Waarom gaat het daarom? Het zal mij werkelijk jeuken waarom ik een set fijner vind...
Believers beweren bij hoog en bij laag dat zij bijna onfeilbaar verschillen kunnen horen tussen apparatuur.
Waar?
Daarvoor hebben ze geen hersenscan nodig en zijn ze prima in staat ze te duiden (transparanter, zwart tussen de instrumenten, stage, etc., etc,). Echter, op het moment dat men zuiver en alleen kan vertrouwen op het gehoor valt deze eigenschap van de believer 'ineens' door de mand. Dan moeten er hersenscan aanrukken, zijn ABX' en niet correct of ligt er te veel prestatiedruk, of...of...of.
Ik kom met de hersenscan. Met name ook omdat ik weet dat duiding lastig is en dat ik weet dat het geheugen van de mens de mens ook vaak parten speelt.
Maar waarom is het zo'n probleem om verder te kijken dan de ABX? Bang dat er met een andere test ineens iets uit komt wat jou niet bevalt?
Ik vind het enorm verdacht als alleen de ABX geaccepteerd wordt!
Het is gewoon doodsimpel. Als er een hoorbaar verschil zou zijn, dan zou je dat puur en alleen met je gehoor prima moeten kunnen onderscheiden. Kun je dat niet, dan is het verschil niet hoorbaar. Certum est quia impossibile
Je vraagt niet alleen om verschil te horen, maar ook om dat te duiden. Dat is bijzonder lastig, met name ook omdat jouw gehoor dingen aan gaat vullen als je de ene keer iets wel en de andere keer iets niet hoort (of niet helemaal gelijk). Het geheugen gaat meespelen.
Je hebt helemaal gelijk.Maar ook dat is simpel te ABX'en. Vraag is alleen hoe lang het duurt voordat iets dat je ervaart zich laat duiden. Aangezien het auditief geheugen een seconde of 3 bedraagt en de geclaimde verschillen groot zijn, moet een muziekstuk van 2 minuten voldoende zijn om te kunnen duiden of je een verschil ervaart. Het doet er dan niet toe of je het verschil kunt omschrijven, maar je kunt wel aangeven dat je een verschil ervaart.
Waar is die claim van grote verschillen? En hoe vaak heb ik dat tot op heden gevraagd zonder dat er een antwoord op komt?
Tevens geeft deze vaak aangedragen stelling aan dat als er al verschillen zijn ze wel heeeeeel erg klein zijn. En dat strookt niet met de geclaimde grote verschillen.
Wederom: waar is die claim?
Dat is waar. Het ligt aan het gebruikte meetinstrument om te bepalen of het verschil ook 'meetbaar' is. En laat ons gehoor als meetinstrument nou vreselijk ongevoelig zijn en ook nog eens weinig absoluut in vergelijking met alle andere niet menselijke meetapparatuur die gebruikt wordt. Met andere woorden een meetbaar verschil is lang niet altijd hoorbaar. Andersom is het wel zo. Een hoorbaar verschil is altijd meetbaar.
Ik zeg niets anders dan dat bij een verschil het verschil meetbaar is en of het hoorbaar is laat ik bewust in het midden, want dat is niet absoluut vast te stellen.
Ik wil prima afstappen van een dogma. Maar kom dan met steekhoudende en verifieerbare argumenten. Dat is de methode die wetenschappers gebruiken. Geloven op elkaars blauwe ogen zal nooit een inzicht inhoudelijk doen veranderen.
Het is wat zwak om te stellen dat de ander geen steekhoudende argumenten geeft... Reageer gewoon op de argumenten.
En dat is de crux van het geheel. Een audiofiel ervaart verschillen en schrijft die toe aan zijn\haar gehoor, terwijl de onderbouwing daarvan niet of nauwelijks aanwezig is. Niemand ontkent het ervaren van verschillen, de oorzaak van die ervaring, daar is waar we anders over denken.
Dat er anders over gedacht wordt is prima. Alleen wordt er hier door enkelen een gelijk geclaimd welke nergens op is gebaseerd.
In theorie heb je helemaal gelijk. Alleen weten we ook hoe het menselijk gehoor fungeert en kunnen we met redelijke zekerheid schatten wat nog wel en niet hoorbaar is. Die grens ligt niet vast in steen en is per mens verschillend. Maar van een hoop dingen weet je zeker dat het niet hoorbaar kan zijn. We weten dat mensen een lange tijd hun adem kunnen inhouden en met veel training kan een mens dat verlengen. Maar we weten 100% zeker dat niemand 24 uur lang zijn adem kan inhouden. En zo zijn er veel meetwaarden, waarvan we met aan zeer zeker grenzende waarschijnlijkheid kunnen zeggen dat ze onhoorbaar zijn en vele testen tonen dat ook steeds aan. Slechts de audiofiel denkt te behoren tot die elite club van mensen die gezegend is met een extreem goed gehoor en daardoor ook wel die extreem kleine meetbare verschillen kan horen. Ze denken allemaal dat ze getraind zijn in lang de adem inhouden en dichten zichzelf de mogelijkheid toe om dat 24 uur te kunnen. Blijkt dat bij een test niet te lukken, dan is de test niet goed (om de analogie maar even vol te houden)
Dit zijn heel veel woorden, maar je vraagt van mij verifieerbare argumenten. Produceer jij die hier eens. Dat vind ik wat interessanter...
Allen wil de audiofiel (gelovige) er niet aan dat het horen van verschillen nooit bewezen is en toegeven dat het puur en alleen een geloofskwestie is.
Toon. Aan.
En daarmee valt of staat ook de hele discussie. Een non-believer kan niet bewijzen dat een verschil niet bestaat. De believer kan altijd claimen dat er iets nog niet ontdekt, gemeten, etc, is. Het is aan de believer hard te maken dat hij de verschillen wel hoort. De believer claimt dat de ABX daarvoor geen goede methode is. Ik hoor graag wel een methode waarmee de believer zijn stelling kan bewijzen. Let wel: Alleen het gehoor mag maar gebruikt worden, want dat wordt geclaimd. Verder dient de test verifieerbaar en reproduceerbaar te zijn.
Het is echt te zot voor woorden dat de audiofiel iets zou moeten bewijzen. Ik denk dat de gemiddelde audiofiel een beetje minzaam lacht om de believers hier en gewoon lekker geniet van zijn installatie.
Zo zal de gelovige ook gewoon lekker naar de kerk gaan en de extremist buiten die roept dat bewezen is dat god niet bestaat lekker buiten in de regen laten staan (of misschien zelfs wel welkom heten als hij toch even wil schuilen...).
We hoeven er geen €1000,- euro op te zetten want ik geloof je wel.
Jammer... Het zou zo makkelijk verdiend zijn...

Ik kan je echter wel laten testen in een akoestisch hele mooie ruimte en je verzekeren dat je blind jou speakers niet meer kan herkennen naast een setje van een paar €100,-. Verschillen zul je horen, dat wel. Maar als je gaat aangeven welke beter klinkt of welke jou set speakers is, kon je wel eens heel bedrogen uitkomen.
Dit bewijst verder niets, maar is wel een leuke test om te doen..
Als jij het vervoer van mijn luidsprekers regelt en de versterker ook gewoon die van mij is of een vergelijkbare (want mijn luidsprekers hebben wel wat vermogen nodig) doen we dat. Geen probleem.
En ik wens wel de muziek te kiezen. Al was het maar omdat ik het graag aangenaam houd.
Gomez12 schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 23:12:
Meen je dit serieus? Dus je houdt echt rekening met olifanten die elk moment op je hoofd kunnen landen, met IPU's die je elke seconde van de dag kunnen omver lopen, met onzichtbare auto's die je kunnen overrijden als je de weg oversteekt?
Of hanteer je dit enkel maar wanneer het je uitkomt?
Je stelt namelijk nogal wat... Ik zou in constante doodsangst verkeren voor mezelf en voor mijn naasten...
Ik heb sowieso nimmer last van angsten om hetgeen zou kunnen gebeuren, anders zou ik moeten ophouden met ondernemen.
Maar snap jij zelf ook niet dat er een verschil is tussen mogelijkheden open houden en handelen alsof het waarschijnlijk is?
En dat olifanten niet kunnen vliegen is gewoon een feit.
[
Voor 5% gewijzigd door
Verwijderd op 04-10-2011 09:56
]