakt, het blijft niet uitgesloten dat iets alsnog kan. Het heeft derhalve geen zin om door te gaan op de gedachtegang of te bewijzen is dat iets niet bestaat, want dat kan per definitie niet. Schluss. Elke argumentatie die dit element bevat is bij voorbaat al afgeschreven, ongeacht je verdere argumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 10:55:
[...]

Dus kun je met ABX tests ook testen of er geen hoorbaar verschil bestaat. Dan moet je dus vaak genoeg testen en mag niemand boven de 51% blijven. En dan mag je best doorgaan met degenen die wel boven de 51% zitten en iedere ronde de mensen laten afvallen die onder de 51% zitten... maar op zeker moment moet dan iedereen door het ijs gezakt zijn.
Nee, je test of er wél een hoorbaar verschil is. Vind je daarvoor geen bewijs, dan concludeer je dat:

1. De testpersonen geen hoorbaar verschil hebben kunnen waarnemen;
2. Dat niet wil zeggen dat er geen verschillen zijn.

Aanvullend zou je kunnen stellen dat je breder (met meer proefpersonen) moet testen om meer algemene uitspraken te kunnen doen.

Verder: het punt is dat het alléén gaat om het hóren van de verschillen, niet om het specifieke bestaan van de verschillen. Dat doet er namelijk toch helemaal niet toe? Als je ze niet kan waarnemen zijn ze in deze context helemaal niet interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mux schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 11:06:
Je logica klopt gewoon niet. Je pretendeert wetenschappelijk aan het werk te willen gaan, en maakt vervolgens fundamentele fouten die ervoor zorgen dat je hele argumentatie inconsistent is.

99.9999999999% is geen 100%. Het maakt niet uit hoeveel negens je eraan vastplakt, het blijft niet uitgesloten dat iets alsnog kan. Het heeft derhalve geen zin om door te gaan op de gedachtegang of te bewijzen is dat iets niet bestaat, want dat kan per definitie niet. Schluss. Elke argumentatie die dit element bevat is bij voorbaat al afgeschreven, ongeacht je verdere argumenten.
Is lezen nu echt zo moeilijk? Ik schrijf nergens dat 99,9999999% hetzelfde is als 100% (duh!), maar dat het voor het leveren van bewijs niet noodzakelijk is dat je op 100% zekerheid uitkomt.

Als dat het geval was, dan zou er verdomd weinig te bewijzen zijn!
rodie83 schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 11:13:

Nee, je test of er wél een hoorbaar verschil is. Vind je daarvoor geen bewijs, dan concludeer je dat:

Je gaat met name bij punt 1 de mist in. Als je b.v. niet 18 van de 20 haalt (kennelijk een grens bij de ABX), maar 17 van de 20 is er best een grote kans dat je hoorbaar verschil hebt waargenomen, alleen is dan de kans op toeval nog zodanig dat er nog geen echt bewijs is en vraagt dat om verder meten.

En waarom je niet zou willen testen of er geen hoorbaar verschil is ontgaat mij anders dan dat men ook wel weet dat de kans groot is dat ook daar geen aan zekerheid grenzende waarschijnlijke uitspraken uit voortkomen en dat is voor sommigen kennelijk heel lastig om te accepteren.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2011 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elvis56686
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 14:05:
[...]

<KNIP>
Je gaat met name bij punt 1 de mist in. Als je b.v. niet 18 van de 20 haalt (kennelijk een grens bij de ABX), maar 17 van de 20 is er best een grote kans dat je hoorbaar verschil hebt waargenomen, alleen is dan de kans op toeval nog zodanig dat er nog geen echt bewijs is en vraagt dat om verder meten.
<KNIP>
Om nog even op die 18 uit 20 terug te komen, zoals anderen ook al voorgerekend hebben is 18 uit 20 behoorlijk overtuigend al is er nog steeds een kans dat het toeval is. Hoe minder er goed zijn op een relatief klein aantal van 20 hoe groter de kans dat het toeval/gokwerk is(de door jou aangehaalde 60% op een totaal van 20 is verre van overtuigend). 180 uit 200 kan vrijwel geen toeval zijn, met 1800 uit 2000 wordt het uitermate onwaarschijnlijk dat het toeval/gokwerk is.

Om je dan toch nog wat tegemoet te komen, wordt er 1 keer 17 uit 20 gescoord dan kan dat toeval zijn, wordt er meerdere keren 17 uit 20 gescoord dan is het vrij waarschijnlijk dat er inderdaad een verschil is gehoord, daar zullen de meeste lezers/posters hier het wel mee eens zijn . Wordt er onregelmatig gescoord, bijvoorbeeld de ene keer 3 uit 20, dan weer 12 uit 20, en daarna 17 uit 20 dan blijft het toeval/gokwerk. Dit geldt uiteraard voor vrijwel alle aantallen, 1 test met 1 score zegt eigenlijk niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 14:05:
[...]

En waarom je niet zou willen testen of er geen hoorbaar verschil is ontgaat mij anders dan dat men ook wel weet dat de kans groot is dat ook daar geen aan zekerheid grenzende waarschijnlijke uitspraken uit voortkomen en dat is voor sommigen kennelijk heel lastig om te accepteren.
Ik snap je punt. Maar dan moet de test gewoon vaker herhaald worden. Je kan dan gewoon prima uitgaan van de algemene statistiekregels hiervoor (die ik overigens niet ken).

[ Voor 6% gewijzigd door rodie83 op 06-10-2011 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickoNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:01
Maar waarom discussiëren over wat als iemand 17 uit 20 haalt. Voer gewoon deze test uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Elvis56686 schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 14:42:

Om nog even op die 18 uit 20 terug te komen, zoals anderen ook al voorgerekend hebben is 18 uit 20 behoorlijk overtuigend al is er nog steeds een kans dat het toeval is. Hoe minder er goed zijn op een relatief klein aantal van 20 hoe groter de kans dat het toeval/gokwerk is(de door jou aangehaalde 60% op een totaal van 20 is verre van overtuigend). 180 uit 200 kan vrijwel geen toeval zijn, met 1800 uit 2000 wordt het uitermate onwaarschijnlijk dat het toeval/gokwerk is.

Om je dan toch nog wat tegemoet te komen, wordt er 1 keer 17 uit 20 gescoord dan kan dat toeval zijn, wordt er meerdere keren 17 uit 20 gescoord dan is het vrij waarschijnlijk dat er inderdaad een verschil is gehoord, daar zullen de meeste lezers/posters hier het wel mee eens zijn . Wordt er onregelmatig gescoord, bijvoorbeeld de ene keer 3 uit 20, dan weer 12 uit 20, en daarna 17 uit 20 dan blijft het toeval/gokwerk. Dit geldt uiteraard voor vrijwel alle aantallen, 1 test met 1 score zegt eigenlijk niks.
Daar ben ik het in die zin mee eens dat indien het puur gokwerk blijft dat langzaamaan de 50% gehaald zou moeten worden. Als je rond de 55% blijft cirkelen, ook al test je nog zo vaak, dan lijkt er toch iets hoorbaar te zijn, althans... dan staat de stelling dat het niet hoorbaar is op losse schroeven.

Maar nu komen we ergens: het niet halen van de norm van de ABX test (die op zichzelf verklaarbaar is omdat men toeval zoveel mogelijk wil uitsluiten) wil niet zeggen dat iets niet hoorbaar is. Je haalt alleen niet de drempel op basis waarvan je kan stellen dat het geen toeval meer kan zijn/er geen rekening meer hoeft te worden gehouden met toeval (want al scoort je 1.000 uit 1.000, in theorie kan ook dat nog toeval zijn, maar dan raad ik zo iemand wel aan om in het vervolg met zoveel geluk naar het casino te gaan).
rodie83 schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 15:02:

Ik snap je punt. Maar dan moet de test gewoon vaker herhaald worden. Je kan dan gewoon prima uitgaan van de algemene statistiekregels hiervoor (die ik overigens niet ken).
Dat klopt. En als je dan langzaamaan naar die 50% gaat mag je concluderen dat het resultaat gewoon toeval is geweest. Blijf je 55% of hoger scoren zou je toch echt mogen verwachten dat er iets hoorbaar is. En na X aantal tests zou je dat ook mogen aannemen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2011 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het minimaliseren van type I en type II fouten is ook in augustus al eens langsgekomen meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 15:11:
[...]
Dat klopt. En als je dan langzaamaan naar die 50% gaat mag je concluderen dat het resultaat gewoon toeval is geweest. Blijf je 55% of hoger scoren zou je toch echt mogen verwachten dat er iets hoorbaar is. En na X aantal tests zou je dat ook mogen aannemen.
Maak daar maar XXXX oid aantal van.

Maar waar heb je het nou precies over? Het is idd zo dat als je maar genoeg tests doet dat 55% ook acceptabel kan zijn, echter zoals je eerder al 20 tests te veel vond is de hele discussie nutteloos...

Hoe minder tests, hoe hoger de score moet zijn.
Aangezien jij zelf aan aangegeven hebt niet al te veel tests achter elkaar te kunnen doen is die hele 55% dus al nutteloos als uitgangspunt aangezien je zoveel tests nodig hebt dat zo goed als geen mens hiertoe bereid is.

Maar idd, in theorie heb je gelijk en is 55% ook acceptabel, enkel niet in een praktijksituatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Gomez12 schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 15:38:
Maak daar maar XXXX oid aantal van.
Bij 165/300 kom je redelijk in de buurt, maar goed, je moet bij gebruik van statistiek altijd op blijven letten en niet vertrouwen op alleen statistiek, dus je 'bent' er dan natuurlijk nog niet ;).
Maar waar heb je het nou precies over? Het is idd zo dat als je maar genoeg tests doet dat 55% ook acceptabel kan zijn, echter zoals je eerder al 20 tests te veel vond is de hele discussie nutteloos...
...
Dat lijkt me ook.

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 06-10-2011 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn punt is vooral dat er maar langs één kant wordt getest (is het wel te bewijzen dat het hoorbaar is) en dat het niet slagen voor die test wordt uitgelegd als "zie je wel, het is niet hoorbaar". En dat is gewoon niet juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik voel me wat dat betreft niet angesproken

Wat ik niet snap is dat het voor mensen die weten dat ze verschil horen zo lastig is adequaat uit te leggen hoe/waarom ze dat weten.

[ Voor 18% gewijzigd door begintmeta op 06-10-2011 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

begintmeta schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 16:40:
Wat ik niet snap is dat het voor mensen die weten dat ze verschil horen zo lastig is adequaat uit te leggen hoe/waarom ze dat weten.
Naar ik mag aannemen zijn ze er van overtuigd dat ze verschil horen. Zo gek is het niet dat ze voor de zekerheid dat even wetenschappelijk verantwoord getest hebben. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 16:42:
... Naar ik mag aannemen zijn ze er van overtuigd dat ze verschil horen.
Dat neem ik ook aan maar waarom en hoe zijn ze overtuigd?
Zo gek is het niet dat ze voor de zekerheid dat even wetenschappelijk verantwoord getest hebben. Toch?
Hebben ze dat inderdaad? Dan moet het eigenlijk geen probleem zijn goed uit te leggen hoe ze hun conclusie hebben bereikt. Hebben ze dat niet, is het misschien niet gek (mijn idee is dat je altijd gelooft waar je 'behoefte' aan hebt), maar ik kan me voorstellen dat het dan aan anderen lastig uit te leggen is (en waarom dan niet aan henzelf?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

begintmeta schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 16:53:

Dat neem ik ook aan maar waarom en hoe zijn ze overtuigd?
Door in de winkel te luisteren? Zou een mogelijkheid zijn.
Hebben ze dat inderdaad?
Ik zie dat ik een woordje vergeten ben. Natuurlijk hebben ze het niet wetenschappelijk getest. Net zoals mensen niet bij een proefrit de auto meenemen naar een afgesloten circuit om een handling test te doen, maar ze rijden erin en hebben dan wel/niet het gevoel dat de auto lekker rijdt.

En verroest: er zijn vast ook mensen die puur op uiterlijk kopen (B&O mikt daar b.v. op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 17:13:
...
Door in de winkel te luisteren? Zou een mogelijkheid zijn.
Dat is niet echt de waarom&hoe die ik bedoel.
Ik zie dat ik een woordje vergeten ben.
Ach, zelfs de beste maakt wel eens een foutje.
Natuurlijk hebben ze het niet wetenschappelijk getest. Net zoals mensen niet bij een proefrit de auto meenemen naar een afgesloten circuit om een handling test te doen, maar ze rijden erin en hebben dan wel/niet het gevoel dat de auto lekker rijdt.
Dat is niet waar het om draait, ik denk dat weinig mensen hier veel moeite hebben met uitspraken als: 'ik vind deze set zo lekker spelen', 'een van de grote pluspunten van deze versterker is voor mij de decennialange garantie, dat geeft me zo een prettig gevoel' of zelfs 'ik beleef de muziek met meer plezier als ik weet/denk dat hij uit deze combinatie komt', het gaat om de niet adequaat onderbouwde uitspraken van bijvoorbeeld fabrikanten dat bepaalde eigenschappen relevant zijn voor het hoorbare geluid, van reviewers dat bepaalde verschillen in beleving worden veroorzaakt door bepaalde producteigenschappen of van audiofielen dat ze zaken weten te horen zonder dat een geschikte manier is gebruikt tot die conclusie te komen.
En verroest: er zijn vast ook mensen die puur op uiterlijk kopen (B&O mikt daar b.v. op).
Een aantal mensen uit de groep die puur op uiterlijk koopt zal vast zeggen dat het ze gaat om de klank/dat ze verschil hoorden/dat het niet om uiterlijk ging. En daar ook echt van overtuigd zijn. Al zou het bij B&O wellicht meevallen, omdat die hun marketing toch ook wel behoorlijk op 'design-eigenschappen' richten.

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 06-10-2011 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

begintmeta schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 17:49:
het gaat om de niet adequaat onderbouwde uitspraken van bijvoorbeeld fabrikanten dat bepaalde eigenschappen relevant zijn voor het hoorbare geluid, van reviewers dat bepaalde verschillen in beleving worden veroorzaakt door bepaalde producteigenschappen of van audiofielen dat ze zaken weten te horen zonder dat een geschikte manier is gebruikt tot die conclusie te komen.
Ik ben geneigd om te denken dat als dat een van de grotere problemen in NL is, dat het dan heel goed gaat met NL.

Reclameteksten zijn onbetrouwbaar. Journalisten ook. Mensen liegen (al dan niet tegen zichzelf).

Het is eerder een uitzondering dat op een specifiek geval bovenstaande niet van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 18:55:
[...]
Reclameteksten zijn onbetrouwbaar. Journalisten ook. Mensen liegen (al dan niet tegen zichzelf).

Het is eerder een uitzondering dat op een specifiek geval bovenstaande niet van toepassing is.
Dus oftewel conclusie : De geclaimde grote verschillen (van fabrikanten en audiofielen) zijn een combo van reclameteksten en zelfbedrog?

Versterkers, cd-spelers, kabels etc. het is allemaal 1 pot nat (qua hoorbare geluidskwaliteit)?

Zo ongeveer dus wat alle niet-audiofielen dit hele topic al zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gomez12 schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 19:12:

Dus oftewel conclusie : De geclaimde grote verschillen (van fabrikanten en audiofielen) zijn een combo van reclameteksten en zelfbedrog?
Afhankelijk van waar je het over hebt. Bij kabels is dat met aan zekerheid grenzende waarschijnlijk zo, bij luidsprekers is het prima mogelijk dat er grote verschillen zijn.
Versterkers, cd-spelers, kabels etc. het is allemaal 1 pot nat (qua hoorbare geluidskwaliteit)?
Nee, er zit hoe dan ook meer verschil tussen versterkers / cd spelers dan tussen kabels. Dat is ook niet zo vreemd, een kabel bestaat in beginsel gewoon uit wat koper en koper heeft nu eenmaal bepaalde eigenschappen. Alleen door te variëren met lengte en dikte kun je verschillen krijgen en natuurlijk door invloeden van buitenaf. Maar dat is allemaal wel redelijk simpel te pareren.
Zo ongeveer dus wat alle niet-audiofielen dit hele topic al zeggen?
Ik lees wel wat andere uitspraken zoals dat tussen een goedkope set en een dure set geen hoorbaar verschil zit en dat is hoe dan ook onjuist. Ik ben bang dat het gebrek aan nuance waar de audiofielen op aangevallen worden gewoon ook terug te vinden is bij de niet-audiofielen die soms ook wat doorslaan.

Niets menselijks is de mens vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 19:20:
[...]
Ik lees wel wat andere uitspraken zoals dat tussen een goedkope set en een dure set geen hoorbaar verschil zit en dat is hoe dan ook onjuist. Ik ben bang dat het gebrek aan nuance waar de audiofielen op aangevallen worden gewoon ook terug te vinden is bij de niet-audiofielen die soms ook wat doorslaan.

Niets menselijks is de mens vreemd.
Tja, op een gegeven moment is de nuance pot op.

Je kan wel bij elke post een disclaimer van 200 regels eronder zetten met oa. mits gelijk gekalibreerd, mits goed gebouwd, mits binnen spec etc. etc. etc. Maar als dat al tig x aangegeven is, dan mag je toch verwachten dat het op een gegeven moment (binnen 1 topic) common knowledge is.

Maarja, op dezelfde manier mag je wmb ook verwachten dat iemand die blijft doorgaan op een theoretische 55% daar ook wel toe bereid is om het benodigde aantal tests voor te doen en dan niet wenst te stoppen na max 16 tests, maar daar zit ik ook verkeerd in dus tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op een enkele dag, die nuance is jou ook ontgaan.

En heb jij een beetje een idee hoeveel posts in deze reeks gepasseerd zijn? Verwacht je werkelijk dat iedereen dat blijft doorakkeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 19:39:
Op een enkele dag, die nuance is jou ook ontgaan.
Wil je zeggen dat je dan wel bereid bent om 300 tests te gaan doen (wat volgens begintmeta nodig is om die 55% te halen) als er een max tijdslimiet van bijv 5 jaar aan gehangen wordt en je zelf de onafhankelijk personen moet regelen?
Of is gewoon die 55% van jou onzinnig en ging het je enkel maar om het trollen met een theoretische situatie?
En heb jij een beetje een idee hoeveel posts in deze reeks gepasseerd zijn? Verwacht je werkelijk dat iedereen dat blijft doorakkeren?
Ach, als ik terugdenk hoeveel keer er aan jou de nuances uitgelegd zijn, dan verwacht ik van jou inderdaad wel dat je bekend met die nuance... (iets met het woord calibratie wat je pas na tig x uitleggen snapte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gomez12 schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 20:08:

Wil je zeggen dat je dan wel bereid bent om 300 tests te gaan doen (wat volgens begintmeta nodig is om die 55% te halen) als er een max tijdslimiet van bijv 5 jaar aan gehangen wordt en je zelf de onafhankelijk personen moet regelen?
Of is gewoon die 55% van jou onzinnig en ging het je enkel maar om het trollen met een theoretische situatie?
Wat reageer je toch iedere keer gefrustreerd...

Ik heb gewoon aangegeven wat er mis is met de conclusie dat het niet hoorbaar is als de lat niet wordt gehaald. Dit is een vrij forum (althans, dat hoop ik toch) en ik heb dus het volste recht om dat te melden zonder dat ik zelf op kom draven voor tests.

Overigens, ik heb ook deze week weer mijzelf bereid getoond om langs te komen voor een test. Ik vroeg alleen om het vervoer van mijn luidsprekers te regelen, aangezien die dingen niet achterin mijn auto passen (daar hebben ze een motortje gestopt).
Ach, als ik terugdenk hoeveel keer er aan jou de nuances uitgelegd zijn, dan verwacht ik van jou inderdaad wel dat je bekend met die nuance... (iets met het woord calibratie wat je pas na tig x uitleggen snapte)
Ik ken de betekenis van dat woord en ik heb gevraagd wat er dan exact gekalibreerd ging worden, wat een volkomen legitieme vraag is. Je mag het overigens wel eens leren spellen, als het zo vaak langs is gekomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 18:55:
Ik ben geneigd om te denken dat als dat een van de grotere problemen in NL is, dat het dan heel goed gaat met NL.
...
Alles is gelukkig te relativeren ;) Slordig denken, argumenteren of zelfs liegen is iets dat je natuurlijk op allerlei gebied ziet, maar dat wil niet zeggen dat het dan op deelgebieden te accepteren of zelfs te verkiezen is. De tijdgeest is wellicht ook een beetje anti-zorgvuldig en anti-verstandig. De droogte in de Hoorn van Afrika kan het nu eenmaal niet winnen van de fictieve berg in de polder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

begintmeta schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 20:21:
Slordig denken, argumenteren of zelfs liegen is iets dat je natuurlijk op allerlei gebied ziet, maar dat wil niet zeggen dat het dan op deelgebieden te accepteren of zelfs te verkiezen is.
Ik denk dat het een onderdeel is van de tijdsgeest waar vorm vaak belangrijker is/lijkt dan functie. Zie onder meer Apple (om maar even de actualiteit mee te nemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 10:42:
[...]
Ik heb de perpetuum mobile al genoemd. Maar even voor de goede orde: ik claim nergens dat je alleen iets kan bewijzen als het 100% ipv 99,999999999999999999999999999%
Als iets niet 100% is, is het niet onomstotelijk bewezen. Kun je het niet mee eens zijn, is echter een vast staand feit.
Waar ik dus op doel is het grijze gebied: Scoort iemand na veel metingen 51% of lager, dan is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vast te stellen dat hij geen enkel verschil hoort. Scoort iemand na veel metingen 80% of hoger dan is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vast te stellen dat hij verschil hoort. Scoort hij tussen die waarden, dan is er geen conclusie mogelijk, anders dan dat niet is vast te stellen of dat er verschil wordt gehoord.
Dan is vast te stellen dat het verschil zo klein was dat het niet consequent te horen is. En als je het niet consequent kunt horen, verdrinkt het in alle andere geluidsbelevingen die je hebt onder invloed van gemoedstoestand e.d. Kun je de analogie met de monitor erbij halen, maar die gaat niet op. Daarvan is de oorzaak in een ABX met nagenoeg 100% vast te stellen, maar wederom, laten we analogieën achterwege laten en blijven bij de inhoud. Omdat het verschil zo klein is, kun je nooit zeker zeggen dat het kleine verschil consistent zorgt voor een verbeterde ervaring en dat is dan dus ook wat de ABX aantoont.
[...]
Ik zie op het internet ten aanzien van alles waar ik ook maar een beetje verstand van heb meer onzinadviezen dan goede adviezen. Waarom is dit nu ineens zo belangrijk?

En dan nog: je kan wel stellen dat als je versterkers gaat calibreren dat er dan geen verschil meer hoorbaar is, maar ook al is dat zo... voor de beginnende liefhebber is dat helemaal niet relevant, want die gaat zijn versterker niet calibreren. Die moet gewoon kopen waar hij het beste gevoel bij heeft en wees gerust: het overgrote deel van de verkochte versterkers horen niet tot high end, maar gewoon tot de goedkope massaproducten. Logisch ook.
Klopt, maar er is toch evenmin niets mis mee om die claims eens tegen het licht te houden en te testen op waarheid?
Nou moe! Ze houden een verkooppraatje... Maar hier wordt het serieus gevraagd:

Hififreak: Wat is het verschil in geluid tussen een Bryston van zo’n twintig jaar oud en een Bryston uit de nieuwste serie, de SST lijn?

Brian Russell: Het verschil tussen een SST en een ST is niet zo groot als het verschil tussen een ST en een NRB, die ruim vijftien jaar oud kan zijn. Als je ons zou vragen het verschil te laten zien, dan zouden we vervorming meten, met een of twee nullen achter de komma, bij de oudere modellen. Tegenwoordig zijn de versterkers beter en hebben we ’t over drie nullen achter de komma. Een andere verbetering is ontstaan door het telkenmale verder terugdringen van ruis. De NRB serie zat op een ruisvloer van zo’n 105 dB, terwijl de huidige SST een kleine 120 dB meet. De verbeteringen in vervorming en ruis zijn een direct gevolg van het gebruik van betere onderdelen en componenten, maar ook betere ontwerpen van onze eigen afdeling. Daarnaast is het technisch niveau en dus de kwaliteit van ons personeel enorm toegenomen, hetgeen tot uiting komt in nog betere producten.

En dan staat er iets totaal anders, nietwaar? Is toch een bijzonder eerlijk antwoord?

Je kan een producent niet verwijten dat hij zijn waar aanprijst. Wast witter dan wit. Red Bull geeft je vleugels. Wie niet door heeft dat reclame-uitingen overdreven worden, die verdient het om opgelicht te worden.
Ik beweer ook niet dat er geen eerlijke fabrikanten zijn (al moet je ze er wel eerst direct om vragen) en het verbaast mij ook niet dat ze hun claims overdrijven. Maar het kan geen kwaad die claims tegen het licht te houden. Van veel claims kun je op je sloffen aanvoelen dat ze onzin zijn en bestaan uit pure marketing. Slechts bij audioapparatuur en make-up worden die claims vaak min of meer 1 op 1 overgenomen door de consument. Ik geef daar tegengas tegen.
[...]
Een stunning improvement hoeft niet groot te zijn. Als je op lichtsnelheid 0,0000000000000001% sneller gaat is dat stunning (want tot voor kort werd aangenomen dat dat niet kan).

Maar dat gezegd hebbende: het is een wervingstekst en dat zie je overal. Wasmiddelen die ineens veel beter wassen, maandverbanden waarmee je levensgeluk vertienvoudigt, automobielen die ineens veel beter rijden, enz. enz.

Waarom is het bij audio ineens oplichting?
Een stunning improvement is in de volksmond een grote vooruitgang, zeker als je het niet verder specificeert.
Als ik zo de verbeteringen lees in de reactie van Bryston zijn ze verre van stunning, ongeacht de meetlat die je er tegenaan legt.

En het is niet ineens oplichting bij audio. Dat is het bij alles waar onwaarheden worden geclaimd of gesuggereerd. Dit topic gaat toevallig over audio.
Dat laat onverlet dat er geen beïnvloeding is als je niet vooraf verteld welke kandidaten getest worden...
Nee, helaas niet. Er zijn variabelen die wel veranderen maar niet door directe beïnvloeding (vermoeidheid, concentratie, etc.). Aangezien we het hebben over het waarnemen van uiterst kleine verschillen, zullen de hersengolven ook maar minimaal veranderen en is derhalve (nu) nog niet geschikt als meetinstrument voor dit doel.
Natuurlijk wel. Juist pogingen om te testen op deze manier zullen die test op zeker moment mogelijk gaan maken.

(je kan je alleen afvragen of dit nu werkelijk het meest belangrijke is om te onderzoeken, maar zo lang als men ook test dmv hersenscans wat de effecten van porno zijn kan het er wat mij betreft bij)
Ik help het je hopen. De markt is daarvoor te klein en aangezien producenten al lang weten hoe ze de klant kunnen beïnvloeden met marketing en hoe ze apparatuur moeten ontwerpen aan de hand van bestaande natuurkundige principes en meetmethodes zal ook uit die hoek geen moeite verwacht hoeven te worden vermoed ik.
[...]
Dat ben ik niet met je eens. Ik heb het in eerste instantie over registreren. Dat kan gewoon onbewust. Zoals met de monitor met lage refresh. Dat kan enorm veel uitmaken. Denk ook aan 3D cinema. Heel veel mensen kunnen daar bepaald niet lang naar kijken zonder dat ze vermoeid raken en het kan zelfs effecten hebben die lijken op dronkenschap (!), waardoor je straks nog verplicht met de taxi moet als je een 3D film hebt gezien. ;)

Subtiele verschillen kunnen derhalve de beleving enorm beïnvloeden.
De voorbeelden die jij opnoemt zijn verre van subtiele verschillen, maar heel duidelijke meetbare en aantoonbare verschillen. Die ordes van grote spreken we niet over binnen de audio. De zeer kleine en subtiele verschillen verdrinken in de onnauwkeurigheid en non-absoluutheid van ons gehoor mechanisme en kunnen dus nooit voor een consequent betere\slechtere beleving zorgen.

Je verwijzingen naar refreshrate en 3D zijn dan dus ook niet relevant en bewijzen je stelling over subtiele verschillen niet. Je zou dan moeten spreken over het verschil van 74Hz versus 75Hz bij de refreshrate of 3D op basis van een schakelfrequentie van 24Hz of 25Hz.

Jij mag vinden dat subtiel verschillen wel een grote consequente verandering in beleving kunnen bewerkstelligen, maar dan moet je toch eens uitleggen hoe dat subtiele verschil zich zo consequent kan verhouden en niet verstoord kan raken door al die andere subtiele (en soms grote) verschillen die hun oorzaak niet vinden in de techniek, maar in ons hoofd.
[...]
Ik vrees dat je het niet wil begrijpen, want wat ik hierboven aangeef had ik al eerder aangegeven. En daarnaast ga je geheel voorbij aan het feit dat je bij een ABX niet alleen verschil moet horen, maar ook moet duiden, wat lastig is, aangezien hersenen ook gaan invullen (zo kan ik het basloopje in The Adventures of Raindance Maggie van de RHCP prima horen als ik dat nummer beluister op mijn laptop, omdat ik weet dat het er zit, terwijl het zo miniem wordt weergegeven dat het feitelijk nauwelijks hoorbaar is).
Je hoeft niet te duiden, anders dan dat je een verschil hoort of niet. Wat valt daar niet aan te begrijpen? De andere invloeden die jij noemt zijn niet relevant. Als jij weet dat er een duidelijk basloopje moet zijn en je hoort het niet zo goed, dan is dat een verschil. Daarop zul je niet anders scoren dan iemand die niet weet of het loopje er moet zijn of niet
Ja, dat is toch wat ik zeg? Zodra mensen consequent boven de 55% blijven mag je toch wel vermoeden dat er iets hoorbaar is?
Nee, tenzij je het hebt over een enorm aantal trials. Anders is de gok kans te groot.
75% en dan nog willen concluderen dat er niets hoorbaar is? M.i. ontmasker je jezelf zo als iemand die echt maar 1 conclusie aanvaardbaar vind.
Nee hoor. Ik accepteer jou uitleg over minimale verschillen niet die zouden kunnen voeren tot een 55% detectie. En daarom is 55% voor mij niet relevant tenzij je het over enorm veel trials hebt. En daarin verschil ik niet van de rest van de wetenschappers voor zover ik weet (daar is 75% zelfs nog een erg lage score, maar dat terzijde)
Je moet eens een goede dobbelsteen pakken en 100 keer werpen en dan proberen om 75% oneven, dan wel even te gaan halen. Pas als je het gehaald hebt mag je hier weer reageren, ok? Ik acht de kans dat we je hier dan weer zien nihil... :>
Nihil, maar niet uitgesloten en daardoor niet bruikbaar als bewijs.
Ik heb overigens met een dobbelsteen 3 reeksen van 100 gedaan om even zelf te testen wat er nu redelijkerwijs uit komt: 53/47, 46/54 en 51/49. Stom toevallig exact 50-50, maar hou zo'n reeks 10 keer vol en het moet al heel gek lopen wil je boven de 51% uitkomen.
Niet zo gek met 300 trials..Doe het eens met 10 en kijk waar je dan op uitkomt. Ik heb zojuist consistent 60% gescoord...
Blijft iemand met een ABX dus steken op 55%, hoe vaak je ook blijft testen... dan is er maar 1 conclusie mogelijk en dat is dat er met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid hoorbare verschillen zijn.
Wel als er 300 trials gedaan zijn. En aangezien dat nooit gebeurt bij een audio ABX kun je die conclusie niet trekken. Je gebruikt een oneigenlijk argument om je conclusie te onderbouwen. Als iemand 300 trials doet, dan heb je gelijk. Zijn het er 10 of 20, dan zegt 55% helemaal niets en is er maar 1 conclusie mogelijk: Als er al een verschil was, dan was het te klein om consequent waargenomen te worden.
Blijft iemand op 75% steken is het voor die persoon kennelijk best makkelijk hoorbaar, want dat is een extreem goede score als je vaak genoeg test.
En dat zeg ik dus ook steeds.
Dus als uit de ABX test blijkt dat er toch wel iets hoorbaars zal zijn, dan moet het een hele fortuinlijke gokker zijn of moet er iets anders aan de hand zijn. Nee... jij staat echt open voor andere conclusies! :o
Ik sta open voor juiste conclusies. Die heb ik je nog niet zien geven. Je hebt eigen aannames en stellingen naar voren gebracht en uitkomsten van 300 trials gebruikt om de uitkomsten van 10 a 20 trials te onderbouwen. Dat is nauwelijks bewijsvoering, nog goede argumentatie in mijn ogen. Open staan voor conclusies betekent niet dat ik maar klakkeloos alles moet aannemen dat een ander zegt en concludeert. Open staan voor conclusies houdt in dat ik de moeite neem de argumenten te wegen en te toetsen. Zijn de argumenten voldoende aannemelijk dan neem ik de conclusie over. Zijn ze dat niet, dan blijf ik bij mijn eigen conclusies.

Het feit dat ik al tijden oeverloos met je aan het discussiëren ben over de ABX test geeft aan dat ik juist wel open sta voor andere conclusies.
[...]
Dat is nog steeds een vorm van duiden.
Klopt, maar wel een hele eenvoudige.
Je bent dan alleen maar aan het testen wat mijn gehoor (irrelevant in deze discussie overigens) doet ten opzichte van bekende theorieën.
Ik ben dan aan het testen of het zin heeft om jou deel te laten nemen aan een goed opgezette ABX test. Misschien is jou gehoor wel zo slecht dat het geen zin heeft (geen verwijt), ik weet dat niet. Het helpt mij wel jou waarnemingen op waarde te schatten.

En zijn er nog onbekende theorieën dan waartegen ik jou gehoor zou moeten willen testen?

[ Voor 3% gewijzigd door Killer op 07-10-2011 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Killer schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 00:12:

Als iets niet 100% is, is het niet onomstotelijk bewezen. Kun je het niet mee eens zijn, is echter een vast staand feit.
Sorry, maar de perpetuum mobile zou wel eens kunnen bestaan in een ander universum. Als we met dat soort flauwekul komen is niets te bewijzen. Wie weet is nl. alles maar een droom!

Echt, zo selectief als sommigen hier zijn... te zot voor woorden!
Dan is vast te stellen dat het verschil zo klein was dat het niet consequent te horen is. En als je het niet consequent kunt horen, verdrinkt het in alle andere geluidsbelevingen die je hebt onder invloed van gemoedstoestand e.d.
Dat is een mening. Een niet onderbouwde ook nog.
Klopt, maar er is toch evenmin niets mis mee om die claims eens tegen het licht te houden en te testen op waarheid?
Het is een vrij land. Waarom een klein groepje mensen er zich zo druk om maakt ontgaat mij dan wel even.
Ik beweer ook niet dat er geen eerlijke fabrikanten zijn (al moet je ze er wel eerst direct om vragen) en het verbaast mij ook niet dat ze hun claims overdrijven. Maar het kan geen kwaad die claims tegen het licht te houden. Van veel claims kun je op je sloffen aanvoelen dat ze onzin zijn en bestaan uit pure marketing. Slechts bij audioapparatuur en make-up worden die claims vaak min of meer 1 op 1 overgenomen door de consument.
O ja? Voedingssupplementen, Verlagingssets, Wasmiddelen, Brandstoffen, enz. enz. enz.

(bedoel je met make up overigens gezichtscreme oid, want make up doet nu eenmaal precies wat het belooft)
Ik geef daar tegengas tegen.
Waarom? Zoals je zelf zegt: je kan op je sloffen aanvoelen dat die claims onzin zijn.
Een stunning improvement is in de volksmond een grote vooruitgang, zeker als je het niet verder specificeert.
Als ik zo de verbeteringen lees in de reactie van Bryston zijn ze verre van stunning, ongeacht de meetlat die je er tegenaan legt.
Het is marketingtaal. Bedoeld om producten te verkopen. Anders ga je even protesteren tegen reclame-uitingen in het algemeen...
En het is niet ineens oplichting bij audio. Dat is het bij alles waar onwaarheden worden geclaimd of gesuggereerd. Dit topic gaat toevallig over audio.
Zoals je zelf al aangaf: je kan op je sloffen aanvoelen dat de claims overdreven zijn. Waarmee het dus hoe dan ook geen oplichting is.

Er is ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid.
Nee, helaas niet. Er zijn variabelen die wel veranderen maar niet door directe beïnvloeding (vermoeidheid, concentratie, etc.). Aangezien we het hebben over het waarnemen van uiterst kleine verschillen, zullen de hersengolven ook maar minimaal veranderen en is derhalve (nu) nog niet geschikt als meetinstrument voor dit doel.
Vermoeidheid en concentratie speelt ook een rol bij ABX en ik zou zeggen eerder meer.

En dat hersenscans nu nog niet zover zijn had ik al aangegeven.
Ik help het je hopen. De markt is daarvoor te klein en aangezien producenten al lang weten hoe ze de klant kunnen beïnvloeden met marketing en hoe ze apparatuur moeten ontwerpen aan de hand van bestaande natuurkundige principes en meetmethodes zal ook uit die hoek geen moeite verwacht hoeven te worden vermoed ik.
Nee, maar gelukkig zijn er altijd mensen zoals jij die met alle geweld willen aantonen dat bepaalde claims onzin zijn. ;)
De voorbeelden die jij opnoemt zijn verre van subtiele verschillen, maar heel duidelijke meetbare en aantoonbare verschillen. Die ordes van grote spreken we niet over binnen de audio. De zeer kleine en subtiele verschillen verdrinken in de onnauwkeurigheid en non-absoluutheid van ons gehoor mechanisme en kunnen dus nooit voor een consequent betere\slechtere beleving zorgen.

Je verwijzingen naar refreshrate en 3D zijn dan dus ook niet relevant en bewijzen je stelling over subtiele verschillen niet. Je zou dan moeten spreken over het verschil van 74Hz versus 75Hz bij de refreshrate of 3D op basis van een schakelfrequentie van 24Hz of 25Hz.

Jij mag vinden dat subtiel verschillen wel een grote consequente verandering in beleving kunnen bewerkstelligen, maar dan moet je toch eens uitleggen hoe dat subtiele verschil zich zo consequent kan verhouden en niet verstoord kan raken door al die andere subtiele (en soms grote) verschillen die hun oorzaak niet vinden in de techniek, maar in ons hoofd.
Weet je wat de grap is? We weten het niet. Jij niet, ik niet. Je doet een hele hoop aannames. Waarvan er geen een ook maar ergens op is gebaseerd. Ik stel slechts dat het mogelijk is dat subtiele verschillen wezenlijk verschil kunnen maken in de beleving. Jij stelt dat het niet zo is.

Even denken... wie heeft er nu de bewijslast? En het lullige: naar jouw eigen normen moet je voor 100% bewijs gaan en anders heb ik gelijk.

Hoera! 8)
Je hoeft niet te duiden, anders dan dat je een verschil hoort of niet.
Dus toch duiden!
Wat valt daar niet aan te begrijpen?
Ja, dat vraag ik mij nou ook af!
De andere invloeden die jij noemt zijn niet relevant. Als jij weet dat er een duidelijk basloopje moet zijn en je hoort het niet zo goed, dan is dat een verschil. Daarop zul je niet anders scoren dan iemand die niet weet of het loopje er moet zijn of niet
Het punt is dat ik echt heel geconcentreerd moest gaan luisteren om zeker te weten dat het eigenlijk helemaal niet hoorbaar speelde. En echt, er zit op dat punt geen subtiel verschil meer in.

Je kent ook vast wel die plaatjes die "bewegen". Veel mensen kunnen die plaatjes niet eens stil krijgen in hun hoofd. Waarom is het zo moeilijk om te accepteren dat correct waarnemen helemaal niet zo simpel is als dat er hier door sommigen wordt geclaimd?
Nee, tenzij je het hebt over een enorm aantal trials. Anders is de gok kans te groot.
Ik heb het over door blijven testen en af laten vallen. Dus ja, op zeker moment kom je op een enorm aantal trails.
Nee hoor. Ik accepteer jou uitleg over minimale verschillen niet die zouden kunnen voeren tot een 55% detectie. En daarom is 55% voor mij niet relevant tenzij je het over enorm veel trials hebt. En daarin verschil ik niet van de rest van de wetenschappers voor zover ik weet (daar is 75% zelfs nog een erg lage score, maar dat terzijde)
Alleen had ik het dus overduidelijk wel over enorm veel trails. En 75% is een verdomd hoge score als je de stelling wil bewijzen dat er geen verschil is (maar dat wil niemand hier gek genoeg...).
Nihil, maar niet uitgesloten en daardoor niet bruikbaar als bewijs.
Je haalt nu zelf de relevantie van een ABX onderuit, weet je dat? Want alle resultaten die je daar behaalt kunnen toeval zijn, dus is niet uitgesloten dat het resultaat toeval is, dus geen bewijs. Nooit bewijs.

Conclusie: Killer stelt bij deze dat de ABX nimmer bewijs oplevert. Dat is nog straffer dan wat ik in het begin stelde!!! :o
Niet zo gek met 300 trials..Doe het eens met 10 en kijk waar je dan op uitkomt. Ik heb zojuist consistent 60% gescoord...
Aanmerkelijk lager dan 75% en veel dichter bij 55%. Maar dat terzijde. Waarom zou je ophouden bij tien keer testen als het zo belangrijk voor je is om iets onderzocht te hebben?

Bij tien keer testen is de toevalskans hoe dan ook enorm hoog en dat lijkt mij dan ook geen goed uitgangspunt voor het leveren van bewijs.
Wel als er 300 trials gedaan zijn. En aangezien dat nooit gebeurt bij een audio ABX kun je die conclusie niet trekken. Je gebruikt een oneigenlijk argument om je conclusie te onderbouwen. Als iemand 300 trials doet, dan heb je gelijk. Zijn het er 10 of 20, dan zegt 55% helemaal niets en is er maar 1 conclusie mogelijk: Als er al een verschil was, dan was het te klein om consequent waargenomen te worden.
Maar waarom niet met die afvalrace werken? Dat is simpel... omdat degenen die met die ABX schermen in dit soort draadjes helemaal niets anders willen dan de uitkomst dat niets hoorbaar was en met een laag aantal tests moet je dan extreem hoog scoren om de toevalskans heel klein te houden, waardoor alleen zeer duidelijke verschillen naar boven zullen komen.

En dus is de ABX op deze manier heel geschikt om aan te tonen dat er geen verschil hoorbaar is, zelfs als er verschil hoorbaar is.

Zijn we er uit. Dank.
En dat zeg ik dus ook steeds.
Alleen is de vraag waarom iets heel makkelijk hoorbaar en duidbaar zou moeten zijn?
Ik sta open voor juiste conclusies. Die heb ik je nog niet zien geven. Je hebt eigen aannames en stellingen naar voren gebracht en uitkomsten van 300 trials gebruikt om de uitkomsten van 10 a 20 trials te onderbouwen. Dat is nauwelijks bewijsvoering, nog goede argumentatie in mijn ogen. Open staan voor conclusies betekent niet dat ik maar klakkeloos alles moet aannemen dat een ander zegt en concludeert. Open staan voor conclusies houdt in dat ik de moeite neem de argumenten te wegen en te toetsen. Zijn de argumenten voldoende aannemelijk dan neem ik de conclusie over. Zijn ze dat niet, dan blijf ik bij mijn eigen conclusies.
Met alle respect, je sluit jezelf enorm af voor juiste conclusies, je komt zelfs met redeneringen waardoor je jouw eigen stelling, nl. dat die ABX zo goed is om te testen, volledig onderuit haalt.

En als het gaat om aannames... die zie ik jou in deze post genoeg poneren. Heb ik werkelijk een aanname als vaststaand feit geponeerd? Graag zie ik dat onderbouwd.
Het feit dat ik al tijden oeverloos met je aan het discussiëren ben over de ABX test geeft aan dat ik juist wel open sta voor andere conclusies.
Ik weet zeker dat een Salafist niet open staat voor kritiek op de Islam, maar dat ik daar wel overloos met hem over kan discussiëren...
Klopt, maar wel een hele eenvoudige.
Aanname! :>
Ik ben dan aan het testen of het zin heeft om jou deel te laten nemen aan een goed opgezette ABX test. Misschien is jou gehoor wel zo slecht dat het geen zin heeft (geen verwijt), ik weet dat niet. Het helpt mij wel jou waarnemingen op waarde te schatten.

En zijn er nog onbekende theorieën dan waartegen ik jou gehoor zou moeten willen testen?
Er zijn vast niet geubliceerde theorieën die jij en ik niet kennen. Dat zou wel heel vreemd zijn als die er niet zijn. Maar in theorie is het mogelijk dat ze er niet zijn. Alleen is dat nu inderdaad niet te bewijzen. ;)

[ Voor 255% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2011 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
Je weet dat je een topic niet meer wilt volgens als:

* de gemiddelde bijdrage bestaat uit vele losse quotes met reacties op elk klein zinnetje

Wat is er mis met agree to disagree en de discussie afkappen? Dit gaat echt helemaal _nergens_ meer over. Bijzonder vervelend topic om bij te houden zo.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Laatst online: 13:02
Wanneer wordt het topic weer leuk? :/
Vroeger kwam ik hier altijd om te lachen over snoertjes die dansbaarder waren etc... O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je bent een kleine 10.000 (!) reacties in de discussie... Ja, dan zitten er altijd een aantal in de loopgraven. Anders kom je ook nooit zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
Daar is ook niets mis mee, maar dit is verworden tot een discussie om de discussie waarbij gestruikeld wordt over elk klein woordje. Dat voegt weinig toe. Als je zo gefragmenteerd gaat reageren, raakt iedereen de rode draad kwijt. Als dat de tactiek is, dan is het er een van de langste adem en gaat het vooral om de vorm, en nauwelijks om de inhoud. Lijkt me leuk in een politieke discussie, maar niet hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben politicus, dus wellicht zit daar dan het probleem... ;)

Maar ik wil wel even het belangrijkste uit mijn post halen, zeg maar de kern van de zaak als service:

Je haalt nu zelf de relevantie van een ABX onderuit, weet je dat? Want alle resultaten die je daar behaalt kunnen toeval zijn, dus is niet uitgesloten dat het resultaat toeval is, dus geen bewijs. Nooit bewijs.

Conclusie: Killer stelt bij deze dat de ABX nimmer bewijs oplevert. Dat is nog straffer dan wat ik in het begin stelde!!!

Waarvan akte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
Jaja, heel leuk, iemand een tegenspraak proberen te ontfutselen :P Waarbij de fout natuurlijk zit in het proberen te verdraaien van het uitgangspunt van de dubbelblinde test in de generieke context van dit topic en zijn soortgelijken. Het gaat om waarschijnlijkheden, niet absolute waarheden. Hecht je daar geen waarde aan, move on!

Niemand moet dan ook de illusie hebben dat de uitslag van een abx-test iemand met een sterke overtuiging die niet strookt met de uitslag zal 'converteren', maar dat is ook al geen nieuws. Wel kan het interessant zijn voor anderen (zoals ik) die er wel waarde aan hechten, en benieuwd zijn of de vele grootspraak op audio-gebied hout snijden.

Ik heb niets relevants nieuws gezien na deze opmerking van rodie83:
rodie83 schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 11:13:
[...]

Aanvullend zou je kunnen stellen dat je breder (met meer proefpersonen) moet testen om meer algemene uitspraken te kunnen doen.

Verder: het punt is dat het alléén gaat om het hóren van de verschillen, niet om het specifieke bestaan van de verschillen. Dat doet er namelijk toch helemaal niet toe? Als je ze niet kan waarnemen zijn ze in deze context helemaal niet interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Helaas betreft dit soort onderzoeken het onderzoek naar waarneming van de mens en helaas is hiervan vaak genoeg bewezen dat deze niet objectief is maar altijd subjectief. Er zijn boeken vol geschreven over ooggetuige verslagen en de subjectieviteit ervan.
Nu willen jullie gaan testen of mensen nihile ervaringsverschillen horen tussen versterkers, zeker als je niet weet waar je naar moet luisteren wordt dit heel erg moeilijk.
Zeg ik hiermee nu dat een van beide gelijk heeft nee slechts dat een ieder zijn eigen gelijk ervaart. Een ABX test zal dus slechts de ervaring testen en niet het product.
Zijn nu alle audiofielen gek, ik weet het niet en eigenlijk maakt het me ook niets uit. Ik weet wat ik zelf ervaar en ik geniet ervan twijfel ook wel eens aan het nut van sommige dingen. Iedere wijziging heeft effect, al is het maar tussen de oren. Uiteindelijk is bevrediging tussen de oren op muzikaal gebied toch waar we naar zoeken?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Frogmen schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 13:00:
Helaas betreft dit soort onderzoeken het onderzoek naar waarneming van de mens en helaas is hiervan vaak genoeg bewezen dat deze niet objectief is maar altijd subjectief. Er zijn boeken vol geschreven over ooggetuige verslagen en de subjectieviteit ervan.
Precies!
brama schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 12:39:
Jaja, heel leuk, iemand een tegenspraak proberen te ontfutselen :P Waarbij de fout natuurlijk zit in het proberen te verdraaien van het uitgangspunt van de dubbelblinde test in de generieke context van dit topic en zijn soortgelijken. Het gaat om waarschijnlijkheden, niet absolute waarheden.
Dat is ook zo'n beetje mijn stelling, maar dat leidde tot een hoop tegenwind.
Ik heb niets relevants nieuws gezien na deze opmerking van rodie83:
Waarbij ik dan toch even aanteken dat daar wederom een enorme onjuistheid is staat, nl. dat het niet halen van de lat niet betekent dat de testpersonen geen verschil hebben kunnen waarnemen, maar dat niet gebleken is dat ze verschil hebben kunnen waarnemen.

En nee, dat is geen semantische discussie.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2011 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:13

servies

Veni Vidi Servici

Verwijderd schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 12:12:
Vandaar dat je zo zit te zwetsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 13:14:
Waarbij ik dan toch even aanteken dat daar wederom een enorme onjuistheid is staat, nl. dat het niet halen van de lat niet betekent dat de testpersonen geen verschil hebben kunnen waarnemen, maar dat niet gebleken is dat ze verschil hebben kunnen waarnemen.
Zolang ze het maar kunnen duiden. Als dat niet lukt, dan mag iedereen daar zijn eigen conclusies daar uit trekken. Wat ze verder daadwerkelijk waarnemen zal ons worst zijn, en zo niet, dan is het voer voor een heel andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

servies schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 13:37:
Vandaar dat je zo zit te zwetsen...
Heb je al iets bereikt in je leven, of hou jij het vooral bij commentaar op wat anderen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

brama schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 13:44:

Zolang ze het maar kunnen duiden. Als dat niet lukt, dan mag iedereen daar zijn eigen conclusies daar uit trekken. Wat ze verder daadwerkelijk waarnemen zal ons worst zijn, en zo niet, dan is het voer voor een heel andere discussie.
Ik heb niet het idee dat het "jullie" worst is, want anders zou je er niet zo lang over door kunnen neuzelen. Kennelijk vinden "jullie" het heel belangrijk dat anderen overtuigd raken van "jullie" (al dan niet vermeende) gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 12:12:
Waarvan akte!
Ach nee toch ...! Ik kreeg de indruk, dat je meer het vleesgeworden conflictmodel van jezelf bent. Maar politicus is een mooi beroep hoor. En voor welke partij, als ik zo vragen mag? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 15:33
Het maakt niet uit wat iemand zegt, hij is het er altijd mee oneens.

Dus dan zal ie wel van de SP zijn ;)
Pagina: 1 ... 42 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Voor HDMI-kabels hebben we <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1370856">HDMI kabel: 11 euro of 140 euro? Deeltje 2</a>~~~[/html]